Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Senaxx schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:19:
Nou na 2 jaar is het eindelijk zover. In Friesland heeft Delta ook zijn netwerk opgeleverd. Op 4 november 2021 de eerste mailtjes gehad van de informatieavonden en nu is gisteren de FTU geplaatst bij ons en zou ik net iets voor 1 november 2023 eindelijk online moeten zijn.

Bij mij in het pakket zit nog "huur van 3 mesh wifi-punten FttH". Weet iemand of je dat ook uit je abonnement kan laten halen? Dit omdat ik helemaal niet de intentie heb om dat te laten installeren of te gaan gebruiken.

Nog wel een paar problemen:
- Bij Guidion waren er 0 tijdsloten beschikbaar voor een monteur en gingen nog contact met mij opnemen.
- De delta klant portal werkt van geen kant -> Alleen de tab Gegevens werkt, de rest van de pagina's geven een 401 error, er staat geen leveringsadres ingevuld, mijn achternaam staat dubbel ingevuld. :P

Maar ook dat zal wel weer goed komen. :z
Bij mij was er inderdaad ook helemaal niets beschikbaar voor Guidion, echter stelt het aansluiten niet echt wat voor dus heb ik dit zelf maar 'voorbereid'. Morgen wordt mijn verbinding actief, ben benieuwd.

Ik heb de vraag bij delta gelegd of ik ook van de mesh dingen af kan, nog geen reactie. Ik ga ze namelijk niet gebruiken.

De portal zie ik ook alleen maar errors, maar vermoed dat dit na morgen wel werkt gezien mijn abbo dan actief wordt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Nou na 2 jaar is het eindelijk zover. In Friesland heeft Delta ook zijn netwerk opgeleverd. Op 4 november 2021 de eerste mailtjes gehad van de informatieavonden en nu is gisteren de FTU geplaatst bij ons en zou ik net iets voor 1 november 2023 eindelijk online moeten zijn.
Dat gaat dan vrij vlot, sommigen hebben het in 2019 besteld en moeten het nog krijgen.
Bij mij in het pakket zit nog "huur van 3 mesh wifi-punten FttH". Weet iemand of je dat ook uit je abonnement kan laten halen? Dit omdat ik helemaal niet de intentie heb om dat te laten installeren of te gaan gebruiken.
Als het abonnement begint kun je wijzigingen toepassen.
- De delta klant portal werkt van geen kant -> Alleen de tab Gegevens werkt, de rest van de pagina's geven een 401 error, er staat geen leveringsadres ingevuld, mijn achternaam staat dubbel ingevuld. :P
Dat is inderdaad normaal omdat je pas officieel klant bent als het abonnement in gaat en vanaf dan wordt de rest zichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:50
f.welvering schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Bij mij was er inderdaad ook helemaal niets beschikbaar voor Guidion, echter stelt het aansluiten niet echt wat voor dus heb ik dit zelf maar 'voorbereid'. Morgen wordt mijn verbinding actief, ben benieuwd.

Ik heb de vraag bij delta gelegd of ik ook van de mesh dingen af kan, nog geen reactie. Ik ga ze namelijk niet gebruiken.

De portal zie ik ook alleen maar errors, maar vermoed dat dit na morgen wel werkt gezien mijn abbo dan actief wordt.
Ik heb de vraag van de mesh wifi's ook even bij de chat neergelegd (samen met wat andere vragen) en delta zei:

Ja zeker! Deze worden eigenlijk automatisch bij elke nieuwe aanmelding toegevoegd. Maar je kan het zeker retourneren als je deze niet wenst te gebruiken. Je kunt het gewoon terugsturen in de geleverde doos of gelijk meegeven met de bezorger. Zodra deze bij ons binnen is, halen we het voor je uit je pakket!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:48
Delta heeft mij verzekerd dat de huur van de mesh wifi gelijk is aan 0.
Terugsturen levert dus niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
mesa57 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:58:
Delta heeft mij verzekerd dat de huur van de mesh wifi gelijk is aan 0.
Terugsturen levert dus niks op.
Echter kan het voorkomen dat ze in de toekomst niet meer gratis zijn, bijvoorbeeld aan het einde van je jaarcontract. Als je ze terugstuurt (omdat ze toch maar in de doos zitten) voorkom je dat en kan een ander ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

- Bij Guidion waren er 0 tijdsloten beschikbaar voor een monteur en gingen nog contact met mij opnemen.

Ze stonden er bij mij ook op. “Gratis” voor het eerste jaar of zoiets. Heb ze terug gestuurd. Hoef geen huur verplichtingen voor dat soort dingen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:05
dolopfriet schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:04:
Welk modem levert Delta bij de 5 gbps abonnement?
Een Sagemcom Fast 5684

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/modem/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 22:15
Ik heb net gechat met de klantenservice en gevraagd of ik een swap kon krijgen naar een Sagemcom modem. Eerste reactie was dat ze die niet hadden maar dat ik er wel zelf eentje kon kopen en hem als eigen modem aan kon laten sluiten. Blijkbaar wist die medewerker nog van niets dus heb ik hem bovenstaande link gestuurd en gezegd dat het nieuw product is en het verzoek om even wat verder te informeren. Duurde vervolgens heel lang voordat ik weer antwoord kreeg maar toen bevestigde hij dat hij het inderdaad niet goed had en dat hij het modem voor mij kon swappen. :)

[ Voor 29% gewijzigd door robertwebbe op 20-10-2023 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

...

[ Voor 99% gewijzigd door R3D op 20-10-2023 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik betaal €67,50 voor 8 Gbps.

[ Voor 211% gewijzigd door robertwebbe op 20-10-2023 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje
Er is een nieuw Deco X20 setje waarschijnlijk de opvolger van de M5

https://www.delta.nl/medi...0mm_website_def-hr-65.pdf

Prijs voor huur of koop is nog niet bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Mapje schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:06:
Er is een nieuw Deco X20 setje waarschijnlijk de opvolger van de M5

https://www.delta.nl/medi...0mm_website_def-hr-65.pdf

Prijs voor huur of koop is nog niet bekend.
Mooi setje, wel een stuk groter dan de schotels van de M5. Als ik zo kijk zie ik WiFi 5 -> 6 & WPA 2 -> 3 tov de M5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 20:30
Wat een mooi bedrag voor 8 Gbit. Dat is netjes en kijk waar ze mee komen. Stuk duurder voor lager en dan ook nog eens zo’n achterlijk telefoon abonnement erbij wat ik al zelf meer dan 20 jaar heb. Sporen niet joh daar bahh.

[ Voor 7% gewijzigd door babbi op 20-10-2023 15:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

Ben zojuist zonder extra kosten omgezet van 4 naar 5Gbit op Delta zakelijk pro :)

Snelle speedtest ziet er in ieder geval goed uit https://www.speedtest.net/my-result/d/592013509

Ik vermoed als ik alle andere netwerk devices uit zou zetten dat het gewoon strak 5/5 zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57
Goedendag allemaal,

Helaas hier nog geen glasvezel, Delta is in de dorpen om ons heen aan het aanleggen/ schouwen maar navraag bij de gemeente leert dat er nog geen vergunning aangevraagd is om in of rond ons dorp te beginnen met graafwerkzaamheden.
Ondertussen heb ik al langer dan een jaar een abonnement bij Delta voor 1gps internet, tv en telefoon. Dit heb ik toen gedaan omdat we zoveel % aanmeldingen moesten hebben om glasvezel te krijgen. Ook werd er verteld dat je anders rond de 500 euro moest betalen als je alsnog aangesloten wilde worden.

toen de aanmeldingen gedaan zijn bleek later dat elke huis ee aansluiting krijgt. Hoopvol wachtend op glasvezel bleven we bij Ziggo.

Zoals hierboven al gemeld is het al andrhalf jaar later en we hebben nog niks. Aangezien de bezwaartermijn voor een vergunning 6-8 weken is en deze nog niet eens aangevraagd is gaat het eea ook nog wel even duren.

Kortom, vanwege andere aanbiedingen wil ik van mijn abonnement af. Ik heb er nooit een cent voor betaald, maar Delta heeft er ook niks voor geleverd.

Heeft iemand dit al eens aan de orde gehad? Kan ik een abonnement wat ik afgesloten heb maar nooit wat voor ontvangen heb opzeggen?

Ik houd jullie op de hoogte, de klantenservice van Delta Netwerk kon me niet helpen, ze konden de afdeling annuleringen niet bereiken.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 16:21
@nodri2000 Er staat hier eerder in het topic wat over geschreven. Berichten in najaar 2022 en voorjaar 2023. Zoek op ACM in het topic en je vindt het wel. Samenvatting: je staat in je recht als het te lang duurt, maar Delta geeft je dat niet zomaar.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Patrick_6369 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:52:
@nodri2000 Er staat hier eerder in het topic wat over geschreven. Berichten in najaar 2022 en voorjaar 2023. Zoek op ACM in het topic en je vindt het wel. Samenvatting: je staat in je recht als het te lang duurt, maar Delta geeft je dat niet zomaar.
Sowieso speelt hier ook nog wat anders? En dat is dat Delta hun levertermijn neem ik zomaar eens aan helemaal niet nakomt.

En daarnaast is het volgens mij ook typisch Delta om eerst een haalbaarheidsonderzoek te doen en zieltjes te winnen. Om vervolgens pas naar de gemeente te gaan om dit als pressiemiddel in te zetten om de vergunningen er doorheen te duwen.

En @nodri2000. Die vergunningsprocedure van een paar weken is nog niks. Hier in het dorp zijn ze nog steeds bezig met aanleggen en is AFAIK nog niemand aangesloten. Start aanleg (lees: graven) oktober / november 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:50

Het ging allemaal vrij vlot. Afgelopen dinsdag is de FTU geplaatst en vandaag ook al het modem binnen. Natuurlijk meteen aangesloten maar helaas nog een rood PON lampje. Verbinding wordt pas actief op 1 november gaf de chat aan. Helaas nog 2 weken wachten.

Het zal mij benieuwen of het dan ook allemaal al gaat werken. Voor zover ik weet ben ik de enige in de wijk waar de FTU is aangesloten omdat ik een mailtje richting Allinq had gestuurd. Bij de rest in de buurt steekt de glasvezel nog bij de voordeur uit de grond.

Ik had 1,5 week geleden een mailtje naar Allinq gestuurd met de vraag of ze een planning hadden wanneer de glasvezel aansluitingen in de buurt zouden worden aangesloten. Waarop ik een mailtje kreeg met de vraag of ik ze even wilde bellen. De dame gaf aan dat ze een paar dagen later toch toevallig in de buurt waren en ze de FTU wel wilden aansluiten.

Nu weet ik niet of het ook nog gebruikelijk is dat een monteur nog iets moet in het verdeelpunt om een signaal op de lijn te zetten? Ik ga ervan uit dat bij alle glasvezelverbindingen die bij iedereen in de hele wijk nog uit de grond steken er nog geen signaal op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• protected22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:38
Goedemiddag!

Bij ons gaat eind november de glasvezelkabel verbonden worden in huis en de verbinding actief. Nu zijn ze nog bezig met in het dorp alles aanleggen tot aan de voordeur. Maar welke modem krijgen wij bij een 1GB Up/Down XGS-PON netwerk? In een ander tweakers topic zeiden ze iets van een Nokia XS-2426G-B. Maar ik las op andere websites weer een andere Nokia variant of een Genexis Sagemcom Fast 5684.

Ik hoorde iets over een Nokia modem die moeilijk in Bridge modus gaat. Ik zit er namelijk aan te denken om dan tegelijkertijd al mijn oude Devolo rotzooi eruit te gooien (die krengen komen uit 2010 ofzoiets) en wat Fritz!Box apparaten in te zetten. Want als je toch al bezig bent met een nieuw netwerk, waarom niet right?. Bijv FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON ipv die Nokia kast en een FRITZ!Repeater 3000 AX of een FRITZ!Repeater 6000 AX als repeater op de andere verdieping voor soort Mesh-systeem.

Mensen die hier ervaring mee hebben en weten welke modem Delta geeft in regio Leiden? En of deze überhaupt te veranderen is naar een FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 12:09
protected22 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:23:
Goedemiddag!

Bij ons gaat eind november de glasvezelkabel verbonden worden in huis en de verbinding actief. Nu zijn ze nog bezig met in het dorp alles aanleggen tot aan de voordeur. Maar welke modem krijgen wij bij een 1GB Up/Down XGS-PON netwerk? In een ander tweakers topic zeiden ze iets van een Nokia XS-2426G-B. Maar ik las op andere websites weer een andere Nokia variant of een Genexis Sagemcom Fast 5684.

Ik hoorde iets over een Nokia modem die moeilijk in Bridge modus gaat. Ik zit er namelijk aan te denken om dan tegelijkertijd al mijn oude Devolo rotzooi eruit te gooien (die krengen komen uit 2010 ofzoiets) en wat Fritz!Box apparaten in te zetten. Want als je toch al bezig bent met een nieuw netwerk, waarom niet right?. Bijv FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON ipv die Nokia kast en een FRITZ!Repeater 3000 AX of een FRITZ!Repeater 6000 AX als repeater op de andere verdieping voor soort Mesh-systeem.

Mensen die hier ervaring mee hebben en weten welke modem Delta geeft in regio Leiden? En of deze überhaupt te veranderen is naar een FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON?
Ik zou even hier kijken, want ik denk dat al je vragen al in de start-post beantwoord worden.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• protected22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:38
EWS99 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Ik zou even hier kijken, want ik denk dat al je vragen al in de start-post beantwoord worden.
Klopt, daar staat hij wel onder de geschikte Apparaten lijst als nr6. Maar omdat er ook bij staat dat de Nokia (nog) geen bridgemodus heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
protected22 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

Klopt, daar staat hij wel onder de geschikte Apparaten lijst als nr6. Maar omdat er ook bij staat dat de Nokia (nog) geen bridgemodus heeft.
Nokia heeft nog geen bridgemode. De sagecom ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57
RobertMe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:30:

En @nodri2000. Die vergunningsprocedure van een paar weken is nog niks. Hier in het dorp zijn ze nog steeds bezig met aanleggen en is AFAIK nog niemand aangesloten. Start aanleg (lees: graven) oktober / november 2022.
Gewekdig, ik ga mijn abonnement opzeggen. Er zijn tegenwoordig betere en ik vermoed dat er nog betere komen wanneer het aansluitpunt in de meterkast zit.

Net gebeld door de aannemer, ons dorp stond nog niet in de planning omdat de PoP (wijkcentrale/ patchkast) nog geinstalleerd moet worden. Staat in de planning voor Q1 2024 als alles mee zit. Gaat nog wel ff duren ben ik bang. Wel jammer daar ze hier 2 maand geleden de hele straat open hebben gehad voor water, gas en nieuwe boompjes/ groen. Dat heeft dan weer met verantwoordelijkheid te maken.

W wachten af, ik meld het wel als er nieuws is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 18:04
@robertwebbe wat is jouw snelste speedtest.net resultaat met Delta 8 Gbps?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
@neeecht Via iperf3 heb ik een aantal keren begin 7 Gbit/sec aangetikt, zowel down als up. Ik denk dat dit de beperking is van mijn apparatuur.

Ik heb trouwens het nieuwe Sagemcom Fast 5684 modem binnen. Heb vanavond geen zin meer om hem aan te sluiten en te testen, morgen weer een dag. Eerste indruk: dat ding is groot!

[ Voor 59% gewijzigd door robertwebbe op 19-10-2023 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
@robertwebbe cool, ben benieuwd wat je op speedtest.net haalt.
Laat maar weten morgen! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
robertwebbe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:27:
@neeecht Via iperf3 heb ik een aantal keren begin 7 Gbit/sec aangetikt, zowel down als up. Ik denk dat dit de beperking is van mijn apparatuur.

Ik heb trouwens het nieuwe Sagemcom Fast 5684 modem binnen. Heb vanavond geen zin meer om hem aan te sluiten en te testen, morgen weer een dag. Eerste indruk: dat ding is groot!
1 porta SFP
1 porta LAN 10Gbit (identificata come 10G LAN)
4 porte LAN (gialle) max 1Gbit

Heeft die modem wel meer dan 1 Gbit router poorten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:24
neeecht schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

1 porta SFP
1 porta LAN 10Gbit (identificata come 10G LAN)
4 porte LAN (gialle) max 1Gbit

Heeft die modem wel meer dan 1 Gbit router poorten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2-m74G9mf9slu2nL8YGcemMGz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bF4DF9cHwPHneAYw8mihcjTV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:05
MrJoery schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

"Standaard" is inderdaad CGNAT, ik verwacht dat het moet werken na een reboot of provisioning vanuit Delta, wat meestal 's nachts gebeurd. Er staat 4 uur bij, dus ik zou het modem vanmiddag een reboot geven.
Ik heb al 5 keer de klantenservice gebeld omdat CGNAT uit staat (zie ik ook in mijn abonnement), maar ik nog steeds een ip krijg in de 100.x.x.x range. Meerdere reboots in 1 week tijd, stroom er een hele nacht af gehad etc. Helpt allemaal niet.

Dus vandaag nog maar eens bellen. Heeft iemand anders ook zulke ervaringen? Dit is overigens in een pas opgeleverd gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
Ja die had ik gezien. Is dat niet de WAN verbinding? (Ja er staat LAN.)
Of hoe anders verbindt je deze modem met het glas omzet punt, ik neem een ONT?

@robertwebbe gaat ons vast alles uitleggen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Sito schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:03:
[...]

Ik heb al 5 keer de klantenservice gebeld omdat CGNAT uit staat (zie ik ook in mijn abonnement), maar ik nog steeds een ip krijg in de 100.x.x.x range. Meerdere reboots in 1 week tijd, stroom er een hele nacht af gehad etc. Helpt allemaal niet.

Dus vandaag nog maar eens bellen. Heeft iemand anders ook zulke ervaringen? Dit is overigens in een pas opgeleverd gebied.
Pb je klantnummer/postcode+huirnr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
neeecht schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:44:
Nee, de glasaansluiting zit aan de onderkant, de 10G poort is voor LAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
De gegarandeerde snelheden voor een 5 Gbps abonnement staan hieronder :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXOCfN2bQTE1WCq6zlQrDcxJRE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/prlMQuXRIYKW7HaumLQpPdIU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:05
R3D schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

Pb je klantnummer/postcode+huirnr
Heb je een PB gestuurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
[...]

De 10 GbE is een LAN poort.
De SC/ACP poort zit aan de onderkant.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 20-10-2023 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Digicien
[...]

De Sagemcom is een ONT+Router in één, zelfde als de Nokia modems.

Onderkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48Fuo3p6IuXPR-5RZaf_lsr03V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FyUvTiZM2IgdFGdcVcTyc3p.png?f=fotoalbum_large

(Let niet op extra glasvezel kabel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Wat een joekel zeg!!
Stapt Delta af van het merk Nokia, denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
dolopfriet schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:01:
Stapt Delta af van het merk Nokia, denk je?
Geen idee, maar ik verwacht van niet. Ik denk dat Nokia nog geen ONT+Router device heeft met poort > 2,5 Gbit en dit model wordt gebruikt voor de bovenkant van de markt (> 2 Gbit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Digicien schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

De Sagemcom is een ONT+Router in één, zelfde als de Nokia modems.

Onderkant:

[Afbeelding]

(Let niet op extra glasvezel kabel)
2 meter glasvezel en koppelstukje er aan en de vezel kan zo in de Zaram SFP en dan kan dit lelijke ding de kast in.

:)

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
Vreemde propositie ook met die Sagemcom zonder bridge mode, het aantal klanten die een 5Gbps lijn nemen én een 10Gbit switch willen aansluiten én geen eigen router willen gebruiken schat ik in op ongeveer 0...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 21:01
THM0 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:04:
Vreemde propositie ook met die Sagemcom zonder bridge mode, het aantal klanten die een 5Gbps lijn nemen én een 10Gbit switch willen aansluiten én geen eigen router willen gebruiken schat ik in op ongeveer 0...
Dat dacht ik ook al, maar toch: je moet ergens beginnen.

Deel dan gewoon die XS-010X-Q uit, zou je zeggen.

Tadaaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:04:
Ik vind het heel logisch. Het is een consumenten abonnement met een consumenten router. Het zou heel vreemd zijn als dat ding bridge modus had. Dan heb je een net nieuw heel duur apparaat en zet je alles uit op dat apparaat. Had je net zo goed al die kosten kunnen besparen in ontwikkeling van software, testen en ook het apparaat zelf is natuurlijk veel duurder dan een Nokia ONT.

Daarnaast denk ik dat je je heel erg vergist in de hoeveel mensen die het abonnement afsluiten en het apparaat gaan gebruiken. Dat de meeste gebruikers die de combi hebben waarschijnlijk niks aan de snelheid hebben is een heel ander verhaal. Sowieso zijn natuurlijk amper mensen die iets hebben aan een 5Gbps consumenten internet abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Ik vind het heel logisch. Het is een consumenten abonnement met een consumenten router. Het zou heel vreemd zijn als dat ding bridge modus had. Dan heb je een net nieuw heel duur apparaat en zet je alles uit op dat apparaat. Had je net zo goed al die kosten kunnen besparen in ontwikkeling van software, testen en ook het apparaat zelf is natuurlijk veel duurder dan een Nokia ONT.

Daarnaast denk ik dat je je heel erg vergist in de hoeveel mensen die het abonnement afsluiten en het apparaat gaan gebruiken. Dat de meeste gebruikers die de combi hebben waarschijnlijk niks aan de snelheid hebben is een heel ander verhaal. Sowieso zijn natuurlijk amper mensen die iets hebben aan een 5Gbps consumenten internet abonnement.
Mijn punt is meer dat je wanneer je geen 10Gbps switch gaat aansluiten (en die categorie klanten die je beschrijft heeft dat niet), dan kun je net zo goed het bestaande Nokia modem gebruiken. En dat ze dus met introductie van een bridge mode danwel ONT veel meer klanten blij maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Mijn punt is meer dat je wanneer je geen 10Gbps switch gaat aansluiten (en die categorie klanten die je beschrijft heeft dat niet), dan kun je net zo goed het bestaande Nokia modem gebruiken. En dat ze dus met introductie van een bridge mode danwel ONT veel meer klanten blij maken.
Met een ONT kan de gemiddelde klant alleen niks. Dan krijg je weer allemaal andere problemen. Firewall, NAT, DHCP, WiFi, en zo moet de klant dan allemaal zelf goed instellen. Als provider wil je dat niet want dat kost handenvol geld aan klantenservice en allemaal klanten met foutieve configuraties. De logische keuze is nu éénmaal een apparaat dat alles kan waar de consument niks aan kan verprutsen.

[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 20-10-2023 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Met een ONT kan de gemiddelde klant alleen niks. Dan krijg je weer allemaal andere problemen. Firewall, NAT, DHCP, WiFi, en zo moet de klant dan allemaal zelf goed instellen. Als provider wil je dat niet want dat kost handenvol geld aan klantenservice en allemaal klanten met foutieve configuraties. De logische keuze is nu éénmaal een apparaat dat alles kan waar de consument niks aan kan verprutsen.
Definieer "alles". Voor mij houd dat in dat het ding ook "dom" als bridge kan functioneren 8) Daarnaast kan niemand zomaar een ONT op een switch aansluiten. Dan ben je toch verplicht om een router er achter te zetten.

IMO is het belangrijkste ding: klanten met een 5Gbit/s (of 8Gbit/s zelfs) abo zijn niet Henk & Truus, maar zullen over het algemeen "Tweakers" zijn die weten waar ze mee bezig zijn. En onder de doelgroep van deze abonnementen zullen zich dus veel meer klanten bevinden die wel waarde hechten aan "bridge" mode. (zie het feit dat @ernstoud al een honderdtal van die SFP+ modules heeft besteld / "in de wacht voor bestelling" heeft staan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dat zinnetje ervoor dus.
Voor mij houd dat in dat het ding ook "dom" als bridge kan functioneren 8) Daarnaast kan niemand zomaar een ONT op een switch aansluiten. Dan ben je toch verplicht om een router er achter te zetten.
Maar dat gaat dus wel gebeuren als je een ONT gaat leveren aan "de standaard consument". Dan gaat er dus wel een switch achter en dan werkt het niet en moet de provider het maar oplossen. Want het internet is stuk.
IMO is het belangrijkste ding: klanten met een 5Gbit/s (of 8Gbit/s zelfs) abo zijn niet Henk & Truus, maar zullen over het algemeen "Tweakers" zijn die weten waar ze mee bezig zijn.
Dat zou leuk zijn als dat zo is, maar de praktijk is anders. De meeste mensen doen namelijk maar wat. Ik hoor dagelijks dat mensen denken dat hun 10 jaar oude PC zonder SSD snel gaat worden met duur glasvezel abonnement.
En onder de doelgroep van deze abonnementen zullen zich dus veel meer klanten bevinden die wel waarde hechten aan "bridge" mode. (zie het feit dat @ernstoud al een honderdtal van die SFP+ modules heeft besteld / "in de wacht voor bestelling" heeft staan).
En dat is precies mijn punt, mensen die wel weten wat ze doen vinden wel een oplossing en die is er nu dus ook. Delta heeft wat mij betreft ook de logische keuze gemaakt. Zakelijke features alleen in een zakelijk abonnement beschikbaar maken en voor een consumenten abonnement mag de klant het zelf regelen.

Jij kunt wel anders willen zien, maar dat is niet een logische keuze het is gewoon iets wat jouw voorkeur zou hebben. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 20-10-2023 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:26:
Delta heeft wat mij betreft ook de logische keuze gemaakt. Zakelijke features alleen in een zakelijk abonnement beschikbaar maken en voor een consumenten abonnement mag de klant het zelf regelen.
Zakelijk is dat inderdaad de logische keuze ja :+ Klanten die meer willen naar een duurder abo pushen.

Maar bij uhm, vele (alle?) andere providers is er wel gewoon de mogelijkheid om een eigen router te gebruiken, zonder eigen hardware die van signaal A naar signaal B gaat. Ziggo heeft in alle modems bridge mode. KPN levert volgens mij al een ONT met een losse router / die keuze is er als klant. Tweak had zelfs de keuze of je wel of geen router van hun wilde incl. korting zonder router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Ziggo heeft in alle modems bridge mode.
Ik heb genoeg mensen gezien die het Ziggo modem in bridge hadden inderdaad omdat ze gehoord hadden dat het beter was tijdens het theekransje. Maar waarbij de klant toch echt veel te weinig kennis had om de router goed te configureren en up-to-date te houden. Dus om nu te zeggen dat dat altijd goed gaat.

Persoonlijk had ik het ook zo als Delta gedaan, zo foolproof mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Waren er lekkere koekjes bij de thee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:33

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Ik heb nu sinds bijna een week een 2Gbit verbinding, toch nog maar even een test gedaan zolang ik Ziggo ook nog erbij heb tijdelijk.
Heb van Ziggo Gigabit, had al via het web getest om wat bestanden voor de gein tussen de twee verbindingen te verplaatsen. Volgens mij kwam ik toen nog niet aan 1 Gbit, iets van de helft.
Maar via FTP nu wel:
COMMAND:> [21-10-2023 08:51:46] RETR 2023-09-28 10-58-02.mkv
[21-10-2023 08:51:46] 150 Data connection accepted; transfer starting for 2023-09-28 10-58-02.mkv (4025596547 Bytes).
21-10-2023 08:52:24] 226 File sent ok. Transferred:4025596547Bytes;Average speed is:104094.864KB/s
STATUS:> [21-10-2023 08:52:24] File transfer complete.
1 Gigabit snelheid is ongeveer 4 Gigabyte binnen een minuut zo te zien, kan het wel even uitrekenen met behulp van een website. Via deze site geeft die zelfs aan 32 seconden: https://www.site24x7.com/...load-time-calculator.html

Hier nog een 10 Gigabyte bestand:
COMMAND:> [21-10-2023 09:24:56] RETR 1174671177-23526372-1dc81eaf-34a6-4035-95ca-c2cb1416a53f.mp4
[21-10-2023 09:24:56] 150 Data connection accepted; transfer starting for 1174671177-23526372-1dc81eaf-34a6-4035-95ca-c2cb1416a53f.mp4 (10819327677 Bytes).
[21-10-2023 09:26:29] 226 File sent ok. Transferred:10819327677Bytes;Average speed is:113446.751KB/s
STATUS:> [21-10-2023 09:26:29] File transfer complete.

Het zou wel leuk zijn als je makkelijk even zelf een speedtest website op zou kunnen zetten, misschien iets opensource ?

Ik had er nog even een screen record mee gemaakt met Windows Toets + letter G, maar is toch wel lastig om mijn ip adressen niet in beeld erbij te hebben dan zou ik er even een edit van moeten maken. Heb op het moment geen video editor geinstalleerd, zou het wel even met een trial van Adobe Premiere kunnen doen of iets makkelijkers.

En het is wel lastig om bijvoorbeeld betaalbare cloud services te vinden waar je ook daadwerkelijk de snelheid zou kunnen benutten, of desnoods de helft ervan ongeveer.
Ik heb al met een beetje zoeken wel deze gevonden: https://shadow.tech/nl-NL
Maar volgens mij is die niet zo snel maar ik kan het mis hebben, wel redelijk betaalbaar 2TB 4,99 euro per maand. En 20 GB gratis. Het was me ook nog niet gelukt om hun app op desktop te gebruiken omdat je via een webbrowser moet inloggen.

Ik heb wel gopro cloud, download snelheid is harstikke okay maar de upload schat ik op 250mbit ongeveer wel een hele vooruitgang op zich met Ziggo. En dat is alleen geschikt voor media bestanden, maar op zich harstikke okay voor dat geld.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:53
Edit: vraag beantwoord

@ernstoud dank voor de verwijzing, beantwoord mijn vraag deels

[ Voor 159% gewijzigd door [MAUS] op 21-10-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[MAUS] schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:10:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het overstappen tijdens het aanlegtraject? Ik heb mezelf meer dan een jaar geleden aangemeld door een abonnement af te sluiten bij Delta. Inmiddels zijn de werkzaamheden gestart (kabel ligt bij de voorgevel), maar is er in de tussentijd natuurlijk een hoop veranderd. Als ik zie dat nu Odido een beter pakket aanbied qua waarde over een jaar gezien met de mogelijkheid om gebruik te maken van een eigen router achter een Nokia ONT zou ik daar inmiddels de voorkeur voor hebben.

M.i. zou ik er nog kosteloos van het eerder afgesloten abonnement af moeten kunnen aangezien dit nog in de bedenktijd zit. 14 dagen zijn uiteraard al lang verstreken, maar het product is dan ook nog niet geleverd, volgens mij gaat deze termijn in na levering.

Los daarvan was ik vooral eigenlijk benieuwd of er wellicht hier al mensen waren die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en een abonnement hebben geannuleerd in de uitvoeringsfase?
Zoekfunctie. Zo handig!

[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[MAUS] schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:10:
Edit: vraag beantwoord

@ernstoud dank voor de verwijzing, beantwoord mijn vraag deels
Grappig onderschrift in deze post… voor 159% gewijzigd. Rekenfoutje in de forum software :? .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 09:43
ernstoud schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Grappig onderschrift in deze post… voor 159% gewijzigd. Rekenfoutje in de forum software :? .
Gok meer tekst toegevoegd dan origineel erin stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:11
ernstoud schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Maar kun je een tekst meer dan 100% wijzigen?
De originele tekst kun je niet voor meer dan 100% wijzigen. De totale inhoud van het bericht wel.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Maar kun je een tekst meer dan 100% wijzigen?
offtopic:
Post een bericht met alleen een . er in. Edit vervolgens het bericht en maak er een heel verhaal van. Hoe ver zou het bericht dan bewerkt zijn? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Alleen kost het nagenoeg niets om een bridge-functie in te bouwen, en maak je toch een paar % klanten blij mee. Enige nadeel is inderdaad het dubbele stroomverbruik van uiteindelijk 2 geavanceerde apparaten.

Ik moet zeggen dat die Nokia qua functionaliteit best uitgebreid is, en ik geen behoefte heb aan een eigen router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Zwartoog schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Alleen kost het nagenoeg niets om een bridge-functie in te bouwen, en maak je toch een paar % klanten blij mee. Enige nadeel is inderdaad het dubbele stroomverbruik van uiteindelijk 2 geavanceerde apparaten.

Ik moet zeggen dat die Nokia qua functionaliteit best uitgebreid is, en ik geen behoefte heb aan een eigen router.
Dat kost het dus wel, naast dus hoger verbruik en heel duur apparaat waar je alles softwarematig uitzet. Het is gewoon een domme keuze in alle opzichten.

Als Delta het echt nuttig zou vinden kunnen ze prima de ONT uitleveren aan consumenten. Dat doen ze nu ook al voor andere providers op hun XGS-PON netwerk en hun zakelijk abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Dat kost het dus wel, naast dus hoger verbruik en heel duur apparaat waar je alles softwarematig uitzet. Het is gewoon een domme keuze in alle opzichten.
Je zal verbaasd staan als je de inkoopprijs voor Delta zou zien. Ik schat rond de EUR 50,- en het zou me zelfs niets verbazen als ze gratis zijn zolang DFN de OLT’s van Nokia gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Je zal verbaasd staan als je de inkoopprijs voor Delta zou zien. Ik schat rond de EUR 50,- en het zou me zelfs niets verbazen als ze gratis zijn zolang DFN de OLT’s van Nokia gebruikt.
50 euro voor de Nokia ONT geloof ik best. Maar de Sagemcom is dus geen Nokia en ik verwacht dus ook geen 50 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

50 euro voor de Nokia ONT geloof ik best. Maar de Sagemcom is dus geen Nokia en ik verwacht dus ook geen 50 euro.
Ik wel. Dat soort spul wordt in China in de miljoenen geproduceerd. Er zit vrijwel niets in, SOC, ram, flash, switch chip, wireless chip. Bill of Material een tientje. Niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 15:58

duderuud

Sliden is koel

Dan zit er een lekkere marge op die ONT'S.

Ik heb (uit mijn hoofd) €140 betaald voor die Huawei ONT.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duderuud schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:20:
Dan zit er een lekkere marge op die ONT'S.

Ik heb (uit mijn hoofd) €140 betaald voor die Huawei ONT.
Yep. Dat gebeurt er als via, via de handel plaats vindt. CDR.pl koopt ze niet van Nokia. Dus allemaal schakels die willen verdienen.

Er is niet altijd een gek die vrijwel tegen kostprijs levert ondanks het werk, risico e.d. ;)

Er is dus volgens Zaram interesse van een partij die distributie van de Zaram SFP wil doen in NL, welnu dan kost hij geen EUR 127,50 meer. Zou me niet verbazen als het dan rond de EUR 200,- wordt. Voor die prijs kopen mensen ook de fs.com SFP dus waarom zou je minder vragen (zegt dezelfde gek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 09:43
ernstoud schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Yep. Dat gebeurt er als via, via de handel plaats vindt. CDR.pl koopt ze niet van Nokia. Dus allemaal schakels die willen verdienen.

Er is niet altijd een gek die vrijwel tegen kostprijs levert ondanks het werk, risico e.d. ;)

Er is dus volgens Zaram interesse van een partij die distributie van de Zaram SFP wil doen in NL, welnu dan kost hij geen EUR 127,50 meer. Zou me niet verbazen als het dan rond de EUR 200,- wordt. Voor die prijs kopen mensen ook de fs.com SFP dus waarom zou je minder vragen (zegt dezelfde gek).
Minder vragen omdat die niet in een gigabit cage kan en je moet concurreren zal wel een reden zijn hoor :) dus het zal wel onder die van FS komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Computer guy schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Minder vragen omdat die niet in een gigabit cage kan en je moet concurreren zal wel een reden zijn hoor :) dus het zal wel onder die van FS komen
We gaan het zien. Als ik kijk naar de inkoopprijs vanuit Zaram, de stijgende dollar koers, verzendkosten incl. verzekering, BTW, inklaring etc., en je wilt er op verdienen gaat het richting die EUR 200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 15:58

duderuud

Sliden is koel

Dat zijn toch prijzen die particulieren niet gaan betalen. Dat is echt alleen interessant voor de enterprise wereld...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik weet niet zeker of ik in het juiste topic zit, maar ik denk van wel. Ik zie dat recente soortgelijke berichten minstens een half jaar oud zijn, en niet helemaal hetzelfde als mijn situatie.

Sinds vrijdag heb ik Delta Glasvezel (400Mbit). Internet werkt prima, maar zowel radio als TV blijven soms een beetje hangen (via de ontvanger). De netwerkkabels lijken in orde (de switch geeft aan dat ze op 1000Mbit zijn gekoppeld). Is dit een bekend probleem?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pven schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:56:
Ik weet niet zeker of ik in het juiste topic zit, maar ik denk van wel. Ik zie dat recente soortgelijke berichten minstens een half jaar oud zijn, en niet helemaal hetzelfde als mijn situatie.

Sinds vrijdag heb ik Delta Glasvezel (400Mbit). Internet werkt prima, maar zowel radio als TV blijven soms een beetje hangen (via de ontvanger). De netwerkkabels lijken in orde (de switch geeft aan dat ze op 1000Mbit zijn gekoppeld). Is dit een bekend probleem?
Als je er een switch tussen hebt, moet je daar IGMP op enablen. Dan gaat het TV verkeer alleen naar de TV en niet naar alle andere devices. Dat kan mogelijkerwijs, zeker bij een niet zo snelle switch, delays geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Als je er een switch tussen hebt, moet je daar IGMP op enablen. Dan gaat het TV verkeer alleen naar de TV en niet naar alle andere devices. Dat kan mogelijkerwijs, zeker bij een niet zo snelle switch, delays geven.
Ik heb daar net nog wat in getuned, nu even afwachten wat het doet. Dank!

Overigens werkte het hiervoor met KPN wel goed, maar die verbinding was wel wat trager dan de glasvezel die er nu ligt.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

De netwerkkabels lijken in orde (de switch geeft aan dat ze op 1000Mbit zijn gekoppeld). Is dit een bekend probleem?
Je hebt een STB die op Gigabit verbindt!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
lier schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Je hebt een STB die op Gigabit verbindt!?
De Kamai 7 heeft een gigabit poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
And now for something completely different…

Vraag: wat is op dit moment de recente versie van het OS op de Genexis Platinum 7840? Kan iemand eens kijken?

Staat in de GUI onderaan op de pagina “System”:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WubJleTXOHgEbINnl5Ud4ZQ-vYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bZdBMuhj3QU71NY1qBKA0qM.jpg?f=fotoalbum_large

Nog steeds 3.16.0-R ? (Ja, hier staat 3.14… don’t ask.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pentiummania

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Pentiummania schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:44:
Ik heb nu sinds bijna een week een 2Gbit verbinding, toch nog maar even een test gedaan zolang ik Ziggo ook nog erbij heb tijdelijk.
Heb van Ziggo Gigabit, had al via het web getest om wat bestanden voor de gein tussen de twee verbindingen te verplaatsen. Volgens mij kwam ik toen nog niet aan 1 Gbit, iets van de helft.
Maar via FTP nu wel:
COMMAND:> [21-10-2023 08:51:46] RETR 2023-09-28 10-58-02.mkv
[21-10-2023 08:51:46] 150 Data connection accepted; transfer starting for 2023-09-28 10-58-02.mkv (4025596547 Bytes).
21-10-2023 08:52:24] 226 File sent ok. Transferred:4025596547Bytes;Average speed is:104094.864KB/s
STATUS:> [21-10-2023 08:52:24] File transfer complete.
1 Gigabit snelheid is ongeveer 4 Gigabyte binnen een minuut zo te zien, kan het wel even uitrekenen met behulp van een website. Via deze site geeft die zelfs aan 32 seconden: https://www.site24x7.com/...load-time-calculator.html

Hier nog een 10 Gigabyte bestand:
COMMAND:> [21-10-2023 09:24:56] RETR 1174671177-23526372-1dc81eaf-34a6-4035-95ca-c2cb1416a53f.mp4
[21-10-2023 09:24:56] 150 Data connection accepted; transfer starting for 1174671177-23526372-1dc81eaf-34a6-4035-95ca-c2cb1416a53f.mp4 (10819327677 Bytes).
[21-10-2023 09:26:29] 226 File sent ok. Transferred:10819327677Bytes;Average speed is:113446.751KB/s
STATUS:> [21-10-2023 09:26:29] File transfer complete.

Het zou wel leuk zijn als je makkelijk even zelf een speedtest website op zou kunnen zetten, misschien iets opensource ?

Ik had er nog even een screen record mee gemaakt met Windows Toets + letter G, maar is toch wel lastig om mijn ip adressen niet in beeld erbij te hebben dan zou ik er even een edit van moeten maken. Heb op het moment geen video editor geinstalleerd, zou het wel even met een trial van Adobe Premiere kunnen doen of iets makkelijkers.

En het is wel lastig om bijvoorbeeld betaalbare cloud services te vinden waar je ook daadwerkelijk de snelheid zou kunnen benutten, of desnoods de helft ervan ongeveer.
Ik heb al met een beetje zoeken wel deze gevonden: https://shadow.tech/nl-NL
Maar volgens mij is die niet zo snel maar ik kan het mis hebben, wel redelijk betaalbaar 2TB 4,99 euro per maand. En 20 GB gratis. Het was me ook nog niet gelukt om hun app op desktop te gebruiken omdat je via een webbrowser moet inloggen.

Ik heb wel gopro cloud, download snelheid is harstikke okay maar de upload schat ik op 250mbit ongeveer wel een hele vooruitgang op zich met Ziggo. En dat is alleen geschikt voor media bestanden, maar op zich harstikke okay voor dat geld.
Een makkelijkere manier om bestanden tussen de ene en andere computer over te brengen is trouwens via RDP Remote Desktop Protocol, alleen je zou verwachten dat het met 1gbit zou moeten gaan maar dat blijkt bij mij in ieder geval dan weer niet zo te zijn. Waarschijnlijk gaat er iets niet helemaal goed, want dat lijkt nu ook zo. Maar goed dat het niet op maximale snelheid zou kunnen werken is niet zo heel erg. Met remote desktop is het heel makkelijk om even drives stations te mappen.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
De Kamai en Aria TV ontvangers zijn beide 100Mbps. Is je hele netwerk dan niet 100Mbps inplaats van 1000? :P
MrJoery schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

De Kamai 7 heeft een gigabit poort.
100Mbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Pentiummania schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:44:
[...]

Een makkelijkere manier om bestanden tussen de ene en andere computer over te brengen is trouwens via RDP Remote Desktop Protocol, alleen je zou verwachten dat het met 1gbit zou moeten gaan maar dat blijkt bij mij in ieder geval dan weer niet zo te zijn. Waarschijnlijk gaat er iets niet helemaal goed, want dat lijkt nu ook zo. Maar goed dat het niet op maximale snelheid zou kunnen werken is niet zo heel erg. Met remote desktop is het heel makkelijk om even drives stations te mappen.
RDP lijkt me een van de minst betrouwbare manieren om performance te testen, het is er simpelweg niet voor ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Volgende keer even controleren voordat je iets zegt, de Kamai 7, die Delta bij nieuwe abonnees levert, heeft een 1gbit poort. Hier de spec sheet, kijk vooral even bij "back panel connectors"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 11:35
Fijn dat Delta IPv6 aan het uitrollen is naar klanten, maar een heads-up dat het in je modem aan is gezet zou leuk zijn. Nu zat ik ineens verbaasd te kijken dat ik ergens niet kon inloggen en bleek dat ik nu via IPv6 ipv IPv4 verbinding aan het maken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
esky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:44:
Fijn dat Delta IPv6 aan het uitrollen is naar klanten, maar een heads-up dat het in je modem aan is gezet zou leuk zijn. Nu zat ik ineens verbaasd te kijken dat ik ergens niet kon inloggen en bleek dat ik nu via IPv6 ipv IPv4 verbinding aan het maken ben.
Vreemd, je zou er niets van moeten merken. Als de instantie waarbij je probeert in te loggen een IPv6 verbinding accepteert zou er ook gewoon via die verbinding ingelogd moeten kunnen worden. Als dat dan niet lukt, is er daar iets mis, niet bij Delta...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 11:35
Roetzen schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Vreemd, je zou er niets van moeten merken. Als de instantie waarbij je probeert in te loggen een IPv6 verbinding accepteert zou er ook gewoon via die verbinding ingelogd moeten kunnen worden. Als dat dan niet lukt, is er daar iets mis, niet bij Delta...
Het ging om een IP based whitelist. Het IPv6 adres stond niet op de whitelist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
esky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:44:
Hoe zou zo'n heads-up er uit moeten zien? De gemiddelde consument (99% van de klanten) heeft geen idee wat IPv6 is. Ik denk dat het alleen maar verwarring zou opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik vraag het hier ook nog even, sinds de overstap van 1gbit naar 2gbit XGS-PON heb ik met Usenet (Tweaknews eu) problemen met de snelheid, er is niets in de configuratie gewijzigd. Eerder trok ik de 1gbit vol, als ik nu van 500mbits naar 80 ga en weer naar 250 (gejojo) is dus erg raar en soms stopt die bijna compleet.
Letterlijk sinds de dag van omzetten, bij SabNZB geen wijzigingen aangebracht of de host waarop het draait. Standaard dingen heb ik gecheckt (diskruimte, caching, uitpakken, ram, etc, etc). Allemaal niets aan de hand.

Nu hoorde ik van een vriend ook dat hij de laatste tijd wat problemen ervaart met Tweaknews, maar vanuit nooit problemen naar op diezelfde dag problemen is wel een beetje gek. Bij de overstap heb ik (natuurlijk) wel een nieuw ip gekregen. Ik ben op IPv4 gebleven.

Ik had altijd 30 connecties ingeschakeld staan die heb ik sinds een paar dagen naar 60 gezet maar dat mocht ook niet baten. Meer mensen met een 1gbit+ connectie die ineens problemen hebben met Usenet?
Ik zit overigens niet vast aan Tweaknews want mijn renewing komt eraan (heb abonnement van meestal een jaar of meer, ik sta dus ook open voor andere Usenetproviders, of als iemand eens een testaccount zou willen DM'en)
Edit:
Zal je altijd zien, probleem gevonden. De teardown op de 2tb nvme is te groot, daardoor vindt de throtteling plaats. Net aan abonnement van 18 maanden bij Eweka erbij afgesloten, dom... |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 23-10-2023 11:05 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ernstoud schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

en als je een unmanaged switch hebt? het zou toch toch gewoon goed moeten gaan?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
esky schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Het ging om een IP based whitelist. Het IPv6 adres stond niet op de whitelist.
Tja, dat is een algemeen probleem met whitelists. Als het IP adres van een geautoriseerde verandert moet de lijst bijgewerkt worden. Als die wijziging onaangekondigd gebeurt - wat je kunt verwachten bij een niet statisch adres - dan kan hij/zij er even niet in. Het maakt niet uit of die wijziging van IPv4 naar IPv6 is of van IPv4 naar IPv4. Er zijn betere manieren om toegang te regelen dan via whitelists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:23
Vraagje, ze zijn hier buiten bezig geweest voor de aanleg van glas en hebben voor mijn oprit een kabel doorgetrokken naar de voordeur toe. Nu steekt 'ie uit aan de straatkant waar ik vrijwel zeker met mijn auto overheen ga rijden. Heb ik het goed dat dit niks anders is dan een mantelbuis en dat dit verder geen kwaad kan?

Foto'tje: https://i.imgur.com/hd7lar3.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
Dat is inderdaad een mantelbuis. Kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pentiummania

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

KRASH schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:11:
[...]

RDP lijkt me een van de minst betrouwbare manieren om performance te testen, het is er simpelweg niet voor ontworpen.
Ja klopt, ik moet trouwens eens omgekeerd verbinden van Ziggo juist naar Delta. Eens zien of dat zonder bestanden te testen wel vlot aan voelt. Ik heb ook eens in een community gehoord dat het niet zo veilig schijnt te zijn, beter dan met een vpn eigenlijk. Maar word wel gewoon gebruikt met een remote cloud server, zonder vpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pentiummania

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Mmore schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:19:
Vraagje, ze zijn hier buiten bezig geweest voor de aanleg van glas en hebben voor mijn oprit een kabel doorgetrokken naar de voordeur toe. Nu steekt 'ie uit aan de straatkant waar ik vrijwel zeker met mijn auto overheen ga rijden. Heb ik het goed dat dit niks anders is dan een mantelbuis en dat dit verder geen kwaad kan?

Foto'tje: https://i.imgur.com/hd7lar3.jpeg
Je kan schijnbaar gewoon op die glasvezel kabels die in de grond zitten staan, ik denk niet dat je erop moet gaan stampen. En ze hebben grote stukken soort plastic daar gooien ze zo een berg grond overheen en ook wel flexible buizen. Maar de grootste stukken gaat het gewoon zo in bundels denk ik door de grond allemaal heen. En als ze klaar zijn in de meterkast of eentje is dan nog in de meterkast bezig gaat die andere alvast naar de pop in mijn geval want hier zijn geen wijk of straat kasten om de verbinding achteraf te testen. En het leek op mijn nokia dat de nokia al iets van een glassignaal detecteerde, maar kan ik ook mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoxie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04-2024
Mijn ervaring met dit bedrijf is echt het laagste wat mogelijk is, de service aan de telefoon is zeer belabberd en mijn algehele verbinding is om te huilen vanaf dag 1. vaak hangen ze ook zomaar op als je ze met ze aan de telefoon zit en zullen nooit terugbellen als ze dat beloven.

mijn idle ping is altijd goed, mijn download ping is vrijwel altijd slecht met uitschieters van 1000 ms en upload ping hangt meestal zo rond de 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Swoxie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:03:
Mijn ervaring met dit bedrijf is echt het laagste wat mogelijk is, de service aan de telefoon is zeer belabberd en mijn algehele verbinding is om te huilen vanaf dag 1. vaak hangen ze ook zomaar op als je ze met ze aan de telefoon zit en zullen nooit terugbellen als ze dat beloven.

mijn idle ping is altijd goed, mijn download ping is vrijwel altijd slecht met uitschieters van 1000 ms en upload ping hangt meestal zo rond de 80.
En uiteraard heb je acties ondernomen om deze storing te vinden, zoals een monteur laten komen?

Wat was de uitslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoxie
ernstoud schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

En uiteraard heb je acties ondernomen om deze storing te vinden, zoals een monteur laten komen?

Wat was de uitslag?
dit heb ik meerdere keren aangevraagd en dan melden ze dat het op mijn kosten zou zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Swoxie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

dit heb ik meerdere keren aangevraagd en dan melden ze dat het op mijn kosten zou zijn..
Dat is natuurlijk niet zo als blijkt dat de storing bij Delta ligt.

Maar even serieus, wat is de bandbreedte in je abonnement? Hoe meer je de down/up latency onder load? Want als je natuurlijk je volledige bandbreedte voltrekt met een download dan loopt de latency natuurlijk op.

Ook kan het de netwerk kaart of driver zijn die het niet trekt.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 24-10-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swoxie
ik had 400mbit in het begin, toen had ik problemen. nu heb ik 1000 mbit, zelfde problemen.

het maakt ook niet uit of ik veel load heb of niet. heb 1 keer alles losgekoppeld en een test gedaan met mn pc via de kabel inplaats van wifi, zelfde problemen.

ik kan overigens niet eens mn volledige snelheid benutten want de wifi connectors die je erbij krijgt kunnen maar max 300mbit aan. dit is alleen niet zon probleem als mn idioot hoge ping uitschieters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Swoxie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:38:
ik had 400mbit in het begin, toen had ik problemen. nu heb ik 1000 mbit, zelfde problemen.

het maakt ook niet uit of ik veel load heb of niet. heb 1 keer alles losgekoppeld en een test gedaan met mn pc via de kabel inplaats van wifi, zelfde problemen.

ik kan overigens niet eens mn volledige snelheid benutten want de wifi connectors die je erbij krijgt kunnen maar max 300mbit aan. dit is alleen niet zon probleem als mn idioot hoge ping uitschieters.
Misschien wil je even een klantnr of postcode+huisnr in me inbox droppen, kan ik met je meekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Klantenservice op een zakelijk pro abonnement heb je ook niet veel aan. Na 50 minuten in de wacht heb ik het maar opgegeven.

Heb sinds vanmorgen nog maar 400Mbit ipv 5Gbit. Dat is echt afzien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KRASH schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:18:
Klantenservice op een zakelijk pro abonnement heb je ook niet veel aan. Na 50 minuten in de wacht heb ik het maar opgegeven.

Heb sinds vanmorgen nog maar 400Mbit ipv 5Gbit. Dat is echt afzien :P
Stuur @R3D eens een DM :p Die werkt voor Delta en heeft hier al vaker berichten gepost om (via DM) in contact te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

RobertMe schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

Stuur @R3D eens een DM :p Die werkt voor Delta en heeft hier al vaker berichten gepost om (via DM) in contact te komen.
Precies mijn idee 🙃
Pagina: 1 ... 79 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.