Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:53
En nog tips mbt impedantie?

Aan de ene kant lees ik 'lage impedantie want anders moet je het volume ver opendraaien om bruikbaar te zijn', tegelijk lees ik ook 'hoge impedantie want dan moet je het volume verder open draaien en komen de modellen meer tot hun recht'.

De meeste modellen zie ik dan of in 80 ohm of in 250 ohm... Ik begrijp dat hogere ohm betekent dat ze meer power nodig hebben om (goed) te werken, tegelijk lees ik eigenlijk steeds dat ze geen issues opleveren met guitar-(al-dan-niet)-headphone-amps.

Hooguit voor 'normale' apparaten zou het een dingetje kunnen zijn?

Dus studio/specifiek werk, 250ohms... Meer algemeen gebruik, 80 ohms (geen idee of ik ze uberhaupt voor smartphone of laptop zou WILLEN gebruiken maar ach, de optie is misschien wel fijn)

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Arquero schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:53:
Vraagje aan de mensen die veel mee moeten zeulen soms: woensdag moet ik naar een dealer in Luxemburg en dan wil ik ongeveer 6 gitaren meenemen, plus een versterker, paar pedalen, etc.
Nu zit ik er aan te denken om iets van een steekkarretje te kopen om alles daar op te laden, liefst eentje met een wat langere schep zodat er wat meer gitaren oppassen.
Heeft iemand een aanrader hiervoor, of misschien nog een andere oplossing?
Portable bolderwagen? Opvouwbaar of zo?

Steekwagen betekent vastzetten - alles is glad en er zijn vast drempels…

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Ramzzz
  • Niet online
TunderNerd schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:57:
Overigens, na alles over het kopen van gitaren, ben ik juist de tegengestelde beweging aan het doen... Ik ben aan het verkopen! Waarom? Ik speel eigenlijk maar op 3 gitaren. De overige 5(!) staan weemoedig stof te vangen. Wat opvalt: er zijn maar 2 categorieën:

-Top of the hill: verkoopt goed via FB, MP geeft vooral "cheapskates". Mensen weten wat het is/ wat ze willen, het juiste model/ merk ben je in no-time kwijt voor een goede prijs
- Rest: gaat beter via MP, want FB publiek zoekt gericht naar "goede" instrumenten

Zo is er net een JB signature uit gegaan waar je duidelijk de splitsing zag. Het was vooral zoeken naar de persoon die de daadwerkelijke waarde kent & wilt kopen. Al met al geen fijne ervaring wanneer mensen 100 euro voor een van je kindjes bied. Doet toch een beetje pijn. Waar verkopen jullie & met welk resultaat/ gevoel?
Ik heb wel goede ervaringen met kopen én verkopen op MP.

Wees specifiek, geef aan dat je weet wat alles waard is, vraagprijs al dan niet onderhandelbaar moet je zelf weten, maar wanneer NOTK met een duidelijke ‘ik reageer niet op onzinbiedingen’.

Maak voldoende duidelijke foto’s per gitaar.l, goede info en aanduiding van wat het is, jaartal, land van herkomst, etc.

1 gitaar per advertentie betekent betaalde advertenties of geduld, alles in 1 advertentie geeft extra werk (bijhouden wat er nog is), overzicht is minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 13-11-2023 16:44 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
m0ridin schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:37:
En nog tips mbt impedantie?

Aan de ene kant lees ik 'lage impedantie want anders moet je het volume ver opendraaien om bruikbaar te zijn', tegelijk lees ik ook 'hoge impedantie want dan moet je het volume verder open draaien en komen de modellen meer tot hun recht'.

De meeste modellen zie ik dan of in 80 ohm of in 250 ohm... Ik begrijp dat hogere ohm betekent dat ze meer power nodig hebben om (goed) te werken, tegelijk lees ik eigenlijk steeds dat ze geen issues opleveren met guitar-(al-dan-niet)-headphone-amps.

Hooguit voor 'normale' apparaten zou het een dingetje kunnen zijn?

Dus studio/specifiek werk, 250ohms... Meer algemeen gebruik, 80 ohms (geen idee of ik ze uberhaupt voor smartphone of laptop zou WILLEN gebruiken maar ach, de optie is misschien wel fijn)
Ik heb twee verschillende koptelefoons van 250 een dt 770, 250ohm, een dt 1770 pro, ook 250ohm, en een akg 241 van 50 ohm en nog wat cheap ass 16 ohm dingen.

De 250 ohm werken allemaal prima op een laptop, daar werken ze precies zoals een "normale" 16ohm koptelefoon. Het verschil komt zodra je ze op een mustang micro ed. gaat aansluiten. Daar merk je dat je met 250ohm meer controle heb over het volume.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:59

franssie

Save the albatross

Wel een leuke discussie over ampless spelen. Ik heb Line6 Pocket Pod, en dat gaat met een SUPERLUX HD-668 B best aardig, moet die software nog onder de knie krijgen.
Maar ik denk er ook steeds aan om eens wat meerdere tracks te willen spelen/opnemen en dat ding (hoe goed het ook is) ondersteunt geen opnames met DAW.
Dus nu zit ik ook schuin te kijken naar een sound capture ding, zoals deze https://www.bax-shop.nl/e...2-out-usb-audio-interface
Daar zit dan ook Digital Audio Workstation (DAW) / sim software bij ( https://focusrite.com/software/hitmaker-expansion) en lijkt ook te werken met Garageband van Apple. Iemand tips wel/niet?

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 13-11-2023 18:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 19:36
franssie schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:31:
Wel een leuke discussie over ampless spelen. Ik heb Line6 Pocket Pod, en dat gaat met een SUPERLUX HD-668 B best aardig, moet die software nog onder de knie krijgen.
Maar ik denk er ook steeds aan om eens wat meerdere tracks te willen spelen/opnemen en dat ding (hoe goed het ook is) ondersteunt geen opnames met DAW.
Dus nu zit ik ook schuin te kijken naar een sound capture ding, zoals deze https://www.bax-shop.nl/e...2-out-usb-audio-interface
Daar zit dan ook Digital Audio Workstation (DAW) / sim software bij ( https://focusrite.com/software/hitmaker-expansion) en lijkt ook te werken met Garageband van Apple. Iemand tips wel/niet?
Die 'Hitmaker Expansion' is geen DAW, maar een set plugins voor in een DAW. Die kun je dan wel weer in Garageband (of elke andere DAW) gebruiken. Die Scarlett is verder een prima audio interface. Ik zou alleen wel overwegen of je niet toch één maatje groter zou gaan. Je hebt op die wel twee inputs, maar maar één mic in. Dus als je een keer een akoestische gitaar in stereo wil opnemen zit je alweer te kijken. Voor die paar tientjes meer zou ik zelf de 2i2 nemen, of je moet écht zeker weten dat je nooit zo'n soort opname wil maken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wormaap Stereo is een goede waar ik niet aan gedacht had, niet dat ik veel stereo effecten heb (eentje dacht ik sinds kort) - Dank!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wormaap
franssie schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:53:
@Wormaap Stereo is een goede waar ik niet aan gedacht had, niet dat ik veel stereo effecten heb (eentje dacht ik sinds kort) - Dank!
Om een stereo-effect voor elektrische gitaar in een interface te pluggen heb je weer twee instrument-inputs nodig. Of één instrument input en een mic-input waar je een DI-box inprikt. Of twee mic-inputs met DI-boxen. Tenzij je een full-on modeler hebt, dan wordt het weer een ander verhaal :+
Met minimaal twee mic-ins heb je in ieder geval altijd opties zonder dat je je interface hoeft te vervangen.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:27

hneel

denkt er het zijne van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FYsFHIUF_cxBeoU7dgyNMbHNNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MFG3E26tgRvGU3PjwqoH9ovQ.png?f=user_large

Met zo'n ingang kan je allebei aansluiten. Zowel XLR als 6.3 jack.

• Wormaap
hneel schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:44:
[Afbeelding]

Yep, en bij de Scarlett 2i2 kun je fijn per ingang kiezen of je hem als instrumentingang gebruikt. Want dat de aansluiting fysiek het zelfde is betekent niet automatisch dat'ie ook geschikt is om een gitaar rechtstreeks in te steken. Mijn RME FireFace 800 heeft bijvoorbeeld 10 jack-ingangen, waarvan er maar één geschikt is om een gitaar rechtstreeks in te pluggen.

• Thijs_K
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Hallo,
Gaat dit forum alleen over gitaren of is er ook iemand die verstand heeft van basgitaren?

• Ramzzz
  • Niet online
Thijs_K schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:03:
Hallo,
Gaat dit forum alleen over gitaren of is er ook iemand die verstand heeft van basgitaren?
Ik zou @TheCapK en @ElectricHead even taggen.

Maar er zijn er meer die af en toe de wat lagere registers aanboren, zoals @Wormaap.

Ik heb ook een (shortscale) bass, maar ben niet zo’n doorgewinterde bassist. ;)

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb er ook een, voor erbij.

• Wausser90
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11 11:00
Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik nou ben, bassist of gitarist...

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04
Wausser90 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:26:
Muzikant? :)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:21

Zorro

Z

Wausser90 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:26:
De meesten hier zijn gassist dacht ik

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11 23:28
Hallo,
die heb ik en speel ik meer dan gewone gitaren, dus ga je gang ;-)

• franssie

franssie

Save the albatross

hneel schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:44:
[Afbeelding]

Ik heb die 2i2 ondertussen besteld. Ik ben bekend met die dubbelfunctiejacks, die zitten ook op mijn firewire capture ding, maar dat is al even niet meer de standaard helaas :o
Maar ja, mijn meest recente laptops hebben ook al geen ETH0 poortje meer.

offtopic:
waarom kent mijn spellingscontrole het woord dubbelfunctiejacks

• Wormaap
franssie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:22:
[...]

Ik heb die 2i2 ondertussen besteld. Ik ben bekend met die dubbelfunctiejacks, die zitten ook op mijn firewire capture ding, maar dat is al even niet meer de standaard helaas :o
Maar ja, mijn meest recente laptops hebben ook al geen ETH0 poortje meer.

offtopic:
waarom kent mijn spellingscontrole het woord dubbelfunctiejacks
Hee, mijn FireFace 800 voelt zich nog heel jong en standaard! :+
FireWire support onder Windows begint wel echt slecht te worden, dus ik zal er ook een keer aan moeten geloven. Maar tot dusver weiger ik!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wormaap schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:34:
[...]

Hee, mijn FireFace 800 voelt zich nog heel jong en standaard! :+
FireWire support onder Windows begint wel echt slecht te worden, dus ik zal er ook een keer aan moeten geloven. Maar tot dusver weiger ik!
Ik heb het nog werkend op een oude PC die nog net W11 aankan. En twee oude MacBooks uit 2009, waarvan er een op Ubuntu draait zodat ie wel het netwerk op mag. Gebruik Firewire ook voor oude video (DV van Sony, etc) Het was echt een mooi protocol, en Thunderbolt kan het ook wel maar er zijn ^%$#%^%$ geen verlooopjes.

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:39:
[...]

Ik heb het nog werkend op een oude PC die nog net W11 aankan. En twee oude MacBooks uit 2009, waarvan er een op Ubuntu draait zodat ie wel het netwerk op mag. Gebruik Firewire ook voor oude video (DV van Sony, etc) Het was echt een mooi protocol, en Thunderbolt kan het ook wel maar er zijn ^%$#%^%$ geen verlooopjes.
Is dit wat?

https://maxict.nl/apple-a...in&cache=new&gad_source=1

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja, mits je dan ook de usbc naar Thunderbolt 2 adapter erbij loopt. Dan zit je al op de prijs van een nieuwe interface ongeveer ...

• m0ridin
Edgenumber schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:54:
[...]

Ik heb twee verschillende koptelefoons van 250 een dt 770, 250ohm, een dt 1770 pro, ook 250ohm, en een akg 241 van 50 ohm en nog wat cheap ass 16 ohm dingen.

De 250 ohm werken allemaal prima op een laptop, daar werken ze precies zoals een "normale" 16ohm koptelefoon. Het verschil komt zodra je ze op een mustang micro ed. gaat aansluiten. Daar merk je dat je met 250ohm meer controle heb over het volume.
Hier nog even op terugkomend, had uiteindelijk de Beyerdynamics DT 770 pro 250ohm besteld maar toch niet overtuigd... Qua geluid wel prettiger dan de superlux die ik had, maar of het 140 euro prettiger is. Alsnog geen 'wow' factor ubehruapt.

Ook qua volume, als ik de amp compleet opendraaide was het volume harder maar voor mijn gevoel toch nog te beperkt.

Al met al besloten toch maar te retourneren, en even verder te kijken/bedenken. Overweeg alsnog de 80ohm versie te proberen, ook om hem wat multifunctioneel inzetbaar te maken. Of gewoon toch voor een budget optie te gaan, zo'n audiofiel ben ik namelijk niet en koptelefoons/oordoppen gebruik ik verder amper tot nooit. Hooguit op werk via de pc...

Anyway, eerst maar even zien of ik idd mijn geld terug krijg van bax (want ja, hoofdtelefoon dus risico op geen retour ivm hygieneproduct? Hoewel de retour voor nu geaccepteerd is iig) en ondertussen even verder zoeken en kijken.

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-11 22:52

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hey allen.

Ik heb sinds kort last van een brom in de versterker. Dat kwam na de aanschaf van 2 nieuwe pedals (ironisch genoeg 1 vd 2 een noise gate) en het introduceren van de FX loop, ipv alles in serie te hebben geschakeld.

De brom blijft na het uithalen van de nieuwe pedals, dus misschien nu een teveel aan pedals, maar niet die laatste 2 pedals an sich. :)

Haal ik de FX loop er weer uit, dus alle pedals in serie als t ware, valt het erg mee.

De brom is trouwens tijdens het spelen/tokkelen. Bij geen activiteit van de snaren doet de noise gate zijn werk.

Nu is mijn online shopping mandje alweer helemaal gevuld met een extra pedalboard (om de pedalen in de FX loop eigen voeding te geven), nieuwe stekkerdozen etc, maar misschien dat t beter is deze hulplijn te gebruiken. :)

Huidige setup:
  • Stroom: Amp (Marshall) en power van pedalboard (Boss BCB-90X) op 1 stekkerblok (geen merk). Dat stekkerblok zit weer op een ander (APC) stekkerblok waar ook 2 laptops/scherm op zitten en die gaat dan de muursocket in.
  • Pedal setup (allemaal Boss): Tuner, NS-1x noise gate, CP-1x compressor, BD-2, SD-1, DS-2 --> FX loop in --> NS-1x nosie gate (nog een keer), CH-1, DD-3T, RV-6 --> terug in amp.
  • Alle pedals gevoed via de voeding van de BCB-90X.
  • Alle instrumentenkabels van Boss ook (vindt mijn OCD prettig).
Instrumentenkabels zover mogelijk van power kabels gehouden.

Iemand een idee?

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Ramzzz
  • Niet online
MrJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:44:
Hey allen.

Ik heb sinds kort last van een brom in de versterker. Dat kwam na de aanschaf van 2 nieuwe pedals (ironisch genoeg 1 vd 2 een noise gate) en het introduceren van de FX loop, ipv alles in serie te hebben geschakeld.

De brom blijft na het uithalen van de nieuwe pedals, dus misschien nu een teveel aan pedals, maar niet die laatste 2 pedals an sich. :)

Haal ik de FX loop er weer uit, dus alle pedals in serie als t ware, valt het erg mee.

De brom is trouwens tijdens het spelen/tokkelen. Bij geen activiteit van de snaren doet de noise gate zijn werk.

Nu is mijn online shopping mandje alweer helemaal gevuld met een extra pedalboard (om de pedalen in de FX loop eigen voeding te geven), nieuwe stekkerdozen etc, maar misschien dat t beter is deze hulplijn te gebruiken. :)

Huidige setup:
  • Stroom: Amp (Marshall) en power van pedalboard (Boss BCB-90X) op 1 stekkerblok (geen merk). Dat stekkerblok zit weer op een ander (APC) stekkerblok waar ook 2 laptops/scherm op zitten en die gaat dan de muursocket in.
  • Pedal setup (allemaal Boss): Tuner, NS-1x noise gate, CP-1x compressor, BD-2, SD-1, DS-2 --> FX loop in --> NS-1x nosie gate (nog een keer), CH-1, DD-3T, RV-6 --> terug in amp.
  • Alle pedals gevoed via de voeding van de BCB-90X.
  • Alle instrumentenkabels van Boss ook (vindt mijn OCD prettig).
Instrumentenkabels zover mogelijk van power kabels gehouden.

Iemand een idee?
Ik kan het hier niet goed uit halen, maar is dit met een zogenaamde 'daisy chain'-voedingskabel?

Of met een 'dedicated' separate voeingskabel per pedaal op één goede voeding die voldoende vermogen kan leveren?

• MrJ

MrJ

Ramzzz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:50:
[...]

Ik kan het hier niet goed uit halen, maar is dit met een zogenaamde 'daisy chain'-voedingskabel?

Of met een 'dedicated' separate voeingskabel per pedaal op één goede voeding die voldoende vermogen kan leveren?
Daisy chained. All via het pedalboard.

"Inclusief daisy-chain kabel en PSB-1U-adapter voor het aandrijven van maximaal 10 pedalen"

https://www.boss.info/nl/products/bcb-90x/

• Ramzzz
  • Niet online
MrJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:59:
[...]

Daisy chained. All via het pedalboard.

"Inclusief daisy-chain kabel en PSB-1U-adapter voor het aandrijven van maximaal 10 pedalen"

https://www.boss.info/nl/products/bcb-90x/
Daarga je al.

'Daisy chain' is een full blown bromgenerator. :7

• MrJ

MrJ

Ramzzz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:00:
[...]

Daarga je al.

'Daisy chain' is een full blown bromgenerator. :7
Mijn idee was dan https://www.boss.info/global/products/bcb-30x/ ernaast te zetten voor de 3 pedals in de FX loop. Komen die op hun eigen voeding.

Maar heb nog niet volledige steun vanuit chef inrichting hier thuis. :X

• m0ridin
@MrJ Heb zelf een tijdje terug, vanwege brom, zo'n gevalletje aangeschaft:

https://www.thomann.de/in..._powerplant_iso_5_pro.htm

En dat werkt echt verdomd goed. BIj mij kwam de brom door ongeaard stopcontact en/of andere storing, dus niet zozeer door daisy-chaining,, maar ook dat is hiermee verholpen... Wellicht ook een optie.

• MrJ

MrJ

m0ridin schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:20:

En dat werkt echt verdomd goed. BIj mij kwam de brom door ongeaard stopcontact en/of andere storing, dus niet zozeer door daisy-chaining,, maar ook dat is hiermee verholpen... Wellicht ook een optie.
Thanks. Idd ook al naar gekeken.

Dat gaat dan wel ten kosten van de reden waarom ik die BCB heb aangeschaft, net kabelmanagement. :P

• Edgenumber
  • Nu online
m0ridin schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:09:
[...]

Hier nog even op terugkomend, had uiteindelijk de Beyerdynamics DT 770 pro 250ohm besteld maar toch niet overtuigd... Qua geluid wel prettiger dan de superlux die ik had, maar of het 140 euro prettiger is. Alsnog geen 'wow' factor ubehruapt.

Ook qua volume, als ik de amp compleet opendraaide was het volume harder maar voor mijn gevoel toch nog te beperkt.

Al met al besloten toch maar te retourneren, en even verder te kijken/bedenken. Overweeg alsnog de 80ohm versie te proberen, ook om hem wat multifunctioneel inzetbaar te maken. Of gewoon toch voor een budget optie te gaan, zo'n audiofiel ben ik namelijk niet en koptelefoons/oordoppen gebruik ik verder amper tot nooit. Hooguit op werk via de pc...

Anyway, eerst maar even zien of ik idd mijn geld terug krijg van bax (want ja, hoofdtelefoon dus risico op geen retour ivm hygieneproduct? Hoewel de retour voor nu geaccepteerd is iig) en ondertussen even verder zoeken en kijken.
Afhankelijk van wat je budget is en wat je koop zou je ipv een Mustang micro + koptelefoon ook kunnen kiezen voor een waza air in een goede aanbieding.

https://www.johdeheer.nl/...za-air-hoofdtelefoon.html

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-11 21:16

Zyk

MrJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:22:
[...]

Thanks. Idd ook al naar gekeken.

Dat gaat dan wel ten kosten van de reden waarom ik die BCB heb aangeschaft, net kabelmanagement. :P
Ik had voorheen ook daisy-chains, maar wel de pedalen voor de amp en die in de fx-loop op aparte voedingen met transformator. Met die setup had ik nooit brom.

Ik gebruik nu een geïsoleerde Harley Benton voeding (iso 7 geloof ik, met 2x 18V uitgang voor de Barber drives). Die heb ik eigenlijk alleen omdat een adapter in de oude setup kapot ging, en voor de fraaie lampjes natuurlijk 😉

• franssie

franssie

Save the albatross

Die HB heb ik ook, prima ding - al heb ik die nog niet in een loop gebruikt (weet eigenlijk geeneens of mijn amp dat heeft).

