Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:36:
Ja, ik vind de prijs nog iets te hoog in vergelijking met nieuw. Ok hij heeft paar upgrades. Nog even met mezelf overleggen 😅
Gelukkig ben je het dan snel met elkaar eens.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:41
Ramzzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:39:
[...]

Gelukkig ben je het dan snel met elkaar eens.
Soms wel, soms niet 😅
Vraagt 320 euro voor die gitaar met de upgrades?
Goeie prijs of eigenlijk te veel?

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:45:
[...]

Soms wel, soms niet 😅
Vraagt 320 euro voor die gitaar met de upgrades?
Goeie prijs of eigenlijk te veel?
Geen slechte prijs hoor!

Voor een ‘echte’ Fender (MiM) betaal je sowieso het dubbele, zeker voor populaire kleuren, en dan heeft deze ‘upgrades’.

Alhoewel je jezelf vaak mag afvragen hoe goed die upgrades zijn, het is ook niet jouw keuze, en er wordt nogal wat beweerd en gedaan alsof het een wereld van verschil maakt.

Dat is soms ook zo, maar jij hebt geen vergelijkingsmateriaal. Noch bewijs.

En er wordt een hoop ge- en verprutst.

Origineel is slimmer. Zie ook mijn post hierboven…

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 30-06-2024 23:08 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
En @Moechy deze dan?
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

De laatste is dezelfde kleur… en nog origineel.

[ Voor 37% gewijzigd door Ramzzz op 30-06-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ja ik moet wel in België kijken of net over de grens.
Zo'n rode staat er ook te koop voor dezelfde prijs hier niet zo ver vandaan.
Die is ook nog een optie.
Zoals je aangeeft, zijn de upgrades beter of niet he :p

Het voordeel is ook wel bij die ene , dat ie een afstelbeurtje gehad heeft. Fretjes zijn gepolijst en dergelijke, de upgrades zullen dus normaal wel door een Pro gedaan zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Moechy op 30-06-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
En, @Moechy ik weet niet waar je bij in de buurt woont, qua mogelijk advies/tips om een gitaar te scoren.

Ah, dat typ je net. :9

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 30-06-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Met koffer, (excl.) niet heel ver van België. Afhankelijk van waar in België dan. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 30-06-2024 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23

franssie

Save the albatross

Ramzzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:13:
Met koffer, (excl.) niet heel ver van België. Afhankelijk van waar in België dan. :+

En in de juiste kleur ;)

maar met koffer nobrainer

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ramzzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:13:

Slordige 168km 😅

Nee als ik mezelf overtuig dat een rode ook goed is, dan heb ik er hier wel een paar in de buurt.
Vond die lake placid blue van kleur wel vet maar rood is ook niet mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Slordige 168km 😅

Nee als ik mezelf overtuig dat een rode ook goed is, dan heb ik er hier wel een paar in de buurt.
Vond die lake placid blue van kleur wel vet maar rood is ook niet mis.
Ik vind dat geen rare afstand om te rijden voor een gitaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:14:
[...]

En in de juiste kleur ;)

maar met koffer nobrainer
De koffer is exclusief… wel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
franssie schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:19:
[...]

Ik vind dat geen rare afstand om te rijden voor een gitaar.
Ik wel voor een 2dehandse.
Hoe dichter bij huis, hoe liever ik het heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Die 40th anniversary ziet er ook wel gelikt uit.
Heb er zo eentje gezien in blauw met gouden scratchplate.

Even goed of beter dan de classic vibe of eerder toch voor de classic vibe gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:38:
Die 40th anniversary ziet er ook wel gelikt uit.
Heb er zo eentje gezien in blauw met gouden scratchplate.

Even goed of beter dan de classic vibe of eerder toch voor de classic vibe gaan?
Geen idee… ik kwam er wel een paar tegen, o.a. in ‘Tidepool Green’ geloof ik. Zien er knap uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ramzzz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:41:
[...]

Geen idee… ik kwam er wel een paar tegen, o.a. in ‘Tidepool Green’ geloof ik. Zien er knap uit.
Heb er eentje gezien in het Blauw met Gold top.
Steekt men ogen wel wat uit :p

Zou toch wel voor iets anders dan rood gaan alleszins.
Mijn Les paul is al een Ice-tea burst met rode achterkant en de SG is ook rood.

Zo iets blauw er tussen is wel mooi :p

Voor zover ik het opzoek, is de 40th hetzelfde als de Classic Vibe 70's, enkel het optische is anders.

[ Voor 9% gewijzigd door Moechy op 01-07-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-09 09:56
Ramzzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:50:
[...]

@DennisCle Het verschil tussen een ‘parlor / parlour’ en een ‘orchestra’ is niet enorm.

https://reverb.com/item/7...ting&utm_content=73058004

Misschien dat dit een optie is om te onderzoeken?

En deze:
https://www.tfoa.eu/shop/...n-g00-natural-lefty-72375
Thanks, ik weet dat het verschil klein is in principe dus ik ga het testen en wie weet lukt het dan.

Bedankt ook voor de links, jij ook @KnoxNL, voor mij weer nieuwe websites die ik niet kende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:28
DennisCle schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Thanks, ik weet dat het verschil klein is in principe dus ik ga het testen en wie weet lukt het dan.

Bedankt ook voor de links, jij ook @KnoxNL, voor mij weer nieuwe websites die ik niet kende.
Misschien een béétje 'outside the box', maar een akoestische gitaar zonder cutaway (zoals volgens mij alle parlors) is symmetrisch op de brug en topkam na. Ook de bracing aan de binnenkant. Dus een rechtshandige kopen en de brug en topkam aan (laten) passen kan ook gewoon een optie zijn :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:30:
[...]

Misschien een béétje 'outside the box', maar een akoestische gitaar zonder cutaway (zoals volgens mij alle parlors) is symmetrisch op de brug en topkam na. Ook de bracing aan de binnenkant. Dus een rechtshandige kopen en de brug en topkam aan (laten) passen kan ook gewoon een optie zijn :)
Hè hè, iemand die de uitdrukking op de juiste manier schrijft. d:)b

En dit idee had ik pas ook. Kwestie van kammen wisselen. :D

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 01-07-2024 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Denk dat je de kammen gewoon kan omdraaien. Als het goed is zittten ze los, al weet ik niet of dat bij alle merken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Volgens mij kun je de brugkam niet (altijd) gewoon simpel omdraaien. Bij mijn Sire dreadnought loopt het gat waar die in zit fysiek iets schuin, en online lees ik dat het vaak zelfs qua diepte wat schuin loopt om te helpen de hoge snaren wat lager te krijgen. Maar dat zou nog steeds een eenvoudige ingreep moeten zijn voor een beetje gitaartech :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

Of je meet de brug en topkam even op, en besteld de linkshandige varianten?

Bv. https://graphtech.com/col...l-nuts-guitar/left-handed
en
https://graphtech.com/pro...dle-comp-lefty-pq-9280-l0

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
Morgenavond eens gaan kijken naar een Classic 60's lake placid blue strat 😁
Heb wat research gedaan en blijkbaar heb je er made in Indonesia en made in china, die in china waren de pickups en bedrading van iets mindere kwaliteit.

Dit is er eentje waar de bedrading en pick ups al zijn veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey luitjes :)

Als inmiddels 47 jarige fervente muziekliefhebber, die nog nooit een gitaar heeft vastgehouden, wil ik graag eens kijken of ik gitaarspelen leuk zou vinden.
Ik vind veel muziek leuk, mijn hart ligt bij doom/death/black-metal maar ik ga in de auto net zo hard op PleasePleasePlease van Sabrina Carpenter als To The Hellfire van Lorna Shore :P.

Ik vroeg me af of jullie in mijn omgeving (Nijkerk) een goede én leuke muziekschool of gitaardocent kunnen aanbevelen.

Via de google heb ik in Amersfoort Muziekles in Amersfoort gevonden om een proefles te boeken, dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal.

Ik ben benieuwd naar jullie aanbevelingen d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:58
@Fraggert

Een goede muziekschool of gitaardocent ken ik niet (zal er ongetwijfeld wel zijn hoor). Maar als je gitaren zoekt, kun je je hart ophalen bij Kees Dee in Amersfoort, die heeft er genoeg staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pat911 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:05:
@Fraggert

Een goede muziekschool of gitaardocent ken ik niet (zal er ongetwijfeld wel zijn hoor). Maar als je gitaren zoekt, kun je je hart ophalen bij Kees Dee in Amersfoort, die heeft er genoeg staan.
Thanks, dat is een leuke tip d:)b Altijd leuk om even te kijken bij zo’n zaak om de smaak te pakken te krijgen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Thanks, dat is een leuke tip d:)b Altijd leuk om even te kijken bij zo’n zaak om de smaak te pakken te krijgen :)
Zaken met een reputatie weten in de omgeving vaak wel leraren en scholen te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 03-07-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Ramzzz thanks :) dat is een goeie, kan ik een leuk rondje gear kwijlen even combineren om daar eens te polsen. Krijg ik ook meteen even een idee van die zaak als het tijd is voor een eigen gitaar. Wel zo fijn een leuke zaak een beetje lokaal te hebben als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
En misschien iemand meenemen die gitaar kan spelen.
Geeft toch net iets een beter idee van wat je juist zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Fraggert schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:44:
@Ramzzz thanks :) dat is een goeie, kan ik een leuk rondje gear kwijlen even combineren om daar eens te polsen. Krijg ik ook meteen even een idee van die zaak als het tijd is voor een eigen gitaar. Wel zo fijn een leuke zaak een beetje lokaal te hebben als klant.
Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat ik het daar erg fijn vond. Ik hoor wel eens dat ze prijzig zijn, maar ze geven je ook alle tijd om gitaren uit te proberen en pushen niet om gelijk te beslissen. Liever zien ze je terug komen om nog eens wat te proberen.
Niet dat ik goed kan spelen, maar ik zat op een gegeven moment met 4 gitaren om me heen die ik afwisselend kon oppakken om even dat gevoel goed te krijgen.
Wat @Moechy zegt is ook een goede, neem iemand die mee die er wel verstand van heeft. Of desnoods in overleg met je eventuele leraar, misschien kun je daar ook eerst een gitaar van lenen/hur

[ Voor 0% gewijzigd door Pat911 op 03-07-2024 16:04 . Reden: typefout hersteld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat ik het daar erg fijn vond. Ik hoor wel eens dat ze prijzig zijn, maar ze geven je ook alle tijd om gitaren uit te proberen en pushen niet om gelijk te beslissen. Liever zien ze je terug komen om nog eens wat te proberen.
Niet dat ik goed kan spelen, maar ik zat op een gegeven moment met 4 gitaren om me heen die ik afwisselend kon oppakken om even dat gevoel goed te krijgen.
Wat @Moechy zegt is ook een goede, neem iemand die mee die er wel verstand van heeft. Of desnoods in overleg met je eventuele leraar, misschien kun je daar ook eerst een gitaar van lenen/hur
Ik heb er met @pinda powerrr samen rondgekeken, en mijn duurste gitaar tot op heden ( :+ ) aangeschaft… O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:45
Kees Dee is een prima zaak hoor, daar hoef je niet aan te twijfelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dank jullie wel voor de leuke reacties, dat is weer Tweakers ten top. _/-\o_ d:)b
Moechy schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:56:
En misschien iemand meenemen die gitaar kan spelen.
Geeft toch net iets een beter idee van wat je juist zoekt.
Thanks, ook goed advies. Ik ga me langzaamaan eens wat inlezen zodat ik ook weet wat er allemaal in gitaarwereld bij komt kijken :)

Besef me ineens dat een kennis van ons niet onverdienstelijk in een band speelt en heb een collega die sinds een tijdje gitaar speelt.
Pat911 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Goed te horen, ik bespaar op andere aankopen juist om in zulke gevallen gebruik te maken van een zaak waar je terecht kunt voor goed advies en service. Daar ben ik dan ook zeer bereid om wat duurder uit zijn in plaats van meteen naar een grote dozenschuiver te stappen.
Ramzzz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Ik heb er met @pinda powerrr samen rondgekeken, en mijn duurste gitaar tot op heden ( :+ ) aangeschaft… O-)
Ik had al vrij snel door dat dit weer “zo’n” hobby kan worden inderdaad :+ _O-
KnoxNL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:16:
Kees Dee is een prima zaak hoor, daar hoef je niet aan te twijfelen.
Thanks, fijn te horen…….dan ga ik daar inderdaad eens lekker kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Juist………mijn vrouw fotografeert _O- :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Moechy
Nieuwe aanwinst in Lake Placid Blue 😁
Heeft nog een tune-up gekregen waardoor de frets zijn aangepakt en de actie echt laag staat, heb ik wel graag 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKYLVSHkIVq0OIaLa5LEHY9f64Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmFxnTsBTh1nYAUbjFoGQFrb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

Nice! Mooi ding, gefeliciteerd!!

En veel plezier met spelen d:)b

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Ramzzz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Haha, ik ook. Althans, terwijl ik nog twijfelde tussen 2 gitaren met dezelfde prijs, had mijn vriendin al afgerekend. Dus toen ik eenmaal de keuze had gemaakt, moest alleen het bonnetje nog gemaakt worden.

Maar ach, wat is 'duurste' - prijs viel me nog heel erg mee, als ik zie wat ze daar nog meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Pat911 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:10:
[...]

Haha, ik ook. Althans, terwijl ik nog twijfelde tussen 2 gitaren met dezelfde prijs, had mijn vriendin al afgerekend. Dus toen ik eenmaal de keuze had gemaakt, moest alleen het bonnetje nog gemaakt worden.

Maar ach, wat is 'duurste' - prijs viel me nog heel erg mee, als ik zie wat ze daar nog meer hebben.
Prijs zegt ook niet altijd alles, en groeit niet evenredig mee met hoe goed een gitaar is. Al heb ik me ook regelmatig laten verleiden tot buitensporige aankpen :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
Prijs is een leuke indicator, maar het is net als met wijn.... boven een bepaald bedrag betaal je echt alleen nog maar voor de naam.

En een goede gitarist krijgt ook geluid uit een elastiek om een sigarendoos.
En een slechte gitarist krijgt nog geen goed geluid uit een JP van Ernie Ball/Music Man op een Mesa Boogie amp.

Ik moet wel zeggen dat ik had gewild dat ik bij mijn eerste aanschaf alles net een stapje hoger had gekocht. Een betere amp, want het geluid is je echte feedback hoe je speelt. En een gitaar met net wat betere hardware, ook weer voor het geluid.

Maar ach, ook met inmiddels betere gear, kom ik nog steeds niet verder dan wat metal riffs en af en toe een heel nummer als rhythm guitar (als er niet al te moeilijke snelle stukken in zitten).
Sinds ik ook een acoustische gitaar heb, merk ik wel dat mijn techniek wat beter wordt. Met metal kun je nog wel wat verbloemen, maar met acoustisch hoor je elk foutje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moechy
Twhomp schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:36:
Nice! Mooi ding, gefeliciteerd!!

En veel plezier met spelen d:)b
Thx. Ik had nog een plekje vrij in mijn rek dus die past er mooi tussen 😅

Van links naar rechts: Epiphone Sg P90's, Epiphone Les paul standard bourbon burst, Ibanez Sa, Solar T2.6C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oliTrZZA3x4pNjErwBr5U13_7QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE1o9tDnrhNNb70jQeFCgDJh.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens viel het mij inderdaad op dat mijn ibanez precies een shortscale is.
Links de nieuwe squier, rechts mijn ibanez. En die squier is al korter dan mijn beide Epiphones en solar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9mTeiPcow5czO_mtCH4SLXzoJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lt1wNJqQx3Qh8amnfgZtZVIN.jpg?f=fotoalbum_large

Pedalboard ligt ook goed vol 😅 verzamelen is ook deel van de hobby toch 🙈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xoogfax9_KdgyBjz-N3bfc-DuTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0AHr4mkhJXKDRHeHRTdY4EB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Moechy op 04-07-2024 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Leuke veelzijdige collectie.

Laatst op een Solar kunnen spelen bij iemand. Die voelde echt ontzettend goed aan, smalle hals wat met mijn worstenvingertjes erg fijn is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:29
@Fraggert eerst en vooral, welkom bij een nieuwe hobby! Muziekspelen is een bodemloze rabbit hole waarbij je stijlen/technieken/... gaat ontdekken/doen die je op voorhand niet zag aankomen :P

Ik weet niet of je ondertussen al een instrument hebt aangekocht, dus misschien is mijn tip te laat,
maar ik wil deze toch meegeven. Misschien kunnen de betere en meer ervaren muzikanten dan mezelf in dit topic (dus iedereen :P ) ook iets over zeggen.

De foto van @Moechy's meest recente vangst illustreert eigenlijk heel mooi wat ik wil aangeven.
Eerst en vooral veel spe(e)lplezier gewenst met je strat Moechy! It's a beauty ;)

1) - de gitaar van Moechy staat op een driepoot -> nuttig voor een beginner om je instrument op een prominente plaats te zetten, dat nodigt uit om vaker te spelen.
2) - ik vind het niet verkeerd dat een eerste gitaar eerder 'mooi' (naar jouw smaak) is dan 100% aansluit bij wat je favoriete genre of band/gitaarheld gebruikt.

Wat ik daarmee concreet wil zeggen:
- ik lees dat je graag metal wil leren spelen
- het is niet uitgesloten dat een verkoper je dan misschien wijst naar de meest rechtste instrumenten op onderstaande foto
- misschien vind jij echter de witte gitaar (ik gok maar wat) op deze foto mooier
-> dan is de witte gitaar volgens mij een prima keuze

Afbeeldingslocatie: https://musicmakerscalgary.com/wp-content/uploads/2015/09/musicmakerscalgary-types-of-electrical-guitars.jpg

Volgens mij is het beter een instrument te kiezen dat jou echt 'goesting' (zoals we in Vlaanderen zeggen ;)) geeft om het van de driepoot te nemen en te spelen, eerder dan willens nillens hetzelfde/gelijkaardige model als jouw gitaarhelden te kopen. Het is uiteraard ook mogelijk dat dat gewoon wel samengaat :)

Veel plezier met je nieuwe hobby _/-\o_

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
Kapoen schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:23:
@Fraggert eerst en vooral, welkom bij een nieuwe hobby! Muziekspelen is een bodemloze rabbit hole waarbij je stijlen/technieken/... gaat ontdekken/doen die je op voorhand niet zag aankomen :P

Ik weet niet of je ondertussen al een instrument hebt aangekocht, dus misschien is mijn tip te laat,
maar ik wil deze toch meegeven. Misschien kunnen de betere en meer ervaren muzikanten dan mezelf in dit topic (dus iedereen :P ) ook iets over zeggen.

De foto van @Moechy's meest recente vangst illustreert eigenlijk heel mooi wat ik wil aangeven.
Eerst en vooral veel spe(e)lplezier gewenst met je strat Moechy! It's a beauty ;)

1) - de gitaar van Moechy staat op een driepoot -> nuttig voor een beginner om je instrument op een prominente plaats te zetten, dat nodigt uit om vaker te spelen.
2) - ik vind het niet verkeerd dat een eerste gitaar eerder 'mooi' (naar jouw smaak) is dan 100% aansluit bij wat je favoriete genre of band/gitaarheld gebruikt.

Wat ik daarmee concreet wil zeggen:
- ik lees dat je graag metal wil leren spelen
- het is niet uitgesloten dat een verkoper je dan misschien wijst naar de meest rechtste instrumenten op onderstaande foto
- misschien vind jij echter de witte gitaar (ik gok maar wat) op deze foto mooier
-> dan is de witte gitaar volgens mij een prima keuze

[Afbeelding]

Volgens mij is het beter een instrument te kiezen dat jou echt 'goesting' (zoals we in Vlaanderen zeggen ;)) geeft om het van de driepoot te nemen en te spelen, eerder dan willens nillens hetzelfde/gelijkaardige model als jouw gitaarhelden te kopen. Het is uiteraard ook mogelijk dat dat gewoon wel samengaat :)

Veel plezier met je nieuwe hobby _/-\o_
Ik snap wel wat je hier probeert te zeggen, en er zit natuurlijk zeker een kern van waarheid in, maar wel tot een bepaalde grens.

Als je van Trash metal houdt heeft het bv niet zoveel zin om een hollow body met P90's te kopen.

Er moet wel een balans zijn tussen uiterlijk en het geluid wat je ambieert. Verder goede post :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
Thrash metal :(
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 14:57

jantjeharing

Seriële monomanist

@Moechy, de Chinese Affinity lijn van eind jaren negentig heeft een heel goede naam. Ik heb er zelf een waar de gemiddelde Mexican een puntje aan kan zuigen.
Nu stalen frets op gezet, locking tuners en de Dan-Armstrong-tweede-tone-knop-wordt-middelste-pup-in-serie-blend-knop wiring toegepast.
De stock keramische pickups klinken trouwens echt geweldig.

[edit] Spuit elf hier, had de pagina blijkbaar al even open staan. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door jantjeharing op 04-07-2024 09:51 ]

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thanks @Kapoen .....ik ervaar een warm welkom hier door iedereen, tof :)

ik ben nog niet in het bezit van een gitaar, ik wacht even de proefles af, wel heb ik me zojuist opgegeven in Amersfoort.....meteen het ijzer smeden als het heet is zeg maar en dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal.

ik weet elk geval dat ik mijn keuze is gevallen op elektrisch gitaar. :)

Maar ik moet me nog goed inlezen en laten informeren want allemachtig wat komt hier een hoop bij kijken :P

Ik weet dat een gitaar snaren heeft....en dat er fretten op de hals zitten dat wist ik ook nog wel...maar ik heb geen flauw idee wat een humbucker is :P

kort gezegd..ik ga dit even rustig oppakken zodat ik ook een beetje weet waar ik aan toe ben en dan wat meer geïnformeerd een keuze kan maken.

Maar als de proefles bevalt dan is een eigen gitaar natuurlijk wel wenselijk, precies zoals je zegt...stukje speelplezier en natuurlijk "Pride of Ownership".....dat begrijp ik maar al te goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Ja sorry ik had nu eenmaal een voorbeeld nodig :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
KnoxNL schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Ja sorry ik had nu eenmaal een voorbeeld nodig :+
Ik bedoelde je spelling, thrash is juist heel lekker om te spelen. Om het strak te spelen is dan wel weer lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
@Pat911 ja die Solar is echt een heel fijne gitaar. Matgladde satijnen hals met hete pickups. Ideaal voor het hardere werk.
Kan ik ook sneller op spelen dan op pakweg mijn les paul die een gelakte hals heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:57
Pat911 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:54:
[...]

Ik bedoelde je spelling, thrash is juist heel lekker om te spelen. Om het strak te spelen is dan wel weer lastig.
En als dat niet lukt is het weer trash waarmee het plaatje weer rond is ;)

@Fraggert Ken je van het hardlooptopic ;)

Heb niet zozeer tips verder, behalve dat het voor mij enorm helpt een gitaar naast me/in de buurt te hebben staan. Eerst had ik iets staan op 'de hobbykamer' maar dat vormde een drempel om daadwerkelijk te gaan spelen. Nu staat er eigenlijk ook altijd 1 naast de bank die je zonder na te denken pakt om wat te pielen.

Kies een gitaar die je motiveert, dat is een combi looks en geluid/inspiratie. Als het even kan 2e hands (veel meer waar voor je geld en mocht het toch niet bevallen kun je hem meestal voor hetzelfdfe bedrag weer verkopen). Maar helemaal als beginner is het enorm lastig om te kiezen wat goed is. Mijn eerste keren heb ik puur op looks gekocht, ik kon dat ding wel in mijn handen nemen maar had dan alsnog geen idee.

Wel handiger IETs meer uit te geven voor een goed exemplaar ipv de absolute budget budget versie (hoewel je daar ook prima opties hebt hoor). Een net wat beter spelende gitaar geeft weer meer plezier en motivatie...

Hopelijk veel plezier en succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m0ridin schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:00:
[...]

@Fraggert Ken je van het hardlooptopic ;)

Heb niet zozeer tips verder, behalve dat het voor mij enorm helpt een gitaar naast me/in de buurt te hebben staan. Eerst had ik iets staan op 'de hobbykamer' maar dat vormde een drempel om daadwerkelijk te gaan spelen. Nu staat er eigenlijk ook altijd 1 naast de bank die je zonder na te denken pakt om wat te pielen.

Kies een gitaar die je motiveert, dat is een combi looks en geluid/inspiratie. Als het even kan 2e hands (veel meer waar voor je geld en mocht het toch niet bevallen kun je hem meestal voor hetzelfdfe bedrag weer verkopen). Maar helemaal als beginner is het enorm lastig om te kiezen wat goed is. Mijn eerste keren heb ik puur op looks gekocht, ik kon dat ding wel in mijn handen nemen maar had dan alsnog geen idee.

Wel handiger IETs meer uit te geven voor een goed exemplaar ipv de absolute budget budget versie (hoewel je daar ook prima opties hebt hoor). Een net wat beter spelende gitaar geeft weer meer plezier en motivatie...

Hopelijk veel plezier en succes :)
je bent me voor.....ik had zojuist even wat teruggebladerd en zag je ineens posten...leuk man :)

Dank ook voor jouw ervaring....precies zoals ik er ook in steek...ik koop liever iets goeds (eventueel 2dehands) dan dat ik met bodembakkenbagger een niet zo leuke ervaring heb..goedkoop is vaak duurkoop wat mij betreft maar ik probeer het schuurtje wel bij het huisje te laten so to speak ;)

Ik kan vast een plekje in de woonkamer regelen, Mrs. Fraggert is daar makkelijk in.

Groot voordeel van elektrisch is dat ik met een koptelefoon gewoon niemand stoor :)
Vrouwlief gaat meestal iets eerder naar bed en ik kijk dan meestal nog even een aflevering van een serie wat zij niet leuk vind.......dan kan ik beter 's avonds even lekker oefenen natuurlijk.

i'll keep y'all posted d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
De helft van de tijd speel ik elektrische gitaar uberhaupt zonder in te pluggen :)

VOor het pingelen, oefenen etc maakt dat niks uit. Natuurlijk voor de ervaring, echt nummers (na)spelen etc is het 'echte' geluid leuker maar alsnog, vermaak me er unplugged ook prima mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
KnoxNL schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Ik snap wel wat je hier probeert te zeggen, en er zit natuurlijk zeker een kern van waarheid in, maar wel tot een bepaalde grens.

Als je van Trash metal houdt heeft het bv niet zoveel zin om een hollow body met P90's te kopen.

Er moet wel een balans zijn tussen uiterlijk en het geluid wat je ambieert. Verder goede post :)
Ja ik geef je gelijk, er zijn uiteraard 'parameters' die je in balans moet houden.

Toch komt mijn tip eerder uit iets wat ik zelf heb zien gebeuren, ik denk zelfs dat ik het verhaal hier al eens eerder heb gezet. Het komt hierop neer:
- in de vorige school waar ik les volgde zat een medeleerling op een crappy instrument te spelen
- zijn ambitie was ook metal en andere high gain (Metallica, Nirvana,...)
- 'op een dag' komt ie met een Samick full hollow body jazz gitaar

Ik dacht toen ook 'no way', dat is geen geschikt instrument voor 'high gain muziek'.
Maar tegelijk spatte het speelplezier van mijn collega af, voor hem maakte het niet uit dat hij moest opletten met feedback en dat de pickups te warm waren en en en... die kerel had gewoon 'zijn instrument' gevonden en dat was heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Billy Duffy van The Cult is ook bekend om zijn witte hollow-body Gretsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik denk dat een Hollow Body net veelzijdiger is dan laat ons zeggen een BC Rich. (Om even in extremen te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even voor mijn beeldvorming alvast :)

Los van merken en modellen.....met een budget van zeg 500-700 voor een elektrisch gitaar (excl. eventuele randzaken zoals een amp, statief, etc) zit ik dan in het bereik van een meer dan fatsoenlijk modelletje om mee te starten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
500 a 700 euro is al redelijk veel voor een beginnerssetje. Met dat budget heb je wel een leuke Solar (summersale momenteel) 😅
Alhoewel die misschien iets te specifiek zijn met hun hete pick-ups. (Vooral metal etc)

Imo zou ik sowieso een iets goedkopere gitaar nemen en een duurdere/betere amp. De amp bepaalt vooral je geluid en klank.

[ Voor 22% gewijzigd door Moechy op 04-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Proefles is in elk geval geregeld...eind augustus vanwege de vakantieperiode maar dat mag de pret niet drukken..alle begrip voor zo'n agenda natuurlijk. :)

@Moechy thanks.....dan weet ik in ieder geval dat ik niet alsnog in de bodembak aan het graaien ben, dat is fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor 500 tot 700 koop je (vooral tweedehands - tip, Reverb) een prima gitaar. Het belangrijkste is er achter komen wat je zelf prettig vindt spelen en welke kwaliteiten je belangrijk vindt in een gitaar (ja, dat is een vrijbrief om naar hartelust gitaren te kopen en verkopen. Guilty as charged).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Gisteren bij Max Guitar een Taylor GS-e Mini gespeeld. Niet een parlor, maar wel een klein formaat. Leuke gitaar, al hoef ik eigenlijk geen elektronica in mijn akoestische gitaar. Nu aan het twijfelen of ik deze ga kopen of toch nog ff doorzoek naar een parlor model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TMDC schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:26:
Voor 500 tot 700 koop je (vooral tweedehands - tip, Reverb) een prima gitaar. Het belangrijkste is er achter komen wat je zelf prettig vindt spelen en welke kwaliteiten je belangrijk vindt in een gitaar (ja, dat is een vrijbrief om naar hartelust gitaren te kopen en verkopen. Guilty as charged).
Thanks man :) fijn dat nog even bevestigd te krijgen.

en sorrie......Reverb? ik vind een soort marketplace voor gear, bedoel je die? of Refurbished?

Die proefles, hier alvast even mijn licht opsteken en wat reviews en dergelijke doorlezen is in elk geval al even waardevol gebleken dat ik alvast wat achtergrond kennis vergaar hierover.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:54:
[i]en sorrie......Reverb? ik vind een soort marketplace voor gear, bedoel je die?
Yes. Waarschuwing: kan hebberigheid veroorzaken en ernstige schade aan de portemonnee aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
GAS ontwikkel je ook sowieso 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
DennisCle schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:29:
Gisteren bij Max Guitar een Taylor GS-e Mini gespeeld. Niet een parlor, maar wel een klein formaat. Leuke gitaar, al hoef ik eigenlijk geen elektronica in mijn akoestische gitaar. Nu aan het twijfelen of ik deze ga kopen of toch nog ff doorzoek naar een parlor model.
Moest even opzoeken wat een parlor ook alweer is ;)

Zelf toevallig laatst mijn Taylor Big Baby weer eens tevoorschijn gehaald, tenminste... Hij hangt standaard aan de muur in de woonkamer, maar nu weer in en onder handen genomen.

Vond de aktie altijd wat hoog, zelf een betaalpasje en wat andere zut onder de nek gemikt (super eenvoudig systeem, gewoon 2 schroeven losdraaien) maar nu toch maar even Taylor gemailed voor shims. Supersnel reactie met wat vragen en mijn adres zodat ze wat op kunnen sturen, top ervaring tot nu toe. Ok, eerst nog binnen krijgen want bij nameten bleek de actie eigenlijk wel mee te vallen, maar ok :+

*Edit*

En net reactie van ze gekregen dat ze er een paar opsturen, zou ze met een (werk)dag of 4 kunnen verwachten... Toch wel top dit zeg. Heb dat ding ruim 6 jaar geleden gekocht btw ;)

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 04-07-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Thanks man :) fijn dat nog even bevestigd te krijgen.

en sorrie......Reverb? ik vind een soort marketplace voor gear, bedoel je die? of Refurbished?

Die proefles, hier alvast even mijn licht opsteken en wat reviews en dergelijke doorlezen is in elk geval al even waardevol gebleken dat ik alvast wat achtergrond kennis vergaar hierover.
https://reverb.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Pat911 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:10:
[...]

Ik had de gitaar in kwestie wel al vast laten houden toen ik hem op hun website vond, het was exact wat ik zocht, een 1999 Fender American Vintage Reissue Stratocaster 1962 (ook wel AVRI genoemd).

Belachelijk goede gitaar, en wat je net onder de Custom Shop-range aantreft. De juiste kleur ook. :*)

In ‘mint’ staat, heeft gewoon domweg een jaar of 20(+) in de koffer ergens gestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Aangezien ik niet super handig ben lijkt het me een prima plan om mijn niet zo lang geleden binnen gekomen hofner shorty onder handen te nemen :+

Afbeeldingslocatie: https://www.hofner.com/web/image/product.image/3565/image_1024/Shorty%20-%20%22Gold%20Top%22?unique=7cb9be8

Geinsipireerd door deze topics:

https://www.reddit.com/r/...a_headless_travel_guitar/

en

https://www.reddit.com/r/...on_a_hofner_super_shorty/

Via aliexpress deze headless brug besteld (en binnen gekregen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQZNmJfr3rH93qtZ012n7MvzSgc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UFeYN8Q8kO7NOKcAnHwGh7gd.png?f=fotoalbum_medium

Idee is de headstock eraf zagen en dat nieuwe ding erop schroeven en dan ook de brug vervangen door geleverde geval.

Nu heeft die locking nut een hoek waardoor dat even uitvogelen wordt (denk grof juiste hoek afzagen en dan op maat vijlen/schaven), maar vooral vraag ik me af hoe ik kan zorgen dat die brug op de goede plek komt ivm intonatie...

Is op het oog de hoge en lage E uitlijnen met de huidige brug (op basis waar de strings de brug 'raken') goed genoeg en dan verder op de brug afstellen?

Zoals wel duidelijk moge zijn ben ik totaal niet ervaren en is dit bijna een garantie op een grote teleurstelling :P Ook qua gereedschap heb ik denk ik alleen een decoupeerzaag die hier mee om kan gaan.

Maar tegelijk is het, als het wel werkt, blijkbaar ook klaar met de neckdive EN is hij nog wat compacter! (Met zo'n acoustische strap draad werkt het ook wel enigzins maar dan komt hij weer in een wel erg onhandige plek tov mn lichaam). En ach, ik vind het leuk om te klooien, knutselen en modden :)

Het is geen ramp als het mislukt btw, wel zonde... maar wil mijn slaagkansen toch wel verhogen waar mogelijk ;) Als mensen hier nog handige tips, do's and don'ts hebben. Ik hoor het graag!

Gaat geen project voor komend weekend wordne btw, misschien een keer in de zomervakantie.

*EDIT*

Wat denk ik stap 1 is is kijken of ik via een of andere mounting plate (die ik dan mbv de originele brug schroeven/openingen bevestig) de nieuwe headless brug kan bevestigen. Mocht dit allemaal niet lukken kan ik gewoon de originele brug terug plaatsen en is er niks aan de hand.

Idee is de oorspronkelijke nut sowieso te laten zitten en die nieuwe headless nut daar iets voor te plaatsen, mocht de (nieuwe) brug dus werken icm de oorspronkelijke nut ZOU ik de headstock eraf kunnen zagen, de nieuwe nut daar nog voor monteren en komt het niet zo enorm nauw kijken aan die kant.

Aldus mijn theorie, ik ga eens kijken wat hier handig in is.

[ Voor 12% gewijzigd door m0ridin op 06-07-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:47:
Aangezien ik niet super handig ben lijkt het me een prima plan om mijn niet zo lang geleden binnen gekomen hofner shorty onder handen te nemen :+

[Afbeelding]

Geinsipireerd door deze topics:

https://www.reddit.com/r/...a_headless_travel_guitar/

en

https://www.reddit.com/r/...on_a_hofner_super_shorty/

Via aliexpress deze headless brug besteld (en binnen gekregen):

[Afbeelding]

Idee is de headstock eraf zagen en dat nieuwe ding erop schroeven en dan ook de brug vervangen door geleverde geval.

Nu heeft die locking nut een hoek waardoor dat even uitvogelen wordt (denk grof juiste hoek afzagen en dan op maat vijlen/schaven), maar vooral vraag ik me af hoe ik kan zorgen dat die brug op de goede plek komt ivm intonatie...

Is op het oog de hoge en lage E uitlijnen met de huidige brug (op basis waar de strings de brug 'raken') goed genoeg en dan verder op de brug afstellen?

Zoals wel duidelijk moge zijn ben ik totaal niet ervaren en is dit bijna een garantie op een grote teleurstelling :P Ook qua gereedschap heb ik denk ik alleen een decoupeerzaag die hier mee om kan gaan.

Maar tegelijk is het, als het wel werkt, blijkbaar ook klaar met de neckdive EN is hij nog wat compacter! (Met zo'n acoustische strap draad werkt het ook wel enigzins maar dan komt hij weer in een wel erg onhandige plek tov mn lichaam). En ach, ik vind het leuk om te klooien, knutselen en modden :)

Het is geen ramp als het mislukt btw, wel zonde... maar wil mijn slaagkansen toch wel verhogen waar mogelijk ;) Als mensen hier nog handige tips, do's and don'ts hebben. Ik hoor het graag!

Gaat geen project voor komend weekend wordne btw, misschien een keer in de zomervakantie.
Het luistert wel vrij nauw of je de intonatie goed krijgt bij zo'n operatie, by the way.

Snaarlengte, snaarspanning, actie (hoogte t.o.v. de toets), positionerring t.o.v. de fretten.

Zowel je brug als je topkam moeten wel dezelfde lengtes opleveren, anders ben je in de aap gelogeerd.

Ik denk overigens dat de 'winst' van deze operatie wanneer je het percect uitvert, vrijwel nihil zal zijn, hoogstens een beetje minder 'neck dive'. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Ramzzz Thanks voor je reactie :)

Njah, als ik het lees (n=1) lijkt het bij die persoon de neckdive aardig te hebben opgelost, maar het is niet alleen dat hoor. Sowieso een leuk project en als hij dan net weer wat compacter is, ook leuk.

Maar zal niet over 1 nacht ijs gaan en sluit niet uit dat ik het toch niet aandurf en die brug gewoon blijft liggen in de kast. (Maar... sluit het andere ook niet uit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
DennisCle schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:29:
Bestaat ook zonder electronica! (Bron: heb ik hier thuis liggen). Weet alleen niet of die nog in productie zijn. Hele fijne gitaar inderdaad, zelfs met mijn lompe klauwen. Krijgt alleen niet voldoende speeltijd omdat ik vrijwel alleen elektrisch speel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik zou effe teruggaan naar ome ali en dit bestellen.

Help denk ik een stuk makkelijker tegen de neckdive.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaiXGrKAhvQudTyxPqyL-ZBbzOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFrig8awKCvUKatbwe3Je4zf.jpg?f=fotoalbum_large

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Edgenumber schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:36:
Ik zou effe teruggaan naar ome ali en dit bestellen.

Help denk ik een stuk makkelijker tegen de neckdive.

[Afbeelding]
Zoals ik al in die post meldde heb ik dat al (al snap ik dat mijn omschrijving "Zo'n akoestische strap draad" misschien niet HEEL duidelijk was ;) ) maar komt die gitaar dan op de een of andere manier heel onprettig dicht richting je lichaam. Niet echt een lekkere oplosssing dus.

Leek me juist een prima gitaar/tweaker combi topic, gitaarmodding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:30
Mj2sL schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:28:
[...]

Bestaat ook zonder electronica! (Bron: heb ik hier thuis liggen). Weet alleen niet of die nog in productie zijn. Hele fijne gitaar inderdaad, zelfs met mijn lompe klauwen. Krijgt alleen niet voldoende speeltijd omdat ik vrijwel alleen elektrisch speel.
Onlangs nog eentje gekocht voor mijn dochter met het idee dat als gitaarspelen niet aanslaat ik een leuk gitaartje erbij heb ;)
Speelt leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Mj2sL schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:28:
[...]

Had de winkel gevraagd of hij nog zonder te bestellen is, maar was linkshandig in ieder geval niet het geval.

Ik speel ook vooral elektronisch maar heb nu een kleine dus lijkt het me leuk om ook weer een akoestische te hebben en voor hem te spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 14:57

jantjeharing

Seriële monomanist

m0ridin schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:47:

*EDIT*

Wat denk ik stap 1 is is kijken of ik via een of andere mounting plate (die ik dan mbv de originele brug schroeven/openingen bevestig) de nieuwe headless brug kan bevestigen. Mocht dit allemaal niet lukken kan ik gewoon de originele brug terug plaatsen en is er niks aan de hand.

Idee is de oorspronkelijke nut sowieso te laten zitten en die nieuwe headless nut daar iets voor te plaatsen, mocht de (nieuwe) brug dus werken icm de oorspronkelijke nut ZOU ik de headstock eraf kunnen zagen, de nieuwe nut daar nog voor monteren en komt het niet zo enorm nauw kijken aan die kant.

Aldus mijn theorie, ik ga eens kijken wat hier handig in is.
Je huidige brug is inderdaad een goede leidraad voor het positioneren van de nieuwe brug. Mits je nu goede intonatie hebt natuurlijk.
Hou er rekening mee dat als je ook dikkere snaren wil kunnen monteren de brugzadels genoeg ruimte hebben om naar achteren (langere snaarlengte) te bewegen en vice versa.

En goed idee inderdaad, om eerst de brug en kam te plaatsen alvorens de kop eraf te zagen. Kan je altijd nog terug mocht je niet tevreden zijn.

Gebruik schilderstape naar hartelust. Kan je goed op aftekenen en boorgaten worden strakker.

De kop afzagen niet met een decoupeerzaag doen hoor. Een normale handzaag is wat minder destructief. De zaaglijn eerst voorsnijden met een scherp mesje. Snij door de lak en de eerste laag houtvezels. Zaag dan aan de kopkant van de gesneden lijn zodat je geen 'chipping' krijgt.
Wijk daarbij gerust af naar de veilige kant van de lijn als je strak aan de lijn zagen te spannend vindt. Daarna kan je met een schuurblok (blok hout met schuurpapier) terugschuren tot aan de lijn.

Verder zijn de schroeven die erbij geleverd worden bijna altijd ruk. Draaien door als je er al naar kijkt. Ook bij duurdere merken als Fender trouwens. Ik vervang ze meestal voor roestvrij stalen exemplaren.

Succes en veel plezier! :)

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Iemand zei laatst tegen me: "Executie is veel belangrijker dan compositie."

Ik heb er over na zitten denken, en ik kon er eigenlijk niks tegenin brengen. Sindsdien ben ik veel meer met een metronoom gaan spelen en dat werpt z'n vruchten af. Stukken muziek waar weinig tot geen timingfouten in zitten klinken gewoon veel prettiger op het oor, ook al is de compositie totaal oninteressant.

Case in point: een stukje eigen productie

Qua compositie totaal oninteressant, maar het klinkt gewoon lekker. Zeker als het muten tussendoor ook perfect gaat.

Grote blij, meer volgt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@jantjeharing Dank je voor je uitgebreide reactie! :)

Intonatie was/is nu idd goed eigenlijk al en mijn eerste testjes met een zelf gefabriceerd blok en daar de nieuwe brug op geschroefd werkt eigenlijk best ok.

Klein minpuntje, het ziet er niet uit :+

Komt er op neer dat ik van een laminaat plank iets heb gezaagd, maar ach... nood breekt wet. Dan kom je er ook achter dat je sommige dingen handiger kunt doen, oftewel misschien van het weekend maar eens versie 3 maken. Dat is het voordeel van laminaat, heb er genoeg van ;)

Goeie van de schilderstape, ik meet en teken wel af maar heel secuur is het niet allemaal (vooral omdat ik eerder doe dan denk ;) ) Maar voor de volgende en hopelijk uiteindelijke poging van deze variant wil ik het wel even rustig en goed doen.

Die brug werkt an sich prima, maar snaren vervangen is geen pretje zeg maar. Maar ach, als het eenmaal zou zitten en werkt dan hoeft dat ook niet elke week. Het is een klooi-gitaartje die ik amper zal gebruiken.

Toch gaat het evt wel spannend worden om die kop eraf te zagen haha, nou ja... dat zien we dan wel weer.

Qua kop,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
jantjeharing schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Je huidige brug is inderdaad een goede leidraad voor het positioneren van de nieuwe brug. Mits je nu goede intonatie hebt natuurlijk.
Hou er rekening mee dat als je ook dikkere snaren wil kunnen monteren de brugzadels genoeg ruimte hebben om naar achteren (langere snaarlengte) te bewegen en vice versa.

En goed idee inderdaad, om eerst de brug en kam te plaatsen alvorens de kop eraf te zagen. Kan je altijd nog terug mocht je niet tevreden zijn.

Gebruik schilderstape naar hartelust. Kan je goed op aftekenen en boorgaten worden strakker.

De kop afzagen niet met een decoupeerzaag doen hoor. Een normale handzaag is wat minder destructief. De zaaglijn eerst voorsnijden met een scherp mesje. Snij door de lak en de eerste laag houtvezels. Zaag dan aan de kopkant van de gesneden lijn zodat je geen 'chipping' krijgt.
Wijk daarbij gerust af naar de veilige kant van de lijn als je strak aan de lijn zagen te spannend vindt. Daarna kan je met een schuurblok (blok hout met schuurpapier) terugschuren tot aan de lijn.

Verder zijn de schroeven die erbij geleverd worden bijna altijd ruk. Draaien door als je er al naar kijkt. Ook bij duurdere merken als Fender trouwens. Ik vervang ze meestal voor roestvrij stalen exemplaren.

Succes en veel plezier! :)
Daar zitten goede tips bij.

@m0ridin

Boorgaten altijd eerst ‘voorprikken’ en een echte houtboor (met centerpunt) en liefst natuurlijk inklemmen en een boorkolom gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ramzzz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Daar zitten goede tips bij.

@m0ridin

Boorgaten altijd eerst ‘voorprikken’ en een echte houtboor (met centerpunt) en liefst natuurlijk inklemmen en een boorkolom gebruiken.
Thanks! Yes, dat is me bekend :)

Plan blijft om uiteindelijk qua brug niet in de body te hoeven boren (de brug moet sowieso op een 'verhoging') maar alsnog geldt dat natuurlijk :)

Ach, ik vind het ook wel leuk om uberhaupt wat te proberen en doen allemaal. Of het nou daadwerkelijk zover komt dt ik die kop af ga zagen of niet... sowieso een leuk proces!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:19:
Iemand zei laatst tegen me: "Executie is veel belangrijker dan compositie."

Ik heb er over na zitten denken, en ik kon er eigenlijk niks tegenin brengen. Sindsdien ben ik veel meer met een metronoom gaan spelen en dat werpt z'n vruchten af. Stukken muziek waar weinig tot geen timingfouten in zitten klinken gewoon veel prettiger op het oor, ook al is de compositie totaal oninteressant.

Case in point: een stukje eigen productie

Qua compositie totaal oninteressant, maar het klinkt gewoon lekker. Zeker als het muten tussendoor ook perfect gaat.

Grote blij, meer volgt.
Klinkt zeker niet verkeerd :) Ik zou wel een nuance willen aanbrengen op die uitspraak. Executie is m.i. namelijk een voorwaarde. Als je uitvoering niet goed genoeg is, dan zit het je compositie in de weg. Dat geldt zowel voor het spel als de kwaliteit van de opname/mix. Dat geheel moet een bepaald niveau halen voordat je naar de compositie kan luisteren. Maar zodra je uitvoering 'on par' is, zit je in een wereld met een eindeloze voorraad aan mensen wiens uitvoering dat ook is en dan is de kwaliteit van je compositie toch echt wat het verschil maakt.
Dat natuurlijk nog afgezien van het feit dat complexiteit in een compositie geen enkele correlatie heeft met kwaliteit, maar daar kan ik uren over zaniken, dus dat zal ik iedereen besparen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Meestal speel ik thuis gewoon mee met muziek. Maar ik heb het ook eens geprobeerd met een metronoom, en dat bleek toch een stuk lastiger dan verwacht. Dan denk je best een aardig ritmegevoel te hebben en dan valt dat plots toch tegen.

Bij bestaande muziek hoor je eigenlijk vanzelf wanneer de 'tel' valt, maar bij een metronoom heb je alleen stilte, en plots is er dan die tik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wormaap
hneel schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:32:
Meestal speel ik thuis gewoon mee met muziek. Maar ik heb het ook eens geprobeerd met een metronoom, en dat bleek toch een stuk lastiger dan verwacht. Dan denk je best een aardig ritmegevoel te hebben en dan valt dat plots toch tegen.

Bij bestaande muziek hoor je eigenlijk vanzelf wanneer de 'tel' valt, maar bij een metronoom heb je alleen stilte, en plots is er dan die tik.
Twee oefeningen die ik leuk vind met metronoom:
1. Zet je metronoom op de helft van het tempo dat je gaat spelen, en speel alsof de tikken van de metronoom de 2 en 4 in de maat zijn. Dan heeft de metronoom de rol van de snare drum in een standaard backbeatritme en kun je iets meer 'grooven' terwijl je toch aan je ritme werkt.
2. Begin te spelen met een metronoom op alle tellen. Stel hem dan in op alleen 1 en 3 (of halveer het tempo als je metronoom die instelling niet heeft). Nu heb je ineens een groter 'gat' te vullen tussen de tikken. Als dat een beetje begint te lopen, stel de metronoom dan in op alleen 1 (of halveer het tempo nog een keer). Nu moet je de hele maat zelf in het ritme spelen en wordt de metronoom meer een controle dan een hulpmiddel.

Uiteraard is 'gewoon' met de metronoom op alle tellen spelen ook goede oefening. Maar deze twee oefeningen zijn een leuke afwisseling én helpen je je eigen ritmegevoel te ontwikkelen en niet afhankelijk te worden van de metronoom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wormaap schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Klinkt zeker niet verkeerd :) Ik zou wel een nuance willen aanbrengen op die uitspraak. Executie is m.i. namelijk een voorwaarde. Als je uitvoering niet goed genoeg is, dan zit het je compositie in de weg. Dat geldt zowel voor het spel als de kwaliteit van de opname/mix. Dat geheel moet een bepaald niveau halen voordat je naar de compositie kan luisteren. Maar zodra je uitvoering 'on par' is, zit je in een wereld met een eindeloze voorraad aan mensen wiens uitvoering dat ook is en dan is de kwaliteit van je compositie toch echt wat het verschil maakt.
Dat natuurlijk nog afgezien van het feit dat complexiteit in een compositie geen enkele correlatie heeft met kwaliteit, maar daar kan ik uren over zaniken, dus dat zal ik iedereen besparen :+
Eens met alle nuance die je aanbrengt, op 1 minuscuul puntje na. :P

Ik denk persoonlijk niet dat de kwaliteit van je compositie het verschil maakt. Nou is dit natuurlijk erg afhankelijk van wat voor graadmeter je hanteert enzo, maar qua compositie is popmuziek bijvoorbeeld niet vaak erg hoogstaand, en toch is het erg populair. Popmuziek is toegankelijk, en spreekt het een breed publiek aan. Dus als je echt gaat pixelpeepen komen er nog veel meer complexe invloeden bij kijken waar we eindeloos over kunnen bomen!

Een gesprek wat ik machtig interessant zou vinden overigens. O+

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Blaat schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Ik denk persoonlijk niet dat de kwaliteit van je compositie het verschil maakt. Nou is dit natuurlijk erg afhankelijk van wat voor graadmeter je hanteert enzo, maar qua compositie is popmuziek bijvoorbeeld niet vaak erg hoogstaand, en toch is het erg populair. Popmuziek is toegankelijk, en spreekt het een breed publiek aan. Dus als je echt gaat pixelpeepen komen er nog veel meer complexe invloeden bij kijken waar we eindeloos over kunnen bomen!

Nuance op je nuance: complexiteit en kwaliteit hebben geen correlatie. Popmuziek is simpel, maar het feit dat miljoenen mensen het geweldig vinden getuigt óók van kwaliteit. Er is een reden waarom vrijwel elke lezer van deze zin de 'hook' van Carly Rae Jepsen's 'Call me Maybe' nu in zijn/haar/hun hoofd heeft, maar ik in ieder geval 'Reckoning Song/One Day Wankelmut RMX' toch echt even op moest zoeken :+ En dat was óók een nummer 1 hit in 2012
Uiteraard zit er bij pop ook nog een hele marketingmachine omheen, maar die zelfde machine probeert ook de platen te pushen die het uiteindelijk géén wereldhit worden. Ik weet dat het geen populaire mening is in muzikantenkringen, maar een goed popnummer is ook gewoon retemoeilijk om te maken, en ook daar maakt compositie het verschil tussen 'twee weken op nummer 38' en '21 weken op nummer 1'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KnoxNL
Blaat schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Als je het hebt over compositie vs. executie: Er is een reden waarom ik van veel bands live optredens verkies boven de albums, in sterke mate zelfs.

De compositie kan nog zo goed zijn, als er geen dynamiek, plezier, improvisatie, gevoel, etc in zit is de muziek toch een stuk minder in de beleving. En dan kan het best zijn dat de live optredens niet altijd zo strak zijn qua timing en noten raken als de compositie op het album, toch raakt het me 100x meer.

Uiteraard zijn bovenstaande superlatieven ook toe te passen op een compositie, maar je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Als er iets is waar popmuziek goed in is, dan is het dopamine vrij maken in je brein. Dat is hoe een 'oorwurm' ontstaat in ieder geval; een beloning elke keer als je dat stukje hoort/zingt. Er zijn artiesten en producers die feilloos doorhebben hoe je dat kunt bereiken en de besten daarin verworden tot grote namen in deze wereld.

Of dat een graadmeter voor kwaliteit is, durf ik niet te zeggen. Maakt charisma een speech of presentatie kwalitatief goed? Debatable imo.

Het probleem met popmuziek is dat de space extreem competitief is. Alleen de spreekwoordelijke 0,0001% komt in de top100 terecht, en ik denk dat mede daardoor, kleine verschillen grote gevolgen hebben. Ergens 0,1% beter in zijn, aan de absolute top maakt dat het verschil tussen top 10 en top 1000 vermoed ik zo. Fictieve getallen natuurlijk. Source: trust me bro.

Hoe dan ook, ik ben persoonlijk van mening dat iets wat de massa aanspreekt weinig zegt over de kwaliteit ervan. Ik trek (wellicht onterecht) altijd de parallel naar Nederlandse televisie, waar we met z'n allen als zombies naar Dancing with the Stars of andere vergelijkbare breinrot inducerende zooi zitten te kijken. Ik denk dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat dit kwalitatief niet top is, en toch trekt het de hoogste kijkcijfers. :N

Edit: Ik realiseer me nu dat je dan ook snel vervalt in een "wat is kwaliteit dan precies" vraag. :+ Dan wordt het al helemaal complex.

[ Voor 4% gewijzigd door Blaat op 13-07-2024 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
Wormaap schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Er is een reden waarom vrijwel elke lezer van deze zin de 'hook' van Carly Rae Jepsen's 'Call me Maybe' nu in zijn/haar/hun hoofd heeft,
Damn you! *shakes fist* _/-\o_

Ik heb niet zo heel veel bij te dragen aan dit boeiende onderwerp over kwaliteit, complexiteit, populariteit,... behalve een kleine bekentenis, in die zin dat ik door gebrek aan kennis soms bepaalde groepen, artiesten, genres (bv. jaren '80 synth-pop) afschrijf als te weinig interessant |:(

Daarom ben ik heel blij met youtube kanalen als deze die aantonen dat er achter veel popnummers best wel wat diepgang en vakwerk schuilgaat:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
@Kapoen ik volg 12tone al jaren. Zo ook Polyphonic.

Uitstekende muziek trivia waar ik van kan genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Best wel leuke discussie dit. Bach zijn composities hoor je nog terug in sommige house nummers zelfs, en de zwaardere metal...Hoe kwalificeren zijn Bas lijnen uit de orgel concerten zich dan?

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 13-07-2024 18:43 . Reden: autocorrect oid die ik gister gemist had ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
franssie schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:57:
Best wel leuke discussie dit. Bach zijn composities voor je nog terug in sommige house nummers zelfs, en de zesde metal...Hoe kwalificeren zijn Bas lijnen uit de orgel concerten zich dan?
Nou ja hier moest ik dus gisteren ook nog aan denken na mijn post.

Alle grote klassieke componisten deden precies dat: Componeren. Het is vervolgens aan de uitvoerenden om het te interpreteren en te spelen. Al die werken zijn miljoenen keren op verschillende manieren uitgevoerd.

Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien zeg ik dan ook: Uitvoering > compositie.

Maar zonder compositie geen uitvoering uiteraard.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -pollem-
  • Nu online

-pollem-

Are you threatening me?

KnoxNL schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:30:
[...]

Nou ja hier moest ik dus gisteren ook nog aan denken na mijn post.

Alle grote klassieke componisten deden precies dat: Componeren. Het is vervolgens aan de uitvoerenden om het te interpreteren en te spelen. Al die werken zijn miljoenen keren op verschillende manieren uitgevoerd.

Om even de knuppel in het hoenderhok te gooien zeg ik dan ook: Uitvoering > compositie.

Maar zonder compositie geen uitvoering uiteraard.....
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat de compositie zelf al een bepaalde ziel moet bevatten. Het is aan de uitvoerende om die ziel te openbaren. In dat opzicht zou ik ze gelijk scharen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
Ramzzz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:17:
Zo ook Polyphonic.

Uitstekende muziek trivia waar ik van kan genieten.
Damn you! 'shakes fist' :P
Een paar uren van m'n weekend verdwenen ineens mysterieus.

Bedankt voor de nieuwe time sink _/-\o_

Gisteren naar Gent Jazz geweest, headliner was Rodrigo y Gabriela.
Dat nieuwe 'heavy' sound van hun is toch even wennen.

Zelf vind ik het wel leuk (in de geest van een jazz festival) dat groepen iets nieuw proberen,
maar het was niet iedereens meug (waar ik ook begrip voor kan tonen) gezien er vele bezoekers
plots 'ergens dringend moesten zijn'.

Klassieke R y G (de oudere nummers hebben ze trouwens evengoed gespeeld):

'Heavy' R y G (en Rodrigo amuseerde zich wel rot met z'n nieuwe speeltjes van Fender, Gibson en Yamaha :P )

Ik kon het wel smaken, maar de akoestische klanken hebben toch stiekem mijn voorkeur.
De vorige keer toen ik ze zag spelen (ook op Gent Jazz, in 2015) was er meer interactie met het publiek, improviseerden ze hun setlijst bij elkaar (op aangeven van het publiek) en lieten ze mensen meedansen op het podium. Dit was meer een gepolijste productie, ook niet slecht zoals gezegd, maar ehm... 50/50 zullen we zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Kapoen op 15-07-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb het topic even doorzocht, maar kan geen recente info vinden op de vraag die ik heb ;)

Ik ben een ontzettende muziekliefhebber. Maar het leren spelen is er op blokfluit- en keyboardles als kind nooit van gekomen. Aangezien ik op zoek was naar een nieuwe 'op de bank hang-hobby' heb ik nu een akoestische gitaar van een vriend geleend. Bevalt na een weekje eigenlijk wel goed en ik kan inmiddels 5 akkoorden spelen. Hoera ;)

Ben me met een schuin oog aan het oriënteren op een eigen gitaar. Maar... wat?! Typisch geval van door de bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat ik een klassieke/Spaanse wil, akoestisch. Hoewel in de muziek die ik graag luister vooral elektrische gitaren te horen zijn, lijkt akoestisch me een logischer beginpunt.

Kan iemand me de juiste kant op wijzen? Budget €500 denk ik, maar liever minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sOid schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:36:
Ik heb het topic even doorzocht, maar kan geen recente info vinden op de vraag die ik heb ;)

Ik ben een ontzettende muziekliefhebber. Maar het leren spelen is er op blokfluit- en keyboardles als kind nooit van gekomen. Aangezien ik op zoek was naar een nieuwe 'op de bank hang-hobby' heb ik nu een akoestische gitaar van een vriend geleend. Bevalt na een weekje eigenlijk wel goed en ik kan inmiddels 5 akkoorden spelen. Hoera ;)

Ben me met een schuin oog aan het oriënteren op een eigen gitaar. Maar... wat?! Typisch geval van door de bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat ik een klassieke/Spaanse wil, akoestisch. Hoewel in de muziek die ik graag luister vooral elektrische gitaren te horen zijn, lijkt akoestisch me een logischer beginpunt.

Kan iemand me de juiste kant op wijzen? Budget €500 denk ik, maar liever minder.
Geinig….ik heb me hier net ook even voorgesteld…..met 0 instrument ervaring (m.u.v. een paar weken een geleende cello van school thuis) maar erg fan van uiteenlopende muziek maar vooral metalfan.
Sinds 2 jaar ga ik wat vaker concerten af met mijn broertje, van dEus en Therapy? naar BodyCount en RottingChrist….en heb daardoor nog meer respect en bewondering gekregen voor muzikanten.

Net als jij heb ik de wens om eens te kijken of gitaarspelen me zou bevallen.

Ik ga dan ook begin sept op proefles en ben voornemens echt even een jaar lessen te volgen.

Wat ik in elk geval gelezen heb is dat als je elektrisch gitaar leuker vind, begin dan ook hiermee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
Als elektrisch je 'eigenlijk' leuker lijkt, zou ik daar gewoon mee beginnen inderdaad. Akoestisch is wel lekker makkelijk op de bank :) Ik gebruik daar meestal m'n Fender PM-2 voor, die is wat kleiner en daarmee handiger op de bank.
Maar je zegt klassiek/Spaans. Bedoel je daarmee daadwerkelijk een klassieke (nylonsnaar) gitaar, of is dat een gevalletje 'terminologie nog niet helemaal scherp'? Want klassiek gitaar is wel een wereld op zichzelf, dus tenzij je daar specifiek interesse in hebt zou een staalsnarige akoestische logischer zijn.

'Wat voor soort gitaar is goed voor een beginner' is trouwens een onderwerp waar eindeloos over gediscussiëerd kan worden :+ Van 'Gij zult op een klassieke gitaar beginnen, met een krukje voor uw voet!' tot 'Lekker Rammstein hakken op een elektrische als dat is wat je leuk vindt' *O*
* Wormaap zit in kamp 2 :+

Voor 500 euro zijn sowieso prima gitaren te vinden, maar om te helpen zoeken is het handig om net iets beter te weten waar je naar op zoek bent :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 26-07-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Geinig….ik heb me hier net ook even voorgesteld…..met 0 instrument ervaring (m.u.v. een paar weken een geleende cello van school thuis) maar erg fan van uiteenlopende muziek maar vooral metalfan.
Sinds 2 jaar ga ik wat vaker concerten af met mijn broertje, van dEus en Therapy? naar BodyCount en RottingChrist….en heb daardoor nog meer respect en bewondering gekregen voor muzikanten.

Net als jij heb ik de wens om eens te kijken of gitaarspelen me zou bevallen.

Ik ga dan ook begin sept op proefles en ben voornemens echt even een jaar lessen te volgen.

Wat ik in elk geval gelezen heb is dat als je elektrisch gitaar leuker vind, begin dan ook hiermee.
Hier vooral (hardcore) punk ;) Maar ik hoef dat niet per se te kunnen spelen. Ik vind bijvoorbeeld het acoustic album van Nirvana ook fantastisch. En dat is ook wat ontspannender dan punk ;)
Wormaap schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:15:
Als elektrisch je 'eigenlijk' leuker lijkt, zou ik daar gewoon mee beginnen inderdaad. Akoestisch is wel lekker makkelijk op de bank :) Ik gebruik daar meestal m'n Fender PM-2 voor, die is wat kleiner en daarmee handiger op de bank.
Ik weet niet of het me per se leuker lijkt. Maar het komt vaker terug in de muziek die ik graag luister. Echter is deze (potentiële) hobby vooral voor de ontspanning, dus ik denk dat akoestisch daar beter bij past. Plus je hebt minder nodig voor een akoestische gitaar, toch? Niet zo'n zin om steeds met versterkers e.d. te gaan klooien. Denk dat m'n buren ook blijer worden van een akoestische ;)
Maar je zegt klassiek/Spaans. Bedoel je daarmee daadwerkelijk een klassieke (nylonsnaar) gitaar, of is dat een gevalletje 'terminologie nog niet helemaal scherp'? Want klassiek gitaar is wel een wereld op zichzelf, dus tenzij je daar specifiek interesse in hebt zou een staalsnarige akoestische logischer zijn.
Ja dat is wel wat ik bedoel. Vooral omdat ik die nu te leen heb (en m'n eerste nylon snaar al heb vervangen :+). Ik weet echter niet wat de voor-/nadelen en implicaties van een staalsnarige akoestische gitaar zijn. Begrijp dat het wat minder warm klinkt. Klopt dat? Waarom zou een staalsnarige logischer zijn?

Voor de beeldvorming een (volledig incompleet) lijstje van muziek die ik graag zou willen spelen:
- Nirvana
- Johnny Cash (en vergelijkbaar)
- Dylan

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 26-07-2024 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
sOid schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Ik weet niet of het me per se leuker lijkt. Maar het komt vaker terug in de muziek die ik graag luister. Echter is deze (potentiële) hobby vooral voor de ontspanning, dus ik denk dat akoestisch daar beter bij past. Plus je hebt minder nodig voor een akoestische gitaar, toch? Niet zo'n zin om steeds met versterkers e.d. te gaan klooien. Denk dat m'n buren ook blijer worden van een akoestische ;)
Dat klopt, akoestisch is pakken, stemmen en spelen. Dus als dat is waar je naar op zoek bent dan is dat helemaal prima :)
[...]

Ja dat is wel wat ik bedoel. Vooral omdat ik die nu te leen heb (en m'n eerste nylon snaar al heb vervangen :+). Ik weet echter niet wat de voor-/nadelen en implicaties van een staalsnarige akoestische gitaar zijn. Begrijp dat het wat minder warm klinkt. Klopt dat? Waarom zou een staalsnarige logischer zijn?
Laat ik beginnen met zeggen dat je op een klassieke- en een westerngitaar voor het grootste deel dezelfde dingen kan spelen. Dat gezegd hebbende zijn ze met een iets andere insteek gebouwd. Klassiek heeft vaak een bredere hals, waardoor je meer ruimte hebt, maar sommige grepen ook wat lastiger worden. Qua klank is een westerngitaar luider en helderder, en wat 'rauwer', wat het wat geschikter maakt voor pop, rock, blues, country, folk, dat soort stijlen. In de achtertuin bij de vuurkorf ga je een westerngitaar ook beter horen dan een klassieke.
Dus daarmee vind ik een staalsnaar een wat voor de hand liggendere keuze voor 'een rockert die op de bank wil spelen'. Maar probeer vooral beide uit en kijk wat jij het prettigst vindt, want uiteindelijk zijn er geen regels en komt de gitaarpolitie niet langs als je de 'foute' gitaar gebruikt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:24

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben drie jaar geleden begonnen, heb toen gewoon een instapmodelletje (Fender CD 60 oid gekocht). Die heb ik nog steeds, doet het nog prima. Ben nu wel eens aan t kijken of ik nu wil gaan upgraden, nu ik weer veel akoestisch speel. Tussendoor vooral veel elektrisch gespeeld. Die gitaar heb ik toen aan half jaartje later aangeschaft. Zou er wel een (goedkope) Stratocaster bij willen (https://www.bax-shop.nl/fender-stratocaster) maar vooral omdat dat voor mij iets nostalgisch heeft :).

Maar je hebt idd veel minder nodig en je pakt em veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@ZieMaar! Ik zat inderdaad naar de Fender CD 60 te kijken. Maar wat is het verschil tussen de 60S en 60DS?

60DS https://www.fender.com/en...ght-v3-ds/0970110532.html
60S https://www.fender.com/en...-mahogany/0970110022.html

@Wormaap Dank voor je input! Ik vind de leengitaar eigenlijk al vrij luid, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
sOid schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:08:
@ZieMaar! Ik zat inderdaad naar de Fender CD 60 te kijken. Maar wat is het verschil tussen de 60S en 60DS?

60DS https://www.fender.com/en...ght-v3-ds/0970110532.html
60S https://www.fender.com/en...-mahogany/0970110022.html

@Wormaap Dank voor je input! Ik vind de leengitaar eigenlijk al vrij luid, haha.
De tweede is ‘all mahogany’, een volledig mahoniehouten gitaar.

Klinkt ‘warmer’ (minder schel is een benadering van dit soort gitaarjargon), met mooie mid en laag en iets minder ‘felle’ hoge tonen.

Ik heb zelf 2 ‘full mahogany’ western gitaren, dat is wel echt mijn smaak, komende vanuit de folk-singer-soundwriter klanken van (bijv.) Nick Drake, maar ook (bijv.) Turin Brakes.

Het moet net zijn wat je wilt, als beginnersgitaar zal die ‘full mahogany’-versie iets meer rest- of herverkoopwaarde (weer wat jargon) hebben, het is voor veel mensen nét even wat chiquer en gewild.

Anderen gaan voor ‘furch’ of ‘spruce’ tops, voor dat fellere geluid.

Kwestie van eens proberen als er een zaak in de buurt zit…

Pagina: 1 ... 89 ... 98 Laatste