Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 21:57
Die theorie over de vintage markt wordt volgens mij al decennia voorspeld en elke keer verlengd. Ik denk dat het best zou kunnen hoor maar ik zie het voorlopig niet gebeuren. Als je bijvoorbeeld op een vintage beurs loopt zijn veel bezoekers zelf ook vintage maar denk dat meer dan de helft onder de 50 is, die gaan nog wel ff mee en worden nog meer welvarend.
Heb veel hier veel mensen over de vloer gehad voor vintage fenders en die zijn nog verrassend jong. En verbaast mij ook nog hoeveel er met de gitaren willen gaan giggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik denk dat echt vintage altijd gezocht zal blijven. Van echt vintage komt nooit meer, en zal door omstandigheden alleen maar minder worden.

En muziek is wel iets van alle tijden.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 12:29
KnoxNL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Ik moest hardop lachen.

In ieder geval gebruikt en tourt hij nog met 99% van wat hij koopt.
De Greeny/Moore Les Paul heeft ie toch aan zich laten voorbijgaan (hier in bruikleen voor een concert):

Ik geloof dat ze in deze korte docu aangaven dat deze LP uiteindelijk voor een bedrag tussen 1 en 2 miljoen dollar naar Kirk Hammett is gegaan. Dus zo diep zijn de zakken van JB nog niet blijkbaar :P

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:45
Kapoen schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:21:
[...]

De Greeny/Moore Les Paul heeft ie toch aan zich laten voorbijgaan (hier in bruikleen voor een concert):

[YouTube: Joe Bonamassa Official - "Midnight Blues" - Tour de Force: Royal Albert hall]

Ik geloof dat ze in deze korte docu aangaven dat deze LP uiteindelijk voor een bedrag tussen 1 en 2 miljoen dollar naar Kirk Hammett is gegaan. Dus zo diep zijn de zakken van JB nog niet blijkbaar :P

[YouTube: The "Greeny" Les Paul: A Short History; Peter Green and Gary Moore's Fabled '59 Burst]
Dat klopt inderdaad. Als groot Gary Moore fan ben ik goed bekend met dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_K
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik blijf marktplaats een beetje in de gaten houden om te kijken of ik een leuke deal tegen kom.

Nu kwam ik dit tegen, kleine opruiming van gitaren
Marktplaats link

Ziet iemand of hier iets leuks bij zit?

Heb verkoper gemaild en wilt rond de €100 per gitaar, hij zegt dat ze nog allemaal prima spelen ondanks dat ze als decoratie dienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Thijs_K schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:43:
Ik blijf marktplaats een beetje in de gaten houden om te kijken of ik een leuke deal tegen kom.

Nu kwam ik dit tegen, kleine opruiming van gitaren
Marktplaats link

Ziet iemand of hier iets leuks bij zit?

Heb verkoper gemaild en wilt rond de €100 per gitaar, hij zegt dat ze nog allemaal prima spelen ondanks dat ze als decoratie dienden.
Ik zou me er niet aan branden…

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31

MsD

Die lag voor 100€ is niet heel verkeerd hoor. Probeer nog een beetje af te dingen. Zijn goede gitaren. En waarschijnlijk de beste van het stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
Ik heb sinds even trouwens een Fender Mustang Micro, grappig apparaatje en bedoeld om icm koptelefoon te gebruiken (nog niet overtuigd, nog nooit geweest met hoofdtelefoons).

Maar heb hem ook eens in mn UE Mini Boom geprikt en DAT vind ik wel leuk... zou vooral een compacte mobiele 'weekend weg optie' zijn of zelfs 's avonds laat.

Maar die UE boom lijkt een beetje een, plop te geven bij aanslaan van snaren. Alsof hij steeds geactiveerd wordt ofzo? Erg jammer en irritant, want geluid vind ik verder absoluut accceptabel en prima te doen.

Iemand die weet wat dit is en evt tips heeft voor hele compacte speakers (op accu) die hier goed voor zouden kunnen werken? Met 3.5mm aansluiting?

Beetje aan het orienteren/rpndzoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
Ok, wie van jullie heeft gitaren gekocht van Mark Knopfler? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een akoestische gitaar waarvan het label aan de binnenkant beschadigd is (is eens lijm op geknoeid). Nu heb ik een officieel nieuw label waar een 3m plakstrip op zit. Voordat ik dingen sloop:
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van zo’n label? Is dat te doen zonder het hout te beschadigen?

Of het nieuwe label over de oude heen plakken? Formaat is hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 12:58
Helaas, dat zat er even niet in.

Een vriend van me heeft wel de rode Mark Knopfler signature stratocaster.
Toen hij die kocht kreeg ik hetzelfde model, maar dan de door hem in elkaar gezette Frankenstrat, met Fender nek, Squire body en wat elementen die hij nog had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Ik heb een jaar of tien geleden gitaar gespeeld en wil het weer oppakken, liefst met een redelijk simpele Telecaster. Welk merk moet ik daarvoor pakken voor een redelijk schappelijk budget ( <500 euro)? Daarnaast wil ik graag een simpel plug-in versterkertje om via de koptelefoon te spelen, liefst eentje waarmee ik ook iets anders kan verbinden als backing track. Heb ik dan genoeg aan zo'n Vox of Blackstar versterkertje van ±60 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:39

pinda powerrr

Slow down...

acidd91 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:51:
Ik heb een jaar of tien geleden gitaar gespeeld en wil het weer oppakken, liefst met een redelijk simpele Telecaster. Welk merk moet ik daarvoor pakken voor een redelijk schappelijk budget ( <500 euro)? Daarnaast wil ik graag een simpel plug-in versterkertje om via de koptelefoon te spelen, liefst eentje waarmee ik ook iets anders kan verbinden als backing track. Heb ik dan genoeg aan zo'n Vox of Blackstar versterkertje van ±60 euro?
Voor je budget zou ik op Marktplaats gaan zoeken voor een knappe tweedehandse. Meer bang for buck!

Als versterkertje met koptelefoon is de Fender Mustang Micro zo ongeveer het beste wat je kan krijgen! (ik heb em ook :P )

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Wat @pinda powerrr zegt, maar als het per se een nieuwe moet zijn, zijn Squier Classic Vibe-modellen wel goed qua prijs/kwaliteit.

Modelling-versterkers zijn echt tamelijk goed geworden. Om te beginnen is zo’n mini-bakje prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 06-03-2024 16:14 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ligt er aan wat je wilt. Single coil, humbuckers, radius van het fretboard, wel of geen trem (ja dat kan voor 500 op een tele) etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Als je met muziek vanaf je computer wil meespelen en eventueel ook je gitaarspel wil kunnen opnemen, is een Scarlett Focusrite misschien ook interessant.

Zelf gebruik ik dat in combinatie met een modeler pedaal (Strymon Iridium).
Al zijn er tegenwoordig ook soortgelijke pedalen op de markt die al zo'n Focusrite-achige interface ingebouwd hebben

[ Voor 39% gewijzigd door hneel op 06-03-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:10
Sire is misschien ook wel een goeie in die prijscategorie? Heb er zelf geen ervaring mee maar als het niet perse een squier moet zijn (die zijn wel top van telecaster in die prijsrange)

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Moechy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:20:
Sire is misschien ook wel een goeie in die prijscategorie? Heb er zelf geen ervaring mee maar als het niet perse een squier moet zijn (die zijn wel top van telecaster in die prijsrange)
Ik heb een Sire H7 Larry Carlton signature en het is een be-lache-lijk goede gitaar voor die prijs!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX9LfVKtV0G3zSe5Twp8AAbi690=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5A5yFkjgTHdnXBQxyX1JJO0W.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:33
2e hands idd meer bang for the buck.
Ben benieuwd, Waarom een tele?

Reserveer wat geld voor t afstellen van je gitaar. Maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

pinda powerrr schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:22:
[...]

Ik heb een Sire H7 Larry Carlton signature en het is een be-lache-lijk goede gitaar voor die prijs!

[Afbeelding]
Ik heb er tijdens een meet op gespeeld and I approve this message _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:56:
[...]

2e hands idd meer bang for the buck.
Ben benieuwd, Waarom een tele?

Reserveer wat geld voor t afstellen van je gitaar. Maakt een wereld van verschil.
Een Tele is - objectief én subjectief - één van de meest stabiele en veelzijdige gitaren... ontstemt vrijwel niet (mits goed afgesteld natuurlijk) en oer en oerdegelijk, er zijn diverse modellen (SS / HS / HH / SH / P90, etc.).

Uiteraard zijn er alternatieven.

Ik zou een - 'instapmodel' PRS SE aanraden als dat binnen het budget zou vallen. En wat @pinda powerrr ook al aangeeft, een Sire is ook echt héél veel 'bang for buck', nieuw of tweedehands.

De vraag over/naar een Telecaster van @acidd91 is ook niet zomaar, denk ik, een bepaalde esthetiek kan ook belangrijk zijn, zeker voor je 'eerste gitaar'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31

MsD

Ik zou dus eerder een stratocaster model aanbevelen, liefst een hh-s-s, maar dat is natuurlijk mijn optiek.
Ik heb er nu weer eentje, een london city ding, en werkelijk een super ding. Kostte me 125 €. Geen seconde spijt van, speelt bijna alle strats onder de 500€ eruit. (vind ik, en mijn buurman is bijna jaloers, want zijn MiM is niet noemenswaardig beter...)

Versterkers is uiteraard net zo ingewikkeld. Je kan natuurlijk voor een eenvoudig multi effect gaan. Ik noem even een line6 pod oid. Ideaal voor de koptelefoon, en eventueel op elke goedkope versterker aan te sluiten, kan je voor een super simpel ding zonder gedoe gaan.
Ook zo'n (eenvoudig) ding als die fender mustang (oid) is uiteraard heel makkelijk.

De meeste multi effect dingen kan je ook als interface op de computer aansluiten, en dan genieten van alle extra's daarmee. Let daar wel even op bij aanschaf, dat dat dus kan. Je gaat er bijna spijt van krijgen als je daar later nog een interface voor wil aanschaffen. (mijn mening)

Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden, bijna teveel.

De tip om iets geld achter te houden voor een afstelbeurt kan ik wel be-amen.
Of zelf even lekker mee bezig gaan. Eenvoudig de aktie aanpassen en intoneren is niet echt heel erg moeilijk, en geeft zelfs een goedkope gitaar een speelwaardigheid die relevant is.

(oh, en het voordeel van een multieffect is dat je er ook bijna altijd een stem apparaat bij hebt, scheelt ook weer!)

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 12:46
MsD schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:17:
Ik zou dus eerder een stratocaster model aanbevelen, liefst een hh-s-s, maar dat is natuurlijk mijn optiek.
Ik heb er nu weer eentje, een london city ding, en werkelijk een super ding. Kostte me 125 €. Geen seconde spijt van, speelt bijna alle strats onder de 500€ eruit. (vind ik, en mijn buurman is bijna jaloers, want zijn MiM is niet noemenswaardig beter...)

Succes.
LC heeft daar ook een tele model van. Heb deze, ook voor ongeveer 125 gekocht, precies hetzelfde gevoel bij.

Ander nieuws. Zag de prijs van de Epiphone Dave Grohl signature: 1422 bij Thomann. vind het echt een heel tof model, maar toch wel een beetje prijzig. Het heeft wel USA electronica, maar nog steeds...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Dank voor alle reacties!
Tja, waarom een telecaster? Ik vind hem er vet uit zien, over het algemeen komt er een leuk geluid uit, en waarom niet? :-p

Ik zal jullie tips eens bekijken / opzoeken. Nog specifieke tips waar ik op moet letten bij aankoop van een tweedehandse? Ik zoek nu denk ik met name iets simpels en werkends, waar ik een aantal jaren mijn plezier uit kan halen. Een prachtige nieuwe met een hoger budget kan dan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

@acidd91 Kijken of de hals goed is (recht, geen reparaties) voor de rest kan er weinig kapot aan een tele.
Muziekwinkels verkopen ook tweedehands vaak, en dan krijg je 'm afgesteld met verse snaren mee.

Bij een tele even kijken of de snaren door de body lopen of eindigen op de brug. Doorlopend zou een betere sustain geven.

edit: Tele's komen (net zoals andere gitaren) met verschillende hals profielen. Lees je wat in en kijk of het goed voelt.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 07-03-2024 13:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
acidd91 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:25:
Dank voor alle reacties!
Tja, waarom een telecaster? Ik vind hem er vet uit zien, over het algemeen komt er een leuk geluid uit, en waarom niet? :-p

Ik zal jullie tips eens bekijken / opzoeken. Nog specifieke tips waar ik op moet letten bij aankoop van een tweedehandse? Ik zoek nu denk ik met name iets simpels en werkends, waar ik een aantal jaren mijn plezier uit kan halen. Een prachtige nieuwe met een hoger budget kan dan altijd nog.
Tele: prima hoor :).

2e hands: staat genoeg te koop in beginners/midden segment wat weinig gebruikt is. Hals recht, tuners zonder speling, geen gekraak als je aan de knoppen/schakelaar zit. Vers setje snaren& tas erbij zijn leuke extra's.

Fender MIM (made in mexico)
Squier
Harley Benton (huismerk Thomann, neem niet t allergoedkoopste model. Maar zitten serieus leuke gitaren bij voor weinig geld)

Er staat genoeg leuks op Marktplaats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
acidd91 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:25:
Dank voor alle reacties!

Als je bij iemand van ons in de buurt een tweedehandsje vindt, kun je altijd een beroep op iemand doen, vast wel iemand die kan helpen beoordelen.

Dit is een soort no-brainer... Harley Benton 'Telecaster' voor €50,-

https://www.marktplaats.n...d5-40b7-b8cf-0f41d851f9aa

En er is zo veel meer te vinden...

https://www.marktplaats.n...615-harley-benton-te-20hh

Voor €250,- is dit een hele mooie!
https://www.marktplaats.n...7a-4774-a6d1-8593379420a6

Alles >> https://www.marktplaats.n...-elektrisch/#q:telecaster|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:2651TC|searchInTitleAndDescription:true

En qua versterker: https://www.marktplaats.n...atana-50-gitaarversterker

De Boss Katana is wel een heel hoge 'bang for buck'-versterker, zoals veklen hier kunnen beamen.

https://www.marktplaats.nl/q/boss+katana/#sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:2651TC|searchInTitleAndDescription:true

@acidd91 genoeg keus dus.

O, @acidd91 deze is ook wel erg leuk: https://www.marktplaats.n...uier-telecaster-deluxe-cv

[ Voor 56% gewijzigd door Ramzzz op 07-03-2024 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 14:57

jantjeharing

Seriële monomanist

Ik werd even getriggerd door @MsD 's voorkeur voor HSS stratocasters.

Iemand wel eens gehoord van deze Dan Armstrong strat mod?:

https://ashbass.com/AshBa...l?armstrongstratvers.html

Met deze mod converteer je de onderste tone knop tot een blend knop (middelste wordt master tone) voor het in serie blenden van je middelste pickup. Ik gebruik hem zelf al jaren en begrijp eigenlijk niet waarom niet elk strat zo geschakeld wordt. ;)

De vijf standaard schakelopties:
5 - nek
4 - nek + middel parallel (humbucking)
3 - middel
2 - brug + middel parallel (humbucking)
1 - brug

Blijven namelijk ongemoeid. Hoe cool is dat?! Pas als je de blend knop gebruikt krijg je:
5 - nek + middel in serie (humbucking)
4 - nek + middel in serie uit fase
3 - middel
2 - brug + middel in serie uit fase
1 - brug + middel in serie (humbucking)

En alles daartussenin. Wil je bijvoorbeeld iets meer body voor de brug pickup, draai je de blend knop 10% bij.

Standje 1 en 5 met 100% blend levert niet letterlijk een humbucker geluid op hoor. Stel je meer de dikste versie van een (humbucking) single coil voor die je ooit gehoord hebt. 8) Hoge output, maar houdt toch een mate van strat-achtige transparantie.

Nota bene: Denk wel dat het met mijn stock 90's Squier Affinity pickups goed werkt omdat die geen hoge output van zichzelf hebben. Kan me voorstellen dat het 100% in serie geluid misschien wel erg donker wordt als je pickups van zichzelf al een hoge output/vettere klank hebben.
Wat betreft humbucking: Wel goed letten op de polariteit en windrichting van de pickups voor je alles weer vast soldeert.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
jantjeharing schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:35:
Ik werd even getriggerd door @MsD 's voorkeur voor HSS stratocasters.

Iemand wel eens gehoord van deze Dan Armstrong strat mod?:

https://ashbass.com/AshBa...l?armstrongstratvers.html

Met deze mod converteer je de onderste tone knop tot een blend knop voor het in serie blenden van je middelste pickup. Ik gebruik hem zelf al jaren en begrijp eigenlijk niet waarom niet elk strat zo geschakeld wordt. ;)

De vijf standaard schakelopties:
5 - nek
4 - nek + middel parallel (humbucking)
3 - middel
2 - brug + middel parallel (humbucking)
1 - brug

Blijven namelijk ongemoeid. Hoe cool is dat?! Pas als je de blend knop gebruikt krijg je:
5 - nek + middel in serie (humbucking)
4 - nek + middel in serie uit fase
3 - middel
2 - brug + middel in serie uit fase
1 - brug + middel in serie (humbucking)

En alles daartussenin. Wil je bijvoorbeeld iets meer body voor de brug pickup, draai je de blend knop 10% bij.

Standje 1 en 5 met 100% blend levert niet letterlijk een humbucker geluid op hoor. Stel je meer de dikste versie van een (humbucking) single coil voor die je ooit gehoord hebt. 8) Hoge output, maar houdt toch een mate van strat-achtige transparantie.

Nota bene: Denk wel dat het met mijn stock 90's Squier Affinity pickups goed werkt omdat die geen hoge output van zichzelf hebben. Kan me voorstellen dat het 100% in serie geluid misschien wel erg donker wordt als je pickups van zichzelf al een hoge output/vettere klank hebben.
Wat betreft humbucking: Wel goed letten op de polariteit en windrichting van de pickups voor je alles weer vast soldeert.
Deze kende ik nog niet. Standaard stratocaster schakel opties zijn beperkt. Bij mijn vorige gitaar had ik extra switch gemaakt om nek pickup bij te kunnen schakelen.

En bij andere HSS stratocaster met push pull pots diverse opties: nek bij schakelen, bridge humbucker split, bridge in/uit fase.

En bij mijn huidige SSS stratocaster heb ik freeway 10 standen schakelaar + Clapton mod. 10 standen is best leuk. En tegelijk met de huidige pickups (lace sensor blue/silver/red) eigenlijk nauwelijks behoefte aan ingewikkelde schakelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Ramzzz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Als je bij iemand van ons in de buurt een tweedehandsje vindt, kun je altijd een beroep op iemand doen, vast wel iemand die kan helpen beoordelen.

Dit is een soort no-brainer... Harley Benton 'Telecaster' voor €50,-

En er is zo veel meer te vinden...

https://www.marktplaats.n...615-harley-benton-te-20hh

Voor €250,- is dit een hele mooie!
https://www.marktplaats.n...7a-4774-a6d1-8593379420a6

Alles >> https://www.marktplaats.n...-elektrisch/#q:telecaster|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:2651TC|searchInTitleAndDescription:true

En qua versterker: https://www.marktplaats.n...atana-50-gitaarversterker

De Boss Katana is wel een heel hoge 'bang for buck'-versterker, zoals veklen hier kunnen beamen.

https://www.marktplaats.nl/q/boss+katana/#sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:2651TC|searchInTitleAndDescription:true

@acidd91 genoeg keus dus.

O, @acidd91 deze is ook wel erg leuk: https://www.marktplaats.n...uier-telecaster-deluxe-cv
Je gitaartips zijn nice.

Versterker: serieus 50 watt voor de thuisspeler?
Ik zou 10-15 watt nemen. Echt hard zat. En stuk handzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Je gitaartips zijn nice.

Versterker: serieus 50 watt voor de thuisspeler?
Ik zou 10-15 watt nemen. Echt hard zat. En stuk handzamer.
Ik zou voor de 50 watter gaan :)

Een katana heeft sowieso een power soak en weegt ook in 50 watt amper iets.

Maar het belangrijkste: Een 50 watter heeft ten opzichte van 10-15 watt ook vaak een grotere speaker wat het geluid en het laag sterk ten goede komt.

Ter illustratie: Ik heb hier een 45 watt buizenbak staan, die door zijn master prima op spraakvolume bruikbaar is zonder "iel" te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Ah, ok. Heb al tijd geen normale versterker meer thuis gebruikt.

Ik speel via Two Notes Le Clean tube preamp en gebruik de DI via de PA (en thuis in mijn XR18 mixer met monitor speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Boss katana 50w is perfect te doen voor thuis.
Mijn Marshall DSL 20w buizen iets minder aangezien die geen master heeft. 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

Moechy schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 01:01:
Boss katana 50w is perfect te doen voor thuis.
Mijn Marshall DSL 20w buizen iets minder aangezien die geen master heeft. 🙈
Je kan (eender welk) pedaaltje met een volume/level control in je effect loop plaatsen. Dan is dat de facto je master volume geworden.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
jantjeharing schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Je kan (eender welk) pedaaltje met een volume/level control in je effect loop plaatsen. Dan is dat de facto je master volume geworden.
Zo los ik het nu op inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Nog maar eens een gear-nerd video van Joe Bonamassa:

Ik heb Joe nog nooit zoveel horen vloeken tijdens een interview denk ik :o
De prijskaartjes van sommige instrumenten zijn gewoon wauw... gelukkig verdient Joe goed zijn brood bljikbaar :P

[ Voor 10% gewijzigd door Kapoen op 23-03-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Kapoen schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:33:
Nog maar eens een gear-nerd video van Joe Bonamassa:
[YouTube: "Buried in Gear" A Day at Nerdville with Joe Bonamassa]

Ik heb Joe nog nooit zoveel horen vloeken tijdens een interview denk ik :o
De prijskaartjes van sommige instrumenten zijn gewoon wauw... gelukkig verdient Joe goed zijn brood bljikbaar :P
Ja, als je naar de prijskaartjes van zijn concerten kijkt verklaart dat een hoop.

Schril contrast met toen ik hem nog voor 3 tientjes in de effenaar in Eindhoven heb gezien (zijn collectie was toen ook een stuk kleiner :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapoen
KnoxNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Ja, als je naar de prijskaartjes van zijn concerten kijkt verklaart dat een hoop.

Schril contrast met toen ik hem nog voor 3 tientjes in de effenaar in Eindhoven heb gezien (zijn collectie was toen ook een stuk kleiner :+ )
Interessant punt, de laatste twee keren (oa. vorig jaar) heb ik Joe zien spelen als headliner op festivals.
Daardoor viel de prijs van het ticket relatief mee, want ik kreeg uiteraard een hele dag (namiddag) muziek.

En je hebt gelijk, ik heb JB 14 jaar(?) geleden zien spelen in een zaal in Antwerpen voor relatief weinig geld.
Sterker nog, Joe zat toen buiten op het plein voor het Centraal Station straatmuzikant te spelen.
Ik denk niet dat hij toen al die Skinner burst LP van $265k in zijn arsenaal had ;)

*edit* toch even gekeken in mijn historiek van gekochtte tickets:
- dat optreden in Antwerpen was op 4 mei 2011 en kostte me €45 (wsl luxe zitplaats)
- ter vergelijking, een dag Gent Jazz (met volledige set van JB als headliner) kostte me €64 (staanplaats)

[ Voor 12% gewijzigd door Kapoen op 24-03-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Kapoen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Interessant punt, de laatste twee keren (oa. vorig jaar) heb ik Joe zien spelen als headliner op festivals.
Daardoor viel de prijs van het ticket relatief mee, want ik kreeg uiteraard een hele dag (namiddag) muziek.

En je hebt gelijk, ik heb JB 14 jaar(?) geleden zien spelen in een zaal in Antwerpen voor relatief weinig geld.
Sterker nog, Joe zat toen buiten op het plein voor het Centraal Station straatmuzikant te spelen.
Ik denk niet dat hij toen al die Skinner burst LP van $265k in zijn arsenaal had ;)

*edit* toch even gekeken in mijn historiek van gekochtte tickets:
- dat optreden in Antwerpen was op 4 mei 2011 en kostte me €45 (wsl luxe zitplaats)
- ter vergelijking, een dag Gent Jazz (met volledige set van JB als headliner) kostte me €64 (staanplaats)
Klopt helemaal, maar als je dus nu naar een show van hem gaat moet je niet schrikken als een ticket tussen de €120,- en €160,- kost......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
KnoxNL schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Klopt helemaal, maar als je dus nu naar een show van hem gaat moet je niet schrikken als een ticket tussen de €120,- en €160,- kost......
Maak daar maar € 180 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
118 hier.. Maakt blijft een smak geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-09 12:39
Niemand hier nog begonnen over de nieuwe Epiphone Custom Shop releases?
Open book headstocks, VOS finish, Gibson Custom Buckers en... een 355! Poeh... daar ga ik wel over twijfelen ;)

Ik weet dat er inflatie is en dat ze er veel ingestopt hebben, maar die Epi's gaan richting de 1,6k!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Linkser schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:25:
Open book headstocks, VOS finish, Gibson Custom Buckers en... een 355! Poeh... daar ga ik wel over twijfelen ;)

Ik weet dat er inflatie is en dat ze er veel ingestopt hebben, maar die Epi's gaan richting de 1,6k!
Even doorsparen en dan een echte wordt dan geen moeilijke opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-09 12:39
Ramzzz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:53:
[...]

Even doorsparen en dan een echte wordt dan geen moeilijke opgave.
Heb vorig jaar heel wat "echte" 335 in mijn handen gehad, maar nooit eentje gevonden die perfect was (voor bijna 4k!!). Ik denk serieus dat deze custom shops edities van Epi beter afgewerkt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Linkser schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:25:

In dit filmpje van de mafketels van Andertons TV meldden ze dat de pickups alleen al €(£) 500-600 kosten 8)7

Verder geen idee wat de meerwaarde is van zo'n dure pickups.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Kapoen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:27:
[...]

In dit filmpje van de mafketels van Andertons TV meldden ze dat de pickups alleen al €(£) 500-600 kosten 8)7
[YouTube: Gibson Custom Shop Specs in an Epiphone?! | New Epiphone 1959 Les Paul Standard!]

Meerwaarde is subjectief want geluid is subjectief, maar tussen pickups kan echt ontzettend veel verschil zitten hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
[...]

[YouTube: Gibson Custom Shop Specs in an Epiphone?! | New Epiphone 1959 Les Paul Standard!]

Heeeeej... dat zijn heul geen mafketels hè? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Ramzzz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:47:
[...]

Heeeeej... dat zijn heul geen mafketels hè? :-(
Ik doelde meer op de lollige sfeer die ze meestal neerzetten in hun video's :P
Dat was dus niet als sneer bedoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Kapoen op 04-04-2024 07:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

[...]
Als je het mij zou vragen:
Hoe duurder de pickup des te beter de maker je kan vertellen wat geluidstechnisch het signatuur is. Maar dat is al vanaf 100,- per pickup. Daaronder zal het bijna altijd een verassing zijn waar bijvoorbeeld de resonantiepiek zit, en hoe hoog die is.
Tenzij het een standaard betreft zoals de JB van Seymour Duncan. Die zal iets goedkoper zijn maar zijn zo veel voorbeelden en analyses van dat je kan weten waar je aan begint.
500,- slaat nergens op. Dan betaal je heel veel voor hype. Al dan niet 'vintage'.

Bedenk je goed dat het karakter van een pickup een optelsom is van zijn natuurkundige componenten: Weerstand, inductie en capaciteit. Dezen maken samen een low pass filter, high pass filter en resonantiepiek bij een bepaalde amplitude.
Deze factoren kán je beïnvloeden door de constructie van de pickup aan te passen en de marketing afdeling daar ronkende termen voor laten verzinnen. Dit is wat de fabrikant doet.
Maar zelf kan je ook weerstand, inductie en capaciteit 'tweaken' door weerstanden, spoelen of condensatoren te introduceren in het circuit. Dit gaat ten koste van een klein beetje amplitude (output), maar dat verschil is alleen waar te nemen bij heel radicale aanpassingen. Leuk projectje voor de gemiddelde Tweaker™ zou ik zeggen. ;)

In mijn ervaring is het enige in de signatuur van een pickup dat je op die manier niet kan beïnvloeden de 'sensing area'. Waardoor je van een humbucker (breed gebied) nooit een single coil (smal gebied) kan maken.

Bottom line is dat pickups zó simpel zijn in opzet dat alleen marketing er nog wat van kan maken. Getuige de prijs van andere laag voltage elektronische componenten die doorgaans niet in gitaren gebruikt worden. Laag voltage audio transformatoren á 3,50 per stuk bijvoorbeeld. Kunnen ook duizenden windingen op zitten.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@jantjeharing mooi verwoord en ook hoe ik erover denk. Leuk dat je de transformator aanhaalt, in principe scheelt die niet veel van een pickup of een tandenborstel inductie oplader.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Linkser schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:55:
[...]

Heb vorig jaar heel wat "echte" 335 in mijn handen gehad, maar nooit eentje gevonden die perfect was (voor bijna 4k!!). Ik denk serieus dat deze custom shops edities van Epi beter afgewerkt zijn...
Ik kom ze regelmatig voor rond de € 2.500 tegen hoor. Dat zet wel stevig af tegen die Epi's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anie
Die custom buckers hebben mij nog nooit teleurgesteld. Hoop gitaren hier gehad waar ze in zaten. Wat mij betreft wat fijner dan die calibrated T types die ze tegenwoordig ook leveren. Maargoed, kwestie van smaak en vergeleken met een hoop anderen hier ben ik toondoof.

Gibson staat inderdaad niet bekend om hun feilloze afwerking, maar ik zou ook geen blind vertrouwen hebben in epi.
Als je het geld kunt missen, zou ik altijd voor een tweedehands Gibson gaan. Dan heb je the real deal en die verkoop je evt weer voor hetzelfde geld. De markt op gaan met een 2e hands epi is toch anders...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Jullie hebben er verder niks aan, maar ik kan inmiddels soepeltjes de intro van Hotel California spelen na een paar dagen oefen. Wat blijft muziek maken toch machtig mooi :)

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12
Dean Martin schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 18:40:
Jullie hebben er verder niks aan, maar ik kan inmiddels soepeltjes de intro van Hotel California spelen na een paar dagen oefen. Wat blijft muziek maken toch machtig mooi :)
Altijd goed om te horen dat er iemand er plezier aan beleeft met het maken van muziek.
Ben zelf bezig met het thema van: The Good, The Bad and The Ugly. Heb het grotendeels in de vingers, behalve het laatste stukje. Dat is nogal snel en vereist nog wat oefening.

apollo13

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Jullie hebben er niks aan maar ik probeer Iris van go go dols te spelen in BGGGGG stemming te spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
goddegoddeot schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:49:
Jullie hebben er niks aan maar ik probeer Iris van go go dols te spelen in BGGGGG stemming te spelen ;)
Ik heb inderdaad eens gelezen dat de frontman van Goo Goo Dolls (John Rzeznik?) met dat soort rare tunings speelt, veel plezier en succes ermee _/-\o_

*edit* is zo'n tuning makkelijk te verkrijgen zonder dat je de nek van de gitaar/trussrod moet afstellen?

[ Voor 12% gewijzigd door Kapoen op 08-04-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Kapoen schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:00:
[...]

Ik heb inderdaad eens gelezen dat de frontman van Goo Goo Dolls (John Rzeznik?) met dat soort rare tunings speelt, veel plezier en succes ermee _/-\o_

*edit* is zo'n tuning makkelijk te verkrijgen zonder dat je de nek van de gitaar/trussrod moet afstellen?
De neck heb ik niet aangepast. De E snaar naar de B en de A naar de G zorgt er voor dat het rammelt. Ik krijg het ook niet helemaal scherp gestemd, maar ook dit alles is nou juist de charme (karakter?) van de stemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Dat is wel een ding met die alternatieve stemmingen. Vooral de dikkere snaren worden erg slap als ik ze lager tune. Wat is de remedie? Dikkere snaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Dikkere snaren en hals aanpassen. Of een beetje cheaten en een drop pedal gebruiken.
Mijn Ibanez staat in Drop C maar met het drop pedal haal ik makkelijk zonder latency B-standard en Drop B. (Parkway drive speelt hier veel in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Momenteel probeer ik Creeping Coastline of Lights van Mark Lanegan te spelen. Het is een nummer in G mineur, met daarbij nog 2 majeur akkoorden (Bb = III en Eb = VI).

Vooral het mineur akkoord was een struikelblok.
Ik heb het misschien al eens eerder verteld, maar ik ben als gitarist een soort herintreder. Omdat het me destijds niet lukte om barre akkoorden te leren, heb ik me een eigen stijl aangeleerd, met de duim over de laagste snaar/snaren. Vanaf dat moment kon ik de E-shape en de A-shape op elke positie op de nek spelen, maar dan wel alleen in majeur.

Sinds ik weer opnieuw begonnen ben hink ik op 2 gedachten: nu opnieuw alles op de juiste manier leren, of doorgaan op de manier waar ik al zo lang bezig ben geweest. Ik probeer het nog steeds allebei, en zo heb ik het nu toch onder de knie gekregen om een E-shape minor op de duim-manier te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@hneel lastig om antwoord op te geven, als je blij bent met je eigen stijl (en accepteerd dat je sommige akkoorden niet gaat redden) zou ik lekker doorgaan zoals je gewend bent - hey - Jeff Healey deed het ook op eigen wijze.

Wil je spelen zoals bepaalde gitaristen - dan zul je niet ontkomen aan hun speelwijze

/opendeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Speelde jimi hendrickx ook niet op die manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Moechy schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:02:
Speelde jimi hendrickx ook niet op die manier?
Ja, hij dan dan ook onder andere hele grote handen zo gaat het verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 22:50
Met je duim over de hals spelen is gewoon een valide vorm van techniek die je ook weer andere mogelijkheden geeft, dus gewoon lekker doen. Daarnaast loont het ook gewoon om die barré-akkoorden wel te leren, dus ook dat gewoon lekker doen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

Ook als je barré akkoorden makkelijk kan pakken is het "duim over hals" alternatief erg aantrekkelijk als je drie sets op een avond moet spelen.
Uiteindelijk gaat het er ook om dat je zo relaxed mogelijk door de stof heen komt. Dat komt je spel alleen maar ten goede. En een barré kost nou eenmaal altijd meer kracht dan de alternatieven met je duim.
Maar eens met @Wormaap, blijft wel handig om het in je vingers te hebben. Soms heb je zes snaren tegelijk nodig voor effect..

@hneel: Mineur akkoorden met je duim (op de E snaar) kan ook prima hoor. Maar kostte mij ook wat langer dan de majeur varianten om vlot te pakken.

Daarnaast is fretten met je duim ook heel handig als je meer wilt spelen met voice leading, slash akkoorden en shell voicings. Je hebt vaak een vinger vrij voor upper extensions en andere embellishments.
En niet alleen in jazz. Succes met Little Wing, als we het toch over Hendrix hebben, zonder je duim.

(Excuses voor alle Engelse termen, weet meestal de Nederlandse termen niet. Ben (ook) van de Youtube school.) :P

[ Voor 6% gewijzigd door jantjeharing op 11-04-2024 10:18 ]

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Over duimgebruik gesproken...
Dat is eigenlijk het enige wat mist in het plaatje, de rest van de vingers is wel redelijk on point :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqTvIu1rT5f07k8OKHLk-JK30Qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0qVD9NFFrSGpvv1BZkxlOhJr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiAB353WmiyDENMcV9HC6eLBf-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ONcikhyH9WnVzUXb22URAT1J.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ach in jazz is niks fout toch? 😅

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 17:58
Ik ben nieuw in dit draadje, maar ga hem nu vast volgen.

Afgelopen weken heb ik met het idee gespeeld om (weer) gitaar te gaan spelen. Geïnspireerd door Bill & Ted's Excellent Adventure kocht ik op 11-jarige leeftijd een elektrische gitaar voor 100 gulden. Zag er cool uit, maar klonk en speelde voor geen meter (los van mijn eigen gebrek aan skills). Daardoor bleef het bij enkele akkoorden en een (zeer) eenvoudig rifje.

Inmiddels zijn we ruim 30 jaar verder, heb ik de afgelopen jaren (met meer succes) toetsen gespeeld, maar bleef "gitaar spelen" kriebelen. De afgelopen weken werden de kriebels wat erger, dus ben ik eens wat gaan rondkijken en inlezen en afgelopen weekend de knoop doorgehakt en een gitaar gekocht. Dat is uiteindelijk een Yamaha Pacifica 112VMX geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRwIlHcYTE23ynrn6aIQ9N1buS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHHmh2FsbpZeYvImFiWY1UbS.jpg?f=fotoalbum_large

Als versterker heb ik gekozen voor een Spark Go. Enerzijds om op de bank te kunnen gebruiken om op bescheiden volume te oefenen, al dan niet met een koptelefoon op en anderzijds om hem tzt aan te sluiten op de studio monitors en/of laptop icm Cubase. En ook een beetje omdat ik een zwak heb voor gadgets... Mogelijk komt later nog een investering in een grotere/betere versterker, maar eerst ga ik flink oefenen.

Eerste ervaringen, met name met de Pacifica, zijn erg positief. Het "gevoel" is een wereld van verschil met het oude beestje. De afwerking van de hals vergeleken met mijn oude gitaar is van een heel andere orde. Ook de snaren trillen niet steeds tegen de fretten. Het nodigt uit om te blijven pingelen ipv te stoppen door wat storende ergernissen.
Daarnaast doet de Spark Go qua geluid wat je van zo'n apparaatje mag verwachten en dan nog iets meer. Valt dus zeker niet tegen. Ook niet in vergelijking met de grotere, maar goedkope/zeer matige gitaarversterker die ik vroeger gebruikte. Al met al dus erg tevreden met deze starterset.

Ik overweeg wat gitaarlessen te gaan volgen om de hobby een kickstart te geven, maar met een druk gezinsleven met kleine kinderen is daar nu weinig ruimte voor. Ik ga daarom in elk geval beginnen met (youtube)tutorials, dus mocht iemand tips hebben voor een kanaal, dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
@KlaasjeNL Justin Guitar is een YT-kanaal waar veel mensen hun gitaarcarrière mee beginnen, dus die zou je eens kunnen bekijken :) Paul Davids heeft ook een hoop leuke dingen. En dan zijn er nog 10000, maar dat zijn in ieder geval twee goede plekken om eens te beginnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Wormaap schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:58:
@KlaasjeNL Justin Guitar is een YT-kanaal waar veel mensen hun gitaarcarrière mee beginnen, dus die zou je eens kunnen bekijken :) Paul Davids heeft ook een hoop leuke dingen. En dan zijn er nog 10000, maar dat zijn in ieder geval twee goede plekken om eens te beginnen :)
Justin Guitar ziet er meteen goed uit. Ga ik daar eens beginnen, al is het alleen al omdat hij les 1 aftrapt met "Thank you for choosing me as your guide on this most excellent adventure." Dankjewel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QEHuQJfk8ce008Sgq2YUKooqaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YcutGkh2ys7CplDQFF80StqN.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door KlaasjeNL op 16-04-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@KlaasjeNL en die pacific serie heb ik nog nooit in handen gehad, maar ik hoor er alleen maar goede verhalen over.
Succes, je hebt al een kleine studio denk ik tussen de lijnen te lezen, dan heb je ook wel een DAW wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
franssie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:04:
@KlaasjeNL en die pacific serie heb ik nog nooit in handen gehad, maar ik hoor er alleen maar goede verhalen over.
Succes, je hebt al een kleine studio denk ik tussen de lijnen te lezen, dan heb je ook wel een DAW wellicht?
Op basis van die positieve verhalen/reviews heb ik voor de Pacifica gekozen. De Squier Affinity was ook nog een serieuze optie als beginnersgitaar. Die is mogelijk wat "spannender", maar de QC bij Yamaha schijnt een stuk beter/constanter te zijn. Uiteindelijk gaven de looks overigens de doorslag.

Ik werk inderdaad in Cubase. Dat deed ik vroeger al wat en vorig jaar heb ik dus weer een oude hobby opgepakt. En sindsdien besef ik eigenlijk hoe erg ik het heb gemist om muziek te maken en het creatieve brein te prikkelen. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

KlaasjeNL schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:09:
[...]

Op basis van die positieve verhalen/reviews heb ik voor de Pacifica gekozen. De Squier Affinity was ook nog een serieuze optie als beginnersgitaar. Die is mogelijk wat "spannender", maar de QC bij Yamaha schijnt een stuk beter/constanter te zijn. Uiteindelijk gaven de looks overigens de doorslag.

Ik werk inderdaad in Cubase. Dat deed ik vroeger al wat en vorig jaar heb ik dus weer een oude hobby opgepakt. En sindsdien besef ik eigenlijk hoe erg ik het heb gemist om muziek te maken en het creatieve brein te prikkelen. ☺️
In cubase kan je dacht ik ook digitale effecten (reverb, flanger, fuzz etc toevoegen) maar DAW is niet mijn afdeling, maar het is wel leuk om daar mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
franssie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:25:
[...]

In cubase kan je dacht ik ook digitale effecten (reverb, flanger, fuzz etc toevoegen) maar DAW is niet mijn afdeling, maar het is wel leuk om daar mee te spelen.
Klopt, maar eerst "even" leren spelen... 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moechy
Martyschwarz is ook een goede om te leren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik zou zeggen, @KlaasjeNL, kijk ook vooral even wat @Luapper in petto heeft, ‘koopt Nederlandschen waer’… :9 sowieso de moeite waard om zijn kanaal te volgen voor interessante content.

Bijvoorbeeld waar hij hier mijn absolute gitaargod ontmoet:

https://youtube.com/@PaulDavids?si=MtFC3aHdhY2rafxz

Gisteren samen met @pinda powerrr naar het concert van Julian Lage in LantarenVenster (R’dam), vrij onnavolgbare, maar toch toegankelijke jazz in gitaartrio-vorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhSlO7x3eBM-B3SKStHVFNbj5PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JG4ajFnsyYXGmFjoKlijinUN.jpg?f=fotoalbum_large

Daar waren de nodige gitaarafficionado’s - hoe kan het ook anders - en we hebben even, totaal niet star struck :+ , Paul Davids aangeschoten om even de hand te schudden.

Als gewone sterveling is dat best een eer, een dergelijke BN’er (in de gitaarwereld onbetwist) ‘in the flesh’ tegen te komen, en het ook even over de muziek van de avond te hebben. Waar hij gewoon even de tijd voor nam.

Een druk bezet man, die zich vrij geregeld begeeft onder de gitaarcelebs van de wereld. Maar toch zo gewoon gebleven… :+

Was leuk je eens te ontmoeten, Paul! ;)

En hij vertelde dat hij gisteren dus Julian Lage bij hem langs heeft gehad, dat zou - spoiler alert - zomaar binnenkort op YouTube langs kunnen komen.

Ik zou vooral Julian Lage eens opzoeken op YouTube. Fantastisch!

[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 17-04-2024 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik volg al een tijdje deze kerel op Youtube. Die heeft ook af en toe wel leuke tips.

https://www.youtube.com/@GitaarTrainingStudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Nu ik elke dag trouw de turorials van Justin Guitar volg, ben ik even benieuwd of het zinvol is om de snaren op voorhand te vervangen. De specs van de stock snaren weet ik niet, maar ik begrijp dat ze vrij goedkoop zijn. Nu heb ik op reserve een paar sets Ernie Ball regular slinky's 10-46 gekocht.

Heeft het zin om nu op voorhand alle snaren te vervangen en ga ik dan iets merken van beter geluid/betere speelbaarheid? Of heeft het weinig zin en kan ik beter wachten tot de eerste dunne E-snaar breekt en dan alles in 1 keer vervangen?

Waarschijnlijk is dit heel persoonlijk, maar ik vind het zonde om alles voor niets te wisselen en daarmee snaren weg te gooien die net zo prima spelen en klinken als de slinky's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

KlaasjeNL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:33:
Nu ik elke dag trouw de turorials van Justin Guitar volg, ben ik even benieuwd of het zinvol is om de snaren op voorhand te vervangen. De specs van de stock snaren weet ik niet, maar ik begrijp dat ze vrij goedkoop zijn. Nu heb ik op reserve een paar sets Ernie Ball regular slinky's 10-46 gekocht.

Heeft het zin om nu op voorhand alle snaren te vervangen en ga ik dan iets merken van beter geluid/betere speelbaarheid? Of heeft het weinig zin en kan ik beter wachten tot de eerste dunne E-snaar breekt en dan alles in 1 keer vervangen?

Waarschijnlijk is dit heel persoonlijk, maar ik vind het zonde om alles voor niets te wisselen en daarmee snaren weg te gooien die net zo prima spelen en klinken als de slinky's.
Zou ik ook zonde vinden hoor. Mits ze nog niet geoxideerd zijn natuurlijk. Als het betere speelbaarheid is waar je naar op zoek bent, zou ik zeggen eerst even een goede setup (laten) doen. Kan ik je wel wegwijs in maken als je dat interessant vindt. (Op locatie in Amsterdam)

Verder vind ik zelf 0.010 snaren wel pittig dik op een mensuur van 25,5 inch (zeg maar strat lengte). Dat vraagt meer van de setup van de gitaar en kracht in je vingers dan 0.009 of 0.008.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ach, wat grappig! Nooit geweten dat Paul Davids hier ook op tweakers zat/zit...

Regelmatig videos van hem bekeken en nog steeds af en toe, los van dat hij natuurlijk enorm goed kan spelen ook leuke en interessante content. Mooi dat het hem gelukt is dit zo door te zetten en zo succesvol te zijn.

@KlaasjeNL Zou ze er lekker nog even op laten zitten hoor, in het slechtste geval worden ze wat doffer ofzo. Als je echt net nieuwe erop hebt zitten hoor je dat wel maar heb het idee dat dat effect vrij snel minder wordt.

Zolang ze nog niet roesten, stroef aanvoelen, lekker nog ff laten zitten imo.

[ Voor 33% gewijzigd door m0ridin op 18-04-2024 14:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapoen
jantjeharing schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:36:
[...]

Verder vind ik zelf 0.010 snaren wel pittig dik op een mensuur van 25,5 inch (zeg maar strat lengte). Dat vraagt meer van de setup van de gitaar en kracht in je vingers dan 0.009 of 0.008.
Wat dat betreft vind ik het citaat van Billy Gibbons in dit filmpje (timestamp 06:45) zo leuk:

Ook het respect dat hij betuigt aan BB King is heel mooi _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

007 heb ik ook op mijn semi hollow, speelt prima

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dWXfG_1HKxBZzVCL61Cei1F7TU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P6IyJcr25zAVAq7gSzYcuwkr.webp?f=user_large

Op de rest .10

[ Voor 70% gewijzigd door franssie op 18-04-2024 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
jantjeharing schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:36:
[...]

Zou ik ook zonde vinden hoor. Mits ze nog niet geoxideerd zijn natuurlijk. Als het betere speelbaarheid is waar je naar op zoek bent, zou ik zeggen eerst even een goede setup (laten) doen. Kan ik je wel wegwijs in maken als je dat interessant vindt. (Op locatie in Amsterdam)

Op al mijn gitaren ligt 0.010 , buiten mijn ibanez. Daar ligt 0.011 - 0.52 op voor drop C.

Kwestie van gewenning denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
.10 op alles elektrich, .12/13 op akoustisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Oh, hier ook op bijna alles (electrisch) 0.009 tegenwoordig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
KnoxNL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:08:
.10 op alles elektrich, .12/13 op akoustisch
Ik ook, maar na deze video was ik wel hard aan het peinzen over terugschroeven… 0.09 vond ik vroeger echt helemaal niks.

Sinds ik 0.10 gebruik heb ik ook nevernooit geen snaarbreuk meer gehad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Snaarbreuk heb ik ook veel minder dan 30 jaar geleden, los dat ik minder speel denk ik dat de staal kwaliteit ook enorm is verbeterd. Ook veel minder last van roest namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing

jantjeharing

Seriële monomanist

franssie schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:34:
Snaarbreuk heb ik ook veel minder dan 30 jaar geleden, los dat ik minder speel denk ik dat de staal kwaliteit ook enorm is verbeterd. Ook veel minder last van roest namelijk.
Hear, hear. Breek mijn 0,008's eigenlijk nooit meer. Is vast niet alleen techniek. :P

Mensuurlengte is wel heel relevant in deze. Tussen 'Fender'-lengte (25,5 inch) en 'Gibson'-lengte (24,75 inch) zit wel een snarenmaatje. Ik heb 0,008 op mijn strat en 0,009 op mijn SG. Komt qua speelgevoel heel erg overeen.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

10.5 zei de gek :+ Op alle elektrische gitaren, Strat en Semi Hollow, alleen op de Tele heb ik .10 Super Slinky

Afbeeldingslocatie: https://www.reidmusic.com/cdn/shop/products/fender_3250lr_large_1_5_grande.jpg?v=1616769473

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Mijn akoestische westerns zijn alledrie voor een afstelbeurt buiten de deur, daar komen op de Guild GAD-25 Dreadnought en de Guild M-120E Concert allebei Elixir Nanoweb Phosphor Bronze 0.11 (-52), en op de Telecoustic komt een setje Elixir Nanoweb Phosphor Bronze 0.10 (-0.47).

Benieuwd of met name de Dreadnought en Telecoustic na een afstelbeurt lekkerder gaan spelen.

De Concert was eigenlijk grotendeels perfect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
Ik heb eigenlijk altijd met .010 snaren gespeeld op al mijn gitaren (tele/strat/LP/akoestisch), en jammer genoeg nog nooit overwogen om ook eens met een andere snaardikte te experimenteren.

Misschien moet ik wel eens bekijken of dunnere snaren iets voor mij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:26:
Ik heb eigenlijk altijd met .010 snaren gespeeld op al mijn gitaren (tele/strat/LP/akoestisch), en jammer genoeg nog nooit overwogen om ook eens met een andere snaardikte te experimenteren.

Misschien moet ik wel eens bekijken of dunnere snaren iets voor mij zijn.
Zeker na die test-sessie van Rick Beato, ben ik eigenlijk wel heel benieuwd. Ik denk dat ik mijn Tele er eens mee ga bespannen.

Ik was altijd bang dat de gitaar met minder dan 0.10 te fijn besnaard zou zijn, voor mijn specifieke vorm van lompheid.

Maar dat kan eigenlijk gewoon niet waar zijn.

>> Ramzzz in "Het Grote Gitaartopic - deel 8"

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 20-04-2024 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik moest toen ik van .10 naar .07 ging de hals iets losser zetten, kwart slag, misschien een derde. Dan even een nacht de tijd geven om te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Zelf vind ik 10 en 11 gewoon prettiger spelen dan 9. De weerstand die de snaren geven bij het benden voelt voor mij prettiger, en een goede sound begint met goed spelen :) 8 heb ik nooit geprobeerd, maar ik gok dat dat niet ineens magisch beter voelt als ik 9 al te slap vind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit lager dan 0.010 gespeeld heb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Vakantiegeld kickje :+

Ondanks voornemens iets minder impulsief te werk te gaan net toch maar de spark go besteld, idee is een enorm laagdrempelige en portable oefenamp (heb nu een fender mustang micro die ik op een UE mini boom aan kan sluiten maar die werken toch niet heel soepel samen.

Dus dit lijkt me een mooie oplossing, ook veel positieve reviews (korreltje zout natuurlijk) en te gebruiken als losse portable speaker voor muziek.

Nou ja, voor die 130 euro absoluut het proberen waard en anders kan hij weer terug naar bax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:06
m0ridin schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:14:
Oh, hier ook op bijna alles (electrisch) 0.009 tegenwoordig...
Ik ben ook recent over gegaan van 10 naar 9.
De dunnere snaren spelen lekker makkelijk, maar bij de E en A snaar (2 dikste) krijg ik vaak wat buzz als ik bijvoorbeeld power chords speel.
De nek heb ik afgesteld, en ook de actie is niet te laag, 2,25mm bij de 12e fret.
Hoort een beetje buzz erbij? Of moet ik nog wat verder tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
roltor schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Ik ben ook recent over gegaan van 10 naar 9.
De dunnere snaren spelen lekker makkelijk, maar bij de E en A snaar (2 dikste) krijg ik vaak wat buzz als ik bijvoorbeeld power chords speel.
De nek heb ik afgesteld, en ook de actie is niet te laag, 2,25mm bij de 12e fret.
Hoort een beetje buzz erbij? Of moet ik nog wat verder tweaken?
Kan zijn dat er een fret net wat hoger is oid? Maar dunnere snaren zal iets meer 'flappy' zijn dus tja... kan idd een gevolg zijn misschien?

*Edit*

Net de spark go ontvangen, wat een leuk apparaatje wel :)

Komt nog een verbazingwekkend geluid uit voor zo'n klein speakertje, weet niet helemaal of het echt helemaal ok is als bluetooth muziek speakertje (maar denk voor mij wel, gebruik het amper en ben niet heel veeleisend wat dat betreft en ach... klinkt eigenlijk best prima) maar als combi met gitaar-amp en reis apparaatje... dikke prima.

Maar ok, dat is op basis van 15 a 30 minuten, van t weekend mar eens meer klooien.

[ Voor 29% gewijzigd door m0ridin op 24-05-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 16:35
Vraagje voor de kenners, ik ben sinds kort mijn "carriere" as basgitarist weer begonnen met spelen op mijn bas die ik in 1993 gebruikt heb gekocht. Ik wil gewoon wat aanrommelen met Rocksmith op de pc en wellicht ooit met wat vrienden samen spelen maar niets serieus. Ik kan net Nirvana meespelen, alles complexer dan dit zal ik moeten gaan leren. Maar daar heb ik ook echt wel zin in. Ik wil dit doen op een betere bas dan mijn 40 jaar oude apparaat, vooral iets wat ik beter kan afstellen zodat de snaren niet zover van de frets afstaan en met hopelijk wat betere pickups. Ik zoek ik leuke 4 string om dit op te doen, ik ben 2 meter en heb een forse handen dus ik wil een bas die daar een beetje bij past, geen kleintje en geen super smalle nek. Ik heb een budget van rond de 300-350 max voor alleen de bas. Ik heb een lichte voorkeur voor PJ maar een P is ook okay. Wat zouden jullie adviseren?
Pagina: 1 ... 87 ... 98 Laatste