Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:47
Ik kan tabs lezen. Enkel de scales vertalen naar vingerzetting is iets moeilijker.

De zwarte bolletjes zijn je basisnoten?
Wat zijn die witte bolletjes dan? En hoe interpreteer je dit dan naar het spelen?

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

hneel

denkt er het zijne van

De witte bolletjes zijn de overige noten van de betreffende toonladder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:48
Moechy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:45:
Ik kan tabs lezen. Enkel de scales vertalen naar vingerzetting is iets moeilijker.

De zwarte bolletjes zijn je basisnoten?
Wat zijn die witte bolletjes dan? En hoe interpreteer je dit dan naar het spelen?
De zwarte bolletjes zijn grondtonen, dus de noot die binnen de toonladder 'thuis' of 'opgelost' klinkt. De witte bolletjes zijn de andere noten uit de toonladder, die dus iets vaak wat meer spanning geven.
Vingerzetting is in dit geval van laag naar hoog wijsvinger, pink, wijsvinger, ringvinger, w, r, w, r, w, p, w, p. Dus eigenlijk je wijsvinger ter hoogte van fret 12 houden en de andere noten spelen hoe je vingers van nature vallen.

Interpretatie naar spelen is 'over een blues in E mag je al deze noten gebruiken in welke volgorde, combinatie of timing die jij gaaf vindt klinken'. Improvisatie dus :)
Een manier om daarmee te beginnen is licks (voor wie het niet weet, kleine stukjes uit een solo dus, de 'zinnetjes' zegmaar) van je favoriete gitaristen stelen en aan elkaar rijgen hoe je het leuk vindt :)

[ Voor 19% gewijzigd door Wormaap op 21-08-2022 21:54 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Owke ik denk dat ik het ongeveer wel begrijp.
Nu het nog omzetten naar de praktijk 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

@Moechy, ter aanvulling op @Wormaap's quote:
Vingerzetting is in dit geval van laag naar hoog wijsvinger, pink, wijsvinger, ringvinger, w, r, w, r, w, p, w, p.
In dit specifieke geval kan je dit in het voorbeeld van @Edgenumber (ja ik hou van namedrops :+) kan je dat dan ook weer (vind ik) beter aflezen aan de cijfertjes boven de notenbalk, waarbij vinger 1 de wijsvinger is en vinger 4 de pink.

Tabs lezen vaak makkelijker weg, maar in/bij een notenbalk staat vaak nét nog wat meer informatie. (maar ik begrijp ook dat je dan weer te maken hebt met een nóg stijlere leercurve..)

[ Voor 18% gewijzigd door Gitarist op 22-08-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:55
Maar hoe haal ik nu uit het stukje notenschift dat deze toonladder begint op bijv. E 12. Want ik kan hem ook elders op de hals spelen (toch?).

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Edgenumber schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:05:
Maar hoe haal ik nu uit het stukje notenschift dat deze toonladder begint op bijv. E 12. Want ik kan hem ook elders op de hals spelen (toch?).
Uit het stuk notenschrift haal je dat niet, daarom is het handig dat de tab erbij staat. Als je wat ervaring opbouwt ga je in beide vanzelf patronen herkennen, en als je in improvisatiegerichte stijlen wat vrijheid opbouwt hoeft niemand je meer te vertellen waar op de hals je mag spelen :)
'Positie 1 met je wijsvinger op de grondtoon' is een goede plek om te beginnen met leren, maar vanaf daar kun je alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Dus eigenlijk positie fret 5/9/12/17 zijn allemaal de grondtonen in E-mineur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
En dat vind ik dus het lastige van info en les op internet.

Er staat een plaatje, een hoop uitleg. Maar wat @Wormaap nu zegt, dat soort kleine stukjes info mis ik op veel sites. In dit voorbeeld maar ook op andere gebieden. Althans ik voor mijzelf in ieder geval.

Ik zoek me soms een ongeluk naar vaak het hele simpele stukje wat twee dingen aan elkaar verbind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Moechy schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:29:
Dus eigenlijk positie fret 5/9/12/17 zijn allemaal de grondtonen in E-mineur?
Alle E's op de hals zijn grondtonen in E-mineur. Dat zouden dus deze noten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48M78uVNpMv_4Np-G3bMeKzTaSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7F1lNLw5TgZE1ICEvbnDRvAs.png?f=fotoalbum_large

En dan uiteraard nog een keer het zelfde patroon voor fret 12 t/m 24.

In het patroontje voor E mineur pentatonisch in eerste positie dat ik eerder postte zijn dus alle zwarte bolletjes, dus 12 op de E-snaar, 14 op de D-snaar en 12 op de hoge e-snaar de grondtonen. De rest van het patroon is een herhaling van de noten G, A, B en D. Dus met de E erbij vijf noten ('penta' tonisch) die je overal over de hals mag spelen. Alleen leren we als gitaristen graag een patroontje. Het voordeel daarvan is dat je dat patroon voor 'eerste positie' kan verschuiven. Als je je wijsvinger op fret 5 zet in plaats van op fret 12, en precies het zelfde patroon speelt, dan speel je ineens A mineur pentatonisch. Op fret 8 wordt het C mineur pentatonisch, en zo kun je alle toonsoorten af zonder het patroontje ooit te veranderen.

Je zou de toonladder ook op één snaar kunnen spelen, dan krijg je voor E-mineur pentatonisch bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrPn7kaLB7gRusfWluxJcjSoncY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LIPrzSasbreRRpM4TwvgzuhF.png?f=fotoalbum_large

Dat zijn dezelfde noten als het eerder genoemde patroontje. Hier even vanaf fret 0 i.p.v. 12 getekend omdat de gratis versie van de tool waarmee ik die diagrammetjes maak me de hals niet laat opschuiven :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUdOerngTqtEtRTL_UY4sjdQIe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRXVbYvePKF7IMIyAhVYVVvQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 22-08-2022 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Edgenumber schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:46:
En dat vind ik dus het lastige van info en les op internet.

Er staat een plaatje, een hoop uitleg. Maar wat @Wormaap nu zegt, dat soort kleine stukjes info mis ik op veel sites. In dit voorbeeld maar ook op andere gebieden. Althans ik voor mijzelf in ieder geval.

Ik zoek me soms een ongeluk naar vaak het hele simpele stukje wat twee dingen aan elkaar verbind.
Dat 'kleine stukjes leren maar de samenhang niet volgen' heb ik zelf ook jaren mee gezeten. Voor mij kwam de doorbraak toen ik de video's van Signals Music Studio vond op YouTube. Je moet echt even zin hebben om theorie te gaan leren, want het blijft een behoorlijke investering qua tijd. Maar voor mij wist die gast het cirkeltje rond te krijgen en het inzicht te kweken hoe het allemaal aan elkaar hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Edgenumber schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:05:
Uit notenschrift kan je alleen de toonhoogte halen, helaas niet de positie op de hals.* Daar zijn TABs dan idd weer handiger voor.

*Om het iets meer context te geven (hopelijk maak ik het niet onnodig complex): een noot op een notenbalk geeft een bepaalde toonhoogte aan. Op een gitaar zijn er echter meerdere plekken waar je een noot van dezelfde toonhoogte terug kan vinden.

Bijvoorbeeld de g. Op een notenbalk met de g-sleutel (ja er zijn ook notenbalken waar de noten anders liggen en die een andere "sleutel" hebben) is een noot die door het tweede lijntje heen is geschreven (van onderen geteld) de noot g.
Op de gitaar (in normale stemming) kan je deze exacte noot vinden op:
- dikke E snaar vakje 15
- A-snaar vakje 10
- D-snaar vakje 5
- "losse" g-snaar
Het hangt geheel af van de context van het nummer, het riffje of het gewenste timbre (klankkleur) af wélke variant van een noot je pakt. Maar om het weer terug te brengen naar het notenschrift: dat maak je daar dus helaas niet uit op en dat hebben TABs dus weer als plus.

Terug naar TABs en toonladderdiagrammen. Bij een diagram van een toonladder (met alle witte en zwarte bolletjes) zie je aangegeven staan welke vakjes er gerepresenteerd worden.
Bij een TAB met een riffje of solo zie je uiteraard aan het cijfertje wat op een lijn staat geplot welk vakje je moet hebben.

En dat las ik hierboven ook al ergens: dit is inderdaad de reden waarom ik iedereen die een muziekinstrument wil gaan spelen aan om (op z'n minst) een paar lessen te nemen. Al is het alleen al om je een beetje op weg te helpen.
Natuurlijk kan je oneindig veel leren van internet/YouTube, alleen de persoon van het filmpje kan niet zien wat jij doet en bijsturing of aanwijzing geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

[b]Wormaap schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:47:
Je zou de toonladder ook op één snaar kunnen spelen
I see what you did there :+ 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Ik zou dolgraag eens lessen nemen, enkel laat de tijd in mijn priveleven het niet toe om dat consequent te doen.

Voornamelijk de toonladders leren gaat mij wel serieus vooruit helpen.
Snelheid komt vanzelf wel.

Nu probeer ik meestal maar wat nummers na te spelen via tabs maar als ze te moeilijk worden haak ik al snel af waardoor je weer in diezelfde vicieuze cirkel komt.

Nu ik die bluestoonladders ontdekt heb en dat backing track kanaal heb ik daarnet al wat basic kunnen jammen en dat klonk wek in tune, zullen we zeggen. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Moechy schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:22:
Ik zou dolgraag eens lessen nemen, enkel laat de tijd in mijn priveleven het niet toe om dat consequent te doen.
Voor langere tijd les nemen zou natuurlijk het "beste" zijn, maar ik denk dat je met een paar lessen al een heel eind komt. Dan kan de leraar/lerares goed op je letten qua vingerzetting e.d. en dan loop je daarmee minder kans dat je verkeerde gewoontes aanleert. (is later moeilijk af te leren!)
Voornamelijk de toonladders leren gaat mij wel serieus vooruit helpen.
Snelheid komt vanzelf wel.
Dat is zéker heel belangrijk en leerzaam. Snelheid komt idd later wel. Zolang je maar rustig speelt, maar wel goed let op je timing.
Nu probeer ik meestal maar wat nummers na te spelen via tabs maar als ze te moeilijk worden haak ik al snel af waardoor je weer in diezelfde vicieuze cirkel komt.

Nu ik die bluestoonladders ontdekt heb en dat backing track kanaal heb ik daarnet al wat basic kunnen jammen en dat klonk wek in tune, zullen we zeggen. 😅
Ja daar is die bluesladder ideaal voor, het klinkt al vrij snel heel behoorlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Verkeerd aangeleerde dingen is het volgens mij al te laat voor. 🙈
Speel al sinds mijn 16, maar meer periodes met wel spelen, niet spelen. En nu sinds ik 2 jaar samen woon, ben ik het iets serieuzer beginnen opnemen.
Nieuwe gitaar en versterker doen wat met een mens. 😅

In ieder geval, dankje voor alle tips. Ik ben hier zeker wat mee 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Wormaap schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:47:

Dat zijn dezelfde noten als het eerder genoemde patroontje. Hier even vanaf fret 0 i.p.v. 12 getekend omdat de gratis versie van de tool waarmee ik die diagrammetjes maak me de hals niet laat opschuiven :+
Just curious: welk tooltje is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
hneel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Just curious: welk tooltje is dat?
Hierzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:00
Psssst, men gebruikt hier veelvuldig noten, terwijl het om tonen gaat :) noten schrijf je op een notenbalk, al het andere, inclusief tabs, zijn tonen :) Is er vroeger ingeslagen door een lead gitarist in één van de bands waar ik in gespeeld heb, lol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Moechy schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:06:
Verkeerd aangeleerde dingen is het volgens mij al te laat voor. 🙈
Speel al sinds mijn 16, maar meer periodes met wel spelen, niet spelen. En nu sinds ik 2 jaar samen woon, ben ik het iets serieuzer beginnen opnemen.
Nieuwe gitaar en versterker doen wat met een mens. 😅

In ieder geval, dankje voor alle tips. Ik ben hier zeker wat mee 😁
Hier ook zoiets. Ik zal me ook maar even voorstellen.
Begonnen op mijn 17e. eerste jaren daarna vrij fanatiek gespeeld. Geen internet, dus alles uit boeken. Daarna wat minder fanatiek en dan 20 jaar lang helemaal niet meer. Vorig jaar toch weer de draad opgepakt.

En ook veel verkeerd aangeleerd. Bv barre akkoorden vond ik te moeilijk, dus deed ik die met de duim. E-shape akkoord met duim op de lage E snaar en A-shape akkoord met duim op zowel lage E en A snaar. Nadeel is dat ik zo alleen majeur akkoorden (en power-chords) kan spelen, maar sommige songs hebben toch echt mineur akkoorden nodig.
De manier van strummen waarbij je voortdurend je hand op en neer laat gaan en dan soms wel en soms niet aanslaat, heb ik ook nooit geleerd. Ik sla als het moet. En dan uitsluitend down.
Ik probeer nu bv wel de 'echte' barre akkoorden, maar vind het nog erg lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
hneel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Begonnen op mijn 17e. eerste jaren daarna vrij fanatiek gespeeld. Geen internet, dus alles uit boeken. Daarna wat minder fanatiek en dan 20 jaar lang helemaal niet meer. Vorig jaar toch weer de draad opgepakt.

En ook veel verkeerd aangeleerd. Bv barre akkoorden vond ik te moeilijk, dus deed ik die met de duim. E-shape akkoord met duim op de lage E snaar en A-shape akkoord met duim op zowel lage E en A snaar. Nadeel is dat ik zo alleen majeur akkoorden (en power-chords) kan spelen, maar sommige songs hebben toch echt mineur akkoorden nodig.
De manier van strummen waarbij je voortdurend je hand op en neer laat gaan en dan soms wel en soms niet aanslaat, heb ik ook nooit geleerd. Ik sla als het moet. En dan uitsluitend down.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rvVtzm6R8c9yUcJWjCEzgn2EG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c6aWneUKUKloXucZ1HzecFjT.png?f=user_large

Je kan je in slechter gezelschap bevinden :+

Het is natuurlijk goed om goede techniek aan te leren, maar 'slechte' techniek die voor jou werkt is ook prima :) Niet dat dat een excuus is om geen fatsoenlijke barré te leren spelen, maar aan de andere kant is techniek ook geen excuus om het doel uit het oog te verliezen: muzikantschap :)
Orangelights23 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:18:
Psssst, men gebruikt hier veelvuldig noten, terwijl het om tonen gaat :) noten schrijf je op een notenbalk, al het andere, inclusief tabs, zijn tonen :) Is er vroeger ingeslagen door een lead gitarist in één van de bands waar ik in gespeeld heb, lol.
Hier geldt w.m.b. eigenlijk het zelfde voor. Technisch gezien heb je helemaal gelijk. Maar als iemand je op een jam vraagt welke noot je daarnet speelde, en je dit antwoordt, dan word je niet vaak meer gebeld :+ Dat onderscheid actief maken is nuttig in gesprekken waarin het onderscheid van belang is. In de dagelijkse praktijk worden ze gewoon door elkaar gebruikt :P
Misschien reageer ik iets te triggered hoor :+

[ Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 22-08-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik wil het wel goed leren, maar op sommige punten is het ook dat de "slechte" eigenschappen juist de sound van de artiest bepalen. James Hetfield met zijn moordend snelle down strokes, zijn plectrum wat hij "verkeerd" vasthoud en bijna door zijn snaren heen ragt.

John Frusciante die in een interview verteld dat hij zijn duim gebruikt omdat hij dan meer ruimte heeft om wat met zijn andere vingers te doen.

Ik wil mijzelf zeker niks slechts aanleren. Maar ik denk dat er best wel wat artiesten op het conservatorium als voorbeeld gebruikt worden hoe het ook kan, alleen als ze dit als onbekend broekie in de eerste klas van het conservatorium hadden geflikt dan hadden ze een 4 gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door Edgenumber op 22-08-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:04
Na een hele tijd meegelezen te hebben heb ik nu zelf wat advies nodig.
Ik zit namelijk te twijfelen om een elektrisch akoestische gitaar aan te schaffen. Momenteel heb ik een Fender CD-60S waar ik erg blij mee ben. Qua niveau noem ik mezelf een kampvuur gitarist 🤓 maar de laatste tijd speel ik steeds meer en wellicht dat er binnenkort een moment komt waarmee ik het met alleen een akoestische gitaar niet red. Nu vroeg ik me af wat een leuk instap model is. Ik weet dat er van mijn huidige model ook een elektrische variant is: https://www.bax-shop.nl/e...ign-cd-60sce-all-mahogany

Maar wellicht hebben jullie nog andere goede tips of suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Faeshaas schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:38:
Na een hele tijd meegelezen te hebben heb ik nu zelf wat advies nodig.
Ik zit namelijk te twijfelen om een elektrisch akoestische gitaar aan te schaffen. Momenteel heb ik een Fender CD-60S waar ik erg blij mee ben. Qua niveau noem ik mezelf een kampvuur gitarist 🤓 maar de laatste tijd speel ik steeds meer en wellicht dat er binnenkort een moment komt waarmee ik het met alleen een akoestische gitaar niet red. Nu vroeg ik me af wat een leuk instap model is. Ik weet dat er van mijn huidige model ook een elektrische variant is: https://www.bax-shop.nl/e...ign-cd-60sce-all-mahogany

Maar wellicht hebben jullie nog andere goede tips of suggesties :)
Nu ben ik zeker geen expert op het gebied van akoestische gitaren, maar op welk vlak denk je dat je het niet redt met alleen een akoestische? Verwacht je op te gaan treden en heb je dus de mogelijkheid om in te prikken in een versterker nodig? Of gaat het om wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:04
Wormaap schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Nu ben ik zeker geen expert op het gebied van akoestische gitaren, maar op welk vlak denk je dat je het niet redt met alleen een akoestische? Verwacht je op te gaan treden en heb je dus de mogelijkheid om in te prikken in een versterker nodig? Of gaat het om wat anders?
Precies dat, niet zozeer grote optredens maar mocht het ooit van toepassing zijn wil ik eigenlijk de mogelijkheid hebben om hem ook in te kunnen pluggen.

Edit: ik ben in eerste instantie niet eens van plan om er zelf een versterker bij te kopen aangezien ik dat thuis niet nodig heb. Maar mocht ik op een plek terecht komen waar dat wel van toepassing is wil ik m gewoon in kunnen pluggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Faeshaas op 22-08-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Klopt dit bij een nieuwe gitaar? Dat de bovenkanten van sommige fretten een beetje vlak kunnen zijn?

Ter info fender player strat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ4aGBrN05yYRwx3Ai5RG3oH-Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kvqMnIMIpWwmZXIwrsoeVBm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:53
hneel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Met de duim is niet verkeerd, sterker nog alleen op die manier kun je bepaalde embellishments doen zoals in liedjes van de meneer op de foto uit de post van @Wormaap .

Het is dus goed om beide methodes te beheersen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Edgenumber schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:13:
Klopt dit bij een nieuwe gitaar? Dat de bovenkanten van sommige fretten een beetje vlak kunnen zijn?

[Afbeelding]
Ik zie het niet goed, spijt me.

In principe horen alle frets bij een nieuwe uniform afgewerkt te zijn, dus dan zeg ik nee.

Voordat ze vlak slijten moeten er heel veel uren op gemaakt zijn of er aan gewerkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Op deze foto is het iets beter te zien.

Links zie je de fret mooi glimmen. Rechts heeft een mat streepje aan de bovenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY627X7iJ3Co71msJkG5cuMP2Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYhReGdBbcaFFbnwBuJPQSYo.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet veel en niet bij elke fret. En het zit ook niet bij elke fret in het midden.

De doos waar hij uit komt ziet er niet eerder geopend uit.

Dus ik dacht eens te kijken hoe het met mijn mijn toronado uit china zit. En daar zijn alle frets mooi bol en glimmend. En bij mijn fender strat aus mexico waar ik wat meer van zou verwachten zie ik op sommige frets matte bovenkantjes. Wat als je het met je ogen zie, niet op de foto's platte vlakke stukjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 21-10 19:55
Edgenumber schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:39:

Links zie je de fret mooi glimmen. Rechts heeft een mat streepje aan de bovenkant.

[Afbeelding]

Het is niet veel en niet bij elke fret. En het zit ook niet bij elke fret in het midden.

Dus ik dacht eens te kijken hoe het met mijn mijn toronado uit china zit. En daar zijn alle frets mooi bol en glimmend. En bij mijn fender strat aus mexico waar ik wat meer van zou verwachten zie ik op sommige frets matte bovenkantjes. Wat als je het met je ogen zie, niet op de foto's platte vlakke stukjes zijn.
Lijkt idd vlak, voelt hij ook vlak of is het optisch? Wat mij wel opvalt is dat die fret een beetje lost zit c.q. omhoog is gekomen. Links beneden van de fret zie je wat speling/ruimte t.o.v. het fingerboard.

apollo13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 10:51

pinda powerrr

Slow down...

Noten lezen, wat is dat? :+
Ik doe alles op gehoor, maar wel akkoorden lezen.

Barré heb ik op de "nette" manier aangeleerd, maar ben dit bewust nu de "lelijke" manier aan het doen, omdat ik nu meer variaties op bepaalde akkoorden speel of soms iets meer in jazz akkoorden en dan zijn vaak alleen de middelste vier snaren van toepassing.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Edgenumber schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:39:

[Afbeelding]

De frets zijn gevlakt (zie de 'schuursporen' in langsrichting) maar niet goed opnieuw gekroond (denk ik in het Nederlands?), dus bol gemaakt. Dit is typisch zo'n dingetje met goedkopere gitaren normaal gesproken, het kost tijd om dit netjes te doen en dus wordt er zo veel mogelijk op bespaard. Dat ze nog een beetje ruw zijn is niet zo'n probleem, dat kun je zelf nog oplossen. Dat ze vlak zijn van boven is slordig en dat zou niet moeten.

Of je er veel van merkt is maar de vraag, vooral voor beginnende gitaristen. Ruwe frets zijn irritant omdat ze 'ribbelen' met bends, vlakke bovenkanten betekenen dat je niet exact de goede lengte voor je snaar hebt na het fretten en dat je dus altijd een snaar hebt die iets te snel zal vibreren (dus met een iets te hoge toon). In de praktijk merk je ook daar niet extreem veel van, vooral niet als de gitaar nog nooit goed geïntoneerd is.

Overigens kan het ook speelslijtage zijn, maar dan zie je het meer lokaal bij de veel gebruikte fret / snaar combinaties en niet zo mooi uniform over de hele breedte van de fret. Het geeft meer kuiltjes dan sporen in de lengterichting.

[ Voor 5% gewijzigd door ybastiaans op 23-08-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Wat jij zeg van goedkope gitaren dat commentaar ken ik.

Maar van een mexican fender player nieuw uit de doos :S

En dit is de tweede die ik zo tegen kom. Dus daar in Mexico zijn ze ergens op aan het beknibbelen.

Ik ga vrijdag langs guitar works in delft en zal naar zijn mening vragen of dat het beter terugsturen is of dat het minder erg is dan het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Edgenumber schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:05:
Wat jij zeg van goedkope gitaren dat commentaar ken ik.

Maar van een mexican fender player nieuw uit de doos :S

En dit is de tweede die ik zo tegen kom. Dus daar in Mexico zijn ze ergens op aan het beknibbelen.

Ik ga vrijdag langs guitar works in delft en zal naar zijn mening vragen of dat het beter terugsturen is of dat het minder erg is dan het lijkt.
Dit kan ik beamen met een Player bass. In de winter gekocht, vrijwel meteen scherpe fret-ends. Wel een goede basis verder, maar ik heb daar al wel een paar uurtjes fretwerk in moeten steken.

En wat betreft die specifieke issue: het lijkt er inderdaad op dat die fret wat omhoog is gekomen in de fabriek, nog voor het vlakken. Daardoor is er van die fret teveel gevlakt en is het crownen ook niet gelukt. Ik zou inderdaad kijken of ze hier iets mee kunnen, wellicht alleen die fret vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik had niet verwacht dat dit normaal zou zijn.

En ik wil hem best wel wat opstartliefde geven. Maar als hij al half verbouwd moet worden ga ik toch eerst even in gesprek met de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Edgenumber schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:13:

[Afbeelding]
Ik zou dit niet accepteren, ook niet van een Mexicaanse Fender. Die frets horen w.m.b. gewoon rond te zijn. Terug ermee! ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

pinda powerrr schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:32:
Noten lezen, wat is dat? :+
Ik doe alles op gehoor, maar wel akkoorden lezen.

Barré heb ik op de "nette" manier aangeleerd, maar ben dit bewust nu de "lelijke" manier aan het doen, omdat ik nu meer variaties op bepaalde akkoorden speel of soms iets meer in jazz akkoorden en dan zijn vaak alleen de middelste vier snaren van toepassing.
Ik denk dat dit is hoe het zou moeten zijn: je leert iets goed aan, en daarna mag en kan je je de vrijheid permitteren om notentonen/akkoorden wat slordiger te pakken. Uiteindelijk gaat het erom dat je er een goede toon uit krijgt, maar dan is het wel handig dat je de basis op orde hebt en weet hoe het "hoort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Lekker piep natuurlijk want ik heb het folie er al afgehaald. Dus dat zal wel een discussie worden.

RMA is aangemaakt.

On a positive note ik heb een start datum voor mijn gitaarlessen. *O*

[ Voor 32% gewijzigd door Edgenumber op 23-08-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Even om te zien of ik de scales een beetje door heb.
bij dit nummer

hoort dan in principe deze scale?
https://onlineguitarbooks.com/e-minor-blues-scale/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Yes! Daarbij is wel één ding (met het risico het weer nét wat complexer te maken) handig om in ieder geval bewust te weten. Er is een verschil tussen de standaard mineur pentatonische ladder en de bluesladder. En dat zit hem in de Bb (fret 1 op de A-snaar/fret 3 op de G-snaar) die er in het geval van E blues bij komt. Die noot 'klopt' eigenlijk niet in de toonsoort, en wordt de 'blue note' genoemt. In blues en blues-achtige stijlen klinkt die lekker, maar buiten die context wil die nog wel eens erg wringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Wormaap schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Yes! Daarbij is wel één ding (met het risico het weer nét wat complexer te maken) handig om in ieder geval bewust te weten. Er is een verschil tussen de standaard mineur pentatonische ladder en de bluesladder. En dat zit hem in de Bb (fret 1 op de A-snaar/fret 3 op de G-snaar) die er in het geval van E blues bij komt. Die noot 'klopt' eigenlijk niet in de toonsoort, en wordt de 'blue note' genoemt. In blues en blues-achtige stijlen klinkt die lekker, maar buiten die context wil die nog wel eens erg wringen :)
Aha ok, duidelijk.
Maakt het weer net iets simpeler om mee te jammen als ik ongeveer weet welke scale ik moet gebruiken.

