Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:52:
Heren, ik heb wat hulp nodig!

Ik ben The Smiths - There's a light that never goes out aan het leren, aan de hand van onderstaande tutorial.

Ik kom alleen niet helemaal uit de chorus. Volgens mij is het 1 bar van elk akkoord in de volgorde C-Amin-F-G-C-F-Dmin, maar ik twijfel.

Kan een van jullie 'ns meekijken? Filmpje start bij de chorus.

[YouTube: The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out Guitar Lesson]
Na C Amin speelt ie 2x Fmaj7 , ik kan me voorstellen dat dat verwarrend is.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-10 14:09

jantjeharing

Seriële monomanist

Fellow Axemen!

Ik heb vorige week de online variant van de "Chord Progression Codex" van Signals Music Studio (Jake Lizzio) gekocht.
Wat een dikke aanrader zeg.

Heel praktisch toegepast op de theorie achter de muziek die de meesten van ons in het dagelijks leven meekrijgen. In principe geschreven voor hen die wel eens de klok hebben horen luiden en voor de absolute beginners zijn de eerste twee hoofdstukken om je op weg te helpen.

Hij slaat een mooie brug tussen de theorie en de praktijk. Mooi vormgegeven, heel overzichtelijk. Ik stond echt te kijken van de professionaliteit die achter zo'n "youtubertje" schuil gaat.

Raise the Goblet of Rock

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-10 18:02
Pat911 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Zelfvertrouwen is wel een dingetje, zelf hoor je ook alle fouten, of weet je dat het fout was. Terwijl mijn toehoorder (ja, ik heb er maar 1, m'n vriendin) het helemaal niet hoort.

Ik heb het probleem dat ik alles te wiskundig bekijk. Dus ik zoek patroontjes, en speel dan ook te weinig dynamisch. Soms is het niet
D U D U D U D U
maar zit er net een ander ritme in, bijvoorbeeld:
D U DU D U D U

Zodra ik het denken uitschakel en op gevoel speel klinkt het veel beter (althans, volgens mijn gitaarmaatje die me les geeft).
ik heb bij gitaarspelen (oefenen) ook last van mijn analytische aard.... zodra ik bewustzijn/redeneren/overdenken uitschakel lukt het vaak wel (beterder)....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:44

MsD

Nou ja zeg. Zit ik een beetje op Marktplaats te bladeren, koop ik zomaar een Bugera en een Line6.

En ik ben niet eens blut 😀

De Bugera G5 Infinium. Werkelijk de leukste buizenversterker met heel weinig vermogen. Losjes op Blackstars gebaseerd, maar met een paar kleine dingetjes in de verbetering. Al weet ik even niet of je die 5W Blackstars ook kan reduceren naar 1 watt, maar goed. Deze wel. 5, 1 en 0.1 W en dan maar gaan. Heerlijk ding, echt leuk speelgoed. En die Infinium technologie is geniaal. Gewoon elke buis erin rossen die je hebt, en klaar. Ik heb zijn (hele) grote broer(s), en je kan dus ook gewoon mixen, maakt niet uit.
En dan let ie ook nog een beetje op de levensduur van je buizen.
Dit is eigenlijk een superfijn iets. Geen gekloot met afstellen en echt een beter buis beheer. Gek dat dit zo weinig voorkomt.

En dan de Line6, DM4.
Heerlijke old school distortions. In een waanzinnige box. Haha, onverfuckingwoestbaar. Jammer genoeg even niet de goeie adapter liggen, maar batterijen werken natuurlijk ook.
Een heerlijk collectors item dit. Met doos en boekje, dat dan weer wel.

En tussendoor wel weer de nodige pedalen in huis gehaald. En een akoestische Fender. En nog twee basgitaren. En had ik de Ibanez RG al gemeld?

Hopeloos. Maar wel leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lNgjzBRfYM7cNu7h_lMwg1Fj3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfByf91yyXlSbJN5nZhq7P7V.jpg?f=fotoalbum_large

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28
Telt een oude gitaar herontdekken ook als een soort HNGD? ;)

Deze Koreaanse Ovation heb ik ooit eens gekocht in het beginjaar(?) van mijn hobby, en heb er redelijk wat uren mee geklopt in de muziekschool. Toen ik definitief 100% elektrische gitaar begon te spelen verdween deze in een kist. Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij, achteraf bekeken was dit een 'wtf was I thinking?' aankoop. Puur akoestisch is het geen hoogvlieger, het instrument leeft bij gratie van een versterker en aan die plastic buik kon ik ook nooit wennen. Daarvoor is het instrument echter wel ontwikkeld natuurlijk, alleen kon ik dat met mijn beginner-onkunde niet evalueren. Ik zag gewoon een cool instrument in de tweedehandsafdeling van de muziekwinkel.

Maar er is ook een lading nostalgie mee gemoeid, waardoor ik niet kan scheiden van dit instrument.
Ik heb er toch heel veel mee geleerd, en omdat ik dik spijt heb dat ik m'n eerste elektrische gitaar heb verkocht blijft deze dus mooi in m'n collectie.

Anyhoo, onlangs heeft een van mijn beste maten besloten om ook in de muziek te duiken, en hij volgt pianoles.
Hij wou graag al eens een keertje 'jammen' over de liedjes die hij tot nu toe al geleerd heeft. We hadden afgesproken dat ik nog niet meteen met een versterker/gitaar zou komen aanrollen, om hem niet onder druk te zetten. Dus gewoon een beetje plezier maken en kijken waar het schip strandt.

Om gewoon wat akkoorden uit te wisselen is dit ding dus meer dan prima. Gek genoeg was die nog redelijk goed in tune na zovelen jaren zonder daglicht :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erIfeG0bsq15HEJHCz57-8drUvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIphA1UIoXmD1LsRvQAs5ERG.jpg?f=fotoalbum_tile
*klikbaar*

We hebben ons goed geamuseerd, en als we dit nog gaan doen ga ik deze gitaar waarschijnlijk wel eens fatsoenlijk onder handen laten nemen bij een luthier. En ook nog een gepaste gitaarriem aanschaffen om dat geschuif door die plastic buik te compenseren.

Zoals gezegd, zeker niet mijn meest verstandige aankoop ooit, maar 't is leuk dat er een nieuwe dynamiek ontstaat met iets waarvoor ik lang geen aandacht meer had. En wie weet wat ik er nu mee kan nu ik al veel meer heb bijgeleerd.

Toch nog een semi-noob vraagje, welke (soort?) versterker zou het beste passen bij dit type gitaar?
In de muziekschool en thuis speelde ik met een Roland Cube versterker, maar ik vermoed dat dit niet noodzakelijk de beste combinatie was.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

franssie

Save the albatross

@Kapoen Ik heb ook een Ovation (elite USA), dan wel niet koreaans maar soit. Ik vindt het fijn klinkende gitaren met een lekker heldere klank. Geen Martin, maar goed genoeg - en voor mij heel fijn, de hals speelt ongeveer hetzelfde als mijn strat, en dat maakt ze redelijk uniek (op een Landola na, die ook zo een nek heeft maar op Nylon staat, dat kom je echt weinig tegen).

edit: en vwb amp. alles wat clean kan.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 26-10-2025 18:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kapoen
franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:00:
@Kapoen Ik heb ook een Ovation (elite USA), dan wel niet koreaans maar soit. Ik vindt het fijn klinkende gitaren met een lekker heldere klank. Geen Martin, maar goed genoeg - en voor mij heel fijn, de hals speelt ongeveer hetzelfde als mijn strat, en dat maakt ze redelijk uniek (op een Landola na, die ook zo een nek heeft maar op Nylon staat, dat kom je echt weinig tegen).

edit: en vwb amp. alles wat clean kan.
Klopt, de fijne hals is waarschijnlijk waarom ik het instrument kocht. Van wat ik mij nog herinner had ik net een slechte ervaring achter de rug met een akoestische Stagg gitaar, dus dit instrument was een hele verademing qua ervaring :)

De body is echter minder diep dan een standaard dreadnought, dus vandaar dat ik de klank iets minder vind. Dat heb ik ook later maar pas ondervonden. De complete beginner die ik toen was heeft absoluut vele jaren plezier gehad met dit instrument _/-\o_

• franssie

franssie

Save the albatross

@Kapoen omdat piezo aangesloten ze wat schril klinken (maar dat vind ik van een Martin ook) is een ietsiepietsie beetje vleugje reverb etc altijd wel lekker als je versterkt speelt. EQ zit er als het goed is al op de gitaar zelf/

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-10-2025 18:33 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Kapoen ik heb zelf ook een Ovation, naast een ‘dreadnought’- en een ‘concert’-model staalsnarige western (beide van Guild), en een Fender Telecoustic, ik heb ze door een akoestische versterker bespeeld, en ook door mijn elektrische (buizen)gitaarversterkers, alles kan, zeker als ze een voorversterker aan boord hebben.

Nu hebben er dus 3 van een (Fishman of Fender) voorversterker aan boord, en dat helpt. Heeft deze dat?

Akoestische versterkers zijn relatief goedkoop te krijgen, zeker ook tweedehands. Ik had er een van Ibanez, maar ik heb ook een paar kleintjes (ID:core BEAM) van Blackstar, en dat werkt uitstekend.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Kapoen
Ramzzz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:53:
Nu hebben er dus 3 van een (Fishman of Fender) voorversterker aan boord, en dat helpt. Heeft deze dat?
Mijn instrument is een Balladeer 1771 ax 5, en van diverse spec sheets/reviews:
The Balladeer's OP-Pro preamp and OCP-1K pickup produce uncompromising plugged-in performance.
[…]
the OP-Pro combines state-of-the-art audio quality with exclusive features designed to meet the needs of professional guitarists. The easy-to-operate unit offers 3-band EQ, a preset tone enhancement circuit, a battery status light, and a chromatic tuner.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/_23/239107/11407291_800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/_52/524029/16467471_800.jpg

• Kapoen
Overigens, wat mij betreft de sterkste pro-Ovation reclame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqQB7THjLojwlQHZR4aTnzOkadg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5FOUGDcDfv5Yp0r3JsVoGMC.jpg?f=fotoalbum_tile
En aangezien ik toch plaatjes post, deze meme vond ik wel leuk gezien de tijd van het jaar :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ7W4iyrBMP3G2UKgzNFsEmUUsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZr0KLKVlGRkyNYaGWLXYiht.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zou er eerder mijn eigen exemplaar in deponeren >:)

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kapoen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:35:
Overigens, wat mij betreft de sterkste pro-Ovation reclame:
[Afbeelding]
En aangezien ik toch plaatjes post, deze meme vond ik wel leuk gezien de tijd van het jaar :P
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUKQ4PIdUoFNudKLuGKZsEyayRU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7VLCAMLaSSQDsg92oYeEQFG9.jpg?f=user_large

:7

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• franssie

franssie

Save the albatross

Kapoen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:35:
<>
Welke Fuzz is dit (en kan een Fuzz eigenlijk slecht zijn?)
Kan het type net niet lezen op de foto.

• Kapoen
franssie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Welke Fuzz is dit (en kan een Fuzz eigenlijk slecht zijn?)
Kan het type net niet lezen op de foto.
De foto is klikbaar, maar het gaat om deze:
Afbeeldingslocatie: https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/80/800139/1200/preview.jpg
Een octa-fuzz.

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:44

MsD

Die super fuzz is wel tof hoor.
Al was het maar om mee te spelen en te leren hoe je meerdere effecten kan stacken.
Eerst een overdrive, dan de fuzz. Hoppa.
Of alleen de boost optie gebruiken om je buizen bak echt te laten gieren 👍
Of ultra low gain een distortion mee aanzetten.

Je moet deze alleen niet op high gain zetten. Maar dat moet je met geen enkele fuzz. Eigenlijk...

Maar hij is echt niet zo slecht als je denkt. Integendeel.

Gewoon, anders 😉

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
In dat kader ben ik wel benieuwd naar wat voor fuss je gebruikt en of die een beetje bevalt. Ik gebruik nu een Chinese big muff kloon, daar word ik niet heel gelukkig van.
Heb zitten kijken naar de behringer Octavia: https://www.thomann.nl/behringer_octavia_octave_fuzz.htm
De EH sovtek muff lijkt ook wel aardig te klinken https://www.thomann.nl/el...del._big_muff_pi_fuzz.htm, is eigenlijk een uitgebreide Russian muff https://www.thomann.nl/el...russian_big_muff_fuzz.htm

• hneel
  • Registratie: Maart 2001

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb die laatste. Maar ik heb hem wel gemod.

Om te beginnen de tone-stack. Het verschil tussen de Green Russian en de 'gewone' is eigenlijk alleen maar de waarde van 1 condensator. Daardoor is de Green Russian net iets minder 'mid-scooped'. Met een 3-standen schakelaar kan ik nu kiezen tussen:
- 'Standaard' (veel mid-scoop)
- Green Russian (minder mid-scoop)
- Flat (geen mid-scoop dus)

Daarnaast heb ik ook nog een schakelaar ingebouwd waarmee ik de bias kan aanpassen. Daarmee krijg je een soort 'velcro' effect. Een soort knarsend geluid.

Ik ben er heel tevreden mee.
Gain zet ik meestal op '10 uur' en Tone op '1 uur'. En mijn tone-schakelaar op 'flat'.

• Kapoen
MsD schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:45:
Maar hij is echt niet zo slecht als je denkt. Integendeel.

Gewoon, anders 😉
Ja je hebt gelijk, ik had mijn opmerking beter moeten kaderen. Het octa-fuzz geluid is gewoon niet mijn ding. Daar blinkt Behringer dan weer net in uit, geluiden testen voor weinig geld, dus wat dat betreft was het wel een geslaagde aankoop. Ik heb in het algemeen niet te klagen over mijn Behringer pedalen, ik heb ruimschoots gekregen waarvoor ik betaald heb (in positieve zin).

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste