draakhoofd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Haha, de reden waarom ik nog niet de update heb gedaan. Ik vind Android 11 eigenlijk wel mooi en ben daar echt aan gewend. Mijn vriendin gebruikt nog 3 knoppen navigatie, zit dat nog Android 12?
Ik was eerst geïnteresseerd om de Pixel 3a dit jaar met pensioen te laten gaan en een Pixel 6 te halen uit Duitsland, maar ook dat ga ik niet doen. Ik vind de Pixel 3a nog net handzaam genoeg qua formaat en gewicht. De Pixel 6 gaat me denk ik niet bevallen. Ik heb echt altijd compacte toestellen gehad (Sony's) en de Pixel 3a was voor mij al groot in 1e instantie. Heb ook weinig hoop dat een Pixel 6a een compact formaat gaat krijgen, maar ik vind dat het wachten wel waard.
Tja, bij Android 11 blijven. Daar heb ik ook een seconde aan gedacht. Maar dan kun je de komende 5 jaar niet meer updaten naar een nieuwe Androidversie. Want met een beetje pech is dit de designstijl voor de komende jaren. Niet alleen van Google. Ook van Apple, want Apple had die overdreven-afgeronde kleuterstijl al.
Overigens
kan Google het wèl: een compacte(re) telefoon maken. Zie de Pixel 4a. Maar ja, dan kun je niet adverteren met een 6++ inch scherm en dat durven fabrikanten niet meer.
De race naar steeds langere (hogere) schermen is sowieso om te janken. Mijns inziens is het vooral een kostenkwestie voor de fabrikanten. Als ze alleen de lengte vergroten stijgt het schermoppervlak slechts lineair ipv kwadratisch. De diagonaal waarmee ze kunnen adverteren stijgt daarentegen vrijwel net zo had als bij een vergroting van zowel de lengte als breedte (gelijkblijvende aspect ratio dus).
Er is alleen 1 probleem. Voor het gebruiksgemak voegt extra lengte nauwelijks meer iets toe bij een aspectratio van meer dan 2:1 (18:9). Lees: mensen zullen een scherm van 20:9 nauwelijks als groter ervaren dan een 18:9 van dezelfde breedte.
Dat is ook logisch, want bij de huidige lange schermen is de breedte de beperkende factor. Echter in je broekzak is juist de lengte de beperkende factor. De oplossing lijkt dus simpel: ga terug naar 2:1. Dan gaat een telefoon van 16,5 cm naar 15 cm. Iets dat we tegenwoordig compact noemen.
Wel grappig overigens dat in het tijdperk
voor de smartfoon, grote telefoons juist als ouderwets en lelijk werden ervaren. Toen moest het juist zo klein mogelijk. Met als resultaat onhandig kleine telefoons als de Nokia 8210 / 8310
[
Voor 3% gewijzigd door
STFU op 01-11-2021 11:41
]