Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:30
Dit is dus een linkdrop, in AWM verwachten dat je op z'n minst een korte samenvatting maakt of relevante stukken quote met je eigen motivatie waarom het relevant is. Zo ontstaat er een discussie op basis van inhoudelijke argumenten. Zie ook ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops

[ Voor 82% gewijzigd door defiant op 17-09-2019 23:29 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dit is dus ook een linkdrop, in AWM verwachten dat je op z'n minst een korte samenvatting maakt of relevante stukken quote met je eigen motivatie waarom het relevant is. Zo ontstaat er een discussie op basis van inhoudelijke argumenten. Zie ook ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
/

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 17-09-2019 23:29 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06 13:55
Ik ben recent verliefd geworden op deze podcast. Met name de laatste aflevering, maar ook de aflevering met Peter Singer over utilitarianism en dieren. Er worden veel onderwerpen besproken en ook wordt veganisme vanuit een filosofisch punt goed belicht. De host is net een aantal maanden veganist en het is heel interessant om veel punten die ook in dit topic en het vorige voorbij zijn gekomen aan te horen.

YouTube: Earthling Ed - The Intricacies of Veganism | Cosmic Skeptic Podcast #9

Podcast: Cosmic Skeptic. Uiteraard ook te vinden in je favoriete podcast app.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Anoniem: 78739

Ramellose schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:52:
[...]
Nu samen 3 jaar vegan en ik kan me geen leven met een vleeseter voorstellen.
Waarom? Mijn vrouw en dochter eten af en toe vlees/vis en ik eet vegan. Geen enkel probleem, we respecteren elkaars keuze. Ik ben na ons huwelijk vegan geworden en mijn vrouw en dochter zijn toen ook minder vlees gaan eten.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 18-09-2019 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-07 09:47
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:39:
[...]
Waarom? Mijn vrouw en dochter eten af en toe vlees/vis en ik eet vegan. Geen enkel probleem, we respecteren elkaars keuze. Ik ben na ons huwelijk vegan geworden en mijn vrouw en dochter zijn toen ook minder vlees gaan eten.
Ik begrijp het wel. Mocht ik weer een relatie krijgen zou ik ook niet willen dat ze vlees/vis eet. Liever helemaal niets dierlijks. Alhoewel liefde natuurlijk geen grenzen kent, kan ik het mij moeilijk voorstellen.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen het leven te willen delen met iemand, voor wie dierenrechten niet zo belangrijk is en geen moeite heeft met de industrie die zit achter de productie van vlees/vis, maar ook melk, eieren, etc. Ik denk dat we op dat punt een onoverkoombaar verschil zouden hebben in opvatting.

Maar tegelijk ben ik wel benieuwd naar jouw redenatie. Wat is de reden dat je vegan bent geworden, en hoe kijk je nu aan tegen het eten van vlees/vis? En als de reden van ethische aard is, is het dan niet lastiger geworden dat je eigen partner diezelfde mening niet deelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

segil schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:26:
[...]
Maar tegelijk ben ik wel benieuwd naar jouw redenatie. Wat is de reden dat je vegan bent geworden, en hoe kijk je nu aan tegen het eten van vlees/vis? En als de reden van ethische aard is, is het dan niet lastiger geworden dat je eigen partner diezelfde mening niet deelt?
Redenen: dierenwelzijn, gezondheid en milieu/klimaat. Ik vind het al een mooie prestatie dat mijn vrouw (ook uit groeiend bewustzijn) veel minder vlees eet. Maar het is een volwassen persoon die voor zichzelf kan/moet beslissen :) Ze kan heerlijk diervrij koken, maar ik kan haar niet dwingen om zelf ook veganist of vegetariër te worden. Ik heb er geen probleem mee, ik heb meer moeite met familieleden die zich intussen (vooral door mij) bewust zijn van de problematiek maar geen gram minder vlees eten, alsof er niks aan de hand is (uiteraard ook hun eigen keuze, maar ik heb minder moeite met vleesliefhebbers die zich niet bewust zijn van de hele problematiek, zoals ik vroeger).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 18-09-2019 14:47 ]

• segil
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:45:
[...]
Redenen: dierenwelzijn, gezondheid en milieu/klimaat. Ik vind het al een mooie prestatie dat mijn vrouw (ook uit groeiend bewustzijn) veel minder vlees eet. Maar het is een volwassen persoon die voor zichzelf kan/moet beslissen :) Ze kan heerlijk diervrij koken, maar ik kan haar niet dwingen om zelf ook veganist of vegetariër te worden. Ik heb er geen probleem mee, ik heb meer moeite met familieleden die zich intussen (vooral door mij) bewust zijn van de problematiek maar geen gram minder vlees eten.
Die moeite heb ik ook, vooral omdat het familie is en ik van ze houd, maakt het extra lastig dat ze vlees/vis blijven eten.
Wellicht dat bij jou ook speelt dat je zelf vegan bent geworden terwijl je al een relatie had. Waardoor je meer accepteert van elkaar, dan als je vrijgezel bent en elkaar net ontmoet.

WolfsRain schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:09:
[...]

Dit heeft niks met veganisme te maken. Als jij je kind alleen rauwe groente geeft ben je misschien in termen wel veganist, maar door je kind voedingstoffen te ontzien eigenlijk niet.
Inderdaad, je kan even goed een artikel schrijven met als titel "Carnivore ouders gearresteerd wegens ondervoeding van zoon, hij kreeg enkel frikandellen te eten..."

Het kind uit het artikel miste het belangrijkste: groenten: "she was fed oats, potatoes, rice, tofu, bread, peanut butter and rice milk. A mouthful of fruit or two sultanas were her snacks."

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-pL-e0-6XPHw/Wc356bX1WLI/AAAAAAAADK0/G7bKmc28fgY2m6dX0JdPV3u0JWheQjG5ACLcBGAs/s1600/GL-voedingsdriehoek.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:39:
[...]
Zou ik ook niet kunnen hoor. Niet om veroordelend over te komen, maar in ons huis komen geen dierlijke producten. Vrienden weten dit. Ik heb mijn vrouw via veganisme leren kennen, mocht ze nu opeens besluiten om daar vanaf te stappen, dan kan dat zeker een breuk zijn in onze relatie(buiten medische noodzaak om dan natuurlijk). Ik weet dat ik dat vroeger of laat niet meer kan accepteren/mee kan leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
WolfsRain schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:43:
[...]

Zou ik ook niet kunnen hoor. Niet om veroordelend over te komen, maar in ons huis komen geen dierlijke producten.
Als omgekeerd hetzelfde geldt (jij kunt opzouten als je met een hele ham thuis komt) hoeft dat geen probleem te zijn, toch? Met eetwensen van eventuele kinderen zou ik wat milder zijn, die hebben jou niet uitgekozen ;)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

segil schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:26:
[...]
Ik kan mij namelijk niet voorstellen het leven te willen delen met iemand, voor wie dierenrechten niet zo belangrijk is en geen moeite heeft met de industrie die zit achter de productie van vlees/vis, maar ook melk, eieren, etc. Ik denk dat we op dat punt een onoverkoombaar verschil zouden hebben in opvatting.
Als je partner voor alleen lokaal en kleinschalig buitenvlees/zuivel/eieren zou kiezen, zou dat minder een probleem zijn?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• segil
Erasmo schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:38:
[...]

Als je partner voor alleen lokaal en kleinschalig buitenvlees/zuivel/eieren zou kiezen, zou dat minder een probleem zijn?
Minder, maar nog steeds een probleem. Sowieso geloof ik niet in het lokaal/kleinschalig/diervriendelijke. En de actie blijft hetzelfde: je produceert en gebruikt dieren voor eigen gewin, terwijl het ook anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

WolfsRain schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:43:
[...]

Zou ik ook niet kunnen hoor. Niet om veroordelend over te komen, maar in ons huis komen geen dierlijke producten. Vrienden weten dit. Ik heb mijn vrouw via veganisme leren kennen, mocht ze nu opeens besluiten om daar vanaf te stappen, dan kan dat zeker een breuk zijn in onze relatie(buiten medische noodzaak om dan natuurlijk). Ik weet dat ik dat vroeger of laat niet meer kan accepteren/mee kan leven.
Tja, zo heeft iedereen zijn breekpunten :) Ik zou bvb. nooit een auto-afhankelijke vrouw willen :) Daar valt ook een heleboel over te zeggen: https://docs.wixstatic.co...e4b4d87ae512b35ca7f59.pdf

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@Anoniem: 78739 Jij lijkt dan ook (als enige?) realiteitsbesef te hebben, want in feite komt het er op neer dat je gewoon je eigen hypocrisie aan het uitkiezen bent als je niet kunt samenleven met een niet-vegan.

Je kunt wel accepteren dat jij of je partner deelnemen aan tig zaken in deze maatschappij waar je ook een negatieve factor aan kunt koppelen. Dat geldt immers voor iedere vorm van productie als je de lijn doortrekt en een extreme lijn trekken wordt dan simpelweg arbitrair en hypocriet. Maar oh wee als je geen vegan bent, dan kun je mijn partner nooit zijn! De doelpaaltjes worden wel verplaatst naargelang het uitkomt.

Simplistische extreme kijk vind ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:38:
@Anoniem: 78739 Jij lijkt dan ook (als enige?) realiteitsbesef te hebben, want in feite komt het er op neer dat je gewoon je eigen hypocrisie aan het uitkiezen bent als je niet kunt samenleven met een niet-vegan.

Je kunt wel accepteren dat jij of je partner deelnemen aan tig zaken in deze maatschappij waar je ook een negatieve factor aan kunt koppelen. Dat geldt immers voor iedere vorm van productie als je de lijn doortrekt en een extreme lijn trekken wordt dan simpelweg arbitrair en hypocriet. Maar oh wee als je geen vegan bent, dan kun je mijn partner nooit zijn! De doelpaaltjes worden wel verplaatst naargelang het uitkomt.

Waarom wordt je zo boos over de hoe Cyberblizzard zijn partner kiest :?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

boe2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:18:
[...]

Waarom wordt je zo boos over de hoe Cyberblizzard zijn partner kiest :?
Volgens mij lees jij verkeerd.

Hij is juist degene die niet een bij voorbaat harde nee verkoopt op een thema dat arbitrair is en dat waardeer ik. Iemand die zegt dat ie nooit met een niet-vegan kan samenwonen kan ik niet serieus nemen. Dat is even absurd als zeggen ik ga nooit samen zijn met iemand die:

- auto rijdt
- ademt
- schoenen draagt
- werkt
- etc.

Je kunt best tot de conclusie komen dat levensstijlen niet bij elkaar passen en je daarom niet met elkaar verder gaat, maar je partner op dit soort dingetjes bij voorbaat selecteren of afschrijven vind ik kinderlijk. Zeker als je ziet (zoals bij @Anoniem: 78739 ) dat dingen gedurende het leven nou eenmaal veranderen en je daarop aanpassen is een prima alternatief. Zou hij de lijn kiezen die door sommigen hier wordt nagestreefd dan moest hij z'n vrouw (en kind) verlaten nadat hij vegan werd. Gelukkig heeft hij op dat vlak blijkbaar wel verstand en nuance. Over :? gesproken.
Waarom je aanneemt dat ik daar overigens boos over zou zijn is me een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:42:
[...]

Volgens mij lees jij verkeerd.

Hij is juist degene die niet een bij voorbaat harde nee verkoopt op een thema dat arbitrair is en dat waardeer ik. Iemand die zegt dat ie nooit met een niet-vegan kan samenwonen kan ik niet serieus nemen. Dat is even absurd als zeggen ik ga nooit samen zijn met iemand die:

- auto rijdt
- ademt
- schoenen draagt
- werkt
- etc.

Je kunt best tot de conclusie komen dat levensstijlen niet bij elkaar passen en je daarom niet met elkaar verder gaat, maar je partner op dit soort dingetjes bij voorbaat selecteren of afschrijven vind ik kinderlijk. Zeker als je ziet (zoals bij @Anoniem: 78739 ) dat dingen gedurende het leven nou eenmaal veranderen en je daarop aanpassen is een prima alternatief. Zou hij de lijn kiezen die door sommigen hier wordt nagestreefd dan moest hij z'n vrouw (en kind) verlaten nadat hij vegan werd. Gelukkig heeft hij op dat vlak blijkbaar wel verstand en nuance. Over :? gesproken.
Waarom je aanneemt dat ik daar overigens boos over zou zijn is me een raadsel.
Over wie hebt je het dan als het niet gaat over Cyberblizzard ? Je reactie:
want in feite komt het er op neer dat je gewoon je eigen hypocrisie aan het uitkiezen bent als je niet kunt samenleven met een niet-vegan.

is een beetje een losse rant, lijkt het wel.

Er is niets mis mee wensen te stellen aan een partner. Ik weet nu al dat ik nooit-ever-nooit-never een relatie kan beginnen met een extreem-rechts georiënteerde persoon. Of iemand die het leuk vindt mensen te vernederen. Om maar wat zaken te noemen. Dus je zeker wel bepaalde "eisen" stellen aan iemand waar je je lief en leed mee wilt delen. En dus ook hoe die persoon aankijkt tegen het eten van dierlijke producten. Niets extreems en niets kinderlijks aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:38:

Nee. Veganisme gaat over het zoveel mogelijk leed vermijden bij dieren. Het stoppen met het eten van dierlijke producten is daarbij de meest transparante en simpele zet.

Mijn vrouw en ik rijden ook geen auto(en hebben er geen). Mijn vrouw al vijftien jaar niet trouwens. Het hoeft niet of of te zijn, het kan ook en en ;) (gezien de druk op de aarde zou ik bijna zeggen moet).

Dat is echter niet voor iedereen momenteel haalbaar. Sommige mensen hebben alleen de optie naar werk te reizen met de auto. Je kunt een prima faux lederen vegan jacket kopen, maar dan heb je geen garantie dat de grondstoffen ook slaafvrij verkregen zijn. Hetzelfde geldt bij bijv thee.

Dus is het onrealistisch dat ik mijn partnerkeuze laat afhangen niet vanuit uiterlijk, of kleur haar, maar vanuit haar ethische compas? I don't think so.

Een ethische eis stellen aan je partner, zoals het niet moedwillig doden en consumeren van dierlijke producten gelijk stellen aan ademen en schoenen dragen. Dat noem ik kinderlijk ;).

[ Voor 5% gewijzigd door WolfsRain op 19-09-2019 14:16 ]

Dit topic blijft echt dramatisch als het aankomt op stellingen, altijd binair en vervallend in extremen.
Als je dat vind helpt het zeker niet om zelf het vuurtje op te stoken door het persoonlijk te maken en bepaalde bewoordingen te gebruiken. Als de discussie je niet bevalt kan je hem ook gewoon links laten liggen, niemand is verplicht te lezen of te reageren.

[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 22-09-2019 10:35 ]

segil schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:06:
[...]

Over wie hebt je het dan als het niet gaat over Cyberblizzard ?
Die 'je' bedoelde hij algemeen (of verwijzend naar andere tweakers hier).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:50:
[...]
Dit topic blijft echt dramatisch als het aankomt op stellingen, altijd binair en vervallend in extremen. *knip*
Nee, lange rants schrijven hoe kinderachtig het is om bepaalde wensen te hebben over je levenspartner is hoe het hoort :z
*knip*
Wie had het hier over vervallen in extremen? Want "als je niet 100% duurzaam leeft moet je maar helemaal geen vegan gaan want dat is hypocriet" lijkt me toch wel een groot "alles of niets" extreem ;)

[ Voor 52% gewijzigd door defiant op 22-09-2019 10:35 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Gluten Parody
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:50:
[...]
Sowieso is een relatie niet een verzameling van eisen en extreme stellingen. Zo wel voor jou dan heb ik medelijden met je partner.
Ik date geen brunettes. Hit me.

Of om met Jim Jeffries te spreken: “If you’re against gay marriage, don’t marry a gay person.”

• WolfsRain
Gluten Parody schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:53:
[...]

Ik date geen brunettes. Hit me.

Of om met Jim Jeffries te spreken: “If you’re against gay marriage, don’t marry a gay person.”
Best interessant eigenlijk. Is voorkeur op basis van etniciteit, haarkleur, huidskleur etc eigenlijk niet extremer dan voorkeur op basis van moraliteit 🤔.

Extreem Scenario: Je valt alleen op blondines. Zou je eerder een blondine speciesist/racisist/homofoob kiezen of een brunette kiezen die geheel in lijn staat met jouw levensopvattingen.

Ik zou het wel weten. Net zoals ik weet dat ik alleen een partner kan hebben die veganist is.

@Anoniem: 224360 Volgensmij zijn grijstinten je voorbij gegaan. Nogmaals, veganisme gaat om zoveel mogelijk leedvermindering. Niemand heeft hier de illusie dat een leedvrij bestaan als mens mogelijk is. Maar als je kunt kiezen tussen meer en minder dieren doden/leed, waarom niet gewoon minder?

[ Voor 17% gewijzigd door WolfsRain op 19-09-2019 17:02 ]

• Gluten Parody
Dag @Anoniem: 224360, ik begrijp dat je geen veganist bent en ook niet per se geïnteresseerd bent in een partner die dat wel is. Dan is het toch prima dat wij niet in jouw vijver vissen? Win-win! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gluten Parody schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:46:
Dag @Anoniem: 224360, ik begrijp dat je geen veganist bent en ook niet per se geïnteresseerd bent in een partner die dat wel is. Dan is het toch prima dat wij niet in jouw vijver vissen? Win-win! ;)
Ik weet niet hoor, er zijn meer vrouwen dan mannen veganist, uiteindelijk zullen 'zij' dus in 'onze' vijver moeten komen vissen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ze kunnen ook één hengel delen O-)

Vandaag was ik in de Plus en tot mijn verrassing hadden de vleesvervangers een veel prominentere plek in de winkel dan de *knip* vleeswaren. Heeft Plus het licht gezien of zou er gewoon een hogere marge op zitten?

Haal het dan helemaal weg.

[ Voor 82% gewijzigd door defiant op 22-09-2019 10:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• segil
********** UITNODIGING **********

Hallo mede tweakers :) na alle prettige discussies in dit topic lijkt het ons leuk om binnenkort elkaar irl te ontmoeten tijdens een gezellig etentje! Als je benieuwd bent wie die vegans zijn en hoe ze eruit zien, kom dan vooral gezellig langs. Iedereen is welkom, vegans én non vegans. Zolang het maar gezellig is en we met z'n allen een leuke avond van kunnen maken. Partner/aanhang is ook van harte welkom.

De datum en locatie:

Datum: Zaterdag 2 November om 19:00u
Locatie: Restaurant de Oude Plek in Rotterdam. Dit is een vega(n) Chinees restaurant met een vriendelijke bediening en een uitgebreide menukaart. Je kunt hier gratis parkeren voor de deur en het ligt op 10 min lopen van station Rotterdam Lombardijen

De volgende personen komen sowieso: @WolfsRain @Mx. Alba, @WhySoSerious, @Ample Energy, @Ramellose (onder voorbehoud), @Benslimane (onder voorbehoud), @segil

Mocht je nu denken: kei leuk, ik kom ook, stuur mij dan ff een PM dat je komt, dan voeg ik je toe aan de lijst en weet ik voor hoeveel man/vrouw ik moet reserveren.

We hopen jullie allemaal te zien op zaterdag 2 november!

Afbeeldingslocatie: https://secure.meetupstatic.com/photos/event/9/1/a/6/highres_444517286.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
The Game Changers is inmiddels te bekijken op iTunes en vimeo :Y
https://gamechangersmovie.com/the-film/where-to-watch/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Top. Hele vermakelijke film moet ik zeggen. En laat gewoon een hele goede kant van veganisme zien. Zelf in Studio K gezien twee weken terug.

Zo te zien 5 dollar via iTunes en Vimeo. Voor die prijs een no-brainer.

[ Voor 9% gewijzigd door WolfsRain op 03-10-2019 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
WolfsRain schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:55:
[...]

Top. Hele vermakelijke film moet ik zeggen. En laat gewoon een hele goede kant van veganisme zien. Zelf in Studio K gezien twee weken terug.
Ik heb hem gisteravond gekeken en het geeft een behoorlijke motivatie om meer te gaan trainen :Y
Het is ook wel fijn dat ze niet zo agressief veganisme pushen, ik had hem aan een maat (die veel vlees eet) laten zien en die was wel overtuigd om meer groenten te gaan eten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ik had er graag bij geweest, veel plezier. Groetjes uit Canada.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
segil schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:15:
********** UITNODIGING **********

Hallo mede tweakers :) na alle prettige discussies in dit topic lijkt het ons leuk om binnenkort elkaar irl te ontmoeten tijdens een gezellig etentje! Als je benieuwd bent wie die vegans zijn en hoe ze eruit zien, kom dan vooral gezellig langs. Iedereen is welkom, vegans én non vegans. Zolang het maar gezellig is en we met z'n allen een leuke avond van kunnen maken. Partner/aanhang is ook van harte welkom.

De datum en locatie:

Datum: Zaterdag 2 November om 19:00u
Locatie: Restaurant de Oude Plek in Rotterdam. Dit is een vega(n) Chinees restaurant met een vriendelijke bediening en een uitgebreide menukaart. Je kunt hier gratis parkeren voor de deur en het ligt op 10 min lopen van station Rotterdam Lombardijen

De volgende personen komen sowieso: @WolfsRain @Mx. Alba, @WhySoSerious, @Ample Energy, @Ramellose (onder voorbehoud), @Benslimane (onder voorbehoud), @segil

Mocht je nu denken: kei leuk, ik kom ook, stuur mij dan ff een PM dat je komt, dan voeg ik je toe aan de lijst en weet ik voor hoeveel man/vrouw ik moet reserveren.

We hopen jullie allemaal te zien op zaterdag 2 november!

[Afbeelding]
Leuk! Zou er graag bij zijn, maar valt helaas precies op de dag van de Meet-up Privacy & Security in Hilversum en daartussen OV-en is niet heel praktisch. Dus mocht er toevallig iemand met de auto naar beide evenementen gaan, let me know :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 13:21
WolfsRain schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:55:
[...]

Zo te zien 5 dollar via iTunes en Vimeo. Voor die prijs een no-brainer.
Is deze film ook voor vrouwen interessant om te bekijken (behalve de afgetrainde mannenlichaam), dus voor fitgirls?

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
honey schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Is deze film ook voor vrouwen interessant om te bekijken (behalve de afgetrainde mannenlichaam), dus voor fitgirls?
Deze film is voor iedereen. Gaat ook over niet atleten(brandweermannen, ouderen)!

Ik lees net, vanaf 16 oktober te zien op Netflix 😁.

[ Voor 8% gewijzigd door WolfsRain op 07-10-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, voor het hele nare plaatje, maar ik hoop dat het iemand aan het denken zet die nog niet veganist is. Ik krijg er zelf tranen van in mijn ogen.

*knip* Inderdaad een naar plaatje.

[ Voor 22% gewijzigd door janvanduschoten op 15-10-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eetfestijn op school:

-Steak met saus naar keuze met frietjes €18,00
-Gepocheerde zalm op Normandische wijze met frietjes €18,00
-Balletjes in tomatensaus met frietjes €14,00
-Vegetarische schotel € 11,00

Wat ligt er op de vegetarische schotel? Het moet blijkbaar een verrassing blijven... Alsof je 'vleesschotel' of 'visschotel' zou schrijven, daarmee weet ook niemand iets. Aan de prijs te zien gok ik op rauwkost (blaadje sla, een geraspte wortel) en een namaakworst.

Ook opvallend op elke menukaart: het onderdeel waarvan we minder moeten eten (ook voor onze gezondheid) staat steeds prominent vooraan (vaak per diersoort ingedeeld) terwijl het onderdeel waar we veel te weinig van eten (groenten) vaag of helemaal niet vermeld wordt. Ook bij de dierlijke menu's hierboven weet je niet welke groenten je zal krijgen. Op het platteland is het nog erger: daar is er vaak geen vegetarisch menu of denken ze dat een vegetariër vis eet. Als er wel een vegetarische menu is (kunnen we het voortaan geen 'diervriendelijk menu' noemen?) ligt er vaak een halve kilo kaas op.

Nog iets wat me opvalt: rauwkost wordt op restaurant vaak niet opgegeten, waardoor de keuken er steeds minder van gebruikt en compenseert met meer vlees/vis. Ook jammer voor mensen die minder vlees en meer groenten willen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:54:

Ook opvallend op elke menukaart: het onderdeel waarvan we minder moeten eten (ook voor onze gezondheid) staat steeds prominent vooraan (vaak per diersoort ingedeeld) terwijl het onderdeel waar we veel te weinig van eten (groenten) vaag of helemaal niet vermeld wordt.
Dat is ook mijn pet-peeve, zonder overigens vega te zijn. Ik vermijd elk restaurant waar de groenten karig of matig blijken, wat meestal zo is. Omdat ik vlees eet, wil nog niet zeggen dat groenten een afterthought voor me is, nee zeker niet. Ik bestel nu ik er zo over nadenk vaak gebaseerd op wat er wel over de groenten vermeld wordt dan het vlees. Vlees is makkelijk te bereiden, groenten moeilijker, dus vergt het een betere chef daar iets lekkers van de maken. Met een paar kleine restjes gestoomde stukjes groente hoef je bij mij niet aan te komen, ook al is de zalmmoot nog zo lekker.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Eetfestijn op school:

-Steak met saus naar keuze met frietjes €18,00
-Gepocheerde zalm op Normandische wijze met frietjes €18,00
-Balletjes in tomatensaus met frietjes €14,00
-Vegetarische schotel € 11,00

Wat ligt er op de vegetarische schotel? Het moet blijkbaar een verrassing blijven... Alsof je 'vleesschotel' of 'visschotel' zou schrijven, daarmee weet ook niemand iets. Aan de prijs te zien gok ik op rauwkost (blaadje sla, een geraspte wortel) en een namaakworst.

Ook opvallend op elke menukaart: het onderdeel waarvan we minder moeten eten (ook voor onze gezondheid) staat steeds prominent vooraan (vaak per diersoort ingedeeld) terwijl het onderdeel waar we veel te weinig van eten (groenten) vaag of helemaal niet vermeld wordt. Ook bij de dierlijke menu's hierboven weet je niet welke groenten je zal krijgen. Op het platteland is het nog erger: daar is er vaak geen vegetarisch menu of denken ze dat een vegetariër vis eet. Als er wel een vegetarische menu is (kunnen we het voortaan geen 'diervriendelijk menu' noemen?) ligt er vaak een halve kilo kaas op.

Nog iets wat me opvalt: rauwkost wordt op restaurant vaak niet opgegeten, waardoor de keuken er steeds minder van gebruikt en compenseert met meer vlees/vis. Ook jammer voor mensen die minder vlees en meer groenten willen eten.
Tsja. Hoewel je er zelf mee bezig bent, geldt dat lang niet voor iedereen. Zeker op het platteland kom je imo minder vegetariërs en nog minder veganisten tegen. Dus een uitbater zal daarin rekening houden met zijn/haar kaart.

Overigens in Duitsland gaat het meestal zo:
gang 1: groente/salade
gang 2: hoofdgerecht.

Veel logischer dan alles tegelijk zoals in Nederland en het groene deel is geen afterthought.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat heeft wellicht iets te maken met het feit dat 95% van de mensheid gewoon vlees eet.

Is het echt heel moeilijk om gewoon happy te zijn met dat ze rekening met jouw voorkeuren houden en je een eetoptie aanbieden? Je bent niet verplicht er te eten he ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42
Boudewijn schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:29:
[...]
Dat heeft wellicht iets te maken met het feit dat 95% van de mensheid gewoon vlees eet.
Ja en nee. Wat je vooraan zet is ook een indicatie van wat je het belangrijkste vindt. Mijn vrouw komt uit een familie die groente verkocht. Als je mijn vrouw vraagt "wat eten we?" dan begint ze steevast met de groente. Die eet dus bietjes en speklappen maar ik ben opgegroeid met speklappen en bietjes.
Is het echt heel moeilijk om gewoon happy te zijn met dat ze rekening met jouw voorkeuren houden en je een eetoptie aanbieden? Je bent niet verplicht er te eten he ;).
Ik snap irritatie wel. Het staat helemaal niet als volwaardig gerecht op de kaart. Meer als, oh ja, als je vegetarisch bent dan douwen we wel iets kant en klaars in de combisteamer. Er had ook "truffelrisotto met eekhoortjesbrood (vegetarisch)" kunnen staan. Dat zou je dan ook nog kunnen overwegen als je geen zin hebt in weer een fantasieloze biefstuk.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

T-MOB schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:12:
[...]

Ja en nee. Wat je vooraan zet is ook een indicatie van wat je het belangrijkste vindt. Mijn vrouw komt uit een familie die groente verkocht. Als je mijn vrouw vraagt "wat eten we?" dan begint ze steevast met de groente. Die eet dus bietjes en speklappen maar ik ben opgegroeid met speklappen en bietjes.
Een groot deel van de mensheid vindt vlees belangrijker dan groente. Kijk ook maar eens naar de prijskosten van een maaltijd, bij veel mensen is het vlees makkelijk 2x zo duur als de groentecomponent.

Prima dat je het als vegetarier er niet mee eens bent, maar besef je aub wel dat de vegetarier de afwijkende norm hanteert (en daarmee dus abnormaal is, de norm is vlees).
Ik snap irritatie wel. Het staat helemaal niet als volwaardig gerecht op de kaart. Meer als, oh ja, als je vegetarisch bent dan douwen we wel iets kant en klaars in de combisteamer. Er had ook "truffelrisotto met eekhoortjesbrood (vegetarisch)" kunnen staan. Dat zou je dan ook nog kunnen overwegen als je geen zin hebt in weer een fantasieloze biefstuk.
Zoals gezegd, je hoeft er niet te eten he? Ik vind het persoonlijk heel apart dat er zo ontzettend gedramd wordt door een klein groepje mensen met een afwijkende mening.
Dat "truffelrisotto met eekhoortjesbrood (vegetarisch)" beter klinkt ben ik overigens volkomen met je eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 15-10-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Boudewijn schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:29:
[...]

Nou, je zoon/dochter apprecieert het anders best wel dat je niet wegblijft van het schoolfeest omdat het eten je niet past :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

boe2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:30:
[...]

Nou, je zoon/dochter apprecieert het anders best wel dat je niet wegblijft van het schoolfeest omdat het eten je niet past :/
Je kunt toch ook naar het schoolfeest gaan en alternatief eten (regelen)?
Ik vind dit dus persoonlijk niet zo tolerant, de vegetarier is degene die afwijkt. Wordt er in dit geval wat voor hem geregeld, is het weer niet goed. Het voelt voor mij een beetje als rupsje nooitgenoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 15-10-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Wat heeft tolerantie daarmee te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

boe2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:32:
Wat heeft tolerantie daarmee te maken :?
Heel simpel, als het niet in je straatje past kom je maar niet en ben je boos en verongelijkt. Ze doen nota bene moeit om jouw voedselvoorkeuren te faciliteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 15-10-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Wat wil je nu juist? Dat men niet naar feestjes met matige vegetarische alternatieven komt of wel :?. En op wie klaag je dan juist? Ik kan je opmerkingen nergens inpassen in de bovenstaande conversatie.

[ Voor 33% gewijzigd door boe2 op 15-10-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

boe2 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:35:
Wat wil je nu juist? Dat men niet naar feestjes met matige vegetarische alternatieven komt of wel :?
Het zal mij persoonlijk worst (al dan niet vegetarisch) wezen. Het is een feestje, er wordt eten voor mensen geregeld, ook voor mensen met een afwijkende voorkeur. Dat is toch keurig?

Ik vind het een beetje jammer om dat dan weer af te gaan zitten kammen omdat het niet zo geinspireerd is opgeschreven. Wees aub gewoon blij dat mensen met je voorkeur rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Boudewijn schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:16:
[...]
Een groot deel van de mensheid vindt vlees belangrijker dan groente. Kijk ook maar eens naar de prijskosten van een maaltijd, bij veel mensen is het vlees makkelijk 2x zo duur als de groentecomponent.
Haha, en dan vooral kwantiteit boven kwaliteit.
Zoals gezegd, je hoeft er niet te eten he? Ik vind het persoonlijk heel apart dat er zo ontzettend gedramd wordt door een klein groepje mensen met een afwijkende mening.
Dat "truffelrisotto met eekhoortjesbrood (vegetarisch)" beter klinkt ben ik overigens volkomen met je eens.
Ik ben geen vegetarier hoor, maar ook geen principieel vleeseter. En zeker ook geen gekke Henkie, een gerecht dat als enige omschrijving of aanprijzing heeft dat het vegetarisch is ga ik niet bestellen. Ik vind het helemaal geen drammen als je wil weten wat de vegetarische schotel gaat zijn (ik lust bijvoorbeeld geen truffel). Bij de vleesschotels en de visschotel staat toch ook benoemd wat er in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Boudewijn schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Ik vind het een beetje jammer om dat dan weer af te gaan zitten kammen omdat het niet zo geinspireerd is opgeschreven. Wees aub gewoon blij dat mensen met je voorkeur rekening houden.
Ja, schandalig he, dat mensen aangeven dat ze een volwaardige veggie maaltijd lekkerder vinden dan een zoveelste koude schotel :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:31:
[...]

Ik vind dit dus persoonlijk niet zo tolerant, de vegetarier is degene die afwijkt. Wordt er in dit geval wat voor hem geregeld, is het weer niet goed. Het voelt voor mij een beetje als rupsje nooitgenoeg.
Vegetarisme wordt steeds minder een 'afwijking'. Om verschillende redenen zou het zelfs meer de norm moeten worden. Verder is het nog niet zo lang geleden dat vlees een bijkomstigheid was (wegens te duur). Vlees bij elke maaltijd is nog niet zo lang de norm, het is dus eerder het hedendaagse dieet dat afwijkt ;)

En verder vraag ik gewoon wat meer duidelijkheid: Zou een vleeseter genoegen nemen met op het menu de keuze uit 'vleesschotel' of 'visschotel'? Er zijn tientallen soorten vlees en vis, en tientallen soorten groenten die je er kan bij serveren. Met 'vegetarische schotel' weet ik dus helemaal niet of ik het lust.

Dan hebben we het nog niet over de voedselpiramide: de gemiddelde Europeaan eet te veel vlees en te weinig groenten. Waarom dan vlees een 'voorkeursbehandeling' geven en groenten als 'versiering' aanbrengen of zelfs helemaal niet vermelden? Mijn vleesetende moeder vindt dat ook jammer omdat ze voor haar gezondheid minder vlees en meer groenten moet eten. Of wijkt ze ook af van jouw norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met een goed merk voor nette riemen?
M'n eerste leervrije riem begint het na minder dan een jaar op te geven en ik zoek nu iets dat wel een paar jaar mee kan.
Het liefste iets uit (noord-)Europa, als het kan. Ik zit nu te kijken bij vegetarian-shoes.co.uk.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:34
@Anoniem: 78739 wel riskant om het te gooien op ‘vroeger aten we ook weinig vlees’, aangezien we toen de 50 vaak niet haalden en max 1,60 lang werden. Als je het zo wilt bekijken heeft meer vlees eten alleen maar voordelen gehad. En das natuurlijk net zo’n onzin.

Verder interessant topic, los van beweegredenen ben ik ook voorstander van focus op goede voeding en minder afhankelijkheid van dierlijke producten en dan met name vlees. Ons dieet verandert dan ook gestaag, waar vlees een minder grote rol speelt. Overigens gaan bij ons de koolhydraten ook op een lager pitje en is dat soms lastiger aangezien veel vleesvervangers een soort gebakken brood is qua voedingswaarde. M’n zoontje van 5 is half vegetariër van nature (Houdt van bijna geen enkele vorm van vlees, al van jongs af aan) en groeit als kool, leuk om te zien dat hij het dus ook niet per se nodig heeft. Wel gek op noten en bonen bijvoorbeeld, dus dat eet hij regelmatig.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 17:07:
[...]
Vegetarisme wordt steeds minder een 'afwijking'. Om verschillende redenen zou het zelfs meer de norm moeten worden. Verder is het nog niet zo lang geleden dat vlees een bijkomstigheid was (wegens te duur). Vlees bij elke maaltijd is nog niet zo lang de norm, het is dus eerder het hedendaagse dieet dat afwijkt ;)
Dat iets vroeger voor veel mensen te duur was is toch geen reden om daar naar terug te verlangen. Nog niet zo heel lang geleden waren mobiele telefoons ook heel duur. Nu is het doodnormaal om een smartphone te hebben die krachtiger is dan een supercomputer van 20 jaar terug. De stelling dat vegetarisch de norm zou moeten zijn vind ik richting "gedram" gaan. Ik denk dat het al heel mooi zou zijn als een vegetarisch optie normaal wordt, dat hij dus gewoon met wat het is op de kaart staat.
En verder vraag ik gewoon wat meer duidelijkheid: Zou een vleeseter genoegen nemen met op het menu de keuze uit 'vleesschotel' of 'visschotel'? Er zijn tientallen soorten vlees en vis, en tientallen soorten groenten die je er kan bij serveren. Met 'vegetarische schotel' weet ik dus helemaal niet of ik het lust.
Ik ga het liefst uit eten met de bestelling "doe mij (nou ja: ons) 6 gangen en ik lust allles". Op zich heb ik dus geen fundamenteel bezwaar tegen iets onbekends bestellen. Maar als er een keuzemenu is en de opties zijn zalm, snoekbaars, kikkererwtencurry, falafel, een vleesgerecht; dan zou ik wel de wenkbrauwen fronsen. Als vegetarier heb je dat in heel veel gevallen.
Dan hebben we het nog niet over de voedselpiramide: de gemiddelde Europeaan eet te veel vlees en te weinig groenten. Waarom dan vlees een 'voorkeursbehandeling' geven en groenten als 'versiering' aanbrengen of zelfs helemaal niet vermelden? Mijn vleesetende moeder vindt dat ook jammer omdat ze voor haar gezondheid minder vlees en meer groenten moet eten. Of wijkt ze ook af van jouw norm?
Dat gezondheidsargument vind ik niet zo van toepassing op horeca. In bijna alle restaurants krijg je te veel, te vet, te zout en dan hebben het wijnarrangement nog niet genoemd. Hoe er in restaurants wordt gegeten is niet representatief voor hoe er thuis wordt gekookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
T-MOB schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:42:
[...]

Dat iets vroeger voor veel mensen te duur was is toch geen reden om daar naar terug te verlangen. Nog niet zo heel lang geleden waren mobiele telefoons ook heel duur. Nu is het doodnormaal om een smartphone te hebben die krachtiger is dan een supercomputer van 20 jaar terug. De stelling dat vegetarisch de norm zou moeten zijn vind ik richting "gedram" gaan. Ik denk dat het al heel mooi zou zijn als een vegetarisch optie normaal wordt, dat hij dus gewoon met wat het is op de kaart staat.

[...]

Ik ga het liefst uit eten met de bestelling "doe mij (nou ja: ons) 6 gangen en ik lust allles". Op zich heb ik dus geen fundamenteel bezwaar tegen iets onbekends bestellen. Maar als er een keuzemenu is en de opties zijn zalm, snoekbaars, kikkererwtencurry, falafel, een vleesgerecht; dan zou ik wel de wenkbrauwen fronsen. Als vegetarier heb je dat in heel veel gevallen.

[...]

Dat gezondheidsargument vind ik niet zo van toepassing op horeca. In bijna alle restaurants krijg je te veel, te vet, te zout en dan hebben het wijnarrangement nog niet genoemd. Hoe er in restaurants wordt gegeten is niet representatief voor hoe er thuis wordt gekookt.
Vegetarisch als norm lijkt in ieder geval wel te moeten. Niet zozeer vanwege ethiek, dan wel de klimaatverandering en impact die dierlijke producten hebben.

Ik gooi het daarom ook nooit op gezondheid. Ik ben er wel van overtuigd dat de mens egoistisch is en dat iets als een betere gezondheid een hele goede beweegreden kan zijn van een individu om te stoppen met dierlijke producten. De beweegredenen vanuit een maatschappij zijn vooral het klimaat en de ecologische impact. Hoewel ik zelf graag zou zien dat het een ethische kwestie wordt, maar het niet eten, gebruiken en misbruiken is nog steeds de "norm" inderdaad.

Ik kwam hier eigenlijk melden dat vanaf vandaag Game Changers te zien is op Netflix(om exact te zijn gisteren). :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Over documentaires gesproken, dit is ook een hele mooie als je zit te twijfelen om veganist te worden of niet.

YouTube: Dominion (2018) - full documentary [Official]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 13:19

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
@WolfsRain vegetarisch is alleen niet schaalbaar. Stel dat heel Nederland vegetarisch zou zijn, wat doe je dan met 80% van alle kalveren die geboren worden die nu geslacht worden? Wat doe je met kippen die minder of geen eieren meer leggen en met alle haantjes die geboren worden? Feit is dat er ook voor vegetarische producten heel veel dieren gedood (moeten) worden... Zuivel- en eierproductie op dergelijke schaal kan niet zonder de vleesindustrie...

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 18-10-2019 06:26 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:58

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:42:
@Anoniem: 78739 wel riskant om het te gooien op ‘vroeger aten we ook weinig vlees’, aangezien we toen de 50 vaak niet haalden en max 1,60 lang werden. Als je het zo wilt bekijken heeft meer vlees eten alleen maar voordelen gehad. En das natuurlijk net zo’n onzin.
Ik denk niet dat er een correlatie te vinden is tussen leeftijd/lengte en vleesgebruik. Gemiddeld lag onze levensverwachting natuurlijk veel lager dan die nu is, maar dat kwam vooral door baby- en kindsterfte. Als je in de prehistorie de 15 voorbij was, kon je prima 60 a 70 jaar worden. Doordat we op een gegeven moment vuur zijn gaan gebruiken om te koken werd ons voedsel (groenten, wortels, peulvruchten) zachter, waardoor onze kaak kleiner kon worden, en daardoor onze hersenen groter. De oermens haalde maar 10 a 20% van zijn calorieën uit dierlijke bron.
Is op zich ook wel te zien als je kijkt naar onze snijtanden en kiezen, en die vergelijkt met een carnivoor zoals een wolf. Ook is ons darmstelsel in verhouding veel langer, ideaal om plantaardig voedsel te verteren. Als laatste wil ik nog aandragen dat onze hersenen (gigantische grootverbruiker van energie, ongekend in het dierenrijk) draaien op glucose, welke we verkrijgen door het omzetten van fructose. En deze fructose halen we uit fruit. Vlees bevat dit niet.

Dus nee, we zijn niet groter geworden en ouder geworden door het eten van vlees.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:42:

Overigens gaan bij ons de koolhydraten ook op een lager pitje en is dat soms lastiger aangezien veel vleesvervangers een soort gebakken brood is qua voedingswaarde. M’n zoontje van 5 is half vegetariër van nature (Houdt van bijna geen enkele vorm van vlees, al van jongs af aan) en groeit als kool, leuk om te zien dat hij het dus ook niet per se nodig heeft. Wel gek op noten en bonen bijvoorbeeld, dus dat eet hij regelmatig.
Die koolhydraten zijn niet zo'n probleem, de toegevoegde suikers en verzadigde vetten zijn een probleem (hier zijn plantaardige producten wederom in het voordeel). Ben zelf ook niet zo'n fan van de supermarkt-vlees"vervangers". Als je zoon zo gek is op bonen kan je deze eens proberen te maken; https://veganchallenge.nl/recepten/beantastic-burgers/. Ik maak deze zelf ook vaak. Grote portie, de rest gaat in de vriezer.
WolfsRain schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 01:12:
[...]

Ik gooi het daarom ook nooit op gezondheid. Ik ben er wel van overtuigd dat de mens egoistisch is en dat iets als een betere gezondheid een hele goede beweegreden kan zijn van een individu om te stoppen met dierlijke producten.

Ik kwam hier eigenlijk melden dat vanaf vandaag Game Changers te zien is op Netflix(om exact te zijn gisteren). :D
Wat dat betreft is dat stukje bloedvergelijk na verschillende maaltijden (let op: niet wetenschappelijk!) een eye-opener voor mensen denk ik. Hier te zien vanaf 23:30; YouTube: Thegamechangers full movie 2019 met de resultaten op 24:40; YouTube: Thegamechangers full movie 2019.

Of is het deel over hardere erectie's dan een beter voorbeeld? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
WhySoSerious schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:13:

Ik denk niet dat er een correlatie te vinden is tussen leeftijd/lengte en vleesgebruik. Gemiddeld lag onze levensverwachting natuurlijk veel lager dan die nu is, maar dat kwam vooral door baby- en kindsterfte. Als je in de prehistorie de 15 voorbij was, kon je prima 60 a 70 jaar worden. Doordat we op een gegeven moment vuur zijn gaan gebruiken om te koken werd ons voedsel (groenten, wortels, peulvruchten) zachter, waardoor onze kaak kleiner kon worden, en daardoor onze hersenen groter. De oermens haalde maar 10 a 20% van zijn calorieën uit dierlijke bron.
Uiteraard verschilde dit erg per seizoen en zijn er volkeren te vinden waar er überhaupt een groot deel van het jaar geen groenten voorhanden waren simpelweg door waar ze woonden, zoals richting de poolcirkel. Dus hoewel je antwoord voor een deel van de mensheid wel zal kloppen, is wat je stelt alles behalve universeel voor alle oermensen. Verschil is intrigerend - want wat ze ook aten, de oermens overleefde zo'n beetje overal.
Is op zich ook wel te zien als je kijkt naar onze snijtanden en kiezen, en die vergelijkt met een carnivoor zoals een wolf. Ook is ons darmstelsel in verhouding veel langer, ideaal om plantaardig voedsel te verteren.
Waarom maak je nu niet het vergelijk met planteneters, zoals koeien? Want dan lijken we daar qua maagdarm stelsel en tanden juist helemaal niet op. Volgens mij zitten we er tussenin. De tandarts heeft m'n gebit moeten aanpassen omdat het te veel snijvlakken bevat, wat met tandenpoetsen niet goed schoon te maken is. Dus hier wederom: je hebt niet helemaal ongelijk, maar je gaat zeker voorbij aan het feit dat we geen planteneters pur sang zijn als je uitgaat van ons darmstelsel en gebit.
Als laatste wil ik nog aandragen dat onze hersenen (gigantische grootverbruiker van energie, ongekend in het dierenrijk) draaien op glucose, welke we verkrijgen door het omzetten van fructose. En deze fructose halen we uit fruit. Vlees bevat dit niet.
Wederom niet waar: ik ben voor het experiment recent een klein half jaar een volledig ketogeen dieet gaan volgen en heb alle suikers en bijna alle koolhydraten (behalve die uit groenten) gaan mijden. M'n lichaam schakelde eenvoudig over op het gebruik van ketonen, een uitstekende bron voor je hersenen. Hoe denk je dat de oermens de winter doorkwam? Door fruit uit de diepvries te halen?
Dus nee, we zijn niet groter geworden en ouder geworden door het eten van vlees.
Het is dus ook zeker niet ondanks vlees ;) Ik herken de beweringen die je maakt van diverse vegan docu's en sites en ja, die ken ik ook allemaal en heb ook de onderliggende bronnen er 's bijgepakt. Het is helaas minder dan de helft van het verhaal en voor mij behoorlijke geschiedvervalsing om maar een onjuist beeld te schetsen dat we planteneters waren en zijn. Wat er wel is, is nuance en een prima kans om (veel) minder vlees te eten dan we nu doen, of zelfs helemaal geen dierlijke producten te gebruiken. Dit is echter geen evolutionaire must, ons lichaam kan het blijkbaar allemaal - wellicht omdat we geniale omnivoren zijn.
Die koolhydraten zijn niet zo'n probleem, de toegevoegde suikers en verzadigde vetten zijn een probleem (hier zijn plantaardige producten wederom in het voordeel).
Suikers, maar ook een overdaad aan koolhydraten in het algemeen worden al een tijd in verband gebracht met bijvoorbeeld de ontwikkeling van kanker. Dit is echter een ingewikkeld verhaal en volop in onderzoek, maar het lijkt er op dat we door het mijden van (verzadigd) vet een nieuw probleem hebben gecreëerd. Een collectieve suikerverslaving, met verhoogde gezondheidsrisico's aan die zijde. Verzadigde vetten zijn overigens prima, maar niet te veel. Beetje zoals met koolhydraten wellicht - al eet de gemiddelde persoon in een westers land extreem veel koolhydraten vergeleken met de beweging die deze krijgt.
Ben zelf ook niet zo'n fan van de supermarkt-vlees"vervangers". Als je zoon zo gek is op bonen kan je deze eens proberen te maken; https://veganchallenge.nl/recepten/beantastic-burgers/. Ik maak deze zelf ook vaak. Grote portie, de rest gaat in de vriezer.
Thanks voor de tip en thanks voor je reactie. Ik probeer zo inhoudelijk mogelijk te reageren, mocht het ergens overkomen alsof ik ergens voor of tegen ben - wijs me hier dan gerust op. Ben er om te leren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:19:

Uiteraard verschilde dit erg per seizoen en zijn er volkeren te vinden waar er überhaupt een groot deel van het jaar geen groenten voorhanden waren simpelweg door waar ze woonden, zoals richting de poolcirkel. Dus hoewel je antwoord voor een deel van de mensheid wel zal kloppen, is wat je stelt alles behalve universeel voor alle oermensen. Verschil is intrigerend - want wat ze ook aten, de oermens overleefde zo'n beetje overal.
Tuurlijk. Inuit (eskimo's) zijn een prima voorbeeld van overleven op een hoofdzakelijk meat-only dieet. Daarbij dient wel vermeld te worden dat hun lever zo aangepast is (groter geworden) om eiwitten om te zetten in energie. Hun dieet (50% vet, 30-35% eiwitten en 15-20% koolhydraten) leidt wel tot een zeer hoge kans op beroerte's, 2 x zo hoog als die bij de Noord-Amerikaanse bevolking is (dan gaan we maar even niet in op het feit dat er daar een hoop bumfucks rondlopen zonder hersenen :+). Sterker nog, het standaard Noord-Amerikaanse dieet dat nu meer en meer wordt opgenomen verminderd de kans op hart- en vaatziekten zelfs. Ik meen ook gelezen te hebben dat Inuit gemiddeld 15 jaar eerder sterven dan hun Canadese landgenoten, maar daar kan ik even geen bron van vinden.

Groenten en bessen worden trouwens gefermenteerd en vervolgens in de winter geconsumeerd.
[...]
Waarom maak je nu niet het vergelijk met planteneters, zoals koeien? Want dan lijken we daar qua maagdarm stelsel en tanden juist helemaal niet op. Volgens mij zitten we er tussenin. De tandarts heeft m'n gebit moeten aanpassen omdat het te veel snijvlakken bevat, wat met tandenpoetsen niet goed schoon te maken is. Dus hier wederom: je hebt niet helemaal ongelijk, maar je gaat zeker voorbij aan het feit dat we geen planteneters pur sang zijn als je uitgaat van ons darmstelsel en gebit.
Gebit vind ik glad ijs. We gebruiken het niet als wapens, om af te schrikken (wel om indruk te maken op het andere geslacht), niet om onze prooi vast te houden. Op z'n hoogst om een wortel door te bijten (hoektanden). Met onze kiezen kunnen we de vezels in voedsel waar we op kauwen prima verkleinen.
Maar welke zaken mis ik nog meer dan op darmstelsel? Ons maagzuur is veel zwakker, onze darmen zijn 8-9 meter lang.
Wederom niet waar: ik ben voor het experiment recent een klein half jaar een volledig ketogeen dieet gaan volgen en heb alle suikers en bijna alle koolhydraten (behalve die uit groenten) gaan mijden. M'n lichaam schakelde eenvoudig over op het gebruik van ketonen, een uitstekende bron voor je hersenen. Hoe denk je dat de oermens de winter doorkwam? Door fruit uit de diepvries te halen?
Dat de oermens ook vlees gegeten heeft trek ik niet in twijfel. Juist dat we bijna alles kunnen eten heeft o.a. geleid tot waar we nu staan als mens. In de winter zullen er meer noten en paddestoelen gegeten zijn dan groenten in de lente en de zomer. Ook trokken we rond en waren we niet locatie-gebonden.Daarbij wisten we vroeger ook al eten zo te bewerken dat we deze langer konden bewaren.
Pas toen we landbouw gingen bedrijven ging het achteruit met de mens.
Het is dus ook zeker niet ondanks vlees ;) Ik herken de beweringen die je maakt van diverse vegan docu's en sites en ja, die ken ik ook allemaal en heb ook de onderliggende bronnen er 's bijgepakt. Het is helaas minder dan de helft van het verhaal en voor mij behoorlijke geschiedvervalsing om maar een onjuist beeld te schetsen dat we planteneters waren en zijn. Wat er wel is, is nuance en een prima kans om (veel) minder vlees te eten dan we nu doen, of zelfs helemaal geen dierlijke producten te gebruiken. Dit is echter geen evolutionaire must, ons lichaam kan het blijkbaar allemaal - wellicht omdat we geniale omnivoren zijn.
Welke zijn dat dan, want dan wil ik die graag zien! Mijn argumentatie betreffende dit punt komt uit boeken en artikelen. Let op, dat we voedsel zijn gaan koken sluit niet uit dat we geen vlees aten hé. Juist dit zorgt er, denk ik, voor dat we meer vlees konden consumeren. Bereid vlees is immers makkelijker te verteren dan rauw vlees. Er werden zelf complete velden en bossen afgebrand om vervolgens de verkoolde dieren op te kunnen eten.
Suikers, maar ook een overdaad aan koolhydraten in het algemeen worden al een tijd in verband gebracht met bijvoorbeeld de ontwikkeling van kanker. Dit is echter een ingewikkeld verhaal en volop in onderzoek, maar het lijkt er op dat we door het mijden van (verzadigd) vet een nieuw probleem hebben gecreëerd. Een collectieve suikerverslaving, met verhoogde gezondheidsrisico's aan die zijde. Verzadigde vetten zijn overigens prima, maar niet te veel. Beetje zoals met koolhydraten wellicht - al eet de gemiddelde persoon in een westers land extreem veel koolhydraten vergeleken met de beweging die deze krijgt.
Yes, en nu gaan we weer de marketing kant op helaas. We kunnen hier een pagina-lang betoog gaan schrijven, maar uit je posts op te maken denk ik dat je prima door hebt wat wel en niet gegeten dient te worden om een gezond leven te lijden. Treurig dat het standaard Westerse dieet hier niet aan voldoet.
Thanks voor de tip en thanks voor je reactie. Ik probeer zo inhoudelijk mogelijk te reageren, mocht het ergens overkomen alsof ik ergens voor of tegen ben - wijs me hier dan gerust op. Ben er om te leren :)
Ben je gek, ik vind het juist een top-reactie! Het blijft een gevoelig onderwerp voor veel mensen en dat zal ook zeker aangewakkerd worden wanneer er toch een stukje frustratie van mij in mijn woordkeuze naar voren komt, ondanks dat ik die zo veel wijs mogelijk probeer te kiezen. Daarom is het fijn dat we ons op de inhoud kunnen richten :)

En je bent niet ingegaan op m'n hardere erectie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Als je bij een whole foods plant based dieet blijft sluit je het probleem van suikers sowieso uit. En verzadigde vetten kom je voornamelijk tegen in kokos.

Ik consumeer zelf geen bewerkte vetten(olie etc), naast dat de volledige bron(olijven, zaden) veel gezonder zijn, is het ook nog eens slecht voor het milieu. 10-15kg olijven voor een liter goede olijfolie, dat gaat nergens over toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
Ample Energy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:21:
Heeft iemand ervaring met een goed merk voor nette riemen?
M'n eerste leervrije riem begint het na minder dan een jaar op te geven en ik zoek nu iets dat wel een paar jaar mee kan.
Het liefste iets uit (noord-)Europa, als het kan. Ik zit nu te kijken bij vegetarian-shoes.co.uk.
Ja, deze van Vegetarian Shoes. Ik heb een bruine versie, en 2 zwarte maten. De zwarte draag ik bijna dagelijks en inmiddels 1,5 jaar in gebruik. Weinig slijtage.

Afbeeldingslocatie: https://www.vega-life.nl/serverspecific/vega-life/modules/webshop_light/product_images/2824-vegetarian-shoes-new-city-belt-tan.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
WhySoSerious schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:35:

Tuurlijk. Inuit (eskimo's) zijn een prima voorbeeld van overleven op een hoofdzakelijk meat-only dieet. Daarbij dient wel vermeld te worden dat hun lever zo aangepast is (groter geworden) om eiwitten om te zetten in energie. Hun dieet (50% vet, 30-35% eiwitten en 15-20% koolhydraten) leidt wel tot een zeer hoge kans op beroerte's, 2 x zo hoog als die bij de Noord-Amerikaanse bevolking is (dan gaan we maar even niet in op het feit dat er daar een hoop bumfucks rondlopen zonder hersenen :+). Sterker nog, het standaard Noord-Amerikaanse dieet dat nu meer en meer wordt opgenomen verminderd de kans op hart- en vaatziekten zelfs. Ik meen ook gelezen te hebben dat Inuit gemiddeld 15 jaar eerder sterven dan hun Canadese landgenoten, maar daar kan ik even geen bron van vinden.

Groenten en bessen worden trouwens gefermenteerd en vervolgens in de winter geconsumeerd.
Het lastige van elk onderzoek naar een dieet is natuurlijk in hoeverre het daadwerkelijk alleen het dieet is wat mensen eerder laat overlijden. Maargoed, was ook niet het punt te bewijzen dat andere volkeren ouder worden, maar meer welke diversiteit aan voeding de mens op kan gedijen. Vind dat echt bijzonder om te zien en dus zelf te ervaren. De periode zonder koolhydraten was voor mij superfijn, je lichaam raakt in een bijzondere staat van alertheid en focus. Ook geen insuline pieken en dips en als je wel eens last van ontstekingkjes ofzo hebt: allemaal weg. Nadelen zijn er ook: als je gezond wilt blijven is het best zoeken naar geschikt eten, zonder te hoog in de verzadigde vetten te eindigen. Voor mij geen oplossing voor altijd.

Ik heb recent dit onderzoek gelezen van een Franse universiteit en ook hier zijn niet per se harde conclusies uit te trekken, maar vanwege de omvang en de hoeveelheid dingen waar ze voor compenseren en wat gedubbelcheckt is toch ook interessant. Gaat over suikerconsumptie in drinken:
https://www.bmj.com/content/366/bmj.l2408
Diverse media maakten er van dat je verhoogde kans op kanker krijgt door het drinken van vruchtensap. Dat laat wat mij betreft iets te veel nuance weg, maargoed, daar is het media voor geloof ik.

Zelfde zie je aan onderzoeken naar volledig plant-based eten, of juist mensen die keto aanhangen - de onderzoeken zijn nooit volledig en compleet, maar meer een opstap naar vervolgonderzoek. Daarbij lees ik ook veel over de bron waar iets vandaan komt: dat maakt veel minder uit dan ook wel eens beweerd wordt, uiteindelijk weet bijvoorbeeld water ook niet of het uit de kraan of uit een flesje komt. Geldt voor veel meer onderdelen van voeding die we gewoon nodig hebben ook natuurlijk (eiwitten dan met name in deze context) Rete interessant tijdperk om in te leven in ieder geval :)
Gebit vind ik glad ijs. We gebruiken het niet als wapens, om af te schrikken (wel om indruk te maken op het andere geslacht), niet om onze prooi vast te houden. Op z'n hoogst om een wortel door te bijten (hoektanden). Met onze kiezen kunnen we de vezels in voedsel waar we op kauwen prima verkleinen.
Maar welke zaken mis ik nog meer dan op darmstelsel? Ons maagzuur is veel zwakker, onze darmen zijn 8-9 meter lang.
Nou ja er zijn fanatieke grazers die natuurlijk meerdere magen nodig hebben om het eten te verteren. Qua gebit hebben die maalstenen, meer dan wij hebben om dingen af te bijten en te kauwen. Wij koken ons eten en hebben dat wat minder nodig wellicht, maar om op basis daarvan te concluderen dat we planteneters zijn is wellicht ook kort door de bocht. We kunnen eigenlijk alles wel verteren :) Eigenlijk bedenk ik me nu dat we met geen enkele diersoort te vergelijken zijn doordat we eten koken, want ook vlees kunnen we in principe altijd eten omdat we het koken.
Dat de oermens ook vlees gegeten heeft trek ik niet in twijfel. Juist dat we bijna alles kunnen eten heeft o.a. geleid tot waar we nu staan als mens. In de winter zullen er meer noten en paddestoelen gegeten zijn dan groenten in de lente en de zomer. Ook trokken we rond en waren we niet locatie-gebonden.Daarbij wisten we vroeger ook al eten zo te bewerken dat we deze langer konden bewaren.
Pas toen we landbouw gingen bedrijven ging het achteruit met de mens.
Wat bedoel je met achteruit met de mens? Qua levensverwachting en bijvoorbeeld lengte leven we nu toch langer (letterlijk en figuurlijk) dan ooit?
Welke zijn dat dan, want dan wil ik die graag zien! Mijn argumentatie betreffende dit punt komt uit boeken en artikelen. Let op, dat we voedsel zijn gaan koken sluit niet uit dat we geen vlees aten hé. Juist dit zorgt er, denk ik, voor dat we meer vlees konden consumeren. Bereid vlees is immers makkelijker te verteren dan rauw vlees. Er werden zelf complete velden en bossen afgebrand om vervolgens de verkoolde dieren op te kunnen eten.
Ik vond dit lijstje, ken de site verder niet:
https://www.theplantway.com/vegan-netflix-documentaries/

Van sommige docu's zijn dan ook weer een soort peel-off's voor wat betreft de beweringen. Interessant.
Bijvoorbeeld:
https://robbwolf.com/2017...ealth-a-wolfs-eye-review/

De vegan beweging heeft veel middelen om deze docu's te laten maken en Netflix is blijkbaar dé plek waar ze allemaal terecht komen. Het is jammer om te zien dat de makers hun overtuiging belangrijker vinden dan de feiten - ik ben er nog geen een tegen gekomen die non-biased is. Nu is in de marketing en de liefde alles geoorloofd geloof ik, maar als het dan verpakt wordt als documentaire verwacht ik er meer van. De gemiddelde kijker zal dat echt niet per se checken of misschien afhaken - terwijl het een goed instrument kan zijn om mensen iets bij te brengen over hun voeding en de relatie tot de gezondheid én dierenwelzijn.
Ben je gek, ik vind het juist een top-reactie! Het blijft een gevoelig onderwerp voor veel mensen en dat zal ook zeker aangewakkerd worden wanneer er toch een stukje frustratie van mij in mijn woordkeuze naar voren komt, ondanks dat ik die zo veel wijs mogelijk probeer te kiezen. Daarom is het fijn dat we ons op de inhoud kunnen richten :)
Njah wat ik merk is dat iedereen - incl ikzelf - niet zoveel zin heeft in de basis om te veranderen. Zeker als het gaat om dingen die je leuk of lekker vindt. Alleen kun je er voor kiezen te blijven hangen in drogredenen, of soms te accepteren dat je ergens nog niet aan toe bent of kleinere stapjes zet dan anderen. Voor mij is minderen met vlees en experimenteren met alternatieven als een stap, voor anderen gaat dit niet snel en ver genoeg. Het leuke is dat ik kinderen heb die ik weer wat mee kan geven over voedsel, de herkomst, impact en de keuzes die we kunnen maken. En een ander voorbeeld: ik heb altijd graag een leren bank gehad, maar weet bijvoorbeeld niet of ik hierna weer een leren bank zou nemen. Heb het stukje dierenwelzijn hier niet in mee laten wegen in het verleden en dat zou ik nu wel doen.
En je bent niet ingegaan op m'n hardere erectie :+
Oh dacht dat die voor een ander bedoeld was, ik kan nu even geen filmpjes bekijken, maar wie wil dat nu niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Het lastige van elk onderzoek naar een dieet is natuurlijk in hoeverre het daadwerkelijk alleen het dieet is wat mensen eerder laat overlijden. Maargoed, was ook niet het punt te bewijzen dat andere volkeren ouder worden, maar meer welke diversiteit aan voeding de mens op kan gedijen. Vind dat echt bijzonder om te zien en dus zelf te ervaren. De periode zonder koolhydraten was voor mij superfijn, je lichaam raakt in een bijzondere staat van alertheid en focus. Ook geen insuline pieken en dips en als je wel eens last van ontstekingkjes ofzo hebt: allemaal weg. Nadelen zijn er ook: als je gezond wilt blijven is het best zoeken naar geschikt eten, zonder te hoog in de verzadigde vetten te eindigen. Voor mij geen oplossing voor altijd.

Ik heb recent dit onderzoek gelezen van een Franse universiteit en ook hier zijn niet per se harde conclusies uit te trekken, maar vanwege de omvang en de hoeveelheid dingen waar ze voor compenseren en wat gedubbelcheckt is toch ook interessant. Gaat over suikerconsumptie in drinken:
https://www.bmj.com/content/366/bmj.l2408
Diverse media maakten er van dat je verhoogde kans op kanker krijgt door het drinken van vruchtensap. Dat laat wat mij betreft iets te veel nuance weg, maargoed, daar is het media voor geloof ik.

Zelfde zie je aan onderzoeken naar volledig plant-based eten, of juist mensen die keto aanhangen - de onderzoeken zijn nooit volledig en compleet, maar meer een opstap naar vervolgonderzoek. Daarbij lees ik ook veel over de bron waar iets vandaan komt: dat maakt veel minder uit dan ook wel eens beweerd wordt, uiteindelijk weet bijvoorbeeld water ook niet of het uit de kraan of uit een flesje komt. Geldt voor veel meer onderdelen van voeding die we gewoon nodig hebben ook natuurlijk (eiwitten dan met name in deze context) Rete interessant tijdperk om in te leven in ieder geval :)

[...]

Nou ja er zijn fanatieke grazers die natuurlijk meerdere magen nodig hebben om het eten te verteren. Qua gebit hebben die maalstenen, meer dan wij hebben om dingen af te bijten en te kauwen. Wij koken ons eten en hebben dat wat minder nodig wellicht, maar om op basis daarvan te concluderen dat we planteneters zijn is wellicht ook kort door de bocht. We kunnen eigenlijk alles wel verteren :) Eigenlijk bedenk ik me nu dat we met geen enkele diersoort te vergelijken zijn doordat we eten koken, want ook vlees kunnen we in principe altijd eten omdat we het koken.

[...]

Wat bedoel je met achteruit met de mens? Qua levensverwachting en bijvoorbeeld lengte leven we nu toch langer (letterlijk en figuurlijk) dan ooit?

[...]

Ik vond dit lijstje, ken de site verder niet:
https://www.theplantway.com/vegan-netflix-documentaries/

Van sommige docu's zijn dan ook weer een soort peel-off's voor wat betreft de beweringen. Interessant.
Bijvoorbeeld:
https://robbwolf.com/2017...ealth-a-wolfs-eye-review/

De vegan beweging heeft veel middelen om deze docu's te laten maken en Netflix is blijkbaar dé plek waar ze allemaal terecht komen. Het is jammer om te zien dat de makers hun overtuiging belangrijker vinden dan de feiten - ik ben er nog geen een tegen gekomen die non-biased is. Nu is in de marketing en de liefde alles geoorloofd geloof ik, maar als het dan verpakt wordt als documentaire verwacht ik er meer van. De gemiddelde kijker zal dat echt niet per se checken of misschien afhaken - terwijl het een goed instrument kan zijn om mensen iets bij te brengen over hun voeding en de relatie tot de gezondheid én dierenwelzijn.

[...]

Njah wat ik merk is dat iedereen - incl ikzelf - niet zoveel zin heeft in de basis om te veranderen. Zeker als het gaat om dingen die je leuk of lekker vindt. Alleen kun je er voor kiezen te blijven hangen in drogredenen, of soms te accepteren dat je ergens nog niet aan toe bent of kleinere stapjes zet dan anderen. Voor mij is minderen met vlees en experimenteren met alternatieven als een stap, voor anderen gaat dit niet snel en ver genoeg. Het leuke is dat ik kinderen heb die ik weer wat mee kan geven over voedsel, de herkomst, impact en de keuzes die we kunnen maken. En een ander voorbeeld: ik heb altijd graag een leren bank gehad, maar weet bijvoorbeeld niet of ik hierna weer een leren bank zou nemen. Heb het stukje dierenwelzijn hier niet in mee laten wegen in het verleden en dat zou ik nu wel doen.

[...]

Oh dacht dat die voor een ander bedoeld was, ik kan nu even geen filmpjes bekijken, maar wie wil dat nu niet :+
Is het niet het probleem met alle documentaires over het algemeen? Er is een bepaalde invalshoek, en daarom zit er inherent een bias in. Overigens is de marketingmachine van de vlees- en zuivelindustrie vele malen groter en sterker. "Meat is for real men", "Real men eat meat" en zo nog talloze voorbeelden.

Het maakt voor de rest ook niet veel uit. Er aantal zaken zijn duidelijk. Er is wetenschappelijke consensus inmiddels dat dierlijke producten slecht zijn voor het milieu. En dat dieren niet gebruikt en misbruikt horen te worden, die laat ik even in het midden.

Op gezondheidsvlak lijkt alles erop te wijzen dat een rijk plantaardig dieet, al dan niet met vlees, de voorkeur heeft. De verschillen tussen 95% plantaardig en 100% zijn waarschijnlijk minimaal.

Ik raad aan om de plantproof podcast hierover te luisteren, daar duiken ze echt heel diep in op het onderzoek naar de voor- en nadelen van een plantaardig dieet. Voornamelijk het meer recente onderzoek over het microbiome lijkt sterk te neigen naar een hoop voordelen voor plantaardig eten. Met name door TMAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@WolfsRain je hebt gelijk vwbt de documentaire; ik had daar blijkbaar hogere verwachtingen van, maar zie aan de definitie dat het een weergave van de realiteit uit de optiek van een persoon en dus subjectief.

Persoonlijk vind ik het voor de ontstane berg aan vegan-gerelateerde docu's contra productief werken dat die werkelijkheid dus ook redelijk wat geweld aangedaan wordt, om het thema van de docu maar te kunnen steunen. Die balans tussen feitelijke voors en tegens vind ik zelf dan weer erg belangrijk. Ik ken overigens geen docu's die vlees eten propaganderen, maar verwacht er gezien de titels die je noemt weinig van.

Dat andere sectoren een nog sterkere lobby hebben vind ik geen reden om dan zelf maar mee te doen met de feiten verdraaien en een docu inzetten voor marketing van je eigen gelijk. Maar wellicht is het nu eenmaal de wereld waarin we leven.

Ik ben juist door de onderzoeken die ik erover gelezen heb en de mensen die ik ken die vegan zijn nog niet overtuigd van een 100% plantaardig dieet, laat staan een vegan lifestyle. Maargoed, wat je zegt met betrekking tot milieu impact valt niet te ontkennen - de impact van vleesproductie op de aarde is groot en kan kleiner worden door minder of geen vleesconsumptie. Als je er alleen in zit voor het milieu kun je ook beter de plantaardige producten die van ver komen en/of geproduceerd worden op plekken waar regenwoud stonden mijden - wat een en ander nog ingewikkelder maakt.

Qua onderzoeken lees ik liever het onderzoek zelf dan dat ik iemands podcast luister, tempo ligt vaak erg laag en de sprekers hebben doorgaans hun eigen mening of visie op zoiets. Tis niet dat ik elke avond onderzoeksresultaten zit te lezen, maar pik er regelmatig eentje uit om door te nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:36:
@WolfsRain je hebt gelijk vwbt de documentaire; ik had daar blijkbaar hogere verwachtingen van, maar zie aan de definitie dat het een weergave van de realiteit uit de optiek van een persoon en dus subjectief.

Persoonlijk vind ik het voor de ontstane berg aan vegan-gerelateerde docu's contra productief werken dat die werkelijkheid dus ook redelijk wat geweld aangedaan wordt, om het thema van de docu maar te kunnen steunen. Die balans tussen feitelijke voors en tegens vind ik zelf dan weer erg belangrijk. Ik ken overigens geen docu's die vlees eten propaganderen, maar verwacht er gezien de titels die je noemt weinig van.

Dat andere sectoren een nog sterkere lobby hebben vind ik geen reden om dan zelf maar mee te doen met de feiten verdraaien en een docu inzetten voor marketing van je eigen gelijk. Maar wellicht is het nu eenmaal de wereld waarin we leven.

Ik ben juist door de onderzoeken die ik erover gelezen heb en de mensen die ik ken die vegan zijn nog niet overtuigd van een 100% plantaardig dieet, laat staan een vegan lifestyle. Maargoed, wat je zegt met betrekking tot milieu impact valt niet te ontkennen - de impact van vleesproductie op de aarde is groot en kan kleiner worden door minder of geen vleesconsumptie. Als je er alleen in zit voor het milieu kun je ook beter de plantaardige producten die van ver komen en/of geproduceerd worden op plekken waar regenwoud stonden mijden - wat een en ander nog ingewikkelder maakt.

Qua onderzoeken lees ik liever het onderzoek zelf dan dat ik iemands podcast luister, tempo ligt vaak erg laag en de sprekers hebben doorgaans hun eigen mening of visie op zoiets. Tis niet dat ik elke avond onderzoeksresultaten zit te lezen, maar pik er regelmatig eentje uit om door te nemen :)
Op onderzoeksgebied kan in ieder geval de recente resultaten op het gebied van TMAO en Microbiome aanraden. Vind je vast wel iets over op pubmed.

Laten we eerlijk zijn. Veganisme gaat niet over gezondheid/gezond eten. Het is een ethisch standpunt. Dat jij op gezondheidsvlak niet overtuigd bent van veganisme, kan ik enigszins begrijpen. Ik denk met een zeer kleine hoeveelheid dierlijke producten(muv ei, rood vlees en volle zuivel) je in principe vrij gezond kan zijn als wat je er naast eet bestaat uit whole food plant based eten.

Veganisme gaat over ethiek, en daaraan verwant zit een flink milieu en ecologisch aspect. Heb je YouTube: Land of Hope and Glory (UK 'Earthlings' Documentary) al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@WolfsRain thanks, stuk over ethiek had ik wel gemerkt maar niet per se als drijfveer meegekregen - heb best wat ‘vreemde’ discussies gehad waarbij het juist op gezondheid werd gegooid terwijl die andere aspecten voor mij wellicht meer betekenen om dingen te veranderen (en de gesprekspartner niet aanhaalde).

Had al eens een betoog over het houden van bijen gelezen vanuit de optiek van veganisme, dat kostte me ook even te begrijpen en helemaal ben ik er ook nog niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-10-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
NiGeLaToR schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:47:
@WolfsRain thanks, stuk over ethiek had ik wel gemerkt maar niet per se als drijfveer meegekregen - heb best wat ‘vreemde’ discussies gehad waarbij het juist op gezondheid werd gegooid terwijl die andere aspecten voor mij wellicht meer betekenen om dingen te veranderen (en de gesprekspartner niet aanhaalde).

Had al eens een betoog over het houden van bijen gelezen vanuit de optiek van veganisme, dat kostte me ook even te begrijpen en helemaal ben ik er ook nog niet uit.
Veganisme en honing: https://www.vegansociety.com/go-vegan/honey-industry

Ik raad sowieso aan om de site van de vegan society door te lezen. Heel erg degelijk, beknopt en werkt fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
WolfsRain schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

Veganisme en honing: https://www.vegansociety.com/go-vegan/honey-industry

Ik raad sowieso aan om de site van de vegan society door te lezen. Heel erg degelijk, beknopt en werkt fijn.
Dit gaat voorbij aan het feit dat er op veel plekken geen bijen zijn en het houden van bijen dan dus om andere redenen dan alleen de bijen welzijn een pluspunt kan zijn. Sinds onze buren bijen hebben is onze fruitoogst bijvoorbeeld geëxplodeerd. Verschil is enorm. Tegelijkertijd concurreren ze met de wilde bijen die er nog wel zijn.

Maargoed, simpel antwoord is dan om de bijen lekker te laten zijn en geen honing van ze te jatten. Is vast mogelijk. Of om wilde bijen te gaan houden.. al zijn die weer niet zo vriendelijk om in grote getalen in je tuin te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Ik gooi deze er even in, had dit helemaal niet mee gekregen. YouTube: Farmers & Media Lose Their Minds Over Tesco Ad

Gaat weer nergens over...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Fijne World Vegan day :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Even een vraag voor mede vegans hier: hoe zoek je normaliter een vegan alternatief voor medicatie? Meestal lukt het me wel, maar ik heb nu iets wat ik nog niet vegan kan vinden: Condrosulf (actieve ingrediënt Chondroitin Sulfate). Het word veelal van haaien en koeien kraakbeen gemaakt, niet iets wat ik graag wil innemen als vegan zijnde... :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
LankHoar schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:38:
Even een vraag voor mede vegans hier: hoe zoek je normaliter een vegan alternatief voor medicatie? Meestal lukt het me wel, maar ik heb nu iets wat ik nog niet vegan kan vinden: Condrosulf (actieve ingrediënt Chondroitin Sulfate). Het word veelal van haaien en koeien kraakbeen gemaakt, niet iets wat ik graag wil innemen als vegan zijnde... :+
https://www.amazon.com/My...oallergenic/dp/B07JBP8S7T

"Mythocondro is the first non-animal, vegan Chondroitin Sulfate in the market produced through fermentation."

Zo te zien ook een aantal Nederlandse websites die het verkopen: https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

[ Voor 13% gewijzigd door WolfsRain op 10-11-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
WolfsRain schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:28:
Ik gooi deze er even in, had dit helemaal niet mee gekregen. YouTube: Farmers & Media Lose Their Minds Over Tesco Ad

Gaat weer nergens over...
Ach ja "Lose Their Minds"... echt? Of zijn er gewoon wat mensen die er moeite mee hebben en gaan gillen op internet en 'media' het oppikken alsof de hele branche op hun achterste poten staan? Het is een, voor U.S. zeker, erg progressieve reclame met een vader die voor z'n dochtertje kookt en z'n eigen mening (hij houdt van vlees) ondergeschikt maakt aan de wens van z'n dochter. O, en ze hebben een kleurtje. Wat had je dan verwacht in racistisch en conservatief Amerika. En aangezien hun grote leider gewend is al z'n gal te spuwen op internet doen zij dat ook en de media pikken dat op. Gratis reclame voor Tesco.

Ook hier zouden mensen gaan piepen hoor als die reclame met een paar moslims op de TV komt. Je doet er niet al teveel aan en gewoon niet teveel aandacht aan schenken....De wereld gaat door en die luidruchtige boze minderheid moet je niet al teveel aandacht geven.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
armageddon_2k1 schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:43:
[...]

Ach ja "Lose Their Minds"... echt? Of zijn er gewoon wat mensen die er moeite mee hebben en gaan gillen op internet en 'media' het oppikken alsof de hele branche op hun achterste poten staan? Het is een, voor U.S. zeker, erg progressieve reclame met een vader die voor z'n dochtertje kookt en z'n eigen mening (hij houdt van vlees) ondergeschikt maakt aan de wens van z'n dochter. O, en ze hebben een kleurtje. Wat had je dan verwacht in racistisch en conservatief Amerika. En aangezien hun grote leider gewend is al z'n gal te spuwen op internet doen zij dat ook en de media pikken dat op. Gratis reclame voor Tesco.

Ook hier zouden mensen gaan piepen hoor als die reclame met een paar moslims op de TV komt. Je doet er niet al teveel aan en gewoon niet teveel aandacht aan schenken....De wereld gaat door en die luidruchtige boze minderheid moet je niet al teveel aandacht geven.
Als je ziet hoeveel shit Tesco over zich heen gekregen heeft komt het wel in de buurt van "Losing their minds." Voor de rest ben ik het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
WolfsRain schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:22:
[...]

Als je ziet hoeveel shit Tesco over zich heen gekregen heeft komt het wel in de buurt van "Losing their minds." Voor de rest ben ik het met je eens.
En hoeveel shit krijgen ze over zich heen dan? Of is dit gewoon de waan van de week? Het is gewoon heel moeilijk in te schatten of er echt iets aan de hand is of gewoon een lading luidruchtige mensen waar een groot deel van de media op triggert. Je doet er zelf immers aan mee door het te verspreiden :) Door die mensen een platform te bieden hou je het in stand. Ik ben altijd voor een gezonde dialoog om meningsverschillen uit te praten, maar ergens is een grens. Dit is er eentje die er over is. Tesco schaadt niemand. Echt niemand. Dus die mensen zo zitten te gillen moet je gewoon negeren anders denken ze dat hun retarded meningen daadwerkelijk relevant zijn. Want "IEDEREEN IS HET MET ONS EENS!!!!!one111! KIJK MAAR NAAR ALLE KRANTEN EN TV-PROGRAMMA's!!!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Ik weet dat het wat anders als veganisme is, maar met de kerst komt het vegetarische deel van de familie weer bij me eten.

Hun eigen grilplaat en ze nemen ieder jaar hun eigen hapjes mee, terwijl ik gewoon voor de rest (en mezelf) vlees haal.

Ik vind het eigenlijk onzin dat ik het organiseer en hun uitnodig zij hun eigen eten betalen. Voor veganisten niet aan de orde,maar gegrilde kaas variaties weet ik wel, die eet ik zelf ook. Ik zoek wat meer variatie, weet iemand een winkel in Amsterdam/Almere die rond de kerst iets als veganistische gourmetpakketten verkoopt voor de extra afwisseling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 00:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:09:
Ik weet dat het wat anders als veganisme is, maar met de kerst komt het vegetarische deel van de familie weer bij me eten.

Hun eigen grilplaat en ze nemen ieder jaar hun eigen hapjes mee, terwijl ik gewoon voor de rest (en mezelf) vlees haal.

Ik vind het eigenlijk onzin dat ik het organiseer en hun uitnodig zij hun eigen eten betalen. Voor veganisten niet aan de orde,maar gegrilde kaas variaties weet ik wel, die eet ik zelf ook. Ik zoek wat meer variatie, weet iemand een winkel in Amsterdam/Almere die rond de kerst iets als veganistische gourmetpakketten verkoopt voor de extra afwisseling?
De LIDL hebben altijd veganistische gourmet dingen (op de verpakking staat vegetarisch, maar volgens mij is het zelfs veganistisch), hoewel ik die niet super fantastisch vind. AH heeft ze geloof ik ook met de feestdagen. Maar het is niet heel erg invetief; meestal wat groenteburgers, soja 'vlees' kerstboompjes; dat soort dingen:

https://evengeenvlees.nl/...-leuk-is-vegan-gourmetten

Afbeeldingslocatie: https://www.peta.nl/wp-content/uploads/2018/12/2181943.jpg

Verder kan je natuurlijk wat van de Vegetarische Slager / Vivera halen (shoarma), gewoon wat grilbare groentes (courgette etc.) en vergeet vooral niet de plantaardige bakboter van Becel

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Notna schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:16:
[...]

De LIDL hebben altijd veganistische gourmet dingen (op de verpakking staat vegetarisch, maar volgens mij is het zelfs veganistisch), hoewel ik die niet super fantastisch vind. AH heeft ze geloof ik ook met de feestdagen. Maar het is niet heel erg invetief; meestal wat groenteburgers, soja 'vlees' kerstboompjes; dat soort dingen:

https://evengeenvlees.nl/...-leuk-is-vegan-gourmetten

[Afbeelding]

Verder kan je natuurlijk wat van de Vegetarische Slager / Vivera halen (shoarma), gewoon wat grilbare groentes (courgette etc.) en vergeet vooral niet de plantaardige bakboter van Becel
Zo'n set van de AH hebben ze vorig jaar zelf meegenomen en de helft weggegooid omdat het "niet te vreten" was. Dat wil ik dus voorkomen ;)
De shoarma van de vegetarische slager is inderdaad een goed idee, die heb ik zelf een keer gegeten bij een date met een vegetarier en is best lekker. Geen idee hoe hun andere producten zijn, komende twee weken maar eens uitproberen en dan kijken of ik er icm met gril groente e.d. zelf wat mee kan brouwen als de kant en klare allemaal van niveau AH zijn :X

Bakken doe ik al jaren in de olijfolie, dus dat zit wel goed ;)

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:20:
[...]

Zo'n set van de AH hebben ze vorig jaar zelf meegenomen en de helft weggegooid omdat het "niet te vreten" was. Dat wil ik dus voorkomen ;)
De shoarma van de vegetarische slager is inderdaad een goed idee, die heb ik zelf een keer gegeten bij een date met een vegetarier en is best lekker. Geen idee hoe hun andere producten zijn, komende twee weken maar eens uitproberen en dan kijken of ik er icm met gril groente e.d. zelf wat mee kan brouwen als de kant en klare allemaal van niveau AH zijn :X

Bakken doe ik al jaren in de olijfolie, dus dat zit wel goed ;)
Mijn vriendin en ik vonden de pakketten van de LIDL & AH wel lekker vorig jaar, maar zo iedereen zijn eigen smaak natuurlijk.
Afbak stokbrood met vegan kruidenboter van de Jumbo is nog een tip. Wellicht nog een zoete aardappelsoep als voorgerecht?
Voor de rest weet ik dat Ekoplaza rond de kerst ook altijd speciale kerst-diner opties heeft, wellicht ook nog de moeite waard om eens binnen te lopen rond die tijd. Daarnaast zijn er ook veel websites die tips geven voor kerst-diner recepten voor je vegan familieleden. mocht je zo ver willen gaan. En anders heb je altijd nog de mogelijkheid van een (wel vegetarische) maaltijdbox.

Ik vind het in ieder geval goed dat je er zo mee bezig bent! Ook al is het alleen maar voor hen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Majesty schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:30:
[...]

Mijn vriendin en ik vonden de pakketten van de LIDL & AH wel lekker vorig jaar, maar zo iedereen zijn eigen smaak natuurlijk.
Afbak stokbrood met vegan kruidenboter van de Jumbo is nog een tip. Wellicht nog een zoete aardappelsoep als voorgerecht?
Voor de rest weet ik dat Ekoplaza rond de kerst ook altijd speciale kerst-diner opties heeft, wellicht ook nog de moeite waard om eens binnen te lopen rond die tijd. Daarnaast zijn er ook veel websites die tips geven voor kerst-diner recepten voor je vegan familieleden. mocht je zo ver willen gaan. En anders heb je altijd nog de mogelijkheid van een (wel vegetarische) maaltijdbox.

Ik vind het in ieder geval goed dat je er zo mee bezig bent! Ook al is het alleen maar voor hen :).
Het zijn vegetariërs, dus ze kunnen de sausjes en kruidenboter gewoon met de vleeseters mee eten.

Ik had ook elders wat vragen gesteld en tips gekregen.

Wij doen altijd Gourmet om te voorkomen dat één persoon zijn hele kerst staat te koken. Alleen middageten en desert maakt de gastheer.

Die zoeteaardappel soep kan ik wel voor de middag gebruiken, vooral dat toppingsidee is leuk.

EkoPlaza opgezocht en zit op loop afstand, ik ga daar even binnen lopen en vragen of ze al weten wat ze met de kerst voor (gourmet) opties hebben.

Elders de suggestie gekregen Beyond Meat burgers te slopen en er mini burgers van te maken, of een paar mini groente burgers, dat ga ik vragen.

Ze zijn vegetarier geworden vanwege dierenleed en milieu, niet omdat ze vlees niet lekker vinden. Ik weet dat ze zelf rul gehackt (de tweaker in mij denkt dan aan heel wat anders) van de vegetarische slager gebruiken om veel van de dingen die ze vroeger aten te blijven eten.

De shoarma van de vegetarische slager staat op de boodschappenlijst.

En elders wees iemand mij op https://leukegeit.nl/vegetarisch-gourmetten/ Die recepten zien er best ok uit.

Als ekoplaza niets oplevert dan een pakket van de Lidl en hopen dat die meer succes heeft dan de pakketjes van de Appie.

En natuurlijk zijn er ook nog het deel van de AH vorig aar dat wel een succes was, vooral bij de kinderen. De vegetarische kertbomen en worstjes.

En niet voor de Kerst, maar ik werd er door een vriend aan herinnerd dat één van mijn favoriete gerechten gewoon al vegan is: Dal Bhat!

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Anoniem: 63072 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:05:
[...]

Het zijn vegetariërs, dus ze kunnen de sausjes en kruidenboter gewoon met de vleeseters mee eten.

Ik had ook elders wat vragen gesteld en tips gekregen.

Wij doen altijd Gourmet om te voorkomen dat één persoon zijn hele kerst staat te koken. Alleen middageten en desert maakt de gastheer.

Die zoeteaardappel soep kan ik wel voor de middag gebruiken, vooral dat toppingsidee is leuk.

EkoPlaza opgezocht en zit op loop afstand, ik ga daar even binnen lopen en vragen of ze al weten wat ze met de kerst voor (gourmet) opties hebben.

Elders de suggestie gekregen Beyond Meat burgers te slopen en er mini burgers van te maken, of een paar mini groente burgers, dat ga ik vragen.

Ze zijn vegetarier geworden vanwege dierenleed en milieu, niet omdat ze vlees niet lekker vinden. Ik weet dat ze zelf rul gehackt (de tweaker in mij denkt dan aan heel wat anders) van de vegetarische slager gebruiken om veel van de dingen die ze vroeger aten te blijven eten.

De shoarma van de vegetarische slager staat op de boodschappenlijst.

En elders wees iemand mij op https://leukegeit.nl/vegetarisch-gourmetten/ Die recepten zien er best ok uit.

Als ekoplaza niets oplevert dan een pakket van de Lidl en hopen dat die meer succes heeft dan de pakketjes van de Appie.

En natuurlijk zijn er ook nog het deel van de AH vorig aar dat wel een succes was, vooral bij de kinderen. De vegetarische kertbomen en worstjes.

En niet voor de Kerst, maar ik werd er door een vriend aan herinnerd dat één van mijn favoriete gerechten gewoon al vegan is: Dal Bhat!

Dank voor het meedenken!
Wij hebben het kerstgourmetpakket van de Vegetarische Snackbar in Den Haag wel eens gedaan. Leveren volgensmij door heel Nederland(weet ik niet zeker) en kun je precies aanpassen op de hoeveelheid personen. Zit een vrij ruime selectie in.

Als je zelf verse burgers oid wilt maken: zowel Garden Gourmet als Naturli hebben vers vegan gehakt.

En van Garden Gourmet kan je nu via Nestle zelfs een pakje gratis proberen(kan je alvast oefenen :+ :P ): https://nl.pepper.com/aan...van-garden-gourmet-121729

Er zijn begin volgende maand vast wel wat vega(n) tentjes in Amsterdam die een kerstgourmet achtig pakket aanbieden. Ik kijk wel even mee en laat het je weten :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Hulde.

Kan wat mij betreft niet vaak genoeg verteld worden.

Mocht je het willen terugkijken op NPO Gemist, dat kan alleen tussen 22.00 en 6.00 ivm de leeftijdsclassificatie.

Direct op het Youtube-kanaal van ZML terugkijken kan ook; Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
@Anoniem: 63072 wauw, je pakt het groots aan
Welke tip ik je nog wil geven: Appelroosjes (of noem ze zoals je wilt)
Bladerdeeg (zonder roomboter)
Appel
Kaneel
indien gewenst: suiker / poedersuiker

Was appel
Snij de appel in 4 stukken
Pak een dunschiller -> hele dunne appel plakjes
Snij de bladerdeeg in repen van ongeveer 2 cm breed
Leg de appel op de bladerdeeg (helft steekt dus uit naar boven).
Bestrooi met kaneel (en als je wilt suiker)
Rol de plak op, duw onderkant beetje dicht
Leg in cupcake bakvorm (of overschaal, plaat, etc)
15 min 180 *

Indien gewenst: garneer met poedersuiker.

Doet het erg goed hier :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Even ontluchten:

Kan me soms best storen aan mensen die weinig tolerantie hebben jegens veganisme/veganisten. Ik stel een vriend/collega voor te gaan lunchen vandaag, bij een veganistisch restaurant dichtbij. Prima eten, heus niet alleen salades ofzo. Krijg ik terug "is er geen plek waar ze beiden hebben. Veganistisch en normaal eten?". OK. Vandaag zijn er geen "normale" restaurants die ook veganistisch eten aanbieden, dus nee. En dan vraagt hij of ze niet ergens iets vegans aanbieden behalve water. Hmm nee vandaag niet...

Vervolgens een verhaal dat het echt lastig is, waar ik dan eet, of ik geen fish and chips eet of sushi (want vis is geen dier zegt hij) etc. maar er zitten 3 veganistische restaurants en 2 vega binnen 10 minuten loopafstand. Het probleem is meer dat hij per se niet vegan wil eten. Beetje flexibel opstellen mag wel, ik eet vaak genoeg mee in een niet-vegan restaurant (dat gaat vandaag alleen helaas niet). Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd :/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Merk je wel vaker. Mensen die op hun paard zitten omdat iets "vegan" is, en ze willen iets "dat zij ook kunnen eten" :?
Met kerst ook steevast een schoonbroer die een tirade afsteekt over "opgedrongen keuzes" wanneer ik een vegan taart meebreng voor het dessert. (Chocoladetaart uit Bosh receptenboek, overheerlijk) en de hele avond te pas en ten onpas de cliche vragen stelt terwijl we gewoon een gezellige avond willen hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:05
Sinds kort vrijwel veganistisch aan het eten. Wat ik bang voor was zijn de suikerdips die ik makkelijk krijg van koolhydraten. Daarnaast hou ik erg van kwark enzo dat was wel een dingetje. Ik schrijf ook vrijwel veganistisch, maar dat is een mentaal dingetje, ik houd er niet van om iets NIET te mogen hahaha. De suikerdips heb ik echter niet gehad. Wel een vol gevoel. Daarnaast heb ik gemerkt : de eerste twee weken was vreemd, en had wat buikpijn en het gevoel een klomp in mijn buik te hebben. Ook had ik behoorlijke last van welriekende flatulentie om het maar netjes te zeggen.....

Met nu merk ik dat ik bv af ben van mijn eczeem irritatie van mijn huid, nog sterker, mijn "leerachtige" harde huid is heel erg zacht geworden hahaha. Mijn vrouw kon het duidelijk merken. En aangezien je huid en spiegel is van je darmen leek me dat een erg goed teken.

Nadeel, ik ben gewend te eten met vlees en zuivel en eieren, en vond dat ik altijd erg lekker. Nu moeten we leren koken met groenten en kruiden etcetera dus het smaakt soms wat minder helaas....

Maar leuk dat dit draadje er is, notificatie "aan" 😃

edit typo's

[ Voor 4% gewijzigd door wowly op 28-11-2019 00:13 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
boe2 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:25:
Merk je wel vaker. Mensen die op hun paard zitten omdat iets "vegan" is, en ze willen iets "dat zij ook kunnen eten" :?
....
Ach ja, verandering is eng enzo. Je zal toch maar eens blootgesteld worden aan iets nieuws.

Daarnaast merk ik vooral bij de mensen die echt dwars doen om het dwars doen en het er constant over moeten hebben dezelfde mensen zijn die te pas en te onpas filmpjes kijken op Youtube met titels als "Whiny progressive snowflake destroyed by [enter naam]" en die doorsturen. Blijkbaar vinden ze veganistich/vegetarisch heel eng want dan denken ze ook meteen dat ze progressive snowflakes zijn die te pas en te onpas 'destroyed' worden. Sommige mensen ontlenen blijkbaar heel veel van hun identiteit uit wat ze allemaal wel en niet in hun mond stoppen.

Dit zijn overigens ook dezelfde personen die niet gewoon eens hun snater kunnen houden over die ene homo op de werkvloer, of de zwartepieten-discussie, of vuurwerk, of stikstof, of klimaatverandering.....

/rant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

wowly schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:16:
Met nu merk ik dat ik bv af ben van mijn eczeem actrice irritatie van mijn huid, nog sterker, mijn "leerachtige" harde huid is heel erg zacht geworden hahaha. Mijn vrouw kon het duidelijk merken. En aangezien je huid en spiegel is van je darmen leek me dat een erg goed teken.
Origineel deed ik mee om men vrouw te plezieren met haar "experiment", maar bij mij was het ook de enorme verbetering van mijn gezichtshuid (samen met een aantal chronische klachten van mijn vrouw die verdwenen) die het voor mij cementeerde als iets dat ik moet blijven doen.
Misschien dat het meer te maken heeft met algemeen veel gezonder eten en minder met het vegan gedeelte, maar dat het zeer goed voor je is ben ik wel van overtuigd :)
Daarnaast merk ik vooral bij de mensen die echt dwars doen om het dwars doen en het er constant over moeten hebben dezelfde mensen zijn die te pas en te onpas filmpjes kijken op Youtube met titels als "Whiny progressive snowflake destroyed by [enter naam]" en die doorsturen.
Schoonbroer: "Maar met jou erbij gaat de discussie steeds terug naar veganisme".
Omdat JIJ er steeds weer over begint. Voor mij is de avond geslaagd als er eens niemand over praat :|

[ Voor 22% gewijzigd door boe2 op 26-11-2019 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

boe2 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:06:
Schoonbroer: "Maar met jou erbij gaat de discussie steeds terug naar veganisme".
Omdat JIJ er steeds weer over begint. Voor mij is de avond geslaagd als er eens niemand over praat :|
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/3hlotc.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
Wow als ik het draadje doorlees zie ik behoorlijk wat wrijving toen vlees en groenten eters. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben vegan gegaan vanwege mijn gezondheid en de afschuw voor dierenleed. Wat mij altijd heeft afgestoten zijn de meer radicale voorvechters geweest die weinig flexibel wilden zijn en veel moeite hebben met het accepteren van een andere mening over het eten van vlees. Wat mij altijd heeft aangetrokken zijn de zachte gevoelige vegans. Grappig hoe dat werkt, hoe harder je je pusht, hoe meer weerstand je ervaart.

Gek genoeg heb ik geen moeite met het eten van vlees, vind het zelfs lekker en sluit zeer zeker niet uit zo nu en dan vlees te nuttigen. Onze kinderen weten graag vlees alleen komt dat vlees bij ons van een slager vandaan die ik ken en die op een (voor zover dat mogelijk is) respectvolle manier omgaat met de dieren. En niet bij de kiloknaller van de jumbo. Langzaamaan vinden ze de vegetarische vervangers lekker worden en ik verwacht dat ze over enkele jaren in de praktijk vegetarisch zijn. (niet veganist, ze houden vreselijk veel van melk en yoghurt enzo hahaha)

Om mij heen zie ik meer soft vegetariers en veganisten die zich flexibel instellen op de omgeving. En daarmee erg stimulerend zijn op hun omgeving. The tide is turning, slowly, but steady... Ik wil daar graag aan toevoegen, softly 😃

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:53

World Citizen

FreeReef.nl

wowly schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:11:
Wow als ik het draadje doorlees zie ik behoorlijk wat wrijving toen vlees en groenten eters. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben vegan gegaan vanwege mijn gezondheid en de afschuw voor dierenleed. Wat mij altijd heeft afgestoten zijn de meer radicale voorvechters geweest die weinig flexibel wilden zijn en veel moeite hebben met het accepteren van een andere mening over het eten van vlees. Wat mij altijd heeft aangetrokken zijn de zachte gevoelige vegans. Grappig hoe dat werkt, hoe harder je je pusht, hoe meer weerstand je ervaart.

Gek genoeg heb ik geen moeite met het eten van vlees, vind het zelfs lekker en sluit zeer zeker niet uit zo nu en dan vlees te nuttigen. Onze kinderen weten graag vlees alleen komt dat vlees bij ons van een slager vandaan die ik ken en die op een (voor zover dat mogelijk is) respectvolle manier omgaat met de dieren. En niet bij de kiloknaller van de jumbo. Langzaamaan vinden ze de vegetarische vervangers lekker worden en ik verwacht dat ze over enkele jaren in de praktijk vegetarisch zijn. (niet veganist, ze houden vreselijk veel van melk en yoghurt enzo hahaha)

Om mij heen zie ik meer soft vegetariers en veganisten die zich flexibel instellen op de omgeving. En daarmee erg stimulerend zijn op hun omgeving. The tide is turning, slowly, but steady... Ik wil daar graag aan toevoegen, softly 😃
Ik zou jezelf dan niet zo snel vegan willen noemen. Ik zou eigenlijk ook liever zelfvoorzienend willen zijn. Dus mijn eigen dieren kweken en zelf slachten. Ik heb ook moeite met het fabriek proces waarop de supermarkt dieren worden geslacht.

Maar dat staat voor mij los van dat mijn lichaam vlees hoort te eten (naar mijn mening), Er zullen nou eenmaal dieren dood moeten om mensen eten te geven (naar mijn mening).

We staan bovenaan de keten dus het komt in vooral Nederland niet snel meer voor dat wij gevangen en gegeten worden. Wellicht dat in wildere gebieden er nog wel eens een dier is wat een mens als prooi ziet, maar mensen in Nederland kennen dat niet meer. Dus nu vinden we het zielig om überhaupt dieren te doden lijkt het wel.

Maar zo werkt het nou eenmaal bij omnivoren en carnivoren.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Oh ik noem mijzelf ook geen vegan, maar geef aan dat ik veganistisch eet. Daarbij houd ik weet niet zo van om mezelf iets te noemen, dat benauwd me dan te veel.

En weet je, misschien heb je wel gelijk hoor vwb dat vlees eten enzo. Ik kom uit de medische sector en laat me graag overhalen met onderzoeken en mijn eigen observaties. Er is momenteel behoorlijk wat onderzoek wat veganistisch eten ondersteund, ook al is er op veel onderzoeken wat af te dingen. Daarnaast merk ik aan mezelf wat het met me doet en dat ik dat blij mee ben. En wat het voor de mensen in mijn omgeving betekent. Betekent het dat ik nooit geen hamburger met zal eten? Betwijfel het sterk. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst dat niet meer zal doen.

Ik gun jou je vlees, heus. Maar heb ook diep respect voor mensen die 100%vegan nastreven. Het is een groot goed dat we in NL allemaal de ruimte krijgen om te doen wat we juist achten. En wie weet, gaat jou behoefte aan vlees minder worden. Zou mooi zijn voor je gezondheid, maar ook voor het milieu. En mogelijk ook voor productie vleesdieren. Take youre pick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ik vind het doden van dieren niet per se zielig als het een beetje normaal gebeurt. Dat betekent natuurlijk niet dat ik het helemaal tof vind... Maar het is ook een beetje de natuur.

Maar het is de idiote schaal waarop het gebeurt met alle gevolgen vandien. Dat is, mijn inziens, gewoon veel en veel en veel te ver gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 05-07 19:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
WhySoSerious schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:35:
Hulde.

Kan wat mij betreft niet vaak genoeg verteld worden.

Mocht je het willen terugkijken op NPO Gemist, dat kan alleen tussen 22.00 en 6.00 ivm de leeftijdsclassificatie.

Direct op het Youtube-kanaal van ZML terugkijken kan ook; Klik
Ik hoorde dit via Lubach voor het eerst, in mijn optiek deden ze nog aan 'diervriendelijk' elektrocuteren. Dit soort informatie weet de industrie dan wel mooi achter de schermen te houden.

Het bracht wel ineens een besef bij mij boven, namelijk dat een goed leven niet een goede slacht hoeft te betekenen. Ik eet namelijk wel vlees, maar haal dat dan liefst bij verantwoorde lokale bronnen. Nu ben ik eens gaan rondkijken maar die vertellen met name over de goede afkomst van het vlees, maar het laatste stukje van transport en slacht vertelt niemand iets over.
Toch nog eens een onderzoekje waard, want in mijn oneindige naïviteit ben ik er vanuit gegaan dat als er een bewuste en duurzame gedachte achter zit het wel voor de hele proces zou gelden, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:32:
[...]

Ik hoorde dit via Lubach voor het eerst, in mijn optiek deden ze nog aan 'diervriendelijk' elektrocuteren. Dit soort informatie weet de industrie dan wel mooi achter de schermen te houden.

Het bracht wel ineens een besef bij mij boven, namelijk dat een goed leven niet een goede slacht hoeft te betekenen. Ik eet namelijk wel vlees, maar haal dat dan liefst bij verantwoorde lokale bronnen. Nu ben ik eens gaan rondkijken maar die vertellen met name over de goede afkomst van het vlees, maar het laatste stukje van transport en slacht vertelt niemand iets over.
Toch nog eens een onderzoekje waard, want in mijn oneindige naïviteit ben ik er vanuit gegaan dat als er een bewuste en duurzame gedachte achter zit het wel voor de hele proces zou gelden, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. :/
Ik zat wat te lezen over hoe de uitzending in de MSM ontvangen is en de volgende tekst van een stuk uit de NRC is me zeer goed bijgebleven;
Dat is een onderwerp met een scherp randje. Er zijn genoeg mensen die hetzelfde denken over de bio-industrie en het belang van dierenwelzijn, maar bij de poort van het slachthuis zijn er nog maar twee soorten mensen over. De mensen die de daar gedode dieren opeten en de mensen die weigeren dat te doen. Lubach zal zondagavond heel wat flexitariërs de slagerij uit hebben gejaagd.
Artikel is te lezen op https://www.nrc.nl/nieuws...met-activisme-tv-a3981489 (paywall, even openen in ingocnito-mode).

Mijn vriendin en ik hebben het daadwerkelijke "verdoven" verdergespoeld, maar wat je leest over verdoven dmv CO2 word je niet vrolijk van :/ Al geeft deze uitzending maar tot een nieuw persoon geleid die een plantaardige levensstijl volgt, dan is het al worth it...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het meest bizarre vind ik nog dat zo'n knakker met droge ogen staat te beweren hoe vriendelijk dat deporteren en vergassen is. Daar kan je zelf toch onmogelijk in geloven, of zijn mensen echt zo blind?

Toch ben ik bang dat het effect van zo'n aflevering zeer beperkt en waarschijnlijk ook tijdelijk is. Zolang dit soort onder werpen niet met regelmaat in beeld gebracht worden zijn we het bij de eerstvolgende gourmetsessie allang weer vergeten (ondergetekende incluis, moet ik helaas toegeven).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

World Citizen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:50:
[...]

Ik zou jezelf dan niet zo snel vegan willen noemen. Ik zou eigenlijk ook liever zelfvoorzienend willen zijn. Dus mijn eigen dieren kweken en zelf slachten. Ik heb ook moeite met het fabriek proces waarop de supermarkt dieren worden geslacht.

Maar dat staat voor mij los van dat mijn lichaam vlees hoort te eten (naar mijn mening), Er zullen nou eenmaal dieren dood moeten om mensen eten te geven (naar mijn mening).

We staan bovenaan de keten dus het komt in vooral Nederland niet snel meer voor dat wij gevangen en gegeten worden. Wellicht dat in wildere gebieden er nog wel eens een dier is wat een mens als prooi ziet, maar mensen in Nederland kennen dat niet meer. Dus nu vinden we het zielig om überhaupt dieren te doden lijkt het wel.

Maar zo werkt het nou eenmaal bij omnivoren en carnivoren.
Kijk maar eens Game Changers op Netflix en Dominion op YouTube...

En ik ben het na veel onderzoek niet eens dat mensen omnivoren zijn, en carnivoren...laat me niet lachen, als we rauw vlees eten gaan we dood en we hebben niet eens slagtanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat heeft rauw er nu ineens weer mee te maken dan, de bereidingswijze is niet relevant. Een carnivoor kan uitsluitend overleven door vlees te eten, dat is de mens inderdaad niet.

De mens is gewoon omnivoor, of je dat nu leuk vindt of niet. Het voordeel van een omnivoor en ook mens zijn is echter wel dat je de keuze hebt hoe je leeft. En aangezien een omnivoor op beide bronnen kan overleven heb je dus de keuze om vlees te laten staan, mits je daar moeite (subjectief) voor wilt doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 5 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic