Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
Ook gewoon op de telefoon zelf? Bij mij staat als je de app opent "Android Auto is nu alleen beschikbaar voor autoschermen. Op je telefoon kun je de Google Assistant in de rijstand gebruiken"P1nGu1n schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:38:
[...]
Assistant driving mode gebruik ik niet, maar Android Auto zelf werkt hier prima op Android 12
De losse android auto app wordt uitgefaseerd.Zinloos1 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:51:
[...]
Ook gewoon op de telefoon zelf? Bij mij staat als je de app opent "Android Auto is nu alleen beschikbaar voor autoschermen. Op je telefoon kun je de Google Assistant in de rijstand gebruiken"
Welke taal staat precies ingesteld? Ik kan de rijstand niet vinden. Mijn 3a staat ingesteld op English (Netherlands) als voorkeurstaal, dan Nederlands (Nederland) en dan nog een taal, maar dat doet er denk ik niet toe.Zinloos1 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:17:
[...]
Ja, ik ook. Die stappen ook geprobeerd, gebeurt niets.. Mijn vriendin heeft ook een pixel 3a, maar dan in het Engels, daar gaat hij direct aan. Bij mij opent hij enkel Google maps en gaat navigeren. Jij krijgt hem ook niet geopend als je tegen de assistant zegt start rijmodus of start driving mode? Ik zie ook in de Google assistant settings niet de drive modes setting die mijn vriendin wel heeft.
En ik zie in de Google Assistant settings wel een schuifje om notificaties van Assistant Driving Mode aan te zetten.
Maar volgens mij zou ik bij Settings > Connected devices > Connection preferences iets van Driving Mode moeten kunnen zien toch? Of moet ik ergens anders kijken? Ik zie daar wel de Android Auto instellingen, maar die moet ik denk ik niet hebben want Android Auto voor telefoonscherm gaat verdwijnen.
Overigens kun je de Google Maps Driving Mode ook gewoon vanaf het thuisscherm openen: er is een Google Maps widget die direct Driving Mode opent.
Wel vervelend dat ik daar Bluetooth voor moet aanzetten, terwijl voorheen Android Auto dat automatisch voor me aan- en uitzette (na afsluiten).
erikieperikie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:25:
[...]
Welke taal staat precies ingesteld? Ik kan de rijstand niet vinden. Mijn 3a staat ingesteld op English (Netherlands) als voorkeurstaal, dan Nederlands (Nederland) en dan nog een taal, maar dat doet er denk ik niet toe.
En ik zie in de Google Assistant settings wel een schuifje om notificaties van Assistant Driving Mode aan te zetten.
Maar volgens mij zou ik bij Settings > Connected devices > Connection preferences iets van Driving Mode moeten kunnen zien toch? Of moet ik ergens anders kijken? Ik zie daar wel de Android Auto instellingen, maar die moet ik denk ik niet hebben want Android Auto voor telefoonscherm gaat verdwijnen.
Dit is hoe het er uit hoort te zien. Denk dat het voor Nederland nog niet uit is, wat wel vervelend is aangezien Android Auto wel al uitgeschakeld is. Krijg het nu met geen mogelijkheid aan, er is niet eens een schuifje te zien in de settings bij mij, waar die er wel is bij mijn vriendin.
Heb je al geprobeerd de poort schoon te maken met een tandenstoker/satéprikker? Misschien dat je poort gewoon vies/stoffig is. Ik heb verder geen ervaring met het vervangen van de USB-C poort.JcHm schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:42:
Heeft er iemand hier ervaring met het laten vervangen van de USB-C poort? Mijn Pixel 3a heeft al een tijdje kuren waarbij de connector maar aan 1 kant werkt en niet alle kabels meer werken. Ik heb de guides online wel gezien, maar laat het liever doen bij een degelijk bedrijf wat met originele onderdelen werkt.
Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.
Bedankt voor de tip, maar helaas wel. Perslucht, tandenstoker beide al geprobeerd.P1nGu1n schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:02:
[...]
Heb je al geprobeerd de poort schoon te maken met een tandenstoker/satéprikker? Misschien dat je poort gewoon vies/stoffig is. Ik heb verder geen ervaring met het vervangen van de USB-C poort.
Probeer het anders met wat contact cleaner. Dat zou ook vet en oxidatie moeten verwijderen.JcHm schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:33:
[...]
Bedankt voor de tip, maar helaas wel. Perslucht, tandenstoker beide al geprobeerd.
By the way, wat zijn die visuele veranderingen in Android 12 lelijk zeg. Holy shit

En ook lekker inconsistent. Neem bijvoorbeeld het volume. De slider die je krijgt te zien als je het volume verandert is megabreed. Als je vervolgens op de volumesettings onder die slider klikt, krijg je een menu'tje waar de sliders gewoon nog elegant dun zijn.
Sowieso vind ik de megadikke en belachelijk zwaar afgeronde velden en sliders nogal vloeken met de dunne elegante tekst en minimalistische icoontjes.
Haha, de reden waarom ik nog niet de update heb gedaan. Ik vind Android 11 eigenlijk wel mooi en ben daar echt aan gewend. Mijn vriendin gebruikt nog 3 knoppen navigatie, zit dat nog Android 12?STFU schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
By the way, wat zijn die visuele veranderingen in Android 12 lelijk zeg. Holy shit
Ik was eerst geïnteresseerd om de Pixel 3a dit jaar met pensioen te laten gaan en een Pixel 6 te halen uit Duitsland, maar ook dat ga ik niet doen. Ik vind de Pixel 3a nog net handzaam genoeg qua formaat en gewicht. De Pixel 6 gaat me denk ik niet bevallen. Ik heb echt altijd compacte toestellen gehad (Sony's) en de Pixel 3a was voor mij al groot in 1e instantie. Heb ook weinig hoop dat een Pixel 6a een compact formaat gaat krijgen, maar ik vind dat het wachten wel waard.
[Voor 37% gewijzigd door draakhoofd op 30-10-2021 14:52]
Dat is nog gewoon beschikbaar in Android 12draakhoofd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Mijn vriendin gebruikt nog 3 knoppen navigatie, zit dat nog Android 12?
[Voor 20% gewijzigd door P1nGu1n op 30-10-2021 14:50]
Tja, bij Android 11 blijven. Daar heb ik ook een seconde aan gedacht. Maar dan kun je de komende 5 jaar niet meer updaten naar een nieuwe Androidversie. Want met een beetje pech is dit de designstijl voor de komende jaren. Niet alleen van Google. Ook van Apple, want Apple had die overdreven-afgeronde kleuterstijl al.draakhoofd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Haha, de reden waarom ik nog niet de update heb gedaan. Ik vind Android 11 eigenlijk wel mooi en ben daar echt aan gewend. Mijn vriendin gebruikt nog 3 knoppen navigatie, zit dat nog Android 12?
Ik was eerst geïnteresseerd om de Pixel 3a dit jaar met pensioen te laten gaan en een Pixel 6 te halen uit Duitsland, maar ook dat ga ik niet doen. Ik vind de Pixel 3a nog net handzaam genoeg qua formaat en gewicht. De Pixel 6 gaat me denk ik niet bevallen. Ik heb echt altijd compacte toestellen gehad (Sony's) en de Pixel 3a was voor mij al groot in 1e instantie. Heb ook weinig hoop dat een Pixel 6a een compact formaat gaat krijgen, maar ik vind dat het wachten wel waard.
Overigens kan Google het wèl: een compacte(re) telefoon maken. Zie de Pixel 4a. Maar ja, dan kun je niet adverteren met een 6++ inch scherm en dat durven fabrikanten niet meer.
De race naar steeds langere (hogere) schermen is sowieso om te janken. Mijns inziens is het vooral een kostenkwestie voor de fabrikanten. Als ze alleen de lengte vergroten stijgt het schermoppervlak slechts lineair ipv kwadratisch. De diagonaal waarmee ze kunnen adverteren stijgt daarentegen vrijwel net zo had als bij een vergroting van zowel de lengte als breedte (gelijkblijvende aspect ratio dus).
Er is alleen 1 probleem. Voor het gebruiksgemak voegt extra lengte nauwelijks meer iets toe bij een aspectratio van meer dan 2:1 (18:9). Lees: mensen zullen een scherm van 20:9 nauwelijks als groter ervaren dan een 18:9 van dezelfde breedte.
Dat is ook logisch, want bij de huidige lange schermen is de breedte de beperkende factor. Echter in je broekzak is juist de lengte de beperkende factor. De oplossing lijkt dus simpel: ga terug naar 2:1. Dan gaat een telefoon van 16,5 cm naar 15 cm. Iets dat we tegenwoordig compact noemen.
Wel grappig overigens dat in het tijdperk voor de smartfoon, grote telefoons juist als ouderwets en lelijk werden ervaren. Toen moest het juist zo klein mogelijk. Met als resultaat onhandig kleine telefoons als de Nokia 8210 / 8310

[Voor 3% gewijzigd door STFU op 01-11-2021 11:41]
Ik ben het ook met je eens, maar mijn Pixel 3A bleef maar zeuren om de update....STFU schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
Jammer dat je het niet terugkan draaien zoals bij Windows.
Maar ik ga er maar aan wennen, wat ik wel onhandig vind is Wifi in- en uitschakelen.
Eens. Ik heb een paar dagen de P6 gehad en had gehoopt op een gevoel dat ik ook heb bij de P3; een telefoon waar je jaren mee vooruit kan. Echter, grootte kon ik niet zo snel aan wennen, camera vond ik niet veel beter (buiten de gave nieuwe tools dan) en ook vooral de speakers vielen me tegen.. nog 1 jaar de oude vertrouwde P3 dus. Hopelijk blijft hij werken...draakhoofd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Haha, de reden waarom ik nog niet de update heb gedaan. Ik vind Android 11 eigenlijk wel mooi en ben daar echt aan gewend. Mijn vriendin gebruikt nog 3 knoppen navigatie, zit dat nog Android 12?
https://9to5google.com/2021/11/10/pixel-android-12-update/
Yep, hier ook.nFo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:49:
Some Google Pixel phones are being prompted to download the full Android 12 update again [U]
https://9to5google.com/2021/11/10/pixel-android-12-update/
sinds de update naar android 12 trilt het ding niet meer als het geluid uitstaat. Zet ik t geluid heel zacht dan gaat ie wel weer trillen als er een berichtje binnenkomt. Iemand een idee hoe ik weer kan zorgen dat ie alleen trilt maar geen geluid maakt?

Ik heb graag een relatief kleine telefoon, die grote monsters tegenwoordig heb ik niets mee. De 3a leek me een mooi alternatief omdat die nog Android 12 heeft gekregen, en aangezien de prijs een stuk lager is dan de nieuwste Google foons. Ik heb de mijne voor £130 (zeg €160) gekocht, kwam dan wel niet met een originele lader, maar who cares.
Vergelijking van het formaat met de Sony Z5 compact:
Tot nu toe bevalt de Pixel 3a me best. reageert snel,. batterij houdt het een volle dag uit, en het scherm ziet er mooi uit

Android 12 is niet mijn favoriete versie, maar er is mee te werken.
[Voor 14% gewijzigd door gambieter op 13-01-2022 00:14]
++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.
Zo dan, voor mijn gevoel is de P3A een lekker compact toestel, maar dit geeft toch wel weer een heel ander beeldgambieter schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:13:
Vergelijking van het formaat met de Sony Z5

Yepgehaktstaaf schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:32:
Zo dan, voor mijn gevoel is de P3A een lekker compact toestel, maar dit geeft toch wel weer een heel ander beeld

Ik moest deze week toevallig terugdenken aan de ZTE Blade/Orange San Francisco ([Ervaringen] Orange San Francisco / ZTE Blade), de eerste telefoon waar ik met ROMs e.d. heb gespeeld en echt Android begon te gebruiken. Die was pas lekker klein en compact

[Voor 29% gewijzigd door gambieter op 13-01-2022 21:55]
Daarnaast is de plastic behuizing icm relatief grote bezels lekker solide. De mijne is al zo vaak tegen de vlakte gegaan en ondanks dat het toestel volledig onbeschermd is geen centje pijn. Op een paar krasjes op de hoeken na dan.
Haha wat grappig, daar heb ik in 2012 ook nog flink in lopen posten op de laatste pagina, was ook mijn eerste telefoon die ik compleet probeerde te optimaliseren. Elke week een andere ROM erop, kernels tweaken, lekker prutsen. Was een prima telefoontje voor het geld toen.gambieter schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:49:
[...]
Yep. Dit formaat is behouden tot de XZ2 compact, naast Apple de enige kleine telefoon met power.
Ik moest deze week toevallig terugdenken aan de ZTE Blade/Orange San Francisco ([Ervaringen] Orange San Francisco / ZTE Blade), de eerste telefoon waar ik met ROMs e.d. heb gespeeld en echt Android begon te gebruiken. Die was pas lekker klein en compact
Inmiddels al een tijdje aan de Pixel 3A. Batterij begint nu wel wat minder te worden, geen idee of dat door ouderdom komt of android 12.
Ik haal nog steeds makkelijk een hele dag, soms zelfs twee (ben een hele lichte user, tijdens werkdagen gaat het scherm nauwelijks aan). Zit nu een beetje te twijfelen of ik dit jaar een nieuwe ga uitzoeken of deze nog zo lang mogelijk blijf gebruiken. Op zich doet hij alles wat ik er van verwacht (ik heb hem voornamelijk vanwege de acceptabele foto's die hij maakt), heel af en toe een spelletje en dat trekt hij ook nog prima.
Misschien eind van het jaar een nieuwe accu erin en dan nog 2 jaartjes ofzo ermee door. Kost zo te zien rond de 80 euro. Maar even kijken, wellicht ook nog even prutsen met ROMs als de ondersteuning dit jaar komt te vervallen...
Iemand hier ervaring mee, en ook met de garantie? De 2 jaar termijn verliep midden november dus mogelijk dat ik net achter het net vis? Al is een opgezwollen batterij mogelijk een productie fout?
Ik vond dit op een website, is deze optie ook beschikbaar in de Nederlandse versie van Android?
https://www.theverge.com/...obots-scam-iphone-androidOn Pixel phones, you can also tap the three dots in the upper right corner of the Phone app and then go to Settings > Caller ID & spam;
[Voor 58% gewijzigd door Tolstoi op 18-02-2022 13:34]
Nope:Tolstoi schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:31:
Is het mogelijk om robot/spam telefoontjes automatisch te filteren? De laatste tijd word ik meerdere keren per dag gebeld door automatische spam telefoontjes uit het buitenland.
Ik vond dit op een website, is deze optie ook beschikbaar in de Nederlandse versie van Android?
[...]
https://www.theverge.com/...obots-scam-iphone-android
[list]
• Australië
• Canada
• Frankrijk
• Duitsland
• Ierland
• Italië
• Japan
• Spanje
• VK
• VS
[/list]
Bron: https://support.google.com/phoneapp/answer/9118387?hl=nl
Edit: nevermind, dat is een andere functie. Beller-ID en spambeveiliging werkt inderdaad op Android 6.0 en hoger: https://support.google.com/phoneapp/answer/3459196?hl=nl
- Open op je apparaat de app Telefoon telefoon.
- Tik op Meer opties (drie puntjes) > Instellingen > Spam en gespreksscreening.
- Zet Beller- en spam-ID bekijken aan of uit.
[Voor 42% gewijzigd door P1nGu1n op 18-02-2022 13:49]
Laatste maand en dan is het gebeurd met de security updates voor de Pixel 3a.
Dit jaar maar is een goeie opvolger zien te vinden. Zal de 6a waarschijnlijk worden.
Of evt. de normale 6?
Alle/veel toestellen worden warm bij gebruik van Android Auto draadloos. Wanneer gecombineerd met draadloos opladen is het helemaal erg, maar de P3a ondersteunt dit niet.DeBaroN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:06:
Hier mensen die Android auto (draadloos) gebruiken icm de Pixel 3a? die van mij wordt best wel warm als die verbinding heeft met AA.
Laatste maand en dan is het gebeurd met de security updates voor de Pixel 3a.
Dit jaar maar is een goeie opvolger zien te vinden. Zal de 6a waarschijnlijk worden.
Of evt. de normale 6?
https://9to5google.com/20...droid-auto-adapters/#heat
https://www.reddit.com/r/...s_charging_heat_and_stop/ (zie comments, die hebben ook betrekking op niet wireless charging)
Na installatie van Pixel Experience direct al mn apps weer teruggezet; geen enkel probleem verder met Netflix of bankapps, alles draait gewoon zoals het hoort. Sterker nog, op de originele firmware had ik regelmatig ruzie met inloggen via DigiD wat niet wilde lukken, dat gaat nu ook gewoon in 1 keer. Nog geen idee of dit nadelige gevolgen gaat hebben voor de accuduur, maar zolang ik de dag doorkom geen groot probleem.
De telefoon voelt nog steeds lekker vlot, hoop dat ik er nog een tijdje langer mee kan blijven doen.
Google heeft dit zelf bevestigd aan 9to5Google. Het statement van Google:Dragao Cell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:09:
Google zal in waarschijnlijk in juli nog een laatste update pushen zoals ze ook hebben gedaan voor de 3.
In May 2019, at the launch of the Pixel 3a and Pixel 3a XL, we announced that the devices would receive three years of software updates and three years of security updates from when our devices first became available on the Google Store. The final update for Pixel 3a and Pixel 3a XL will rollout to users by July 2022.
enigszins onverwacht.
Edit: is alsnog de update van juni
[Voor 4% gewijzigd door Dragao Cell op 07-06-2022 07:50]
Dit was toch eigenlijk al bekend, zie ook de posts boven de jouwe. Zoals het ernaar uitziet krijgen we in juli de laatste update.Dragao Cell schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:33:
enigszins onverwacht.
Edit: is alsnog de update van juni
Daarna misschien toch maar eens nadenken over een opvolger.
Een stukje achtergrond: De USB poort van mijn Motorola Edge 20 is laast stuk gegaan. Doordat ik een klacht heb lopen bij Belsimpel over de aansprakelijkheid/garantie hiervoor ligt het toestel al bijna een maand bij hen. Vandaar was ik op zoek naar een goedkoop tijdelijk toestel.
Mijn wensen waren: Android 12, een redelijk goede camera, 'schone' software en een batterij die een dag meegaat. Ik wilde er niet meer dan € 150 tot € 200 aan uitgeven.
Met dit lijstje kwam ik al vrij snel uit bij de Pixel 3A. Ik weet dat de support volgende maand afloopt maar gezien ik de telefoon uiterlijk tot het einde van dit jaar wil gebruiken denk ik niet dat dat een probleem is.
Na wat verschillende refurbished en gebruikte opties bekeken te hebben uiteindelijk uitgekomen op een gebruikt exemplaar bij Cex waarvoor ik € 150 betaalde. Het is een B-grade, met een (niet originele) lader bij en de behuizing heeft wat gebruikssporen. Ik denk dat de telefoon gebruikt is met een case en screenprotector. De voorkant/het glas is zo goed als nieuw, op de achterkant zitten wat krasjes, vooral rond de vingerafdruk scanner en de camera. De batterij gaat met mijn gebruik precies een dag mee, volgens Accubattery is de capaciteit nog 90%.
Ik vind het echt een fijn toestel en ben (zeker komende van een Motorola) erg onder de indruk van de camera. Als de telefoon blijft bevallen houdt ik 'm misschien wel langer, dan wel met een andere ROM denk ik.
Ik besef dat ik reageer op een oud bericht, maar mischien heb je er toch nog iets aan. Ik was laatst voor mijn Motorola bij Callstars in Breda (ze hebben ook andere vestigingen). Ze werken desgewenst met originele onderdelen, het vervangen van de USB poort kostte 60 euro en was iets waar ik op kon wachten. Na reparatie heb je 6 maanden garantie op het functioneren van het onderdeel. De ervaring is dus niet specifiek met de Pixel, maar ik verwacht dat de kosten vergelijkbaar zijn.JcHm schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:42:
Heeft er iemand hier ervaring met het laten vervangen van de USB-C poort? Mijn Pixel 3a heeft al een tijdje kuren waarbij de connector maar aan 1 kant werkt en niet alle kabels meer werken. Ik heb de guides online wel gezien, maar laat het liever doen bij een degelijk bedrijf wat met originele onderdelen werkt.
Bedankt voor de tip. Ik zal ze eens bellen. Inmiddels is het een reserve telefoon geworden, maar voor €60 wil ik deze alsnog wel repareren.stefan_mol schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:54:
[...]
Ik besef dat ik reageer op een oud bericht, maar mischien heb je er toch nog iets aan. Ik was laatst voor mijn Motorola bij Callstars in Breda (ze hebben ook andere vestigingen). Ze werken desgewenst met originele onderdelen, het vervangen van de USB poort kostte 60 euro en was iets waar ik op kon wachten. Na reparatie heb je 6 maanden garantie op het functioneren van het onderdeel. De ervaring is dus niet specifiek met de Pixel, maar ik verwacht dat de kosten vergelijkbaar zijn.
Wat ook goed werkt is even met een anti-dust spray (verkrijgbaar bij de Action voor een paar euro) erin spuiten. Zo minimaliseer je ook de kans dat je iets beschadigd.erikieperikie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:05:
Met een klein haakje (ongeveer zo'n ding dat de tandarts gebruikt om tussen je tanden/tandvlees te voelen tijdens reguliere controle) of wellicht met een paperclip / speld kun je de USB-poort van je mobiele toestellen best goed schoon houden. Je zult versteld staan hoeveel stof en pluis je eruit kunt vissen na een jaar of langer. Wellicht dat het je USB-poort repareert? Ik merk altijd als ik heb schoongemaakt dat de laadstekker er veel makkelijker in gaat en zekerder blijft zitten. Wellicht het proberen waard, voordat je er een paar tientjes en extra tijd tegenaan gooit voor een misschien wel overbodige vervanging?
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Ik probeer in te schatten hoe 'gevaarlijk' het is om de 3A te blijven gebruiken na volgende maand en heb het idee dat ik door mijn apps up-to-date te houden en niks buiten Google Play om te installeren het risico kan beperken.
Online lees ik dat met Google Play-systeemupdates kritieke lekken kunnen worden gedicht zonder OS updates, het zou me wel een veilig gevoel geven als deze ondersteuning nog even doorloopt

[Voor 60% gewijzigd door stefan_mol op 17-06-2022 09:41]
Hoe is je ervaring na twee maanden gebruik?EcoR schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:59:
Aangezien deze maand waarschijnlijk de laatste beveiligingsupdate voor de 3A zal verschijnen ben ik me eens gaan verdiepen in een custom ROM. Op zich is er nog niets mis met de telefoon, nog snel zat voor wat ik er mee doe. Na veel twijfelen tussen Lineage 19 of Pixel Experience toch maar eens die laatste erop gezet. Flashen was een fluitje van een cent, dat ging vroeger wel wat ingewikkelder.
Na installatie van Pixel Experience direct al mn apps weer teruggezet; geen enkel probleem verder met Netflix of bankapps, alles draait gewoon zoals het hoort. Sterker nog, op de originele firmware had ik regelmatig ruzie met inloggen via DigiD wat niet wilde lukken, dat gaat nu ook gewoon in 1 keer. Nog geen idee of dit nadelige gevolgen gaat hebben voor de accuduur, maar zolang ik de dag doorkom geen groot probleem.
De telefoon voelt nog steeds lekker vlot, hoop dat ik er nog een tijdje langer mee kan blijven doen.
Ik heb nog heel lang met Android 7 phones gewerkt, en heb nu nog een Blackberry Key die op Android 8 zit. Hou je apps up to date en doe geen gekke dingen met die phone. Bank apps kun je misschien beter op een beter beveiligde phone zetten.stefan_mol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:31:
Weet iemand of- als de na het aflopen van de ondersteuningsperiode de Beveiliginsupdates ophouden, ook de Google Play-systeemupdates stoppen?
Ik probeer in te schatten hoe 'gevaarlijk' het is om de 3A te blijven gebruiken na volgende maand en heb het idee dat ik door mijn apps up-to-date te houden en niks buiten Google Play om te installeren het risico kan beperken.
Online lees ik dat met Google Play-systeemupdates kritieke lekken kunnen worden gedicht zonder OS updates, het zou me wel een veilig gevoel geven als deze ondersteuning nog even doorloopt
Voorlopig heel goed; draait soepel, geen vastlopers en alle apps werken naar behoren. Elke maand netjes een OTA-update. Telefoon gaat bij rustig gebruik ook nog 2 dagen mee, dus eigenlijk merk je er niet veel van dat het geen stock rom is (is natuurlijk ook het doel van PixelExperience).
Geen idee hoe lang het nog bijgewerkt wordt, maar aangezien ze ook nog steeds updates voor de Pixel 2 uitbrengen zal het nog wel even doorgaan en blijf ik voorlopig deze telefoon nog gebruiken.
Heb de O2 SIM eens in mijn Blackberry Key2 en in een Sony Z5compact gestopt, en die hebben 4G met goede signaalsterkte met die SIM. Rebooten, allerlei dingen die mogelijk limiteren uitgschakeld, APN gecheckt, maakt niet uit.
Met mijn Lebara SIM krijgt de Pixel 3a wel gewoon 4G, net als de BlackBerry Key2. Ik zit er aan te denken om te upgraden naar een Pixel 6A, maar ben een beetje bang dat ik dan hetzelfde probleem ga hebben.
Dank

Ik ga toch maar rustig aan verder kijken naar een opvolger.
Edit: Teruggezet naar stock en bootloader weer gelocked. Volgend jaar ga ik kijken naar een nieuwe telefoon, tot die tijd houdt deze het nog wel vol

Edit 2 19 sept: Er is binnen Pixel experience een nieuwe maintainer gekomen voor de Pixel telefoons, er staat nu een Android 13 beta klaar. Mocht die goed worden doorontwikkeld voor de Pixel 3A wellicht nog interessant om te bekijken...
[Voor 45% gewijzigd door EcoR op 19-09-2022 16:42]
Ik ben intussen overgestapt op een Sony 10 IV vanwege dit probleem, zie Compacte smartphone met een goede ontvangst. De Pixel gebruik ik nu voor mijn backup SIM.gambieter schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:25:
Heeft er iemand ervaring met/tips aangaande slechtere ontvangst op de Pixel 3a? Ik ben net geswitched naar O2 als provider (Engeland), en ging van de 4G op EE opeens terug naar H en H+. Ik krijg 4G op sommige plekken.
Heb de O2 SIM eens in mijn Blackberry Key2 en in een Sony Z5compact gestopt, en die hebben 4G met goede signaalsterkte met die SIM. Rebooten, allerlei dingen die mogelijk limiteren uitgschakeld, APN gecheckt, maakt niet uit.
Met mijn Lebara SIM krijgt de Pixel 3a wel gewoon 4G, net als de BlackBerry Key2. Ik zit er aan te denken om te upgraden naar een Pixel 6A, maar ben een beetje bang dat ik dan hetzelfde probleem ga hebben.
Dank
Volgens mij zijn alle Android 12 builds discontinued. Ik ben idd benieuwd hoe de 13 gaat werken. Tot op heden vind ik het best een goede custom rom voor mijn 3a.EcoR schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:05:
Mochten mensen geïnteresseerd zijn; vandaag lijkt ook de support van PixelExperience voor de 3a gestopt te zijn. Er is nog wel een officiële rom van Lineage OS voor de 3a, maar toch jammer.
Ik ga toch maar rustig aan verder kijken naar een opvolger.
Edit: Teruggezet naar stock en bootloader weer gelocked. Volgend jaar ga ik kijken naar een nieuwe telefoon, tot die tijd houdt deze het nog wel vol
Edit 2 19 sept: Er is binnen Pixel experience een nieuwe maintainer gekomen voor de Pixel telefoons, er staat nu een Android 13 beta klaar. Mocht die goed worden doorontwikkeld voor de Pixel 3A wellicht nog interessant om te bekijken...
- Security update 5 May 2022
- Build number SP2A.220505.008
Dat lijkt een oude update te zijn. Vreemd dat ik die nu pas ontvang. Blijkbaar heb ik niet actief gezocht naar updates, dat alleen al verbaast mezelf, maar goed. Of is dit toch iets nieuws?
Het is een laatste september update die nog is uitgebracht begin deze maand, die alleen geen nieuwe security patches bracht dus daarmee blijf je op mei hangen.erikieperikie schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:05:
Ik zag zojuist een update voor m'n 3a. Na installeren zie ik:
- Security update 5 May 2022
- Build number SP2A.220505.008
Dat lijkt een oude update te zijn. Vreemd dat ik die nu pas ontvang. Blijkbaar heb ik niet actief gezocht naar updates, dat alleen al verbaast mezelf, maar goed. Of is dit toch iets nieuws?
https://www.xda-developer...eptember-security-update/
Het is nog een beta (van 28 oktober), maar hij bevalt prima. Heb hem nu twee dagen, maar nog geen bugs of storende bevindingen.
Ondanks dat ik eerder twijfelde om een nieuwe telefoon te zoeken voor nu besloten de 3A aan te houden zolang alles soepel blijft werken en de accu nog goed genoeg is. Ik ben verder geen zware gebruiker.
Hebben jullie ook problemen met installeren van de Apple tv-app?
Ik krijg de melding dat mijn apparaat niet compatibel is.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, andere onderwerpen horen thuis in:
- Levertijden, winkels, importeren en prijzen: [Google Pixel 3a(XL)] Levertijden en Prijzen