Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Die Dunlop jazz heb ik ook in mijn Dunlop ass.setje zitten maar nog niet echt mee gespeeld, ik vond hem nog iets te dik maar zal hem eens wat langer uitproberen.
Ik vooral last van het weg draaien/glijden bij het strummen van akkoorden.
Als ik het plectrum wat schuiner zeg maar naar voeren toe kantel wordt het wegdraaien juist erger omdat hij dan meer met de zijkant over de snaren gaat.
Het lijkt als of ik hem gewoon te los vasthoud maar als ik probeer om hem steviger vast te houden gaat het weer zo geforceerd klinken. Ik lees in de berichten onder jou gelinkte post dat een dunnere plectrum in het begin wat makkelijker zouden zijn, dat setje dat ik nu heb is een Dunlop medium/heavy pack dus zal nog eens een setje dunnere halen om te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben-i op 03-07-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:55
Ok dan toch maar echt de noob vraag.

Ik heb altijd al gitaar willen leren spelen, maar linksom rechtsom nooit werk van gemaakt.

Dus hier komt een midlife crisis aankoop.

Echter niemand in mijn omgeving speelt gitaar en voor ik naar een zaak toe ga wil ik toch enigsinds mijn budget met mijn verwachtingen en mijn niet aanwezige vaardigeheden kunnen matchen.

Nu is budget met mensen met een midlife crisis misschien het lastigste. Budget is er wel maar de vaardigheden zijn nu echt nul.

Ik ben begonnen om te kijken waar ik veel naar luister en waar ik blij van word. En dat is 60's, 70's, psychedelische rock. Jefferson airplane, The Doors, begin Black Sabbath.

Na wat google FU kom ik uit dat er van alles en nog wat gebruikt is om deze muziek te maken, maar volgens diverse fora is er enige concensus dat een Gibson SG hiervoor het beste zou passen. Met ook de toevoeging dat effecten en verstrekers een grote invloed op het geluid hebben gehad, wel meer dan de gitaar die werd gebruikt. En NEE, ik ga GEEN Gibson kopen zo gek ben ik nu ook weer niet.

Maar goed. De eerste vraag. Is een SG ook wat bij jullie in gedachten springt voor bovengenoemde muziek?

Ok uitgaande van een SG.
Ik ben een absolute beginner. Ik wil dus geen geld uitgeven aan iets wat mij compleet boven mijn niveau is. De kans is ook reëel dat mijn bevlieging resulteerd in één keer in de maand herrie maken om af te reageren in plaats van dat ik echt ooit het instrument onder de knie zal krijgen.
Maar ik wil wat goeds kopen. Niet iets wat na een maand uit elkaar valt.

Zoek zoek op internet levert mij de Epiphone SG Special Satin E1 Vintage op voor € 184.
Bijbehorend een hoop goede reviews, en een hoop meningen dat het speelgoed is en geen gitaar.

Een stapje horger zou zijn de Epiphone SG Standard Heritage van € 455. Dat wil ik aan de ene kant best wel uitgeven. Alleen is deze echt beter en is de special echt shit. En is er ook een merk wat een middenweg bied?

Als versterker zat ik naar een Yamaha THR5 V2 te kijken. Ooit in een ver verlede toen ik een eerdere poging wilde wagen waren de reviews hier lovend over. Maar is dit nog steeds zo?
Ik zal voornamelijk op mijn zolderkamer spelen en een koptelefoonuitgang is ook een must. De Beatles komen nog eerder in originele bezetting bij elkaar dan dat ik met mijn gitaar van mijn zolderkamer af kom dus ik hoef kwa vermogen echt niks op de groei te kopen.
Of is de Boss Katana 50 MKII de betere optie?

En als laatste is er een goede zaak in de regio Rotterdam / Den Haag die jullie zouden adviseren, of toch online?

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

@Edgenumber 5 watt is voor zolder gebruik hard zat. En kijk ook naar tweedehands, al dan niet via een gitaar winkel, schrijf je minder af. Naast het uiterlijk en geluid is ook het gewicht van persoonlijk belang.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je een nieuwe epi van bijna 500 overweegd, dan zou ik er zonder meer 200-300 bijleggen voor een mooie Gibson tweedehands.
Mocht je er dan ooit klaar mee zijn, dan hoef je geen honderden euro's in te leveren....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:51
Teleluvr schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:55:
Als je een nieuwe epi van bijna 500 overweegd, dan zou ik er zonder meer 200-300 bijleggen voor een mooie Gibson tweedehands.
Mocht je er dan ooit klaar mee zijn, dan hoef je geen honderden euro's in te leveren....
Precies dit!

edit: ik poste eentje waarvan de nek beschadigd is geweest, die houdt natuurlijk minder goed zijn waarde....

edit2:

https://www.marktplaats.n...sch/m1852515686-gibson-sg

Zoiets staat natuurlijk ook super mooi in de woonkamer....

[ Voor 42% gewijzigd door Guitarist op 03-07-2022 10:20 ]

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
@Teleluvr en @Guitarist

Ik begrijp de stelling.

Echter ben ik (nog) niet instaat om een tweedehand te beoordelen op eventuele verborgen gebreken. Een occasion via een winkel met goede reputatie zou ik wel overwegen.

Daarnaast wil ik waken voor mijn valkuil om hier wat extra en daar wat extra en zo steeds meer uit te geven. Restwaarde is leuk, is goed. Het is ook een goed advies. Maar om mijzelf in de hand te houden is die Epi van 455 een beetje de upper level wat budget betreft.

Het hoeft ook niet die Epi van 455 te zijn. Een suggestie van een ander merk die een betere prijs / kwaliteit verhouding voor een beginner is ook welkom. En als die van 184 prima is voor een beginner voor de komende jaren is het ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
Edgenumber schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:39:

Nu is budget met mensen met een midlife crisis misschien het lastigste. Budget is er wel maar de vaardigheden zijn nu echt nul.
Ik zou niet al te duur beginnen. Als je eenmaal aan het spelen bent merk je wat je prettig vind, en dat kan heel iets anders zijn dan waar je nu naar kijkt. Voor je idee qua budget: ik speel 25 jaar gitaar en voor mij was 350 euro (voor een Ibanez RG421MOL) een uitstekend budget (als aanvulling op de 8 gitaren die ik heb staan). Voor mij beter dan een Gibson, al zou die drie keer zo goed zijn, want persoonlijk vind ik de nek van een Gibson niet lekker spelen (te dik voor mij).

Dus koop nu iets tweedehands voor weinig, ga kijken of gitaarspelen iets voor je is, en als je over een jaar nog fanatiek aan het spelen bent, ga dan kijken wat je persoonlijk prettig vindt spelen. Ga er gewoon van uit dat de gitaar die je nu koopt over een jaar de deur weer uit gaat.

Misschien is er wel iemand hier op het topic die mee wil om te kijken of de gitaar geen verborgen gebreken heeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 20:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik heb altijd al gitaar willen leren spelen, maar linksom rechtsom nooit werk van gemaakt.

Echter niemand in mijn omgeving speelt gitaar en voor ik naar een zaak toe ga wil ik toch enigsinds mijn budget met mijn verwachtingen en mijn niet aanwezige vaardigeheden kunnen matchen.

Ik ben begonnen om te kijken waar ik veel naar luister en waar ik blij van word. En dat is 60's, 70's, psychedelische rock. Jefferson airplane, The Doors, begin Black Sabbath.

Na wat google FU kom ik uit dat er van alles en nog wat gebruikt is om deze muziek te maken, maar volgens diverse fora is er enige concensus dat een Gibson SG hiervoor het beste zou passen. Met ook de toevoeging dat effecten en verstrekers een grote invloed op het geluid hebben gehad, wel meer dan de gitaar die werd gebruikt. En NEE, ik ga GEEN Gibson kopen zo gek ben ik nu ook weer niet.

Maar goed. De eerste vraag. Is een SG ook wat bij jullie in gedachten springt voor bovengenoemde muziek?

Ok uitgaande van een SG.
Ik ben een absolute beginner. Ik wil dus geen geld uitgeven aan iets wat mij compleet boven mijn niveau is. De kans is ook reëel dat mijn bevlieging resulteerd in één keer in de maand herrie maken om af te reageren in plaats van dat ik echt ooit het instrument onder de knie zal krijgen.

Zoek zoek op internet levert mij de Epiphone SG Special Satin E1 Vintage op voor € 184.
Bijbehorend een hoop goede reviews, en een hoop meningen dat het speelgoed is en geen gitaar.

Een stapje horger zou zijn de Epiphone SG Standard Heritage van € 455. Dat wil ik aan de ene kant best wel uitgeven. Alleen is deze echt beter en is de special echt shit. En is er ook een merk wat een middenweg bied?

Als versterker zat ik naar een Yamaha THR5 V2 te kijken. Ooit in een ver verlede toen ik een eerdere poging wilde wagen waren de reviews hier lovend over. Maar is dit nog steeds zo?
Ik zal voornamelijk op mijn zolderkamer spelen en een koptelefoonuitgang is ook een must. De Beatles komen nog eerder in originele bezetting bij elkaar dan dat ik met mijn gitaar van mijn zolderkamer af kom dus ik hoef kwa vermogen echt niks op de groei te kopen.

En als laatste is er een goede zaak in de regio Rotterdam / Den Haag die jullie zouden adviseren, of toch online?
Als je mijn ervaring hier in het topic hebt gelezen van een week geleden, dan kan ik alleen maar adviseren: Online bestellen. Is hij slecht afgewerkt of klinkt hij voor geen meter? Terugsturen dat ding. Je merkt dat soort fouten pas nadat je het ding een paar uur in je handen hebt gehad als beginner, en niet op het eerste moment. Of je moet een kenner meenemen naar de winkel.
Dan is je budget minimaal 299 euro, want daarvoor kan je een Yamaha 112V kopen. Dat is niet het model waar je naar op zoek bent, maar onder dat bedrag zijn over het algemeen gezien de pickups van kwaliteit prut, afwerking kak (scherpe frets waar je je vingers aan snijdt), etc...

