Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01 20:21
arnova schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Maar die is dan om de maximale temperatuur uit je boiler te beperken. Je hebt dan toch ook nog een ventiel nodig wat evt. warm water bijmengt uit je cv ketel als het water uit je boiler juist (nog) niet heet genoeg is?
Nee want je zet de hete kant van je boiler op de koudwater inlaat van je cv ketel, is serie dus. Als het vat dus afkoelt en de aanvoer daalt onder het setpoint van de ketel, gaat hij weer meehelpen.

Je stuurt dus 60v water maximaal begresnt, door je ketel heen. Dan mag het vat wel 70c zijn bijvoorbeeld. (meer opslag)

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01 19:17
W.b.t. Geluid van de circulatiepomp. Hier draait de warmtepomp erg mooi de afgelopen 3 jaar. Verwarming volledig door de warmtepomp en ketel enkel voor het sww. Max ta 31 graden bij -10. Erg tevreden wat dat betreft.

Dat geluid bleef echter een puntje. Vandaag even zitten stoeien en het is gelukt om in onze opstelling het pompdebiet structureel te begrenzen. Dus (1) tijdens opstart, (2) tijdens verwarmen en (3) tijdens defrost. Flow is nu continue 14,7 L/min. Ingesteld is 15 l/min maar door begrenzing haalt de pomp dat net niet, precies wat ik wilde. Geen flow verschil meer tijdens opstart of defrost. Het stromingsgeluid binnen is weg.

Ik heb hiervoor parameter 9-0D aangepast. Je kunt hiermee het pompvermogen begrenzen (pagina 76 handleiding). Standaard staat deze op 6 maar dan wordt er alleen begrenst tijdens verwarmen.
Je moet instelling 1 tot 4 gebruiken, waarbij 4 de zwaarste reductie is. Op 4 kwam de flow niet meer boven de 12,5 lpm. Dus daarom voor 3 gekozen om net onder het gewenste debiet van 15 lpm te blijven. Als de waterpomp tijdens verwarmen z’n setpoint van 15 lpm net niet haalt zal hij ook niet hoger kunnen tijdens opstart of defrost en dat blijkt in ons geval te kloppen.

Ik lees de boel uit via ESPaltherma dus kan goed zien wat het doet. Daarnaast heb ik redelijk wat weerstand in het systeem (om goede waterzijdige balans te krijgen) wat in dit geval helpt. Dit werkt daarom niet direct voor iedereen zomaar. Maar het is de moeite waard om te proberen / in te duiken als je last hebt stromingsgeluid van de circulatiepomp bij opstart en of defrost.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistash op 06-01-2026 19:47 ]

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:43

dbzfan

Nee.

Pistash schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:33:
W.b.t. Geluid van de circulatiepomp. Hier draait de warmtepomp erg mooi de afgelopen 3 jaar. Verwarming volledig door de warmtepomp en ketel enkel voor het sww. Max ta 31 graden bij -10. Erg tevreden wat dat betreft.

Dat geluid bleef echter een puntje. Vandaag even zitten stoeien en het is gelukt om in onze opstelling het pompdebiet structureel te begrenzen. Dus (1) tijdens opstart, (2) tijdens verwarmen en (3) tijdens defrost. Flow is nu continue 14,7 L/min. Ingesteld is 15 l/min maar door begrenzing haalt de pomp dat net niet, precies wat ik wilde. Geen flow verschil meer tijdens opstart of defrost. Het stromingsgeluid binnen is weg.

Ik heb hiervoor parameter 9-0D aangepast. Je kunt hiermee het pompvermogen begrenzen (pagina 76 handleiding). Standaard staat deze op 6 maar dan wordt er alleen begrenst tijdens verwarmen.
Je moet instelling 1 tot 4 gebruiken, waarbij 4 de zwaarste reductie is. Op 4 kwam de flow niet meer boven de 12,5 lpm. Dus daarom voor 3 gekozen om net onder het gewenste debiet van 15 lpm te blijven. Als de waterpomp tijdens verwarmen z’n setpoint van 15 lpm net niet haalt zal hij ook niet hoger kunnen tijdens opstart of defrost en dat blijkt in ons geval te kloppen.

Ik lees de boel uit via ESPaltherma dus kan goed zien wat het doet. Daarnaast heb ik redelijk wat weerstand in het systeem (om goede waterzijdige balans te krijgen) wat in dit geval helpt. Dit werkt daarom niet direct voor iedereen zomaar. Maar het is de moeite waard om te proberen / in te duiken als je last hebt stromingsgeluid van de circulatiepomp bij opstart en of defrost.
Bedankt! Ga ik ook eens proberen, stromingsgeluid tijdens defrost is hier op de slaapkamers erg irritant.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:05
ik heb hier 9-0D op 8 staan, dat is voldoende voor een debiet van 11,5 liter/min buiten de warmtevraag. Tijdens de warmtevraag gaat ie bij mij naar 14,5 zoals ik heb ingesteld bij 8-0B.

instelling 1-4 op 9-0D heb ik niet aangedurfd omdat de warmtepomp tijdens een defrost juist wel een maximale aanvoer van warm water wilt hebben. Dit is in ieder geval mooi weer om uit te zoeken of dat bij jouw niet ten koste gaat van het verwarmen.

