Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:58
Ok, wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Tldr: bax heeft geleverd

Vorig jaar was ik bezig met een partscaster en Bax was aanzienlijk de goedkoopste dus daar voor ca 400 euro aan spullen besteld die niet direct leverbaar waren. Waarschijnlijk omdat de leverancier toen al niet meer aan Bax wilde leveren.

Maar goed iets van een maand later was Bax over de kop.

Voor mijn doen was ik daar best zen over en had die 400 euro of de spullen al uut mijn hoofd gezet.

Bax gaf toen via mail en media toen aan om toch hun verplichtingen na te komen. En mijn gedachte daarbij was, ja ja tuurlijk.
Iets later stond mijn bestelling wel weer in het systeem. Maar alleen stond er achter de spullen €0,- Dus bij een volgend debacle kunnen ze mooi zeggen dat er niks financieels meer open stond.

In de loop der maanden tich mails gehad waaruit blijkt dat ze naarstig om cashflow verlegen zitten. Korting op b stock, fazely en andere meuk.

Maar voor de lol klik ik toch vaak op die link. En dan zag ik dat in de loop van de tijd die winkel leger en leger wordt omdat er niet geleverd wordt door de leveranciers.

En afgelopen week het verlossende mailtje: "wij hebben geen overeenkomst met de leverancier kunnen maken, en daarom wordt de bestelling geannuleerd. Je krijgt coulance bonnen ter waarde van je bestelling".

Die stond op € 0. Dus ik zat al helemaal klaar voor het vervolg mailtje van jammer joh, je bestelling was €0 dus geen coulance bon.

Maar na een kwartier zat ik met verbazing naar het scherm te staren, naar een rijtje codes ter waarde van mijn originele bestelling.

Alleen wat koop je in een winkel die niks meer heeft.

Blijk dat ze toch nog net wat hebben wat ik wel wil.

Dus vol ongeloof ik besteld, echt met nul vertrouwen dat het ook echt geleverd zou worden.

Maar warempel vandaag een bax pakketje, met mijn spullen.

Nu verder ver uit de buurt van bax blijven 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyh-y2JFHlPd_UBisicuUlf7ud0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDJMzIsQi98bi0iO786CwO0M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg-jkh3EMfPS5bGqcx45tK1cau4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PRpve4ldt5QIhQwuN8VfjQq.jpg?f=fotoalbum_large

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:03

franssie

Save the albatross

@Edgenumber er was gisteren een interessant interview met de Bax persoon die door de famillie eruit was gewerkt, maar het bedrijf daarna uit het faillissement kocht en nu zelf de kar trekt.

https://www.bnr.nl/podcas...-wederopstanding-beleefde

Dit verhaal, in combinatie met jouw ervaring, lijkt het er echt op dat ie er weer wat van wil maken.
Ik ga er ook geen grote bedragen gelijk uitgeven, maar het geeft hoop.

Hoe dan ook probeer ik te kopen in winkels, omdat het een niche product is en je die winkels juist nodig hebt als je NU iets nodig hebt en niet overmorgen of een week later (ja Thomann.de is niet de snelste).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:14

Zyk

Wel een Big Sky… Niet een Big Sky… ik zat al een tijdje te tobben, want om nou zo’n stoeptegel te kopen voor alleen de cloud reverb setting…

En toen kwam Strymon met iets nieuws, de cloud reverb in een doosje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PYeujCLJBg4o0Ygf5qPs09upPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY5nInzSumfF8rJiYyA4DPdN.jpg?f=fotoalbum_large

En new pedal day betekent natuurlijk ook nieuwe patchkabels solderen. Ik heb nog een enorme rol grijze kabel liggen, dus zodoende grijze kabeltjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unMA4ut4QX06jxwqtcHjILW51_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtVhHlfCtjS4s0Rt4X50JAtB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had wel bij Thomann besteld. De lokale muziekzaken verkopen geen Strymon, en Bax durfde ik toch nog niet aan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:03

franssie

Save the albatross

@Zyk netjes!

En als je alsnog niets van kleurcoderingen wil kan je wat kleurtjes krimpkous kopen, zelfs transparant zodat je er labels onder kan doen. Zo zag ik het wel eens in studio's.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
Ik ben net een paar maanden terug gestart met mijn eerste gitaarlessen en GAS slaat nu al een beetje toe.. Ik dacht altijd dat Thomann best een goede zaak is qua aanbod en prijzen maar hier lijkt de voorkeur uit te gaan naar lokale winkels?

Vind het lastig om winkels te vinden waar ze echt wat verschillend aanbod hebben om het verschil tussen de merken te voelen; de lokale winkel hier heeft van de bekende merken enkel Ibanezzen tot een euro of 450..

Bestaan er in Nederland wel alternatieven voor winkels als Thomann? Bax had ook interessante filialen maar nu durf ik er eigenlijk nog niet te bestellen en hun prijzen liggen meestal toch een stuk hoger..

Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 20 f1.8 S | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Z 180-600 f5.6-6.3 | Tamron 28-70 F2.8 G2 | Helios 44-2 58mm f2.0 |

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:52
Maak een tripje naar Music Store in Keulen.
Kan je veel uittesten en daar hangt enorm veel materiaal dat je GAS nog meer aanwakkert.

Xbox Live : Svenz0r6580 Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:14

Zyk

franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:30:
@Zyk netjes!

En als je alsnog niets van kleurcoderingen wil kan je wat kleurtjes krimpkous kopen, zelfs transparant zodat je er labels onder kan doen. Zo zag ik het wel eens in studio's.
Gekleurde krimpkous ben ik bekend mee, bedankt voor de tip. De A-merk connectoren hebben ook gekleurde ringen als los verkrijgbaar accessoire. Als je zelf kabels maakt is dat ook een nette oplossing.
InGen10 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:43:

Bestaan er in Nederland wel alternatieven voor winkels als Thomann? Bax had ook interessante filialen maar nu durf ik er eigenlijk nog niet te bestellen en hun prijzen liggen meestal toch een stuk hoger..
Welke regio? Zo groot als Thomann of Music Store heb je in Nederland niet (heimwee naar Feedback Rotterdam…), maar ik vind de kleinere zaakjes met gepassioneerd personeel vaak juist het leukst om te neuzen.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:58
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:05:
@Edgenumber er was gisteren een interessant interview met de Bax persoon die door de famillie eruit was gewerkt, maar het bedrijf daarna uit het faillissement kocht en nu zelf de kar trekt.

https://www.bnr.nl/podcas...-wederopstanding-beleefde

Dit verhaal, in combinatie met jouw ervaring, lijkt het er echt op dat ie er weer wat van wil maken.
Ik ga er ook geen grote bedragen gelijk uitgeven, maar het geeft hoop.

Hoe dan ook probeer ik te kopen in winkels, omdat het een niche product is en je die winkels juist nodig hebt als je NU iets nodig hebt en niet overmorgen of een week later (ja Thomann.de is niet de snelste).
Goede tip, die ga ik luisteren.

Uiteindelijk hoop ik gewoon op een goede zaak en goed personeelsbeleid.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
InGen10 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:43:
Ik ben net een paar maanden terug gestart met mijn eerste gitaarlessen en GAS slaat nu al een beetje toe.. Ik dacht altijd dat Thomann best een goede zaak is qua aanbod en prijzen maar hier lijkt de voorkeur uit te gaan naar lokale winkels?

Vind het lastig om winkels te vinden waar ze echt wat verschillend aanbod hebben om het verschil tussen de merken te voelen; de lokale winkel hier heeft van de bekende merken enkel Ibanezzen tot een euro of 450..

Welke regio zit je? Er zijn best wel wat lokale winkels waar ze verschillende merken/typen gitaren verkopen in verschillende prijsklassen.

• InGen10
Zyk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Welke regio? Zo groot als Thomann of Music Store heb je in Nederland niet (heimwee naar Feedback Rotterdam…), maar ik vind de kleinere zaakjes met gepassioneerd personeel vaak juist het leukst om te neuzen.
Pat911 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:36:
[...]

Welke regio zit je? Er zijn best wel wat lokale winkels waar ze verschillende merken/typen gitaren verkopen in verschillende prijsklassen.
Ik woon in de regio Arnhem.

Overigens wel fijn om te horen dat er ook tussen de kleinere/lokale winkels aanraders zitten in plaats van dat ze totaal buiten de markt zijn gezet door de grote internationale webshops. Dan is het nog wel nuttig om er even wat onderzoek naar te doen.

Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 20 f1.8 S | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Z 180-600 f5.6-6.3 | Tamron 28-70 F2.8 G2 | Helios 44-2 58mm f2.0 |

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Pat911 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:36:
[...]

Inderdaad, het zou handig zijn als vragenstellers als ‘vanzelf’ zouden bedenken dat geografische locaties ertoe doen in de beantwoording. :9

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:23
Mag ik jullie oren even lenen? Af en toe wil ik gewoon eens strummen op relatief eenvoudige nummers.
Ik kwam deze onlangs tegen op joetjuub en dit stuk leek me geschikt om akkoorden te strummen/tokkelen.
Wat ik me afvroeg is of deze opname voor jullie ook 'vals' klinkt? Geen enkele noot die ik speel op mijn instrument klinkt goed over deze opname, alles klinkt wrang. Ik weet dat youtube compressie toepast op veel video's, maar de pitch aanpassen is nieuw voor mij...

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kapoen schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:12:
Mag ik jullie oren even lenen? Af en toe wil ik gewoon eens strummen op relatief eenvoudige nummers.
Ik kwam deze onlangs tegen op joetjuub en dit stuk leek me geschikt om akkoorden te strummen/tokkelen.

[YouTube: Passenger - Let Her Go (Feat. Ed Sheeran - Anniversary Edition) [Official Video]]

Wat ik me afvroeg is of deze opname voor jullie ook 'vals' klinkt? Geen enkele noot die ik speel op mijn instrument klinkt goed over deze opname, alles klinkt wrang. Ik weet dat youtube compressie toepast op veel video's, maar de pitch aanpassen is nieuw voor mij...
Nashville tuning wellicht?

Het nummer klimt als een klok, voor mij in de trein zonder gitaar bij de hand niet te bepalen.

Als jouw A wel, en deze geen 440 Hz is speel je niet lekker mee. :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Fellowship of acoustics (die hebben wel veel geloof ik) is op 1,5 uur
Kees Dee in Amersfoort op 50 minuten (ook veel keuze, heel divers aanbod)
Guitar centre in Apeldoorn op 40 minuten

Als je het combineert met een dagje uit, is dat allemaal toch goed te doen.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:23
Ramzzz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:24:
[...]

Nashville tuning wellicht?

Het nummer klimt als een klok, voor mij in de trein zonder gitaar bij de hand niet te bepalen.

Als jouw A wel, en deze geen 440 Hz is speel je niet lekker mee. :)
Ik heb ondertussen nog wat verder gegraven, er is dus inderdaad een wijziging gebeurd aan de concert pitch waardoor de toonaard tussen G en F# 'zweeft'. Dus het is kwestie van het geluid terug correct te zetten met een tool. Dat heb ik er niet voor over, ik zal wel meespelen met de originele versie die wel juist gemixed is.

Hier is trouwens nog een voorbeeld van eentje die heel lastig mee te spelen is:
Wat ChatGPT er van vindt:
Highway Chile: what’s going on with the tuning?

Hendrix-era recordings are famous for this, and Highway Chile is a textbook example.

🔧 What kind of detuning is it?

The song is uniformly sharp, roughly +30 to +40 cents

That means:
It’s not a half-step
It is consistent across the whole track
Everything is shifted together

So unlike Passenger (which feels like a modern pitch-shift / playback mismatch), Highway Chile sounds off because of recording speed, not post-processing.

Why Hendrix tracks end up like this

In the late ’60s:
🎛 Tape machines weren’t locked to exact speeds
Producers would:

Speed up the tape to add energy
Or slow it down for vibe

When tape speed changes:
Tempo changes
Pitch changes proportionally

That’s exactly what happened with Highway Chile.

This also affects:

Fire
Little Wing
Castles Made of Sand
Voodoo Child (Slight Return) (varies by release!)

[ Voor 49% gewijzigd door Kapoen op 16-01-2026 10:37 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• InGen10
Ramzzz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Inderdaad, het zou handig zijn als vragenstellers als ‘vanzelf’ zouden bedenken dat geografische locaties ertoe doen in de beantwoording. :9
Excuus; persoonlijk vind ik reizen niet vervelend en alles dichterbij dan de fysieke winkel van Thomann in zuid-duitsland zou al schelen. Nederland is sowieso niet zo groot :P

Met lokale winkels bedoelde ik dan eigenlijk ook meer de kleinere zelfstandige zaken in tegenstelling tot de grote internationale webshops maar dat had ik misschien beter kunnen verduidelijken.
Pat911 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:40:
[...]

Fellowship of acoustics (die hebben wel veel geloof ik) is op 1,5 uur
Kees Dee in Amersfoort op 50 minuten (ook veel keuze, heel divers aanbod)
Guitar centre in Apeldoorn op 40 minuten

Als je het combineert met een dagje uit, is dat allemaal toch goed te doen.
Dank! Ik zal deze eens opzoeken :)

Afgelopen week heb ik mijn gitaar voor de eerste keer voor onderhoud weggebracht; ik dacht dat ik ineens niet meer wist hoe ik een noot moest produceren maar het bleek aan het zettende hout te liggen dat de bovenste fretten onbruikbaar waren (seizoenswissel?). Blijft toch altijd spannend als je nieuwe dingen tegenkomt maar we blijven leren.

[ Voor 21% gewijzigd door InGen10 op 16-01-2026 10:51 ]

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 18:20

jantjeharing

Seriële monomanist

InGen10 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:46:
[...]
Afgelopen week heb ik mijn gitaar voor de eerste keer voor onderhoud weggebracht; ik dacht dat ik ineens niet meer wist hoe ik een noot moest produceren maar het bleek aan het zettende hout te liggen dat de bovenste fretten onbruikbaar waren (seizoenswissel?). Blijft toch altijd spannend als je nieuwe dingen tegenkomt maar we blijven leren.
Een "ski ramp" komt vaak voor hoor, zowel bij akoestische en solid body's. Deze ontstaat vaak over de jaren en stabiliseert op een gegeven moment uit. Ontstaan kan al na twee jaar het geval zijn als je pech hebt. Maar vaker duurt het 10 - 20 jaar. Zou mooi zijn als daar voor gecompenseerd wordt bij de productie, maar dat maakt het instrument wel weer een stuk duurder natuurlijk.
Meestal heb je genoeg hoogte in de frets om een ski ramp te compenseren door vanaf ~fret 14 te vlakken en te recrownen. Het liefst nog iets verder dan vlak, voor het geval de nek nog niet uitgewerkt is.
Zo niet, moeten de frets eraf, de nek gevlakt worden (ook weer wat verder dan vlak) en weer nieuwe frets erop.
Paar weken geleden gedaan bij een western van een vriend van me. Waarvan de kop was afgebroken, frets diep ingesleten en ook een ski ramp. Supermooie gitaar die (voordat de kop eraf brak) flink wat werk vergde om op te spelen. So satisfying :+ om hem weer lekker te laten spelen. Rrrenggggggg!! :)

Raise the Goblet of Rock

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste