Eens kijken wat er in zo'n 2,5 jaar is veranderd. Mijn vorige post:
PTish in "Home Assistant - Show je setup"
Ik doe nog steeds zo veel mogelijk middels automatiseren of meldingen die we binnen krijgen. Qua interface maak ik daar ook meer gebruik van als informatie voorziening en soms wat acties uit te voeren. Het is daarom ook niet een heel spectaculair dashboard maar het zit hem vooral in de automatiseringen.
Software
Home Assistant 2023.7.3 op een Intel NUC
Hardware
- Intel NUC (Met HA, Adguard, DSMR Reader en nog wat zaken)
- P1 to USB kabel
- Conbee stick
- RFXCom
- Goodwe Inverter
- Synology NAS
- 3x Foscam Camera
- 1x Reolink Camera
- 1x Kaku acdb-7000bc
- 1x Kaku amst-606
- 1x Kaku awmr-300
- 1x Kaku awmd-250
- 5x Aqara bewegingssensor
- 7x Aqara temperatuursensor
- 2x Aqara deursensor
- 3x Aqara lekkage sensor
- 6x Tradfri GU10
- 1x Yeelight S1
- 1x Netatmo binnen station
- 1x Netatmo buiten station
- 1x Eurom heater
- 2x Spider Thermostaat
- 3x Spider PowerPlug
- 2x TP Link HS110
- 1x Somfy Connexoon voor 7 rolluiken en 2 zonwering
- 1x Google Hub
- 1x Google Home
- 1x JBL Link Portable
- 2x Chromecast
- 3x Shelly Plug
- 1x Inkbird pool thermometer
- 1x Rainbird computer
- .....
Automations
Washok
- Als de wasmachine of droger klaar is krijgen we een melding op de telefoon en via de Google Hub
- Eens in de zoveel tijd krijg ik een melding om de filters schoon te maken of te vervangen van de WTW
- Als we de hele dag afwezig zijn, gaat de ventilatie omlaag
Zolder
- Als het te donker op zolder is en er is beweging, gaat de bureaulamp aan
- Als de printer klaar is met printen krijgen we een melding. Scheelt onnodig de trap oplopen
- Als de printer een error geeft, krijgen we een melding dat vermoedelijk het papier op is.
Slaapkamers
- Alle rolluiken sluiten kwartier na zonsondergang of als het 19:00 is
- Als de temperatuur overdag buiten en binnen stijgt en te warm wordt, gaan de rolluiken dicht
- Als de temperatuur snachts lager is dan binnen en het is te warm binnen, gaan de rolluiken op ventilatie stand. Om 5u gaan ze weer dicht om geen licht binnen te laten komen
- Als 1 van de kinderen de deur opent van hun kamer na 20:00 krijgen we een melding
Badkamer
- Als de badkamer te vochtig is, gaat de ventilatie een stand omhoog
- Als we de badmodus inschakelen, blijft de ventilatie uit
Overloop
- Als het te donker op de gang is brand er een lamp “paars” voor 5 minuten bij beweging.
- Als er iemand door de garagedeur binnen komt of de deurbel gebruikt, kleurt een lamp “rood”
- Als de jongste niet slaapt komt er ook een melding op de Google Home
Hal
- Als de bel gaat krijgen we een melding + foto. Ook Google Hub laat een foto zien
- Lamp in de hal gaat aan bij beweging of als iemand de trap af komt
Woonkamer + Keuken
- Als de temperatuur buiten en binnen stijgt en te warm wordt, gaat de zonwering dicht.
- Als het binnen nu en een kwartier gaat regenen en de zonwering is dicht, krijgen we de vraag of we de zonwering willen openen.
- Als het 18:30 is en de zonwering is dicht, gaat deze weer open
- Kerstboom gaat automatisch aan en uit (alleen bij kerst

)
- Als het CO2 niveau te hoog is, krijgen we de melding om een raam te openen
- Als we smorgens op staan, gaat onder de radio aan
- Als de stofzuiger klaar is of een error heeft krijgen we een melding
Berging
- Melding als iemand door onze garagedeur komt
- HA houdt bij wanneer de waterontharder regenereert en voorspelt het volgende moment
Buiten
- Melding zodra vuilnis die dag opgehaald wordt
- Buitenlampen gaan aan, kwartier na zonsondergang en gaan weer uit om 0:00
- Als de camera een auto op de oprit detecteert en we zijn net niet door de garage deur gekomen of net thuis gekomen, krijgen we een melding. Geldt ook voor personen.
Onderweg
- Op het moment dat de bluetooth verbinding met 1 van onze auto's wordt verbroken, slaan we de huidige locatie op
- Als we op het werk vertrekken, krijgt de ander een melding met geschatte reistijd. Tot die tijd is de locatie ook te volgen in Home Assistant zelf.
Overige
- Wanneer ik de vakantiemodus aan zet, gaan alle apparaten uit, temperaturen omlaag en gaan alle bewegingsmelders een melding uitsturen als ze beweging zien
- Als mijn crypto inkomsten verdubbeld zijn krijg ik een melding. Misschien verkopen?
- S'avonds gaat de energiebesparing in: Apparaten die we niet gebruiken worden uitgeschakeld tot de volgende ochtend
- Iedere eerste zaterdag van de maand krijgen we een melding om onze lenzen te vervangen
- Op een paar plekken liggen lekkage sensoren. Als die water detecteren krijgen we een melding
- Als we prijs hebben bij de postcodeloterij, krijgen we een melding
Dashboards
Hieronder staan de dashboards. In volgorde:
Home
Bovenaan staan belangrijke meldingen; Iemand onderweg naar huis, vuilnis, regen die verwacht wordt, wasmachine eind tijd, etc.
Daaronder volgt wat algemene informatie.
0, 1, en 2
Informatie per verdieping. Alle apparaten op die verdieping kunnen daar bediend worden of ingezien worden.
Overige
De overige dashboards spreken wel voor zich geloof ik
Todo’s
- Ik wil het sproeien van de tuin beter instelbaar maken dat dit s’nachts gebeurt