@
sOid ik had weinig tijd, eerder... nu wat genuanceerder.
Ga je echt alles nieuw kopen?
Een versterker zou ik bijv. lekker tweedehands scoren voor veel minder.
Eigenlijk kun je dat bij heel veel dingen op je verlanglijstje doen...
Ik wil best wat specifieke tips geven voor elk onderdeel... voor alles is wel een heel lang verhaal.
Patchkabels (tussen je effecten) zijn goedkoper per set van meerdere.
Effecten, daar kun je helemaal op losgaan - volkomen van het pad af, durf ik te beweren.
Ik zei de gek... ruim, heel ruim over de 100, en nog steeds komen er maandelijks pedalen bij.
Af en toe echt bucket list-pedalen, soms wat los grot 'spur of tyhe moment' ('goedkoop, en kan ik niet laten gaan').
Belangrijkste: een gitaar waar je alles mee kunt, en een veresterker die hard kan wanneer het moet, maar ook zachtjes wanneer het niet anders kan.
Hoeveel vermogen is nodig? Ik beweer - en kan het bewijzen/done that - dat je met 10 watt op een niet al te groot podium kunt staan, en dan krijg je de vraag of-tie zachter kan. Maar dat is dan wel een 10W
buizenversterker.
Heb je die nodig dan? Nee, gek genoeg, met 5 forse buizenbakken in mjijn arsenaal kan ik ook bewijzen dat het helemaal niet hoeft. Een goede modellingbak kan ook hard, maar belangrijker, ook heel bruikbaar zacht.
Ik heb er inmiddels ruim een jaar één (Blackstar Amped 2) die ik meesleep naar de oefenruimte, en ik gebruik hem meestal in de 20W-stand (hij kan 1W / 20W / 100W), met de master nog niet half open. En door een 2x 12"- of 2x10"-speakercabinet. Kan heel goed. Klinkt fantastisch, zelfs voor mij als buizenversterkersnob. en er zit een heel arsneaal aan effecten in ook nog.
Inmiddels zijn er zo veel andere opties, die bij elkaar in een klein rugzakje of in je
gig bag passen (Tonex en zo). Veel betaalbaarder, en veelzijdig, soms met een stevige handleiding en een vlakke leercurve - tijdsinvestering om hem te leren gebruiken.
Deze is
plug 'n' play... supersimpel. En dat zijn er meer, zoals een Boss Katana.
Vragen? DM maar, of ook hier in dit topic, of in de W'app-groep, als je je daarvoor aanmeldt...
Er zijn zo veel YouTube-kanalen met goede vergelijkingen, reviews, etc., sommige ook echt zonder harde commerciële belangen bij wat ze aanraden - en dus niet ten onrechte aanraden.
Ik kocht pas een Laney 2x10"-speakercabinet, spotgoedkoop, lekker licht, stevig en kan heel luid, kreeg er voor een paar knaken een versterkertje bij, een Hughes & Kettner Spirite of Vintage, dat ook heel luid kan...
Past in je gig bag, kleiner dan een brooddoos...

25W en blazen maar!
Zo pik je af en toe leuke krenten uit de pap op Marktplaats.
[
Voor 90% gewijzigd door
Ramzzz op 29-06-2025 23:16
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan