Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Begin dit jaar begonnen op de basgitaar met het boek van https://www.maartenmusic.com/. Dat heb ik nu bijna uit en ik ben op zoek naar andere muziek.

Ik ben vooral op zoek naar uitgeschreven partijen in de F sleutel. Dus geen tabs of iets dergelijks.

Ik kwam deze tegen:
https://www.bax-shop.nl/g...jon-liebman-bass-aerobics

Maar weet niet of het ook echt leuk is om te spelen of dat het vooral techniek oefeningen zijn.

Jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Shinji schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:26:
Begin dit jaar begonnen op de basgitaar met het boek van https://www.maartenmusic.com/. Dat heb ik nu bijna uit en ik ben op zoek naar andere muziek.

Ik ben vooral op zoek naar uitgeschreven partijen in de F sleutel. Dus geen tabs of iets dergelijks.

Ik kwam deze tegen:

Maar weet niet of het ook echt leuk is om te spelen of dat het vooral techniek oefeningen zijn.

Jullie nog tips?
Zoek je vooral oefenmateriaal?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Nee vooral leuke nummers om mee te spelen, mogen bekende nummers zijn maar mogen ook ‘fantasie’ nummers zijn die voor het boek geschreven zijn zeg maar. Maar heb het het liefst wel op papier en niet met YouTube mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00
Shinji schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:26:

Ik kwam deze tegen:

Jullie nog tips?
Niet helemáál wat je zoekt, maar 'Building Walking Bass Lines' van Ed Friedland geeft een sterke basis in walking bass. Voor veel mensen is het feit dat't boek geschreven is in notenschrift een drempel, maar als je dat toch al gebruikt is dat natuurlijk juist prima :) Aanrader als je interesse hebt om je eigen baslijnen te verzinnen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
En toch, @Shinji, YouTube is wel erg prettig en behulpzaam.

Check vooral onder andere dit kanaal:

Scott’s Bass Lessons.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 05-02-2023 17:30 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Ramzzz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:29:
En toch, @Shinji, YouTube is wel erg prettig en behulpzaam.

Check vooral onder andere dit kanaal:

Scott’s Bass Lessons.
Ja, die ken ik, het irritante van YouTube vind ik dat je heel de tijd terug moet spoelen, en ik zie ook weinig bladmuziek er in terug.

Ik heb de 14 dagen trial gedaan van hun maar ik vond het niet veel waar voor je geld. De muziek qua opbouw was denk ik prima. Maar voor dat geld verwacht ik iets meer begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejece
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:23
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wilt. Je bent op zoek naar studiemateriaal in de vorm van een boek, je doet hier zelf navraag om tips. Je krijgt onder ander Scotts Bass Lessons als, goede, tip aangereikt.

Je hebt op SBL rondgekeken, maar vind het niet veel waard voor je geld. Prima. Maar je stelt dat je meer begeleiding wilt voor dat geld ($100/jaar). Mij ben je hier dan kwijt. Feedback op je eigen prestaties is daar meer dan voldoende te krijgen. Er zijn talloze Practice Groups in de community aanwezig voor feedback en tips. In ieder geval meer dan je uit een boek haalt van enkele tientjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:28
Vandaag naar Musicstore geweest in Keulen.
Het was er inderdaad heel druk, maar toch alles kunnen testen wat ik wou.

Damn wat een mooie winkel.
Gitaren overal.
Het is uiteindelijk de Marshall DSL20HR geworden met een 2x12 Victory cab met 1 Celestion V30 en 1 Celestion G12H in.
Damn wat een sound :D

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Moechy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw7mpfiGd3bOngbqUYI4fdzVkOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BntJFK1Pr0A5MCviZdxY8sz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Past uitstekend zo te zien! d:)b

En nou op naar de 'Fender Cleans'... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ramzzz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Past uitstekend zo te zien! d:)b

En nou op naar de 'Fender Cleans'... :+
Inderdaad, het lijkt wel voor elkaar gemaakt.

Ik heb de DSL ook getest met Marshall Cabinets.

Pff wat een drama was dat, dof geluid, mindere buildquality..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Heeft er trouwens iemand ervaring met de Boss Rc-1 of Rc-5? Of een ander simpel maar wel duidelijk looper pedaaltje?
Ben wat aan het rondneuzen in de looperpedaaltjes maar er zijn er zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:30:
Heeft er trouwens iemand ervaring met de Boss Rc-1 of Rc-5? Of een ander simpel maar wel duidelijk looper pedaaltje?
Velen zullen beamen dat de TC Electronic Ditto Looper zo’n beetje de meest gebruiksvriendelijke is.

Zo simpel dat het eigenlijk een no-brainer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ramzzz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Velen zullen beamen dat de TC Electronic Ditto Looper zo’n beetje de meest gebruiksvriendelijke is.

[YouTube: TC Electronic Ditto Looper]

Zo simpel dat het eigenlijk een no-brainer is.
Die had ik inderdaad ook al gezien en er is zelfs een Ditto+ nu waar je ook een schermpje hebt zag ik bij Andertons.
Ziet er ook wel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Die had ik inderdaad ook al gezien en er is zelfs een Ditto+ nu waar je ook een schermpje hebt zag ik bij Andertons.
Ziet er ook wel goed uit.
En er zijn er heel veel van 2e hands te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Moechy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:30:
Ik had vorig jaar gezocht naar een looper pedaal en kwam uit op een RC-5.

Deze is wel duurder dan de simpelere pedaaltjes maar heeft een stuk meer features.
- 32bit float kwaliteit loops, dus ook na veel overdubs klinkt het nog steeds goed
- 99 slots en 13 uur opslag
- drums, niet super geavanceerd maar zeker bruikbaar (als je echt veel drum opties wil is de RC-10 beter)
- je kan zelf drum loops, jam tracks, backing tracks op het device zetten, hiermee is het vorige punt niet echt meer een nadeel imho. (je moet de wav alleen converteren naar 32bit float)
- je kan Boss loops via Boss Tone Central op het device zetten
- nadeel is dat je de loops niet makkelijk een naam kan geven binnen de app, dat moet op het device 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Redje schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Ik had vorig jaar gezocht naar een looper pedaal en kwam uit op een RC-5.

Deze is wel duurder dan de simpelere pedaaltjes maar heeft een stuk meer features.
- 32bit float kwaliteit loops, dus ook na veel overdubs klinkt het nog steeds goed
- 99 slots en 13 uur opslag
- drums, niet super geavanceerd maar zeker bruikbaar (als je echt veel drum opties wil is de RC-10 beter)
- je kan zelf drum loops, jam tracks, backing tracks op het device zetten, hiermee is het vorige punt niet echt meer een nadeel imho. (je moet de wav alleen converteren naar 32bit float)
- je kan Boss loops via Boss Tone Central op het device zetten
- nadeel is dat je de loops niet makkelijk een naam kan geven binnen de app, dat moet op het device 8)7
Hoe meer functies een Looper heeft, hoe minder je er lekker snel en losjes mee aan de slag kunt.

Eén van de (zeer) weinige pedalen die ik ooit wegdeed, was een Looper met een vrijwel horizontale leercurve en een handboek zo dik als mijn arm (EHX 22500).

Eenvoud is in dit geval meestal het beste… als tweede raad ik de EHX 720 Looper aan, met opslag en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Zelf heb ik een Boss RC-30. Voordeel daarvan vind ik dat je hem meteen kan gebruiken zonder ooit de handleiding te openen, maar tegelijkertijd wel best wat opties hebt als je de handleiding wél open wil slaan. En ik vond het sowieso belangrijk dat'ie stereo is, maar dan meer zodat ik gitaar en bas samen kan loopen, maar wel op gescheiden signaalpaden :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:01:
Zelf heb ik een Boss RC-30. Voordeel daarvan vind ik dat je hem meteen kan gebruiken zonder ooit de handleiding te openen, maar tegelijkertijd wel best wat opties hebt als je de handleiding wél open wil slaan. En ik vond het sowieso belangrijk dat'ie stereo is, maar dan meer zodat ik gitaar en bas samen kan loopen, maar wel op gescheiden signaalpaden :)
Ah, de zogenaamde ‘samenloop van omstandigheden’. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Ah, de zogenaamde ‘samenloop van omstandigheden’. _O-
Dit is zo slecht, daar zou een ban op moeten staan... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Teleluvr schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Dit is zo slecht, daar zou een ban op moeten staan... _O-
SMS 🍌 naar 06-humorlozemoderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Ramzzz schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Hoe meer functies een Looper heeft, hoe minder je er lekker snel en losjes mee aan de slag kunt.
De RC-5 is ook best simpel in gebruik als je niet in de menu's duikt.
Voor mij was drums, loops saven/uploaden een must, dan vallen er al veel loopers af.

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:43
Ok, noob question

En ik realiseer mij op voorhand dat een (groot) deel van het antwoord gaat zijn; hangt van je speelstijl af en hangt van de gitaar af.

Maar ik wil wat in perspectief kunnen plaatsen en iedereen die ik het tot nu toe heb gevraagd is er best vaag in.

Ik heb twee gitaren een Squier Toronado om te beginnen en om te kijken of ik gitaar spelen het überhaupt leuk vond. En toen bleek dat ik het erg leuk vond heb ik een GAS aanval gehad en een Fender Player Strat gekocht.

En noem mij naïef, maar ook wel een beetje in de verwachting dat de strat beter zou zijn, want ja Fender vs Squier.

Wat betreft pickup geluid vind ik inderdaad dat de Humbucker op mijn strat beter klinkt dan die van de squier.

Maar qua gevoel met spelen vind ik eigenlijk de strat compleet ruk. En ik probeer een beetje terug te herleiden waarom. Het kan er kan zeer zeker aan liggen aan dat ik een beginner ben. Maar als ik aan andere mensen probeer te spiegelen dan kom ik vaak niet verder dan een antwoord, elke gitaar is anders, elke speelstijl is anders. En dat maakt het voor mij niet makkelijker om er een gevoel bij te krijgen wat normaal is, in hoeverre je natuurlijk van normaal kan spreken.

De squier, voor wat het uit maakt, is 24.75" mensuur als dat wat uit maakt. Ligt een zelfde setje 10 op als op de strat. Is afgesteld. Heeft een actie van 1,75mm op de 17e fret. En als ik er op speel, speelt het goed.

Nu de strat. Heeft een wat langer mensuur. Zelfde setje snaren. Is ook afgesteld. Maar als ik daar op speel hoor ik via de koptelefoon de Lage E rammelen. Een klein beetje bij het aanslaan, maar daar kan ik mij wat bij voorstellen want ik geeft op dat moment die snaar een hele duw met het plectrum. Dan is het een momentje weg, dus als ik snel speel merk ik het niet. Maar als ik de snaar laat uitklinken dan komt er na een paar moment gerammel van de snaar die de frets raakt.

Is dit normaal / niet abnormaal? Of moet een aangeslagen lage E altijd helemaal vlekkeloos uit vibreren <- dat is wel mijn veronderstelling namelijk.

Ik ben natuurlijk geen luithier. Dus als vertrekpunt gebruik ik zoals dat de gitaar is afgesteld door Delft Guitar works. Die setup heb ik gemeten. En ik verander wat, brengt het geen verschil zet ik het weer terug.

Dus ik heb wat gespeeld met de truss rod instelling, maar dat bracht geen verbetering, dus weer netjes terug gezet. Dus de actie een stukje hoger gezet, nog steeds rammelen. En ik zit nu op een punt dat ik voor mijn gevoel de snaren erg hoog staan en ik hoor het nog steeds via de koptelefoon door de pickups heen de E snaar rammelen.

Van de week kreeg ik het commentaar van mijn gitaarleraar dat ik de snaren wel erg zacht aan sla. Dus om nu een nog zachtere speelstijl aan te leren weet ik niet echt of dat dit de bedoeling is. Maar ik begin mij ook af te vragen of dat de actie nog hoger zeggen dan wel de bedoeling is.

Ik heb nu een actie van 2mm op de 17e fret. Is dat (abnormaal)hoog is dat laag, gemiddeld?

Nu wil ik best terug naar Delft dat is het probleem niet, maar ik probeer mij eerst een beter beeld te vormen.

En ik heb het dus niet over hoe de gitaar akoestisch klinkt, maar puur het geluid door de koptelefoon heen.
Akoestisch rammelen ze beide.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Dat de ene gitaar je beter ligt dan de andere, dat is persoonlijk en kan tot verrassende resultaten leiden waar een 'slechte' gitaar voor jou fijner is dan een 'betere'.
Maar dat klinkt niet als wat hier aan de hand is. Dit klinkt alsof er iets niet klopt in de afstelling van je gitaar. Als de winkel waar'ie vandaan komt in de buurt zit zou ik met wat je omschrijft sowieso terug gaan, en anders een goed aangeschreven gitaartechnicus in de buurt zoeken.
Qua hoogte zit je voor mijn gevoel nog best prima. Als ik mijn eigen Strat even bekijk, dan krijg ik een 2mm dik plectrum op fret 17 makkelijk onder de lage E-snaar geschoven zonder de snaar te raken. De hoge E-snaar ligt dan weer een stukje lager.

Een klein beetje fretbuzz is een afweging die je maakt t.o.v. lagere actie. Heel veel fretbuzz is altijd verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Wormaap schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:57:
Dat de ene gitaar je beter ligt dan de andere, dat is persoonlijk en kan tot verrassende resultaten leiden waar een 'slechte' gitaar voor jou fijner is dan een 'betere'.
Maar dat klinkt niet als wat hier aan de hand is. Dit klinkt alsof er iets niet klopt in de afstelling van je gitaar. Als de winkel waar'ie vandaan komt in de buurt zit zou ik met wat je omschrijft sowieso terug gaan, en anders een goed aangeschreven gitaartechnicus in de buurt zoeken.
Qua hoogte zit je voor mijn gevoel nog best prima. Als ik mijn eigen Strat even bekijk, dan krijg ik een 2mm dik plectrum op fret 17 makkelijk onder de lage E-snaar geschoven zonder de snaar te raken. De hoge E-snaar ligt dan weer een stukje lager.

Een klein beetje fretbuzz is een afweging die je maakt t.o.v. lagere actie. Heel veel fretbuzz is altijd verkeerd.
Dit.

En @Edgenumber, een goede setup van je gitaar door een goede gitaarbouwer/tech kan sowieso geen kwaad. In wezen had de gitaarzaak dat al kunnen (moeten) doen, maar dat is nogal wisselend.

Ook, wat met de ene gitaar goed voelt hoeft voor de andere niet op te gaan, mensuurlengte geeft al een flink verschil in speelervaring met dezelfde snaren.

Langere hals betekent hogere snaarspanning, en dat zou betekenen dat je Strat stugger zou moeten aanvoelen en minder last van fret buzz zou moeten hebben - als verder alles identiek is.

Maar dat is het niet. Goed afstellen is een kunst.

En kost niet de wereld. Incl. snaren rond de €35, incl. intoneren.

Als je er niet uit komen, en Delft je niet te ver is, zou ik je wel willen doorverwijzen naar Sherah Draaijer, Guitarworks Delft.

https://www.guitarworksdelft.nl/

Overigens werkt hij al jaren samen met Guitar Shop Delft…

Ik ken er nog wel één in Den Haag, als dat gunstiger is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Ramzzz schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Dit.

En @Edgenumber, een goede setup van je gitaar door een goede gitaarbouwer/tech kan sowieso geen kwaad. In wezen had de gitaarzaak dat al kunnen (moeten) doen, maar dat is nogal wisselend.

Ook, wat met de ene gitaar goed voelt hoeft voor de andere niet op te gaan, mensuurlengte geeft al een flink verschil in speelervaring met dezelfde snaren.

Langere hals betekent hogere snaarspanning, en dat zou betekenen dat je Strat stugger zou moeten aanvoelen en minder last van fret buzz zou moeten hebben - als verder alles identiek is.

Maar dat is het niet. Goed afstellen is een kunst.

En kost niet de wereld. Incl. snaren rond de €35, incl. intoneren.

Als je er niet uit komen, en Delft je niet te ver is, zou ik je wel willen doorverwijzen naar Sherah Draaijer, Guitarworks Delft.

https://www.guitarworksdelft.nl/

Overigens werkt hij al jaren samen met Guitar Shop Delft…

Ik ken er nog wel één in Den Haag, als dat gunstiger is?
Edgenumber schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:42:
Ik ben natuurlijk geen luithier. Dus als vertrekpunt gebruik ik zoals dat de gitaar is afgesteld door Delft Guitar works.
Als de gitaar al is afgesteld door @Ramzzz zijn favoriet (of iemand anders bij dezelfde zaak), dan zeker even terug om er nog eens naar te laten kijken.

• Edgenumber
Dank voor de info. Dan ga ik gewoon nog een keer langs sherah.

Maar ik had zoiets als jullie allemaal zeggen 2mm, wtf dat is laag.

En de winkel is thomann. Dus die schuiven leuk dozen, maar daar hoef ik verder niet te zijn.

• Wormaap
Edgenumber schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:14:
Dank voor de info. Dan ga ik gewoon nog een keer langs sherah.

Maar ik had zoiets als jullie allemaal zeggen 2mm, wtf dat is laag.

En de winkel is thomann. Dus die schuiven leuk dozen, maar daar hoef ik verder niet te zijn.
2mm is ook weer niet absurd laag hoor. Mijn Charvel shredmachine zit daar nog significant onder. Die buzzt een klein beetje, maar dat accepteer ik omdat ik er een superlicht spelende gitaar voor snel solowerk voor terug krijg :)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Is het afstellen van een gitaar eigenlijk iets eenmaligs? Los van het stemmen natuurlijk.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Dean Martin schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:06:
Is het afstellen van een gitaar eigenlijk iets eenmaligs? Los van het stemmen natuurlijk.
Als je snaren van een andere dikte op je gitaar zet ontkom je sowieso niet aan het opnieuw intoneren, en vaak mag de truss rod dan ook wel een slagje om te compenseren voor de veranderde spanning. Als je je gitaar permanent in een andere stemming zet is het ook beter (maar niet strict noodzakelijk) om de afstelling daarop aan te passen. Verder vind ik het wel zinnig om er elke paar jaar (5 ofzo) eens overheen te laten gaan, maar dat kun je ook prima uitstellen totdat je merkt dat er iets niet helemaal lekker meer is.

• Dean Martin
  • Niet online
Wormaap schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Als je snaren van een andere dikte op je gitaar zet ontkom je sowieso niet aan het opnieuw intoneren, en vaak mag de truss rod dan ook wel een slagje om te compenseren voor de veranderde spanning. Als je je gitaar permanent in een andere stemming zet is het ook beter (maar niet strict noodzakelijk) om de afstelling daarop aan te passen. Verder vind ik het wel zinnig om er elke paar jaar (5 ofzo) eens overheen te laten gaan, maar dat kun je ook prima uitstellen totdat je merkt dat er iets niet helemaal lekker meer is.
Ik heb behoorlijk wat buzz op de lage E en G snaar tussen de 5e en 7e fret, maar omdat ik maar 1 gitaar heb en graag dagelijks speel blijf ik het maar uitstellen om 'm weg te brengen.

The best is yet to come

• Moechy
Op mijn strat ligt een setje .011 maar die staat dan ook in Drop C / D standard enige dat ik moest doen was intoneren. Lagere stemming en dikkere snaren komt ongeveer overeen.

Hmm een strat met singlecoils staat ook nog wel op de wishlist.
Ik blok het GAS helemaal af nu, anders mag ik niet meer binnen thuis 😂

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wormaap
Dean Martin schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb behoorlijk wat buzz op de lage E en G snaar tussen de 5e en 7e fret, maar omdat ik maar 1 gitaar heb en graag dagelijks speel blijf ik het maar uitstellen om 'm weg te brengen.
Dan weet je wat je te doen staat O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIvE0srChYJ15JnR4E0obexbVaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dzj1g4Ycl3L0qLB0s5CNwdwA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Wormaap op 16-02-2023 13:39 ]

• Edgenumber
@Wormaap ik kom van ac/dc dus dan gaat er via distortion het nodige verloren.

Maar ik heb nu van de leraar een nummerbvan cream gekregen. En lage E op de 10e fret klinkt echt voor geen meter. Nog zachter aan slaan en het is een strijkinstument.

Maar goed ik heb Sherah een por gegeven wanneer hij tijd zou hebben.

En misschien komt er wel uit dat hij gewoon hoger moet en dat ik moet wennen.

• Dean Martin
  • Niet online
Ik wil graag een Fender tele. Maar mijn skills zijn niet goed genoeg voor die gitaar >:)

The best is yet to come

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
Dean Martin schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Ik wil graag een Fender tele. Maar mijn skills zijn niet goed genoeg voor die gitaar >:)
De beste gitaar is één die je motiveert om te spelen. 'Niet goed genoeg' is een prutexcuus om een gitaar niet te kopen, dus als jij een Tele wil dan moet je daar lekker voor gaan zolang het financiëel verantwoordelijk is, natuurlijk :)
En anders kun je misschien wel iets van de shop lenen of huren. Ik vind persoonlijk weinig zo demotiverend als een gitaar niet niet lekker speelt of klinkt, dus daar iets aan (laten) doen staat altijd hoog op mijn prioriteitenlijst :)

• Edgenumber
Inderdaad. Elke gitaar, ok vrijwel elke gitaar, is al boven mijn niveau. Maar je leef maar een keer en als je het financieel kan verantwoorden.

Voordeel is ook dat je de ene kan laten afstellen terwijl je met de ander lekker door speel.

• Moechy
Ik snap het helemaal.
Misschien ruil ik die SG met P90's wel in op een leuke strat met Single Coils.
Ik merk zelf dat ik die amper vastneem en vooral op mijn strat met humbuckers (Ibanez in Drop C/D standard) speel of op mijn Les Paul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantjeharing
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-10 14:09

jantjeharing

Seriële monomanist

Zit zo weinig verschil tussen. Eén belangrijk verschil: De Squiers worden minder (of niet) gecheckt op kwaliteit voor ze de fabriek verlaten. Als je een Squier dan blind koopt moet je geluk hebben dat je een goede hebt. Als je hem in de winkel koopt kan je zelf keuren voor je aanschaft. Vragen of ze een ander exemplaar hebben.
Maar qua gevoel met spelen vind ik eigenlijk de strat compleet ruk. En ik probeer een beetje terug te herleiden waarom. Het kan er kan zeer zeker aan liggen aan dat ik een beginner ben. Maar als ik aan andere mensen probeer te spiegelen dan kom ik vaak niet verder dan een antwoord, elke gitaar is anders, elke speelstijl is anders. En dat maakt het voor mij niet makkelijker om er een gevoel bij te krijgen wat normaal is, in hoeverre je natuurlijk van normaal kan spreken.
Ja nogal dooddoeners hoor. Een antwoord waar je meer aan hebt is waar de relevante verschillen zitten.
- De vorm van de hals. En dan is het handig als je het een beetje kan onderverdelen in D, C, 'modern' C, V vormen. Dik, dun, breed, smal. En in mindere mate: rechte hals, tapse hals.
- Hoge, lage, brede, smalle frets. Of zelfs scalloped fretboard. Hoeveel hout wil je voelen onder de snaren zeg maar.
Dit (en wat je zelf ook aangeeft, mensuur en snaardikte) zijn -waarschijnlijk- de belangrijkste parameters. En het kan even duren voor je weet wat je voorkeur precies is.
De squier, voor wat het uit maakt, is 24.75" mensuur als dat wat uit maakt. Ligt een zelfde setje 10 op als op de strat. Is afgesteld. Heeft een actie van 1,75mm op de 17e fret. En als ik er op speel, speelt het goed.

Nu de strat. Heeft een wat langer mensuur. Zelfde setje snaren. Is ook afgesteld.
Hard moeten werken op een gitaar is nooit fijn, tenzij je er iets voor terug krijgt. Op een western bijvoorbeeld klinken zwaardere snaren nou eenmaal mooier dan op een electrische.
Ik speel al 30 jaar dagelijks gitaar. Heb geen slappe vingers en toch wil ik niet dikker dan .008 op een gitaar met een mensuur van 25,5. .009 op een 24,75 mensuur.
Dit doet ook veel voor het speelgevoel.
Is dit normaal / niet abnormaal? Of moet een aangeslagen lage E altijd helemaal vlekkeloos uit vibreren <- dat is wel mijn veronderstelling namelijk.
Ik heb ook altijd een klein beetje gerammel bij lage actie. Geen gerammel heb je eigenlijk alleen bij hele hoge actie. Hoe goed je je gitaar ook afsteld, of af laat stellen. Belangrijk is een goede 'relief' die je met je truss rod insteld.
Ik ben natuurlijk geen luithier.
Dat hoeft ook niet hoor. Aan de hand van 'youtube afstellers' kan je prima leren hoe je je gitaar een goede setup geeft. Zie bijvoorbeeld het kanaal Know Your Gear. Of die gozer die filmpjes maakte voor Thomann. Even z'n naam kwijt. :)

Raise the Goblet of Rock

• Edgenumber
jantjeharing schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:55:
Dat hoeft ook niet hoor. Aan de hand van 'youtube afstellers' kan je prima leren hoe je je gitaar een goede setup geeft. Zie bijvoorbeeld het kanaal Know Your Gear. Of die gozer die filmpjes maakte voor Thomann. Even z'n naam kwijt. :)
Afstellen is een, maar een probleem goed identificeren en goed oplossen is is twee.
Hard moeten werken op een gitaar is nooit fijn, tenzij je er iets voor terug krijgt. Op een western bijvoorbeeld klinken zwaardere snaren nou eenmaal mooier dan op een electrische.
Ik speel al 30 jaar dagelijks gitaar. Heb geen slappe vingers en toch wil ik niet dikker dan .008 op een gitaar met een mensuur van 25,5. .009 op een 24,75 mensuur.
Dit doet ook veel voor het speelgevoel.

Ik heb ook altijd een klein beetje gerammel bij lage actie. Geen gerammel heb je eigenlijk alleen bij hele hoge actie. Hoe goed je je gitaar ook afsteld, of af laat stellen. Belangrijk is een goede 'relief' die je met je truss rod insteld.
Dat is voor mij het probleem als beginner zonder privé mensen te kennen die gitaar spelen.
Wat is (te)veel.

Wat is (te)veel gerammel. Wat is (te)hard werken. enz. En dat je moet werken begrijp ik het is geen mp3 speler waarbij je op play druk :)

Buiten mijn gitaarleraar en dit forum heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Ja nogal dooddoeners hoor. Een antwoord waar je meer aan hebt is waar de relevante verschillen zitten.
- De vorm van de hals. En dan is het handig als je het een beetje kan onderverdelen in D, C, 'modern' C, V vormen. Dik, dun, breed, smal. En in mindere mate: rechte hals, tapse hals.
- Hoge, lage, brede, smalle frets. Of zelfs scalloped fretboard. Hoeveel hout wil je voelen onder de snaren zeg maar.
Dit (en wat je zelf ook aangeeft, mensuur en snaardikte) zijn -waarschijnlijk- de belangrijkste parameters. En het kan even duren voor je weet wat je voorkeur precies is.
Aan de ene kant vind ik hem heerlijk spelen. Het is een HSS en ik kan er heerlijk AC/DC op spelen.
Maar nu op clean hoor ik allemaal dingen die ik eerst niet hoorde.

Waarvan dus de vraag is, is dit normaal is dit te veel. En als ik het zelf probeer op te lossen dan moeten mijn vingers horde lopen over de snaren.

Maar ik ga volgende les vragen of we een show me yours i'll show you mine kunnen doen. Mijn leraar heeft ook een strat. Ok een duurdere. Maar kunnen we even kijken of hij die van mij ook laat rammelen of dat het aan mij ligt.
Zit zo weinig verschil tussen. Eén belangrijk verschil: De Squiers worden minder (of niet) gecheckt op kwaliteit voor ze de fabriek verlaten. Als je een Squier dan blind koopt moet je geluk hebben dat je een goede hebt. Als je hem in de winkel koopt kan je zelf keuren voor je aanschaft. Vragen of ze een ander exemplaar hebben.
Ik denk dat als je ze de kans zou geven in china in de squier fabriek dat ze met gemak betere gitaren maken dan fender zelf. Geef ze de materialen en de quality control. Een groot deel zal ook komen door de soms extreme reprimandes voor werknemers die ze daar kunnen hebben voor werknemers die een fout maken bij een product.

Mijn squier is in ieder geval prima qua bouwkwaliteit voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-10 21:04
Graag wil ik ook nog maar eens een beroep doen op jullie kennis.

Ik heb laatst mijn elektrische gitaar (Yamaha pacifica) laten afstellen bij een zaak hier in de buurt. De beste man liet weten geen fan te zijn van Yamaha's want die zouden zwaar spelen, hoge actie hebben en kwalitatief te wensen overlaten (in vergelijking met de merken die hij verkoopt denk ik dan) maar goed de afstel beurt was verder geen probleem, alles prima in orde.

Nu wou ik ook mijn akoestisch gitaar (Yamaha FG840, tweedehands gekocht) door hem goed laten afstellen.
Maar wederom het verhaal "tja het is een Yamaha" en na een korte inspectie kwam de conclusie dat hij er niet veel aan kon doen omdat de brugkam al erg laag stond en dat het bovenblad wat bol stond door een waarschijnlijk te vochtige woonkamer (gem. 56% met uitschieters tot 68%) en er daardoor niet veel meer vanaf kon, Ik zou eerst moeten kijken of het bovenblad weer vlak wordt als de gitaar weer droger wordt, de hals en topkam waren verder wel prima. Zijn conclusie was "ik zou hem maar weg doen en wat anders kopen" :o ook omdat hij een dreadnought aan de grote kant vond voor mij als beginner. Ik heb een klein postuur ben 1,70m en denk dat hij daar wel gelijk in heeft want ik vind de gitaar vanaf begin al groot en niet comfortabel maar ik dacht dat dat gewoon wennen was.

Heel verhaal maar nu dan de vragen,

De lage E snaar zit 3,5mm boven het hout van de brug (dus niet de brugkam) en bij hoge E 1,5mm, is dit echt laag of kan er nog vanaf? (zie foto's) (Snaar hoogte op 12de fret is bij lage E snaar 2,5mm en hoge E snaar zit op 1,75mm)

Kan een luchtvochtigheid van +/-56% met uitschieters naar +/-68% er al voor zorgen dat het bovenblad bolt, of is hier een andere oorzaak?
(Kruipruimte staat hier in de winter altijd vol water)

Kan zo'n bolling in het bovenblad vanzelf weer goed komen of kan ik er zelf iets aan doen?

En als laatste, het formaat. Als ik een kleiner model wil, ben ik dan als beginner (met klein postuur) beter af met een naar ik begreep meer allround Grand auditorium model of is dat iets te kort door de bocht gedacht?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b71pvGL/20230218-105255t.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f8L7BpM/20230218-105313t.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ben-i schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:23:
Graag wil ik ook nog maar eens een beroep doen op jullie kennis.

Ik heb laatst mijn elektrische gitaar (Yamaha pacifica) laten afstellen bij een zaak hier in de buurt. De beste man liet weten geen fan te zijn van Yamaha's want die zouden zwaar spelen, hoge actie hebben en kwalitatief te wensen overlaten (in vergelijking met de merken die hij verkoopt denk ik dan) maar goed de afstel beurt was verder geen probleem, alles prima in orde.
Dat zegt meer over de man dan over de gitaar... :X
Nu wou ik ook mijn akoestisch gitaar (Yamaha FG840, tweedehands gekocht) door hem goed laten afstellen.
Maar wederom het verhaal "tja het is een Yamaha" en na een korte inspectie kwam de conclusie dat hij er niet veel aan kon doen omdat de brugkam al erg laag stond en dat het bovenblad wat bol stond door een waarschijnlijk te vochtige woonkamer (gem. 56% met uitschieters tot 68%) en er daardoor niet veel meer vanaf kon, Ik zou eerst moeten kijken of het bovenblad weer vlak wordt als de gitaar weer droger wordt, de hals en topkam waren verder wel prima. Zijn conclusie was "ik zou hem maar weg doen en wat anders kopen" :o ook omdat hij een dreadnought aan de grote kant vond voor mij als beginner. Ik heb een klein postuur ben 1,70m en denk dat hij daar wel gelijk in heeft want ik vind de gitaar vanaf begin al groot en niet comfortabel maar ik dacht dat dat gewoon wennen was.

Heel verhaal maar nu dan de vragen,

De lage E snaar zit 3,5mm boven het hout van de brug (dus niet de brugkam) en bij hoge E 1,5mm, is dit echt laag of kan er nog vanaf? (zie foto's) (Snaar hoogte op 12de fret is bij lage E snaar 2,5mm en hoge E snaar zit op 1,75mm)

Kan een luchtvochtigheid van +/-56% met uitschieters naar +/-68% er al voor zorgen dat het bovenblad bolt, of is hier een andere oorzaak?

Kan zo'n bolling in het bovenblad vanzelf weer goed komen of kan ik er zelf iets aan doen?
Dat is echt van geval tot geval afhankelijk. Sowieso zou ik je akoestische gitaar liefst in de tas/koffer bewaren, omdat ze gevoelig zijn voor luchtvochtigheid.

In een afgesloten koffer met vochtvreters zou je wellicht kunnen proberen. Of een andere gitaartechneut zoeken voor een second opinion. Wie weet weten we bij jou in de buurt (waar?) wel een betere.
En als laatste, het formaat. Als ik een kleiner model wil, ben ik dan als beginner (met klein postuur) beter af met een naar ik begreep meer allround Grand auditorium model of is dat iets te kort door de bocht gedacht?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Wellicht eerder een 'parlour'.

Afbeeldingslocatie: https://andertons-contentimages.imgix.net/andertons-sas/images/buyers-guide-assets/additional-guide-graphics/1180x590-acoustic-guitar-buyers-guide-guitar-types.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.soundpure.com/a/wp-content/uploads/2020/07/guitarbodytypes.jpg

Kortere mensuur speelt ook iets gemakkelijker (snaarspanning), en wellicht ook een lichtere snaardikte nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 18-02-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
Bedankt voor je reactie, een parlour?...tja daar had ik eigenlijk nog niet naar gekeken omdat ik dacht dat die wel erg klein zijn. mijn gedachte was dat het meest logies zou zijn om 1 a 2 stapjes kleiner te kijken dan een dreadnouht. Ik speel/leer vooral nog strummen/slaggitaar en soms wat losse noten/tokkelen.
Ik hou wel van een volle/warme klank, maar heb nog nooit een parlour gehoord of bespeeld dus ga het zeker eens proberen als ik weer eens in een gitaarwinkel ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moechy
Het verhaal klinkt een beetje als "wij-van-wc-eend".

Ik zie niet in waarom je als beginner niet op een Dreadnought zou kunnen spelen?
Je moet spelen op wat je graag wil spelen, anders gaat ie toch maar ergens in een hoekje verstoffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik vraag me erg af in welke zaak je dan geweest bent. Yamaha (Pacifica) staat al dertig jaar ofzo bekend als veel bang for buck. Ik heb er zelf nooit eentje gehad, wel een aantal bespeeld. Vroeger kwam je ze overal tegen op muziekscholen. Niks mis mee. Vooral die duurdere reeks 611 ofzo met een humbucker en p90 vond ik wel vet.

Qua vorm en dus ook het geluid vind ik het verder heel persoonlijk. Beste advies is wat Moechy zegt. Pak gewoon wat jou op dat moment het vetst, fijnst, mooist lijkt. Je moet gewoon veel vlieguren maken anders wordt het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Nu je toch over de P90's begint. 😅

Ik twijfel er aan om mijn Sg met P90's in de verkoop te doen.
Ik pak hem eigenlijk nooit, speel vooral op mijn Les Paul en Ibanez.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-10 23:59
Ben-i schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:23:

Kan ik me weinig bij voorstellen. Rond de 60% luchtvochtigheid is gewoon OK in Nederland (in de winter is het vaak wat lager als je de verwarming aan hebt, maar in de herfst of na een bui in de zomer mag je blij zijn als de luchtvochtigheid onder de 65% is).

Ik merk dat ik mijn acoustische gitaar (een Alhambra) opnieuw moet stemmen als de luchtvochtigheid sterk veranderd, dus het doet zeker wat met het hout. Maar hij zou toch echt niet zo veel moeten veranderen dat de gitaar minder goed bespeelbaar wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Moechy schreef op zondag 19 februari 2023 @ 07:07:
Het verhaal klinkt een beetje als "wij-van-wc-eend".

Ik zie niet in waarom je als beginner niet op een Dreadnought zou kunnen spelen?
Je moet spelen op wat je graag wil spelen, anders gaat ie toch maar ergens in een hoekje verstoffen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar ik heb de mijne gekocht omdat ik dacht dat een dreadnought het "normale" model is om op te beginnen en had verder geen rekening gehouden met dat hij wel eens te groot voor mij zou kunnen zijn. Zo'n beetje elke beginners gitaar review op youtube/internet gaat over dreadnought's vandaar mijn keuze voor dat model en naar aanleiding van alle lovende reviews op internet heb ik voor een Yamaha gekozen en dan de FG840 omdat ik die het mooist vond in de FG serie :9~
De beste gitaarwinkelman heeft eigenlijk wel bevestigd wat ik zelf al vermoede, een dreadnought is aan de grote kant voor mij. Ik kan er wel op spelen maar krijg last van mijn schouder en moet er voor mijn gevoel best "overheen hangen" ik speel zoals veel beginners alleen zittend en dat maakte het volgens hem ook niet beter.
Vandaar dat ik nu toch eens voorzichtig aan het rondkijken ben voor een OOO, OM of Grand Auditorium.
Casual Ruud schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:39:
Ik vraag me erg af in welke zaak je dan geweest bent. Yamaha (Pacifica) staat al dertig jaar ofzo bekend als veel bang for buck. Ik heb er zelf nooit eentje gehad, wel een aantal bespeeld. Vroeger kwam je ze overal tegen op muziekscholen. Niks mis mee. Vooral die duurdere reeks 611 ofzo met een humbucker en p90 vond ik wel vet.

Qua vorm en dus ook het geluid vind ik het verder heel persoonlijk. Beste advies is wat Moechy zegt. Pak gewoon wat jou op dat moment het vetst, fijnst, mooist lijkt. Je moet gewoon veel vlieguren maken anders wordt het niks.
Ik denk dat de beste man wel goede bedoelingen heeft, maar ook erg gelooft en overtuigd is van de kwaliteit van de merken die hij zelf verkoopt, wat ook logisch is natuurlijk. Ging ook vooral over mijn akoestische Yamaha gitaar, mijn elektrische (Pacifica 112) was gewoon prima en heeft hij gewoon netjes afgesteld voor mij.
LinuxMan schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Kan ik me weinig bij voorstellen. Rond de 60% luchtvochtigheid is gewoon OK in Nederland (in de winter is het vaak wat lager als je de verwarming aan hebt, maar in de herfst of na een bui in de zomer mag je blij zijn als de luchtvochtigheid onder de 65% is).

Ik merk dat ik mijn acoustische gitaar (een Alhambra) opnieuw moet stemmen als de luchtvochtigheid sterk veranderd, dus het doet zeker wat met het hout. Maar hij zou toch echt niet zo veel moeten veranderen dat de gitaar minder goed bespeelbaar wordt..
Oke, dan moet de oorzaak iets anders zijn, ik heb even een foto gemaakt van de bolling in het bovenblad misschien dat jullie daar iets aan kunnen zien.

ter info:
Snaren die er op liggen zijn Elixir Phophor bronze nanoweb 12-53 light
De snaar hoogte op 12de fret is bij lage E snaar 2,5mm en hoge E snaar zit op 1,75mm en dat is volgens Donhofstee en Yamaha "normaal" maar ik weet dus niet of dat in praktijk aan de hoge kant is of niet.
De bolling:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LrfGsm8/20230219-113511.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sCtm0cD/20230219-114744.jpg

Het is trouwens ook allemaal niet zo erg dat er niet meer op gespeeld kan worden hoor, hij speelt en klinkt prima. Maar wil wel voorkomen dat het erger wordt en heb een soort van autistische tik dat ik mijn instrumenten in top staat/conditie wil hebben/houden dus misschien ben ik wel gewoon een zeikerd haha ;) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ben-i op 19-02-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Hoi, Even terugkomend op mijn gemopper op mijn strat van laatst.

Zoals meer ervaren rotten wel zullen hebben gedacht, het ligt aan mij :)

Althans. Ik hoor meer meer via de single coils dan dat ik bij de humbucker hoor (het is een HSS modelletje). Dus ik ging van AC/DC, humbucker met wat distortion, naar singles zo clean as a whistle, en eigenlijk wel logisch dat ik dan meer hoor dan voorheen. Ik had hem voor sunshine of your love op singles en clean ingesteld. Speel ik dat op clean via de humbucker is de buzz ook nauwelijks hoorbaar.

Vervolgens is mijn toronado dan ook weer niet echt goed vergelijkingsmateriaal want die heeft alleen maar humbuckers. Ds wat zou er allemaal hoorbaar zijn als er singles in zouden zitten.

Ook heb ik in de tussentijd de strat van mijn gitaar leraar een goed bepoteld. En ook daar uit blijkt, het staat bij mij gewoon normaal en ik moet gewoon wennen. En dat laatste, alles went. Mijn strat heeft ietsjes hoger actie en na een week weet ik niet beter. Pak ik gisteren mijn toronado weer, potverdikkie wat liggen die snaren laag, f#cking hell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Edgenumber schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:10:
Hoi, Even terugkomend op mijn gemopper op mijn strat van laatst.

Zoals meer ervaren rotten wel zullen hebben gedacht, het ligt aan mij :)

Althans. Ik hoor meer meer via de single coils dan dat ik bij de humbucker hoor (het is een HSS modelletje). Dus ik ging van AC/DC, humbucker met wat distortion, naar singles zo clean as a whistle, en eigenlijk wel logisch dat ik dan meer hoor dan voorheen. Ik had hem voor sunshine of your love op singles en clean ingesteld. Speel ik dat op clean via de humbucker is de buzz ook nauwelijks hoorbaar.

Vervolgens is mijn toronado dan ook weer niet echt goed vergelijkingsmateriaal want die heeft alleen maar humbuckers. Ds wat zou er allemaal hoorbaar zijn als er singles in zouden zitten.

Ook heb ik in de tussentijd de strat van mijn gitaar leraar een goed bepoteld. En ook daar uit blijkt, het staat bij mij gewoon normaal en ik moet gewoon wennen. En dat laatste, alles went. Mijn strat heeft ietsjes hoger actie en na een week weet ik niet beter. Pak ik gisteren mijn toronado weer, potverdikkie wat liggen die snaren laag, f#cking hell.
Nu ben ik wel even benieuwd. In je vorige post leek je het te hebben over fretbuzz (dus het rammelen van de snaar tegen de frets). Maar nu heb je het over single-coil bijgeluiden. Nu hoor je die geluiden natuurlijk ook (relatief) meer als je de snaar laat uitklinken, dus misschien was het een spraakverwarring. Maar had je nou last van mechanische of elektrische bijgeluiden? Of bedoel je dat de mechanische bijgeluiden hoorbaarder zijn als je singles en een clean sound gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 26-02-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Nu denk ik eerder uit dit verhaal dat er een verwarring is tussen Frettbuzz en het brommen van de single coils?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Wormaap schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Of bedoel je dat de mechanische bijgeluiden hoorbaarder zijn als je singles en een clean sound gebruikt?
👆 dit blijkt het uiteindelijk gewoon te zijn.

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit zo'n verschil kon maken.

Ik heb de boel op singecoils gezet en op clean. Mechanisch bijgeluid gehoord en gaan mopperen. En eigenlijk niet eerst een stap terug genomen en mij af te vragen hoe het kon dat ik ineens bijgeluid hoorde terwijl ik maanden over de snaren heb lopen raggen zonder ergens last van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 18:01
Edgenumber schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:00:
[...]

👆 dit blijkt het uiteindelijk gewoon te zijn.

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit zo'n verschil kon maken.

Ik heb de boel op singecoils gezet en op clean. Mechanisch bijgeluid gehoord en gaan mopperen. En eigenlijk niet eerst een stap terug genomen en mij af te vragen hoe het kon dat ik ineens bijgeluid hoorde terwijl ik maanden over de snaren heb lopen raggen zonder ergens last van te hebben.
Ik heb zoiets gehad toen ik de eerste keer les nam.
Ik speel al jaren draadloos, maar toen ik voor het eerst mijn gitaar bij de leraar bekabeld moest aansluiten... tering wat een zooi herrie c.q. bijgeluiden.
Koste me een paar seconden om te realiseren waar dat vandaan kwam. |:(

Wel een voordeel van bekabeld, volgens mij, is dat de distortion e.d. veel beter klinken. Beter in de zin van natuurlijker... denk ik?

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:58
apollo13 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:54:
[...]

Ik heb zoiets gehad toen ik de eerste keer les nam.
Ik speel al jaren draadloos, maar toen ik voor het eerst mijn gitaar bij de leraar bekabeld moest aansluiten... tering wat een zooi herrie c.q. bijgeluiden.
Koste me een paar seconden om te realiseren waar dat vandaan kwam. |:(

Wel een voordeel van bekabeld, volgens mij, is dat de distortion e.d. veel beter klinken. Beter in de zin van natuurlijker... denk ik?
Hoe je van je gitaar naar de rest van je zooi gaat heeft weinig tot geen invloed op je sound (mits een goed wireles systeem en/of een goede kabel).

Dus ook niet op distortion of andere effecten.

Er waren vroeger zelfs wireless systemen die een soort van "boost" gaven, wat weer de inspiratie was voor onder andere de Echoplex pre-amp boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 18:01
KnoxNL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Hoe je van je gitaar naar de rest van je zooi gaat heeft weinig tot geen invloed op je sound (mits een goed wireles systeem en/of een goede kabel).

Er waren vroeger zelfs wireless systemen die een soort van "boost" gaven, wat weer de inspiratie was voor onder andere de Echoplex pre-amp boost
Je hebt, denk ik, gelijk. Was waarschijnlijk meer de versterker die het anders, beter deed klinken. Groot joekel van een Marshal in de les studio vergeleken met mijn kleine thuis amp.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
KnoxNL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:24:
[...]

Hoewel dit meestal waar is, is het toch niet helemáál zo. Fuzz Face achtige fuzzes (als heel duidelijk voorbeeld) zijn nogal gevoelig voor de impedantie die aan de input hangt, en hoe die verandert als je aan de volumeknop van je gitaar draait. Dus afhankelijk van je keten kan het wel meer verschil dan verwacht geven.
En de wireless set waar je mee speelt maakt natuurlijk uit (maar dat zei je al). De Sennheiser EW set waar ik 15 jaar geleden live mee speelde 'zoog' zeker wat tone. Maar toen al niet genoeg om op te wegen tegen de vrijheid van draadloos spelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Wormaap schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Hoewel dit meestal waar is, is het toch niet helemáál zo. Fuzz Face achtige fuzzes (als heel duidelijk voorbeeld) zijn nogal gevoelig voor de impedantie die aan de input hangt, en hoe die verandert als je aan de volumeknop van je gitaar draait. Dus afhankelijk van je keten kan het wel meer verschil dan verwacht geven.
En de wireless set waar je mee speelt maakt natuurlijk uit (maar dat zei je al). De Sennheiser EW set waar ik 15 jaar geleden live mee speelde 'zoog' zeker wat tone. Maar toen al niet genoeg om op te wegen tegen de vrijheid van draadloos spelen :)
Misschien in het specifieke geval van fuzz, maar in apollo's geval acht ik het logischer dat iets anders in de keten het veroorzaakt heeft.

Hij geeft zelf ook al min of meer het antwoord: Klein oefenversterkertje thuis vs. grote buizenbak tijdens les, om nog maar te zwijgen over settings, of er thuis misschien een gate actief is omdat het een modelling/digitale amp is, etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
KnoxNL schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:34:
[...]

Misschien in het specifieke geval van fuzz, maar in apollo's geval acht ik het logischer dat iets anders in de keten het veroorzaakt heeft.

Hij geeft zelf ook al min of meer het antwoord: Klein oefenversterkertje thuis vs. grote buizenbak tijdens les, om nog maar te zwijgen over settings, of er thuis misschien een gate actief is omdat het een modelling/digitale amp is, etc etc
In dit geval lijkt me ook dat wisselen van een oefenversterker naar een wat serieuzere amp meer verschil maakt. Maar je leek het vrij algemeen te stellen, vandaar dat ik even reageerde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:52
Ik heb een omgekeerde ervaring qua ruis en versterkers. Toen ik een poos geleden thuiskwam met een Les Paul achtige maakte ik me net zorgen omdat ik niets meer hoorde van ruis :o

Mijn 'main' gitaar is een telecaster (2x single coil), en die heeft altijd geruist en gerammeld zullen we zeggen :)
Zelfs mijn strat met N4 noiseless single coils is niet 100% stil, wel stiller dan de telecaster.
Toen ik de LP voor de eerste keer inplugde dacht ik even "Hello, is this thing on?"

Ik speel wel vaker via een focusrite bakje met koptelefoon dan op mijn amp, dus ruis en andere artifacten filter ik al onbewust weg. Mijn LP is echt oorverdovend stil vergeleken met mijn single coil gitaren :P

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
hneel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:55:
Pfff, weer een 'probleem' tegen het lijf gelopen. Ditmaal over pickups, en in het bijzonder Humbuckers.
Dat sommige specifiek als 'bridge' en sommige als 'neck' pickup verkocht worden wist ik. Maar ik dat dat dat alleen met het aantal windingen en de soort magneet te maken hebben. Omdat dicht bij de brug de snaren minder ver uit elkaar trillen als verderop, en omdat de meeste mensen bij de brug liever een fellere klank willen en bij de nek een 'warmere'.

Maar het heeft blijkbaar ook met de afstand tussen de magneetpolen te maken. En hier begint nu de verwarring. Onlangs heb ik mezelf verwend en een Seymour Duncan SH-4 JB Bridge pickup kado gedaan. Maar nu keek ik er gisteren naar en het viel me op dat de snaren nu niet meer precies boven die polen zitten.
[Afbeelding]

Na wat google'en kwam ik er achter dat bij de nek pickup de afstand 49mm hoort te zijn en bij de bridge 52.5mm. Dus gemeten, en de afstand van die Seymour Duncan blijkt 49 te zijn. -O-

Maar die werd wel degelijk verkocht als 'Bridge' pickup. Nu heeft SD blijkbaar ook andere types in het assortiment die ze Trembucker noemen. Volgens hun website zijn dat speciale die bedoeld zijn om gebruikt te worden in gitaren met een tremolo mechanisme. Maar dat heeft mijn gitaar helemaal niet. Dus ik heb het idee dat ik door Seymour Duncan helemaal op het verkeerde been ben gezet.

Mijn gitaar is een Squier Bullet Mustang HH. De oude humbucker bleek wel ong 52.5 te zijn. Daarnaast heb ik ook nog een oude Les Paul kloon en ook daar resp 52.5 en 49.

Waarom worden er dan uberhaupt bridge humbuckers verkocht van 49? Bij welke gitaren lopen de snaren dan exact parallel? Het is toch altijd smaller bij de topkam dan bij de brug?

Edit:
Zucht... Nu google ik weer wat verder en lees dat bij een Trembucker ook de bodem en de schroefafstand breder zijn. Die gaan dus niet in een standaard gat passen. Op geen van mijn beide gitaren. Het merk Seymour Duncan dan maar beter helemaal links laten liggen?
Hoe is dit eigenlijk afgelopen @hneel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Kapoen schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:27:
Ik heb een omgekeerde ervaring qua ruis en versterkers. Toen ik een poos geleden thuiskwam met een Les Paul achtige maakte ik me net zorgen omdat ik niets meer hoorde van ruis :o

Mijn 'main' gitaar is een telecaster (2x single coil), en die heeft altijd geruist en gerammeld zullen we zeggen :)
Zelfs mijn strat met N4 noiseless single coils is niet 100% stil, wel stiller dan de telecaster.
Toen ik de LP voor de eerste keer inplugde dacht ik even "Hello, is this thing on?"

Ik speel wel vaker via een focusrite bakje met koptelefoon dan op mijn amp, dus ruis en andere artifacten filter ik al onbewust weg. Mijn LP is echt oorverdovend stil vergeleken met mijn single coil gitaren :P
Hier heb ik jarenlang alleen nog maar PC-based digitaal gespeeld. Nu ik weer een buizensetup heb gebouwd vergeet ik af en toe dat daar toch wel wat meer lawaai in zit. Het is bijvoorbeeld makkelijk te vergeten dat single coils lawaai oppikken als er altijd een noise gate in je digitale setup zit :+ Dus die moet er in de fysieke setup ook maar komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:58

hneel

denkt er het zijne van

Edgenumber schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:42:
[...]

Hoe is dit eigenlijk afgelopen @hneel ?
Ik heb die pickup toch maar gehouden, nadat ik me heb laten overtuigen dat het vooral voor 'het oog' is en niet of nauwelijks hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Hier pakt mijn gitaar het geluid op van een tikkende ventilatortje uit mijn computer.
Op clean hoor je het amper maar op het overdrive channel hoor je zo op de achtergrond tik-tiktik-tik-tik uit de speakers komen 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:52
Wormaap schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Dus die moet er in de fysieke setup ook maar komen...
Klein getypt, maar een grote reden om naar een muziekwinkel te lopen? >:)

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
hneel schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb die pickup toch maar gehouden, nadat ik me heb laten overtuigen dat het vooral voor 'het oog' is en niet of nauwelijks hoorbaar.
En bevalt het?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
Kapoen schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Klein getypt, maar een grote reden om naar een muziekwinkel te lopen? >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-Cu97UzEZM-cGMPN22moe8Nq5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NF3zfbnOODl4lIkrkV4gNhkS.png?f=fotoalbum_large

Twee weken geleden had ik nog geen pedalboard 8)7
Overigens had ik de Wah, OD9, RC-30, CH-1 en Oceans12 wel al.
Dus het is misschien gewoon even mooi geweest. Maar misschien ook niet :+

Bedraden moet ik nog opnieuw doen, ik wilde even de nieuwe wijzigingen (zaterdag de Timeline en vandaag de Velvet Fuzz) afwachten :P

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 27-02-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Dat is goed gevuld :D
Wat doe die balk onderaan?

Heb gisteren ook een pedalboard besteld, was die losse pedaaltjes op de grond wel wat zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Moechy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:55:
Dat is goed gevuld :D
Wat doe die balk onderaan?

Heb gisteren ook een pedalboard besteld, was die losse pedaaltjes op de grond wel wat zat.
Die balk is een Harley Benton FXL8 Pro looper/switcher. Die schakelt 8 pedalen (ofja, loops waar uiteraard meerdere pedalen in kunnen als je wil) in presets. Daarnaast schakelt'ie ook de kanalen van de versterker en stuurt'ie MIDI zodat de Timeline van preset kan wisselen.
Verder van boven naar beneden, links naar rechts: Wampler Velvet Fuzz V2, Maxon OD9 overdrive, TC Electronics Choka tremolo, Electro-Harmonix EHX-2020 stemapparaat, Boss CH-1 chorus, Dunlop Crybaby 535Q wah, Boss RC-30 looper, Strymon Timeline delay en Electro-Harmonix Oceans12 reverb.

Hier was ik ook een beetje klaar met de pedaaltjes op de grond. Maar toen sloeg GAS toe en moest het bordje ineens vol :+

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 27-02-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
@Wormaap geen geld, die loop switcher…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:58

hneel

denkt er het zijne van

Tja, de gitaar klinkt best goed. Maar het blijft lastig te vergelijken, Hoet klonk hij nou precies eerst?
In ieder geval: als mijn gitaar nu nog niet goed klinkt, dan ligt het nu toch echt aan mezelf. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Hahaha, ja herkenbaar. Hij klinkt in iedergeval niet slecht want anders had je hem er al weer uit gehaald.

En het is toch leuk, jezelf verwennen met een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ben met een partij bezig voor de inruil van:
(Gretsch G5426)
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQgtweu3xezNrnseEsLJc9Y4bAExFc8dajKnSb6J-vjUpZNX9O3uj8Lhp9D4w2OZaR44_RqsDP5c-UroR3wHE23YdOEacVCN-XRURSmvYdmmB7nkypbFVwEEWs4hwD7x5uPA6M&usqp=CAc

Op (Fender Player):
Afbeeldingslocatie: https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/62/620086/600/preview.jpg

Zouden jullie dat doen ?

[ Voor 21% gewijzigd door Dean Martin op 28-02-2023 15:14 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dean Martin schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:13:
(Gretsch G5426)
[Afbeelding]

Op (Fender Player):
[Afbeelding]

Zouden jullie dat doen ?
Die Gretsch heb je net een paar maanden toch? Ik bedoel, ik ben helemaal vóór een Tele, maar de eerste afschrijving op een nieuwe gitaar pakken en hem dan meteen inruilen klinkt niet superhandig.

Dat gezegd hebbende, Fender Player zijn prima gitaren, dus daar doe je zeker geen miskoop mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Die Gretch heb je net een paar maanden toch? Ik bedoel, ik ben helemaal vóór een Tele, maar de eerste afschrijving op een nieuwe gitaar pakken en hem dan meteen inruilen klinkt niet superhandig.

Dat gezegd hebbende, Fender Player zijn prima gitaren, dus daar doe je zeker geen miskoop mee :)
bijna 3 maanden inderdaad >:)
De inruil is meer zodat er hier geen 2 gitaren staan, en de vrouw gaat zeuren :X

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 28-02-2023 15:43 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dean Martin schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:43:
[...]

bijna 3 maanden inderdaad >:)
De inruil is meer zodat er hier geen 2 gitaren staan, en de vrouw gaat zeuren :X
Als we dan even aannemen dat twee gitaren geen optie is (pff :+), dan zou ik vooral tegen elkaar afwegen waarom je indertijd voor je Gretsch hebt gekozen en niet voor een Tele, en of die redenen veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:54:
[...]

Als we dan even aannemen dat twee gitaren geen optie is (pff :+), dan zou ik vooral tegen elkaar afwegen waarom je indertijd voor je Gretsch hebt gekozen en niet voor een Tele, en of die redenen veranderd zijn.
De reden toen was omdat de Gretsch een stukje goedkoper is en ik niet zeker wist of ik het ECHT leuk zou vinden.
Nu met les, en vooruitgang weet ik het zeker.

En die Fender is de gitaar van Keith....(look-a-like dan)....

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-10 11:10

pinda powerrr

Slow down...

De Tele zou wellicht nog meer speelplezier opleveren, omdat het gewoon standaard al hele fijne gitaren zijn.

De Gretsch is dan eigenlijk al een "moeilijkere" gitaar om mee te beginnen qua klanken en misschien ook wel (maar dat weet ik niet) bespeelbaarheid.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:36

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Hoezo een gitaar inruilen? Speel je er graag op?
N+1 is de regel toch :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:54
Als de tele kopen zonder de oude in te wisselen een optie is zou ik daar voor gaan hoor, de tele is wel een alleskunnen en het zijn zeker fijne gitaren maar toch.

Helemaal als je steeds meer begint te leren wat je wel en niet fijn vindt.

Tenzij je de gretsch natuurlijk echt niks vindt en hij alleen als decoratie aan de muur zou komen te hangen (ook niks mis mee trouwens;) ) Maar van ruilen komt huilen zijn mijn moeder altijd, en ondanks mijn 9 gitaren (ik dacht 8 !) hou ik daar stevig aan vast ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:13:
(Gretsch G5426)
[Afbeelding]

Op (Fender Player):
[Afbeelding]

Zouden jullie dat doen ?
Hate to say I told you so... 8)7

Het is heel simpel, wanneer we hier een gitaar aanraden voor een beginner, proberen we hier een gitaar aan te raden die heel veelzijdig is, en een bijzonder gemakkelijk te bespelen is.

Op basis van ervaring, en die telt echt wel. We hebben er zelf geen enkel belang bij...

[ Voor 17% gewijzigd door Ramzzz op 28-02-2023 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
>:)

Guys, don't shoot the GAS :D
Maar ik heb in ieder geval gevraagd om de Tele aan de kant te leggen zodat ik hem donderdag kan gaan ophalen 8)

Ik kijk thuis wel even of ik de vrouw overtuigd krijg van 2 gitaren (dit klinkt aan alle kanten niet goed eigenlijk :X :D )

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Dean Martin schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:53:
[...]

>:)

Guys, don't shoot the GAS :D
Maar ik heb in ieder geval gevraagd om de Tele aan de kant te leggen zodat ik hem donderdag kan gaan ophalen 8)

Ik kijk thuis wel even of ik de vrouw overtuigd krijg van 2 gitaren (dit klinkt aan alle kanten niet goed eigenlijk :X :D )
Het zijn twee totaal verschillende gitaren, dus afhankelijk van wat je allemaal wil gaan spelen hebben ze zeker bestaansrecht naast elkaar :) Daarnaast is reserve altijd handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-10 11:10

pinda powerrr

Slow down...

Wormaap schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Daarnaast is reserve altijd handig.
+1 en dan nog een keer en nog een keer en dan.... 8) :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ramzzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:50:
[...]

Hate to say I told you so... 8)7

Het is heel simpel, wanneer we hier een gitaar aanraden voor een beginner, proberen we hier een gitaar aan te raden die heel veelzijdig is, en een bijzonder gemakkelijk te bespelen is.

Op basis van ervaring, en die telt echt wel. We hebben er zelf geen enkel belang bij...
Ik hoop niet dat ik de indruk heb gegeven dat ik daar geen belang aan hecht. Anders deelde ik mijn twijfel hier ook niet ;)

Maar de tele staat aan de kant, donderdag ga ik hem ophalen!

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vb12q67bkSRBl-YvbZ5CuA6NmYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/dCine4vcmLNiHapgcDFblSI1.gif?f=user_large
Dat zou ik sowieso doen.
Dat zou ik sowieso doen.

But I repeat myself. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Ramzzz op 28-02-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik heb er hier ondertussen ook 3. Waarvan ik twijfel over die SG. Die is meer vulling.

Anyways, gas is weer even gestild. Heb een grotere voeding meebesteld ook maar heb daar precies meer brom door omdat die niet geaard is (die powerplant van HB wel)
Had nog een bon van Bax en pedalboards zijn niet zo duur dus maar gelijk een Wah mee besteld.
Patchcables en het digitech droppedal is ook nog onderweg.
Looper schuim ik hier de 2dehandsmarkt nog voor af in BE.
Zal kijken of ik morgen een foto'tje van het complete pedalboard kan nemen. (Blijft toch nog een gedoe qua kabels vind ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ramzzz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:54:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dat zou ik sowieso doen.

[...]

Dat zou ik sowieso doen.

But I repeat myself. :+
Wat maakt een gitaar eigenlijk moeilijker/makkelijker speelbaar?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Wat maakt een gitaar eigenlijk moeilijker/makkelijker speelbaar?
De diversiteit aan mogelijkheden, onder andere, allemaal potentiële fuck-ups. Minder opties, minder fuck-ups.

Als je als eerste gitaar bijvoorbeeld een model met een 'zwevende' Floyd Rose zou nemen, dan loop je tegen zo veel gedoe met stemmen en vooral ontstemmen aan, dat wil je gewoon niet. Dan ben je meteen gedemotiveerd.

Met een Telecaster heb je direct een gitaar die amper ontstemt, en waar je vrijwel alles meteen mee kunt.

Eén keer afstellen eventueel en dan ben je voorlopig wel klaar, er kan namelijk zo goed als niets mee misgaan.

Foolproof en hufterproof. Oerdegelijk. d:)b

Zorg dat je hem wel meteen laat checken op afstelling in de zaak.

Tenzij het een zogenaamde 'dozenschuiver' is, dan maak je weinig kans, maar proberen kan altijd.

Neem liefst een bekende mee die verstand van zaken heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Ramzzz op 28-02-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:07:
[...]

De reden toen was omdat de Gretsch een stukje goedkoper is en ik niet zeker wist of ik het ECHT leuk zou vinden.
Nu met les, en vooruitgang weet ik het zeker.

En die Fender is de gitaar van Keith....(look-a-like dan)....
Hou er rekening mee dat je van humbuckers naar single coils gaat. Qua 'bijgeluiden' scheelt dat vaak een hoop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
GAS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N82VUEo9vFHUDoVU6ofVONBG9DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XA4gaXhoGtAgJfNKz9IW3UNF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Dean Martin op 02-03-2023 16:55 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Mooie gitaar! :) En heb je de Gretsch nou gehouden of niet? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
Wormaap schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Of is je relatie uit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wormaap schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:18:
[...]

Nee ;)

En thanks !

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Knappe telecaster! Heb zo'n soortgelijke gitaar in mijn handen gehad bij musicstore, lag goed in de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst......

Op naar de volgende. GAS for life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Edgenumber schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:00:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst......

Op naar de volgende. GAS for life
Sssst! Mijn GAS was net een beetje aan het temperen.

Heb het even getemperd met men nieuwe pedalboard, Wah-pedal en een Digitech-droppedal dat hopelijk morgen binnenkomt.
Hoop alleen dat mijn meebestelde patchkabels lang genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik ben bezig met Start me up van de Stones.
Hebben jullie een tip om hem goed in open G te krijgen? Mijn stemapparaat snapt dat niet... (AT-101)

Ik lees dat ik een chromatisch stemapparaat zou moeten hebben?

[ Voor 21% gewijzigd door Dean Martin op 02-03-2023 20:19 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Zo'n clip on tuner is handig.
Fazley, ernie ball, etc

Pagina: 1 ... 79 ... 98 Laatste