Ja, dat klopt. In Nederland hebben we afsgesproken met twee maten te meten wanneer het aankomt op religie. Of, anders gezegd, we hechten veel waarde aan de vrijheid van religie. En, mede om die reden, is die vrijheid verankert in de grondwet.Mrjraider schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:09:
Ik ben persoonlijk van mening dat die buschauffeur juist heeft gehandeld, ik word ook een bus uitgezet als ik met een bivak muts of met een motorhelm op de bus in stap. Waarom moet dit anders zijn voor dames (en heren evt) die ook gezichtbedekkende kledij dragen vanwege geloof? Dit is, naar mijn beleving, omgekeerde discriminatie: jij mag het want het is voor God/Allah/Mohammed maar jij mag het niet want die bivakmuts maakt jou onherkenbaar. Dat is meten met twee maatstaven.
Het komt mij mijn neusgaten uit dat alles onder discriminatie en racisme word gegooid omdat het een select groepje personen niet aanstaat...
Nogmaals - deze situatie bestaat nog steeds een beetje in een vacuum, simpelweg omdat het verbod op gezichtsbedekkende kleding precies nul jurisprudentie heeft. We hebben geen idee of vrijheid van religie in sommige situaties zwaarder kan wegen dan deze wet. Wat we hier doen is speculeren, totdat er zich in ieder geval één rechter over heeft gebogen.
Ik weet niet helemaal of dit het draadje is om artikel 1 van de Nederlandse grondwet ter discussie te stellen. Als je toch graag van mening wilt wisselen over dat onderwerp, is het wellicht een idee een nieuw topic te openen?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000