Vraag

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik heb momenteel een Pixel 3a en een Blackberry Key2. Tot voor kort had ik EE en Three (ik woon in het Verenigd Koninkrijk), maar ben geswitched naar O2 en Lebara (Vodafone netwerk). Mijn Pixel is mijn primaire telefoon, niet te groot en toch snel zat; de Blackberry is net iets te lomp en het scherm te klein door het toetsenbord.

De Pixel 3a heeft het echter moeilijk met 4G op het O2 netwerk, en H of H+ is de max veelal. Als ik de SIMs omwissel, dan heeft de Blackberry Key2 moeiteloos 4G en 4G+ op O2, en haalt de Pixel 3a ook 4G op het Lebara netwerk, dwz het is geen technisch probleem, het is ontvangst/signaalsterkte. De Pixel had ook 4G met EE. Een oudere Sony Z5c haalt ook gemakkelijk 4G met de O2 SIM.

Ik lees dat de latere Pixels ook last hebben van verminderde signaalontvangst, en zie een Pixel 5 of 6A dus niet als een oplossing (geen probleem met tweedehands).

Ik zoek een?
Een compacte moderne smartphone met een goede ontvangst, liefst ook nog meerdere Android beveiligings-updates in de toekomst.

Wat is je budget?
Zeg 400-500 euro max, liever minder. Het hoeft geen topmodel te zijn, 5G is toch nog spaarzaam in Engeland.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Standaard smartphone gebruik; email, bellen, whatsapp, Maps, browsen, internet bankieren, Amazon aankopen en soms een programma bekijken via Disney/Netflix of muziek via Tidal en VLC player. Geen loodzwaar werk dus.

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn eerste zoektochten brengen me naar smartfoons als de Samsung A52s (erg groot), de Sony Experia 5 III komt langs maar is te duur, en de Asus Zenfone 9, maar daar komen ook veel minpunten mee. Verder de Sony 10 IV, al is men daar ook niet altijd lovend over.

Vraag is dus of mensen iets weten over ontvangststerkte, en het compact zijn. Schermverversing van 60Hz is OK, wat dat betreft zijn de eisen niet te hoog :)

heb ik wat gemist of moet ik de Samsung maar riskeren? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Beste antwoord (via gambieter op 02-09-2022 18:16)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:19
Samsung riskeren, eventueel buiten budget de S22 of S21 scoren die compacter is dan de A52s?

Jou probleem is deels het aantal antennes in de telefoon en hoe deze gebruikt worden.
Voor Corona heb ik een wereldreis gemaakt met mijn vrouw samen, zij had een iPhone 6s, ik een Samsung Note 8. Beide KPN abonnement. Mijn telefoon had regelmatig wel bereik waar die van haar het niet had. Grote verschil mijn telefoon had 4 antennes, die van haar 2.
In die tijd zat een familielid in de telecom, aanleg mobiele netwerken, en zij testen met Samsung S serie telefoons de resultaten.
Kortom ik heb meer vertrouwen in dat merk rondom dekking. Plus minimaal 5 jaar updates na release gegarandeerd op de S serie. A serie heb ik ook zoiets gehoord maar zie het niet terug op de website bij die toestellen.

Ik weet van Sony alleen dat het mooie toestellen zijn, beperkt 2/3 jaar software updates krijgen en goed geschikt zijn voor custom roms. Antenne dekking geen vergelijking mee.

Wel voordeel grotere telefoons is meer ruimte voor antennes. SAR waarde S22+ of S20 FE is beter dan van een S21. Dus je kunt daar ook op zoeken, websites die die waardes registreren.

[ Voor 8% gewijzigd door swhnld op 02-09-2022 08:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
Samsung riskeren, eventueel buiten budget de S22 of S21 scoren die compacter is dan de A52s?

Jou probleem is deels het aantal antennes in de telefoon en hoe deze gebruikt worden.
Voor Corona heb ik een wereldreis gemaakt met mijn vrouw samen, zij had een iPhone 6s, ik een Samsung Note 8. Beide KPN abonnement. Mijn telefoon had regelmatig wel bereik waar die van haar het niet had. Grote verschil mijn telefoon had 4 antennes, die van haar 2.
In die tijd zat een familielid in de telecom, aanleg mobiele netwerken, en zij testen met Samsung S serie telefoons de resultaten.
Kortom ik heb meer vertrouwen in dat merk rondom dekking. Plus minimaal 5 jaar updates na release gegarandeerd op de S serie. A serie heb ik ook zoiets gehoord maar zie het niet terug op de website bij die toestellen.

Ik weet van Sony alleen dat het mooie toestellen zijn, beperkt 2/3 jaar software updates krijgen en goed geschikt zijn voor custom roms. Antenne dekking geen vergelijking mee.

Wel voordeel grotere telefoons is meer ruimte voor antennes. SAR waarde S22+ of S20 FE is beter dan van een S21. Dus je kunt daar ook op zoeken, websites die die waardes registreren.

[ Voor 8% gewijzigd door swhnld op 02-09-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zelf ben ik OnePlus aanhanger na jaren Samsung gebruikt te hebben, voornamelijk note telefoons tot en met de Note 4 (5 en 6 waren ruk) en toen naar de S7 edge gegaan. Maar die was toch minder vergeleken met de Note toestellen.

Daarna de overstap gemaakt naar OnePlus en merkte dat met deze toestellen het bereik beter was.

Wat mij weerhoudt om weer Samsung te kiezen is de software, nu is de opslag flink groter vergeleken met de S7 welke maar 32GB (waarvan 16GB standaard in gebruik) had en mijn 6T al 128GB en mijn huidige 8T nu 256GB.

Om terug te komen op het bereik, de 6T had al een beter bereik dan mijn S7 zowel telefoon signaal als data signaal.

De 8T heeft voor zover ik weet ook 4 antennes en buiten wat verschil in lte banden me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb alle telefoons nog en uiteraard zit er een redelijk generatie verschil tussen maar voor mij is OnePlus een erg fijne overstap geweest. Mijn 6T doet het eigenlijk nog perfect maar merk gewoon dat de 8T langer mee gaat, en eigenlijk nooit zonder signaal komt te zitten. Zelf zit ik op Vodafone.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dank. Het "riskeren" was bedoeld als gokje wagen ;) .

Ik heb ook naar de S20 FE gekeken intussen,en zal eens naar OnePlus kijken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Ik heb indertijd de OP3 en later de Nord gehad, mooie toestellen, fijne alert slider, alleen ik had altijd software problemen met de carkits van de auto's waar ik in rijd, resulterende in verbroken hands free verbindingen en telefoons die tijdens rijden spontaan herstartten.

Voor TS is denk ik bij OP de vraag of het formaat wenselijk is? Met 6,7 inch (OP10pro) of 6,55 inch (OP8T) scherm is het fors groter dan een S21 (6,1 inch) of FE (6,4 inch) en gelijk S22+ (6,7 inch).
Maar inderdaad juist door het formaat ook meer ruimte voor antennes en bereik. Maar dat geld eigenlijk ook voor Xiaomi, Nokia, Sony, Samsung, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Laatst eens voor iemand een Xiaomi Redmi Note geconfigureerd zag er ook degelijk uit en leuke prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 02-09-2022 14:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
swhnld schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:27:
Voor TS is denk ik bij OP de vraag of het formaat wenselijk is? Met 6,7 inch (OP10pro) of 6,55 inch (OP8T) scherm is het fors groter dan een S21 (6,1 inch) of FE (6,4 inch) en gelijk S22+ (6,7 inch).
Maar inderdaad juist door het formaat ook meer ruimte voor antennes en bereik. Maar dat geld eigenlijk ook voor Xiaomi, Nokia, Sony, Samsung, etc.
Kleiner is prettiger. Ik ben begin 2022 van een Sony Z5 compact overgestapt op een Pixel 3a (zie gambieter in "[Google Pixel 3a(XL)] Ervaringen & Discussie" voor een vergelijkende foto), en een nog veel grotere telefoon ben ik niet gek op. De Z5c krijgt trouwens wel gewoon 4G, dus size isn't everything ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
gambieter schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:08:
[...]
De Z5c krijgt trouwens wel gewoon 4G, dus size isn't everything ;)
Dat klopt helemaal, de plaatsing van de antennes en het aantal zijn ook heel belangrijk.

En dan heb je ook nog het modem in het toestel wat van belang is, een toestel wat door de operator goedgekeurd is zal beter werken dan een die niet door de keuring gekomen is.
Idem voor VoLTE of VoWifi profielen die dan wel of niet aangeboden worden.

Gezien je eigen positieve ervaringen met Sony, zou ik de 10 IV pakken.
pricewatch: Sony Xperia 10 IV Zwart
Bij ontvangst, SIM kaart er in en testen, werkt niet, retour afzender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
swhnld schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:41:
Gezien je eigen positieve ervaringen met Sony, zou ik de 10 IV pakken.
pricewatch: Sony Xperia 10 IV Zwart
Bij ontvangst, SIM kaart er in en testen, werkt niet, retour afzender.
Ben me aan het inlezen voor deze foon, en de retour policy (zit in het VK, dus geen Nederlandse praktijken ;) ). Amazon heeft een mooi aanbod voor £349 momenteel :)

edit, oh what the hell, Sony 10 IV besteld :)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 02-09-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Zo, de Sony 10 IV is binnen, en hoera, die heeft 4G op de O2 SIM :) oOo *O*

De Lebara SIM zit nu in de Pixel en heeft 4G, dus de backup werkt zo goed, en de Blackberry Key gaat een reserve telefoon worden en eventueel voor Wifi surfen en email checken.

De Sony is trouwens kleiner/compacter dan verwacht (ben ik blij mee), zie hier de evolutie van mijn telefoons:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_wqCg0-2fL9d5jTUa3Bq9CmKDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OQtALFdS86pheFH4WZPNTipp.png?f=user_large
Sony 10 IV, Pixel 3a, Blackberry Key2 en Sony Z5c.

Dank allen voor advies, speciaal @swhnld die met de Sony 10 IV aankwam :)

Edit: Sony design is wel achteruit gegaan. Als je de powertoets ingedrukt houdt, krijg je niet het reboot menu, maar die verdomde Google Assistant die ik het liefste voor eeuwig de nek om zoun willen draaien. Ik wil dat ding nooit en te nimmer te zien krijgen. Bij de Sony moet je Power + Volume Up indrukken, wat een gedoe. Gelijk maar een app voor geinstalleerd.

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 05-09-2022 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
Ik was ook op zoek naar een telefoon met een goede ontvangst (voor gebruik in een Funkloch) en vond dit citaat:

"Thanks to Professor Gert Frølund from Aalborg University there is another way. He conducted a study that proved that there is a link between mobile radiation (SAR-value) from cell phones and antenna quality. The higher the mobile radiation, the lower the quality of the antenna. In other words, phones with lower radiation have better antennas."

Bron: https://www.wilsonamplifi...-gets-the-best-reception/
De pfd waarnaar wordt verwezen (het onderzoek dus): https://core.ac.uk/download/pdf/60667995.pdf

Als je dan kijkt op de Duitse website voor stralingsbescherming, vind je telefoons met een lage SAR-waarde:

https://www.bfs.de/SiteGl...DE/SARsuche_Formular.html

Zo zou je in theorie een telefoon met een goede antenne moeten kunnen vinden.
Pagina: 1