Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:28
Krijg je met een algehele beperking geen problemen tijdens de defrosts? dat is de reden dat ik het hier nog niet heb aangedurfd.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06
Lothlórien schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:26:
Krijg je met een algehele beperking geen problemen tijdens de defrosts? dat is de reden dat ik het hier nog niet heb aangedurfd.
Nee, maar met radiatoren is RWT hier warm genoeg, AWT duikt zelden onder de 25C, en de latere uitgesmeerde dip in de RWT zelden onder de 28C. En mijn pompbeperking zit overigens op de monoblock, niet op de hybride, daar zat in 2015 not geen pompbeperking mogelijkheid in. Flow gaat bij defrosts monoblock met pompbeperking naar 16.5L/min, bij hybride zonder beperking naar 23L/min.

Mijn opmerking hierboven even weggehaald omdat ik begon te twijfelen hoe pompbeperking nu werkt. De tabel achterin de hybride handleiding is incompleet, maar de handleiding tekst zelf suggereert toch dat het hetzelfde werkt als bij de full-E modellen:
-1-4 is beperking 90-60% altijd
-5-8 is beperking 90-60% alleen bij bemonsteren
Dus je beperking lijkt niet van toepassing tijdens verwarmingsbedrijf?

[ Voor 3% gewijzigd door arnoldniessen op 26-11-2025 12:34 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Lothlórien
Dat klopt. 0 is geen beperking, 1-4 is algehele beperking, 5-8 is beperking wanneer er geen stelmotoren actief zijn. Bij die laatste kan de pompwerking dus omhoog om de gewenste ΔT in stand te houden. Helaas kan ik die ΔT dan weer niet instellen bij mijn hybride.
Ik durf er geen harde percentages aan te plakken omdat de handleiding alleen voor 5-8 voorziet in grafieken zonder duidelijke schaal. 5 lijkt een beperking rond de 85% te zijn en 8 een beperking van 50%. Waarschijnlijk werken de waarden 1-4 net zo.

Hoger dan een debiet van 17,6 l/min heb ik hier trouwens nog niet gezien, blijkbaar is de interne weerstand van mijn systeem toch wat hoger dan bij jouw.

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-12 12:35
@Lothlórien er van uitgaande dat je vloerverwarming beneden ligt en de radiatoren boven kun je proberen de flow naar de vloerverwarming iets te knijpen of de flow radiatoren iets te vergroten waardoor de radiatoren relatief iets meer krijgen.
optie 1: Normaal kun je bij een VV toch de flow per lus afregelen op de verdeler ?Als je deze allemaal iets knijpt zal er relatief meer flow maar de 1e etage zijn.
optie2: als je voetventielen op je radiator hebt of een doorstroombegrenzer in de thermostaatknop kun je deze proberen wat verder te openen.
Waarbij de 2e optie mijn voorkeur zou hebben omdat je dan alleen maar minder weerstand in je systeem creëert.
Geef het na een aanpassing echter wel de tijd om te stabiliseren en markeer goed je oude posities.

• Lothlórien
Bedankt. Het knijpen van de groepen was sowieso niet mijn bedoeling. Het resultaat is dan alleen maar dat de interne circulatiepomp van de vloerverdeler harder gaat werken. Dan lijkt het mij beter om het inregelventiel verder open te draaien zodat er meer bijmenging is.

Het thermostatisch ventiel van de verdeler is wel voorinstelbaar en staat standaard op max. Geeft het rechtsom draaien hiervan een doorstroombegrenzing op de verdeler? of is er een ander effect?

• fohn5
Thermostatisch ventiel op je verdeler durf ik niets over te zeggen.
Als ik je goed begrepen heb is het probleem vooral dat je radiatoren boven niet warm genoeg worden. Ik ben er vanuit gegaan dat je VV verder doet wat deze moet doen.
Ik bedoel de kranen op je radiatoren. De wat modernere thermostatische radiator kranen hebben een voorinstelling die de doorstroom regelt https://www.wildkamp.nl/p...draad-x-bu-draad-x/963151 Je kan wat spelen met de voorinstelling en de relatieve flow over je radiator vergroten. Ik weet niet of je een voetblok met ventiel op je radiatoren hebt ook hier kun je de flow over je radiatoren mee fijnregelen.

• Lothlórien
De radiatoren hebben geen thermostatische kranen en geen voetventielen, gewoon lekker ouderwets in een doorzonwoning uit 1973.
Zij geven wel warmte af en houden de kamers in principe op temperatuur, dit is weinig veranderd t.o.v. de laatste zes jaar met een Nefit Enviline warmtepomp. Het grootste verschil is dat het CV-water nu helemaal afkoelt als de temperatuur beneden boven de 19,5 C komt en dat het water dan ruim 12 uur lang niet meer opgewarmd wordt. Gevolg is dat het, als ik 's ochtends opsta, 17,1 tot 17,5 graden is in de hal boven en aan het einde van de werkdag bijna 18 graden. De kamer zelf is iets warmer.

Naar aanleiding van de opmerking over het waterzijdig inregelen dacht ik dat het wellicht zou helpen om het debiet over de vloerverdeler, welke dus de laatste afgever in het circuit is, te beperken. De vloer heeft natuurlijk veel minder warm water nodig waardoor de woonkamer in temperatuur stijgt en de rest gaat de retour in. Door het DVR ventiel open te draaien krijg je koeler water, maar verdwijnt er nog meer warmte naar de retour lijkt me. Met een beperking in het debiet naar deze verdeler hoop ik dat er meer warmte via de radiatoren loopt waar het afgegeven kan worden aan de werkkamer en de rest van de bovenverdieping met als grote bonus dat de warmtepomp langer in verwarmingsbedrijf blijft. (Eventueel na het verlagen van de stooklijn).

Er valt natuurlijk wel wat voor te zeggen dat het systeem niet meer geschikt is voor ZLTV zolang de warmtepomp 12 uur per dag niets doet, maar daarom probeer ik het ook goed in te regelen.

Eigenlijk zit het probleem dus in een te hoge afgifte beneden.

[ Voor 11% gewijzigd door Lothlórien op 27-11-2025 13:06 ]

• fohn5
Geef je zelf het antwoord al . Dit lees ik over die DVR verdeler
Via het 3/4″ gat op de zijkant van de verdeler kan deze DVR insert geplaats worden waarmee de interne doorstroming desgewenst verkleind en natuurlijk weer vergroot kan worden.
Een beetje expirimenteren met die DVR en stooklijn om te kijken of je iets meer warmte boven kunt krijgen.
Ik weet niet of de stooklijn verlagen gaat helpen. In mijn ervaring hebben radiatoren al snel 29/30C nodig om echt wat warmte af te geven. LTV gaat trouwens prima zonder vloerverwarming , draai hier voornamelijk op T22 radiatoren.

• Lothlórien
LTV gaat helemaal prima zonder vloerverwaming. Dit is pas mijn eerste jaar dat ik 2 kamerbrede T22 radiatoren heb vervangen voor vloerverwarming dus ik moet de afgifte opnieuw inregelen. Ik lees hier steeds meer tweakers die een warmtepomp combineren met radiatoren, terwijl toen ik naar LTV overging de aanname nog vaak was dat radiatoren toch echt wel 60 graden nodig hebben voor convectiestromen en voldoende warmteafgifte. Dit heeft zelfs nog wel eens verbaasde installateurs opgeleverd. Mijn theorie is dat dat wellicht klopt bij een afgemeten systeem in een huis dat al vanaf oplevering geïsoleerd was. In een nageïsoleerd huis waar je slechts afkoeling tegen hoeft te gaan en constant verwarmd, leveren radiatoren al snel voldoende afgiftevermogen.

Wat ik wel heb gedaan is de T22 op mijn werkkamer voorzien van stroken keramische tegel tussen de platen. Ik geef niets om de convectiestroom die ontstaat bij hogere temperaturen, ik heb liever een warmtebuffer(tje) waarmee de radiator langer op 30 graden blijft.

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-12 09:17
Mijn probleem is vergelijkbaar met @Lothlórien
En volg de discussie met belangstelling.
Heb desalniettemin aan Google AI gevraagd wat er gebeurt als je de pomp sneller laat draaien:
Gevolgen van een te snelle pompstand
Ongelijkmatige verwarming: Radiatoren dicht bij de ketel worden te snel warm, terwijl radiatoren in verder gelegen ruimtes niet goed op temperatuur komen.
Enzovoort.

Google AI zegt niet aan welke bronnen deze wijsheid is ontleend.
Maar het sluit niet aan op mijn gevoel.

https://www.google.nl/m?q...mobile&channel=new&espv=1

[ Voor 12% gewijzigd door Leif op 29-11-2025 13:03 ]

• Lothlórien
Als je het debiet verhoogd zal er eerder turbulentie optreden. Wellicht dat hierdoor de weerstand in appendages (bochten, leidingwerk, kranen) nog groter is dan bij een kleiner debiet?

Deze weerstand heeft tot gevolg dat er onevenredig veel water door de eerste radiator stroomt en de laatste radiator mogelijk minder goed opwarmt. Oplossing is het waterzijdig inregelen van de installatie. In de regel kun je de grotere en/of laatste radiatoren verder open zetten.

Over mijn probleem: ik denk dat ik al een aardige stap naar een juiste oplossing heb gezet. De flowmeters lieten altijd een kleine flow zien nadat ik de circulatiepomp van de vloerverdeler had uitgeschakeld. Ik heb het erop gewaagd en gewoon geprobeerd: radiatoren boven verder dichtgedraaid, retourventiel van de vloerverwarmingverdeler helemaal open, stekker uit het contact. De temperatuur op de begane grond was gisteren een paar uur stabiel op 19,1 graad en de temperatuur op de bovenverdieping steeg wel iets verder. Helaas stopte de Daikin om half vier met het verwarmen en ondanks een gevraagd van AWT van 29 graden werd het water 23 graden en 18,5 graden in de avond. Gisteravond had ik dus nog een frisse werkkamer. Om half 11 heb ik de thermostaat door de hysterese gewerkt met 19,2 graden vanochtend om 6 uur tot gevolg, de thermometer op de eerste verdieping heeft nu weer de 18 graden aangetikt. *O*

Helaas tegen 12 uur/half één wel weer boven de 19,5, dus momenteel even geen verwarming. (Maar ook niet zo veel afkoeling, de pomp laat nog wel lauw water circuleren).

Denk dat het nu slechts een kwestie is van het DVR ventiel inregelen om meer/minder water bij te mengen.
De pomp wil ik via een Shelly schakelen, dan kan ik straks, eventueel middels een script op de RPi, de pomp inschakelen voor een relatief snelle opwarming.

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-12 09:17
Leif schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:27:
......Heb desalniettemin aan Google AI gevraagd wat er gebeurt als je de pomp sneller laat draaien:
Gevolgen van een te snelle pompstand
Ongelijkmatige verwarming: Radiatoren dicht bij de ketel worden te snel warm, terwijl radiatoren in verder gelegen ruimtes niet goed op temperatuur komen.
Enzovoort.

Google AI zegt niet aan welke bronnen deze wijsheid is ontleend.
Maar het sluit niet aan op mijn gevoel.
Ik heb deze AI wijsheid tot mij laten doordringen.
En het antwoord is simpel te verklaren uit de pompkarakteristiek.
Bij een laag debiet wordt de opvoerhoogte groter.

Onderstaande karakteristiek is van een doorsneepomp bij een doorsneedebiet.
Het valt me op dat de opvoerhoogte van deze pomp snel terugvalt zodra het debiet wordt opgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BTxuQyqV9isrgxtQ34ycomneck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xs2xLjkjNfhrleQhRdqeJtN8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Leif op 05-12-2025 09:17 ]

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste