Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jullie hebben het over stalen snaren, beginners zijn vaak beter af met een ‘Spaanse’.

Maar dat is per persoon verschillend.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gianluigi Speel je zelf gitaar? indien niet, misschien goed om in je kennissenkring na te gaan wie wel en dan samen met diegene en je zusje op zoek te gaan.
Voor beginners met ik het @Ramzzz eens dat nylon beter is, makkelijker op de vingertoppen, tenzij ze speciaal op staal wil beginnen of electrisch of wat dan ook. Dus betrek haar in de zoektocht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 23:16
Ik vond een nylon snarige juist niet fijn en ook niet echt inspirerend maar dat is per persoon verschillend natuurlijk. Vingertoppen gaan toch wel pijn doen, dan ben je er maar in 1x doorheen.

[ Voor 23% gewijzigd door anie op 14-10-2023 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

anie schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:35:
Ik vond een nylon snarige juist niet fijn en ook niet echt inspirerend maar dat is per persoon verschillend natuurlijk.
Ben je bij de meet? Dan heb ik een vrij unieke Nylon bij me die je zal verrassen ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:09
Ik was ook geen fan van Nylon maar ik ben op een elektrische begonnen.
Achteraf pas.af en toe op de akoestische van mijn vriendin gespeeld.

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Ben je bij de meet? Dan heb ik een vrij unieke Nylon bij me die je zal verrassen ;-)
Chet Atkins? :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Wij hadden vroeger een spaanse gitaar (2de hands gekocht voor €125) maar deze aantal jaren geleden verkocht.

Zusje heeft vroeger ook wat lessen gehad (met de spaanse gitaar) en wil het nu weer oppakken.

Ze wil een 4/4 gitaar en weer met nylon snaren.

Aangezien de marktplaats link niet schijnt te werken,
Postcode 6006 en ongeveer een straal van 25km.

Deze lijkt qua kleur veel op die we hadden,
Zelf zou ze graag weer een bruine willen, dus geen zwarte of een of ander fel kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
franssie schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:36:
[...]

Nee helaas, zit er voor mij echt niet in.. Maar dat wordt wel steeds pijnlijker.. Ook vanwege wat @Arquero uit zijn stal meeneemt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nee een Landola uit Finland. Die speelt door de smalle nek echt heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 19:54

jantjeharing

Seriële monomanist

franssie schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:34:
@Gianluigi Speel je zelf gitaar? indien niet, misschien goed om in je kennissenkring na te gaan wie wel en dan samen met diegene en je zusje op zoek te gaan.
Voor beginners met ik het @Ramzzz eens dat nylon beter is, makkelijker op de vingertoppen, tenzij ze speciaal op staal wil beginnen of electrisch of wat dan ook. Dus betrek haar in de zoektocht.
Iemand met ervaring meenemen naar een tweedehands gitaar inderdaad. Dan kan je echt wel wat vinden waar ze veel plezier van gaat hebben.
Nieuw voor <100 is echt niet aan te raden.

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
jantjeharing schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Iemand met ervaring meenemen naar een tweedehands gitaar inderdaad. Dan kan je echt wel wat vinden waar ze veel plezier van gaat hebben.
Nieuw voor <100 is echt niet aan te raden.
Ik ken niemand met ervaring, alleen een verre neef die elektrische gitaar speelt. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gianluigi schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:10:
[...]

Ik ken niemand met ervaring, alleen een verre neef die elektrische gitaar speelt. _O-
Voor komende gitaar meet was ik nog eens wat akoestische modellen aan het opgraven om er nieuwe snaren op te zetten.
Ik heb nog een Gomez 004-CE Thinline elektrisch-akoestische klassieke gitaar liggen, dunne kast, niet de breedste hals. Ik ga er deze week nieuwe snaren op zetten. Maar helaas niet echt om de hoek (Haarlem of Muiden hier). Mocht je met je met koopster eens in de buurt zijn wellicht een idee, of je moet ook naar de meet komen ;-) Daar is ie waarschijnlijk ook. Gezien de nieuwprijs kan ie ook wel voor een goede fles wijn weg, ik speel er niet op sinds ik de landola terug in huis heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-04 22:03
anie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 06:36:
[...]

Nee helaas, zit er voor mij echt niet in.. Maar dat wordt wel steeds pijnlijker.. Ook vanwege wat @Arquero uit zijn stal meeneemt..
Heb je last van je handen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZvSKHRaeWNt3RzBeOOH0z75heY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPtK9PqzQ23Ypoclos3j0gRv.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk ze dan lief naast elkaar hangen :+ Het verschil in formaat is een stuk groter als je ze naast elkaar ziet dan wanneer je ze achter elkaar bespeelt.

En voor een niet-wetenschappelijk idee van het verschil in geluid tussen een Parlor en een Dreadnought heb ik even een videootje gemaakt. Moet even een béétje snel-snel tussendoor, dus vergeef me de matige uitvoering. Geluid is opgenomen met een Neumann KM143. Er zit een beetje compressie, EQ en reverb over, maar niet teveel omdat het meer om het verschil tussen de gitaren gaat dan om gepolijst geluid. De Fender (parlor) heeft nieuwe snaren, de Sire (dreadnought) niet, dus ook dat is niet eerlijk :P

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 16-10-2023 13:33 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:31

pinda powerrr

Slow down...

Elk een uniek mooi geluid!

Ik zou niet kunnen kiezen (jij blijkbaar ook niet :+ ) dus goed dat je ze allebei hebt :Y

Waiting on the world to change

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:12

Dhrax

Prog Lord

Ramzzz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:11:
Jullie hebben het over stalen snaren, beginners zijn vaak beter af met een ‘Spaanse’.

Maar dat is per persoon verschillend.
Je moet als beginner gewoon kopen wat je leuk vind en waar je ook iets mee wilt gaan doen. Zo veel (teveel) verhalen van leraren die koste wat kost mensen maar moet laten beginnen met akoestisch, of stukken/theorie die totaal niet aansluiten bij de smaak van de leerling.

Iemand die de hele dag naar death metal luistert, adviseer ik geen akoustische gitaar met nylon snaren, dat slaat nergens op. Die wil thuis na doen wat ie op de plaat hoort. En zo hoort het ook imo. Verdieping komt later wel.

Muziek maken moet leuk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Originele manier om tegen gitaarspelen aan te kijken. Ik heb nog weinig tutorials gezien die het op deze manier aanleren.
Toch merk ik dat ik mezelf ook zo'n soortgelijke manier ontwikkeld heb. Als ik akkoorden speel accentueer ik toch vaak ofwel de lage snaren ofwel de hoge, in een bepaald ritme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik wil toch ook nog even my two cents geven over dit onderwerp
Dhrax schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

Je moet als beginner gewoon kopen wat je leuk vind en waar je ook iets mee wilt gaan doen. Zo veel (teveel) verhalen van leraren die koste wat kost mensen maar moet laten beginnen met akoestisch, of stukken/theorie die totaal niet aansluiten bij de smaak van de leerling.
Ik ben het in de basis helemaal met je eens, maar om jouw eigen quote te gebruiken:
Muziek maken moet leuk zijn.
Juist hierom adviseer ik altijd om -ongeacht de muzieksmaak- te beginnen op een klassieke gitaar (met nylon snaren) en wel om twee redenen:
  1. Door de nylon snaren heb je vooral in het begin veel minder last van het "snijden" van de snaren in je vingers. Ik heb veel leerlingen lesgegeven die begonnen op een westerngitaar of elektrische gitaar en die klaagden altijd over de pijn. Dat is natuurlijk iets waar je doorheen moet, maar is ook voor veel leerlingen een te hoge drempel om het spelen leuk te houden. Maar, natuurlijk is het met een boel wilskracht en discipline wel degelijk te doen om op een western/elektrische te beginnen... en die wilskracht heeft niet iedereen (ookal denk je van tevoren van wel).
  2. Een klassieke gitaar heeft een bredere hals wat het (met name voor mannen) makkelijker maakt om akkoorden aan te leren.
Ik geef toe dat een metalriff niet lekker uit de verf komt op een klassieke gitaar :+ , maar dat zal niet zijn waar iemand vanaf moment 0 mee begint. Althans, dat zou ik niet adviseren. Ik begin altijd met wat basisdingen. Gaat dat allemaal goed, dan maak ik na een half jaartje (afhankelijk van de leerling) de transitie naar de dingen die zij willen leren. En natuurlijk probeer ook al in dat eerste half jaar zo veel mogelijk links te leggen om het leuk te houden.
Iemand die de hele dag naar death metal luistert, adviseer ik geen akoustische gitaar met nylon snaren, dat slaat nergens op. Die wil thuis na doen wat ie op de plaat hoort. En zo hoort het ook imo. Verdieping komt later wel.
Ik weet dat ik je quote uit verband haal, maar ik wilde toch even in deze volgorde op je reageren.
Je hebt helemaal gelijk, je kan niet jaren lang met klassieke theorie bezig zijn met iemand die komt voor de kampvuurliedjes of death metal. Maar ik ben er wel van overtuigd dat je een goede basis nodig hebt en die vind je vaak in de beginnersboekjes. En dat bestaat dan meestal toch (in het hele begin) uit dingen als "Boer daar ligt een kip in 't water", "Vader Jacob" en evt. wat simpele akkoordjes in plaats van een metalriff. Zodra de basis erin zit (en dat kan al na enkele maanden/half jaar "serieus" oefenen, dan kan je overstappen naar de metal en misschien een wat meer geschikte gitaar voor die stijl.

"Serieus" noem ik in dit geval iedere dag minimaal 5-10 minuten spelen. Dat klinkt als heel weinig maar blijkt -met name voor volwassenen- al een hele opgave (wat ik overigens volledig begrijp).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
Beginnen met metalriffs kan ook gewoon hoor :P Mijn eerste gitaar was mijn Epiphone Goth Les Paul, en mijn eerste nummer Asche zu Asche van Rammstein. Als ik op akoestisch of zelfs nylonsnaar had 'moeten' beginnen had ik eerder 20 dagen gespeeld dan 20 jaar.
Volgens mij is dit iets dat je per geval moet bekijken, en niet iets waar algemene regels voor zijn. Je allereerste en allerbelangrijkste taak als leraar of begeleider is zorgen (of op zijn minst doen wat je kunt :)) dat je leerling gemotiveerd blijft. Voor sommigen is dat op de vriendelijkere snaren van een klassieke gitaar beginnen, en voor anderen op een BC Rich Warlock powerchords leren hakken. Voor elke stijl is een beginnerspad te verzinnen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Wormaap schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:06:
[...] Je allereerste en allerbelangrijkste taak als leraar of begeleider is zorgen (of op zijn minst doen wat je kunt :)) dat je leerling gemotiveerd blijft.[...]
Uiteraard, dit staat helemaal voorop. Het plezier in het spelen moet op nr. 1 staan.

Maar naar mijn mening is het niet voor iedereen weggelegd om meteen met metalriffs te beginnen. Ze willen het vaak wel meteen kunnen spelen maar missen dan de basisvaardigheden om dat te kunnen en dan zijn er velen die afhaken. Uiteraard ook weer uitzonderingen daar gelaten die veel doorzettingsvermogen (en tijd om te oefenen) hebben.

Ik geef toe dat het een spanningsveld is, iemand willen leren wat ze willen leren maar ze tegelijkertijd een "goede" basis meegeven (die niet altijd in lijn daarmee ligt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 17:51
Even een videootje delen zodat jullie familie, vrienden en zelfs vage kennissen kunnen waarschuwen dit niet te kopen.
Kreeg vandaag drie video's in mijn YT-feed over dit ramp-product, a ~ 500 euro.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

apollo13 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:51:
Even een videootje delen zodat jullie familie, vrienden en zelfs vage kennissen kunnen waarschuwen dit niet te kopen.
Kreeg vandaag drie video's in mijn YT-feed over dit ramp-product, a ~ 500 euro.
[YouTube: I Found The Worst Guitar Product Ever]
Sowieso wel een bedenkelijke gitaar idd... Welk publiek doe je hier nou een plezier mee? Voor beginners maak je het ze misschien gemakkelijk, maar je kan niet nou zeggen dat ze goed gitaar leren spelen.

Youtuber KDH* heeft ook een filmpje gemaakt, niet over deze gitaar (hij heeft het verzoek om een reviewfilmpje te maken afgeslagen), maar over de bedenkelijke praktijken van de fabrikant YouTube: Huge Guitar Review Drama

*Zijn kanaal is echt een aanrader wat mij betreft. Hij heeft vaak gitaar gerelateerde content met een wat meer journalistieke inslag dan andere gitaaryoutubers

[ Voor 10% gewijzigd door Gitarist op 23-10-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Iemand hier ooit een goede vervanging voor een 5150 footswitch gevonden?

De footswitches die bij mijn Driftwood zaten zijn crap, zitten geen leds op en na een jaar of wat zitten er kabelbreuken in de (vastgeklonken) kabels van beiden. Ik stond op het punt om de kabels te gaan vervangen door jacks maar ik dacht, laat ik eens een andere footswitch proberen. Die van mijn 5150 werkt perfect, met lampjes. Maar die is ook crap :) Nou heb ik daar de draad al eens afgeknipt en door een jack vervangen maar ik koop liever in 1 keer iets goeds, vandaar de vraag :)

Het is deze voor de 5150/6505 (zonder II of +, dus). Plastic onding met een kabel eraan vastgemaakt die ik over een jaar of wat weer door een jack kan vervangen. Dus als iemand een metalen equivalent, met lampjes, kent die op een 5150 werkt, dan sla ik de plastic nachtmerrie over ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
Iedereen nog gaar van gisteren? *O*
Wederom een geslaagde meet! Weer leuk bijgekletst met een hoop mensen, een hoop heel gaaf spul uitgeprobeerd GAS-alert! en een uitstekend broodje mexicano met satésaus weggeschoffeld :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Was zeker geslaagd en wakkerde het GAS bij mij weer behoorlijk aan (pedaaltjes) en her en der denk ik dat er nog wel een Custom Tele en/of Jaguar (en ander spul) op de verlanglijstjes gekomen is.
Wat een leuk en mooi spul was er weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:08:
Was zeker geslaagd en wakkerde het GAS bij mij weer behoorlijk aan (pedaaltjes) en her en der denk ik dat er nog wel een Custom Tele en/of Jaguar (en ander spul) op de verlanglijstjes gekomen is.
Wat een leuk en mooi spul was er weer.
Zeker!

Deze keer (nog) geen GAS voor pedalen opgedaan, maar wie weet komt dat nog. :9

Ik denk dat we volgende keer zeker een verlanglijst/meeneemlijst kunnen maken, geshared en wel in een Google doc, om in elk geval dubbele sjouwwerkzaamheden te voorkomen. ;)

Overigens, erg leuk om de PRS-pedalen in levenden lijve te hebben gezien, dankzij @Arquero :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ramzzz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Zeker!

:P :o
Ik denk dat we volgende keer zeker een verlanglijst/meeneemlijst kunnen maken, geshared en wel in een Google doc, om in elk geval dubbele sjouwwerkzaamheden te voorkomen. ;)

Overigens, erg leuk om de PRS-pedalen in levenden lijve te hebben gezien, dankzij @Arquero :)
OH die heb ik dan weer gemist, die rood licht gevende headstock klonk wel erg lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arquero
Ramzzz schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Zeker!

Zal volgende keer ook mn eigen pedalboard meenemen met alle 3 de pedalen erop, aangesloten en wel ;)
Is wat handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Heeft er hier iemand ervaring met G7th capo's? Ik heb/gebruik momenteel een Shubb, en die doet op zich wat'ie moet doen, maar het verhaal dat je niet steeds bij moet stemmen als je hem gebruikt spreekt me wel aan :) Ik zie dat je ook rustig 100+ euro aan een capo kan uitgeven, maar daar zit ik dan weer niet op te wachten. Zo'n G7th is nog een béétje leuk. Andere aanraders tot een euro of 50 zijn ook welkom.
Het is voor gebruik op staalsnarig akoestisch, mocht dat uitmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Wormaap op 01-11-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Wormaap schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:34:
Heeft er hier iemand ervaring met G7th capo's?[...]
Ik heb gebruik al jaren naar tevredenheid de voorloper van deze capo: de G7th Performance 3 ART. Ik gebruik hem op zowel akoestisch als elektrisch. Voordeel is dat hij naar mijn idee meer kracht heeft dan de Jim Dunlop capo die ik ook heb (Dat is zo'n klem).

Enige kleine nadeel aan deze bewuste G7th (voor mij althans) is het gegeven dat je hem niet gemakkelijk met één hand er snel af kan halen.
Althans, met de band spelen we een nummer met Capo in I, maar waarbij er na het tweede refrein overgeschakeld moet worden naar géén capo. Ik red dat dus niet met deze capo in de paar tellen die ik heb. Daarom gebruik ik dan altijd een andere capo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:01

Zorro

Z

Voor zulke situaties gebruik ik deze :)

Afbeeldingslocatie: https://andertons-productimages.imgix.net/26264-WHAMMYDT.jpg?auto=compress&w=673&h=673&bg=ffffff&auto=format

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Niet louter gitaar gericht, maar toch de moeite waard om hier te posten denk ik.
Gisterenavond zag ik op Canvas deze korte documentaire in verband met een nieuwe single van de Beatles die gaat verschijnen. Deze staat ook integraal op het youtube kanaal van de groep zelf:

Bedankt Peter Jackson _/-\o_ Ik ben alvast benieuwd naar het eindresultaat.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jheroun schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:46:
Iemand hier ooit een goede vervanging voor een 5150 footswitch gevonden?

De footswitches die bij mijn Driftwood zaten zijn crap, zitten geen leds op en na een jaar of wat zitten er kabelbreuken in de (vastgeklonken) kabels van beiden. Ik stond op het punt om de kabels te gaan vervangen door jacks maar ik dacht, laat ik eens een andere footswitch proberen. Die van mijn 5150 werkt perfect, met lampjes. Maar die is ook crap :) Nou heb ik daar de draad al eens afgeknipt en door een jack vervangen maar ik koop liever in 1 keer iets goeds, vandaar de vraag :)

Het is deze voor de 5150/6505 (zonder II of +, dus). Plastic onding met een kabel eraan vastgemaakt die ik over een jaar of wat weer door een jack kan vervangen. Dus als iemand een metalen equivalent, met lampjes, kent die op een 5150 werkt, dan sla ik de plastic nachtmerrie over ;)
Ik gebruik al jaren de Boss FS-6, werkt prima. En gewoon een losse kabel, dus bij kabelbreuk kun je de kabel gewoon vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@TMDC Thanks, inmiddels had ik al een setje van die peaveys besteld maar ik zet deze op het lijstje voor als die kabels weer stuk gaan. Dat gaat ongetwijfeld gebeuren :)

Op die FS6 werken de lampjes ook correct op je 5150? Heb je de gewone versie of een II (of +, in geval van de 6505)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Jheroun schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:14:
@TMDC Thanks, inmiddels had ik al een setje van die peaveys besteld maar ik zet deze op het lijstje voor als die kabels weer stuk gaan. Dat gaat ongetwijfeld gebeuren :)

Op die FS6 werken de lampjes ook correct op je 5150? Heb je de gewone versie of een II (of +, in geval van de 6505)?
Ik heb geen 5150, maar volgens mij is daar ook niks speciaals aan - gewoon een stereo footswitch. Je kunt op de FS-6 de polariteit instellen zodat aan ook "lampje aan" is, en andersom. Het is een heel handig universeel ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@TMDC De lampjes zijn nou juist wat het lastig maakt. Zowel een Marshall footswitch als een Victory footswitch doen het niet op mijn Driftwood. De footswitch van mijn 5150 werkt daarop wel, daarom had ik het daarover.

Dat heeft iets te maken met weerstanden en voltages die de versterker verwacht en verstuurd in die keten. Het effect van de Victory footswitch op mijn Driftwood was bijvoorbeeld dat beide kanaallampjes op de Driftwood tegelijk aan gingen, dat het lampje op de footswitch een beetje aan was, en dat de knop niets meer deed.

Dit is vast de reden dat er geen lampjes op de standaard Driftwood footswitch zaten ;)

Moraal van het verhaal is dat het minder simpel is dan het lijkt, als je lampjes wilt. Die FS-6 ziet er wel heel flexibel uit dus die gaat alsnog op het lijstje omdat die het misschien doet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Jheroun schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:13:
@TMDC De lampjes zijn nou juist wat het lastig maakt. Zowel een Marshall footswitch als een Victory footswitch doen het niet op mijn Driftwood. De footswitch van mijn 5150 werkt daarop wel, daarom had ik het daarover.

Dat heeft iets te maken met weerstanden en voltages die de versterker verwacht en verstuurd in die keten. Het effect van de Victory footswitch op mijn Driftwood was bijvoorbeeld dat beide kanaallampjes op de Driftwood tegelijk aan gingen, dat het lampje op de footswitch een beetje aan was, en dat de knop niets meer deed.

Dit is vast de reden dat er geen lampjes op de standaard Driftwood footswitch zaten ;)

Moraal van het verhaal is dat het minder simpel is dan het lijkt, als je lampjes wilt. Die FS-6 ziet er wel heel flexibel uit dus die gaat alsnog op het lijstje omdat die het misschien doet :P
Ah, ik snap 'm. De FS-6 is actief, dus misschien minder gevoelig voor dit soort 'oddities'.

Hier overigens een rapportage over dat het werkt bij een 6505+ maar weet niet of die hetzelfde werkt als de 5150. Hier gebruikt iemand de FS-6 met de 5150 combo en dat werkt blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:52:
[...]

Ah, ik snap 'm. De FS-6 is actief, dus misschien minder gevoelig voor dit soort 'oddities'.
Ah, als in, hij schakelt gewoon ouderwets trs, maar hij bedient dat met knopjes met lampjes? Makes sense.
Hier overigens een rapportage over dat het werkt bij een 6505+ maar weet niet of die hetzelfde werkt als de 5150. Hier gebruikt iemand de FS-6 met de 5150 combo en dat werkt blijkbaar.
De 5150 combo is hetzelfde als de top versie, dus dat klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:49:
Niet louter gitaar gericht, maar toch de moeite waard om hier te posten denk ik.
Gisterenavond zag ik op Canvas deze korte documentaire in verband met een nieuwe single van de Beatles die gaat verschijnen. Deze staat ook integraal op het youtube kanaal van de groep zelf:

[YouTube: The Beatles - Now And Then - The Last Beatles Song (Short Film)]

Bedankt Peter Jackson _/-\o_ Ik ben alvast benieuwd naar het eindresultaat.
Was grappig, gisteravond naar The Analogues in Nieuwe Luxor, vandaag de bassist daarvan in het journaal om dit nummer te duiden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Hoi, daar zijn we weer.. 8)

Heb een paar weekjes terug gevraagd wat een goede gitaar zou zijn voor mijn zusje.

Inmiddels een gekocht en zij (maar ook ik) hebben er al plezier van gehad.

Ze is nu weer terug op kamers en heeft de gitaar meegenomen.

Nu ben ik zelf ook opzoek naar gitaar, maar een elektrische en heb ik wat vraagjes.

1: Is het net zo als bij een akoestische/spaanse om de goedkopere te mijden?
Zelf al een beetje gezocht en kwam bijv. uit bij een bax-shop.nl, maxiaxi.com of gitaardeals.nl.

2: Maakt het veel uit waar de body van gemaakt is? Zo zie ik bij sommige goedkopere gitaren dat het van poplar/populier gemaakt is waarbij de ene zegt, vermijden want sneller deukjes/beschadigingen, en de ander zegt juist dat het fijn is omdat het daarom fijn licht is.

3: Voor gewoon thuisgebruik, is een 10watt versterker genoeg?
Bij Maxiaxi zie ik dat er bij de set een 40watt versterker bij zit.

4: Verder nog dingen waar ik op moet letten?
Model/Type, Warlock, Flying V, maakt allemaal niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gianluigi (ook hier) zoek tweedehands en wat vind je mooi? Er zit wel verschil in klank tussen houtsoorten maar als je dat allemaal door 20 effecten gooit hoor je dat verschil niet zo goed meer.

Voor thuis is een goede 5 Watt meer dan genoeg (als ik je kan elkaar niet meer verstaan voluit). Bij gitaarversterkers van echte merken zijn de wattages echt, niet die symbolische cijfers van veel consumentenversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
[b]franssie in "Het Grote Gitaartopic - deel 8" veel consumentenversterkers.
? consumentenversterkers?

:)

[ Voor 127% gewijzigd door goddegoddeot op 09-11-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ja van die homevideo setjes van 9x300 watt op melkpakjes :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 11:31
Oeh, een gitaren topic! Hier hoor ik thuis!
@Gianluigi goedkoop is duurkoop. Doch ,ijn er aardig wat bang for buck te krijgen. Ibanez, squire, sommige epiphone's.
15 watt versterker is prima, 45 watt is minimaal wanneer je met een acoustische drumstel meespeeld.
Houtsoort is cruciaal, maar niet in het begin. Een goede gitarist hoort het verschil, maar zolang jij je nog geen zorgen maakt over sustain, niet naar kijken. Speelbaarheid is voor jouw nu key!

Rock on!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Gianluigi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:52:
Hoi, daar zijn we weer.. 8)

Heb een paar weekjes terug gevraagd wat een goede gitaar zou zijn voor mijn zusje.

Inmiddels een gekocht en zij (maar ook ik) hebben er al plezier van gehad.

Ze is nu weer terug op kamers en heeft de gitaar meegenomen.

Nu ben ik zelf ook opzoek naar gitaar, maar een elektrische en heb ik wat vraagjes.

1: Is het net zo als bij een akoestische/spaanse om de goedkopere te mijden?
Zelf al een beetje gezocht en kwam bijv. uit bij een bax-shop.nl, maxiaxi.com of gitaardeals.nl.

2: Maakt het veel uit waar de body van gemaakt is? Zo zie ik bij sommige goedkopere gitaren dat het van poplar/populier gemaakt is waarbij de ene zegt, vermijden want sneller deukjes/beschadigingen, en de ander zegt juist dat het fijn is omdat het daarom fijn licht is.

3: Voor gewoon thuisgebruik, is een 10watt versterker genoeg?
Bij Maxiaxi zie ik dat er bij de set een 40watt versterker bij zit.

4: Verder nog dingen waar ik op moet letten?
Model/Type, Warlock, Flying V, maakt allemaal niks uit?
Bepaal eerst je budget. Wat heb je te besteden?

Binnen elk budget is iets moois te vinden.

En dat geeft ons ook houvast voor een advies (dat sommigen sowieso in de wind slaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Ramzzz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:06:
[...]
Budget is rond de €200 (hoop dat ik voor dit bedrag iets kan vinden, kan later altijd nog upgraden naar iets anders)
TunderNerd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:00:
Oeh, een gitaren topic! Hier hoor ik thuis!
@Gianluigi goedkoop is duurkoop. Doch ,ijn er aardig wat bang for buck te krijgen. Ibanez, squire, sommige epiphone's.
Merken zoals Fazley, Max, Vision dus beter links laten liggen?
Zag wel meerdere youtube videos waar ze Fazley gitaar reviewde en waarom erg verbaasd over wat je krijgt voor zo'n lage prijs.

Is er trouwens ook iets dat je geen versterker nodig hebt maar bijv. rechtstreeks op koptelefoon?
Of is dit veel duurder dan een budget versterkertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:51
Ramzzz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:06:
[...]

Binnen elk budget is iets moois te vinden.

En dat geeft ons ook houvast voor een advies (dat sommigen sowieso in de wind slaan).
In aanvulling hier op:

Qua versterkers zegt wattage helemaal niets. De speaker, en dan met name de diameter er van, zegt bv al 10x meer. Net zoals de gebruikte techniek (modelling vs buizen om maar wat te noemen) en de featureset.

Beste advies wat ik je kan geven: Ik zit ook in de appgroep met een heel aantal gitaristen van GoT, en ik denk dat ik voor de meesten spreek als ik zeg dat er overal in NL wel iemand van ons woont, en de meesten vinden het ook leuk om een keer mee naar de winkel te gaan of zo.

Antwoord op je vragen (wat je op zich dus niet veel verder helpt :P):

- Absolue bottom of the barrel altijd vermijden. Nieuw wordt het rond de €200 leuk, zeker nu jullie al wat enthousiast worden. Bax is verder prima om een dergelijke gitaar te kopen, maar ook legio andere zaken. Met nog weinig ervaring en kennis zou ik het wel altijd in een winkel doen.

- Maakt in de basis niet uit, elk materiaal heeft zijn prijspunt en tonale eigenschappen, beschadigen doet het toch wel en dat is ook prima ;)

- Versterker al beantwoord, zie bovenstaande

- Te veel om op te noemen........ Model verder altijd wel ok, koop vooral iets waar je enthousiast van wordt en graag op speelt. Wil je echter exotische dingen als locking tuners, floyd rose, fan fretted en weet ik het schroef dan je budget maar flink omhoog om iets van acceptabele kwaliteit te krijgen.

Voor een tele/strat is bv een classic vibe of vergelijkbaar helemaal top, de Pacifica's blijven super, etc.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Gianluigi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:23:
[...]

Budget is rond de €200 (hoop dat ik voor dit bedrag iets kan vinden, kan later altijd nog upgraden naar iets anders)

[...]

Zag wel meerdere youtube videos waar ze Fazley gitaar reviewde en waarom erg verbaasd over wat je krijgt voor zo'n lage prijs.
Dat zou ik zeker niet kopen ja.
Is er trouwens ook iets dat je geen versterker nodig hebt maar bijv. rechtstreeks op koptelefoon?
Er zijn legio opties om zonder versterker te spelen, zoals een Fender Mustang koptelefoonversterkertje.

Maar die zijn niet gratis. En waren een tijd slecht verkrijgbaar (grote vraag).

Dus beter: koop een tweedehands gitaar, of spaar even door.

@KnoxNL laat @Gianluigi nou dicht bij jouw 'home turf' wonen... :7

En, zoiets is lang niet gek.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 09-11-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Gianluigi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:23:
[...]

[...]

200 is prima te doen.

Fazley en aanverwanten bij voorkeur niet. En was hier ook iemand die verbaast was waarom zijn Harley Bentons die altijd zo positief gereviewed werden als brandhout aankwamen (oke ik chargeer en de duurdere van rond 500- 600 euro schijnen best ok te zijn)

Fender mustang Micro is de goedkope maar erg leuke oplossing om met koptelefoon te spelen. Ik jaag er zelfs mijn dure gitaren doorheen. Oke, het haalt het niet bij mijn buizensetup maar verbazingwekkend leuk. En dat voor onder de 100 euro.

Een redelijke tot goede koptelefoon met lage impedantie is wel een vereiste.

@Ramzzz wat ben je toch ook snel :D _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 19:54

jantjeharing

Seriële monomanist

Was Jim Lill hier al eens langs gekomen? Sinds onderstaand filmpje ben ik fan.
Houtsoorten hebben bij een elektrische gitaar -bijna- geen invloed op het geluid. Het verschil kan je hoogstens nét horen door een cleane versterker met ultra veel head room. Zodra de versterker ook maar een klein beetje naar 'break up' gaat hoor je het verschil al niet meer. Een verschil in sustain heb ik ook alleen echt gemerkt bij gitaren die echt kapot zijn. Zitten er geen scheuren in? Heb je sustain.

Het verschil in geluid komt voor 95% door de pickups icm de condensators, potmeters, kabellengte en de versterker natuurlijk.

Anyway, of je het met me eens bent of niet, blijft een leuk filmpje:

YouTube: Tested: Where Does The Tone Come From In An Electric Guitar?

Raise the Goblet of Rock

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
Belangrijkste bij een goedkope gitaar is dat'ie goed speelt. Klank kun je later nog wel wat aan wijzigen, speelbaarheid is lastiger. Nadeel is dat je dat als beginner niet echt lekker kan beoordelen, dus iemand meenemen die al wat langer speelt is wel praktisch. Maar let daarbij wel op dat het nog steeds jouw instrument wordt. Één van mijn slechtste acties als 'ervaren gitarist die beginner helpt' gelukkig lang geleden :+ was om iemand die heel graag een BC Rich Warlock wilde uiteindelijk naar huis te laten gaan met een glitterpaarse Yamaha Pacifica. Op alle vlakken een betere gitaar, behalve 'motiverende vibes waardoor hij wilde spelen'. Dus zelfs als je pas een paar akkoordjes of lijntjes kan spelen, vooral ook lekker zelf kijken, voelen en uitproberen, als je je gitaar gaaf vindt en elke dag oppakt om te spelen was het hoe dan ook de juiste :)
De dozenschuiverhuismerken (Fazley, Harley Benton, Fame etc.) kunnen prima zijn, maar door de matige kwaliteitscontrole zijn ze een beetje hit-or-miss afhankelijk van het exemplaar dat je krijgt, en om te kunnen beoordelen of die wat op jouw deurmat landt goed is moet je een beetje een referentiekader hebben.

En, ook niet te vergeten: je bent niet getrouwd met je eerste gitaar. Dus als je gitaar spelen op langere termijn leuk vindt ga je ongetwijfeld behoefte krijgen aan een upgrade. Dus je eerste instrument hoeft ook niet in één keer perfect te zijn. Eerst leren en ontdekken en dan nog een keer wat anders kopen is óók gewoon prima.

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 09-11-2023 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Even serieus, @Gianluigi dit is echt geen slechte keus.

Ook niet zonder hem vast te hebben gehad.

€150,- verzenden ziet eruit als € 0,- :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgimas0lIAM6jSCvulMPohkYSzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xy25bLKvMoBQ5t51P7gVFsp.jpg?f=fotoalbum_large

Geld over voor een Mustang Mini.

Je kunt je er amper een buil aan vallen.

Wat jullie, @KnoxNL en @Wormaap? :7

Of dit.

Of dit.

Of dit.

Een Tele. Altijd goed.

[ Voor 28% gewijzigd door Ramzzz op 09-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gianluigi zie de post hierboven van @Ramzzz beter krijg je het niet denk ik. Misschien even doorspren voor een line 6 pod als je geen garageband hebt of kom terug voor een versterker hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die keus is wellicht dermate goed dat als @Gianluigi 'm niet koopt, ik het doe om 'm te modden voor een neefje van me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Check ook zeker de extra linkjes. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:37
Wat betreft versterkers,, vermogen is zeker niet het belangrijkste!
Je hebt niks aan 100watt met 4 speaker cabinet als je hem thuis niet verder dan standje 1 zet omdat ie anders te hard gaat.
Ik heb hier een Fender Champ25SE half buizen half transitor versterker van 2ehands voor 250 euro gekocht. Echt een super ding (wel omgebouwd zodat de overdrive wat beter klink, maargoed daar zijn we tweakers voor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
Harley Benton, durf ik dan wel weer aan te raden. Speelbaarheid is verbazingwekkend goed. De electronica kan je altijd nog, vrij makkelijk upgraiden.
En Ibanez, love it or hate it, het blijft zelfs in de kelder klasse prima spul
(Ook ik ben op een zwarte ibanez gio begonnen, de tijden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb zelf een Squier. Goed betaalbaar. Misschien niet een topmerk, maar ook geen merk wat het zich kan veroorloven zijn naam te grabbel te gooien, zeg maar.

Als versterker had ik aanvankelijk een Marshall Code gekocht, maar inmiddels speel ik altijd met koptelefoon over een Focusrite Scarlett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ook leuk, als je een beetje meer budget vrijmaakt…

https://reverb.com/item/7...ting&utm_content=75242119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vreemd, lijkt nu een andere gitaar te zijn voor een dubbele prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:54:
[...]

vreemd, lijkt nu een andere gitaar te zijn voor een dubbele prijs?
Een redirect - verkocht.

Prijs was goed. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Hier liggen nog kansen… https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Gewoon niet te hoog bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie
Het is lastig om mee te kijken in jouw portemonnee. Dus ik laat het bij algemeenheden qua budget. Als je een nieuwe fazley koopt voor 200 is hij op het komen dat je de winkel uitloopt nog 50 waard. Als je 2e hands een degelijke squier classic vibe koopt voor (pak em beet) 250-300, is hij dit volgend jaar nog steeds waard als je misschien een andere wil of er klaar mee bent.
Hetzelfde geldt voor versterker, een tweedehands Boss katana 50/100 bijvoorbeeld behoudt zijn waarde altijd goed en die hoef je de komende jaren niet te upgraden.

Dit is allemaal natuurlijk niet relevant als je op dit moment 200 te besteden hebt.

Oja, laatste tip.. Zorg dat de gitaar ook visueel aantrekkelijk is voor degene die erop gaat spelen. Dat hij zoveel mogelijk opgepakt wordt is het belangrijkste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Prima gitaren allemaal (al vind ik die bolt-on Epiphone een beetje raar :+ ) Maar ik ben vooral benieuwd wat @Gianluigi gave gitaren vindt. In die eerste post ging het al over flying Vs en Warlocks, dus of een Strat of Tele dan de juiste snaar (badum-tss) raakt is even de vraag.

Dus, @Gianluigi: Wat vind je vet? Gaan we metal hakken, jazz pingelen, country jengelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
Ik zat bij gitaardeals te kijken en kwam toen bij uit bij de "heavy gitaren"
Vandaar de vraag over warlock of flying v. Is een ander model maar moet natuurlijk wel comfortabel op je schoot zitten. Bij de Flying V hoorde ik verschillende mensen zeggen dat het ongemakkelijk zitten kon zijn als die plugged in was.

Ik heb van een neef die vroeger gitaar heeft gespeeld zijn oude lesboeken gekregen, Deel 1/2/3 van Frank Rich.

Wat ik mooi vind, als ik zo'n beetje rondkijk neig ik meer naar 1 kleur, bijv. helemaal zwart of grijs/zilver ipv. meerdere kleuren zoals een Sunburst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
@Gianluigi oef, een warlock of flying V is echt het laatste wat ik een beginner aanraad... Als je toch in die stijl zoekt, een ibanez Gio is je beste vriend. Humbuckers voor het zware werk, speelbaarheid op en top, en je kan er mee zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik had ooit als beginner een BC rich Warlock. Echt niet aan te raden, als gevolg ook verkocht en een Ibanez SA gekocht.

Had niet echt een klik met dat ding en de bouwkwaliteit was ook maar meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
De lagere klasse BC Rich Warlocks zijn wel altijd echt brol geweest, tot op het niveau dat het tegen onspeelbaar aanloopt. Op Gitaardeals zie ik in jouw prijsklasse alleen een Harley Benton Warlockmodel, en die krijgt als ik zo even lees reviews die in ieder geval niet schreeuwen hoe slecht het ding is. Dus het feit dat het geen BC Rich is, is hier juist een voordeel :+
Kwalitatief is de Gio die @TunderNerd linkt waarschijnlijk een stukje beter, maar ook dubbel zo duur en minder wild qua uiterlijk 8) Dus je zal zelf de afweging moeten maken of je meer gaat spelen op de kwalitatief beste gitaar die je voor je geld kan krijgen, of op de gitaar met het gaafste uiterlijk die nog speelbaar is.

Een V zou ik qua vorm afraden als eerste gitaar. Er zijn mensen die het wel kunnen, maar ik vind zittend spelen met een V echt vreselijk, en je zal altijd je speelhouding moeten aanpassen aan de gitaar. En dat is een extra horde die ik niet echt handig vind voor een beginner.

Een eerste gitaar online kopen is wel altijd wat tricky. In een winkel krijg je eigenlijk altijd een eerste afstelbeurt cadeau bij een gitaar. En dat wil niet zeggen dat een slecht instrument ineens speelt als boter, maar wel dat iemand met ervaring even aan de belangrijkste schroefjes heeft gedraaid om het ding een béétje in z'n optimale bereik te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TunderNerd
@Wormaap helemaal eens. Nog belangrijker: je eerste keer gitaarshop experience. Overal nog vettere modellen, kleuren, effecten, klanken. Ergens speelt iemand smoke on the water
.., in de hoek gooit iemand er probleemloos sweeps uit... 10 meter verderop is iemand op vol volume aan het stemmen... Je raakt aan de praat en krijgt 1001 tips... Wordt uitgenodigd voor de locale Jam avond... Bakkie pleur met je nieuwe beste vrienden...
Je geeft er altijd te veel uit, 't is dan ook wel een dagvullend programma (ik kijk met weemoed terug op het uitzoeken van mijn eerste acoustische... Waar moeders 5 uur op moi heb zitten wachten....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapoen
Wormaap schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:05:
als je je gitaar gaaf vindt en elke dag oppakt om te spelen was het hoe dan ook de juiste :)
Klopt als een bus, ik heb dit zelf ondervonden in m'n vorige muziekschool.
Een beginnende medeleerling speelde op een 'verkeerde' gitaar (zo'n Aldi C. Giant stratocaster geval),
dat werkte echt niet motiverend voor hem. Hij wou graag Nirvana/Metallica/... e.d. leren spelen.

Komt ie op een dag naar de les met een (tweedehands) full hollowbody jazz gitaar (van Samick dacht ik),
waarvan de pickups zo warm klonken dat je er een ei op kon bakken. Voor mij klopte het plaatje niet echt :o
Maar het belangrijkste punt was dat hij echt oprecht gelukkig was met dat instrument.
Het was 'zijn' gitaar, en heel leuk om hem met zoveel plezier te zien spelen/leren.

[ Voor 5% gewijzigd door Kapoen op 11-11-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 10:43
TunderNerd schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:22:
@Wormaap helemaal eens. Nog belangrijker: je eerste keer gitaarshop experience. Overal nog vettere modellen, kleuren, effecten, klanken. Ergens speelt iemand smoke on the water
.., in de hoek gooit iemand er probleemloos sweeps uit... 10 meter verderop is iemand op vol volume aan het stemmen... Je raakt aan de praat en krijgt 1001 tips... Wordt uitgenodigd voor de locale Jam avond... Bakkie pleur met je nieuwe beste vrienden...
Je geeft er altijd te veel uit, 't is dan ook wel een dagvullend programma (ik kijk met weemoed terug op het uitzoeken van mijn eerste acoustische... Waar moeders 5 uur op moi heb zitten wachten....)
Waar vind je tegenwoordig nog zulke winkels? Lijkt me een leuke ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

roltor schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:20:
[...]

Waar vind je tegenwoordig nog zulke winkels? Lijkt me een leuke ervaring!
https://alphenaar.com/ vind ik wel een leuke winkel in Haarlem, maar wisselt ook wie je treft aan de balie. Maar hebben soms best leuke tweedehands gitaren die betaalbaar zijn en met nieuwe snaren en afgesteld verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Musicstore in Keulen! Dat is echt een gigantisch mooie winkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 10:43
Moechy schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:16:
Musicstore in Keulen! Dat is echt een gigantisch mooie winkel
Misschien moet ik een citytripje voorstellen aan mevrouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
roltor schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:35:
[...]

Misschien moet ik een citytripje voorstellen aan mevrouw :)
Maak er een weekendje van.
1 dagje musicstore en kijken naar al het lekkers dat daar hangt en 1 dagje naar de dierentuin van Keulen (ook de moeite!) Of Phantasialand (ook leuk) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ik heb het hier eerder gepost, alles is subjectief. Maar ik vond de musicstore wat tegenvallen.

High end is er maar weinig, met een beetje pech is het ontzettend druk zodat je niet bij de testruimtes kunt, etc etc.

Maar dat is just my 2 ct's.

Het enige voordeel is dat ze VEEL hebben (maar wel vooral in het lage segment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
KnoxNL schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:34:
Ik heb het hier eerder gepost, alles is subjectief. Maar ik vond de musicstore wat tegenvallen.

High end is er maar weinig, met een beetje pech is het ontzettend druk zodat je niet bij de testruimtes kunt, etc etc.

Maar dat is just my 2 ct's.

Het enige voordeel is dat ze VEEL hebben (maar wel vooral in het lage segment).
Beste is om op een weekdag te gaan en niet in de vakantie. High end is er toch een speciale afdeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:36:
[...]

https://alphenaar.com/ vind ik wel een leuke winkel in Haarlem, maar wisselt ook wie je treft aan de balie. Maar hebben soms best leuke tweedehands gitaren die betaalbaar zijn en met nieuwe snaren en afgesteld verkocht worden.
Ik vond Kees Dee in Amersfoort erg OK.

Daar heb ik mijn 1999 AVRI Strat vandaan.

Hij had volop spul, waaronder high end Fender en PRS en volop akoestische gitaren van meerdere merken.

Ook occasions, waaronder die van mij dus.

En op zich zijn zaken als Max Guitar ( o.a. in Scheveningen), Guitar Chop Shop in Den Haag, Kauffman in Alphen, Dirk Witte (o.a. Utrecht) en gek genoeg, Bax Shop Rotterdam ook niet slecht.

Ik elk geval genoeg om te proberen en te voelen wat je bevalt.

En dan kom je ook merken tegen waarvan je misschien nog niet gehoord had, maar die prachtige betaalbare instrumenten maken, zoals Sire.

En misschien moeten we een keer een groepstripje maken naar Thomann. Of Andertons. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 12-11-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Moechy schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:08:
[...]

Beste is om op een weekdag te gaan en niet in de vakantie. High end is er toch een speciale afdeling?
Een weekdag helpt zeker :)

En ja er is een aparte afdeling met high end, maar die is ook vrij klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
Ramzzz schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:16:
[...]

En misschien moeten we een keer een groepstripje maken naar Thomann. Of Andertons. :+
Hoe zit dat eigenlijk in de post-Brexit wereld, mogen wij als 'toeristen' gewoon nog relatief dure zaken als gitaren kopen in Engeland en die over de grens brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Kapoen schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:23:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk in de post-Brexit wereld, mogen wij als 'toeristen' gewoon nog relatief dure zaken als gitaren kopen in Engeland en die over de grens brengen?
Lege koffer heen, volle terug?

Ik ben bang dat er gewoon invoerrechten op komen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kapoen schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:23:
[...]

Nee dat mag dus niet meer. Tot EUR 430,-
https://www.belastingdien...tent/ik-reis-buiten-de-eu

EDIT: echter zou je de VAT van 20% moeten kunnen terugvragen en de NL BTW van 21% afdragen. Het scheelt dan uiteindelijk 1%. Maar hoe dat terugvragen van BTW als particulier nu precies werkt weet ik niet

EDIT 2: https://www.belastingdien...-terugvragen-bij-uitvoer/

Vanaf EUR 50,- BTW, dus aanschaf van EUR 250+ is mogelijk.
dat is als je NL verlaat. Dan moet het bij de UK VAT geregeld worden, grote winkels hebben daar vaak een service voor.

[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 12-11-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:52
Grote winkels hebben daar inderdaad een service balie voor. En je kan het vaak ook op het vliegveld van vertrek regelen, dus dat moet je dan in de UK op het vliegveld regelen

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:27
Ik heb een paar dagen terug de Fender Mustang Micro aangeschaft als mobiel/stille (gehorige flat) optie en vroeg me af of jullie tips hebben voor een koptelefoon die betaalbaar en goed is :)

Ik heb nu een Superlux HD 662, jaren terug voor weinig aangeschhaft en komt over het algemeen 'goed uit de reviews', maar ben er zelf verre van overtuigd van. Vrij schel/tinnig, maar lees ook weer dat je hem echt moet gebruiken om het beter te laten worden ('inbranden').

Qua budget zit ik een beetje in dubio, liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar als toegevoegde waarde vind ik het geen probleem er 100+ euro aan uit te geven. Wil alleen niet van alles aanschaffen om weer teleurgesteld te zijn.

Zag ook de AKG K52 als goedkope optie voorbij komen, maar wat gebruikt men hier? Tips en aan/afraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
m0ridin schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:22:
Ik heb een paar dagen terug de Fender Mustang Micro aangeschaft als mobiel/stille (gehorige flat) optie en vroeg me af of jullie tips hebben voor een koptelefoon die betaalbaar en goed is :)

Ik heb nu een Superlux HD 662, jaren terug voor weinig aangeschhaft en komt over het algemeen 'goed uit de reviews', maar ben er zelf verre van overtuigd van. Vrij schel/tinnig, maar lees ook weer dat je hem echt moet gebruiken om het beter te laten worden ('inbranden').

Qua budget zit ik een beetje in dubio, liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar als toegevoegde waarde vind ik het geen probleem er 100+ euro aan uit te geven. Wil alleen niet van alles aanschaffen om weer teleurgesteld te zijn.

Zag ook de AKG K52 als goedkope optie voorbij komen, maar wat gebruikt men hier? Tips en aan/afraders?
Kijk geluid is natuurlijk subjectief, maar mijn ervaringen zijn als volgt:

Ik heb de AKG92 en hoewel die op zichzelf "aardig" klinkt icm de Micro, maakt de Shure SRH440 die ik ook heb er gehakt van.

Bovendien heeft die verwisselbaar audiosnoer mocht er ooit een kabelbreuk optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Vraagje aan de mensen die veel mee moeten zeulen soms: woensdag moet ik naar een dealer in Luxemburg en dan wil ik ongeveer 6 gitaren meenemen, plus een versterker, paar pedalen, etc.
Nu zit ik er aan te denken om iets van een steekkarretje te kopen om alles daar op te laden, liefst eentje met een wat langere schep zodat er wat meer gitaren oppassen.
Heeft iemand een aanrader hiervoor, of misschien nog een andere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Arquero schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:53:
Vraagje aan de mensen die veel mee moeten zeulen soms: woensdag moet ik naar een dealer in Luxemburg en dan wil ik ongeveer 6 gitaren meenemen, plus een versterker, paar pedalen, etc.
Nu zit ik er aan te denken om iets van een steekkarretje te kopen om alles daar op te laden, liefst eentje met een wat langere schep zodat er wat meer gitaren oppassen.
Heeft iemand een aanrader hiervoor, of misschien nog een andere oplossing?
Jij was toch bij PRS in dienst nu?
Lijkt me dat zij wel wat flightcases en een goed steekkarretje kunnen leveren toch?

En sjouwen met spul doen ze daar ook wel vaker dus ze weten vast wat je moet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

KnoxNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:09:
[...]

Jij was toch bij PRS in dienst nu?
Lijkt me dat zij wel wat flightcases en een goed steekkarretje kunnen leveren toch?

En sjouwen met spul doen ze daar ook wel vaker dus ze weten vast wat je moet hebben :)
Ik mag hopen dat PRS dat wel wil vergoeden, maar ik denk dat @Arquero vooral op zoek is naar tips/tricks/merken/modellen van geschikte karretjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Gitarist schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:20:
[...]

Ik mag hopen dat PRS dat wel wil vergoeden, maar ik denk dat @Arquero vooral op zoek is naar tips/tricks/merken/modellen van geschikte karretjes
Dat snap ik, maar als iemand het weet is het waarschijnlijk een.... Gitaarfabrikant? :+

Of die halen het even op bij 1 van hun vele signature artiesten ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door KnoxNL op 13-11-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

KnoxNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:26:
[...]

Dat snap ik, maar als iemand het weet is het waarschijnlijk een.... Gitaarfabrikant? :+

Of die halen het even op bij 1 van hun vele signature artiesten ofzo.
Er zal allicht kennis in huis zijn bij PRS, maar dan is het nog maar de vraag of merk X wat ze gebruiken in de VS of bij de importeur in het VK (of waar dan ook) ook hier verkrijgbaar is.

En los daarvan vind ik het niet eens zo slecht bedacht om het ook hier te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Oh zeker niet, vragen kan altijd :)
Helemaal niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arquero
Gitarist schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:20:
[...]

Of andere oplossingen nog.

Bij de fabrieken weten ze alles van gitaren maken, maar hoe wij zoveel mogelijk meekrijgen vanuit de auto naar de klant mogen we zelf uitzoeken :P
Pasgeleden was een hele straat opengebroken en moest ik 10 minuten lopen met 4 gitaren in mn handen en 2 op mijn rug. Dat moet toch makkelijker kunnen :D

Ik denk dat zoiets wel makkelijk gaat zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX-aPSe8nNh0MyO2sY5rci7uk8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/42XVWsqpV6Me3e37P5XyZlp6.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Arquero op 13-11-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
KnoxNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:49:
[...]

Kijk geluid is natuurlijk subjectief, maar mijn ervaringen zijn als volgt:

Ik heb de AKG92 en hoewel die op zichzelf "aardig" klinkt icm de Micro, maakt de Shure SRH440 die ik ook heb er gehakt van.

Bovendien heeft die verwisselbaar audiosnoer mocht er ooit een kabelbreuk optreden.
Thanks voor de input :) Die shure is zo'n 100e en de AKG die je noemt rond de 45-50, in dat geval is het (wat mij betreft) een eenvoudige keuze en zou ik die shure kiezen...

Denk dat ik vooral wat ervaringen input wil, en als er dan 1 of 2 modellen van 100-150 uitkomen bestel ik die wel om het echt zelf te ervaren. Mocht ik daar echt een mooie stille thuisoplossing mee kunnen vinden is dat het me absoluut waard namelijk.

Ik ga gewoon ondertussen lekker verder zoeken, inventariseren en snuffelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
m0ridin schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:35:
[...]

Thanks voor de input :) Die shure is zo'n 100e en de AKG die je noemt rond de 45-50, in dat geval is het (wat mij betreft) een eenvoudige keuze en zou ik die shure kiezen...

Denk dat ik vooral wat ervaringen input wil, en als er dan 1 of 2 modellen van 100-150 uitkomen bestel ik die wel om het echt zelf te ervaren. Mocht ik daar echt een mooie stille thuisoplossing mee kunnen vinden is dat het me absoluut waard namelijk.

Ik ga gewoon ondertussen lekker verder zoeken, inventariseren en snuffelen :)
Geen probleem.

Het kan waarschijnlijk ook echt wel voor minder dan de 100 euro, probleem is dat het een beetje trial and error is. Had zelf ook niet zo'n groot verschil verwacht tussen de AKG en de Shure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
KnoxNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:43:
[...]

Geen probleem.

Het kan waarschijnlijk ook echt wel voor minder dan de 100 euro, probleem is dat het een beetje trial and error is. Had zelf ook niet zo'n groot verschil verwacht tussen de AKG en de Shure.
Nou ja, het gaat er niet zozeer om om een paar tientjes te besparen... het gaat me er vooral om dat ik dan wel iets heb waar ik echt happy mee ben en ook zal gebruiken. En tot nu toe ben ik nooit echt overtuigd geweest van spelen over een koptelefoon (maar ja, dat kan dus prima komen doordat ik nooit echt een goede koptelefoon heb gehad ;) )

Geluid is natuurlijk ook weer persoonlijk en goed is relatief. Maar als ik het serieus wil proberen moet ik er ook maar eens serieus voor gaan, alleen dan wel even goed onderzoek doen en een gerichte keuze maken. Als ik het dan nog niks vind weet ik denk ik genoeg (en kan eea weer geretourneerd).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moechy
Even wat anders.
Gisteren Queens of the stone age gezien in het sportpaleis. Super optreden en super qua geluid en dat in het sportpaleis :o
Maar die Josh Homme is me toch ook wel een goede gitarist live zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
Overigens, na alles over het kopen van gitaren, ben ik juist de tegengestelde beweging aan het doen... Ik ben aan het verkopen! Waarom? Ik speel eigenlijk maar op 3 gitaren. De overige 5(!) staan weemoedig stof te vangen. Wat opvalt: er zijn maar 2 categorieën:

-Top of the hill: verkoopt goed via FB, MP geeft vooral "cheapskates". Mensen weten wat het is/ wat ze willen, het juiste model/ merk ben je in no-time kwijt voor een goede prijs
- Rest: gaat beter via MP, want FB publiek zoekt gericht naar "goede" instrumenten

Zo is er net een JB signature uit gegaan waar je duidelijk de splitsing zag. Het was vooral zoeken naar de persoon die de daadwerkelijke waarde kent & wilt kopen. Al met al geen fijne ervaring wanneer mensen 100 euro voor een van je kindjes bied. Doet toch een beetje pijn. Waar verkopen jullie & met welk resultaat/ gevoel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Gitaren verkopen? Wat is dat?

Nee, maar de enkele die ik heb verkocht is via marktplaats en dat ging niet om high-end modellen... Uiteindelijk de onzin negeren (zoals met alles op marktplaats) en met geduld komt het dan wel goed.

Ook nog wel eens via gitaarnet forum verkocht toen dat nog bestond :p

Maar overall ben ik een stuk handiger in kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
m0ridin schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:42:
[...]

Nou ja, het gaat er niet zozeer om om een paar tientjes te besparen... het gaat me er vooral om dat ik dan wel iets heb waar ik echt happy mee ben en ook zal gebruiken. En tot nu toe ben ik nooit echt overtuigd geweest van spelen over een koptelefoon (maar ja, dat kan dus prima komen doordat ik nooit echt een goede koptelefoon heb gehad ;) )

Geluid is natuurlijk ook weer persoonlijk en goed is relatief. Maar als ik het serieus wil proberen moet ik er ook maar eens serieus voor gaan, alleen dan wel even goed onderzoek doen en een gerichte keuze maken. Als ik het dan nog niks vind weet ik denk ik genoeg (en kan eea weer geretourneerd).
Ik heb zowel de HD662 als als de K92 en ze vallen me allebei sterk tegen. De HD is inderdaad heel blikkerig met weinig laag, en de K92 zit niet prettig (subjectief) maar klinkt gewoon beroerd, met vooral veel nadruk op het midden. Als je de HD662 niks vind ga je geen plezier beleven aan de K52/K92.

De HD662EVO van Superlux klinkt dan weer compleet anders, veel meer laag en hoog. Een budgetoptie is de HD330 van Superlux, die klinkt uitstekend voor de prijs. Dat lijkt een soort-van-kloon te zijn van de Beyer DT990's.

Of doe jezelf een plezier en koop een Beyer DT-880 of DT-990 en dan ben je de komende 10 jaar of meer van het probleem af ;)
Pagina: 1 ... 85 ... 96 Laatste