[ Voor 9% gewijzigd door Frozen op 03-07-2022 15:45 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
LinuxMan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Ik zou niet al te duur beginnen. Als je eenmaal aan het spelen bent merk je wat je prettig vind, en dat kan heel iets anders zijn dan waar je nu naar kijkt. Voor je idee qua budget: ik speel 25 jaar gitaar en voor mij was 350 euro (voor een Ibanez RG421MOL) een uitstekend budget (als aanvulling op de 8 gitaren die ik heb staan). Voor mij beter dan een Gibson, al zou die drie keer zo goed zijn, want persoonlijk vind ik de nek van een Gibson niet lekker spelen (te dik voor mij).

Dus koop nu iets tweedehands voor weinig, ga kijken of gitaarspelen iets voor je is, en als je over een jaar nog fanatiek aan het spelen bent, ga dan kijken wat je persoonlijk prettig vindt spelen. Ga er gewoon van uit dat de gitaar die je nu koopt over een jaar de deur weer uit gaat.

Misschien is er wel iemand hier op het topic die mee wil om te kijken of de gitaar geen verborgen gebreken heeft ;)
Gibsons met een ‘60’s’ neck zijn zeer speelbaar! 😉

Ok uitgaande van een SG.

Pro tip: ga naar een zaak met een groot assortiment met iemand die meer dan basiskennis heeft. Sowieso legt die gemakkelijker contact in de winkel, knoopt een praatje aan, maar kan je ook op beginners denkfouten wijzen. Afijn, wat ik hier zei.
Ramzzz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:26:
Zoals bij elk verhaal, zal ook hier een andere kant aan zitten - maar 'bloody obvious ' - bepaald geen goede eerste indruk.

Anderen zweren bij deze zaak.

Ik denk dat het misschien wel de ervaring van een 'eerste gitaar' kopen is die je niet bij Max moet doen - totaal overweldigd over het aanbod, en niet weten waar te beginnen - en dan ook nog één van de goedkoopste in het assortiment willen. Achteraf kijk je de koe in de kont. }:O

Mijn eerste indrukken van veel zaken zijn ook niet helemaal van een leien dakje gegaan, zoals wanneer ik in mijn eentje bijv. bij Rock Palace en Feedback binnen stapte in het verleden. Word je soms nog net niet weggekeken.

In een zaak waar je vaker komt, werkt dat anders.

Toch heb ik ook ooit bij Peter Verspuy in Rotterdam-Zuid (tegenwoordig onderdeel van Bax) waar ik nooit eerder geweest was, een prima deal gescoord met een gitaarversterker, één waar ik gewoon pakweg een uur door heb kunnen spelen, en waar ik helemaal weg van was, mijn eerste 'echte' combo.

Ik heb 'm nog altijd (Blackstar HT5-R, inmiddels al jaren geleden geüpgrade met een Celestion Vintage 30 speaker) - en ik speel er nog dagelijks door.

Maar goed, terug naar Max Guitar - ga je er heen met een kenner, iemand met een verleden met gitaren, dan land je toch anders.

Suf, maar waar, denk ik. Je hebt aanspraak... de kenner spreekt een verkoper aan, start een gesprek, en langzaam komt het gesprek op jouw eerste gitaar. Dat begint heel anders, zul je wel begrijpen.

En persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik nog - ook niet bijv. met/voor één van mijn kinderen - ergens zo weg zou lopen met 'de verkeerde gitaar'. Ook niet wanneer die gitaar 'low budget' zou zijn.

Een valse start dus, misschien, maar wellicht wel een ervaring rijker voor een tweede poging.

Hier advies / 'second opinion' vragen, kan altijd, @Frozen.

By the way, deze Telecaster ('relic') ziet er qua 'fit & finish' al lichtjaren beter uit...

https://max.guitars/nl/eko-t-type-tero-relic-olympic-white

Ik denk dat de 'Classic Vibe' Squiers ook (veel) beter in elkaar steken dan de 'Affinity'-modellen.

Maar ja, budget... dat nekt je dan.

Of alsnog Marktplaats...

https://www.marktplaats.n...485419-allparts-tele-neck

https://www.marktplaats.n...08-seymour-duncan-pickups

https://www.marktplaats.n...lassic-vibe-50-telecaster

[ Voor 72% gewijzigd door Ramzzz op 03-07-2022 16:05 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
[b]LinuxMan schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:39.

Dat. Genoeg mooie 2dehands epi SGa op markplaats. Heb je een prima gitaar aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben-i
Frozen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Als je mijn ervaring hier in het topic hebt gelezen van een week geleden, dan kan ik alleen maar adviseren: Online bestellen....

[...]

Dan is je budget minimaal 299 euro, want daarvoor kan je een Yamaha 112V kopen. Dat is niet het model waar je naar op zoek bent, maar onder dat bedrag zijn over het algemeen gezien de pickups van kwaliteit prut, afwerking kak (scherpe frets waar je je vingers aan snijdt), etc...
Ik ben het als medebeginner hier ook een soort van mee eens. Al is mijn ervaring wel met bax, dus het zegt misschien meer over hun service.
Ik heb ook moeten kiezen tussen online bestellen (met wat korting) of in de winkel halen.
Ik koos voor in de winkel halen en kreeg van de verkoper de bon mocht gaan betalen en kreeg de gitaar zo direct nieuw-in-de-doos uit het magazijn mee zonder dat de verkoper hem even na keek ofzo "Veel plezier ermee en een fijne dag verder" hahaha. Had hem dus ook net zo goed online met een kortingscode kunnen bestellen. Gelukkig is de gitaar verder prima in orde, heb er zelf nog een andere pickguard op gezet omdat ik die mooier vind. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XEdiNkum_zeM_5DtmntC-FRSS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5VRUqaErHdND6fP5nOzsBuc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6nK-c-0DtPJpPmt7bVJyTi2rmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tFmnBGhvSabcMtS7JmfprGa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:48
Een dozenschuiver is een dozenschuiver, of je nou online of in de winkel koopt. Dus als je enige opties dozenschuivers zijn, dan zou ik reviews lezen en bij de goedkoopste bestellen.
Als je een fatsoenlijke zaak in de buurt hebt, dan is dat 1000 keer beter dan bij een dozenschuiver bestellen. Bij mijn lokale zaakje wordt een gitaar nog even nagelopen en afgesteld voordat je hem mee krijgt, en kun je een paar weken/maanden later terugkomen om eventuele kleine dingetjes qua afstelling nog even te laten fiksen. En hij is doorgaans niet eens of hooguit een klein beetje duurder dan een Thomann ofzo.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Wormaap schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:31:
Een dozenschuiver is een dozenschuiver, of je nou online of in de winkel koopt. Dus als je enige opties dozenschuivers zijn, dan zou ik reviews lezen en bij de goedkoopste bestellen.
Als je een fatsoenlijke zaak in de buurt hebt, dan is dat 1000 keer beter dan bij een dozenschuiver bestellen. Bij mijn lokale zaakje wordt een gitaar nog even nagelopen en afgesteld voordat je hem mee krijgt, en kun je een paar weken/maanden later terugkomen om eventuele kleine dingetjes qua afstelling nog even te laten fiksen. En hij is doorgaans niet eens of hooguit een klein beetje duurder dan een Thomann ofzo.
Dat hangt dus ook wel enorm van het zaakje af. Ik werd hier aangeraden om bij Max Guitars (lokale gitaarshop) te gaan kijken, de reviews op Google leken ook niet slecht en een belletje wat ik deed leek positief. Puntje bij paaltje valt de service enorm tegen. Daarom is mijn advies ook om online te bestellen, naar gitaarboer te gaan en hem te laten beoordelen en/of afstellen. Als het gewoon een maandagochtendmodel is, onafgesteld terugsturen. :)

Dat is in ieder geval hoe ik het nu ga doen met mijn Yamaha die binnenkort binnenkomt van Bax.

[ Voor 4% gewijzigd door Frozen op 03-07-2022 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
NOFI, @Frozen maar jouw N=1 wordt hier best wel tegengesproken door mensen die veel goede ervaringen hebben, en ons advies luidt anders.

Maar het staat je uiteraard helemaal vrij om het te negeren hè?

Ons advies was niet om te doen wat jij deed (en met name dus: niet voor de goedkoopste gitaar te gaan), maar het gevolg van jouw keuze is een vervelende ervaring.

Die wij dus niet delen. En nu verkapt ‘advies’ te geven op basis van jouw N=1 is wel een beetje raar. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ramzzz schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:46:
NOFI, @Frozen maar jouw N=1 wordt hier best wel tegengesproken door mensen die veel goede ervaringen hebben, en ons advies luidt anders.

Maar herbestrating je uiteraard helemaal vrij om het te negeren hè?

Ons advies was niet om te doen wat jij deed (en met name dus: niet voor de goedkoopste gitaar te gaan), maar het gevolg van jouw keuze is een vervelende ervaring.

Die wij dus niet delen. En nu verkapt ‘advies’ te geven op basis van jouw N=1 is wel een beetje raar. ;)
Ah, dan heb ik klaarblijkelijk andere informatie uit het bericht gedestilleerd, mogelijk verblind door mijn keuze om voor een bepaald product te gaan. Het brein, en in ieder geval dat van mij, is af en toe soms wat selectief. Dus excuses in dat geval.

Mijn ervaring is zeker maar 1 op de zovelen, maar wel een ervaring vanuit het perspectief van een "beginner" en aangezien hij dat ook is, leek het me relevant om toch mijn visie te delen. :)

Prettige zondag nog!

offtopic:
Er staan in het kortingscodestopic nog wat Bax 5% codes, voor de liefhebber

[ Voor 9% gewijzigd door Frozen op 03-07-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:09
Mijn advies zou zijn om naar een goede gitaarwinkel zijn en te testen.
Ook al kan je nog geen noot spelen. De gitaar eens voelen en wat pingelen doet veel.

Voor hetzelfde geld vind je een SG totaal niks.
Te licht of een rare mensuur of dergelijke.
Ik zou zeggen probeer zeker ook eens een Les Paul, strat, tele enzo uit.

De gitaar bepaalt niet perse de muziek, eerder jijzelf en de versterker/effecten. (Beetje nuanceren : uiteraard heeft de gitazr invloed maar je snapt het punt wel)

Maar hey als je helemaal gek staat van een SG, zeker doen. Een gitaar die je mooi vindt gaat ook sneller aanmoedigen om te spelen.
Ik zou persoonlijk niet meteen voor de goedkoopste gaan. Eerder richting 2de prijsklasse en middenklasse.

