Kapoen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:18:
[...]
Ik ben zelf ook aan 't twijfelen om een 'project gitaar' aan te schaffen. Per toeval zag ik vandaag iets voorbij komen uit de Squier stal dat mijn aandacht trok:
Squier Sonic series
Die 'esquire' telecaster/strat met humbucker lijken me wel grappig. Qua prijs zitten ze in de range van de bullet series. Geen idee verder of dit nu een geschikt leer/mod platform kan zijn...
In de Harley Benton range vind ik deze ook wel interessant, het is op het eerste zicht een ikea gitaar, maar de pickups en inverted headstock lijken me een fijne gimmick:
Harley Benton TE-90FLT VW Deluxe Series
Of het een goed leer/mod platform is hangt een beetje af van de aanpassing die je wilt doen.
Voor het fretwerk is zo'n beetje elke gitaar in dit segment een goeie. Tenzij je pech hebt, en een perfect exemplaar binnen krijgt.
Maar frets vlakken, weer afronden, fret sprout terugvijlen, etc. is eigenlijk altijd nodig in deze goedkope series. (trouwens ook steeds vaker in duurdere series)
Bedenk wel dat roestvrijstalen frets wat meer geduld vergen. Hoogwaardig(er) handgereedschap is dan wel echt fijn. Nikkel-tinnen frets kan je met elke soepstalen vijl te lijf, per slot van rekening weten je snaren er ook wel raad mee.
Qua elektronica zijn gitaren met slagplaat-gemonteerde onderdelen wel makkelijk. Vergeet niet vervangende monteerschroefjes bij de hand te hebben want die zijn op het origineel vaak van soepstaal. In een mum van tijd doorgedraaid of zelfs afgebroken in de body als je pech hebt.
Kamsleuven moeten 9 van de 10 keer ook dieper gevijld worden. Bij een goedkoop vijlensetje bij de bouwmarkt zit altijd wel een bruikbare voor dit klusje.
Mijn laatste projectgitaar is de DC DLX Gotoh van Harley Benton. Niet normáál wat je krijgt voor 239,-. Was weinig fretwerk nodig. Kam was ook al bijna diep genoeg.
https://www.thomann.de/nl...dlx_gotoh_daphne_blue.htm
Enige minpuntje vond ik de dikte van de hals. Naar mijn persoonlijke smaak een veel te dik D/U profiel.
Ik heb flink wat hout van de hals gespookschaafd en weer dichtgespoten. Wel vaker gedaan, maar dit keer een interessant leermoment.
Het viel me eerder op dat de gitaar weinig neck dive had en heerlijk meeresoneerde met het spelen. Na het dunnen van de nek zo goed nog meer.
Totdat de hals begon te splijten bij de kop.
Telefoonfoto's na de mod, voor het splijten:
Na het geforceerd afbreken van de kop begreep ik meer. Het mahonie is (geen verassing) van de snel gegroeide plantage variant. Dat is niet per sé slecht. Het is namelijk goed stijf en heel licht. Daardoor resoneert het zo lekker. Akoestisch (naast economisch natuurlijk) echt geen slechte keuze. Maar dus té licht om een smalle V nek van te maken.
Maar zo is het een projectgitaar die blijft geven. Want nu tijd voor een vezelversterkte hereniging van de kop met de hals!