Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:17:
Tsja, ik merk niks geks aan mijn scherm en op volgens mij een Tweaker na heb ik er weinig over gehoord. Ik zou zeggen zet een witte wallpaper op, bekijk wat foto's en als het er goed uit ziet is het goed toch? Maakt het dan veel uit of de calibratie (iets) te flets/warm/geel/blauw is en sowieso, wat is überhaupt goed in deze?
En stel dat je in vergelijking met je vorige telefoon merkt dat het telefoon fletser/warmer/geler/blauwer is, dan vraag ik me ook af of je dat na een week nog ziet en je daar echt aan stoort.
Als er inderdaad een zichtbaar verschil in bovenkant/onderkant zit zou ik dat niet willen, maar ook daarover heb ik weinig gelezen.
Mijn 1e exemplaar had een scherm met zichtbaar colour-shift onder en boven onder een rechte kijkhoek. Op fora zijn er wel wat meldingen van. Schermtint wijzigt hier onder kijkhoeken ook zichtbaar; bij kleine hoek wordt ie al kouder, verder schuin houden wordt ie weer warmer, en nog schuiner gaat ie weer koeler. In enkele reviews wordt het ook benoemd, bijvoorbeeld de
videoreview van MKBHD en van
XDA het displayreview. Tsja, het is ook OLED-eigen, voor een deel exemplaar-afhankelijk (kennelijk afhankelijk van waar je OLED-scherm ergens zat in het grote scherm waaruit ie uit gefabriceerd is, als ik iemand op Reddit mag geloven, maar ook de polarizer die Google gebruikt wordt als schuldige genoemd) maar voor een groter deel persoonsafhankelijk ben ik inderdaad ook achtergekomen. Ik heb het toestel aan anderen laten zien en die zagen het gewoon niet. Pas nadat ik het uitlegde wat ik zie, zeiden ze: verhip nu zie ik het, maar is toch niet storend? Pakte ze hun eigen OLED-scherm erbij, en zagen ze het inderdaad ook. Oeps, sorry ;-). Door die inzichten en wat ik online heb nagevraagd en gelezen, heb ik het 2e toestel maar gehouden en ben hem gaan gebruiken (heeft echt 2 maanden ongebruikt hier gelegen). Ik ben er nu ook al wel grotendeels aan gewend. Nog eens een paar Samsungs getest bij de MM, en daar zag ik het effect ook wel, maar het is zeker iets dat verschilt per merk/type en dan ook nog eens per exemplaar. Mijn voorgaande telefoon, een Xperia, had echt een enorm blauw scherm. Als ik die nu even erbij pak, valt dat pas op.
Gim schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:11:- Is er kleurverschil tussen boven en beneden wanneer ik recht op het scherm kijk?
- Is er verschil in helderheid tussen boven en beneden?
- Treedt er een kleurverschil op wanneer ik met een vinger over het scherm doe swipen?
- Moet ik ook nog vanuit een bepaalde hoek (vanaf links/onder/rechts/boven) naar het scherm kijken?
- Bij mijn eerste exemplaar wel, 2e niet. Niet zozeer helderheid trouwens, maar kleurtint (blauw/groen/rood) (omgeruild bij MM Krefeld).
- Nee/nauwelijks.
- Dat ervaar ik wel, de kanteling die het toestel in mijn hand maak geeft een voor mij zichtbare verandering in kleurtemperatuur van warm naar koel.
- Elke kijkhoek is relevant en geeft in mijn geval vanaf een bepaalde hoek een kleurtint-verschil. Sommigen zeggen pas na meer dan 45 graden, andere al veel eerder. Ik val in de laatste groep.
Zie ook
deze eerdere post voor visuele ondersteuning. PM me gerust als je meer vragen hebt.
[
Voor 45% gewijzigd door
draakhoofd op 08-08-2019 13:31
]