Jippelskea! schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:08:
Hmm, op mijn Pixel 7 kan ik bij de wifi instellingen zien welke dns er is ingesteld( en eventueel wijzigen). Ik heb wel eens begrepen dat dit door sommige toestellen alsnog genegeerd wordt (voornamelijk om adblockers als pi-hole te omzeilen ). In dat geval zul je het denk ik alleen kunnen oplossen door op netwerkniveau al het dns verkeer naar je eigen dns te routeren
Hmm, net even getest met termux en die gebruikt inderdaad 8.8.8.8 terwijl chrome en Firefox netjes mn pihole gebruiken voor dns
Bedankt voor het checken. Ja, het zal me niet verbazen als DNS per app kan verschillen en niet altijd de verbindingsinstellingen gebruikt. Ik heb een Samsung telefoon, de One UI is net even anders (imo slechter) dan stock Android. Na wat zoeken kwam ik er achter dat Connectivity labs uitkomst biedt.
Het is inmiddels gelukt om mijn eigen DNS-server te gebruiken \0/
Instellingen > Verbindingen > Meer verbindingsinstellingen > Prive-DNS uit
Instellingen > Verbindingen > Wi-FI > 3 puntjes > Intelligent Wi-FI > Paar keer tappen op Intelligent Wi-Fi om Connectivity labs te unlocken
Connectivity labs > <SSID> > More > L3 status
Eenmaal aangekomen zijn daar DNS 1 en 2 zichtbaar, de nameservers die de telefoon gebruikt.
Op het Nokia-modem staat mijn eigen DNS-server ingesteld als Preferred DNS, 2606:4700:4700::1111 (Cloudflare) staat ingesteld als Alternate DNS. Echter staat 2606:4700:4700::1111 ingesteld als DNS 1 op de telefoon, grrr... Aanname is dat Android dit adres herkent en daarom alsnog op 1 zet.
Als workaround vul ik een IPv6-adres uit mijn prefix, dat niet bestaat, in als Alternate DNS op het Nokia-modem. Hierdoor blijft mijn DNS-server wel op 1 staan. Nadeel is wel dat, als mijn DNS-server down gaat, ik waarschijnlijk niet meer kan resolven. Mogelijk is er dan nog fallback naar IPv4, maar dat betwijfel ik. Voor nu prima.
Conclusie, het lag niet aan het Nokia-modem maar aan hoe Android met IPv6 omgaat.