Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 88 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

R3m3d7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:59:
Vraagje voor de kenners, ik ben sinds kort mijn "carriere" as basgitarist weer begonnen met spelen op mijn bas die ik in 1993 gebruikt heb gekocht. Ik wil gewoon wat aanrommelen met Rocksmith op de pc en wellicht ooit met wat vrienden samen spelen maar niets serieus. Ik kan net Nirvana meespelen, alles complexer dan dit zal ik moeten gaan leren. Maar daar heb ik ook echt wel zin in. Ik wil dit doen op een betere bas dan mijn 40 jaar oude apparaat, vooral iets wat ik beter kan afstellen zodat de snaren niet zover van de frets afstaan en met hopelijk wat betere pickups. Ik zoek ik leuke 4 string om dit op te doen, ik ben 2 meter en heb een forse handen dus ik wil een bas die daar een beetje bij past, geen kleintje en geen super smalle nek. Ik heb een budget van rond de 300-350 max voor alleen de bas. Ik heb een lichte voorkeur voor PJ maar een P is ook okay. Wat zouden jullie adviseren?
Ik zou gewoon naar een Squier gaan kijken. Of eventueel een Sire.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@R3m3d7 zoals @ElectricHead zegt, Sire is uitstekend spul, ook prima tweedehands te vinden!

Squier is ook tamelijk OK, en Ibanez maakt ook heel veel dat werkelijk om te smullen is.

En zo nog veel meer. Als je ook tweedehands wilt zoeken (Marktplaats/ Reverb), kunnen wij hier wel directe en specifieke tips geven.

En misschien woont er wel een gitaar- of basnerd uit dit topic in de buurt, nog handiger.

Marktplaats, zoeken op basgitaar en vanaf > €200 begin je best goed spul te zien.

[ Voor 77% gewijzigd door Ramzzz op 27-05-2024 18:24 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
En zonder er enig belang bij te hebben, is dit er wel één met flinke ‘bragging rights’… :D

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Zeer geschikt voor lange mensen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 27-05-2024 18:34 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

@R3m3d7 het is natuurlijk ook een beetje de vraag wat je zoekt. Moderne looks, of klassiek? Ibanez is ook een goede optie, maar heeft een modern uiterlijk en een dunne hals. Die Thunderbird die @Ramzzz linkt is ook niet verkeerd. Zeker voor een langer iemand. Die is wat chunkier. Houdt alleen wel rekening met neck dive en een redelijk gewicht. Ze hebben wel een heerlijk ronkend rock geluid. Heb zelf de Tokai versie er van. 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
En, @R3m3d7 vooral: durf te vragen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 16:35
Bedankt voor de tips @ElectricHead en @Ramzzz!

Er is zoveel te krijgen en ik moet nog leren om de specificaties goed te lezen, sommige nederlandse winkels zetten gewoon speficaties in inches, erg apart maar we komen er wel uit.

Ik denk dat ik iets ga doen wat ik al lang niet meer heb gedaan en dat is naar een fysieke winkel gaan om daar wat basgitaren vast te houden.
Als ik dan iets vind wat mij echt goed bevalt kan ik meteen afrekenen en hem meenemen zeggen ze, eerst zien en dan geloven! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

R3m3d7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:03:

Er is zoveel te krijgen en ik moet nog leren om de specificaties goed te lezen, sommige nederlandse winkels zetten gewoon speficaties in inches, erg apart maar we komen er wel uit.

Ik denk dat ik iets ga doen wat ik al lang niet meer heb gedaan en dat is naar een fysieke winkel gaan om daar wat basgitaren vast te houden.
Als ik dan iets vind wat mij echt goed bevalt kan ik meteen afrekenen en hem meenemen zeggen ze, eerst zien en dan geloven! :)
Vooral dit! Dat is de enige manier om te bepalen wat je fijn vind. Je kunt wel 10 basgitaren online bestellen en allemaal weer terug sturen, maar dat is ook niet alles! 🙂

Edit:
@R3m3d7 over het algemeen bij gitaren worden er inches gebruikt. Dat er dan sommige sites zijn die dat niet doen is wack... Maar goed. Dat eerste is eigenlijk standaard.

In jouw geval zou ik voor de lengte van de neck kijken naar 34". Alles wat daar onder zit is een short scale en zal voor een groot iemand als ielig aanvoelen. Heck... Zelfs voor een klein iemand als ik die een gewone basgitaar gewend is (en gitaar) is dat ielig.... :D

[ Voor 22% gewijzigd door ElectricHead op 28-05-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
R3m3d7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:03:

Zeker! En bedenk dat er vast wel iemand bij je in de buurt ook iets aan verstand van (bas)gitaren heeft en anders kun je ook nog hier vragen of iemand in de buurt is, of een goede winkel kent bij jou in de buurt waar je goeg geholpen wordt.

Voor de regio Rotterdam / Den Haag / Utrecht en pakweg 30 km daar omheen zou ik bijv. wel het één en ander aan winkels weten, en wellicht bij jou in de buurt ook nog wel...

Just sayin'. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
R3m3d7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:59:
Vraagje voor de kenners, ik ben sinds kort mijn "carriere" as basgitarist weer begonnen met spelen op mijn bas die ik in 1993 gebruikt heb gekocht. Ik wil gewoon wat aanrommelen met Rocksmith op de pc en wellicht ooit met wat vrienden samen spelen maar niets serieus. Ik kan net Nirvana meespelen, alles complexer dan dit zal ik moeten gaan leren. Maar daar heb ik ook echt wel zin in. Ik wil dit doen op een betere bas dan mijn 40 jaar oude apparaat, vooral iets wat ik beter kan afstellen zodat de snaren niet zover van de frets afstaan en met hopelijk wat betere pickups. Ik zoek ik leuke 4 string om dit op te doen, ik ben 2 meter en heb een forse handen dus ik wil een bas die daar een beetje bij past, geen kleintje en geen super smalle nek. Ik heb een budget van rond de 300-350 max voor alleen de bas. Ik heb een lichte voorkeur voor PJ maar een P is ook okay. Wat zouden jullie adviseren?
Ik ben zelf erg fan van Yamaha bassen, ze zijn erg veelzijdig qua geluid. Je kunt er zowel een goed geluid voor jazz uithalen als een goed geluid voor rock of metal. Ik heb zelf de TRB1005 (vijf snarig) en TRB1005F (vijf snarig fretloos). Voor het geld zijn ze erg goed.

Sire en Ibanez Soundgear bassen spelen en klinken ook heerlijk maar hebben wel wat smallere nek. Ik heb al lang een Ibanez Soundgear SB800 (viersnarig), maar die is echt smal als je grote handen hebt. Ik heb recent mijn collectie met een Ibanez Soundgear SR705E uitgebreid (vijf snarig). Die is echt een heel stuk smaller dan de yamaha, maar heeft echt een fantastische toonregeling doordat je de frequentie van de mid met drie standen kunt regelen, dus je kunt een mid scoop maken precies zoals je wil. Dus qua sound veelzijdigheid wint die van al mijn andere bassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Ramzzz Als je een voorstel voor een goede winkel hebt ergens tussen amsterdam, den haag en utrecht in waar ik zoveel mogelijk bassen kan uitproberen en er eentje kan uitkiezen en kopen dan hoor ik dat graag.

Als je een keer in de 40 jaar een bas koopt wil ik daar best een stukje voor rijden haha, ik woon in omgeving Leiden.

@LinuxMan Ik had al naar Yamaha gekeken en die spreken mij ook aan, weet je of de Yamaha bassen van rond de 350 euro kunnen meekomen in dat segment of komt Yamaha als merk pas tot z'n recht in het segment waar jij in zit? Want ik heb ga er een 1000-1500 euro aan uitgeven. Ik koop liever dit jaar iets voor max 350 en als het mij bevalt over een paar jaar een echte topper dan nu 1500 uitgeven en er dan na een jaar achter komen dat ik er mee ben gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

R3m3d7 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:58:
@Ramzzz Als je een voorstel voor een goede winkel hebt ergens tussen amsterdam, den haag en utrecht in waar ik zoveel mogelijk bassen kan uitproberen en er eentje kan uitkiezen en kopen dan hoor ik dat graag.

Als je een keer in de 40 jaar een bas koopt wil ik daar best een stukje voor rijden haha, ik woon in omgeving Leiden.

@LinuxMan Ik had al naar Yamaha gekeken en die spreken mij ook aan, weet je of de Yamaha bassen van rond de 350 euro kunnen meekomen in dat segment of komt Yamaha als merk pas tot z'n recht in het segment waar jij in zit? Want ik heb ga er een 1000-1500 euro aan uitgeven. Ik koop liever dit jaar iets voor max 350 en als het mij bevalt over een paar jaar een echte topper dan nu 1500 uitgeven en er dan na een jaar achter komen dat ik er mee ben gestopt.
Yamaha's zijn ook in het basissegment goed, hoor. Eigenlijk zijn er bijna geen slechte goedkope instrumenten.... Behalve Chibsons en andere Chinese prut merken op Ali e.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31

MsD

Yamaha bassen zijn natuurlijk super. Ik had er eentje, 2e hands voor 175€, en werkelijk geweldig. Ik denk dat ze behoorlijk goed doorhebben dat quality control belangrijk is. Zal vast wel een klein foutje zo ergens kunnen zitten, maar technisch zullen ze waarschijnlijk super zijn.

Ik heb nu een ibanez, ook leuk, maar eigenlijk teveel knopjes. Denk dat ik maar weer een nieuwe ga regelen. En dan waarschijnlijk een yamaha. Gewoon omdat ze cool zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:10

Doe eens gek en rijd naar Musicstore.
Daar hangt echt veel mooi materiaal.

Staat deze zaterdag normaal op mijn planning als mijn maatje tijd heeft. :D

Een goedkoop SSS-stratje kan nog wel bij de verzameling.

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Niet helemaal in de genoemde hoek @R3m3d7, maar wel enigszins in de buurt daarvan is de basgitaar speciaalzaak Bass Connection in Blaricum. Ze zitten daar sinds enkele jaren nadat ze jarenlang in Hilversum gevestigd zijn geweest. Ben op deze locatie nog nooit geweest, maar in Hilversum hadden ze iig een mooi assortiment dus wellicht voor jou een ritje waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

https://www.kauffmannsguitarstore.com/?v=796834e7a283

https://max.guitars/index.php

https://www.guitarsandbeans.nl/

(even uit het hoofd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34

Zyk

Nabij station Haarlem zit Alphenaar:
https://alphenaar.com/

In Noordwijk zit Music All In:
https://musicallin.nl/

Allebei de moeite waard, en Noordwijk is nog wel aan te fietsen vanuit Leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Thanks!

Ik neig naar iets van een b stock of jonge occasion zodat ik niet ga zitten miepen als er een nieuw butsje in komt. Als iets perfect is baal ik van de eerste kras, dat is maf trekje van mij.

[ Voor 28% gewijzigd door R3m3d7 op 30-05-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

R3m3d7 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:31:
[...]

Thanks!

Ik neig naar iets van een b stock of jonge occasion zodat ik niet ga zitten miepen als er een nieuw butsje in komt. Als iets perfect is baal ik van de eerste kras, dat is maf trekje van mij.
Heb jij niet alleen last van, hoor. ;) Zelfs bij mijn tweedehands Jazz Bass ga ik balen van het eerste eigen deukje wat er vast wel eens in gaat komen...

[ Voor 13% gewijzigd door ElectricHead op 31-05-2024 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
R3m3d7 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:31:
[...]

Thanks!

ElectricHead schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Heb jij niet alleen last van, hoor. ;) Zelfs bij mijn tweedehands Jazz Bass ga ik balen van het eerste eigen deukje wat er vast wel eens in gaat komen...
Laat deze fobie niet in de weg staan van een prachtige eerste aankoop! ;w

Niets zo frustrerend als beginnen op een baggerplank. Gewoon met goed spul van start!

Niet iedereen hoeft zich door die frustratieberg heen te knagen.

Want de frustratie van niet kunnen spelen, is al groot genoeg. (8>

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 31-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik heb een paar tamelijk premium gitaren, en die worden gewoon volop bespeeld en op pad meegenomen. :7

En ik ben zefs niet beroerd om ze uit te lenen aan echte liefhebbers. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Ramzzz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:32:
[...]

[...]

Laat deze fobie niet in de weg staan van een prachtige eerste aankoop! ;w

Niets zo frustrerend als beginnen op een baggerplank. Gewoon met goed spul van start!

Niet iedereen hoeft zich door die frustratieberg heen te knagen.

Want de frustratie van niet kunnen spelen, is al groot genoeg. (8>
Vooral dit, inderdaad. Het doet even pijn, maar daarna weer vlot door. Heel eerlijk, het is een gebruiksvoorwerp. Ik maak me er ook niet al te druk om. Al moet ik zeggen dat het bij mijn Stingy wel even zeer deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Eens Ramzzz op gang is 😜

Mijn tripke naar musicstore gaat niet door helaas.
Misschien binnen een paar weken.
Zou me wel een goedkope SSS- strat durven kopen a al Squier sonic, gewoon voor erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

franssie

Save the albatross

tsja, @Ramzzz heeft wel een neusje voor leuk spul op marktplaats. Heeft me al een versterker en een gitaar gekost - voor weinig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:11:
tsja, @Ramzzz heeft wel een neusje voor leuk spul op marktplaats. Heeft me al een versterker en een gitaar gekost - voor weinig.
_O-

(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Hmmm, omdat ik weer even in een gitaarbui ben (en de zomervakantie er over ~2 maandjes weer aan zit te komen) zit ik ook eens naar kleinere reis gitaren te kijken, ook mooi passend bij de Spark Go die ik sinds kort heb... Wil er ook weer niet teveel aan uitgeven en kwam de volgende 2 tegen:

Hofner Shorty
Blackstar Carry-on

Beiden in de 160-180 euro range, de blackstar een shortscale (voor zover ik begrijp) en de hofner fullscale. De hofner veel meer last van neckdive. Beiden klinken volgens mij best leuk.

Mensen hier toevallig ervaring met 1 van deze 2?

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 01-06-2024 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
m0ridin schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:04:
Hmmm, omdat ik weer even in een gitaarbui ben (en de zomervakantie er over ~2 maandjes weer aan zit te komen) zit ik ook eens naar kleinere reis gitaren te kijken, ook mooi passend bij de Spark Go die ik sinds kort heb... Wil er ook weer niet teveel aan uitgeven en kwam de volgende 2 tegen:

Hofner Shorty
Blackstar Carry-on

Beiden in de 160-180 euro range, de blackstar een shortscale (voor zover ik begrijp) en de hofner fullscale. De hofner veel meer last van neckdive. Beiden klinken volgens mij best leuk.

Mensen hier toevallig ervaring met 1 van deze 2?
Ik heb naar beide gekeken, geen van beide trekt me enorm aan, alhoewel ik wel aan een Hofner Violin Shorty Bass gedacht heb.

Ik heb er de nodige reviews bekeken, en ze komen er allebei niet slecht af.

Misschien dat een niet-shortscale slimmer is. Omdat je dan niet echt aan de mensuur hoeft te wennen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 01-06-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
VInd de blackstar er veel mooier uitzien en lijkt dus wat meer gebalanceerd qua design, die hofner idd full scale met alle voordelen daarvan.

Reviews van beiden zijn idd prima (gezien de prijs etc), kan ze natuurlijk beiden bestellen en degene houden die het meest bevalt (en mij kennende kan ik niet kiezen en heb ik opeens 2 gitaren extra ;) )...

Nou ja, sinds vandaag allemaal weer wat opgerakeld dus nog maar even rustig verder bekijken allemaal. Al eerder wel naar een reis gitaar gekeken maar toen is het er niet echt van gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Een reis gitaar, bedenk me net dat ik nog een nek en een element of twee in de kelder heb liggen, Eens kijken of ik daar iets van kan maken als zelfbouw.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:55
Akoestische reisgitaar: Washburn rover.
Ik heb er zelf een under bridge element in gezet (aliexpress elektronica voor ukelele & gitaar elementje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:04:
Akoestische reisgitaar: Washburn rover.
Ik heb er zelf een under bridge element in gezet (aliexpress elektronica voor ukelele & gitaar elementje)
Grappig, van alle reisgitaren vond ik dat wel de meest aantrekkelijke. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Kenden jullie dit kanaal al?

https://www.youtube.com/@BenEller

Erg geestig en een hoop leerzame tips. Met name de "This is why you suck at guitar" reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:55
Ramzzz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:09:
[...]

Grappig, van alle reisgitaren vond ik dat wel de meest aantrekkelijke. :9
Hij klinkt ook gewoon prima. Fullsize nek. Af laten stellen en hij is gewoon goed. Alleen beetje headstock heavy.
Versterkt klinkt hij eigenlijk als normale gitaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ijdod in "Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2"
ravw in "Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2"
@ijdod @ravw

Even in het juiste topic, new old stock is aan inflatie onderhevig bij gitaren.
Aangezien jullie dus ook iets weten van gitaren, welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

franssie schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:05:

Even in het juiste topic, new old stock (NOS) is aan inflatie onderhevig bij gitaren.
Begrijp ik jou nou goed dat bij gitaren nieuwe oud-lijkende modellen als NOS worden aangeboden?
Doel je op die 'relic' modellen?

Lekker handig, want NOS betekent als het goed is oude nieuwe items. Niet nieuwe oude items. (Dat zou ONS moeten heten, old-looking new stock :+ )

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:50
Twhomp schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Begrijp ik jou nou goed dat bij gitaren nieuwe oud-lijkende modellen als NOS worden aangeboden?

Lekker handig, want NOS betekent als het goed is oude nieuwe items. Niet nieuwe oude items. (Dat zou ONS moeten heten, old-looking new stock :+ )
De term wordt wel eens gebruikt voor een nieuw model dat is gemaakt om uit te zien als een oud model dat geen gebruik heeft gehad. Dus een Stratocaster uit 2024 die is gemaakt volgens 1964 specs, maar juist niet is gerelict of anderszins gebruikt uitziet. Dat is dan de 'NOS uitvoering' van het model. Verder zie ik ook in gitaarland niemand zoiets aanprijzen als 'echt NOS', want dat zou uiteraard niet kloppen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 21:57
Twhomp schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Volgens mij wordt dit zo al jaren niet meer gedaan. Ik dacht dat dit rond het jaar 2000 wel zo was bij de Fender Custom Shop. Als je daar een gitaar bestelde die niet kunstmatig verouderd was dan heette het NOS. Dat stond dan ook met een stempel in een van de pick up routings gestampt. Een klein beetje relic was dan Closet Classic en je had ook nog zoiets als Lush closet classic en relic was dan echt goed beschadigd.

[ Voor 4% gewijzigd door anie op 17-06-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Interessant om te zien hoe men's marketing daar mee om gaat.

Maar speaking of relics, ik ben benieuwd naar de mening hier:

Poll: Wat vind je van nieuwe 'relic' gitaren?
Mooi!
Lelijk :(
Nep, liever een echte relic.
anders, nl...
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406620&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:58
Een echte relic kan mooi zijn, maar dan het liefst door eigen gebruik.

Misschien als het een nagemaakte is van een bekend/beroemd gitarist, maar dan heb ik eigenlijk toch liever dat alleen de specs zijn nagemaakt, en niet alle krassen en scheuren van de originele gitaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik zie relic gewoon als een kleur optie. Wit, zwart, lake placid blue, relic.

Net zoals je van jeans een hagel nieuwe kan kopen, of een stone wash, of als je het wil met fabrieksscheuren.

Sommige zijn mooi, bestbeen aardig aantal zijn lelijk.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Twhomp schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:53:
Interessant om te zien hoe men's marketing daar mee om gaat.

Maar speaking of relics, ik ben benieuwd naar de mening hier:

Poll: Wat vind je van nieuwe 'relic' gitaren?
Mooi!
Lelijk :(
Nep, liever een echte relic.
anders, nl...
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik moet toegeven dat mijn mening m.b.t. relics de laatste jaren veranderd is. Toen relics er net waren voelde het als pure oplichting. Een gloednieuwe gitaar eruit laten zien alsof 'ie al decennia bespeeld is.

Maar toen ik in winkels op gerelicte modellen ging spelen kwam ook het aspect "gevoel" om de hoek kijken. De wat duurdere relics voelen op de een of andere manier* alsof ze ook al lekker ingespeeld zijn. En dat vind ik toch wel heel fijn. Heel anders dan gitaren die echt gloednieuw zijn.

*kan natuurlijk ook "tussen m'n oren zitten" en dat ik ben gevallen voor de marketingtruuc.

Overigens zal ik nooit een zwaar of medium gerelicte gitaar kopen (althans... zo sta ik er nu in. Wellicht als de jaren verder verstrijken en ik er zelf ook meer en meer gerelict uit ga zien dat mijn mening verandert). Wel heb ik een "light" relic gitaar laten bouwen, maar daarbij was vooral het kleur over kleur voor mij van belang (mat zwart over 3-tone sunburst :9~ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ook hier door de jaren heen wel wat milder geworden over relicgitaren. Eerst moest ik er niets van hebben, maar tegenwoordig zou ik er een verder vette gitaar niet om overslaan. Er zijn wel heel veel slechte, lelijke relicgitaren die er té nep uitzien :+
Neemt niet weg dat ik de schade liever zelf veroorzaak als ik de keuze heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:29
Gitarist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:21:
[...]

Maar toen ik in winkels op gerelicte modellen ging spelen kwam ook het aspect "gevoel" om de hoek kijken. De wat duurdere relics voelen op de een of andere manier* alsof ze ook al lekker ingespeeld zijn. En dat vind ik toch wel heel fijn. Heel anders dan gitaren die echt gloednieuw zijn.
Gewoon ter nieuwsgierigheid van mijn kant, wat bedoel je met ingespeeld?

Toen ik mijn Am. Std. Telecaster kocht in 2012 was één van de features verkoopspraatjes dat dit model een afgerond/afgerold fretbord heeft, om dat ingespeeld gevoel te hebben. Het was iets dat voorheen blijkbaar alleen gedaan werd met custom shop modellen (again, verkoopspraatje, ik heb werkelijk geen flauw idee of het klopt).

Voor de rest is mijn gitaar niet reliced, nuja na 12 jaar heeft het ding wel de nodige blutsen en builen :P
Ik heb wel het gevoel dat deze gitaar nooit zal 'relicen' op dezelfde manier als de vintage gitaren van de jaren '50 en '60, het zal bij krassen blijven vermoed ik.

