Welkom in de levenslange reis van een gitarist op zoek naar de gitaar die voor jou het lekkerste speelt en de keten van gitaar, elementen, potmeters, pedaaltjes, versterkers en speakers die jou de sound geven die je zoekt.
Begin eerst eens met spelen, is mijn tip

Ik ben na 25 jaar ongeveer op het punt dat ik samen kan stellen wat voor combinatie van gitaar, element, amp en speaker mijn ding is.
Squier affinity telecaster: Slechte QC, zeer scherpe frets. Tevens miste ik een goede armrest (belly cutout zat er wel op).
Scherp in vergelijking met wat? Ga eelt kweken

Yamaha Pacifica 112V: Hoge tonen hebben een nare klank, kan ik niet goed naar luisteren.
Een van de belangrijkste bronnen van de sound van een gitarist is de gitarist, hoe jij speelt, dus. Dus als beginner zou ik hier niet al te veel aandacht aan geven. Sowieso is de sound van een gitaar eigenlijk secundair. Het gaat er om dat je een gitaarvorm, scalelength, halstype, et cetera vindt waar je lekker op speelt. De rest is speltechniek, de elementen in de gitaar, je pedalen, je amp, je speakers...
Bouwkwaliteit top, maar wel QC foutjes (tone knob zat niet recht op de pod en draaide als een dop die niet goed op een fles zat (ene kant hoger dan de andere kant). Ook voelde de achterkant van de gitaar ruw en splinterig aan, dat had ik niet verwacht van een Yamaha.
Voor een gitaar die dat soort foutjes niet heeft betaal je veel meer. Manuren zijn duur, materiaal minder. Dus als je voor een redelijk bedrag een gitaar koopt kan de constructie heel degelijk zijn en bespaar je je 300 euro aan QC door zelf even een poetslap te hanteren en een ander knopje op het ding te zetten.
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC slecht
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 2: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC nog slechter dan vorige exemplaar
Harley Benton Fusion-III HSS B-stock sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg maar eventueel te fixen met een amp modeler als een
Nux MP-3 Mighty Plug Pro , QC slecht maar was ook B-stock
Ik weet niet op wat voor manier jij naar gitaren kijkt maar ik zou een andere hobby zoeken

Zie voor klank mijn reactie een paar paragrafen hierboven. Als je zoekt naar een stratsound moet je een strat kopen, van Fender. Als je bij die sound in de buurt wilt komen is een goedkopere gitaar een prima optie, selecteer er een die lekker speelt en zet er andere elementen in.
De goedkoopste manier om een goede gitaar te krijgen is starten met een degelijk budgetmodel met een hals, brug, stemmechanieken etcetera die oke zijn en daar bv andere elementen in te zetten. Ik heb een oude budget jackson (was ooit 750 gulden), heerlijke hals etc maar het ding werd pas top nadat ik er een setje bareknuckles in had gezet en de jackson brug had vervangen door een schaller.
Die soundclips op websites zijn weinigzeggend, da's een output van gitaar+amp+speaker+microfoon+mixen+compressie+jouw computerspeakers. Wat de gitaar zelf aan die sound bijdraagt is daar praktisch niet meer uit te halen.
Ik denk dat je beter eerst eens een winkel binnen kan lopen, je verhaal uitleggen en een stel gitaren uitproberen.
En als krasjes op plastic dopjes en stippeltjes op metalen onderdelen je irriteren kan je misschien beter 2e hands kopen, veel meer waar voor je geld, en dan irriteer je je ook niet aan iedere imperfectie.
Maar alle dingen die jij QC fouten noemt zou ik volkomen negeren, hoe de gitaar speelt is relevant. Als ik een paar jaar met het ding gespeeld heb komen er wel meer krassen en deuken bij. Het is een gebruiksobject, geen museumstuk