Me Tarzan, U nix!
De S en X zijn momenteel ook alleen met AP of FSD te bestellen.anboni schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:19:
EAP is toch een Model S/X ding, wat een beetje tussen Model 3 AP en FSD in hangt? Lijkt me op zich niet verkeerd om dat wel zodanig te omschrijven.
Ik heb destijds mijn M3 met EAP besteld.
Term is dus niet aan het model gekoppeld maar is uitgefaseerd.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Vond ik wel ja. Maar was met volle bak, 30 graden en bijna alleen maar snelweg. Dan 130 gemiddeld zeg maar. Dan haal ik echt geen 140/150wh. Eerder 200. 18” zonder kappen.Deveon schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:17:
[...]
Vind je? Bij de LR AWD met Aero’s gaat die uit van 170 watt/km, terwijl mijn auto (bij 20 graden) meer rond de 140-150 zit en ik heb de Aero’s er afgehaald. Voor een lange rit zet ik ze er wel weer op.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De referentie snelheid van ABRP is 110 km/u. Hij geeft ook het verbruik per traject aan en bij gemiddeld 130 gaat het inderdaad naar de 200 watt/km.Inspired schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:24:
[...]
Vond ik wel ja. Maar was met volle bak, 30 graden en bijna alleen maar snelweg. Dan 130 gemiddeld zeg maar. Dan haal ik echt geen 140/150wh. Eerder 200. 18” zonder kappen.
Wat wij mij wel opvalt is dat een traditionele routeplanner (Google Maps) bijna dezelfde tijden hanteert als ABRP inclusief laden. Ze gaan daar totaal niet uit van enig vorm van verkeer.
Ik merk dat vooral het verschil tussen 100 en 120-130 erg groot is qua verbruik.
Voor mijn SR+ met 18inch, aero’s. Auto propvol, 4 inzittenden kwam ik op een theoretische range van 368km.
Op 298km precies 80% verbruikt (van 98% naar 18%).
Ik heb me gewoon aan de snelheid gehouden, wat op veel 100-120 en een klein beetje 130 neerkomt op de snelweg en daarnaast een klein half uur binnendoor in de heuvels van de Ardennen
Al met al best tevreden. Ik rij niet zo hard (meer), aangezien AP vooral als je geen haast hebt goed werkt. Als ik de hele tijd in gebied waar je 130 mag gereden had denk ik dat het bereik zo maar 20% minder zou zijn.
Vooral het feit dat je dus zonder te hoeven laden naar de Ardennen kan is een prettig idee.
Bij het huisje ‘gewoon’ aan de schuko met verlengkabel, ging prima (zie mijn laatste post in deel 1 van het topic).
Edit: haha, ik vergeet er bijna bij te vermelden dat de auto fantastisch rijdt, heerlijk rustig, ontzettend soepel, ook in heuvelachtig gebied. Dit is voor iedereen die al een model 3 heeft natuurlijk bekend, maar voor de vele geïnteresseerden misschien nog goed om even te vermelden
[ Voor 13% gewijzigd door Smobbo op 05-08-2019 19:12 . Reden: Rijervaring toegevoegd ]
Heb op basis van wat zelf zoeken naar producten al wel Gyeon Q²M Cure gekocht.
[ Voor 41% gewijzigd door Katseviool op 05-08-2019 19:53 ]
Bij mij was het advies dat een hogedrukspuit voldoende was. Voor het glas pak ik meestal z’n borstel met zeep.Katseviool schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:25:
Iemand tips/stappenplan wbt wasbox en Model 3? Ik heb er namelijk een glas coating over gedaan en die wil ik graag even goed houden. Ik heb hiervoor enkel wasstraten gebruikt vandaar complete newbie op wasbox gebied
Jij had toch Kenolon Ceramic Shield erop? Dat is geen glas coating volgens mij. Kun je de persoon niet vragen die het aangebracht heeft?Katseviool schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:25:
Iemand tips/stappenplan wbt wasbox en Model 3? Ik heb er namelijk een glas coating over gedaan en die wil ik graag even goed houden. Ik heb hiervoor enkel wasstraten gebruikt vandaar complete newbie op wasbox gebied
Ja, dat was met brandstof auto's ook al zo, alleen let je er dan minder op waarschijnlijk. Maar mijn range in de benzine auto zie ik ook kelderen als ik 120~130km/h ga rijden, met die snelheden wordt de luchtweerstand een steeds belangrijkere factor.Smobbo schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:02:
Terug van een lang weekend Ardennen.
Ik merk dat vooral het verschil tussen 100 en 120-130 erg groot is qua verbruik.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ging met 450km “op de klok” naar Dusseldorf en ik had 200 “echte” KMs verder nog 189 over toen ik aankwam. Flink verlies dus op die snelheden maar t viel me nog niet eens tegen.
Als je regelmatig weer terugzakt naar 130 oid dan laad de auto ook weer een hoop bij. Dat heb ik in NL iig als ik wat harder ga op sommige stukken dan toegestaan, dan valt het wel mee met de range.G-NiLES schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:41:
Ik heb dit weekend even de 220 aangetikt in Duitsland. Dan gaat je range ongeveer net zo hard als jij zelf 😂 Wel leuk om gewoon mee te kunnen met de Mercs en Audi’s op de linkerbaan.
Ging met 450km “op de klok” naar Dusseldorf en ik had 200 “echte” KMs verder nog 189 over toen ik aankwam. Flink verlies dus op die snelheden maar t viel me nog niet eens tegen.
Moet wel zeggen dat ik met een Tesla minder geneigd ben te hard te rijden dan met een ICE. Dat terwijl de acceleratie superieur is
[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 05-08-2019 22:24 ]
Die paar seconden bijladen valt in het niet bij wat het kost om te versnellen tot 200+ en even op die snelheid te rijden. Maar lekker is het wel.GrooV schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:22:
[...]
Als je regelmatig weer terugzakt naar 130 oid dan laad de auto ook weer een hoop bij. Dat heb ik in NL iig als ik wat harder ga op sommige stukken dan toegestaan, dan valt het wel mee met de range.
Moet wel zeggen dat ik met een Tesla minder geneigd ben te hard te rijden dan met een ICE. Dat terwijl de acceleratie superieur is
Sinds de Model 3 heb ik aan twee dingen een hekel gekregen: tanken en schakelen. Bah, wat ouderwets.. Helaas ben ik voor de trekhaak nog afhankelijk van benzine.
Ik heb die rekensheets gemaakt voor mijn situatie: zonnepanelen met overcapaciteit, 20 jaar schadevrij etc. Maar je kunt de getallen gewoon veranderen als je wilt.ehtweak schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:32:
@bottom line
Ik heb ff naar de voorbeelden gekeken die je aanhaalde, maar daar klopt het nodige niet en/of ontbreekt info.
Want no way dat je voor 11ct/kWh elektra kunt 'tanken'. Ik betaal thuis al 20ct/kWh. Laat staan openbare laadpaaltarieven.![]()
En wat is de bron van de onderhoudskosten? Tesla zelf noemt geen bedragen...![]()
En zelfs dan, is in het rekenvoorbeeld een Model 3 meer dan 2 x zo duur als een brandstofauto/km. Nog afgezien van de totaal onrealistische kWh prijs.
En slechts 200euro/jr aan onderhoud voor een EV? Als je zaken als remschijven/-blokken, banden, schokbrekers, ruitenwisserbladen, lampjes, interieurfilters, e.d. (zaken die alle auto's nodig hebben) uitsmeert per jaar, redt je dat imho niet.
Want idd; privé ben ik ook zoiets van 42 cent/km kwijt voor mijn compacte benzineauto. (aanschafprijs 24k in 2010).
M.a.w. voor de 'gewone' consument is dit nog steeds geen alternatief. Hoe graag ik ook zou willen.
Mijn verbruik over afgelopen 100kkm: [Afbeelding]
De 2-3 keer lagere onderhoudskosten is denk ik niet zo’n onredelijke aanname. Afschrijving is eigenlijk nog een groter discussiepunt. Ik denk dat een model 3 wel minder afschrijft dan een premium ICE momenteel (ook al heb ik nog niet genoeg van de Elon cool-aid gedronken om te geloven dat hij dankzij FSD over 5 jaar 200k waard is). Maar ook hier geldt, vul in wat jij denkt dat redelijk is.
Rente(derving) is ook zo’n lastige. Wat reken je hiervoor? Dit is een van de grotere kostenposten vanwege de hoge aanschafprijs. Ik ga uit van 4% en dat komt neer op €2400 per jaar voor een LR AWD.
Mijn conclusie is desondanks dat vanaf ca 20k km/jaar en met thuisladen, een SR+ (en misschien wel een LR) voordeliger is dan veel mensen denken.
En ook al liggen de kosten/km iets hoger, dan rij je niet alleen een geweldige en milieuvriendelijke auto, maar ook nog de meest veilige 😊.
[ Voor 8% gewijzigd door ErikonFire op 05-08-2019 23:20 ]
Dank voor de melding - heb er ook 1 besteld (of eigenlijk 2, want het is niet duidelijk of de AP ook op de blauwe variant zat, de Tesla medewerker in Den Haag dacht van wel maar kon het niet met zekerheid zeggen, pas als de auto was besteld). Vriendin wilde wel AP op de auto, ik liever geen zwarte lak vanwege problemen met mijn lease Model 3, dus maar even kijken hoe alles nu precies loopt. Komt er in ieder geval weer 1 vrijr0bb schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:22:
Hey guys er staat weer LR RWD voorraad op de Tesla site! Ik heb mijzelf zojuist 1 vd gelukkigen gemaakt!
Ik heb de grijze gepakt. Hier stond ook geen AP bij maar de cataloguswaarde was van alle RWDs gelijk dus lijkt.me gek als het niet bij allen erop zit. Ik ga straks even bellen.Mvd1981 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:44:
[...]
Dank voor de melding - heb er ook 1 besteld (of eigenlijk 2, want het is niet duidelijk of de AP ook op de blauwe variant zat, de Tesla medewerker in Den Haag dacht van wel maar kon het niet met zekerheid zeggen, pas als de auto was besteld). Vriendin wilde wel AP op de auto, ik liever geen zwarte lak vanwege problemen met mijn lease Model 3, dus maar even kijken hoe alles nu precies loopt. Komt er in ieder geval weer 1 vrij
Klopt, maar dat is "A super tough, durable coating of glass bonded to your paintwork for unbeatable protection and a liquid glass shine." Blijf het wel een mooie wereld vinden met al die gasten met hun smart nano, microvezeltheorien en product x is beter dan y.Inspired schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:59:
[...]
Jij had toch Kenolon Ceramic Shield erop? Dat is geen glas coating volgens mij. Kun je de persoon niet vragen die het aangebracht heeft?
Maar ik kreeg hetzelfde advies als @Deveon, gewoon afspuiten. Dat ga ik straks dus maar even doen
[ Voor 31% gewijzigd door Katseviool op 06-08-2019 09:02 ]
Heb de mensen in Den Haag direct gemailed na mijn bestelling - ze zouden het nu moeten kunnen zien volgens hun eigen redenering, die ik zelf eerlijk gezegd niet echt volg. Punt is - de auto's staan al in Tilburg (of nog in Zeebrugge), hoe moeilijk zou het zijn om even een check te doen als je het niet via het systeem kan zien. Zou namelijk bizar zijn dat twee auto's met dezelfde cataloguswaarde de ene auto een optiepakket van 3200 euro heeft terwijl de ander dat niet heeft... Al zijn er wel meer dingen vreemd bij Tesla, genoeg meegemaakt al met deze mensenr0bb schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:51:
[...]
Ik heb de grijze gepakt. Hier stond ook geen AP bij maar de cataloguswaarde was van alle RWDs gelijk dus lijkt.me gek als het niet bij allen erop zit. Ik ga straks even bellen.

Zie jij de auto al in de account? Ik nog niet steeds niet, auto is donderdag besteld door de LM.r0bb schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:51:
[...]
Ik heb de grijze gepakt. Hier stond ook geen AP bij maar de cataloguswaarde was van alle RWDs gelijk dus lijkt.me gek als het niet bij allen erop zit. Ik ga straks even bellen.
Zie jij de auto al in de account? Ik nog niet, een order verwerken kan toch niet zo lang duren zou je denken? Straks weer bellen. Heb de auto (helaas) via de LM besteld. Tesla werkt blijkbaar niet zo snel.Mvd1981 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:44:
[...]
Dank voor de melding - heb er ook 1 besteld (of eigenlijk 2, want het is niet duidelijk of de AP ook op de blauwe variant zat, de Tesla medewerker in Den Haag dacht van wel maar kon het niet met zekerheid zeggen, pas als de auto was besteld). Vriendin wilde wel AP op de auto, ik liever geen zwarte lak vanwege problemen met mijn lease Model 3, dus maar even kijken hoe alles nu precies loopt. Komt er in ieder geval weer 1 vrij
Je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken om de ap, die zit tegenwoordig op alle auto's. Er komt dus weer een zwarte of blauwe vrij, zou je aub even een seintje willen geven? Mocht de mijne niet zijn gelukt, dan neem ik die graag over
ps: ze lijken nog niet te bereiken zijn, het is toch al even 9:00 uur geweest, bijzonder....
013 - 799 88 14
[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 06-08-2019 09:08 ]
Voor leveringsopmerking/vragen hebben we Het grote Tesla Levering topic. Bereikbaar zijn ze nooit echt, tijd maakt niet zoveel uitWackmack schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:59:toon volledige bericht
[...]
Zie jij de auto al in de account? Ik nog niet steeds niet, auto is donderdag besteld door de LM.
[...]
Zie jij de auto al in de account? Ik nog niet, een order verwerken kan toch niet zo lang duren zou je denken? Straks weer bellen. Heb de auto (helaas) via de LM besteld. Tesla werkt blijkbaar niet zo snel.
Je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken om de ap, die zit tegenwoordig op alle auto's. Er komt dus weer een zwarte of blauwe vrij, zou je aub even een seintje willen geven? Mocht de mijne niet zijn gelukt, dan neem ik die graag over
ps: ze lijken nog niet te bereiken zijn, het is toch al even 9:00 uur geweest, bijzonder....
013 - 799 88 14
Sorry, verkeerde topic. Ze zijn lastig bereikbaar jaEddos schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:15:
[...]