• Pejece
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25
Hallo,
Heb zelf een Squier CV jazz Bas en een Fender Precision Bas. Wil niet beweren er gelijk verstand van te hebben. Speel ongeveer 2,5 jaar basgitaar. Daarvoor nooit eerder een instrument bespeeld.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Thijs_K Het leek of je een vraag had of hebt. Wat is die vraag dan? Ben nu wel benieuwd.

Zo heb ik een bas, heb er voor de grap cello snaren opgezet en een strijkstok met hars en brug erbij gekocht. Werkt ook nog wel een beetje - zoals verwacht. De brug moet ik nog aanpassen en plaatsen.

• m0ridin
Edgenumber schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:18:
[...]

Afhankelijk van wat je budget is en wat je koop zou je ipv een Mustang micro + koptelefoon ook kunnen kiezen voor een waza air in een goede aanbieding.

https://www.johdeheer.nl/...za-air-hoofdtelefoon.html
Haha, ik dacht "300 euro... met een goede aanbieding misschien wel het overwegen waard ja". En toen zag ik dat 300 al de goede aanbieding was :P

Njah, op zich vind ik de mustang micro wel leuk eigenlijk... Merk dat als ik hem op een kleine speaker (UE miniboom in dit geval) aansluit het ook al best leuk klinkt. Voor een weekendje weg bijv wel grappig om dan de gitaar mee te nemen, of op die manier op laag volume wat te spelen.

Had hem ook als 2e-kansje gekocht via thomann (85 euro) dus ach, prima. Nu ook een setje, oude, oordopjes gevonden die best acceptabel klinken ermee.

Even zien dus hoe ik het met hoofdtelefoons ga doen, eerst die beyers terug en dan ff verder kijken. Misshcien een leuke black friday deal te scoren. (Of 2e hands wat proberen, dan kan ik ze weer voor eenzelfde prijs verkopen als het toch niet bevalt... iets minder zonde van het geld).

Toch lastig, meeste apparaten in de vorm van electronica zijn aardig 'objectief' te vergelijken op basis van specs ed... Vind ik hierbij toch wat lastiger :)

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 18-11-2023 09:58 ]

• Thijs_K
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:41:
@Thijs_K Het leek of je een vraag had of hebt. Wat is die vraag dan? Ben nu wel benieuwd.
Ik had een paar tweedehands basgitaren gevonden en was benieuwd of het iets was.
Heb toen een privéberichtje gestuurd naar de mensen die Ramzzz aanbevolen had.

• Ramzzz
  • Niet online
Thijs_K schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:03:
[...]

Ik had een paar tweedehands basgitaren gevonden en was benieuwd of het iets was.
Heb toen een privéberichtje gestuurd naar de mensen die Ramzzz aanbevolen had.
Je kunt dat ook hier in het topic mikken hoor!

We mogen hier van T.net niets verkopen buiten de V&A, maar vragen over advertenties stellen mag altijd.

Overigens, we hebben ook een Whatsapp-groep, en daarin gaat alles nog sneller en gemakkeljker.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 18-11-2023 14:09 ]

• Thijs_K
  • Niet online
Zal het ook even hier vragen,

Heeft iemand ooit van het merk "Raydon" gehoord?
Heb het gegoogled maar kon niks vinden, ook die ik een privébericht heb gestuurd hadden er nog nooit van gehoord.

Ik heb toen via marktplaats de verkoper een berichtje gestuurd of die wat meer over het merk/model kon vertellen.

Hij stuurde me toen terug dat hij het had gekocht bij Muziekhuis Vrieze in Doetinchem toen die failliet ging.
Voor €499 had hij het gekocht en dit was voor de Raydon bas + Line 6 Spider IV 15 versterker, standaard, schouderband en kabel. Volgens de verkoper zou €499 de helft zijn van de werkelijke prijs.

Dit zijn de foto's die hij me heeft doorgestuurd: foto's

Iemand die ik een privébericht gestuurd heb hier op tweakers heeft me al verteld dat het geen basversterker is maar een gitaarversterker.

Is 't niet een beetje raar dat iemand van een muziekwinkel een gitaarversterker bij een basgitaar verkoopt? :?

• franssie

franssie

Save the albatross

Thijs_K schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:44:
Zal het ook even hier vragen,

Heeft iemand ooit van het merk "Raydon" gehoord?
Heb het gegoogled maar kon niks vinden, ook die ik een privébericht heb gestuurd hadden er nog nooit van gehoord.

Ik heb toen via marktplaats de verkoper een berichtje gestuurd of die wat meer over het merk/model kon vertellen.

Hij stuurde me toen terug dat hij het had gekocht bij Muziekhuis Vrieze in Doetinchem toen die failliet ging.
Voor €499 had hij het gekocht en dit was voor de Raydon bas + Line 6 Spider IV 15 versterker, standaard, schouderband en kabel. Volgens de verkoper zou €499 de helft zijn van de werkelijke prijs.

Dit zijn de foto's die hij me heeft doorgestuurd: foto's

Iemand die ik een privébericht gestuurd heb hier op tweakers heeft me al verteld dat het geen basversterker is maar een gitaarversterker.

Is 't niet een beetje raar dat iemand van een muziekwinkel een gitaarversterker bij een basgitaar verkoopt? :?
TLDR: niet kopen voor dat bedrag >>

Ik kom via google Raydon Bass hier terecht https://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=55268&start=30

Ziet er wel ok uit, maar daar houdt het wel op. Die Line6 versterker is leuk, maar lijkt mij inderdaad voor een gitaar, bas doet toch iets anders met je luidspreker. Ik zou er persoonlijk bij wegblijven of het geld moet alleen al de versterker waard zijn en je wil in de toekomst gitaar gaan spelen, of doorverkopen.

Ik heb overigens nog een no-name bas in de buurt van Muiden danwel Haarlem die ik overweeg naar de kringloop te brengen, dus als ik je daar blij mee kan maken .... (Fender achtig jazzmaster in roomgeel)

EDIT: Hier ook eentje op MP https://www.marktplaats.n...ctrische-raydon-basgitaar

Zelfs het merk harley Benton van Thomann is bekender (en daar is wel wat over te zeggen, maar gemiddeld is het niet slecht, allen door slechte QC is de variatie ten opzichte van dat gemiddelde te groot)a

Maar loop ook eens langs bij een gitaarwinkel in je buurt als die er is, betaal je vaak niet meer dan de internet vraagprijzen (want die kijken er ook naar) maar kan je wel met nieuwe snaren en afgesteld naar buiten wandelen.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 18-11-2023 19:33 ]

• Thijs_K
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:09:
[...]

EDIT: Hier ook eentje op MP https://www.marktplaats.n...ctrische-raydon-basgitaar

Maar loop ook eens langs bij een gitaarwinkel in je buurt als die er is, betaal je vaak niet meer dan de internet vraagprijzen (want die kijken er ook naar) maar kan je wel met nieuwe snaren en afgesteld naar buiten wandelen.
Die van marktplaats is die waar ik het over heb! :*)

Bij gitaarwinkel hebben ze dus ook tweedehands? Ga ik daar eens kijken.

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 13:55
Advies gevraagd van mensen hiero. Mijn abonnement bij Yousician is inmiddels verlopen en ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief. Ik heb alle lessen van dit platform doorlopen, zover ik kan (gold t/m lvl 9, alle andere lessen minimaal 1 ster), maar ik vind het nieuwe aanbod te karig voor de prijs die ze ervoor vragen.

Ik heb zitten zoeken naar alternatieven, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

- Guitar tricks (geen ervaring)
- Fender Play (geen ervaring)
- Simply Guitar (geen ervaring)

- TrueFire (geen ervaring)
- Justin guitar (vroeger begonnen met de beginner course)
- Rocksmith (kan niet wennen aan de interface)
- Yousician (+- 5 jaar gebruikt)

Wat zoek ik in een platform? Het liefst goede lessen, waarbij ik een duidelijk handvat krijg wat ik moet oefenen. Het zou mooi zijn als er een systeem inzit waarbij ik feedback krijg op wat ik speel en een grote songlibrary, niet alleen gebaseerd op akkoorden. Ik heb een Boss ME-80, welke met usb is aangesloten op een laptop. Platform moet dus op Windows 11 te zijn gebruiken.

Waarom geen echte leraar? Geen goede ervaringen mee, kosten en verplichting op een specifiek tijdstip is lastig voor mij.

Niveau is intermediate. Niet heel goed, maar ik kan alles wel een beetje spelen.
Ik speel akoestisch en elektrisch. Voorkeur voor lessen is elektrisch.

Iemand hier met ervaringen en/ of tips met dit soort platformen?

[ Voor 4% gewijzigd door Masch op 20-11-2023 12:03 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• MrJ

MrJ

m0ridin schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:20:

Aangeschaft en 4 pedals (NS-1X, Chorus, Delay en Reverb) erop gezet.

Iets beter dat wel, niet helemaal over echter.

Iets wat je moet accepteren? :?

• Ramzzz
  • Niet online
MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:05:
[...]

Aangeschaft en 4 pedals (NS-1X, Chorus, Delay en Reverb) erop gezet.

Iets beter dat wel, niet helemaal over echter.

Iets wat je moet accepteren? :?
Apparaten in de buurt die niet ontstoord zijn?

Pickups pikken ergens 60 Hz op?

Kan van alles zijn.

• MrJ

MrJ

Hmmmm, ooit ervaringen over een product zoals deze gehoord?

https://www.amazon.com/Mo...08NPY6CBN?ref_=ast_sto_dp

• franssie

franssie

Save the albatross

Die dingen lijken mij vreemd, als het goed is komt er gewoon een zuivere sinus op 50Hz uit je stopcontact. Ergens pakt je gear of versterker deze meuk (QRM) op en die komt niet uit het stopcontact/voedingslijn of je versterker is niet goed. Dat ga je hiermee niet oplossen.
Heb je al geprobeerd om de fase om te draaien (stekker omgekeerd in het stopcontact) - als dat helpt zit het probleem in je versterker. Maar het kan ook best dat er een stukje afscherming mist ergens in je effectloop. Wat als je daar gewoon een patchkabel inprikt zonder effecten en 'm dan toch aanzet?
edit: en heb je randaarde? Zou niet moeten uitmaken als je een dubbelgeisoleerde versterker hebt ... maar doet soms wel iets voodoo.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 21-11-2023 18:41 ]

• MrJ

MrJ

Lijkt iets met de FX loop te zijn. Zodra ik alle pedalen in serie zet is de brom weg. :/

Dit werkt dus niet:

Tuner, NS-1x noise gate, CP-1x compressor, BD-2, SD-1, DS-2 --> FX loop in --> NS-1x nosie gate (nog een keer), CH-1, DD-3T, RV-6 --> terug in amp.

Dit wel:
Tuner, NS-1x noise gate, CP-1x compressor, BD-2, SD-1, DS-2, CH-1, DD-3T, RV-6 --> amp.

Maakt nu uit welke combinatie van de 3 pedalen in de FX loop, zelfs elk pedaal apart in de FX loop geeft de brom. :?

Alle kabels zijn nieuw.

• Wormaap
MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:
Lijkt iets met de FX loop te zijn. Zodra ik alle pedalen in serie zet is de brom weg. :/

Dit werkt dus niet:

Tuner, NS-1x noise gate, CP-1x compressor, BD-2, SD-1, DS-2 --> FX loop in --> NS-1x nosie gate (nog een keer), CH-1, DD-3T, RV-6 --> terug in amp.

Dit wel:
Tuner, NS-1x noise gate, CP-1x compressor, BD-2, SD-1, DS-2, CH-1, DD-3T, RV-6 --> amp.

Maakt nu uit welke combinatie van de 3 pedalen in de FX loop, zelfs elk pedaal apart in de FX loop geeft de brom. :?

Alle kabels zijn nieuw.
Prik eens alleen een kabel van de send naar de return van je loop. Misschien ligt het helemaal niet aan de pedalen maar aan de amp.

• franssie

franssie

Save the albatross

Wormaap schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:32:
[...]

Prik eens alleen een kabel van de send naar de return van je loop. Misschien ligt het helemaal niet aan de pedalen maar aan de amp.
Dit vat mijn vorige bericht wel goed samen inderdaad :+

Dus @MrJ wat levert dat op? Deduction is de kunst van het uitsluiten.

• MrJ

MrJ

Gitaar rechtstreeks in amp en dan Send and Return direct verbonden geeft wel een kleine brom ja. :X

• franssie

franssie

Save the albatross

MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:46:
Gitaar rechtstreeks in amp en dan Send and Return direct verbonden geeft wel een kleine brom ja. :X
Dan zit het helaas in je versterker dus ... welk type versterker is het?

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:51:
[...]

Ik denk een Sixty Cycle Hummer! :+

• Wormaap
Ramzzz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:00:
[...]

Ik denk een Sixty Cycle Hummer! :+
Fifty, we zitten hier niet in de VS hè :P

• MrJ

MrJ

franssie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:51:
[...]

Marshall 2525c van 4 maanden oud.

• Ramzzz
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:05:
[...]

Fifty, we zitten hier niet in de VS hè :P
Misschien dat dat de brom verklaart. :+

Ik had jarenlang deze aan mijn cab hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4MgmSrIbf_sbu6kmU4BBspyamA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sb40CQTOHTJrd93CPSBsJOGp.png?f=fotoalbum_large

En dat hielp. :+

[ Voor 49% gewijzigd door Ramzzz op 18-01-2024 17:15 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:06:
[...]

Marshall 2525c van 4 maanden oud.
Dan toch eens een email sturen naar de verkoper en de fabrikant. Zo een recente versterker moet voldoen aan een shitload aan EMC storing vereisten, deze voldoet duidelijk niet.
Lijkt mij een garantie geval.

• LinuxMan
MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:27:

Alle kabels zijn nieuw.
ground loop probleem met de versterker? Zit alles aan het zelfde geaarde stopcontact?

• MrJ

MrJ

LinuxMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:26:
[...]

ground loop probleem met de versterker? Zit alles aan het zelfde geaarde stopcontact?
Beetje doorgelust hier allemaal:

Amp (Marshall) en power van pedalboard (Boss BCB-90X) op 1 stekkerblok (geen merk). Dat stekkerblok zit weer op een ander (APC) stekkerblok waar ook 2 laptops/scherm op zitten en die gaat dan de muursocket in.

• LinuxMan
MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:28:
[...]

Beetje doorgelust hier allemaal:

Amp (Marshall) en power van pedalboard (Boss BCB-90X) op 1 stekkerblok (geen merk). Dat stekkerblok zit weer op een ander (APC) stekkerblok waar ook 2 laptops/scherm op zitten en die gaat dan de muursocket in.
je kunt er even mee experimenteren of het wat uitmaakt in welk stopcontact je welk apparaat doet. Ik heb daar ooit een probleem mee gehad wat ook brom opleverde. Stroomsnoeren anders in de stopcontacten was bij mij de oplossing.

• MrJ

MrJ

LinuxMan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:30:
[...]

je kunt er even mee experimenteren of het wat uitmaakt in welk stopcontact je welk apparaat doet. Ik heb daar ooit een probleem mee gehad wat ook brom opleverde. Stroomsnoeren anders in de stopcontacten was bij mij de oplossing.
Net de amp al door de woonkamer gesleept.

Brom blijft op een ander stopcontact. Denk amp dan niet ok. ;(

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11 21:50
Masch schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:00:
Advies gevraagd van mensen hiero. Mijn abonnement bij Yousician is inmiddels verlopen en ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief. Ik heb alle lessen van dit platform doorlopen, zover ik kan (gold t/m lvl 9, alle andere lessen minimaal 1 ster), maar ik vind het nieuwe aanbod te karig voor de prijs die ze ervoor vragen.

Ik heb zitten zoeken naar alternatieven, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

- Guitar tricks (geen ervaring)
- Fender Play (geen ervaring)
- Simply Guitar (geen ervaring)

- TrueFire (geen ervaring)
- Justin guitar (vroeger begonnen met de beginner course)
- Rocksmith (kan niet wennen aan de interface)
- Yousician (+- 5 jaar gebruikt)

Wat zoek ik in een platform? Het liefst goede lessen, waarbij ik een duidelijk handvat krijg wat ik moet oefenen. Het zou mooi zijn als er een systeem inzit waarbij ik feedback krijg op wat ik speel en een grote songlibrary, niet alleen gebaseerd op akkoorden. Ik heb een Boss ME-80, welke met usb is aangesloten op een laptop. Platform moet dus op Windows 11 te zijn gebruiken.

Waarom geen echte leraar? Geen goede ervaringen mee, kosten en verplichting op een specifiek tijdstip is lastig voor mij.

Niveau is intermediate. Niet heel goed, maar ik kan alles wel een beetje spelen.
Ik speel akoestisch en elektrisch. Voorkeur voor lessen is elektrisch.

Iemand hier met ervaringen en/ of tips met dit soort platformen?
Hey gozer, lang geleden. Kan me nog van vorig jaar herinneren dat je flink bedreven was in yousician. Naar mijn weten is dat wel de leidende partij in dit soort systemen. Misschien zit de inspiratie niet in een vergelijkbaar systeem maar in wat anders als toch een live leraar of samen spelen met anderen (of een combi). Je bent meer dan vaardig genoeg om bij anderen aan te sluiten al is het mss lastig om de juiste mensen te vinden, hetzelfde geldt voor de juiste leraar.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:15
MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:37:
[...]

Test je amp ook ff zonder de genoemde stekkerblokken en pedalen etc.
Ik heb mijn amp ooit in een stekkerblok gehad waar een high end staande lamp op zat aangesloten.
Lamp aan: Brom. Lamp uit: Brom weg :P

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Ik heb dat als ik mijn Epi Sg met P90's gebruik en mijn pc staat aan. Die ventilator van de pc tikt een heel klein beetje en je hoort het als storing op de amp doordat die P90's dat oppikken. :p

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

• anie
MrJ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:37:
[...]

Mss een open deur hoor.. Maar je hebt toevallig op dezelfde groep geen dimmers (op spotjes) aanstaan?

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 13:55
anie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:38:
[...]

Hey gozer, lang geleden. Kan me nog van vorig jaar herinneren dat je flink bedreven was in yousician. Naar mijn weten is dat wel de leidende partij in dit soort systemen. Misschien zit de inspiratie niet in een vergelijkbaar systeem maar in wat anders als toch een live leraar of samen spelen met anderen (of een combi). Je bent meer dan vaardig genoeg om bij anderen aan te sluiten al is het mss lastig om de juiste mensen te vinden, hetzelfde geldt voor de juiste leraar.
Ik heb gisteren even wat getest met Fender Play, in mijn ogen is dat gericht op beginners. Ik heb alle 'examens' gedaan van de blues course en kon ze gelijk al spelen, zonder vooraf te moeten oefenen. Met behulp van dat systeem ga ik dus inderdaad niet verbeteren. Maar dat deed ik ook al niet meer met Yousician, al heb ik daar nog wel veel lol aan. Misschien toch maar eens gaan kijken naar een (andere) leraar in de buurt inderdaad. Met mijn 43 is het heel lastig om mensen in mijn omgeving te vinden die samen willen jammen/ spelen. Mijn motivatie is daardoor de laatste jaren ook echt afgenomen. Iets wat ik door Yousician wel weer een tijd terug had.

Lastig lastig.
Moechy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:43:
Aangezien je al wat kan spelen, is misschien songsterr wel goed?
Zoek je liedje op dat je wil spelen en je krijgt er de tabs (niet altijd correct) en de backing track bij.
Ik weet natuurlijk niet of dat je doel is.
Ken ik niet. Ik zal er eens naar kijken, wellicht een goed alternatief!

[ Voor 13% gewijzigd door Masch op 22-11-2023 10:29 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Aangezien je al wat kan spelen, is misschien songsterr wel goed?
Zoek je liedje op dat je wil spelen en je krijgt er de tabs (niet altijd correct) en de backing track bij.
Ik weet natuurlijk niet of dat je doel is.

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

• MrJ

MrJ

anie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:38:
[...]

Mss een open deur hoor.. Maar je hebt toevallig op dezelfde groep geen dimmers (op spotjes) aanstaan?
De spotjes in de keuken zijn de boosdoener! :o

Aantal dimbare ledspotjes. Als die aanzijn gaat de jackpotverdubbelaar aan qua hum. :X

• anie
Blij dat ik kon helpen.

Ik heb het hier in mijn werk/gitaarkamer. Van te voren geen moment aan gedacht. Als ik 's avonds speel dan gaan hier allerlei simpele lampjes aan en blijft de "hoofdverlichting" uit.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:58
Masch schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:00:
[...]

Met mijn 43 is het heel lastig om mensen in mijn omgeving te vinden die samen willen jammen/ spelen.
Wellicht is er een muziekschool in de buurt die zoiets faciliteert? Hier in de buurt organiseren ze allerhande cursussen gericht op samen spelen met anderen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• KnoxNL
MrJ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:56:
[...]

De spotjes in de keuken zijn de boosdoener! :o

Aantal dimbare ledspotjes. Als die aanzijn gaat de jackpotverdubbelaar aan qua hum. :X
Zie je wel, lamp (in mijn sitiatie idd ook met dimmer) :+

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-11 13:56

jantjeharing

Seriële monomanist

Gianluigi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:52:
Hoi, daar zijn we weer.. 8)

Heb een paar weekjes terug gevraagd wat een goede gitaar zou zijn voor mijn zusje.

Inmiddels een gekocht en zij (maar ook ik) hebben er al plezier van gehad.

Ze is nu weer terug op kamers en heeft de gitaar meegenomen.

Nu ben ik zelf ook opzoek naar gitaar, maar een elektrische ...
Ik heb zelf deze een jaar geleden voor 239,- gekocht en echt heel blij mee:

https://www.marktplaats.n...ton-sg-deluxe-pelham-blue

Roestvrij stalen frets, Gotoh hardware, Graphtech kam.

Your mileage may vary met Harley Benton, maar for what it's worth: die van mij kan je door een ringetje halen. Hele fijne humbuckers ook.

Raise the Goblet of Rock

• Thijs_K
  • Niet online
Hoe kun je de waarde van een (bas)gitaar en versterker bepalen?

Als ik op tweakers of marktplaats bijv. zoek naar 2de hands computer componenten is het 9 van de 10x zo dat de waarde naar loop van tijd minder wordt omdat er meer nieuwere/betere onderdelen beschikbaar zijn.

Is het bij (bas)gitaren en versterkers ook zo? Kan het ook op den duur gewoon kapot gaan door ouderdom?

Heb namelijk op marktplaats een Yamaha RBX174 + London City MVB 300 gevonden.
De Yamaha RBX is inmiddels vervangen door de Yamaha TRBX en over de versterker kan ik eigenlijk niet echt iets vinden, alleen wat forum topics tussen 2002 en 2007.

Iemand een idee wat zoiets nog waard is?

• Ramzzz
  • Niet online
Thijs_K schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:05:
Hoe kun je de waarde van een (bas)gitaar en versterker bepalen?

Als ik op tweakers of marktplaats bijv. zoek naar 2de hands computer componenten is het 9 van de 10x zo dat de waarde naar loop van tijd minder wordt omdat er meer nieuwere/betere onderdelen beschikbaar zijn.

Is het bij (bas)gitaren en versterkers ook zo? Kan het ook op den duur gewoon kapot gaan door ouderdom?

Heb namelijk op marktplaats een Yamaha RBX174 + London City MVB 300 gevonden.
De Yamaha RBX is inmiddels vervangen door de Yamaha TRBX en over de versterker kan ik eigenlijk niet echt iets vinden, alleen wat forum topics tussen 2002 en 2007.

Iemand een idee wat zoiets nog waard is?
Reverb is een goede graadmeter, al worden daar net als om Marktplaats ook soms wel woekerprijzen gevraagd.

Er is in elk geval een prijsindicator te vinden.

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:58

MsD

Ahhhh, London City. Ik ken deze amp niet, is inderdaad lastig iets over te vinden. Sommige dingen van hun waren geweldig! De Dea serie is waanzinnig. Ik heb van de latere series de bulldog gehad, en nu nog de pershing in bezit. Ik heb ooit een keer die sherman gehoord. 300 watt buis. Voor je bas. Wow. Heel gaaf ding. Wel een apart karretje voor nodig, weegt net zoveel als een redelijk volgroeide olifant.

Maar het is een gek merk. Hebben heel lang een doorstart met smarvo spul gehad. Niet verkeerd hoor, maar ook niet heel bijzonder.

Ik zou zeggen, als het bevalt, houden, en anders niet. Maar dat is natuurlijk met alles zo.

Het voordeel van buizenversterkers is wel dat ze relatief eenvoudig te repareren zijn als er iets mee mis is. En ja, na jaren gaan er onvermijdelijk dingen een keer stuk. Elco's, buizen zelf, trafo's, kan allemaal op raken. Maar zijn simpel te vervangen.

Bij transistor dingen kan natuurlijk ook, maar zijn er vaak net iets meer dingetjes om rekening mee te houden. Al is de gemiddelde gitaarversterker niet Mega ingewikkeld, (zeg ik als line6 fan... Haha)

Maar probeer het uit, en veel plezier ermee.

En anders toch die behringer bas versterkers uit proberen, kosten geen drol, en zijn waanzinnig leuk. (sommige dan...)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Voor wat het waard is; Het kanaal van Guitar zero to hero vind ik echt super!

Ik vind het veruit diegene die het meest duidelijk kan uitleggen, inclusief duidelijke zettingen en tabs.
Nu bezig met de unplugged versie van Layla bijv.

YouTube: Layla Guitar Tutorial - Eric Clapton Unplugged Guitar Lesson 🎸 |Chor...

The best is yet to come

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Kenden jullie deze site al?

Een AI site welke delen van een song kan extracten. Bv vocals, maar ook gitaar en andere instrumenten. Handig voor als je eens wil weten wat de gitaar nou eigenlijk precies speelt, maar het niet goed kan horen vanwege de andere instrumenten.

• franssie

franssie

Save the albatross

hneel schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:25:
Kenden jullie deze site al?

Een AI site welke delen van een song kan extracten. Bv vocals, maar ook gitaar en andere instrumenten. Handig voor als je eens wil weten wat de gitaar nou eigenlijk precies speelt, maar het niet goed kan horen vanwege de andere instrumenten.
Ik ken het niet, zal het eens proberen. Wel leuk om jamtracks of karaoke versies van nummers te maken als het werkt.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Hm, ik heb blijkbaar onder een steen geleefd. Er blijken al langer een hele hoop van dit soort tools te bestaan.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Spleeter is er ook zo eentje, en kun je lokaal draaien.

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Er wordt blijkbaar veel muziek gemaakt, al meer dan 2 weken is het hier stil _/-\o_

Ik heb op marktplaats een draadloos zendertje (RELAY G10TII) kunnen aanschaffen die gekoppeld is aan mijn Yamaha THR30 II.
Gewoon op de bank zitten en pielen, Deze combi is echt een aanradertje, als je zo'n draadloos Yamaha versterkertje hebt. :)

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
goddegoddeot schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:51:
Er wordt blijkbaar veel muziek gemaakt, al meer dan 2 weken is het hier stil _/-\o_
Ik denk meer iets van feestdagen gekkenhuis... ;)

• LinuxMan
Ik heb een Ibanez SR505E-TVB gekocht, dus ik ben nu druk met spelen :*)

Komend vanaf een Yamaha TRB1005 bevalt het mij uitstekend. De actieve toonregeling met instelbare mid frequency is geweldig, je kunt de mid scoop precies zetten waar je wil.

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Was het maar zo, ik heb dit hele jaar nog geen gitaar aangeraakt ;( ;w

edit: wel 1x Logic geopend om een lokaal nieuwsblokje in te spreken voor de lokale omroep, telt dat ook? O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Gitarist op 03-01-2024 12:10 ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nou, noem het maar muziek maken... Uren en uren in Cubase gestopt om guidetracks te maken voor de drummer die over drie weken de studio in gaat. Dan kom je er ineens achter dat je die plaat met de band feilloos speelt maar dat je in je eentje met een metronoom bij de helft van de nummers geen flauw idee hebt hoe vaak de riffs eigenlijk moeten |:(

Maar dat is af, nu tabs maken voor de andere band die in april de studio in gaat :P

In GAS related news, ik heb eindelijk nieuwe monitors. Na onze verhuizing 4 jaar geleden wel de oude verkocht (KRK RP8) maar geen nieuwe aangeschaft want corona en geen inspiratie enzo. Dus een paar jaar gespeeld op oude Edirols met speakers van 3 inch ofzo. Nu een setje Focal shape 50's, en da's toch wel een stukje fijner. Ik twijfelde over deze vs een setje Genelecs, maar aangezien Genelec een baspoort aan de achterkant heeft en mijn bureau in een soort nis staat leken die radiatoren aan de zijkant me handiger. Bevalt tot nog toe prima.

Mijn gitaargeluid komt in de thuisstudio tegenwoordig uit een setje Bogren plugins. Fokkin briljant. Geen gekloot met teveel knoppen, cabsims en equalisen, gewoon aan en gaan. Erg blij mee.

• Corethron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11 07:16
Hola! Ik lees veel op buitenlandse fora mee over gitaren en bandjes en was benieuwd of er in Nederland nog iets van vroeger over is; gitaarnet lijkt een stille dood gestorven, en mijn verdere zoektocht leverde niet bepaald een levendig nederlands forum op over gitaren, muziek, bandjes en alles wat daar omheen hangt. Nu is de bandjes scene in kroegen in Nederland sinds Corona wel wat terug gelopen (lees, in mijn stad de nek omgedraaid zo ongeveer) dus ik vroeg me af...waar zijn alle muzikanten en bandjes online te vinden om te kletsen, te delen, te leren enzo, iemand een idee?

ps: en dan bedoel ik niet muzikantenbank uiteraard ;-)

• Stoney3K
  • Laatst online: 16:34

Stoney3K

Flatsehats!

Thijs_K schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:05:
Gitaren zijn qua constructie vrij simpel, dus er kan vrij weinig aan 'stuk', het meeste is altijd wel op te lappen met wat klein onderhoud. Grote merken zoals Fender of Gibson worden alleen maar meer waard als ze ouder worden.

Moderne versterkers zijn niet echt waardevast omdat het vaak gewoon elektronische prut is die massa wordt geproduceerd. Tenzij je een hand-wired buizenbak hebt blijft het zijn waarde niet enorm houden. En vintage versterkers kunnen nog best wat opleveren (denk aan een paar duizend euro voor een Marshall, Vox of Fender) in goede staat, als je er rekening mee houdt dat zaken als condensatoren wel vervangen moeten worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wormaap schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:32:
[...]

Of, heel stompzinnig, aan de kabel, dus probeer dan ook meer dan één kabel.

• Kapoen
Stoney3K schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Grote merken zoals Fender of Gibson worden alleen maar meer waard als ze ouder worden.
Interessant punt, maar ik vermoed dat dat alleen opgaat voor de echte vintage spullen.
Ik kan mij uiteraard vergissen, maar ik denk dat je eerder gewoon minder verlies pakt bij de verkoop van een recente Fender/Gibson dan op een kleiner of minder bekend merk. Echt winst maken zie ik niet zo gauw gebeuren.

Bv. mijn Fender Am. Std. Tele uit 2012 is een prima instrument, maar ik denk niet dat ik er vandaag €1200 (originele prijs) of meer voor kan krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Kapoen op 18-01-2024 15:49 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Kapoen schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Bv. mijn Fender Am. Std. Tele uit 2012 is een prima instrument, maar ik denk niet dat ik er vandaag €1200 (originele prijs) of meer voor kan krijgen.
Maar is dat in 2045 nog steeds het geval? :Y)

• Edgenumber
  • Nu online
Een 2012 strat zal denk ik nooit zo gezocht worden als een echt oude strat of gibson. Het zijn daarvoor denk ik te grote productie aantallen en te generieke specificaties om ooit echt speciaal te worden.

Maar door inflate en door dat nieuwe producten soms harder in prijs stijgen dan de inflatie kunnen run of the mill spullen over een tijd nog best wel wat waard zijn. Of dat je inclusief inflatie ook winst ga maken valt dan nog te bezien. Maar hoe harder fender zijn prijzen doet stijgen hoe beter dat voor de verkoop van tweedehands is.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Edgenumber lol, dat wilde ik net typen. Kan ook zijn dat net iemand een gitaar zoekt uit zijn of haar geboortejaar, maar dat is ook niet echt onderscheidend en prijsverhogend.

• Edgenumber
  • Nu online
Geboortejaar is ook een goede boost voor als je wat wil verkopen.

• Wormaap
Haha, hier de derde die het zelfde wilde gaan zeggen. Oude instrumenten zijn gewild omdat ze oud zijn én omdat er niet meer veel van zijn. Dat komt doordat er een deel door de jaren heen verdwenen is, maar ook omdat er domweg niet zo heel veel van gemaakt zijn. Zelfs een CS-Strat is tegenwoordig massaproductie, dus als je wil investeren kun je beter kijken naar impopulaire-maar-goede merken en hopen dat over 40 jaar ineens een bekende artiest erop gaat spelen :+

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De toekomstige waarde van mijn gitaren zijn niet belangrijk, een goed instrument wel. Tenzij je de instrumenten als beleggingsobjecten beschouwd. In dat geval niet bespelen.

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:14

pinda powerrr

Slow down...

Wormaap schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:37:
Haha, hier de derde die het zelfde wilde gaan zeggen. Oude instrumenten zijn gewild omdat ze oud zijn én omdat er niet meer veel van zijn. Dat komt doordat er een deel door de jaren heen verdwenen is, maar ook omdat er domweg niet zo heel veel van gemaakt zijn. Zelfs een CS-Strat is tegenwoordig massaproductie, dus als je wil investeren kun je beter kijken naar impopulaire-maar-goede merken en hopen dat over 40 jaar ineens een bekende artiest erop gaat spelen :+
Oude instrumenten zijn vooral gewild door de boomers met geld ;) Die de gitaren van hun helden willen. De huidige generatie is daar toch wat anders mee bezig. En ben dan ook wel benieuwd wat er gebeurt met de markt als de boomers langzaam maar zeker in aantallen afnemen. Als ik het goed onthouden heb, zal dat in de periode na 2030/2035 zijn.

Waiting on the world to change

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Oude instrumenten zijn vooral gewild door de boomers met geld ;) Die de gitaren van hun helden willen. De huidige generatie is daar toch wat anders mee bezig. En ben dan ook wel benieuwd wat er gebeurt met de markt als de boomers langzaam maar zeker in aantallen afnemen. Als ik het goed onthouden heb, zal dat in de periode na 2030/2035 zijn.
That makes you a 'boomer' for sure... _O-

:+

• Kapoen
pinda powerrr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:30:
[...]

En ben dan ook wel benieuwd wat er gebeurt met de markt als de boomers langzaam maar zeker in aantallen afnemen.
Dan koopt Joe Bonamassa alles op? :P

• Edgenumber
  • Nu online
Wachten op de generatie die een vintage kemper profiler uit hun geboortejaar wil hebben.

• KnoxNL
Kapoen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Ik moest hardop lachen.

In ieder geval gebruikt en tourt hij nog met 99% van wat hij koopt.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kapoen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Boomermassa?
Pagina: 1 ... 86 ... 98 Laatste