Mijn Epi Les Paul 60's komt zo van het rek uit de winkel en moest niks biigeregeld worden, geen scherpe frets of dergelijke. Was meteen goed, dus het kan wel.
Wat @Ramzzz zei klopt ook wel. De 60's nek valt reuze mee. (Alhoewel ik zelf weinig tot geen verschil ondervond tussen de 50's en 60's)

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Oh ik hang ook zeker niet vast aan die SG. Niet de goedkope en niet de duurdere.

Maar als beginner moet je ergens beginnen met zoeken en van daaruit langzaam je weg bepalen.
Ik richt mij meer op een HH configuratie dan een specifiek model.

Aan de hand van advies hier en elders heb ik mijn budget al wel wat bijgeslepen. Ik begrijp dat een Squier Affinity een beetje het minimum is https://www.bax-shop.nl/e...ack-mn-elektrische-gitaar

Nogmaals ik wil eerst een beetje een kader hebben voor ik ergens binnen stap.

Ik realiseer mij dat het volgende waarschijnlijk vloeken in de kerk is. Maar hebben jullie nog suggesties voor versterkers die op een laag volume te gebruiken zijn. Het staat misschien een beetje haaks op gitaar spelen. Maar een deel van mijn oefenen zal zijn als er kinderen proberen leren / slapen. Mijn hobbiekamer is wel enigsinds geisoleerd. Het zou alleen mooi zijn als er iets is wat tussen koptelefoon en te luid.

Uit het verleden had ik veel goeds gehoord over de Yamaha THR. Dat die afgaande op de review als een stereo zo laag te draaien is dat je het aanslaan van je gitaar harder hoor dan de versterker. Nu is dat wel erg extreem. Maar zijn er andere opties die hiermee vergelijkbaar zijn. bijv een Boss Katana-Mini?
Of zijn versterekers zoals VOX VT20X ook zo zacht te draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Wormaap schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:04:
Hier nog iemand die zich gisteren uitstekend heeft vermaakt! Ik heb voornamelijk achter de drums gezeten, maar dat was helemaal prima. Ik speel veel te weinig op een akoestische kit, dus als ik de kans heb vind ik dat helemaal leuk :9 Was tof om eens een paar gezichten bij namen/nicknames te zien en om te kwijlen over gear en samen te jammen!

Een ding dat ik gisteren best vaak hoorde bij het jammen was 'welke toonladder kan ik bij deze akkoorden spelen?' en vergelijkbare theorievragen. Nu is theorie toevallig een ding waar ik een ontzettende nerd in ben, en waar ik als je me niet tegenhoudt uren lang over door kan ratelen. Als er interesse is lijkt het me leuk om voor de mensen hier op het forum een kleine crash-course in 'theorie voor de gitarist' te doen. Denk aan een avondje op Zoom of Discord ofzo. In een uurtje of twee van 'wat is een toonladder en een akkoord?' naar 'oooh, is het zó simpel!?' Geschikt voor zowel totale beginners als mensen die wel toonladders en akkoorden kennen, maar de link niet altijd helemaal zien. Ofzo :P Er is natuurlijk een hele hoop online te vinden, maar interactief werkt toch altijd een heel stuk sneller/efficiënter :) Prijs is uiteraard helemaal gratiesj! Vooruit, de prijs is dat ik over een onderwerp dat ik fantastisch vind mag ratelen :P

Doe even een duimpje op deze post als je dit wat lijkt, dan maak ik binnenkort een DM-groep aan om te plannen hoe/wat/wanneer :)

Edit: Datum en tijd zijn geprikt, Donderdag 7 juli om 20:00 uur via Zoom. Aanmelden kan nog, dan voeg ik je gewoon toe aan de DM-groep. Voor degenen die dan niet kunnen gaan we nog een datum prikken :)
Even een self-quote voor het geval er nog mensen mee willen doen. Komende donderdagavond om 20:00 gaat het gebeuren! Als je mee wil doen en nog niet in de DM-groep zit, dan doe even een duimpje op deze post, dan voeg ik je toe :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
Edgenumber schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:06:
Oh ik hang ook zeker niet vast aan die SG. Niet de goedkope en niet de duurdere.

Maar als beginner moet je ergens beginnen met zoeken en van daaruit langzaam je weg bepalen.
Ik richt mij meer op een HH configuratie dan een specifiek model.

Aan de hand van advies hier en elders heb ik mijn budget al wel wat bijgeslepen. Ik begrijp dat een Squier Affinity een beetje het minimum is https://www.bax-shop.nl/e...ack-mn-elektrische-gitaar

Nogmaals ik wil eerst een beetje een kader hebben voor ik ergens binnen stap.

Ik realiseer mij dat het volgende waarschijnlijk vloeken in de kerk is. Maar hebben jullie nog suggesties voor versterkers die op een laag volume te gebruiken zijn. Het staat misschien een beetje haaks op gitaar spelen. Maar een deel van mijn oefenen zal zijn als er kinderen proberen leren / slapen. Mijn hobbiekamer is wel enigsinds geisoleerd. Het zou alleen mooi zijn als er iets is wat tussen koptelefoon en te luid.

Uit het verleden had ik veel goeds gehoord over de Yamaha THR. Dat die afgaande op de review als een stereo zo laag te draaien is dat je het aanslaan van je gitaar harder hoor dan de versterker. Nu is dat wel erg extreem. Maar zijn er andere opties die hiermee vergelijkbaar zijn. bijv een Boss Katana-Mini?
Of zijn versterekers zoals VOX VT20X ook zo zacht te draaien?
Ik zou persoonlijk voor een Boss Katana 50w gaan (heb hem zelf ook) daar komt echt een goed geluid uit en je kan hem zowel op 50w/25w als op 0,5w gebruiken.

Uiteraard als je liever voor buizen gaat kan je de Ht5R van Blackstar ook overwegen daar zit als ik mij niet vergis ook een 0,5W functie op. Onze fanboy @Ramzzz kan je daar veel meer over vertellen 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:59:
[...]

Ik zou persoonlijk voor een Boss Katana 50w gaan (heb hem zelf ook) daar komt echt een goed geluid uit en je kan hem zowel op 50w/25w als op 0,5w gebruiken.

Uiteraard als je liever voor buizen gaat kan je de Ht5R van Blackstar ook overwegen daar zit als ik mij niet vergis ook een 0,5W functie op. Onze fanboy @Ramzzz kan je daar veel meer over vertellen 😜
De HT5-R MKII wel ja, klopt.

Maar dat hebben meer versterkers. Sommigen gaan bijv. van 50 -> 5 -> 0,5 (met name transistor), andere bijv. van 15 -> 5 (buizen) afhankelijk van het circuit en de buizen (bijv. triode/pentode).

Sommige hebben een geavanceerde ‘attenuator’ (speakermassa) aan boord, iets dat je met elke versterker kunt doen door een ‘attenuator’ tussen je versterkeroutput en je speakerinput te schakelen.

Ik doe dat al jaren, met o.a. een Weber Mass.

Digitaal/modelling is in feite (qua outputvolume) traploos schaalbaar.

Het blijft een persoonlijk ding, maar ik vind meestal voor huiskamerniveau een buizenversterker erg fijn. Maar niemand heeft dat per se nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 05-07-2022 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 09:24
Ik heb zelf ook de HT5-R MK2. Is inderdaad prima te gebruiken thuis op 0,5W stand.
Als mijn vrouw in de huiskamer zit, hoort ze mij niet spelen over het algemeen (2 verdiepingen hoger).

Meestal heb ik audio via de Blackstar BEAM en dan speel ik mee via de HT5, goede combinatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Met een beetje geluk word het een Boss katana mk2 50.

Het lastige vind ik wel dat ik hem eerder op haal dan dat de spullen worden bezorgd om hem te testen.
Ik zal altijd zien dat DHL later is dan mijn afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arquero
@Edgenumber Je zou ook kunnen kijken naar een Blackstar ID:Core 20 V3. Luid zat voor thuis en een vriend van mij is daar helemaal lyrisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik kreeg de tip ,toen ik voor een nieuwe versterker ging, om toch minimum voor 10" speakers te gaan.
Qua sound zou dit beter doorkomen dan pakweg 5".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Arquero schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:08:
@Edgenumber Je zou ook kunnen kijken naar een Blackstar ID:Core 20 V3. Luid zat voor thuis en een vriend van mij is daar helemaal lyrisch over.
Of één van de Silverline versterkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Moechy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:08:
Ik kreeg de tip ,toen ik voor een nieuwe versterker ging, om toch minimum voor 10" speakers te gaan.
Dat is een tip die ik zou onderschrijven. Hoe kleiner de speaker, hoe minder (mid)laag je eruit krijgt. Maar met de gedachte dat een kleine versterker meestal niet in opneemsituaties (of livesituaties) wordt gebruikt hoeft dat geen probleem te zijn. Als (oefen)versterker voor thuis voldoet het vaak prima.

Andersom beredeneerd: hoe groter de speaker betekent meestal ook dat de versterker groter, zwaarder en daardoor minder handzaam wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arquero
Ramzzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:08:
[...]

Of één van de Silverline versterkers.
Ja, absoluut. Alleen zijn die weer een stuk duurder dan de Katana; ik geloof dat het budget wat beperkt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Arquero schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Ja, absoluut. Alleen zijn die weer een stuk duurder dan de Katana; ik geloof dat het budget wat beperkt was.
Ah, OK,

Had ik de ID:Core BEAM al aangeraden? :+

@Frozen had je nu al een ‘nieuwe’ plank?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 24% gewijzigd door Ramzzz op 06-07-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Edgenumber
Het is een Katana 50 MKII geworden.

Hartelijk dank voor alle adviezen waar ik ook serieus naar heb gekeken.

Ik kwam deze echter tegen op marktplaats. Werd aangeprezen als nieuw voor 200 euro. Foto's zagen er netjes uit. 200 euro voor een Katana MK2 50 leek mij geen slechte prijs. Nieuw is het nooit, maar als hij in een nette staat is.

Er stond al een bod van 180. Ik ben dan niet de persoon om in stapjes van 5 of tien te gaan lopen klooien. Dus de vraagprijs geboden. Wel een beetje de verwachting, maar niet de hoop, dat een andere bieder wel weer over mij heen zou gaan. Of dat de eigenaar wel even zou wachten of de biedingen verder op zouden lopen.

Echter na een kleine tien minuten werd mijn bod al geaccepteerd en afgesproken dat ik hem vanavond zou halen. Altijd wel een beetje een verrassing waar je binnen stap, of dat de beschrijving wel klopt en waarvoor iemand zo iets weg doet.

De beste man bleek last van zijn handen te hebben en steeds minder goed te kunnen spelen. Naar zeggen anderhalf jaar geleden deze gekocht omdat hij minder zwaar is (dan buizen zal hij wel bedoeld hebben) en veel via knopjes en niet per se via smartphone. Alleen wil het spelen niet meer goed lukken en is de MKII na een paar keer spelen op zolder beland.

En zo ziet hij er ook uit.
Hagel nieuw met een beetje stof er op. Op de bovenkant zit zo'n kartonnetje met product info. En toe ik dat er af haalde zag ik echt zo'n keurig kringetje waar er stof op is gevallen en wat afgeschermd is geweest met het kaartje.

Klein stukje gespeeld geluid gemaakt en aan wat knoppen gedraaid om de werking een beetje te testen.

Dus ja. Nu staat hij thuis oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertjuuhh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10 11:08
Wormaap schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:32:
[...]

Even een self-quote voor het geval er nog mensen mee willen doen. Komende donderdagavond om 20:00 gaat het gebeuren! Als je mee wil doen en nog niet in de DM-groep zit, dan doe even een duimpje op deze post, dan voeg ik je toe :)
Supertof dat je dit doet, helaas kan ik precies vanavond niet, mocht je het nog eens doen haak ik graag aan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
bertjuuhh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Supertof dat je dit doet, helaas kan ik precies vanavond niet, mocht je het nog eens doen haak ik graag aan!
Dan voeg ik je even toe aan de DM-groep, want we gaan sowieso nog een tweede sessie plannen voor de mensen die deze ronde niet kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Semi, Harley Benton Fusion III gekocht via Thomann met 30 dagen terugstuurgarantie. Als het niets is qua kwaliteit, gaat hij gewoon terug. Het duurt echter nog even voordat hij binnen is want Thomann gaat eerst zelf een "kwaliteitscheck" doen. Ik gebruik nog even mijn tweedehandse rode strat van marktplaats en was elke keer daarna mijn handen en smeer ze daarna weer in met koelzalf (iets met stress en eczeem).

Max Guitar heeft de Telecaster uiteindelijk teruggenomen, omdat hun luthier van mening was dat dit exemplaar zo nooit verkocht had mogen worden in die staat en had geretourneerd moeten worden naar de groothandel. Eerst kon dat terugnemen niet volgens de verkoper, maar na een brief aan het management van de winkel (vernietiging koopovereenkomst op grond van dwaling) wilden ze een "uitzondering" maken. Eind goed, 3x retourtje Delft-scheveningen, al goed. :)

Tot vanavond bij de online les van @Wormaap allemaal! Zin in! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Frozen op 07-07-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anie
  • Laatst online: 19-10 20:16
Moechy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:08:
Ja ben ik het eigenlijk wel mee eens. Die kleinere amps/speakers zijn natuurlijk wel echt voor thuis bedoeld dus dienen echt wel een doel maar als je een keer een beetje gas wil geven is een grotere speaker gewoon lekker.

Ik zou gewoon een Boss Katana 50/100 mk2 op mp kopen. Als het niks is verkoop je het na een paar maanden weer voor dezelfde centen zonder moeite.

Update, ik had niet gezien dat er nog een pagina was en dat de katana inmiddels al gekocht is. Helemaal top!

[ Voor 8% gewijzigd door anie op 07-07-2022 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Jup. Vandaag ook nog even een software update gedraaid.

Ik moet wel zeggen dat de procedure omslachtig is. Het zou makkelijker zijn als je vanuit de pc software een update kon draaien. Misschien dat het iets ict technisch is wat ik niet snap.

Zet die knop op nul, houd deze twee knoppen ingedrukt als je hem aan zet, verbind dan de usb kabel. De gene die deze procedure heeft bedacht was in zijn vorige leven waarschijnlijk piloot. Ach ja het is gelukt en je kan het niet perongeluk doen in ieder geval.

Het ergste is nu dat ik eerst mijn hobbie kamer moet opruimen om aan de slag te kunnen. Is niet zo'n groot klusje, maar moet wel even gedaan worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edgenumber
Zo kamer opgeruimd.

Beugel opgehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o70UfrnwvOlLCrJHlofoEdNRKl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N09pk7O9MHYWxWymZmqEIcyX.jpg?f=fotoalbum_large

En het eerste uurtje oefenen achter de rug. Ok het is meer hoe werkt alles, waarvoor knippert dat ledje op de amp?, wat gebeurt er als ik aan dit knopje draai?, enz.

Ik ben ook aan het rondkijken of er ergens na de vakantie plek is voor lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Het leuke aan de katana is dat je veel kan tweaken maar je kan net zo goed gewoon inpluggen, crunch, lead of brown kiezen, gain aanpassen en gewoon wat licks spelen. Dat ding klinkt altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Voor mij als beginner is er net zoveel te leren over de Katana als over de gitaar.

Ik heb op youtube iemand gevonden die in zijn video's laat zien hoe hij tot een bepaald geluid komt.

Vanmiddag ga ik eens deze video doorlopen. YouTube: Boss Katana - Modded Marshall Tones

Ik probeer me niet te focussen op de amp maar op het spelen. Gisteren heb ik ook een videotje van hem doorgelopen en zo begrijp ik in beperkte tijd wat meer over wat wat doet. En blijft er meer tijd over voor spelen zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Ik vond (als beginner)deze link over versterker settings ook wel leerzaam :https://guitargearfinder....e-to-guitar-amp-settings/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Intressant stukje. Ik heb overigens na wat pielen er een preset opgezet. En nu eerst gewoon oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Marty Schwartz is ook een goede om te volgen en leren, die speelt ook vaak via de katana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ja, hij moest een Harley Benton Fusion III:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nT7eP5H.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dBWBS4e.jpg

Maar...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/duE4yUw.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dqW0wll.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WCAkLWP.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6SbUliS.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p7GPbfY.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Bf1IAP.png

Die gaat dus weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Tja.. wat was de verwachting? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Moechy schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:25:
Tja.. wat was de verwachting? 😅
Ik gok dat je inderdaad met budget x10 minder teleurgesteld gaat worden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:14
Ik heb je bewust ook even laten gaan met deze aankoop.

Toen je zei dat je deze ging kopen, was mijn reactie in dit topic "HB, daar heb ik wel een mening over maar die laat ik even achterwege".

Niet om je te pesten of je bewust een buil te laten vallen, maar ondanks dat je pas net een paar weken een beetje begint te spelen heb je al een hele sterke mening over wat je wilt, wat goed is/niet goed is, etc etc.

Soms is het het beste er al doende achter te komen. :)

Maar ik kan niet zeggen dat ik verbaasd ben, verre van.

Wel balen voor je al dat gedoe.

Neem nu eens iemand die al wat ervaring heeft mee naar een winkel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wormaap
Dit is absoluut niet vervelend bedoeld, maar als dit het soort dingen is waarvoor je een gitaar terugstuurt, dan ga je het in de prijsklasse waar je zit echt heel lastig krijgen. Het is natuurlijk niet zo dat het onmogelijk is om iets in die prijsklasse zonder kleine dingetjes te vinden, maar lastig wordt het wel. Dit zijn ook allemaal dingetjes die de speelbaarheid niet beïnvloeden, dus persoonlijk zou ik mijn schouders ophalen en het verder wel best vinden.
Van de andere kant gaf je zelf al aan dat je je juist aan kleine dingetjes ergert, dus als je er niet blij van wordt staat het je vrij om het ding terug te sturen :P Ik ben alleen bang dat de kans groot is dat je op die manier vooral veel gitaren heen en weer gaat sturen, en niet echt aan spelen toe gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Budget zegt overigens niet per se veel, case in point:

Een squier FSR special run tele thinline, nagenoeg perfect afgewerkt, afgesteld en een heerlijke gitaar naast al mijn duurdere exemplaren.

Kostte me nog geen 400 euro, minder dan die HB. Dus sorry @Wormaap en andere, niet helemaal eens. Je moet echter wel weten waar je op moet letten en daar ontbreekt het @Frozen aan met alle respect.

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/squier1.JPG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/squier2.JPG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/squier3.JPG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/squier4.JPG

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/squier5.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
KnoxNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:44:
[...]

Ik heb je bewust ook even laten gaan met deze aankoop.

Toen je zei dat je deze ging kopen, was mijn reactie in dit topic "HB, daar heb ik wel een mening over maar die laat ik even achterwege".

Niet om je te pesten of je bewust een buil te laten vallen, maar ondanks dat je pas net een paar weken een beetje begint te spelen heb je al een hele sterke mening over wat je wilt, wat goed is/niet goed is, etc etc.

Soms is het het beste er al doende achter te komen. :)

Maar ik kan niet zeggen dat ik verbaasd ben, verre van.

Wel balen voor je al dat gedoe.

Neem nu eens iemand die al wat ervaring heeft mee naar een winkel.
Meningen mag je natuurlijk altijd hebben, maar die Fusion III staat juist vrij breed bekend als een hartstikke prima gitaar voor zijn prijs. Over mijn Fretless J-bas ben ik ook hartstikke tevreden voor die paar euro die het ding heeft gekost. Hij haalt het natuurlijk niet bij m'n Lakland en Warwick, maar ik zou zonder problemen met dat ding op een podium gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
KnoxNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:53:
Kostte me nog geen 400 euro, minder dan die HB. Dus sorry @Wormaap en andere, niet helemaal eens. Je moet echter wel weten waar je op moet letten en daar ontbreekt het @Frozen aan met alle respect.
400 is niet minder dan 299 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Wormaap schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Meningen mag je natuurlijk altijd hebben, maar die Fusion III staat juist vrij breed bekend als een hartstikke prima gitaar voor zijn prijs. Over mijn Fretless J-bas ben ik ook hartstikke tevreden voor die paar euro die het ding heeft gekost. Hij haalt het natuurlijk niet bij m'n Lakland en Warwick, maar ik zou zonder problemen met dat ding op een podium gaan staan.
Maar jij accepteert dus wel schades en slechte afwerking als die bij frozen van? Getuige je andere post.

Begrijp me niet verkeerd, er zal vast wel eens een fatsoenlijk exemplaar uit die fabriek rollen maar het meeste is gewoon het laagste van het laagste en complete bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Wormaap schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:55:
[...]

400 is niet minder dan 299 :P
Grofweg zelfde prijs dan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
KnoxNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Maar jij accepteert dus wel schades en slechte afwerking als die bij frozen van? Getuige je andere post.

Begrijp me niet verkeerd, er zal vast wel eens een fatsoenlijk exemplaar uit die fabriek rollen maar het meeste is gewoon het laagste van het laagste en complete bagger.
De dingetjes die @Frozen laat zien zijn voor mij geen dingen waarvoor ik een gitaar in die prijsklasse terug zou sturen. Met de duidelijke kanttekening dat'ie dat wel goed moet maken door lekker te spelen en klinken. Beschadigingen die echt in het zicht zitten zijn wat anders, maar een klein butsje achterop de kop en een krasje bij de strap button maak ik me inderdaad niet zo druk om. Misschien zou ik Thomann een mailtje sturen of er nog wat van de prijs af kan (en daar doen ze doorgaans niet lastig over).

Je overall mening over HB ben ik het domweg niet mee eens. Maar daar gaan we het denk ik gewoon niet over eens worden. En dat hoeft ook niet, gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Wormaap schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:02:
[...]

De dingetjes die @Frozen laat zien zijn voor mij geen dingen waarvoor ik een gitaar in die prijsklasse terug zou sturen. Met de duidelijke kanttekening dat'ie dat wel goed moet maken door lekker te spelen en klinken. Beschadigingen die echt in het zicht zitten zijn wat anders, maar een klein butsje achterop de kop en een krasje bij de strap button maak ik me inderdaad niet zo druk om. Misschien zou ik Thomann een mailtje sturen of er nog wat van de prijs af kan (en daar doen ze doorgaans niet lastig over).

Je overall mening over HB ben ik het domweg niet mee eens. Maar daar gaan we het denk ik gewoon niet over eens worden. En dat hoeft ook niet, gelukkig :)
Nee dat hoeft ook zeker niet, agree to disagree :)

Net zoals dat voor sommigen beschadigingen etc geen reden zijn om een gitaar niet te kopen. Ik weet uit ervaring dat het ook in die prijsklasse prima kan dus ik weiger voor minder te gaan.

To each his own :)

Overigens is HB werkelijk waar het enige merk waar ik een dergelijke mening over heb, ik heb in zijn geheel niets (meer :+ ) tegen budget gitaren.

Ben oprecht hoe verbaasd hoe goed ze zijn tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
KnoxNL schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Nee dat hoeft ook zeker niet, agree to disagree :)

Net zoals dat voor sommigen beschadigingen etc geen reden zijn om een gitaar niet te kopen. Ik weet uit ervaring dat het ook in die prijsklasse prima kan dus ik weiger voor minder te gaan.

To each his own :)

Overigens is HB werkelijk waar het enige merk waar ik een dergelijke mening over heb, ik heb in zijn geheel niets (meer :+ ) tegen budget gitaren.

Ben oprecht hoe verbaasd hoe goed ze zijn tegenwoordig.
Begrijp me niet verkeerd hoor. Als er twee naast elkaar in de winkel hangen en één heeft deze beschadigingen, dan neem ik de andere mee :P Tenzij die met beschadigingen lekkerder voelt, dan vraag ik om korting :+
Maar als ik'm al in huis heb en het ding voor de rest gewoon goed is, dan zou ik hiervoor niet de moeite nemen om hem terug te sturen.
Maar @Frozen gaf al aan dat het voor hem wél reden is om dat te doen, en dat is uiteraard ook helemaal prima :) En de tip om met iemand die weet wat'ie doet naar een winkel te gaan als je een zo goed mogelijke gitaar voor je budget wil onderschrijf ik ook 100% Want zelfs als je het budget verdrievoudigt wordt de kans op een lemon natuurlijk hooguit kleiner, niet 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Teleluvr schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Ik gok dat je inderdaad met budget x10 minder teleurgesteld gaat worden...
Mijn ibanez Sa van 270 euro is in 10x betere staat dan die HB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:19
Iedereen moet het lekker zelf weten maar ik denk dat al mijn gitaren wel een of meerdere van dit soort issues hebben. En die hebben geen € 400,- gekost. Als er niet ergens een krasje zit, zorg ik daar zelf wel voor en knal ik hem wel ergens tegenaan. Het is immers een gebruiksvoorwerp. Relic is het nieuwe nieuw.

Verder is er niet veel mis met Harley Benton ware het niet dat het klinkt naar gelang de prijs is. Maar dat is bijna bij alle instap modellen. Ik vind Squier dat misschien nog wel een uitzondering. Dat klinkt best aardig. Paar jaar geleden kocht je voor dat geld, iets meer althans, een mooie Fender mex strat hss of voor een stuk minder een Epiphone LP standard. Alles is zo tering duur geworden de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik denk dat als je dit soort dingen niet wil je twee dingen kan doen.

1 bestel 10 gitaren tegelijk en zoek de beste er uit en stuur de andere 9 terug.
2 ga naar de winkel en bekijk alles in je prijsklasse. Kijk welke het beste is en koop die of kijk welk merk je er het beste vind uit zien en bestel die vervolgens via internet.

Anders blijf je denk ik bezig met bestellen en terugsturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
Volgens mij is vandaag/gisteren nieuwe software (firmware) voor de Katana 100 Mk II beschikbaar gesteld: versie 2.0
(Heb je de Katana 50 Mk II dan is er ook deze nieuwe releases voorhanden)

Functionality Improvement
LINE OUT
Custom settings have been added.
EFFECTS
An effect chain has been added. "SOLO EQ", "PEDAL BEND", and "CENTA OD" have been added.
CONTOUR
In addition to switching between three types of tone definition (contour) characteristics, you can now configure your own custom settings.
SOLO
You can now use each FOOT CONTROL jack as a SOLO jack.
EQ2
EQ2 has been added, so that you can now use two EQs.
GLOBAL EQ
You can now set three types of global equalizers.

Zojuist geupdate, en alles verliep gladjes.

Kijk ik verder dan is ook de Tone Studio weer een versie nieuwer (2.0.0):

Functionality Improvement
CONTOUR
In addition to switching between three types of tone definition (contour) characteristics, you can now configure your own custom settings.
EFFECTS
An effect chain has been added. "SOLO EQ", "PEDAL BEND", and "CENTA OD" have been added.
LINE OUT
Custom settings have been added.
SOLO
You can now use each FOOT CONTROL jack as a SOLO jack.
EQ2
EQ2 has been added, so that you can now use two EQs.
GLOBAL EQ
You can now set three types of global equalizers

Youtube upload is as we speak 13 uur oud en beschrijft eea: YouTube: Boss Katana Mk2 V2.0 Free Update / Free Patches

[ Voor 109% gewijzigd door NielsTn op 14-07-2022 23:22 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Ik ben op dit moment lekker mijn eerste stapjes aan het maken en met een beetje geluk komt er in september een plekje vrij bij een docent.

Nu is mijn linker hand natuurlijk zo stijf als een hark. Dus ik doe braaf rek en strek oefeningen. Daar wil ik tijdens de vakantie mee door gaan. Ik kan alleen niet mijn gitaar meenemen. Nu zat ik te denken, waarschijnlijk als een overijverige noob, om een cheap ass ukulele te kopen om door te kunnen met linkerhand oefeningen.

Nu begrijp ik wel dat een ukulele andere fret afstanden heeft en dat de hals natuurlijk anders is dan mijn gitaar. Maar door blijven gaan met flexibiliteitsoefeningen leek mij wel handig. Heeft zo iets volgens jullie zin of hebben jullie andere goede tips voor oefeningen zonder gitaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben-i
Edgenumber schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:58:
Ik ben op dit moment lekker mijn eerste stapjes aan het maken en met een beetje geluk komt er in september een plekje vrij bij een docent.

Nu is mijn linker hand natuurlijk zo stijf als een hark. Dus ik doe braaf rek en strek oefeningen. Daar wil ik tijdens de vakantie mee door gaan. Ik kan alleen niet mijn gitaar meenemen. Nu zat ik te denken, waarschijnlijk als een overijverige noob, om een cheap ass ukulele te kopen om door te kunnen met linkerhand oefeningen.

Nu begrijp ik wel dat een ukulele andere fret afstanden heeft en dat de hals natuurlijk anders is dan mijn gitaar. Maar door blijven gaan met flexibiliteitsoefeningen leek mij wel handig. Heeft zo iets volgens jullie zin of hebben jullie andere goede tips voor oefeningen zonder gitaar.
Misschien is dit een oplossing voor je, heb er zelf geen ervaring mee hoor: [url]https://www.bol.com/nl/nl/p/oefen-gitaarhals-gitaar-trainer-pocket-gitaar-gitaarstok-vinger-trainer/9300000007429416/[/url] (sorry is niet leverbaar)
Deze dan : https://www.snarenshop.nl/pocketstrings-6-6-fret-model.html

[ Voor 5% gewijzigd door Ben-i op 15-07-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Die was ik ook al op amazon tegen gekomen.

Naast dat er vele zijn die klagen dat je hem niet kan stemmen. <- echt sommige mensen 8)7

Maar er zijn er ook vele die klagen dat hij van ellende uit elkaar valt.

Het is ook een beetje een kosten baten afweging. Ik had eerst gedacht zelf wat te knutselen. Gewoon wat simpels, zolang ben ik nu ook niet weg. Maar toen zag ik bij bax voor 17 euro een ukulele. Voor 17 verwacht ik echt geen fatsoenlijk instrument, maar zolang ik strek en flexibiliteit kan oefenen is voldoende. Daar weegt zelf knutselen bijna niet tegenop. Heb ik ook nog echte tegendruk van snaren.

Dus hoe welkom je suggestie ook is. Ik denk niet dat de pocketstrings het gaat worden.

Correctie. Had ik wat meer de tijd gehad had ik de gok wel via aliexpress gewaagd.
https://m.nl.aliexpress.c...8a-48d3-9fcf-fc41d92678ba

[ Voor 24% gewijzigd door Edgenumber op 15-07-2022 20:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Een ukulele is sowieso leuk om te hebben, dus altijd ja op die vraag :P Verder zou ik me vooral niet te druk maken over serieus oefenen op vakantie. Beetje 's avonds pingelen op je nieuwe uke, prima. maar als het bevalt speel je de komende decennia lang gitaar. Die paar weken vakantie ga je echt niet missen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56

Tarin

Just plain weird.

@Edgenumber Ukeleles zijn leuk, dus daar +1, maar het loont wel om ze even uit te proberen.
We hebben hier een sopraan van ABS (ja, plastic ja, maar dat ding klinkt dikke prima en is leuk om mee te slepen (en kinderen op te laten beginnen)) maar die is wel erg klein vind ik, ik heb er een tenor bij gekocht omdat dat fijner speelt, en zelfs die (rechts) is nog een stuk kleiner dan een halve gitaar (links):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ84H7iT6vQoGjD4zegy7mwAxAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mXPzRj7jkHOg0WXFGsZGJNb8.png?f=user_large

En de grepen zijn wel best anders, dus neem in ieder geval een akkoordenschemaatje mee.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
@Wormaap Daar heb je gelijk in. * Edgenumber = overijverige beginner :)

@Tarin dank voor de tips

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wormaap
Tarin schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:59:
En de grepen zijn wel best anders, dus neem in ieder geval een akkoordenschemaatje mee.
Daarvoor heb ik deze standaard bij m'n uke zitten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov9NHqWg0MyyZKpLbOIWVnbTgFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9mhTmHyHnaDwWhxX3TZmQU2G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

Effe een vraagje voor de zelfbouwers:
Ben met een ontwerp bezig voor een multiscale explorer, 6 snaren normale afstanden
De brug heb ik inmiddels gevonden (ABM 3210b x6) dus losse stukjes per snaar.
Maar ik zit met de elementen: het moet H-H worden, maar 'slanted' elementen (poolstaafjes) zijn zo godsgruwelijk duur en lastig te configureren ook.

Nu kan ik ook gewone humbuckers recht- dus 90° op de hartlijn zetten, maar daarmee gaat het effect van de fanned-fret een beetje verloren, schuin is mooier.

Nu dacht ik om een rail-humbucker voor 7 of 8 snaren (voor de extra lengte) schuin te zetten, maar ik kan niet helemaal beoordelen of dit gaat werken?

Iemand een idee?
Zelf wikkelen van slanted elementen zou een volgende optie kunnen zijn, maar dat lijkt me voor nu nog wat te complex

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
De datum voor de theorie ‘inhaalsessie’ is 27 juli geworden. Laat even wat weten als je mee wil doen en nog niet in de DM-groep zit :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moechy
Zo ik heb wat pedaaltjes bij elkaar.
Het is te zeggen, eentje via 2dehands afgehaald omdat het heel goedkoop was en vlakbij. De mojomojo overdrive van Tc Electronic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV_Mmdym5nNODV_b99lF3eGA5Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CdbKH8MLSK7X3X0j25ErwuD.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog 2 pedaaltje (tone city fuxx fuzz, tc electronic dark matter distortion) , kabels, extra gitaarkabel en voeding besteld via thomann 😁
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-10 10:51

pinda powerrr

Slow down...

MojoMojo is een leuke, niet duur, maar goed scheurgeluid!

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

pinda powerrr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:42:
En zou je dat op zijn Spaans uitspreken: mocho - mocho?

Of beter op zijn Austin Powers: Moojoooh-moojoooh (...baby,. Yeah )

🤡

[ Voor 3% gewijzigd door JAMF op 18-07-2022 20:34 ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

JAMF schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:32:
[...]

Of beter op zijn Austin Powers: Moojoooh-moojoooh (,baby)

🤡
Muchos Mojo!!! *O*

edit: @Moechy Mojo is nog mooier :Y

[ Voor 7% gewijzigd door pinda powerrr op 18-07-2022 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqoBnfFD_mHKyOaakvQWWLZe3LE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uvtg84Iz9GqsI6rHws3f8DQC.jpg?f=user_large
🤣

YouTube: The good kind of spam: Spamp+ micro amp quick demo

Ik zou deze wel willen hebben. Perfect oefenampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
pinda powerrr schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:42:
Ben nog aan het wachten op mijn bestelling zodat ik hem kan aansluiten.

Ken je zelf het pedaal?
Knoppen wijzen zichzelf uit natuurlijk maar wat doet dat voice-knopje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Moechy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:30:
[...]

Ben nog aan het wachten op mijn bestelling zodat ik hem kan aansluiten.

Ken je zelf het pedaal?
Knoppen wijzen zichzelf uit natuurlijk maar wat doet dat voice-knopje?
Ja dat kent hij, @pinda powerrr heeft die van mij eens getest. :+

Voice is een soort complete EQ, volgens mij was het een soort ‘scooped mids’ aan/uit-schakelaar.

Ik heb hem hier op vakantie niet bij me om het weer eens te proberen… :+

Maar als de beste reviewer het je niet uit kan leggen, waarom zou ik het dan proberen. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
JAMF schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:32:
[...]

Of beter op zijn Austin Powers: Moojoooh-moojoooh (...baby,. Yeah )

🤡
OF:

Afbeeldingslocatie: https://static.wikia.nocookie.net/powerpuff/images/c/c9/Mojo_jojo_aparincia2.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moechy
Pedaaltjes zijn binnen. Wat is die fuxx fuzz een schattig pedaaltje 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFqGJlYmYi6K3ejPJOqnc5zuOG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3XYcCcIogR482OOoJRdLEv0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71XxlKOF6ZGoqq4Sx1XlOdLJXyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmHQFbcsOVmW8Annjuwk0lOC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xNikobellicx
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-10 12:21
hoi ik ben vrij nieuw met gitaar spelen doe het nu 4 maanden en wil een amp kopen voor mij acoustic gitaar.Omdat ik wat chorus effect en reverb wel mooi vindt klinken.Heeft iemand tips voor het kopen van een amp tot 500 euro en waar ik op moet letten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anie
xNikobellicx schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:03:
hoi ik ben vrij nieuw met gitaar spelen doe het nu 4 maanden en wil een amp kopen voor mij acoustic gitaar.Omdat ik wat chorus effect en reverb wel mooi vindt klinken.Heeft iemand tips voor het kopen van een amp tot 500 euro en waar ik op moet letten ?
Leuk! Lekker experimenteren!

Ik heb een boss singer live gehad en een Roland AC 60. Ook voor wat effecten en het was leuk dat ik er een looper pedal voor kon zetten. Inmiddels geen akoestische gitaar meer die over de versterker kan maar heb de Roland nog wel ergens staan... Denk ik.. Mooi klusje om morgen uit te zoeken :)

De Roland is een model dat al jaren meegaat, weinig poespas en echt een degelijk geluid voor niet al te veel geld. Denk dat je die 2e hands voor rond de 300 wel kan oppikken.
De boss was typisch een wat moderne amp, iets meer features maar aan het eind van de dag bracht het me niet heel veel meer.

Volgens mij is het merk Aer net weer een stapje erboven. Wellicht is daar ook een leuk instapmodel 2e hands van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
xNikobellicx schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:03:
Voor €50 mag je mijn akoestische versterker overnemen… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
anie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:43:
[...]

Volgens mij is het merk Aer net weer een stapje erboven. Wellicht is daar ook een leuk instapmodel 2e hands van te vinden.
+1 voor Aer, erg mooi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Als beginner ben ik hier de boel een beetje aan het doorlezen. En zo doende kwam ik op de tabs uit de openingspost. Nu realiseer ik me dat dit een post is uit 2016 en dat dit een eeuwigheid is op het internet. Ik zal denk ik ook een van de weinigen zijn die dit door lees omdat de rest hier denk ik de wegen wel weet te bewandelen.

Maar voor nieuwkomers is het misschien handig om de openingspost te editen?

Ik wil niet zeiken, maar juist bijdragen wat er wel of niet meer werkt aan de opgegeven links.

De rede waarom ik hier op kom. Google stuurt me vrij vlug naar ultimate guitar. Die hebben een gratis deel en een betaald deel. Is het aan te raden om een abbo op het betaalde deel te nemen? Ik lees her en der dat user submitted tabs erg kunnen variëren in kwaliteit. Zijn de tabs achter de betaal muur daar de moeite waard ten opzichte van de user submitted met een hoge review score?

Doet het
Ultimate Guitar

All Guitar Tabs

Verkeerd adres?
Mxtabs <- Ik kom reddit posts tegen van 8 jaar geleden waarin gebruikers elkaar vragen wie zich Mxtabs nog herinnerd. Ik word door gelinked naar https://www.songsterr.com

Doet het niet?
Het kan aan mij liggen, of ze doe het niet meer. Is het een idee om de openingspost te editen?

OLGA - The On-Line Guitar Archive <- gesloten.

Harmony Central <- nog wel online geen tabs meer?

Guitar Tabs <- uit de lucht

Tabsrus <- uit de lucht

Tabster <- als ik de link open kom ik op heel wat anders uit. Dave Koerner, marketer.

Taborama <- uit de lucht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moechy
Wat tabs betreft is Ultimate Guitar wel een goeie.
Neem vooral de versies met veel sterren. Ik zeg niet dat deze steeds 100% correct zijn maar ze komen toch wel over het algemeen dicht in de buurt.

Songsterr is ook een goeie, daar heb je de tabs in midi format. Heb je gelijk de andere instrumenten en het tempo.
Dit kan je ook downloaden op UG (guitarpro) en dan eventueel op je eigen pc openen met het programma Tuxguitar.

Let wel: de meeste tabs zijn open source, dwz dat iedereen ze kan maken dus vandaar dat sommige kloppen en sommige niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 19:55
Ik kom hier regelmatig: https://www.guitaretab.com/
Soms prima tabs, soms moet je ff verder gaan zoeken. ;)

apollo13

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Als ik ergens een tab voor wil opzoeken ga ik tegenwoordig meestal als eerste naar YouTube. Lekker luxe de tab die meeloopt met het nummer, en vaak zelfs sectie-breakdowns enzo. Het is natuurlijk belangrijk om als gitarist je oren te trainen en niet overal metéén een tab voor op te zoeken zonder zelf een poging gedaan te hebben. Maar video tabs zijn wel heerlijk luxe wanneer ik dat wel doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
Een, denk ik, niet zo'n beginners vraag door een beginner. Waarschijnlijk ook iets met klok en klepel. Maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen tot ik in september gitaarlessen krijg.