Verder heb ik niets tegen relic gitaren, ik vind het fijn dat de optie er is en dat er dus meer keuze is voor de liefhebbers van ons instrument.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Kapoen schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:15:
Voor de rest is mijn gitaar niet reliced, nuja na 12 jaar heeft het ding wel de nodige blutsen en builen :P
Ik heb wel het gevoel dat deze gitaar nooit zal 'relicen' op dezelfde manier als de vintage gitaren van de jaren '50 en '60, het zal bij krassen blijven vermoed ik.
Polyurethaanlak veroudert ook gewoon niet op dezelfde manier als ouderwetsche nitrocelluloselak. PU is veel harder waardoor die mooie slijtplekken waar je het hout begint te zien niet ontstaan. Ook craquelé krijg je met PU eigenlijk totaal niet. Dus als je een gitaar wil die er over 20 jaar reliced uitziet, dan begint dat al met zorgen dat je een nitrolakje erop hebt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Kapoen schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Gewoon ter nieuwsgierigheid van mijn kant, wat bedoel je met ingespeeld?
Oei, dat vind ik een heel lastige vraag. Misschien is het iets heel persoonlijks maar voor mij is het het gevoel van de hals en de toets die bij oude (/veel bespeelde) gitaren anders voelt dan bij gloednieuwe. Wellicht de in meer of mindere mate weggesleten en/of ruwer aanvoelende finish.

Ik was bij de (heavy/mid) gerelicte (maar nieuwe) gitaren onder de indruk van hoe authentiek (en fijn) dit voelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
De enige gitaar die wat relic look begint te vertonen en dan ook enkel en alleen op het fretboard is mijn 15 jaar oude trouwe Ibanezje.
Die nu dienst doet als Drop B/B-standard gitaar 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
franssie schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:05:
ijdod in "Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2"
ravw in "Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2"
@ijdod @ravw

Even in het juiste topic, new old stock is aan inflatie onderhevig bij gitaren.
offtopic:
In mijn hobby zijn het geen gitaren, maar er zullen parallellen zijn. Ik ken NOS als letterlijk oude onverkochte voorraad, vandaar mijn reactie daar :) Dus oude onderdelen, in de onaangebroken originele verpakking. Daarnaast zijn er veel rereleases, die inspelen op de nostalgische gevoelens van mensen die het toen niet konden betalen, en nu wel. Vaak enigszins gemodificeerd naar de huidge stand van de techniek. De (vaak vrijwel indentieke) nieuwe onderdelen worden daarbij niet gezien als NOS. En echte puristen willen die onderdelen dus ook niet zien op een authentiek model.

(In mijn geval gaat het om RC modelauto’s; iets dat eind jaren 80/begin 90 zijn hoogtepunt had)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:58
Mijn enige gitaar met wat bijgeverfde deukjes is een Music Man Axis sport (post Van Halen). Gekregen van een vriend omdat hij ruimte moest maken voor nieuwe aanwinsten. Als ik bij hem was zonder mijn eigen gitaar, speelde ik eigenlijk altijd op die gitaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 14:57

jantjeharing

Seriële monomanist

Mijn eerste zelfbouw heb ik gepolitoerd als afwerking:

https://whambamkamm.blogspot.com/search/label/Guitar

Ook uit de praktische overweging dat je niet een spray booth nodig hebt voor een spiegelgladde afwerking. Maar het slijt gigantisch snel. Veel sneller dan nitro ook.
Bijwerken is dan weer heel makkelijk, maar heb ik nooit gedaan.
Is nu een heel mooie 'natuurlijke' relic geworden.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Overigens was musicstore leuker op vrijdag.
Bijna niemand van klanten, zoveel gitaren in mijn handen gehad en op verschillende amps gespeeld.
Ook op een squier affinity strat gespeeld (SSS-coils), klonk echt goed.
En toch niet gekocht 😅
Misschien dat ik nog wel eens op 2dehands kijk voor 1tje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Had laatste wat vraagjes gesteld over een reisgitaartje en toch maar een Hofner shorty besteld (goldtop special edition)

https://www.musicstore.co...dition/art-GIT0058665-000

Vandaag binnengekomen en moet zeggen, wat een grappig dingetje toch wel :D Ergonomisch ehm, niet ideaal inderdaad dus even voelen/kijken/wennen hoe te doen qua spelen (en even zien of er iets met de input jack is of dat het mijn draadloze setje is (die heeft met nog een andere gitaar wat issues, maar niet zo erg als met deze). Straks thuis maar even testen met een kabel nog.

Maar ik vind hem helemaal leuk, zal hem niet snel als main guitar gebruiken gok ik maar zo'n compact gevalletje voor een weekendje weg icm mijn spark go lijkt me wel wat :)

Al met al 150 euro voor de gitaar incl een (eenvoudige maar goed genoeg) gitaartas waar een extra vakje bij zit waar de spark go ook nog in past.

De neckdive is duidelijk en was bekend, maar eigenlijk voor mij niet zo'n punt aangezien ik toch op de bank zit meestal en tja, de nek toch altijd beet heb?.Maar was nog van plan eens te kijken of ik daar een eenvoudige hack voor kon bedenken, iets met een gewichtje aan de straplock ofzo.

Aaaaanyway, ik vind het een leuk speledingetje en ga er nog wat meer mee klooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:45
m0ridin schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:50:
Had laatste wat vraagjes gesteld over een reisgitaartje en toch maar een Hofner shorty besteld (goldtop special edition)

https://www.musicstore.co...dition/art-GIT0058665-000

Vandaag binnengekomen en moet zeggen, wat een grappig dingetje toch wel :D Ergonomisch ehm, niet ideaal inderdaad dus even voelen/kijken/wennen hoe te doen qua spelen (en even zien of er iets met de input jack is of dat het mijn draadloze setje is (die heeft met nog een andere gitaar wat issues, maar niet zo erg als met deze). Straks thuis maar even testen met een kabel nog.

Maar ik vind hem helemaal leuk, zal hem niet snel als main guitar gebruiken gok ik maar zo'n compact gevalletje voor een weekendje weg icm mijn spark go lijkt me wel wat :)

Al met al 150 euro voor de gitaar incl een (eenvoudige maar goed genoeg) gitaartas waar een extra vakje bij zit waar de spark go ook nog in past.

De neckdive is duidelijk en was bekend, maar eigenlijk voor mij niet zo'n punt aangezien ik toch op de bank zit meestal en tja, de nek toch altijd beet heb?.Maar was nog van plan eens te kijken of ik daar een eenvoudige hack voor kon bedenken, iets met een gewichtje aan de straplock ofzo.

Aaaaanyway, ik vind het een leuk speledingetje en ga er nog wat meer mee klooien ;)
Niks tegen mini/reisgitaartjes, ik heb er zelf ook 1. Maar wow die body is wel echt heel klein als je kijkt naar de pickup for scale. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
KnoxNL schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:48:
[...]

Niks tegen mini/reisgitaartjes, ik heb er zelf ook 1. Maar wow die body is wel echt heel klein als je kijkt naar de pickup for scale. :o
Correct :+

Zie ook mensen die hem hebben gemod en hem headless hebben gemaakt:

https://www.trans-fi.com/p/hofner-shorty-guitar.html

Daarmee is de nek-dive dan ook opgelost... maar ok, daar zal ik niet meteen dag 1 mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ok, even een snelle vraag.

Ik ben aan het proberen mijn effects loop te gebruiken, aangezien ik nu alles rechtstreeks door de front-amp duwde, maar sinds ik een Delay (Tc electronic bucket brigade) en een chorus (Tone City angel wing) gekocht heb, dacht ik me toch eens bezig te houden met de effects loop.

die 2 zijn redelijk straight forward, enkel een out en input.
Echter heb ik ook een RC-5 loopstation en een Electro harmonix Silencer die ik graag mee in de loop zou steken, de silencer is een probeersel.

Momenteel is mijn pedalboard als volgt
Gitaar --> VOX WAH --> Compressor --> Drop pedal --> TS9 --> Fuxx Fuzz --> Front amp
Effects loop zou dan Send --> Angel wing chorus--> Bucket bridade delay --> Loop station --> Silencer __> Return

Volgens mij klopt deze setup wel.
echter heeft de Loopstation zowel een Input a/output a (mono) als een Input B/output B, hoe zet je deze op? gewoon via A?
En de silencer heeft zowel een input/output als een send/return, is dit om te bypassen of gebruik ik enkel de input/output in deze opstelling?
Of moet ik dan vanuit de Fuxx fuzz naar de input van de silencer gaan, van de output naar de front amp?
en van mijn Boss looper naar de return van de silencer en van de send terug naar de Return van de amp?

alvast bedankt,

effectsloop is iets nieuws voor mij :p

[ Voor 8% gewijzigd door Moechy op 23-06-2024 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Moechy schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:51:
Ok, even een snelle vraag.

Ik ben aan het proberen mijn effects loop te gebruiken, aangezien ik nu alles rechtstreeks door de front-amp duwde, maar sinds ik een Delay (Tc electronic bucket brigade) en een chorus (Tone City angel wing) gekocht heb, dacht ik me toch eens bezig te houden met de effects loop.

die 2 zijn redelijk straight forward, enkel een out en input.
Echter heb ik ook een RC-5 loopstation en een Electro harmonix Silencer die ik graag mee in de loop zou steken, de silencer is een probeersel.

Momenteel is mijn pedalboard als volgt
Gitaar --> VOX WAH --> Compressor --> Drop pedal --> TS9 --> Fuxx Fuzz --> Front amp
Effects loop zou dan Send --> Angel wing chorus--> Bucket bridade delay --> Loop station --> Silencer __> Return

Volgens mij klopt deze setup wel.
echter heeft de Loopstation zowel een Input a/output a (mono) als een Input B/output B, hoe zet je deze op? gewoon via A?
En de silencer heeft zowel een input/output als een send/return, is dit om te bypassen of gebruik ik enkel de input/output in deze opstelling?
Of moet ik dan vanuit de Fuxx fuzz naar de input van de silencer gaan, van de output naar de front amp?
en van mijn Boss looper naar de return van de silencer en van de send terug naar de Return van de amp?

alvast bedankt,

effectsloop is iets nieuws voor mij :p
Loop station gebruik je inderdaad gewoon A/A. Hij kan stereo en daarom zit er ook een B/B op maar dat is bij jou nu niet van toepassing.

Silencer ook input/output is mijn gok. Hij zal wel de mogelijkheid hebben iets in zijn eigen effects loop te zetten, maar dat is niet waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
KnoxNL schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:33:
[...]

Loop station gebruik je inderdaad gewoon A/A. Hij kan stereo en daarom zit er ook een B/B op maar dat is bij jou nu niet van toepassing.

Silencer ook input/output is mijn gok. Hij zal wel de mogelijkheid hebben iets in zijn eigen effects loop te zetten, maar dat is niet waar je naar op zoek bent.
Inderdaad, dat dacht ik ook.

Ik heb het nu wel als volgt.

Mijn fuxx fuzz -> silencer -> front amp
Looper -> return silencer send -> return armp.

Volgens mij moet dit zo wel werken met die silencer?

Aangezien die noise/gate silencer zowel input/output als send/return heeft vermoed ik dat het zo hoort?

[ Voor 7% gewijzigd door Moechy op 23-06-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Moechy schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Inderdaad, dat dacht ik ook.

Ik heb het nu wel als volgt.

Mijn fuxx fuzz -> silencer -> front amp
Looper -> return silencer send -> return armp.

Volgens mij moet dit zo wel werken met die silencer?

Aangezien die noise/gate silencer zowel input/output als send/return heeft vermoed ik dat het zo hoort?
De handleiding van dat ding is zeer beknopt en een beetje vaag, maar volgens mij heb je het goed gedaan:
INPUT Jack – Plug your instrument into this 1⁄4” jack which is the main audio
input for The Silencer. The input impedance is 2M.
OUTPUT Jack – The OUTPUT jack is The Silencer’s main audio output. The
gated signal exits through the OUTPUT jack. The output impedance is 300.
SEND Jack – Connect the SEND jack to the beginning of your effects loop. The
output impedance is 300. The SEND jack outputs a buffered version of the
signal present at the INPUT jack at all times. If you do not need to use the
Silencer’s effects loop, the SEND jack could also be used to split the input signal.
RETURN Jack – Connect the end of your effects loop to the RETURN jack. The
signal preset at the RETURN jack is gated by The Silencer. The input impedance
is 1M. If you are not using the effects loop and prefer to use The Silencer as an
inline gate, do not plug anything into the RETURN jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Hmm ik doe toch ergens iets verkeerd, mijn effecten werken niet. Volume op de amp werkt ook niet en blijft hetzelfde, enkel regelbaar via gitaar.
Heb ik het verkeerd om?

Of ligt het aan de combo pedalen en amp?
Heb de noise gate er eens van tussen gehaald maar dat maakt het verschil niet.

Pedalen werken wel allemaal rechtstreeks in de amp, dus dat is ok.
Heb enkel de indruk dat mijn FX-loop gewoon niet werkt..
Had al eens geprobeerd om send en return om te draaien maar probleem blijft, snap er echt niks meer van..

Ik begin echt het gevoel te hebben dat de Fx-Loop kapot is op mijn DSL20HR..

[ Voor 81% gewijzigd door Moechy op 23-06-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Moechy schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:11:
Hmm ik doe toch ergens iets verkeerd, mijn effecten werken niet. Volume op de amp werkt ook niet en blijft hetzelfde, enkel regelbaar via gitaar.
Heb ik het verkeerd om?

Of ligt het aan de combo pedalen en amp?
Heb de noise gate er eens van tussen gehaald maar dat maakt het verschil niet.

Pedalen werken wel allemaal rechtstreeks in de amp, dus dat is ok.
Heb enkel de indruk dat mijn FX-loop gewoon niet werkt..
Had al eens geprobeerd om send en return om te draaien maar probleem blijft, snap er echt niks meer van..

Ik begin echt het gevoel te hebben dat de Fx-Loop kapot is op mijn DSL20HR..
Probeer eens een kabel rechtstreeks van de send naar de return? Dat zou normaal gesproken precies het zelfde moeten doen als je loop helemaal niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Wormaap schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:31:
[...]

Probeer eens een kabel rechtstreeks van de send naar de return? Dat zou normaal gesproken precies het zelfde moeten doen als je loop helemaal niet gebruiken.
Zo werkt het wel, kan volume regelen en dergelijke ook. Dus de amp werkt zoals normaal.

Waar zou dan het probleem zitten? Allebei de kabels werken ook normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Een enkel effect gebruiken en twee kabels? En dan blijven wisselen totdat iets wel of niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
franssie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:53:
Een enkel effect gebruiken en twee kabels? En dan blijven wisselen totdat iets wel of niet werkt?
Wel dat is het rare, dat had ik ook al gedaan.
Zowel delay als chorus gebruikt. In de front amp werken ze perfect. Vanaf in de Fx-loop niet meer.
Echt bizar. Maar de fx loop moet gewoon werken want send - return rechtstreeks werkt alles normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:34

Zyk

De volgorde klopt niet met de silencer zo. De gate van de silencer gaat open en dicht afhankelijk van signaal op INPUT. De gate is actief op OUTPUT. SEND en RETURN maken het mogelijk om de boel effectief aan te sluiten en de stoorbronnen in te dammen in plaats van de signaalketen domweg te onderbreken.

