Het Grote Gitaartopic - deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:53
Frozen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Dankjewel! Ik kom er zojuist ook achter dat de uit "china" afkomstige squiers gewoon uit de "yako" fabriek komen in Taiwan. Van Taiwan heb ik persoonlijk een hogere pet op dan China.

Nou @Ramzzz en @Vinnocchio, ik ben zojuist naar Scheveningen gegaan en goed geholpen door Jan. Hij heeft een blauwe squier affinity tele bespeeld uit Indonesië en een lichte en een donkere uit China (Taiwan). Uiteindelijk vonden we beiden die uit Indonesië veel slechter klinken dan die uit Taiwan, dus ben ik voor de donkere uit Taiwan gegaan. Het was wel een exemplaar wat in de winkel hing, maar zou dat moeten uitmaken? Of had ik toch voor een nieuwe uit doos moeten gaan, de prijs was hetzelfde. Heb daarnaast een muurbeugel gekocht en kreeg een setje Dunlop plectrums gratis. Al met al goede service en de gitaar klinkt naar mijn mening precies naar wat ik op zoek was. Vind je dat ik met het “winkel model” ben afgezet of is dat normaal?
Winkel model is prima en gebruikelijk. Wat je later nog gaat leren als je het volhoudt en meer gitaren wilt, is dat elke net anders klinkt en voelt. Je koopt dus degene die je daadwerkelijk bespeeld hebt. :)

Al mijn gitaren hebben in de winkel aan de muur gehangen, van 400 - 5000+ euro ;)

Heb je nu alles? Dus naast de beugel en plectrum ook de mustang micro en een stemapparaat (die zit er niet op)? Setje reserve snaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 20:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

KnoxNL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Winkel model is prima en gebruikelijk. Wat je later nog gaat leren als je het volhoudt en meer gitaren wilt, is dat elke net anders klinkt en voelt. Je koopt dus degene die je daadwerkelijk bespeeld hebt. :)

Al mijn gitaren hebben in de winkel aan de muur gehangen, van 400 - 5000+ euro ;)

Heb je nu alles? Dus naast de beugel en plectrum ook de mustang micro en een stemapparaat (die zit er niet op)? Setje reserve snaren?
Sorry, was je vergeten te taggen! Ik heb het inderdaad in de winkel gehoord, dat er verschillen in zitten en ik vond deze het beste bij mijn stijl passen. Hij heeft qua geluid een beetje het heldere geluid van een strat, dus dat was top.

Ik heb de mustang micro (morgen binnen), stemapparaat was niet echt nodig want dat kon met de telefoon zeiden ze. Capo ga ik nu bestellen. Reserve snaren heb ik niet, ook geen snaarwinder. Ik heb ook geen idee welke snaren ik moet kopen voor bij mijn speelstijl. Ik durf het eigenlijk niet te vragen, maar zou je een suggestie hebben?

Op de website van Fender staat: "Nickel Plated Steel (.009-.042 Gauges)"

De medewerker van de winkel was ook verbaasd dat er zoveel verschil zat tussen een Taiwanees en een Indonees. :P We hebben wel gelachen samen, zo leerde ik hem ook nog eens wat.

[ Voor 10% gewijzigd door Frozen op 24-06-2022 20:03 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Frozen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:00:
[...]

Sorry, was je vergeten te taggen! Ik heb het inderdaad in de winkel gehoord, dat er verschillen in zitten en ik vond deze het beste bij mijn stijl passen. Hij heeft qua geluid een beetje het heldere geluid van een strat, dus dat was top.

Ik heb de mustang micro (morgen binnen), stemapparaat was niet echt nodig want dat kon met de telefoon zeiden ze. Capo ga ik nu bestellen. Reserve snaren heb ik niet, ook geen snaarwinder. Ik heb ook geen idee welke snaren ik moet kopen voor bij mijn speelstijl. Ik durf het eigenlijk niet te vragen, maar zou je een suggestie hebben?

Op de website van Fender staat: "Nickel Plated Steel (.009-.042 Gauges)"

De medewerker van de winkel was ook verbaasd dat er zoveel verschil zat tussen een Taiwanees en een Indonees. :P We hebben wel gelachen samen, zo leerde ik hem ook nog eens wat.
Gefeliciteerd met je aankoop! :*)

Capo heb je NIET nodig, niet bestellen. (Tenzij je nog 12 bent ofzo maar daar ga ik niet vanuit :+ )
Stemmen kan met de telefoon maar mijn Iphone 13 pakt het geluid van een elektrische zeer slecht op. Een simpele clip on is genoeg.

Snaren maakt niet veel uit, 09 is prima voor een beginner. D'Addario of Fender zelf zijn prima merken. Als je veel transipeert tijdens het spelen en wil dat je snaren lang mee gaan kan je een gecoate snaar overwegen zoals Elixr. Wel duurder maar gaat ook veel langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een capo op een elektrische gitaar is toch niet nodig? Eigenlijk nooit, toch? Of misschien als je geen akoestische hebt en toch iets wil spelen wat daar eigenlijk op moet?

Ik heb hem alleen op mijn akoestische in gebruik, in ieder geval :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als je als enige gitaar een elektrische hebt, dan is het nog steeds wel handig om een capo te hebben als je inderdaad akoestische nummers erop wil leren. En voor die 18 euro die een standaard Shubb kost is het ook weer geen kapitaal dat je weggooit.
Maar als je moet kiezen tussen extra snaren en een capo, dan laat die capo maar zitten inderdaad :+ Qua merk daarvoor maakt het allemaal niet heel veel uit. D'Addario, Fender, Ernie Ball, DR, allemaal prima, zolang de dikte (9-42) maar overeen komt. Anders moet je je gitaar opnieuw af (laten) stellen. Als je merkt dat je snaren heel snel oxideren, dan kun je inderdaad gecoate snaren overwegen. Maar daar zou ik niet meteen voor gaan als je nog geen idee hebt :)

Stemapparaatje zou ik wel doen. Zo'n clip-on kost geen drol, en is echt een heel stuk handiger dan je telefoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 24-06-2022 21:27 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:57
Het is (altijd maar zeker in het begin) belangrijk om met een goed gestemde gitaar te spelen.
Zo leer je sneller herkennen wanneer jij of je gitaar out of in-tune bent, zeker als je niet geboren bent met een perfect gehoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

KnoxNL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:18:
[...]

Gefeliciteerd met je aankoop! :*)

Capo heb je NIET nodig, niet bestellen. (Tenzij je nog 12 bent ofzo maar daar ga ik niet vanuit :+ )
Stemmen kan met de telefoon maar mijn Iphone 13 pakt het geluid van een elektrische zeer slecht op. Een simpele clip on is genoeg.

Snaren maakt niet veel uit, 09 is prima voor een beginner. D'Addario of Fender zelf zijn prima merken. Als je veel transipeert tijdens het spelen en wil dat je snaren lang mee gaan kan je een gecoate snaar overwegen zoals Elixr. Wel duurder maar gaat ook veel langer mee.
Dankjewel! Ik zag in de Fender leer-app dat je een capo soms moet gebruiken, maar misschien was dat overdreven, dat weet ik niet!

Bedankt, dan bestel ik deze tuner: https://www.bax-shop.nl/s...t-30-clip-on-stemapparaat
Voor de snaren zie ik een heel hoop elixirs: https://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=Elixr%2009

Op de achterkant staat dit: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hTprSvu.png

Dan neem ik aan dat ik gewoon voor de bright en smooth ga?

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 24-06-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:47
Wat hebben jullie tegen een capo? 😅
Ik gebruik hem af en toe wel eens. Om bv de gemakkelijkere versie van Hotel California te spelen etc

Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Ik heb niks tegen een capo, maar in het begin heb je die zeker niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Okee, nou omdat het maar een paar euro duurder was heb ik het maar meebesteld!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6CwX89Z.png

Morgen komt het binnen, dan kan ik eindelijk spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
KnoxNL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:50:
Ik heb niks tegen een capo, maar in het begin heb je die zeker niet nodig.
Leg is uit, veel beginnersliedjes zijn toch met capo? (Ok ok vooral akoestisch maar toch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

ZieMaar! schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:17:
Een capo op een elektrische gitaar is toch niet nodig? Eigenlijk nooit, toch? Of misschien als je geen akoestische hebt en toch iets wil spelen wat daar eigenlijk op moet?

Ik wil eigenlijk vooral het warme volle geluid van een akoestische gitaar en ben niet zo van ACDC achtige geluiden waarbij die gitaar "jankt". Hoewel een beetje indie rock mij wel leuk lijkt. Kortom: Pop, 80s, indie rock, beetje jazz/blues, maar GEEN metal of hardrock. Ik wil ook de buren niet irriteren (gipsmuurtje), dus ik heb al een mooie kleine amp gevonden om te gebruiken met een koptelefoon: een Mustang Micro:
:)
Dus ja, een elektrische die een beetje moet klinken als een akoestische omdat ik de buren niet wil irriteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Moechy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:11:
[...]

Leg is uit, veel beginnersliedjes zijn toch met capo? (Ok ok vooral akoestisch maar toch)
Ik ben als kleine jongen 8 jaar naar de lokale muziekschool gegaan, waar ik beginnersliedjes en klassikaal geschoold ben. Voornamelijk volgens de methode van Cees Hartog.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/g1L6znJjOgl/550x778.jpg

Daar komt echt geen capo aan te pas, vandaar dat ik het niet als een voorwaarde zie om gitaar te leren spelen.

Maar ik zie hierboven dat dat spul inderdaad geen drol kost en dan is er niets op tegen er 1 mee te bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 17:06
ZieMaar! schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:17:

*kuch* Hotel California ;)

Ik denk niet dat het zo zwart-wit is, capo's worden ook wel gebruikt op elektrische gitaren.
In combinatie met alternatieve tunings, of bv. meerdere gitaren die niet in elkaars weg willen zitten,...

[ Voor 42% gewijzigd door Kapoen op 25-06-2022 11:20 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Frozen schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 01:03:
[...]

[...]

:)
Dus ja, een elektrische die een beetje moet klinken als een akoestische omdat ik de buren niet wil irriteren.
Dan kan je hem zeker meebestellen (zoals je gedaan hebt). In principe kan je elk liedje ook wel zonder capo spelen, maar het is vaak leuker als het echt klinkt als de opname :). En die 8,70…:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik ben ondertussen begonnen met de gratis 7 dagen trial van Fender play: https://play.google.com/s...m.fender.play&hl=en&gl=US
Daarnaast heb ik het een en ander bekeken van Justin Guitar, wat overigens gratis is via zijn website/youtube kanaal.

Hebben jullie nog goede aanraders van apps? Ik zou het niet goed weten, maar ik vind 160 euro per jaar voor Fender toch wel een hoop geld...

Eerlijk is eerlijk, ik ben helemaal weg van de Mustang Micro ondanks dat het een hoop geld was. Koptelefoontje op, koppelen met bluetooth aan de Ipad, en hupsake: oefenen. Ik kan zelfs in de Bibliotheek nu gitaarspelen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Frozen op 26-06-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
Frozen schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:20:
Ik ben ondertussen begonnen met de gratis 7 dagen trial van Fender play: https://play.google.com/s...m.fender.play&hl=en&gl=US
Daarnaast heb ik het een en ander bekeken van Justin Guitar, wat overigens gratis is via zijn website/youtube kanaal.

Hebben jullie nog goede aanraders van apps? Ik zou het niet goed weten, maar ik vind 160 euro per jaar voor Fender toch wel een hoop geld...

Eerlijk is eerlijk, ik ben helemaal weg van de Mustang Micro ondanks dat het een hoop geld was. Koptelefoontje op, koppelen met bluetooth aan de Ipad, en hupsake: oefenen. Ik kan zelfs in de Bibliotheek nu gitaarspelen. :)
JustinGuitar is prima (ook de free version) maar het meeste ga je leren van spelen met andere/een leraar 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21

Ik heb JustinGuitar een paar weken geprobeerd. Maar uiteindelijk voor een docent/muziekleraar gekozen die zelf gitaar speelt (duh) en ook in bandjes speelt. Krijg feedback over mijn aanslag van akkoorden, houding, stand van de vingers/hand, ritme en tempo correcties, en ook snufjes theorie :)
Wat mij betreft wekelijks een half uur well-spent!!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anie
  • Laatst online: 06:10
Voor de mensen die er niet bij waren vandaag..

De tweakers guitar meet was vandaag in Enschede. Het was echt heel tof zeker een tip om de volgende keer ook aan te haken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ook ik ben voor een leraar gegaan. Ziet meer, geeft tips op maat en legt de lat hoger dan dat ik zelf doe voor ‘goed genoeg’. Wel ook gewoon justinguitar / Paul Davids lessen erbij, wat soms weer inspiratie voor lessen geeft.

Ik doe overigens 1 les per 2 weken, zodat ik ook ruimte heb voor zelf liedjes leren ed. De eerste maanden overigens wel 1 keer p/w. Ik les nu door tot de zomer en ga dan eens kijken wat ik daarna wil. Een basis staat er nu, waarmee ik ook zelf veel kan oefenen/leren. En misschien is een andere leraar ook wel goed. Daar ben ik allemaal nog niet uitl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Ik heb nog nooit les gevolgd eigenlijk.
Ik heb het geduld niet om bv alle lessen van justin af te handelen.
Meestal zoek ik een liedje op dat ik wil leren met een tutorial op youtube.
Vooral Marty Schwarz vind ik een leuke.

Bij mij gaat het wel veel trager en ik maak niet zoveel progressie als ik zou willen maar ach. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-10 22:04
ikzelf heb de eerste 6 jaar met rocksmith 2014 gedaan (ik speel nu 6 jaar :+ )
voor mijn gevoel een hele fijne leer methode, je kiest zelf de nummers uit die je wil spelen.
de moeilijkheid van het nummer bepaal je zelf(ish), je begint met de basis noten van het nummer en naarmate je dat beter doet maakt de game het automatisch moeilijker.

ook heb je veel Lessons waar ze technieken uitleggen en de Guitarcade waar je bepaalde technieken in game vorm kan oefenen maar ook chords en scales kan leren.

ik zou alsnog aanraden om naast een app/game er wel gitaarles bij te nemen, zo kan de leraar ook kijken wat er precies "fout" gaat bij het spelen en waar je meer op moet oefenen of je tips geven over bepaalde dingen.

Ik ben wel een beetje benieuwd naar wat voor een prachtig stukje snaarhout je hebt meegenomen van de gitaarboer.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Linkser schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:17:
[...]

JustinGuitar is prima (ook de free version) maar het meeste ga je leren van spelen met andere/een leraar 8)
NielsTn schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Ik heb JustinGuitar een paar weken geprobeerd. Maar uiteindelijk voor een docent/muziekleraar gekozen die zelf gitaar speelt (duh) en ook in bandjes speelt. Krijg feedback over mijn aanslag van akkoorden, houding, stand van de vingers/hand, ritme en tempo correcties, en ook snufjes theorie :)
Wat mij betreft wekelijks een half uur well-spent!!
ZieMaar! schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:12:
Ook ik ben voor een leraar gegaan. Ziet meer, geeft tips op maat en legt de lat hoger dan dat ik zelf doe voor ‘goed genoeg’. Wel ook gewoon justinguitar / Paul Davids lessen erbij, wat soms weer inspiratie voor lessen geeft.

Ik doe overigens 1 les per 2 weken, zodat ik ook ruimte heb voor zelf liedjes leren ed. De eerste maanden overigens wel 1 keer p/w. Ik les nu door tot de zomer en ga dan eens kijken wat ik daarna wil. Een basis staat er nu, waarmee ik ook zelf veel kan oefenen/leren. En misschien is een andere leraar ook wel goed. Daar ben ik allemaal nog niet uitl
Moechy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:01:
Ik heb nog nooit les gevolgd eigenlijk.
Ik heb het geduld niet om bv alle lessen van justin af te handelen.
Meestal zoek ik een liedje op dat ik wil leren met een tutorial op youtube.
Vooral Marty Schwarz vind ik een leuke.

Bij mij gaat het wel veel trager en ik maak niet zoveel progressie als ik zou willen maar ach. 😅
`

Bedankt! Dus jullie zeggen een combinatie van justin en een leraar. Probleem is alleen dat een gitaarleraar voor mij eigenlijk niet te betalen is, deze gitaar heb ik gekocht uit mijn "speciale" potje. :) Ben nog maar een student. Dus ik denk dat ik dan een combi ga doen van Justin en Youtube videos online. 10 Euro per maand kan er zegmaar wel vanaf voor online lessen, maar een leraar is wel buiten het budget helaas.
energydrank schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:11:
[...]

ikzelf heb de eerste 6 jaar met rocksmith 2014 gedaan (ik speel nu 6 jaar :+ )
voor mijn gevoel een hele fijne leer methode, je kiest zelf de nummers uit die je wil spelen.
de moeilijkheid van het nummer bepaal je zelf(ish), je begint met de basis noten van het nummer en naarmate je dat beter doet maakt de game het automatisch moeilijker.

ook heb je veel Lessons waar ze technieken uitleggen en de Guitarcade waar je bepaalde technieken in game vorm kan oefenen maar ook chords en scales kan leren.

ik zou alsnog aanraden om naast een app/game er wel gitaarles bij te nemen, zo kan de leraar ook kijken wat er precies "fout" gaat bij het spelen en waar je meer op moet oefenen of je tips geven over bepaalde dingen.

Ik ben wel een beetje benieuwd naar wat voor een prachtig stukje snaarhout je hebt meegenomen van de gitaarboer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1HPcsKI.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AOFBPZW.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UWREdEp.png
Deze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Frozen nette plank hoor! d:)b

Veel plezier ermee!

Ik les zelf (na zoveel jaar) nog altijd - in Delft, of all places.

Les levert zo veel meer op - naast al het zelf aankloten, word je gewoon met je neus op de (keiharde) feiten gedrukt, meestal dat je maar wat aan het aankloten bent.

Ik heb de laatste paar jaar zo veel bijgeleerd dat ik zelf nooit had kunnen uitzoeken - gebrek aan tijd, focus, etc.

Ongeveer €35 per les, klinkt als veel geld, maar ik ervaar het als een enorme boost voor mijn gitaarspel. Het geld dubbel en dwars waard.

Als je in Delft studeert, kun je - net als ik 30 jaar geleden deed bij het 'Muzisch Centrum' (inmiddels opgedoekt maar er wordt weer les gegeven) - aankloppen voor lessen, ze beginnen vast weer in september - dat kost niet de wereld (maar misschien is mijn geheugen wat selectief).

https://www.tudelft.nl/x/...ar-elektrisch-individueel

https://vak-delft.nl/cursus/elektrisch-gitaar/

[ Voor 88% gewijzigd door Ramzzz op 27-06-2022 07:56 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bateau
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 10:35
ZieMaar! schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:12:
Ook ik ben voor een leraar gegaan. Ziet meer, geeft tips op maat en legt de lat hoger dan dat ik zelf doe voor ‘goed genoeg’.

....
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Ik heb nu weer bijna 2 jaar elke 2 weken les en ga er duidelijk sneller mee vooruit. Ik word wat meer uitgedaagd en ik heb een deadline dus moet wel oefenen.

En ik leer vooral dingen die ik zelf nooit zou oppakken, bv Dm akkoord met pink pakken ipv ringvinger. Is in het begin even gedoe maar veel handiger bij het wisselen naar het volgende akkoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00
Mosterd na de maaltijd misschien voor @ZieMaar! @NielsTn @Frozen ; ik ben zelf helemaal weg van Yousician. Absoluut geen vervanging voor een leraar, maar wel heel erg leuk om te doen!

De Tweakers gitaarmeet is ook goed om te leren improviseren, maar die was net gisteren :D Houdt dit topic in de gaten voor de volgende keer. Was erg gaaf iedereen!

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Frozen schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:28:
[...]
Vind je dat ik met het “winkel model” ben afgezet of is dat normaal?
Ik denk juist dat dit (het geven van extra plectrums en een muurbeugel) precies is wat een goede gitaarwinkel/muziekwinkel bestaansrecht geeft. Dozenschuivers zijn er genoeg, maar het is juist dat extra stukje service en het gegeven dat je in een winkel e.e.a. kan uitproberen wat winkels zo leuk en fijn maken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Hier nog iemand die zich gisteren uitstekend heeft vermaakt! Ik heb voornamelijk achter de drums gezeten, maar dat was helemaal prima. Ik speel veel te weinig op een akoestische kit, dus als ik de kans heb vind ik dat helemaal leuk :9 Was tof om eens een paar gezichten bij namen/nicknames te zien en om te kwijlen over gear en samen te jammen!

Een ding dat ik gisteren best vaak hoorde bij het jammen was 'welke toonladder kan ik bij deze akkoorden spelen?' en vergelijkbare theorievragen. Nu is theorie toevallig een ding waar ik een ontzettende nerd in ben, en waar ik als je me niet tegenhoudt uren lang over door kan ratelen. Als er interesse is lijkt het me leuk om voor de mensen hier op het forum een kleine crash-course in 'theorie voor de gitarist' te doen. Denk aan een avondje op Zoom of Discord ofzo. In een uurtje of twee van 'wat is een toonladder en een akkoord?' naar 'oooh, is het zó simpel!?' Geschikt voor zowel totale beginners als mensen die wel toonladders en akkoorden kennen, maar de link niet altijd helemaal zien. Ofzo :P Er is natuurlijk een hele hoop online te vinden, maar interactief werkt toch altijd een heel stuk sneller/efficiënter :) Prijs is uiteraard helemaal gratiesj! Vooruit, de prijs is dat ik over een onderwerp dat ik fantastisch vind mag ratelen :P

Doe even een duimpje op deze post als je dit wat lijkt, dan maak ik binnenkort een DM-groep aan om te plannen hoe/wat/wanneer :)

Edit: Datum en tijd zijn geprikt, Donderdag 7 juli om 20:00 uur via Zoom. Aanmelden kan nog, dan voeg ik je gewoon toe aan de DM-groep. Voor degenen die dan niet kunnen gaan we nog een datum prikken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 28-06-2022 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Gitarist schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Ik denk juist dat dit (het geven van extra plectrums en een muurbeugel) precies is wat een goede gitaarwinkel/muziekwinkel bestaansrecht geeft. Dozenschuivers zijn er genoeg, maar het is juist dat extra stukje service en het gegeven dat je in een winkel e.e.a. kan uitproberen wat winkels zo leuk en fijn maken.
Muurbeugel heb ik zelf betaald hoor 😜

@Wormaap ik doe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00
Geweldig idee @Wormaap Ik doe mee :)

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

.

[ Voor 98% gewijzigd door Frozen op 27-06-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wormaap schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:04:
Hier nog iemand die zich gisteren uitstekend heeft vermaakt! Ik heb voornamelijk achter de drums gezeten, maar dat was helemaal prima. Ik speel veel te weinig op een akoestische kit, dus als ik de kans heb vind ik dat helemaal leuk :9 Was tof om eens een paar gezichten bij namen/nicknames te zien en om te kwijlen over gear en samen te jammen!

Een ding dat ik gisteren best vaak hoorde bij het jammen was 'welke toonladder kan ik bij deze akkoorden spelen?' en vergelijkbare theorievragen. Nu is theorie toevallig een ding waar ik een ontzettende nerd in ben, en waar ik als je me niet tegenhoudt uren lang over door kan ratelen. Als er interesse is lijkt het me leuk om voor de mensen hier op het forum een kleine crash-course in 'theorie voor de gitarist' te doen. Denk aan een avondje op Zoom of Discord ofzo. In een uurtje of twee van 'wat is een toonladder en een akkoord?' naar 'oooh, is het zó simpel!?' Geschikt voor zowel totale beginners als mensen die wel toonladders en akkoorden kennen, maar de link niet altijd helemaal zien. Ofzo :P Er is natuurlijk een hele hoop online te vinden, maar interactief werkt toch altijd een heel stuk sneller/efficiënter :) Prijs is uiteraard helemaal gratiesj! Vooruit, de prijs is dat ik over een onderwerp dat ik fantastisch vind mag ratelen :P

Doe even een duimpje op deze post als je dit wat lijkt, dan maak ik binnenkort een DM-groep aan om te plannen hoe/wat/wanneer :)
Morgen?

J/k maar ik ben daar heel graag bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Wormaap Puik idee!

Gelijk maar opnemen en op Youtube zetten. Beato 2.0! :P

[ Voor 58% gewijzigd door Teleluvr op 27-06-2022 13:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Afgelopen zondag 26 juni was het eindelijk weer tijd voor de Tweakers GitaarMeet. We spraken af in een oefenruimte van Metropool Enschede en qua gear was er van alles te zien (en te horen vooral!)!

Doordat het best wel een uitdaging is om zo veel mogelijk mensen op een bepaalde datum in de toekomst samen te laten komen, leek het ons een leuk en handig idee om meteen door te pakken en te starten met de voorbereidingen voor de

Tweakers Gitaarmeet 2022 - the sequel!

We proberen te mikken op een zondagmiddag (of zaterdag) in november 2022. Uiteraard indien er genoeg aanmeldingen zijn en indien de omstandigheden dat toelaten.
Wat gaan we doen en wat wordt er van je verwacht?
Voor hen die nog nooit op een meet zijn geweest: het belangrijkste doel is gewoon om er een gezellige middag van te maken. De meeste mensen nemen wat gear mee (gitaren, bassen, pedaaltjes, amps, mag allemaal ook enkelvoud zijn uiteraard ;-)) en er wordt wat gejamd en gekletst. Het is niet verplicht om ál je gear mee te nemen (mag uiteraard wel). En ook hoef je je niet bezwaard te voelen als bij jou de hobby nog niet zo uit de hand is gelopen als bij mij ;)

Iedereen is welkom! Uiteraard zijn bassisten, mandolinisten, ukelelelespelers e.d. ook van harte welkom!
*De vorige keer waren er alleen heren. Supergezellig natuurlijk, maar uiteraard zijn ook mensen van andere geslachten van harte welkom!
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

We spreken af op een nader te bepalen datum op een nader te bepalen plek (meer hierover verderop in deze post).
Het moet gaan om een locatie die goed bereikbaar is voor de meesten, dus het liefst enigszins centraal in het land. Maar als er een toplocatie is in een uithoek de meesten ook niet zo'n groot probleem.

Wel moet het vrij ruim zijn en moet er (heerlijke) herrie gemaakt mogen worden. Het liefst is er ook een drumstel en een PA aanwezig. En elektriciteit is ook wel fijn :+

De afgelopen keren werd de meet georganiseerd in een oefenruimte in Rotterdam en de laatste keer in Metropool Enschede.
Één grote(re) ruimte is heel leuk, maar het zou ook misschien leuk zijn om naast de "hoofd"ruimte ook een of twee kleinere jamhokken/praatruimtes te hebben.
Datum
Ik denk dat een weekenddag het handigste is. Misschien een zaterdag/zondag in november?
Wie doet er mee?
"Let me know in the comments below of stuur me een DM"
Wat kost da?
Het is niet waarschijnlijk dat we kosteloos een ruimte kunnen vinden. Daarom lijkt het me wel zo eerlijk als we de kosten die we moeten maken met z'n allen delen.
Aangezien we nog niks geboekt hebben is het nog niet duidelijk wat de kosten zijn.

Maar... hoe meer mensen meedoen, hoe lager de kosten per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

@Wormaap Heb jij de macht om de link in de "Let op" onder dit topic te laten verwijzen naar mijn bovenstaande post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bateau
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 10:35
Gitarist schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:57:
....
Wie doet er mee?
"Let me know in the comments below of stuur me een DM"
...
Lijkt me heel leuk :) Als het een beetje centraal in NL is probeer ik erbij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Nice, @Bateau! Ik heb je een DM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Gitarist schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:58:
@Wormaap Heb jij de macht om de link in de "Let op" onder dit topic te laten verwijzen naar mijn bovenstaande post?
Niet zelf, gezien ik in deze hoek van het forum geen mod ben. Maar ik heb een TR aangemaakt zodat een van de lokale mods het kan aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Wormaap schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Niet zelf, gezien ik in deze hoek van het forum geen mod ben. Maar ik heb een TR aangemaakt zodat een van de lokale mods het kan aanpassen :)
Had ik ook al gedaan, maar een mod heeft het topic report als "afgehandeld" gemarkeerd zonder dat er iets is veranderd voor zover ik zie... :')
(zeker iemand uit het BOFH topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-10 17:46

Ardana

Mens

Gitarist schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Had ik ook al gedaan, maar een mod heeft het topic report als "afgehandeld" gemarkeerd zonder dat er iets is veranderd voor zover ik zie... :')
(zeker iemand uit het BOFH topic)
Aangepast nav de TR van Wormaap, maar je hebt geen TR ingediend. Staan niet bij 'afgehandelde' TR's bij dit topic ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Thanks @Ardana! Heel vreemd, ik heb er toch echt een aangemaakt, hele tekst getypt en al en daarna zelfs het uitroeptekentje (oid) gezien. Maar toen ik later keek was alles weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-10 16:31
Wormaap schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:04:
Leuk initiatief! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Bateau schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Lijkt me heel leuk :) Als het een beetje centraal in NL is probeer ik erbij te zijn.
Ik blijf erbij, alles in Nederland is centraal in Nederland.... }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik kom er maar eerlijk voor uit, ik denk dat ik een beginnersfout heb gemaakt. Ondanks vele uren op youtube te hebben geluisterd naar verschillende strats and teles, en op verschillende platformen om informatie te hebben gevraagd, denk ik dat een stratocaster me beter ligt. Don't get me wrong, de telecaster is echt prachtig qua uiterlijk met die roestvrijstalen knobs, gelakte headstock, en het geluid is ook prima. Echter vind ik het geluid te agressief voor mijn smaak en vind ik mijn arm er niet lekker op liggen. Ik heb een Squier affinity strat van 2 jaar oud (vorige versie, made in indonesia) gekocht via marktplaats met speaker, tas en stand voor 110 euro om te testen. :)

Dus ik denk dat ik ze beiden misschien ga verkopen, die 110 euro krijg ik wel terug voor alleen die Affinity strat ;) Daar kan hij dan wel ineens even geld voor vrijmaken. Vervolgens ga ik denk ik dan toch een nieuwe strat kopen...

[ Voor 27% gewijzigd door Frozen op 28-06-2022 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Frozen schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:44:
Ik kom er maar eerlijk voor uit, ik denk dat ik een beginnersfout heb gemaakt. Ondanks vele uren op youtube te hebben geluisterd naar verschillende strats and teles, en op verschillende platformen om informatie te hebben gevraagd, denk ik dat een stratocaster me beter ligt. Don't get me wrong, de telecaster is echt prachtig qua uiterlijk met die roestvrijstalen knobs, gelakte headstock, en het geluid is ook prima. Echter vind ik het geluid te agressief voor mijn smaak en vind ik mijn arm er niet lekker op liggen.
Als'ie je echt niet ligt, en dan vooral als je gitaar je niet motiveert om te spelen, dan zou ik terug gaan naar de winkel en kijken of je'm mag ruilen voor iets dat je meer aanspreekt.

Dat gezegd hebbende zit een aggressieve klank meer in je spel dan in je gitaar. Ik kan mijn Strat laten schreeuwen als een metalgitaar, en mijn 8-snaars ragbeest mellow als een jazzkist bespelen. Natuurlijk zijn bepaalde gitaren geschikter voor bepaalde zaken, maar een Strat en een Tele liggen niet zó ver uit elkaar dat je dat met je spel niet gaat kunnen oplossen.

Maar, mijn eerste punt nog eens herhalend, je gitaar moet je motiveren om te spelen, en als jouw instrument dat niet doet, dan hop, weg met dat ding :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
Ik kom er maar eerlijk voor uit, ik denk dat ik een beginnersfout heb gemaakt. Ondanks vele uren op youtube te hebben geluisterd naar verschillende strats and teles, en op verschillende platformen om informatie te hebben gevraagd, denk ik dat een stratocaster me beter ligt. Don't get me wrong, de telecaster is echt prachtig qua uiterlijk met die roestvrijstalen knobs, gelakte headstock, en het geluid is ook prima. Echter vind ik het geluid te agressief voor mijn smaak en vind ik mijn arm er niet lekker op liggen.
Dat van je arm is even wennen, het gaat nooit zo comfortabel worden als een Strat, maar qua ergonomie zijn er ook ergere gitaren.

Qua sound: het gaat niet dag en nacht verschillen tussen Strat en Tele. Single coils blijven single coils en die klinken fel (met name in de brugpositie). Probeer eens je hals pickup te selecteren en/of je tone-knob wat dichter te draaien. Ook de versterker settings kunnen meespelen.

Misschien had een Strat je beter gepast, maar het is een zoektocht. Je koopt een betaalbare variant om het te leren en om te ontdekken wat het beste bij je past. Daar ben je nu al een stapje verder in. Ik ben na 20 jaar nog steeds op zoek ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-10 08:55
Je kunt altijd bij de winkel informeren of je hem kunt ruilen voor een ander model, zeker aangezien je toch al een showmodel hebt genomen. Ik zie wel dat je gebruik maakt van een koptelefoon versterker. Betekent dat dat je ook met koptelefoon speelt? Mijn eigen ervaring met die hoofdtelefoon dingen is dat ik ze vaak erg schel of zelfs blikkerig kunnen klinken. Weet niet of dat is wat je bedoelt met agressief?

Geef het misschien ook wat tijd. Het is je eerste gitaar en je moet feitelijk nog leren spelen. Daar hoort denk ik ook het ontdekken van de dynamiek van je spel, gitaar, de elementen en versterker bij. Al die elementen maken je sound en zeker niet alleen de gitaar zelf. Dat laatste willen de meeste gitaristen, inclusief ikzelf, overigens graag wel denken, want dan kun je de aankoop van een nieuwe gitaar rechtvaardigen, maar daar moet je je nu nog niet te veel mee inlaten denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Ik kom er maar eerlijk voor uit, ik denk dat ik een beginnersfout heb gemaakt. Ondanks vele uren op youtube te hebben geluisterd naar verschillende strats and teles, en op verschillende platformen om informatie te hebben gevraagd, denk ik dat een stratocaster me beter ligt. Don't get me wrong, de telecaster is echt prachtig qua uiterlijk met die roestvrijstalen knobs, gelakte headstock, en het geluid is ook prima. Echter vind ik het geluid te agressief voor mijn smaak en vind ik mijn arm er niet lekker op liggen. Ik heb een Squier affinity strat van 2 jaar oud (vorige versie, made in indonesia) gekocht via marktplaats met speaker, tas en stand voor 110 euro om te testen. :)

Dus ik denk dat ik ze beiden misschien ga verkopen, die 110 euro krijg ik wel terug voor alleen die Affinity strat ;) Daar kan hij dan wel ineens even geld voor vrijmaken. Vervolgens ga ik denk ik dan toch een nieuwe strat kopen...
Ik denk dat er meer in de Tele zit dan je denkt, en dat je er misschien wat te snel op 'afknapt'.

Met een Tele kun je echt heel veel, en een range van 'ambient' tot en met stevige rock, met er tussenin nog o.a. jazz, latin en country / folk - vrijwel alles kan met dat ding.

Luister eens hiernaar.

Of dit:

Een doodeenvoudige Tele zonder opsmuk, direct in een (goede) versterker - meer niet.

En natuurlijk dit:

(ja dat is een Hohner 'Prinz', maar het is in essentie ook een simpele Telecaster)

Onthoud dus ook dat het geluid van je elektrische gitaar heel erg van je versterker afhangt.

Maar goed, als je het al zeker weet, ga gerust je gang.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 28-06-2022 16:14 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ramzzz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Ik denk dat er meer inde Tele zit dan je denkt, en dat je er misschien wat te snel op 'afknapt'.

Met een Tele kun je echt heel veel, en een range van ambient tot en met stevige rock, met er tussenin nog o.a. jazz, latin en country / folk.

Luister eens hiernaar.

[YouTube: Julian Lage - "Nocturne" (Live In Los Angeles)]

Of dit:

[YouTube: Jeff Buckley - Hallelujah (Official Video)]

Een doodeenvoudige Tele zonder opsmuk, direct in een (goede) versterker - meer niet.

Onthoud dus ook dat het geluid van je elektrische gitaar heel erg van je versterker afhangt.

Maar goed, als je het al zeker weet, ga gerust je gang.
Misschien wel, maar aan de andere kant zit ik veel op de bank om te oefenen met die tele en dan komt elke keer die kabel/amp plugin op de bank. Ook lligt mijn arm er heel erg onnatuurlijk vanwege het gebrek aan armrest. Maar ik speel met headphones en met versterker. :)

Ik dacht qua spelen meer aan dit:

Dus tja, ben nog aan het nadenken...
Wormaap schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Als'ie je echt niet ligt, en dan vooral als je gitaar je niet motiveert om te spelen, dan zou ik terug gaan naar de winkel en kijken of je'm mag ruilen voor iets dat je meer aanspreekt.

Dat gezegd hebbende zit een aggressieve klank meer in je spel dan in je gitaar. Ik kan mijn Strat laten schreeuwen als een metalgitaar, en mijn 8-snaars ragbeest mellow als een jazzkist bespelen. Natuurlijk zijn bepaalde gitaren geschikter voor bepaalde zaken, maar een Strat en een Tele liggen niet zó ver uit elkaar dat je dat met je spel niet gaat kunnen oplossen.

Maar, mijn eerste punt nog eens herhalend, je gitaar moet je motiveren om te spelen, en als jouw instrument dat niet doet, dan hop, weg met dat ding :P
Duidelijk.
Mj2sL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Dat van je arm is even wennen, het gaat nooit zo comfortabel worden als een Strat, maar qua ergonomie zijn er ook ergere gitaren.

Qua sound: het gaat niet dag en nacht verschillen tussen Strat en Tele. Single coils blijven single coils en die klinken fel (met name in de brugpositie). Probeer eens je hals pickup te selecteren en/of je tone-knob wat dichter te draaien. Ook de versterker settings kunnen meespelen.

Misschien had een Strat je beter gepast, maar het is een zoektocht. Je koopt een betaalbare variant om het te leren en om te ontdekken wat het beste bij je past. Daar ben je nu al een stapje verder in. Ik ben na 20 jaar nog steeds op zoek ;-)
True, er zijn ook wel ergere gitaren denk ik hoor. Maar ik ben best wel een luxepoes, vroeger al met kleding waar dan een stikseltje in zat. Dan vond ik het niet lekker zitten en deed ik het nooit meer aan. Ook elke keer dat tikken tegen de bank van dat ding, omdat die kabel natuurlijk uit z'n kont komt...

Ik ga nog wel eens die hals pickup selecteren, die overigens enorm bright is bij mijn exemplaar.
Wouterkaas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Je kunt altijd bij de winkel informeren of je hem kunt ruilen voor een ander model, zeker aangezien je toch al een showmodel hebt genomen. Ik zie wel dat je gebruik maakt van een koptelefoon versterker. Betekent dat dat je ook met koptelefoon speelt? Mijn eigen ervaring met die hoofdtelefoon dingen is dat ik ze vaak erg schel of zelfs blikkerig kunnen klinken. Weet niet of dat is wat je bedoelt met agressief?

Geef het misschien ook wat tijd. Het is je eerste gitaar en je moet feitelijk nog leren spelen. Daar hoort denk ik ook het ontdekken van de dynamiek van je spel, gitaar, de elementen en versterker bij. Al die elementen maken je sound en zeker niet alleen de gitaar zelf. Dat laatste willen de meeste gitaristen, inclusief ikzelf, overigens graag wel denken, want dan kun je de aankoop van een nieuwe gitaar rechtvaardigen, maar daar moet je je nu nog niet te veel mee inlaten denk ik :+
Ik weet niet of ze iets hebben wat mij interesseert. Ik zal eens op de website kijken. Er staat wel op de website dat "verkocht" is "verkocht" dus ze nemen niet terug. Snap ik ook wel, maar misschien is inruilen dan een optie ofzo. Ik heb geen idee, ik heb mijn oog wel laten vallen op een bepaalde strat: https://www.bax-shop.nl/e...-burst-elektrische-gitaar Maar daar ga ik dan die knoppen zilverkleurig op maken, want ik vind dat glanzende staal wel mooier van een tele.

[ Voor 56% gewijzigd door Frozen op 28-06-2022 16:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anie
Ik ben ook meer een Strat man maar ik zou me er nu niet te druk om maken.
Als je door een Strat meer uren gaat oefenen.. Dan zeker kijken of je iets om kunt ruilen.

Qua tone, als je alleen speelt klinkt een wat meer bassige toon wat beter/comfortabeler. Probeer de hals pickup, draai de volume knop net een beetje van vol af, de tone knop ook net een beetje terug en dan op je versterker instellingen de rest doen. Denk dat je dan niks tekort komt!

De zoektocht naar gear blijft (als je er enigszins gevoelig voor bent) altijd doorgaan. Maar als ik meer tijd in mijn spel had gestoken ipv in mijn collectie had ik nu enigszins kunnen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
anie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:33:
De zoektocht naar gear blijft (als je er enigszins gevoelig voor bent) altijd doorgaan. Maar als ik meer tijd in mijn spel had gestoken ipv in mijn collectie had ik nu enigszins kunnen spelen.
QFT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:07

MsD

Een Tele is wel een schoolvoorbeeld van veelzijdigheid. Als je die fel of hard vind klinken moet je minder hard harken. Want ja, dan gaan ze wel.
Maar een strat ook. Of een SG. Of les Paul.

Leren spelen en dat op een gitaar die goed is moet je doel zijn. En als je dan over een half jaartje ofzo wat meer indrukken hebt opgedaan ga je eens in een winkel een stuk of 10 gitaren voelen.
En die Tele kan je altijd nog wel kwijt. Misschien met een beetje verlies maar dat is de tijd die je eraan hebt besteedt.

Ga eerst rustig zitten en oefenen. En een goede houding aanleren. Wil niet teveel belerend overkomen, maar een goede stoel is behoorlijk veel fijner dan een bank. En dan de gitaar op de goede knie, met een krukje onder je voet. Zo leer je het, en dat is niet voor niets.

Eerst lekker oefenen, dan de GAS erop 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
MsD schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:22:
Een Tele is wel een schoolvoorbeeld van veelzijdigheid. Als je die fel of hard vind klinken moet je minder hard harken. Want ja, dan gaan ze wel.

Leren spelen en dat op een gitaar die goed is moet je doel zijn. En als je dan over een half jaartje ofzo wat meer indrukken hebt opgedaan ga je eens in een winkel een stuk of 10 gitaren voelen.
En die Tele kan je altijd nog wel kwijt. Misschien met een beetje verlies maar dat is de tijd die je eraan hebt besteedt.

Ga eerst rustig zitten en oefenen. En een goede houding aanleren. Wil niet teveel belerend overkomen, maar een goede stoel is behoorlijk veel fijner dan een bank. En dan de gitaar op de goede knie, met een krukje onder je voet. Zo leer je het, en dat is niet voor niets.

Mijn €010 had ik al gegeven. QFT. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

MsD schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:22:

Punt is duidelijk, ik wil ook geen 2000 euro eraan uitgeven. Echter:
De audio jack verliest soms verbinding bij lichte aanraking naar de onderkant. Ik ga eens kijken of het aan de kabel ligt, hieronder alvast een video. Edit: als ik de kabel omdraai heb ik hetzelfde.

Een aantal frets zijn scherp:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zxqu3k0.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x2w9TQl.png

En ik vind het oncomfortabel geen armsteun te hebben. Daarnaast is het op de bank lastig met die kabel die in de weg zit.

Denken jullie dat bovenstaande een gevalletje garantie is, of nah?

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 28-06-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD

MsD

Daar zit duidelijk een gevalletje quality control skipped op.

Frets die zo zijn vind ik niet fijn. Eigenlijk hoor je dat niet zo mee te krijgen.
Die jack kan gewoon een losgedraaid dingetje zijn.

Maar als jij er niet tevreden mee bent moet je terug. Dat is simpel. Ik speel er niet op.

Mocht je in de markt voor een mintgroene strat zijn. Er staat nu eentje op MP. 225 euro. Spitfire mk2. Van London city.
Speel je werkelijk elke fender tot 750 euro zielig in een hoekje weg. Bijzonder gave dingen dit.
En de kleur is natuurlijk allesbehalve aggresief 😉

Ik zou eens een babbeltje met je giraarshop houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

Ook alleen maar omdat ie die kleur heeft 😋

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Ik zou 'm bijna zelf kopen. Ben alleen niet zo'n stratman.

Die kleur is wel tof 😀

Maar ik heb de vs-1 gehad, de goedkope broer van deze, en die vergeleken met een echte mim. En dus verkocht aan de eigenaar van die mim. Die echt echt echt heel goed was.
En later bij een kennis de mk2 even bepriegeld. En ik weet zeker dat als ik ooit van m'n leven een strat koop, het deze is. Wonderlijk.... Misschien dat een echte us strat beter is. Maar dan ook direct 1000 € duurder. Tja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Heb dit ding (HSS) bij een ander met tas en Fender Frontman 15G op de kop getikt voor 110 euro, maar dan met zwarte scratchplate. Maar denk dat ik hem ga verkopen, en dat geld gebruik om het verlies van de telecaster mee op te vangen, als Max Guitars niets wilt doen. foto1 foto2

Vervolgens ga ik dan een nieuwe kopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Frozen op 29-06-2022 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
MsD schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:21:
[...]

Ook alleen maar omdat ie die kleur heeft 😋
Nou nee, deze ziet er goed uit in meerdere opzichten.
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Ik zou 'm bijna zelf kopen. Ben alleen niet zo'n stratman.

Die kleur is wel tof 😀

Maar ik heb de vs-1 gehad, de goedkope broer van deze, en die vergeleken met een echte mim. En dus verkocht aan de eigenaar van die mim. Die echt echt echt heel goed was.
En later bij een kennis de mk2 even bepriegeld. En ik weet zeker dat als ik ooit van m'n leven een strat koop, het deze is. Wonderlijk.... Misschien dat een echte us strat beter is. Maar dan ook direct 1000 € duurder. Tja....
Ik ken de QC van dit merk niet, maar wellicht vergelijkbaar met Squier.

Dan wordt het toch bespelen en vergelijken.

Maar dat hoeft niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Frozen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:55:
[...]

Heb dit ding (HSS) bij een ander met tas en Fender Frontman 15G op de kop getikt voor 110 euro, maar dan met zwarte scratchplate. Maar denk dat ik hem ga verkopen, en dat geld gebruik om het verlies van de telecaster mee op te vangen, als Max Guitars niets wilt doen. foto1 foto2

Vervolgens ga ik dan een nieuwe kopen.
Ben zojuist bij Max Guitars in scheveningen geweest. Duurde lang voordat ze "sorry" zeiden, maar wilden het probleem zeker wel verhelpen. Ik vond het vreemd dat ze mij de gitaar zonder setup meegaven en zonder de frets te inspecteren op scherpte etc, terwijl die medewerker de gitaar 5 minuten lang heeft bespeeld in de winkel. Dan had dat hem toch moeten opvallen? Wat blijkt, ik had hem dus net zo goed, of misschien wel beter bij Bax kunnen kopen. Dan kon ik hem terugsturen als het mij niet beviel. De reparateur vond het schandalig dat ik, als beginner, zo'n ding heb meegekregen die gewoon eenvoudigweg geen goede "aftercare" had gehad. De eerste keer gitaar kopen hoort volgens hem speciaal te zijn, en als dat op deze manier wordt verpest dan zorgt dat er niet voor dat je ineens meer zin krijgt in gitaar spelen. Ik ga de gitaar op marktplaats zetten, want ik heb er geen gevoel meer bij. Dat weten ze ook, maar ze wilden hem niet terugnemen of terugkopen (met een bepaalde reductie van waarde).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
Frozen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:59:
[...]

Ben zojuist bij Max Guitars in scheveningen geweest. Duurde lang voordat ze "sorry" zeiden, maar wilden het probleem zeker wel verhelpen. Ik vond het vreemd dat ze mij de gitaar zonder setup meegaven en zonder de frets te inspecteren op scherpte etc, terwijl die medewerker de gitaar 5 minuten lang heeft bespeeld in de winkel. Dan had dat hem toch moeten opvallen? Wat blijkt, ik had hem dus net zo goed, of misschien wel beter bij Bax kunnen kopen. Dan kon ik hem terugsturen als het mij niet beviel. De reparateur vond het schandalig dat ik, als beginner, zo'n ding heb meegekregen die gewoon eenvoudigweg geen goede "aftercare" had gehad. De eerste keer gitaar kopen hoort volgens hem speciaal te zijn, en als dat op deze manier wordt verpest dan zorgt dat er niet voor dat je ineens meer zin krijgt in gitaar spelen. Ik ga de gitaar op marktplaats zetten, want ik heb er geen gevoel meer bij. Dat weten ze ook, maar ze wilden hem niet terugnemen of terugkopen (met een bepaalde reductie van waarde).
Die reparateur snapt het ten minste!

Dat gezegd hebbende, volgens mij spelen er bij jou een paar dingen:
- de gitaar had enkele issues die opgelost moeten worden (te scherpe fretrandjes, kraakje op de input)
- je hebt vrij hoge verwachtingen in verhouding met je budget

Als ik jou was zou ik het even uithouden met die tweedehands Strat en als je eenmaal weet dat je het een leuke hobby vindt, investeren in een wat duurdere Strat (Fender bijv, tweedehands vanaf een euro of 400-500).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-10 14:42

Zorro

Z

Ik zou zeggen als het financieel geen probleem is: Houd de Tele en de Strat voorlopig allebei. En ga uitvogelen wat het best bevalt. Op marktplaats zetten kan dan altijd nog. En die kabel bij de tele: regel er eentje met een 90 graden plug. Heb je dat probleem als je zit ook niet meer.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moechy
Ja als je er geen klik mee hebt dan gaat het nooit werken, hoe goed die ook afgesteld is.
Mijn eerste gitaar was een Bc Rich Warlock, god wat een pleurisding was dat.
Wel met winst verkocht en daarna mijn Ibanez Sa-stratje gekocht die ik nog steeds heb.
Ondertussen ook een Epi Les Paul erbij.
Telecaster of SG staan uiteraard ook nog op het lijstje om ooit te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Zoals bij elk verhaal, zal ook hier een andere kant aan zitten - maar 'bloody obvious ' - bepaald geen goede eerste indruk.

Anderen zweren bij deze zaak.

Ik denk dat het misschien wel de ervaring van een 'eerste gitaar' kopen is die je niet bij Max moet doen - totaal overweldigd over het aanbod, en niet weten waar te beginnen - en dan ook nog één van de goedkoopste in het assortiment willen. Achteraf kijk je de koe in de kont. }:O

Mijn eerste indrukken van veel zaken zijn ook niet helemaal van een leien dakje gegaan, zoals wanneer ik in mijn eentje bijv. bij Rock Palace en Feedback binnen stapte in het verleden. Word je soms nog net niet weggekeken.

In een zaak waar je vaker komt, werkt dat anders.

Toch heb ik ook ooit bij Peter Verspuy in Rotterdam-Zuid (tegenwoordig onderdeel van Bax) waar ik nooit eerder geweest was, een prima deal gescoord met een gitaarversterker, één waar ik gewoon pakweg een uur door heb kunnen spelen, en waar ik helemaal weg van was, mijn eerste 'echte' combo.

Ik heb 'm nog altijd (Blackstar HT5-R, inmiddels al jaren geleden geüpgrade met een Celestion Vintage 30 speaker) - en ik speel er nog dagelijks door.

Maar goed, terug naar Max Guitar - ga je er heen met een kenner, iemand met een verleden met gitaren, dan land je toch anders.

Suf, maar waar, denk ik. Je hebt aanspraak... de kenner spreekt een verkoper aan, start een gesprek, en langzaam komt het gesprek op jouw eerste gitaar. Dat begint heel anders, zul je wel begrijpen.

En persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik nog - ook niet bijv. met/voor één van mijn kinderen - ergens zo weg zou lopen met 'de verkeerde gitaar'. Ook niet wanneer die gitaar 'low budget' zou zijn.

Een valse start dus, misschien, maar wellicht wel een ervaring rijker voor een tweede poging.

Hier advies / 'second opinion' vragen, kan altijd, @Frozen.

By the way, deze Telecaster ('relic') ziet er qua 'fit & finish' al lichtjaren beter uit...

https://max.guitars/nl/eko-t-type-tero-relic-olympic-white

Ik denk dat de 'Classic Vibe' Squiers ook (veel) beter in elkaar steken dan de 'Affinity'-modellen.

Maar ja, budget... dat nekt je dan.

Of alsnog Marktplaats...

https://www.marktplaats.n...485419-allparts-tele-neck

https://www.marktplaats.n...08-seymour-duncan-pickups

https://www.marktplaats.n...lassic-vibe-50-telecaster

[ Voor 34% gewijzigd door Ramzzz op 29-06-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ramzzz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:26:
Zoals bij elk verhaal, zal ook hier een andere kant aan zitten - maar 'bloody obvious ' - bepaald geen goede eerste indruk.

Anderen zweren bij deze zaak.

Ik denk dat het misschien wel de ervaring van een 'eerste gitaar' kopen is die je niet bij Max moet doen - totaal overweldigd over het aanbod, en niet weten waar te beginnen - en dan ook nog één van de goedkoopste in het assortiment willen. Achteraf kijk je de koe in de kont. }:O

Mijn eerste indrukken van veel zaken zijn ook niet helemaal van een leien dakje gegaan, zoals wanneer ik in mijn eentje bijv. bij Rock Palace en Feedback binnen stapte in het verleden. Word je soms nog net niet weggekeken.

In een zaak waar je vaker komt, werkt dat anders.

Toch heb ik ook ooit bij Peter Verspuy in Rotterdam-Zuid (tegenwoordig onderdeel van Bax) waar ik nooit eerder geweest was, een prima deal gescoord met een gitaarversterker, één waar ik gewoon pakweg een uur door heb kunnen spelen, en waar ik helemaal weg van was, mijn eerste 'echte' combo.

Ik heb 'm nog altijd (Blackstar HT5-R, inmiddels al jaren geleden geüpgrade met een Celestion Vintage 30 speaker) - en ik speel er nog dagelijks door.

Maar goed, terug naar Max Guitar - ga je er heen met een kenner, iemand met een verleden met gitaren, dan land je toch anders.

Suf, maar waar, denk ik. Je hebt aanspraak... de kenner spreekt een verkoper aan, start een gesprek, en langzaam komt het gesprek op jouw eerste gitaar. Dat begint heel anders, zul je wel begrijpen.

En persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat ik nog - ook niet bijv. met/voor één van mijn kinderen - ergens zo weg zou lopen met 'de verkeerde gitaar'. Ook niet wanneer die gitaar 'low budget' zou zijn.

Een valse start dus, misschien, maar wellicht wel een ervaring rijker voor een tweede poging.

Hier advies / 'second opinion' vragen, kan altijd, @Frozen.

By the way, deze Telecaster ('relic') ziet er qua 'fit & finish' al lichtjaren beter uit...

https://max.guitars/nl/eko-t-type-tero-relic-olympic-white

Ik denk dat de 'Classic Vibe' Squiers ook (veel) beter in elkaar steken dan de 'Affinity'-modellen.

Maar ja, budget... dat nekt je dan.

Of alsnog Marktplaats...

https://www.marktplaats.n...485419-allparts-tele-neck

https://www.marktplaats.n...08-seymour-duncan-pickups

https://www.marktplaats.n...lassic-vibe-50-telecaster
Ja, die reparateur snapte goed hoe het werkte. Hij vond het ook echt naar dat ik deze ervaring had, want het is gewoon geen fijne start. Ik vroeg hem ook of de affinity strats beter afgewerkt zijn dan de teles en dat is inderdaad zo, omdat ze een andere hals hebben. De affinity strats die ik daar heb gevoeld, voelden wel goed aan en waren wel goed afgewerkt in de zin van de frets.

Je gaat naar mijn mening juist naar een speciaalzaak voor dat extra stukje service, voor dat extra beetje uitleg omdat je nieuw bent en niet goed weet waar je op moet letten. Je verwacht dan dat zij extra moeite doen om dingen vanuit jouw perspectief te bekijken.

Ik ga hem morgen ophalen of misschien (op wonderbaarlijke wijze) ruilen voor een affinity strat met bijbetaling. Anders ga ik een Yamaha 112VM kopen, online, en geef ik die een setup bij de winkel in Delft. Daar is tenminste zo goed als nooit wat mee aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:17
Volgens mij is dit ook wel een beetje de reden dat reguliere muziekwinkel het zo zwaar heeft. Ze kunnen qua prijs en aanbod niet op tegen dozenschuivers als Bax en Thomann en leveren in veel gevallen beperkte service, in ieder vaak niet beter of anders dan die dozenschuivers. Vaak wil je gewoon omruilen als iets niet naar wens of defect is. Koop je online heb je allerlei voordelen van consumentenbescherming. Koop je in de winkel niet. Persoonlijk heb ik niks met Max Guitars. Vooral heel duur en een beetje popi-jopi winkel. Erg jammer dat dit je eerste ervaring is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arquero
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-08 09:24
Ik sprak vorige week nog met mijn gitaarleraar hierover.
Een vriend van hem verkocht Blackstar versterkers, maar kon het niet meer volhouden vanwege de online markt. Hij heeft geprobeerd met o.a. service en informatie het verschil te maken, maar helaas.

En een paar weken geleden was ik bij Bax in Goes; stond eerst 5 minuten bij een balie te wachten totdat ik iemand zag van het personeel. Daarna ben ik bij de kassa gaan staan om te kijken of er dan iemand op me af zou komen, maar duurde me te lang dus ben maar pand uitgelopen.
Jammer, zo hoeft het niet. Zeker als dat je eerste ervaring is en dus echt wel behoefte hebt aan advies kan ik me voorstellen dat je teleurgesteld bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
Ik heb paar dagen geleden een vervolg gegeven aan mijn zoektocht naar een nieuwe gitaar.

Na twee Gibson SG’s en een Silver Sky SE te hebben geprobeerd, vroeg ik toch of ik die ES335 Figured Cherry mocht proberen. Natuurlijk mag dat meneer 🤓….

Ik ben verkocht.. nu moet ik een Gibson ES335.
Dit exemplaar was echt wel goed, alleen iets te licht van kleur en dus niet echt cherry red. Ik moet ook nog even wennen aan het feit dat je voor 3.5k een gitaar moet accepteren met een niet perfecte lak, bij de hals was het niet best.

Hetgeen wat me nog tegenhoud is; ik heb er niet veel geprobeerd en dan om de eerste de beste te kopen, dat voelt niet echt verstandig.

Hoe kijken de ervaren speler hier na? 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
Linkser schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:18:
Ik heb paar dagen geleden een vervolg gegeven aan mijn zoektocht naar een nieuwe gitaar.

Na twee Gibson SG’s en een Silver Sky SE te hebben geprobeerd, vroeg ik toch of ik die ES335 Figured Cherry mocht proberen. Natuurlijk mag dat meneer 🤓….

Dit exemplaar was echt wel goed, alleen iets te licht van kleur en dus niet echt cherry red. Ik moet ook nog even wennen aan het feit dat je voor 3.5k een gitaar moet accepteren met een niet perfecte lak, bij de hals was het niet best.

Hetgeen wat me nog tegenhoud is; ik heb er niet veel geprobeerd en dan om de eerste de beste te kopen, dat voelt niet echt verstandig.

Wil je een Gibson of wil je een ES335-achtige? Dat zijn twee verschillende zaken namelijk. Bij Gibson is het geaccepteerd dat de afwerking niet perfect is, maar het is wel een Gibson (met bijbehorende restwaarde en 'mojo'). Ik heb niet veel Gibson ervaring, maar inderdaad ook in winkels gezien dat op de afwerking van alles tot en met Custom Shop wel wat aan te merken viel. Wat dat betreft ben ik meer een PRS fan maar dat is een ander verhaal :)

Mocht je niet vast zitten aan Gibson, dan zijn er volgens mij ook hele goede opties van Eastman, Maybach, Heritage, of wat duurder Collings, etc. Maar, als je een Gibson wil zou ik daar voor gaan. Anders blijft het knagen. Ik wil al heel lang een Les Paul Custom maar heb het geld er niet voor (over). Dus maar gekozen voor een Edwards. Het doet wat het moet doen en het is een hele goede gitaar, maar ik wil nog steeds een Gibson LP Custom ooit :)

Wat vond je van de Silver Sky SE trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door Mj2sL op 01-07-2022 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:47

pinda powerrr

Slow down...

Als 335 clone zou ik ook de Sire H7 Larry Carlton proberen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar de reviews beloven veel!
Mocht ik nu in de markt zijn voor zo een, dan zou ik daar mijn pijlen op zetten (maar ik heb al een Epiphone Sheraton).

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:47:
Als 335 clone zou ik ook de Sire H7 Larry Carlton proberen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar de reviews beloven veel!
Mocht ik nu in de markt zijn voor zo een, dan zou ik daar mijn pijlen op zetten (maar ik heb al een Epiphone Sheraton).
Eens. Zelfs Larry Carlton speelt erop… 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 21-10 19:55
Linkser schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:18:

Eastman kan ik aanraden als je een 335 clone wilt. Zie de mijne: https://gathering.tweaker...message/61249636#61249636

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
Wat ik wel heel bijzonder vind, is dat Eastmans al bijna net zoveel kosten als een Gibson ES-335.

Daar kan mijn pet niet bij, vraag & aanbod of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
Ramzzz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:50:
Wat ik wel heel bijzonder vind, is dat Eastmans al bijna net zoveel kosten als een Gibson ES-335.

Daar kan mijn pet niet bij, vraag & aanbod of niet.
Die van mij zit rond de 1100-1200. Wat ik zie op het www zit de Gibson rond de 3000-3500, nogal een verschil.
Nee, ik heb geen aandelen bij Dijkman, maar sponsor graag mijn lokale shop. https://www.dijkmanmuziek.nl/eastman-t386rd/

@Mj2sL Snap nog steeds niet dat men "geen" probleem heeft met de matige afwerking van de Gibsons gitaren. Andere merken kunnen het wel en voor een lagere prijs. Is het alleen geaccepteerd omdat er Gibson op de headstock staat? Ik zelf zou Gibson dan de vinger geven en mijn geld ergens anders uitgeven.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
apollo13 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:01:
@Mj2sL Snap nog steeds niet dat men "geen" probleem heeft met de matige afwerking van de Gibsons gitaren. Andere merken kunnen het wel en voor een lagere prijs. Is het alleen geaccepteerd omdat er Gibson op de headstock staat? Ik zelf zou Gibson dan de vinger geven en mijn geld ergens anders uitgeven.
Ja, bijzonder eigenlijk. Zeker gezien de prijzen. Maar ik moet zeggen dat Fender er ook wat van kan in de prijscategorie tot 1000 euro. Zo heb ik vorig jaar een P bass gekocht die een truss rod heeft die off-center zit en hoewel het fretwerk erg netjes was, waren er binnen no-time scherpe randjes. Heeft me toch nog wat uurtjes met een vijl gekost. Ik krijg de indruk dat ze beknibbelen op het drogen van het hout. Nu is het een heerlijk instrument gelukkig.

Nu ben ik wel een pietje precies qua afwerking, inmiddels ook bereid om daar voor te betalen. Het frustrerende is alleen dat ik ook instrumenten van <400 euro heb gehad of bespeeld die echt heel netjes waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
Mj2sL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:27:
[...]

Wil je een Gibson of wil je een ES335-achtige? Dat zijn twee verschillende zaken namelijk. Bij Gibson is het geaccepteerd dat de afwerking niet perfect is, maar het is wel een Gibson (met bijbehorende restwaarde en 'mojo').
Ik ken mijzelf, als ik niet de Gibson neem ga ik daar uiteindelijk toch een keer aan twijfelen, dus beter nu die hele som in een keer aftikken.
Collings... ja dat is een andere bucketlist ding ben ik bang, ben geen blues lawyer :+
Wat vond je van de Silver Sky SE trouwens?
Beter dan al die Fender Player (Plus) series die heb ik geprobeerd,

Iemand hier ervaring met het zoeken naar (high end) Gibson spul, is het te doen om te wachten op dat perfecte exemplaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

Linkser schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Iemand hier ervaring met het zoeken naar (high end) Gibson spul, is het te doen om te wachten op dat perfecte exemplaar?
Ik zou echt de tweedehands markt in de gaten houden. Scheelt soms echt veel, maar er is ook een kans dat je op die manier een gitaar kan kopen die al helemaal gefixed is.

Ik ben op Facebook wel eens wat van die groepen aan het doornemen, '2ehandsgitaar/gitaren/gebruikte instrumenten' als dat soort groepsnamen, en soms komen daar pareltjes voorbij die echt goed zijn afgesteld en onderhouden, mischien wel een krasje her en der, maar dan wel voor de helft van het geld.

2e hands kan in dit soort gevallen wel eens goed uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Ik aas zo wat rond voor pedalen. (Ja in principe niet nodig met de boss katana maar toch)
Alleen heb ik tot hiertoe nog geeneen gekocht omdat ik eigenlijk ook niet goed weet wat voor eentje te kopen 🙈😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:47

pinda powerrr

Slow down...

Moechy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:59:
Ik aas zo wat rond voor pedalen. (Ja in principe niet nodig met de boss katana maar toch)
Alleen heb ik tot hiertoe nog geeneen gekocht omdat ik eigenlijk ook niet goed weet wat voor eentje te kopen 🙈😅
Daar hebben we een specialist voor in dit topic, alles wat je niet nodig hebt weet hij wel een pedaal voor :+

@Ramzzz kom er maar in!

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een multi effect pedaaltje niet wat dan? Ik heb inmiddels een GT1 (een een stofhappende FX100), maar dan heb je gelijk veeeeeel pedalen :).

Icm een katana ook, maar ik gebruik de looper en band trio ook veel, dan is dit veel handiger.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 01-07-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
@Frozen als je eerder in dit topic kijkt heb ik een squier classic vibe gekocht, maar die was ook niet perfect. Rond de 12e fret liep de hoge e namelijk aan.

Alleen speel ik lang genoeg en heb ik genoeg gitaren om dat te herkennen en heb ik simpelweg gezegd: Reserveer hem maar, stel hem maar af en als ik volgende week terug kom en hij goed is neem ik hem mee.

@Linkser Gibson heeft in mijn beperkte ervaring met het merk echt een QC probleem. In mijn zoektocht naar een akoustische gitaar eindigde ik bij een Gibson en een Taylor qua klank, maar de afwerking van de taylor was echt zoveel beter. De Gibson had ook lak issues, binding problemen, lijmresten 8)7 8)7

Dat was een model van 3500 euro. Uiteindelijk ben ik met de taylor naar huis gegaan. Die zat qua prijs nog wel een stuk hoger, maar boven de 2000 euro zijn bovengenoemde issues sowieso not done.

(en voordat er een hoop comments komen: Ja tuurlijk maakt Gibson OOK foutloze en prachtige producten, maar het gaat in het hoge segment imo vaker fout dan bij andere merken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 10:21
In combinatie met Katana heb ik hier een RC-10R looper en sinds deze week een Ernie Ball Volume Pedal (met geintegreerde tuner, weergave op touch sensitive display).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD

MsD

Huh? Wat voor geluid wil je maken? Dan loop je met dat idee even de gitaarwinkel in en stel je je vraag, koop je dat pedaal, en voeding, en kabeltjes en loop je weer naar huis.

Ik merk dat ik vaak naar de gitaarwinkel verwijs. En dat is serieus. Interactie met iemand die er in principe wat vanaf weet kan heel verhelderend zijn.

Als jij naar de gitaarwinkel gaat en verteld dat jij het geluid van Angus young zo tof Vind, zal die enthousiaste gitaarverkoper jou maar wat graag willen helpen dat te bereiken.

En ja, dat kost soms wat meer dan een uurtje internet, maar een hobby hoeft niet gratis. Toch?

Vraag gerust! Maar neem soms ook de stap even live interactie te ondernemen, is ook leuk!

(en dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor!)

Wat voor een pedaal wil je eigenlijk? Een eenvoudige overdrive? Een dikke distortion? De ultieme delay?

Er zijn er nogal wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
ZieMaar! schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:13:
[...]

Een multi effect pedaaltje niet wat dan? Ik heb inmiddels een GT1 (een een stofhappende FX100), maar dan heb je gelijk veeeeeel pedalen :).

Icm een katana ook, maar ik gebruik de looper en band trio ook veel, dan is dit veel handiger.
Multi effects worden me meestal te snel te verwarrend. Dat is oa ook de reden waarom ik de line6 wegdeed, daar had je zoveel opties dat je er eigenlijk nooit een goede sound uit kreeg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
MsD schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:50:
[...]

Huh? Wat voor geluid wil je maken? Dan loop je met dat idee even de gitaarwinkel in en stel je je vraag, koop je dat pedaal, en voeding, en kabeltjes en loop je weer naar huis.

Ik merk dat ik vaak naar de gitaarwinkel verwijs. En dat is serieus. Interactie met iemand die er in principe wat vanaf weet kan heel verhelderend zijn.

Als jij naar de gitaarwinkel gaat en verteld dat jij het geluid van Angus young zo tof Vind, zal die enthousiaste gitaarverkoper jou maar wat graag willen helpen dat te bereiken.

En ja, dat kost soms wat meer dan een uurtje internet, maar een hobby hoeft niet gratis. Toch?

Vraag gerust! Maar neem soms ook de stap even live interactie te ondernemen, is ook leuk!

(en dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor!)

Wat voor een pedaal wil je eigenlijk? Een eenvoudige overdrive? Een dikke distortion? De ultieme delay?

Er zijn er nogal wat....
Wel ik ben laatste tijd vooral Queens of the stone age aan het oefenen.
Ik kom in de buurt qua sound met enkel de katana maar toch net niet.
Maar zoals ik zei ik kijk rond maar weet ook niet wat ik precies zoek. Soms denk ik, hmm misschien moet ik dat maar eens kopen, gewoon om te proberen.
Een leuke fuzz of overdrive bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

KnoxNL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:25:
@Frozen als je eerder in dit topic kijkt heb ik een squier classic vibe gekocht, maar die was ook niet perfect. Rond de 12e fret liep de hoge e namelijk aan.

Alleen speel ik lang genoeg en heb ik genoeg gitaren om dat te herkennen en heb ik simpelweg gezegd: Reserveer hem maar, stel hem maar af en als ik volgende week terug kom en hij goed is neem ik hem mee.
[...]
Yup, dat is inderdaad het verschil in ervaring! Mijn ding staat momenteel op marktplaats.

Zelf twijfel ik nu tussen een:
Yamaha 112V https://www.thomann.de/in...acifica_112vmx_yns_rl.htm
of een Harley Benton Fusion III https://www.thomann.de/in...fusion_iii_hsh_eb_fbb.htm

Ik vind de Yamaha een wat "ielig" geluid hebben van zichzelf, als ik dat zo bekijk op youtube. De bouwkwaliteit lijkt daarentegen wel goed te zijn. De Yamaha heb ik ondertussen al naar een Bax-store laten sturen.

De Harley Benton lijkt een beter geluid te hebben, mooier design maar meer inconsistenties in afwerking. Retours zijn gelukkig met PayPal wel gratis naar Thomann

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Frozen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:31:
[...]

Yup, dat is inderdaad het verschil in ervaring! Mijn ding staat momenteel op marktplaats.

of een Harley Benton Fusion III https://www.thomann.de/in...fusion_iii_hsh_eb_fbb.htm

Ik vind de Yamaha een wat "ielig" geluid hebben van zichzelf, als ik dat zo bekijk op youtube. De bouwkwaliteit lijkt daarentegen wel goed te zijn. De Yamaha heb ik ondertussen al naar een Bax-store laten sturen.

De Harley Benton lijkt een beter geluid te hebben, mooier design maar meer inconsistenties in afwerking. Retours zijn gelukkig met PayPal wel gratis naar Thomann
Ik heb wel een mening, maar koop deze keer maar waar jij blij van wordt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
pinda powerrr schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Daar hebben we een specialist voor in dit topic, alles wat je niet nodig hebt weet hij wel een pedaal voor :+

@Ramzzz kom er maar in!
:+

Nou, laat That Pedal Show net 2 afleveringen gemaakt hebben over het hoe en wat van 'je eerste pedalen'...

Specifieke vragen, stel ze gerust! Mag ook in een DM.

Ik ga nu eerste effe tukken - na een avondje Queen in de Ziggo Dome. :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
@Moechy alstu

@Ramzzz was het iets? Brian wordt wel echt oud, en heb het idee strammer en minder goed helaas. Ik heb ze nog gezien in de tijd met Paul Rodgers, het blijft gaaf. Adam kan ontegenzeggenlijk zingen maar trekt mij minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
@Ramzzz @KnoxNL thx voor de vids! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moechy
Frozen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 23:31:
[...]

Just my 2 cents maar persoonlijk zou ik naar een strat kijken zonder tremelo/floyd rose bridge.
Snaren stemmen zonder locking tuners is een bitch en tenzij je echt actief wilt leren spelen met zo'n brug zit hij meer in de weg dan wat anders.

Das het enige nadeel op mijn ibanez strat, daar zit er ook zo eentje op en die heb ik achteraf vast gezet met een blokje hout achteraan ertussen zodat die nu functioneert als vaste brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online
KnoxNL schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:32:
@Moechy alstu

[YouTube: Sound Like Queens Of The Stone Age | BY Busting The Bank]

@Ramzzz was het iets? Brian wordt wel echt oud, en heb het idee strammer en minder goed helaas. Ik heb ze nog gezien in de tijd met Paul Rodgers, het blijft gaaf. Adam kan ontegenzeggenlijk zingen maar trekt mij minder. :)
Het was fantastisch - Brian May is nog steeds in topvorm, zowel op gitaar al op zang. Roger Taylor trouwens ook.

Love of my life ging ouderwets door merg en been… O+

En tja, als vocalist en performer is Adam Lambert gewoon uitstekend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anie
Linkser schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Ik ken mijzelf, als ik niet de Gibson neem ga ik daar uiteindelijk toch een keer aan twijfelen, dus beter nu die hele som in een keer aftikken.
Collings... ja dat is een andere bucketlist ding ben ik bang, ben geen blues lawyer :+

[...]

Beter dan al die Fender Player (Plus) series die heb ik geprobeerd,

Verstandig, als je Gibson in jouw hoofd hebt dan kun je er beter maar in 1x voor gaan.

Ja... Er is zeker verschil tussen de es 335's. Ik heb er meerdere gehad en ze kennen bijna allemaal een eigen karakter. Voor mij meer dan een moderne LP of strat.

Degene die ik het best vond klinken was de minst mooie.. Door GAS voor een andere heb ik die verkocht.
Was een eind zeros exemplaar, rood satin waarbij de satin op plaatsen alweer helemaal glad was en hij meer roze was dan rood. Alsof hij elke dag in de zon had gelegen.
Daar zaten 57 classics in, die gaven echt een mooi warm en krachtig geluid.

De exemplaren daarna hadden voornamelijk burst buckers en gladde toppen (ook gevlamd). Die waren veel meer aanwezig in het hoog/treble.

De laatste exemplaren waren custom shop met custom buckers, die waren stuk voor stuk veelzijdig en prachtig afgewerkt.

Uiteindelijk heb ik ze allemaal verkocht om vintage gitaren te kunnen bekostigen. Laatst heb ik een toffe 335 weer op de kop getikt, deze. https://www.gibson.com/nl...AK26579/ES-335/Olive-Drab

Ziet er geweldig uit, klinkt erg goed, afwerking heeft een hele kleine misser maar ik mis dat speciale dat de rood/roze satin had.

De prijzen van nu zijn trouwens wel echt te bizar voor woorden.
Ik stond bij bax Rotterdam gisteren in de rij en zag dat ze een gevlamde 339 hadden hangen.. 3500 eurie...

Ik zou wachten tot de juiste 2e hands langs komt. Klinkt stom maar mss nog wel het meest veilig qua "investering". Daarmee bedoel ik niet dat je er rijk van moet worden maar meer dat als het na 2 maanden toch niet helemaal jouw gitaar blijkt te zijn.. Dat je dan hetzelfde geld er weer voor terug kan krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door anie op 02-07-2022 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
En vergeet niet een ES-135 of ES-137 te overwegen, zijn nog net een tandje betaalbaarder (#hebemzellufook)

Afbeeldingslocatie: https://loviesguitars.com/wp-content/uploads/2020/04/IMG_6866.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-10 15:51
Teleluvr schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:36:
En vergeet niet een ES-135 of ES-137 te overwegen, zijn nog net een tandje betaalbaarder (#hebemzellufook)

[Afbeelding]
:9~ :9~ :9~

Hoeveel gitaren heb je inmiddels???

Zelf recentelijk op zoek gegaan naar een "vervanger" voor mijn akoestische gitaren...
Een Lag Spring (Dreadnought) en een Martin LXM (mini), maar miste eigenlijk iets goeds daartussenin...

Na een tijdje zoeken welke body-size nou het beste bij mij past. Dreadnought is net iets te lomp, maar bij Martin Mini miste ik toch soms wat "body" (ghehe...).

Na een tijdje zoeken twijfelde ik nog tussen een Gibson L00 en Eastman E10M (Orchestra Model). Uiteindelijk voor die laatste gegaan omdat het toch nog 1400 euro scheelde....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vBwPgxSCIPEaF3MoN9v6zCdxY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZn3xN8a90tu77BprV4KFcJU.jpg?f=fotoalbum_large
(l. Eastman E10M r. Martin LXM)

Die Martin Mini staat overigens wel te koop nu. Met of zonder element, mocht een Tweaker interesse hebben maak ik een mooi prijsje! Je mag hem ook altijd even uit proberen in mijn studio!

https://link.marktplaats.nl/m1843627936

edit: mochten mensen het interessant vinden maak ik even een comparison video tussen de Martin en de Eastman...

[ Voor 3% gewijzigd door Guitarist op 02-07-2022 10:56 ]

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
@Guitarist Een vergelijking tussen beide is altijd welkom. Ben benieuwd of en hoe groot de verschillen zijn.

In ander nieuws, een leuke hereniging: https://nos.nl/artikel/24...-beeldherkenningssoftware

CBS video over zijn gitaar:

Gezichtsherkenning is toch wel ver gekomen in de laatste jaren.

[ Voor 16% gewijzigd door apollo13 op 02-07-2022 12:34 ]

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-10 15:51
apollo13 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:59:
@Gitarist Een vergelijking tussen beide is altijd welkom. Ben benieuwd of en hoe groot de verschillen zijn.

In ander nieuws, een leuke hereniging: https://nos.nl/artikel/24...-beeldherkenningssoftware

Gezichtsherkenning is toch wel ver gekomen in de laatste jaren.
@Gitarist en ik zijn twee verschillende personen... ;)

http://www.brianesselbrugge.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apollo13
@Guitarist Oeps, en gefikst. Zag ff niet dat je een buitenlandse gitarist was.. lol.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-10 14:16
Hoi Ik lees al een tijdje mee hier, ik ben nu 3 maanden geleden begonnen met mezelf gitaar te leren ik gebruik Justinguitar en Youcisian en dat lukt aardig.
Ik had al een klassieke gitaar (yamaha c40) en heb in maart bij bax een Yamaha Pacifica 112vm en een Fender Mustang lt25 amp erbij gekocht waar ik echt blij mee ben. Alleen vind ik het toch fijn om voor het gemak af en toe een akoestische gitaar te kunnen pakken dus ben opzoek naar een staalsnarige akoestische die qua hals wat dichterbij mijn pacifica zit. Ik zit te denkend aan de Yamaha fg800nt heb een fg800 geprobeerd bij bax maar daar hebben ze alleen de matte versie om te testen en ik vind de "natural" met hoogglans lak mooier. Weten jullie toevallig of daar qua klank veel verschil in zit?

Owja en ik kan maar geen plectrum vinden die niet tussen mijn vingers wegglipt. Zelfs de max grip types verschuiven of verdraaien. Kwestie van wennen of iemand een gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Ben-i schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:36:
Hoi Ik lees al een tijdje mee hier, ik ben nu 3 maanden geleden begonnen met mezelf gitaar te leren ik gebruik Justinguitar en Youcisian en dat lukt aardig.
Ik had al een klassieke gitaar (yamaha c40) en heb in maart bij bax een Yamaha Pacifica 112vm en een Fender Mustang lt25 amp erbij gekocht waar ik echt blij mee ben. Alleen vind ik het toch fijn om voor het gemak af en toe een akoestische gitaar te kunnen pakken dus ben opzoek naar een staalsnarige akoestische die qua hals wat dichterbij mij pacifica zit. Ik zit te denkend aan de Yamaha fg800nt heb een fg800 geprobeerd bij bax maar daar hebben ze alleen de matte versie om te testen en ik vind de "natural" met hoogglans lak mooier. Weten jullie toevallig of daar qua klank veel verschil in zit?

Owja en ik kan maar geen plectrum vinden die niet tussen mijn vingers wegglipt. Zelfs de max grip types verschuifen of verdraaien. Kwestie van wennen of iemand een gouden tip?
Ik gebruik deze nu al een jaartje of zo, bevallen prima.
https://gathering.tweaker...message/64514014#64514014

Misschien en tip, meer een vraag: hoe diep gaat je plectrum "in" de snaren? Optimaal is het puntje en onder een hoek. Met die hoek bedoel ik op de verticale as van de plectrum.

[ Voor 7% gewijzigd door apollo13 op 02-07-2022 17:23 ]

apollo13

Pagina: 1 ... 69 ... 98 Laatste