Voor leveringsopmerking/vragen hebben we Het grote Tesla Levering topic. Bereikbaar zijn ze nooit echt, tijd maakt niet zoveel uit

Waarschijnlijk staan alle LR RWD auto's op de boot die nog onderweg is en 14 augustus in Zeebrugge is. Dat komt namelijk beter overeen met de verwachte leverdatum van 19-26 augustus die iedereen krijgt (voor zover ik tot nu toe heb gezien).Mvd1981 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:55:
[...]
Punt is - de auto's staan al in Tilburg (of nog in Zeebrugge),
Niet helemaal het antwoord wat je zoekt, maar: mijn originele banden gaan inmiddels 33.000km mee en hebben nog ruim 4mm profielTeknix1982 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:54:
Aan de Model S rijders, om de hoeveel km wisselen jullie jouw banden en welke doe je eronder?
Ik zit zelf op 45dkm en de banden lijken ook nog steeds goed maar ik hoorde veel verhalen idd van erge slijtage. Maar jij hebt daar dus ook weinig last vanPWM schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:39:
[...]
Niet helemaal het antwoord wat je zoekt, maar: mijn originele banden gaan inmiddels 33.000km mee en hebben nog ruim 4mm profielDe spookverhalen mbt snel slijten hebben voornamelijk met de rechtervoet te maken.
Auto's staan al in de account - maakt misschien een verschil of je via de LM gaat of privé, zoals in ons geval...Wackmack schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:59:toon volledige bericht
[...]
Zie jij de auto al in de account? Ik nog niet steeds niet, auto is donderdag besteld door de LM.
[...]
Zie jij de auto al in de account? Ik nog niet, een order verwerken kan toch niet zo lang duren zou je denken? Straks weer bellen. Heb de auto (helaas) via de LM besteld. Tesla werkt blijkbaar niet zo snel.
013 - 799 88 14
Ja, dat niemand daar eerder over heeft nagedacht. Even naar 150 km/u optrekken, daarna gas los en opladen tot 80 km/u, en weer naar 150 km/u.GrooV schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:22:
[...]
Als je regelmatig weer terugzakt naar 130 oid dan laad de auto ook weer een hoop bij. Dat heb ik in NL iig als ik wat harder ga op sommige stukken dan toegestaan, dan valt het wel mee met de range.

[ Voor 11% gewijzigd door Divak op 06-08-2019 10:41 ]
Collega van mij met een E-Niro laadt zijn auto op via de USB van mijn Tesla, dat gaat nog sneller dan via de 1 fase laderInspired schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:11:
Shit, had ik moeten weten voordat ik naar Frankrijk ging. Dat is gewoon SuC bypass dus? Voorheen wel eens via de USB poorten de Tesla opgeladen. Maar dat duurde toch wat lang.
En iets over de remklauwen jaarlijks reinigen.In het algemeen heeft uw auto alleenonderhoud nodig op het moment dat hetnoodzakelijk is.
Nu zei de LM mij dat de eerst volgende beurt pas op 40.000km of 24 maanden plaats hoeft te vinden.
Km stand nu is 18.000 heb de auto gekregen rond de 14000. Op TMC lees ik vaak dat mensen bij 20000 km een beurt doen. Vroeg mij dus af krijg je vanzelf een uitnodiging van Tesla als ze de auto op onderhoud willen hebben?
Be fast .... Be furious....
Ik heb mijn MS gekocht met 56k km op de teller. Bij 65k de achterbanden vervangen en bij 81k de voorbanden. De achterbanden stonden toen op 62mm. Zit nu op 120k en net opnieuw laten balanceren, banden waren nog prima zei de garage om de hoek.Teknix1982 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:54:
Aan de Model S rijders, om de hoeveel km wisselen jullie jouw banden en welke doe je eronder?
De banden (GOODYEAR EAGLE RS-A2 TIRE - P245/45R19 (6005890-00-A)) kosten trouwens bij Tesla €161,16 ex BTW.
[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 06-08-2019 13:05 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Mij werd verteld (Model 3) dat de auto het zelf aangeeft en dan ook alvast eventuele onderdelen bestelt/laat bestellen.Bl4ckviper schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:10:
Weet iemand hoe het zit met de service intervallen van een Model X? In de handleiding staat:
[...]
En iets over de remklauwen jaarlijks reinigen.
Nu zei de LM mij dat de eerst volgende beurt pas op 40.000km of 24 maanden plaats hoeft te vinden.
Km stand nu is 18.000 heb de auto gekregen rond de 14000. Op TMC lees ik vaak dat mensen bij 20000 km een beurt doen. Vroeg mij dus af krijg je vanzelf een uitnodiging van Tesla als ze de auto op onderhoud willen hebben?
Heel goed nieuws, heb je dit per telefoon of per mail te horen gekregen?r0bb schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:55:
Zojuist van Tesla NL bevestigd gekregen dat alle LR RWD autos die wij hier de laatste 24u bespreken / gekocht hebben, inclusief AP zijn. Hiernaast verwachtte leverdatum 22 augustus, ze staan momenteel idd nog op de boot -gloednieuw dus. Problemen met laadkabels bestaan niet meer volgens Tesla mevrouw dus die zit er gewoon bij. Grote blij.
[ Voor 92% gewijzigd door JM3 op 06-08-2019 14:01 ]
Mijn contact persoon in Den Haag gaf aan dat ze nu alles op de site aan het bijwerken waren m.b.t. waar geen AP bij vermeld stond. Ik heb nog geen schriftelijke bevestiging dat de blauwe Model 3 LR RWD een AP heeft, maar als die binnenkomt dan gaat de bestelling voor de zwarte geannuleerd worden.r0bb schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:55:
Zojuist van Tesla NL bevestigd gekregen dat alle LR RWD autos die wij hier de laatste 24u bespreken / gekocht hebben, inclusief AP zijn. Hiernaast verwachtte leverdatum 22 augustus, ze staan momenteel idd nog op de boot -gloednieuw dus. Problemen met laadkabels bestaan niet meer volgens Tesla mevrouw dus die zit er gewoon bij. Grote blij.
Kan ik iemand nog blij maken met een zwarte Model 3 LR RWD? Wellicht dat je mijn reservering dan over kan nemen.
Die zijn toch niet meer te bestellen?r0bb schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:55:
Of nog een nalevering?
Er staat nog een (laatste?) serie op de boot die onderweg is, om alle openstaande bestellingen nog te leveren. En de laatste dagen kwamen er ook verschillende als voorraad beschikbaar, blijkbaar hadden ze meer op de boot gezet, of zijn die van mensen die geannuleerd hebben.lighting_ schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:49:
[...]
Die zijn toch niet meer te bestellen?
Of nog een nalevering?
Meer mensen die daar last van hebben? Als het valt op te lossen met stelwerk van de ruitenwisserarm, kan ik dat zelf doen of ben ik aangewezen op een service center?
Er valt hier enkel iets zinnigs over te zeggen als je de type auto ook even vermeld. Mijn Model X heeft namelijk na 30.000 km geen last van datgene wat je aangeeft.
Overigens zou ik ongeacht het model alles wat niet goed blijkt te zijn door een SeC onder garantie te laten vervangen, als je het zelf doet en er gaat iets stuk, dan kan Tesla reparatie weigeren.
[ Voor 26% gewijzigd door RomeoJ op 06-08-2019 19:57 ]
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Sinds een paar maanden heeft Tesla het onderhoudsplan in zijn geheel geschrapt, meer hierover kan je lezen op: https://www.tesla.com/nl_...r-maintenance?redirect=noBl4ckviper schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:10:
Weet iemand hoe het zit met de service intervallen van een Model X? In de handleiding staat:
[...]
En iets over de remklauwen jaarlijks reinigen.
Degenen die vóór die tijd een onderhoudsplan heeft getroffen bij aankoop van de auto, krijgt het 'saldo' terug van Tesla van datgene wat nog als tegoed openstaat van het nog niet-uitgevoerd onderhoud.
Je ziet nu enkel nog de interieur/HEPA-filters, banden, remvloeistof en airco vermeld staan waarin een vast service interval voor blijft gelden.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Kan je niet strakker aandraaien eventueel icm betere rubbers? Bosch? Ervaringen?Volodos schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:39:
Het valt mij op dat de ruitenwisser niet stevig genoeg op de voorruit duwt bij matige neerslag, daardoor komt hij los van de voorruit bij het heen- en weergaan. Hij trilt en dat geeft een vervelend geluid.
Meer mensen die daar last van hebben? Als het valt op te lossen met stelwerk van de ruitenwisserarm, kan ik dat zelf doen of ben ik aangewezen op een service center?
Met excuses, gaat inderdaad om de Model 3. Thanks!RomeoJ schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:56:
@Volodos Ik snap dat het hier voornamelijk gaat over de Tesla Model 3, echter is dit het algemene Tesla topic.
Er valt hier enkel iets zinnigs over te zeggen als je de type auto ook even vermeld. Mijn Model X heeft namelijk na 30.000 km geen last van datgene wat je aangeeft.
Overigens zou ik ongeacht het model alles wat niet goed blijkt te zijn door een SeC onder garantie te laten vervangen, als je het zelf doet en er gaat iets stuk, dan kan Tesla reparatie weigeren.
Helder.RomeoJ schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:03:
[...]
Sinds een paar maanden heeft Tesla het onderhoudsplan in zijn geheel geschrapt, meer hierover kan je lezen op: https://www.tesla.com/nl_...r-maintenance?redirect=no
Degenen die vóór die tijd een onderhoudsplan heeft getroffen bij aankoop van de auto, krijgt het 'saldo' terug van Tesla van datgene wat nog als tegoed openstaat van het nog niet-uitgevoerd onderhoud.
Je ziet nu enkel nog de interieur/HEPA-filters, banden, remvloeistof en airco vermeld staan waarin een vast service interval voor blijft gelden.
Dank je wel.
Be fast .... Be furious....
Iemand hier ervaring mee? Op welke manier het beste regelen?
Verwijderd
Er zijn vaker roest problemen geweest met auto's die per boot over de oceaan kwamen. Ik denk dat iedereen wel duidelijkheid wilt. Dit kan namelijk veel mensen van de loop afhouden.
InsideEVs: Impressed By The Finnish Tesla Model 3 Paint Problems? Hold My Beer.
https://insideevs.com/new...del-3-paint-problems/amp/
Het gaat erom of het erger is dan bij andere merken. Is daar iets van bekend?
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Voor zover ik weet heeft Elon ingegrepen door wit standaard kleur te maken?Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:07:
Ik hoop dat Musk snel ingrijpt in het verf debacle bij de Model 3. Het moet duidelijk zijn of er echt een probleem is en hoe groot het is. Het is wellicht ook nog roest dat een probleem kan zijn l.
Er zijn vaker roest problemen geweest met auto's die per boot over de oceaan kwamen. Ik denk dat iedereen wel duidelijkheid wilt. Dit kan namelijk veel mensen van de loop afhouden.
InsideEVs: Impressed By The Finnish Tesla Model 3 Paint Problems? Hold My Beer.
https://insideevs.com/new...del-3-paint-problems/amp/
Verwijderd
Nou ja, het is inderdaad een beter idee om wit als standaard te maken. Maar verder heb ik nergens gezien dat hij hier publiekelijk op deze verhalen heeft gereageerd. Hij heeft nooit erkend noch ontkend dat er problemen zijn, wellicht dat het gewoon mensen zijn die hun auto helemaal kapot raggen, maar zeg dat dan of zeg dat Tesla in kaart aan het brengen is of het een slechte batch was.bottom line schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:17:
[...]
Voor zover ik weet heeft Elon ingegrepen door wit standaard kleur te maken?
Dat bedoelde ik meer.
Wat wellicht een optie is: zelf bestellen zodra er 1 online beschikbaar komt en daarna deze bestelling aan LM overdragen. Je zal alleen even bij LM moeten nagaan of ze dit willen.The Source schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:24:
Ben van plan om een LR RWD via bedrijf te rijden echter zijn die niet meer te bestellen. LM kan ze dus niet meer krijgen, echter zie ik ze (met km en voorgeconfigureerd) wel soms op de 'showroom' modellen website verschijnen bij Tesla. En ik lees links en rechts ook dat mensen ze nog via hun LM bestellen.
Iemand hier ervaring mee? Op welke manier het beste regelen?
Can confirm. Dit is ongeveer de enige echte goede optie. Je kan alleen nog voor voorraadmodellen gaan, en je bent altijd te laat als je moet wachten op je LM als deze online komen in de inventory. Dus: order inschieten bij je LM voor een RWD. Daarna wachten. Zodra er iets online komt zelf aanbetalen en overdragen. Of zorgen dat je een direct lijntje met je LM hebt zodat zij hem snel kopen voor je.Niek_ schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 06:19:
[...]
Wat wellicht een optie is: zelf bestellen zodra er 1 online beschikbaar komt en daarna deze bestelling aan LM overdragen. Je zal alleen even bij LM moeten nagaan of ze dit willen.
Dit had niks met de lak issues te maken. Idee was eerst ook om gewoon een basic lak in het wit toe te voegen. Niet meteen multi om issues voor de zijn. Plus, je kunt nog steeds zwart bestellen. Had die dan multi gemaakt als dat het issue oplost. Waarbij er ook genoeg mensen met andere kleuren dan zwart klagen.bottom line schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:17:
[...]
Voor zover ik weet heeft Elon ingegrepen door wit standaard kleur te maken?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
Ja. Overigens sommige auto's met zwarte lak lijken problemen te hebben. Lang niet allemaal. In de USA hebben ze nu al 100.000 auto's verkocht, dit jaar... Vergeet niet dat dit model onder een vergrootglas ligt en alles breed uitgemeten in de media zal worden.PASware schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:50:
Ik lees her en der dat de zwarte lak veel problemen kent, is dat bij de andere kleuren zoveel minder?
Des te belangrijker dat Elon zich er over uitspreekt.
Je vindt ook genoeg verhalen over Red/Pearl White etc. Er is tot voor kort 70/80% zwart geleverd? Logisch dat je veel posts van mensen ziet die klagen over zwart. Ik zou echter voor het geringe verschil in inder geval MSM nemen en geen zwart meer. Dan heb je wel een iets hardere lak.PASware schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:50:
Ik lees her en der dat de zwarte lak veel problemen kent, is dat bij de andere kleuren zoveel minder?
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 07-08-2019 08:48 ]
Ik rij nu nog een standaard witte auto (uit de VAG groep) zonder iets aan metallic of andere toevoegingen en als daar het zonnetje overheen schijnt zie je ook de swirls maar het valt gewoon minder op dan bij een donkere kleur. Over bijvoorbeeld die mooie kleur rood van Mazda zijn ook diverse klachten dat hij zo kwetsbaar is, het is niet merkafhankelijk maar gezien het milieuvriendelijker worden van de lak een vaker voorkomend iets.
Ik vermoed dat doordat iedere klant die zijn gelijk niet krijgt bij de dealer die klant het zonder enige gene of terughoudendheid zo op Facebook ed kan gooien dat er daarom meer ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
Tevreden klanten hoor je gewoon minder.
Dit lijkt mij ook of snel schakelen met de LM, dat heb ik gedaan. Had al een offerte klaar liggen voor de RWD en een afkoopcontract ivm huidige auto. De order is vervolgens direct ingeschoten en schijnt goed te komen. Als dat niet zo was, zou de order direct zijn terug geschoten door Tesla. Denk dus dat de LM het via een order/bestel systeem ingeschiet bij Tesla.G-NiLES schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:41:
[...]
Can confirm. Dit is ongeveer de enige echte goede optie. Je kan alleen nog voor voorraadmodellen gaan, en je bent altijd te laat als je moet wachten op je LM als deze online komen in de inventory. Dus: order inschieten bij je LM voor een RWD. Daarna wachten. Zodra er iets online komt zelf aanbetalen en overdragen. Of zorgen dat je een direct lijntje met je LM hebt zodat zij hem snel kopen voor je.
Lees hier dat het vervolgens een weekje kan duren voordat Tesla de order goed keurt. Hier nog de valse hoop dat ik echt de RWD ontvang

Je kan je leasemaatschappij vragen voor je schadevrije jaren.r0bb schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:34:
Waar hebben jullie de verzekering voor de Tesla (Model 3) afgesloten? Ik probeerde zojuist Promovendum als eerste poging maar die had 10 schadevrije jaren nodig om tot een offerte überhaupt te kunnen komen. Aangezien ik altijd operational heb geleased wordt dat een uitdaging
Die tellen ook gewoon mee.
Ik heb het momenteel zakelijk afgesloten bij Interpolis. 111 euro met 9 schadevrije jaren (75% korting) met de volgende dekking:
WA Casco met No Claimgarantie
Schadeverzekering inzittenden
Rechtsbijstand
Als je geen Rabobank klant bent kan je het ook afsluiten via hun kantoor.
Zal afhankelijk zijn van de LM of ze hieraan mee willen werken natuurlijk.G-NiLES schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:41:
[...]
Can confirm. Dit is ongeveer de enige echte goede optie. Je kan alleen nog voor voorraadmodellen gaan, en je bent altijd te laat als je moet wachten op je LM als deze online komen in de inventory. Dus: order inschieten bij je LM voor een RWD. Daarna wachten. Zodra er iets online komt zelf aanbetalen en overdragen. Of zorgen dat je een direct lijntje met je LM hebt zodat zij hem snel kopen voor je.
Je kunt gewoon je schadehistorie bij de LM opvragen en die laten meetellen (tenminste, toen ik 10 jaar geleden van operational lease naar zelf aangeschaft overstapte kon dat)r0bb schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:34:
Waar hebben jullie de verzekering voor de Tesla (Model 3) afgesloten? Ik probeerde zojuist Promovendum als eerste poging maar die had 10 schadevrije jaren nodig om tot een offerte überhaupt te kunnen komen. Aangezien ik altijd operational heb geleased wordt dat een uitdaging
Overigens las ik eerder in dit topic iemand die bij Centraal Beheer was uitgekomen, en als ik daar zelf prijs opvraag dan zijn ze behoorlijk scherp: E83/mnd met mijn 15 schadevrije jaren, bij promovendum kom ik nog boven E100 uit. En CB heeft in ieder geval pas vanaf cataloguswaarde 75k specifieke eisen aan alarm.
[ Voor 21% gewijzigd door anboni op 07-08-2019 09:50 ]
/edit Een 340i (67k+) zou voor mij EUR 80,- per maand kosten. Mijn LR AWD van 57k zou op EUR 115,- komen. Ik kan dat niet echt begrijpen. Ook omdat de kans van diefstal bij de 3 vele malen groter is. Je doet er niks aan, maar gek vind ik het wel.
[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 07-08-2019 10:05 ]
Geen idee eigenlijk..Inspired schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:54:
Wat geven die bedrijven nu op als reden voor de hoge prijzen eigenlijk? Reparatiekosten zullen hoger zijn maar vraag me af of er echt zoveel schade rijden. Ook omdat er veel hulpsystemen zijn. In de eerste helft van 2019 is er geen enkele Tesla gestolen. Dit zou toch op moeten wegen tegen de hogere reparatiekosten?
Als iemand goedkopere verzekering heeft met dezelfde dekking en schadevrije jaren hoor ik het graag.
Ik zal Interpolis idd even bellen wat de reden is dat het zo hoog is.
De volgende zaken bepalen het premie bedrag:
- Cataloguswaarde,
- Bouwjaar
- Gewicht
- Schadevrije jaren
Ik denk dat het met de aanschafprijs te maken heeft en de premie grotendeels daarop gebaseerd is. Als de auto namelijk binnen 2 jaar total loss is, vergoeden ze ook de totale aanschafprijs.
Ik ben erg benieuwd wat de wegenbelasting gaat doen komende jaren. Op de site van Tesla staat ook al duidelijk: wegenbelastingvrij tot 2020.
Heel eerlijk, voor mij is het gewoon een kosten/baten analyse. Tesla tov mijn huidige youngtimer. Tuurlijk is de Tesla vele malen luxer maar mijn huidige auto rijdt ook prima.
Volgens de berekening is de Tesla nu over 5 jaar gezien paar duizend euro duurder en dat heb ik er wel voor over, MAAR: als de wegenbelasting actief word vanaf komende januari slaat dat een flinke deuk in de mooie berekening...
Ik wacht nog even een dikke maand met de knoop doorhakken.
Daarnaast ben ik ook wat huiverig voor de techniek. Niet dat het niet werkt, maar wel met de beschikbaarheid ervan. Stel dat je een lichte aanrijding hebt en het duurt maanden voor de onderdelen er zijn, dan zit je mooi te kijken...
Of je krijgt een update en je auto werkt helemaal niet meer... Schijnt ook regelmatig voor te komen.ybos schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:14:
Niemand die afwacht tot prinsjesdag
Ik ben erg benieuwd wat de wegenbelasting gaat doen komende jaren. Op de site van Tesla staat ook al duidelijk: wegenbelastingvrij tot 2020.
Heel eerlijk, voor mij is het gewoon een kosten/baten analyse. Tesla tov mijn huidige youngtimer. Tuurlijk is de Tesla vele malen luxer maar mijn huidige auto rijdt ook prima.
Volgens de berekening is de Tesla nu over 5 jaar gezien paar duizend euro duurder en dat heb ik er wel voor over, MAAR: als de wegenbelasting actief word vanaf komende januari slaat dat een flinke deuk in de mooie berekening...
Daarnaast ben ik ook wat huiverig voor de techniek. Niet dat het niet werkt, maar wel met de beschikbaarheid ervan. Stel dat je een lichte aanrijding hebt en het duurt maanden voor de onderdelen er zijn, dan zit je mooi te kijken...
Met gestrekt been.
Daar heb je toch een verzekering voor waar je dan recht heb op een vervangende auto? En waarom zou het maanden moeten duren voordat het onderdeel er is? Ze kunnen binnen een maand een compleet nieuwe auto afleveren. Dat zie ik de andere merken niet zou gauw doen.ybos schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:14:
Kun je een paar voorbeelden geven als het zo regelmatig voorkomt? De kans dat je met een ICE langs de kant staat door pech is groter dan met een EV.Artbij schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:22:
[...]
Of je krijgt een update en je auto werkt helemaal niet meer... Schijnt ook regelmatig voor te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 07-08-2019 10:29 ]
Ik heb een paar weken geleden contact gehad met promovendum en 10 jaar was niet nodig, wel iets van 2 tot 8 jaar, mits welke uitvoering je zou gaan. De Performance zou sowieso niet mogelijk zijn.r0bb schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:34:
Maar als andere zeggen: LM vragen.
Klopt, al het Tesla nieuws ligt onder de loep, tot vervelens toe.Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:36:
[...]
Ja. Overigens sommige auto's met zwarte lak lijken problemen te hebben. Lang niet allemaal. In de USA hebben ze nu al 100.000 auto's verkocht, dit jaar... Vergeet niet dat dit model onder een vergrootglas ligt en alles breed uitgemeten in de media zal worden.
[ Voor 29% gewijzigd door PASware op 07-08-2019 10:43 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Denk dat het redelijk zeker is dat de MRB nog nul blijft. Techniek zou ik nou niet meteen als issue zien. Aan het eind van het jaar hebben we 10k+ Model 3s op de weg. Dan zal Tesla echt wel het nodige inrichten qua onderhoud/schadeherstel.ybos schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:14:
Dat kan ik bevestigen. Ik heb een zwarte model 3 waar de lak prima van is (wel bumperschade bij afleveren, maar dat heeft niks met de kwaliteit van de lak te maken).Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:36:
[...]
Ja. Overigens sommige auto's met zwarte lak lijken problemen te hebben. Lang niet allemaal. In de USA hebben ze nu al 100.000 auto's verkocht, dit jaar... Vergeet niet dat dit model onder een vergrootglas ligt en alles breed uitgemeten in de media zal worden.
Het probleem is niet de lak zelf maar de hardheid ervan. Oplossing is zsm glascoating aanbrengen na levering (en tussen levering en aanbrengen glascoating niet door een wasstraat gaan!). Ik heb dit ook gedaan en het poetsbedrijf was heel tevreden over het spuitwerk van Tesla, maar inderdaad dat de lak te kwetsbaar is. Dat los je op met glascoating. Kost je ongeveer 800-1000 euro incl btw, en ik zie dat dan maar als een soort van metallic optie, die je normaal gesproken ook geld kost.
@Inspired misschien moeten we even niet meer op @Artbij reageren.
Hij is duidelijk aan het trollen. Al maanden komt hij om de zoveel tijd langs 'omdat hij geïnteresseerd is' en ondertussen gooit hij er vooral one-liners in zonder onderbouwing.
@ybos de operational leasers zijn hier denk ik nog in de meerderheid (ik ook), voor hen is prinsjesdag niet interessant. De enige manier waarop de overheid het voor de operational leasers vervelend kan maken is door de wetgeving rond de bijtelling van lopende contracten aan te passen. Zover hoop ik niet dat het komt
is die glascoating alleen voor de voorkant van de auto voor die prijs?Volodos schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:44:
[...]
Dat kan ik bevestigen. Ik heb een zwarte model 3 waar de lak prima van is (wel bumperschade bij afleveren, maar dat heeft niks met de kwaliteit van de lak te maken).
Het probleem is niet de lak zelf maar de hardheid ervan. Oplossing is zsm glascoating aanbrengen na levering (en tussen levering en aanbrengen glascoating niet door een wasstraat gaan!). Ik heb dit ook gedaan en het poetsbedrijf was heel tevreden over het spuitwerk van Tesla, maar inderdaad dat de lak te kwetsbaar is. Dat los je op met glascoating. Kost je ongeveer 800-1000 euro incl btw, en ik zie dat dan maar als een soort van metallic optie, die je normaal gesproken ook geld kost.
Nee voor alles, rondom. Het glas wordt ook van een soort coating voorzien, het water parelt eraf als het regent.PASware schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:45:
[...]
is die glascoating alleen voor de voorkant van de auto voor die prijs?
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Toevallig stond er vandaag een artikel over in de telegraaf (ja niet de beste bron)Inspired schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:54:
Wat geven die bedrijven nu op als reden voor de hoge prijzen eigenlijk? Reparatiekosten zullen hoger zijn maar vraag me af of er echt zoveel schade rijden. Ook omdat er veel hulpsystemen zijn. In de eerste helft van 2019 is er geen enkele Tesla gestolen. Dit zou toch op moeten wegen tegen de hogere reparatiekosten?
/edit Een 340i (67k+) zou voor mij EUR 80,- per maand kosten. Mijn LR AWD van 57k zou op EUR 115,- komen. Ik kan dat niet echt begrijpen. Ook omdat de kans van diefstal bij de 3 vele malen groter is. Je doet er niks aan, maar gek vind ik het wel.
Elektrische auto’s rijden twee keer zoveel schade als voertuigen op benzine of diesel. Bovendien valt het bedrag dat ermee gemoeid is om de wagen vervolgens te herstellen veel duurder uit.
Dat blijkt uit onderzoek van Focwa, de brancheorganisatie van schadeherstelbedrijven, na analyse van de voertuigen die in de werkplaatsen binnenkwamen voor reparatie.
„Opvallend is verder dat van de Tesla-rijders een op de drie elk jaar schade rijdt. Gemiddeld gebeurt dat bij voertuigen op fossiele brandstoffen ’slechts’ eens in de 8,5 jaar”, zegt Brecht Grieten van Focwa. „Wij waren zeer verbaasd over deze cijfers en gaan de komende maanden nader onderzoek doen en een verdiepingsslag maken naar de oorzaken.”
Het huidige wagenpark bestaat uit ongeveer 8,8 miljoen personenauto’s. Dat betekent dat er jaarlijks zo’n één miljoen schades worden gerepareerd. Grieten: „Een tussenstand in ons onderzoek naar gerepareerde auto’s uit de meest voorkomende batterij-elektrische auto’s (BEV), blijkt dat deze voertuigen niet een keer in de 8,5 jaar schade rijden, maar eens per vier jaar. Bovendien valt de reparatie ook veel duurder uit.”
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dat is interessant!LordSinclair schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:50:
[...]
Toevallig stond er vandaag een artikel over in de telegraaf (ja niet de beste bron)
[...]
Ik ben benieuwd wat er met de statistieken gebeurd als ze gerelateerd worden aan gereden kilometers.
Mijn aanname is dat de Tesla rijder meer dan een gemiddelde auto rijdt in een jaar
Daarnaast kan ik me voorstellen dat herstellen relatief duur is (zeker aangezien Tesla veel in eigen hand houdt), dit zou toch beter/goedkoper worden met de Model 3? Is dat ook zo?
@LordSinclair Volgens mij rijden leaserijders sowieso meer schade dan een particulier. Rijden veel, en toch net iets minder voorzichtig. Dus, ik zou dit niet echt een representatief onderzoek noemen. Er rijden procentueel veel meer leaserijders in een EV tov ICE.
[ Voor 35% gewijzigd door Inspired op 07-08-2019 10:55 ]
Uiteindelijk zal de glascoating gaan slijten en komt de oorspronkelijke lak weer aan de oppervlakte te liggen.Inspired schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:54:
Hoe zit het eigenlijk met glass coating als het begint te slijten? Ik bedoel, na 4/5 jaar bijvoorbeeld? Zal de auto dan op bepaalde plekken doffer/lelijker zijn? Ik zou graag willen coaten maar aangezien het een leaseauto is ben ik wat huiverig.
@LordSinclair Volgens mij rijden leaserijders sowieso meer schade dan een particulier. Rijden veel, en toch net iets minder voorzichtig. Dus, ik zou dit niet echt een representatief onderzoek noemen. Er rijden procentueel veel meer leaserijders in een EV tov ICE.
Het beste is om de coating dan opnieuw aan te laten brengen. Dit is trouwens met metallic lak niet anders, ook dat wordt na enkele jaren onder invloed van de elementen minder van kwaliteit.
De lak kan pas doffer worden als de coating niet meer sluitend en volledig dekkend is. Dat duurt dus een paar jaar. Dat vertelde het poetsbedrijf mij tenminste.
Mijn zwarte model 3 heb ik nu twee maanden en hij ziet er echt uit alsof hij net uit de showroom is gekomen (behalve de bumper dan, die wordt eindelijk overgespoten eind augustus), en het enige wat ik doe is hem afspoelen in een wasbox en afdrogen met een microfiber doek. Geen shampoo of wat dan ook, de coating maakt de auto spiegelglad, ook insecten spuit je er heel eenvoudig af.
Wegenbelasting is zeker wel van belang voor operational lease. De meeste zo niet alle leasemaatschappijen hebben in de voorwaarden staan dat ze veranderingen in de wegenbelasting doorberekenen.Smobbo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:45:
@ybos de operational leasers zijn hier denk ik nog in de meerderheid (ik ook), voor hen is prinsjesdag niet interessant. De enige manier waarop de overheid het voor de operational leasers vervelend kan maken is door de wetgeving rond de bijtelling van lopende contracten aan te passen. Zover hoop ik niet dat het komt...
Dus als de wegenbelasting over een jaar € 100 in de maand wordt (bij wijze van voorbeeld), dan gaan voor iedereen de leasekosten met € 100 omhoog.
Het zou waar kunnen zijn, maar de vraag is waar dan de oorzaken zitten. Speculerend:LordSinclair schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:50:
[...]
Toevallig stond er vandaag een artikel over in de telegraaf (ja niet de beste bron)
"EV vaker schade en hogere kosten"
[...]
- met EV's en met name Tesla en andere grotere EV's worden relatief veel kilometers gemaakt
- het aandeel lease versus prive bezit (waar ik even bezit in eigen holding bv e.d. ook onder reken) is veel groter dan bij andere auto's en - met alle respect voor leaserijders - met lease auto's wordt over het algemeen iets minder defensief gereden.
- mogelijk meer ongelukken en ongelukjes bij langzaam rijden door de stilte van EV's waar andere verkeersgebruikers door verrast worden. Het fotovoorbeeld in dat Telegraaf-stukje (weer pure click bair trouwens) sprak ook over een geval dat iemand met zijn Tesla stapvoets reed. Overigens zelf rijd ik daarom in met name woonerven e.d. bijzonder voorzichtig, nog meer dan in mijn ICE's vroeger al deed.
- chauffeurs toch verrast door enorme acceleratie en dus ergens sneller bovenop zitten. Mogelijk meer ongevallen bij beginnende EV-rijders?
- en als laatste speculatie, en deze is wat meer tricky en sociaal-politiek gevoeliger dan anderen, er bestaat emotionele weerstand richting EV's en in het bijzonder Tesla's onder bepaalde verstokte ICE-liefhebbers. Dat uit zich soms in treitereien (bij laders bijvooorbeeld) en incidenteel aggressief (verkeers)gedrag. Zou dat ook tot meer schade kunnen leiden, bijvoorbeeld in parkeergarage's en andere parkeermomenten?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Met glass coating stel je in principe het doffer/lelijker worden uit. Duurt zoals Volodos zegt een aantal jaar voordat de glass coating zelf weggevaagd is waarna de lak weer wordt blootgesteld aan de buitenwereld. Ik ga ook een Tesla model 3 leasen en ga het coaten bespreken met de leasemaatschappij. Ze zullen dit vast toelaten omdat zeer waarschijnlijk in een betere staat is na 5 jaar ten opzichte van geen glass coating (door betere lakkwaliteit).Inspired schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:54:
Hoe zit het eigenlijk met glass coating als het begint te slijten? Ik bedoel, na 4/5 jaar bijvoorbeeld? Zal de auto dan op bepaalde plekken doffer/lelijker zijn? Ik zou graag willen coaten maar aangezien het een leaseauto is ben ik wat huiverig.
Wat eerder ter sprake kwam in dit topic is dat het niet heel duur hoeft te zijn. Deze link werd al eens gegeven. Ceramic coating en glass coating is wat ik van internet begrijp nagenoeg hetzelfde. Wat ik ook zoal lees is dat na het aanbrengen van een coating een auto 24 tot 48 erna droog zou moeten blijven om te harden. Weet niet hoe ik dat ga combineren met werk als het toevallig de hele dag aan het regenen is.
https://www.softwash.nl/programma-s/auto-s-poetsen
Mijn echtgenote heeft een prius uit 2009. Persoonlijk vind ik het een lelijk ding, maar echt een oerdegelijke auto. We hebben geen enkele problemen na 10 jaar. Het rijden gaat vlot, alles werkt precies zoals het zou moeten. Qua werking, batterijen en verbruik is deze auto net hetzelfde als toen we die 10 jaar geleden hebben gekocht.D.deJong schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:27:
Basic zwart is nou eenmaal een rotkleur (je ziet er alles op) ongeacht bij welk merk je een zwarte auto koopt, bij sommige fabrikanten zit er een extra laag blanke lak over maar dan is het zeker niet de standaard (gratis) kleur.
Maar, hij is in het zwart en wat een kutkleur. Alle negatieve opmerkingen over het zwart van model 3 kan ik herkennen in onze prius. Overal zien we kleine krasjes, maar dan echt ook overal. Je krijgt de indruk dat de regen de lak al kan beschadigen. Van ver ziet het er best oke uit, maar je mag echt niet beginnen zoeken naar krasjes, want dan ga je schrikken.
Voor ons nooit meer zwart, ongeacht het merk.
Zolang ze ongevallen per auto opgeven, en niet per gereden km, is heel de vergelijking weinig zeggend en blijven er veel vraagtekens over.arsimo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:08:
Het zou waar kunnen zijn, maar de vraag is waar dan de oorzaken zitten. Speculerend:
list...
Glas coating doet men in principe binnen en na de tijd met IR laten drogen. Even zelf op de oprit gaan glas coaten is niet echt een optie volgens mij.Altazar schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:10:
[...]
Met glass coating stel je in principe het doffer/lelijker worden uit. Duurt zoals Volodos zegt een aantal jaar voordat de glass coating zelf weggevaagd is waarna de lak weer wordt blootgesteld aan de buitenwereld. Ik ga ook een Tesla model 3 leasen en ga het coaten bespreken met de leasemaatschappij. Ze zullen dit vast toelaten omdat zeer waarschijnlijk in een betere staat is na 5 jaar ten opzichte van geen glass coating (door betere lakkwaliteit).
Wat eerder ter sprake kwam in dit topic is dat het niet heel duur hoeft te zijn. Deze link werd al eens gegeven. Ceramic coating en glass coating is wat ik van internet begrijp nagenoeg hetzelfde. Wat ik ook zoal lees is dat na het aanbrengen van een coating een auto 24 tot 48 erna droog zou moeten blijven om te harden. Weet niet hoe ik dat ga combineren met werk als het toevallig de hele dag aan het regenen is.
https://www.softwash.nl/programma-s/auto-s-poetsen
Zelf doen op de oprit lijkt mij ook geen optie nee, maar als het snel kan drogen met IR zou wel een uitkomst bieden voor mij. Ik ben zelf ook nieuw hierin en ben me aan het orienteren op internet en op dit forum.Inspired schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:14:
[...]
Glas coating doet men in principe binnen en na de tijd met IR laten drogen. Even zelf op de oprit gaan glas coaten is niet echt een optie volgens mij.Als men het goed doet ben je de auto toch minimaal 2 a 3 dagen kwijt.
Ook met IR ben je 2/3 dagen bezig. De auto moet eerst goed schoon worden gemaakt, goed droog, polijsten waar nodig, ontvetten dan 1 laag aanbrengen per paneel, drogen, 2de laag aanbrengen per paneel en daarna 12/24 uur laten drogen. Daarna eventueel nog wax laag erop zetten. Als iemand het in een dagje doet is het volgens mij al geen goed werk.Altazar schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:20:
[...]
Zelf doen op de oprit lijkt mij ook geen optie nee, maar als het snel kan drogen met IR zou wel een uitkomst bieden voor mij. Ik ben zelf ook nieuw hierin en ben me aan het orienteren op internet en op dit forum.
Ik twijfel tussen een volledige glas coating of een complete wrap. Dat laatste is iets duurder maar ook wel leuk. Een aparte leuke kleur voor een jaar 4 en dan (relatief) simpelweg er vanaf trekken en de auto ziet er weer als oorspronkelijk nieuw uit.
Wat ik te horen heb gekregen is dat er 2 jaar garantie op zit en dat het verstandig is om rond die tijd weer even langs te komen. Mijn Model 3 is overigens nog nooit in de wasstraat geweest, enkel afspuiten met de hogedrukspuit. Voor het aanbrengen was ik hem 3 dagen kwijt.Inspired schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:54:
In neutraal zetten en je gordel aanhouden zorgt ervoor dat je laadklep niet open gaat / kan gaanTassadar32 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:50:
@Volodos Mijne gaat ook een glascoating krijgen, maar wel nadat Tesla alle swirls en krassen eruit gepoetst heeft (gaat 15 aug eindelijk gebeuren). Ook heb ik 3 plekken/putjes waar dus gewoon helemaal geen lak zit. Zou hem overigens nooit door de wasstraat halen (staat ook in de handleiding dat dat niet mag) want dat kan je je laadklep kosten.
Zoveel speculeren is niet nodigarsimo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:08:
[...]
Het zou waar kunnen zijn, maar de vraag is waar dan de oorzaken zitten.
Electrische auto's rijden gemiddeld 2.5 keer meer (grofweg 30k, volgens NewMotion), wat natuurlijk simpel verklaard word doordat het overgrote deel zakelijk gereden word.
Tel daarbij mee dat 95% van de EV's in Nederland < 5 jaar zijn, waarbij schade's sneller gerepareerd worden dan bij auto's van 11 jaar oud (gemiddelde in Nederland) en de conclusie is:
Electrische auto's hebben bar weinig schade
Maarja, daarmee kom je niet in het nieuws
Ongeveer een jaar geleden is ook al eens een onderzoek gepubliceerd dat aangeeft dat elektronische rijhulpen leiden tot meer schade in plaats van minder. Aangezien elektronische rijhulpen waarschijnlijk oververtegenwoordigd zijn in elektrische auto's, zou ook dat een verklaring kunnen zijn. (Publicatie NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/29/meer-autoschade-ondanks-slimme-veiligheidsvoorzieningen-a1614602)PWM schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:55:toon volledige bericht
[...]
Zoveel speculeren is niet nodigHet is een vergelijking met het totale wagenpark in Nederland, waarbij het gemiddelde 13.000 km per jaar is.
Electrische auto's rijden gemiddeld 2.5 keer meer (grofweg 30k, volgens NewMotion), wat natuurlijk simpel verklaard word doordat het overgrote deel zakelijk gereden word.
Tel daarbij mee dat 95% van de EV's in Nederland < 5 jaar zijn, waarbij schade's sneller gerepareerd worden dan bij auto's van 11 jaar oud (gemiddelde in Nederland) en de conclusie is:
Electrische auto's hebben bar weinig schade
Maarja, daarmee kom je niet in het nieuwsIk wacht wel op een vergelijking van EV's met andere zakelijke ICE auto's op dezelfde leeftijd en hetzelfde type bestuurder.
Overigens claimt de onderzoeker dat de data geschoond is voor 'km-effecten' en 'lease-effecten'. Er is dus rekening gehouden met het feit dat 'slimme' auto's vaker meer km's maken en vaker geleast zijn dan gemiddeld.
https://www.amt.nl/ondernemen/nieuws/2018/08/rijdt-slimme-auto-echt-meer-schade-10159982
Het geinige is misschien wel dat je ongeveer dezelfde verhouding in het aantal schadegevallen ziet. Ongeveer een faktor 2 meer schade's voor 'slimme' auto's.
[ Voor 9% gewijzigd door hvh377 op 07-08-2019 12:30 . Reden: Tekst iets verduidelijkt en link toegevoegd. ]
Inderdaad lees het ook niet in de handleiding.Tassadar32 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:50:
@Volodos Mijne gaat ook een glascoating krijgen, maar wel nadat Tesla alle swirls en krassen eruit gepoetst heeft (gaat 15 aug eindelijk gebeuren). Ook heb ik 3 plekken/putjes waar dus gewoon helemaal geen lak zit. Zou hem overigens nooit door de wasstraat halen (staat ook in de handleiding dat dat niet mag) want dat kan je je laadklep kosten.
Laatst wel geweest naar Loogman carwash.
Hier in Almere heb je geen borstelloze wasstraat. Dichtsbijzijnde is in Amersfoort. Rapido wasstraat. Brengt niemand het nu naar de wasstraat dan?
Heb geen zin en mogelijkheid om het elke keer handmatig te moeten wassen. Dan blijf ik wel bezig nu ik een witte Tesla heb.
Niet volgens Tesla zelf:
In the 2nd quarter, we registered one accident for every 3.27 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.19 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.41 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 498,000 miles.
Dit topic is gesloten.
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.