Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3
Acties:

• Trussardi99
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-03 09:19
Matched: Veloretti
ro8in schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 06:32:
Dit is misschien al een paar keer voorbij gekomen. Maar mijn zoontje rijd dus op een Vanmoof, maar mede dankzij zijn voorzichtigheid begint deze fiets toch echt uit elkaar te vallen. Ben een aantal fietsenmakers langs geweest, maar ze willen er niet aan sleutelen. Heb zijn achterband maar geplakt en nu doet hij het weer voor even. Maar eigenlijk heb ik geen zin meer in dit gedoe en ga ik voor hem gewoon een nieuwe fiets aanschaffen. Nou wil ik echt heel erg graag niet weer in dezelfde situatie komen dat ik met een niet te repareren fiets kom te zitten mocht het bedrijf erachter een vanMoofje doen.
Nou is de grote vraag kan ik ergens gewoon een lijst vinden van fietsen die wel prima door elke fietsenmaker te repareren en te onderhouden zijn? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Elke keer krijg je natuurlijk gewoon de standaard antwoorden van je lekker een Batavus of Gazelle, maar die fietsen zien eruit alsof mijn oma er nog niet op gezien zou willen worden. Echter modellen als Cowboy en Tenways ben ik bang dat ik weer met dezelfde proprietary shit kom te zitten.

Wat zijn nou de merken welke wel gewoon mooie fietsen maken, maar wel gewoon standaard onderdelen gebruiken en natuurlijk nog een beetje een leuke prijs hebben?
Kijk eens bij Cortina.
De Cortina E-Lett, E-Blau en E- Silento zijn alle drie fietsen waar nog wel een designer aan te pas is gekomen.
Ik heb onlangs een E-Silento aangeschaft na lang getwijfeld te hebben over de aanschaf van een Veloretti.

De aanwezigheid van servicemogelijkheden in de buurt heeft mij laten besluiten voor de Cortina te gaan, mede door minder goede ervaringen met idd, Vanmoof.

Maar ik ben het met je eens, de gemiddelde fiets ziet er niet uit, onbegrijpelijk.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 19:02
@ro8in
Het merk Veloretti? Als ik het goed heb, hoort deze tegenwoordig tot de PON groep (Gazelle).
Veloretti gebruik veel standaard onderdelen maar zal vast ook specifieke onderdelen hebben.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben aan het kijken naar een eerste elektrische fiets, budget max €5000. Het uiterlijk vind ik wel belangrijk, ook het gebruik van goede merken. Ik kijk naar fietsen met een riem, bij voorkeur Bosch middenmotor
Ik ben nu aan het kijken naar een aantal fietsen die me wel wat lijken, elk met voor- en nadelen.

Veloretti Ace Two
https://www.veloretti.com/nl
Gewoon een erg mooi model, deel van de PON groep (stukje zekerheid) en wat goedkoper, €3.300

Nadelen: Bafang motor ipv Bosch. Voor m'n gevoel is Bosch beter, niet zeker of dat zo is.
Geen dealer/ FM in de buurt (omgeving Veenendaal), dus onderhoud e.d is lastiger

Dutch ID Phanton S75
https://dutch-id.nl/fietsen/phantom/
Ook mooi, iets minder mooi dan de Veloretti maar alsnog erg mooi. Motor, Kiox 300, allemaal Bosch.
FM in de buurt.\

Is wel een stukje duurder. Het merk zelf kende ik nog niet, wel prettig dat er een grotere FM organisatie achter zit.

Specialized Turbo Vado 3.0 IGH
https://www.specialized.c...06168?color=348416-206168

Ook een mooi model, dealer in de buurt. Wel veel custom made delen op de fiets.

Wat zijn jullie gedachtes over deze fietsen, tips, ben ik nog merken/types vergeten?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:13
janvanduschoten schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:13:
Ik ben aan het kijken naar een eerste elektrische fiets, budget max €5000. Het uiterlijk vind ik wel belangrijk, ook het gebruik van goede merken. Ik kijk naar fietsen met een riem, bij voorkeur Bosch middenmotor
Ik ben nu aan het kijken naar een aantal fietsen die me wel wat lijken, elk met voor- en nadelen.

Veloretti Ace Two
Gewoon een erg mooi model, deel van de PON groep (stukje zekerheid) en wat goedkoper, €3.300

Nadelen: Bafang motor ipv Bosch. Voor m'n gevoel is Bosch beter, niet zeker of dat zo is.
Geen dealer/ FM in de buurt (omgeving Veenendaal), dus onderhoud e.d is lastiger

Dutch ID Phanton S75
Ook mooi, iets minder mooi dan de Veloretti maar alsnog erg mooi. Motor, Kiox 300, allemaal Bosch.
FM in de buurt.\

Is wel een stukje duurder. Het merk zelf kende ik nog niet, wel prettig dat er een grotere FM organisatie achter zit.

Wat zijn jullie gedachtes over deze fietsen, tips, ben ik nog merken/types vergeten?
Misschien eerst eens opgeven wat je ermee wil gaan doen en wat de eisen zijn

Als ik de modelen bekijk die je aangeeft is bv lage instap voor u geen must
Is een autpmaat een wens of niet.
Kleur
enz.....

Zoals ik iets hogerop aan geef heb ik een zwarte Dutch ID Phantom S75 automaat waar ik super tevreden over ben.

Hij is voorzien van een Purion 200 schakel unit en de Kiox 300 is vervangen door een 500
Het gemak dient immer de mens :)

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Veloretti Ace Two

Dutch ID Phanton S75
FM in de buurt.\

Veloretti Ace Two:
Erg lelijke fiets (maar goed, dat is subjectief). En inderdaad teveel nadelen: Bafang motor, geen fietsenmaker. Maar ook dat de display vast in het frame zit. Dat betekent als ie kapot gaat (vochtschade, breukjes, vandalisme) dat het een hels karwei is om deze (waterdicht) weer te vervangen. En vind dan ook nog maar eens een fietsenmaker die dat wil doen.
Daarnaast: een vreselijke zithouding die niet aan te passen is. Ook is de accu niet verwijderbaar (wat je wel wilt in de winter).

Dutch ID Phantom S75:
Erg mooie fiets (maar goed dat is subjectief..). Goede all-round e-bike met sterke motor en goede remmen. Kwaliteitsonderdelen. Van grote fietsenmaker waar je weer terecht kan.
Prijs vind ik wel erg groot nadeel. Bijna 5000 euro is wel erg veel voor een fiets met deze onderdelen. Vooral ook omdat er bijna nooit aanbiedingen zijn. Je krijgt altijd wel een paar honderd euro korting bij deze fietsen. Maar bij andere fietsen zijn de kortingen vaak wel wat hoger.
Nog wel een tip: als je deze gaat kopen: vraag dan om een Kiox 500 display ipv de standaard Kiox 300 display. Dit kost je maar 25 euro extra.

Specialized Turbo Vado 3.0 IGH:
Mooie fiets met leuke kleuren waar je uit kan kiezen. Ander voordeel is de prijs en het gewicht (scheelt 7 kilo met de Dutch ID en dat is echt veel).
Nadeel inderdaad die custom-made onderdelen en een redelijk onbekende motor. Als er een fietsenmaker in de buurt zit, die dit oplost, is dat geen probleem natuurlijk. Maar toch is dit wel altijd een dingetje om rekening mee te houden.
Ander nadeel (tov de Dutch ID) is dat er maar maximaal 500watt in kan. Enviolo is redelijk inefficient en die slurpt daardoor redelijk wat energy. Meer dan andere naven.

[ Voor 4% gewijzigd door silmaril8 op 28-01-2024 16:13 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:22

Wok

Dakloos...

Veloretti Ace Two

[..]
PON en zekerheid... :') Het enige dat je zeker weet bij PON, is dat ze voor garantie met vakantie zijn :z

PON is echt de grootste gelegaliseerde boevenbende van NL. Als een merk ook maar enigszins gelieerd is aan de PON-groep, zou ik dat juist als een heel groot nadeel bestempelen, want ze laten je gewoon keihard in de kou staan.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-04 18:29

Veloretti Ace Two

Dutch ID Phanton S75
FM in de buurt.\

Als je een premium budget hebt mag je ook naar premium merken kijken. Dat zijn deze alle 3 niet. De DutchID is wel een goede keuze. Maar je kunt met je budget ook naar Flyer, Velo de Ville, Kalkhoff en Riese en Müller kijken. Toch een klasse hoger.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Zo, bedankt voor de reacties!

Ik ben inmiddels al een stuk geholpen met de adviezen hier. De Veloretti Ace Two
is afgevallen. Het model vind ik wel leuk, maar te veel nadelen (Bafang motor en ook geen FM die het in de buurt verkoopt/ kan onderhouden)

De Dutch ID Phanton S75 en Specialized Turbo Vado 3.0 IGH blijf ik mooi vinden, die blijven nog op de lijst.
Flyer kende ik nog niet, die maakt ook mooie fietsen zie ik. Zo te zien komt er een nieuw model aan, de Flyer SL, ik kan er alleen nog weinig info over vinden.
.
Velo-de-ville, daar heb ik een hele studie voor nodig om te zien wat dat allemaal is, zoveel keuze en (nog) geen idee wat goed/beter is voor mij... Vanavond maar eens verder kijken.

Het is voornamelijk voor woon-werk verkeer, 5-10 km enkele rit. Ik zag op Youtube ook een FM die vertelde dat een sterke motor ook niet zaligmakend is. Ik heb ook voornamelijk een vlakke route met een kleine helling, spannender wordt het niet. Mogelijk is 75/85 kW dan overkill. Hebben meer mensen die ervaring?
Binnenkort maar eens een proefrit maken, kijken hoe het voelt.

Qua motor heb ik wel een goed gevoel bij Bosch, ook de Kiox 500. Ik zie dat sommige merken een Bosch Intuvia gebruiken, is dat (eenvoudig) te upgraden naar Kiox 300/500?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:01
janvanduschoten schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:07:

Ik ben inmiddels al een stuk geholpen met de adviezen hier. De Veloretti Ace Two
is afgevallen. Het model vind ik wel leuk, maar te veel nadelen (Bafang motor en ook geen FM die het in de buurt verkoopt/ kan onderhouden)

De Dutch ID Phanton S75 en Specialized Turbo Vado 3.0 IGH blijf ik mooi vinden, die blijven nog op de lijst.
Flyer kende ik nog niet, die maakt ook mooie fietsen zie ik. Zo te zien komt er een nieuw model aan, de Flyer SL, ik kan er alleen nog weinig info over vinden.
.
Velo-de-ville, daar heb ik een hele studie voor nodig om te zien wat dat allemaal is, zoveel keuze en (nog) geen idee wat goed/beter is voor mij... Vanavond maar eens verder kijken.

Het is voornamelijk voor woon-werk verkeer, 5-10 km enkele rit. Ik zag op Youtube ook een FM die vertelde dat een sterke motor ook niet zaligmakend is. Ik heb ook voornamelijk een vlakke route met een kleine helling, spannender wordt het niet. Mogelijk is 75/85 kW dan overkill. Hebben meer mensen die ervaring?

Qua motor heb ik wel een goed gevoel bij Bosch, ook de Kiox 500. Ik zie dat sommige merken een Bosch Intuvia gebruiken, is dat (eenvoudig) te upgraden naar Kiox 300/500?
Ik zou met dat gebruik niet de sterkste motor van Bosch nemen, maar de gewone Performance Line of Active Line plus. De CX is er vooral voor mountain bikes, maar met de actuele standen is ook goed te rijden hoor.

Staar je dus niet blind op dat koppel van 75Nm (gelukkig geen vermogen van 75 kW, daar kan je een auto mee aan drijven).
Kijk vooral naar een FM die in je buurt zit en één van de merken aan biedt.
Zeker voor VdV kan een FM je helpen de juiste samenstelling te maken.
Geen idee of een Kiox nu echt wat toe voegt. Ik hou er niet zo van als bv navigatie ingebouwd is in een systeem dat te sterk verweven is met de fiets.
Toen ik mijn fiets kocht was er de Nyon1, en die was niet goed, en werd ook niet echt vervangen door een nieuwe versie die je makkelijk kan upgraden. Dus ik gebruik een Garmin.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Foxhill
janvanduschoten schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:07:

.

De Upstreet SL is nog niet geleverd. Dus er is nog weinig over geschreven. Upstreet 7.43 voldoet ook aan je wensenlijstje.

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:38
Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:29:
[...]

R&M is de Mercedes onder de fietsen. De Rohloff naaf is de Rolls onder de naven.

Deze fiets is zowat full option uitgerust met dubbele batterij en vering.
Enig nadeel aan die fiets is dat die nogal zwaar uit valt, maar het comfort zal top zijn.
Kijk eens wat die nu nieuw zou kosten…. Het zal kort bij 10 k zitten.

Ik twijfel niet aan de robuustheid van de fiets, en 5000km is niet veel.
Of je er 5500€ voor over hebt is natuurlijk iets wat alleen jij kan beslissen.

Je kan natuurlijk ook verder zoeken en er eentje kopen met een goedkopere naaf of enkele batterij. Zoals de fiets nu is, is dit een typische trekkingfiets waarmee je de alpen over geraakt met bepakking.
Bravertal schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Catalogusprijs is €8.200 dus de verkoopprijs was misschien wel lager (of gratis extra toebehoren). €2.700 daling in twee jaar vind ik eigenlijk te weinig. Persoonlijk vind ik meer een bedrag redelijk onder de 5k, laat je weten hoe het afgelopen is?
Athome schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Het lijkt er op dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Yamaha is de motor en Rohloff is alleen de naaf. Je kan de pecentages van de 2 op geen enkele manier met elkaar vergelijken.
Je moet de Enviolo HUB met een ratio van 380% vergelijken met de Rohloff E14 (526%).
Met de percentages wordt bedoeld dat bij de Enviolo het verschil tussen de laagste en hoogste versnelling 3.8 keer is. Je moet de in de laagste versnelling dus 3.8x vaker rond met de trappers dan in de hoogste versnelling bij dezelfde snelheid.
Bij de Rohloff is dit 5.26x

Technisch gezien is de Rohloff is de absolute winnaar. Grotere range, beter rendement en geschikt voor een hoger koppel. De versnellingen van Rohloff merk je bijna niet.
Als de fiets een 25 km/u variant is. Is de Rohloff eigenlijk overkill. Te veel versnellingen. Tenzij de bedoeling is om de heuvels/bergen in te gaan. Dan zal je genieten van de Rohloff en zal de Enviolo te kort gaan komen.

Ik fiets zelf met een Rohloff op een R&M Charger 3 HS (High Speed). Tot op de dag van vandaag nog altijd blij dat ik de gigantische meerprijs voor de Rohloff betaald heb en niet de veel goedkopere Enviolo gekozen heb.
jimh307 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Wat een prijzen en wat een fiets :)

Zelf zou ik nooit een e-bike kopen die tegen de tien mille aanzit. Ik onderschat het comfort en de betrouwbaarheid zeker niet en met een Rohloff naaf zit je echt gebakken. Alleen zou ik me over 2 dingen lichtelijk zorgen maken en dat is dat zo'n fiets gewild is/wordt onder het dievengilde en dat de verzekering rete duur gaat worden.

Toen ik mijn fiets net had ging ik naar de appie toe en toen ik terug kwam had iemand een dikke klodder snot op mijn fiets gespuugd. Gewoon pure jaloezie en afgunst en ik werk ook hard om zo'n fiets te kunnen kopen en onderhouden, mag het? Bij de Aldi heb ik het nog nooit meegemaakt (maar die zit in het dorp 700 meter van mijn huis). Vandaar dat ik al moet opletten met een fiets van 3700 euro (Gazelle ultimate C8+ belt), hoe moet ik opletten voor een fiets die nog eens 2,5 keer zo duur is?

*iets van met de ogen kijken en niet met je handjes
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor deze berichten destijds. O+ _/-\o_ O+
Ik zou er op terug komen, en heb mijn tijd daarvoor genomen. :9B

Ben uiteindelijk na wat testritjes op andere fietsen (Giant Stormguard, Cube, Batavia, Veloretti,Stromer ST3) toch gegaan voor de Riese & Müller superdelite rohloff GT.

Heb de fiets uiteindelijk in Augustus 2023 overgenomen voor 4000 euro van de 1e eigenaar, er stond 4700km op de teller.
Ik vond dat in de eerste instantie veel, maar achteraf vind ik dat meevallen want ik fiets in een enkele rit naar werk al tussen de 22 en 25 kilometer qua afstand, sommige dagen fiets ik 100km op een dag.

En je had helemaal gelijk, het comfort, het fietsen, de accu's, onderhoud, allemaal top!
Heb geen storingen gehad met het bosch Kiox display/systeem, de Rohloff naaf/versnellingen geeft ook geen problemen en schakelt heel soepel.
Het zadel heb ik vervangen voor een respiro relaxed van Selle Royal, waardoor licht gebogen of rechtop zitten geen probleem is.
De respiro relaxed ziet er wat logger en groter uit, maar zit heel comfortabel voor ritjes langer dan 1,5 uur.
Mijn enkele rit naar werk (22/25km) leg ik af in gemiddeld 45 min.
Voor de plezier ritten rij ik soms afstanden van 50km of langer, en dan is dit zadel wat relaxer dan het originele zadel wat er op heeft gezeten.

Een telefoonstandaard op het stuur gezet i.v.m. navigatie, en een nieuw stevig kettingslot erbij gekocht.
Ben heel tevreden met de Superdelite, merk dat ik elke keer toch wat verder ben gaan fietsen bij mooi weer, of wat leukere routes pak, zelfs in december gewoon op de fiets naar werk gegaan wanneer het niet al te hard regende.
Af en toe ook echt offroad gegaan met de fiets, heb de standaard suntour voorvork en vering er op zitten,
voor mij is dat voldoende.

In de afgelopen maanden heb ik weinig onderhoud hoeven plegen, binnenkort een achterband laten vervangen.
De fiets is makkelijk te onderhouden, de riem af en toe afspoelen met water, en de vering in de gaten houden is zo een beetje alles wat ik voor nu doe.
Je hebt makkelijk toegang tot de remblokjes/schijven, het achterwiel en voorwiel zijn gemakkelijk te verwijderen, je kan als hobbyist redelijk veel zelf doen.
Qua accu's, ik heb 2x 500 watt in het frame zitten, waarvan 1 accu aan de bovenkant, 1 accu aan de onderkant, zijn beide te verwijderen met de abus fietsleutel.
Ik rij meestal op de fiets met de sport/turbo stand en haal met gemak 80km qua afstand.

Heb daarnaast 2 snel laders, 2 normale laders, en 2 compacte laders.
1 snellader ligt op werk in mijn kluis voor het geval het nodig is, 1 compacte lader altijd in 1 van de fiets tassen.

Ik heb ervoor gekozen om de fiets niet te verzekeren, de fiets laat ik zelden zomaar buiten staan, op werk staat hij altijd in een afgesloten garage, voor andere locaties zorg ik voor een bewaakte (betaalde) stalling.
Tripjes waarbij ik de fiets buiten moet laten staan omdat het echt niet anders kan, zet ik de abus slot (bordo vouwslot) en een dik kettingslot om het frame van mijn fiets en een fietsenrek.

2 minpunten wat ik heb ervaren met de fiets:
1. Is iets cosmetisch, namelijk dat de tassen op de bagage drager krassen op het frame van de bagagedrager achterlaten, dit zie je niet als de tassen er op zitten.
Heb wat schuimrubber op het frame geplakt zodat de tassen daar over heen bewegen.
2. De fiets is inderdaad wat zwaarder dan andere fietsen, dit merk je als je zonder ondersteuning fietst.
Voor de rest geen minpunten, behalve dat mijn vrouw de fiets soms pakt en uren weg is.

Was sceptisch over e-bikes, maar nogmaals dank, ben tevreden met mijn fiets! _/-\o_

Hieronder een foto zonder de tassen op de bagage drager, en nog het oude zadel (foto is van september), zal binnenkort wat nieuwe foto's maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_etANSBpUs-sr4J82CPqTh21G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pM7igQT3uwKPNFrRJSK5ZMb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4SLT6yJguBpFISnwrQCjQ4gbf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFOAl3WGymvNCwOedcaKRzXn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door C3kChennie op 05-02-2024 15:21 ]

Verwijderd

Ik twijfel tussen de Watt Brooklyn Black Edition en de Veloretti Ace 2. Kom op deze twee uit Welke is het beste? De Ace2 is goed 1000 euro duurder, maar dat ook waard?

• elinx
  • Laatst online: 15:10
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:30:
Ik twijfel tussen de Watt Brooklyn Black Edition en de Veloretti Ace 2. Kom op deze twee uit Welke is het beste? De Ace2 is goed 1000 euro duurder, maar dat ook waard?
"De beste" is niet te zeggen, beide ebikes zijn van een andere categorie. De enige overeenkomst is het "trendy" model.

De één heeft een achternaaf motor, een relatief kleine accu en een vast verzet, de ander een middenmotor met een flinke accu en Enviolo versnellingsnaaf. Daar zit een flink prijsverschil tussen.
Echter gaat het niet om een Bosch middenmotor, maar slechts een Bafang M200. Een M4xx was mi meer passend geweest. Dus ook voor die prijs is er bezuinigd op onderdelen.
Wil je vergelijken dan moet je dat doen met ebikes in een gelijke categorie.Dan zal je merken dat de prijzen veel dichter bij elkaar liggen en zien dat Veloretti niet "de beste" is.

Echter voor de afweging "wat te kiezen" gaat het niet alleen om prijs en model, maar ook wat je met de ebike wilt gaan doen.
De Brooklyn is denk ik vooral voor korte afstanden en stadsgebruik geschikt.
Vanwege het ontbreken van versnellingen zal je bij wat langere afstanden en verschillende weersomstandigheden mi al gauw te snel of te langzaam trappen.

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 07-02-2024 00:29 ]

• elinx
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:11:
.... allemaal dingen waar ik niet over na heb gedacht ......

Mogelijk was de Tenwaya Ago T ook nog een optie
In dat geval raad ik je aan om de openingspost eens door te lezen.
Daar worden de meeste zaken waar je op moet letten wel vermeld.

De Ago T is al mbt specificaties meer vergelijkbaar met de Veloretti, heeft ook een Enviolo versnellingsnaaf, maar wel een meer krachtige Bafang M420 voor bovendien een scherpere prijs.
Gizz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:20:
....
Het blijft toch voor een groot deel persoonlijke voorkeur. ....
Precies. Voordeel van de CGO600 pro is de trapkrachtsensor, die een natuurlijke fietservaring geeft.
Iets wat bij veel naafmotoren ontbreekt, zoals oa ook bij de eerder genoemde Watt Brooklyn die slechts een rotatiesensor heeft.

Op internet prijzen en specificaties vergelijken is één, maar de volgende stap is toch echt proefrijden.
Verschillende configuraties, zoals motoren, sensoren en versnellingssystemen geven een verschillende rijervaring.
Ook moet je afwegen hoe en waar het onderhoud van de ebike gaat plaatsvinden.
Al zijn de prijs en specificaties nog zo aantrekkelijk. Als de ebike niet lekker zit en/of fietst of het onderhoud is moeizaam, zal je er niet tevreden over zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 07-02-2024 12:41 ]

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:12
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:30:
Ik kan niets zeggen over de Veloretti maar ik heb zelf 10.000 km naar volle tevredenheid op de Brooklyn gefietst. Lange afstanden, buiten de stad, door weer en wind. Alles wat genoemd is over eigenschappen is waar maar voor mij was het prima en de prijs-kwaliteit prima.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Bla65 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Ik kan niets zeggen over de Veloretti maar ik heb zelf 10.000 km naar volle tevredenheid op de Brooklyn gefietst. Lange afstanden, buiten de stad, door weer en wind. Alles wat genoemd is over eigenschappen is waar maar voor mij was het prima en de prijs-kwaliteit prima.
Freebike Brooklyn toevallig? Die heb ik ongeveer anderhalf jaar en bevalt me zeer goed.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GeorgeBfast schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Ik heb de Stella Morena Premium FI als het eind april is 2 jaar en nu al 5600 probleemloze kilometers mee gemaakt. Zo'n fantastische fiets . Enviolo Automatiq is fantastisch in combinatie met de sterke Bosch Perfomance Line CX motor met 85 nm . Bij een stoplicht flits je weg. Ik kan de cadans mooi instellen en fiets meestal met 60-65 omwentelingen. Verder is de Stella prachtig afgewerkt met mooie kabelintegratie zoals nu veel later andere merken ook krijgen. Voor mijn vrouw heb ik een Stella Tierra Pro gekocht en dat is echt een waanzinnig mooie E bike met de beste specs en zelfs ABS. :)
Ik kon Stella gisteren helaas niet bereiken en per vandaag zijn alle acties aangepast.. Ik had onlangs een mooi aanbod onderhandeld voor een Stella Morena Premium MDB FI mét 625 Wh accu upgrade voor €3000, maar dat is per vandaag al minimaal €3500 geworden omdat de actie tot 1 april liepen.

Ik heb nu voor €3729 een Gazelle Ultimate C380 HMB 2024 H61 (Dames model) besteld. Van alle testritten vond ik deze fiets het beste fietsen en ook oerdegelijk qua onderdelen en frame.

Dit keer gekozen voor een degelijk merk met service op 2 kilometer afstand (fietsvoordeelshop). Na Cowboy en Veloretti ben ik wel toe aan een fiets zonder kinderziektes en geklooi met service op afstand.. een nieuwe levensfase :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Tommie12
stin00 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:13:
[...]

Ik kon Stella gisteren helaas niet bereiken en per vandaag zijn alle acties aangepast.. Ik had onlangs een mooi aanbod onderhandeld voor een Stella Morena Premium MDB FI mét 625 Wh accu upgrade voor €3000, maar dat is per vandaag al minimaal €3500 geworden omdat de actie tot 1 april liepen.

Ik heb nu voor €3729 een Gazelle Ultimate C380 HMB 2024 H61 besteld. Van alle testritten vond ik deze fiets het beste fietsen en ook oerdegelijk qua onderdelen en frame.

Dit keer gekozen voor een degelijk merk met service op 2 kilometer afstand (fietsvoordeelshop). Na Cowboy en Veloretti ben ik wel toe aan een fiets zonder kinderziektes en geklooi met service op afstand.. een nieuwe levensfase :+
Goede keuze hoor!

Zo'n acties die maar tot een vaste datum lopen, of een offerte die NU en wel DIRECT moet ondertekend worden, daar gaan mijn haren van recht staan.
Meestal zeg ik dan dat mijn moeder mijn fiets wil sponsoren, maar wel eerst wil zien wat ik wil kopen.
Als dat niet kan, dan heeft het geen zin, en maak ik aanstalten om buiten te stappen. Meestal krijg ik dan wel ineens extra tijd...
Ze doen dat natuurlijk opdat je niet verder kan kijken.

• stin00
  • Niet online
Afgelopen dinsdag kon ik m'n Gazelle Ultimate C380 (2024) H61 ophalen bij Fietsvoordeelshop. Na Cowboy en Veloretti was het toch wel fijn dat ik m'n ebike dit keer volledig afgemonteerd en nagekeken kon ophalen bij een fysieke winkel :) Geen wielen/stuur/trappers monteren, remklauwen centreren of erachter komen dat een remschijf krom is of de motor kaduk uit de doos komt.

Na nog een kort testritje tevreden afgerekend en naar huis gefietst. Prima actieve zithouding en hij fietst echt subliem! De 75nm BES3 Bosch motor is opvallend stil.. de Stella Morena met non-smart 85nm Bosch maakte echt flink lawaai tijdens de testrit. De enige nadelen die ik met moeite kan noemen zijn het gebrek aan verende zadelpen en de kabels voorop bij het stuur, die zouden iets mooier afgewerkt kunnen worden. Maar hij fietst echt heerlijk, het voelt aan als een stabiele tank met flink veel power.

Aanvankelijk had ik de 500 Wh accu gekozen, maar begon vandaag toch weer te twijfelen.. dus ik heb de winkel gebeld en mocht hem nog komen omruilen voor een 625 Wh variant (+€200). Ben sowieso elke keer goed geholpen, dus kudos voor Fietsvoordeelshop Groningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SpT5bq_X0eBYlv1_Sn0nViLDOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOtuePmMok8J1Re1diTIk9Uy.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• stin00
  • Niet online
J rock schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:24:
[...]
Met een andere stuurpin zou dit moeten lukken.

Het zadel zit wel degelijk vast met een slot hoor, je kan deze wel in hoogte verstellen maar er niet uithalen als het slot actief is.

Vandaag leveren ze de 2de fiets Crivit Urban y voor mijn vrouw :P
Wellicht dat ik naar de verkeerde fiets kijk, maar ik zie toch echt een stuurpen met geïntegreerd stuur? Om dit aan te kunen passen moet er dan een verstelbare stuurpen op inclusief een ander stuur. Dat is nou een groot nadeel aan al die 1-size-fits-all fietsen met custom onderdelen zoals Cowboy, Veloretti en Lidl. Het ziet er allemaal slick uit, totdat je graag de ergonomie wil aanpassen. Daarnaast moet er ook gekeken worden hoeveel speling de voor- en achterremkabels hebben: zijn deze lang genoeg om het stuur te verhogen? Anders moeten deze verlengd worden en dat is een zeer kostbaar geintje voor een Lidl fiets (Al zie ik in de video's dat de kabels relatief lang zijn, daar lijkt wel wat speling in te zitten voor een hoger stuur).

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 30-04-2024 12:38 ]

• stin00
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:35:
Afgelopen dinsdag kon ik m'n Gazelle Ultimate C380 (2024) H61 ophalen bij Fietsvoordeelshop. Na Cowboy en Veloretti was het toch wel fijn dat ik m'n ebike dit keer volledig afgemonteerd en nagekeken kon ophalen bij een fysieke winkel :) Geen wielen/stuur/trappers monteren, remklauwen centreren of erachter komen dat een remschijf krom is of de motor kaduk uit de doos komt.

Na nog een kort testritje tevreden afgerekend en naar huis gefietst. Prima actieve zithouding en hij fietst echt subliem! De 75nm BES3 Bosch motor is opvallend stil.. de Stella Morena met non-smart 85nm Bosch maakte echt flink lawaai tijdens de testrit. De enige nadelen die ik met moeite kan noemen zijn het gebrek aan verende zadelpen en de kabels voorop bij het stuur, die zouden iets mooier afgewerkt kunnen worden. Maar hij fietst echt heerlijk, het voelt aan als een stabiele tank met flink veel power.

Aanvankelijk had ik de 500 Wh accu gekozen, maar begon vandaag toch weer te twijfelen.. dus ik heb de winkel gebeld en mocht hem nog komen omruilen voor een 625 Wh variant (+€200). Ben sowieso elke keer goed geholpen, dus kudos voor Fietsvoordeelshop Groningen.

[Afbeelding]

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-04 14:04
Ik zit met een twijfel en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik zoek een Kalkhoff E-bike (damesmodel, zodat mijn dochters er ook op kunnen). Nu heb ik wat rondjes gefietst op een Image 1.B Move, Image 3.B Move en de nieuwe Image L Advance (allen met riem), daarnaast op een Veloretti Ivy 2 en een Gazelle Chamonix. Mijn vriendin heeft een donkergrijze 3.B uit 2021 en ik wil niet dezelfde, dus die viel af. Jammer dat Kalkhoff die niet in andere kleuren levert. Uiteindelijk sprak de groene Image L Advance mij het meeste aan, maar die is het duurst (€3500). Nu kwam ik online een demo Kalkhoff 3.B Move (2024) tegen. Die heeft een ketting ipv een riem, maar is meer dan €1000 goedkoper. Hierdoor twijfel ik. De ketting is minder en volgens mij is de kleur bijna hetzelfde als de Kalkhoff van mijn vriendin. Ik wil geen ANWB-stelletje zijn. Wat zouden jullie doen?

Zijn er nog andere aanraders? Eisen:
- Budget €2500 - €3500
- Wat stoerder city-model
- Damesmodel
- A-merk
- Middenmoter
- 50 - 65 nm motor (niet sterker, want minder veilig voor mijn dochters)
- Accu in het frame
- Accu minstens 400 Wh
- 5 - 8 Naafversnellingen
- Bij voorkeur riem
- Hydraulische remmen

• Tommie12
L.N. schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:56:
Ik zit met een twijfel en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik zoek een Kalkhoff E-bike (damesmodel, zodat mijn dochters er ook op kunnen). Nu heb ik wat rondjes gefietst op een Image 1.B Move, Image 3.B Move en de nieuwe Image L Advance (allen met riem), daarnaast op een Veloretti Ivy 2 en een Gazelle Chamonix. Mijn vriendin heeft een donkergrijze 3.B uit 2021 en ik wil niet dezelfde, dus die viel af. Jammer dat Kalkhoff die niet in andere kleuren levert. Uiteindelijk sprak de groene Image L Advance mij het meeste aan, maar die is het duurst (€3500). Nu kwam ik online een demo Kalkhoff 3.B Move (2024) tegen. Die heeft een ketting ipv een riem, maar is meer dan €1000 goedkoper. Hierdoor twijfel ik. De ketting is minder en volgens mij is de kleur bijna hetzelfde als de Kalkhoff van mijn vriendin. Ik wil geen ANWB-stelletje zijn. Wat zouden jullie doen?

Zijn er nog andere aanraders? Eisen:
- Budget €2500 - €3500
- Wat stoerder city-model
- Damesmodel
- A-merk
- Middenmoter
- 50 - 65 nm motor (niet sterker, want minder veilig voor mijn dochters)
- Accu in het frame
- Accu minstens 400 Wh
- 5 - 8 Naafversnellingen
- Bij voorkeur riem
- Hydraulische remmen
Niks mis met je eisen als je daar het budget voor uit trekt.
Maar waarom alleen Kalkhof?
Zowat elk A-merk kan aan je eisen voldoen, en ik zou die gewoon zo lokaal mogelijk kopen.

• L.N.
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:00:
[...]

Niks mis met je eisen als je daar het budget voor uit trekt.
Maar waarom alleen Kalkhof?
Zowat elk A-merk kan aan je eisen voldoen, en ik zou die gewoon zo lokaal mogelijk kopen.
De Kalkhoff’s zijn volgens mij net iets goedkoper dan andere merken. De Gazelle Chamonix vond ik minder mooi dan de Kalkhoff’s en een Ultimate is een stuk duurder. Het automatisch schakelen van de Veloretti vond ik niet fijn (en mijn dochters verschrikkelijk). Riese & Müller of Koga is natuurlijk heel mooi, maar buiten budget. Victoria spreekt mij als merk niet aan en Cube zie ik niet in de regio. Verder zie ik in de regio wat minder aanbod van andere merken.

• sdibrhm
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-01-2025
Op zoek naar advies! Ben een leek in de fietsenwereld. Is een Veloretti E-Bike een scam of wel degelijk de moeite waard voor het prijskaartje? Ik overweeg de aanschaf van een e-bike voor woonwerkverkeer van ongeveer 20 kilometer enkele reis. Daarnaast zal de fiets dagelijks gebruikt worden voor ritjes in de stad. Via de werkgever kan ik ongeveer 40% besparen op de aanschafprijs, een verzekering moet ik zelf apart regelen.

Alle suggesties welkom!

• L.N.
sdibrhm schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:40:
Op zoek naar advies! Ben een leek in de fietsenwereld. Is een Veloretti E-Bike een scam of wel degelijk de moeite waard voor het prijskaartje? Ik overweeg de aanschaf van een e-bike voor woonwerkverkeer van ongeveer 20 kilometer enkele reis. Daarnaast zal de fiets dagelijks gebruikt worden voor ritjes in de stad. Via de werkgever kan ik ongeveer 40% besparen op de aanschafprijs, een verzekering moet ik zelf apart regelen.

Alle suggesties welkom!
Volgens mij is het wel de moeite waard, maar ga zeker proefrijden. Ik heb er een stukje op gefietst en vond de fiets zeer netjes afgewerkt en mooi om te zien. Maar het automatische versnellingssysteem vond ik verschrikkelijk. Bergop veel te zwaar trappen en op een plat vlak te licht (getest in Valkenburg). Ook het schakelen vond ik veel te laat gebeuren. In de reviews kom je dit niet tegen, waardoor ik niet weet of ik een afwijkend mening heb of dat het schakelen bij mijn proefrit niet goed ging.

• stin00
  • Niet online
sdibrhm schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:40:

Alle suggesties welkom!
Prima fiets wanneer alles goed werkt. Zodra je klantenservice support nodig hebt kan een reactie 1 dag tot 5 weken duren, geen peil op te trekken. Als bij grote problemen de fiets weg moet ter reparatie is het een gedoe met afhalen en weer brengen, duurt ook lang. Ik heb 2.5 jaar de Ace 1 gehad en 2 weken de Ace 2.

Mooi strakke fietsen om te zien met redelijk veel standaard componenten: bafang motor, samsung accu, gates aandrijving, enviolo automatiq en shimano remmen. Wel bespaard op voorvork, wielen/spaken, handvatten en eigenlijk al het andere kleine spul (roestende boutjes, afmonteren motor/crank zonder speling etc). Software is onbruikbaar/waardeloos, werkt vaker wel dan niet en beloofde updates komen niet.

Voor woonwerkveker, zeket met 20km enkele reis, vind ik dat je iets te ver voorover zit, maar hangt ook van je lengte af. Ik zou dan liever een speed pedelec of degelijker merk (gazelle etc) overwegen bij een lokale dealer.. ook voor onderhoud. Ik vind internetmerken Cowboy, Vanmoof en Veloretti niet betrouwbaar genoeg voor grote werk afstanden. Al heeft Veloretti wel wat lokale fietsenmakers in hun dealer netwerk, maar dat moet nog wat beter van de grond komen.

Ik heb erg genoten van de Ace 1 en hij fiets heerlijk als alles goed werkt. Maar heb wel de nodige problemen gehad met tikkende voorvork, slechte remmen, motor issue en wat ander geklooi. Als je van een ebike afhankelijk bent voor werk zou ik iets betrouwbaarders kiezen bij lokale fietsenmaker.

Zie ook: Ervaringen met Veloretti Electric
L.N. schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:09:
[...]
Volgens mij is het wel de moeite waard, maar ga zeker proefrijden. Ik heb er een stukje op gefietst en vond de fiets zeer netjes afgewerkt en mooi om te zien. Maar het automatische versnellingssysteem vond ik verschrikkelijk. Bergop veel te zwaar trappen en op een plat vlak te licht (getest in Valkenburg). Ook het schakelen vond ik veel te laat gebeuren. In de reviews kom je dit niet tegen, waardoor ik niet weet of ik een afwijkend mening heb of dat het schakelen bij mijn proefrit niet goed ging.
Klinkt als een enviolo software bug, hardware defect of slechte kalibratie. Heb ik zelf nooit problemen mee ondervonden, trapte altijd netjes de juiste cadans.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 12-08-2024 13:59 ]

Verwijderd

@roffeltjes

Helaas zelf slechte ervaringen bij Stella, maar @GeorgeBfast kan gewoon echt mazzel.hebben dat zijn vestiging is die wel alles netjes naloopt enz.

Maar na Stella weet ik niet of Tenways, Cowboy, Veloretti enz allemaal wel te vertrouwen is.
Lees veel problemen, die helaas te vaak goed geluld worden.

Ik lees dus eigenlijk niets ocer Gazella, Sparta, R&M, Koga, Kalkhoff enz.

Zelfs Cortina hoor ik niets over!

Ik ben nog steeds zoekende, maar wil graag langer dan 3 tot 4 jaar ermee doen.

• Foxhill
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:56:
@roffeltjes

Helaas zelf slechte ervaringen bij Stella, maar @GeorgeBfast kan gewoon echt mazzel.hebben dat zijn vestiging is die wel alles netjes naloopt enz.

Maar na Stella weet ik niet of Tenways, Cowboy, Veloretti enz allemaal wel te vertrouwen is.

Ik lees dus eigenlijk niets ocer Gazella, Sparta, R&M, Koga, Kalkhoff enz.

Zelfs Cortina hoor ik niets over!

Ik ben nog steeds zoekende, maar wil graag langer dan 3 tot 4 jaar ermee doen.
Verschil tussen Cortina en het rijtje van Stella etc is dat Cortina via gewone fietsenmakers gaat. Cortina is een voordeliger merk, maar wordt daardoor wel gewoon goed rijklaar gemaakt.

Deze week had ik een Stella Vicenza met Bosch in de werkplaats. Bijna nieuw. Fiets is prima. Alleen afgeleverd met een slappe ketting, nergens vet op en de versnelling niet goed afgesteld.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-04 15:21
@roffeltjes

Nogmaals, ik heb geen reden om zijn ervaring in twijfel te trekken, maar er zijn gewoon teveel redenen om het merk niet aan te raden.

Tenways is gewoon goedkoop, dus als.je dat snapt kan het een goede keuze zijn, zeker als je hem via de plaatselijk FM kan krijgen.

Maar het is niet een van de bekendere merken die je noemt, ook hier geldt gewoon dat je krijgt waar je voor betaald. Dus onderdelen recht uit het schap erop gedraaid met weinig vet en zonder gedegen controle na assemblage.

Cowboy houdt het al een tijdje vol, maar ik weet er ook te weiniadč̣g vanaf. Ik vind het qua prijs ook niet heel sterk tenzij ze weer eens overjarige modellen dumpen.