Ik ben nu naar Marty aan het kijken hoe hij de intro voor Under the bridge speelt.

En ik probeer wat hij doet te rijmen met wat er in de tabs en akoorden staat op verschillende websites.

Volgens de diverse websites en akkoorden draait de intro om D en F#.

F# weet ik in zijn video te herkennen en komt overeen met de tabs en wat er boven het akkoorden schema staat.

Echter de D staat er bij alle akkoorden schema's die ik op internet kan vinden dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMo9kine5X96XmhK11o4cahoCmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bK7dCsQMpWEBCorXQMKpUuGi.jpg?f=user_large

Alleen dat is niet de positie waarin het akkoord word gespeeld, het word in deze positie gespeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACMyhWMK_qwUXYCUr7gyF2NnXz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zKNIXyl611k0gyPpN0fvmY4K.jpg?f=user_large

Nu komt het.
Waarom word er bij dit nummer dan toch op vele sites bij de akkoorden het "standaard" plaatje van het D akkoord weergegeven?
Is dit gebruikelijk?
En is dit gebruikelijk in die zin dat het voor sites een soort luiheid is of is dit gebruikelijk in die zin van dat iemand met ervaring gewoon weet/hoort welke van de varianten je moet gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Edgenumber schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:17:
Een, denk ik, niet zo'n beginners vraag door een beginner. Waarschijnlijk ook iets met klok en klepel. Maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen tot ik in september gitaarlessen krijg.

Ik ben nu naar Marty aan het kijken hoe hij de intro voor Under the bridge speelt.

[YouTube: Red Hot Chili Peppers Under The Bridge INTRO Guitar Lesson + Tutorial]

En ik probeer wat hij doet te rijmen met wat er in de tabs en akoorden staat op verschillende websites.

Volgens de diverse websites en akkoorden draait de intro om D en F#.

F# weet ik in zijn video te herkennen en komt overeen met de tabs en wat er boven het akkoorden schema staat.

Echter de D staat er bij alle akkoorden schema's die ik op internet kan vinden dit.
[Afbeelding]

Alleen dat is niet de positie waarin het akkoord word gespeeld, het word in deze positie gespeeld.
[Afbeelding]

Nu komt het.
Waarom word er bij dit nummer dan toch op vele sites bij de akkoorden het "standaard" plaatje van het D akkoord weergegeven?
Is dit gebruikelijk?
En is dit gebruikelijk in die zin dat het voor sites een soort luiheid is of is dit gebruikelijk in die zin van dat iemand met ervaring gewoon weet/hoort welke van de varianten je moet gebruiken?
Dit is deels het verschil tussen een tab en een akkoordenschema. Je kan het nummer ook als kampvuur-akoestische versie spelen, en dan zijn de 'standaard' open akkoorden prima. Of misschien ben je jazzgitarist in de dop en wil je er je eigen interpretatie aan geven. Als er alleen een akkoordenschema uitgeschreven wordt, dan is er een goede kans dat degene die dat doet niet eens grepen noteert, en dat de grepen die je op een site ziet gewoon automatisch toegevoegd worden.
Als je het nummer noot voor noot wil spelen, dan zijn de grepen natuurlijk wel van belang, dus in een tab of een walkthrough video zou ik dat wel verwachten.

Wat een vreselijk diagram trouwens. Dat iemand op die manier noteert als je rond fret 7 speelt ofzo, vooruit. Maar dit was echt veel duidelijker geweest op deze manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFx9LzcoKrkoS_fvDol5iu8q9eg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wxJuoJFReGm0q8iklQDlh8P7.png?f=user_large

Maakt ook meteen de relatie met het open D-akkoord heel helder :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 31-07-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Bij Ultimate Guitar kan je meestal kiezen uit verschillende soorten van hetzelfde akkoord.
Je kan dit doen door op op de pijltjes naast het akkoord te drukken, dan krijg je variaties van bv het D-akkkoord.
Zo kan je bij het F-akkoord ook een iets simpelere versie spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lllustrious
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
In die andere manier om het akkoord te spelen kun je misschien de open C herkennen, vingers 2, 3 en 4. Één hele toon hoger dan de C is de D, dus een D akkoord spelen kan ook door de open C 2 frets hoger te spelen. Je ziet ook dat de basis van het akkoord hetzelfde is maar de bas noot op een andere plek gespeeld wordt. Waarom een versie spelen of het ander? Klank voorkeur of vinger posities. Zo zou je de derde vinger kunnen laten staan als je wisselt naar F# (als je het speelt met de duim over de hals ipv barré). Sommigen zeggen dat je het fret voor fret na moet kunnen spelen, anderen zeggen als het goed klinkt is het ook goed. Zoek een video op over het ‘caged’ systeem en er gaat weer een kleine wereld voor je open!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgenumber
Dank voor de antwoorden.

Ik leer elke dag wat bij :)

@Wormaap heldere uitleg :)

@Moechy Ik denk dat het heel lang had geduurd voor mij was opgevallen dat je op die site door de akkoorden kan scrollen. Ik ben echt zo'n persoon die kan rond dwalen zonder the obvious te vinden.

Voor al in RPG's. Waarom gaat die deur niet open. 5 levels later, lockpicking skill omhoog. Nog niet. Potverd. En dan kom ik er achter dat in het kastje naast de deur de sleutel voor de deur lag. 8)7

@lllustrious Ja nu je het zegt. Maar dit is wel een stuk theorie wat nog zeker niet vanzelf gaat en ik nog een weg te gaan heb voor ik het kan onthouden en het natuurlijk komt. En caged systeem was ik als term wel al tegen gekomen en ga ik zeker opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik zal het maar eerlijk zeggen, ondertussen meerdere gitaren geprobeerd maar niets is tot nu wat het moet zijn.

Getest:

Squier affinity telecaster: Slechte QC, zeer scherpe frets. Tevens miste ik een goede armrest (belly cutout zat er wel op).
Yamaha Pacifica 112V: Hoge tonen hebben een nare klank, kan ik niet goed naar luisteren. Bouwkwaliteit top, maar wel QC foutjes (tone knob zat niet recht op de pod en draaide als een dop die niet goed op een fles zat (ene kant hoger dan de andere kant). Ook voelde de achterkant van de gitaar ruw en splinterig aan, dat had ik niet verwacht van een Yamaha.
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC slecht
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 2: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC nog slechter dan vorige exemplaar
Harley Benton Fusion-III HSS B-stock sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg maar eventueel te fixen met een amp modeler als een Nux MP-3 Mighty Plug Pro , QC slecht maar was ook B-stock

Nog te testen

Harley Benton Fusion-III HSS nieuw: Prijs: 310 euro, pickups lijken muddy en niet stratty, en dat vind ik minder. Design spreekt me aan met blauwe body en roasted maple neck en stainless steel volume en toonknoppen. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/art...ii-hss-roasted-sp-test/2/
Sire Larry Carlton S7 HSS: Prijs: 450 euro, pickups top en de rest lijkt ook geweldig te zijn, ook design spreekt me aan maar iets minder dan de Fusion. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/sire-larry-carlton-s7-fm-test/

Eventueel nog te testen

Ibanez AZ Essentials AZES40-BK: Prijs: 329 euro. Lijkt goede bouwkwaliteit te zijn en goede toon, maar design vind ik niet aantrekkelijk. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/ibanez-azes40-test/

Status

Tot nu toe had ik het beste gevoel van de gitaren die ik gevoeld en kort bespeeld had (ik kan alleen "happy birthday op de B-string spelen) had ik bij een Harley Benton Fusion-III maar die was B-stock, ik ga dus de nieuwe bestellen bij Thomann en kijken hoe die is.
Eventueel een Sire S7 bestellen, maar die is wel alweer flink duurder dan de Harley Benton...

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 03-08-2022 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:44
Frozen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:30:
Ik zal het maar eerlijk zeggen, ondertussen meerdere gitaren geprobeerd maar niets is tot nu wat het moet zijn.

Getest:

Squier affinity telecaster: Slechte QC, zeer scherpe frets. Tevens miste ik een goede armrest (belly cutout zat er wel op).
Yamaha Pacifica 112V: Hoge tonen hebben een nare klank, kan ik niet goed naar luisteren. Bouwkwaliteit top, maar wel QC foutje (tone knob zat niet recht op de pod en draaide als een dop die niet goed op een fles zat (ene kant hoger dan de andere kant).
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC slecht
Harley Benton Fusion-III HSH nieuw sample 2: Klank te muddy en niet stratty genoeg, QC nog slechter dan vorige exemplaar
Harley Benton Fusion-III HSS B-stock sample 1: Klank te muddy en niet stratty genoeg maar eventueel te fixen met een amp modeler als een Nux MP-3 Mighty Plug Pro , QC slecht maar was ook B-stock

Nog te testen

Harley Benton Fusion-III HSS nieuw: Prijs: 310 euro, pickups lijken muddy en niet stratty, en dat vind ik minder. Design spreekt me aan met blauwe body en roasted maple neck en stainless steel volume en toonknoppen. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/art...ii-hss-roasted-sp-test/2/
Sire Larry Carlton S7 HSS: Prijs: 450 euro, pickups top en de rest lijkt ook geweldig te zijn, ook design spreekt me aan maar iets minder dan de Fusion. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/sire-larry-carlton-s7-fm-test/

Eventueel nog te testen

Ibanez AZ Essentials AZES40-BK: Prijs: 329 euro. Lijkt goede bouwkwaliteit te zijn en goede toon, maar design vind ik niet aantrekkelijk. Hier kan je luisteren: https://www.bonedo.de/artikel/ibanez-azes40-test/

Status

Tot nu toe had ik het beste gevoel van de gitaren die ik gevoeld en kort bespeeld had (ik kan alleen "happy birthday op de B-string spelen) had ik bij een Harley Benton Fusion-III maar die was B-stock, ik ga dus de nieuwe bestellen bij Thomann en kijken hoe die is.
Eventueel een Sire S7 bestellen, maar die is wel alweer flink duurder dan de Harley Benton...
Jouw klacht over de telecaster is gewoon zoals dat ding ontworpen is. Genoeg mensen die daar wél van houden, jij bent meer een strat type.
En waarom toch weer een Harley Benton (waarom zou nummer 4 wél een goeie cq hebben?
Ik heb een Sire Marcus Miller bass gehad en wat je daar wel niet krijgt voor de prijs is absoluut ongelooflijk. Die S7 schijnt ook een topper te zijn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
OK.

