Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Arquero schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:12:
Dat oefenen is nu voor mij een soort therapie.
Het is al maanden echt bizar druk op m'n werk en er is echt niets lekkerderder dan 's-avonds ff heerllijk losgaan op de gitaar.
Was van de week bezig met nummers van Muse, Green Day en Metallica. Muziek hard, versterker hard en meespelen <3

Ik wordt alleen eigenlijk wel een beetje gek van het geluid uit mijn versterker; Blackstar HT5R Mk2 head plus Blackstar 112 cab en alles klinkt zo dof en muddy.
edit: ik gebruik clean channel icm TC Electronics Grand Magus distortion pedaal.

Nu lees ik veel over mensen die er een Celestion Vintage 30 in hebben gezet en er erg tevreden over zijn.
Heeft een van jullie ervaring met deze speaker?
Ja. Uitgebreide verhandelingen tegen iedereen die het maar wil horen: een Celestion Vintage 30 is een uitstekende keuze.

Maar hoe iets bij jou 'dof en muddy' klinkt, kunnen wij hier natuurlijk niet bevroeden.

Ik heb alleen maar kraakheldere, duidelijk gedefinieerde tonen hier.

Check wel de impedantie voordat je 'm bestelt: vervangen door de identieke impedantie (en bij voorkeur ook vermogen = W) - bij mijn HT5-R (mk1) was dat 16 Ω.

Je zou als alternatief ook een eenvoudige 1x12" cab kunnen kopen waar de juiste speaker al in zit... overigens zijn die vaak 8 Ω.

Voorbeeld: https://www.thomann.de/nl/harley_benton_g112_vintage.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 04-08-2022 09:43 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Frozen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:30:
Ik zal het maar eerlijk zeggen, ondertussen meerdere gitaren geprobeerd maar niets is tot nu wat het moet zijn.
Welkom in de levenslange reis van een gitarist op zoek naar de gitaar die voor jou het lekkerste speelt en de keten van gitaar, elementen, potmeters, pedaaltjes, versterkers en speakers die jou de sound geven die je zoekt.

Begin eerst eens met spelen, is mijn tip :) Ik ben na 25 jaar ongeveer op het punt dat ik samen kan stellen wat voor combinatie van gitaar, element, amp en speaker mijn ding is.
Squier affinity telecaster: Slechte QC, zeer scherpe frets. Tevens miste ik een goede armrest (belly cutout zat er wel op).
Scherp in vergelijking met wat? Ga eelt kweken ;)
Yamaha Pacifica 112V: Hoge tonen hebben een nare klank, kan ik niet goed naar luisteren.
Een van de belangrijkste bronnen van de sound van een gitarist is de gitarist, hoe jij speelt, dus. Dus als beginner zou ik hier niet al te veel aandacht aan geven. Sowieso is de sound van een gitaar eigenlijk secundair. Het gaat er om dat je een gitaarvorm, scalelength, halstype, et cetera vindt waar je lekker op speelt. De rest is speltechniek, de elementen in de gitaar, je pedalen, je amp, je speakers...
Bouwkwaliteit top, maar wel QC foutjes (tone knob zat niet recht op de pod en draaide als een dop die niet goed op een fles zat (ene kant hoger dan de andere kant). Ook voelde de achterkant van de gitaar ruw en splinterig aan, dat had ik niet verwacht van een Yamaha.
Voor een gitaar die dat soort foutjes niet heeft betaal je veel meer. Manuren zijn duur, materiaal minder. Dus als je voor een redelijk bedrag een gitaar koopt kan de constructie heel degelijk zijn en bespaar je je 300 euro aan QC door zelf even een poetslap te hanteren en een ander knopje op het ding te zetten.
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC slecht
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 2: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC nog slechter dan vorige exemplaar
Harley Benton Fusion-III HSS B-stock sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg maar eventueel te fixen met een amp modeler als een Nux MP-3 Mighty Plug Pro , QC slecht maar was ook B-stock
Ik weet niet op wat voor manier jij naar gitaren kijkt maar ik zou een andere hobby zoeken :P Zie voor klank mijn reactie een paar paragrafen hierboven. Als je zoekt naar een stratsound moet je een strat kopen, van Fender. Als je bij die sound in de buurt wilt komen is een goedkopere gitaar een prima optie, selecteer er een die lekker speelt en zet er andere elementen in.

De goedkoopste manier om een goede gitaar te krijgen is starten met een degelijk budgetmodel met een hals, brug, stemmechanieken etcetera die oke zijn en daar bv andere elementen in te zetten. Ik heb een oude budget jackson (was ooit 750 gulden), heerlijke hals etc maar het ding werd pas top nadat ik er een setje bareknuckles in had gezet en de jackson brug had vervangen door een schaller.
Harley Benton Fusion-III HSS nieuw: Prijs: 310 euro, pickups lijken muddy en niet stratty, en dat vind ik minder. Design spreekt me aan met blauwe body en roasted maple neck en stainless steel volume en toonknoppen. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/art...ii-hss-roasted-sp-test/2/
Sire Larry Carlton S7 HSS: Prijs: 450 euro, pickups top en de rest lijkt ook geweldig te zijn, ook design spreekt me aan maar iets minder dan de Fusion. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/sire-larry-carlton-s7-fm-test/

Ibanez AZ Essentials AZES40-BK: Prijs: 329 euro. Lijkt goede bouwkwaliteit te zijn en goede toon, maar design vind ik niet aantrekkelijk. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/ibanez-azes40-test/

Tot nu toe had ik het beste gevoel van de gitaren die ik gevoeld en kort bespeeld had (ik kan alleen "happy birthday op de B-string spelen) had ik bij een Harley Benton Fusion-III maar die was B-stock, ik ga dus de nieuwe bestellen bij Thomann en kijken hoe die is.
Eventueel een Sire S7 bestellen, maar die is wel alweer flink duurder dan de Harley Benton...
Die soundclips op websites zijn weinigzeggend, da's een output van gitaar+amp+speaker+microfoon+mixen+compressie+jouw computerspeakers. Wat de gitaar zelf aan die sound bijdraagt is daar praktisch niet meer uit te halen.

Ik denk dat je beter eerst eens een winkel binnen kan lopen, je verhaal uitleggen en een stel gitaren uitproberen.

En als krasjes op plastic dopjes en stippeltjes op metalen onderdelen je irriteren kan je misschien beter 2e hands kopen, veel meer waar voor je geld, en dan irriteer je je ook niet aan iedere imperfectie.

Maar alle dingen die jij QC fouten noemt zou ik volkomen negeren, hoe de gitaar speelt is relevant. Als ik een paar jaar met het ding gespeeld heb komen er wel meer krassen en deuken bij. Het is een gebruiksobject, geen museumstuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 09:24
Impedantie is 16 Ω, goed punt inderdaad.

Die HB cab komt qua prijs erg dicht in de buurt bij een losse speaker, goede optie inderdaad :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Arquero schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Die HB cab komt qua prijs erg dicht in de buurt bij een losse speaker, goede optie inderdaad :Y
Ik kom altijd weer terug bij de vintage 30's.

Met die HB cabs heb ik ook alleen maar goede ervaringen. Ooit een 4x 12 gekocht omdat die inderdaad goedkoper was dan 4 losse V30's. Die klonk exact hetzelfde als andere V30 cabs (ENGL, Framus) maar hij was een stuk lichter. Ik kon voor een prikkie een Peavey kast met V30's overnemen dus die staat nu in de oefenruimte maar thuis heb ik zon HB vintage 2x12. Dikke prima. Dure speakers snap ik, dure cabs minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Arquero schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

En dan aansluiten op de juiste (8 Ω-)uitgang van de versterker - de cab die ik als voorbeeld gaf is 8 Ω.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Arquero schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:12:
Ik wordt alleen eigenlijk wel een beetje gek van het geluid uit mijn versterker; Blackstar HT5R Mk2 head plus Blackstar 112 cab en alles klinkt zo dof en muddy.
edit: ik gebruik clean channel icm TC Electronics Grand Magus distortion pedaal.

Nu lees ik veel over mensen die er een Celestion Vintage 30 in hebben gezet en er erg tevreden over zijn.
Heeft een van jullie ervaring met deze speaker?
Ben niet bekend met de 112 maar heb wel een Blackstar HT20 gehad, vond die niet muddy. Voordat je geld uit gaat geven: closed back cabs zijn erg directioneel. Als de speaker niet recht op je oren mikt, gaat het sowieso een stuk doffer klinken. Wellicht heb je dat allang geprobeerd maar je ziet het live ook vaak mis gaan; superschelle gitaarsound omdat de gitarist de speakers op z'n enkels heeft gericht ipv z'n oren.

Overigens vond ik een V30 cab wel lekker op de HT20 als je van een moderne sound houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
Frozen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:30:
Ik zal het maar eerlijk zeggen, ondertussen meerdere gitaren geprobeerd maar niets is tot nu wat het moet zijn.

Getest:

Squier affinity telecaster: Slechte QC, zeer scherpe frets. Tevens miste ik een goede armrest (belly cutout zat er wel op).
Yamaha Pacifica 112V: Hoge tonen hebben een nare klank, kan ik niet goed naar luisteren. Bouwkwaliteit top, maar wel QC foutjes (tone knob zat niet recht op de pod en draaide als een dop die niet goed op een fles zat (ene kant hoger dan de andere kant). Ook voelde de achterkant van de gitaar ruw en splinterig aan, dat had ik niet verwacht van een Yamaha.
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC slecht
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 2: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC nog slechter dan vorige exemplaar
Harley Benton Fusion-III HSS B-stock sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg maar eventueel te fixen met een amp modeler als een Nux MP-3 Mighty Plug Pro , QC slecht maar was ook B-stock

Nog te testen

Harley Benton Fusion-III HSS nieuw: Prijs: 310 euro, pickups lijken muddy en niet stratty, en dat vind ik minder. Design spreekt me aan met blauwe body en roasted maple neck en stainless steel volume en toonknoppen. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/art...ii-hss-roasted-sp-test/2/
Sire Larry Carlton S7 HSS: Prijs: 450 euro, pickups top en de rest lijkt ook geweldig te zijn, ook design spreekt me aan maar iets minder dan de Fusion. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/sire-larry-carlton-s7-fm-test/

Eventueel nog te testen

Ibanez AZ Essentials AZES40-BK: Prijs: 329 euro. Lijkt goede bouwkwaliteit te zijn en goede toon, maar design vind ik niet aantrekkelijk. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/ibanez-azes40-test/

Status

Tot nu toe had ik het beste gevoel van de gitaren die ik gevoeld en kort bespeeld had (ik kan alleen "happy birthday op de B-string spelen) had ik bij een Harley Benton Fusion-III maar die was B-stock, ik ga dus de nieuwe bestellen bij Thomann en kijken hoe die is.
Eventueel een Sire S7 bestellen, maar die is wel alweer flink duurder dan de Harley Benton...
Welke QC issues ben je tegengekomen? Bij de Yamaha omschrijf je het maar bij de rest niet.

En waarom zou je nog een Harley Benton Fusion gaan testen als je al 3x hebt geconcludeerd dat die niet stratty genoeg is en 'QC issues' heeft? Overigens gaat het om stainless steel frets en niet om de volume en toonknoppen (die zijn waarschijnlijk gewoon verchroomd/vernikkeld staal).

Los van de vragen die je oproept en met zoveel mogelijk respect: je bent ons ofwel aan het trollen, ofwel je hebt er de ballen verstand van.

Nog een keer advies:
- je wilt een strat. Koop een strat (de Squier Classic Vibe die genoemd is, is een goede optie).
- als je niet goed weet wat je wilt of je zorgen maakt over de QC (een knopje die wat scheef op de potmeter zit, lol...): ga naar een grote gitaarwinkel en probeer zoveel mogelijk
- koop een gitaar en ga het instrument lekker ontdekken. Wil je perfectie? Dat bestaat niet. Wil je dicht bij perfectie? Trek de portemonnee en ga >2000 euro uitgeven aan PRS, Suhr, Music Man, etc. En ook daar worden fouten gemaakt (want handwerk). Je hebt nu gewoon geen realistische verwachtingen helaas. Er zijn mensen die hun Squier van 300 euro perfect noemen. Dat is leuk, maar met een kritische blik kun je wel wat vinden. En veel QC dingen zijn te herstellen (scherpe randjes aan de frets, knopje dat scheef zit, dat soort werk). Gitaristen met meer ervaring kijken vaak meer naar een goede basis; als in: goed hout, goede constructie, dat soort werk. De rest is vaak te fixen.

Ik snap dat je een zo goed mogelijk instrument voor je geld wilt, en sommige mensen zijn meer verzamelaar dan speler, dat is echt dikke prima. Maar je moet wel realistisch zijn in je verwachtingen want nu ben je jezelf veel moeite op de hals aan het halen en de shops zullen ook gillend gek van je worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Ramzzz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:57:
[...]

En dan aansluiten op de juiste (8 Ω-)uitgang van de versterker - de cab die ik als voorbeeld gaf is 8 Ω.
Maakt het dan nog uit welke aansluiting ik pak (links of rechts)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIuv8PwBemnWN9KB7dGwMJx2_ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/knEFATqGnkMdEYk7KdUGQFCE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Arquero schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Maakt het dan nog uit welke aansluiting ik pak (links of rechts)?
[Afbeelding]
Ja, je moet die rechter gebruiken, die linker is een setje van 2 voor aansluiten van 2 cabs.

Edit. Verkeerd gekeken. Nee, want je gaat een 1x8 ohm aansluiten. Achter die twee linker dingen zit in de amp iets dat een totaalimpedantie van 8 ohm verwacht. Die bereik je met 2 16 ohm cabs of 1 8 ohm cab.

[ Voor 30% gewijzigd door Jheroun op 04-08-2022 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
<edit: overbodig wegens edit boven mij>

1 cab van 16 ohm: de meest rechter (3e aansluiting) gebruiken.

2 cabs van 16 ohm: de twee linker inputs (1 en 2) gebruiken.

1 cab van 8 ohm: een van de twee linker inputs gebruiken. Die zijn 99% zeker parallel aangesloten (immers, 2x16 in parallel is 8 ohm), dus dan maakt het niet uit welke je gebruikt. Check voor de zekerheid/in geval van twijfel anders de handleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door Mj2sL op 04-08-2022 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Mj2sL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Nee, dat is absoluut niet waar!

1 cab van 16 ohm: de meest rechter (3e aansluiting) gebruiken.

2 cabs van 16 ohm: de twee linker inputs (1 en 2) gebruiken.

1 cab van 8 ohm: een van de twee linker inputs gebruiken. Die zijn 99% zeker parallel aangesloten (immers, 2x16 in parallel is 8 ohm), dus dan maakt het niet uit welke je gebruikt. Check voor de zekerheid/in geval van twijfel anders de handleiding.
Ja, en nee, zie mijn edit. Ik had verkeerd gelezen, sorry. :)

Ik zit half te slapen en impedanties weer eens verkeerd te beredeneren. Zie de post hierboven van @Mj2sL

[ Voor 11% gewijzigd door Jheroun op 04-08-2022 11:21 . Reden: Ninja edit feest ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Duidelijk, bedankt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gomp123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:02
Hallo,

Nooit geweten dat er op tweakers ook een gitaarforum was! Heel cool!
Ik probeer af en toe wat snaren te raken... Maar zonder heel veel succes maar wel met veel plezier. Speel soms regelmatig en soms maanden helemaal niet. Maar nu ben ik zoekende naar een nieuwe gitaarversterker en ik merk dat het vuur weer aanwakkert.
Vergeleken met de meesten van jullie is mijn gear peanuts maar het is van mij en dat is prima. Ik heb 1 'pride and joy' en dat is mijn strat SRV edition. Love at first sight. Verder een te luide Fender pro 185 die op stand 1 mijn ramen uit mijn huis blaast (deze gaat in de verkoop)

Nu mijn vraag. Na veelvuldig onderzoek ben ik er nog steeds niet uit wat bij me past: een kleine buizen amp of moddeling. Ik speel alleen thuis (blauwe maandag wel in een de slechtste studentenband ever gespeeld) dus low volume is noodzakelijk. Heb de opties als blackstart ht5/ boss katana/ yamaha/ vox20tx bekeken en de keuze is lastig.

Aantal eisen: mooi clean, zoals gezegd op low volume goed geluid maar echt een eis dat mijn Cry Baby (zef uit US meegesmokkeld jaren geleden) kan werken op de amp. Budget wat ik eraan wil uitgeven is max 400-500 euro.
Mijn hulpvraag is al eerder gesteld en ik dit geweldige topic al doorgespit maar blijft lastig kiezen.

Leuk hier te zijn :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nye57eKhLwtjCIdWeb-2Yzm9Dig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjCC3okbuK7D4ZNabeeQ3Sw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZapMCMsxtcbIrXRYJGBJWzTR-iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpC9bzOWzWjEy9Gglmdm0pon.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door gomp123 op 05-08-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:40
Wil je perse buizen? HT5R
Niet perse buizen? Boss katana 50 mk2 en die kan goed overweg met pedaaltjes heb ik zelf ondervonden.

Mooie gitaar!

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomp123
ik vind buizen wel het mooiste klinken... maar heb ik het nodig.. nee. maar ik heb al de opties die een katana heeft ook niet nodig. Maar hier gaat het niet zozeer wat je nodig hebt maar waar je hart sneller van doet slaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:51

pinda powerrr

Slow down...

Moechy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:22:
Wil je perse buizen? HT5R
Niet perse buizen? Boss katana 50 mk2 en die kan goed overweg met pedaaltjes heb ik zelf ondervonden.

Mooie gitaar!
HT5r is maar één buis ;)

Fender Champ, Blues Jr dat werk is dan al meer buizen.
Ff het linkje niet paraat, maar er is een Andertons aflevering op YouTube over kleine buizen amps.

Overigens is door de tekorten aan grondstoffen ook de versterker markt geraakt, dus probeer tweedehands wat te vinden.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomp123
dat heb ik gemerkt ja... prijzen zijn vergeleken met een jaar geleden echt flink gestegen.
2e hands vind ik prima hoor, zit al MP af te speuren. Aantal blackstars gezien en ook een aantal boss amps.

ik denk dat mijn eis tav low volume en toch goed klinken het belangrijkst is icm het goed klinken en werken van mn Cry Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

HT5r is maar één buis ;)

Fender Champ, Blues Jr dat werk is dan al meer buizen.
Ff het linkje niet paraat, maar er is een Andertons aflevering op YouTube over kleine buizen amps.

Overigens is door de tekorten aan grondstoffen ook de versterker markt geraakt, dus probeer tweedehands wat te vinden.
Telt u even mee? (8>

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/oppaa6g299l71.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=510b3c0fddf48b950536e8499021b9d1c1c7f833

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ah cute!....hij heeft een vriendinnetje! <3

:P B) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Je weet dat een logaritmische schaal inhoudt dat een 100W buizenversterker slechts 3 dB harder gaat dan een 50W buizenversterker? ;)

Maak jij je maar geen illusies met je 15 W. En dan moet je 'm nog 'dichtdraaien' met een attennuator... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 06-08-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomp123
@ ramzzz jij hebt de katana en de ht 5r toch? Wat is je voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
gomp123 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:06:
@ ramzzz jij hebt de katana en de ht 5r toch? Wat is je voorkeur?
Nope, no Katana here... :N

Maar wel (o.a.) de HT5-R (mk1), met een speaker upgrade naar Celestion Vintage 30.

Over de Katana zijn velen te spreken, ik kan er zelf niets over zeggen uit de eerste hand... alleen gehoord hoe hard hij kan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik vind het grote voordeel aan de katana dat ie op 0,5w, 25w en 50w kan. (Hier thuis staat hij eigenlijk bijna altijd op 25w en dan met de master op 25% 😅)
En hij heeft wel wat presets maar ook weer niet zoveel dat je de weg kwijt geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gomp123
Katana lijkt een prima keuze idd. Betaalbaar en veelzijdig. De 100 versie heeft wat voordelen, effects loop en uitgebreide footswitch, tov de 50w versie.
Maar de 100 mkii zie ik 123 niet op mp staan en vraag me af of het veel toegevoegde waarde heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb de katana 50, die gaat echt hard zat! Ik heb hem meestal op de laagste stand en dan volume op de helft en dan hoor je het al goed in het hele huis :).

Ik ben echter wel op zoek naar iets anders, bijvoorbeeld de Blackstar die hier veel genoemd werd. Iets compacter en volgens mij bt zodat meespelen nog makkelijker wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:14:
Ik heb de katana 50, die gaat echt hard zat! Ik heb hem meestal op de laagste stand en dan volume op de helft en dan hoor je het al goed in het hele huis :).

Ik ben echter wel op zoek naar iets anders, bijvoorbeeld de Blackstar die hier veel genoemd werd. Iets compacter en volgens mij bt zodat meespelen nog makkelijker wordt.
De ID:BEAM, bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 17:06
Moechy schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 05:02:
Ik vind het grote voordeel aan de katana dat ie op 0,5w, 25w en 50w kan. (Hier thuis staat hij eigenlijk bijna altijd op 25w en dan met de master op 25% 😅)
Mijn Roland Blues Cube Hot heeft ook zo'n functie: 30/ 15 / 5 / 0,5 watt.
Ik vind de gratis compressie (bij verlagen van vermogen) die ik erbij krijg zelfs bruikbaar om bepaalde nummers/stijlen te spelen.

Vroeger had ik ook een Cube 20X, die had een knop waarmee je het vermogen kon halveren (als ik mij niet vergis van 20 -> 10 watt). Op dat model vervormde het geluid helaas een beetje teveel naar mijn smaak, alsof ik onder water naar muziek luisterde.

De Blues Cube staat hier vaak op 5 of zelfs 0,5 watt, omdat het ding in een vrij grote open ruimte staat.
En zoals gezegd, ik vind de compressie bruikbaar, om bv. pogingen tot funky chords/strumming te spelen.
Dat is natuurlijk een beetje valsspelen :P

Blijft de kwaliteit van het geluid van de Katana ook goed wanneer je het vermogen verlaagt?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:47
Als er in dit topic advies gevraagd wordt, is het verworden tot het feit dat mensen simpelweg opnoemen wat ze zelf hebben :+

Het wordt er nu niet bepaald interessanter/leuker op.

Aan de andere kant kun je ook moeilijk een mening hebben over iets waar je niet op gespeeld hebt dus ik snap het ook wel weer.

Vroeger keek ik dagelijks 10+ reviews van gear op youtube en kon ik mensen adviseren naar het één of ander te kijken, maar de prio's zijn anders tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Precies @KnoxNL dus terug van weggeweest.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Kapoen schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Mijn Roland Blues Cube Hot heeft ook zo'n functie: 30/ 15 / 5 / 0,5 watt.
Ik vind de gratis compressie (bij verlagen van vermogen) die ik erbij krijg zelfs bruikbaar om bepaalde nummers/stijlen te spelen.

Vroeger had ik ook een Cube 20X, die had een knop waarmee je het vermogen kon halveren (als ik mij niet vergis van 20 -> 10 watt). Op dat model vervormde het geluid helaas een beetje teveel naar mijn smaak, alsof ik onder water naar muziek luisterde.

De Blues Cube staat hier vaak op 5 of zelfs 0,5 watt, omdat het ding in een vrij grote open ruimte staat.
En zoals gezegd, ik vind de compressie bruikbaar, om bv. pogingen tot funky chords/strumming te spelen.
Dat is natuurlijk een beetje valsspelen :P

Blijft de kwaliteit van het geluid van de Katana ook goed wanneer je het vermogen verlaagt?
Yes geluid vervormt niet als je bij de Katana op 0,5w /25w of 50w speelt. Blijft steeds hetzelfde maar iets meer compressie zoals je zegt bij de blues cube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-10 20:16
gomp123 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:00:
Katana lijkt een prima keuze idd. Betaalbaar en veelzijdig. De 100 versie heeft wat voordelen, effects loop en uitgebreide footswitch, tov de 50w versie.
Maar de 100 mkii zie ik 123 niet op mp staan en vraag me af of het veel toegevoegde waarde heeft
Ik wilde idd deze voordelen posten. Heb hem zelf ook met footswitch en dat is wel echt handig.

Als het goed is, is er vanochtend 1 op marktplaats gekomen van Kees uit Ridderkerk. Vriend van mij, weet niet wat hij ervoor wil hebben en bemoei ik me uiteraard ook niet mee maar doe hem de groeten van Sander.. Misschien helpt het, of juist niet haha

Het is echt een veelzijdige amp en voor thuisgebruik perfect, die 0.5 watt stand heeft zowel de 50 als 100 watt.

Als je een looper pedal hebt dan werkt dat ook goed in de effects loop, dan kun je gewoon de effecten van de amp gebruiken zoals bedoeld.

Overigens buiten budget.. Maar mocht er een mooie aanbieding voorbij komen, dan absoluut de tip om voor een amp uit de tone master serie te gaan!

[ Voor 7% gewijzigd door anie op 06-08-2022 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gomp123
Hoi sander, bedankt voor de tip! Heb kees net een bericht gestuurd, en heb hem de groeten gedaan van je, nu maar hopen dat ie niet de prijs ineens omhoog knalt haha.

Net even de tonemaster gehoord op yt, klinkt ook, heel vet.
Er is gewoon veel te veel keus :)

[ Voor 23% gewijzigd door gomp123 op 06-08-2022 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xNikobellicx
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:21
Zijn hier mensen die een practice routine hebben met gitaar spelen ? Zo ja wat is jullie routine ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:37
Ik heb wel een routine, maar ik ben ook een absolute beginner dus of je er veel aan heb.

Onderstaand is ook wat ik nu doe bij gebrek aan een docent.

Ik begin met gewoon de open snaren te spelen. Beetje als warm-up en om steeds beter gevoel te krijgen waar welke snaar zit zonder dat ik een vinger ergens tegen houdt voor support en referentie. Dat doe ik eerst met enkele snaren alternate picking en vervolgens met groepjes snaren. Ik doe dit zonder metronoom omdat ik alleen op de juiste snaren wil concentreren.

Vervolgens ga ik over naar wat simpels met metronoom. Mijn niveau is vader jacob. Om het gevoel van timing en ritme te krijgen.

Gevolgd door een soort spider walk over het fretboard als rek en strek oefening. Ik laat daarbij de metronoom lopen.

Vervolgens probeer ik wat akkoorden te leren. Herhaling van gisteren, wat weet ik nog en kan ik er wat bij leren. Proberen om soepeler te schakelen tussen akkoorden.

En als laatste probeer ik wat te spelen. Zeg maar het stukje zelf les wat niet op les moet lijken. Ik zoek wat uit wat mij inspireer en probeer het na te spelen. Daar moet je je nu bij mij nog niet veel van voorstellen. Ik ben pas iets van een maandje bezig. Dus dat zijn delen van nummers. Maar ik merk vordering. En het is een combi van wat spelen en spelender wijs leren wat de originele artiest doet.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik zet mijn versterker aan, stem de gitaar van keuze - meestal mijn Telecaster, die staat altijd klaar, en ontstemt amper - en meestal speel ik dan eerst een aantal (stukken van) nummers die ik graag speel, als ‘warming up’, mijn ‘comfort zone’.

Little Wing (Hendrix) is een gegarandeerde keuze. En dat doe ik tot ik vind dat het lekker klinkt. Meestal vrijwel ‘clean’, of met een randje fuzz/overdrive, een beetje reverb en tremolo, en het volume mijn gitaar een beetje dicht - zodat het clean is en ik er gemakkelijk een beetje ’drive’ in kan mixen. :Y

En ik ga daarna het nummer dat ik tracht te spelen uitpluizen en (dus vaak) in mijn geheugen graven hoe ik het ook alweer speelde. :?

En daarna neem ik een aantal andere nummers die ik ken en lastig vind door. Terug graven in het repertoire dat ik ken en sowieso altijd wil kunnen spelen, ‘ad hoc’.

En uiteraard, wat ik wil, improviseren. Elke keer een aantal nummers (vaak backing tracks, maar ook over complete nummers heen voor vergelijking) om timing en ritme goed te krijgen, nieuwe dingen verzinnen, routines proberen in te slijpen, riffs, loopjes, lastige tussenstukken, ‘octaafjes’, slide/glissando/portamento-dingetjes (zonder bottleneck, gewoon ‘met de vingers’). (8>

En ik stop wanneer ze me thuis zat zijn. :+

O ja, en ik speel zo’n 30 jaar. En heb ‘gewoon’ nog steeds les, dat inspireert, en stimuleert om te spelen en steeds beter te worden. :)

Mijn huidige leraar is wel een ‘eindbaas’, dus het lessen gaat niet meer beter worden. Heel onwaarschijnlijk.

Ook dat is iets dat je geleidelijk aan kunt doen, op zoek gaan naar een (steeds) betere leraar. Je leert er altijd meer dan puur van ‘internet’ of YouTube, of zelfs een 1-op-1 online-methode. Elke fout of onhandigheid kan van dichtbij worden verholpen/gecorrigeerd. En de interactie is ook directer en prettig - als het klikt.

Ik ga met mijn gitaarleraar ook naar concerten, we hebben grotendeels dezelfde muzieksmaak. En samen spelen is dan elke keer weer een feestje.

Voor hem zelfs meer dan voor mij, want hij verdient eraan. :+

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 07-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomp123
Little wing, echt een gaaf nu nummer.
Speel je jimi of de srv uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19

cooper_s1

MINI&#039;s rule

gomp123 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:07:
De srv uitvoering???

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edgenumber
Ja je weet wel, srv, van vroeger. Die rijdende troubadour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM1famsHpXq8wl-TCZ2B-xrkVkI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LY7JPGCCetS3VWDJBmF4Gkd4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
gomp123 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:07:
Hendrix natuurlijk. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

xNikobellicx schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:31:
Zijn hier mensen die een practice routine hebben met gitaar spelen ? Zo ja wat is jullie routine ?
Ik speel zelf ook al ongeveer 30 jaar, maar helaas heb ik geen routine. Ik speel altijd wat in me opkomt.

Dat kan de ene keer iets van vroeger zijn, de andere keer iets van nu, weer een andere keer pak ik weer eens een boek voor Spaans/klassiek gitaar uit de kast (om het noten lezen niet al te roestig te laten worden) en weer een andere keer koop ik uit een impuls een gitaarboek over chicken pickin' en doe daar wat oefeningen uit.

Maar helaas zit er geen/veel te weinig lijn in bij mij... Daarom zeg ik altijd dat ik van alles "wat" kan, maar nergens heel goed in ben. Dat beschouw ik vaak als vloek, maar soms ook als zegen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Gitarist op 08-08-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 08:03
Ik heb in mijn eerste jaren van gitaarspelen heel veel gehad aan Justin guitar. Zie https://www.justinguitar....r-guitar-course-grade-one

In zijn courses zit volgens mij meestal ook een practice routine die je kan volgen.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:34
Voor elektrische gitaar heb ik vele jaren profeit gehad van de "rock dicipline" dvd van John petrucci. Een hele berg oefeningen en tips om straks en snel te leren spelen. Een golden oldie zeg maar.

Staat ook in zn geheel op de youtube :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:42

Zorro

Z

Gitarist schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Ik speel zelf ook al ongeveer 30 jaar, maar helaas heb ik geen routine. Ik speel altijd wat in me opkomt.

Dat kan de ene keer iets van vroeger zijn, de andere keer iets van nu, weer een andere keer pak ik weer eens een boek voor Spaans/klassiek gitaar uit de kast (om het noten lezen niet al te roestig te laten worden) en weer een andere keer koop ik uit een impuls een gitaarboek over chicken pickin' en doe daar wat oefeningen uit.

Maar helaas zit er geen/veel te weinig lijn in bij mij... Daarom zeg ik altijd dat ik van alles "wat" kan, maar nergens heel goed in ben. Dat beschouw ik vaak als vloek, maar soms ook als zegen O-)
Oh ja, zoiets heb ik ook.
Tenminste, vooral dat stukje dat ik nergens heel goed in ben :P

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Niet echt een routine ontwikkeld in mijn 30+ jaar gitaar. Speel meestal wel even warm door gewoon wat akkoorden te spelen. Op bas wil ik wel wat meer gewoon wat loopjes spelen van nummers van mijn band voordat ik met nieuw spul ga werken.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik denk dat er ook wel een verschil zit gezien je 30 jaar ervaring.

Ik speel nu een maandje @xNikobellicx vier geloof ik. @Frozen moet eerst nog wat gitaren testen :+ denk ik.

Op welke manier heb jij het 30 jaar geleden geleerd? Via een leraar? Cees de hartog boekje met casette bandjes, de buurjongen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Edgenumber schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:28:
Ik denk dat er ook wel een verschil zit gezien je 30 jaar ervaring.

Ik speel nu een maandje @xNikobellicx vier geloof ik. @Frozen moet eerst nog wat gitaren testen :+ denk ik.

Op welke manier heb jij het 30 jaar geleden geleerd? Via een leraar? Cees de hartog boekje met casette bandjes, de buurjongen?
Eerst zelf een beetje aan lopen kloten en toen 2 of 3 jaar les via de muziekschool. Daarna veel gejammed en in bandjes gespeeld. Eigenlijk ben ik niet van het naspelen van nummers. Altijd eigen muziek.

[ Voor 10% gewijzigd door ElectricHead op 08-08-2022 17:59 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frozen
  • Laatst online: 14-10 20:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Edgenumber schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:28:
Nein, de vlag mag uit; zie hieronder:
Edgenumber schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:13:
@Frozen zo te lezen ben je op zoek naar een strattie sound. En gezien de prijzen van de gitaren.

Waarvoor geen squier classic vibe strat?

Is iets meer dan sommige modellen die je benoem, maar ook een stuk goedkoper dan de sire lary clayton van 450.

Je had al een maand aan het oefenen kunnen zijn man.
Ja, dat heeft even gekost voordat ik dat precies doorhad. Alle adviezen hier ter harte genomen, wilde ik op zich wel een squier classic vibe strat, maar ik vind die ronde headstock totaal niet mijn smaak, net als het design van de gitaar.

Jullie raadde me aan om een iets duurder exemplaar te nemen, dat ga ik doen en de trem vast (laten) zetten. Heb toch de Sire S7 gekocht na hem (in andere kleur) bij een kennis van me gevoeld en gehoord te hebben. Het design sprak me meteen aan toen ik hem zag, de naturel tonen uit de pickups waren precies waar ik naar zocht, en hij lag goed in de hand. Daarbovenop, ik gebruik vanwege eczeem door stress een vette olie voor de handen, en dan is het fijn dat het fretboard gecoat is met lak zodat ik dat er makkelijk af kan vegen. Heb hem nieuw met kortingscode kunnen kopen voor 440 euro (hoe? DM).

Daarnaast biedt de TU Delft lessen aan, die ik ga volgen vanaf half september! Ik ben helemaal in mijn nopjes. Om het topic niet te vervuilen, en de mensen die minder gecharmeert zijn van mijn berichtgeving minder tot last te zijn, zal ik in ditzelfde bericht foto's plaatsen als de gitaar eenmaal binnen is.

Hij is binnen, de kwaliteit is niet per se beter dan dat van de Harley Benton Fusion-III. Zeker bij dit exemplaar niet... Headstock heeft meerdere vormen van schade, en nog wat andere pietlutige dingen: er komen draadjes uit de humbucker, snaar was verkeerd in de locking tuner gezet waardoor hij bij het tunen brak, volume knop is niet goed geverfd, de eerste fret was scherp ondanks dat ze rounded zijn, etc... Deze gaat dus weer omgeruild worden. Tot over een week!
Hier de foto's: https://imgur.com/a/d3HWZjr

[ Voor 16% gewijzigd door Frozen op 11-08-2022 13:13 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Leuk! Geniet er van @Frozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Goed nieuws, @Frozen!

Succes met je eerste gitaar en -lessen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ik denk een prima keuze @Frozen ! d:)b
Benieuwd naar de foto's.

• Edgenumber
Ik wil een beetje de toebehoren voor gitaar onderhoud gaan verzamelen. Wat zijn de essentiele gereedschappen voor gitaar onderhoud?

Capo?
https://www.bax-shop.nl/c...tern-en-elektrisch-gitaar

String gaue?
Ik lees van veel sting gauges dat ze vrij cheap cheap chinees spul zijn. Niet recht en niet de juiste maat. Waarschijnlijk t.o.v. de maatvoering niet goed uit het plastic gesneden. Dus essentieel of beter een normale goede meetlat?
https://www.bax-shop.nl/g...ction-gauge-snarenmeetlat

Voelertjes?
https://www.hornbach.nl/s...kkeld/928643/artikel.html

Olie
https://www.bax-shop.nl/r...tboard-ultimate-lemon-oil

Schroevendraaisers en inbussleutetjes. Maar die heb ik al, en anders koop ik in iedergeval geen te duur chinees spul met een bax of fender label er op.

Zachte anti slip mat?
Steuntje voor onder de nek van de gitaar?
Ook hier i.p.v. duur bax spul voldoet volgensmij een stukje yoga mat van een paar euro prima als anti slip mat. En voor een neksteuntje kan ik denk ik een schuimrubber yoga block deze bestemming te geven. V profieltje er in maken en klaar.

Zijn er nog andere essentiele zaken of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Wat heeft een capo met onderhoud te maken? :?

Verder: geen punt van maken. Kost geld, heb je dat: doen. Onderhoud is nou ook weer niet zo intensief noodzakelijk als thuisspeler.

Je maakt (nog) niet zoveel uren/meters op de gitaar.

Kwaad kan het echte niet echt. Maar ‘lemon oil’ is alleen zinvol voor harde houtsoorten (‘rosewood’, palissander) met open poriën en op een ongelakte toets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:44
Edgenumber schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:46:
Ik wil een beetje de toebehoren voor gitaar onderhoud gaan verzamelen. Wat zijn de essentiele gereedschappen voor gitaar onderhoud?

Capo?
https://www.bax-shop.nl/c...tern-en-elektrisch-gitaar

String gaue?
Ik lees van veel sting gauges dat ze vrij cheap cheap chinees spul zijn. Niet recht en niet de juiste maat. Waarschijnlijk t.o.v. de maatvoering niet goed uit het plastic gesneden. Dus essentieel of beter een normale goede meetlat?
https://www.bax-shop.nl/g...ction-gauge-snarenmeetlat

Voelertjes?
https://www.hornbach.nl/s...kkeld/928643/artikel.html

Olie
https://www.bax-shop.nl/r...tboard-ultimate-lemon-oil

Schroevendraaisers en inbussleutetjes. Maar die heb ik al, en anders koop ik in iedergeval geen te duur chinees spul met een bax of fender label er op.

Zachte anti slip mat?
Steuntje voor onder de nek van de gitaar?
Ook hier i.p.v. duur bax spul voldoet volgensmij een stukje yoga mat van een paar euro prima als anti slip mat. En voor een neksteuntje kan ik denk ik een schuimrubber yoga block deze bestemming te geven. V profieltje er in maken en klaar.

Zijn er nog andere essentiele zaken of tips?
Misschien grafietpoeder, als je snaren "ping" zeggen tijdens het tunen.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Ramzzz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:06:
Wat heeft een capo met onderhoud te maken? :?
...
Er zijn mensen die die gebruiken bij het verstellen van de halspen. Ik persoonlijk doe het zonder, maar het kan handig zijn.

In zijn algemeenheid is mijn ervaring na 3 gitaren bouwen en wat afstelwerk voor mensen dat je beter goed spul kunt kopen voor de dingen die je doet dan een set algemene goedkope spullen. En in alle redelijkheid is er niet zo heel veel wat je als 'leek' aan een gitaar doet. De halspen afstellen doe je met een sleutel die er bij zit, een kruis schroevendraaier of inbus voor je brug heeft iedereen wel, en topkam vijltjes zijn al weer van het niveau dat je hele goede nodig hebt omdat goedkope geen goed resultaat opleveren.

Wil je er echt verder mee, schaf dan stap voor stap aan wat je aan het doen bent. Wil je dat niet, dan zou ik zeggen breng je gitaar 1x per jaar of meer naar een goede gitaarbouwer voor een afstelbeurt.

• Edgenumber
@Ramzzz ik heb begrepen dat deze wordt gebruikt bij het kijken of de nek van je gitaar te hol of te bol staat.

Bij onderstaand plaatje gebruik je twee handen om de snaar in te drukken en heb je geen hand meer over om te meten.

Maar ik begrijp van @ybastiaans dat dit niet iets is was je regelmatig hoeft te doen. Dan is het inderdaad handiger om hem een keer in de zoveel tijd naar een pro te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-Rcb2VntS1iOrV4RO0vfdVG2G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExL21M5KjUzmkRKAxPzjSUc7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apollo13
Mocht je zelf aan de gang willen gaan met de setup, dit is een leuke intro in dat:

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Aan de gang willen is een groot woord. Maar ik ben altijd wel nieuwsgierig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iICsds24t33bajkGMOuPCTEUZb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ue03eHrVkguvd4ebbzhri8sF.jpg?f=user_large

Dus ook al is de setup goed. Ik merk in iedergeval niks vreemd en heb geen klachten. Dan ben ik nog steeds nieuwsgierig wat de setup waarden nu zijn. Wat er achter de pickguard zit. Enz. Enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Edgenumber schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:59:
Aan de gang willen is een groot woord. Maar ik ben altijd wel nieuwsgierig.[Afbeelding]

Dus ook al is de setup goed. Ik merk in iedergeval niks vreemd en heb geen klachten. Dan ben ik nog steeds nieuwsgierig wat de setup waarden nu zijn. Wat er achter de pickguard zit. Enz. Enz.
Mijn eerste (set) gitaren heb ik ook altijd zelf eens uit elkaar gehaald, afgesteld, etc. Gewoon uit nieuwsgierigheid en met advies van een meer erbaren ‘gitaarvriend’.

Maar dat waren geen (verschrikkelijk) dure gitaren, en ‘voiding warranty’ boeit dan niet zo. Zeker niet bij tweedehands of winkeldochters… :9

Maar vanaf een jaar of 8 geleden, met (steeds) betere gitaren en andere gear, en nieuw elan om te spelen en leren, ben ik (veel) voorzichtiger geworden, en elke gitaar gaat na aanschaf naar een gitaartech (inmiddels een vaste), die ik hem laat afstellen zoals ik het wil hebben.

Kost niet de wereld, hoeft niet vaak en het is in één keer goed. Setup incl. (je favoriete) snaren is ook gewoon lekker. Meteen na thuiskomen vol gas op je gitaar… (8>

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 11-08-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie
  • Laatst online: 19-10 20:16
Ramzzz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Mijn eerste (set) gitaren heb ik ook altijd zelf eens uit elkaar gehaald, afgesteld, etc. Gewoon uit nieuwsgierigheid en met advies van een meer erbaren ‘gitaarvriend’.

Maar dat waren geen (verschrikkelijk) dure gitaren, en ‘voiding warranty’ boeit dan niet zo. Zeker niet bij tweedehands of winkeldochters… :9

Maar vanaf een jaar of 8 geleden, met (steeds) betere gitaren en andere gear, en nieuw elan om te spelen en leren, ben ik (veel) voorzichtiger geworden, en elke gitaar gaat na aanschaf naar een gitaartech (inmiddels een vaste), die ik hem laat afstellen zoals ik het wil hebben.

Kost niet de wereld, hoeft niet vaak en het is in één keer goed. Setup incl. (je favoriete) snaren is ook gewoon lekker. Meteen na thuiskomen vol gas op je gitaar… (8>
Hier hetzelfde, de lades vol liggen met allerlei specifieke gitaargereedschappen.. Gebruik ze nooit, weet in theorie hoe alles werkt qua afstelling alleen blijft het toch vaak vakwerk en hangen veel dingen met elkaar samen. Net ff de topkam bijwerken is bijvoorbeeld iets wat ik niet aan durf en vaak heel belangrijk in de set up.

Snaren vervangen, goede schoonmaak, fretboard oliën, fretjes polijsten.. Dat soort dingen doe ik nog wel regelmatig. En soms probeer ik het wel, spanning op de halspen aanpassen is ook zo gepiept en niet zo eng als het lijkt. Maar als dat dan niet volledig de oplossing is dan gaat de gitaar naar een vaste technicus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
anie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Hier hetzelfde, de lades vol liggen met allerlei specifieke gitaargereedschappen.. Gebruik ze nooit, weet in theorie hoe alles werkt qua afstelling alleen blijft het toch vaak vakwerk en hangen veel dingen met elkaar samen. Net ff de topkam bijwerken is bijvoorbeeld iets wat ik niet aan durf en vaak heel belangrijk in de set up.

Snaren vervangen, goede schoonmaak, fretboard oliën, fretjes polijsten.. Dat soort dingen doe ik nog wel regelmatig. En soms probeer ik het wel, spanning op de halspen aanpassen is ook zo gepiept en niet zo eng als het lijkt. Maar als dat dan niet volledig de oplossing is dan gaat de gitaar naar een vaste technicus.
Snaren, schoonmaken en wat olie hoort wat mij betreft inderdaad gewoon bij het regulier onderhoud. Als je blij wordt van je gitaar moet hij er wel goed bij hangen :9

De halspen is typisch iets wat je zelf kan, als je ongeveer weet waarom dat je het zou willen doen. Het probleem is vaak dat je, als je hem verdraait en niet nameet wat je nu precies afgesteld hebt, hem in de toekomst niet zo kan afstellen als je gewend was. Dat is op zich prima want als je houdt van een beetje klooien kun je hem ook elke keer op gevoel wat bijdraaien. En het voordeel van een halspen zelf verstellen is dat als je het niet te bont maakt er ook weinig mis kan gaan: ga je net te ver dan draai je hem een stukje terug. Snaren iets lossen, kwartslag van de moer per keer, stemmen, kijken of je blij bent met het resultaat. Problemen beginnen pas als je meer dan een ding wil gaan verstellen, of als je per ongeluk verkeerd inschat wat er nu mis is met de afstelling.

Pickups verstellen kan je prima zelf als je weet waar je naar luistert, en polijsten van fretjes ook met wat fretrubbers of polijstmiddel (wel even je fretbord beschermen). Voor het verstellen van de intonatie heb je eigenlijk al niet genoeg meer aan een normaal stemapparaat, en vijlen aan de topkam is al wat lastiger (te diep is een boel ellende, meestal een nieuwe topkam...). Als je aan dingen als losse fretjes, ongelijke fretjes of fretjes die aan de zijkant uitsteken begint kom je al niet meer weg zonder specifieke tools zoals zo'n lineaal met uitsparingen voor fretjes, voelermaatjes, een balk die echt goed vlak is om schuurpapier op te plakken en allerlei vijlen om de frets opnieuw taps te maken en om de eindjes goed af te werken.

Ik heb ook geoefend op een goedkope gitaar, en daarna op mijn eerste bouwwerk. Super leerzaam, je leert vrij snel herkennen wat er mis is met een gitaar en er zijn genoeg video's op YouTube te vinden over hoe je het allemaal moet doen (zoals bij CrimsonGuitars).

Wat super leuk is om een keer mee te beginnen is pickups uitwisselen. Met een soldeerbout en een schroevendraaier verander je je instrument compleet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 22:57
Edgenumber schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:46:
Een microvezeldoekje van de supermarkt en een setje imbussleutels is het enige essentiele gereedschap. Daar heb ik het minstens 25 jaar mee gedaan. Ergens na 25 jaar heb ik een keer olie vor het fretboard gekocht. Okee, dat had ik misschien na 10 jaar al een keer moeten doen. De rest van de dingen die je noemt heb ik niet. (ja een capo, maar die heb ik niet voor het onderhoud, ik heb hem ook nooit gebruikt bij het afstellen van de gitaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Volgende week ben ik op vakantie in Zeeland en het zou zo maar kunnen zijn dat ik even langs Bax in Goes rij :)
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een audio interface.

Nu kan ik daarvoor ook mijn Blackstar Beam gebruiken, maar dan moet ik nog software hebben.
Hebben jullie advies welke dan goed zou zijn? Ben een absolute beginner op dat vlak.
@Ramzzz heb jij je beam ook al eens gebruikt als audio interface? Bevalt dat ten opzichte van een losse usb interface? Heb jij daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Arquero schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:14:
Volgende week ben ik op vakantie in Zeeland en het zou zo maar kunnen zijn dat ik even langs Bax in Goes rij :)

Nu kan ik daarvoor ook mijn Blackstar Beam gebruiken, maar dan moet ik nog software hebben.
Hebben jullie advies welke dan goed zou zijn? Ben een absolute beginner op dat vlak.
@Ramzzz heb jij je beam ook al eens gebruikt als audio interface? Bevalt dat ten opzichte van een losse usb interface? Heb jij daar ervaring mee?
Helaas is het antwoord op je vragen over de Blackstar software: nee. :|

Ik heb met diverse interfaces gewerkt, allen op de Mac, in combinatie met GarageBand, Logic, Guitar Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
Arquero schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:14:

Ik heb mijn Boss Katana daarvoor gebruikt maar uiteindelijk een audio interface gekocht, daar krijg je vaak een programma 'gratis' bij. Dat werkt toch wel een stukje fijner dan wat er via de Boss binnen komt, vooral omdat je anders alsnog een interface nodig hebt om bijvoorbeeld via een koptelefoon mee te luisteren met wat je doet of terug te luisteren met wat je gedaan hebt. Ik heb een Presonus Studio 24C gekocht omdat een vriend al werkte met Presonus software, maar alternatieven zijn er voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Nieuwsgierigheidsvraagje / small talk.

In hoeverre laten jullie je leiden door uiterlijk van de gitaar. En heb je ook wel eens dat iets er op de foto heel mooi uit zie en dat je het in het echt niet om aan te gluren vindt?

Ik heb vandaag een SG in mijn handen gehad. En wie bij Gibson het een goed idee vind om de tanden uit mijn opa zijn rokersgebit op de stemmechanieken te monteren geen idee. Maar dit ziet er toch niet uit. Ik weet het je moet er voorbij kijken want dit kan je upgraden maar toch, gatver. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnGcfWOWCXBNHhkWRYuxSL8qcYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PhKuGiaxxlSbLr5By2sdOkkB.jpg?f=user_large

En zo vond ik het ook wel grappig. Op de foto prachtig. In het echt ook wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UELh1rLqbKgsF2AkYY8TuruUy_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MebRHRqceLYVlQkdgV72ZbME.jpg?f=user_large

Maar doet mij toch te veel aan dit denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_FP-0bdv9XyXNvyN9NfFoFklRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RLSSJFlkygKTuipk5csw8ZjL.jpg?f=user_large

In die zin verbaas ik me er wel over welke kleuren in welke series wel en niet te krijgen zijn bij Fender en Gibson. En ik begrijp ook wel dat ze niet alles tegelijk kunnen maken en het in sommige gevallen ook zal zijn om mensen naar een duurdere serie te lokken.

Maar hebben jullie wel eens een gitaar laten staan die heerlijk speelde omdat je hem spuuglelijk vond? Of zoals mij dat hij je niet op een positieve manier doet denken aan de inboedel van je grootouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Edgenumber schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:54:
Nieuwsgierigheidsvraagje / small talk.
.....

Maar hebben jullie wel eens een gitaar laten staan die heerlijk speelde omdat je hem spuuglelijk vond?
Moet je eens vragen aan die mensen die een mening hebben over de PRS Silver Sky _O- :+

Uiterlijk speelt zeker wel mee, maar klank en bespeelbaarheid zijn bij mij belangrijker. Nu heb ik niet een hele grote collectie en ook niet het budget, maar de gitaren die ik heb ben ik vooral blij mee hoe ze spelen. Heb een Japanse Strat, die speelt fenomenaal, maar maple fretboard, vind ik persoonlijk niet mooi. Desondanks speel ik er het meest op :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:20

In hoeverre laten jullie je leiden door uiterlijk van de gitaar.
Natuurlijk is dat onderdeel van het geheel. Waarom bestaat er anders private stock, custom shop etc.
Ik ben aan het zoeken naar een 335 maar zoek dus ook echt de juiste kleur bijvoorbeeld.
Ik heb vandaag een SG in mijn handen gehad. En wie bij Gibson het een goed idee vind om de tanden uit mijn opa zijn rokersgebit op de stemmechanieken te monteren geen idee. Maar dit ziet er toch niet uit.
Ik denk smaak, maar wat mij betreft een van mooiste tuners. Hoort ook bij de uitstraling/originaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
Zo ben ik voor uiteindelijk voor de 60's les paul gegaan.
50's speelde voor mij gelijk maar vond die tuners niet mooi.
60's heeft chrome grover tuners en die deden het toch wel voor mij.
Dat "ivoor" ziet er zo cheap uit vind ik.

• Mj2sL
Frozen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:20:
Hij is binnen, de kwaliteit is niet per se beter dan dat van de Harley Benton Fusion-III. Zeker bij dit exemplaar niet... Headstock heeft meerdere vormen van schade, en nog wat andere pietlutige dingen: er komen draadjes uit de humbucker, snaar was verkeerd in de locking tuner gezet waardoor hij bij het tunen brak, volume knop is niet goed geverfd, de eerste fret was scherp ondanks dat ze rounded zijn, etc... Deze gaat dus weer omgeruild worden. Tot over een week!
Hier de foto's: https://imgur.com/a/d3HWZjr
Ah, zonde! Die had ik inderdaad ook teruggestuurd. Wellicht dat je daarom zo'n scherpe deal kreeg?

Die fret is ingescheurd, wat al genoeg zou zijn om terug te sturen. Fret-end is easy fix. Tone en tuners ook. De deukjes zijn wel erg slordig inderdaad.

Pencil mark zie ik niet, ik zie wel de houtnerf maar misschien kijk ik niet goed.

Maar hoe dan ook, genoeg mis mee om terug te sturen in dit geval. Hopelijk is het volgende exemplaar beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

@Frozen misschien even naar Alphen aan den Rijn? Daar zit Kauffman en die hebben de Sire's op voorraad, kun je ze daadwerkelijk vasthouden voordat je ze koopt.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sowieso een leuke winkel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Hey @Frozen dat is niet fijn voor je.

Met je track record zou ik inderdaad toch terug gaan naar een normale winkel. Ik denk als je daar vertel wat je wil en dat je wat slechte ervaringen heb en je zeker wil zijn dat de gitaar goed is dat ze best de tijd voor je willen nemen om de gitaar goed te bekijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

@Edgenumber Wat @pinda powerrr zegt. Ik vind die Silver Skys echt spuuglelijk en zou dat ding dan ook nooit kopen. Verder merk ik aan mezelf dat ik andere finishes mooi ben gaan vinden sinds mijn 14e. Vroegah had ik een broertje dood aan een naturel finish of God forbid een sunburst. Nu kan ik die echt waarderen.
Op de bovenste links en rechts zijn uit mijn eerste 10 jaar gitaar spelen. De rest is van een recentere datum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRDn781rPEni0Nj3AEjOwSTB9uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5bGsvWFOF7LefYwFP04ZOJn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ1rWvnSHB1YeMUwHdFEvtpvUNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRuenvBnwWInoeqAXZsnLxk7.jpg?f=fotoalbum_large

@Frozen Balen dat er met deze gitaar ook weer van alles aan de hand is. En in dit geval ben ik het met je eens dat deze niet helemaal goed is. :(

[ Voor 10% gewijzigd door ElectricHead op 19-08-2022 08:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mj2sL
Dit weekend (>30 graden, zolderkamer op het zuiden...) maar eens mijn gitaren opgehangen in mijn nieuwe huis. Ik heb nog niet echt goede verlichting dus niet de beste foto, maar wilde toch even het resultaat delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5f76issFMsswUGDKRSG91j24bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rA3yyRPnDQFTUhVR7bDmNba.jpg?f=fotoalbum_large

vlnr: Taylor GS Mini, Fender Player P-bass, Edwards ELP130CD, partscaster (Musikraft neck, KnE body, JB pickup en Gotoh Floyd), PRS Custom 24 Floyd, PRS Santana SE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mj2sL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:26:
Dit weekend (>30 graden, zolderkamer op het zuiden...) maar eens mijn gitaren opgehangen in mijn nieuwe huis. Ik heb nog niet echt goede verlichting dus niet de beste foto, maar wilde toch even het resultaat delen:

[Afbeelding]

vlnr: Taylor GS Mini, Fender Player P-bass, Edwards ELP130CD, partscaster (Musikraft neck, KnE body, JB pickup en Gotoh Floyd), PRS Custom 24 Floyd, PRS Santana SE
Gemiste kans, geen tele, verder fraaie collectie maar niet af ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
goddegoddeot schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Gemiste kans, geen tele, verder fraaie collectie maar niet af ;)
Ik wil nog graag een Strat (met single coils), heb in het verleden een Tele gehad (Baja), had ik nooit weg moeten doen inderdaad 8)7

Maar ik speel 90% van de tijd hard rock en metal, dus Tele en Strats krijgen nooit veel play time.

[ Voor 13% gewijzigd door Mj2sL op 19-08-2022 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Mj2sL schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Ik wil nog graag een Strat (met single coils), heb in het verleden een Tele gehad (Baja), had ik nooit weg moeten doen inderdaad 8)7

Maar ik speel 90% van de tijd hard rock en metal, dus Tele en Strats krijgen nooit veel play time.
*kuch* Maiden. Een Strat kan best voor Metal gebruikt worden hoor. (10) jaren gedaan op m'n Strat. Een Telecaster wordt wat lastiger inderdaad. Overigens heb ik tegenwoordig ook een Tele, die staat alleen nog niet op de foto. :)

[ Voor 7% gewijzigd door ElectricHead op 19-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

In hoeverre laten jullie je leiden door uiterlijk van de gitaar.
De looks van een gitaar of amp zijn voor mij heel belangrijk. Natuurlijk moet 'ie goed spelen en klinken, maar als ik het uiterlijk ervan niet tof vind, dan pak ik zo'n gitaar niet eens op in de winkel en koop ik het gewoon niet. Heel gek eigenlijk... 8)7

@pinda powerrr en @ElectricHead noemden de PRS Silver Sky als voorbeeld. (Even los van dat ik niet in de markt ben voor een Strat-achtige gitaar is het) Waarschijnlijk een fantastische gitaar, maar ik zou hem gewoon nooit kopen. Ik kan op de een of andere manier gewoon niet leven met die looks van de headstock.

Hetzelfde geldt voor goudkleurige hardware. Niet om mensen te beledigen, maar ik vind het gewoon niet mooi en dan zou ik een dergelijke gitaar niet snel kopen.

Maar tegelijkertijd moet ik ook toegeven dat ik vroeger nooit een "namaak" gitaar zou hebben gekocht en inmiddels m'n smaak dusdanig is veranderd verfijnd O-) dat ik er binnenkort zelfs twee heb (ik heb al een Tele gebouwd door Eric Smid en eind van het jaar een ander soort Tele van Del-Tone). Dus wie weet kan ik over een paar jaar weer terugkomen op deze uitspraak. ;)
En heb je ook wel eens dat iets er op de foto heel mooi uit zie en dat je het in het echt niet om aan te gluren vindt?
Jaren geleden had je een serie Fender Strats die ze de "splatter" Strats noemen. Zeg maar gitaren met verfspetters. In het Fender magazine (toen had je nog ieder jaar zo'n cool papieren magazine met het hele assortiment) en in de Gitarist en zo zagen ze er heel tof uit, maar in de winkel was het geen gezicht.

[ Voor 17% gewijzigd door Gitarist op 19-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
ElectricHead schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:31:
Een Telecaster wordt wat lastiger inderdaad.
Joe Duplantier heeft hier vast een mening over :+
Vooruit, niet helemaal een normale Tele...

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Nog even wat anders... ik mis nog steeds vrij veel datumprikker aanmeldingen voor de meet...

En wie er nog mee wil doen, laat het me even weten. (meer info: zie topic warning onderaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
@ElectricHead Ja en nee. Maiden gebruikt wel strats, maar niet altijd met singlecoils.

Dave Murray met Hot rails
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m-InSfLcLiiuASziQwQQ2FAu8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ku9hyfql9wOYAyaOKrMVjyhA.jpg?f=fotoalbum_large

Dave Murray met Humbuckers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC6yilocoCGur0fk4xbI6Nuz-1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E2Ukapc3HsVSiyvbuUPBFlyc.jpg?f=user_large

Adrian Smith humbuckers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a3XOw0p_a3lQ0n8WYJMHp8K_Z0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BtQJgAf1stJBs9bkKUUBE0mR.jpg?f=user_large

Janick Gers humbuckers in singlecoil formaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqLZIRl9N2GJdZoeMTtcExaQzFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hfe2dkeOq3KQ9YIzsf1a1JqF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Wormaap schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Joe Duplantier heeft hier vast een mening over :+
Vooruit, niet helemaal een normale Tele...
Ik zei toch niet dat het onmogelijk is? ;) Joe heeft dan wel een gesoepte Tele. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead

ElectricHead

Edgenumber schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:40:
@ElectricHead Ja en nee. Maiden gebruikt wel strats, maar niet altijd met singlecoils.
Jaaajajaja, als we gaan mierenneuken dan doen we dat gewoon goed, deed ik net ook al bij Wormaap. ;)

Mijn single coil Strat heb ik toch echt jaren gebruikt in m'n gothic metal band. Wil best.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edgenumber
Hahaha. Je kan inderdaad prima rock / metal spelen op een strat. Ik had laatst een filmpje gekeken waar er iemand AC/DC speelde op een strat, dat klonk eigenlijk beter dan AC/DC zelf.

Ik ben zelf niet zo van de metal. Maar niet kunnen zit tussen mensen hun oren.
YouTube: Smells like Teen Spirit - The Ukulele Orchestra

Wat betreft kleuren ik had mijzelf een half jaar geleden ook geen mystic surf green gitaar zien kopen hoor. Maar uitgekomen dat die voor mij een mooie instapper was. En ik wilde wat vrolijks.

@Gitarist Wie waar, wanneer?

[ Voor 19% gewijzigd door Edgenumber op 19-08-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Wie: dat hangt er vanaf wie er komen :+ maar in principe iedereen die zich aanmeldt
Waar: ter nadere bepaling. We hebben al twee eerdere meets gehad en we proberen het iedere keer ergens anders te doen. Maar in ieder geval moet het een "redelijk" goed te bereiken plaats zijn waar we ongestoord herrie kunnen maken
Wanneer: dat is ook nog te kiezen. Ik stuur je een DM.

Meer info in mijn post uit de topic warning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Had wat problemen met het geluid van men bovenste pickup.
Het volume kakte elke keer in als ik hem switchte op de nekpickup.
Even de switch opengehaald, niks te zien. Beetje contactcleaner op gespoten, werkt ineens weer normaal. Las wel dat mensen hun switch vervingen op de Les Paul vervangen door eentje van Switchcraft.
Als het probleem zich nog eens voordoet toch ook maar eens bekijken om dit ook te doen.
Vind het raar dat er niks zichtbaars was.

Anyways,
Heeft er iemand mss nog een linkje naar wat blues lessen/tabs voor een beginner.
Dat is een genre dat ik eigenlijk nooit speel maar me wel intrigeert 😊.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
@Moechy dit kanaal heeft jam tracks met tabs in beeld, erg handig.

https://youtube.com/c/ElevatedJamTracks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Moechy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:16:
Anyways,
Heeft er iemand mss nog een linkje naar wat blues lessen/tabs voor een beginner.
Dat is een genre dat ik eigenlijk nooit speel maar me wel intrigeert 😊.
Geen idee waar je zit qua kennis, dus vergeef me als je dit allemaal al weet :)

Een beetje een old-skool video, maar blues is natuurlijk ook old-skool muziek, dus da's prima :+ Blues begint met de 12-bar blues. Als je die beheerst, dan ga je in heel veel bluesnummers herkennen dat't eigenlijk weinig meer is dan dat. Het is natuurlijk prima om nummers noot voor noot te leren spelen, maar blues is in de kern een muziekstijl van improvisatie. Dus naar mijn mening is het beter om de vorm en de gedachte te begrijpen zodat je er zelf mee kan spelen :)

Omdat de 12-bar blues vaak met allemaal (dominant) 7-akkoorden gespeeld wordt (in de video E7, A7 en B7), klopt eigenlijk geen enkele normale mineur of majeur toonsoort helemaal. Daarom spelen we de blues meestal in mineur pentatonisch. Dat wringt nog steeds een beetje, maar dat maakt het juist lekker :9

Als je de 12-bar blues een beetje wil leren begrijpen, dan zou ik eens luisteren naar Pride and Joy van Stevie Ray Vaughan. Dat is een nummer waarin ook heel duidelijk hoorbaar is dat de 12 maten opgedeeld zijn in drie secties van vier maten die alledrie een ander geluid hebben. Dat gevoel van 'setup, omhoog, omlaag, turnaround' is wat blues zijn richting geeft in zowel tekst als muziek, dus dat voelen is het begin van blues begrijpen :)

Volgens mij niet helemaal waar je om vroeg, maar hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Dat is inderdaad een pak info die ik ineens krijg, maar hey ik ben er zeker dankbaar om :D
Ik snap er weinig van, dat geef ik eerlijk toe maar zoals je zegt moet ik me maar eens verdiepen in de scales.
Dat heb ik eigenlijk sowieso te weinig gedaan, meestal speel ik maar wat na via tabs maar heb ik geen idee welke toonladder, akkoord, mineur of majeur is etc :p

Beide alvast bedankt voor de tips en info :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Moechy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:29:
Dat is inderdaad een pak info die ik ineens krijg, maar hey ik ben er zeker dankbaar om :D
Ik snap er weinig van, dat geef ik eerlijk toe maar zoals je zegt moet ik me maar eens verdiepen in de scales.
Dat heb ik eigenlijk sowieso te weinig gedaan, meestal speel ik maar wat na via tabs maar heb ik geen idee welke toonladder, akkoord, mineur of majeur is etc :p

Beide alvast bedankt voor de tips en info :D
Dan nog een béétje extra info. Als je het akkoordenschema zoals in de video leert, dan kun je daar overheen soleren in E mineur pentatonisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4jkyrq49TNEbaxWXnPDuDXY6vY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BRegUe7gWZN8wJQImT1epigI.png?f=user_large

Dan zou ik beginnen met de eerste positie in het plaatje van buiten te leren. Dat is het basisblokje voor 'mineur pentatonisch' dat elke gitarist zou moeten leren. Dan kun je over het akkoordenschema redelijk willekeurig de noten uit dat patroon spelen, en het klinkt altijd ok. De stap van ok naar goed komt uiteraard met ervaring, creativiteit en oefening. Maar met de 12-bar blues en de bijbehorende pentatonische ladder heb je eigenlijk 90% van de blues te pakken. Een gebroken hart en een dubbele whiskey geven de volgende 5%, en die laatste 5% is waarom we namen als BB King, Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan allemaal kennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Thx!
Het enige dat ik niet goed snap aan die "scales" is hoe bepaal je de vingerzetting?

Is de zwarte bolletjes de plaats waar je je vingers zet en 12 is dan vanaf fret 12?

Als ik over men eigen akkoorden wil spelen, kan ik me best ook eens een looperpedaal aanschaffen en zo blijf ik bezig 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wormaap schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

Dan nog een béétje extra info. Als je het akkoordenschema zoals in de video leert, dan kun je daar overheen soleren in E mineur pentatonisch.

[Afbeelding]

Een gebroken hart en een dubbele whiskey geven de volgende 5%, en die laatste 5% is waarom we namen als BB King, Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan allemaal kennen :)
You can't make a blues song over the fact you lost you credit card immers

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Moechy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:04:
Thx!
Het enige dat ik niet goed snap aan die "scales" is hoe bepaal je de vingerzetting?

Is de zwarte bolletjes de plaats waar je je vingers zet en 12 is dan vanaf fret 12?

Als ik over men eigen akkoorden wil spelen, kan ik me best ook eens een looperpedaal aanschaffen en zo blijf ik bezig 😅
In dit geval is gangbaar om je wijsvinger op 12 te zetten inderdaad. En dan afwisselend wijsvinger en pink en wijsvinger en ringvinger voor de twee noten op een snaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Hmm daar moet ik me eens in gaan verdiepen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
franssie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:09:
[...]

You can't make a blues song over the fact you lost you credit card immers
YouTube: De Staat - Blues Is Dead (album version)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik zie nog steeds te veel bolletjes ten opzichte van vingers die ik op een hand heb.

Uit positie 1 haal ik (dmv internet) wel een toonladder. Dat snap ik want dan speel je de noten een voor een.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyykajXIYC-BdQ_pRVgHdr1hzA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AmUNVw5gsgEyGzjwMjsoPK8L.jpg?f=user_large

Maar hoe je positie 1 vertaal naar akkoorden met vingerzetting dat snap ik nog niet, of misschien toch wel. Ik probeer het:

Je doet een barré op 12, je wijsvinger op 13D, en naar gelang vul je het aan met de variaties uit de witte rondjes?

Goden zij dank dat ik volgende week word gebeld door de gitaar leraar.

Het lastige vind ik ook wel soms. Ik leer het beste door te doen. Ik zit nu soms theorie te lezen en daar snap ik echt geen snars van, maar als ik dan een youtube filmpje er over kijk dan hoor ik wel dat het goed klinkt en daarom zo bij elkaar hoort. Maar doen gaat in het begin niet soepel. Dus twee dingen na elkaar spelen en dan horen wat het verschil en de gelijkenissen zijn om zo het kwartje te laten vallen. Ik ben nog te veel bezig met het akkoord vormen met mijn vingers dus tegen de tijd dat ik het tweede akkoord heb gevormd en gespeeld is het eerste akkoord al een vage kennis van mij geworden.

Het gaat wel steeds soepeler hoor. Maar zeker met alles wat je kan vinden is het soms ook compleet overweldigend.

[ Voor 10% gewijzigd door Edgenumber op 21-08-2022 21:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apollo13
Moechy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:04:
Thx!

Die zwarte bolletjes zijn de "root notes", of te wel de E-noten in dit geval omdat je deze blues scale in "E" speelt.

Zou je bijvoorbeeld op fret 5 beginnen, op de lage E-snaar. Dan speel je dus de blues scale in "A".
Het patroon dat je speelt is verder precies het zelfde als de "E" scale.
Dus het patroon veranderd niet, wel de begin- en eind positie.

http://purpletigerguitar....ds/2012/11/PentBoxes1.pdf

Nog een leuk weetje: Je speelt de E-scale, doe eens een slide van fret 11 naar 12. Je slaat dus 11 aan, glijdt naar 12 en ga verder met je E-scale. Die voegt een extra stukje blues to aan de scale op deze manier.

Nog wat exra info, mocht je er zin in hebben, hoe tabs te lezen en te spelen:

[ Voor 42% gewijzigd door apollo13 op 21-08-2022 19:59 ]

apollo13

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Edgenumber schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:11:
Ik zie nog steeds te veel bolletjes ten opzichte van vingers die ik op een hand heb.

Uit positie 1 haal ik (dmv internet) wel een toonladder. Dat snap ik want dan speel je de noten een voor een.
[Afbeelding]

Maar hoe je positie 1 vertaal naar akkoorden met vingerzetting dat snap ik nog niet, of misschien toch wel. Ik probeer het:

Je doet een barré op 12, je wijsvinger op 13D, en naar gelang vul je het aan met de variaties uit de witte rondjes?

Goden zij dank dat ik volgende week word gebed door de gitaar leraar.

Het lastige vind ik ook wel soms. Ik leer het beste door te doen. Ik zit nu soms theorie te lezen en daar snap ik echt geen snars van, maar als ik dan een youtube filmpje er over kijk dan hoor ik wel dat het goed klinkt en daarom zo bij elkaar hoort. Maar doen gaat in het begin niet soepel. Dus twee dingen na elkaar spelen en dan horen wat het verschil en de gelijkenissen zijn om zo het kwartje te laten vallen. Ik ben nog te veel bezig met het akkoord vormen met mijn vingers dus tegen de tijd dat ik het tweede akkoord heb gevormd en gespeeld is het eerste akkoord al een vage kennis van mij geworden.

Het gaat wel steeds soepeler hoor. Maar zeker met alles wat je kan vinden is het soms ook compleet overweldigend.
Je moet zo'n toonladderdiagram niet proberen te lezen/interpreteren als een akkoorddiagram. Dus niet denken in barré's en rare vingerzettingen, maar in 'noten die je kan gebruiken die achter elkaar ok klinken en bij elkaar passen'. De zwarte bolletjes zijn, zoals @apollo13 al aangeeft de grondtonen van de toonsoort. In dit geval dus allemaal E's. Dat is handig om te weten, want als je een blues in E speelt, dan is E 'thuis', en dat klinkt dan ook als zodanig.
Om even een super basis blueslick uit te schrijven zou je zoiets kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73xDCwcpnS90g9E26RUnqbzOOxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ouhQ6TjUdOPEgQ98bFaYMvnI.png?f=fotoalbum_large

Je maakt daar dus gebruik van een paar noten uit het patroon, maar maar één tegelijk.

Je kan natuurlijk ook wél meerdere noten tegelijk gebruiken. Zoiets bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKPaKt1nCdNagM-0CZfP-NkD9LI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYC6PmuvQMPqBvGOhzZfUMRo.png?f=fotoalbum_large

Twee noten tegelijk, maar nog steeds niet echt akkoorden ofzo.

In de muziektheorie volgen de akkoorden uit de toonsoort, en het is goed om dat een beetje te begrijpen. Maar als je hier net mee begint is het handiger om ze als twee losse dingen te leren. De grepen en vingerzettingen die je leert heb je toch altijd nodig, en het verwart alleen maar om daar als gitarist te vroeg in te duiken.

Pagina: 1 ... 71 ... 98 Laatste