Veloretti zit nu bij Pon en is bizar duur voor wat je krijgt. Ik durf eigenlijk niet eens te stellen of ze het assemblage proces hebben verbeterd na de overname :X

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2024 11:22 ]

• stin00
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:13:
[...]
Cowboy houdt het al een tijdje vol, maar ik weet er ook te weiniadč̣g vanaf. Ik vind het qua prijs ook niet heel sterk tenzij ze weer eens overjarige modellen dumpen.
Cowboy heeft hele wisselende berichten, van verlies https://www.tijd.be/onder...uro-verlies/10461185.html tot aan een maandje waarin wel winst werd gedraaid https://www.bright.nl/nie...nmoof-ebike-van-moof.html .

Maar met de recente software-game ophef laat Cowboy wel zien dat ze heel erg zoekende zijn tussen extreem hip doen en een volwassen bedrijf zijn. Als het doorslaat naar onnodig hip zijn dan kan het wel eens verkeerd aflopen a la VanMoof.

Ik vond de achternaaf motor wel opvallend fijn fietsen trouwens, lekkerder/natuurlijker dan een Bosch middenmotor.
Veloretti zit nu bij Pon en is bizar duur voor wat je krijgt. Ik durf eigenlijk niet eens te stellen of ze het assemblage proces hebben verbeterd na de overname :X
Nee, dat assemblage proces is nog steeds niet goed.

Ik ontving zelf een Ace 2 met totaal verbogen gates beschermkap, een trapper die er héél stroef op ging, een aanlopende schijfrem, wat lichte lakschade en een tikkende voorvork. Dit laatste issue speelt al sinds hun eerste fiets omdat de voorvork extreem goedkoop prularia is. Zelfs de nieuwe Ace 2 heeft dus nog steeds dit probleem, er worden nog altijd fietsen afgeleverd met tikkend balhoofd/voorvork.

Mijn Ace 1 was helemaal problematisch met kapotte motor bij levering. Heb zelfs gehad dat tijdens het fietsen de bout van m'n zadel doormidden knakte; ik kon nog net op tijd afremmen of ik was tegen een auto geklapt. Er zaten ook Chinese 'Schäffer' remmen op die alles behalve betrouwbaar waren.. mooi gefakete Duitse degelijkheid van Chinese hand :+ Gelukkig zijn ze nu al 2 jaar volledig over op Tektro of Shimano.

Ze hebben onlangs ook een behoorlijk grootschalige recall gehad van displays die het niet goed deden. Kan natuurlijk gebeuren, maar dat was een enorme kostenpost.. er zijn echt duizenden fietsen opgehaald.

Veloretti probeert al een tijdje en dealer netwerk uit te rollen. Je kan dan daar fietsen laten repareren, maar ook nieuwe laten afleveren en rij-klaar laten assembleren. Dat begint langzaam op gang te komen, al hebben ze veel meer fietsenmakers nodig.

Ze moeten naast de assemblage vooral eens kappen met het besparen op de voorvork, trappers, zadel, handvatten, schroefjes en andere zaken. Het roest binnen de kortste keren onder je reet vandaan of begint te kraken en piepen.

Fijne fietsen als ze goed werken hoor, die Bafang M200 met Eviolo Automatiq rijdt prima. Maar ik zou er nooit meer eentje aanschaffen als je er ook woon-werk verkeer mee rijdt, niet betrouwbaar genoeg nog. PON moet voor de Ace 3 aan de bak om de kwaliteit op te schroeven.

Verwijderd

wat @stin00 zegt

Ze moeten naast de assemblage vooral eens kappen met het besparen op de voorvork, trappers, zadel, handvatten, schroefjes en andere zaken. Het roest binnen de kortste keren onder je reet vandaan of begint te kraken en piepen.

1000 procent mee eens, voor wat de prijs van een Veloretti kost. Mag je verwachten dat het goed is. Maar dat geld eigenlijk voor alle merken.

Gewoon zo jammer.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
tris123 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:49:

Daarbij vind ik de standaard elektrische fietsen die in Nederland als zijnde "legaal" verkocht worden en aan alle EU normen voldoen niet comfortabel fietsen.. Ik bedoel, als je op snelheid bent wil je zelf doortrappen maar dat wordt al snel verhinderd door het systeem die ervoor wilt zorgen dat jij op die 25 km/uur blijft hangen (Nou zijn alle fietsfabrikanten het er wel mee eens dat het wel wat harder mag en daarom houden ze zich allen aan de maximale toegestane snelheid inclusief de correctie, dus gaan ze allemaal 27 km/uur). Vervolgens moet je minimaal 200 euro spenderen om het systeem voor de gek te houden met een speedbox of een badassbox etc (De "snelheidssensor trick" werkt overigens ook), maar de snelheidsuitlezing is niet accuraat meer.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Op mijn Bosch Performance Line CX kan ik best doortrappen als ik wil. Ondanks dat de ondersteuning afbouwt vanaf 25 km/u en volledig vervalt bij 27 km/u.

Boven de 27 km/u is het bijzonder vergelijkbaar als fietsen op ieder andere fiets van circa 25 - 30 kg. In het vlakke NL, mits je niet te veel moet afremmen, is 29 ~ 32 km/uur gewoon te doen. Geen enkele omzeiling van beperking voor nodig.
tris123 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:49:

Nog een ander puntje waarom ik de, "volgens de normen legale" ebike's maar een gemiste kans vind, is vanwege de kleine actieradius.. Iedereen loopt maar moeilijk te doen over hun accu percentage. Als men ergens komt, dan moet men vervolgens op eco stand weer thuis zien te komen...
Ook dat is eigenlijk gewoon een kwestie van de juiste fiets aanschaffen voor het juiste doel. In tour mode ligt mijn actieradius nog altijd boven de 100 km. Afgelopen jaren ben ik persoonlijk dan ook eigenlijk nog geen enkele keer tegengekomen waarop ik dreigde niet thuis te komen. Inclusief een aantal retour ritjes van circa 120 km waarbij ik van tevoren dacht, dit gaat mogelijk krap worden. Maar onder de streep dan eigenlijk nog circa 40% resterend te hebben.

Toegegeven, ondersteuning slaat bij mij of veel rechte stukken af doordat ik frequent > 27km/uur fiets.

Maar zelfs mocht je dat niet doen, is er nog altijd de optie om bijvoorbeeld een model met dubbele accu pack aan te schaffen.

Het ene hippe merk na het andere. Persoonlijk zou ik er niet snel voor gaan.

Al zeker niet de merken die niet gewoon werken met generieke onderdelen voor de slijtage onderdelen, inclusief accu.

Komt in mijn geval Cannondale weg te vallen van de markt. Zal het mij worst wezen. De Bosch accu is te vervangen. Alle Shimano onderdelen zijn te vervangen. Waarbij de kans vrij klein is dat deze producten wegvallen. Zolang het frame in orde is, blijft de fiets in principe bruikbaar.

Stella is verder natuurlijk niet de eerste met financiële problemen. VanMoof, QWIC gingen al voor. En een doorstart met durfkapitaal is natuurlijk leuk en aardig. Maar de vraag is hoezeer binnen de huidige markt dit soort bedrijven nu echt een ommezwaai zullen kunnen gaan maken.

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 23:06
Ladypurple schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:57:
[...]

Schrijf, omdat 7 niet bevalt, nexus niet af en neem de 5 mee in je vergelijking.
Ik schrijf de nexus af omdat ik geen zin heb om te moeten inhouden met trappen bij het schakelen. Dat is bij de 5 ook zo heb ik vernomen (omlaag schakelen) Wil een vloeiendere overgang tussen versnellingen.
RoD schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:28:
[...]

Met een Nexus zul je minder schakelen omdat de motor al een groot deel van het werk voor je doet. Maar een Automatiq is uiteraard een stuk prettiger. Als ik een nieuwe elektrische fiets zou kopen, zou een Automatiq bovenaan het eisenlijstje komen te staan. Het fietst zo relaxed, wmb onmisbaar.
Thanks! Het wordt inderdaad een automatiq. Even kijken waarmee Veloretti maandag aan komt zetten (nieuwe release)

• Valinor
roffeltjes schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:49:
[...]

Lastig. Voordeel van de nieuwe generatie is dat hij wat langer in het reparatie gamma zal zitten, maar we hebben onlangs nog een Yamaha motor onder garantie laten vervangen. Dat type is pak hem beet 9 jaar oud. Bosch is volgens mij nog sterker in het oude gamma te ondersteunen.

Ik zou naar de bes3 neigen, maar meer dan "liever het courante model" is dat niet.
Bedankt voor het advies. :)
Ik neig inderdaad naar de bes3 nu, ook omdat ik over het hoofd had gezien dat de accu groter is. De bes3 fiets die ik op het oog heb komt met een 625wh accu en het bes2 model met 400wh dus de keuze is snel gemaakt.
Ik wacht nog even op de veloretti bekendmaking (en nog 3 andere fietsen waarvan ik hoop dat ze in de aanbieding gaan) en dan maar volgende week de knoop doorhakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Valinor op 18-09-2024 15:07 ]

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-04 11:50
Valinor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]

Ik neig inderdaad naar de bes3 nu, ook omdat ik over het hoofd had gezien dat de accu groter is. De bes3 fiets die ik op het oog heb komt met een 625wh accu en het bes2 model met 400wh dus de keuze is snel gemaakt.
Ik wacht nog even op de veloretti bekendmaking (en nog 3 andere fietsen waarvan ik hoop dat ze in de aanbieding gaan) en dan maar volgende week de knoop doorhakken.
Zie hierboven veel discussie over kwaliteit en het lang mee gaan van onderdelen etc.
Dan zou ik je heel sterk Veloretti af willen raden. Wij als FM zijn hier nu een paar maanden dealer van en er gaat zoveel stuk aan die fietsen. Is echt belachelijk.
Fietsen met tientallen kilometers waarvan al de display, accu en zelfs motors stuk gaan.

Gisteren een klant met een ace one die paar maanden uit de garantie zit. Nieuwe motor nodig. Tik maar €700 af....

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-04 11:11

migros

Nooit meer een Samsung

kadooosh schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:08:
[...]

Zie hierboven veel discussie over kwaliteit en het lang mee gaan van onderdelen etc.
Dan zou ik je heel sterk Veloretti af willen raden. Wij als FM zijn hier nu een paar maanden dealer van en er gaat zoveel stuk aan die fietsen. Is echt belachelijk.
Fietsen met tientallen kilometers waarvan al de display, accu en zelfs motors stuk gaan.

Gisteren een klant met een ace one die paar maanden uit de garantie zit. Nieuwe motor nodig. Tik maar €700 af....
Leuke reclame voor de Albert Heijn. dat zijn ongeveer de hoofdsponsors en dealers van Veloretti. Wel bedankt voor de info. _/-\o_ Dit merk ga ik dus mijden

Leuk man gatheren

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-04 11:50
migros schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:02:
[...]

Leuke reclame voor de Albert Heijn. dat zijn ongeveer de hoofdsponsors en dealers van Veloretti. Wel bedankt voor de info. _/-\o_ Dit merk ga ik dus mijden
Huh wat heeft de ah hiermee te maken?
Wist niet dat ze een samenwerking met Veloretti hebben.

• elinx
kadooosh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:45:
.... wat heeft de ah hiermee te maken?....
Ik vermoed dat @migros Veloretti verward met Vilette.

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-04 11:11

migros

Nooit meer een Samsung

elinx schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:41:
[...]
Ik vermoed dat @migros Veloretti verward met Vilette.
Oeps, dank voor de correctie :+

Leuk man gatheren

• roffeltjes
kadooosh schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:08:
[...]
Dan zou ik je heel sterk Veloretti af willen raden.
Tsja, VM nummer 2, alleen de mazzel dat Pon ze heeft opgepikt voordat de crisis de ebike industrie hard raakte.

Ik weet trouwens niet of ik het hier ooit hebt gezegd... volkomen irrelevant, maar de naam Veloretti is zo vreselijk cynisch, respectloos en opportuun... elke keer als ik het zie irriteer ik me weer.

Voor wie het niet door heeft:

Dario Pegoretti was bij de kenner de meest bekende framebouwer ter wereld. Hij soldeerde (en laste) fantastische fietsframes, niet alleen onder zijn eigen naam, maar ook voor Indurain die op Pinarello reed. Indurain liet zijn Pegoretti spuiten in de kleueren van de ploeg, met Pinarello stickers, dus veel tour winsten werden gedaan op een Pegoretti.

Een Amsterdamse slimme jongen bracht later een ramsj merk met hippe fietsen die wegroesten als je ernaar keek en maakte een pastiche van de naam Pegoretti en het woord Velo. Tahdah... Veloretti.

Ja, zal vast een eerbetoon zijn, maar maak dan ook gewoon top fietsen in plaats van barrels.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39
Na de verkoop van mijn Canyon MTB (werd te weinig gebruikt, en niet echt praktisch voor woon-werk) ben ik aan het overwegen om dat geld te steken in een goede elektrische fiets.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken wat er mogelijk is voor mijn budget en wensen.
- wensen minimaal 500 wh accu
- voorkeur voor riem aandrijving ivm onderhoud
- heren model
- kwalitatief goede motor (volgens mij staat bosch goed aangeschreven)
- budget plus minus 2500 euro

Qua looks vind ik een Veloretti ace 2 b.v. heel mooi, ik lees daar alleen niet hele goede verhalen over en ligt eigenlijk boven mijn budget.

Nu kwam ik bij b.v. een Cortina E blau aan. Die heeft geen bosch motor, maar is dit een goede fiets voor de specs? Of zijn er betere opties door b.v. een ouder model fiets te kiezen?
https://www.mantel.com/co...8UEgaI4dvtinsX-9MjkzmBsbQ

Wat is jullie advies?

[ Voor 6% gewijzigd door Dirk0s op 26-09-2024 10:10 ]

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:14
Is tenways niet iets voor jou?

Zoals ''tenways Ago T''

https://www.tenways.com/products/ago-t
Dirk0s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:08:
Na de verkoop van mijn Canyon MTB (werd te weinig gebruikt, en niet echt praktisch voor woon-werk) ben ik aan het overwegen om dat geld te steken in een goede elektrische fiets.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken wat er mogelijk is voor mijn budget en wensen.
- heren model

Qua looks vind ik een Veloretti ace 2 b.v. heel mooi, ik lees daar alleen niet hele goede verhalen over en ligt eigenlijk boven mijn budget.

Nu kwam ik bij b.v. een Cortina E blau aan. Die heeft geen bosch motor, maar is dit een goede fiets voor de specs? Of zijn er betere opties door b.v. een ouder model fiets te kiezen?

Wat is jullie advies?

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-04 15:44

Mooijekind

Manager Product Content
Dirk0s schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:08:

- heren model

Wat is jullie advies?
Ik heb zelf deze gekocht. Qua looks wel meer een traditionele fiets maar grote accu, sterke Bosch motor, riem en betaalbaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mooijekind op 27-09-2024 09:55 ]

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39
Ondanks boven budget vind ik de Dutch ID Flow wel een gave fiets. Ook de Veloretti ace 2 vind ik qua looks wel gaaf, door de negatieve reviews overal durf ik die niet aan.

Die Dutch ID blijft wel door mijn hoofd gaan, misschien toch maar eens een proefritje regelen ergens. Iemand ervaring met dat merk en model?

• Valinor
Valinor schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:05:
[...]

Geen veloretti geworden, ook geen andere fiets met automatiq.
Heb mijn aankoop puur op basis van prijs en specs gedaan.
Geen proefrit en nog nooit op een elektrische fiets gereden :+
Mijn wensen waren: bosch performance cx, enviolo (automatiq) naaf, beltdrive en geen onbekend merk.
Het is geen automatiq geworden maar voor deze prijs is dat ook niet te verwachten. Het is bes3 en ik ben redelijk handig dus eventueel een automatiq ombouwsetje kopen in de toekomst als de shifter mij heel erg irriteert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbbGpvBFsqYL9MTlde1Eg7YZyYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAYcHfe5wgXgdL7kRGmIh4yx.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.knoptweewiele...b-quick-silver-gloss.html
Er is ook een bes2 model voor 400 euro minder maar die heeft maar een 400wh accu ipv 625wh.
Bedankt voor jullie advies, onder andere over de ombouwset d:)b

Eerste indruk:
Het regent hard dus nog niet echt kunnen testen. Fietst lekker, niet het idee dat er een muur is boven de 25km/h. Stuur moet ik nog verstellen, staat nog wat sportief. Ik fiets korte afstanden dus comfort is ook weer niet heel belangrijk voor mij. Enviolo handmatig schakelen nog wel wat wennen.
Turbo stand is FANTASTISCH _/-\o_ Voel mij net een kind.
Enige irritatie is dat de stang toch wat hoger is dan ik had verwacht. Voelt meer als een herenfiets.

• frusciente352
  • Laatst online: 13:17
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren op e-bikes voor in de stad. Mijn budget is circa €3000 à €3500. Met het grote aanbod aan e-bikes vind ik het erg lastig om een keuze te maken. De punten waar ik over twijfel:

- Hippe urban-fiets of niet. Ik heb weleens op fietsen als Veloretti en Cowboy gereden en het voelde best prima, echter heb ik niet een breed referentiekader. Ik zou me voornamelijk zorgen maken om de kwaliteit, hoewel ik hier niet echt verstand over heb.

- Versnellingen: de bovengenoemde modellen hebben een automaat. Dit vond ik prettig fietsen. Echter lijkt het alsof de meeste fietsen van Gazelle, Batavus, Sparta e.d. pas vanaf een veel hogere prijsklasse automaten aanbieden. Raden jullie een automaat aan, of zijn jullie erg tevreden met een handgeschakelde versnelling? En indien handgeschakeld, prefereren jullie een reguliere (met trappen) of traploze versnelling? Uiteraard wil ik dit nog zelf ervaren bij testritten, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen op lange termijn.

- Accu: veel fietsen die ik zie hebben een accu van 500 Wh. Vaak is het mogelijk om te upgraden naar 625. Is dit aan te raden, ook als ik maximaal 25 kilometer op een dag fiets?

- De volgende twee modellen trokken ook mijn aandacht. Wat vinden jullie hiervan? Zijn ze aan te raden? Of hebben jullie andere aanraders, die ik zeker zou moeten overwegen?

https://www.fietsvoordeel...lo-2023-donkerblauw-heren
https://www.fietsvoordeel...mb-2024-donkergroen-heren

- Binnenkort is het Black Friday. Loont het naar jullie idee om hierop te wachten? De aanschaf heeft namelijk geen haast.

• Tommie12
frusciente352 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:30:
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren op e-bikes voor in de stad. Mijn budget is circa €3000 à €3500. Met het grote aanbod aan e-bikes vind ik het erg lastig om een keuze te maken. De punten waar ik over twijfel:

- Hippe urban-fiets of niet. Ik heb weleens op fietsen als Veloretti en Cowboy gereden en het voelde best prima, echter heb ik niet een breed referentiekader. Ik zou me voornamelijk zorgen maken om de kwaliteit, hoewel ik hier niet echt verstand over heb.

- Versnellingen: de bovengenoemde modellen hebben een automaat. Dit vond ik prettig fietsen. Echter lijkt het alsof de meeste fietsen van Gazelle, Batavus, Sparta e.d. pas vanaf een veel hogere prijsklasse automaten aanbieden. Raden jullie een automaat aan, of zijn jullie erg tevreden met een handgeschakelde versnelling? En indien handgeschakeld, prefereren jullie een reguliere (met trappen) of traploze versnelling? Uiteraard wil ik dit nog zelf ervaren bij testritten, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen op lange termijn.

- Accu: veel fietsen die ik zie hebben een accu van 500 Wh. Vaak is het mogelijk om te upgraden naar 625. Is dit aan te raden, ook als ik maximaal 25 kilometer op een dag fiets?

- De volgende twee modellen trokken ook mijn aandacht. Wat vinden jullie hiervan? Zijn ze aan te raden? Of hebben jullie andere aanraders, die ik zeker zou moeten overwegen?

https://www.fietsvoordeel...lo-2023-donkerblauw-heren
https://www.fietsvoordeel...mb-2024-donkergroen-heren

- Binnenkort is het Black Friday. Loont het naar jullie idee om hierop te wachten? De aanschaf heeft namelijk geen haast.
Prijzen zijn scherp, maar ik zou die fiets niet bij een dozenschuiver kopen. Ga eens langs bij je lokale winkel. En maak een proefrit.

In elk geval, voor 25km is een accu van 500Wh zeker voldoende.

• elinx
frusciente352 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:30:
.....

....Ik heb weleens op fietsen als Veloretti en Cowboy gereden en het voelde best prima, .....

- Versnellingen: de bovengenoemde modellen hebben een automaat. ....
De Veloretti heeft een automaat, maar de Cowboy heeft slechts één vaste overbrenging.
Wel wordt de mate van ondersteuning automatisch geregeld.
In praktijk zal dit waarschijnlijk betekenen dat bij wegrijden uit stilstand de ondersteuning wat hoger zal zijn dan bij hogere trapsnelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 18-10-2024 22:31 ]

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:37:
[...]
Ik bedoel het ook niet negatief naar jou hoor, ik begrijp alleen het standpunt van de fietsenmakers wel :).
Het komt af en toe terug in dit topic en andere auto topics :) .
Een voorbeeld, ik onderzoek of een veloretti een interessante fiets voor mij kan zijn.
Ik vrees dat ik ettelijke kilometers zal moeten rijden om een verkoper te vinden in Belgie.
M.a.w. Veloretti is vrij goed gekend in Nederland denk ik, in Belgie nauwelijks een verkoper van het merk te vinden.

• Tommie12
Finesse schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:49:
[...]

Een voorbeeld, ik onderzoek of een veloretti een interessante fiets voor mij kan zijn.
Ik vrees dat ik ettelijke kilometers zal moeten rijden om een verkoper te vinden in Belgie.
M.a.w. Veloretti is vrij goed gekend in Nederland denk ik, in Belgie nauwelijks een verkoper van het merk te vinden.
Veloretti is nu ook niet zo bijzonder dat je niet met een andere fiets gelukkig kan worden.
Ga naar een 2-3 FM in je omgeving, en kijk welke merken ze aan bieden. Ze hebben wel iets in dezelfde range/prijs en die kan je dan eens proef rijden.

• L.N.
[...]

Er is een Veloretti-topic en denk dat ze jou daar wel kunnen helpen.

• Foxhill
[...]

Veloretti mis je niets aan.

Wij hebben weinig Achielle, Granville, Urban Jungle en Norta dealers in Nederland. Allemaal Belgische merken.

Als je een merk zoekt en er daarna een dealer bij zoekt kom je alleen bij grote merken uit. Dat is in Nederland net zo goed. Als je naar je lokale FM gaat heeft die vast ook aanbod buiten de standaard A-merken.

• Tommie12
Foxhill schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:32:
[...]

Veloretti mis je niets aan.

Wij hebben weinig Achielle, Granville, Urban Jungle en Norta dealers in Nederland. Allemaal Belgische merken.

Als je een merk zoekt en er daarna een dealer bij zoekt kom je alleen bij grote merken uit. Dat is in Nederland net zo goed. Als je naar je lokale FM gaat heeft die vast ook aanbod buiten de standaard A-merken.
In België is Norta nu een A-merk, zeker als je naar de prijzen kijkt. Granville en Thompson zitten daar net onder en zijn ook behoorlijk populair.
Stevens zie ik ook wel eens, en dat zijn ook goed afgewerkte fietsen.

• roffeltjes
GeorgeBfast schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:18:
[...]
Maar ik heb gewoon totaal geen slechte ervaring met met onze Stella's
Teveel mensen hadden dat structureel wel, wat naast de dreigende wolken voor mij voldoende reden was om jouw juichverhalen over Stella in het perspectief van de grote groep mensen die klaagden over dramatische service te plaatsen.

Daarom is een stabiel merk met onafhankelijke, maar brede dealer keten verreweg het meest betrouwbaar. De fietsenbranche is moordend, kleine spelers die op prijs gaan concureren hebben geen toekomst. Dat zie je ook aan Veloretti die opeens naar het hogere middensegment zijn doorgeschoven met nagenoeg dezelfde fiets. Ze hadden mazzel dat Pon ze oppakte en Pon rekent nu een realistischer prijs, anders was het zeer zeker een VM geworden.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-04 09:45
Tommie12 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:43:
[...]

Je gaat een ebike gewoon niet gebruiken zonder ondersteuning, en al zeker niet met enviolo.
De enviolo is een heel goede naaf, maar die loopt echt niet licht.
Met enviolo hoeft ook niet, maar er komen wel e-bikes aan die als hybride fietsen gebruikt kunnen worden. Kijk maar eens naar het kanaal van Roel Peerenboom. Alleen wil ik perse nooit meer een ketting dat heeft na 3 jaar met riem echt wel afgedaan. (Heb nu een Veloretti ACE).

Ik denk dat de Tenways CGO600 Pro al heel erg in de buurt komt. 16 kilo en range 40-60km is niet slecht zeker voor een betaalbare fiets.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-12-2024 17:07 ]

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:31
Vaevictis_ schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:55:
[...]

Met enviolo hoeft ook niet, maar er komen wel e-bikes aan die als hybride fietsen gebruikt kunnen worden. Kijk maar eens naar het kanaal van Roel Peerenboom. Alleen wil ik perse nooit meer een ketting dat heeft na 3 jaar met riem echt wel afgedaan. (Heb nu een Veloretti ACE).
Link?

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-04 02:51
Wat een keuzestress..

Ik zit mij momenteel te orienteren op een ebike voor mij en mijn partner. Hoewel we bijv. een Veloretti Ace en Ivy supermooi vinden zijn die toch wat aan de prijs. Daarop kwam ik bij Qwic terecht. Ze hebben met de Premium i Auto een mooie fiets voor een redelijke prijs (zo'n 2200-2400 euro) Met een 540wh accu, Bafang m200 motor en een Enviolo Automatic naaf. Het ontwerp spreekt me ook erg aan.
https://fietsenstunt.nl/qwic-premium-i-auto-heren

Daar tegenover staat de oerdegelijke Gazelle Chamonix c7 HMS. Zo'n 500wh accu, Shimano Steps E6100 en een Nexus 7 naaf. Alles voor rond de 2500 euro.
https://www.fietsvoordeel...x-c7-hms-2024-grijs-heren

Nu weet ik niet waar ik goed aan doe. Qwic heeft een doorstart gemaakt maar was failliet gegaan, dus hoe betrouwbaar is die toko en daarmee de kwaliteit van de fietsen? En Bafang lijkt meer koppel te leveren en schijnt iets stiller te zijn dan de Shimano. Maar shimano klinkt mij, zeker icm Gazelle toch wat betrouwbaarder in de oren. Ook zijn de banden bij de Gazelle weer wat dikker.. Nu hoop ik lang te doen met de fietsen en heb ik geen zin in een fiets die snel is doorgeroest ofzo.

Hoe kijken jullie tegen deze twee fietsen aan? Ik neig zelf naar de Qwic, mede vanwege de enviolo naaf.

[ Voor 5% gewijzigd door Flipswix op 13-02-2025 01:35 ]

• Foxhill
Flipswix schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 01:18:
Wat een keuzestress..

Ik zit mij momenteel te orienteren op een ebike voor mij en mijn partner. Hoewel we bijv. een Veloretti Ace en Ivy supermooi vinden zijn die toch wat aan de prijs. Daarop kwam ik bij Qwic terecht. Ze hebben met de Premium i Auto een mooie fiets voor een redelijke prijs (zo'n 2200-2400 euro) Met een 540wh accu, Bafang m200 motor en een Enviolo Automatic naaf. Het ontwerp spreekt me ook erg aan.

Daar tegenover staat de oerdegelijke Gazelle Chamonix c7 HMS. Zo'n 500wh accu, Shimano Steps E6100 en een Nexus 7 naaf. Alles voor rond de 2500 euro.

Nu weet ik niet waar ik goed aan doe. Qwic heeft een doorstart gemaakt maar was failliet gegaan, dus hoe betrouwbaar is die toko en daarmee de kwaliteit van de fietsen? En Bafang lijkt meer koppel te leveren en schijnt iets stiller te zijn dan de Shimano. Maar shimano klinkt mij, zeker icm Gazelle toch wat betrouwbaarder in de oren. Ook zijn de banden bij de Gazelle weer wat dikker.. Nu hoop ik lang te doen met de fietsen en heb ik geen zin in een fiets die snel is doorgeroest ofzo.

Hoe kijken jullie tegen deze twee fietsen aan? Ik neig zelf naar de Qwic, mede vanwege de enviolo naaf.
In dit geval vergeet die Enviolo naaf. Ga niet voor een Qwic.

De oude M200 motor is ruk. De vertegenwoordiger van Bafang zij mij zelf dat die ondermaats waren. En die ervaring heb ik ook in de werkplaats. Gelukkig heb ik die zelf nooit verkocht. De huidige Bafang M420 motor is veel beter. Dikke maar: die M420 is beter maar niet bij Qwic.

Bij Bafang mag de fietsfabrikant te veel zelf bepalen. Zelf eigen onderdelen aankoppelen en eigen software op de motor. En Qwic heeft dat zo verprutst dat de nieuwere M400 en M420 motoren bij hen ook kapot gaan.

Bovendien geeft Qwic geen garantie meer op oude fietsen. En Bafang rekent met leverdatum aan merk. Dus je hebt in praktijk géén fabrieksgarantie op deze overjarige fietsen die wél kapot gaan. Enkele Qwic staan nog bij lokale winkels waar je dan nog garantie kunt vragen. Veel zijn er al verhandeld en staan bij stunters die echt geen nieuwe motor voor je gaan betalen.

En ga even bij een lokale winkel kijken voor je bij die stunters een fiets koopt. Heb je later profijt van. Ik zie bij die Qwic modeljaar 2025 staan, daar begint de eerste leugen al.

Ik had precies diezelfde herenfiets uit een partij. Ik heb hem voor onder de duizend naar de handel weggedaan, omdat ik deze kwaliteit niet aan een klant wil verkopen. Dat zegt wel ongeveer genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 13-02-2025 08:09 ]

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:08

B64

Flipswix schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 01:18:
Wat een keuzestress..

Op de site van Qwic is terug te vinden dat die Premium I Auto werd geïntroduceerd in modeljaar 2021 (dus voor het faillissement) en dat ze momenteel geen fietsen in die modelserie hebben. Dan kan het dus geen 2025-fiets zijn zoals op die webshop staat vermeld (ze stunten dus niet alleen met prijzen... |:( )
Met dat in het achterhoofd, en de info van @Foxhill mbt betrouwbaarheid en fabrieksgarantie lijkt me dat dus een no-brainer. Zo groot is het prijsverschil met die Gazelle nou ook weer niet...

En de Gazelle staat dus bij een keten met fysieke winkels waar je evt een proefrit kunt maken, wat ik zeker zou doen als ik jou was.

• Flipswix
In een eerdere reactie gaf ik aan tussen een QWIC Premium i Auto en een Gazelle Chamonix C7 HMS te twijelen. Beide kan ik lokaal voor ca. €2200 kopen. Voordeel van de QWIC was de automatische versnellingsnaaf. Na beide fietsen te hebben geprobeerd, kwam ik er echter achter dat de QWIC kwalitatief echt een stuk minder goed aanvoelt dan de Gazelle. Daarmee is mijn voorkeur nu meer naar de Chamonix C7 HMS gegaan, ook vanwege de aantrekkelijke prijs van ca. 2200 euro.

Echter; de Gazelle had ik proefgereden bij fietsvoordeelshop.nl (https://www.fietsvoordeel...x-c7-hms-2024-grijs-heren). De fiets was wat stug geveerd, maar na wat research te hebben gedaan lijkt dit nog wat beter te kunnen worden afgesteld, verder een heerlijke fiets. Bij fietsvoordeelshop.nl stond echter ook de Veloretti Ace 2. Wat een prachtige fiets om te zien! En na hierop te hebben gefietst merkte ik dat deze ook erg fijn fietste, mede door de Enviolo Automaat. Dat zet me weer aan het twijfelen, mede vanwege het prijsverschil. (Veloretti €3300 vs €2200 voor de gazelle.)

Voor mij ligt dus de onderstaande afweging:

Gazelle Chamonix C7 HMS:
Prijs set dames en herenmodel: €4450 (incl. rijklaarmaken).
Afbeeldingslocatie: https://1886531642.rsc.cdn77.org/content/images/thumbs/0001252.png

Voordelen:
+ Vering in zadel en balhoofd.
+ Comfortabele zithouding.
+ Betrouwbare componenten (Shimano E6100 motor en accu).
+ Verstelbare stuurpen.

Nadelen:
- Minder strak ontwerp
- Minder functionaliteit het Steps E6100 systeem (geen app, zwart wit display).
- Zaken minder goed weggewerkt (scherm los, kabels en verlichting minder mooi weggewerkt).
- Shimano Nexus 7 naaf ipv automaat.

Veloretti Ace 2 en Ivy 2:
Prijs set Ace 2 en Ivy 2: €6600

Afbeeldingslocatie: https://d2yn9m4p3q9iyv.cloudfront.net/veloretti/2023/ace-two/thumbs/1000/2637c.webp

Voordelen:
+ Mooi ontwerp
+ Enviolo Automatiq fietste in de proefrit van 5 minuten heerlijk.
+ Tandriem ipv Ketting
+ Fietsonderdelen, kabels, lamp etc. mooi weggewerkt en dus wat meer hufterproof.
+ GPS Tracking

Nadelen:
- Prijsverschil van €2150 euro (Set Ivy 2 en Ace 2 = ca. €6600 euro zonder accessoires v.s. €4450)
- Componenten minder goed vervangbaar?
- Hoor dat de Bafang M200 motor soms wat problemen heeft.
- Minder comfortabel ivm ontbreken vering.

Nu zag ik dat de Ace 2 en Ivy 2 vier maanden geleden in de sale gingen en zo'n 2960 ipv 3300 kostten. Dat zou het prijsverschil met €680 verlagen naar €1470. Alsnog een flinke smak geld, maar iets minder pijnlijk.

Concluderend denk ik dat de Gazelle Chamonix C7 HMS set rationeel de beste keuze is om te maken. De fiets maakt gebruik van betrouwbare componenten en het prijsverschil is nu lokale fietsenmakers van de overjarige voorraad af moeten aanzienlijk. Toch blijft het knagen en vind ik het ontwerp van de Ace en Ivy 2 zo mooi dat ik de gok zou willen wagen om op nieuwe aanbiedingen voor de Ace en Ivy 2 te wachten. Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze afweging? Zou je zelf eerder voor de Gazelle of de Veloretti gaan? Vergeet ik nog zaken in mijn analyse?

• elinx
Flipswix schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:04:
... . Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze afweging?.....
Persoonlijk denk ik dat je de keus al gemaakt hebt en daarin slechts nog een onderbouwde bevesting zoekt.
Je hele redenatie is mi volledig gericht op je voorkeur voor de Veloretti.

• stin00
  • Niet online
@Flipswix Ik ben absoluut geen enthousiasteling, maar gewoon een doorsnee fietser die er mee naar werk/vrienden gaat.

Heb de Veloretti Ace 1 gehad. Die werd geleverd met kapotte motor en was daarna 5 weken weg. Na reparatie fietste hij heel fijn: de Bafang M200 heeft genoeg power en de Automatiq is een verademing.

Helaas was na 1 jaar de bout van het zadel afgebroken.. tijdens het fietsen! Ik raakte hierdoor bijna een auto, kon net een ongeluk en zware valpartij voorkomen. Niet veel later begon de voorvork enorm irritant te tikken. Niet alleen af en toe, maar constant. Oplossen kostte veel tijd, klantenservice lastig/niet bereikbaar. Ik mocht naar een fietstenmaker voor montage nieuwe voorvork. Dit was prijzig (want voorrem drainen/vullen/ontluchten) en werd maar deels vergoed.

Daarna is m'n 'schaffer' remhendel afgebroken tijdens het fietsen. Dat bleek no-name Chinees spul te zijn. Verloor ook relatief snel druk. Dat is na veel gezeik ook vervangen voor Tektro spul door Veloretti. Fiets weer 2 weken kwijt, moest opgehaald worden met een vrachtauto. Vervolgens is m'n display nog gestorven door.. waterschade. Fiets kon niet meer aan. Stond altijd overdekt gestald, maar kennelijk tijdens het fietsen water in gekomen. Moest dat onderdeel weer zelf loshalen en opsturen, waarna ik een nieuwe kreeg. Helaas weer gedoe mee omdat ik de fiets niet kon toevoegen in de app. Niet veel later was de voorlamp overleden. Kreeg ik opgestuurd en kon ik weer zelf vervangen..

Uiteindelijk na 2.5 jaar de fiets verkocht. Ik heb Veloretti nog een kans gegeven en de Ace 2 gekocht. Deze kwam gelukkig met Shimano remmen die goed werkten, en verder redelijk veel gelijke onderdelen (accu, Automatiq, M200 motor, gates CDX belt etc).

Maar uit de doos was de voorste Gates beschermkap al verbogen. Er zat ook wat lakschade op de fiets. De motor had wat weinig power, er leek iets niet helemaal te kloppen.. alsof de krachtsensor niet goed werkte. Daarnaast kreeg ik na 1 week al bericht dat er een recall actie was voor het ingebouwde display - dat zit nu in het stuur(pen) ingebouwd als cockpit. De fiets moest dus alweer terug naar Veloretti voor display vervanging... ze wilden deze weer met vrachttransport laten ophalen.

Oh en wat ik echt not-done vond: de voorvork van de fiets had direct een tikkend geluid uit de doos. Ze hebben gewoon de brakke voorvorken van de Ace 1 hergebruikt in hun nieuwe model... ze hebben altijd gezegd dat het alleen maar een vervelend geluid is en het GEEN issue is voor de veiligheid ten tijde van de Ace 1. Nu bij de Ace 2 hebben ze aangegeven dat je de fiets retour kan sturen zodat de voorvork vervangen wordt. Nu raden ze het WEL af om ermee te fietsen. Zie ook deze Bright video (kon via google alleen deze tiktok video vinden.. geen andere bron helaas. Oh hier nog een geschreven artikel erover. In het Veloretti topic hier op Tweakers is ook te lezen dat deze reparaties en terugroepacties niet altijd netjes tijdig of kundig worden opgelost..

Ik heb hem dus retour afzender gestuurd en m'n geld terug gekregen. Het zijn mooie, strakke fietsen die echt fijn fietsen met automatiq. Helaas is de kwaliteitscontrole nog ondermaats en de klantenservice kan soms adequaat reageren, soms 3 weken nauwelijks reageren of opnemen. Ik heb een keer een week lang alleen maar voicemail bandje gekregen met 'het personeel krijgt momenteel een training, sorry we zijn niet'. Ik kreeg meer het gevoel dat iedereen even op vakantie was :+ Daarnaast vind ik het kwalijk dat sommige problemen gewoon niet waren opgelost in een nieuw model terwijl ze wel een flink hoger bedrag vragen.

Nu een Gazelle Ultimate en dat rijdt nu 1 jaar probleemloos. Werkt feilloos en makkelijk laten onderhouden door lokale partij (fietsvoordeelshop). Komt met 5 jaar garantie en gewoon geen gedoe meer. De fiets is niet perfect want ook hier zie ik een klein beetje roest op de remschijven ontstaan, maar ik merk wel dat de kwaliteit van de onderdelen stukken beter is.

Dus ja een Veloretti heeft z'n charmes en kan superfijn fietsen. Maar in Gazelle heb ik meer vertrouwen. Ik zou een Veloretti alleen overwegen als hij niet cruciaal is voor woon/werkverkeer en je een partnerstore vlakbij hebt. Maar zelfs dan moet je kunnen tegen trage reparaties en software beloftes die nooit waargemaakt worden.

Edit: beetje lang verhaal geworden. Ik was blij met de Veloretti hoor, maar het gezeik ermee nam veel blijdschap weg. Nu een wat minder spannende Gazelle, maar fietst top :+ Mis alleen soms de Automatiq nog. Oh en de Ace 1 was rond de €2300 en dat was een erg mooie deal. De Ace 2 is alweer €1000 duurder met eigenlijk geen upgrades..

[ Voor 21% gewijzigd door stin00 op 01-03-2025 22:57 ]

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-04 22:06
In een eerdere reactie gaf ik aan tussen een QWIC Premium i Auto en een Gazelle Chamonix C7 HMS te twijelen. Beide kan ik lokaal voor ca. €2200 kopen. Voordeel van de QWIC was de automatische versnellingsnaaf. Na beide fietsen te hebben geprobeerd, kwam ik er echter achter dat de QWIC kwalitatief echt een stuk minder goed aanvoelt dan de Gazelle. Daarmee is mijn voorkeur nu meer naar de Chamonix C7 HMS gegaan, ook vanwege de aantrekkelijke prijs van ca. 2200 euro.

Echter; de Gazelle had ik proefgereden bij fietsvoordeelshop.nl (https://www.fietsvoordeel...x-c7-hms-2024-grijs-heren). De fiets was wat stug geveerd, maar na wat research te hebben gedaan lijkt dit nog wat beter te kunnen worden afgesteld, verder een heerlijke fiets. Bij fietsvoordeelshop.nl stond echter ook de Veloretti Ace 2. Wat een prachtige fiets om te zien! En na hierop te hebben gefietst merkte ik dat deze ook erg fijn fietste, mede door de Enviolo Automaat. Dat zet me weer aan het twijfelen, mede vanwege het prijsverschil. (Veloretti €3300 vs €2200 voor de gazelle.)

Voor mij ligt dus de onderstaande afweging:

Gazelle Chamonix C7 HMS:
Prijs set dames en herenmodel: €4450 (incl. rijklaarmaken).
[Afbeelding]

Voordelen:
+ Vering in zadel en balhoofd.
+ Comfortabele zithouding.
+ Betrouwbare componenten (Shimano E6100 motor en accu).
+ Verstelbare stuurpen.

Nadelen:
- Minder strak ontwerp
- Minder functionaliteit het Steps E6100 systeem (geen app, zwart wit display).
- Zaken minder goed weggewerkt (scherm los, kabels en verlichting minder mooi weggewerkt).
- Shimano Nexus 7 naaf ipv automaat.

Veloretti Ace 2 en Ivy 2:
Prijs set Ace 2 en Ivy 2: €6600

[Afbeelding]

Voordelen:
+ Mooi ontwerp
+ Enviolo Automatiq fietste in de proefrit van 5 minuten heerlijk.
+ Tandriem ipv Ketting
+ Fietsonderdelen, kabels, lamp etc. mooi weggewerkt en dus wat meer hufterproof.
+ GPS Tracking

Nadelen:
- Prijsverschil van €2150 euro (Set Ivy 2 en Ace 2 = ca. €6600 euro zonder accessoires v.s. €4450)
- Componenten minder goed vervangbaar?
- Hoor dat de Bafang M200 motor soms wat problemen heeft.
- Minder comfortabel ivm ontbreken vering.

Nu zag ik dat de Ace 2 en Ivy 2 vier maanden geleden in de sale gingen en zo'n 2960 ipv 3300 kostten. Dat zou het prijsverschil met €680 verlagen naar €1470. Alsnog een flinke smak geld, maar iets minder pijnlijk.

Concluderend denk ik dat de Gazelle Chamonix C7 HMS set rationeel de beste keuze is om te maken. De fiets maakt gebruik van betrouwbare componenten en het prijsverschil is nu lokale fietsenmakers van de overjarige voorraad af moeten aanzienlijk. Toch blijft het knagen en vind ik het ontwerp van de Ace en Ivy 2 zo mooi dat ik de gok zou willen wagen om op nieuwe aanbiedingen voor de Ace en Ivy 2 te wachten. Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.

Hoe kijken jullie aan tegen deze afweging? Zou je zelf eerder voor de Gazelle of de Veloretti gaan? Vergeet ik nog zaken in mijn analyse?
Allereerst, die prijzen voor de Gazelles doen een beetje pijn, de Chamonix C5 (herenmodel) en C7 (damesmodel) die hier staan hadden een iets ander kostenplaatje… Het zijn wel fantastische fietsen, we rijden er nu al ruim anderhalf jaar met veel plezier op rond. Even gefocust op de C7, het model waar jij naar kijkt, valt er niets af te dingen op de ‘goedkopere’ ketting en naafversnelling, geen kraakje of niets te horen als je de motor voluit aan het werk zet. Het display is onder alle omstandigheden goed af te lezen, ik mis geen kleurenweergave bij mijn snelheid en voor de navigatie hang ik toch mijn iPhone in de houder.
Zeker voor dit geld heb je met de Gazelles echt goede, betrouwbare fietsen. Disclaimer: ik heb natuurlijk geen ervaring met de Veloretti. Wel zou ik het kopen bij de lokale fietsenmaker als een groot pluspunt zien, die keer dat ik toch een raar tikje bij het trappen had kon ik gewoon binnenlopen en werd het direct opgelost (de motorbouten moesten blijkbaar iets extra vet hebben).

• roffeltjes
. Ik verwacht dat de kritiek op de componenten van Veloretti vooral komt van een paar enthousiastelingen, terwijl ik denk dat het in de praktijk bij normaal gebruik allemaal wel prima zal zijn.
Nee. Veloretti is nu PON, dus het zal gerust beter zijn, maar de kritiek op Veloretti was terecht en voorspelbaar. Het had niks te maken met muggenzifters of intensief gebruik. Zie ook het relaas van @stin00

Dan komt er nog bovenop dat je een risico neemt door voor een dozenschuiver te gaan. Gezien de bedragen die je overweegt uit te geven vind ik persoonlijk dit penny-wise, pound-foolish.

• Flipswix
Vanochtend zijn hier de dames en herenversie van de Gazelle Chamonix C7 HMS binnengekomen. Besteld bij Knop Tweewielers voor zo'n €2200 per stuk. Als je goed zoekt kun je wellicht nog meer rond deze prijsklasse vinden, anders staan ze met een ING punten code voor €2500 en daarmee ook 5 jaar garantie bij Fietsvoordeelshop.nl. Het zijn werkelijk spiksplinternieuwe fietsen met het folie nog op alle toebehoren en 0 op de teller. Volgens mij wel modeljaar 2023/2024, dus een model wat niet meer in de lijn van 2025 zit.

Ik ben blij dat ik hiervoor ben gegaan in plaats van de Veloretti Ace 2 die zo'n 1100 euro per fiets duurder is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrovEhpNitxlnbq6ixsXu1Bi6kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQ65BWCdW0wn9dcxqo5Pae8d.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets rijdt echt super! Zelfs als de ondersteuning uit staat fietst het nog redelijk vergelijkbaar als een normale fiets. De Steps E6100 motor hoor je nauwelijks en de fietsen hebben een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Ook zijn de fietsen goed afgemonteerd, geen rammeltje te horen. Het geheel voelt echt super solide aan. Zeker in vergelijking met de QWIC Premium I auto die ik als alternatief op het lijstje had staan, ligt deze fiets een stuk stabieler op de weg.

Enige puntjes: De zit van de fiets voelt wel wat hard aan. De vering pakt vooral de echt grote oneffenheden in het wegdek mee maar is verder redelijk stug maar niet oncomfortabel. De harde zit, zit hem vooral in het zadel vermoed ik. Die is wel erg stevig, dus wellicht vervang ik die binnenkort.
Daarnaast lijk ik het display van de fiets niet los te kunnen halen van het stuur. Onderaan bij het lipje die je normaal moet indrukken om de boel los te halen, zie ik wel een klein schroefje zitten. Wellicht is er dus een mogelijkheid om op die wijze de fietscomputer 'vast te zetten'?

Tot slot nog op zoek naar een ketting die goed weg te werken is. Enerzijds denk ik gewoon aan een insteekketting (wel zo handig, 1 sleutel), maar wil liever geen gerammel van een ketting onderweg horen. Dus dat wordt nog even zoeken. Al met al erg blij om de stap naar een E-bike te maken en heb nu al helemaal zin in de lente }:O .

[ Voor 7% gewijzigd door Flipswix op 05-03-2025 14:35 ]

• elinx
Flipswix schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:26:
.... Gazelle Chamonix C7 HMS ....

Fiets rijdt echt super! .....

.....De zit van de fiets voelt wel wat hard aan. De vering pakt vooral de echt grote oneffenheden in het wegdek mee .....
Persoonlijk denk ik dat je met deze Gazelle de beste keus hebt gemaakt tov die voor Veloretti en Qwik.
Heel veel plezier ermee.

mbt zadel en vering.
Probeer eens enige tijd deze configuratie, voor je op zoek gaat naar alternatieven.
Een hard zadel lijkt oncomfortabel, maar geeft meestal op langere afstanden uiteindelijk minder klachten. Misschien dat de bandenspanning verlagen al genoeg is, want die is vaak aan de hoge kant.
Anders kun je nog een verende zadelpen overwegen en eventueel een ander zadel.
Zie daarvoor ook de TS: "vering, banden en zadel"

[ Voor 54% gewijzigd door elinx op 05-03-2025 19:57 ]

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:15
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een elektrische fiets en kwam op dit topic uit (ik kom vaak op Tweakers uit voor hulp :+). Dus ik ben hier informatie aan het inwinnen, maar ik dacht ik leg mijn situatie uit en ben benieuwd naar de meningen.

Ik zou graag een e-bike willen om vaker de fiets te pakken voor klusjes of ritjes met mijn vriendin.
Woon-werk verkeer ga ik er niet mee doen, gezien dat helaas geen optie is, dus het is puur hier in de buurt fietsen en wat langere ritjes maken (lees: max 30/35km enkele reis in uiterst geval). En om wat vaker de fiets te pakken/te bewegen als ik in de stad wat moet gaan doen. Ik woon in Zeeland, dus uitermate geschikt voor fietsen, maar dus geen grote steden en vooral "platteland" voor de wat langere ritjes.

Nu was ik begonnen bij Tenways, gezien de prijs/kwaliteit verhouding en ik lees dat dat wel goed zit vaak. Ik zat te kijken naar de Ago X, heb hier op proefgereden, prima fiets, niets meer niets minder. Echter de derailleur vraag ik me af of dat zo top is en is er geen service punt direct in de buurt (als in, op fietsafstand).

Toen ben ik gaan kijken naar een Veloretti Ace Two, ik houd van het design en technische snufjes, feit dat ze "standaard" onderdelen gebruiken (Bafang motor, enviolo automatische versnelling & shimano remmen) ben ik wel fan van, maar lees af en toe ook wat slechte verhalen, wat logisch is natuurlijk. Qua comfort zou ik dan wel een verende zadelpen erbij doen en evt een stuurverhoger (gezien ik 193cm ben).

Na een zoektocht hier in de buurt, kwam ik ook op andere merken, zoals de welbekende Riese & Müller, Kalkhoff e.d., erg mooie fietsen, maar wel weer een pak duurder (startend bij Tenways voor 2.2k, Veloretti voor 3k en nu al richting de 5/6k). Prachtige fietsen, maar wel veel duurder. Voor mij de 5/6k waarschijnlijk niet waard, gezien ik er alleen af en toe tochtjes mee zou doen, maar hij wel vaak stil staat. Tweedehands is wellicht aantrekkelijk, echter heb ik er nog geen gevonden of bij partijen waar ik nog niet enthousiast over ben.

Nu dus concreet mijn vraag, zijn er echte do's of don'ts die jullie op basis hiervan zouden adviseren?
Als in, "Fiets X met modificatie Y en dan ben je het mannetje" of andere adviezen :)

• Tommie12
reputatio schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:29:
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een elektrische fiets en kwam op dit topic uit (ik kom vaak op Tweakers uit voor hulp :+). Dus ik ben hier informatie aan het inwinnen, maar ik dacht ik leg mijn situatie uit en ben benieuwd naar de meningen.

Ik zou graag een e-bike willen om vaker de fiets te pakken voor klusjes of ritjes met mijn vriendin.
Woon-werk verkeer ga ik er niet mee doen, gezien dat helaas geen optie is, dus het is puur hier in de buurt fietsen en wat langere ritjes maken (lees: max 30/35km enkele reis in uiterst geval). En om wat vaker de fiets te pakken/te bewegen als ik in de stad wat moet gaan doen. Ik woon in Zeeland, dus uitermate geschikt voor fietsen, maar dus geen grote steden en vooral "platteland" voor de wat langere ritjes.

Nu was ik begonnen bij Tenways, gezien de prijs/kwaliteit verhouding en ik lees dat dat wel goed zit vaak. Ik zat te kijken naar de Ago X, heb hier op proefgereden, prima fiets, niets meer niets minder. Echter de derailleur vraag ik me af of dat zo top is en is er geen service punt direct in de buurt (als in, op fietsafstand).

Toen ben ik gaan kijken naar een Veloretti Ace Two, ik houd van het design en technische snufjes, feit dat ze "standaard" onderdelen gebruiken (Bafang motor, enviolo automatische versnelling & shimano remmen) ben ik wel fan van, maar lees af en toe ook wat slechte verhalen, wat logisch is natuurlijk. Qua comfort zou ik dan wel een verende zadelpen erbij doen en evt een stuurverhoger (gezien ik 193cm ben).

Na een zoektocht hier in de buurt, kwam ik ook op andere merken, zoals de welbekende Riese & Müller, Kalkhoff e.d., erg mooie fietsen, maar wel weer een pak duurder (startend bij Tenways voor 2.2k, Veloretti voor 3k en nu al richting de 5/6k). Prachtige fietsen, maar wel veel duurder. Voor mij de 5/6k waarschijnlijk niet waard, gezien ik er alleen af en toe tochtjes mee zou doen, maar hij wel vaak stil staat. Tweedehands is wellicht aantrekkelijk, echter heb ik er nog geen gevonden of bij partijen waar ik nog niet enthousiast over ben.

Nu dus concreet mijn vraag, zijn er echte do's of don'ts die jullie op basis hiervan zouden adviseren?
Als in, "Fiets X met modificatie Y en dan ben je het mannetje" of andere adviezen :)
Ben je al eens bij een lokale FM geweest?
Als je al denkt over fietsen van 5k, dan kan je probleemloos een fiets kopen met een Bosch middenmotor, Enviolo of Nexus 5/8, schijfremmen en een riem.
Welk merk er dan op staat is minder spannend, dan zit de basis al héél goed.
Mijn dochter kocht recent een Gazelle met Bosch PL, Nexus5, en riem voor 3700€. Dat is een prima fiets waar je jaren plezier van kan hebben.

• reputatio
Tommie12 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Ben je al eens bij een lokale FM geweest?
Als je al denkt over fietsen van 5k, dan kan je probleemloos een fiets kopen met een Bosch middenmotor, Enviolo of Nexus 5/8, schijfremmen en een riem.
Welk merk er dan op staat is minder spannend, dan zit de basis al héél goed.
Mijn dochter kocht recent een Gazelle met Bosch PL, Nexus5, en riem voor 3700€. Dat is een prima fiets waar je jaren plezier van kan hebben.
Yes, zeker! Er zit hier een Fietsvoordeelshop in de buurt, waar ze erg veel merken hebben (R&M, Kalkhoff, Veloretti, Gazelle, Batavus etc). Ik kwam vooral de R&M & Kalkhoff tegen die er erg mooi uitzagen, maar juist de prijs van ~5k kon ik niet aan mezelf verantwoorden, gezien ik juist opzoek was naar een "simpele" e-bike, maar na eea inlezen kom je er toch al snel achter wat "top" is en word je automatisch de kant van zulke fietsen opgeduwd.

Dus vandaar de vraag of zoiets het "waard" is om af en toe te fietsen (met in het achterhoofd de gebieden in Zeeland) of dat juist zo'n Veloretti en/of Tenways (of vergelijkbaar natuurlijk) volstaat. Uiteraard is het puur persoonlijk, maar ik ben ook niet van plan iedere 3 jaar een nieuwe fiets te halen, dus wil zoveel mogelijk onderzoek doen en het liefst de feedback lezen van anderen :)

• Tommie12
reputatio schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Yes, zeker! Er zit hier een Fietsvoordeelshop in de buurt, waar ze erg veel merken hebben (R&M, Kalkhoff, Veloretti, Gazelle, Batavus etc). Ik kwam vooral de R&M & Kalkhoff tegen die er erg mooi uitzagen, maar juist de prijs van ~5k kon ik niet aan mezelf verantwoorden, gezien ik juist opzoek was naar een "simpele" e-bike, maar na eea inlezen kom je er toch al snel achter wat "top" is en word je automatisch de kant van zulke fietsen opgeduwd.

Dus vandaar de vraag of zoiets het "waard" is om af en toe te fietsen (met in het achterhoofd de gebieden in Zeeland) of dat juist zo'n Veloretti en/of Tenways (of vergelijkbaar natuurlijk) volstaat. Uiteraard is het puur persoonlijk, maar ik ben ook niet van plan iedere 3 jaar een nieuwe fiets te halen, dus wil zoveel mogelijk onderzoek doen en het liefst de feedback lezen van anderen :)
Wat je dat waard is, dat is nogal persoonlijk.
Ik hou niet van 'internetfietsen' die goedkoop de markt op geduwd worden, maar waarvan de kwaliteit/robuustheid erg tegen valt. Ook is het niet altijd duidelijk wie dan wel service kan en wil verlenen.

R&M is zeker goed materiaal, maar niet bv 1.5 of 2 keer zo goed als een Gazelle... Er zit dezelfde motor en riem onder hoor.

Veloretti zal wel OK zijn, maar bevat me net iets te veel "eigen onderdelen". Als ze over kop gaan, dan ga je die onderdelen niet meer vinden. En de laatste tijd zijn er grotere namen dan Veloretti in faling gegaan, dus dat is zeker een realiteit. En die Veloretti fietsen zijn nu ook niet meer zoooo goedkoop..

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:02
Ik zou eerder voor een Tenways gaan dan voor Veloretti.

Ik heb een jaar op de Ivy 2 gefietst. Fijne fiets hoor, maar een onstabiel frame, software bugs, 3 recalls gehad, waarvan de voorvork 3 maanden duurde.
Meerdere kennissen met Tenways, niets dan lof. Simpel en goed.

• reputatio
Impstoker schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:50:
Ik zou eerder voor een Tenways gaan dan voor Veloretti.

Ik heb een jaar op de Ivy 2 gefietst. Fijne fiets hoor, maar een onstabiel frame, software bugs, 3 recalls gehad, waarvan de voorvork 3 maanden duurde.
Meerdere kennissen met Tenways, niets dan lof. Simpel en goed.
Thanks!
Ik ben wel een beetje van het Veloretti idee afgestapt afgelopen uren inderdaad.
Het idee is goed, nette onderdelen gebruiken ze, maar ik zit toch vooral met de software en betrouwbaarheid.

Nu zit ik dus vooral te kijken naar een Tenways Ago X met wat aanpassingen (verende zadelpen, aanpasbare stuurpen en ander stuur, eventueel een Bafang 600C display). Alleen ben ik nog benieuwd of er mensen ervaringen hebben met een e-bike en derailleur? Dat is het enige minpunt aan de Ago X, dat je geen Belt drive kunt nemen.

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Voor de mensen die in de markt zijn voor een nieuwe e-bike, wellicht is het interessant om zaterdag 17 mei de Bright e-bike party te bezoeken. Je kunt met alle fietsen proefrijden en je laten advieseren welke het beste bij je past.
Nu met 50% korting op tickets (kortingscode op de website) én als je tijdens de party een e-bike bestelt krijg je bovendien €100,- korting.

Voor zover ik kan zien zijn de volgende merken vertegenwoordigd:
  • Veloretti
  • Cube
  • Stella
  • Comate
  • Cowboy
  • Decathlon
  • Engwe
  • iMove
  • Lemmo
  • MOEVS
  • Reany
  • Sunn
  • Tenways
  • VanDijck
In totaal ruim 30 e-bike modellen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. ;)

• Tommie12
Oemfoefoe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:41:
Voor de mensen die in de markt zijn voor een nieuwe e-bike, wellicht is het interessant om zaterdag 17 mei de Bright e-bike party te bezoeken. Je kunt met alle fietsen proefrijden en je laten advieseren welke het beste bij je past.
Nu met 50% korting op tickets (kortingscode op de website) én als je tijdens de party een e-bike bestelt krijg je bovendien €100,- korting.

Voor zover ik kan zien zijn de volgende merken vertegenwoordigd:
  • Veloretti
  • Cube
  • Stella
  • Comate
  • Cowboy
  • Decathlon
  • Engwe
  • iMove
  • Lemmo
  • MOEVS
  • Reany
  • Sunn
  • Tenways
  • VanDijck
In totaal ruim 30 e-bike modellen.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. ;)
Wel de meest onbetrouwbare partij om reviews van te bekijken.... En hier stellen ze weer wat vage merken voor...
Stella is al failliet...
Hoe lang hebben ze de Van Moof fietsen opgehemeld toen al duidelijk was dat die dingen meer defecten hadden dan een franse auto uit de jaren 60.

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:28
reputatio schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Thanks!
Ik ben wel een beetje van het Veloretti idee afgestapt afgelopen uren inderdaad.
Het idee is goed, nette onderdelen gebruiken ze, maar ik zit toch vooral met de software en betrouwbaarheid.

Nu zit ik dus vooral te kijken naar een Tenways Ago X met wat aanpassingen (verende zadelpen, aanpasbare stuurpen en ander stuur, eventueel een Bafang 600C display). Alleen ben ik nog benieuwd of er mensen ervaringen hebben met een e-bike en derailleur? Dat is het enige minpunt aan de Ago X, dat je geen Belt drive kunt nemen.
Ik heb een derailleur op mijn Giant Anytour, inmiddels al 5 jaar in mijn bezit. 1x ketting vervangen en 1x achterblad. Fiets heeft er zo'n 15.000 km opzitten, met regelmaat over schelpenpaden e.d. Fiets niet met echt slecht weer, maar een regenbui ga ik niet uit de weg Ben niet fanatiek met onderhoud, dit zou soms beter kunnen. Fiets gaat wel 1x per jaar voor een beurt naar de FM. Kortom zeer tevreden met derailleur, fietst heerlijk.

• stin00
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Heb je ook gelezen wat er op die pagina staat?

Je moet je eerst melden met je probleem, dan stuur Lekker je de onderdelen op en daarmee mag je naar een fietsenmaker in het lijstje.
Er zit er zelfs geen in bv dat havendorpje Rotterdam, dan mag je naar Gouda of Den Haag. En heel Zeeland kan terecht in Tilburg.
En nadien mag je de factuur zelf naar Lekker sturen…

Dat is dus een verzameling hopeloze fietsenmakers die gewoon wat werk willen doen en zelfs geen marge mogen nemen op de onderdelen.

Of Lekker denkt dat ze de service geregeld hebben…. Quod non.
Dat is in de praktijk een matig concept inderdaad.

VanMoof had bijvoorbeeld ook enkele service punten hier in Groningen. Daar regende het klachten met custom onderdelen die nabesteld moesten worden met soms levertijden van 4 tot 8 weken. Fietsen stonden geregeld 2 maanden stil. De servicepunten van VM en Cowboy stopten ook geregeld omdat ze failliet gingen of de samenwerking beviel niet. Er viel geen drol mee te verdienen vanwege inderdaad geen marge op onderdelen.

Veloretti doet dat ook. Je kan een nieuwe fiets bij een partner laten afleveren en daar in elkaar laten zetten + onderhouden. Probleem met Veloretti, en Lekker, is dat ze beide maar één service partner hebben in heel Groningen.. als deze verdwijnt (wat nogal eens gebeurt) heb je ineens geen reparatiepunt meer. Als ooit je software of display of ander custom onderdeel naar de knoppen gaat zit je met gedoe.

Lekker heeft in Groningen de Kwik fit als partner.. die staan in de regio bekend als hele matige garage, laat staan dat ze aan ebikes gaan sleutelen.

• stin00
  • Niet online
Barse87 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Mij wel, want in de gebruiksaanwijzing staat niet dat de trapondersteuning stopt bij 25%
Ben heel erg benieuwd of dit daadwerkelijk een accu probleem is. Verdwijnt de ondersteuning echt volledig of wordt deze gewoon heel zwak?

Bij Veloretti bijvoorbeeld heb je vanaf ik meen 20% nog maar heel weinig ondersteuning, de 'thuis-kom modus'. Dat wordt gewoon in de controller van de Bafang motor softwarematig ingesteld. Wordt ook nergens in de handleiding genoemd.

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04 22:16
stin00 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Ben heel erg benieuwd of dit daadwerkelijk een accu probleem is. Verdwijnt de ondersteuning echt volledig of wordt deze gewoon heel zwak?

Bij Veloretti bijvoorbeeld heb je vanaf ik meen 20% nog maar heel weinig ondersteuning, de 'thuis-kom modus'. Dat wordt gewoon in de controller van de Bafang motor softwarematig ingesteld. Wordt ook nergens in de handleiding genoemd.
De ondersteuning stopt idd volledig, alleen de verlichting werkt dan nog…

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• roffeltjes
B64 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:07:
Niet heel verrassend, lijkt het einde van Cowboy nu toch echt nabij...

Betekent dus dat ze per fiets meer dan 1000 Euro verlies draaien, zo bezien is en nog een wonder dat ze het al 8 jaar volhouden...
Was ook wel duidelijk met de prijzen van de eerste jaren. Dat ze nu de prijs omhoog gooiden was een veeg teken. Zie je ook bij Veloretti. De bonentellers bij PON hebben er meteen een ander prijskaartje aan gehangen... en dan is de fiets niet meer zo tof.

Het idee dat je wel onder de kostprijs kan zitten voor marktaandeel is onzinnig. Als je dan ooit je prijs omhoog zet om echt winst te maken is in één klap je marktaandeel weg. Het is niet een spelcomputer oid waar je in een ecosysteem zit.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het nou echt met Tenways gaat. Dat zijn ook hele dunne boterhammen. Ik zie dat ze kortingen aanbieden... dat vind ik best link. want dat betekent dat ook zij teveel voorraad hebben.

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02 15:41

Saninl

Iemand al ergens ervaring (gelezen) over de nieuwe Gazelle Cayo? Ben al een tijd aan het twijfelen of ik wil wachten op een Ace 3 van Veloretti, maar vind de nieuwe Gazelle ook een kanshebber ivm duurzaamheid en kwaliteit…
De Veloretti heeft al lang geen echte update meer gehad, maar de Gazelle heeft dan weer geen automatische versnelling…

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:08

B64

Saninl schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:34:
Iemand al ergens ervaring (gelezen) over de nieuwe Gazelle Cayo? Ben al een tijd aan het twijfelen of ik wil wachten op een Ace 3 van Veloretti, maar vind de nieuwe Gazelle ook een kanshebber ivm duurzaamheid en kwaliteit…
De Veloretti heeft al lang geen echte update meer gehad, maar de Gazelle heeft dan weer geen automatische versnelling…
De Fazua motor van de Gazelle is altijd te prefereren boven de Bafang die in de Veloretti is ingebouwd.
De handmatige Enviolo van Gazelle is wel een nadeeltje inderdaad, maar volgens mij zijn er manieren om daar een automaat van te maken. Verder heeft de Gazelle een kleinere accu en dus ook een kortere actieradius, maar wel een vrij korte laadtijd. En last but not least: de Gazelle is er in meerdere maten, zodat de kans groter is dat je er een goede zithouding op kunt vinden. Veloretti is 'one size fits...' degene die toevallig de juiste lichaamslengte en -verhoudingen heeft.

Dat die Veloretti al een tijdje geen update heeft gehad vind ik persoonlijk niet zo spannend. Het gaat erom dat de fiets lekker rijdt, en de functionaliteit biedt die je ervan verwacht.

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02 15:41

Saninl

Jammer dat de Veloretti Ace 2 alweer erg oud is qua techniek en model. Desondanks voor de liefhebber wel Black Friday korting: https://www.veloretti.com/nl/blackfriday.

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-04 21:09
Ik heb een veloretti met een Enviolo automatiq. Als ik kracht zet trapt hij nu door. Telkens meer en meer. Nu eigenlijk bij elke omwenteling hoor en voel ik ‘tik’.

Ik heb 16k ermee gereden, einde verhaal of kan dit nog gerepareerd worden?

• Tommie12
Megalomania schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:21:
Ik heb een veloretti met een Enviolo automatiq. Als ik kracht zet trapt hij nu door. Telkens meer en meer. Nu eigenlijk bij elke omwenteling hoor en voel ik ‘tik’.

Als het mechanisme binnenin defect is dan is het einde verhaal.
Maar ik denk eerder dat de vrijloop defect is gezien je de tik voelt.
Als het mechanisme intern defect is, dan trap je continu door en raak je niet meer in de 'hoogste' versnelling.
Vrijloop vervangen zou tientjeswerk moeten zijn en kan ook snel als je het juiste gereedschap hebt.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:44
Megalomania schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:21:

Een tijdje terug heb ik een oudere man geholpen die voor mijn huis stond met een nieuwe fiets van twee dagen oud en een Enviolo naaf. Die deed het dus niet meer. De dealer heeft deze fiets bij mij opgehaald. Zij gaven aan er ook zelf niets mee te kunnen. Ze kunnen het wiel alleen opsturen en vervangen.

Voor mij is een dergelijke technologie een no-go!
(mijn vrouw heeft net een nieuwe e-fiets. Met derailleur, keting met wax. Iets meer onderhoud, maar kan niet beter, betrouwbaarder en goedkoper.
Pagina: 1 2 3

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam