Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06:35

Zyk

Pat911 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:43:
Vast, maar er zijn nogal veel apps, ook al een paar geinstalleerd en weer verwijderd omdat het niet kon doen wat ik wilde. Ik hoopte dat iemand hier gelijk een goede app wist te noemen.
Ik gebruik al sinds jaar en dag Tunable.

https://www.tunableapp.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10

hneel

denkt er het zijne van

Gisteren eens andere snaren op mijn gitaar gezet. Ik had altijd 9-42, dat was ook de voorkeurs-maat van deze gitaar. Een relatief korte met een hals van 24". Maar af en toe probeerde ik weleens drop-tunings, en dan werd de lage E snaar altijd veel te slap. Dan vloog hij telkens over de rand.
Dus nu eens 10-52 geprobeerd. Een z.g 'heavy bottom' set.

Maar dat ging zomaar niet... Die dikkere snaren bleken helemaal niet te passen. Ik heb de gaatjes in de brug uit moeten boren en de kam moeten bijvijlen.

[ Voor 4% gewijzigd door hneel op 08-05-2025 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nieuw YouTube-kanaaltje gevonden van een Engelse luthier uit Plymouth, die daarnaast goedkope gitaren opknapt, of zoals deze totaal de grond in trapt. Vrij hilarisch, dat zeker. _O-

Hij redt dus ook goedkope gitaren, en dit is een mooi voorbeeld van hoe je als beginnen gewoon met een spotgoedkope gitaar, tweedehands, een goede start kunt maken.

En zo voorts... ;)

Het relaxte ervan is dat hij gewoon lekker lompe humor tussendoor gooit, en subtiel, nee dat is-tie niet. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 08-05-2025 10:19 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50
Ramzzz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:17:
Nieuw YouTube-kanaaltje gevonden van een Engelse luthier uit Plymouth, die daarnaast goedkope gitaren opknapt, of zoals deze totaal de grond in trapt. Vrij hilarisch, dat zeker. _O-
Ik geloof dat hij een tijdje terug ook een serie had gepost ivm het maken van een David Gilmour achtige strat, was inderdaad leuk om te bekijken :P

Als je het doet voor de sappige Engelse accenten dan is deze ook een aanrader:

Iets minder grof dan die luthier, maar leuk om in de achtergrond te beluisteren denk ik.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Stel, hypothetisch dan he, als je nu (op)nieuw zou beginnen met de gitaar hobby.

Zou je dan Bernt of Uncle Ben aanraden om mee te gaan oefenen met hun oefeningen? En waarom?

Puur, als hypothetisch voorbeeld.

Als leek, lijkt het alsof Bernt veel meer focussed op (uiteindelijk) solo's shredden, en Ben wat meer op techniek overall en liedjes meespelen. Benieuwd hoe anderen dit zien.

[ Voor 31% gewijzigd door Schuey op 19-05-2025 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ligt misschien een beetje aan je muzieksmaak. Bernt is naar mijn idee wel erg gericht op shredden. Niet helemaal mijn ding.
Uncle Ben is wat dat betreft veelzijdiger. Aan veel van zijn tips kan iedereen wat leren. Met name de "why you suck at ..." reeks is erg leerzaam en vermakelijk.

Als je echt beginner bent, dan is misschien iemand als JustinGuitar wel een goede.

Voor de rest volg ik nog tal van anderen op Youtube. Bij allemaal valt wel iets te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik ken beide niet, kan er dan ook niets zinnigs over zeggen.

Wel denk ik dat, je als je een beetje moeite doet, je anno nu wel veel gemakkeljker gitaarles als zefstudie kunt doen, met alle middelen die je (online) ten dienste staan.

[edit]
En ik zou zelf altijd gaan voor 1-op-1-les bij een leraar.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 19-05-2025 14:12 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Ik zou toch weer kiezen voor gitaarles bij een leraar.
Leuk om te beginnen met riffjes en simpele solo's. Klinkt al snel leuk, maar dat je complete houding verkeerd is, vertelt Bernt je niet :)

Eenmaal een goede basis zou ik wel Mr. Tabs en andere (voornamelijk Dad-rock kanalen) gebruiken om liedjes te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
hneel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:11:
Als je echt beginner bent, dan is misschien iemand als JustinGuitar wel een goede.
En ook 'later' in de reis blijft Justin relevant imho (ik beschouw mezelf zeker niet als gevorderd :P ). Zo heb ik onlangs na jaren nog een les van hem opgepikt ivm een rollende techniek voor het spelen van akkoorden (context: ik crush al jaren op het leading chord geluid van Cropper, SRV, Hendrix, Mayfield,...).

Hij toont het hier in de context van een akoestisch geluid, maar het is echt de beste video voor deze techniek die ik zo vaak hoor bij r&b/soul/... petje af voor Justin :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kapoen op 19-05-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Ramzzz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:01:
Ik ken beide niet, kan er dan ook niets zinnigs over zeggen.

Wel denk ik dat, je als je een beetje moeite doet, je anno nu wel veel gemakkeljker gitaarles als zefstudie kunt doen, met alle middelen die je (online) ten dienste staan.

[edit]
En ik zou zelf altijd gaan voor 1-op-1-les bij een leraar.
'Vroeger', toen ik hier kwam kijken was Justin zo'n beetje de enige serieuze kandidaat. Er lijkt een positieve verandering te zijn geweest in aanbod de afgelopen jaren, zeker!

Leraar was leuk, enkel, dan 'moet' je :P
Overigens was mijn leraar destijds echt een baas, superleuke gast en echt heel goed. Aan hem heeft het niet gelegen!

[ Voor 8% gewijzigd door Schuey op 19-05-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:02
Marty Schwarz heb ik ook veel van opgestoken en voor de rest zelf tabs ontcijferen en luisteren hoe het ritme gaat.

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:00
Het fijne van een echte leraar is voor de situaties van de "ja, maar...", "vaak wel, maar niet altijd", "in de studio of youtube wel, maar live niet".

Mijn leraar heeft me best wel vaak op zaken gewezen die ik van youtube af had en waarbij hij bevestigd dat dit wel klopt, maar dat dit live waarschijnlijk niet zo gespeeld word. En vervolgens bij live opnames van youtube blijkt dit te kloppen. En dan is wel de vraag wat ga je als beginner, of intermediate leren. De uitgebreide studio variant, of de praktische live variant. Van beide leer je, maar net wat anders.

Maar dat zijn wel de zaken wat ik mis bij youtube, hoe goed soms de uitleg is, toch de nuance van het waarom wel of niet. En dat dan niet kunnen vragen.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Ik ga binnenkort enkele dagen naar Berlijn. Hebben jullie misschien weet van (speciale) gitaarwinkels die ik eventueel kan bezoeken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:39:
Ik ga binnenkort enkele dagen naar Berlijn. Hebben jullie misschien weet van (speciale) gitaarwinkels die ik eventueel kan bezoeken? :)
Ondanks dat ik altijd in elke stad de gitaarwinkels opzoek, kan ik voor Berlijn niets specifieks verzinnen.

Misschien dat dit inspireert:

https://www.yelp.com/sear...tarstores&find_loc=Berlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Proficiat aan de mede-tweakers die een NotADümblë pedaal hebben van JHS Pedals,
het wordt een collectable:

Ik heb er geen (weet zelfs niet of ze ooit te kopen waren in de EU), maar ik vind de nerdtalk/geschiedenis achter dit pedaal gewoon fascinerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Guerrilla marketing…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
JHS is inderdaad wel effectief in het sturen van een community met alleen dat youtube kanaal.
Ik vind het wel fideel dat hij in dit geval een terugbetaling aanbiedt.

[ Voor 6% gewijzigd door Kapoen op 23-05-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
Proficiat aan de mede-tweakers die een Behringer klon clone hebben, het wordt nu een pre-lawsuit collectable.
(ik moet echt beginnen investeren in meer pedalen blijkbaar 8)7 )

Klon creator Bill Finnegan is suing Behringer over the design of its Centaur Overdrive

relevant citaat uit het artikel:
Klon copies are a dime a dozen, with Joe Bonamassa and Way Huge's “virtually identical” Deep State and JHS' build-it-yourself Notaklön just two recent additions to the ever-growing copyist market.

By and large, Finnegan accepts that is a natural side effect to building a pedal that every man and his dog is desperate to own. However, he feels Behringer’s pedal, which was released in November last year, “blatantly infringes upon specific intellectual property owned by my company.”

Put simply, Finnegan feels Behringer’s copy goes a step further than being inspired by the Klon circuitry. His filing alleges it uses trademarked imagery, its marketing hinges on the original Klon’s mystique, and it essentially pretends to be a Klon-made, when it is anything but.
Geen idee of deze rechtzaak ook effectief een kans maakt, Behringer maakt veel clones van veel verschillende merken... *edit* ik keur dat kopiëren niet goed, maar ik zie dat Behringer een gigant is geworden met deze praktijk en ik heb te weinig kennis om te weten hoe dat precies kan.

*edit2* aha, na wat graafwerk om bij te leren heb ik een wazig plaatje gevonden van Behringer Boss clones uit 2005, waarvoor ze ook een rechtzaak aan hun broek kregen door Roland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXck-LKfe-QA5mTWd03zyFWVmTw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Le4ahF0yiu1UqbpRddSOOrJ4.jpg?f=user_large
Ik kende alleen de huidige Behringer Boss clones met hun 'inspired by' look, maar dat is dus blijkbaar ook al het gevolg van een lawsuit 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Kapoen op 05-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Behringer was altijd al de chinees avant-la-lettre die spullen betaalbaar maakte.
Zoiets als een apotheker die pillen maar zelf maakt ipv heel veel geld in de zakken van de farmaceut te laten landen. Zoiets, maar natuurlijk niet helemaal hetzelfde.
Thomann heeft ook zoiets https://www.thomann.nl/warm_audio_centavo_overdrive.htm

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Er zijn zo veel Klon klonen, dat deze totaal echt als mosterd na de maaltijd kwamen.

Allemaal een graantje mee willen pikken van de hype.

Ze zijn wel concurrerend op het gebied van prijs, de verschillen zijn echt mi-ni-maal.

Hier wordt dat een beetje uitgelegd:

Ze hebben het vaker uitgezocht...

Dus: koop vooral die ene kloon die je het best bevalt op het gebied van prijs, afmetingen, looks, whatever...

Ik heb:
  • de 'real deal' Klon KTR, komt zijn doos niet uit
  • redelijk groot, en kwetsbaar - wil ik als verzamelobject nieuw houden
  • JRAD Archer en Archer Ikon
  • uitstekende pedalen, super degelijk, mooi klein
  • Ceriatone Centura (2 versies, zilver- en goudkleurig)
  • groot en pedalboard-onvriendelijk, zien er wel uit als de 'echte'
  • Wampler Tumnus
  • lekker klein, prima ding, misschien is de Tumnus Deluxe iets beter
En welke gebruik ik?

Geen van allen.

Want ik heb nóg een pedaal waar naast een dubbele Dumble-sound (ODS en SSS), ook een Klon in zit, de Crazy Tube Circuits Unobtanium. Veel handiger op een pedalboard.

Ik overweeg af en toe een Ceriatone Horse Breaker te kopen (Klon + Blues Breaker, gouden combinatie), of een Decibelics Golden Horse.

Maar waarom zou ik... 8)7

[ Voor 71% gewijzigd door Ramzzz op 06-06-2025 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
joezzt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:09:
Behringer was altijd al de chinees avant-la-lettre die spullen betaalbaar maakte.
Zoiets als een apotheker die pillen maar zelf maakt ipv heel veel geld in de zakken van de farmaceut te laten landen. Zoiets, maar natuurlijk niet helemaal hetzelfde.
Thomann heeft ook zoiets https://www.thomann.nl/warm_audio_centavo_overdrive.htm
In dit geval gaat het niet omdat het een kopie van een circuit betreft, maar het feit dat de verpakking/benaming teveel lijkt op het originele product. Een apotheker gaat geen zelfbereidde paracetamol in een doosje van Dafalgan steken? Om even bij deze vergelijking te blijven :P

*edit* voor de eerlijkheid, ik heb zelf enkele pedalen van Behringer waarvan ik weet dat ze 'inspired by' Boss zijn. Dus wat mij betreft doen ze maar, ik vind dit alleen een grappige situatie langs één kant en ik heb naast het gitaarspelen zelf ook een grote interesse in muziekgeschiedenis (genres, artiesten, gear, merken,...).
Ramzzz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 01:00:
Ik overweeg af en toe een Ceriatone Horse Breaker te kopen (Klon + Blues Breaker, gouden combinatie), of een Decibelics Golden Horse.

Maar waarom zou ik... 8)7
Omdat je in een draadje post dat aangedreven wordt door G.A.S.? >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Kapoen op 06-06-2025 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 12:31

JAMF

010 the number of the best

Ramzzz schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:17:

[YouTube: A Luthiers Full Inspection of the worst 8 String Guitar eBay can offer... Horrendous]

Hij redt dus ook goedkope gitaren, en dit is een mooi voorbeeld van hoe je als beginnen gewoon met een spotgoedkope gitaar, tweedehands, een goede start kunt maken.

[YouTube: Watch How A Luthier Transforms A £100 Squier Telecaster - The Results Might Surprise you]

En zo voorts... ;)

Het relaxte ervan is dat hij gewoon lekker lompe humor tussendoor gooit, en subtiel, nee dat is-tie niet. :P

[YouTube: Watch How A Luthier Transforms A used £80 Harley Benton - The Results are rather Pleasant.]
Sinds Ben Crowe's (Crimson) burnout en nu die aan de ADHD medicatie zit vind ik em niet zo leuk meer om naar te kijken. Hij laat weinig (bespeelbare) gitaren zien en steeds meer zaken die wel kunstig zijn maar wat mij betreft niet op een gitaarbouw channel horeb
Paul Richards (Milehouse) laat minder techniek zien, en gebruikt meer power tools dan handgereedschap, maar ik vind het wel leuker.

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
and another one bites the dust... weer een grote retailer minder (PMT):

Zoals de auteur van bovenstaand filmpje volgens mij terecht aanhaalt is het probleem hierdoor verschraling van het landschap en dus op termijn duurdere prijzen indien slechts enkele heel grote webshops overblijven.

Wat ik wel niet helemaal snap is dat men in het filmpje zegt dat PMT hun content van youtube verwijderd heeft, wat ik wel jammer vind want hun social media kerel (Dagan) vind ik wel grappig. Echter vind ik nog redelijk wat van zijn content terug:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Kapoen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:37:
dus op termijn duurdere prijzen indien slechts enkele heel grote webshops overblijven.
Uiteindelijk blijft alleen amazon over.

Een triest vooruitzicht.

Maar ik kom nu al regelmatig fender dingen tegen op amazon voor lagere prijzen als thomann. Betere retourvoorwaarden. (Heb ik laatst een klein dingetje mee gehad met thomann waar zij retourrecht bij aankoop op afstand niet wilde honoreren). Gratis verzending bij grote aankopen, vaak gratis bij kleine aankopen.

Ik heb bijv. nu een potmeter nodig. Thomann verzendkosten, lokale verkoper is duurder en een half uur rijden en 6 euro parkeerkosten, amazon de goedkoopste en gratis verzending.

Ik ben best wel principieel in lokkal willen kopen, anders bij Thomann, en pas als het niet echt kan bij amazon. Maar er zijn er genoeg die er minder zijn.

Het enige wat bij amazon lastig is dat er best een kans op namaak is omdat ze alle voorraad van alle 3e verkopers en hunzelf op een hoop gooien. Waardoor het als 3e partij makkelijk is om fake spullen door de echte heen te mengen en er mee weg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Edgenumber schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:51:
[...]
Ik ben best wel principieel in lokkal willen kopen, anders bij Thomann, en pas als het niet echt kan bij amazon. Maar er zijn er genoeg die er minder zijn.

Het enige wat bij amazon lastig is dat er best een kans op namaak is omdat ze alle voorraad van alle 3e verkopers en hunzelf op een hoop gooien. Waardoor het als 3e partij makkelijk is om fake spullen door de echte heen te mengen en er mee weg te komen.
Ik kijk al uit naar Behringer pedalen met certificaat van authenticiteit :P

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb onlangs mijn eerste gitaargerelateerde Amazon
aankoop ooit gedaan. En daarbij volgde ik dezelfde gedachtengang, nergens anders te krijgen of veel duurder.
Een Behringer tremelo pedaal O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Off topic, naamaak mengen met echt is bij amazon vaak geheugenkaarten of vergelijkbaar volume spul.

Dat gaat daar in het magazijn ongeacht toeleverancier in een grote bak waar de orders uit worden gegraaid.

Dus een beetje afhankelijk van het artikel maak ik me er niet zo'n zorgen over.

Maar ik vraag mij wel af uit nieuwsgierigheid of het volume van amazon zo groot is dat gitaren ook bij wijze van spreken in een grote bak zitten. Of dat dit tich nog wel een aparte sectie is ivm de waarde.

[ Voor 6% gewijzigd door Edgenumber op 17-06-2025 13:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Net even flink in de lach geschoten, naar aanleiding van een post op Facebook:
Klon Centaur Review – “The $5,000 Paperweight”

Ah yes, the Klon Centaur. The mythical beast. The tone unicorn. The overpriced chunk of metal that your friend swears made his tone better than Hendrix, Gilmour, and Jesus combined.

I finally tried one. I sold a kidney, mortgaged my cat, and traded away my soul (and three decent pedals) just to bask in the glory of this golden relic. And you know what? It’s fine. That’s right. FINE. Not magical, not life-changing. Just… okay. Like plain toast. With no butter. Made with stale bread.

Let’s start with the hype. People talk about the Klon like it cured polio. “It just does something to your mids,” they say, eyes glazed over like they’re in a cult. What it does, dear reader, is make your mids sound slightly more expensive than they deserve to. Like putting a bow tie on a possum.

Sure, it boosts your signal. But so does a TC Spark. So does a Joyo. So does yelling really loudly into your pickups. And they don’t cost more than a used Honda Civic. This pedal isn’t tone shaping—it’s tone gatekeeping.

Now, about that infamous “transparent overdrive.” Transparent, in this case, meaning “so subtle you’ll question if it’s even on.” I A/B’d it with a $30 pedal from Amazon and nearly wept. Not from joy—from shame. Shame that I ever believed the fairy tale. I expected sweet, harmonic saturation. What I got sounded like my amp politely clearing its throat.

I then plugged in my Greer Lightspeed, which immediately humbled the Klon like a jock dunking on a philosophy major. Warmth, clarity, actual feel. Meanwhile, the Centaur was standing in the corner yelling, “But I’m vintage!”

Let’s not ignore the design. This thing is the size of a frozen dinner, weighs as much as a brick, and has knobs that look like they came off a 1980s kitchen blender. And that horse man graphic? Nothing says “serious tone tool” like Greek mythology cosplay on your pedalboard.

Oh, and heaven forbid you want to power it with something modern. Nope. It wants 9V center-positive like it’s 1994 and you’re using a daisy chain that smells like burnt ozone.

I understand boutique collectors love this thing. It’s rare. It’s historic. So is the bubonic plague. That doesn’t mean I want it in my signal chain. I could literally hire a session guitarist to stand behind me and play ghost notes of encouragement for the price of this pedal.

So if you’re considering buying a Klon—don’t. Buy a Ceriatone Horsebreaker, a good fuzz, and take your significant other out to dinner. Twice. You’ll still have change left and better tone.

Final verdict: The Klon Centaur is the emperor’s new pedal. It’s a golden monument to collective delusion, a sonic placebo with boutique tax.

Fight me. Or don’t. I’ll be over here using a Timmy and sounding better than Zeus with a Marshall stack.

#KlonCentaur #OverhypedAndOverpriced #GoldenTurds #Klonspiracy #BoutiqueRegret
😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
Ramzzz schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:58:
Net even flink in de lach geschoten, naar aanleiding van een post op Facebook:

[...]

😂
In het verlengde van deze heel smakelijke post:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ym99jm3a9q7f1.jpeg

Pre-lawsuit Behringer Klon O-)

(bron op reddit)

[ Voor 15% gewijzigd door Kapoen op 21-06-2025 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
@Ramzzz hier nog zo’n Facebook review, ik vermoed van dezelfde auteur 😁
Boss DS-1 Review – “The Global Tragedy in Orange”

Ah, the Boss DS-1. The world’s most famous distortion pedal. Beloved in beginner guitar bundles, pawn shops, and the dark corners of eBay listings from Swindon to Singapore. A so-called “classic” that has duped millions across the globe into believing it contains tone. Spoiler: it does not. What it contains is the sonic equivalent of being shouted at by a blender in a tiled bathroom.

Let’s be honest—this pedal is like instant noodles. Cheap, easy to get, and technically food… but no one mistakes it for a gourmet experience. Plug it in, and the first thing you’ll say is: “Was that… distortion? Or did someone drop a fork in the toaster?”

The DS-1 isn’t warm, creamy, or responsive. No, it’s shrill, flat, and unapologetically cardboard. You hit a chord and it immediately sounds like your amp is having a nervous breakdown somewhere on the M6. And the tone knob? That’s not an EQ. That’s a prank. All the way left? Muddy mess. All the way right? Piercing shriek. Somewhere in the middle? Still bad, but now confusingly bad.

People will say, “But Kurt Cobain used one!” Yes, and he also smashed his gear regularly, which I now understand was probably a measured response. Others say “It’s on loads of records!” Sure, and so is auto-tune, doesn’t mean you should stick it on everything and call it a vibe.

I tried the DS-1 with a Strat. It sounded like a microwave trying to sing Oasis. I tried it with a Les Paul. It made my Marshall sound like it had food poisoning. I plugged it into a Vox AC30 and I swear the amp tried to unplug itself.

And don’t even mention stacking. I put it after an overdrive. It responded like I’d insulted its entire family. Stacking it with a fuzz was like layering a sad clown on top of another sad clown—just more sadness, now in stereo.

I then plugged in a humble RAT and instantly felt like I was back in control of my life. Punchy, aggressive, musical. The DS-1 just sulked in the corner, buzzing faintly like a confused fly.

Yes, it’s affordable. So are dodgy kebabs and expired milk. Doesn’t mean you should consume them. And yes, it’s available everywhere. So is cold rain. Again—doesn’t mean it’s good.

From Tokyo to Tallinn, Dublin to Delhi, the DS-1 has found its way onto boards, into regrets, and ultimately into junk drawers worldwide. It’s the universal rite of passage: own DS-1, hate DS-1, sell DS-1, warn others.

Final verdict: The Boss DS-1 is a global tone disaster. A bright orange monument to disappointment. A pedal that teaches young guitarists one of life’s earliest and harshest lessons: just because something is popular, doesn’t mean it’s right.

#DS1Despair #OrangeBoxOfLies #BossedAround #ToneTerrorInternational #WorldWideWince

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:44:

[...]
Ja, ook over de Tube Screamer heb ik er al één gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

franssie

Save the albatross

Ik heb die ds1 nog wel ergens liggen denk ik, waardeloos geluid.
Toch een ander merk maar wel Oranje

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 21-06-2025 18:59 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

NGD :) Het is een Epiphone Jeff Beck (https://www.epiphone.com/...scsyaZDWPqS5Aq02p_zN8V648).
Hoewel ik vooral een Gibson LP fanboy ben, vind ik deze Epi bijzonder goed gelukt. Uitgerust met Gibson Custombuckers, palissander nek (geen fan van Laurier hout), en de eerste LP die ik heb met een wrap around brug, speelt en klinkt deze LP bizar goed. De frets zijn hier en daar wel wat scherp en hebben geen fret nips, maar die wrap around brug maakt heel veel goed.
Deze Jeff Beck LP kan meerdere van Gibson LP’s evenaren. Voor een Epi is het geen goedkope gitaar, maar naar mijn mening wel een goede gitaar.

First world problem: ik moet nog wat gitaarstandaarden kopen omdat er nu 3 gitaren in hun koffer slapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA7zvJu042elIQSxLpqV5Y1VTEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjdxN7LO57e8i2F8GnJSe0WK.jpg?f=fotoalbum_large
Kapoen schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Boa, vergeleken met de prijs van het originele exemplaar heb je een koopje gedaan wat mij betreft ;)
Jeff Beck’s iconic Oxblood Les Paul made history as the most expensive LP to sell at auction – now it’s been revived as an Epiphone signature model

relevant citaat:

[...]

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, it's a beauty _/-\o_
Thanks! Ik ben er ook echt onwijs blij mee! Gister en vandaag ook weer ettelijke uren op gespeeld (sorry buren, maar een Marshall buizen klinkt nou eenmaal beter als die eindtrap op z'n donder krijgt) en die LP Jeff Beck klinkt echt geweldig. De roll off van volume/tone werken subliem door in hoe de gitaar klinkt. En de oxblood satin finish voelt ook goed. En zo'n wrap around brug...ik ben bang dat ik nu meerdere LP's moet gaan verzamelen met zo'n brug >:) Zucht...zo slecht voor je GAS deze aankoop...

[ Voor 31% gewijzigd door Rizzi op 27-06-2025 15:15 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
Rizzi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:25:
NGD :) Het is een Epiphone Jeff Beck *knip*

Voor een Epi is het geen goedkope gitaar, maar naar mijn mening wel een goede gitaar.
Boa, vergeleken met de prijs van het originele exemplaar heb je een koopje gedaan wat mij betreft ;)
Jeff Beck’s iconic Oxblood Les Paul made history as the most expensive LP to sell at auction – now it’s been revived as an Epiphone signature model

relevant citaat:
The legendary 1954 LP starred alongside Beck for much of his career and sold for more than $1 million at auction. Now, Epiphone has launched a $1,200 replica
Veel plezier met je nieuwe aanwinst, it's a beauty _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Kapoen op 27-06-2025 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 08:57

jantjeharing

Seriële monomanist

Kapoen schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:44:

[...]
Ik begrijp het sentiment wat betreft de DS-1. Ik heb me vroeger ook vaak afgevraagd hoe je in godsnaam goed geluid uit dat kastje krijgt.
Ik had hem dan ook nog nooit aangesloten op op een buizenversterker met eindtrap op 10. Want in combinatie met flinke buizen compressie.. Man. Gáán.

En dat geldt voor de meeste van die vroege fuzz, overdrive en distortion ontwerpen. Een Rangemaster Treble Booster in een versterker met een hoop headroom gaan je nekharen van overeind staan. Maar als je hem op een Vox AC(xx) op 10 aansluit, klink je opeens zo romig als Brian May.

Kan je natuurlijk zeggen dat alles mooi klinkt door een AC(xx) op 10. Maar met een Treble Booster ervoor is het geluid merkbaar vetter en toch beter onder controle. Meer sustain, maar strakker laag voor staccato riff werk.

Dus komisch geschreven stukjes, maar mist eigenlijk de plank wel vrij royaal. O-)

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
jantjeharing schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Ik begrijp het sentiment wat betreft de DS-1. Ik heb me vroeger ook vaak afgevraagd hoe je in godsnaam goed geluid uit dat kastje krijgt.
Ik had hem dan ook nog nooit aangesloten op op een buizenversterker met eindtrap op 10. Want in combinatie met flinke buizen compressie.. Man. Gáán.

Dus komisch geschreven stukjes, maar mist eigenlijk de plank wel vrij royaal. O-)
Ze hebben de auteur van die (volgens mij satirische) reviews de oren gewassen op feesboek, voor zijn vermeend gebruik van chatgpt _O-

Hij schrijft (al dan niet met chatgpt) gewoon luchtige stukjes over de grootste clichés in onze gitaarwereld. De tubescreamer heeft hij ook geroosterd op dezelfde manier oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aangezien ik nog steeds veel plezier haal uit gitaarspelen, heb ik besloten een volgende rabbithole in te duiken; effectpedalen en versterkers ;)

Maar... Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal. Is dit okay qua setup voor een beginner? Mis ik dingen? Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik de verschillende pedalen van spanning moet voorzien. Moet ik echt voor elk pedaal een afzonderlijke voeding kopen of kan ik daisy chainen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ooGDt15vHkFbGhfB4DYf-mTXYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZkWr1TguEZV7Iv9SgEIMwvRi.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Ipv een enkele adapter zou ik voor zo'n power bank gaan. Zeker als je met pedalen wil gaan experimenteren heb je meer nodig dan een enkel adaptertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
sOid schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:59:
Aangezien ik nog steeds veel plezier haal uit gitaarspelen, heb ik besloten een volgende rabbithole in te duiken; effectpedalen en versterkers ;)

Maar... Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal. Is dit okay qua setup voor een beginner? Mis ik dingen? Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik de verschillende pedalen van spanning moet voorzien. Moet ik echt voor elk pedaal een afzonderlijke voeding kopen of kan ik daisy chainen?

[Afbeelding]
Tip: investeer in een goede (discrete, alle uitgangen geïsoleerd van elkaar) pedalenvoeding, pedalboard-onafhankelijk is dat echt het allerbeste.

Ik heb van erg dure tot spotgoedkope, en alles is beter dan een 'daisy chain'.

Gek genoeg heb ik nu naast die peperdure, vooral heel veel plezeir van kleine, lichte voedingen van Harley Benton (thomann), die 'gewoon' 3x 300 mA en 2x 500 500 mA leveren... 8)7

https://www.thomann.nl/ha..._powerplant_iso_5_pro.htm

Dit i.v.m. gedownsized 'klein' pedalboard, met een TC Electronic Plethora X5 en een tuner en 2 (multi) drivepedalen.

Uitstekend! Ik zou zelfs bij wijze van spreken kiezen voor 2 van deze voor een 'groot' board...

(ik heb dus ook voedingen van Fender (erg goed, 5x 500 mA), Carl Martin (8x), VooDoo Lab, TRex, etc.)

Voor een tuner zou ik gaan voor óf een Polytune Mini (net zo praktisch, maar wel kleiner!), óf een Peterson Strobostomp (nauwkuriger).

Verder: het is jouw konijnenhol... :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 29-06-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Ramzzz Thanks! Ik kwam na een half uurtje googelen uit op deze: https://www.thomann.nl/ha..._powerplant_iso_1_pro.htm

Specs lijken vrijwel identiek aan het model waar jij naar linkt. De prijs is ook identiek. Maar die van mij heeft 8 outputs ipv 5. Zie ik iets over het hoofd waardoor die ISO-5 Pro toch een betere keuze zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ramzzz schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Voor een tuner zou ik gaan voor óf een Polytune Mini (net zo praktisch, maar wel kleiner!), óf een Peterson Strobostomp (nauwkuriger).
Ik begreep dat de normale versie een 9V batterij kan gebruiken en een power output heeft voor een pedaal. Leken mij wel wat kleine voordelen tov die mini?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
@sOid let op, de rabbit hole gaat heeeeeel diep >:)

Ik heb zelf een kleinere versie van de Harley Benton spaceship en dat zit wel goed qua kwaliteit.
Ook de kwaliteit van hun voedingen is ok zoals de mede-tweakers hier reeds aangaven (heb zelf eentje met 5 koppelingen).

Een paar bedenkingen:
- heb je een tuner pedaal nodig? Tenzij je echt je hele rig wil muten met een knop zie ik niet meteen een meerwaarde t.o.v. een clip-on tuner (voor een beginner)
- ik ben de allerlaatste die jou zal tegenhouden om pedaaltjes aan te schaffen, maar... als ik naar het paneel kijk van die orange amp dan zie ik dat die ingebouwde instellingen heeft om specifiek geluiden met gain op te bouwen. Dus ik weet niet of de DS-1 nog veel gaat toevoegen op deze manier.
- welke pedalen wil je nog aanschaffen in de toekomst? de spaceship 40 heeft al een behoorlijke grootte om veeeel te plaatsen (wat natuurlijk goed is in een G.A.S. topic als het deze >:) )

Ik weet niet wat jouw budget is, maar behoort een Boss Katana 50 misschien tot de mogelijkheden?
Die heeft al heel wat boss pedalen ingebouwd (wellicht ook de boss ds-1).
Nogmaals, ik wil je zeker niet ontmoedigen om e.e.a. aan te kopen, maar ik vermoed dat je meer 'bang for the buck' kan hebben.

Het hangt er natuurlijk ook van af welke geluiden je zoekt en in welke omstandigheden (thuis, muziekschool, jamsessies/gigs/...).

[ Voor 4% gewijzigd door Kapoen op 29-06-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Kapoen schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:02:
@sOid let op, de rabbit hole gaat heeeeeel diep >:)
Gelukkig heb ik veel zelfbeheersing...:+
Een paar bedenkingen:
- heb je een tuner pedaal nodig? Tenzij je echt je hele rig wil muten met een knop zie ik niet meteen een meerwaarde t.o.v. een clip-on tuner (voor een beginner)
Ik tune nu met een app op mijn telefoon, wat op zich prima bevalt. Maar ik begrijp dat als je met pedalen gaat werken het wat lastiger is om 'goed te tunen'. Of heb ik dat verkeerd?
- ik ben de allerlaatste die jou zal tegenhouden om pedaaltjes aan te schaffen, maar... als ik naar het paneel kijk van die orange amp dan zie ik dat die ingebouwde instellingen heeft om specifiek geluiden met gain op te bouwen. Dus ik weet niet of de DS-1 nog veel gaat toevoegen op deze manier.
Yep, maar distortion pedaal vind ik vooral leuk om uit te proberen. Ook 'gewoon' ter kennismaking met de wondere wereld der pedalen.
- welke pedalen wil je nog aanschaffen in de toekomst? de spaceship 40 heeft al een behoorlijke grootte om veeeel te plaatsen (wat natuurlijk goed is in een G.A.S. topic als het deze >:) )
Echt geen idee nog! Heb je aanraders? ;) Ik twijfel indd wel over het formaat.
Ik weet niet wat jouw budget is, maar behoort een Boss Katana 50 misschien tot de mogelijkheden?
Die heeft al heel wat boss pedalen ingebouwd (wellicht ook de boss ds-1).
Heb ik naar gekeken, maar ik denk dat ik hierbij dezelfde filosofie wil hanteren als ik bijvoorbeeld met tv's doe: de tv moet vooral goed beeld geven, het 'smart gedeelte' doe ik wel met een AppleTV (of in de toekomst iets anders). Ik wil een versterker dus vooral voor goed geluid, en de effecten daar los van hebben. Vandaar dat ik ook niet de RT-versie van die Orange-versterker heb geselecteerd. Geeft mijns inziens meer flexibiliteit in de toekomst/met andere amps.
Het hangt er natuurlijk ook van af welke geluiden je zoekt en in welke omstandigheden (thuis, muziekschool, jamsessies/gigs/...).
Wisselend; old skool metal (Black Sabbath), grunge, rock, punk en wat blues. Ik zal vooral thuis spelen. Wellicht ook in een oefenruimte met vrienden wat jammen, maar daar staan al versterkers. Mede daarom dat ik ook neig naar losse pedalen ipv een versterker met ingebouwde effecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
sOid schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Gelukkig heb ik veel zelfbeheersing...:+
Dat zeg ik ook altijd tegen mezelf... bij een nieuwe aankoop O-)
Yep, maar distortion pedaal vind ik vooral leuk om uit te proberen. Ook 'gewoon' ter kennismaking met de wondere wereld der pedalen.

[...]

Echt geen idee nog! Heb je aanraders? ;) Ik twijfel indd wel over het formaat.

[...]

Ik wil een versterker dus vooral voor goed geluid, en de effecten daar los van hebben. Vandaar dat ik ook niet de RT-versie van die Orange-versterker heb geselecteerd.

[...]

Wisselend; old skool metal (Black Sabbath), grunge, rock, punk en wat blues. Ik zal vooral thuis spelen. Wellicht ook in een oefenruimte met vrienden wat jammen, maar daar staan al versterkers. Mede daarom dat ik ook neig naar losse pedalen ipv een versterker met ingebouwde effecten.
Ok, duidelijk verhaal, je hebt er goed over nagedacht _/-\o_

Het enige wat ik misschien nog zou kunnen aangeven (en meer ervaren tweakers mogen mij gerust corrigeren) is dat een versterker met een 8 inch speaker misschien niet de ideale basis is voor pedalen.
Dit is alleen gebaseerd op mijn eigen ervaringen met een Roland Cube 20 watt versterker die ik meer dan 10 jaar geleden zelf had, misschien zijn modernere amps hier beter in...

Qua suggesties voor pedalen,de klassiekers... een tubescreamer, boss bd-2, klon >:) , bluesbreaker, RAT,...
en een pokkesaai (maar best heel handig/veelzijdig) EQ pedaal.
Gelukkig kan je de meeste heel budgetvriendelijk krijgen bij een waaier van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
sOid schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:59:
@Ramzzz Thanks! Ik kwam na een half uurtje googelen uit op deze: https://www.thomann.nl/ha..._powerplant_iso_1_pro.htm

Specs lijken vrijwel identiek aan het model waar jij naar linkt. De prijs is ook identiek. Maar die van mij heeft 8 outputs ipv 5. Zie ik iets over het hoofd waardoor die ISO-5 Pro toch een betere keuze zou zijn?
Nee hoor, voor mij was het van belang dat hij ultradun was, zodat hij onder mijn mini-board (D’Addario Xpand 1) paste.

Overigens is de D’Addario-reeks een dikke aanrader, echt een perfect concept. Uittrekbaar tot bijna 2x de ingeklapte lengte. Ideaal voor een rekbare behoefte aan pedalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsD
  • Laatst online: 08:34

MsD

Gear freak hier ☝️

Ik durf gerust te beweren dat een 8" speaker niks is. Ga gewoon voor een 12", in het ergste geval 10". Ben even vergeten welke YouTuber daar nou een heel filmpje over had gemaakt, maar denk dat het wel te vinden is. Kleine investering, enorm veel plezier.

Pedalen power, ik heb nu best wel wat dingen, een goede voeding met daisy chain werkt. In sommige gevallen zelfs beter dan geïsoleerd (hm-2 Mij) maar die Harley Benton dingen zijn meestal meer dan prima. Ik heb die junior eigenlijk als standaard power, lekker klein en vijf uitgangen, werkt gewoon goed.
Misschien dat je met erg boutique zooi verschil gaat merken met duurdere voedingen, maar dat ligt vaak meer aan het pedaal dan de voeding...

Tuner, punk? Grunge? Boeie! 😀 Elke tuner is dan goed. Kan je oneindig in doorgaan. Waar ik me het meest aan stoor bij tuners is de traagheid van sommige dingen. Vooral in de lage regionen gaat dat wel eens met frustratie. En die wil ik dan weer goed in tune hebben. Nou ja. Check vooral recensies. Die poly tune lijkt niet heel verkeerd.

En dan mijn favo, distortion ☠️🤘

Skip die ds1. Ga voor een rat. Of een os2. De sweetspot van een ds1 is eigenlijk dat ie in combinatie met andere pedalen iets geniaals kan, maar in zijn eentje is het maar een saai ding. Een rat(of iets van de familie) is dan echt leuker. En de
Overdrive distortion van boss is geniaal. Behringer heeft uiteraard de klonen al klaar liggen, Harley Benton vast ook 😊
Oh, en de dark matter in combinatie met een ds1 is dan wel weer gaaf. Allebei saaie pedalen die samen wel weer leuk zijn.
De konijnen gaan graven. Want de parameters nemen exponentieel toe.
Een lichte fuzz in combi met wat chorus en een dikke laag room van een rat ❤️
En dan de varianten daarop. Heerlijk.

Ik snap de weerstand van de Boss katana ergens wel. Maar hemeltje, als je die ergens voor een prikkie kan kopen, doen. Weet zeker dat je daar geen spijt van krijgt.
Is ook ideaal om pedalen te voeren, trouwens.

Check ook eens de Bugera lijn. Die hebben een buizen versterker van 5 watt, (en 1, en 0.1, thuis niveau dus) moet nog wel een cabinet onder. Is echt een waanzinnige combinatie voor geen bizarre prijs. Ben even kwijt hoe ie heet, maar wat een genot om daarop te pielen. Oh, en 5 watt is meestal hard genoeg hoor. Gaan je buren al niet blij mee zijn.

Succes met spelen 🎶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
@sOid ik had weinig tijd, eerder... nu wat genuanceerder.

Ga je echt alles nieuw kopen? :?

Een versterker zou ik bijv. lekker tweedehands scoren voor veel minder.

Eigenlijk kun je dat bij heel veel dingen op je verlanglijstje doen...

Ik wil best wat specifieke tips geven voor elk onderdeel... voor alles is wel een heel lang verhaal. :P

Patchkabels (tussen je effecten) zijn goedkoper per set van meerdere.

Effecten, daar kun je helemaal op losgaan - volkomen van het pad af, durf ik te beweren.

Ik zei de gek... ruim, heel ruim over de 100, en nog steeds komen er maandelijks pedalen bij.

Af en toe echt bucket list-pedalen, soms wat los grot 'spur of tyhe moment' ('goedkoop, en kan ik niet laten gaan').

Belangrijkste: een gitaar waar je alles mee kunt, en een veresterker die hard kan wanneer het moet, maar ook zachtjes wanneer het niet anders kan.

Hoeveel vermogen is nodig? Ik beweer - en kan het bewijzen/done that - dat je met 10 watt op een niet al te groot podium kunt staan, en dan krijg je de vraag of-tie zachter kan. Maar dat is dan wel een 10W buizenversterker.

Heb je die nodig dan? Nee, gek genoeg, met 5 forse buizenbakken in mjijn arsenaal kan ik ook bewijzen dat het helemaal niet hoeft. Een goede modellingbak kan ook hard, maar belangrijker, ook heel bruikbaar zacht.

Ik heb er inmiddels ruim een jaar één (Blackstar Amped 2) die ik meesleep naar de oefenruimte, en ik gebruik hem meestal in de 20W-stand (hij kan 1W / 20W / 100W), met de master nog niet half open. En door een 2x 12"- of 2x10"-speakercabinet. Kan heel goed. Klinkt fantastisch, zelfs voor mij als buizenversterkersnob. en er zit een heel arsneaal aan effecten in ook nog.

Inmiddels zijn er zo veel andere opties, die bij elkaar in een klein rugzakje of in je gig bag passen (Tonex en zo). Veel betaalbaarder, en veelzijdig, soms met een stevige handleiding en een vlakke leercurve - tijdsinvestering om hem te leren gebruiken.

Deze is plug 'n' play... supersimpel. En dat zijn er meer, zoals een Boss Katana.

Vragen? DM maar, of ook hier in dit topic, of in de W'app-groep, als je je daarvoor aanmeldt... :P

Er zijn zo veel YouTube-kanalen met goede vergelijkingen, reviews, etc., sommige ook echt zonder harde commerciële belangen bij wat ze aanraden - en dus niet ten onrechte aanraden.

Ik kocht pas een Laney 2x10"-speakercabinet, spotgoedkoop, lekker licht, stevig en kan heel luid, kreeg er voor een paar knaken een versterkertje bij, een Hughes & Kettner Spirite of Vintage, dat ook heel luid kan...

Past in je gig bag, kleiner dan een brooddoos... _O- 25W en blazen maar!

Zo pik je af en toe leuke krenten uit de pap op Marktplaats. :*)

[ Voor 90% gewijzigd door Ramzzz op 29-06-2025 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Die Harley Benton voedingen zijn gewoon echt top! Het merk heeft een goedkopig imago, en niet alles wat ze maken zal top-kwaliteit zijn, maar die voedingen zijn meer dan prima. Alle uitgangen galvanisch gescheiden, dat is wat je wil.

Wat pedalen betreft: een van mijn eerste aankopen was een Vox Silk-Drive. (Een soort overdrive met een z.g. tube-on-a-chip). Hiermee maak ik en edge-of-breakup geluid. Ik vind het zelf heel lekker klinken. Wil ik meer vervorming dan schakel ik over naar mijn (green russian) Big Muff. Ik heb nog wel meer op mijn pedalboard, maar deze 2 zijn toch wel mijn favorieten.

[ Voor 44% gewijzigd door hneel op 29-06-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
hneel schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:15:
Die Harley Benton voedingen zijn gewoon echt top! Het merk heeft een goedkopig imago, en niet alles wat ze maken zal top-kwaliteit zijn, maar die voedingen zijn meer dan prima. Alle uitgangen galvanisch gescheiden, dat is wat je wil.
Yep. Sommige dingen doen ze daar echt goed.

Ook speakercabinettten met keigoede speakers erin (Celestion Vintage 30s bijvoorbeeld) voor een prikkie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Overigens, ik heb jaren geleden (10?) een fantastische aankoop gedaan, een Blackstar HT5-R combo, met een 1x12"-speaker erin.

Perfect voor elke beginner, en ook gevorderde durf ik wel te beweren. Zolang je er niet mee hoeft op te treden, echt een uitstekend ding. Ik heb 'm een upgrade gegeven met een Celestion Vintage 30, en dat maakte 'm nóg beter dan-ie al was.

Tweedehands voor een prikkie te vinden.

https://www.marktplaats.nl/q/blackstar+ht5/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
En, @sOid, dikke tip, we organiseren af en toe een Gitaar-meet, ergens in den lande, waar - wanneer alles goed gaat - al gauw een mannetje of 10-15 op af komt, en waar je allerlei gear kunt checken - 'bepotelen' wordt dat wel eens genoemd :+ - en vergelijken.

Daar zit ook van alles bij, ook echt 'high end' spul, en is naast heel leerzaam en leuk tijdverdrijf voor je hobby, ook erg gezellig! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 29-06-2025 23:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ramzzz schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:33:
En, @sOid, dikke tip, we organiseren af en toe een Gitaar-meet, ergens in den lande[...]
Wanneer issie weer? ;) Asking for a friend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Gitarist schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:39:
[...]

Wanneer issie weer? ;) Asking for a friend...
Ja ja ja… ik ben nu even bezig met klussen en verhuizen van mijn moeder. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
Ik pik ff in.
Maar op de wilde gok een ampje online bestellen vind ik toch een beetje echt een gok.
Je kan wel reviews kijken en luisteren maar een ampje moet je toch zelf testen vind ik (zeker buizen) boss katana is de uitzondering want dat ding is gewoon goed. :)

Ik ben toen op mijn Marshall DSL 20 HR uitgekomen, 20 watt buizen op een 2x12" Victory cabinet met 1 creamback en 1 V30 Speaker in.

Music store is wel een leuk tripje om verschillende ampjes te gaan testen waaronder de Blackstar Ht5 ook etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:41

Haan

dotnetter

Ik wil ook nog wel even aanhaken op de pedalen discussie, die discussie wilde ik binnenkort toch zelf ook starten.
Ik zou opzich best die rabbit hole induiken :9 maar ik twijfel nog altijd of het wel zin heeft. Gitaar spelen doe ik voor mezelf, altijd thuis. Met koptelefoon, of op bescheiden volume op 15W oefenversterkertje. Ik heb altijd gebruik gemaakt van een Korg Toneworks AX1G, die emuleert in principe ieder type pedaal/effect en werkt nog altijd prima voor apparaat van ruim 25 jaar oud.
Daarom ben ik voor mij dus specifiek benieuwd naar mogelijke redenen/meerwaarde van fysieke pedalen tov 1 softwarematig pedaal, iemand die daar iets over kan zeggen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Haan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:53:
Ik wil ook nog wel even aanhaken op de pedalen discussie, die discussie wilde ik binnenkort toch zelf ook starten.
Ik zou opzich best die rabbit hole induiken :9 maar ik twijfel nog altijd of het wel zin heeft. Gitaar spelen doe ik voor mezelf, altijd thuis. Met koptelefoon, of op bescheiden volume op 15W oefenversterkertje. Ik heb altijd gebruik gemaakt van een Korg Toneworks AX1G, die emuleert in principe ieder type pedaal/effect en werkt nog altijd prima voor apparaat van ruim 25 jaar oud.
Daarom ben ik voor mij dus specifiek benieuwd naar mogelijke redenen/meerwaarde van fysieke pedalen tov 1 softwarematig pedaal, iemand die daar iets over kan zeggen?
Als je tevreden bent met je AX1G, lekker biljven gebruiken :P Maar ook modeling is in de laatste 25 jaar heel ver gekomen, dus als je een moderne modeling unit van de 'grote jongens' (Line6, NeuralDSP, Kemper, Fender, Headrush, ik vergeet er vast nog een paar) neemt, dan ga je al nog veel vettere sounds krijgen.
Losse pedalen zijn vooral gewoon leuk voor de liefhebber. Afgezien van de standaard distortions, overdrives, reverbs, delays, compressors, noem maar op, is er een hele hoop boutique/niche spul dat vaak niet in een modeler zit. Daarnaast vind ik het 'hands-on' gevoel van fysieke pedaaltjes en versterkers ook gewoon leuk.
Maar de echte 'noodzaak' van los spul is ondertussen echt wel verdwenen wat mij betreft. Ik gebruik hardware en modeling door elkaar en ze zijn allebei leuk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004

Haan

dotnetter

@Wormaap Thanks, in ieder geval alvast weer geleerd dat je het een modeler noemt :) Ik denk dat ik me inderdaad eens ga verdiepen in een nieuw exemplaar op dat gebied

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

Haan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:38:
@Wormaap Thanks, in ieder geval alvast weer geleerd dat je het een modeler noemt :) Ik denk dat ik me inderdaad eens ga verdiepen in een nieuw exemplaar op dat gebied
Ik kan als hybride keuze de ME-90 van Boss warm aanbevelen. Budget vriendelijk, en in mijn setup echt best of both worlds. Door de stomp box layout en toch presets kunnen opslaan en oproepen.
Ik gebruik de voorversterker modellen van de plank en sluit hem stereo aan op de stereo return 8) van mijn stok oude, solid state(!!), 2x12 combo van Fender, de M-80.
Klinkt als een klok.
Twee presets gemaakt voor op het podium om te switchen tussen authentiek responsief, edge of breakup met optie voor overdrive en anderszins vol gesatureerd met kletsnatte chorus en delay (met tap tempo) voor het jaren tachtig werk.
Súper praktisch.
En voor thuis veel lol van de looper en de freeze functie.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Wie heeft er ervaring met FRFR versterkers in combinatie met modelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@jantjeharing is dat ook te bewerken via de computer? Ik heb dacht ik ooit een -50 gehad en die software was ruk, en instellen via dat ding was ook niet te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
hneel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:29:
Wie heeft er ervaring met FRFR versterkers in combinatie met modelers?
Ik gebruik de qsc cp8 met een boss sy-1000. Ik heb ooit wel eens een ribbon tweeter bij mijn yamaha versterker gezet vanwege gebrek aan twinkelend hoog. Maar vraag me niet om ervaring met metal/rock dingen, ik heb een heel andere smaak.
Deze zet ik voor me als monitor box en ga stereo het mengpaneel in.
Ik gebruik graag de jc-120 emulatie van de sy-1000. Thuis kan ik mijne niet echt hard zetten, snif. Voordeel van de emulatie is dat ie niet ruist zoals de echte, zacht spelen is daarmee dan geen optie >:)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

franssie schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:36:
@jantjeharing is dat ook te bewerken via de computer? Ik heb dacht ik ooit een -50 gehad en die software was ruk, en instellen via dat ding was ook niet te doen.
De ME-50! Ook nog gehad. Vond vooral de COSM modeling qua drives en distortions tegen vallen toen. De 50 nooit met software geprobeerd.
Maar voor de ME-90 gebruik je Tone Studio. En dat werkt prima hoor. Voor de GP-10 icm GK pickup veel gebruikt. Voor de ME-90 nauwelijks behoefte aan omdat je voor bijna elke parameter een dedicated draaiknop aan boord hebt.
Enkel gebruikt om eens naar de extra pre-amps en effecten te luisteren die niet onder een draaiknop zitten. Wat dat betreft ook blij dat ik niet voor 50 euro de optionele bluetooth add-on heb gekocht voor interfacen met Tone Studio op je telefoon.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
@sOid ben je er al uit ondertussen? Ik kan mij goed inbeelden dat je al de informatie die je hier kreeg nog wat moet laten bezinken? ;)

Ik ga helaas nog wat toevoegen, dit filmpje toont vanaf 04:50 ongeveer hoe je drive pedalen kan stapelen:
First Pedalboard Essentials! - What Do You Really Need?
Het toont ook dat de katana 50 kan gebruikt worden als pedaalplatform.

Ik denk dat dat plexi pedaaltje van Tone City een goede eerste keuze is, in combinatie met
een tube screamer zoals de Behringer TO800 of dat boost pedaal uit het filmpje. Doe er nog een Behringer SF300 fuzz bij en je kan aan de slag met allerlei gain stages binnen een budget :P (in combinatie met een 10 of 12 inch combo).

[ Voor 24% gewijzigd door Kapoen op 06-07-2025 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:13:
@sOid ben je er al uit ondertussen? Ik kan mij goed inbeelden dat je al de informatie die je hier kreeg nog wat moet laten bezinken? ;)

Ik ga helaas nog wat toevoegen, dit filmpje toont vanaf 04:50 ongeveer hoe je drive pedalen kan stapelen:
First Pedalboard Essentials! - What Do You Really Need?
Het toont ook dat de katana 50 kan gebruikt worden als pedaalplatform.

Ik denk dat dat plexi pedaaltje van Tone City een goede eerste keuze is, in combinatie met
een tube screamer zoals de Behringer TO800 of dat boost pedaal uit het filmpje. Doe er nog een Behringer SF300 fuzz bij en je kan aan de slag met allerlei gain stages binnen een budget :P (in combinatie met een 10 of 12 inch combo).
Er zijn veel alternatieve versterkers te vinden, zelfs in de prijsklasse van de Katana.

Wat zeker lastig is voor een beginnende gearhead, is dat je van x mensen x2 meningen kunt verwachten.

Als doorgewinterde gearhead zou ik wel, net zoals ik tot nu toe gedaan heb, zelf willen uitvinden wat ik fijn vind.

Het beste advies dat ik aan @sOid kan geven is, vertel ons wat voor muziek je wilt spelen, welk soort geluid je wilt produceren, en dan hebben we minder verschillende opties om vanuit te redeneren.

Zeg je bijvoorbeeld ‘Brian May’ dan is er een beperkt aantal opties. Zeg je ‘Keith Richards’, ‘Slash’, etc. dan weten we ook waaraan we moeten denken.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Poeh, wat een reacties heeft mijn vraag ontketent. Haha. Ik moest er echt even voor vaan zitten om alles te lezen ;) Ik heb nog niets besteld in ieder geval, dus alle opties staan nog open.

Ik snap wat jullie zeggen over 'in het echt beluisteren'. Maar het is m'n eerste amp(je). Volgens mij ga ik als beginner nauwelijks het verschil horen. Dat het ik bijvoorbeeld ook bij gitaar-reviews op YouTube :+

@MsD Waarom is een 8" speaker 'niets'? Maakt het formaat van de speaker echt uit voor thuisgebruik op laag volume? De reviews die ik las/bekeek over de Orange Crush gaven allemaal aan dat het voor de prijs een prima oefen-amp is. Ook met pedalen.

@Ramzzz Ik sta zeker open voor tweedehands aanschaf. Heb ook even op MP gekeken, maar de prijsverschillen van het lijstje dat ik eerder deelde waren zo laag, dat ik liever voor nieuw ging.

Ik heb even gekeken naar je MP link en deze is lekker dichtbij. Wel een flinke sta-in-de-weg maar goed :+ Wat zou een aardig bod zijn voor zoiets?

Voor de volledigheid:
- Dus echt op zoek naar een leuke amp voor thuisgebruik, waar ik ook een koptelefoon op kan aansluiten
- Muziek wisselt. Ik vind op dit moment eigenlijk alles leuk om te spelen. Maar om wat namen te noemen: Black Sabbath, Bad Religion, Nirvana, Offspring (oud werk, al het nieuwe is troep), RATM. Maar ik wil zeker ook rustiger jazz/blues kunnen spelen. En Khruangbin bijvoorbeeld.

Sowieso allemaal bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@sOid het formaat speaker is wel een factor. Het verbaasd mij elke keer als ik hoor wat voor een vol geluid JBL uit een klein boxje krijgt, bij gitaar versterkers mist al die digitale voodoo.
10" klinkt voller dan 8". Veel legendarische versterkers hebben 12" (zoals de Fender Twin reverb, die heeft 2 maal 12") en ik heb een Jazz reverb (die onderhoud nodig heeft) met ik dacht 15" (ook JBL overigens als ik het goed heb, moet 'm weer eens uit de stalling halen, weegt 50kg plus oid en is 100W dus niet echt een thuis oefen ding al gaat dat wel)
Het verschil hoor je met name in de lagere volumes, semi clean naar mijn menig.

Over die MP stack, ik hou voor een HT5 versie kijken met in/aangebouwde speaker voor thuis. Veel compacter en ik zou niet weten waarom je twee cabinets op een 5W versterker zou willen gebruiken, iemand anders wellicht wel.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 06-07-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
sOid schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:13:
Poeh, wat een reacties heeft mijn vraag ontketent. Haha. Ik moest er echt even voor vaan zitten om alles te lezen ;) Ik heb nog niets besteld in ieder geval, dus alle opties staan nog open.

Ik snap wat jullie zeggen over 'in het echt beluisteren'. Maar het is m'n eerste amp(je). Volgens mij ga ik als beginner nauwelijks het verschil horen. Dat het ik bijvoorbeeld ook bij gitaar-reviews op YouTube :+

@MsD Waarom is een 8" speaker 'niets'? Maakt het formaat van de speaker echt uit voor thuisgebruik op laag volume? De reviews die ik las/bekeek over de Orange Crush gaven allemaal aan dat het voor de prijs een prima oefen-amp is. Ook met pedalen.

@Ramzzz Ik sta zeker open voor tweedehands aanschaf. Heb ook even op MP gekeken, maar de prijsverschillen van het lijstje dat ik eerder deelde waren zo laag, dat ik liever voor nieuw ging.

Ik heb even gekeken naar je MP link en deze is lekker dichtbij. Wel een flinke sta-in-de-weg maar goed :+ Wat zou een aardig bod zijn voor zoiets?

Voor de volledigheid:
- Dus echt op zoek naar een leuke amp voor thuisgebruik, waar ik ook een koptelefoon op kan aansluiten
- Muziek wisselt. Ik vind op dit moment eigenlijk alles leuk om te spelen. Maar om wat namen te noemen: Black Sabbath, Bad Religion, Nirvana, Offspring (oud werk, al het nieuwe is troep), RATM. Maar ik wil zeker ook rustiger jazz/blues kunnen spelen. En Khruangbin bijvoorbeeld.

Sowieso allemaal bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen!
De versterker (mk1, al zeker 8-10 jaar oud, zonder reverb, misschien zelfs 12 jaar) mag je zo'n € 150-200 voor vragen, mits heel netjes, de cabinetten zijn elk zo'n 100 waard, op die leeftijd. Dus als je begint met € 350 te bieden, zit je niet ver van zijn gewenste prijs af, en kom je serieus over.

Ik zou op MP altijd direct DM-contact zoeken, en daarin bieden, niet op de advertentie.

Is direct, snellere reacties, meteen antwoord of het in de buurt is van de vraagprijs die iemand niet noemt.

Geef ook gewoon aan, dat de 'non-reverb'-versie eigenlijk minder interessant is, maar de 'stack' als set wel.

Zoiets, en 'Bob's your uncle'. :7

Toen ging ik even zoeken:

Voorbeeld:
https://reverb.com/en-nl/...tt-guitar-head-2009-black

En, @sOid misschien nóg beter voorbeeld:
https://www.marktplaats.n...kstar-limeted-edition-wit

#ikheb'mzelfook :+

Gewoon de vraagprijs bieden, die is prima zo. Snelle beslissers...

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 06-07-2025 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@sOid Die witte van MP van @Ramzzz is wel een prima start versterker (en meer dan dat) want heeft alles wat je nodig hebt, foot switch en een effecten loop.
En 12" luidspreker.

Kan je ook altijd voor dat geld weer verkopen, is de vraagprijs inderdaad waard.

edit: Enige wat ik mis in die kleine thuisversterkers is de ruime acter de luidspreker waar je je kabels etc in kan gooien :P

edit2: en je zo een 5W versterker voor de grap eens op een cabinet aansluit (wat kan, zelf mijn Orange mini versterkertje dat gevoedt wordt door een 9V blokje) omdat ie de uitgang heeft zal je verbaasd zijn door het geluid dat 5W kan produceren. Het is dat ik al een HT10 heb (eigenlijk te zwaar voor thuis) maar anders zou ik deze kopen.

[ Voor 49% gewijzigd door franssie op 06-07-2025 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:01

pinda powerrr

Slow down...

Oh jeetje, we gaan weer de Blackstar HT5r kant op :+

Maar toegegeven, prima kleine versterker voor thuis.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pinda powerrr schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:47:

Tenminste één tweaker was blij met het gespam van @Ramzzz :P
rodie83 in "Het Grote Gitaartopic - deel 8"
Sterker nog, wat heb ik gemist! Op dit ding hoor je teminste direct wat je doet. Als ik dus een bijkomende tip mag geven voor beginners: dont cheap out on the amp. Het maakt erg veel uit voor het geluid en daarmee de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@franssie @Ramzzz Thanks weer! Ik begrijp nog niet helemaal hoe wattage en het formaat van de speaker samenwerken.

Volgens mij zoiets als: grotere speaker = voller geluid, ook bij lagere volumes. Wattage = maximale 'ruwe output'. Klopt dat? Dus 5W+12" kan technisch gezien minder hard maar heeft wel een voller geluid tov 20W+8"?

En in hoeverre maakt dat nog uit met pedalen? Wat is daarbij belangrijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

sOid schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:13:
@franssie @Ramzzz Thanks weer! Ik begrijp nog niet helemaal hoe wattage en het formaat van de speaker samenwerken.

Volgens mij zoiets als: grotere speaker = voller geluid, ook bij lagere volumes. Wattage = maximale 'ruwe output'. Klopt dat? Dus 5W+12" kan technisch gezien minder hard maar heeft wel een voller geluid tov 20W+8"?
klopt, bij 5 Watt kan je in een huiskamer al niet met elkaar een gesprek voeren.
Met pedalen is het gebruikelijk dat je de meeste voor de voorversterker zet, maar met sommige pedalen is het leuk om die tussen de voor en eindversterker te zetten, vandaar de effect loop optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
franssie schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:33:
[...]

klopt, bij 5 Watt kan je in een huiskamer al niet met elkaar een gesprek voeren.
Ik gebruik m’n Roland Blues Cube zelfs slechts op de 0.5 watt instelling. 5 watt in de repetitie ruimte en de 15/30 watt setting = weapon of terror :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:33:
@sOid Die witte van MP van @Ramzzz is wel een prima start versterker (en meer dan dat) want heeft alles wat je nodig hebt, foot switch en een effecten loop.
En 12" luidspreker.

Kan je ook altijd voor dat geld weer verkopen, is de vraagprijs inderdaad waard.

edit: Enige wat ik mis in die kleine thuisversterkers is de ruime acter de luidspreker waar je je kabels etc in kan gooien :P

edit2: en je zo een 5W versterker voor de grap eens op een cabinet aansluit (wat kan, zelf mijn Orange mini versterkertje dat gevoedt wordt door een 9V blokje) omdat ie de uitgang heeft zal je verbaasd zijn door het geluid dat 5W kan produceren. Het is dat ik al een HT10 heb (eigenlijk te zwaar voor thuis) maar anders zou ik deze kopen.
En exact dat kan dus bij de HT5-R... er zit zelfs een klittenbandlus om je kabels te bundelen (incl. footwitch).

@sOid dan moet je wel altijd vragen of de footswitch er ook bij zit... die kost los €30-50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Grotere speaker beweegt domweg meer lucht... dat maakt een enorm verschil, en als je dan ook bedenkt dat is een enorm verschil bestaat tussen diverse 12"-speakers, dan is het verschil met 10"- en 8"-speakers gigantisch.

Laag vermogen betekent minder 'clean headroom', je versterker zal eerder vervormen, wanneer je hem harder zet (en dat wil men dan ook graag vaak).

Daarentegen is een cabinet onafhankelijk van de versterker te kopen, dus je kunt (als je weet wat je wilt) precies die speakers (in het cabinet of los) kopen die jij wilt.

