Dan lees je wel selectief want ik geef wel degelijk hele lange onderbouwde inhoudelijke reacties. Bedenk wel dat als je zelf -weliswaar- subtiel anderen in een bepaalde hoek zet en jezelf wegzet als de deugende mens dat je dan een koekje van eigen deeg kunt krijgen.
Die restricties zie ik niet. Integendeel: ik zie dat mensen verplicht worden bepaalde dagen vrij te zijn terwijl ze misschien liever op andere dagen vrij zijn. Als atheïst zit ik niet te wachten op Tweede Paasdag, Pinksterdag of Kerst. Waar ik eerst woonde kon ik uitslapen op zondag wel vergeten omdat er middels kerkklokken opgeroepen wordt tot gebed. Maar als je voorbeelden hebt van die restricties: graag!
Als je sterkste voorbeelden van de invloed van religies zijn dat er bepaalde verplichte vrije dagen zijn die voortgevloeid zijn uit een joods-christelijke cultuur, tsja... then I don't know what to tell you. Het staat je vrij om te gaan werken voor andere bedrijven die die werkdagen niet verplicht stellen of te gaan zzp-en en gewoon aan het werk zijn. Kerkklokken mogen wat mij betreft inderdaad wel verboden worden op zondag als het aantoonbaar de rust verstoort. Net zo goed als het oproep tot gebed bij moskeeën overigens of elk ander gebedshuis wat asociaal luid is. Oja en ook eventuele atheïsten met een draaiorgel. PLEASE BAN DRAAIORGELS!!!
De voorbeelden van restricties zijn echt niet moeilijk te vinden. Lees de Bijbel of elk ander heilig schrift en kijk wat daarin allemaal vroeger normaal was en toegestaan of zelfs aangemoedigd. Slavernij is inmiddels verboden. Stenigen van mensen die een bepaalde 'overtreding' hebben begaan ook. Polygamie wordt door mormonen gepredikt maar is illegaal bij de wet.
Weer moslims. Het stenigen gebeurde vroeger in Europa net zo goed, in nagenoeg alle landen ter wereld is dat uitgebannen, gelukkig. Dus aub niet doen alsof dat dat de standaard is, zelfs niet in moslimlanden. Andere lijfstraffen daarentegen komen helaas wel vaker voor in bepaalde landen, dat zal ik niet ontkennen en vind ik ook walgelijk.
Het is niet het punt of het standaard is, het punt is dat het in heilige schriften wordt benoemd en gepredikt. En als je het dus hebt over het uiten van religie, dat je dus ook ziet dat bepaalde dingen niet gedaan mogen worden. Het feit dat het in veel landen sowieso niet meer wordt gedaan, zegt niets over het geloof en de geschriften an sich, daar staat het nog gewoon in. Dus als gelovigen het niet meer doen, is meer ondanks hun geloof en geschriften dan dankzij hun geloof en geschriften. Maar je ziet in sommige landen nog steeds heel extreme straffen en als jij wilt wegkijken dat er in Saudi Arabië en Iran nog steeds mensen publiek op straat worden geëxecuteerd, dan is dat jouw probleem.
Overigens nog even terugkomen op je ' weer moslims, het gebeurde in Europa net zo goed' . JA HEHE, het gaat me hier helemaal niet geïsoleerd om moslims, het gaat over alle religies. Niet zo gek, want de Koran is voorgekomen uit het judaisme en christendom, het is bijna geheel geplagieerd van de bijbel en hier en daar veranderd en aangevuld. Het is dus niet zo gek dat in al die boeken dezelfde praktijken voorkomen.
Uit je eerdere reactie leek het je toch echt alleen te doen om de boerka...
Terecht dat de wet voor ALLE gezichtsbedekkende kledij geldt, maar dat was ook de enige manier waarop deze wet er doorheen kon komen.
Het hele probleem van deze hele discussie is dat de discussie überhaupt alleen naar de boerka trekt. Daarom worden de mensen die achter de wet staan die eigenlijk gaat over gezichtsbedekkende kleding automatisch gedwongen om het ook over de boerka specifiek te hebben. Het was wat mij betreft niet nodig geweest. Het zijn dan ook mensen zoals jij die het specifiek naar de boerka toetrekken en dat het allemaal gaat om moslims pesten. Ik geloof daar niet in.
Het is geen trucje. Het is iets waar ik bang voor ben. Vandaag worden boerka’s verboden, morgen het dragen van kruizen, en zo gaan we stapje voor stapje verder naar het steeds meer verbieden van van alles. Verbod=beperking van vrijheden.
En waarom het is ingevoerd? Omdat 1 extreemrechtse partij heel hard heeft staan blaten en de rest van de politiek te weinig ruggengraat heeft om aan mensen uit te leggen dat het verbieden van gezichtsbedekkende kleding werkelijk nul bijdrage zal hebben in het verbeteren van de veiligheid.
Een extreemrechtse partij heeft zitten blaten, maar het bleek keer op keer niet haalbaar, zowel juridisch niet, als omdat er geen steun was vanuit andere politieke partijen. Daarom hebben de andere politieke partijen die extreemrechtse partij maar gepleased door het zo op te lossen? Dit klinkt toch als kolder.
Over trucjes gesproken: het is OF het een, OF het ander. Nederland trekt wel degelijk religies voor. De voorbeelden van de vrije dagen heb ik al gegeven, het opzetten van scholen die een andere grondslag dan de christelijke of vrije grondslag hebben is bijzonder moeilijk. Nederland is geen seculiere staat, wat gezien het aantal mensen dat zich nog religieus betrokken voelt eigenlijk raar is.
Verplichte vrije dagen vind ik een zwak argument, zie ook boven. Overigens is er geen wet die voorschrijft dat een feestdag een verplichte vrije dag is. Ik citeer van de site van de Rijksoverheid:
"Feestdag: recht op vrije dag?
Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen."
Het kan dus heel goed zijn dat bepaalde bedrijven gewoon doorwerken op een bepaalde dag. Of dat jij met een bepaald beroep in een bepaalde sector ook gewoon door kan/mag/moet werken. Als jij het hier mee oneens bent moet je dat bij je bedrijf of sector aankaarten. Overigens probeer ik hier het joden- en christendom niet mee aan het verdedigen want ik heb daar niets mee en ben daar net zo tegen als de islam of elke andere religie, maar ik vind het gewoon een zwak kulargument, sorry. Het is nu eenmaal een gegeven dat we een lange judeo-christelijke traditie hebben, en het is nogal logisch dat je bepaalde invloeden daarvan terugziet in het dagelijkse leven. Zo zul je ook meer kerken zien dan moskeeën. En zo zullen er nog wel meer dingen zijn.
Overigens zie je dat er bewegingen zijn die bepaalde christelijke feestdagen willen schrappen... of ruilen... (en waarvoor... een andere religieuze feestdag, zals Suikerfeest

van mij mogen ze overigens, of ik nu vrij mag met Tweede Paasdag of Suikerfeest, zal mij om het even zijn. WIst je trouwens dat jij zelf ook een aantal vrije dagen in je contract hebt die je helemaal zelf flexibel mag in zetten om vrij te krijgen wanneer je wilt? De 'verplichte' vrije dagen zijn helemaalm bonus

of houd je niet van vrije dagen? Het kan! ).
Qua vrijheid van scholen: het staat iedereen vrij om scholen op te richten, ook qua religieuze inslag. Het feit dat jij denk dat het moeilijker is om een school op te richten anders dan christelijke inslag, heeft alleen maar te maken met het feit dat er bepaalde voorwaarden gelden die misschien al lastiger zijn om voor een andere religie aan te voldoen. Die regels zijn er trouwens niet voor niets, ze zijn er niet om de religie te pesten maar om de kwaliteit van het onderwijs voor de kinderen te garanderen. Het is ook niet voor niets waarom er veel meer problemen zijn met andersoortige religies waarbij de kwaliteit en de inhoud van het onderwijs om te huilen is. En dat er veel gesjoemeld wordt, en waarbij er gefinancierd wordt met dubieuze geldstromen uit landen met een nogal strenge en conservatieve opvattingen met betrekking tot die religies. Die weer wordt geleerd aan jonge, vatbare kinderen. Ik ben heel blij dat dat met een zeer kritisch oog wordt bekeken door de overheid.
Ik ben overigens voor radicale herziening dan wel afschaffing als het gaat om het oprichten van bijzondere scholen. In elk geval van publiek geld. Als iemand een school wil oprichten met wat voor religie in het vaandel dan ook, mogen ze dat van mij doen, maar dan zelf gefinancierd, en voldoen aan alle regels die de overheid stelt m.b.t. kwaliteit, maar dus ook waar dat geld allemaal vandaan komt. Dit is overigens niet alleen een mening die ik heb. Het is ook niet een mening die bijvoorbeeld de PVV heeft (die is gewoon voor totale afschaffing van islamscholen. Ik zou zelf liever zien dat ze er helemaal ook niet zijn maar ik ben niet voor een verbod), maar D66 is al jaren zo niet decennia voorstander hiervan.
Zijn we het over eens. Ik ben ook tegen de onderdrukking van mensen en de vrouwen die de boerka als onderdrukking ervaren moeten geholpen worden.
Maar het vervelende, in mijn ogen smerige, is dat het alleen over boerka’s gaat. Dat hebben we te danken aan bepaalde partijen in Nederland. Nederland heeft grofweg 150 vrouwen die een boerka dragen. En een Nederlands dagblad stelt vragen als "ik zie iemand met een boerka, wat moet ik doen?" Ik word daar een tikje misselijk van.
Vrouwen in een boerka zijn ook gewoon nog steeds vrouwen en verdienen het wat mij betreft nog steeds om met respect behandeld te worden, in beginsel. Het probleem is nu dat we in een tweestrijd komen met wat wij als respectvol beschouwen in de omgang met elkaar. Conservatieve moslims moeten heel goed beseffen dat wij in Nederland een open manier van interactie en communicatie hebben, daarbij hoort géén gezichtsbedekkende kleding. Het feit dat er nooit over geklaagd wordt over andere groepen met gezichtsbedekkende kleding, is dat ze er niet zijn. Je hoort het nooit dat er iemand 24/7 met een bivakmuts op loopt, zou dit wel het geval zijn, dan zouden we het daar ook over hebben.
Het feit dat we nu stellen dat in bepaalde gebieden je geen gezichtsbedekkende kleding eisen, is dan dus ook bedacht vanuit onze manier dat we respectvol met elkaar omgaan en dat betekent dat een ander ook water bij de wijn doen. Het is niet dat we dan altijd alles maar moeten tolereren. Als ik een vrouw zie op straat in een boerka, negeer ik die gewoon,. Net zoals 99% van alle andere vrouwen die ik tegenkom op straat overigens. Als een vrouw in boerka me de weg vraagt (oid), dan zal ik haar gewoon de weg wijzen, zoals ik bij elk ander persoon doen.
Als een moslima met boerka naar het ziekenhuis gaat, dan moet ze ook beseffen dat het voor een arts of verpleegkundige fijn is als je volledig met elkaar kun communiceren. Het moet ook van twee kanten komen.
Dat Godwinluchtje ruik je toch echt zelf.
Nog geen 20 jaar geleden werden er volop mensen in een deel van Europa vermoord vanwege hun religie, nog geen 30 jaar geleden waren er delen van NoordIerland waar je je leven niet zeker was als je de "verkeerde" religie aanhang. Heeft niks met Godwin te maken, maar alles met leren van de geschiedenis.
Ook Nederland heeft zijn oorlogen gehad, hoewel de laatsten wat beschaafder uitgevochten werden: kijk naar de oprichting van het CDA, bijvoorbeeld.
Noord-Ierland als voorbeeld nemen. Wie denke je dat tegen elkaar aan het vechten waren. Waren dat niet katholieken tegen protestanten? Oftewel was RELIGIE hier niet de katalysator van deze oorlog? Niet een seculiere overheid die met bepaalde regels een bepaalde religie voortrekt dan wel beperkingen oplegt.
Binnen het christendom zijn er geen stromingen, wil je zeggen?

Jazeker, wat is je punt? Daar geldt precies hetzelfde voor als bij de islam. Ik noemde de islam in deze quote niet eens, zie je hoe je dat maar meteen zelf weer invult? Ik neem je dat niet kwalijk want de discussie wordt hier alleen maar op de islam betrokken omdat het alleen maar gaat over de boerka. Het geldt ook voor alle andere gezichtsbedekkende religieuze kleding, voor zover die er zijn uiteraard. (Als die er niet zijn, kan ik daar ook niets aan doen).
Softdrugs staan in Nederland volgens mij niet in het Wetboek van Strafrecht. Maar IANAL, dus ik kan me vergissen.
simpele google search:
https://www.vraaghetdepol...ugsgebruik-en--bezit.html
Verder niet echt relevant voor deze discussie overigens, imho.
Ja, daar ben ik bang voor.
Je maakt dan alleen niet hard dan wel enigszins aannemelijk dat dit een realistisch scenario is.
Bepaalde politieke partijen willen de islam verbieden. Dat is de volgende stap.
Het is 1 al tamelijk onbestaanbaar dat die politieke partijen aan de macht komen (we hebben het over de PVV toch? Of zijn er nog meer? ik ken geen andere partijen die de 'islam willen verbieden').
2 hoe zie je je voor je dat een religie wordt verboden. Hoe verbied je een religie? Ga je gedachtenpolitie spelen. Denk je dat er een Noord-Koreaans regime komt?
3 we hebben een grondwet die alles waar jij voor vreest al zo'n beetje onmogelijk maakt, tenzij deze dus wordt gewijzigd. Ik ga er maar even vanuit dat je weet hoe moeilijk het is om de grondwet te wijzigen.
Ik denk echt dat je rustig kunt slapen hoor.
En, hoe hard wordt die wet in Frankrijk gehandhaafd? Juist: niet.
Overigens vond ik de uitspraak van het Hof niet heel verbazingwekkend: Frankrijk heeft een fors aantal aanslagen gezien waardoor deze wet als onderdeel van een pakket maatregelen naar voren werd geschoven. En in dat licht (!) is de uitspraak dus niet heel vreemd.
Dat lijkt me dan een zwaktebod vanuit het Hof, maar ik zie niet in hoe je dit hard kunt maken. Dus dat laat ik maar langs me heen glijden. Of we moeten de uitspraak er eens bij pakken en uit gaan pluizen wat er precies i staat om te kijken of je daar inderdaad een punt hebt (ik opteer voor andere dingen met mijn tijd overigens).
Daar zijn we het in ieder geval over eens. In die zin, dat ik zelfs hoop dat religies niet langzaam uitsterven, maar hoe eerder hoe liever
Maar iets zegt me dat jij daar ook zo over denkt

Absoluut, mocht dat nu nog niet duidelijk zijn dan weet ik niet hoe ik me anders moet uitdrukken