Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Format-C Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de kaarten morgen gelijk beschikbaar worden gesteld. De AMD CPU's worden ook pas per 5 november te koop aangeboden. Daar komt nog boven op dat door corona bijna alle elektronica sinds het begin van het jaar sowieso lastig verkrijgbaar is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Format-C Gaat niet gebeuren morgen. Het gaat ook niet gebeuren voor 5 november omdat AMD hun videokaarten getest zal willen zien worden met de beste CPU. ;)

Verschrikkelijk goed nieuws. Uitgesteld tot 10 december dus dan is RDNA2 er ook. Misschien kunnen we ze dan zelfs echt kopen. Maar toch, het is Cyberpunk. -O-

[ Voor 43% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-10-2020 19:28 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:22:
@Format-C Gaat niet gebeuren morgen. Het gaat ook niet gebeuren voor 5 november omdat AMD hun videokaarten getest zal willen zien worden met de beste CPU. ;)

Verschrikkelijk goed nieuws. Uitgesteld tot 10 december dus dan is RDNA2 er ook. Misschien kunnen we ze dan zelfs echt kopen. Maar toch, het is Cyberpunk. -O-
[Twitter]
En gelijk hebben ze. :D

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Format-C schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:10:

Maar als ik zie dat nVidia nu al helemaal in paniek is.... en dat terwijl er nog geen officiele 6000 benchmarks zijn... dat zegt wel wat denk ik.
Omdat ze in de toekomst met nieuwe kaarten nog komen en niet hun ontwikkelafdeling hebben opgegeven? Of gebaseerd op geruchten die net zo hard weer onjuist blijken te zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ze komen al met nieuwe terwijl de de "vorige nieuwe" nog niet eens bij een consument is/ zijn... zelfs nog niet eens gereviewed. Vriij bijzonder imho. edit; Ze weten inmiddels gewoon wat komt, en dat wat komt is waarschijnlijk beter dan dat wat ze nu zelf hebben. Alhoewel hebben... zo heel veel RTX3000 kaarten zijn er nog niet eens geleverd... Eerder heel weinig.

[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 27-10-2020 20:42 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viserius
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 13:13
Zijn er al prijzen geleaked? Tot nu toe vrij weinig over gelezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

ben ik ook wel heel benieuwd naar. Ze zullen onder nVidia zitten denk ik. Hoe je t ook wendt of keert nVidia heeft een paar jaar lang mensen de zakken leeg kunnen kloppen omdat ze simpelweg veeeeeeeel sneller waren dan het alternatief... En dat hebben ze ook gedaan... Zo werkt het vaak nou eenmaal. Zie zen 3. Die zijn ook wat duurder.

Moet zeggen dat als ze in de buurt zitten van de nVidia kaarten ik het al een knap staaltje werk vind. Dat van de CPU's vond ik al knap. En ook wel mooi. Maar dit komt voor mij een beetje meer als een verrassing. Edit; nee nou toch niet echt helemaal... Je zag het bij de cpu's aankomen... dit niet.Toch is intel verslaan ook wel heel knap. En was toch ook wel verrassend. Maar nna zen 2 wist je dat dit zou komen... Nou ja. Mooi. We hebben weer wat te kiezen! :) EN nu komt intel niet weg met een magere 10% speedbump die ze normaliter elk jaar hadden.... Maar ontopic. Sorry. Mooie tijden. :D

[ Voor 25% gewijzigd door Format-C op 27-10-2020 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:49
Viserius schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:44:
Zijn er al prijzen geleaked? Tot nu toe vrij weinig over gelezen
Morgenmiddag hoor je het waarschijnlijk ;)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Format-C schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:39:
Ze komen al met nieuwe terwijl de de "vorige nieuwe" nog niet eens bij een consument is/ zijn... zelfs nog niet eens gereviewed. Vriij bijzonder imho. edit; Ze weten inmiddels gewoon wat komt, en dat wat komt is waarschijnlijk beter dan dat wat ze nu zelf hebben. Alhoewel hebben... zo heel veel RTX3000 kaarten zijn er nog niet eens geleverd... Eerder heel weinig.
Je bedoelt zoals de RTX3070 16GB en de RTX3080 20GB? En natuurlijk gaan ze nu nieuwe ontwerpen. Als de RTX3080TI er over 2 maanden is, dan ja dan zal dat niet hun originele plan zijn geweest. Tegelijk is er natuurlijk niks vreemds aan dat marktpartijen op elkaar reageren. Maar als die er over twee maanden is, dan zijn de verhalen over slechte Samsung yields dus onzin. De helft van de geruchten spreken elkaar tegen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor morgen. ;)

edit: Ze lijken zelfs nagedacht te hebben over games. :P

[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-10-2020 22:41 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Aha! Machinist spellen voor the choo choo, ik hoop dat je stuurmanskunsten goed zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:06

jgj82

Ja, maar = nee

Amazigh_N_Ariff schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:24:
[...]

Aha! Machinist spellen voor the choo choo, ik hoop dat je stuurmanskunsten goed zijn :+
Er valt niets te sturen op een trein.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:22:

[Twitter]
Je zal maar vakantie genomen hebben 19 November, g*dverd... wel goed nieuws voor AMD, niet zo goed nieuws voor nVidia. Cyberpunk is going to be big :)

Beschikbaarheid van RDNA2 op z'n vroegst 9 November (review samples), 1 dag vóór de lancering van de Xbox series X. 11 November (is de dag, dat mijn li-iicht-je- dat mijn li-cchtje, maar niet met de huidige bangmakerij) op z'n vroegst bestelbaar.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
jgj82 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:26:
[...]

Er valt niets te sturen op een trein.. :P
Hype to the Future III niet gezien? :P

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wel goed (? :+) dat mijn loonstrook net op de releasedag komt van de nieuwe CPU's en GPU's. Tegelijkertijd jammer dat de presentatie is terwijl ik aan het werken ben. Ach ja dan maar even in de tijd van de baas kijken :Y) :7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Format-C schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:52:
ben ik ook wel heel benieuwd naar. Ze zullen onder nVidia zitten denk ik. Hoe je t ook wendt of keert nVidia heeft een paar jaar lang mensen de zakken leeg kunnen kloppen omdat ze simpelweg veeeeeeeel sneller waren dan het alternatief... En dat hebben ze ook gedaan... Zo werkt het vaak nou eenmaal. Zie zen 3. Die zijn ook wat duurder.

