Clowns to the left of me, Jokers to the right
En ondertussen is er een nieuw hoofdstuk in deze saga, Fender gaat achter een aantal bouwers aan (en specifiek in de EU):Edgenumber schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:26:
[...]
Ik lees net dat kennelijk de gedaagde niet komen opdagen en heeft geen enkele vraag van de rechtbank beantwoord.
Dus het is voor nu een automatische winst voor Fender. Maar niet in een rechtzaak waar de tegenpartij tegengas heeft gegeven.
Verder zit ik ook een beetje in een Lava Studio Amp tunnel, erg vet ding en gaaf om even snel wat dingen te doen.
Indien buizen zou ik daar niet zo snel zelf aan rommelen met deze klachten zonder ervaring.
Ook buiten NL zijn er bedrijven die aan versterkers kunnen werken, echt waar!
Toch maar eens kijken naar een goede niet-Fender Strat dan, voordat het niet meer kan en de prijzen omhoog gaanKapoen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:27:
[...]
En ondertussen is er een nieuw hoofdstuk in deze saga, Fender gaat achter een aantal bouwers aan (en specifiek in de EU):
[YouTube: Fender Declares War With Guitar Industry]
Een pre lawsuit PRS?Gitarist schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Toch maar eens kijken naar een goede niet-Fender Strat dan, voordat het niet meer kan en de prijzen omhoog gaan
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat dat betreft kan ik melden dat mijn recente aankoop me heel goed bevaltGitarist schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Toch maar eens kijken naar een goede niet-Fender Strat dan, voordat het niet meer kan en de prijzen omhoog gaan
Ik zie nu wel net dat Vola de prijzen met 30 euro hebben opgeslagen, misschien voelen ze de opportuniteit al aankomen?
Volgens sommige opinie filmpjes op joetjuub zou PRS inderdaad ook aangeklaagd worden. Zonder een meer gerenomeerde bron echter ga ik deze hier niet linken. Van wat ik al meen begrepen te hebben van al die informatie gaat het alleen over de Europese markt, dus gaan we dan naar een theoretische situatie dat de Silver Sky (om bij PRS te blijven) wel verkocht mag worden in de US, maar niet in de EU?
Ik begrijp eigenlijk niet wat Fender nu precies hoopt te bereiken met deze actie.
[ Voor 4% gewijzigd door Kapoen op 18-05-2026 14:56 ]
Ondertussen heeft KDH zoals verwacht wat meer duiding gegeven:
Iemand die hier ervaring mee heeft?
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 19-05-2026 18:52 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Xbox Live : Svenz0r6580 Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy
Nu heb ik een Marshall Valvestate 102R. Die was goed (luid) om mee te repeteren, maar als oefenamp is hij niet echt ideaal. Stil klinkt het toch een pak minder en het volume dat goed klinkt is veel te luid 😉franssie schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:50:
@Aegir81 waar voor versterker heb je nu? Je zou er een demper attenuator op kunnen zetten ( kom even niet op het woord). Een Katana 50 is ook wel een beest dacht ik
Je zou kunnen kijken naar een Attenuator eventueel.Aegir81 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:53:
[...]
Nu heb ik een Marshall Valvestate 102R. Die was goed (luid) om mee te repeteren, maar als oefenamp is hij niet echt ideaal. Stil klinkt het toch een pak minder en het volume dat goed klinkt is veel te luid 😉
Kan je hem nog steeds cranken maar op zacht volume.
Er zijn legio oplossingen om niet meteen (weer) een (dure) versterker te kopen, als je dat zou willen vermijden.Aegir81 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:53:
[...]
Nu heb ik een Marshall Valvestate 102R. Die was goed (luid) om mee te repeteren, maar als oefenamp is hij niet echt ideaal. Stil klinkt het toch een pak minder en het volume dat goed klinkt is veel te luid 😉
Diverse merken amp-plugs waarin je een goede koptelefoon kunt pluggen werken erg goed. Waaronder Boss, Fender, Vox, Blackstar, etc.
En je kunt de line-out ook op een stereo o.i.d. aansluiten.
Een Katana zal best werken, evenals legio alternatieve digitale versterkers. Ook daar is zo veel keus…
Persoonlijk zou ik je - met de kennis van nu - een digitale modellingversterker aanraden, ik heb er zelf 4 verschillende van Blackstar en van Hughes & Kettner. Fantastisch geluid, ook op lage volumes. Pedalboard-formaat, met XLR-out, speaker-out en line out.
Ideaal voor optredens zelfs, want zowel naar speaker / monitor als naar podium-line in.
Je hebt dan alleen nog een speakercabinet nodig, maar daar zou je vast je Valvestate bog voor kunnen gebruiken.
Zo veel opties…
DM of reageer maar als het klinkt alsof je er meer over wilt weten. Ik ga er namelijk nu ook wel wat van weg doen.
O ja, een attenuator werkt ook vrij goed. Versterker opendraaien en dan op dat geluid een ‘dimmer’, desnoods tot fluisterniveau.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 19-05-2026 22:41 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dan zou ik eerst een attenuator proberen, tweedehands, kan je ook weer verkopen. Een nieuwe versterker niet je ook weer leren kennen.Aegir81 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:53:
[...]
Een attenuator (iets van 70E) is wat je wil. Versterker vol open, geluid niet. Super leuk. En een Katana oid is natuurlijk een super ding. Al die moderne amps met alle techno stuff erin werken goed. Andere optie is een multi-effect en een losse versterker. ( en die heb je al..) Kost je ook de kop niet meer, en de iets oudere dingen koop je voor een habbekrats op MP (Net een Line6 HD500X gekocht voor 75E, waanzinnige kwaliteit)
Loop gewoon eens een gitaarwinkel in en vraag ze de oren van de kop. Wel je pinpas thuis laten, voor hetzelfde geld smeren ze je toch een Mesa Full Stack aan, heb je dat weer.
En idd, de optie van @Ramzzz , een amp plug (zo'n ding dat in de jack van je gitaar gaat, en daar je koptelefoon in) is ook erg leuk. Kost je ook maar 2 tientjes (vanaf) en werkt altijd. Heb je natuurlijk ook in de meest fancy uitvoeringen, maar hier zou ik echt iets simpels doen.
Attenuator
Ik heb er zelf geen ervaring mee (heb het ook nog niet nodig 🤣)
Terecht, maar ik ben helaas geen 16 meer (toen ik voor het eerst een gitaar vast had 😉).MsD schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:33:
tsss, rock en metal en klagen over volume ? Foei en in de hoek
Bedankt allemaal voor de tips, ik start even met de attenuator, dat kende ik nog niet en dat lijkt me een goede plaats om te beginnen!
🎸🤘🎸
(Een van mijn laatste pedaaltjes is een amp-sim, in dit geval een Strymon Iridium).
Attenuator werkt natuurlijk ook, heb ik hier ook maar zo'n katana is alles in een. Minder kabels, minder sjouwen en meer mogelijkheden (wat ook een nadeel kan zijn). Een valvestate is een leuke versterker maar ook niet perse een boutique geluid wat je perse wil behouden denk ik, de katana moet dezelfde kwaliteit makkelijk kunnen behalen.
“The company disagrees with Fender’s assessment”: PRS has been hit by a cease-and-desist from Fender – bringing John Mayer’s Silver Sky into the center of the S-style legal dispute
Enkele relevante citaten uit het artikel:
Fender heeft toch redelijk wat 'backlash' ondervonden omwille van dit hele debacle. Ze hebben dan ook zelf een reactie gegeven: Fender is finally speaking out on its cease-and-desist strategy.PRS has been confirmed as one of the firms that has received a cease-and-desist letter from Fender in its bid to enforce legal protection for the Stratocaster.
De hele zaak heeft een hoog kafka gehalte, en alhoewel ik er interesse in heb is het moeilijk te duiden wat er nu precies aan de hand is. Een flinke portie kwade youtube influencers (al dan niet gesponsord door boutique bouwers) vs evil Fender/venture capitalism gemengd met juridische hocus pocus...In Fender’s response to the widespread backlash over its cease-and-desist strategy, the company strayed away from emphasizing the importance of the specific Strat body shape, stressing it wasn’t concerned with all double-cutaway/two-horned guitars and was instead going after close copies of the Stratocaster design.
[...]
However, both Fender and its attorney Bird & Bird failed to provide any characteristics of what they constitute to be a defining feature of the broader Stratocaster “design”, giving way to theories that aesthetic appointments – including the scratchplate shape and control layout – could be a greater consideration.
It now seems likely that this is the approach Fender is taking. The PRS Silver Sky has a different body shape to the Fender Stratocaster, with more refined contours and different proportions, including a scoop on the lower cutaway and longer upper horn.
[...]
According to Reverb stats, the Silver Sky outsold the Strat in 2022 and 2023, and has consistently been among the best-selling guitars for the past three years.
Whatever the case, PRS has stated that it “disagrees with Fender’s assessment”, implying it fully intends to fight Fender and defend the Silver Sky.
It could very well define the entire legal dispute – and the outcome of Fender’s cease-and-desist strategy could rest on this case.
Ik vermoed dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als opgediend, maar de reputatie schade voor Fender is er al wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Kapoen op 28-05-2026 17:22 ]
Het hele idee achter de PRS Silver Sky is 'een verbetering en wijziging op een aantal essentiële punten van de Fender Stratocaster'.Kapoen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:19:
Gefeliciteerd aan alle eigenaars van een PRS Silver Sky in dit topic, jullie heb nu een pre-lawsuit collectable![]()
“The company disagrees with Fender’s assessment”: PRS has been hit by a cease-and-desist from Fender – bringing John Mayer’s Silver Sky into the center of the S-style legal dispute
Enkele relevante citaten uit het artikel:
[...]
Fender heeft toch redelijk wat 'backlash' ondervonden omwille van dit hele debacle. Ze hebben dan ook zelf een reactie gegeven: Fender is finally speaking out on its cease-and-desist strategy.
[...]
De hele zaak heeft een hoog kafka gehalte, en alhoewel ik er interesse in heb is het moeilijk te duiden wat er nu precies aan de hand is. Een flinke portie kwade youtube influencers (al dan niet gesponsord door boutique bouwers) vs evil Fender/venture capitalism gemengd met juridische hocus pocus...
Ik vermoed dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als opgediend, maar de reputatie schade voor Fender is er al wel.
Mijn visie hierop (IANAL):
- Er is nooit geheimzinnig over gedaan, het was één van de marketingverhalen, gesteund door John Mayer.
- Er is hoogstwaarschijnlijk geen enkel punt waarop Fender gelijk zal krijgen, het is een wezenlijk ander ontwerp, 'from scratch', 'met de Stratocaster in gedachten', waarbij op alle tekortkomingen (subjectief én objectief) verbeteringen zijn uitgevoerd die Fender niet kent / doorvoert.
- Als dit al 'eiligible' is voor een C&D, dan kun je elke andere bouwer wel gaan aanschrijven - wat gezien de verdwazing (mijn mening) vermoedelijk ook wel is gebeurd (Suhr, Schecter, etc).
@pinda powerrr - leesvoerrr!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Of lachend aan terug denken als de fender play authentic periode.
Daarnaast verwacht ik na de huidige golf van youtubers die hun walging uitspreken er een hele golf komt die na twee maanden uit gaan leggen waarvoor ze uiteindelijk toch bij fender blijven. En zo twee keer views toucheren.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Ja dat is het deel van het verhaal dat ik zeer moeilijk kan begrijpen:Ramzzz schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:27:
[...]
Als dit al 'eiligible' is voor een C&D, dan kun je elke andere bouwer wel gaan aanschrijven - wat gezien de verdwazing (mijn mening) vermoedelijk ook wel is gebeurd (Suhr, Schecter, etc).
- we hebben nog geen weet van alle bedrijven die werden aangeschreven (alle rants van youtubers ten spijt)
- verwacht Fender echt dat bouwers hun stock vernietigen en reeds verkochte exemplaren (Pacifica/Harley Benton/...) terugroepen?
"Hey Mark, slechts nieuws, ik moet je mooie Pensa/Suhr terugvragen en onder een pletwals leggen"
Veel meer dan een juridische bloedneus heeft Fender hier niet bij te winnen denk ik, of ze moeten aansturen op één of andere license deal?
Het voelt als een maffiose kartel-actie, à la Trump & Co.Kapoen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:53:
[...]
Ja dat is het deel van het verhaal dat ik zeer moeilijk kan begrijpen:
- we hebben nog geen weet van alle bedrijven die werden aangeschreven (alle rants van youtubers ten spijt)
- verwacht Fender echt dat bouwers hun stock vernietigen en reeds verkochte exemplaren (Pacifica/Harley Benton/...) terugroepen?
"Hey Mark, slechts nieuws, ik moet je mooie Pensa/Suhr terugvragen en onder een pletwals leggen"
Veel meer dan een juridische bloedneus heeft Fender hier niet bij te winnen denk ik, of ze moeten aansturen op één of andere license deal?
Fender klaagt een chinese fabrikant aan vanwege een kopie. De rechtbank geeft fender gelijk op een manier die niet werd verwacht en geeft daarmee fender veel meer ruimte dan verwacht.
En vervolgens ben je verbaast als fender op basis van die uitspraak handelt?
Als er ergens een probleem is dan is het in de uitspraak van die regionale rechtbank.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Fender heeft in Düsseldorf gelijk gekregen in een zaak waar de tegenpartij niet is komen opdagen en geen verweer heeft gevoerd. Dat maakt het m.i. wel een béétje vreemd dat Fender op basis daarvan genoeg vertrouwen voelt om er zo hard in te gaan. Dat ze met die uitspraak in de achterzak een kleine bouwer als LsL, die een Gofundme moet opstarten om een advocaat te kunnen betalen, aanschrijven, soit. Maar PRS heeft tegen Gibson laten zien dat ze niet bang zijn om een serieuze rechtszaak te voeren.Edgenumber schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:40:
Ik begrijp je niet.
Fender klaagt een chinese fabrikant aan vanwege een kopie. De rechtbank geeft fender gelijk op een manier die niet werd verwacht en geeft daarmee fender veel meer ruimte dan verwacht.
En vervolgens ben je verbaast als fender op basis van die uitspraak handelt?
Als er ergens een probleem is dan is het in de uitspraak van die regionale rechtbank.
Ticking away, the moments that make up a dull day
In het kader 'fuck fender' maar eens een mooie Ltd op de kop getikt. Ben sinds mijn ibanez met FR toch weer aan het twijfelen geslagen over die FR. En deze kwam voor niet heel veel langs.
Met koffertje, altijd leuk. Even nieuwe snaren erop en de tremolo een nieuwe pook gegeven.
Wat een mooi ding zeg. Mijn 2e Ltd, en weer niks mis mee. Gewoon goed. En dive bombs blijft leuk.
Ook een line6 hd500X erbij gekocht (al ietsje eerder) weliswaar een oudje, maar jeempie, wat een beest van een apparaat is dat eigenlijk. Als je goedkoop een multi wil hebben, dit is 'm wel een beetje. De nieuwe dingen (Kemper, Helix, etc) zijn misschien iets intuïtiefer in gebruik, maar qua geluid maakt het niet zoveel uit. Qua prijs wel😉
Erg leuk. En de collectie gewone pedalen begint nu wel erg uit de hand te lopen. Bijna 200 😬
En 99% speel ik gewoon op een line6TT 😋
Ach ja. Hobby? Hoarding? Of mid-life crisis. Wie zal het zeggen...
Het verhaal is voor Fender helemaal niet zo positief.Oud-Fender medewerkers als John Suhr (die high-endgitaren maakt, beter dan Fender zelf), concurrenten met geld als PRS (die high-endgitaren maakt, zoals de Silver Sky, veel beter (...) dan Fender zelf, én goedkope waar Fender technisch, esthetisch, kwalitatief - QC, fit & finish - zelfs in een hogere prijsklasse (!) totaal niet aan kan tippen), en nog veel meer oorspronlijke A-merken met een 'legacy' langer en ouder dan Fender zelf (zoals Yamaha) worden nu aangeklaagd en er wordt gedreigd met weet ik wat voor financiële claims. Op basis van (bijv.) de Yamaha Pacifica-range.Wormaap schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Fender heeft in Düsseldorf gelijk gekregen in een zaak waar de tegenpartij niet is komen opdagen en geen verweer heeft gevoerd. Dat maakt het m.i. wel een béétje vreemd dat Fender op basis daarvan genoeg vertrouwen voelt om er zo hard in te gaan. Dat ze met die uitspraak in de achterzak een kleine bouwer als LsL, die een Gofundme moet opstarten om een advocaat te kunnen betalen, aanschrijven, soit. Maar PRS heeft tegen Gibson laten zien dat ze niet bang zijn om een serieuze rechtszaak te voeren.
En merken die zelfs 'ooit derivatief' van Fender-modellen ogende gitaren konden worden beticht, en een heel eigen weg ingeslagen zijn (zoals Ibanez) krijgen nog claims aan hun broek.
Sire. Thomann (Harley Benton). Zeer betaalbaar alternatief voor welke Fender dan ook.
Pick your battles, zou ik zeggen.
Volgens mij is er een zootje overmoedige aan Dunning-Kruger-syndroom lijdende letseladvocaten bij Fender actief.
Mochten deze merken ooit besluiten hiervoor juridisch samen gaan werken, dan is Fender heel erg aangeschoten wild...
[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 29-05-2026 01:01 ]