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01 19:17
Lothlórien schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:21:
ik heb hier 9-0D op 8 staan, dat is voldoende voor een debiet van 11,5 liter/min buiten de warmtevraag. Tijdens de warmtevraag gaat ie bij mij naar 14,5 zoals ik heb ingesteld bij 8-0B.

instelling 1-4 op 9-0D heb ik niet aangedurfd omdat de warmtepomp tijdens een defrost juist wel een maximale aanvoer van warm water wilt hebben. Dit is in ieder geval mooi weer om uit te zoeken of dat bij jouw niet ten koste gaat van het verwarmen.
In de manual staat dat er minimaal 8 lpm nodig is voor ontdooien. Daar zit ik nog ruimschoots boven. Verwacht dat dat wel los loopt. Ik heb ook geen verschil gezien in defrost duur oid na aanpassing.

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:49
De begane grond gaat per maart volledig onderste boven en we willen onze meer dan 15 jaar oude CV-ketel gelijk mee laten vervangen en daarnaast ook gelijk de overstap maken naar een warmtepomp. Hiervoor heeft onze aannemer een offerte opgevraagd bij een installateur waar die graag mee samen werkt. Het gaat dus om een Intergas HR-ketel 32,7kw /CW 5 + Daikin Altherma warmtepomp buitendeel 8Kw & hybride hydrobox 8kw verwarming en Koeling. Interfaces: daikin bedienings module LT.

Al het leidingwerk en dergelijke zit er bij. Onze huidige rookgasafvoer loopt buitenlangs en vervangt hij gelijk mee en wordt binnenlangs geplaatst. Ik geloof onder de vloer door.

We gaan van de radiatoren af en over op vloerverwarming, betreft 62m^2.

Voor het warmtepomp + cv verhaal vraagt de installateur € 10.285 inc. btw, excl subsidie t.w.v. € 2350,-. Is dit een nette prijs?

Overigens hebben we ook gelijk om een 'all ectric' offerte gevraagd en deze kwam neer op € 16.335,-. Gezien de kosten die de verbouwing met zich brengt was dit budgettair voor ons sowieso een no-go. Voor de geinteresserde; dat betrof een Daikin Altherma EHVX08S23E9W + Daikin Altherma ERGA08EVH +Daikin Madoka thermostaat en BRC1HHDW. Prijs is incl btw, excl subsidie t.w.v. rond de €3k.

[ Voor 18% gewijzigd door Thrawni op 18-01-2026 14:27 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Thrawni schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:25:
De begane grond gaat per maart volledig onderste boven en we willen onze meer dan 15 jaar oude CV-ketel gelijk mee laten vervangen en daarnaast ook gelijk de overstap maken naar een warmtepomp. Hiervoor heeft onze aannemer een offerte opgevraagd bij een installateur waar die graag mee samen werkt. Het gaat dus om een Intergas HR-ketel 32,7kw /CW 5 + Daikin Altherma warmtepomp buitendeel 8Kw & hybride hydrobox 8kw verwarming en Koeling. Interfaces: daikin bedienings module LT.

Al het leidingwerk en dergelijke zit er bij. Onze huidige rookgasafvoer loopt buitenlangs en vervangt hij gelijk mee en wordt binnenlangs geplaatst. Ik geloof onder de vloer door.

Voor het warmtepomp + cv verhaal vraagt de installateur € 10.285 inc. btw, excl subsidie t.w.v. € 2350,-. Is dit een nette prijs?

Overigens hebben we ook gelijk om een 'all ectric' offerte gevraagd en deze kwam neer op € 16.335,-. Gezien de kosten die de verbouwing met zich brengt was dit budgettair voor ons sowieso een no-go. Voor de geinteresserde; dat betrof een Daikin Altherma EHVX08S23E9W + Daikin Altherma ERGA08EVH +Daikin Madoka thermostaat en BRC1HHDW. Prijs is incl btw, excl subsidie t.w.v. rond de €3k.
Ik denk dat je zo'n hulpvraag/offertevraag beter in een apart topic kan zetten en eventueel hier crossposten met de vraag of iemand wil meekijken in dat topic.

Ik heb zelf ook een 32 CW5, maar dan met een 5kW zonder koeling. Ik was daarvoor destijds (ik meen 1,5-2jr geleden) €6000 netto voor kwijt.
offtopic:
My 2cts als iemand met een woning uit '94 die de 14 jr oude CV-ketel vervangen heeft voor een hybride Daikin waar hij zeer tevreden mee is: ga voor een FE-variant, in ons geval konden we dit gemakkelijk mee financieren voor 10jr 0% rente, maar dat is natuurlijk per persoon/situatie verschillend en is hier ook wel OT. Denk aan je vastrecht voor gas, dat is zo'n €250-300 en gezien je nu investeert ga je de hybride niet snel de komende 10 jaar vervangen omdat je die nog afschrijft. 15 jaar (levensduur) puur vastrecht/netbeheerderkosten is al snel 4000-4500 en je hebt nog voor het gas-deel van je CV-installatie periodieke onderhoudskosten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Thrawni
True schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Ik denk dat je zo'n hulpvraag/offertevraag beter in een apart topic kan zetten en eventueel hier crossposten met de vraag of iemand wil meekijken in dat topic.

Ik heb zelf ook een 32 CW5, maar dan met een 5kW zonder koeling. Ik was daarvoor destijds (ik meen 1,5-2jr geleden) €6000 netto voor kwijt.
offtopic:
My 2cts als iemand met een woning uit '94 die de 14 jr oude CV-ketel vervangen heeft voor een hybride Daikin waar hij zeer tevreden mee is: ga voor een FE-variant, in ons geval konden we dit gemakkelijk mee financieren voor 10jr 0% rente, maar dat is natuurlijk per persoon/situatie verschillend en is hier ook wel OT. Denk aan je vastrecht voor gas, dat is zo'n €250-300 en gezien je nu investeert ga je de hybride niet snel de komende 10 jaar vervangen omdat je die nog afschrijft. 15 jaar (levensduur) puur vastrecht/netbeheerderkosten is al snel 4000-4500 en je hebt nog voor het gas-deel van je CV-installatie periodieke onderhoudskosten.
Zal ik doen! Onze woning is uit de jaren 30. Dak en vloer en ramen zijn straks goed geisoleerd, maar we zijn ook niet van plan om hier 15 jaar te wonen. We kunnen helaas ook echt niet nog 16K uitgeven voor een FE-variant, de warmtepomp was al kiele-kiele. Wel fjin om te lezen dat jouw ervaringen hiermee positief zijn. Waar staat 'OT' voor? En zou ik dan een geheel nieuw topic aanmaken of is er al een lopend topic waar ik deze vraag het beste in kan stellen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Thrawni schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Zal ik doen! Onze woning is uit de jaren 30. Dak en vloer en ramen zijn straks goed geisoleerd, maar we zijn ook niet van plan om hier 15 jaar te wonen. We kunnen helaas ook echt niet nog 16K uitgeven voor een FE-variant, de warmtepomp was al kiele-kiele. Wel fjin om te lezen dat jouw ervaringen hiermee positief zijn. Waar staat 'OT' voor? En zou ik dan een geheel nieuw topic aanmaken of is er al een lopend topic waar ik deze vraag het beste in kan stellen?
offtopic:
OT = off topic, het antwoord op je vraag kan ook zijn: ga voor een alternatief dan de Daikin-Intergas hybrid, maar dat is niet een discussie voor dit topic. Zie ook deze post met uitleg: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Waarom überhaupt een hybride WP? Ik weet dat willen we hier niet horen, maar wat is er mis met een 2,5-3k nieuwe HR-ketel (als het moet) en dan daar 5-10 jaar op teren tot je verhuisd. Je woning wordt niet meer waard met een hybride-WP, wat men ook zegt. Ja je bespaard gas, maar bespaar je zoveel voor dat die investering van 8k netto er uit kan, dat geloof ik nooit - heb je dit al eens berekent?
Je woning is m.i. misschien wel meer waard als je FE ook in de strenge winters het comfortabel kunt houden (dus ook een deel isolatie en afgifte meepakken).
Als je een nieuw topic maakt met een hulpvraag doe mij gerust een @True mention.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01 20:21
True schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:27:
[...]
offtopic:
OT = off topic, het antwoord op je vraag kan ook zijn: ga voor een alternatief dan de Daikin-Intergas hybrid, maar dat is niet een discussie voor dit topic. Zie ook deze post met uitleg: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Waarom überhaupt een hybride WP? Ik weet dat willen we hier niet horen, maar wat is er mis met een 2,5-3k nieuwe HR-ketel (als het moet) en dan daar 5-10 jaar op teren tot je verhuisd. Je woning wordt niet meer waard met een hybride-WP, wat men ook zegt. Ja je bespaard gas, maar bespaar je zoveel voor dat die investering van 8k netto er uit kan, dat geloof ik nooit - heb je dit al eens berekent?
Je woning is m.i. misschien wel meer waard als je FE ook in de strenge winters het comfortabel kunt houden (dus ook een deel isolatie en afgifte meepakken).
Als je een nieuw topic maakt met een hulpvraag doe mij gerust een @True mention.
Als de Daikin de woning net naar van C naar B kan duwen dan scheelt het sowieso in de woningwaarde. Energielabel zegt de leek gewoon heel veel en de starter kan meer financieren. Bij sommige banken zelfs tegen een gunstigere rente. (destijds iig).

Maar ik heb makkelijk praten, heb de Daikin er zelf ingezet, dus was minder kwijt dan de meeste mensen voor alleen een ketel en installatie betalen.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
True schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:39:
offtopic:
offtopic:
@Thrawni Eens met @True - als die 8kW unit voldoende is (klopt dat?), dan heb je het gasdeel eigenlijk helemaal niet meer nodig voor verwarming. Als je handig bent kun je nog overwegen een 8kW monoblock zelf te plaatsen. Materiaalkosten voor een losse indirect gestookte boiler en monoblock zijn ca. 7000 Euro.

[ Voor 12% gewijzigd door arnoldniessen op 18-01-2026 19:59 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Lothlórien
Thrawni schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:25:

Het plaatsen van onze vorige warmtepomp was geoffreerd op €8400, doordat we er bij het ontvangen van het eerste deel van de nota pas achterkwamen dat de installateur ook nog "even" 1600 euro BTW wilde doorreken kwam het tottaalbedrag ook hoger uit.

Het vervangen van deze warmtepomp is ook weer op €10 k geoffreerd, maar omdat de vorige defect was nadat dezelfde installateur kortsluiting op het binnendeel had veroorzaakt zijn we niet met hem in zee gegaan. Installatie van de huidige warmtepomp was zelfs nog duurder.

Als je met deze warmtepomp verder gaat is het goed om alvast te weten hoe de regeling werkt:
Bij een warmtepomp wil je met een zo laag mogelijke water temperatuur verwarmen omdat dit betere prestaties geeft (hogere cop). Idealiter koelt het huis daardoor niet af en warmt het huis niet echt op. Mocht de kamerthermosstaat toch een toename van een halve graad boven de gewenste temperatuur registreren dan gaat de regeling op pauze.
De regeling hervat pas weer als de temperatuur een halve graad onder de gewenste temperatuur is gezakl, bij onze rijtjewoning met vloerverwarming kan dat 12 uur duren. Door op een iets verhoogde temperatuur te verwarmen kan het in een halve dag wel weer op het gewenste niveau zijn, maar de modulatiefunctie lijkt bij ons helaas niet voldoende om die stijging echt tegen te houden.

Edit: waarom is een FE zoveel duurder? aanleg krachtstroom voor de bijverwarming? of komt het door de bijkomende installatie van het boilervat?

• Thrawni
Lothlórien schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Edit: waarom is een FE zoveel duurder? aanleg krachtstroom voor de bijverwarming? of komt het door de bijkomende installatie van het boilervat?
Ik denk dat laatste, want krachtstroom en dergelijke is een aparte stelpost door de aannemer en wordt door de elektricien gedaan.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 15:21

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik heb ooit een keer in mijn instellingen de temperatuur aangepast waarop de gasketel bijspringt, ik kan die instelling echter niet meer terug vinden in het monteurs menu, weet iemand waar die optie te vinden is?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 22:56
T-8one schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:37:
Ik heb ooit een keer in mijn instellingen de temperatuur aangepast waarop de gasketel bijspringt, ik kan die instelling echter niet meer terug vinden in het monteurs menu, weet iemand waar die optie te vinden is?
Ik zou zeggen lees dit topic eens na, het staan wel er een keer of 50 in, begin eens op pagina 2 van het topic

[ Voor 4% gewijzigd door MijnCommentaar op 19-01-2026 20:59 ]

• Lothlórien
Je zoekt de evenwichtstemperatuur

• Keida
  • Laatst online: 08:57

Keida

dr.

Beste allen
Sinds installatie paar jaar geleden draai ik de Daikin in kamerthermostaat modus. We hebben een oud huis, redelijk geisoleerd, maar onvoldoende op dit soort koude dagen (woon in Noorden van het land :) ).

Met de P1P2MQTT veel info kunnen verkrijgen en wil eigenlijk wel overstappen naar weersafhankelijke modus. Dit is wat ik afgelopen dagen zie qua aanvoer/afvoer, en dus zo heb ingesteld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm6ogEaaa_kHsYhiEJB2dlSvSAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DA3lflTnOOUVr54e37w5NECX.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik hieruit enigszins afleiden dat ik de weersafhankelijke stookcurve ook op dit soort aanvoertemperatuur moet gaan instellen? En vanaf daar verder optimaliseren?

Dus bijv

[1-00] -5
[1-01] 25
[1-02] 45
[1-03] 25

Kamerthermostaat staat nu op 18.5 wat natuurlijk effectief (zelf gemeten) 19.1 is, en dus prima.

IJsdikte op de Elfstedentocht

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Keida schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:48:
Beste allen
Sinds installatie paar jaar geleden draai ik de Daikin in kamerthermostaat modus. We hebben een oud huis, redelijk geisoleerd, maar onvoldoende op dit soort koude dagen (woon in Noorden van het land :) ).

Met de P1P2MQTT veel info kunnen verkrijgen en wil eigenlijk wel overstappen naar weersafhankelijke modus. Dit is wat ik afgelopen dagen zie qua aanvoer/afvoer, en dus zo heb ingesteld. [Afbeelding]

Kan ik hieruit enigszins afleiden dat ik de weersafhankelijke stookcurve ook op dit soort aanvoertemperatuur moet gaan instellen? En vanaf daar verder optimaliseren?

Dus bijv

[1-00] -5
[1-01] 25
[1-02] 45
[1-03] 25

Kamerthermostaat staat nu op 18.5 wat natuurlijk effectief (zelf gemeten) 19.1 is, en dus prima.
Hij red het echt pas niet als die vol vermogen constant draait. Als je de streeftemperatuur nu wel haalt en die daardoor uitgaat moet je misschien naar je hysterese kijken of ook heel logisch naar je afgifte in andere ruimtes dan de woonkamer.

Wat red die precies niet?

Edit:
Ik lees het terug en het loopt niet echt, tweede poging.

Je zegt dat je WP onvoldoende is i.c.m. je oude redelijk geïsoleerde huis.
Als je dat zegt i.c.m. met een grafiek waarin ik aflees dat de WP toch minimaal 1/3e van de tijd niet loopt zou dit alleen maar kunnen als je:
  1. de stooklijn niet goed afgesteld hebt;
  2. te weinig afgifte hebt waardoor de WP weer uitschakelt;
  3. de streeftemperatuur bereikt en de hysterese zo afgesteld hebt dat de WP weer uitschakelt.
Als je streeftemperatuur bereikt is met deze toch wel koudere dagen en je WP daarom uitschakelt kun je je stooklijn wat matigen, waardoor die langer blijft doorlopen met iets minder vermogen wat efficiënter en behaaglijker is. Hiervoor hoef je niet over op weersafhankelijk (eigenlijk doe je dat handmatig, maar oké).

[ Voor 23% gewijzigd door True op 24-01-2026 13:08 ]

• Leck
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 21:54
Omdat mijn warmtepomp weigert zich te houden aan de evenwichtstemperatuur ben ik weer gaan experimenteren met mijn stooklijn. Deze nu nog wat verlaagd naar -10/47 (was 52) en 10/32.

Ik zie nu het volgende effect: het systeem gaat af en toe tijdelijk over van wp only naar hybride waarbij de temperatuur na de wp dan hoger is dan na de ketel. De ketel lijkt dan dus niet of nauwelijks iets te doen. Dat leidt dan wel tot een lagere delta t dan bij stabiel wp gebruik (1,5-2,5 graad hybride tov 5-6 graad bij wp only).

Soms schiet hij dan terug naar wp only maar soms ook naar een situatie met wel echt fors hogere temperaturen na de ketel (van 32 naar 38 bijvoorbeeld). Het lijkt een verbetering tov eerder waar de pomp vaker serieus bijsprong.

Ook vanochtend zowel het eerste effect (hybride met niet of nauwelijks gasverbruik) als het tweede effect (relatief veel gasverbruik). Temperatuur overigens ruim boven evenwichtstemperatuur.

Situatie: radiatoren (plus bijverwarming vloer woonkamer) redelijk geïsoleerd en momenteel 1,5 graad nachtverlaging waarbij de opwarming van 18,5 naar 20 meestal in een run gedurende de dag wordt bereikt.

Ben ik nu op de goede weg? Kan ik met de ecologiefactor (nu op 1,5 gezet) het hybride verbruik verder minimaliseren? Ik lees op dit forum toch vooral dat men hier weinig effect van ziet. Of de stooklijn nog lager zetten? Andere suggesties?

• Lothlórien
De warmteafgifte lijkt me met een Δt van 10C wel voldoende, mits je CV waterzijdig staat ingesteld. Je wilt niet hebben dat de eerste radiatoren in lijn een Δt van 15 laten zien en de laatste een Δt van 5.

Ik denk dat de stooklijn niet goed afgesteld is. Als ik jouw grafiekjes zo zie dan wordt er zo,n 4-6 uur achtereen verwarmd. Wat doet de kamertemperatuur dan? laat die een stijging van 18 naar 19 in die tussentijd zien? want in dat geval denk ik toch dat de stooklijn te hoog staat en dat de warmtepomp extra vermogen kwijt is aan het warmer maken van het huis, met als resultaat dat de regeling gepauzeerd wordt zodra het te warm is. Persoonlijk vind ik de run in de nacht van 24 januari er dan ook het mooist uitzien :)

Een warmtepomp presteert het beste als het temperatuurverschil tussen de buitenlucht en het CV water zo laag mogelijk is. Dit vertaalt zich meestal naar een zo laag mogelijke stooklijn met een stabiele binnentemperatuur. Een matige nachtverlaging kan goed uitpakken, maar heeft een compenserende verhoging in de ochtend nodig (of het duurt heel lang voor je streeftemperatuur van 18,5 weer bereikt is).

Ik zie trouwens dat je lage temperatuur op -5 staat. Dit houdt in dat je dan met je maximale temperatuur stookt en dus geen warmte bij kan zetten als het kouder is. Is dit bewust?

[ Voor 16% gewijzigd door Lothlórien op 24-01-2026 14:16 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Lothlórien schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:07:
De warmteafgifte lijkt me met een Δt van 10C wel voldoende, mits je CV waterzijdig staat ingesteld. Je wilt niet hebben dat de eerste radiatoren in lijn een Δt van 15 laten zien en de laatste een Δt van 5.

Ik denk dat de stooklijn niet goed afgesteld is. Als ik jouw grafiekjes zo zie dan wordt er zo,n 4-6 uur achtereen verwarmd. Wat doet de kamertemperatuur dan? laat die een stijging van 18 naar 19 in die tussentijd zien? want in dat geval denk ik toch dat de stooklijn te hoog staat en dat de warmtepomp extra vermogen kwijt is aan het warmer maken van het huis, met als resultaat dat de regeling gepauzeerd wordt zodra het te warm is. Persoonlijk vind ik de run in de nacht van 24 januari er dan ook het mooist uitzien :)

Een warmtepomp presteert het beste als het temperatuurverschil tussen de buitenlucht en het CV water zo laag mogelijk is. Dit vertaalt zich meestal naar een zo laag mogelijke stooklijn met een stabiele binnentemperatuur. Een matige nachtverlaging kan goed uitpakken, maar heeft een compenserende verhoging in de ochtend nodig (of het duurt heel lang voor je streeftemperatuur van 18,5 weer bereikt is).

Ik zie trouwens dat je lage temperatuur op -5 staat. Dit houdt in dat je dan met je maximale temperatuur stookt en dus geen warmte bij kan zetten als het kouder is. Is dit bewust?
offtopic:
Misschien handig als je iemand quote, nu is het niet duidelijk op wie je reageert.

• Keida

Keida

dr.

True schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Hij red het echt pas niet als die vol vermogen constant draait. Als je de streeftemperatuur nu wel haalt en die daardoor uitgaat moet je misschien naar je hysterese kijken of ook heel logisch naar je afgifte in andere ruimtes dan de woonkamer.

Wat red die precies niet?

Edit:
Ik lees het terug en het loopt niet echt, tweede poging.

Je zegt dat je WP onvoldoende is i.c.m. je oude redelijk geïsoleerde huis.
Als je dat zegt i.c.m. met een grafiek waarin ik aflees dat de WP toch minimaal 1/3e van de tijd niet loopt zou dit alleen maar kunnen als je:
  1. de stooklijn niet goed afgesteld hebt;
  2. te weinig afgifte hebt waardoor de WP weer uitschakelt;
  3. de streeftemperatuur bereikt en de hysterese zo afgesteld hebt dat de WP weer uitschakelt.
Als je streeftemperatuur bereikt is met deze toch wel koudere dagen en je WP daarom uitschakelt kun je je stooklijn wat matigen, waardoor die langer blijft doorlopen met iets minder vermogen wat efficiënter en behaaglijker is. Hiervoor hoef je niet over op weersafhankelijk (eigenlijk doe je dat handmatig, maar oké).
Dank ja, ik was ook niet duidelijk. Zonder gas met deze temperaturen lukt het niet om alleen met de warmtepomp te verwarmen. Maar dat is prima.

Je suggestie over lagere stooklijn had ik ook van @arnoldniessen gekregen, dus daar gaan we even mee bezig

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Keida schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Dank ja, ik was ook niet duidelijk. Zonder gas met deze temperaturen lukt het niet om alleen met de warmtepomp te verwarmen. Maar dat is prima.

Je suggestie over lagere stooklijn had ik ook van @arnoldniessen gekregen, dus daar gaan we even mee bezig
Je bent nog steeds niet heel duidelijk ;)
Lukt het niet omdat de WP niet genoeg vermogen heeft met de koudere buitentemperaturen? Of lukt het niet omdat de WP uitschakelt wegens de evenwichtstemperatuur en de HR-ketel het volledig overneemt?

• Lothlórien
True schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:02:
[...]

Lukt het niet omdat de WP niet genoeg vermogen heeft met de koudere buitentemperaturen? Of lukt het niet omdat de WP uitschakelt wegens de evenwichtstemperatuur en de HR-ketel het volledig overneemt?
Deze warmtepomp kan nog verwarmen bij -25. De evenwichtstemperatuur geeft de temperatuur aan waarboven de de ketel niet bijspringt. Tussen de evenwichtstemperatuur en het uitschakelen zouden de gasketel en de compressor gewoon samen moeten werken. Overigens werkt het niet zo mooi als hierboven, bij Leck bijvoorbeeld blijft het systeem ook boven de evenwichtstemperatuur gas verbruiken .
Afhankelijk van de instellingen probeert deze de goedkoopste of de meest ecologische mix van gas en elektriciteit te zoeken.
Ik denk dat het systeem zowel gas als de compressor gebruikt als Keida aangeeft dat het niet meer alleen op de warmtepomp verwarmt.

Mijn vraag is meer: wordt er constant gas bijgestookt? of alleen incidenteel? is het gasverbruik t.o.v je elektriciteitsverbruik erg hoog? als je dat weet kun je zelfs narekenen of dat een beetje klopt met hetgeen je ingesteld hebt.
Keida schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:37:
[...]
AWT modus kun je dan wel mooi gebruiken om te bepalen welke temperatuur je ongeveer nodig hebt om de temperatuur in huis stabiel te houden. Je kunt hier namelijk on-the-fly de AWT aanpassen terwijl je in kamertemperatuur modus vastzit aan het aanpassen van de weersafhankelijke curve, een restart en een systeem dat pas weer werkt als je de thermostaat voldoende hebt laten afkoelen.

Wellicht kan er iets in P1P2MQTT gemaakt worden waardoor de AWT automatisch wordt bijgestuurd bij een afwijking tussen de gewenste kamertemperatuur en de daadwerkeljke kamertemperatuur?
offtopic:
Mijn vorige post was een reactie op de beginnende discussie, imho zijn (deel)quotes vooral handig als je op een specifieke passage wilt reageren en dat was niet het geval. Wellicht was het dan nuttiger geweest om de gebruikers te taggen.

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-01 09:26
@Lothlórien
Dat verhaal is niet helemaal compleet . Ook in kamertemperatuur modus is dit mogelijk. Al is daar wel een randvoorwaarde aan.
Wanneer je op de thermostaat een temperatuur definieert voor Eco en Comfort kun je de AWT voor deze twee standen op de thermostaat verhogen/ lagen zonder de stooklijn verder te wijzigen.
Instelling in : geavanceerd gebruiker , gebruikersinstellingen , voorgeprogrameerde waarden , AWT primair.
Ik gebruik het hier bijvoorbeeld bij sterke oostenwind zoals de afgelopen dagen hier in het noorden.

Je moet dit echter wel snel doen anders zorgt de warmte van je scherm dat de thermostaat alsnog buiten zijn hysterese komt.

Ook via P1P2 is dit mogelijk .

wat betreft gas verbruik zie grafiek , veel ijzel dus zeer snelle aanvriezing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA464au7vQxCvVmDt5XPQloFZ20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwL8zdisi2PDZ8HGQHpEwnrW.jpg?f=fotoalbum_large

• Keida

Keida

dr.

@True en @Lothlórien
Sorry voor de onduidelijkheid - Het zijn twee dingen:

1) inderdaad zoals @Lothlórien moet ik echt hybride verwarmen, ik heb eerder gespeeld met de evenwichtstemperatuur, en zonder met gas bij te stoken houdt hij het huis niet warm. Dat is geen probleem, ik ben van volledig gas naar 1/3 van het gasverbruik gegaan, uiteraard ten koste van electriciteit. En ik voorzie dat in 2027 ik die evenwichtstemperatuur verder ga opschroeven gezien saldering stopt

2) ik dacht (of denk) dat ik alleen op kamertemperatuur aan het verwarmen was, maar ik had wel een stooklijn geidentificeerd (zie screenshot). Ik wil graag naar weersafhankelijk en sturen op AWT. Maar als ik nu naar de instellingen ga dan lijkt het alsof ik al stuur op AWT alleen niet weersafhankelijk? en dat de kamerthermostaat slechts als absolute setpoint geldt (en volgens mij klopt dat).
Ik heb echter nog nooit het icoontje gezien dat bij weersafhankelijkheid hoort, dus ben het spoor even bijster.
HEb inmiddels wel stooklijn verlaagd (en eerder al nachtverlaging eruit) om minder aan/uit te zien van de warmtepomp

<edit> ik had een programma aanstaan - dus dat werkte niet. dat menu is echt niet door te komen - kwam erachter via de P1P2MQTT in HA...

Ik hoop dat dit iets duidelijker is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Keida op 25-01-2026 12:30 ]

• Lothlórien
Ik vind de verscheidene functies in het menu juist duidelijker dan bij mijn vorige systeem. (Daar was de hysterese een functie van tijd en temperatuur t.o.v. de buitentemperatuur, hier is dat veel simpeler: de machine probeert het huis pas op temperatuur te houden als de binnentemperatuur laag genoeg is). De gebruikershandleiding is echter wel te beknopt, de technische handleiding voor de installateur geeft meer duidelijkheid omdat daar alle codes onder het menu "overzicht instellingen" in staan opgenomen.

Standaard staat de weersafhankelijke regeling aan, dus een lagere buitentemperatuur (ta) correspondeert met een hogere AWT. In combinatie met thermostaat regeling zal het verwarmings bedrijf inschakelen zodra de temperatuur 1k (de hysterese) lager is dan de gewenste temperatuur. De machine kan eventueel de stooklijn in stappen verlagen als de gewenste temperatuur is bereikt. Mocht dit niet voldoende zijn en de gewenste temperatuur met een halve hysterese overschreden zijn dan zal het de regeling pauzeren en pas weer starten zodra de kamer voldoende is afgekoeld. Helaas is het dan weer zodanig afgekoeld dat de kamer eerst opgewarmd moet worden.

In AWT modus heb je dit niet, maar dan moet je zelf wel goed in de gaten houden dat de stooklijn goed is ingesteld en het huis dus stabiel weet te houden. Nadeel van deze modus vind ik dan weer dat de kamertemperatuur in deze modus niet wordt getoond en dat er geen automatische modulatie/kamerinvloed lijkt te zijn. Vooral het idee van het instellen van de gewenste temperatuur via een instelbare kamerthermostaat is hier thuis heel erg ingeburgerd.

@fohn5 je hebt gelijk. Ik heb dit in het verleden ook wel gedaan maar het blijkt toch niet zo gemakkelijk te zijn. De afwijking wordt namelijk pas ingevoerd op het moment dat je comfort weer inschakelt. Daardoor zou je dus eerst terug moeten naar eco en vervolgens naar comfort, met als risico dat het warmtebedrijf zichzelf uitschakelt omdat de temperatuur te hoog is voor het eco bedrijf.

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-01 09:26
@Lothlórien In dat laatste heb je gelijk . s' nachts heb ik een nachtverlaging van een halve graad en AWT - 1 in stand ECO .Overdag schakel ik meestal over naar Comfort is AWT +1. Mocht blijken dat s'nachts de warmtepomp al moeite heeft om zijn temperatuur te houden verhoog ik de comfort temperatuur voor de dag naar +2 of meer . Op die manier probeer ik dat probleem te tackelen . Maar dit speelt eigenlijk alleen als het voor lange tijd onder 0 blijft met veel wind . Normaal gesproken voldoet deze instelling in bijna alle gevallen.

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 11:02
Ik ben weer terug bij de kamerthermostaat mode. De warmtepomp regelt dan toch netter dan in weersafhankelijke AWT mode met deviatie afkomstig uit HA.

Die hysterese klinkt heel erg, maar bij mij moduleert de WP de aanvoertemperatuur zodanig dat het setpoint eigenlijk amper tot niet overschreden word. Het is hooguit dat-ie pas begint als de temperatuur een halve graad onder setpoint gezakt is, maar die situatie komt amper voor bij mij

• Keida

Keida

dr.

Ik ben nog wat aan het stoeien met de instellingen.
Inmiddels stooklijn -5/32 graden, 25/25. Lukt prima

Enige dat ik zie is dat vandaag twee keer de WP helemaal uit gaat en de CV (gas) het helemaal over neemt. Dit moet dan wel toch door instelling C-03 komen lijkt me? die stond op 0 graden en hier in het Noorden is het precies rond de 0 graden.. Dus nu lager gezet en zou ik dat niet meer moeten zien lijkt me?

Is het onderstaande plaatje dan goede voorstelling van C-03 en 5-01? Dus C-03 betekent CV (gas) neemt het helemaal over en bij 5-01 temp mág de CV(gas) bijstoken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1DB5LxeqQn7tM_nXkmJsT1jT8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hApllfkz18LjuLCtvQEYpp1v.png?f=fotoalbum_large

andere vraag: is er een entity in HA die aangeeft of de WP/CV in hybride modus loopt, of WP only of CV only? @arnoldniessen ?

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-01 12:57
Dag allemaal, door verhuzing ben ik nu de eigenaar van een 5 kw daikin hybride altherma systeem. over de kerstvakantie ben ik het systeem pas gaan verkennen. ik trof daar vreemde (fabrieks?) instellingen bijvoorbeeld een stooklijn van 60/35 over 0/15. inmiddels is het systeem mij naar de zin, behalve dan dat er een vreemd "herstart" gedrag lijkt plaats te vinden. een beetje als pendelen maar dan onder 100% duty cycle. het betreft fase 1 in het screenshot. de oranje grafiek er onder is de temperatuur op een radiator.
  • het is een systeem met een buffertvat, 50m2 vloerverwarming +- 8 open radiatoren.
  • de daikin thermostaat hangt bij de ketel. ik gebruik een externe thermostaat. ik heb eerder kunnen vast stellen dat deze correct functioneert.
  • de WAR heeft geen invloed op dit gedrag.
  • het systeem heeft dit gedrag niet altijd vertoond het buffervat bleef toen koud. nu het er wel is voelt het buffervat ook warm.
  • er wordt geen gas gebruilkt.
mijn vraag aan jullie is: wat is dit gedrag en is het iets wat ik moet verhelpen bijvoorbeeld tbv de levensduur van het syteem.
misschien heeft het iets te maken met het vullen van het buffervat? (vermogen blijft hoog, radiator koelt af)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7JMCDStKjX7B-lOszVQSpizSYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bdBHEDJUkIuqcsMHtzlWqDy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door aalfs op 28-01-2026 21:23 ]

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 22:56
aalfs schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:22:
Dag allemaal, door verhuzing ben ik nu de eigenaar van een 5 kw daikin hybride altherma systeem. over de kerstvakantie ben ik het systeem pas gaan verkennen. ik trof daar vreemde (fabrieks?) instellingen bijvoorbeeld een stooklijn van 60/35 over 0/15. inmiddels is het systeem mij naar de zin, behalve dan dat er een vreemd "herstart" gedrag lijkt plaats te vinden. een beetje als pendelen maar dan onder 100% duty cycle. het betreft fase 1 in het screenshot. de oranje grafiek er onder is de temperatuur op een radiator.
  • het is een systeem met een buffertvat, 50m2 vloerverwarming +- 8 open radiatoren.
  • de daikin thermostaat hangt bij de ketel. ik gebruik een externe thermostaat. ik heb eerder kunnen vast stellen dat deze correct functioneert.
  • de WAR heeft geen invloed op dit gedrag.
  • het systeem heeft dit gedrag niet altijd vertoond het buffervat bleef toen koud. nu het er wel is voelt het buffervat ook warm.
  • er wordt geen gas gebruilkt.
mijn vraag aan jullie is: wat is dit gedrag en is het iets wat ik moet verhelpen bijvoorbeeld tbv de levensduur van het syteem.
misschien heeft het iets te maken met het vullen van het buffervat? (vermogen blijft hoog, radiator koelt af)

[Afbeelding]
mogelijke defrosts? controleer het eens.

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-01 12:57
MijnCommentaar schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:45:
[...]

mogelijke defrosts? controleer het eens.
ah dat zou goed kunnen. ik heb geen middel gevonden om dat rechtstreeks te controleren, maar als ik defrosts google zie ik vergelijkbaar gedrag. weet iemand hoe ik dit controleer? wachten tot de 5+ temperaturen zaterdag kan natuurlijk ook.

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-01 10:19
Keida schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:37:
Ik ben nog wat aan het stoeien met de instellingen.
.....
door instelling C-03 komen lijkt me? die stond op 0 graden en hier in het Noorden is het precies rond de 0 graden.. Dus nu lager gezet en zou ik dat niet meer moeten zien lijkt me? ....
Nul graden volgens wie of wat ?
De sensor op de Daikin is niet de sensor van het KNMI.
Rondom de WP heerst een ander microklimaat

[ Voor 11% gewijzigd door Leif op 29-01-2026 10:19 ]

• Keida

Keida

dr.

Leif schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Nul graden volgens wie of wat ?
De sensor op de Daikin is niet de sensor van het KNMI.
Rondom de WP heerst een ander microklimaat
Uiteraard de sensor van de Daikin. (en nog 2 andere buitensensoren) :)

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
Keida schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:37:
andere vraag: is er een entity in HA die aangeeft of de WP/CV in hybride modus loopt, of WP only of CV only? @arnoldniessen ?
Dat weet ik niet, er zitten nogal wat binaire signalen in maar hier heb ik nog niet naar gezocht. Als je zorgt dat debiet-instellingen voor hybride, gas, en elektra verschillend zijn, kun je het in elk geval aan het debiet zien. en meestal ook wel aan AWT/RWT en de sensor tussen WP en gasboiler ("hp2gas").

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:49

arnova

weet veel, maar niet alles

arnoldniessen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Dat weet ik niet, er zitten nogal wat binaire signalen in maar hier heb ik nog niet naar gezocht. Als je zorgt dat debiet-instellingen voor hybride, gas, en elektra verschillend zijn, kun je het in elk geval aan het debiet zien. en meestal ook wel aan AWT/RWT en de sensor tussen WP en gasboiler ("hp2gas").
Je kan toch gewoon naar de gas en heatpump production waarden kijken om dit te bepalen? Zo heb ik het gedaan in ha...

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

Pagina: 1 ... 47 48 Laatste