Moet zeggen dat als ze in de buurt zitten van de nVidia kaarten ik het al een knap staaltje werk vind. Dat van de CPU's vond ik al knap. En ook wel mooi. Maar dit komt voor mij een beetje meer als een verrassing. Edit; nee nou toch niet echt helemaal... Je zag het bij de cpu's aankomen... dit niet.Toch is intel verslaan ook wel heel knap. En was toch ook wel verrassend. Maar nna zen 2 wist je dat dit zou komen... Nou ja. Mooi. We hebben weer wat te kiezen! :) EN nu komt intel niet weg met een magere 10% speedbump die ze normaliter elk jaar hadden.... Maar ontopic. Sorry. Mooie tijden. :D
Mij komt het eigenlijk niet als verrassing. Dat iNtel eindelijk eens achterloop heeft meer te maken met hun subtielere procede achterstand en dat AMD concurreert komt meer doordat TSMC concurrerend is tov de iNtel fab's. Dan kan je afhankelijk van hoe goed je architectuur tov de andere wel eens de kroon pakken of er vlak achteraan hangen. Voor ATI vs nV gold procedé is vaak dezelfde foundry en daarmee is de concurrentie meer op hoe goed de architectuur is en hoe groot je het durft te maken. En dan pak je wel eens de kroon en de ander er vlak achteraan. Soms gaat het mis dan liep je ietje meer achter. Piledriver 32nm vs 14+ of +++ is ten 1ste falen van global foundry en flinke procedé achterstand en doordat het richting faillissement ging moest er dus de resource gespaard worden om core bussness te redden en dat is de CPU tak dus mocht het RTG team niet veel. En daar heb ik de grootste begrip voor. R&D is maar deel van resource kosten. Blijkbaar is reserveren van wafers en contract ook rete duur en dat zal ook niet een achteraf betalen zijn. Nu is AMD op punt om in hun secundaire markt toe te slaan oorspronkelijk doel weer eens een high-end game GPU, niet zozeer de kroon.

Ik zie het meer als tag team amd&TSMC en die laatste krijgt te weinig lof. Jim Keller doet er ook niet toe als 2 á 3 nodes achterloopt. Buldozer mag dan waarschijnlijk slechte architectuur zijn maar een slechte architectuur maakt je nog altijd nummer 2 met als nog iets dat ergens achter loopt in de high-end grof 25% verschil in performance en of TDP verschil van 15% Waarbij flinke Procede achterstand werkt als grote factor die dat versterkt in factor veelvoud en dan is einde oefening.

Enige wat mij verbaast is dat AMD GPU comeback morgen al is . AMD vorige CEO had meer ingezet op GPU compute. De huidige leiding lijkt wel meer de nadruk op gamen te geven en product onderscheid door RDNA voor gamen en CDNA voor compute. Ik hoop dat ze momentum houden voor paar jaren om slechte decade te compenseren.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Joepie de poepie, vandaag is de dag dat ik een uurtje naar Lisa kijken mag!

En stiekem kijken Sinterklaas en Zwarte Piet ook even mee zodat ze een idee krijgen wat ze in mijn schoen mogen doen *O*

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Mars Warrior schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:02:

En stiekem kijken Sinterklaas en Zwarte Piet ook even mee zodat ze een idee krijgen wat ze in mijn schoen mogen doen *O*
De diepe respect en bewondering van de CNBC journalist voor Lisa Su bevestigt dat wel: YouTube: Lisa Su AMD CEO on Q3 Earnings Beat and Xilinx Acquisition
Xilinx overname. Compleet logisch: data center/server markt domineren (die luistert naar dedicated klant verzoeken/wensen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zet "Nog 3 Minuten" (Telekids countdown song) maar op, want wat is het toch spannend :+

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:33
Na ruim 13 jaar Radeon gehad te hebben ben ik erg sceptisch geworden en zal afwachten tot de onafhankelijke reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

Na 6 jaar Nvidia dominantie ben ik dit keer juist erg positief.

Lisa Su is doorgaans zeer gematigd met voorspellingen, als zij positief is (icm de getoonde benchmarks bij de zen3 presentatie) dan geloof ik dat big navi eerder beter uitpakt dan slechter.

Vega (poor volta) was Raja Koduri, maar die loopt nu Intel Xe te hypen.

Meerdere benchmarks zijn al gelekt met ongeveer 3080 prestaties en de top SKU is AMD only, dus daar hebben we nog niets van gezien. ( Al vermoed ik dat de top SKU
Misschien niet meer dan +5% erbovenop doet)

Overigens zullen evt cijfers en benchmarks tijdens de presentatie ongetwijfeld icm een zen3 cpu zijn wat de boel nog wat zal vertekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door ZenTex op 28-10-2020 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
Hoe laat is de presentatie eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
  • Laatst online: 09-09 09:51
StefanKelevra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:10:
Hoe laat is de presentatie eigenlijk?
17:00 Nederlandse tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Ik dacht dat er vandaag reviews kwamen. Alleen maar een presentatie dus met benchmarks die je met een korrletje zout moet nemen omdat het geen onafhankelijke benchmarks zijn en alleen maar benchmarks waar een kaart het beste er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 07:04
Gaan ze op YouTube streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Ethnic schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Ja, er is al een link naar de livestream gedeeld in het topic :)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Laatst online: 09-09 09:51
Ethnic schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Deden ze bij Ryzen 3000XT en Ryzen 5000 wel, dus ik verwacht het wel. Anders heb je zo een linkje gevonden als je zoekt op "Big Navi livestream" o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

voor de mensen die niet ff een stukje willen terugscrollen in de posts van Daniel, nogmaals de link...

YouTube: Where Gaming Begins: Ep. 2 | AMD Radeon™ RX 6000 Series Graphics Cards

Om 17u!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
De echte testen zullen pas komen wanneer de reviews uitkomen, wat geloof ik niet vandaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

RobinNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Ja, er is al een link naar de livestream gedeeld in het topic :)
Geen livestream, pre recorded.

Je kunt dus als de presentatie gestart is direct naar het interessante gedeelte springen en de inleiding overslaan mocht je dat willen.

@Tk55 Ik heb ik een gedeelte geskipt tijdens de zen3 presentatie op YouTube première, anderzijds was dat misschien mogelijk omdat ik het even op pauze gezet heb, dus misschien heb je gelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door ZenTex op 28-10-2020 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ZenTex schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Je kunt dus als de presentatie gestart is direct naar het interessante gedeelte springen en de inleiding overslaan mocht je dat willen.
Is dat wel zo? Is het niet prerecorded maar live uitgezonden? Dan is het gewoon een livestream en kun je dus niet skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Laatst online: 09-09 20:21
Heb je ook rekening gehouden met wintertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Amazigh_N_Ariff schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Heb je ook rekening gehouden met wintertijd?
Is 17:00u ja, staat echt letterlijk bij de video ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RobinNL op 28-10-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
ZenTex schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

@Tk55 Ik heb ik een gedeelte geskipt tijdens de zen3 presentatie op YouTube première, anderzijds was dat misschien mogelijk omdat ik het even op pauze gezet heb, dus misschien heb je gelijk.
Je had hem op pauze gezet -> dan kun je skippen ja. Maar dit is wel echt een livestream, dus nee je weet om 17:00 niet gelijk het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Tincahunter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:40:
Ik dacht dat er vandaag reviews kwamen. Alleen maar een presentatie dus met benchmarks die je met een korrletje zout moet nemen omdat het geen onafhankelijke benchmarks zijn en alleen maar benchmarks waar een kaart het beste er uit komt.
Reviews komen 9 November, beschikbaarheid 11 November, was het laatste gerucht. Maar pas vanavond weten we het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
M-spec schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:29:
[...]

Hype to the Future III niet gezien? :P
offtopic:
Roads? Where we're going, we don't need roads!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit zou toch eens leuk zijn. ;)

En kijk eens wie nu op het laatste moment naar 60CU's gaat. ;)

Echt, net als ik het opgaf lijk ik alsnog gelijk te gaan krijgen. Ze gaan een hele SE uitzetten voor Navi 21 XL en geheugen verlagen naar 14Gbps. Dat is veel logischer dan van elke SA, een dual CU uitschakelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Krijgen we de prijzen wel vandaag te horen?

Zal het iets rond de €450, €600 en €800 zijn? Ik denk dat het topmodel niet boven de €1000 zal uitkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ferio op 28-10-2020 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
Als ze op het laatste moment nog dingen aanpassen, zou dit wel eens simpel via de bios gaan. Dit geeft kansen voor de toekomst

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ferio schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:45:
Krijgen we de prijzen wel vandaag te horen?

Zal het iets rond de €350, €550 en €800 zijn?
Prijzen krijgen we wel, die €350 kan je denk ik echt vergeten. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56
Mars Warrior schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:02:

Ik hoop dat jij een grote schoenmaat hebt :+

Ontopic: ik ben echt heel benieuwd wat AMD op de markt gaat brengen.
Hopelijk betere prijs/prestaties dan Nvidia en wat meer (dan 8gb) VRAM op de kaarten in het lagere segment.

En hopen dat de drivers in orde zijn.
Veel problemen gehad met (een hardware technisch óók slechte) Asus 5700xt en dezelfde dag weer retour gestuurd.
Nu toch heel erg blij mee want voor hetzelfde geld koop je nu bijna 2080ti prestaties :P

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-10-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Prijzen krijgen we wel, die €350 kan je denk ik echt vergeten. :P
Woops, 450 en 600 moest dat zijn.

Ook al zijn de kaarten beter dan die van nvidia, ik denk dat ze ze toch strak in de markt gaan plaatsen en niet gelijk de hoofdprijs..

[ Voor 24% gewijzigd door Ferio op 28-10-2020 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Tijd om de Vega64 met pensioen te sturen. een XT of XTX is welkom :)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Laatst online: 14:25

flessuh

Set sail for fail!

winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:48:
Tijd om de Vega64 met pensioen te sturen. een XT of XTX is welkom :)
Inderdaad. Heb ik alleen wel weer een waterblok nodig :P

en de timing van aankoop woning werkt ook niet mee :+ (misschien kaart met hoogste verbruik kopen en meerekenen als elektrische verwarming?)

[ Voor 22% gewijzigd door flessuh op 28-10-2020 10:52 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Je bedoelt zoals de RTX3070 16GB en de RTX3080 20GB? En natuurlijk gaan ze nu nieuwe ontwerpen. Als de RTX3080TI er over 2 maanden is, dan ja dan zal dat niet hun originele plan zijn geweest. Tegelijk is er natuurlijk niks vreemds aan dat marktpartijen op elkaar reageren. Maar als die er over twee maanden is, dan zijn de verhalen over slechte Samsung yields dus onzin. De helft van de geruchten spreken elkaar tegen...
Zoals eerder besproken: wat bedoelden de geruchten met slechte yields? Dat weten we niet en het kan 2 verschillende dingen zijn (defecte dies of laag presterende dies). Yields zijn namelijk altijd goed, als je de binning maar laag genoeg zet.

Het aparte van de 3080 Ti is dat de binning juist hoger gezet wordt met 78 SMs: 95% ipv 80% zoals bij de 3080 10GB of 20GB (die ze geannuleerd hebben). Dat lijkt inderdaad te impliceren dat Samsung "yields" juist beter zijn dan ze eerst hadden verwacht (80% flagship is 68 SMs). En dat ze de extra peformance op hun flagship nodig hebben, in reactie op AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ferio schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Woops, 450 en 600 moest dat zijn.

Ook al zijn de kaarten beter dan die van nvidia, ik denk dat ze ze toch strak in de markt gaan plaatsen en niet gelijk de hoofdprijs..
Ik ben vooralsnog niet erg optimistisch. Als Navi 21 XL namelijk de RTX3070 echt verslaat met marge, tja dan verwacht ik minstens $499. Ik zou denk ik blij zijn met $449. Het probleem is alleen dat Navi 21 relatief sterker lijkt te zijn op 1440p waar de vergelijking plaats zal vinden. De Navi 21 XT zou het eerder opnemen tegen de RTX3080 en dat zal de prijs ook niet helpen. Maar dit is gewoon afwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
sunsmountain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

En dat ze de extra peformance op hun flagship nodig hebben, in reactie op AMD.
Ik denk hetzelfde, maar alles gaat afhangen van de prijs ook al is de één wat beter dan de andere. Ald de 3080TI bij wijze van 1000 euro gaat kosten met 8% winst over het AMD top model van bv €800 dan kies ik voor AMD . :)
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Ik ben vooralsnog niet erg optimistisch. Als Navi 21 XL namelijk de RTX3070 echt verslaat met marge, tja dan verwacht ik minstens $499. Ik zou denk ik blij zijn met $449. Het probleem is alleen dat Navi 21 relatief sterker lijkt te zijn op 1440p waar de vergelijking plaats zal vinden. De Navi 21 XT zou het eerder opnemen tegen de RTX3080 en dat zal de prijs ook niet helpen. Maar dit is gewoon afwachten. :)
Als AMD echt hard wilt toe slaan en hun kaarten zijn beter dan de huidige Nvidia, dan zullen ze ook de prijzen onder de Nvidia moeten zetten en hopelijk niet met enkele euro's. Ik zou eerder de mensen wegtrekken dan grote winsten maken. De winsten komen wel.

Als ze hun voorraad daarnaast ook nog is veel beter in orde hebben.. ouch Nvidia.

Ik ben in elk geval benieuwd straks.

[ Voor 52% gewijzigd door Ferio op 28-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Ferio schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:03:
[...]
Als AMD echt hard wilt toe slaan en hun kaarten zijn beter dan de huidige Nvidia, dan zullen ze ook de prijzen onder de Nvidia moeten zetten en hopelijk niet met enkele euro's. Ik zou eerder de mensen wegtrekken dan grote winsten maken. De winsten komen wel.
Dat hoop ik, maar ik twijfel er wel aan. In GPU land heeft Nvidia de mindshare, maar als AMD de performance kroon pakt, zullen ze dan niet gewoon vergelijkbare prijzen hanteren?

In de CPU markt heeft AMD al een aantal jaar de mindshare. Inmiddels heeft AMD daar ook de performancekroon, met bijbehorende prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Ik ben heel benieuwd naar de Navi22 eigenlijk voor de 6700XT (al zal dat vanmiddag vast niet voorbij komen). AMD heeft hier wel een groot voordeel met een "opgewaardeerde" RX 5700XT on steroids zoals het nu lijkt. Door de flink hoge klokspeed (als dat klopt) zouden ze dan heel wat performance uit een relatief kleine chip kunnen persen. En dat laatste is erg interessant, want een kleine chip scheelt in de kosten (de 5700xt is ca 250mm^2 tegen bijna 400mm^2 voor de GA104). Pak de 5700XT met een hogere clock en de arch verbeteringen, dan zou dat toch echt rond de GF 3700 uit moeten komen. Mijn gevoel zegt dat op dat slagveld AMD de slag echt gaat winnen, puur door een veel kleinere (en goedkoper) chip neer te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Het moge inmiddels toch duidelijk zijn dat de Navi 21 chips concurreren met GA102 en niet GA104, al die performance leaks zitten ruim boven laatstgenoemde. En er is een reden dat die 3070 Ti onderweg is.

Basically krijg je dan zoiets:

Navi 21 XL vs 3070 Ti
Navi 21 XT vs 3080
Navi 21 XTX vs 3080 Ti ?

De prijs van Navi 21 XL kan dan alles tussen $499 en $699 zijn. Ik ga ervan uit dat 3070 Ti ongeveer $599 moet kosten, dan kan AMD daar zomaar $50 onder gaan zitten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
Gokje:
6700xt €499
6800xt €699
6900xt €999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
6700 XT is dan weer Navi 22, krijgen we die vanmiddag ook te zien?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:14:
6700 XT is dan weer Navi 22, krijgen we die vanmiddag ook te zien?
Hopelijk wel, maar die kaarten lanceren pas later, samen met Navi23 (Q1 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viserius
  • Laatst online: 12-09 13:13
XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Het moge inmiddels toch duidelijk zijn dat de Navi 21 chips concurreren met GA102 en niet GA104, al die performance leaks zitten ruim boven laatstgenoemde. En er is een reden dat die 3070 Ti onderweg is.

Navi 21 XL vs 3070 Ti
Navi 21 XT vs 3080
Navi 21 XTX vs 3080 Ti ?

De prijs van Navi 21 XL kan dan alles tussen $499 en $699 zijn. Ik ga ervan uit dat 3070 Ti ongeveer $599 moet kosten, dan kan AMD daar zomaar $50 onder gaan zitten.
Aangezien de prijs van 5600XT $279 was bij release en 5700XT $449 bij release, zou het wel vreemd zijn als ze niks meer in het oude prijssegment aanbieden en de goedkoopste kaart duurder wordt dan AMD's vorige top tier. Stiekem hoop ik dat AMDs prijzen sterk lager zullen uitvallen dan die van Nvidia voor gezonde concurrentie. Tegelijkertijd zouden ze er ook mee weg komen om hogere prijzen te vragen dan voorheen mits deze even krachtig/krachtiger zijn dan RTX 3070/3080.

Verwacht men dat AMD alleen deze 3 grafische kaarten op de markt zal zetten, of dat er later nog goedkopere varianten bij zullen komen? Ik ben niet bekend met hoe AMD dit in het verleden gedaan heeft.

Enorm benieuwd naar vanavond, en of/hoe Nvidia op AMDs bekendmaking in zal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik verwacht van niet. Volgens de geruchten komt die later (januari?). Wellicht vanwege productie, misschien wel om de yields te verbeteren (want Navi22 heeft wel echt baat bij een volledige chip om het gevecht tegen de 3070 goed aan te kunnen schat ik).

Het is vooral de vraag hoe Navi21 XL tegenover de net gereleasde 3070 wordt gezet. Want ik verwacht dat deze significant sneller is (hence de 3070Ti geruchten). Daarnaast zit er ook nog eens meer geheugen op de kaart zelf en is de chip waarschijnlijk ook duurder. Die XL gaat denk ik richting de 600 dollar kosten.

Edit: grrr ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:19
GENETX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:22:
Ik verwacht van niet. Volgens de geruchten komt die later (januari?). Wellicht vanwege productie, misschien wel om de yields te verbeteren (want Navi22 heeft wel echt baat bij een volledige chip om het gevecht tegen de 3700 goed aan te kunnen schat ik).

Het is vooral de vraag hoe Navi21 XL tegenover de net gereleasde 3700 wordt gezet. Want ik verwacht dat deze significant sneller is (hence de 3700Ti geruchten). Daarnaast zit er ook nog eens meer geheugen op de kaart zelf en is de chip waarschijnlijk ook duurder. Die XL gaat denk ik richting de 600 dollar kosten.
3070*
3070 Ti*
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
[...]

Navi 21 XL vs 3070 Ti
Navi 21 XT vs 3080
Navi 21 XTX vs 3080 Ti ?

Nee, de 21 XTX gaat vs 3090, tussen de 3080 en 3090 is met 10% te weinig performance ruimte, waarbij de performance stappen tussen Navi 21 XL XT en XTX groter zullen zijn. En de 3080 Ti gaat mogelijk de 3080 vervangen, qua prijs ->

Navi 21 XL vs 3070 Ti, $499 (momenteel 3070 -> zal $399 worden).
Navi 21 XT vs 3080, $699 (3080 Ti wordt $699 en 3080 -> $599).
Navi 21 XTX vs 3090, $799-999 ? Anything goes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Viserius schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Aangezien de prijs van 5600XT $279 was bij release en 5700XT $449 bij release, zou het wel vreemd zijn als ze niks meer in het oude prijssegment aanbieden en de goedkoopste kaart duurder wordt dan AMD's vorige top tier. Stiekem hoop ik dat AMDs prijzen sterk lager zullen uitvallen dan die van Nvidia voor gezonde concurrentie. Tegelijkertijd zouden ze er ook mee weg komen om hogere prijzen te vragen dan voorheen mits deze even krachtig/krachtiger zijn dan RTX 3070/3080.
AMD kan prima goedkopere modellen in dat segment uitbrengen, op een later moment. Denk aan een 6600XT uitvoering met Navi 23 GPU. Die 5600XT kwam ook pas veel later dan de 5700XT op de markt.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Navi 21 XL vs 3070 Ti
Navi 21 XT vs 3080
Navi 21 XTX vs 3080 Ti ?

Ik weet het, maar ik hou gewoon die slag om de arm omdat ik me maar al te goed besef dat we echt bizar weinig weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Goed, als we met lijstjes gaan beginnen:

6600: ~280
5700: ~300 (zal nog een tijdje meedraaien)
5700XT: ~330 (zal nog een tijdje meedraaien)
6700: ~400
6700XT: ~450
6800: ~550-600
6800XT: ~650-700
6900: ~800

Ik denk dat de 6700XT tegen de 3070 aan zit, met meer RAM, voor een lagere prijs, en met meer marge voor AMD door de kleinere chip. Verder zal AMD niks hebben dat direct tegen de 3070Ti wordt gepositioneerd. De 6700XT is te traag, Navi21 XL is te snel wat dat betreft. De 3070Ti moet wel om de trouwe fanbase iets te kunnen verkopen wat ook daadwerkelijk leverbaar is :+

[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 28-10-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sunsmountain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Nee, de 21 XTX gaat vs 3090, tussen de 3080 en 3090 is met 10% te weinig performance ruimte, waarbij de performance stappen tussen Navi 21 XL XT en XTX groter zullen zijn. En de 3080 Ti gaat mogelijk de 3080 vervangen, qua prijs ->

Navi 21 XL vs 3070 Ti, $499 (momenteel 3070 -> zal $399 worden).
Navi 21 XT vs 3080, $699 (3080 Ti wordt $699 en 3080 -> $599).
Navi 21 XTX vs 3090, $799-999 ? Anything goes.
XTX -> $999 als hij echt de 3080 verslaat en het antwoord op de 3090 moet zijn
XT -> $599-$649 als dat degene die bij CPU release getoond was. Waarschijnlijk overall toch net onder de 3080, maar wel meer geheugen
XL -> $499 als hij de 3070 verslaat

Zelf vooral benieuwd ook naar TDPs, gezien mijn volgende GPU toch echt onder de 250W moet blijven. Dat gaan de XT en XTX niet worden, dus ben benieuwd wat XL gaat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 28-10-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik gok op een 6900XTX net onder een 3090 voor $1099. Het zal mij verbazen wanneer AMD niet mee gaat liften op prijs. Belangrijkste punt vind ik een betere FPS per Watt, niet per sé de snelste kaart.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Zou het niet een beetje naïef zijn van AMD om dicht bij Nvidia te zitten met de prijzen? Volgens mij hebben ze in de GPU tak ook nog wat te winnen wat betreft mindshare. Volgens mij kiezen de hordes potentiële klanten zonder na te denken nog steeds nog gewoon Nvidia want Nvidia dat zie je ook terug bij de 3080 vs 3090.

[ Voor 0% gewijzigd door ChronoTtrigger op 28-10-2020 13:22 . Reden: dyslexie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
ChronoTtrigger schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:03:
Zou het niet een beetje naïef zijn van AMD om dicht bij Nvidia te zitten met de prijzen? Volgens mij hebben ze in de GPU tak ook nog wat te winnen wat betreft mindshare. Volgens kiezen de hordes potentiële klanten zonder na te denken nog steeds nog gewoon Nvidia want Nvidia dat zie je ook terug bij de 3080 vs 3090.
Opzich een goed argument, echter is het de vraag of je die groep wel bereikt (en wint) met (wat) lagere prijzen.
Als AMD echt denk dat ze een marketshare play kunnen doen, verwacht ik dat ze dat zeker zullen doen met mogelijk dus (flink) lagere prijzen (of flink betere performance op hetzelfde prijspunt) t.o.v. Nvidia om dat mogelijk te maken.

Verwacht AMD niet voldoende marketshare te kunnen pakken met deze generatie (om welke reden dan ook) acht ik de kans wel aanwezig dat als ze Nvidia matchen qua performance ze ook de prijs redelijk zullen matchen zodat ze op die manier de marges kunnen verhogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
Ze willen over de gehele linie met RX 60xx series beter zijn in performance / $ dan de RTX 30xx series, zoals AMD in het verleden zo vaak heeft laten zien. Dat betekent òf:
  1. meer performance, zelfde prijs; òf
  2. zelfde performance, lagere prijs
Ik heb het gevoel dat Lisa meer naar methode 1 neigt, en AMD in het verleden meer methode 2 heeft toegepast. Nadeel van methode 2 is dat je door je prijsstelling wordt gezien als een budget keuze, of je performance nou hetzelfde is of niet.

Nadeel van methode 1 is dat consumenten zullen aannemen dat de performance hetzelfde is, ook als deze bij de een wat beter is. Op dat moment gaat merk-voorkeur sterker wegen. Het verschil met voorheen is dan de performance crown die ze wel of niet pakken, om hun merk-voorkeur te versterken. Ik denk dat ze daar voor gaan: meer performance, zelfde prijs, en de performance crown pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Zou de beschikbaarheid niet een belangrijke rol kunnen gaan spelen? Als bijvoorbeeld de 3080 (bijna) niet te krijgen is, zouden de mensen die Nvidia willen niet eerder AMD gaan overwegen? Ik weet niet hoelang je op een 3080 kaart moet wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:23
Performance per dollar is leuk maar daar komt dan ook power draw en features bij kijken want die zijn ook wat waard.

Stel de 3080 zou te krijgen zijn en de 6900xt is even snel als de 3080 maar is slechter met rtx en heeft geen dlss alternatief (nee amd zijn upscaling methode is geen alternatief) en heeft geen competitie voor nvenc of reflex of rtc voice (of hoe die rebrand ook heet ben het even kwijt) dan zou ik liever 700 betalen dan 600 voor de nvidia kaart als idle en load verbruik hetzelfde is.

Bij een 400-500 kostende kaart ben ik bereid compromissen te maken op de featureset omdat de verwachte gebruiksduur lager is.

Echt merken voorkeur heb ik deze ronde niet. Normaal zou ik standaard voor msi gaan omdat die de beste blower stijl koelers had maar die lijken helaas dood te zijn.

En 4k gaming boeit me echt totaal niet. ik vind dat een totaal onzinnige niche segment en ik zie mezelf geen 144hz 4k gaming realiseren de komende 5 jaar 1440p is een optie maar ik denk dat we zelfs daar nog niet klaar voor zijn als ik zie wat de laatste nieuwe games op 1080p ultra met de snelste kaarten presteren.

Edit: typo's zoals gewoonlijk...

[ Voor 40% gewijzigd door computerjunky op 28-10-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sunsmountain schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:18:
Nadeel van methode 1 is dat consumenten zullen aannemen dat de performance hetzelfde is, ook als deze bij de een wat beter is. Op dat moment gaat merk-voorkeur sterker wegen. Het verschil met voorheen is dan de performance crown die ze wel of niet pakken, om hun merk-voorkeur te versterken. Ik denk dat ze daar voor gaan: meer performance, zelfde prijs, en de performance crown pakken.
Zelfde prijs, bedoel je dan dat die XTX ook € 1500 moet kosten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

RobinNL schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:18:
Zou de beschikbaarheid niet een belangrijke rol kunnen gaan spelen? Als bijvoorbeeld de 3080 (bijna) niet te krijgen is, zouden de mensen die Nvidia willen niet eerder AMD gaan overwegen? Ik weet niet hoelang je op een 3080 kaart moet wachten...
Absoluut, ik zit met een gsync monitor. Wat dat betreft is Nvidia de logische keuze, maar aangezien ik meer en meer in VR game, begin ik dat steeds minder belangrijk te vinden. Helaas lijkt het erop dat AMD vooral overtuigd 1440p terwijl mijn aankomende HP Reverb G2 op hogere resoluties loopt. Ben benieuwd wat de performance per euro gaat zijn in VR. Dat wordt bij mij bepalend in combinatie met beschikbaarheid.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
Als je de laatste review van de 3070 kijkt bij Hardware Unboxed hebben ze de 2080 Ti er tegenover staan. Wat blijkt? RT is helemaal NIET sneller in de geteste games. Als Big Navi dus op het niveau van Turing zit is het verschil met Ampere dus niet bestaand of veel kleiner dan dat iedereen verwacht.
De 3080 moest het hebben van zijn ruwe performance zodat RT veel beter leek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:00

Taygeta

KTM 790 Adventure

Isniedood schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Absoluut, ik zit met een gsync monitor. Wat dat betreft is Nvidia de logische keuze, maar aangezien ik meer en meer in VR game, begin ik dat steeds minder belangrijk te vinden. Helaas lijkt het erop dat AMD vooral overtuigd 1440p terwijl mijn aankomende HP Reverb G2 op hogere resoluties loopt. Ben benieuwd wat de performance per euro gaat zijn in VR. Dat wordt bij mij bepalend in combinatie met beschikbaarheid.
Ik zit met hetzelfde probleem. G2 is besteld en die verwacht ik snel.
Maar met de huidige prijzen(Lees: 720 euro+ ,door de beschikbaarheid) vind ik de 3080 gewoonweg te duur.( Dus ik hoop dat de AMD variant iets vriendelijker geprijst gaat zijn.
En als hij dan in de buurt komt kwa prestatie is dat mooi mee genomen.
Het wordt mijn eerste VR headset dus weet ook niet zo goed hoeveel die paar extra FPS scheelt mbt de beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:28:
Als je de laatste review van de 3070 kijkt bij Hardware Unboxed hebben ze de 2080 Ti er tegenover staan. Wat blijkt? RT is helemaal NIET sneller in de geteste games. Als Big Navi dus op het niveau van Turing zit is het verschil met Ampere dus niet bestaand of veel kleiner dan dat iedereen verwacht.
De 3070 heeft 46 RT cores en de 2080 Ti 68 fyi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Paprika schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

De 3070 heeft 46 RT cores en de 2080 Ti 68 fyi.
Ja,dus? Ze zijn beter maar als gebruiker heb je nog steeds dezelfde performance (hit). Misschien wilde iedereen het horen maar het leek er toch erg sterk op dat Ampere beter zou zijn in RT: wishfull? lees: kleinere performace hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:28:
Dan kijk je alleen naar de balkjes en vergelijk je ook nog eens de beste van 2 jaar terug met de 3e van nu. Volgens mij zijn de RT cores wel verbeterd op specs, maar zitten er wat minder op de 3070, dan dat er op de 2080ti zitten.

2080ti
Tensor Cores: 544
RT Cores: 68

3070
Tensor Cores: 184
RT Cores: 46 (evenveel als de originele 2080 non super)

Schijnbaar is een RT core dus veranderd ten opzichte van Turing.

Als een RT core nu minder ruimte op de chip inneemt op de oppervlakte van de GPU, is er dus wel degelijk een verbetering tov Turing. Zaten er dan ook 68 Ampere RT cores op een 3070, dan zou die beter zijn geweest versus de 2080ti. Het is dan lastig om te zeggen hoe dat vertaald naar de 3080 en helemaal hoe Big Navi het daar gaat doen. Er gaat één gerucht over de RT prestaties van Big Navi: Iets beter dan Turing, maar minder als Ampere.
Wat zegt dit? Hebben we het over Big navi 21 of 22. En dan XL, XT, XTX? Als het de grootste Navi is die het moet opnemen tegen 3090, dan is een iets betere RT prestatie ivm de 208ti/3070 niet zo bijzonder ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Klopt allemaal. Boeit dat een consument? Als je met een 2080Ti zonder RT 100 fps hebt en met RT 60 fps. Er wordt beweerd dat alles verbeterd is en je krijgt met de 3070 weer 100 fps / 60 fps. Leuk dat het verbeterd is met tig x meer van alles. Wat hebben jij en ik als gebruiker daar dan aan. Het gaat toch om het uiteindelijke resultaat? Verbetering zie ik als 100 fps / 80 fps.. Dan merk je als gebruiker de verbetering. Ik snap jou heel goed maar de voorstelling leek mij toch iets anders. (Niet dat ik überhaupt interesse in het groene kamp heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Ja,dus? Ze zijn beter maar als gebruiker heb je nog steeds dezelfde performance (hit). Misschien wilde iedereen het horen maar het leek er toch erg sterk op dat Ampere beter zou zijn in RT: wishfull? lees: kleinere performace hit.
Volgens mij claimde Nvidia voor Ampere een verbetering van 1.6x voor de RT cores.
Kijk je naar 1.6x46=73.6, in een 100% RT workload zou een RTX3070 dus iets sneller moeten zijn dan een RTX2080Ti, maar niet heel veel.

Op basis hiervan zie ik niet direct waarom een potentiele 3070 koper veel betere RT performance zou mogen verwachten dan een RTX2080ti kan leveren. Volgens mij was van begin af aan al duidelijk dat dit vrij dicht bij elkaar zou liggen.

Wil je core voor core vergelijken dan zou je moeten kijken naar de RT performance van de RTX3070 en de RTX2080 die hebben namelijk evenveel RT cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

AMD kan ook een strategische keuze maken.

Net als Intel zit NVIDIA met een relatief grote die t.o.v. AMD en ze moeten waarschijnlijk retoolen naar TSMC. Dit heeft op de lange termijn het gevolg dat NVIDIA dezelfde kosten (of meer) heeft per wafer, maar er minder chips per wafer uit komen.

Ze kunnen dus besluiten om het NVIDIA moeilijk te maken door drastisch lagere prijzen neer te zetten en NVIDIA in een positie te dwingen waar ze hun architectuur moeten veranderen of hun prijzen flink moeten verlagen. Dat levert AMD misschien niet veel op voor deze generatie, maar geeft ze mogelijk een kans hun volgende generatie eerder op de markt te krijgen.

Aan de andere kant moeten ze die volgende generatie dan al wel grotendeels klaar hebben qua design en genoeg chips kunnen bakken om daar dan profijt uit te halen. Ik heb het gevoel dat het daar een beetje wringt. ze worden nu een beetje gehinderd door het succes van hun CPU deel. Natuurlijk betaald dat succes ook een groot deel van de graphics comeback. Dat maakt het geheel lastig om nu vol de strijd aan te gaan.

Ik vermoed dat ze daarom een beetje gaan splitsen. De prijs in het hogere segment dichter bij NVIDIA om te laten zien dat ze meespelen en het lagere segment zo snel mogelijk van NVIDIA afhandig maken.

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 09:25
winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:09:
Klopt allemaal. Boeit dat een consument? Als je met een 2080Ti zonder RT 100 fps hebt en met RT 60 fps. Er wordt beweerd dat alles verbeterd is en je krijgt met de 3070 weer 100 fps / 60 fps. Leuk dat het verbeterd is met tig x meer van alles. Wat hebben jij en ik als gebruiker daar dan aan. Het gaat toch om het uiteindelijke resultaat? Verbetering zie ik als 100 fps / 80 fps.. Dan merk je als gebruiker de verbetering. Ik snap jou heel goed maar de voorstelling leek mij toch iets anders. (Niet dat ik überhaupt interesse in het groene kamp heb
De prijs/performance ratio is alleen aangepast. Dus wat boeit het een consument? Ongeveer dezelfde performance voor 600/700 dollar minder. Waarschijnlijk halen ze die prijsmarge door dergelijke technologische ontwikkelingen door te voeren, waar er met efficientere cores minder op een kaart te hoeven worden gezet om dezelfde performance te halen.

Voor mij is de keuze heel makkelijk; 1200 euro heb ik niet liggen. 500 euro misschien wel. En daar krijg ik hetzelfde voor? Dan boeit me dat wel.

Nu 'ns zien wat AMD biedt, ben super benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Belgar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:11:
AMD kan ook een strategische keuze maken.

Net als Intel zit NVIDIA met een relatief grote die t.o.v. AMD en ze moeten waarschijnlijk retoolen naar TSMC. Dit heeft op de lange termijn het gevolg dat NVIDIA dezelfde kosten (of meer) heeft per wafer, maar er minder chips per wafer uit komen.

Ze kunnen dus besluiten om het NVIDIA moeilijk te maken door drastisch lagere prijzen neer te zetten en NVIDIA in een positie te dwingen waar ze hun architectuur moeten veranderen of hun prijzen flink moeten verlagen. Dat levert AMD misschien niet veel op voor deze generatie, maar geeft ze mogelijk een kans hun volgende generatie eerder op de markt te krijgen.
Even afgerond:
Nvidia: 11.7 miljard omzet in 2019, 4 miljard winst
AMD: 6.5 miljard omzet in 2019, 0.35 miljard winst

Ik heb het al eerder gezegd, maar er is echt absoluut nul kans dat AMD een prijzenoorlog wil beginnen. Ze willen voldoende betere prijs/prestatie hebben om mensen te overtuigen een AMD kaart te kopen, gezien ze de underdog zijn. Maar ze willen niet zo'n goede prijs/prestatie neerzetten dat ze Nvidia dwingen om prijzen significant te laten zakken. AMD kan op dit moment een prijzenoorlog niet winnen, en gaat die dus ook niet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:49
Sissors schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

Even afgerond:
Nvidia: 11.7 miljard omzet in 2019, 4 miljard winst
AMD: 6.5 miljard omzet in 2019, 0.35 miljard winst

Ik heb het al eerder gezegd, maar er is echt absoluut nul kans dat AMD een prijzenoorlog wil beginnen. Ze willen voldoende betere prijs/prestatie hebben om mensen te overtuigen een AMD kaart te kopen, gezien ze de underdog zijn. Maar ze willen niet zo'n goede prijs/prestatie neerzetten dat ze Nvidia dwingen om prijzen significant te laten zakken. AMD kan op dit moment een prijzenoorlog niet winnen, en gaat die dus ook niet beginnen.
Nvidia heeft dus een winstmarge van circa 34% en AMD circa 5%. 34% is echt wel fors. Dit zegt nog niet zoveel over de komende prijzen, behalve dat Nvidia serieuze concurrentie krijgt en dus gaat snijden in de winstmarge. Alles hangt af van productiekosten en mijn vermoeden is dat die bij AMD toch wel wat lager liggen dan bij Nvidia. AMD kan dan prima op prijs concurreren en het vuur aan de schenen van Nvidia leggen. Laat die prijzenoorlog maar beginnen.

Overigens is mijn vermoeden nog steeds dat de beste AMD straks niet beter is dan de 3080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Sissors schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:19:
[...]

AMD kan op dit moment een prijzenoorlog niet winnen, en gaat die dus ook niet beginnen.
Ze hebben ook ook niets te verliezen. Ik zeg ook niet dat ze verlies moeten maken, maar uiteindelijk heeft NVIDIA meer te verliezen met een oorlog dan AMD. Vooral gezien AMD al de kleinere architectuur lijkt te hebben. Maar als ze uiteindelijk serieus zijn om te winnen, moeten ze het lagere segment nu gaan pakken.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Daarbij is het ook balans vinden, het heeft geen zin om laag te verkopen als je niet aan de vraag kan voldoen. Ik denk dat ze iets onder Nvidia gaan zitten qua prijzen om marge te pakken en marktaandeel te pakken. Vervolgens is het een kwestie van de prijs- en productreacties van Nvidia volgen met als doel om vraag/aanbod in balans te houden om zoveel mogelijk marge te pakken. Aannemende dat het aanbod relatief constant is ivm productiecapaciteit en yields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
Belgar schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
Ze hebben ook ook niets te verliezen. Ik zeg ook niet dat ze verlies moeten maken, maar uiteindelijk heeft NVIDIA meer te verliezen met een oorlog dan AMD. Vooral gezien AMD al de kleinere architectuur lijkt te hebben. Maar als ze uiteindelijk serieus zijn om te winnen, moeten ze het lagere segment nu gaan pakken.
Wat als AMD lager in gaat zetten en hun marges vergelijkbaar houdt (~5%)? Nvidia heeft de mindshare, beweegt heel misschien mee qua prijs. Laten we zeggen dat ze dit laatste doen. Hun marge gaat van 30% naar 25%. Hoe wint AMD dan? Als Nvidia echt wil zakken ze nog wat lager en dan eet het in de marges van AMD en die zijn al klein. Dan maakt Nvidia AMD gewoon kapot. Wil je zo'n gevecht als AMD zijnde beginnen?

Daarom probeert AMD een beter of vergelijkbaar product in de markt te zetten voor vergelijkbare prijzen. Dankzij kleinere chips, beter yields, etc komt hun winstmarge op vergelijkbare niveau als Nvidia. Vervolgens kan AMD investeren in de volgende generatie en nog beter concurreren met Nvidia of ze zelfs verslaan (en dus de grote winstmarges pakken). Hebben ze het nu niet ook zo gedaan tegenover Intel in de CPU markt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:23
JoeB2C schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:31:
[...]
Alles hangt af van productiekosten en mijn vermoeden is dat die bij AMD toch wel wat lager liggen dan bij Nvidia.
Ik denk dat je daar een fout maakt. Nvidia is hoogstwaarschijnlijk omwille van prijs naar Samsung gegaan deze ronde. Het risico en overhead wat daarbij komt kijken maak je als bedrijf niet omdat je een paar procent kosten te drukken, maar het veelvuldige daarvan. Had Nvidia bij TSMC gebleven, dan moesten ze of de prijs verhogen, of de winst inleveren per chip. Ze wisten dat de markt niet happy was met de Turing prijzen en dat AMD op niveau zou komen met RDNA2. Dan kan een mindere goede node van een andere partij ala Samsung die graag klanten trekt met hoge kortingen een rendabele keuze worden.

AMD zit dus waarschijnlijk op een kostbare node bij TSMC en hebben per chip op relatief hoge kosten. Voordeel wel is dat dit een betere node is dan Nvidia nu heeft met Samsung en ze daar ook Zen in productie hebben. Echter zal een dievan AMD waarschijnlijk op gelijke grote een stuk duurder zijn bij TSMC dan Samsung vraagt, dus is het maar de vraag of AMD de prijs wel zo kan drukken. Tel daarbij op dat Nvidia sowieso veel meer verkoopt en de R&D breder kan uitsmeren en kosten per GPU, geheugenmodule, etc etc goedkoper zijn dan AMD kan afdwingen vanwege grotere afname.
De 5700XT was 100 euro goedkoper, maar dat heeft de markt niet weerhouden om ook de dure 2070super te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:49
Goeie punten Sjek, zeker met die 5700xt vs 2070super. Ik ben benieuwd wat voor een prijsstelling we straks gaan zien. Als AMD alsnog veel goodwill moet winnen in de markt dan moeten ze wel onder de prijzen van Nvidia gaan zitten, ondanks hun eigen productiekosten. Uiteraard staat dit alles los van de komende 2 á 3 maanden, want dan is toch alles uitverkocht zodra het beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat is allemaal niet zo makkelijk te zeggen op basis van jaarcijfers... AMD kan ook schulden hebben afgelost. Daarnaast kan AMD ook behoorlijk smeren qua R&D want ze hebben ook de PS5 en Xbox weer te pakken. Daarnaast, R&D zijn al betaald. Je kan beter chips verkopen tegen een kleine tot non-existing marge, dan niks verkopen en je competitor marktaandeel (en marge) gunnen... Let wel, dit enkel als je tegenstander je dwingt dit te doen!

Daarnaast denk ik wel dat AMD goedkoper kan produceren. Ja, pet vierkante mm zal AMD vast wat duurder zitten bij TSMC, maar ik verwacht dat de chips van AMD echt significant kleiner zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

AMD maakt op dit moment 0% marge op PC enthousiast graphics (als je R&D etc. meeneemt). De genoemde 5% is inclusief CPU's, waar bijna alle marge zit..

De Samsung node is goedkoper, maar zit aan zijn limiet. De kosten van de kaart zijn ook niet alleen de chip kosten. De enorme koeler, complexe poweroplossing, PCB lagen, complexere RAM etc. dragen ontzettend veel bij aan de uiteindelijk prijs van een 3080.

Ook al is de chip van AMD 40 euro duurder, als je koeling, RAM en power 300 euro goedkoper kunnen dan heb je toch een goedkopere kaart

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hoe zit het met het prijsverschil tussen gddr6 en gddr6x? Want AMD gaat wel meer geheugen op zijn kaarten plakken en ik denk dat op dat punt AMD weer duurder is dan Nvidia eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Nou jongens en meiden allemaal even de benen strekken, iets te drinken nemen even ontspannen of juist spannende s*x met je partner. Over 2 uur gaan we het echte verhaal te weten komen en zijn de meeste speculaties voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

winwiz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:00:
Nou jongens en meiden allemaal even de benen strekken, iets te drinken nemen even ontspannen of juist spannende s*x met je partner. Over 2 uur gaan we het echte verhaal te weten komen en zijn de meeste speculaties voorbij.
Ben echt eens benieuwd of de hype dit keer wel terecht is :+ Ik hoop het wel natuurlijk :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MSI 6800 bestaat in elk geval :+
MSI is the first manufacturer to confirm the existence and upcoming launch of the AMD Radeon RX 6800 series. A new entry has appeared just moments ago at EEC. The listing features two Navi 21 graphics cards: RX 6800 XT and RX 6800.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:54:
Dat is allemaal niet zo makkelijk te zeggen op basis van jaarcijfers... AMD kan ook schulden hebben afgelost. Daarnaast kan AMD ook behoorlijk smeren qua R&D want ze hebben ook de PS5 en Xbox weer te pakken. Daarnaast, R&D zijn al betaald. Je kan beter chips verkopen tegen een kleine tot non-existing marge, dan niks verkopen en je competitor marktaandeel (en marge) gunnen... Let wel, dit enkel als je tegenstander je dwingt dit te doen!

Daarnaast denk ik wel dat AMD goedkoper kan produceren. Ja, pet vierkante mm zal AMD vast wat duurder zitten bij TSMC, maar ik verwacht dat de chips van AMD echt significant kleiner zijn!
Dat is allemaal terug te vinden in de jaarcijfers, en financieel gezien staat Nvidia er gewoon veel beter voor. Een prijzenoorlog drukt bij Nvidia in de winstmarge, en dus wat de aandeelhouders krijgen. Bij AMD zal het gewoon betekenen dat ze hun R&D budget moeten verlagen. Dat maakt niet uit voor deze generatie, maar wel voor de volgende generatie.

Als inderdaad de andere de prijzenoorlog begint moet je verkopen wat je kan, maar je moet niet zelf het beginnen.

Qua die area, als je kijkt naar de geruchten, of gewoon zelf het rekensommetje doet (40 CU 5700XT --> 80 CU Navi 21 + 128MB cache), dan zal je wel iets kleiner nog blijven dan Nvidia, maar het zijn geen gigantische verschillen. Ik ga ervan uit dat met lagere kosten bij Samsung de Nvidia dies best eens goedkoper kunnen zijn. Tegelijk is Nvidia natuurlijk weer meer kwijt aan geheugen en waarschijnlijk PCB dan AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad, die Navi 21 met 80 CU's is vast > 500mm² en dat maakt het ook geen kleine GPU meer.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Gigabyte kan niet meer wachten :+
Gigabyte Radeon RX 6800 XT Reference (GV-R68XT-16GC-B)
Gigabyte Radeon RX 6800 XT AORUS Master OC (GV-R68XTAORUS M-16GC)
Gigabyte Radeon RX 6800 XT AORUS Master (GV-R68XTAORUS M-16GD)
Gigabyte Radeon RX 6800 XT Gaming OC (GV-R68XTGAMING OC-16GD)
Gigabyte Radeon RX 6800 XT Gaming (GV-R68XTGAMING-16GD)

Gigabyte Radeon RX 6800 (Reference) (GV-R68-16GC-B)
Gigabyte Radeon RX 6800 AORUS Master (GV-R68AORUS M-16GD)
Gigabyte Radeon RX 6800 Gaming OC (GV-R68GAMING OC-16GD)
Gigabyte Radeon RX 6800 Gaming (GV-R68GAMING-16GD)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
XWB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:31:
Gigabyte kan niet meer wachten :+
Haha :) Waren die bij de RTX 3000 serie ook niet al te vroeg met het listen van de verschillende modellen op hun site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:33
Jammer genoeg zegt Gigabyte niet veel met hun kaarten dump. Meer een cocktease dan wat anders :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
We weten allemaal dat de kaarten eraan komen.. belangrijkste zijn de prijzen en cijfers.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 09:19
Megekko heeft in ieder geval een grote levering Gigabyte 3070 / 3080 gehad vandaag.
Laten we hopen dat de RX6000 GPU's goed leverbaar worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNuy66Cko368bmLGNeuvU6U3wy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTZMCB5zxzNiJjjHTnLHHlyw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
jeroenvanrooij schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:41:
Megekko heeft in ieder geval een grote levering Gigabyte 3070 / 3080 gehad vandaag.
Laten we hopen dat de RX6000 GPU's goed leverbaar worden.
Ja, heel "toevallig" vanaf vandaag voldoende Nvidia voorraad :')

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@XWB Je kan ook spoken zien die er niet zijn...

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 27 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.