De “juiste” volgorde zou zijn om je gitaar direct in INPUT te prikken, daarna het merendeel inclusief preamp tussen SEND en RETURN te plaatsen, en tussen OUTPUT en de FX return van de amp alle tijdsgebaseerde effecten te plaatsen (delay, looper, reverb).

Met deze volgorde triggert de silencer strak op wat je met je gitaar doet, maar blijven delay trails en reverb op natuurlijke wijze doorklinken.

Check ook of je FX loop op de versterker serieel of parallel is. Een parallele FX loop heeft hopelijk een mix knop waarbij 100% betekent dat ‘ie alsnog serieel werkt. Zo niet, dan loopt er namelijk altijd droog signaal vanuit de preamp langs je effecten en silencer en kun je inderdaad ook vreemde volumevariaties krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Moechy schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:55:
[...]

Wel dat is het rare, dat had ik ook al gedaan.
Zowel delay als chorus gebruikt. In de front amp werken ze perfect. Vanaf in de Fx-loop niet meer.
Echt bizar. Maar de fx loop moet gewoon werken want send - return rechtstreeks werkt alles normaal.
Misschien ten overvloede, maar omdat het raar is even alles checken: je gaat dus vanuit de Send van je amp naar de Input van een pedaal en vanuit de Output van het pedaal naar de Return van de amp? Want als je de loop verkeerdom aansluit krijg je ook precies wat je omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Wormaap schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Misschien ten overvloede, maar omdat het raar is even alles checken: je gaat dus vanuit de Send van je amp naar de Input van een pedaal en vanuit de Output van het pedaal naar de Return van de amp? Want als je de loop verkeerdom aansluit krijg je ook precies wat je omschrijft.
Ja precies zo is het aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Zyk schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:01:
De volgorde klopt niet met de silencer zo. De gate van de silencer gaat open en dicht afhankelijk van signaal op INPUT. De gate is actief op OUTPUT. SEND en RETURN maken het mogelijk om de boel effectief aan te sluiten en de stoorbronnen in te dammen in plaats van de signaalketen domweg te onderbreken.

De “juiste” volgorde zou zijn om je gitaar direct in INPUT te prikken, daarna het merendeel inclusief preamp tussen SEND en RETURN te plaatsen, en tussen OUTPUT en de FX return van de amp alle tijdsgebaseerde effecten te plaatsen (delay, looper, reverb).

Met deze volgorde triggert de silencer strak op wat je met je gitaar doet, maar blijven delay trails en reverb op natuurlijke wijze doorklinken.

Check ook of je FX loop op de versterker serieel of parallel is. Een parallele FX loop heeft hopelijk een mix knop waarbij 100% betekent dat ‘ie alsnog serieel werkt. Zo niet, dan loopt er namelijk altijd droog signaal vanuit de preamp langs je effecten en silencer en kun je inderdaad ook vreemde volumevariaties krijgen.
Ok dus de noise gate moet eerst in de lijn zitten voor de wah en voor de chorus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Moechy schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:05:
[...]

Ok dus de noise gate moet eerst in de lijn zitten voor de wah en voor de chorus?
Bij mij (ik gebruik een TC Electronic Sentry, maar zelfde principe) heb ik de input van de noise gate meteen aan de output van mijn gitaar zitten. De output van de noise gate gaat m'n wah/overdrive/fuzz in, vanuit daar gaan we naar de input van de versterker. Dan ga ik vanuit de send van de versterker als eerste weer naar mijn gate, en vanuit daar naar delay en reverb. Wat op die manier gebeurt is dat de gate opent en sluit op basis van het cleane signaal van m'n gitaar. Maar het signaal dat de gate opent en sluit, is het signaal ná mijn OD en de distortion van de versterker (waar de meeste noise ontstaat). Maar omdat de gate vóór delay en reverb zit, kapt'ie geen delay/reverb tails af.

Je kan hem ook simpel aansluiten met alleen de input en output. Dan kapt'ie het signaal van je gitaar af voordat het je OD en amp distortion ingaat. Dat werkt ook prima als je niet met heel veel gain speelt :) Wat ook nog kan is'm ná je wah en OD aansluiten. Dan triggert'ie wat later, maar kap je wel weer lawaai dat daar geïntroduceerd wordt af.

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 23-06-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Dat ga ik morgen eens proberen maar ik snap het probleem van mijn FX-loop nog steeds niet.

Send - return alles normaal
Send - pedaal - return probleem..

Heel bizar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Ok, alles opnieuw aangesloten.
Pedalen werken nu wel via de FX-loop maar nu doet mijn front amp en bediening van de amp niks meer.
Er zit ook een soort ruis op.
De noise gate heeft 0,0 effect..

Ergens klopt er nog steeds iets niet.

Het kan toch niet zo zijn dat het Of Fx-loop is of de 2 normale kanalen?

Momenteel zit het als volgt:
Gitaar -> noise gate -> wah -> compressor -> drop pedal -> OD ts9 -> Fuxx Fuzz -> input front amp.

Send -> return noise gate -> send noisegate -> chorus -> delay -> looper -> return amp.

Ik ben echt ten einde raad...

Noise gate zit deze keer goed aangesloten maar als die er van tussen is maakt het ook geen verschil.

Ok, bizar. Ineens kwam die er door. Heel raar.. nu werkt het wel zoals het moet

Het is nu wel zo dat als ik de noise gate er tussen zet, deze eigenlijk als boost werkt en het volume drastisch verhoogd wat onlogisch is.
Heb hem nu uit mijn Fx-loop gehaald en enkel nog maar op mijn front-amp loop zitten

[ Voor 18% gewijzigd door Moechy op 23-06-2024 20:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
@Moechy Misschien wist je dit al, maar in dat geval is het voor iedereen die meeleest en het nog niet weet :+ Het is goed om er bewust van te zijn dat de FX loop tussen de voor- en eindversterker van je amp zit. Op de meeste amps zit de master volume knop op het eind van de voorversterker. Dat betekent dus dat je eindversterker altijd maximaal staat te versterken, en dat je voorversterker regelt hoeveel niveau de eindversterker in gaat.
Dat betekent dus ook dat eventuele probleempjes met pedalen in je FX loop ná alle regelingen van je versterker zitten, en dus altijd maximaal versterkt worden. Mijn EHX Ocean's 12 heeft onder sommige omstandigheden wel eens de neiging om een plopje te geven. En dan zit je rustig te spelen op je 120W Peavey 5150 op volumestandje 0.5 uit 10. Dan is zo'n maximaal versterkt plopje ineens HEEL. ERG. HARD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Wormaap schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:32:
@Moechy Misschien wist je dit al, maar in dat geval is het voor iedereen die meeleest en het nog niet weet :+ Het is goed om er bewust van te zijn dat de FX loop tussen de voor- en eindversterker van je amp zit. Op de meeste amps zit de master volume knop op het eind van de voorversterker. Dat betekent dus dat je eindversterker altijd maximaal staat te versterken, en dat je voorversterker regelt hoeveel niveau de eindversterker in gaat.
Dat betekent dus ook dat eventuele probleempjes met pedalen in je FX loop ná alle regelingen van je versterker zitten, en dus altijd maximaal versterkt worden. Mijn EHX Ocean's 12 heeft onder sommige omstandigheden wel eens de neiging om een plopje te geven. En dan zit je rustig te spelen op je 120W Peavey 5150 op volumestandje 0.5 uit 10. Dan is zo'n maximaal versterkt plopje ineens HEEL. ERG. HARD!
Uhu, klinkt inderdaad logisch dat dit op een apart circuit zit. Echter heb ik geen master volume knop. Vond het gewoon bizar dat niks van mijn bediening van de amp zelf het nog deed, switchen van kanal deed niks, gain, volume of toneregeling deed ook niks.
Enige dat uitwerking had was de volumeknop van mijn gitaar, daarom dat ik er niks van snapte.
Gisteren was het ineens "plop" en alles werkte wel, ook de pedaaltjes in de fx-loop.
Kijken of hij het vandaag ook doet 😅🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Moechy schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Uhu, klinkt inderdaad logisch dat dit op een apart circuit zit. Echter heb ik geen master volume knop. Vond het gewoon bizar dat niks van mijn bediening van de amp zelf het nog deed, switchen van kanal deed niks, gain, volume of toneregeling deed ook niks.
Enige dat uitwerking had was de volumeknop van mijn gitaar, daarom dat ik er niks van snapte.
Gisteren was het ineens "plop" en alles werkte wel, ook de pedaaltjes in de fx-loop.
Kijken of hij het vandaag ook doet 😅🙈
Dat klinkt alsof je gitaar (via een pedaal ofzo) rechtstreeks in de return van de amp terecht is gekomen. Dan bypass je de hele voorversterker en werken alle controls op de amp inderdaad niet meer. Maar wel bijzonder dat het dan zonder om te prikken ineens wél werkt 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
m0ridin schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:25:
[...]

Correct :+

Zie ook mensen die hem hebben gemod en hem headless hebben gemaakt:

https://www.trans-fi.com/p/hofner-shorty-guitar.html

Daarmee is de nek-dive dan ook opgelost... maar ok, daar zal ik niet meteen dag 1 mee beginnen.
Well, that aged well...

Toch een headless bridge/etc besteld bij ali voor weinig om misschien toch maar eens te gaan klooien onder het motto, klooien is leuk. Duurt sowieso nog een week of 2 voor het binnen is en dan eens gaan bedenken of/hoe ik het het handigst kan monteren allemaal (waabrij ik nu bedenk dat ik me niet al te veel zorgen moet maken om wat extra schroefgaten in de body als ik de headstock er toch af ga zagen :+

Nou ja, misschien verdwijnt de bridge wel direct in de kast maar het begint toch een beetje te kriebelen. Jammer dat ik het wel leuk vind om te klussen maar er niet perse handig in ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Wormaap schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Dat klinkt alsof je gitaar (via een pedaal ofzo) rechtstreeks in de return van de amp terecht is gekomen. Dan bypass je de hele voorversterker en werken alle controls op de amp inderdaad niet meer. Maar wel bijzonder dat het dan zonder om te prikken ineens wél werkt 8)7
Inderdaad, heel raar.
Net getest en nu werkt alles normaal. Alsof de FX-loop "wakker geworden is" 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 14:57

jantjeharing

Seriële monomanist

Moechy schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Inderdaad, heel raar.
Net getest en nu werkt alles normaal. Alsof de FX-loop "wakker geworden is" 😅
Kan zijn dat je Send uitgang van de versterker gecorrodeerd is of een los soldeercontactje heeft. Als daar geen contact gemaakt wordt, en juist wel bij de Return, dan heb je precies wat @Wormaap een paar posts geleden beschrijft.

Misschien even openmaken. Zou zo makkelijk kunnen zijn als de contacten schoonmaken of opnieuw solderen.

!!!!! Pas alleen verschrikkelijk op voor de grote condensatoren. Die kan je ontladen via een 100 Watt gloeilamp of een vergelijkbare 'load'. Gloeilamp is handig omdat je het ontladen dan ziet gebeuren.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Gisteren naar een gitaar-avond in Gebouw T in Bergen op Zoom geweest. Er waren diverse workshops, o.a. met Vedran Mircetic van De Staat die over zijn enorm uitgebreide pedalboard vertelde. Merel Bechtold vertelde over de technieken die bij het spelen van metal komen kijken. Kees Lewiszong (Navarone) legde uit hoe hij te werk ging als hij covers wilde spelen. In dit geval ging het over Tom Morello, niet bepaald de makkelijkste om na te spelen. Je kon overal vragen stellen. Allemaal erg laagdrempelig. Verder nog interviews met Rinus Gerritsen en Harry Sacksioni. Al met al een interessante avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@hneel klinkt erg leuk! Die gitarist van de staat kan overigens ook heel goed Tom naspelen. Bij het tribute concert van 25 jaar van het uitkomen van het album van rage against the machine live gehoord, was zeer onder de indruk want inderdaad niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-09 09:56
Ben als linkshandige gitarist al een tijd op zoek naar een akoestische parlor gitaar. Helaas is het aanbod per webshop heel pover en is alles op lefty-guitars.be zo weg (en niet vaak parlors). Iemand een gouden tip? Budget rond de ~€1.000

Edit: wel wat gezien hier en daar in webshops, maar wil voor zo'n bedrag wel graag eerst ff proefspelen. Heb ook veel last van mijn handen dus spanning moet niet te groot zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door DennisCle op 29-06-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
DennisCle schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:50:
Ben als linkshandige gitarist al een tijd op zoek naar een akoestische parlor gitaar. Helaas is het aanbod per webshop heel pover en is alles op lefty-guitars.be zo weg (en niet vaak parlors). Iemand een gouden tip? Budget rond de ~€1.000

Edit: wel wat gezien hier en daar in webshops, maar wil voor zo'n bedrag wel graag eerst ff proefspelen. Heb ook veel last van mijn handen dus spanning moet niet te groot zijn.
Heb even voor je gezocht, maar lijkt inderdaad een behoorlijke niche.

TFOA heeft zat linkshandig, maar geen parlor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
DennisCle schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:50:

Het zijn er niet veel...

https://reverb.com/en-nl/...ort=price_with_sale%7Casc

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• R3m3d7
@ramzzz @electrichead @linuxman @Moechy

Eind mei reageerde jullie op mijn vraag over advies voor een nieuwe bas met een budget van 300-350 max.
Ik heb er eentje gekocht en ik wilde dat even delen.
Via marktplaats heb ik een G&L L2000 tribute gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvoxBIsfqVamMyMrBJ6QIsmkiJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oOgxN5exzJFteCKnYAMRdmw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llEttDSXtH1xMztq8tTHRvZ6154=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy4xmkofAgpNG2gZyPzW500w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp0lfqj0ui7TGmTZLTBGg2nu8Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y68fwmiy9J94GQlAWD0ppSZL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bxQAdy-5ijrdn99nHg1Rya8kgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptMB0tK6fvv4GoEqAzkc2CNg.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is op een paar plekjes na erg netjes.
Wat ik begrijp van deze bas is dat het een goede bas is maar het merk niet zo bekend is en daardoor minder geliefd in Nederland maar de kwaliteit is goed.
Het leuke is ook dat je echt flink verschillende geluiden eruit kan krijgen, met mijn oude bas kon ik bijna niet het verschil horen, dat is hierbij wel anders.

Dit is de tweede bas waar ik ooit op heb gespeeld en ik ben pas weer een maand aan het spelen dus veel kan ik er niet over zeggen behalve dat alles gewoon wat strakker, sneller en soepeler aanvloelt dan mijn oude bas.
Met mijn oude bas was ik de beperkende factor maar ik voelde wel dat mijn bas het verbeteren wat stroever liet verlopen, met deze bas ben ik 100% de beperkende factor, ik denk niet dat ik nog een andere bas hoef te kopen.

Ik wilde jullie bedanken voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Mooi! Ziet er goed uit, ben zelf ook fan van de houtlook.
(En juist mooi dat er een paar krasjes op zit, dan is ie alvast ingespeeld en hoef je zelf niet meer bang te zijn voor 'de eerste kras')

Gefeliciteerd met de aankoop en hernieuwde passie :)

Speelze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
R3m3d7 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 07:14:

Eind mei reageerde jullie op mijn vraag over advies voor een nieuwe bas met een budget van 300-350 max.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik begrijp van deze bas is dat het een goede bas is maar het merk niet zo bekend is en daardoor minder geliefd in Nederland maar de kwaliteit is goed.
Het leuke is ook dat je echt flink verschillende geluiden eruit kan krijgen, met mijn oude bas kon ik bijna niet het verschil horen, dat is hierbij wel anders.

Dit is de tweede bas waar ik ooit op heb gespeeld en ik ben pas weer een maand aan het spelen dus veel kan ik er niet over zeggen behalve dat alles gewoon wat strakker, sneller en soepeler aanvloelt dan mijn oude bas.
Met mijn oude bas was ik de beperkende factor maar ik voelde wel dat mijn bas het verbeteren wat stroever liet verlopen, met deze bas ben ik 100% de beperkende factor, ik denk niet dat ik nog een andere bas hoef te kopen.

G&L is zeker geen onbekend merk hoor, met een hele rijke historie. Google maar eens en het zal je denk ik nog verbazen ;)

Gefeliciteerd met je nieuwe bas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
KnoxNL schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:02:
[...]

G&L is zeker geen onbekend merk hoor, met een hele rijke historie. Google maar eens en het zal je denk ik nog verbazen ;)

Gefeliciteerd met je nieuwe bas!
Net bekend is niet de juiste bewoording, maar ik heb het idee dat het niet op dezelfde manier herkenbaar is als een Ibanez en zeker niet als een Fender onder de mensen die minder diep in het wereldje zitten.
Ik lees er verhoudigsgewijs meer over op de Amerikaanse fora voor mijn gevoel, maar ook dat is subjectief.
Wellicht heb ik het mis. :)
Hoe dan ook, ik ben super blij met m'n nieuwe speeltje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
R3m3d7 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 07:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een uitstekende keuze, denk ik.

G&L wordt ondergewaardeerd, en gewoon oerdegelijk, zoals ome Leo het ooit bedoeld heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
In ander nieuws:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRYEC9u0Tr_bibEV6Fc2sKWGVUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWs5wOmzINJJGmoS491CDkjl.jpg?f=fotoalbum_large

Tweedehands overgenomen, als spiksplinternieuw, Sire H7 Transparant Red Flame Maple Top.

Prachtige gitaar, ik hoop er een klik mee te krijgen. Hij moet de concurrentie aangaan met mijn Gibson Midtown Standard. Maar ja, die is zwart. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7Uz0VHedhfUXK2yZqTFTI47dbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm6seK9TQE3SWcxkg0DMEeuM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd. Toen ik de Midtown kocht was dit mijn allereerste van een ‘groot merk’, en ik had geen idee dat ik daarna nog zoveel goede duurdere gitaren ging aanschaffen. :9

Het verschil? De Midtown is een ‘flat top’, en vervaardigd uit een massieve, uit één stuk, hol gefreesde body met een platte top.

De Sire H7 is een traditionele semi-hollow body met een ‘center block’ vervaardigd uit ‘5-ply maple’, zoals de Gibson ES-335 en de meeste aanverwante semi-hollow bodies (zoals ook Gretsch, etc.). Die hebben trouwens lang niet allemaal een ‘center block’.

Hij heeft een prachtige vlam in de top. Hopelijk klikt het en kan ik er vaak op spelen en genieten van mijn aankoop.

Als hij echt niet bevalt, is hij ook zo weer weg. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
@DennisCle Het verschil tussen een ‘parlor / parlour’ en een ‘orchestra’ is niet enorm.

https://reverb.com/item/7...ting&utm_content=73058004

Misschien dat dit een optie is om te onderzoeken?

En deze:
https://www.tfoa.eu/shop/...n-g00-natural-lefty-72375

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 30-06-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik ben nog wel in de 2dehandsmarkt voor een leuk Stratje met SSS-coils.
Heb alleen maar humbuckers in de collectie en 1 SG met P90's. :p
Betrap mezelf er op dat ik een beetje aan het eyeballen ben naar Squiers 2dehands

[ Voor 23% gewijzigd door Moechy op 30-06-2024 17:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:39:
Ik ben nog wel in de 2dehandsmarkt voor een leuk Stratje met SSS-coils.
Heb alleen maar humbuckers in de collectie en 1 SG met P90's. :p
Betrap mezelf er op dat ik een beetje aan het eyeballen ben naar Squiers 2dehands
Als je specifiek naar Squiers kijkt kan ik de Classic Vibe serie je van harte aanraden. Worden over het algemeen ook erg hoog gewaardeerd.

Ik heb hier alles van Squier, Mexicaanse Fenders, Amerkaanse "standaard" fenders, een USA Deluxe strat, maar ook custom shop.

Voor de prijs is Classic Vibe van Squier top. Blijf naar mijn mening wel weg bij de Bullet series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
KnoxNL schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:54:
[...]

Als je specifiek naar Squiers kijkt kan ik de Classic Vibe serie je van harte aanraden. Worden over het algemeen ook erg hoog gewaardeerd.

Ik heb hier alles van Squier, Mexicaanse Fenders, Amerkaanse "standaard" fenders, een USA Deluxe strat, maar ook custom shop.

Voor de prijs is Classic Vibe van Squier top. Blijf naar mijn mening wel weg bij de Bullet series.
Daar had ik een paar mooie van gezien inderdaad, een paar 50's en 60's, zit er veel verschil tussen beiden?

Had in musicstore een Affinity in mijn handen gehad, voor die prijs viel de bouwkwaliteit mij enorm positief mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Daar had ik een paar mooie van gezien inderdaad, een paar 50's en 60's, zit er veel verschil tussen beiden?

Had in musicstore een Affinity in mijn handen gehad, voor die prijs viel de bouwkwaliteit mij enorm positief mee.
Classic 60s heeft een C-neck, heel comfortabel.

Je zou ook kunnen kijken naar (bijv.) Ibanez Roadstar (SSS) en zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 30-06-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ramzzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Classic 60s heeft een C-neck, heel comfortabel.
En de 50's een D-neck? Meer richting gibson vzn dikte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:58:
[...]

En de 50's een D-neck? Meer richting gibson vzn dikte?
Ja, of een V-neck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Heb een mooie Lake Placid Blue gezien. Deze week eens berichtje sturen 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:11:
Nee je moet nu een berichtje sturen en deze week eens bepotelen :+

Guitar & Gear Acuisition Syndrome werkt immers zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
franssie schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:16:
[...]

True true, maar ik probeer meestal mijn impulsen een beetje te controleren 😂
Hij is licht geupgrade, Mojotone Wiring en Tonerider Pure vintage pickups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:11:
Hé die ken ik! :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:16:
[...]

Dit dus.

De Sire H7 zag ik, constateerde dat de vraagprijs absurd laag was, stuurde een DM en bood acuut de vraagprijs: bingo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ja, ik vind de prijs nog iets te hoog in vergelijking met nieuw. Ok hij heeft paar upgrades. Nog even met mezelf overleggen 😅

Pagina: 1 ... 88 ... 98 Laatste