Ik ben terug van vakantie, en vrij uitgerust, en zo.

Maar jouw post 'triggert' mij desondanks toch wel vrij duidelijk. Je raakt hier op een beetje een aparte manier de 'gevoelige snaar' - pun intended.

Laat ik hier even heel kort over zijn, nadat meerdere anderen (waaronder zeker ook @KnoxNL, en ook @Wormaap, en ik zou willen zeggen, en vele anderen...) je tot nu toe op een aantal dingen - jouw werkwijze, jouw keuzes, jouw toch wel in het oog springende kennelijke eigenwijsheid - hebben gewezen, lijkt het niet echt jouw ding te zijn om iets met onze adviezen te doen.

Deze kwalificatie ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqKvhPChcxpRmRqb3vP--pIZRys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yb7nRnYiGWOnVy7CGC7tNqOs.png?f=user_large

...zul je hier niet echt verder onderstrepen.

Waarom doe je niets met de adviezen? En waarom kom je hier anderen dan wel ongevraagd, maar ook vrijwel compleet ongeïnformeerd, van 'advies' voorzien?

Ik kan me er weinig meer bij voorstellen, eigenlijk.

Wanneer je als complete leek hier anderen komt vertellen wat jouw ervaringen zijn (die 'wij' hier vrij accuraat hebben kunnen voorspellen, puur op eigen ervaringen), terwijl die vaak mijlenver van die van anderen afstaan, dan kun je de 'reviews' in feite beter achterwege laten.

Ik spreek helemaal voor mezelf, maar de meerwaarde ervan is hier in elk geval op zijn zachtst gezegd, vrij gering. Wat wil je er nou mee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ramzzz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:53:
OK.

Ik ben terug van vakantie, en vrij uitgerust, en zo.

Maar jouw post 'triggert' mij desondanks toch wel vrij duidelijk. Je raakt hier op een beetje een aparte manier de 'gevoelige snaar' - pun intended.

Laat ik hier even heel kort over zijn, nadat meerdere anderen (waaronder zeker ook @KnoxNL, en ook @Wormaap, en ik zou willen zeggen, en vele anderen...) je tot nu toe op een aantal dingen - jouw werkwijze, jouw keuzes, jouw toch wel in het oog springende kennelijke eigenwijsheid - hebben gewezen, lijkt het niet echt jouw ding te zijn om iets met onze adviezen te doen.

Deze kwalificatie ...
[Afbeelding]

...zul je hier niet echt verder onderstrepen.

Waarom doe je niets met de adviezen? En waarom kom je hier anderen dan wel ongevraagd, maar ook vrijwel compleet ongeïnformeerd, van 'advies' voorzien?

Ik kan me er weinig meer bij voorstellen, eigenlijk.

Wanneer je als complete leek hier anderen komt vertellen wat jouw ervaringen zijn (die 'wij' hier vrij accuraat hebben kunnen voorspellen, puur op eigen ervaringen), terwijl die vaak mijlenver van die van anderen afstaan, dan kun je de 'reviews' in feite beter achterwege laten.

Ik spreek helemaal voor mezelf, maar de meerwaarde ervan is hier in elk geval op zijn zachtst gezegd, vrij gering. Wat wil je er nou mee bereiken?
Ik heb alle adviezen gelezen (meerdere keren zelfs), en ze worden heel erg gewaardeerd. Ondanks dat de adviezen elkaar op verschillende punten ook tegenspreken. Dus ik gaf hier alleen mijn ervaringen tot nu toe weer gedurende mijn zoektocht, niet gerelateerd aan een of andere post of om advies te geven/vragen. Ik wil dus alleen maar een statusupdate geven en onderstrepen dat de keuze voor een gitaar dusdanig persoonlijk is, dat het lastig is om iets te vinden wat bij je past. Ik ben, zoals ik in het verleden ook al aangegeven heb, vrij gevoelig voor kleine dingetjes. Dus zeker als je zo kieskeurig bent als ik, is de zoektocht lang...

Nothing more, nothing less.
offtopic:
Met alle respect, maar ik snap persoonlijk niet waarom je je hierom zo druk lijkt te maken en me probeert aan te vallen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 03-08-2022 14:12 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anie
Frozen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:30:
]
Tot nu toe had ik het beste gevoel van de gitaren die ik gevoeld en kort bespeeld had (ik kan alleen "happy birthday op de B-string spelen) had ik bij een Harley Benton Fusion-III maar die was B-stock,
Ok, misschien lees ik het niet helemaal goed.. Maar je bent gitaren aan het testen terwijl je alleen een paar noten in volgorde op de b string kan spelen?

Een beetje alsof je auto's beoordeelt zonder dat je een rijbewijs hebt.. "Zit wel/mooi niet in de lak en de stoelen passen goed bij mijn benen. Heb een klein stukje door de wijk gereden maar ik vind de gasrespons wat te direct".

Wil je gitaar leren spelen of reviews schrijven? Als het het eerste is, pak een willekeurige gitaar die je mooi vindt en ga lekker oefenen, laat je niet te veel afleiden door andere zaken.(zou ik ook meer moeten doen..) Vraag om tips en doe er wat mee. Koop over een tijdje als je beter weet wat je wil een andere gitaar mocht deze dan niet meer genoeg zijn.
Als je nog nooit een akkoord hebt gespeeld.. Dan weet je bijvoorbeeld ook niet welk hals profiel je lekker vindt, zowel niet hoog als laag op de hals trouwens.
Als het tweede jouw doel is, laat de gitaar community lekker met rust. De reviews, het delen van jouw ervaringen hebben te weinig toegevoegde waarde op dit moment.
En arme winkels die elke keer gitaren retour krijgen... En arme andere klanten die dat weer moeten compenseren :*)

Shut up and play >:) zoals we in de kroeg roepen

[ Voor 9% gewijzigd door anie op 03-08-2022 14:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Frozen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Ik heb alle adviezen gelezen (meerdere keren zelfs), en ze worden heel erg gewaardeerd. Ondanks dat de adviezen elkaar op verschillende punten ook tegenspreken. Dus ik gaf hier alleen mijn ervaringen tot nu toe weer gedurende mijn zoektocht, niet gerelateerd aan een of andere post of om advies te geven/vragen. Ik wil dus alleen maar een statusupdate geven en onderstrepen dat de keuze voor een gitaar dusdanig persoonlijk is, dat het lastig is om iets te vinden wat bij je past. Zeker als je zo kieskeurig bent als ik.

Je geeft zelf aan dat je niet meer kan spelen dan happy birthday op de B snaar. Dat geeft al een aardige implicatie van je niveau. De gitaren die je beoordeelt, hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden, zaken die je als geoefend gitarist juist kan waarderen in een andere gitaar.

Je zoekt iets in het absolute bodembudget en verwacht meer dan dat.
De Yamaha Pacifica staat gewoon aangeschreven als een meer dan prima instapper, een Squire zou ik mij ook niet al te druk om maken en de Sire gitaren zijn, zoals ook door anderen aangegeven, absoluut top voor het geld.

Als je meer ervaring hebt zie en voel je vanzelf andere zaken die er veel meer toe doen. Begin met iets goeds, dat zal je alleen maar stimuleren vaker te spelen en geeft je snel veel plezier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
offtopic:
@Frozen er is geen enkele sprake van ‘aanvallen’, ik snap niet niet zo goed waar je dat vandaan zou halen.

We leggen hier allemaal uit en te na uit wat en hoe, beweegredenen, achtergrondinformatie, etc., etc.

Doe alsjeblieft (eindelijk) iets met (al) onze inhoudelijke opmerkingen en adviezen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:57
Frozen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Frozen, je staat helemaal aan het begin van hopelijk een hele lange en vervullende hobby, die veel ups en downs kent in het leerproces.

Maar kies alsjeblieft gewoon een gitaar, ga op les en geniet van de reis.
De perfecte gitaar bestaat namelijk niet (onspeelbaar is wat anders), dus die ga je ook niet vinden
Een burst van 500k+ is ook niet perfect maar dat is tevens ook het mooie aan de hobby (GAS!).

Hoe verder je komt in het spelen/leren hoe meer je gaat zien dat je eigen wensen en voorkeuren hebt over geluid en speelbaarheid van de gitaar; hoge/lage actie etc.
De ervaringen die je nu deelt zijn over een half jaar niet meer relevant om verschillende redenen, dus de toegevoegde waarde is op dit moment niet heel hoog.

De ervaringen die je opdoet tijdens het leren zijn wel leuk om te delen, dus doe dat vooral! 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Linkser op 03-08-2022 16:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edgenumber
@Frozen zo te lezen ben je op zoek naar een strattie sound. En gezien de prijzen van de gitaren.

Waarvoor geen squier classic vibe strat?

Is iets meer dan sommige modellen die je benoem, maar ook een stuk goedkoper dan de sire lary clayton van 450.

Je had al een maand aan het oefenen kunnen zijn man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arquero
Dat oefenen is nu voor mij een soort therapie.
Het is al maanden echt bizar druk op m'n werk en er is echt niets lekkerderder dan 's-avonds ff heerllijk losgaan op de gitaar.
Was van de week bezig met nummers van Muse, Green Day en Metallica. Muziek hard, versterker hard en meespelen <3

Ik wordt alleen eigenlijk wel een beetje gek van het geluid uit mijn versterker; Blackstar HT5R Mk2 head plus Blackstar 112 cab en alles klinkt zo dof en muddy.
edit: ik gebruik clean channel icm TC Electronics Grand Magus distortion pedaal.

Nu lees ik veel over mensen die er een Celestion Vintage 30 in hebben gezet en er erg tevreden over zijn.
Heeft een van jullie ervaring met deze speaker?

[ Voor 6% gewijzigd door Arquero op 04-08-2022 09:13 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 98 Laatste