Vervangen van de speaker in je versterker(combo) kan ook enorm verschil maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 06-07-2025 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:33:
En 12" luidspreker.

Ik heb dat ooit met mijn HT5-R gedaan, aangesloten op mijn 2x15"(!) kast. 8)7

Gigantisch geluid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:47:

Simpele feiten:
  • het is een uitstekende startersversterker
  • hij was niet duur, tweedehands nog goedkoper
  • overzichtelijk, niet zwaar, niet groot, veelzijdig en wel groots geluid
  • weinig vermogen, dus erg geschikt voor thuis
  • hij is veel verkocht, dus ook veel tweedehands te koop
Allemaal vrij logisch. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Ramzzz
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:26

Ik ben het er toch niet mee eens dat een grotere speaker een voller geluid geeft. Elke speaker geeft gewoon een andere klankkleur, en het formaat speelt daar zeker bij mee. Ik speel vooral basgitaar. Daar zijn 10", 12" of 15" veel gebruikt. 2x10" geeft ongeveer het zelfde oppervlak als 1x15". De 2x10" zijn echter veel sneller omdat de massa van de conus veel lager is per magneet dan de 1x15". Daardoor is de klankkleur heel anders. Een 15" klinkt warmer, maar ook modderig/zompig. Een 2x10" klinkt helderder, maar ook agressiever. Ik speel 2x12" (een Markbass CMD 121 met een extra 121H, 500W samen), dat is voor mij persoonlijk de sweetspot. En 500W is voor thuis wel wat overkill inderdaad, hij hoeft niet eens vol open bij een gemiddeld kroeg-optreden :)

Voor gitaar speel ik al jaren een Marshall 8240 2x40W stereo combo met 2x12" Celestion G12T-75 speakers. Dat schijnt de meest gebruikte speaker ter wereld te zijn voor gitaar. Je kunt er qua geluid ook echt alle kanten mee op. van Dire straits clean tot Swedish metal sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
LinuxMan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:56:
[...]

Ik ben het er toch niet mee eens dat een grotere speaker een voller geluid geeft. Elke speaker geeft gewoon een andere klankkleur, en het formaat speelt daar zeker bij mee. Ik speel vooral basgitaar. Daar zijn 10", 12" of 15" veel gebruikt. 2x10" geeft ongeveer het zelfde oppervlak als 1x15". De 2x10" zijn echter veel sneller omdat de massa van de conus veel lager is per magneet dan de 1x15". Daardoor is de klankkleur heel anders. Een 15" klinkt warmer, maar ook modderig/zompig. Een 2x10" klinkt helderder, maar ook agressiever. Ik speel 2x12" (een Markbass CMD 121 met een extra 121H, 500W samen), dat is voor mij persoonlijk de sweetspot. En 500W is voor thuis wel wat overkill inderdaad, hij hoeft niet eens vol open bij een gemiddeld kroeg-optreden :)

Voor gitaar speel ik al jaren een Marshall 8240 2x40W stereo combo met 2x12" Celestion G12T-75 speakers. Dat schijnt de meest gebruikte speaker ter wereld te zijn voor gitaar. Je kunt er qua geluid ook echt alle kanten mee op. van Dire straits clean tot Swedish metal sound.
Die Markbass is heel fijn, een vriend van mij heeft de Markbass CMD 102 (2x10"-combo) - die is echt fantastisch.

Wij gingen vrij kort door de bocht, maar serieus, een gitaar klinkt echt veel beter door een 1x12" dan door een 1x10", met veel meer actief oppervlak ('push') en een 2x10" kan dan weer wel relatief veel druk leveren, is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Welke, die witte Ltd Edition HT5-R, of die HT5-H + 2 x 12"-cabinetten? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ramzzz schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:05:
[...]

Welke, die witte Ltd Edition HT5-R, of die HT5-H + 2 x 12"-cabinetten? :D
Oh sorry, die witte indd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
sOid schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Oh sorry, die witte indd :)
Hey, dan hebben we dezelfde! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
Ramzzz schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Hey, dan hebben we dezelfde! :P
Ik voorzie de oprichting van een nieuwe groep, de Blackstar Buddies.
Klinkt als een rockabilly band :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Kapoen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Zolang we onze zwarte sterretjes maar niet hoeven bleken… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Daarvoor heb je heel luid clean met een reverb tank van hier tot ginder nodig, a.k.a. een dikke Fender Twin Reverb.

Dat zou dus redelijk atypisch zijn. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moechy
sOid schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:15:
[...]

Zolang we onze zwarte sterretjes maar niet hoeven bleken… :+
Goeie naam voor een hairmetal band,
Bleached Blackstars. 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Goeie naam voor een hairmetal band,
Bleached Blackstars. 🤣
In het voorprogramma van The Darkness… ik zie het helemaal voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Voeg mijn fictieve jazz groepje the chromatic aberrations ook maar toe aan de line-up.
In mijn vorige muziekschool hebben we deze naam een keertje gebruikt als grap tijdens het openbaar examen van mijn toenmalige combo :P

Een Chromatische aberratie bestaat overigens echt, en ik flapte deze eruit als grap om mijn eigen speelstijl te omschrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:30:
Voeg mijn fictieve jazz groepje the chromatic aberrations ook maar toe aan de line-up.
In mijn vorige muziekschool hebben we deze naam een keertje gebruikt als grap tijdens het openbaar examen van mijn toenmalige combo :P

Een Chromatische aberratie bestaat overigens echt, en ik flapte deze eruit als grap om mijn eigen speelstijl te omschrijven.
Gewoon je gitaar stemmen was geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
Ramzzz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Gewoon je gitaar stemmen was geen optie?
het had niets te maken met stemmen van instrumenten, maar eerder met verkeerd gebruik van chromatische noten O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Ramzzz Tadaa!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4ZAagzJh_qnbsWJ0vEBaQdz1eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZC3LRglwOo7KaBp1pMVE5Mt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
Door kinderen, verplichtingen en eigenlijk ‘het volwassen leven’ heb ik helaas weinig tijd om nog veel gitaar te spelen. Paar keer een paar minuten pielen op een dag en het is wel klaar. De 12 gitaren (en 4 basgitaren, 5 versterkers en 42 effect pedalen) zijn inmiddels toegevoegd aan het meubilair en hebben mooie plekken in huis gekregen.

Maaar… mijn kinderen houden van gamen. Ik ook, maar heb ook hier weinig tijd voor want, wederom, jonge kinderen. Die alles vaak bezet houden. Daarom heb ik een andere oudy hobby van mij weer gestart: Guitar Hero! Inmiddels staan er drie gitaren en een drumstel, en komt binnenkort de nieuwe gitaar van CRKD binnen en hebben we de entertainmentkamer hier op ingericht. Beste keuze ooit :P heb ik toch nog het gevoel dat ik iets met gitaren doe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14
Orangelights23 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 07:40:
Door kinderen, verplichtingen en eigenlijk ‘het volwassen leven’ heb ik helaas weinig tijd om nog veel gitaar te spelen.
Niet rottig bedoeld maar dit bepaal je zelf. Geen tijd bestaat niet. Geen prioriteit wel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
KnoxNL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:00:
[...]

Niet rottig bedoeld maar dit bepaal je zelf. Geen tijd bestaat niet. Geen prioriteit wel :)
Zeker. Ik ben minder gaan werken en heb meer vrije tijd dan ooit, maar ik kies ervoor om het met mijn kinderen door te brengen. Ze zijn tussen de 2 en 8 en hebben simpelweg veel vrije tijd op school (we wonen in Zweden en de oudste gaat elke dag tot half 2 naar school). We zijn overigens als gezin wel veel met muziek bezig en iedereen bespeelt een aantal instrumenten, maar dagenlang urenlang oefenen in mijn man cave zijn wel voorbij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Orangelights23 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:10:
[...]

Zeker. Ik ben minder gaan werken en heb meer vrije tijd dan ooit, maar ik kies ervoor om het met mijn kinderen door te brengen. Ze zijn tussen de 2 en 8 en hebben simpelweg veel vrije tijd op school (we wonen in Zweden en de oudste gaat elke dag tot half 2 naar school). We zijn overigens als gezin wel veel met muziek bezig en iedereen bespeelt een aantal instrumenten, maar dagenlang urenlang oefenen in mijn man cave zijn wel voorbij :P
Klinkt als de juiste prioriteit d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapoen
Veel plezier met je nieuwe aanwinst _/-\o_

In verband met de volgende logische stap vond ik vandaag deze quote op reddit:
Just be careful as pedals can be like Pringles, “Once you pop you can’t stop” and you don’t need to be like a Pokemon collector “Have to get them all”.
Ik heb het meer voor Tuc koekjes, maar het principe blijft hetzelfde :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Kapoen schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Veel plezier met je nieuwe aanwinst _/-\o_

In verband met de volgende logische stap vond ik vandaag deze quote op reddit:

[...]

Ik heb het meer voor Tuc koekjes, maar het principe blijft hetzelfde :P
Thanks!

En gelukkig houd ik niet zo van pringles of tucjes… :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Crack Cocaine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Zijn hier nog uitgesproken meningen over instrumentenkabels? Ik ben op zoek naar eentje van pakweg 5M met straight plugs. Idealiter braided.

Suggesties welkom :)

Nvm, aangeschaft :+

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 10-07-2025 21:43 ]

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste