Omdat mijn Nokia modem geen NAT loopback heeft draai ik een dnsmasq add on op mijn home assistant server. Dit werkte altijd prima, maar sinds enkele dagen niet meer waardoor mijn HA app niet meer werkt als ik thuis ben. Waar moet ik het zoeken? Dnsmasq ip staat ingesteld als primair dns adres in de Nokia. Service draait en HA is ook online. Mijn verdenking ligt bij de Nokia of Delta. Cgnat heb ik een aantal weken terug uit laten zetten.
Ik denk niet dat dat aan Delta kan liggen. Als je dnsmasq goed is ingesteld krijg je voor je host een intern lokaal ip. Dus alles blijft dan binnen je eigen netwerk.Firestorm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:35:
Dnsmasq ip staat ingesteld als primair dns adres in de Nokia. Service draait en HA is ook online. Mijn verdenking ligt bij de Nokia of Delta. Cgnat heb ik een aantal weken terug uit laten zetten.
Wat geeft ping op een pc als ip voor die hostnaam?
(Dat zou dus je interne lokale ip van de HA moeten zijn.)
(Zelfs als je terug in cgnat gezet zou zijn dan zou het intern nog moeten werken. Dan heb je alleen extern een probleem.)
Ik ga vanmiddag weg om uit eten te gaan met mijn partner, en mijn telefoon heeft geen verbinding meer met thuis?
Inderdaad, public IP weer veranderd... Dit is al de derde keer in 3 maanden ofzo?
Het zou fijn zijn als dat eens een keertje stabiel kan blijven...
Inderdaad, public IP weer veranderd... Dit is al de derde keer in 3 maanden ofzo?
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
DDNSDutchess_Nicole schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:41:
Ik ga vanmiddag weg om uit eten te gaan met mijn partner, en mijn telefoon heeft geen verbinding meer met thuis?
Ach ik wist niet dat hij bij delta werkte, vond het een beetje spannend om een klantnummer zomaar door te sturen.
Geen enkele response met ping tools: n/arvk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:33:
[...]
Ik denk niet dat dat aan Delta kan liggen. Als je dnsmasq goed is ingesteld krijg je voor je host een intern lokaal ip. Dus alles blijft dan binnen je eigen netwerk.
Wat geeft ping op een pc als ip voor die hostnaam?
(Dat zou dus je interne lokale ip van de HA moeten zijn.)
(Zelfs als je terug in cgnat gezet zou zijn dan zou het intern nog moeten werken. Dan heb je alleen extern een probleem.)
Als ik in diezelfde tool onder network kijk zie ik dat mijn dnsmasq als dns3 ingesteld staat. 1 en 2 zijn voor mij vreemde ipv6 adressen. Kan ik dat in de modem ergens uitzetten? Ik doe niets met ipv6 en ben ook niet van plan dat te gaan gebruiken, ik heb genoeg aan de 250 interne adressen.
En ergens zou ik het ook ontzettend prettig vinden als ze ophouden met experimenteren in live omgevingen, gebruikers op de hoogte brengen van wijzigingen en info verstrekken over wat je moet veranderen om shit niet stuk te laten gaan. Krijg hier wel flink de schijt van, eerst cgnat en nu dit weer. Waarom mag ik niet mijn eigen dns servers kiezen?
[ Voor 17% gewijzigd door Firestorm op 26-10-2023 20:57 ]
Ipv6 is niet alleen voor intern maar ook om straks ipv6 only websites te kunnen benaderen. Die zullen er nu nog niet zoveel zijn maar dat gaat natuurlijk op een gegeven moment wel komen.Firestorm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
Ik doe niets met ipv6 en ben ook niet van plan dat te gaan gebruiken, ik heb genoeg aan de 250 interne adressen.
Draai je niet je eigen dhcp server dan?Firestorm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
Als ik in diezelfde tool onder network kijk zie ik dat mijn dnsmasq als dns3 ingesteld staat. 1 en 2 zijn voor mij vreemde ipv6 adressen. Kan ik dat in de modem ergens uitzetten?
Kun je dns instellen in dat nokia ding?
Hoe heb je nu dan je dns ingesteld in je pc en telefoon? Hoe heb je dat op je dnsmasq gezet? Alleen als add-on in HA zal niet voldoende zijn. Als dhcp ook aangezet is moet je dat op de router wel uitzetten.
Hebben zij dan wat gewijzigd?Firestorm schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:47:
[...]
En ergens zou ik het ook ontzettend prettig vinden als ze ophouden met experimenteren in live omgevingen, gebruikers op de hoogte brengen van wijzigingen en info verstrekken over wat je moet veranderen om shit niet stuk te laten gaan.
Volgens mij is dit een eigen (niet goed geconfigureerde) instelling.
Je klantnummer is een inter (mooi verzonnen) registratie id van het bedrijf zelf voor de administratie.Swoxie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:16:
Ach ik wist niet dat hij bij delta werkte, vond het een beetje spannend om een klantnummer zomaar door te sturen.
Je kan hier letterlijk niks mee dan in het klant bestand van Delta een klant opzoeken.
Dus niet heel spannend ….
Ik kreeg vanochtend een mail dat Delta voor lle klanten op XGS-PON IPV6 gaat activeren inklusief CGNAT.
Dat zou in december 2023 moeten gebeuren.
IPv6 via XGS-PON netwerk
Veel van onze klanten zijn al aangesloten op het XGS-PON netwerk dat IPv6 faciliteert. Als gebruiker van ons XGS-PON netwerk, krijgt u voor het einde van het jaar automatisch een IPv6-adres toegewezen.
Met portforwarding geef je alles op internet toegang tot een apparaat binnen je thuisnetwerk. Dat kan risico's met zich meebrengen. Als je portforwarding wilt instellen kun je inloggen op je modem of router om dit voor elkaar te krijgen. Kijk op deze pagina voor de handleiding hoe je op de webinterface van je modem of router kan komen.
Als je modem of router bij het WAN IP-adres een 100.x. adres toont werkt het portforwarding niet. Als dat zo is zal je internetfunctie aangepast moeten worden naar Dynamisch IP. Dit kan je instellen op MijnDELTA als onderdeel van de internetopties.
Ik draai geen eigen dhcp server, maar gebruik die van de nokia modem.rvk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:11:
[...]
Ipv6 is niet alleen voor intern maar ook om straks ipv6 only websites te kunnen benaderen. Die zullen er nu nog niet zoveel zijn maar dat gaat natuurlijk op een gegeven moment wel komen.
[...]
Draai je niet je eigen dhcp server dan?
Kun je dns instellen in dat nokia ding?
Hoe heb je nu dan je dns ingesteld in je pc en telefoon? Hoe heb je dat op je dnsmasq gezet? Alleen als add-on in HA zal niet voldoende zijn. Als dhcp ook aangezet is moet je dat op de router wel uitzetten.
[...]
Hebben zij dan wat gewijzigd?
Volgens mij is dit een eigen (niet goed geconfigureerde) instelling.
dns instellen kan vast wel, maar als ik daar de ipv6 adressen (ik zie odner devices meerdere staan; welke moet ik hebben?) van de dnsmasq server invoer helpt dat niet.
dns op pc/telefoon/andere apparaten worden ingesteld met dhcp en bevatten tot voor kort het ip adres van dnsmasq (automatisch omdat dat het primaire dns adres was ingesteld in de modem).
Ik zal straks even wat gecensureerde screenshots maken van wat ik nu heb.
Waar mijn frustratie nu zit is dat het wel gewerkt heeft en ik de afgelopen weken echt niet met de config heb zitten pielen. Daarom sluit ik een config fout aan mijn kant dus uit.
Misschien had je voorheen nog helemaal geen IPv6.Firestorm schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:18:
[...]
Ik draai geen eigen dhcp server, maar gebruik die van de nokia modem.
dns instellen kan vast wel, maar als ik daar de ipv6 adressen (ik zie odner devices meerdere staan; welke moet ik hebben?) van de dnsmasq server invoer helpt dat niet.
Heb je bij de dnsmasq ook IPv6 ingesteld (en toegevoegd)?
Want als je dat niet hebt gedaan dan zal er dus inderdaad de default IPv6 DNS servers gebruikt worden.
Als je dus in de Nokia bij de IPv6 DNS servers ook het IPv6 adres van je HA opgeeft, zie je dat dan wel als DNS staan op de clients?
Als je in de Nokia het hele IPv6 gebeuren uit kunt schakelen dan kun je dat natuurlijk ook doen. (Ik heb het hier bij Ziggo ook uitstaan op mijn router omdat ik mijn pi-hole ook nog niet op IPv6 heb staan).
Ik kreeg net de mail binnen van Delta dat ze ipv6 in gaan schakelen (lekker op tijd) grote kans dat ik het daarvoor nog neit had inderdaad.rvk schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:33:
[...]
Misschien had je voorheen nog helemaal geen IPv6.
...
Als je in de Nokia het hele IPv6 gebeuren uit kunt schakelen dan kun je dat natuurlijk ook doen. (Ik heb het hier bij Ziggo ook uitstaan op mijn router omdat ik mijn pi-hole ook nog niet op IPv6 heb staan).
Mijn initele vraag ging over het stuk wat je als laatste noemt: waar kan ik het uitzetten?
Dat kan iemand je vast vertellen die ook zo'n router heeft (hoe en of je IPv6 uit kunt zetten).Firestorm schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Mijn initele vraag ging over het stuk wat je als laatste noemt: waar kan ik het uitzetten?
Ik vraag me dan overigens ook af of ze je niet misschien stiekem ook weer in CGNAT gezet hebben
Voor zover ik het kan beoordelen valt mijn IP niet in de range waarop cgnat van toepassing is, maar zal het zo navragen: hang in de wachtrij bij support...
Reactie van Delta:
Reactie van Delta:
Ben bang dat het laat gaat worden ergens dit weekend...Ik heb het voor je uitgezocht en Ipv6, zit standaard op het Nokia modem
Dit kan niet worden teruggezet naar ipv4 of 5
[ Voor 41% gewijzigd door Firestorm op 27-10-2023 17:16 ]
Wat denk je dan... hier ligt inmiddels al 6mnd een kabel tegen mijn voorgevel.
Delta gebeld: V: "wat is de planning met betrekking tot het plaatsen van een pop in de wijk en de aansluiting in huis e.d.?" A: "Uhhmm, dan kunt u het beste Volker Wessels Telecom even bellen. Die maken de planning."
VWT gebeld: V: "wat is de planning met betrekking tot het plaatsen van een pop in de wijk en de aansluiting in huis e.d.?" A: Ik ga even voor u kijken in het systeem... uhmm Ik zie helemaal geen planning staan voor uw gebied..
Delta gebeld: V: "Ik heb VWT gebeld en die hebben ook geen planning, misschien een idee dat jullie even contact met hen opnemen over dit gebeuren?" A: We zetten direct een mail uit met de vraag hoe en wat!"
Week later --> Delta gebeld: V: "Ik heb vorige week contact opgenomen met de vraag of jullie aan VWT willen vragen wat de planning is met betrekking tot ons gebied, is er al antwoord?" A: "Ik zie dat de mail niet is doorgezet, ga ik nu gelijk voor u doen! Excuus voor het ongemak.."
Weer een week later --> Delta gebeld: V: "Is er al antwoord op de mail wat de planning is van VWT in ons aansluitgebied?" A: "Nee, daar is de planning niet van bekend. V: "Wanneer kan ik dan de oplevering van onze aansluiting verwachten? Planning zo eindigen in Q3 2023...?" A: "Dat weet ik niet meneer. Dit ligt aan VWT." V: "Ik zeg; In opdracht van jullie! Dus wordt het niet eens tijd dat jullie erachter aan gaan??" A: "Daar kan ik helaas niet aan doen meneer..."
Serieusssss... WTF! Wat is dit voor bedrijf joh?? Tijdens de campagne blauw van de hesjes en 100.000 reclamefolders in de bus. Heb je eenmaal toegehapt, krijg je dit..
Steletje droeftoeters zijn het, echt waar!
Meer mensen hier last van?
Delta gebeld: V: "wat is de planning met betrekking tot het plaatsen van een pop in de wijk en de aansluiting in huis e.d.?" A: "Uhhmm, dan kunt u het beste Volker Wessels Telecom even bellen. Die maken de planning."
VWT gebeld: V: "wat is de planning met betrekking tot het plaatsen van een pop in de wijk en de aansluiting in huis e.d.?" A: Ik ga even voor u kijken in het systeem... uhmm Ik zie helemaal geen planning staan voor uw gebied..
Delta gebeld: V: "Ik heb VWT gebeld en die hebben ook geen planning, misschien een idee dat jullie even contact met hen opnemen over dit gebeuren?" A: We zetten direct een mail uit met de vraag hoe en wat!"
Week later --> Delta gebeld: V: "Ik heb vorige week contact opgenomen met de vraag of jullie aan VWT willen vragen wat de planning is met betrekking tot ons gebied, is er al antwoord?" A: "Ik zie dat de mail niet is doorgezet, ga ik nu gelijk voor u doen! Excuus voor het ongemak.."
Weer een week later --> Delta gebeld: V: "Is er al antwoord op de mail wat de planning is van VWT in ons aansluitgebied?" A: "Nee, daar is de planning niet van bekend. V: "Wanneer kan ik dan de oplevering van onze aansluiting verwachten? Planning zo eindigen in Q3 2023...?" A: "Dat weet ik niet meneer. Dit ligt aan VWT." V: "Ik zeg; In opdracht van jullie! Dus wordt het niet eens tijd dat jullie erachter aan gaan??" A: "Daar kan ik helaas niet aan doen meneer..."
Serieusssss... WTF! Wat is dit voor bedrijf joh?? Tijdens de campagne blauw van de hesjes en 100.000 reclamefolders in de bus. Heb je eenmaal toegehapt, krijg je dit..
Steletje droeftoeters zijn het, echt waar!
Meer mensen hier last van?
Sorry maar IPv5? Volgensmij heb je een medewerker te pakken die niks van netwerken af weet.Firestorm schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:00:
Voor zover ik het kan beoordelen valt mijn IP niet in de range waarop cgnat van toepassing is, maar zal het zo navragen: hang in de wachtrij bij support...
Reactie van Delta:
[...]
Ben bang dat het laat gaat worden ergens dit weekend...
Hier overigens nog geen IPv6 te zien.
Dat was ook mijn idee toen ik dat las, werd uiteindelijk afgescheept met een generiek linkje over de uitrol van ipv6.BlazeMuis schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Sorry maar IPv5? Volgensmij heb je een medewerker te pakken die niks van netwerken af weet.
Hier overigens nog geen IPv6 te zien.
Heb het inmiddels wel 'werkend': kwam erachter dat de interne apparaten meerdere ipv6 adressen toegewezen kregen, waaronder een fe80 adres en dat in de modem er een optie verborgen zat waardoor ik de mogelijkheid kreeg om de dns servers in te stellen (LAN->dhcp ipv6 -> dns server(static), en dan het fe80 adres van de dnsmasq server 2x invoeren.
Ik meende dat ik dit gisteren ook geprobeerd heb, maar ben toen niet heel systematisch te werk gegaan. Vandaag na elke wijziging ook de diverse hardware een reboot gegeven en nu werkt het wel.
Deze kreeg ik ook, gisterenmiddag.mesa57 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:27:
Ik kreeg vanochtend een mail dat Delta voor lle klanten op XGS-PON IPV6 gaat activeren inklusief CGNAT.
[...]
[...]
Nadat ik de dag ervoor de IPv6 verbindingen opgezet en werkend gemaakt had. Het kan dus best zijn dat je je adres en prefix allang gekregen hebt, je moet het alleen nog even inregelen als je iets meer doet dan SLAAC.
Ben wel 3 dagen bezig geweest om het werkend te krijgen: uiteindelijk blijkt een USG geen routes aan te maken voor gedelegeerde prefixes, dus alle verkeer voor mijn netwerken ging naar buiten

Hoe weet je met een USG/Unifi apparatuur of je een IPv6 adres gekregen hebt? Heb de prefix ingesteld en DHCPv6 aangezet maar zie het nog nergens terugkomen. Neem aan dat ik gewoon geduld moet hebben en het dan vanzelf zie
Vanuit de controller kan je het simpelweg niet zien. De IPv6 support van Unifi is zeer karig als het aankomt op weergave van adressen en routes.
Het beste kun je gewoon even inloggen en kijken wat de adressen op je WAN poort zijn.
Als je daar een niet fe08:: adres op ziet, dan heb je een publiek IP (waarschijnlijk in de 2001:: reeks)
Als dat zo is, moet je daarna even in de controller zijn, en op je LAN verbinding DHCPv6 aanzetten: dan verschijnt er op je LAN interface een 2001::/64 adres: dat is het adres van je eerste /64 prefix. Alle 255 prefixes erna heb je dan beschikbaar om te gebruiken op je netwerk.
voorbeeld WAN:
en voorbeeld LAN:
het adres op je lan poort is dus de eerste prefix uit je (hopelijk groter dan /64) delegated networks.
Als je een /56 toegewezen hebt gekregen, dan is 2001:aaaa:bbbb:cccc dus je eerste /64 daaruit. Je hebt er 256 in totaal, en die is al in gebruik, dus de volgende prefix zou dan 2001:aaaa:bbbb:cccd zijn, enzovoorts.
Het beste kun je gewoon even inloggen en kijken wat de adressen op je WAN poort zijn.
Als je daar een niet fe08:: adres op ziet, dan heb je een publiek IP (waarschijnlijk in de 2001:: reeks)
Als dat zo is, moet je daarna even in de controller zijn, en op je LAN verbinding DHCPv6 aanzetten: dan verschijnt er op je LAN interface een 2001::/64 adres: dat is het adres van je eerste /64 prefix. Alle 255 prefixes erna heb je dan beschikbaar om te gebruiken op je netwerk.
voorbeeld WAN:
code:
1
2
3
4
5
6
| 15: eth2.100@eth2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP link/ether e0:63:da:e2:7b:ee brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet xxx.yyy.zzz.aaa/25 brd xxx.yyy.zzz.bbb scope global eth2.100 valid_lft forever preferred_lft forever inet6 2001:aaaa:bbbb:cccc::1:11/128 scope global valid_lft forever preferred_lft forever |
en voorbeeld LAN:
code:
1
2
3
4
5
6
| 18: eth0.100@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP link/ether e0:63:da:e2:7b:ec brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet xxx.yyy.xxx.aaa/29 brd xxx.yyy.zzz.bbb scope global eth0.100 valid_lft forever preferred_lft forever inet6 2001:aaaa:bbbb:cccc:dddd:eeee:ffff:gggg/64 scope global valid_lft forever preferred_lft forever |
het adres op je lan poort is dus de eerste prefix uit je (hopelijk groter dan /64) delegated networks.
Als je een /56 toegewezen hebt gekregen, dan is 2001:aaaa:bbbb:cccc dus je eerste /64 daaruit. Je hebt er 256 in totaal, en die is al in gebruik, dus de volgende prefix zou dan 2001:aaaa:bbbb:cccd zijn, enzovoorts.
Dan gaat er toch wat anders mis. Want ik heb met Ziggo perfect IPv6 kunnen gebruiken met een USG 3p. Intussen een andere router in gebruik.Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:20:
Ben wel 3 dagen bezig geweest om het werkend te krijgen: uiteindelijk blijkt een USG geen routes aan te maken voor gedelegeerde prefixes, dus alle verkeer voor mijn netwerken ging naar buiten
Als het goed is is er juist helemaal geen prefix in gebruik, daarom is het juist een prefix. De eerste 56 bits krijg ke via DHCP-PD toegekend, de volgende 72 bits kun je mee doen en laten wat je wilt.Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:55:
Waarbij de router aan de WAN kant een volledig uniek IP adres / subnet gebruikt (dat alleen gebruikt wordt door routers aan de WAN kant). De LAN poorten krijgen elk een IP adres op basis van de prefix via DHCP-PD + de gekozen prefix id.
If anything komt dat gebruikte subnet / prefix id dus door router achter router. Dat de Noka van Delta prefix id 0 gebruikt en je doe zelf dus niet meer kunt gebruiken als je "dubbel NAT router" hebt.
Dat klopt. Wat er mis gaat is dat er geen routes gemaakt worden voor een downstream router die een prefix request doet. Dat heeft me dus zoveel tijd gekost.RobertMe schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:29:
[...]
Dan gaat er toch wat anders mis. Want ik heb met Ziggo perfect IPv6 kunnen gebruiken met een USG 3p. Intussen een andere router in gebruik.
Aan de LAN kan wordt een IP van de eerste prefix gebruikt. Dus de eerste /64 van je 256 /64's die in een /56 passen wordt aan de LAN kant gebruikt. Als je dus meer netwerken wilt gebruiken die niet op die link zitten, zul je dus meer prefixes moeten delegeren. En aangezien die request vanuit de downstream router niet goed wordt afgehandeld en er geen routes gemaakt worden, komt er dus geen return traffic terug naar het interne netwerk gedeelte. Dat moet je dus handmatig instellen.[...]
Als het goed is is er juist helemaal geen prefix in gebruik, daarom is het juist een prefix. De eerste 56 bits krijg ke via DHCP-PD toegekend, de volgende 72 bits kun je mee doen en laten wat je wilt.
Waarbij de router aan de WAN kant een volledig uniek IP adres / subnet gebruikt (dat alleen gebruikt wordt door routers aan de WAN kant). De LAN poorten krijgen elk een IP adres op basis van de prefix via DHCP-PD + de gekozen prefix id.
If anything komt dat gebruikte subnet / prefix id dus door router achter router. Dat de Noka van Delta prefix id 0 gebruikt en je doe zelf dus niet meer kunt gebruiken als je "dubbel NAT router" hebt.
edit:
Dit is overigens een bekend issue met USG's van de 4 serie voorzover ik heb kunnen vinden. IPv4 kennis helpt hierbij wel maar het is toch wel een flinke klus om door te krijgen hoe het in v6 werkt.
Dit is overigens een bekend issue met USG's van de 4 serie voorzover ik heb kunnen vinden. IPv4 kennis helpt hierbij wel maar het is toch wel een flinke klus om door te krijgen hoe het in v6 werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 28-10-2023 15:48 ]
Maar de downstream router is dan toch de USG? En de "upstream" router het Nokia ding van Delta? En de USG kan gewoon een DHCP-PD request doen "over" de Nokia heen en (dezelfde) prefix ontvangen als de Nokia ontvangen heeft.Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Dat klopt. Wat er mis gaat is dat er geen routes gemaakt worden voor een downstream router die een prefix request doet. Dat heeft me dus zoveel tijd gekost.
Door de Nokia? Want dat lijkt me best logisch, immers is het een simpel consumenten apparaat en doet die niks met VLANs etc. Dat die "0" als prefix aanhoud lijkt mij dan voor de hand te liggen.[...]
Aan de LAN kan wordt een IP van de eerste prefix gebruikt.
Nogmaals door de Nokia dan? Want IIRC kun je bij de USG perfect een prefix ID instellen op het (standaard, niet te verwijderen) "LAN" netwerk.Dus de eerste /64 van je 256 /64's die in een /56 passen wordt aan de LAN kant gebruikt.
Niet echt? Meerdere netwerken betekend meerdere VLANs, en elk VLAN gebruikt zijn eigen prefix id. Ergo: de router (USG & Nokia) doet een DHCP-PD request, ontvangt een prefix, plakt daar de prefix id achter, en dat is wat router advertisements wordt aangekondigd binnen dat VLAN. Waarbij de router advertisement ook niks meer te maken heeft met DHCP-PD. De RA zegt gewoon "dit is de prefix, doe ermee wat je wilt".Als je dus meer netwerken wilt gebruiken die niet op die link zitten, zul je dus meer prefixes moeten delegeren.
Ik kan hier zo snel niks over vinden? V.w.b. USG issue. Ik heb zelf eerder het idee dat het de Nokia is die niet weet dat de prefix IDs die jij gebruikt in de USG ook bereikbaar zijn "via hem". Dus je krijgt via DHCP-PD bv prefix 2001:db8:1:200::/56. En de Nokia gebruikt dan prefix id 0, dus 2001:db8:1:200::/64. De USG gebruik je vervolgens andere prefixes op, bv prefix ID 5 & 10, dus 2001:db8:205::/64 & 2001:db8:210::/64. Waarbij de Nokia (niet de USG dus) vervolgens niet weet dat deze subnetten ook via hem bereikbaar / routeerbaar zijn.En aangezien die request vanuit de downstream router niet goed wordt afgehandeld en er geen routes gemaakt worden, komt er dus geen return traffic terug naar het interne netwerk gedeelte. Dat moet je dus handmatig instellen.
Immers zou het wel heel raar zijn als de USG niet weet dat 2001:db8:208::/64 via hem bereikbaar is, want het is zeer zeer zeer standaard gedrag (sinds het begin van het internet? onafhankelijk van IPv4 & IPv6) dat als een link / "poort" IP adres X met subnet Y heeft dat dat volledige subnet dan in de routing table wordt gezet om via die link te routeren. Dus als de USG aan een VLAN link 2001:db8:1:205:1234:5678:9012:345/64 toekent (dat de USG sowieso doet, want dat heb ik zelf gezien) dan moet/zal die ook in de routing tabel zetten dat 2001:db8:1:205::/64 bereikbaar is via die link. Dat is gewoon identiek aan hoe het bij IPv4 werkt.
Wat dus veel onwaarschijnlijker is is dat de Nokia helemaal geen route heeft dat 2001:db8:1:200::/56 bereikbaar is "via hem" en/of dat deze wel best verkeer voor 2001:db8:1:205:: wilt ontvangen, maar niet weet dat dat verkeer naar de USG gestuurd moet worden. Dus jij stuurt dan wel mooi verkeer het internet op met als afzender 2001:db8:1:205::3, maar het retour verkeer, naar 2001:db8:1:205::3 dus, heeft de Nokia totaal geen weet van waar dat naartoe moet. Immers weet de Nokia niet hoe dat IP adres te routeren. Hij weet alleen dat 2001:db8:1:200::/64 zich op de (fysieke) LAN poorten bevindt. Niet dat aan een van die LAN poorten een router hangt die wel weet hoe 2001:db8:1:205::3 af te handelen.
Veel waarschijnlijker is dus dat je in de Nokia een DMZ moet instellen, zodat alle verkeer naar de USG gaat. En dan weet die exact hoe verkeer naar 2001:db8:1:205::3 af te handelen.
Als ik dan even snel Google DuckDuckGo op USG ipv6 missing routing zie ik heel veel algemene IPv6 op USG setup guides, en verder alleen dit Reddit draadje dat niet echt matcht. Juist doordat bij deze persoon de routing tabel zowel een entry voor de lokale interface als de WAN interface bevat voor de prefix. Dus juist "te veel" terwijl jij schrijft dat er "geen" is.edit:
Nee. De USG is de eerste router. Er zit een ONT voor en that's it.RobertMe schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:28:
[...]
Maar de downstream router is dan toch de USG? En de "upstream" router het Nokia ding van Delta? En de USG kan gewoon een DHCP-PD request doen "over" de Nokia heen en (dezelfde) prefix ontvangen als de Nokia ontvangen heeft.
