"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
USA
Indonesië
Blijkt toch min of meer hetzelfde kunstje te zijn. Hier en daar wat afwijkingen: SE'tjes krijgen een fineerlaagje en de USA's een bookmatched top. Uiteraard zit er verschil in klasse van het gebruikte hout maar het grootste verschil zit 'm in wat de werknemers in de productielijn ontvangen.
Toch gemak boven sound soms hoor! ;-)Ramzzz schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:07:
Je durft wel, hier een modeller showen…
Just kidding natuurlijk.
Iedereen is hier welkom, ook als ze een beetje naar de dark side zijn overgewaaid.
In de studio heb ik een Mesa Boogie Studio .22, maar heel vaak is voor even snel een gitaartje opnemen makkelijker rechtstreeks in te prikken en dan UAD Fender Plugin te gebruiken... Anders moet je hem weer helemaal uit micen, Pre-amp prikken, etc...
/f/image/3zUpGAhPlUMk7mGRlSJEyWsx.png?f=fotoalbum_large)
http://www.brianesselbrugge.nl
Meer niet
Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy
En als ik lawaai wil doe ik dat met een line6 flextone top over mijn cabinets. Doet momenteel redelijk wat ik wil.
(eerlijkheidshalve, daar zit nog wel een overdrive voor)
Zit nog wel eens te klooien met pedalen hoor! En heb ook mijn computer klaar voor veel gedoe, maar ik blijf het staren naar een scherm terwijl ik speel niet zo fijn.
Doe wel eens wat re-amping, da's wel weer leuk. Gewoon pielen met pedalen 😎
Geen schande.MsD schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:39:
Ik heb als dagelijkse speler een behringer v-amp 😏 lekker rossen met de koptelefoon op.
En als ik lawaai wil doe ik dat met een line6 flextone top over mijn cabinets. Doet momenteel redelijk wat ik wil.
(eerlijkheidshalve, daar zit nog wel een overdrive voor)
Zit nog wel eens te klooien met pedalen hoor! En heb ook mijn computer klaar voor veel gedoe, maar ik blijf het staren naar een scherm terwijl ik speel niet zo fijn.
Doe wel eens wat re-amping, da's wel weer leuk. Gewoon pielen met pedalen 😎
Ik speel juist heel veel ‘achter een beeldscherm’, maar dat is omdat daar mijn versterkers en gitaren dichtbij staan, en ik veel met jamtracks speel.
Maar wel altijd door een versterker.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Tabs zijn daar toch net iets makkelijker dan op de smartphone, en mijn gitaren staan er naast 😅
Ik heb al wel wat gespeeld met vst dingen op de computer, maar ik vind dat toch nog wat omslachtig. Is wellicht meer bedoeld voor als je gaat opnemen met een DAW.
Op mijn pedalboard heb ik overigens zowel analoog als digitaal spul. Laatste: iridium en xstomp. Ik vind het gewoon allemaal goed klinken.
In die fase zit ik al 30 jaarhneel schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:51:
Ik ben nog in de fase van 'meespelen met liedjes'. […]
Tuurlijk verzin ik ook zelf wel dingen maar 95% van de tijd speel ik met iets mee

+1 blijf ik toch het leukste vinden.Gitarist schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:35:
[...]
In die fase zit ik al 30 jaar
Tuurlijk verzin ik ook zelf wel dingen maar 95% van de tijd speel ik met iets mee
Sterker nog, daar ook uitdaging in vinden. Gisteravond concert van The Streamers opgezet, gitaar erbij en alles meespelen. Veelal nummers die je zelf nooit zou spelen maar wel kent van de radio. Hoe snel heb je de akkoorden goed, loopjes meespelen etc.
Dat houdt mij scherp met "out of the box" spelen ipv de standaard artiesten waar je zelf vaker naar luistert. En bovenal is het trainen op gehoor, waar zit het 7 akkoord, is het misschien een majeur 7, kleine tussenakkoorden.
Waiting on the world to change
Ja precies, dat doe ik ook regelmatig! Gewoon meespelen met de radio of met een concert op YouTube of tv. Inderdaad leuk en leerzaam!pinda powerrr schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:50:
[...]
+1 blijf ik toch het leukste vinden.
Sterker nog, daar ook uitdaging in vinden. Gisteravond concert van The Streamers opgezet, gitaar erbij en alles meespelen. Veelal nummers die je zelf nooit zou spelen maar wel kent van de radio. Hoe snel heb je de akkoorden goed, loopjes meespelen etc.
Dat houdt mij scherp met "out of the box" spelen ipv de standaard artiesten waar je zelf vaker naar luistert. En bovenal is het trainen op gehoor, waar zit het 7 akkoord, is het misschien een majeur 7, kleine tussenakkoorden.
Zijn er goede of betere alternatieven?. Mag ook betaalde alternatieven zijn.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Als ik speel improviseer ik dus eigenlijk altijd maar wat. Soms leer ik een riff of lick van Youtube.
Ik gebruik Yousician om mee te spelen met diverse nummers. Bevalt mij persoonlijk heel goed. Niet goedkoop, maar je krijgt er wel wat leuks voor terug. Volgens mij wordt Guitar Pro ook veel gebruikt door veel mensen hier, ik heb daar zelf geen ervaring mee.Edgenumber schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:33:
Ik gebruik nu songster om te oefenen en mee te spelen.
Zijn er goede of betere alternatieven?. Mag ook betaalde alternatieven zijn.
(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Met Guitar Pro is het wel heel makkelijk instuderen van solo's etc. Je ziet wat je moet spelen en je kunt alles loopen en vertragen naar wens. Met Ultimate-guitar kun je van elk nummer ook wel een goeie tab vinden en eigenlijk weer hetzelfde doen als Guitar Pro.Masch schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:30:
[...]
Ik gebruik Yousician om mee te spelen met diverse nummers. Bevalt mij persoonlijk heel goed. Niet goedkoop, maar je krijgt er wel wat leuks voor terug. Volgens mij wordt Guitar Pro ook veel gebruikt door veel mensen hier, ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Ander alternatief is guitar pro tab downloaden van UG en openen met Tuxguitar.
Ik vind het misschien wel leuk om te hosten! Mijn studio zit op de verdieping waar ook allemaal oefenruimtes zijn, dus daar kunnen we ook goedkoop, met korting een paar ruimtes blokken, want de eigenaar vind het ook leuk zoiets te hosten!
Mijn studio:
https://www.instagram.com/studiobrainwash/
De oefenruimtes:
https://themusicspace.nl/
Voordeel: grote parkeerplek, 2 minuten vanaf de A2 in Utrecht.
En er zit in dit zelfde pand een restaurant / bier kantine:
https://debierkantine.com/
http://www.brianesselbrugge.nl
Uitstekend idee!Guitarist schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:09:
Is er al een locatie voor de nieuwe gitaartopic-meet?
Ik vind het misschien wel leuk om te hosten! Mijn studio zit op de verdieping waar ook allemaal oefenruimtes zijn, dus daar kunnen we ook goedkoop, met korting een paar ruimtes blokken, want de eigenaar vind het ook leuk zoiets te hosten!
Mijn studio:
De oefenruimtes:
Ik ga vanavond snel even (online) kijken!
Wat een vette studio zeg. Neem aan dat je daar je werk van hebt gemaakt?Guitarist schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:09:
Mijn studio:
De oefenruimtes:
Supergaaf! Nee er is nog geen locatie maar jouw voorstel ziet er goed uit!Guitarist schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:09:
Mijn studio:
De oefenruimtes:
Het overgrote deel van de meet-gangers is verenigd in een WhatsAppgroep.. dat werkt vaak wel het snelst. Mocht je interesse hebben daaraan deel te nemen, dan ben je van harte welkom! Let me know per DM
Mocht je nog mee willen doen; dat kan! Laat het mij dan weten per DM.
Meer informatie over de meet vind je hier (sommige info is een beetje achterhaald): Gitarist in "Het Grote Gitaartopic - deel 8"
Ik heb laatst een 2dehands yamaha fg840 gitaar gekocht. Super blij mee, had lang aan de muur gehangen was nooit gepoetst etc dus had wel wat poets en afstel werk nodig.
De snaren waren erg dof en vuil maar klonken niet eens zo heel verkeerd. Omdat ik de frets wou polijsten en de toets in de olie wou zetten dus maar gelijk nieuwe snaren er op gezet.
Omdat ik geen idee heb welk merk type de oude waren heb ik ze maar vervangen voor Elixir 16052 Acoustic Phosphor Bronze Nanoweb Light 12-53 alleen vind ik deze snaren eigenlijk minder mooi klinken dat die oude vieze die er op zaten.
Ik vind de nieuwe snaren te veel tsjing en iets te weing bas hebben. Is dit een kwestie van nieuwe snaren moeten "ingespeeld" worden of kan ik beter voor ander merk type snaren gaan volgende keer? (of ben ik weer zo maf dat ik het geluid van versleten snaren gewoon mooi vind ??)
Bij elixir heb je normaal een kaartje welke "sound" bij welk type snaar hoort.
Hoor je bv liever bright of liever dof dan hebben ze een ander type snaar voor je.
Ingespeelde snaren klinken uiteraard sowieso anders dan verse en je moet ook geen wereld van verschil verwachten maar eerder subtielere details.
Heb een oude elektrische gitaar van mijn vader gepakt, en als ik het over 2 maanden nog leuk vind ga ik op zoek naar een nieuwe gitaar.
Gister met stemmen gelijk een snaar laten springen, maar heb er inmiddels een nieuwe opzitten!
Ik zit boordevol enthousiasme, en hopelijk hou ik dat vol.
Tot zover 'lief dagboek'.
The best is yet to come
En ja oude geoxideerde snaren klinken lekker muf als dat geluid je aanspreekt, maar breken dus ook snel bij stemmen of spelen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik las ook nog wel dat de Elixirs soms wat tijd nodig hebben om ingespeeld te raken dus misschien trekt het geluid nog wat bij (of wen ik er wel aan)
Ik speel al jaren met Elixer dus ik durf het je te garanderen.
Bij niet gecoate snaren bereik je dit effect veel eerder MAAR die gaan ook beduidend minder lang mee.
Ik vind trouwens zelf de "nieuwe snaar sound" niet per se heel mooi, dus ik begrijp precies wat je bedoelt.
Het verschil was groot op de Lessie toen ik daar setje elixirs op legde.
Is het trouwens ook goed te doen om zeg maar snaren even om te wisselen en daarna weer terug te zetten of is dat niet aan te raden? Ik kan me voorstellen dat ze dan snel kunnen breken i.v.m. met staalmoeheid bij de tuners maar weet niet of dit in de praktijk ook is?
Ik heb sinds een half jaar een akoestische gitaar, naast 2 elektrische.
Mijn akoestische speel ik alleen met mijn vingers, de elektrische met een Dunlop Jazz III. De Dunlop is 1,38mm dik.
Ik speelde voor de gein eens met de Dunlop op mijn akoestische gitaar, ugh, dat klonk niet lekker. Hard en schel, helemaal geen mooie warme tonen.
Daarna eens gaan rondneuzen in mijn verzameling picks en ik kwam uit op een 0,7mm pick, naamloze uit China. Deze klonk wel weer goed.
Andere diktes, 0,5 - 0,9 etc, klonken minder. Dit is natuurlijk subjectief.
Iemand nog tips over picks samen met een akoestische gitaar.
Gitaar is: Eastman PCH1-GACE classic, snaren: D'Addario .012-.053 EXP16
apollo13
En qua snaren heb ik nu eens wat anders erop zitten (acoustic) D'Addario XT Phosphor Bronze. Gecoate snaren dus. Hiervoor al jaren Martin Phosphor Bronze gebruikt nu even kijken wat dit doet. Tot nog toe erg tevreden.
Als ik iets anders gebruik dan mijn Jazz 3 picks (rode of zwarte maakt mij niet zoveel uit) dan ben ik ineens zo onnauwkeurig. Bij het ritme slaan dan gaat de aanslagen in tempo alle kanten op en bij note picking zit ik er gewoon naast dan.
Probeer nog wel eens wat andere uit, zoals op les als ik ze vergeten ben, maar.geen success tot zover.
Nog meer Jazz picks liefhebbers?
Is ook beter voor je grip het schijnt.
Tenzij ik wil strummen dan neem ik een Dunlop M.
https://www.bol.com/nl/nl...0l2a1v3eSekBoCsvgQAvD_BwE
Deze hebben 'ribbeltjes'/ extra grip, waardoor ik ze niet los laat tijdens het spelen. Ik gebruik deze zowel akoestisch als elektrisch. Soms speel ik wel met anderen, maar daar kan ik niet echt aan wennen.
Ik heb trouwens een rare gewoonte dat ik de picks buig, zodat een beetje een 'ronde' vorm heeft bij de duim. Anderen ook van die gekke gewoontes?
[ Voor 22% gewijzigd door Masch op 29-09-2022 16:26 ]
(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
[ Voor 25% gewijzigd door Wormaap op 29-09-2022 16:29 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
:strip_exif()/f/image/OCWF7U6skGwedZVtvupmkgkR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Edgenumber op 29-09-2022 16:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Eerst de paarse, nu alleen nog maar de rode versie, 1 mm dik..
SchuldigLinkser schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:09:
Ik kwam al heel snel op de Jazz picks in mijn learning journey.
Als ik iets anders gebruik dan mijn Jazz 3 picks (rode of zwarte maakt mij niet zoveel uit) dan ben ik ineens zo onnauwkeurig. Bij het ritme slaan dan gaat de aanslagen in tempo alle kanten op en bij note picking zit ik er gewoon naast dan.
Probeer nog wel eens wat andere uit, zoals op les als ik ze vergeten ben, maar.geen success tot zover.
Nog meer Jazz picks liefhebbers?
Rode Jazz III
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Snel spelen is niet het makkelijkste met wat dikkere plectrums voor mij, maar ik heb sowieso een slechte rechterhand en slechte coördinatie tussen links en rechts, daarom gebruik ik naast de pick bij snelle licks ook mijn middel- en ringvinger. Lijkt het toch nog ergens op.
In rythm ben ik daardoor wel beperkt maar kan ik toch heel erg meekomen, maar ik zal nooit een snelle right-hand chugger met all downstrokes worden. Gelukkig speel ik meer blues/bluesrock en aanverwanten.

Ik zie hier picks voorbij komen waarvan ik niet wist dat ze bestonden : "als in" liggen niet op de toonbank van Alphenaar in Haarlem, al zal ik morgen even beter kijken, dan pik (haha) ik er wat op om te proberen.
Gebruik ik diezelfde gele Dunlop op electrisch, dan krijg ik geen tempo in een solo, want dan is de flexibiliteit voor mij een beperkende factor (niet dat ik nou zo snel ben....maar je snapt het idee). Dus dan is de groene Dunlop favoriet.
Toen ik begon met spelen ben ik steeds winkels ingelopen en nam ik altijd een aantal verschillende mee om te vergelijken.franssie schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:26:
Ik zie een breakout kamer komen bij de meeting waar picks vergeleken kan worden![]()
Ik zie hier picks voorbij komen waarvan ik niet wist dat ze bestonden : "als in" liggen niet op de toonbank van Alphenaar in Haarlem, al zal ik morgen even beter kijken, dan pik (haha) ik er wat op om te proberen.
Ik heb wat favorieten gehad, maar na een paar jaar was ik er wel uit.
Deze heb ik ook nog gehad (en nog ergens liggen).

Ik zal van de week eens langs mijn lokale muziekshop gaan en eens kijken wat ze nog meer van Dunlop hebben behalve mijn Jazz III.
De gele versie die Ramzzz Pinda Powerrr gebruikt wil ik alvast proberen en een paar van de tortex serie.
Eens kijken of de verkoper het goed vind dat ik er een paar kom testen. Zo niet, dan koop ik ze wel, hoef er zeker geen hypotheek voor af te sluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door apollo13 op 29-09-2022 19:52 . Reden: Ramzzz vs Pinda Powerrr ]
apollo13
Dit inderdaad, rekende ni de winkel vandaag ook gewoon 6,95 af voor een setje snaren (Fender .09) en de picks waren ook centenwerk. Gelukkig heb zijn er nog geen "vintage"-reliced picks te koop (dat gezegd hebbende, gat in de markt!)apollo13 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:09:
<> Zo niet, dan koop ik ze wel, hoef er zeker geen hypotheek voor af te sluiten.
apollo13 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:09:
Zo te lezen een hoop Dunlop fanbois, waaronder ik.
Ik zal van de week eens langs mijn lokale muziekshop gaan en eens kijken wat ze nog meer van Dunlop hebben behalve mijn Jazz III.
De gele versie die Ramzzz gebruikt wil ik alvast proberen en paar van de tortex serie.
Eens kijken of de verkoper het goed vind dat ik er een paar kom testen. Zo niet, dan koop ik ze wel, hoef er zeker geen hypotheek voor af te sluiten.
Die heb ik ook, de paarse versie dan welRamzzz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:51:
Ik gebruik ook eigenlijk al zowat zo lang als ik speel één soort plectrum: Dunlop 'Big Stubby'.
[Afbeelding]
Eerst de paarse, nu alleen nog maar de rode versie, 1 mm dik..
Nu 4 dagen onderweg, en de E/A/D akkoorden wel 'onder de knie'. Komt nog wel voor dat een vinger een andere snaar stremt en vooral het snel wisselen moet uiteraard nog groeien. Ik merk stiekem dat wanneer ik de gitaar pak om te gaan oefenen ik al snel een uurtje verder ben. Ik vind het nog steeds super leuk, en dat ik iets van progressie zie is erg leuk. Al kan ik me nog steeds niet voorstellen dat ik 'binnenkort' een simpel liedje kan spelenDean Martin schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:14:
Ik kom me hier ook eens melden. Ben gister begonnen met Justin Guitar lessen als een absolute beginner.
Heb een oude elektrische gitaar van mijn vader gepakt, en als ik het over 2 maanden nog leuk vind ga ik op zoek naar een nieuwe gitaar.
Gister met stemmen gelijk een snaar laten springen, maar heb er inmiddels een nieuwe opzitten!
Ik zit boordevol enthousiasme, en hopelijk hou ik dat vol.
Tot zover 'lief dagboek'.
The best is yet to come
Binnenkort? Wat dacht je van nu al?Dean Martin schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:52:
Al kan ik me nog steeds niet voorstellen dat ik 'binnenkort' een simpel liedje kan spelen
Doe er een G bij (makkelijk over te pakken vanuit E) en je kan ook wel wat Nirvana spelenDean Martin schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:52:
[...]
Nu 4 dagen onderweg, en de E/A/D akkoorden wel 'onder de knie'. Komt nog wel voor dat een vinger een andere snaar stremt en vooral het snel wisselen moet uiteraard nog groeien. Ik merk stiekem dat wanneer ik de gitaar pak om te gaan oefenen ik al snel een uurtje verder ben. Ik vind het nog steeds super leuk, en dat ik iets van progressie zie is erg leuk. Al kan ik me nog steeds niet voorstellen dat ik 'binnenkort' een simpel liedje kan spelen
https://tabs.ultimate-gui...about-a-girl-chords-77613
Jaren die grijze dunlops gebruikt, 0.88, heerlijk rossen met die dingen.
De laatste jaren die goedkope Alice dingen. 0.96.spelen geweldig, kosten geen drol. Enige nadeel is dat ik met een avondje raggen zo'n beetje een heel plectrum wegspeel. Daarom de tortoise eens geprobeerd. Mooie dingen, perfect voor relaxed spelen. Maar ik krijg hier de snelheid niet in...
Maar ja. Koop een stapel van die dingen, en probeer ze uit. En doe dat elke keer als je de gitaarshop binnenloopt voor nieuwe snaren. Het zijn niet de kosten, en soms krijg je net dat advies, of gewoon Het Plectrum in handen.
Zie het als één van de miljoenen parameters waar je mee kan spelen. Er is geen goed of fout. 😏
Bedankt voor het vertrouwen, maar 'liedjes' waarbij er verwacht wordt om meer dan 1 stroke per bar te doen is nog net wat te hoog gegrepen
The best is yet to come
Thanks! Ik probeer echter wel Justin Guitar aan te houden, misschien niet het meest verstandige?franssie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:00:
[...]
Doe er een G bij (makkelijk over te pakken vanuit E) en je kan ook wel wat Nirvana spelen
https://tabs.ultimate-gui...about-a-girl-chords-77613
The best is yet to come
Zou nu een nieuwe gitaar kopen het plezier vergroten, of is dat vooral een hebzucht dingetje en gewoon een paar weken op deze door kloten?
The best is yet to come
Ff een sidenote: ik las dat keymusoc failliet is/ er mee stopt?
@Dean Martin Motivatie doet veel. Dus als een nieuwe gitaar je motiveert... En met de stijgende prijzen van dit moment. Als je weet wat je wil koop het nu want over een paar maanden betaal je meer voor wat je nu al wil hebben.
Welcome to the darkside.
Wat alleen wel lastig is als je nog niet zo lang speelt.. Je weet waarschijnlijk nog niet heel goed wat je wil.. Dus mijn advies is om op een gegeven moment wel een knoop door te hakken. Anders kom je in het warme knusse hoekje van the darkside terecht waar je bijna niet meer oefent maar wel onbeperkt gear filmpjes kan bekijken.
Dat zou echt zonde zijn voor deze fase van jouw leerproces.
Maar ik kan eventueel een plekje voor je vrijhouden
Andere optie, de gitaar even goed laten nakijken/afstellen?
Er is niemand die je tegenhoudt om een nummer dat origineel wat drukker is gewoon met een aanslag per maat te spelenDean Martin schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:35:
[...]
Bedankt voor het vertrouwen, maar 'liedjes' waarbij er verwacht wordt om meer dan 1 stroke per bar te doen is nog net wat te hoog gegrepen
Ow en Ps.
Een fijne (nieuwe) gitaar motiveert zeker, kan ik je zeggen haha. (Al is het wel handig dat je weet wat je precies wilt.)
[ Voor 6% gewijzigd door Ben-i op 01-10-2022 10:10 ]
Je kan het nummer op verschillende manieren spelen:hneel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:15:
House of the rising sun heeft arpegio akkoorden. Niet echt iets voor een beginner, denk ik.
Deze man laat ze zien, van beginner tot redelijk gevorderd.
apollo13
Klopt een van mijn slechte eigenschappen is ook dat ik vaak te moeilijke dingen wil spelen waar ik nog niet aan toe ben.hneel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:15:
House of the rising sun heeft arpegio akkoorden. Niet echt iets voor een beginner, denk ik.
Vind het ook lastig om echte leuke beginners liedjes te vinden, echt een kwestie van door de bomen het bos niet meer zien.
Vond deze ook heel leuk om te leren, maar na een tijdje wordt het wel een beetje saai hahaha.
https://youtu.be/gXMJG4GgcEU
The best is yet to come
Ik weet je niveau niet, maar ik herinnerde mij deze video:Dean Martin schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:52:
Ben een groot Stones fan, dus als ik daar iets van zou kunnen zou top zijn! Maar ik heb die illusie nog even niet
apollo13
Thanks! Mijn niveau is....4 dagen oefenenapollo13 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Ik weet je niveau niet, maar ik herinnerde mij deze video: [YouTube: Play 5 Rolling Stones songs with 3 chords]
Als ik bovenstaande ooit ga kunnen

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 01-10-2022 13:56 ]
The best is yet to come
Altijd al beter dan 3,2,1 dagen oefenenDean Martin schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Thanks! Mijn niveau is....4 dagen oefenen
Als ik bovenstaande ooit ga kunnen
Kwestie van een dag tegelijk en er voor zorgen dat je er plezier in hebt.
Leraar(es) nemen is aan te raden. Zeker in het begin, zodat je geen fouten aanleert.
Is helaas niet echt goedkoop, helemaal in deze tijden.
apollo13
Doordat ik voor mijn werk zeer regelmatig 1-2 dagen per week in het buitenland zit, is het lastig fysieke les in te plannen. Daarom ben ik met Justin Guitar begonnen omdat ik dan zelf een ritme kan aanhouden.apollo13 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Altijd al beter dan 3,2,1 dagen oefenen![]()
Kwestie van een dag tegelijk en er voor zorgen dat je er plezier in hebt.
Leraar(es) nemen is aan te raden. Zeker in het begin, zodat je geen fouten aanleert.
Is helaas niet echt goedkoop, helemaal in deze tijden.
Maar kan wel begrijpen dat fysieke les beter zou zijn. Wellicht in een rustigere periode waar ik meer thuis ben een paar privé lesjes...
The best is yet to come
Als ik soms loop te kloten dan herinner ik mezelf er aan dan een paar weten eerder ik het helemaal niet kon.
En soms help wat anders oefenen wel ook bij andere zaken.
Zo kon ik totaal geen akkoorden overpakken. Have you ever seen the rain van creedence was een akkoord, dan uitgebreid intermezzo met lopend buffet, en dan het volgende akkoord.
Sindsdien ben ik met mijn gitaarleraar bezig met ac/dc tnt, minus de solo's. Maar heel ander soort akkoorden dus.
Maar goed. Afgelopen week bleek dat het ook heeft geholpen bij creedence. Het intermezzo is terug gebracht tot een snelle pispauze.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@anie Heb jij nog steeds de waza air? Ik overweeg er een.
Maar de ene review vind het goed en de ander klaagt over slecht app support en problemen met de bluetooth verbinding voor backing tracks. En niet alleen klagers in oude reviews.
Wat zijn jou ervaringen?
[ Voor 23% gewijzigd door Edgenumber op 02-10-2022 12:14 ]
Laat ik beginnen te zeggen dat ik meer gear dan tijd heb. En dat de accu van dat ding ook langzaam leegloopt als je hem niet gebruikt. Zonder dollen heb ik hem vanavond sinds tijdens weer eens gepakt en helaas, accu leeg. Dit zegt niks over het apparaat zelf natuurlijk maar wel over de kwaliteit van mijn oordeel erover.@anie Heb jij nog steeds de waza air? Ik overweeg er een.
Maar de ene review vind het goed en de ander klaagt over slecht app support en problemen met de bluetooth verbinding voor backing tracks. En niet alleen klagers in oude reviews.
Wat zijn jou ervaringen?
Elke keer als ik er op speel dan ben ik echt verbluft door de kwaliteit ervan. Je hebt echt het idee dat je enigszins kan spelen
De presets voorzien in heel veel stijlen en het volume pas je heel eenvoudig aan (tussen achtergrondmuziek en je eigen spel). De Bluetooth verbinding geeft ook echt geen lag, dus perfect.
Als ik terugdenk aan de tijd dat ik hem vaak gebruikte had ik wel wat connectivity errors.. Dat was wel irritant, ik kreeg toen op een gegeven moment een andere telefoon en toen was het een stuk minder.
Er zitten natuurlijk ook heel wat opties op. Gimmicks die werken, maar blijven gimmicks. Als ik nu speel dan laat ik de virtuele placement van de amp achterwege. Maar nogmaals.. Het geluid is verbluffend.. Ben je erbij op de meet? Dan neem ik hem mee. En maak ik een agenda-melding een dag eerder dat ik hem oplaad.
En voor dat geld ga ik dus naar wat anders kijken.
Langzaam leeglopende accu had ik niet bij stil gestaan. Maar ik heb zo meer speeltjes in huis. Als ik ze wil gebruiken zijn ze leeg. Tegen de tijd dat de accu vol is heb ik ze niet meer nodig. Dus die liggen met enige regelmaat aan de lader zonder dat ik ze eigenlijk gebruik.
En connectie problemen, die jij bevestigd, zijn eigenlijk een showstopper. Het laatste wat ik wil is als ik ga spelen dat ik eerst tech support moet gaan spelen. Ik had gehoopd dat het volledig opgelost zou zijn. Maar als dat verschilt per telefoon waarbij het is het beste geval bijna weg is. Voor zoveel euro moet het helemaal weg zijn.
Dank je voor het aanbod voor hem mee te nemen. Maar nee dank je. Ik ga verder puzzelen.
Ik ga van de week de kabel van mijn koptelefoon is boven mijn hoofd ophangen zodat deze uit de weg is. Misschien de simpelste oplossing, maar ik had er nog niet aan gedacht.
Maar ik snap het punt, het is een hoop geld.
Ik heb hem in de oplader liggen zal hem van de week nog wel eens uitvoerig toetsen.
Ik vind het niet erg dat mijn gitaar aan mijn versterker vast zit met een kabel. Maar ik loop altijd te klooien met die tweede kabel van de koptelefoon. En ik heb er best wel wat voor over om dat kwijt te zijn. Maar niet om het ene probleem met het andere te verruilen.
Dank voor je info en voor je test
Dan neem je een wireless systeem voor je gitaar. Heb je ook nog maar 1 kabelEdgenumber schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:38:
Het is natuurlijk een eersteklas first world probleem.
Ik vind het niet erg dat mijn gitaar aan mijn versterker vast zit met een kabel. Maar ik loop altijd te klooien met die tweede kabel van de koptelefoon. En ik heb er best wel wat voor over om dat kwijt te zijn. Maar niet om het ene probleem met het andere te verruilen.
Dank voor je info en voor je test
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Het is niet zozeer de tweede kabel. Maar eerder dat ik de kabel van mijn koptelefoon via achter langs mijn rug omhoog laat lopen. Anders zit deze aan de voorkant en in de weg met mijn handen.
Maar goed. Gaan zitten is altijd al achter me graaien naar de koptelefoon. En als ik snel moet opstaan wat hier in huis nog wel eens noodzakelijk is dan is dat een hoop geklooi.
Een draadloze koptelefoon voor in de amp, minus de app en het hele processing verhaal in de koptelefoon zelf zou ideaal zijn.
Maar volgensmij is vrijwal alles bluetooth met bijbehorende latency.
Nu vind ik het zo leuk, en wil ik toch graag een eigen gitaar + accesoires gaan kopen. Maar nu komt de grote vraag welke?
Qua muziekgenre luister ik heel divers, van jazz tot pop en voornamelijk de Rolling Stones (waar het geluid van Keith met z'n 5 string sowieso al anders is, buiten het feit dat ik dat niveau nooit ga halen), maar ik hou weer niet perse van keiharde gitaar solo's. Ik luister ook graag unplugged versies bijvoorbeeld.
Wat zou jullie tip zijn qua gitaar? Akoestisch? En dan een klassieke, of een western? Of toch elektrisch?
Of toch een te versterken akoestische
Budget maakt eerlijk gezegd niet zo heel veel uit in deze keuze.
The best is yet to come
Het juiste antwoord op 'akoestisch of elektrisch' is overigens 'allebei'
Algemene regel: Een gitaar die JIJ lekker vindt spelen, zal je motivatie alleen maar versterken (pun intended). Welke soort het is, dat maakt eigenlijk niet uit, omdat het JOUW smaak is. Dus daar is geen "slecht" in.
We kunnen je dan wel weer adviseren om bepaalde merken uit de weg te gaan.
Welke regio woon je, wellicht weten we wat leuke winkels voor je om eea uit te proberen.
edit:@Wormaap was me een paar seconden voor, maar zegt hetzelfde
[ Voor 5% gewijzigd door pinda powerrr op 03-10-2022 13:13 ]
En is een elektrische gitaar unplugged spelen prima om te oefenen? Of is dat echt 'not-done' om te doen?
The best is yet to come
Het is een Aria Pro II als ik me niet vergis. Maar ben even niet in de gelegenheid om het te checken.Zorro schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:23:
Ik zou eerst zeggen: Wat is er mis met die Aria? Die oude Aria Pro II waren prima gitaren. Daar heb je voor een paar knaken niet zomaar een betere voor. Maar welke heb je?
Maar niet dat er perse iets mis mee is, maar vind het gewoon ook leuk iets nieuws te kopen
The best is yet to come
Ik zou persoonlijk aanraden om de huismerken van Bax (Fazley) en Thomann (Collins) links te laten liggen. Ik zou dan eerder iets meer geld uitgeven en voor een Squier, Ephiphone of Ibanez gaan. Richwood is ook een budgetmerk, maar heeft mij diverse keren positief verrast.
Met Aria ben ik overigens niet bekend, daar kan ik dus niks over zeggen.
Je kan elektrisch gitaar prima unplugged spelen, maar dan hoor je ook vrij weinig. En dat is meteen de valkuil, ook foutjes hoor je minder goed. Het is veel leuker (en beter) om versterkt te spelen (al dan niet alleen hoorbaar op je hoofdtelefoon).
[ Voor 13% gewijzigd door Gitarist op 03-10-2022 13:49 ]
Elektrisch unplugged spelen kan op zich prima, maar ideaal is het niet. Een klein versterkertje of zelfs een hoofdtelefoonversterkertje (Fender Mustang Micro vindt iedereen hier nogal goed) helpt dan wel een hele boelDean Martin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:38:
Thanks heren! Ik woon in zuid-limburg! Wat zijn merken om bijvoorbeeld echt links te laten liggen (de huidige Aria bijv)?!
En is een elektrische gitaar unplugged spelen prima om te oefenen? Of is dat echt 'not-done' om te doen?
Qua winkel ga ik zelf als mede Zuid-Limburger meestal naar LL' Music Center in Maaseik. Die hebben een goede selectie, prima prijzen en je wordt niet automatisch naar de duurste spullen gepusht ofzo.
Als je behoefte hebt aan iemand die mee gaat om te testen, dan ga ik als het een beetje uitkomt met alle plezier een keer mee, als je toch in de buurt zit hier
[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 03-10-2022 13:50 ]
Thanks voor de tip! Had LL inderdaad ook al gevonden via Google, net zoals Lyana in Stein.Wormaap schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Elektrisch unplugged spelen kan op zich prima, maar ideaal is het niet. Een klein versterkertje of zelfs een hoofdtelefoonversterkertje (Fender Mustang Micro vindt iedereen hier nogal goed) helpt dan wel een hele boel
Qua winkel ga ik zelf als mede Zuid-Limburger meestal naar LL' Music Center in Maaseik. Die hebben een goede selectie, prima prijzen en je wordt niet automatisch naar de duurste spullen gepusht ofzo.
Het nadeel van elektrische vind ik dat ik dan altijd zit te 'kloten' met een versterk ofzo. Eerlijk gezegd nog niet aan een koptelefoon gedacht
Is een te versterken western in mijn geval niet het beste van 2 werelden?
[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 03-10-2022 13:52 ]
The best is yet to come
Elektrische en akoestische gitaren spelen en klinken totaal anders, dus ze zijn minder uitwisselbaar dan het lijkt. Dus als je qua muziek hoofdzakelijk elektrisch-georiënteerd interessant vindt, dan is een akoestische verre van ideaal.Dean Martin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:50:
[...]
Thanks voor de tip! Had LL inderdaad ook al gevonden via Google, net zoals Lyana in Stein.
Het nadeel van elektrische vind ik dat ik dan altijd zit te 'kloten' met een versterk ofzo. Eerlijk gezegd nog niet aan een koptelefoon gedacht
Is een te versterken western in mijn geval niet het beste van 2 werelden?
Lyana is ook een prima zaak, al is LL een stuk meer gericht op gitaren. Lyana is breder, en dat merk je natuurlijk in het assortiment
[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 03-10-2022 13:56 ]
(maar beide misschien niet zo geschikt om mee te beginnen)
Dean heeft ook een Koreaanse lijn die voor zover ik weet heel aardig isGitarist schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:55:
Wel grappig eigenlijk, @Dean Martin dat jij twee gitaarmerken in je username verwerkt hebt zitten![]()
(maar beide misschien niet zo geschikt om mee te beginnen)
Af en toe een béétje spijt dat ik mijn USA Hardtail weg heb gedaan...
Duidelijk. Mijn twijfel zit erin dat ik het liefst de gitaar in de woonkamer heb staan (zodat ik hem snel kan pakken om even een kwartiertje te oefenen). Een mooie gitaar past ook wel in het interieur, maar als ik er nog een versterker bij moet gaan zetten gaat de vrouw klagenWormaap schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:55:
[...]
Elektrische en akoestische gitaren spelen en klinken totaal anders, dus ze zijn minder uitwisselbaar dan het lijkt. Dus als je qua muziek hoofdzakelijk elektrisch-georiënteerd interessant vindt, dan is een akoestische verre van ideaal.
Lyana is ook een prima zaak, al is LL een stuk meer gericht op gitaren. Lyana is breder, en dat merk je natuurlijk in het assortiment
Daarom dat qua praktischheid ik het liefst voor akoestisch zou gaan
The best is yet to come
Ik vind het toch fijn om unplugged te spelen terwijl ik naar TV kijk vanuit mijn luie zetel.Wormaap schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
Elektrisch unplugged spelen kan op zich prima, maar ideaal is het niet. Een klein versterkertje of zelfs een hoofdtelefoonversterkertje (Fender Mustang Micro vindt iedereen hier nogal goed) helpt dan wel een hele boel
Dat doe ik voornamelijk voor het drill werk dat niet persé veel volume nodig heeft: akkoordwisselingen, toonladders, strumming/ontspannen,...
Maar goed, ieder z'n oefengewoontes natuurlijk
Clowns to the left of me, Jokers to the right
FixedDean Martin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Een mooie gitaar past ook wel in het interieur

Zorgen voor een esthetisch verantwoorde versterker dus., maar als ik er nog een versterker bij moet gaan zetten gaat de vrouw klagen.
Of de versterker in de kamer zetten maar ervoor zorgen dat de vrouw ergens anders gaat zitten