Misschien een domme vraag; maar waarom pakt men niet de tweede dark fiber? Althans, bij mij hebben ze er twee afgemonteerd. Dan zou je direct om kunnenR3D schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:30:
Je kan het aansluiten zelf, maar je moet wel op het perfecte moment als de AON eruit gaat de PON aansluiten anders heb je niks.
De monteur komt meestal op het zelfde moment dat zijn collega in de pop/wijkkast staat.
Tegenwoordig wordt er maar één doorgelast van huisaansluiting tot aan het PoP.bluewalk schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:37:
[...]
Misschien een domme vraag; maar waarom pakt men niet de tweede dark fiber? Althans, bij mij hebben ze er twee afgemonteerd. Dan zou je direct om kunnen
Nou nee beide zijn gewoon doorgelast.
Maar providers willen blijkbaar niet lief samen spelen, want hoe bewust zou het zijn als je mooi 2 providers ip je ftu binnen kan krijgen.
Ondanks dat de infra er al ligt kiezen bepaalde ISP’s er alsnog voor om dezelfde straat open te trekken voor hun “eigen” vezel.
Om het maar praktisch te houden.
Maar providers willen blijkbaar niet lief samen spelen, want hoe bewust zou het zijn als je mooi 2 providers ip je ftu binnen kan krijgen.
Ondanks dat de infra er al ligt kiezen bepaalde ISP’s er alsnog voor om dezelfde straat open te trekken voor hun “eigen” vezel.
Is er dan een reden waarom delta ze niet beiden patcht als je bv over gaat naar XGS-PON? Lijkt me het handigst als mensen straks van AON over moeten, de minste downtime.R3D schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:46:
Omdat je in de praktijk dezelfde downtime kan verwachten.bluewalk schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:52:
[...]
Is er dan een reden waarom delta ze niet beiden patcht als je bv over gaat naar XGS-PON? Lijkt me het handigst als mensen straks van AON over moeten, de minste downtime.
Je data is gekoppeld aan jouw klant ID, dat gaat niet dubbel door het netwerk om diverse redenen.
Hier echt niet. Ik heb er met mijn neus boven op gestaan en gesproken met de lassers die de doorverbindingen in het EVP maken.R3D schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:46:
http://www.vlist.eu/fotos/glasvezel/IMG_0092.jpg
Hier bij mij in de "meterkast" is er echt aan maar één vezel een pigtail gelast en is er ook alleen de linker slede beschikbaar, de rechter is loos.
http://www.vlist.eu/fotos/glasvezel/IMG_0103.jpg
http://www.vlist.eu/fotos/glasvezel/IMG_0114.jpg
Na 25 jaar Ziggo (eerder @home) ben ik overgestapt op Delta. Qua internet heb ik niets te klagen. Werkt als een trein. Qua TV ben ik minder tevreden. Bij Ziggo had ik een kaartje in de TV en dat had ik hier ook verwacht. Helaas niet goed gelezen en een mediabox gekregen. Het is een vreselijk ding. Traag, er draait werkelijk niets op en regelmatig moet ik hem resetten omdat hij weer eens is vastgelopen. Erger nog, ik heb weer twee afstandsbedieningen en een HDMI-kabel over de muur lopen (al het andere is in de muur verwerkt, maar hier had ik niet op gerekend).
Nu heb ik sinds dit weekend een nieuwe TV gekocht met Android als OS en waarempel, er is een Delta-app. Het ding krijgt slechte beoordelingen, maar na een avondje zappen e.d. heb ik niks te klagen. Het werkt veel sneller dan de mediabox, het beeld lijkt beter en ik kan afscheid nemen van de overbodige afstandbediening en HDMI-kabel.
Nu heb ik net gezocht op de Delta-site, maar het is mij niet duidelijk of je voor deze app een TV-abbo nodig hebt. Ik zit er een jaar aan vast nu, maar zo niet, dan zeg ik het TV-abbo direct op.
Nu heb ik sinds dit weekend een nieuwe TV gekocht met Android als OS en waarempel, er is een Delta-app. Het ding krijgt slechte beoordelingen, maar na een avondje zappen e.d. heb ik niks te klagen. Het werkt veel sneller dan de mediabox, het beeld lijkt beter en ik kan afscheid nemen van de overbodige afstandbediening en HDMI-kabel.
Nu heb ik net gezocht op de Delta-site, maar het is mij niet duidelijk of je voor deze app een TV-abbo nodig hebt. Ik zit er een jaar aan vast nu, maar zo niet, dan zeg ik het TV-abbo direct op.
Bij mijn collega werd vorige week zijn nieuwe Delta aansluiting opgeleverd.
Echter na de patch probeerde de monteur het Nokia modem aan te sluiten, en dit lukte niet.
Vraagt van mijn collega of ik die avond even wilde komen kijken.
Bleek dat de aansluiting in het aansluitpunt in de meterkast was gespiegeld.
Even de slede van het Nokia modem opengehaald, en de fiber omgedraaid.
Had die monteur van Delta dat ook niet kunnen doen?
Echter na de patch probeerde de monteur het Nokia modem aan te sluiten, en dit lukte niet.
Daar heb je een tv abo voor nodig ja, dat kastje kan gewoon de kast in tot je het ooit opzegtfw10 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:21:
Na 25 jaar Ziggo (eerder @home) ben ik overgestapt op Delta. Qua internet heb ik niets te klagen. Werkt als een trein. Qua TV ben ik minder tevreden. Bij Ziggo had ik een kaartje in de TV en dat had ik hier ook verwacht. Helaas niet goed gelezen en een mediabox gekregen. Het is een vreselijk ding. Traag, er draait werkelijk niets op en regelmatig moet ik hem resetten omdat hij weer eens is vastgelopen. Erger nog, ik heb weer twee afstandsbedieningen en een HDMI-kabel over de muur lopen (al het andere is in de muur verwerkt, maar hier had ik niet op gerekend).
Uiteraard heb je voor TV een abonnement nodig. Hoe zou het anders moeten zijn? Dat mensen die de mediabox moeten gebruiken moeten betalen en anderen niet?fw10 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:21:
kleine nuance, de monteur word "äangestuurd"door Delta, "maar hij "ïs"niet van Delta.patrickt35 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:21:
Bij mijn collega werd vorige week zijn nieuwe Delta aansluiting opgeleverd.
Bij de buren springt hij net zo makkelijk voor een andere provider in de meterkast.
waarschijnlijk heeft je vriend Guidion aan de deur gehad?die had waarschijnlijk haas,dan ga je slordige dingen doen.
Bedankt voor de opheldering. Dat van Guidion klopt inderdaad. Dat krijg ik ook altijd SMS-jes van.R3D schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:28:
[...]
kleine nuance, de monteur word "äangestuurd"door Delta, "maar hij "ïs"niet van Delta.
Bij de buren springt hij net zo makkelijk voor een andere provider in de meterkast.
waarschijnlijk heeft je vriend Guidion aan de deur gehad?die had waarschijnlijk haas,dan ga je slordige dingen doen.
Dan heb ik helemaal geen klachten over Delta😂
De monteur van Guidion mag de FTU niet openen. Dat is iets wat weer een signaal monteur moet doen. Zonder de FTU te openen is dat ook niet te zien. Dus neem aan dat jij de FTU hebt geopend?patrickt35 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:30:
[...]
Bedankt voor de opheldering. Dat van Guidion klopt inderdaad. Dat krijg ik ook altijd SMS-jes van.
Dan heb ik helemaal geen klachten over Delta😂
Nee. Ik weet dat er aan de glasvezel een nokje zit, en omdat ik de slede er niet in kon drukken, ging mijn vermoeden gelijk daar naar uit. Ik heb dus de vezel omgedraaid in de slede.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:34:
[...]
De monteur van Guidion mag de FTU niet openen. Dat is iets wat weer een signaal monteur moet doen. Zonder de FTU te openen is dat ook niet te zien. Dus neem aan dat jij de FTU hebt geopend?
@Computer guy en @ernstoud
Bedankt!
Ja, ik dacht wellicht betaal je voor een signaal o.i.d. wat binnenkomt. Toen ik Ziggo opgezegd had en geen internet of televisie meer bij hen had, kon ik nog wel in Ziggo Go TV kijken. Zo heb ik het WK rugby kunnen volgen, terwijl ik al lang bij Delta zat. Zojuist gekeken en er is niets afgeschreven in die tijd.
Bedankt!
Ja, ik dacht wellicht betaal je voor een signaal o.i.d. wat binnenkomt. Toen ik Ziggo opgezegd had en geen internet of televisie meer bij hen had, kon ik nog wel in Ziggo Go TV kijken. Zo heb ik het WK rugby kunnen volgen, terwijl ik al lang bij Delta zat. Zojuist gekeken en er is niets afgeschreven in die tijd.
Goede gok. Ik heb ook wel eens gezien dat de achtermuur niet geheel vlak was, waardoor de FTU niet helemaal recht gemonteerd zat. Dan wil die er ook niet in.patrickt35 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:02:
[...]
Nee. Ik weet dat er aan de glasvezel een nokje zit, en omdat ik de slede er niet in kon drukken, ging mijn vermoeden gelijk daar naar uit. Ik heb dus de vezel omgedraaid in de slede.
Weet je ook welke verkeerd om zat? In de FTU of in de slede? Als het de FTU is dan moet het daar omgedraaid worden (door de signaal monteur). Anders blijft het probleem bestaan bij een volgende keer dat er andere apparatuur opgehangen wordt.
Toch vreemd. Hier kwam er nadat de FTU afgemonteerd was nog iemand anders met een meetapparaat waarvan de slede in de FTU werd gestoken. Hij praatte even met iemand aan “de andere kant” in een taal die ik niet kon verstaan en verklaarde dat de verbinding in orde was. Als de vezel in de FTU omgedraaid was, zou dat toen aan het licht zijn gekomen.patrickt35 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:02:
[...]
Nee. Ik weet dat er aan de glasvezel een nokje zit, en omdat ik de slede er niet in kon drukken, ging mijn vermoeden gelijk daar naar uit. Ik heb dus de vezel omgedraaid in de slede.
Sta mij toe hierop in te haken. Ik wil geen aparte thread posten.ernstoud schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:26:
[...]
Begrijp je frustratie maar binnenkort heb je gewoon richting de 8Gbps. En dan ben je het weer vergeten.
En cashgrab? Je krijgt nu een niet meer bestelbare 8Gbps. verbinding voor een prijs waar iedereen jaloers op is. Anderen betalen EUR 125,- …
En we weten niet waarom die Sagemcom gekoppeld is aan het 5Gbps. abonnement. Misschien werkt die helemaal niet op een 8Gbps. abonnement door profielen in de OLT.
Dat de helpdesk werkt met scripts en het dan ook niet weet… what else is new?
Vraag van een leek: ik neem aan dat dergelijke snelheden (5Gbps) de bekabeling in huis aangepast moet worden? Cat 6a ?
(paar jaar geleden Cat 5e aan laten leggen. Was best een gedoe, de trekveer haalde het maar net. Door een bedrijfje laten doen, maar die was er toch vlug een uurtje of 2 mee bezig, voordat alles echt klaar was voor gebruik. Twijfel of de monteur zoiets ook doet...)
En dat je router ook iets moet zijn in de klasse Asus ROG Rapture GT-AXE16000 van meer dan 550 euro, plus je netwerkkaartjes...
En als je dan full speed wilt downloaden wordt de snelheid misschien gecapped ?
Kortom: heeft het op -dit- moment nut? Is het niet iets waar je beter een jaar of 2-3 op kunt wachten?
Overigens, ik las ergens dat Cat5e ook beperkt is tot 1Gbps, dus in mijn geval zou het geen eens nut hebben over te stappen naar 2Gbps..(?)
Delta komt begin januari de kabel naar binnen trekken en aansluiten. Hoe lang zit er meestal tussen het naar binnen trekken van de kabel en het activeren van de verbinding?
Hoe lang heeft dat bij jullie geduurd?
Hangt er helemaal vanaf, in sommige gevallen wordt er wel “ge-hast” maar is dr PoP nog niet klaar. Dan kan het nog wel even duren.Joostw24 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:59:
Delta komt begin januari de kabel naar binnen trekken en aansluiten. Hoe lang zit er meestal tussen het naar binnen trekken van de kabel en het activeren van de verbinding?
Ik werd een week na het plaatsen van de HAS gepatch waarna deze in dienst gezet kon worden.
In mijn geval twee weken. Na dag of twee kreeg ik bericht dat pakket onderweg was met activatiedatum. Gelijktijdig kreeg ik ook de uitnodiging om afspraak met monteur (installatie modem e.d.) te maken... eerst mogelijkheid was dan mid januari (4 weken na activatiedatum ongeveer). Zal vast te maken hebben met de feestdagen. Maar die hoop ik niet nodig te hebben.Joostw24 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:59:
Uiteindelijk (vanaf moment dat ik ingeschreven heb) 20 maanden geduurd 😜
En morgen is het dan zover 🥳
De Pop is vlak voor m'n huis, volgens mij is die al klaar. Dat schept hoopjustdaboo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:19:
[...]
Hangt er helemaal vanaf, in sommige gevallen wordt er wel “ge-hast” maar is dr PoP nog niet klaar. Dan kan het nog wel even duren.
Thanks!
In veel gevallen kan je als je naar https://www.deltanetwerk.nl/ gaat en je PC in vult de statussen zien (ff naar beneden scrollen). Zie hier een voorbeeld uit Schoonhoven. Al een maand een HAS en geen PoP… kan veel redenen waarom een PoP niet in bedrijf kan… een dinh scheelt, je hebt er zelf weinig invloed opJoostw24 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:40:
[...]
De Pop is vlak voor m'n huis, volgens mij is die al klaar. Dat schept hoop
Thanks!
:strip_exif()/f/image/rh9jahlPStAy4cyK8F8coEvR.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het fatsoenlijke CAT5e installatiekabel is, dus minimaal 24AWG en volledig koper dat is de kabel officieel geschikt voor 2.5Gbps over 100m, 5Gbps over meer dan de helft van dat. En over een dikke 10m ga je ook wel 10Gbps halen. Zolang het maar goed afgemonteerd is en kwalitatief goed spul is gebruikt.tww62 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:37:
[...]
Sta mij toe hierop in te haken. Ik wil geen aparte thread posten.
Vraag van een leek: ik neem aan dat dergelijke snelheden (5Gbps) de bekabeling in huis aangepast moet worden? Cat 6a ?
(paar jaar geleden Cat 5e aan laten leggen. Was best een gedoe, de trekveer haalde het maar net. Door een bedrijfje laten doen, maar die was er toch vlug een uurtje of 2 mee bezig, voordat alles echt klaar was voor gebruik. Twijfel of de monteur zoiets ook doet...)
En dat je router ook iets moet zijn in de klasse Asus ROG Rapture GT-AXE16000 van meer dan 550 euro, plus je netwerkkaartjes...
En als je dan full speed wilt downloaden wordt de snelheid misschien gecapped ?
Kortom: heeft het op -dit- moment nut? Is het niet iets waar je beter een jaar of 2-3 op kunt wachten?
Overigens, ik las ergens dat Cat5e ook beperkt is tot 1Gbps, dus in mijn geval zou het geen eens nut hebben over te stappen naar 2Gbps..(?)
Ah ok, thanks. Dacht dat de verbinding altijd in de ochtend al werd omgezet. Maar dat is waarschijnlijk enkel het stopzetten van het oude abonnenment dan. Dus dat betekent niet dat direct dan nieuwe verbinding direct op komt dan.R3D schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:30:
Je kan het aansluiten zelf, maar je moet wel op het perfecte moment als de AON eruit gaat de PON aansluiten anders heb je niks.
De monteur komt meestal op het zelfde moment dat zijn collega in de pop/wijkkast staat.
Ik wacht dan wel even voor de zekerheid de monteur, al kan hij dan waarschijnlijk na activatie direct weer gaan aangezien de rest van mijn eigen netwerk dus overanderd blijft en dat "tot de nok" installeren verder niet nodig is.
En dat is dus vandaag. Modem geinstalleerd (nou ja, installeren..het is echt plug & play) en in 10 minuten online. Direct speedtest gedaan en dat is wel lekker hoor. 945 down&up

Standaard krijg je dus een gedeeld IP-adres (CG-nat), dus contact via de Chat gehad met een van de medewerkers van Delta met de vraag of ik een 'echt' ip-adres mocht.
Hoop vanavond de Zaram SFP+ONT te ontvangen, maar die ervaringen zijn voor ander Topic.
Ik heb sinds vandaag glasvezel (ook 1GB fiber met een Nokia XS-2426G-B) van Delta en ervaar precies hetzelfde, de SSH sessies worden al heel snel verbroken (niet alleen AWS, ook bij andere partijen) en is erg onhandig tijdens het werken. Hier had ik geen last van met Ziggo of VDSL. Ik heb al wat settings geprobeerd in het modem aan te passen, maar nog geen succes. Hebben meer mensen hier last van of al een oplossing? Ik vind een andere applicatie gaan gebruiken een leuk idee, maar hier moeten toch meer mensen last van hebben en een oplossing voor zijn.gerardma77 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:57:
Hoi Allemaal,
Ik ben sinds een paar weken overgestapt naar Delta.
Ik heb 1GB fiber en alles werkt naar wens behalve een dingetje.
Ik werk thuis, en ik heb vaak SSH connections naar AWS EC2 instances open en als zo'n sessie een paar minuten idle is dan wordt de verbinding verbroken. Dit gebeurde niet toen ik nog VDSL gebruikte.
Als Router heb ik de Nokia XS-2426G-B.
Is dit een bekend probleem en zou dit aan de router liggen of aan het delta netwerk?
Ik heb al in de router zitten snuffelen, maar kon geen time-out settings oids vinden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb Caiway over XGS-PON, maar wel met een eigen modem, de Nokia XS-010X-q. Hier nergens last van. Heb regelmatig SSH sessies die meer dan een dag actief zijn.hv08 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:04:
[...]
Ik heb sinds vandaag glasvezel (ook 1GB fiber met een Nokia XS-2426G-B) van Delta en ervaar precies hetzelfde, de SSH sessies worden al heel snel verbroken (niet alleen AWS, bij andere partijen) en is erg onhandig tijdens het werken. Hier had ik geen last van met Ziggo of VDSL. Ik heb al wat settings geprobeerd in het modem aan te passen, maar nog geen succes. Hebben meer mensen hier last van of al een oplossing? Ik vind een andere applicatie gaan gebruiken een leuk idee, maar hier moeten toch meer mensen last van hebben en een oplossing voor zijn.
Ik zou de Nokia XS-2426G-B verdenken. Het zit in ieder geval niet in het netwerk van Delta (of het moet een regionaal probleem zijn)
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ik heb het probleem zelf niet ondervonden, maar misschien is het een NAT connection tracking timeout o.i.d.hv08 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:04:
[...]
Ik heb sinds vandaag glasvezel (ook 1GB fiber met een Nokia XS-2426G-B) van Delta en ervaar precies hetzelfde, de SSH sessies worden al heel snel verbroken (niet alleen AWS, bij andere partijen) en is erg onhandig tijdens het werken. Hier had ik geen last van met Ziggo of VDSL. Ik heb al wat settings geprobeerd in het modem aan te passen, maar nog geen succes. Hebben meer mensen hier last van of al een oplossing? Ik vind een andere applicatie gaan gebruiken een leuk idee, maar hier moeten toch meer mensen last van hebben en een oplossing voor zijn.
Dat zou je kunnen voorkomen door regelmatig keepalive data via de SSH verbinding te laten versturen.
In de OpenSSH client kun je daarvoor ServerAliveInterval en ServerAliveCountMax gebruiken en in de OpenSSH server kan dat met ClientAliveInterval en ClientAliveCountMax. Configureren op alleen de client of alleen de server is voldoende.
- ...AliveInterval zou je in kunnen stellen op 60 seconden o.i.d.
- ...AliveCountMax staat default op 3, maar dat kun je beter verhogen, zodat de SSH sessie niet te snel verbroken wordt als de internet verbinding even wegvalt
Bedankt voor deze oplossing/workaround, hiermee is mijn probleem opgelost en kan ik het modem verder met rust laten.ofc schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:01:
[...]
Ik heb het probleem zelf niet ondervonden, maar misschien is het een NAT connection tracking timeout o.i.d.
Dat zou je kunnen voorkomen door regelmatig keepalive data via de SSH verbinding te laten versturen.
In de OpenSSH client kun je daarvoor ServerAliveInterval en ServerAliveCountMax gebruiken en in de OpenSSH server kan dat met ClientAliveInterval en ClientAliveCountMax. Configureren op alleen de client of alleen de server is voldoende.Andere SSH clients, zoals PuTTY, hebben ook een mogelijkheid om keepalives aan te zetten.
- ...AliveInterval zou je in kunnen stellen op 60 seconden o.i.d.
- ...AliveCountMax staat default op 3, maar dat kun je beter verhogen, zodat de SSH sessie niet te snel verbroken wordt als de internet verbinding even wegvalt
Mochten anderen hier ook nog tegenaan lopen, hier (nog meer) info/voorbeelden: https://www.baeldung.com/linux/ssh-keep-alive
Ik heb enkele maanden Delta glasvezel en geregeld ssh sessies open staan, die vaak na zeer lange tijd nog actief zijn. Ik gebruik wel een Fritz 5590, dus misschien dat daar het probleem zit. Of zou cgnat hier nog een boosdoener voor jullie kunnen zijn? Bij mij staat die uit, dus 'vast ip'. (overigens al 2x gewijzigd).hv08 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:04:
[...]
Ik heb sinds vandaag glasvezel (ook 1GB fiber met een Nokia XS-2426G-B) van Delta en ervaar precies hetzelfde, de SSH sessies worden al heel snel verbroken (niet alleen AWS, ook bij andere partijen) en is erg onhandig tijdens het werken. Hier had ik geen last van met Ziggo of VDSL. Ik heb al wat settings geprobeerd in het modem aan te passen, maar nog geen succes. Hebben meer mensen hier last van of al een oplossing? Ik vind een andere applicatie gaan gebruiken een leuk idee, maar hier moeten toch meer mensen last van hebben en een oplossing voor zijn.
Gewoon een ATA toepassen, deze koppelen aan je internet netwerk en de Voip gegevens hier in opvoeren.jhaand schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:41:
[...]
Interessant maar wel prijzig voor een tijdelijke oplossing. De kabel kost iets meer kruim maar wel minder in Euro's.
https://www.voipshop.nl/g...oor-2-telefoons/pid=49666
Ik had Voip eerst ook bij Delta VOIP, maar ik ben over gestapt naar een cheap voip connect provider.
Daar Delta geen meerdere SIP's Nummers beschikbaar kon stellen op z'n platvorm.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Zomaar benieuwd is het ip adres van het Nokia glasvezelmodem ook te zien in Mijn Delta onder :
https://www.delta.nl/mijn/zelf-regelen/
Beheer je modem
https://www.delta.nl/mijn/zelf-regelen/
Beheer je modem
Hoi,
We hebben nu sinds kort de glasvezel werkend via Delta. De enige uitdaging hebben we nog met de telefonie.
Voor 95 % van de gevallen werkt vast bellen gewoon. Alleen als we de GSM van mij of die van m'n schoonmoeder bellen vanaf het vaste nummer werkt het niet. De GSM gaat wel over maar als ik opneem, dan horen we niks.
Andersom bellen van GSM naar het vaste nummer werkt wel. Het vaste nummer werd onlangs geporteerd van KPN en de mobiele nummers hebben allebei een KPN abonnement. Met andere nummers van KPN hebben we geen probleem.
Ik vraag me nu af bij welke partij het probleem ligt en hoe dit op te lossen.
Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?
We hebben nu sinds kort de glasvezel werkend via Delta. De enige uitdaging hebben we nog met de telefonie.
Voor 95 % van de gevallen werkt vast bellen gewoon. Alleen als we de GSM van mij of die van m'n schoonmoeder bellen vanaf het vaste nummer werkt het niet. De GSM gaat wel over maar als ik opneem, dan horen we niks.
Andersom bellen van GSM naar het vaste nummer werkt wel. Het vaste nummer werd onlangs geporteerd van KPN en de mobiele nummers hebben allebei een KPN abonnement. Met andere nummers van KPN hebben we geen probleem.
Ik vraag me nu af bij welke partij het probleem ligt en hoe dit op te lossen.
Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?
Dit is heel handig! dat wist ik nog niet.justdaboo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:51:
[...]
In veel gevallen kan je als je naar https://www.deltanetwerk.nl/ gaat en je PC in vult de statussen zien (ff naar beneden scrollen). Zie hier een voorbeeld uit Schoonhoven. Al een maand een HAS en geen PoP… kan veel redenen waarom een PoP niet in bedrijf kan… een dinh scheelt, je hebt er zelf weinig invloed op
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of ze in 2024 nu eens de bridge functie van de modems gaan openzetten.
Er zijn nog veel meer zaken te doen in 2024. Zorgen dat het EK im UHD of 4K kan worden bekeken, ESPn UHD eindelijk eens leveren, Een nieuwe Androiddecoderintroductie.BlazeMuis schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:00:
Ik ben benieuwd of ze in 2024 nu eens de bridge functie van de modems gaan openzetten.
Verder is men bezig met een Sagemcommodem, wellicht dat deze in bridge kan.
PS En wie weet gaan de glasvezelnetwerken van ODF en Delta Netwerk wel samen ?
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dat Sagemcom modem wordt al geleverd bij de 5 Gbps. abonnementen. Kan ook niet in bridge.Sjakie0101 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:42:
[...]
Er zijn nog veel meer zaken te doen in 2024. Zorgen dat het EK im UHD of 4K kan worden bekeken, ESPn UHD eindelijk eens leveren, Een nieuwe Androiddecoderintroductie.
Verder is men bezig met een Sagemcommodem, wellicht dat deze in bridge kan.
PS En wie weet gaan de glasvezelnetwerken van ODF en Delta Netwerk wel samen ?
Zo jammer hé! Ik had graag mijn fritzbox (7583) volledig gebruikt. Dwz ook de telefoon mogelijkheden. Staat er nu als AP wifi aan de genexis van Delta. Meer niet. Als leek wacht ik op een simpel glas modem waarbij dat kan, zonder gelijk meer dan veel gbits line. (15 jaar geleden met adsl wat was dat een tijd, een simpel modem en een linksys router eraan en in bridge 😉)
Bridge mode gaat er niet komen. Tenminste niet op korte termijn. De uitdagingen:fmrama schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:29:
Zo jammer hé! Ik had graag mijn fritzbox (7583) volledig gebruikt. Dwz ook de telefoon mogelijkheden. Staat er nu als AP wifi aan de genexis van Delta. Meer niet. Als leek wacht ik op een simpel glas modem waarbij dat kan, zonder gelijk meer dan veel gbits line. (15 jaar geleden met adsl wat was dat een tijd, een simpel modem en een linksys router eraan en in bridge 😉)
- De Business case is er niet. Er zijn misschien 1000 tweakers die bridge mode willen. Dat is op het totale klantenbestand 0,1% tot 1%. Weet niet hoe het bij jullie op het werk gaat, maar een goede Product Owner zou dit niet heel hoog op de backlog zetten...
- Het is sonde om een apparaat met zoveel mogelijkheden (modem/NAT router/Voip/Wifi) alleen in te zetten als bridge. Ding vreet te veel stroom daarvoor etc. Er zijn betere apparaten (bijv. de Nokia XS-010X-q) die specifiek als bridge bedoeld zijn.
- Er zijn issues met Voip. Dus als de huidige Nokia in bridge mode wordt gezet, werrkt Voip niet meer. (ik werk niet bij Delta, dus ik heb geen inhoudelijke kennis over dit probleem). Weet niet of het op de Sagecom wel werkt.
- Delta/Caiway raad aan om een eigen modem aan te schaffen als je bridgemode wil. En dat is precies wat de meeste Tweakers ook doen. Hier leveren ze ook prima support op. En hier is wel een Business case voor, want dit is simpelweg wettelijk verplicht in NL.
TLDR; Bridgemode op de geleverde modems gaat er niet komen. Als je bridgemode wil, schaf dan een eigen modem (of SFP) aan.
ps. @fmrama Wat jij zoekt is de Nokia XS-010X-q of de XS-010G-q. Die doet precies wat jij wil. Dat is een modem die je op de glasvezel aansluit en vervolgens kun je daar zelf jouw eigen router achter hangen. Het enige kleine detail / verschil, je router moet VLAN ondersteuning hebben op de WAN aansluiting, want je moet VLAN 100 in kunnen stellen. Maar dat kunnen tegenwoordig alle moderne routers.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
En vervolgens geef je een lijstje waarbij je geen enkele uitdaging noemtEWS99 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:33:
[...]
Bridge mode gaat er niet komen. Tenminste niet op korte termijn. De uitdagingen:
Meen dat in het bezoek van @ernstoud aan Delta was uitgelegd dat het standaard Nokia modem een buggy bridge-mode implementatie heeft, en dat het daarom niet aangeboden wordt. Nokia zou het dus moeten fixen maar ook daar zal het niet hoog op de lijst staan verwacht ik. Ze voeren immers een ONT in het portfolio die precies een bridge mogelijkheid levert.RobertMe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:41:
[...]
En vervolgens geef je een lijstje waarbij je geen enkele uitdaging noemtBridge mode kan prima. Alleen is er de business case niet voor. En dat VOIP dingetje dat je noemt zou toch prima moeten kunnen? Bij Ziggo kun je ook bridge mode (laten) activeren en dan blijft VOIP/de telefoonuitgang ook gewoon werken. Daar zal dus weinig "uitdaging" aan zijn. Alleen zit het mogelijk wel/niet in de firmware vanuit Nokia. En dat het "zonde" is om de mogelijkheden niet te gebruiken is natuurlijk al helemaal geen "uitdaging"
Net zoals dat er een alternatief is onder de vrije modemkeuze, weinig uitdaging aan voor Delta v.w.b. "bridge mode leveren". Het is een "prima" work-a-round voor de klant (met een fors kostenplaatje). Maar voor Delta geen "uitdaging" aan het ondersteunen voor bridge mode.
Tijdens ons bezoek in november werd wel duidelijk dat de uitdaging niet bij Delta ligt. De uitdaging voor Delta is om Nokia te bewegen aan de eisen te voldoen. Dat is natuurlijk niet ons probleem, maar wel een feit.RobertMe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:41:
[...]
En vervolgens geef je een lijstje waarbij je geen enkele uitdaging noemtBridge mode kan prima. Alleen is er de business case niet voor. En dat VOIP dingetje dat je noemt zou toch prima moeten kunnen? Bij Ziggo kun je ook bridge mode (laten) activeren en dan blijft VOIP/de telefoonuitgang ook gewoon werken. Daar zal dus weinig "uitdaging" aan zijn. Alleen zit het mogelijk wel/niet in de firmware vanuit Nokia. En dat het "zonde" is om de mogelijkheden niet te gebruiken is natuurlijk al helemaal geen "uitdaging"
Net zoals dat er een alternatief is onder de vrije modemkeuze, weinig uitdaging aan voor Delta v.w.b. "bridge mode leveren". Het is een "prima" work-a-round voor de klant (met een fors kostenplaatje). Maar voor Delta geen "uitdaging" aan het ondersteunen voor bridge mode.
Maar Delta kan wel meer aan de vraag voldoen door het Nokia ONT te leveren. Het Nokia ONT dus dat Delta Fiber Nederland wel levert aan andere klanten (zoals Helden van Nu).ernstoud schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:26:
[...]
Tijdens ons bezoek in november werd wel duidelijk dat de uitdaging niet bij Delta ligt. De uitdaging voor Delta is om Nokia te bewegen aan de eisen te voldoen. Dat is natuurlijk niet ons probleem, maar wel een feit.
En dat VOIP dan niet mogelijk is is natuurlijk een kul argument. Want ze geven vervolgens aan dat je door vrije modemkeuze een eigen modem kunt kopen. Een eigen modem waarop VOIP dus... ook niet werkt? Of, Delta verstrekt de VOIP gegevens (SIP server, username, password) zodat de klant dan (zowel als ze ONT leveren en als klant een eigen "modem" gebruikt) die gegevens kan gebruiken in een "eigen" VOIP toestel/....
Als in: als Delta het beste voor had met de klanten deden ze wel bij DFN de andere ONT inkopen en uitleveren naar klanten die er om vragen. Sure, dat is mogelijk nog steeds geen 100% oplossing (VOIP mist?) maar het alternatief waar Delta nu naar verwijst heeft hetzelfde probleem.
Vergelijk dat met een Ziggo. Zij hebben ook modems die ze alleen aan zakelijke klanten uitleveren (Ubee UBC1318). Maar klanten die problemen hadden met de (oudere) ConnectBox, problemen door het gebruik van de Puma chipset die Intel niet oplost, kregen wel dit modem aangeboden als oplossing. En later toen ze "IPv6 in bridge mode" gingen aanbieden kon dit alleen met ee ConnectBox of deze Ubee. En Ziggo was daarin zo klantgericht dat 1. Klanten met een ouder modem deze (kosteloos) konden omruilen. En nog veel belangrijker 2. Zelfs de keuze gaven in of ze een ConnectBox of Ubee wilde.
Dat is dan toch vele malen klantvriendelijker? Delta / Ziggo kunnen wel wijzen naar de fabrikant, maar in het geval van Ziggo was er gewoon al een geschikt modem in omloop dat (bij mate van uitzondering) beschikbaar werd gesteld, en bij Delta heeft zuster Delta Fiber Nederland de geschikte ONT gewoon op de plank liggen en wordt het "in het veld" al gebruikt door "concurerende" ISPs die het ook van DFN inkopen.
We draaien in cirkels met dit uitgekauwde verhaal. Mijn reactie hierboven was dat het standaard Nokia device niet in bridge gaat komen omdat Nokia de problemen in de firmware niet oplost.RobertMe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:46:
[...]
Maar Delta kan wel meer aan de vraag voldoen door het Nokia ONT te leveren. Het Nokia ONT dus dat Delta Fiber Nederland wel levert aan andere klanten (zoals Helden van Nu).
En dat VOIP dan niet mogelijk is is natuurlijk een kul argument. Want ze geven vervolgens aan dat je door vrije modemkeuze een eigen modem kunt kopen. Een eigen modem waarop VOIP dus... ook niet werkt? Of, Delta verstrekt de VOIP gegevens (SIP server, username, password) zodat de klant dan (zowel als ze ONT leveren en als klant een eigen "modem" gebruikt) die gegevens kan gebruiken in een "eigen" VOIP toestel/....
Als in: als Delta het beste voor had met de klanten deden ze wel bij DFN de andere ONT inkopen en uitleveren naar klanten die er om vragen. Sure, dat is mogelijk nog steeds geen 100% oplossing (VOIP mist?) maar het alternatief waar Delta nu naar verwijst heeft hetzelfde probleem.
Vergelijk dat met een Ziggo. Zij hebben ook modems die ze alleen aan zakelijke klanten uitleveren (Ubee UBC1318). Maar klanten die problemen hadden met de (oudere) ConnectBox, problemen door het gebruik van de Puma chipset die Intel niet oplost, kregen wel dit modem aangeboden als oplossing. En later toen ze "IPv6 in bridge mode" gingen aanbieden kon dit alleen met ee ConnectBox of deze Ubee. En Ziggo was daarin zo klantgericht dat 1. Klanten met een ouder modem deze (kosteloos) konden omruilen. En nog veel belangrijker 2. Zelfs de keuze gaven in of ze een ConnectBox of Ubee wilde.
Dat is dan toch vele malen klantvriendelijker? Delta / Ziggo kunnen wel wijzen naar de fabrikant, maar in het geval van Ziggo was er gewoon al een geschikt modem in omloop dat (bij mate van uitzondering) beschikbaar werd gesteld, en bij Delta heeft zuster Delta Fiber Nederland de geschikte ONT gewoon op de plank liggen en wordt het "in het veld" al gebruikt door "concurerende" ISPs die het ook van DFN inkopen.
De rest van de discussie voegt weinig toe. Ja, Delta/Caiway zou de ONT kunnen leveren. Nee, dat doen ze (nog?) niet. Waarom dat zo is weten we niet. Wil je bridge, zijn er andere oplossingen.
Lijkt mij logisch dat ze dat niet gaan doen want dan moeten ze ook service leveren. En krijg je tig klanten erbij met problemen door eigen apparatuur. De keuze om alleen een ONT te leveren bij een heel duur abonnement is dan ook gewoon logisch. Maar zoals gezegd de discussie is al zo vaak gevoerd en de uitkomst gaat niet veranderen.
D'r s niks geblokkeerd in mijn Delta.fmrama schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:00:
Heb je het toevallig niet geblokkeerd in mijn delta?
[Afbeelding]
Ik heb wel even wat blokkades aan en uitgezet. Misschien dat het werkt.
Andere nummers bellen gaat ook niet lukken. Need 1.5 uur en 5 helpdesks verder heeft KPN nu een NSSD ticket aangemaakt om uit te zoeken waar het aan ligt. Alleen hebben die nog niet teruggebeld.
Misschien komt het nog goed.
Jaloers. Wel gek, want ik krijg 1 Gpbs. niet eens benutjustdaboo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:50:
Inmiddels al weer even aangesloten in dit nieuwe gebied en met mij uiteraard ook de nieuwe gebruikers...
Na ongeveer 2 maandjes gewoon nog steeds strakke resultaten. Zie hier twee tests van zojuist, zowel up als down is een 30sec iPerf testje...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komende 2 maanden worden de laatste aansluitingen opgeleverd op mijn PoP, dus ben benieuwd...ernstoud schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:28:
[...]
Jaloers. Wel gek, want ik krijg 1 Gpbs. niet eens benut.
[ Voor 17% gewijzigd door justdaboo op 03-01-2024 15:12 ]
Sinds enige tijd heb ik Delta glasvezel internet en ervaar sindsdien problemen met het benaderen van interne apparaten via 4G/5G.
Ik heb de Nokia XS-2426G-B waaraan een TP-Link Deco X20 mesh netwerk zit.
Op de Deco (router) zijn alle apparaten aangesloten en deze verzorgt ook DHCP.
De Nokia zit op 192.168.178.254 en alles intern op 192.168.1.x.
Nu ervaar ik regelmatig dat mijn Homey, Eufy, Tado en Hue niet van buitenaf te benaderen zijn.
Voor deze apparaten is het niet nodig om iets van port forwarding in te stellen.
Ik heb mijn IP adres al bij Delta omgezet naar Dynamisch zodat ik een 83.128.x.x adres heb gekregen.
Na deze aanpassing heeft het bijna twee weken gewerkt en nu ervaar ik wederom problemen. Een herstart van de Nokia modem zorgt ervoor dat de apparaten weer te bereiken zijn, maar dit is maar voor een kortere periode.
Ik heb nog een Ziggo internet connectie lopen en als ik die aansluit op de Deco dan werkt het gewoon stabiel. Dus lijkt het in de Delta connectie te zitten zou ik denken.
Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken om dit probleem op te lossen?
Op de Deco (router) zijn alle apparaten aangesloten en deze verzorgt ook DHCP.
Nu ervaar ik regelmatig dat mijn Homey, Eufy, Tado en Hue niet van buitenaf te benaderen zijn.
Voor deze apparaten is het niet nodig om iets van port forwarding in te stellen.
Ik heb mijn IP adres al bij Delta omgezet naar Dynamisch zodat ik een 83.128.x.x adres heb gekregen.
Na deze aanpassing heeft het bijna twee weken gewerkt en nu ervaar ik wederom problemen. Een herstart van de Nokia modem zorgt ervoor dat de apparaten weer te bereiken zijn, maar dit is maar voor een kortere periode.
Ik heb nog een Ziggo internet connectie lopen en als ik die aansluit op de Deco dan werkt het gewoon stabiel. Dus lijkt het in de Delta connectie te zitten zou ik denken.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Ik begrijp deze zin niet: “De Nokia zit op 192.168.178.254 en alles intern op 192.168.1.x”.avdl72 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:29:
Sinds enige tijd heb ik Delta glasvezel internet en ervaar sindsdien problemen met het benaderen van interne apparaten via 4G/5G.
Op de Deco zijn alle apparaten aangesloten en deze verzorgt ook DHCP.
Is die 178 een type fout? Want dat zou 192.168.1.254 moeten zijn.
Nee dit is geen typefout.ernstoud schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:45:
[...]
Ik begrijp deze zin niet: “De Nokia zit op 192.168.178.254 en alles intern op 192.168.1.x”.
Is die 178 een type fout? Want dat zou 192.168.1.254 moeten zijn.
Ik wil het model netwerk en interne netwerk gescheiden houden. Op deze manier had ik het ook al bij xDSL van T-Mobile, en hiervoor bij Ziggo.
De reden is dat ik met de Deco X20 alles regel en dus als router gebruik.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Dus je hebt nu nat achter nat. Mogelijk heb je ook cg nat weer aanstaan (cg nat is bij mij al 2 keer geactiveerd 😫)avdl72 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:54:
[...]
Nee dit is geen typefout.
Ik wil het model netwerk en interne netwerk gescheiden houden. Op deze manier had ik het ook al bij xDSL van T-Mobile, en hiervoor bij Ziggo.
De reden is dat ik met de Deco X20 alles regel en dus als router gebruik.
….lekker…ja dat werkt niet lekker. Van buiten naar binnen.
De Nokia XS-2426G-B kan geen bridge aan. Ook zijn er nathairpin issues met deze router. Dus veel opties heb je niet. Behalve een redesign van je netwerk.
[ Voor 11% gewijzigd door internet4me op 03-01-2024 16:26 ]
** deleted **
(Klaar met alle reacties die niet over inhoud gaan)
(Klaar met alle reacties die niet over inhoud gaan)
[ Voor 144% gewijzigd door justdaboo op 04-01-2024 10:37 ]
Ik heb weer een hele berg reacties naar de trashcan verhuisd. Op de man spelen. Aangegeven dat post gerapporteerd zijn is allemaal niet nodig.
Rapporteer een post als je het er niet mee eens bent en laat het daarbij.
deco x20 (DFN) firmware is niet te downloden.
en de firmware van de tp-link site werkt niet op de deco die via Delta is geleverd.
is er tog een manier om de firmware te bemachtigen. om de deco x20 (DFN) te herstellen?
en de firmware van de tp-link site werkt niet op de deco die via Delta is geleverd.
is er tog een manier om de firmware te bemachtigen. om de deco x20 (DFN) te herstellen?
Als er één stuk is kun je contact opnemen met Delta. Je huurt ze namelijk van hun.Frans83lopik schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:14:
deco x20 (DFN) firmware is niet te downloden.
ik huur de deco x20 van delta niet ( ik heb een koop variant van delta )bjusterbaarlik schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Als er één stuk is kun je contact opnemen met Delta. Je huurt ze namelijk van hun.
De X20 is nooit te koop geweest, alleen de M5 kon je kopen voor 109 euro.Frans83lopik schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:48:
[...]
ik huur de deco x20 van delta niet ( ik heb een koop variant van delta )
Hebben ze het "verkeerde" type opgestuurd? Hoe dan ook garantie loopt sowieso via Delta.
ik heb de deco x20 (DFN) om andere reden als eigen apparatuur en is wel een delta verziebjusterbaarlik schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:56:
[...]
De X20 is nooit te koop geweest, alleen de M5 kon je kopen voor 109 euro.
Hebben ze het "verkeerde" type opgestuurd? Hoe dan ook garantie loopt sowieso via Delta.
en ja ik heb hem zelf zal delta gekregen en komt dus niet van marktplaats of zo
Wat is een betere netwerkinrichting dan?internet4me schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:01:
[...]
Dus je hebt nu nat achter nat. Mogelijk heb je ook cg nat weer aanstaan (cg nat is bij mij al 2 keer geactiveerd 😫)
….lekker…ja dat werkt niet lekker. Van buiten naar binnen.
De Nokia XS-2426G-B kan geen bridge aan. Ook zijn er nathairpin issues met deze router. Dus veel opties heb je niet. Behalve een redesign van je netwerk.
Ik heb er namelijk voor gekozen om de Deco X20 als router te laten fungeren met DHCP zodat ik altijd zonder netwerkaanpassingen van provider kan wisselen door hun modem/router te vervangen.
Als ik nu de Cisco in het 192.168.1.x segment plaats dan wil ik die niet als router en dhcp hebben.
Ik zat zo te kijken in mijnDelta. En dan bij aanpassen. Zie ik deze 2 opties allebei open staan. IP standard en Dynamisch IP, maar als ik meer informatie klik staat dat ik IP standaard gebruik. Het gekke is ik zit verder niet op CGNAT.
Ik heb ook mijn eigen router gewoon in de DMZ van de Nokia geplaatst en dat werkt zonder problemen.avdl72 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:24:
[...]
Wat is een betere netwerkinrichting dan?
Ik heb er namelijk voor gekozen om de Deco X20 als router te laten fungeren met DHCP zodat ik altijd zonder netwerkaanpassingen van provider kan wisselen door hun modem/router te vervangen.
Als ik nu de Cisco in het 192.168.1.x segment plaats dan wil ik die niet als router en dhcp hebben.
Nog niets gemerkt van een onbrekende nat hairpin of nat loopback op de nokia.
Dus het werkt allemaal prima en ik hoefde verder dus niks aan te passen bij de overgang van Ziggo naar Delta.
Nu twee weken Delta glasvezel maar hoewel de snelheid en latency prima is vergeleken met onze Ziggo verbinding; ligt de Delta verbinding er nog wel eens uit...
Vaak 's avonds tussen half 10 en 10 uur, als we net aan het gamen zijn. Een korte onderbreking van misschien 1 of 2 minuten, maar wel ontzettend irritant. Iemand hier ervaring mee? In de logs zijn rond dat tijdstip wat bijzonderheden de te vinden, maar het zegt mij niks.
Daarnaast veel dergelijke meldingen:
Vaak 's avonds tussen half 10 en 10 uur, als we net aan het gamen zijn. Een korte onderbreking van misschien 1 of 2 minuten, maar wel ontzettend irritant. Iemand hier ervaring mee? In de logs zijn rond dat tijdstip wat bijzonderheden de te vinden, maar het zegt mij niks.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| [err] <131>1 2024-01-05T21:40:46.339171+01:00 Unit syslog - - - InternetGatewayDevice.WANDevice.1.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.1.X_ALU-COM_WanAccessCfg. RTS failed, ret=-1 [err] <131>1 2024-01-05T21:40:46.540117+01:00 Unit syslog - - - InternetGatewayDevice.WANDevice.1.WANConnectionDevice.2.WANIPConnection.1.X_ALU-COM_WanAccessCfg. RTS failed, ret=-1 [alert] <129>1 2024-01-05T21:40:59.811841+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: map_init(template_xml=/usr/etc/tr181.xml,db=/tmp/nuspd/obuspa/usp.db,zip=0) [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.109433+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: map_init Load /usr/etc/tr181.xml used 297 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.109871+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: read_attr_database /tmp/nuspd/obuspa/usp.db does not exist [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.639714+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: device_init used 97 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.871660+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.872405+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.873017+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.873580+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.874097+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: process_init used 233 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.878918+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: device_TemperatureSensorObj_init used 4 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.879936+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: device_RMONStatsObj_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.905047+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: ddns_server_init used 24 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:01.439081+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: load_ip_wan: connid=10101,action=4,ConnectionStatus->Disconnected [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:01.528963+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: load_ip_wan: connid=10201,action=4,ConnectionStatus->Disconnected [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:01.599548+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: load_ip_wan: connid=10301,action=4,ConnectionStatus->Disconnected [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.082612+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: map_getNextObjectInSubTree No more instance: Device.DHCPv6.Server.Pool.0. [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.086952+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: map_getNextObjectInSubTree No more instance: Device.DHCPv6.Server.Pool.0.Client.0. [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.123356+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: wan_init used 707 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.126006+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: igmp_init used 2 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.438595+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: wifi_init used 312 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.439303+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: host_entries_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.439970+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: wifi_schedule_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.441461+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: NeighborDiscovery_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.447019+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: captive_portal_init used 5 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.525074+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: voice_init cfg_getObj on linesupportedalarmobject failed [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.525134+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: voice_init used 78 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.527710+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: user_init used 2 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.528089+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: Certificate_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.529535+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: InformParameter_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.552462+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: Processor_init used 22 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.553338+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: VendorLogFile_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.569390+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: FirmwareImage_init used 15 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.570705+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: VendorConfigFile_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.597119+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: bde_init used 26 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.614571+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: map_setMaxInstance failed to get node by path: Device.Ethernet.Link.0.X_ALU-COM_WLANInterfaceConfig., full_path: Device.Ethernet.Link.0.X_ALU-COM_WLANInterfaceConfig.Profile.0. [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.689519+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: whw_init used 92 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.689820+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: device_mgmt_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.700315+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: ntp_init used 10 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.702069+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: usbIntf_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.712315+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: spdtst_init used 10 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.713152+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: update_CaptivePortalObj map_setObj hitting in function: [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.718562+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: device_init_CaptivePortal used 6 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.729097+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: cpevpn_init used 10 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.731803+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: SofwareModules init used 2 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.736697+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: nwcc_init used 4 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.782656+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: active_port init used 45 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.783911+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: AutoPortBind_init init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.784457+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: DataElement_init init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.784692+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: nusp_initSchema Initialized Schema [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:04.790241+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: nusp_dal_init NUSPD DAL INIT OPID is ALCL_TR181 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.715523+01:00 Cortina syslog - - - TR069: file /tmp/tr_pid does not exist...starting tr06client first time... [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.715574+01:00 Cortina syslog - - - [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.715648+01:00 Cortina syslog - - - TR069: tr069 starting in - TR098 mode, InstanceMode; Number, AutoCreateInstance:0, Analytics: 0, pid:13368 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.767305+01:00 Cortina syslog - - - TR069: customerID=DFNL [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.777505+01:00 Cortina syslog - - - TR069: dal_init successful [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.777786+01:00 Cortina syslog - - - TR069: journal file does not .transaction exist [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.796304+01:00 Cortina syslog - - - TR069: read change du cmd key failed [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.889277+01:00 Cortina syslog - - - TR069: get getMac failed of br0 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.992833+01:00 Cortina syslog - - - TR069: Inform success for the first time, lanunching the periodic timer, current up time: 78 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:09.283324+01:00 Cortina syslog - - - TR069: new PeriodicInformTime= [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:09.283558+01:00 Cortina syslog - - - TR069: 2: now=1704487269,cur=78,gap=1704487269,delta=18446744071119071511, timeout=10084 |
code:
1
2
| [err] <131>1 2024-01-05T21:46:45.363499+01:00 Cortina cfgmgr - - - could not find mqtt [alert] <129>1 2024-01-05T21:47:00.394136+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: not found the MAC in the client info chaddr 42:43:45:46:47:48 |
Denk je niet dat het nuttig zou zijn meer info te geven?TheNephilim schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:15:
Nu twee weken Delta glasvezel maar hoewel de snelheid en latency prima is vergeleken met onze Ziggo verbinding; ligt de Delta verbinding er nog wel eens uit...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 [err] <131>1 2024-01-05T21:40:46.339171+01:00 Unit syslog - - - InternetGatewayDevice.WANDevice.1.WANConnectionDevice.1.WANIPConnection.1.X_ALU-COM_WanAccessCfg. RTS failed, ret=-1 [err] <131>1 2024-01-05T21:40:46.540117+01:00 Unit syslog - - - InternetGatewayDevice.WANDevice.1.WANConnectionDevice.2.WANIPConnection.1.X_ALU-COM_WanAccessCfg. RTS failed, ret=-1 [alert] <129>1 2024-01-05T21:40:59.811841+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: map_init(template_xml=/usr/etc/tr181.xml,db=/tmp/nuspd/obuspa/usp.db,zip=0) [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.109433+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: map_init Load /usr/etc/tr181.xml used 297 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.109871+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: read_attr_database /tmp/nuspd/obuspa/usp.db does not exist [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.639714+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: device_init used 97 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.871660+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.872405+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.873017+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.873580+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: processdir get_process_status_by_pid failed on O_PROCESS [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.874097+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: process_init used 233 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.878918+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: device_TemperatureSensorObj_init used 4 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.879936+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: device_RMONStatsObj_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:00.905047+01:00 Unit syslog - - - MAPPER: ddns_server_init used 24 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:01.439081+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: load_ip_wan: connid=10101,action=4,ConnectionStatus->Disconnected [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:01.528963+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: load_ip_wan: connid=10201,action=4,ConnectionStatus->Disconnected [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:01.599548+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: load_ip_wan: connid=10301,action=4,ConnectionStatus->Disconnected [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.082612+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: map_getNextObjectInSubTree No more instance: Device.DHCPv6.Server.Pool.0. [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.086952+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: map_getNextObjectInSubTree No more instance: Device.DHCPv6.Server.Pool.0.Client.0. [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.123356+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: wan_init used 707 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.126006+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: igmp_init used 2 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.438595+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: wifi_init used 312 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.439303+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: host_entries_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.439970+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: wifi_schedule_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.441461+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: NeighborDiscovery_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.447019+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: captive_portal_init used 5 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.525074+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: voice_init cfg_getObj on linesupportedalarmobject failed [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.525134+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: voice_init used 78 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.527710+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: user_init used 2 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.528089+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: Certificate_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.529535+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: InformParameter_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.552462+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: Processor_init used 22 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.553338+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: VendorLogFile_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.569390+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: FirmwareImage_init used 15 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.570705+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: VendorConfigFile_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.597119+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: bde_init used 26 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.614571+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: map_setMaxInstance failed to get node by path: Device.Ethernet.Link.0.X_ALU-COM_WLANInterfaceConfig., full_path: Device.Ethernet.Link.0.X_ALU-COM_WLANInterfaceConfig.Profile.0. [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.689519+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: whw_init used 92 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.689820+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: device_mgmt_init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.700315+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: ntp_init used 10 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.702069+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: usbIntf_init used 1 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.712315+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: spdtst_init used 10 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.713152+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: update_CaptivePortalObj map_setObj hitting in function: [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.718562+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: device_init_CaptivePortal used 6 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.729097+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: cpevpn_init used 10 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.731803+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: SofwareModules init used 2 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.736697+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: nwcc_init used 4 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.782656+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: active_port init used 45 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.783911+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: AutoPortBind_init init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.784457+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: DataElement_init init used 0 ms [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:02.784692+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: nusp_initSchema Initialized Schema [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:04.790241+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: nusp_dal_init NUSPD DAL INIT OPID is ALCL_TR181 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.715523+01:00 Cortina syslog - - - TR069: file /tmp/tr_pid does not exist...starting tr06client first time... [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.715574+01:00 Cortina syslog - - - [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.715648+01:00 Cortina syslog - - - TR069: tr069 starting in - TR098 mode, InstanceMode; Number, AutoCreateInstance:0, Analytics: 0, pid:13368 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.767305+01:00 Cortina syslog - - - TR069: customerID=DFNL [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.777505+01:00 Cortina syslog - - - TR069: dal_init successful [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.777786+01:00 Cortina syslog - - - TR069: journal file does not .transaction exist [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.796304+01:00 Cortina syslog - - - TR069: read change du cmd key failed [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.889277+01:00 Cortina syslog - - - TR069: get getMac failed of br0 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:08.992833+01:00 Cortina syslog - - - TR069: Inform success for the first time, lanunching the periodic timer, current up time: 78 [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:09.283324+01:00 Cortina syslog - - - TR069: new PeriodicInformTime= [alert] <129>1 2024-01-05T21:41:09.283558+01:00 Cortina syslog - - - TR069: 2: now=1704487269,cur=78,gap=1704487269,delta=18446744071119071511, timeout=10084
code:
1 2 [err] <131>1 2024-01-05T21:46:45.363499+01:00 Cortina cfgmgr - - - could not find mqtt [alert] <129>1 2024-01-05T21:47:00.394136+01:00 Cortina syslog - - - MAPPER: not found the MAC in the client info chaddr 42:43:45:46:47:48
AON of XGS-PON? Eigen ONT, SFP?
Welk device kijken we naar?
Wat heb je al geprobeerd?
Het lijkt hier op en de voorafgaande berichten: [Delta glasvezel] Ervaringen & DiscussieTheNephilim schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:15:
Of je daar echt wat mee geholpen bent weet ik ook niet, er is niet echt een conclusie gepubliceerd.
XGS-PON volgens mij, gezien de Nokia XS-2426G-B die ik gekregen heb en ik lees in dit topic dat hjer altijd XGS PON is voor nieuwe aansluitingen. Ik dacht met het log al aardig wat technische info boven water te hebben, maar de basis ben ik daarmee vergeten. Excuus!ernstoud schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:33:
[...]
Denk je niet dat het nuttig zou zijn meer info te geven?
AON of XGS-PON? Eigen ONT, SFP?
Welk device kijken we naar?
Wat heb je al geprobeerd?
Buiten een reboot en wachten of het verbeterd niks gedaan.
Geen idee, nog geen contact gezocht. Ik dacht, mogelijk hier mensen met meer ervaring die weten dat het om een bekend probleem gaat oid. Uiteraard ga ik deze week eens bellen. Ik heb het eens aangekeken, gezien de verbinding net nieuw is, misschien traint ie nog of komt er nog af en toe een update van de modem/router binnenrollen.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:44:
En vooral wat zeiden ze bij Delta?
[ Voor 3% gewijzigd door TheNephilim op 05-01-2024 23:56 ]
Trainen was een issue bij xDSL, speelt niet bij glasvezel. En updates van die Nokia zijn er niet geweest.TheNephilim schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:52:
[...]
XGS-PON volgens mij, gezien de Nokia XS-2426G-B die ik gekregen heb en ik lees in dit topic dat hjer altijd XGS PON is voor nieuwe aansluitingen. Ik dacht met het log al aardig wat technische info boven water te hebben, maar de basis ben ik daarmee vergeten. Excuus!
Buiten een reboot en wachten of het verbeterd niks gedaan.
[...]
Geen idee, nog geen contact gezocht. Ik dacht, mogelijk hier mensen met meer ervaring die weten dat het om een bekend probleem gaat oid. Uiteraard ga ik deze week eens bellen. Ik heb het eens aangekeken, gezien de verbinding net nieuw is, misschien traint ie nog of komt er nog af en toe een update van de modem/router binnenrollen.
Wellicht een beschadigde vezel en daardoor teveel demping, er zijn wat posts geweest dat de vezel bij/in de Nokia in een krappe hoek zit en dan beschadigd.
Delta bellen lijkt me het beste, je issue heb ik hier niet eerder gezien.
Nokia problemen staan bij mij als mede-Nokia gebruiker natuurlijk extra in de belangstelling. Hoe meer ze herkend en opgelost worden, hoe beter. Daarom heb ik ook uit eigenbelang even op de mijne een korte storing gesimuleerd. Ofwel: ik heb de netvoeding er uitgetrokken en weer teruggedaan. Uit veiligheidsoverwegingen wel nadat m'n vrouw uitgekeken was op de tv.TheNephilim schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:15:
In de log file zie ik dan wel ongeveer vergelijkbare dingen staan als bij jou. "Ongeveer", want ik heb een ander logging niveau aan staan en heb op m'n tablet geen handig side-by-side vergelijkingstool. Maar, het valt m.i. niet uit te sluiten dat er inderdaad een volledig nieuwe verbinding wordt opgezet. Of dus een reboot van je modem. Misschien is het zo simpel als een gammel snoertje van de voeding, of speelt de kat er even mee. Misschien een brakke glasvezel, of speelt de kat dáár mee. Dat het een minuut of twee duurt kan wel kloppen voor zo'n reboot danwel reconnect. Of het een reboot was, kun je denk ik het simpelst checken aan de uptime van je modem. Die vind je in de "Overview/<XS-2426G-B icoon> en dan rechts bij "uptime". Daaruit is de tijd van de laatste reboot wel terug te rekenen en als die overeenkomt met je storing, heb je weer een aanwijzing. Als het niet overeenkomt trouwens ook, bedenk ik me nu. Succes!
Danku! Haha, ja even wat knooien met internet is niet altijd even geliefd bij medebewonersHeelgoed schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:37:
[...]
Nokia problemen staan bij mij als mede-Nokia gebruiker natuurlijk extra in de belangstelling. Hoe meer ze herkend en opgelost worden, hoe beter. Daarom heb ik ook uit eigenbelang even op de mijne een korte storing gesimuleerd. Ofwel: ik heb de netvoeding er uitgetrokken en weer teruggedaan. Uit veiligheidsoverwegingen wel nadat m'n vrouw uitgekeken was op de tv.
In de log file zie ik dan wel ongeveer vergelijkbare dingen staan als bij jou. "Ongeveer", want ik heb een ander logging niveau aan staan en heb op m'n tablet geen handig side-by-side vergelijkingstool. Maar, het valt m.i. niet uit te sluiten dat er inderdaad een volledig nieuwe verbinding wordt opgezet. Of dus een reboot van je modem. Misschien is het zo simpel als een gammel snoertje van de voeding, of speelt de kat er even mee. Misschien een brakke glasvezel, of speelt de kat dáár mee. Dat het een minuut of twee duurt kan wel kloppen voor zo'n reboot danwel reconnect. Of het een reboot was, kun je denk ik het simpelst checken aan de uptime van je modem. Die vind je in de "Overview/<XS-2426G-B icoon> en dan rechts bij "uptime". Daaruit is de tijd van de laatste reboot wel terug te rekenen en als die overeenkomt met je storing, heb je weer een aanwijzing. Als het niet overeenkomt trouwens ook, bedenk ik me nu. Succes!
Ik zal de uptime eens checken! De modem/router hangt in de meterkast, daar kan geen kip bij dus de kat zal het niet zijn.
Is het verstandig nog een keuze te maken. Of gewoon laten staan?jaaoie17 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:37:
Ik zat zo te kijken in mijnDelta. En dan bij aanpassen. Zie ik deze 2 opties allebei open staan. IP standard en Dynamisch IP, maar als ik meer informatie klik staat dat ik IP standaard gebruik. Het gekke is ik zit verder niet op CGNAT.
Ik zou het laten staan, als je ip adres niet uit de cgnat reeks komt.jaaoie17 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:22:
[...]
Is het verstandig nog een keuze te maken. Of gewoon laten staan?
Bij het omzetten heb ik ervaren dat het na enkele uren actief was, maar dat de portal van Delta hier pas een week later een melding over gaf dat het actief was.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Delta stuurt de Deco's niet ongevraagd op normaal gesproken. Is aan te geven bij de bestelling als je ze wel of niet wil hebben. Kan natuurlijk zijn dat er iets mis is gegaan.
bjusterbaarlik schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:23:
Delta stuurt de Deco's niet ongevraagd op normaal gesproken. Is aan te geven bij de bestelling als je ze wel of niet wil hebben. Kan natuurlijk zijn dat er iets mis is gegaan.
Members only:
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Ik heb ook een Deco X20 set ontvangen zonder deze te bestellen, en ligt nog ingesealed in de kast.
Delta adverteerder nu met “internet tot in de nok” en daarmee krijg je dus gratis een Deco set thuis gestuurd.
In de portal en factuur is ook te zien dat de huur in mindering wordt gebracht.
Delta adverteerder nu met “internet tot in de nok” en daarmee krijg je dus gratis een Deco set thuis gestuurd.
avdl72 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:45:
Ik heb ook een Deco X20 set ontvangen zonder deze te bestellen, en ligt nog ingesealed in de kast.
Members only:
Inloggen
Zijn er problemen met zeroconf/Bonjour/mDNS op de NOKIA XS-2426G-B? Wifi geen probleem, apparaten kunnen elkaar vinden, ook wifi-bedraad geen probleem. Enkel bedraad geeft storing, 2 desktops kunnen bedraad (wel met wifi-adapter) niet elkaars hostname resolven met
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/643776 gaat over hetzelfde probleem, clients op draad hebben geen mdns.
(Klantenservice was niet zo gemotiveerd om zich ook maar te informeren over dit)
code:
of services vinden met 1
| avahi-resolve-host-name |
code:
onder Fedora 39. Firewall is het probleem niet, is er een instelling op de router? Wordt multicast gefilterd op bedrade LAN?1
| avahi-browse -lar |
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/643776 gaat over hetzelfde probleem, clients op draad hebben geen mdns.
(Klantenservice was niet zo gemotiveerd om zich ook maar te informeren over dit)
[ Voor 11% gewijzigd door 9audioprio96 op 08-01-2024 21:28 ]
Als het alleen tussen twee bedrade apparaten speelt, heb je, of kun je, er een (unmanaged) switch tussen zetten? Als het probleem dan aanhoud ligt het niet aan de Nokia, plaats je er een switch tussen en het probleem is weg ligt het niet aan de Nokia.9audioprio96 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:23:
Zijn er problemen met zeroconf/Bonjour/mDNS op de NOKIA XS-2426G-B? Wifi geen probleem, apparaten kunnen elkaar vinden, ook wifi-bedraad geen probleem. Enkel bedraad geeft storing, 2 desktops kunnen bedraad (wel met wifi-adapter) niet elkaars hostname resolven metcode:of services vinden met
1 avahi-resolve-host-namecode:onder Fedora 39. Firewall is het probleem niet, is er een instelling op de router? Wordt multicast gefilterd op bedrade LAN?
1 avahi-browse -lar
Immers is voor broadcast verkeer de router niet nodig. Is gewoon een kwestie van binnenkomend bloadcast verkeer op een (switch) poort dupliceren naar alle andere poorten. Dus als je van Nokia naar switch naar beide PCs doet kun je eenvoudig er achter komen of de Nokia het probleem is.
Mijn verbinding is vorige week binnengebracht en mijn abonnement is geactiveerd, ik ontvang morgen de modem etc. Ik heb echter pas een afspraak kunnen maken met Guidion over 3 weken. Is het niet mogelijk om de modem zelf aan te sluiten en de lijn te laten activeren? Beetje zonde om al die tijd te wachten tot iemand anders de stekkers erin steekt.
De activering van de glasvezel doet Delta zelf en in je mail staat wanneer dat gebeurd.Joostw24 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:12:
Mijn verbinding is vorige week binnengebracht en mijn abonnement is geactiveerd, ik ontvang morgen de modem etc. Ik heb echter pas een afspraak kunnen maken met Guidion over 3 weken. Is het niet mogelijk om de modem zelf aan te sluiten en de lijn te laten activeren? Beetje zonde om al die tijd te wachten tot iemand anders de stekkers erin steekt.
Het aansluiten van de modem stelt niets voor. Er zitten ook handleidingen bij dus erg eenvoudig.
Joostw24 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:12:
Members only:
Inloggen
Goedemorgen allen,
Eigenlijk zouden ze deze week de glasvezel naar binnen brengen maar ivm vorst in de grond is dat nu volgende week geworden.
Ik woon in een appartement op de 1e verdieping. Meterkast staat op de begane grond in een andere woning, (apart hok in die woning)
Hebben jullie een idee of het glasvezel kastje bij mij in het appartement komt of in de meterkast beneden?
Eigenlijk zouden ze deze week de glasvezel naar binnen brengen maar ivm vorst in de grond is dat nu volgende week geworden.
Ik woon in een appartement op de 1e verdieping. Meterkast staat op de begane grond in een andere woning, (apart hok in die woning)
Hebben jullie een idee of het glasvezel kastje bij mij in het appartement komt of in de meterkast beneden?
Beide zijn een optie. Als er een buis ligt van de meterkast beneden naar jouw appartement waar de glasvezel door kan dan kan die ook goed afgewerkt worden in jouw appartement. Maar als dat er niet ligt maar al wel een UTP van de meterkast naar jouw appartement zou het eventueel ook in de meterkast onder aangesloten kunnen worden.
Dan zal ik volgende week wel even vragen aan de aannemer of het mogelijk is in me appartement te komen.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:38:
Beide zijn een optie. Als er een buis ligt van de meterkast beneden naar jouw appartement waar de glasvezel door kan dan kan die ook goed afgewerkt worden in jouw appartement. Maar als dat er niet ligt maar al wel een UTP van de meterkast naar jouw appartement zou het eventueel ook in de meterkast onder aangesloten kunnen worden.
Scheelt een hoop UTP kabel. ( is het niet mogelijk ivm dat ze niet genoeg vezel hebben of het niet mag dan zij het zo )
Een goed idee ja, gelijk getest met een willekeurige switch en jawel, er is verbinding en de apparaten worden gevonden.RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:51:
[...]
Als het alleen tussen twee bedrade apparaten speelt, heb je, of kun je, er een (unmanaged) switch tussen zetten? Als het probleem dan aanhoud ligt het niet aan de Nokia, plaats je er een switch tussen en het probleem is weg ligt het niet aan de Nokia.
Immers is voor broadcast verkeer de router niet nodig. Is gewoon een kwestie van binnenkomend bloadcast verkeer op een (switch) poort dupliceren naar alle andere poorten. Dus als je van Nokia naar switch naar beide PCs doet kun je eenvoudig er achter komen of de Nokia het probleem is.
Dat lijkt dus iets van de software of switch zelf in de Nokia.
Misschien kan iemand van Delta die hier meeleest hier nader naar kijken?
Of is er ergens bijvoorbeeld een Apple TV bedraad aangesloten die het tegendeel bewijst en dus gewoon Airplay doet op het Nokia XS-2426G-B? Hier werkt het niet.
[ Voor 8% gewijzigd door 9audioprio96 op 09-01-2024 16:46 ]
Vandaag netwerkstoring in de regio Rhenen. Via de chat op de website krijg ik hiervan een bevestiging. Ik kan kiezen of ik het verloop wil volgen via e-mail of sms. Ik kies voor e-mail en krijg prompt via e-mail een bevestiging dat ik via sms op de hoogte gehouden zal worden. Vervolgens krijg ik enige tijd later een e-mail dat de stroomstoring door de netbeheerder is opgelost.
Ik blijf het een stel prutsers vinden daar op communicatief vlak.
Ik blijf het een stel prutsers vinden daar op communicatief vlak.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Sinds vandaag heb ik ook internet van Delta.
Hier voor had ik Caiway, maar geen interactieve tv met bijbehorende ontvanger.
Vanavond heb ik de kamai 7x aangesloten en het viel me op de de beeldkwaliteit niet al te best was. De oorzaak daar van was/is dat de ontvanger het beeld ingezoomd verstuurd. Dus met overscan.
Het beeld wordt dus geschaald.
Is dit op de 1 of andere manier aan te passen, zodat de ontvanger het beeld volledig (dus 1 op 1) doorstuurt?
ter info:
Ik heb tot nog toe wel tv via coax (heeft caiway nog niet uitgeschakeld). Dat beeld heb ik op standje volledig staan. (dus pixel is 1 op 1 en wordt niet geschaald). Dat beeld is daardoor scherper.
Vanavond heb ik de kamai 7x aangesloten en het viel me op de de beeldkwaliteit niet al te best was. De oorzaak daar van was/is dat de ontvanger het beeld ingezoomd verstuurd. Dus met overscan.
Is dit op de 1 of andere manier aan te passen, zodat de ontvanger het beeld volledig (dus 1 op 1) doorstuurt?
ter info:
Ik heb tot nog toe wel tv via coax (heeft caiway nog niet uitgeschakeld). Dat beeld heb ik op standje volledig staan. (dus pixel is 1 op 1 en wordt niet geschaald). Dat beeld is daardoor scherper.
De ontvanger via Menu - Instellingen - Over apparaat opnieuw opstarten.F-X schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:26:
Sinds vandaag heb ik ook internet van Delta.
ter info:
De laatste software en firmware wordt dan opgehaald. De beeldkwaliteit is vorige maand juist sterk verbeterd.
Geen klagen over. Zeer scherp.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dankjewel.
Waarschijnlijk had ik al de laatste versie. v5.20.1
Is het zelfde gebleven na opnieuw opstarten.
Ik kan als alternatief via de app op de apple tv kijken, want de output van de apple tv kan je wel instellen. Maar ik had verwacht dat de ontvanger een beter beeld zou geven.
Je kan het verschil zien door de positie van het kanaal logo op het scherm. Je hebt dan ook meer beeld.
De tv heb ik ook op volledig beeld staan bij de hdmi input van de ontvanger, maar als die (de ontvanger) niet het volledig beeld uitzendt, heb ik daar niet veel aan.
Ik kan als alternatief via de app op de apple tv kijken, want de output van de apple tv kan je wel instellen. Maar ik had verwacht dat de ontvanger een beter beeld zou geven.
Je kan het verschil zien door de positie van het kanaal logo op het scherm. Je hebt dan ook meer beeld.
De tv heb ik ook op volledig beeld staan bij de hdmi input van de ontvanger, maar als die (de ontvanger) niet het volledig beeld uitzendt, heb ik daar niet veel aan.
Dat is vreemd, dan moet het aan de HDMI poort liggen of de instelling op die poort of aan de HDMI kabel.F-X schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:42:
Dankjewel.
HDMI CEC staat wel aan via die instelling op de decoder?
Het beeld is strak hier, dus het ligt niet aan de decoder of het signaal van de decoder !
Zelfs de tv app geeft strak beeld!
hdmi-cec staat wel aan, maar staat daar uiteraard los van.
ik heb aan de kant van de tv de instelling wel op volledig beeld staan (dus geen overscan of zoom oid), maar de decoder zendt zelf het beeld met overscan uit.
Daar doet een andere instelling op de tv en/of een andere hdmi kabel niets aan.
Nou ja, het zij maar zo. Dan gebruik ik die decoder maar niet. Waarschijnlijk ben ik te kritisch en te veel verwend geweest met coax.
ik heb aan de kant van de tv de instelling wel op volledig beeld staan (dus geen overscan of zoom oid), maar de decoder zendt zelf het beeld met overscan uit.
Nou ja, het zij maar zo. Dan gebruik ik die decoder maar niet. Waarschijnlijk ben ik te kritisch en te veel verwend geweest met coax.
Ik weet niet of het zo bedoeld is, maar je laatste zin komt een beetje cynisch over. Het zou in ieder geval niet zo mogen zijn dat het beeld via apple tv beter is, dan via de Kamai. Heb je al eens geprobeerd om de ontvanger te resetten? Zoals @Sjakie0101 al aangaf lijkt het exemplarisch, en niet structureel. Hier in ieder geval volledig beeld en haarscherp.F-X schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:29:
hdmi-cec staat wel aan, maar staat daar uiteraard los van.
Ik weet niet het niet zeker, maar ik hoop dat mijn vraag in dit topic het best past.
Members only:
Inloggen
Van een put in de grond bij Delta heb ik nog nooit gehoord. De PoP kasten zien er uit als kleine electriceitshuisjes, zie: https://www.deltanetwerk....pop-er-van-binnen-uitzietPiet91 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:55:
Ik weet niet het niet zeker, maar ik hoop dat mijn vraag in dit topic het best past.
***members only***
En ja, een glasvezelkabel aanleggen over enige afstand kan behoorlijke kosten met zich meebrengen, bijvoorbeeld omdat de gemeenten precario rechten heeft en dus geld wil zien, vergunningen nodig zijn etc.
Graafploeg, boren, binnen brengen etc., en dat allemaal voor 1 aansluiting, terwijl bij de initiële aanleg die kosten gedeeld worden.
Die aanlegkosten achteraf van rond de 1000 euro is als er al een vezel in de straat ligt. Ik denk dat er hier nu sprake is van een veel grotere afstand. En nieuwbouw, dus nog geen infra in de buurt. En dan lopen de kosten wel op.
Dat is een normaal bedrag. Dit zijn de daadwerkelijke kosten voor aanleg.Piet91 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:55:
***members only***
Blijft het andere huis ook bestaan en bewoonbaar? Eventueel kunnen jullie zelf misschien ook het gaan aanleggen vanuit daar. Als het op eigen terrein blijft moet het te doen zijn.
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.