Tijd voor een rant van een nieuwe klant van Delta!
Na jaren klant te zijn geweest bij Odido, puur voor glasvezel internet, ben ik gaan kijken of het niet goedkoper kon. Goede aanbieding bij Delta gezien, dus daar voor gekozen. Besloten om op 27 februari de overstap te maken want dat kwam handig uit met moment dat ik zelf de installatie kon doen.
Dus op vrijdag 27 februari in de ochtend geen internet. Want Odido vond het een goed idee om dat midden in de nacht stop te zetten. Oké, niet heel klantvriendelijk, maar goed. De installatie van de Delta modem was redelijk straightforward, al vond ik het boekje niet heel duidelijk. Maar oude apparatuur van Odido eruit, nieuwe van Delta erin, en klaar. Wifi-SSID en wachtwoord aangepast naar wat het daarvoor ook was, en internet werkte al vrij vlot.
Vervolgens iedere dag wel een paar keer gehad dat internet spontaan wegviel. Als in, het hele wifi-netwerk. Ik in de meterkast kijken, knippert het Power-lampje. Dus een volledige reboot. 5 minuten later werkt alles wel weer, maar gewoon irritant, want de ene keer zat er uren tussen, en soms was het kort na elkaar mis.
5 Ghz netwerk maar even uitgezet, want ik zag verschillende errors en meldingen in de logs. Vooral 2 die iedere 3 minuten terugkwamen:
12.03.2026 14:21:55 Error DHCPC WAN DHCP client (2) failed
12.03.2026 14:21:54 Error DHCPC WAN DHCP client (3) failed
Maar doordat de modem volledig reboot zijn er geen logs van voor de uitval. Dus of dit ook de oorzaak is, who knows.
Maandag 2 maart in de avond na het werk na 2x uitval in een half uur (wat 3x in het uur werd) toch maar eens de klantenservice benaderd. Hé, via Whatsapp, dat gaat vast lekker snel....
Niet zo snel dus, want op 3 maart in de middag kreeg ik eens een reactie met wat vragen. Of ik bekabelde apparaten los kon koppelen en het dan in de gaten kon houden. Oké, er stond een netwerkschijf verbonden, dus die eraf gehaald.
Ook dat was niet de oplossing. Nog Whatsapp-brichten gestuurd op donderdag en vrijdag op momenten dat het uitgevallen was, maar geen respons.
Op zaterdag maar eens de klantenservice via de chat benaderd. Daar leek zowaar een technisch kundig persoon te zitten. Voerde een wijziging in IP en DHCP door, maar ook dat hielp niet, dezelfde avond ook weer uitval.
Zondag weer contact via chat. Er moest toch echt een monteur naar kijken. Gelukkig kon ik een afspraak maken voor maandagochtend, wat gelukkig goed uitkwam omdat ik toch thuis aan het werk zou zijn. Zelf op zondag nog eens een factory reset gedaan, maar dezelfde avond weer uitval.
Monteur is er mooi op tijd (al is dat niet moeilijk in een tijdsvak van 4 uur). Probleem uitgelegd, maar hij vervangt enkel het glasvezelkabeltje naar de modem en doet een factory reset voor hij weer vertrekt. Hij raadde nog wel aan om een wifi-versterker als 'last resort' te overwegen. Leuk, maar het bereik is prima in huis. Uiteraard komen we de dag niet zonder uitval door.
Op dinsdag kwam er plots antwoord via Whatsapp op de eerdere berichten. Of ik de SONOS speaker los kon koppelen, want het was bij hun een bekende stoorzender. Nou had ik de SONOS pas een paar dagen in huis, daarvoor was het probleem er ook al. Nog wel op geantwoord dat ik niet denk dat het van de SONOS komt en dat de modem het probleem lijkt te zijn, maar geen respons. Dus in de middag maar weer de chat opgestart. Mogelijke oplossing volgens deze medewerker? Een nieuwe stroomadapter. Oké.... we proberen het. Die kwam per post mijn kant op, moest ik dan de oude maar mee vervangen.
Woensdagmiddag, de adapter is binnen. Ik braaf de adapters vervangen (die er wel ietsje anders uitzien)... maar die avond gewoon weer uitval.
Dus vandaag maar weer de chat geopend. Een signaaltechnicus gaat erin duiken en neemt binnen 3 dagen contact met mij op.
Hopelijk gebeurd dat nog voor het weekend, maar we zijn nu dus bijna 2 weken klant bij Delta en hebben nog niet 1 dag ongestoord kunnen genieten van het snelste internet...