McLambo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:02:
Ik kan in de basis wel nummertjes meespelen, maar waar ik graag naartoe wil is meer begrijpen van muziektheorie op de gitaarhals om zo ook te kunnen improviseren en 'snappen' waarom sommige noten of toonladers passen bij bepaalde akkoorden, etc. - Tijdens 1 op 1 gitaarlessen is dit vaak het punt geweest dat ik afhaakte - . Ik zoek iets dat mij voorbij dit dode punt gaat helpen waar ik tot nu toe steeds blijf hangen.
Ik herken wat je hier beschrijft, dit is iets wat ik ook wil en nog steeds meemaak in mijn eigen zoektocht naar de heilige graal van improvisatie. Per toeval maak ik de laatste tijd wel progressie in die zin.
We leren allemaal echter op een andere manier, en we hebben onze eigen voorkeuren qua methodes.
Mijn poging tot coherente post is dan ook maar een samenvatting van wat lijkt te werken voor mij.
Mijn eigen dode punt kwam/komt altijd bij het besef dat ik meer tijd moet spenderen aan het zogenaamde
'woodshedding'. Er is voor mij geen ander alternatief dan veel tijd steken in het studeren van concepten zoals caged, triads, kwinten/kwarten cirkel,... alleen heb ik vaak gefaald (meestal met een 'geen tijd' uitvlucht) met het zoeken naar een behapbare methode. Recentelijk is dat verbeterd.
Wat voor mij het grootste struikelblok was/is:
- enerzijds ben ik heel graag bezig met muziektheorie, ik vind het uitermate boeiend (op een gekke abstracte manier lijkt het op mijn werk als informaticus/troubleshooter)
- langs de andere kant is doelloos oefenen op concepten van de gitaarhals echt niet mijn ding, bv. met een metronoom eindeloos toonladders of inversies van akkoorden aframmelen is contra-productief wmb.
Uiteindelijk is de remedie voor die kwaal belachelijk simpel: context. In het kader van songs oefenen ipv. het vacuum van saaie louter theoretische oefeningen. Neem dit stuk bijvoorbeeld, de meneer met de telecaster speelt een hele hoop dingen die ik erg graag wil leren (Mayfield/Hendrix, Cropper,...) en lijkt het zo uit zijn mouw te schudden (het kan ook aan zijn glorieuze snor liggen):
Jess Hayes - ‘People Get Ready’ (Curtis Mayfield Cover). En ik wil die concepten ook kunnen toepassen in mijn eigen improvisaties.
Er zijn natuurlijk tig voorbeelden te vinden van youtube tutorials over die specifieke triads/Hendrix stijl, de meeste vrij nutteloos voor mij. Per toeval (omdat het hetzelfde nummer betreft) overlapt deze grotendeels met de lesmethode van mijn eigen gitaarleraar:
Alex Farran - People Get Ready. Hij raakt ongeveer alle concepten aan waarmee ik aan de slag kan/moet. Ik oefen niet alleen puur op de structuur/akkoorden/solo zoals hij die toont, maar verbindt er ook die theoretische concepten aan.
Mijn gitaarleraar heeft gelijkaardige documentatie als Alex Farran* gegeven, een overzicht van de caged vormen, inversies en toonladders. Dit is redelijk generische informatie die je gemakkelijk kan vinden.
- bv. neem dat intro D/Bm overgang akkoord, map deze over het fretbord
- rond elk akkoord speel ik de bijhorende toonladder/caged vorm (caged slaat ook op de toonladder vorm)
- het leukste deel: neem een lick/concept van een ander nummer en gooi dat er in (bv. de beroemde intro van Soul Man werkt heel goed als verbinding en is een concept op zich om akkoorden te visualiseren).
- ik neem dus solo's, licks, concepten,... van stukken die ik leuk vind en studeer/manipuleer er op los
- mezelf beperken tot bepaalde snaren/zones helpt ook
- uiteindelijk voel ik me daardoor wat vrijer/losser wanneer ik op een bepaalde plaats op het fretbord land, en daar een nieuw idee/toonladder/inversie kan visualiseren.
- dit vraagt echter tijd
Mijn 'aha moment' en motivatie om uiteindelijk toch te beginnen studeren kwam enkele maanden geleden toen men mij vroeg een vamp over E7 in elkaar te steken over de intro van
d'Angelo - Feel Like Making Love, we oefenen op dit nummer met mijn band in de school waar ik les volg. Ik vroeg initieel hulp aan mijn gitaarleraar, die er mij fijntjes aan herinnerde (hij is echt een goede motivator/psycholoog) dat ik door de jaren heen al heel wat kennis had opgepot ivm blues licks/ritmes/concepten en dat ik prima zelf in staat was om daar iets mee te doen. Het was dus hoog tijd om mijn onzekerheden en excuses op te bergen.
Mijn verontschuldigingen voor mijn geleuter, deze post is langer uitgevallen dan ik initieel voor ogen had.
*ik heb dat lesmateriaal van Alex Farran gekocht, het is wel de moeite kan ik bevestigen. Buiten de reeds vernoemde pdf's met concepten en zijn solo kreeg ik ook een backing track, backing track waarop hij meespeelt, en guitar pro bestanden (die ook nog eens de backing track bevatten).