Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:57:
@
Pietervs wat kul allemaal. Er zijn al zoveel 'vrijheden' beperkt in Nederland en al tientallen jaren met goede reden. Dat is onderdeel van het rechtssysteem en de maatschappij. Waarom je zo hysterisch doet over deze maatregel die helemaal niet zo extreem is mag Joost weten, maar de Godwins en overdrijvingen maken je verhaal echt niet sterker.
Godwins? Hoe beperkt is je geheugen? Al Srebrenica vergeten? Ierland?
Alsof dit een opmars is van het beperken van allerlei vrijheden in Nederland. Koekoek.
Jij had de illusie dat bepaalde politieke partijen zichzelf nu op gaan heffen? Of zouden die zich gesterkt voelen in hun "strijd"?
Nog even je eigen reactie terug lezen en snappen dat dat je het nogal op de man aan het spelen bent...
Volgens mij ben je zelf heel selectief met lezen. Als je nog een keer goed leest dat zie je dat religies hier heel veel vrijheden hebben om jun religie uit te oefenen en te uiten. Echter zijn er ook restricties die van kracht zijn omdat ze in strijd zijn met bepaalde normen en waarden in ons land.
Die restricties zie ik niet. Integendeel: ik zie dat mensen verplicht worden bepaalde dagen vrij te zijn terwijl ze misschien liever op andere dagen vrij zijn. Als atheïst zit ik niet te wachten op Tweede Paasdag, Pinksterdag of Kerst. Waar ik eerst woonde kon ik uitslapen op zondag wel vergeten omdat er middels kerkklokken opgeroepen wordt tot gebed. Maar als je voorbeelden hebt van die restricties: graag!
Sommigen daarvan zijn obvious: we staan geen stenigingen toe of bepaalde lijfstraffen zoals sommige extreme moslims die een hele letterlijke interpretatie van hun geloof er op nahouden na. In sommige gevallen worden bepaalde gebruiken pas later in het debat opgepakt. Denk aan religieuze slachting. Ik hoop ooit ook nog een verbod op besnijdenis. Omdat deze in strijd zijn met andere vrijheden en rechten, en normen en waarden.
Weer moslims. Het stenigen gebeurde vroeger in Europa net zo goed, in nagenoeg alle landen ter wereld is dat uitgebannen, gelukkig. Dus aub niet doen alsof dat dat de standaard is, zelfs niet in moslimlanden. Andere lijfstraffen daarentegen komen helaas wel vaker voor in bepaalde landen, dat zal ik niet ontkennen en vind ik ook walgelijk.
Zoals we ook het belangrijk vinden om elkaar in het gezicht open en bloot te kunnen bekijken en normaal te communiceren. En dat is nu dus in beperkte gebieden opgenomen voor een heel
scala aan kleding. En ja de boerka valt hier ook onder.
Uit je eerdere reactie leek het je toch echt alleen te doen om de boerka...
Terecht dat de wet voor ALLE gezichtsbedekkende kledij geldt, maar dat was ook de enige manier waarop deze wet er doorheen kon komen.
Jouw trucje met de glijdende schaal is echt een hele flauwe en luie manier van discussiëren. Ga eens in op het argument waarom het is ingevoerd. Of zijn mijn andere voorbeelden die ik noemde ook allemaal voorbeelden van uitingen die je niet mag verbieden omdat je dan hun relgieuze vrijheden beperkt?
Het is geen trucje. Het is iets waar ik bang voor ben. Vandaag worden boerka’s verboden, morgen het dragen van kruizen, en zo gaan we stapje voor stapje verder naar het steeds meer verbieden van van alles. Verbod=beperking van vrijheden.
En waarom het is ingevoerd? Omdat 1 extreemrechtse partij heel hard heeft staan blaten en de rest van de politiek te weinig ruggengraat heeft om aan mensen uit te leggen dat het verbieden van gezichtsbedekkende kleding werkelijk nul bijdrage zal hebben in het verbeteren van de veiligheid.
De wet die nu in werking wordt gesteld geldt voor álle mensen, van alle ideologieën, ook voor moslims. Groepen als uitzondering daarbuiten laten (en dus voortrekken) op grond van religieuze vrijheid is wel het slechtste wat je kunt doen in een seculiere samenleving
Over trucjes gesproken: het is OF het een, OF het ander. Nederland trekt wel degelijk religies voor. De voorbeelden van de vrije dagen heb ik al gegeven, het opzetten van scholen die een andere grondslag dan de christelijke of vrije grondslag hebben is bijzonder moeilijk. Nederland is geen seculiere staat, wat gezien het aantal mensen dat zich nog religieus betrokken voelt eigenlijk raar is.
En nogmaals: behalve die beperkte gebieden kunnen ze nu nog steeds in hun boerka rondlopen he? Ik heb er verder geen last van al vind ik het jammer en sneu, en in de gevallen waarbij het opgelegd is door hun man en religie misdadig en mensonterend. Maar loop er mee door voor mijn part. Maar neem ook de normen en waarden van dit land in acht als het er toe doet, en ik vind de gebieden waar er om gevraagd wordt hele logische plekken.
Zijn we het over eens. Ik ben ook tegen de onderdrukking van mensen en de vrouwen die de boerka als onderdrukking ervaren moeten geholpen worden.
Maar het vervelende, in mijn ogen smerige, is dat het alleen over boerka’s gaat. Dat hebben we te danken aan bepaalde partijen in Nederland. Nederland heeft grofweg 150 vrouwen die een boerka dragen. En een Nederlands dagblad stelt vragen als "ik zie iemand met een boerka, wat moet ik doen?" Ik word daar een tikje misselijk van.
Of een algehele boerka-ban zou moeten plaatsvinden is een andere discussie en een waar ik zelf mee worstel. Want geloof het of niet, ik ben zelf ook een groot voorstander van vrijheid en dat iedereen mag doen, zeggen, dragen wat ie wil zolang dat niet ik conflict is met andere vrijheden. En ik vind op die publieke en openbare plekken een goede zaak als er daar eens andersom rekening mee gehouden wordt.
Ik zie ook verder geen reden om aan te nemen dat religies verder stap voor stap in hun ‘vrijheden wordt beperkt’. Maak dat eerst maar eens aannemelijk als je dat claimt (zonder dat je meteen naar argumenten met een Godwin-luchtje grijpt). Ik zie hoogstens dat er zaken verder worden aangepast om bepaalde privileges in te perken die religies al eeuwenlang impliciet genoten maar ze hier niet eens zouden moeten hebben (afschaffing van godslastering was/is een goed voorbeeld, bv, en verbod op besnijdenis en religieuze slachting mag ook volgen).
Dat Godwinluchtje ruik je toch echt zelf.
Nog geen 20 jaar geleden werden er volop mensen in een deel van Europa vermoord vanwege hun religie, nog geen 30 jaar geleden waren er delen van NoordIerland waar je je leven niet zeker was als je de "verkeerde" religie aanhang. Heeft niks met Godwin te maken, maar alles met leren van de geschiedenis.
Ook Nederland heeft zijn oorlogen gehad, hoewel de laatsten wat beschaafder uitgevochten werden: kijk naar de oprichting van het CDA, bijvoorbeeld.
Het feit dat er al zoveel stromingen zijn binnen dezelfde religie waarbij ze allemaal andere opvattingen en interpretaties op nahouden zegt mij al genoeg dat hun uiting van hun religie arbitrair is en we niet teveel waarde aan hoeven te hangen.
Zo zullen er wel meer beperkingen zijn die andere religies weer hebben. Ik weet er het fijne niet van, maar kan me voorstellen dat je als Sikh met een religieuze dolk toch ook wel problemen krijgt in bepaalde contexten.
Binnen het christendom zijn er geen stromingen, wil je zeggen?

Door dit antwoord laat je zien dat je totaal voorbij gaat aan m’n punt. Overigens is de meeste softdrugs in NL in bepaalde mate helemaal niet legaal maar wordt het slechts gedeugd.
Softdrugs staan in Nederland volgens mij niet in het Wetboek van Strafrecht. Maar IANAL, dus ik kan me vergissen.
En waar baseer je dat op zonder je Jaren 30 voorbeeld erbij te halen? Geloof je serieus waar dat er straks wetten doorheen komen die écht tegen menselijke vrijheden in gaan?
Ja, daar ben ik bang voor.
Voorbeelden graag.
Bepaalde politieke partijen willen de islam verbieden. Dat is de volgende stap.
Oja saillant detail: in Frankrijk geldt er een algeheel verbod op boerka’s en er is door het Europese hof geoordeeld dat dit géén schending is van de universele rechten van de mens.
En, hoe hard wordt die wet in Frankrijk gehandhaafd? Juist: niet.
Overigens vond ik de uitspraak van het Hof niet heel verbazingwekkend: Frankrijk heeft een fors aantal aanslagen gezien waardoor deze wet als onderdeel van een pakket maatregelen naar voren werd geschoven. En in dat licht (!) is de uitspraak dus niet heel vreemd.
En waar zeg ik dat ik dat niet vind/doe? Ik vind alle religies vertieft al is de een aantoonbaar vertiefter dan de ander. Ik hoop dat ze allemaal langzaam uitsterven en verdwijnen van de wereld. Ik ben hier niet inconsequent in. Mocht er een katholieke extremist in een witte jurk met puntmuts een ziekenhuis in komt dan hoop ik dat hij heel hard beboet wordt.
Daar zijn we het in ieder geval over eens. In die zin, dat ik zelfs hoop dat religies niet langzaam uitsterven, maar hoe eerder hoe liever
Maar iets zegt me dat jij daar ook zo over denkt