Enige dat ik nog zag staan, is het CAGED systeem scale, wat wilt dat net zeggen?

Ik weet dat CAGED zowat de basisakkoorden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Moechy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Aha ok, duidelijk.
Maakt het weer net iets simpeler om mee te jammen als ik ongeveer weet welke scale ik moet gebruiken.

Enige dat ik nog zag staan, is het CAGED systeem scale, wat wilt dat net zeggen?

Ik weet dat CAGED zowat de basisakkoorden zijn.
CAGED is een beetje een filosofie/methodiek om naar akkoorden en toonladders te kijken. Dan ga je je akkoord- en toonladdervormen opbouwen vanuit de grepen die je al kent vanuit de C, A, G, E en D-akkoorden.
In de context van toonladders is het hoe je de noten exact in makkelijk te onthouden/spelen blokjes groepeert. Een alternatief voor toonladers is 3NPS, of '3 notes per string'.

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 23-08-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
het lijkt er inderdaad op dat die fret wat omhoog is gekomen
Ik kan er inderdaad onder sommige een stukje papier steken. Niet ver, een hoekje van een post-it kan ik er bij een enkeling net een mm onder steken en bij een wat verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC1GvQIqpSaH3YrM7oVPuJyC4hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTuKnNLjy9NLERU7DE6NCf5F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan wel zien dat als ik een snaar indruk dat bij de vlakke frets de snaar op een plek raakt. Als ik een bend doe dan zie ik een heel dun lijntje verschijnen op de fret. Waar dan de snaar zeg maar het ruwe oppervlak polijst. Dus ze zijn wel rond gevijlt maar niet afgewerkt.

Hadden het alleen die frets geweest. Maar frets waar je nieuw uit de doos een papiertje onder kan steken lijkt mij de opmaat voor een veel te vroege service beurt. Of niet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

De datum voor de Tweakers GitaarMeet 2022 - pt. 2 is geprikt: zondag 6 november! *O* 8) Dit was één van de twee data waarop de meeste deelnemers zich op beschikbaar hadden gezet in de datumprikker.
Zet hem dus in je agenda!

Nu moeten we nog een leuke en goede locatie gaan vinden. Hierover wordt nog nagedacht en gesproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:10
Gitarist schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:21:
De datum voor de Tweakers GitaarMeet 2022 - pt. 2 is geprikt: zondag 6 november! *O* 8) Dit was één van de twee data waarop de meeste deelnemers zich op beschikbaar hadden gezet in de datumprikker.
Zet hem dus in je agenda!

Nu moeten we nog een leuke en goede locatie gaan vinden. Hierover wordt nog nagedacht en gesproken.
Voor de "nieuwkomers" die twijfelen.. Gewoon komen, maakt niet uit hoe lang je speelt of wat voor spullen je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik hoop dat ik tegen die tijd altijd is kort jakje ziek kan spelen :)

Hij staat in mijn agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
anie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Voor de "nieuwkomers" die twijfelen.. Gewoon komen, maakt niet uit hoe lang je speelt of wat voor spullen je hebt.
Jaja, iedereen is welkom, maar we plannen het op de dag dat die gast die niet kan spelen niet kan.
Goed joh, dan dragen jullie toch zelf je koffers...

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:10
Teleluvr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Jaja, iedereen is welkom, maar we plannen het op de dag dat die gast die niet kan spelen niet kan.

OH no! Waar halen we nu een roadie?

Kun je niks regelen? Wel echt jammer als je er niet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
anie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

OH no! Waar halen we nu een roadie?

Kun je niks regelen? Wel echt jammer als je er niet bent.
Ik zie een patroon. Ik ben op vakantie! :o
Dus als de meet in Drenthe kan zijn, top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-10 14:42

Zorro

Z

Teleluvr schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Ik zie een patroon. Ik ben op vakantie! :o
Dus als de meet in Drenthe kan zijn, top!
Kom op, als Limburg - Enschede geen probleem is zie ik niet waarom Drenthe naar ErgensinNederland wel een probleem is :+

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Met enige vertraging :$ de datumprikker ingevuld.

Wegens veel werk :/ en veel klussen in huis :| alles behalve 13/11 (kan ik niet) op 'mogelijk maar niet zeker' gezet.

Ik denk dat 6/11 wel gaat lukken, tenzij een vriend van me zijn verjaardag erop gaat vieren... :)
Zorro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Kom op, als Limburg - Enschede geen probleem is zie ik niet waarom Drenthe naar ErgensinNederland wel een probleem is :+
Volgens die denkwijze kunnen we ook wel bij Thomann of Anderton's afspreken... :+

[ Voor 37% gewijzigd door Ramzzz op 27-08-2022 14:15 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

Teleluvr schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Lol, ik dacht eerst dat je mij bedoelde :+
Jammer dat je niet kan. Ik kan wel maar dat had ik niet gelijk door :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

Ramzzz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:14:
Met enige vertraging :$ de datumprikker ingevuld.

Wegens veel werk :/ en veel klussen in huis :| alles behalve 13/11 (kan ik niet) op 'mogelijk maar niet zeker' gezet.

Ik denk dat 6/11 wel gaat lukken, tenzij een vriend van me zijn verjaardag erop gaat vieren... :)

[...]

Volgens die denkwijze kunnen we ook wel bij Thomann of Anderton's afspreken... :+
Die denkwijze is een vervolg op de vorige meet he. Waar ik overigens dankbaar gebruik heb gemaakt van het feit dat @Teleluvr daardoor als taxichauffeur van het zuiden naar Enschede wilde fungeren :)

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Zorro schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Die denkwijze is een vervolg op de vorige meet he. Waar ik overigens dankbaar gebruik heb gemaakt van het feit dat @Teleluvr daardoor als taxichauffeur van het zuiden naar Enschede wilde fungeren :)
Het was geen kritiek, het was een aanmoediging! :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

*knip* V&A is niet de bedoeling op het forum.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 28-08-2022 12:59 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Wat is jullie ervaring met multi-effects apparaten, en dan met name de bediening er van?

Op dit moment heb ik een aantal losse pedaaltjes, en het handige daarvan vind ik: als ik bv chorus wil, dan schakel ik de chorus in. Wil ik een bepaalde distortion, dan schakel ik dat pedaaltje in.
Maar bij die multi-effect apparaten zit je, als ik het goed heb begrepen, vast aan presets. Dan moet je dus vantevoren zeggen van 1 is mijn clean geluid, 2 mijn overdrive, etc. Ik heb het idee dat al die apparaten op die manier werken. Of zijn er ook modellen waar je bv een gekozen effect met een footswitch kan in/uit schakelen?

Hoe vinden jullie dat in de praktijk werken, qua handigheid? Vinden jullie presets handig werken, of liever alles in je chain apart in/uit schakelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
hneel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:46:
Wat is jullie ervaring met multi-effects apparaten, en dan met name de bediening er van?

Op dit moment heb ik een aantal losse pedaaltjes, en het handige daarvan vind ik: als ik bv chorus wil, dan schakel ik de chorus in. Wil ik een bepaalde distortion, dan schakel ik dat pedaaltje in.
Maar bij die multi-effect apparaten zit je, als ik het goed heb begrepen, vast aan presets. Dan moet je dus vantevoren zeggen van 1 is mijn clean geluid, 2 mijn overdrive, etc. Ik heb het idee dat al die apparaten op die manier werken. Of zijn er ook modellen waar je bv een gekozen effect met een footswitch kan in/uit schakelen?

Hoe vinden jullie dat in de praktijk werken, qua handigheid? Vinden jullie presets handig werken, of liever alles in je chain apart in/uit schakelbaar?
Je kunt met loop switchers een set pedalen bedienen(die je al hebt, en waarvan je de settings goed kent), en die individueel of per groep in een 'loop' zitten.

Er zijn legio mogelijkheden.

Ikzelf heb de Carl Martin Octaswitch mk 2 en de GigRig Quartermaster 8, maar er zijn legio goedkopere en net zo goede., o.a. van Boss, van EHX, en zelfs goedkopere van Valeton, Hotone, Harley Benton, Mooer, etc.

Bedoel je zoiets? https://www.google.com/se...biw=2560&bih=1351&dpr=1.5

[ Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 29-08-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik dacht meer aan bv
Hotone Ampero II Stomp Amp Modeler / Effects Processor
Line 6 POD Go multi-effect stompbox
Boss GT-1000CORE Guitar Effects Processor

Allemaal appraatjes met ontelbare ingebouwde effecten, maar een beperkt aantal knoppen/switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
hneel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:57:
Ik dacht meer aan bv

Allemaal appraatjes met ontelbare ingebouwde effecten, maar een beperkt aantal knoppen/switches.
Ah, je bedoelt een compleet multipedaal.

Dat kan ook. Keuze zat. Dan kun je presets met meerdere effecten gecombineerd aanmaken en die dan onder een genummerde patch opslaan, zodat je ze in één keer kunt oproepen met 1 footswitch. De patch roep je aan met een << >> pijl (of op en neer, of genummerd).

Sommigen zweren erbij, velen houden er niet van vanwege de restricties die het toch wel in zich draagt.

Maar natuurlijk, het kan.

Je hebt ze ook met alleen alle 'time based' en modulatie-effecten, dus zonder drive pedalen. Dan kun je je gewenste reverb, delay, chorus, flanger, vibe, compressor, etc. gewoon 'stacken' in patches, en heb je toch je vertrouwde drive pedalen er nog voor (of achter, zo je wilt).

Zoiets doet bijv. de TC Electronic Plethora X5 of X3. Vrijwel onbeperkt effecten stacken...

Ik heb de Plethora X5, en die is echt fantastisch, maar er zijn er vele.

Ik adviseer je om er wat reviews van te bekijken, maar ook lezen op bijv. The Gear Page (etc.), want veel reviewers op YouTube kunnen nogal een slovend zijn over een toch wel minder bruikbaar of minder goed apparaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Maar dat is niet helemaal wat @hneel bedoeld :)

Ja het is mogelijk (zeker met de line6) om die te laten draaien in stompbox mode. Dan zet je dus met een druk op de knop een enkel effect aan/uit.

Anderen kunnen dat ook maar ik weet niet uit mijn hoofd welke, dan moet je even onderzoek doen.

Stompbox mode is over het algemeen de term die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro

Zorro

Z

Ik heb een Pod Go. Daarmee heb ik patches maar die patches kan ik met de "Mode" switch naar stompbox mode schakelen zodat ik de pedalen die in de patch zitten ook los weer aan of uit kunnen worden gezet. Of zelfs meerder zaken tegelijk, bv voor een solo kan ik aan een switch toewijzen dat er een overdrive bijkomt, de versterker meer drive krijgt en het level van de patch omhooggaat. In 1 switch.

Mogelijkheden te over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Heeft er hier iemand ervaring met gitaren aan muurhangers aan een gips- + OSB-wand? Momenteel hangen mijn gitaren aan de welbekende simpele K&M hangers aan een bakstenen muur, maar ik ga ze naar een andere kamer verplaatsen, waar de wand die ik op het oog heb bestaat uit gipsplaat met daarachter OSB en dan metal stud. Zou die OSB sterk genoeg zijn om mijn gitaren te houden, of kan ik beter denken aan een plank die ik zowel aan de studs als aan de OSB schroef en waarop ik dan de gitaarhangers vastmaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:53:
Heeft er hier iemand ervaring met gitaren aan muurhangers aan een gips- + OSB-wand? Momenteel hangen mijn gitaren aan de welbekende simpele K&M hangers aan een bakstenen muur, maar ik ga ze naar een andere kamer verplaatsen, waar de wand die ik op het oog heb bestaat uit gipsplaat met daarachter OSB en dan metal stud. Zou die OSB sterk genoeg zijn om mijn gitaren te houden, of kan ik beter denken aan een plank die ik zowel aan de studs als aan de OSB schroef en waarop ik dan de gitaarhangers vastmaak?
Ik had jarenlang 3 gitaren aan haken (met hollewandpluggen) aan een gipswand (metalstud), geen centje pijn. Zolang je de gitaar maar rustig pakt en ophangt, is dat prima te doen.

/behoudens slechte wanden, pluggen, schroeven… :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Wormaap schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:53:
Meer dan sterk genoeg, mits zoals @Ramzzz aangeeft met hollewandpluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

@Wormaap Misschien ook een optie: https://www.fischer.nl/nl...lewandplug-fischer-duotec
Makkelijk te installeren en je weet zeker dat ie goed zit in een holle wand of een vaste wand. Ik ben niet zo bekend met gips/OSB wanden. Ik gebruikte ze in gipswanden en het zit gewoon goed vast (of zat want ik heb de gitaren van de muur gehaald ivm verbouwing keuken).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-10 14:44
hneel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:57:
Ik dacht meer aan bv

Ik heb er in de loop der jaren al veel aangeschaft en bijna allemaal gingen ze naar een maand de deur weer uit, maar ik heb nu de Pod Go sinds een jaar en daar ben ik erg tevreden mee. Met wat goede IR's kan ik dat ding echt prima laten klinken. Je kunt je presets makkelijk in elkaar zetten via de PC. Helaas heb ik sinds een tijdje geen band meer, maar toen ik die nog wel had plugde ik de pod go gewoon in de PA. Scheelde me een hoop gesjouw iedere week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Met het mooie weer van de afgelopen tijd pak ik steeds meer mijn GS Mini om in de tuin en zon wat akkoorden te slaan 😎. Nog steeds maak ik progressie, probeer ook op gehoor veel meer te doen.

Ik weet dat de actie van een akoestische gitaar wat hoger is dan de gemiddelde elektrische maar dit is bijna standje onbespeelbaar… echt dramatisch…
Ik heb maar even een mailtje gestuurd want volgens mij kan dit bij een Taylor wat makkelijker opgelost worden (met een neckshim).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJovXfZXvPAx8W4rfu5NdwASiRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVOHZBcDiq9WXZCyfkVALyY7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Linkser schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:33:
Met het mooie weer van de afgelopen tijd pak ik steeds meer mijn GS Mini om in de tuin en zon wat akkoorden te slaan 😎. Nog steeds maak ik progressie, probeer ook op gehoor veel meer te doen.

Ik weet dat de actie van een akoestische gitaar wat hoger is dan de gemiddelde elektrische maar dit is bijna standje onbespeelbaar… echt dramatisch…
Ik heb maar even een mailtje gestuurd want volgens mij kan dit bij een Taylor wat makkelijker opgelost worden (met een neckshim).

[Afbeelding]
Dat is zeker een hoge action zeg. heb voor de gein mijn Eastman PCH1 eens vergeleken met die van jou. Ook die pick gebruikt. Scheelt zeker 30%, als ik het even gauw met het blote oog bekijk.
Zou misschien je nek wat meer hol staan dan normaal?

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Nu online
apollo13 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Dat is zeker een hoge action zeg. heb voor de gein mijn Eastman PCH1 eens vergeleken met die van jou. Ook die pick gebruikt. Scheelt zeker 30%, als ik het even gauw met het blote oog bekijk.
Zou misschien je nek wat meer hol staan dan normaal?
Nee het is echt de nek angle ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Even naar de specialist ermee, die ziet het zo en lost het ook voor je op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

*poke* Rocksmith+

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Linkser schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:33:

[Afbeelding]
Taylor 914CE, iets ander segment, en met .13 er op, dus de snaar is dikker en slaat wat verder uit bij aanslag. Maar prima speelbaar zo. Wel een fractie lager dan bij jou denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/914_action.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
@Linkser Ik heb ooit deze eens gekocht voor bijna niks op Ali: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9bFRgzZrqJ4OQqHdGJH4KNOBjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NOToCoEMN06dWYDT2eDg4xO.jpg?f=fotoalbum_large
Altijd handig.

Net ff nagemeten, mijn Eastman zit op 2,25mm. Schijnt redelijk normaal te zijn voor akoestische gitaren volgens het www.
Oeps, meet- denkfoutje. Nam de bovenkant van de snaar als meetpunt. Onderkant moet het zijn, 2mm dus.

[ Voor 19% gewijzigd door apollo13 op 30-08-2022 20:26 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Redelijk hoge actie idd.
Die hudson van vriendinlief met .13 snaren erop is iets lager maar scheelt niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Deze donderdag gaat mijn acoustic naar de luthier voor een beurtje. Is niet een speciaal exemplaar, maar wel voor mij. Namelijk van (wijlen) mijn oma gekregen, dus emotionele waarde.

Komt uiteraard nieuw setje snaren op, afstellen, misschien benen topkam en wat hij nog meer tegen komt. Vooral TLC dus.
Ga naar Guitarworks in Delft, toffe gozer en erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:25:
Deze donderdag gaat mijn acoustic naar de luthier voor een beurtje. Is niet een speciaal exemplaar, maar wel voor mij. Namelijk van (wijlen) mijn oma gekregen, dus emotionele waarde.

Komt uiteraard nieuw setje snaren op, afstellen, misschien benen topkam en wat hij nog meer tegen komt. Vooral TLC dus.
Ga naar Guitarworks in Delft, toffe gozer en erg goed.
Zoisda. d:)b Sherah Draaijer is een uitstekende gitaar tech ...

[Edit] ... en gitaarbouwer overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 31-08-2022 00:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Gezellige gozer. Ik ga een vrijdag mijn gitaar bij hem ophalen.

:+ kunnen we de meet niet bij hem houden, nu we er toch allemaal al zijn :+

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
Nieuwe goodies voor de Katana van Boss:

BOSS GA-FC EX
YouTube: BOSS GA-FC EX Foot Controller | Unleash Your Katana MkII | BOSS

Moet nog kijken wat er anders/beter is dan aan de GA-FC

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
@Ramzzz Ik lees dat jij een strobostomp heb en een TU3w.

Hoe bevalt die Strobostomp t.o.v. de TU3w als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Edgenumber schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:37:
@Ramzzz Ik lees dat jij een strobostomp heb en een TU3w.

Hoe bevalt die Strobostomp t.o.v. de TU3w als ik vragen mag?
De Strobostomp is een accurater apparaat. Maar beide zijn uitstekend.

Om wille van afmetingen zou je voor de TU-3w kunnen gaan. Accuraat is echter ook een groot goed.

Ik heb bijv. ook de Polytune 3 mini. Die laat in 1x zien hoe al je snaren er voor staan. Ook erg goed.

Ik kan je niet adviseren welke je moet nemen, ik heb ze alledrie… en ook nog een TU-2. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Hahahaha,

Ik zit te kijken naar de strobostomp. Maar ik was benieuwd of dat die nog steeds beviel of dat je weer terug was gegaan naar je TU-3w een van je andere.

Ik heb nu een cheap ass clip on T30 Fazely. En ik vind het irritant dat het altijd even lijkt te duren voor dat hij reageert. Hij zal best redelijk accuraat zijn. Maar aangezien gitaar spelen wel een blijvertje is wil ik wat prettigers.

Nu heb ik geen zin om eerst een iets duurdere te kopen, daarna weer een wat duurdere/betere en zo te veel geld uit geven Dus ik wil in een keer naar een betere toe.

Ik heb via de website https://www.strobopro.se/ het concept strobotuning uitgeprobeerd en dat vond ik wel erg prettig.

Dus ik was wel benieuwd of dat jij die van jou nog gebruikte of dat je hem in de hoek had gegooid met "dat tering ding gebruik ik nooit meer".

Edit: de Strobostomp is inmiddels onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
@Edgenumber nou nee, die Strobostomp zit al vanaf dag één op mijn pedalboard. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ook maar hier even proberen…

Zijn er hier toevallig gitaarmuziekliefhebbers die zin zouden hebben om maandag naar The Bros. Landreth te gaan in Q Factory (Amsterdam)?

Ik heb 2 tickets over… 2x Sjaak Afhaak. :/

(geen verwijt, @pinda powerrr :+ )

Deze gasten dus:

[ Voor 19% gewijzigd door Ramzzz op 07-09-2022 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Mijn kaartje geef ik gratis weg voor de liefhebber hier!

Moet hij/zij natuurlijk wel een hele avond met @Ramzzz opgescheept zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:48:
Mijn kaartje geef ik gratis weg voor de liefhebber hier!

Moet hij/zij natuurlijk wel een hele avond met @Ramzzz opgescheept zitten :+
Ik kan het van harte aanbevelen.

#ikdoehetzelfook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
  • Nu online
Gisteren heeft de GS Mini een broodnodige setup beurt gehad!

De neck angle is aangepast, iets wat ik zelf al vermoedden, wat gelukkig "eenvoudig" te doen is bij een Taylor met een shim.
Snaren van 13 naar 12 gegaan op basis van hun advies, geluid is hierdoor iets meer in balans; het was voor mij altijd wat te boomy en snel erg luid.
Verder heeft die alle checks en zorg gehad zoals fretpolishen etc, dus hij blinkt en glimt weer perfect!

Mij uitstekend vermaakt door wat Martin, Taylor en PRS gitaren te testen toen de Mini in de werkshop was.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KnoxNL
Ja ze kunnen me wat met hun prijzen, ik ben er wel klaar mee.

Heb mijn CS strat nog voor rond de 3400 kunnen kopen, wat al fors is. De Taylor 914CE voor 5200.

Als ik dan kijk hoe goed de Squier is die ik laatst voor 400 gekocht heb geloof ik het wel voortaan.

Ik heb gelukkig ook (bijna) alles wat ik nodig heb en daadwerkelijk gebruik. Een beetje verzamelen is leuk maar niet meer tegen deze prijzen. Dan kost een gitaar gewoon een maandloon.

• Linkser
  • Nu online
KnoxNL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:50:
Dat gevoel heb ik nu ook heel sterk, wil heel graag een Gibson ES-335... maar op deze manier neem ik wel weer een epiphone...

• Ramzzz
  • Niet online
KnoxNL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:50:

Heb mijn CS strat nog voor rond de 3400 kunnen kopen, wat al fors is. De Taylor 914CE voor 5200.

Als ik dan kijk hoe goed de Squier is die ik laatst voor 400 gekocht heb geloof ik het wel voortaan.

Ik heb gelukkig ook (bijna) alles wat ik nodig heb en daadwerkelijk gebruik. Een beetje verzamelen is leuk maar niet meer tegen deze prijzen. Dan kost een gitaar gewoon een maandloon.
Dat.

Voor de thuisspelende prutsert (m/v/x) is ‘een Squier Classic Vibe’ (bijv.) al genoeg.

Maar. We. Willen. Allemaal. (Ongeveer) Topkwaliteit. Voor. Veel. Te. Veel. Geld.

• Ramzzz
  • Niet online
Linkser schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:55:
[...]

Dat gevoel heb ik nu ook heel sterk, wil heel graag een Gibson ES-335... maar op deze manier neem ik wel weer een epiphone...
Check vooral even de Sire H7. Hè @pinda powerrr ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ramzzz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:36:
[...]

Check vooral even de Sire S7. Hè @pinda powerrr ? :+
Ik zou dan de H7 checken, als je een 335 model zoekt 8)

Hier gaat waarschijnlijk mijn Epiphone Sheraton ruimte maken voor een Sire H7. Gisteren op zo een gespeeld en de reviews zijn waar. Wat een fantastische gitaar is het!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KelXyjFfvPlAT0bzqPsblwVL85A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvUphUjtutkxCjUAK3WMgGD2.jpg?f=fotoalbum_large

Oei oei oei … :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
<<<SPAM>>>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-10 19:12

Mud

Vandaag mijn Yamaha DW-4s ingeruild (wel wat moeten bijleggen :D ) tegen een Eastman E1D.
Was al een tijdje op zoek naar een andere sound en nu de stap genomen voor een mooie upgrade 8)

Hier kan ik wel even mee vooruit (niveau kampvuur liedjes ;) )!

Schaamteloos even plaatje van internet gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjBELijLC4vTKeCgbD38GBMYgYo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YoaIB5ummw2y7oXRlQ54dVKF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Zijn er hier mensen die van All Them Witches houden? Gitarist Ben McLeod heeft onlangs een hoop tutorials op Youtube gepost. Song tutorials, gitaar technieken, gear tutorials. Altijd leuk om songs uitgelegd te krijgen van de gitarist zelf.

https://www.youtube.com/user/bmac8810

Voor wie de band niet kent. Dit is een goede introductie:

[ Voor 23% gewijzigd door hneel op 08-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:44
Hier ben ik wat aan het pielen met een Kemper Stage, waarmee ik mijn Helix mogelijk ga vervangen bij optredens. Het geluid is super zoals wel bekend en ik heb nu eindelijk de beschikking tot MIJN geluid; Marshall 2553 Silver Jubilee. De versterker waarmee ik meer dan 15 jaar en ontelbare optredens mee heb gedaan. Iets dat ik in de Helix nooit precies heb kunnen vinden, Daarmee gebruik ik de JTM45 voor clean en voor de rest de Soldano sLO 100. Dat kwam redelijk in de buurt maar is het net niet.
De Kemper heeft in potentie natuurlijk alle versterkermodellen die er ooit gemaakt zijn. Het instellen is alleen een drama. De user interface van de Helix is op wat kleinigheden na perfect en de Kemper doet dat toch een stuk minder. De handleiding lezen is verplicht. Misschien dat ik daarom toch maar bij de Helix blijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPEizCTX9J5ea86MPGlJhFFtIoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LENzTWrfPKZxbWJ4EQUdiBT8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Je durft wel, hier een modeller showen… :+

Just kidding natuurlijk.

Iedereen is hier welkom, ook als ze een beetje naar de dark side zijn overgewaaid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ramzzz schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:07:

Just kidding natuurlijk.

Iedereen is hier welkom, ook als ze een beetje naar de dark side zijn overgewaaid. :+
jeetje, modelling is nog erger dan die transistormeuk >:) Waar is de moderator als je hem nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Tss, mijn meest gebruikte amp is deze :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOBlk9ltU40KYHXpI-qnzScF5Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgYiMpVAwCuXn4ffTKrJGyMz.png?f=fotoalbum_large

Wat nou hardware? })

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 16-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:44
Ramzzz schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:07:

Just kidding natuurlijk.

Ik zou het eerder de light side noemen; dan uiteraard doelend op het gewicht, dat je moet meetorsen van en naar optredens 8) De tijd dat ik ervan overtuigd was dat je minimaal 100 watt en een 4x12 achter je moest hebben staan, is ver achter me. Ik heb mijn Marshall overigens nog wel maar die krijgt erg weinig speeltijd.

Over modeling gesproken >:) ik heb ook nog de HX Stomp, Nux MG300 en Valeton GP100 maar die zijn slechts voor backup. Die laatste twee kunnen zich totaal niet meten met de rest maar met een fatsoenlijke IR kom je een heel eind.
Pagina: 1 ... 72 ... 98 Laatste