[/quote]
Behalve het feit dat om een netwerk op je downstream VLAN te krijgen, je dus een PD request moet doen naar in mijn geval de USG, En die reageert dus niet juist.Niet echt? Meerdere netwerken betekend meerdere VLANs, en elk VLAN gebruikt zijn eigen prefix id. Ergo: de router (USG & Nokia) doet een DHCP-PD request, ontvangt een prefix, plakt daar de prefix id achter, en dat is wat router advertisements wordt aangekondigd binnen dat VLAN. Waarbij de router advertisement ook niks meer te maken heeft met DHCP-PD. De RA zegt gewoon "dit is de prefix, doe ermee wat je wilt".
Als ik dan even snel Google DuckDuckGo op USG ipv6 missing routing zie ik heel veel algemene IPv6 op USG setup guides, en verder alleen dit Reddit draadje dat niet echt matcht. Juist doordat bij deze persoon de routing tabel zowel een entry voor de lokale interface als de WAN interface bevat voor de prefix. Dus juist "te veel" terwijl jij schrijft dat er "geen" is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| ubqadmin@ubqfw1:~$ ip -6 r (...) 2001:aaaa:bbbb:100::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 2001:aaaa:bbbb:100:8000::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 2001:aaaa:bbbb:102::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 2001:aaaa:bbbb:102:8000::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 2001:aaaa:bbbb:104::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 2001:aaaa:bbbb:104:8000::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 2001:aaaa:bbbb:105::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 2001:aaaa:bbbb:105:8000::/65 via 2001:aaaa:bbbb:100:cccc:dddd:eeee:ffff dev eth0.100 proto zebra metric 1024 fe80::/64 dev eth0 proto kernel metric 256 fe80::/64 dev eth0.600 proto kernel metric 256 fe80::/64 dev eth2 proto kernel metric 256 fe80::/64 dev eth2.100 proto kernel metric 256 fe80::/64 dev eth0.500 proto kernel metric 256 fe80::/64 dev eth0.100 proto kernel metric 256 |
Al die routes die nu zeggen 2001:: via nexthop, die ontbraken. Dus verkeer voro mijn interne netwerk ging zoals je kan verwachten naar de gateway.
Wederom, je aanname dat de nokia er ook maar iets mee te maken heeft is gewoon fout.
Het was echt gewoon missende routes.
Met een ping vanuit binnen naar de USG en een tcpdump op zowel de interne als de externe interface gingen de echo replies gewoon de verkeerde kant op. (Of beter gezegd, er waren helemaal geen echo replies, want de USG doet ND naar buiten en krijgt geen respons.)
Je hoeft me niet te geloven, maar dit is echt wat ik heb gezien en hoe ik het heb gefixt.
Waarom / hoe / wat doe je een PD request naar de USG? Dat impliceert dat je een routee achter de USG hebt staan? En daarbij is het dus weer net zo logosch als ik al beschreven heb voor de USG achter Nokia situatie.Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:39:
Behalve het feit dat om een netwerk op je downstream VLAN te krijgen, je dus een PD request moet doen naar in mijn geval de USG, En die reageert dus niet juist.
En gezien Delta geen plain ONT / "bridge mode" levert ging ik dus uit van USG achter de Nokia. Dat je zelf een ONT / bridge mode "geregeld" hebt was mij niet duidelijk. Verklaard overigens nog steeds niet waarom je ogenschijnlijk een DHCP-PD request "door" de USG wilt sturen, neem aan vanaf alsnog dus een tweede router.
Volgens mij heeft @Dutchess_Nicole een ONT in bridge mode (Nokia xs-010x-q) en heb jij het over de standaard geleverde Nokia XS-2426G-B? Ik denk dat daar de verwarring ontstaat. Want ik kan me inderdaad voorstellen dat IPv6 Prefix Delegation niet werkt op de XS-2426G-B. (Of ik heb het helemaal mis hier..)RobertMe schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:48:
[...]
Waarom / hoe / wat doe je een PD request naar de USG? Dat impliceert dat je een routee achter de USG hebt staan? En daarbij is het dus weer net zo logosch als ik al beschreven heb voor de USG achter Nokia situatie.
En gezien Delta geen plain ONT / "bridge mode" levert ging ik dus uit van USG achter de Nokia. Dat je zelf een ONT / bridge mode "geregeld" hebt was mij niet duidelijk. Verklaard overigens nog steeds niet waarom je ogenschijnlijk een DHCP-PD request "door" de USG wilt sturen, neem aan vanaf alsnog dus een tweede router.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ik heb dat bij mijn XS-2426 nog niet getest maar ik kan het me voorstellen. Ik heb sinds twee weken IPv6 van Caiway en ik zie dat er nog wat kinderziektes in de IPv6 implementatie zitten. Zo heb ik nog geen manier gevonden om een IPv6 pinhole voor een poort aan te maken. Tja zulke aanloopproblemen kun je verwachten van een provider die IPv6 voor zich uitschuift totdat ie echt in de problemen komt vanwege tekort aan IPv4.EWS99 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:18:
[...]
Want ik kan me inderdaad voorstellen dat IPv6 Prefix Delegation niet werkt op de XS-2426G-B. (Of ik heb het helemaal mis hier..)
Overigens ondersteunden alle modem/routers die ik de laatste 7 jaar van Ziggo heb gehad wel pinholing en prefix delegation.
Je moet je afvragen hoeveel tijd ze moeten steken in features die maar door een paar honderd users gebruikt worden. De meeste gebruikers die vlans willen met Prefix Delegation (überhaubt weten wat dat is) hebben een eigen ONT of SFP+. Als ik Product Owner was zou ik dit soort features vrij onderaan in de backlog zetten.Roetzen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:29:
[...]
Ik heb dat bij mijn XS-2426 nog niet getest maar ik kan het me voorstellen. Ik heb sinds twee weken IPv6 van Caiway en ik zie dat er nog wat kinderziektes in de IPv6 implementatie zitten. Zo heb ik nog geen manier gevonden om een IPv6 pinhole voor een poort aan te maken. Tja zulke aanloopproblemen kun je verwachten van een provider die IPv6 voor zich uitschuift totdat ie echt in de problemen komt vanwege tekort aan IPv4.
Overigens ondersteunden alle modem/routers die ik de laatste 7 jaar van Ziggo heb gehad wel pinholing en prefix delegation.
Ik zou er wel voorstander van zijn als Delta/Caiway de Nokia XS-010x-q uit kan leveren aan gebruikers die graag bridge mode willen. Then again, denk dat de meeste inmiddels een eigen oplossing hebben.
Ik ben geen Delta klant en ken de specifieke modelnummers niet. Maar Delta levert die Nokia ONT zelf toch niet uit? Alleen DFN die die uitlevert aan bepaalde ISPs (Helden van Nu bv meen ik).EWS99 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:18:
[...]
Volgens mij heeft @Dutchess_Nicole een ONT in bridge mode (Nokia xs-010x-q) en heb jij het over de standaard geleverde Nokia XS-2426G-B? Ik denk dat daar de verwarring ontstaat.
Is het hele idee van IPv6 niet dat router achter router geen enkel probleem is en DHCP door routers heen gaat? Dat DHCP-PD bv een speciaal, gereserveerd, IP adres gebruikt als bestemming dat de router(s) negeren (/gewoon routeren het internet op) en waar vanuit de ISP dan op wordt geantwoord en de tussenliggende routers dus weer gewoon een unicast IP pakketje van A naar B zien?Want ik kan me inderdaad voorstellen dat IPv6 Prefix Delegation niet werkt op de XS-2426G-B. (Of ik heb het helemaal mis hier..)
Enige probleem is dan dus dat die tussenliggende router de routes niet kent. Dus de routers / routing tabellen / ... bij de ISP weet dat prefix X van klant A is en prefix Y van klant B. Waarbij de routing tabel dus werkt op basis van de /56 (of zelfs /48). Maar de ONT/router (als in: het Nokia ding dat Delta uitlevert met 4 poorten en wifi etc) kent alleen het /64 subnet dat die zelf heeft uitgegeven. Die weet niks af van de andere subnets die achterliggende routers gebruiken. Waarbij het dus perfect mogelijk is dat je op de LAN1 poort een eigen router aansluit die DHCP-PD gebruikt met prefix ID 10, 11, 12 en op LAN2 van de Nokia een andere router aangesloten is die ook DHCP-PD gebruikt met prefix ID 20, 21, 22.
Dus terug naar het voorbeeld van 2001:db8:1:200::/56 als prefix ontvangen via DHCP-PD, waarbij de Nokia dus zelf 2001:db8:1:200/64 gebruikt. Dan heeft die bij een pakketje met als bestemming 2001:db8:1:221::3 geen enkel idee of die dat over poort 1 of poort 2 moet uitsturen. Immers is het enige dat de Nokia potentieel kan weten is dat een apparaat op LAN1 en een apparaat op LAN2 een DHCP-PD request hebben gedaan en het antwoord daarop 2001:db8:1:200:: was. Wat die "aanvragers" met die informatie gedaan hebben? Heeft die geen idee van. Daarom dat in dat geval wel routing entries in de Nokia met de hand toegevoegd zouden moeten worden. Of dan een DMZ achtige oplossing waarbij alles naar 1 LAN poort wordt gestuurd (maar werkt uiteraard niet als je twee routers op twee losse poorten van de Nokia wilt aansluiten).
Het "probleem" daarbij is dat zonder @R3D die "eigen ONT of SFP+" uberhaupt niet mogelijk was. Zeggen "koop maar een eigen oplossing" vanuit Delta zou dus super raar zijn. Gezien er dus geen enkele supported "eigen oplossing" is. Totdat @R3D meehielp dan blijkbaar. Maar ik weet niet of dat een "stiekeme" aanpassing was of dat dit nu met backing van "management" was incl dus gegarandeerde toekomstige ondersteuning. Ook als @R3D vakantie / ander werk / ... heeft.EWS99 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:47:
[...]
Je moet je afvragen hoeveel tijd ze moeten steken in features die maar door een paar honderd users gebruikt worden. De meeste gebruikers die vlans willen met Prefix Delegation (überhaubt weten wat dat is) hebben een eigen ONT of SFP+. Als ik Product Owner was zou ik dit soort features vrij onderaan in de backlog zetten.
Als Delta de "Nokia die puur als bridge werkt" uitlevert zou dat wel de beste oplossing zijn. Betekent ook dat het een 100% supported oplossing is.Ik zou er wel voorstander van zijn als Delta/Caiway de Nokia XS-010x-q uit kan leveren aan gebruikers die graag bridge mode willen. Then again, denk dat de meeste inmiddels een eigen oplossing hebben.
De Huawei HN8010Ts en de opvolger EN8010Ts is vrij te koop (https://en.cdr.pl/p9463,h...ont-terminal-1x-10ge.html) en werkt out-of-the-box. Daarvoor heeft Delta geen enkele aanpassing hoeven te doen.RobertMe schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:12:
[...]
Het "probleem" daarbij is dat zonder @R3D die "eigen ONT of SFP+" uberhaupt niet mogelijk was.
Zeggen "koop maar een eigen oplossing" vanuit Delta zou dus super raar zijn. Gezien er dus geen enkele supported "eigen oplossing" is.
Zeker een goed punt. De (zeer beperkte) aanpassingen nodig voor de Zaram en de fs.com SFP+ zijn of worden geautomatiseerd. Dus zonder inspanning van Delta medewerkers zullen ze na registratie werken.
En er is uitgesproken dat de inspanning van @R3D en @fagao geen “hobby projectje” is.
Absoluut eens. Maar vereist dus nu een Zakelijk Pro abonnement,[...]
Als Delta de "Nokia die puur als bridge werkt" uitlevert zou dat wel de beste oplossing zijn. Betekent ook dat het een 100% supported oplossing is.
Euhm... ik zit niet helemaal alles tot in detail te lezen in dit topic. Maar wat betreft prefix delegation in een router achter router situatie: staat poort any naar 546 UDP open?
Ik gebruik Opnsense achter de Experiabox v10 van KPN. Zonder deze extra firewall rule op de WAN poort gaat ipv6 nooit werken.
En bij pfsense moet er zelfs nog een 2de rule toegevoegd worden: source 546 naar 547.
Ik gebruik Opnsense achter de Experiabox v10 van KPN. Zonder deze extra firewall rule op de WAN poort gaat ipv6 nooit werken.
En bij pfsense moet er zelfs nog een 2de rule toegevoegd worden: source 546 naar 547.
Euhm... \n ...
Oh, bedankt! Zie nu inderdaad dat ik een IPv6 adres heb. DHCPv6 aangezet op LAN en werkt nu ook op devices.Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:55:
Vanuit de controller kan je het simpelweg niet zien. De IPv6 support van Unifi is zeer karig als het aankomt op weergave van adressen en routes.
voorbeeld WAN:
code:
1 2 3 4 5 6 15: eth2.100@eth2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP link/ether e0:63:da:e2:7b:ee brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet xxx.yyy.zzz.aaa/25 brd xxx.yyy.zzz.bbb scope global eth2.100 valid_lft forever preferred_lft forever inet6 2001:aaaa:bbbb:cccc::1:11/128 scope global valid_lft forever preferred_lft forever
en voorbeeld LAN:
code:
1 2 3 4 5 6 18: eth0.100@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP link/ether e0:63:da:e2:7b:ec brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet xxx.yyy.xxx.aaa/29 brd xxx.yyy.zzz.bbb scope global eth0.100 valid_lft forever preferred_lft forever inet6 2001:aaaa:bbbb:cccc:dddd:eeee:ffff:gggg/64 scope global valid_lft forever preferred_lft forever
Daar ben ik het niet mee eens. Port pinholing is de IPv6 tegenhanger van IPv4 port forwarding. Dat is echt niet iets wat maar door een paar honderd users gebruikt wordt. IPv4 port forwarding wordt dan ook gewoon door alle consumenten routers ondersteund. Inclusief de door Delta en Caiway geleverde Nokia. IPv6 wordt door Delta en Caiway (terecht) gepresenteerd als de opvolger van IPv4. Ik zie dan ook geen enkel excuus voor Delta of Caiway om bij de introductie van IPv6 een basisfunctie als IPv6 pinholing niet te ondersteunen in de door hun geleverde routers.EWS99 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:47:
[...]
Je moet je afvragen hoeveel tijd ze moeten steken in features die maar door een paar honderd users gebruikt worden. De meeste gebruikers die vlans willen met Prefix Delegation (überhaubt weten wat dat is) hebben een eigen ONT of SFP+. Als ik Product Owner was zou ik dit soort features vrij onderaan in de backlog zetten.
En wat betreft prefix delegation, dat is gewoon onderdeel van IPv6. Wie dat niet ondersteunt biedt een gemankeerde IP6 implementatie.
Dat wel natuurlijk, maar ISPs willen graag dat klanten de door hun geleverde modem/routers gebruiken. Dan moeten ze ook een fatsoenlijk product leveren dat de basis functies 100% ondersteunt. Zeker als ze nog geen bridge mode of kale ONT kunnen leveren.Ik zou er wel voorstander van zijn als Delta/Caiway de Nokia XS-010x-q uit kan leveren aan gebruikers die graag bridge mode willen. Then again, denk dat de meeste inmiddels een eigen oplossing hebben.
Met deze ben ik het wel eens inderdaad. Ik had die even over het hoofd gezien in het verhaal. Pinholing zou inderdaad gewoon ondersteund moeten worden, want Portforwarding ondersteunen ze ook.Roetzen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:35:
Daar ben ik het niet mee eens. Port pinholing is de IPv6 tegenhanger van IPv4 port forwarding. Dat is echt niet iets wat maar door een paar honderd users gebruikt wordt. IPv4 port forwarding wordt dan ook gewoon door alle consumenten routers ondersteund. Inclusief de door Delta en Caiway geleverde Nokia. IPv6 wordt door Delta en Caiway (terecht) gepresenteerd als de opvolger van IPv4. Ik zie dan ook geen enkel excuus voor Delta of Caiway om bij de introductie van IPv6 een basisfunctie als IPv6 pinholing niet te ondersteunen in de door hun geleverde routers.
Zo makkelijk ligt het niet. Want het apparaat (Nokia XS-2426G-b) is een ONT en router in een. Dus wat je op je LAN poorten krijgt is al een prefix wat gedelegeerd is. Ik zie niet goed hoe je daar weer een eigen router achter kunt hangen die andere prefixes delegeerd. Of ik moet hier nog net te weinig kennis van hebben. Je eigen router zou achter de "interne" ONT moeten hangen, niet achter een LAN poort die al een gedelegeerde prefix heeft, lijkt mij.En wat betreft prefix delegation, dat is gewoon onderdeel van IPv6. Wie dat niet ondersteunt biedt een gemankeerde IP6 implementatie.
Ik denk dat 99% van de gebruikers nu gewoon de geleverde modem/router gebruikt hoor. Wij (tweakers) zijn hier echt de uitzondering en dat percentage is echt niet groter dan 1% hoor. (Als het er al 1000 zijn op de >100.000 aansluitingen is het al veel)Dat wel natuurlijk, maar ISPs willen graag dat klanten de door hun geleverde modem/routers gebruiken. Dan moeten ze ook een fatsoenlijk product leveren dat de basis functies 100% ondersteunt. Zeker als ze nog geen bridge mode of kale ONT kunnen leveren.
Om hier nog op terug te komen: na alles onderzocht te hebben bleef alleen de kabel tussen de TV-ontvanger en de switch nog over. Nadat die vervangen is, werkt het allemaal zoals het hoort. Die nieuwe kabel is dus helaas niet in orde. Tsja, daar ging ik even niet vanuit.pven schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:56:
Ik weet niet zeker of ik in het juiste topic zit, maar ik denk van wel. Ik zie dat recente soortgelijke berichten minstens een half jaar oud zijn, en niet helemaal hetzelfde als mijn situatie.
Sinds vrijdag heb ik Delta Glasvezel (400Mbit). Internet werkt prima, maar zowel radio als TV blijven soms een beetje hangen (via de ontvanger). De netwerkkabels lijken in orde (de switch geeft aan dat ze op 1000Mbit zijn gekoppeld). Is dit een bekend probleem?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ben benieuwd of het nieuwe F@ST 5684 modem dan wel IPv6 Firewall pinholing ondersteund.
[ Voor 5% gewijzigd door Mapje op 29-10-2023 10:18 ]
Als ik de discussie hier lees over IPV6 / ONT / Prefix delegation en wat al niet meer dan haak ik helemaal af. Ik denk dat ik IPV6 maar gewoon uitschakel, dan hoeft ik me ook niet druk te maken over rare effecten. De hele IPV6 implementatie is voor mij zo duister als een zwart gat.
Als je gewoon een modem / router van je provider hebt, dan hoef je je nergens druk om te maken. Dan staat alles (als het goed is) al gewoon ingesteld zoals het hoort. Prefix delegation is (of kun je zien als) het IPv6 equivalent van het subnet mask in IPv4. Wat ik bedoel is het volgende: als ik een IP adres 192.168.0.200 heb en een subnet mask van 255.255.255.0, dan weet het systeem dat 192.168.0 het netwerkdeel is (wat dus alle systemen op dat netwerk hebben) en 200 het specifieke node adres, dus het apparaat op dat netwerk. Prefix delegation werkt net zo. Je geeft aan dat de eerste zoveel bitjes het netwerkadres zijn en de rest het node adres. Je router zal dus IP adressen uitgeven waarvan de eerste bitjes allemaal gelijk zijn aan die van de prefix delegation en de rest uniek is. Dat is erg Jip en Janneke taal en dus erg basic. Maar dat is wel het belangrijkste wat je ervan moet weten. Zo eng is het dus niet. En standaard hoort een router ingesteld te staan met de firewall aan, zodat je apparaten niet zomaar te benaderen zijn vanaf het internet.
Nou… ik denk toch dat veel meer mensen met een delta/caiway glasvezel een modem heeft met daar achter een eigen router. Puur alleen omdat het jaren standaard was om een modem te leveren en de klant een router moest kopen. De modem destijds was het bekende melkpak. Je had geen andere keuze. Hier in het oosten van het land heeft iedereen (90+%) nog steeds deze melkpak met eigen router.EWS99 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:02:
Ik denk dat 99% van de gebruikers nu gewoon de geleverde modem/router gebruikt hoor. Wij (tweakers) zijn hier echt de uitzondering en dat percentage is echt niet groter dan 1% hoor. (Als het er al 1000 zijn op de >100.000 aansluitingen is het al veel)
Helaas leveren ze nu een slechte modem cq router….ja dan gaat men experimenteren. Beetje kip ei probleem.
Vandaar dat het in een rap tempo anders wordt. Als delta/caiway geen fatsoenlijk modem met bridge levert wordt het misschien 50% doet niks en 50% gaat experimenteren. Zoals zelf een goede bridge/router aanschaffen.
In mijn omgeving, iedereen die over gaat op xgspon krijgt een bagger modem/router. Die gaan allemaal naar zolder, men schaft zelf wat wat aan.
[ Voor 22% gewijzigd door internet4me op 29-10-2023 11:08 ]
Je had ook in de gaten dat discussie begon met iemand die een plain ONT gebruikt in combinatie met dus een eigen router? Als je gewoon de Nokia ONT/router gebruikt zal het vast allemaal prima werken. Blijkbaar alleen "port forwarding" dat niet werkt. Maar als je dat al nodig hebt dan maak je gewoon een IPv4 port forward aan en zorg je dat je die services zelf for the time being via IPv4 aanspreekt.mesa57 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:39:
Als ik de discussie hier lees over IPV6 / ONT / Prefix delegation en wat al niet meer dan haak ik helemaal af. Ik denk dat ik IPV6 maar gewoon uitschakel, dan hoeft ik me ook niet druk te maken over rare effecten. De hele IPV6 implementatie is voor mij zo duister als een zwart gat.
Bewust IPv6 uitschakelen lijkt mij, ook naar de toekomst gezien, gewoon een slecht idee. Met de schaarste aan IPv4 adressen zijn er al voldoende hosting providers die goedkopere pakketten aanbieden met alleen IPv4 IPv6 en IIRC is zelfs Amazon met AWS begonnen met het rekenen van extra kosten voor IPv4 adressen. Er zullen dus meer en meer websites komen die niet bereikbaar zijn zonder IPv6. En de overlast die je daarvan ervaart zal veel groter zijn dan "geen port forwarding bij IPv6".
Mooi, dan zijn we het daar in elk geval over eens. Nu degenen "die er over gaan" nog.EWS99 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:02:
[...]
Met deze ben ik het wel eens inderdaad. Ik had die even over het hoofd gezien in het verhaal. Pinholing zou inderdaad gewoon ondersteund moeten worden, want Portforwarding ondersteunen ze ook.
Dat is niet anders dan de kabel modem/routers van Ziggo of de DSL modem/routers van KPN die hier en daar nog in gebruik zijn. En die hebben er geen probleem mee, dus zo moeilijk is het nu ook weer niet.Zo makkelijk ligt het niet. Want het apparaat (Nokia XS-2426G-b) is een ONT en router in een.
Hier schiet je kennis inderdaad te kort. Waar je bij IPv4 een router achter een router juist wilt vermijden omdat NAT achter NAT ongewenst is, zit dat bij IPv6 anders. Een router achter een router (achter een router(achter een router)) is juist integraal onderdeel van IPv6.Dus wat je op je LAN poorten krijgt is al een prefix wat gedelegeerd is. Ik zie niet goed hoe je daar weer een eigen router achter kunt hangen die andere prefixes delegeerd. Of ik moet hier nog net te weinig kennis van hebben.
Je krijgt van Delta of Caiway (hierna voor het gemak maar even DeCa te noemen) een /56. (via prefix delegation) Een /56 dat zijn 256 /64 subnetten. De eerste IPv6 router bij de klant pakt daarvan één /64 (meestal de eerste) voor een eigen LAN. Een eindapparaat aangesloten op één van de poorten van die router zal een IPv6 adres krijgen in dat /64 subnet. En daar blijft het dan voor de meeste klanten bij.
Sluit je echter in plaats van een eindapparaat een tweede router aan op een van die poorten dan zal die tweede router via prefix delegation een prefix vragen aan de eerste router. Die krijgt dan bijvoorbeeld een /60. Dus 16 /64 subnetten. Daarvoor pakt die tweede router dan éen (of meer) /64 subnetten voor "eigen gebruik". Uit de rest van die 16 kan een derde router die op een van de poorten van de tweede router wordt aangesloten weer een /62 krijgen. Op een andere poort van de eerste router kan ook weer een router worden aangesloten die dan weer een andere /60 uit de /56 van Deca krijgt. Die cascadering kan in principe doorgaan tot alle 256 /64 uit de /56 van DeCa zijn uitgedeeld.
Je denkt nog te veel in IPv4 termen. Of beter gezegd in NAT termen. Want oorspronkelijk, toen er nog IPv4 adressen in overvloed waren en NAT nog niet was uitgevonden werkte het met die cascadering van routers en subnetten met IPv4 net zo.Je eigen router zou achter de "interne" ONT moeten hangen, niet achter een LAN poort die al een gedelegeerde prefix heeft, lijkt mij.
[...]
Ik ben altijd wat voorzichtig met getallen als ik ze niet kan onderbouwen. Maar het getal doet er niet zo veel toe. Of het nu 0,1% of 10% van de klanten is die een eigen router gebruikt, een ISP moet dat gewoon faciliteren en DAARNAAST een fatsoenlijke router die de basis functies ondersteunt leveren aan klanten die geen eigen router kunnen of willen gebruiken.eIk denk dat 99% van de gebruikers nu gewoon de geleverde modem/router gebruikt hoor. Wij (tweakers) zijn hier echt de uitzondering en dat percentage is echt niet groter dan 1% hoor. (Als het er al 1000 zijn op de >100.000 aansluitingen is het al veel)
Dat vind ik niet aanvaardbaar. Mijn services zijn al bijna 10 jaar bereikbaar via IPv6. Terug naar alleen IPv4 is een grote stap achteruit. De hogere snelheid van glasvezel weegt daar niet tegen op. Als DeCA dit niet kan fixen dan blijf ik lekker bij Ziggo. Want die doen het wel goed.RobertMe schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:55:
[...]
Blijkbaar alleen "port forwarding" dat niet werkt. Maar als je dat al nodig hebt dan maak je gewoon een IPv4 port forward aan en zorg je dat je die services zelf for the time being via IPv4 aanspreekt.
Eh, je bedoelt IPv6 neem ik aan?Bewust IPv6 uitschakelen lijkt mij, ook naar de toekomst gezien, gewoon een slecht idee. Met de schaarste aan IPv4 adressen zijn er al voldoende hosting providers die goedkopere pakketten aanbieden met alleen IPv4
Inderdaad wie alleen nog IPv4 heeft gaat het binnenkort echt merken...en IIRC is zelfs Amazon met AWS begonnen met het rekenen van extra kosten voor IPv4 adressen. Er zullen dus meer en meer websites komen die niet bereikbaar zijn zonder IPv6.
Sinds een week gebruiken mijn Android apparaten niet meer mijn (ipv4) DNS server als ze op mijn wifi zitten; ze lijken allemaal een ipv6 DNS server te gebruiken.
Nu is dat mega irritant aangezien ik mijn DNS server juist gebruik om een intern adres te overschrijven voor mijn domein; het Nokia modem kan immers geen loopback doen..
Om de DNS server ook via ipv6 te zetten heb ik zitten kijken in het modem, maar daar wordt ik niet echt wijzer van
/f/image/9VXDFGm2eNgzHHhrCVeSKAxW.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat je op moet geven bij de DHCP ipv6 cidrs? Of is er een andere manier om loopback netjes te krijgen?
Nu is dat mega irritant aangezien ik mijn DNS server juist gebruik om een intern adres te overschrijven voor mijn domein; het Nokia modem kan immers geen loopback doen..
Om de DNS server ook via ipv6 te zetten heb ik zitten kijken in het modem, maar daar wordt ik niet echt wijzer van
/f/image/9VXDFGm2eNgzHHhrCVeSKAxW.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat je op moet geven bij de DHCP ipv6 cidrs? Of is er een andere manier om loopback netjes te krijgen?
Mooi toch?zAo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:56:
Sinds een week gebruiken mijn Android apparaten niet meer mijn (ipv4) DNS server als ze op mijn wifi zitten; ze lijken allemaal een ipv6 DNS server te gebruiken.
Inderdaad de Nokia doet geen hairpin loopback. Maar dat is alleen van toepassing bij IPv4.Nu is dat mega irritant aangezien ik mijn DNS server juist gebruik om een intern adres te overschrijven voor mijn domein; het Nokia modem kan immers geen loopback doen..
Tja...Om de DNS server ook via ipv6 te zetten heb ik zitten kijken in het modem, maar daar wordt ik niet echt wijzer van
Bij mijn Nokia XS-2426 werkt IPv6 intern gewoon met de standaard instellingen. Weliswaar met een Caiway abo, maar dat zal geen verschil maken verwacht ik.Weet iemand wat je op moet geven bij de DHCP ipv6 cidrs? Of is er een andere manier om loopback netjes te krijgen?
De Nokia is kennelijk slim genoeg om aan het IPv6 bestemmingsadres te zien dat het een bestemming op het eigen LAN is en dus niet naar buiten geroute moet worden. Of begrijp ik je verkeerd?
En welke keuze kijken we naar? "Static" is gehighlight, maar ik heb niet het idee dat de inputvelden daar mee overeen komen.zAo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:56:
Om de DNS server ook via ipv6 te zetten heb ik zitten kijken in het modem, maar daar wordt ik niet echt wijzer van![]()
[Afbeelding]
Overigens ook niet vergeten dat als je via IPv6 router advertisements de DNS server bekend wilt maken deze DNS server (/opgegeven IP adressen) dus ook IPv6 moeten zijn. Mogelijk makkelijker, voor nu, is dan om uberhaupt geen DNS servers te publiceren via IPv6. Dan heb je alleen de DNS server die via DHCP (/"IPv4") gepubliceerd wordt en dat is dus die wat je wilt gebruiken.
Als jouw eigen DNS server wel bereikbaar is via IPv6 (note: als je deze in Docker draait is dat zeer waarschijnlijk niet het geval. Tenzij je network mode host gebruikt of mac VLAN) dan kun je het beste het link local adres opgeven, dat is het fe80:... adres.
Zelf geen Delta / DFN klant dus ook geen ervaring met hun modems
Edit/aanvulling @zAo gezien al geplust / gelezen:
Alleen een IPv4 DNS server gebruiken is ook prima. Ook een DNS server die alleen via IPv4 bereikbaar is kan AAAA queries resolven en dus een domeinnaam omzetten naar een IPv6 adres. En een DNS server die alleen via IPv6 bereikbaar is kan ook weer prima A, oftewel IPv4, queries resolven.
[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 30-10-2023 13:21 ]
Thanks. Het issue is niet dat ik perse ipv6 wil gebruiken, maar mijn telefoon dat wel doet (en prefereert boven ipv4), waardoor mijn (intern gehoste) server niet te benaderen is vanuit mijn netwerk.RobertMe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:11:
[...]
Edit/aanvulling @zAo gezien al geplust / gelezen:
Alleen een IPv4 DNS server gebruiken is ook prima. Ook een DNS server die alleen via IPv4 bereikbaar is kan AAAA queries resolven en dus een domeinnaam omzetten naar een IPv6 adres. En een DNS server die alleen via IPv6 bereikbaar is kan ook weer prima A, oftewel IPv4, queries resolven.
Ik ga veder pielen, want de theorie klinkt tof, maar mijn een simpel intern adresje resolven lukt nog steeds niet
Puur afgaande op de screenshot zou ik verwachten dat als je bij DNS Server "static" selecteert dat je dan een/meerdere input velden krijgt om het (/de) IPv6 adres van de DNS server(s) in te vullen? Mogelijk dat je dan dus niks kunt invullen / deze leeg laten en het als zodanig werkt. (IPv6 Router Advertisement bevat dan geen DNS server, dus de apparaten (Windows, Android, ...) kennen alleen een DNS server uit de DHCP ("v4") response en dat is dan jouw lokale DNS server.zAo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:32:
[...]
Thanks. Het issue is niet dat ik perse ipv6 wil gebruiken, maar mijn telefoon dat wel doet (en prefereert boven ipv4), waardoor mijn (intern gehoste) server niet te benaderen is vanuit mijn netwerk.
Ik ga veder pielen, want de theorie klinkt tof, maar mijn een simpel intern adresje resolven lukt nog steeds niet
Als je verplicht een of meerdere IPv6 adressen (van DNS servers) moet opgeven dan zul je moeten kijken om de DNS server dus intern via IPv6 bereikbaar te hebben (als die "bare metal" draait, of in Docker met network mode host is de makkelijkste optie het link local adres, fe80:... dus. Docker met mac VLAN dan het link local adres van de mac VLAN interface in de container, docker met bridge network is een can of worms gezien Docker en IPv6 geen vriendjes zijn).
Niks, want bij IPv6 zou er geen behoefte aan DHCP moeten zijn. Prefixes (/subnetten) zijn zo groot dat elk systeem volledig willekeurig een uniek IP adres binnen de prefix kan kiezen (en een testje of die inderdaad uniek is voldoende is).Weet iemand wat je op moet geven bij de DHCP ipv6 cidrs? Of is er een andere manier om loopback netjes te krijgen?
En zo hoort het ook.zAo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:32:
[...]
Thanks. Het issue is niet dat ik perse ipv6 wil gebruiken, maar mijn telefoon dat wel doet (en prefereert boven ipv4),
Ik zie dat ik in mijn eerste reactie te veel redeneer vanuit iemand die al 10 jaar met IPv6 bezig is en dus ook al jaren IPv6 adressen in de DNS gedefinieerd heeft voor al zijn servers. Intern worden die servers dan ook via IPv6 benaderd en heb ik geen probleem. Als jij IPv6 adressen zou definieëren voor je servers zou je ze ook zonder truken met DNS servers intern kunnen benaderen.waardoor mijn (intern gehoste) server niet te benaderen is vanuit mijn netwerk.
Maar... Dan gaan de gebruikers van buitenaf ook proberen jouw servers via IPv6 te bereiken en dan loop je tegen het probleem aan dat er nog geen methode gevonden is om in de IPv6 firewall van de Nokia een poort te openen.
Ik heb dat probleem omzeild door naast DeCa mijn Ziggo aansluiting nog even aan te houden...
Tja, dat krijg je dus als je problemen voor je uitschuift tot je er echt niet meer onderuit kan. Ziggo en KPN zijn op tijd begonnen met de introductie van IPv6 en dus zijn bij hen en de hunnen dit soort kinderziektes vijf jaar geleden al opgelost, Maar bij DeCa lag en ligt de prioriteit bij eerst in zoveel mogelijk meterkasten in Nederland een FTU van DeCa krijgen. DeCa heeft IPv6 voor zich uit geschoven tot het gebrek aan IPv4 zo nijpend was dat ze over moesten gaan op CGNAT. En nu komen de gebakken peren naar boven drijven.

Het is al zo vaak gezegd: je moet het dak repareren als de zon schijnt...
Leuke rant maar ik denk dat je de verkeerde partij beschimpt… het is immers Nokia die de firmware voor dit device gebouwd heeft. En van Nokia zou je dan echt wel verwachten dat ze dit - met tientallen jaren ervaring in professionele communicatie systemen - wel goed zouden doen.Roetzen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:01:
[...]
DeCa heeft IPv6 voor zich uit geschoven tot het gebrek aan IPv4 zo nijpend was dat ze over moesten gaan op CGNAT. En nu komen de gebakken peren naar boven drijven.
Het is al zo vaak gezegd: je moet het dak repareren als de zon schijnt...
@ernstoud
Je zou inderdaad van Nokia verwachten dat ze met iets beters zouden komen dat deze brakke IPv6 implementatie. Echter:
1) Ik ben geen klant van Nokia, ik ben klant van DeCa. En voor consumenten geldt dat in geval van een niet aan de verwachtingen voldoend product ze zich tot de leverancier moeten wenden, niet tot de fabrikant. De leverancier is het aanspreekpunt van de consument.
2) Er is bij DeCa blijkbaar nog weinig of geen ervaring opgebouwd over IPv6. Als die ervaring wel was opgebouwd dan was dit ding nooit door de selectie gekomen. Het lijkt haast wel alsof DeCa met Nokia een dealtje heeft gemaakt over een partij die nog uit de beginfase van IPv6 stamt en die ergens is blijven liggen...
3) Wat ik het meest frustrerende vind is dat ik nergens terecht kan. De gewone klantenservice kan me niet helpen. Bij Ziggo en KPN heb je dan de community waar ze in elk geval weten waar je het over hebt als je met dit soort klachten komt. Maar bij DeCa loop ik tegen de muur.
Je zou inderdaad van Nokia verwachten dat ze met iets beters zouden komen dat deze brakke IPv6 implementatie. Echter:
1) Ik ben geen klant van Nokia, ik ben klant van DeCa. En voor consumenten geldt dat in geval van een niet aan de verwachtingen voldoend product ze zich tot de leverancier moeten wenden, niet tot de fabrikant. De leverancier is het aanspreekpunt van de consument.
2) Er is bij DeCa blijkbaar nog weinig of geen ervaring opgebouwd over IPv6. Als die ervaring wel was opgebouwd dan was dit ding nooit door de selectie gekomen. Het lijkt haast wel alsof DeCa met Nokia een dealtje heeft gemaakt over een partij die nog uit de beginfase van IPv6 stamt en die ergens is blijven liggen...
3) Wat ik het meest frustrerende vind is dat ik nergens terecht kan. De gewone klantenservice kan me niet helpen. Bij Ziggo en KPN heb je dan de community waar ze in elk geval weten waar je het over hebt als je met dit soort klachten komt. Maar bij DeCa loop ik tegen de muur.

Natuurlijk. Maar dat betekent nog steeds dat je wel (enig) begrip kunt hebben dat ook je leverancier soms te maken heeft met derden die steken laten vallen. Je kunt niet verwachten dat DFN firmware ontwikkelt, dat doet de leverancier. En Nokia laat hier steken vallen. Had DFN een ander cliënt device kunnen selecteren? Ik denk het niet, volgens mij is de samenwerking met Nokia exclusief.Roetzen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:42:
@ernstoud
Nee, de XS-2426G-B is behoorlijk nieuw. Dat is geen restpartij2) Er is bij DeCa blijkbaar nog weinig of geen ervaring opgebouwd over IPv6. Als die ervaring wel was opgebouwd dan was dit ding nooit door de selectie gekomen. Het lijkt haast wel alsof DeCa met Nokia een dealtje heeft gemaakt over een partij die nog uit de beginfase van IPv6 stamt en die ergens is blijven liggen...
Of DFN technici veel of weinig ervaring hebben met IPv6 kan ik niet inschatten. Natuurlijk niet direct omdat ze nu (pas) in de uitvoeringsfase zitten. Ik vermoed dat de overname van veel partijen in het verleden ook legacy opgeleverd heeft en dat dat belemmeringen geeft. Dat zie je nu, op AON komt dus al geen IPv6 meer. Het is ook voor de technici soms roeien met de riemen die je hebt (en krijgt van het management).
Uh, hier op Tweakers is toch rond Delta ook een redelijke community? Zelfs met deelname van engineers van Delta?3) Wat ik het meest frustrerende vind is dat ik nergens terecht kan. De gewone klantenservice kan me niet helpen. Bij Ziggo en KPN heb je dan de community waar ze in elk geval weten waar je het over hebt als je met dit soort klachten komt. Maar bij DeCa loop ik tegen de muur.
En kom op zeg… lees de fora van KPN… bel eens 0800-0402. En stel daar dan eens een vraag bijvoorbeeld over prefixen en delegation. Ook bij de KPN klantenservice loop je dan vast. Meest gegeven oplossing daar is een reset van je modem, de oplossing voor al het kwaad. Of je wordt verwezen naar het andere kastje aan de muur.. KPN Netwerk. Ziggo weet ik niets van… nooit kabel gehad gelukkig.
Dus… probeer eens je probleem voor te leggen aan @fagao en @R3D .
Delta (voormalig ZeelandNet) heeft dus iets van 9 jaar ervaring met IPv6
nieuws: ZeelandNet gaat dualstack-ipv6 testen
Alleen op glasvezel nog niet.
Alleen op glasvezel nog niet.
Wat ik zie als grootste uitdaging is dat in veel besturingssystemen IPv6 de voorkeur heeft boven IPv4. Als je in Windows een IPv6 en een IPv4 adres hebt dan zal je browser en andere applicaties bijvoorkeur IPv6 kiezen als de bestemming ook een IPv6 adres heeft.
Hierdoor is het IP adres waarmee je websites bezoekt ineens een wisselend (veel besturingssystemen hebben de privacy extensions aan staan) IPv6 adres. Als toegang verleend wordt op die website op basis van je IPv4 adres dan werkt dit ineens niet meer. Ook het toevoegen van je IPv6 prefix wordt dan interessant, doe je standaard een /64 toelaten of kies je voor /56 of /48?
Ook met troubleshooten maakt het ineens uitdagender als je uitgaat van IPv4 maar het ineens IPv6 is. Ook omdat het vaak niet wordt gecommuniceerd wanneer IPv6 precies wordt ingeschakeld.
Voor de consument is IPv6 iets wat moet maar qua gebruikersgemak en gebruikerservaring het er niet beter op maakt. Uiteindelijk, ik denk over een jaar of 30, hoop ik dat IPv6 standaard is en dat IPv4 langzaam zal worden afgebouwd.
Qua kennis is het over het algemeen niet goed gesteld vind ik. Bij de helpdesk maar ook niet bij de mensen thuis. IPv6 is wezenlijk anders, SLAAC, Prefix Delegation, link local, etc. maar ook het idee dat je meerdere IPv6 adressen naast elkaar hebt, bijvoorbeeld een unicast, een unicast met privacy extension, een link local en een unique local adres. En geen NAT meer (uitzonderingen daargelaten), dus in principe is het eenvoudiger om zaken open te zetten maar daar schuilt ook een gevaar in (alles open op IPv6 adres en niet op poort nummer).
We moeten er doorheen en ik ben blij dat Delta IPv6 standaard aan het uitrollen is. De ondersteuning in de CPE's zal ook (moeten) verbeteren maar in het begin was het bij KPN ook niet altijd even goed.
Hierdoor is het IP adres waarmee je websites bezoekt ineens een wisselend (veel besturingssystemen hebben de privacy extensions aan staan) IPv6 adres. Als toegang verleend wordt op die website op basis van je IPv4 adres dan werkt dit ineens niet meer. Ook het toevoegen van je IPv6 prefix wordt dan interessant, doe je standaard een /64 toelaten of kies je voor /56 of /48?
Ook met troubleshooten maakt het ineens uitdagender als je uitgaat van IPv4 maar het ineens IPv6 is. Ook omdat het vaak niet wordt gecommuniceerd wanneer IPv6 precies wordt ingeschakeld.
Voor de consument is IPv6 iets wat moet maar qua gebruikersgemak en gebruikerservaring het er niet beter op maakt. Uiteindelijk, ik denk over een jaar of 30, hoop ik dat IPv6 standaard is en dat IPv4 langzaam zal worden afgebouwd.
Qua kennis is het over het algemeen niet goed gesteld vind ik. Bij de helpdesk maar ook niet bij de mensen thuis. IPv6 is wezenlijk anders, SLAAC, Prefix Delegation, link local, etc. maar ook het idee dat je meerdere IPv6 adressen naast elkaar hebt, bijvoorbeeld een unicast, een unicast met privacy extension, een link local en een unique local adres. En geen NAT meer (uitzonderingen daargelaten), dus in principe is het eenvoudiger om zaken open te zetten maar daar schuilt ook een gevaar in (alles open op IPv6 adres en niet op poort nummer).
We moeten er doorheen en ik ben blij dat Delta IPv6 standaard aan het uitrollen is. De ondersteuning in de CPE's zal ook (moeten) verbeteren maar in het begin was het bij KPN ook niet altijd even goed.
En in hoeverre laat Delta de firmware aanpassen?ernstoud schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
Leuke rant maar ik denk dat je de verkeerde partij beschimpt… het is immers Nokia die de firmware voor dit device gebouwd heeft. En van Nokia zou je dan echt wel verwachten dat ze dit - met tientallen jaren ervaring in professionele communicatie systemen - wel goed zouden doen.
Voorbeeld, in het Ziggo topic kwam laatst een link langs van een directe URL in de modem firmware om te wisselen tussen router en bridge mode. Deze pagina is op geen enkele plek in de firmware te vinden. Dus de functionaliteit is er wel vanuit de leverancier, maar Ziggo "wil het niet", lijkt het dan toch sterk op.
Zie hier de reden dat de IPv6 uitrol zo moeizaam gaatCoolhva schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:28:
Wat ik zie als grootste uitdaging is dat in veel besturingssystemen IPv6 de voorkeur heeft boven IPv4. Als je in Windows een IPv6 en een IPv4 adres hebt dan zal je browser en andere applicaties bijvoorkeur IPv6 kiezen als de bestemming ook een IPv6 adres heeft.
Ik vind IPv6 juist makkelijker dan IPv4. Geen NAT meer, geen oneindige subnetting meer. Maar gewoon een /64 voor je LAN en een /56 of /48 van je ISP. That's it. Firewall is een kwestie van poort aan een IP hangen. En uitdelen van IP adressen gaat by-design automatisch.
Oh, toegang op basis van IP kun je het beste met je /64 doen. Tenzij je met je werkstation nog tussen VLAN's zou hoppen. Overigens valt deze functionaliteit niet weg als je server alleen IPv4 heeft. Jouw werkstation zal dan nog gewoon via IPv4 verbinden. (Juist met CG-NAT geeft dit soort toegang problemen omdat het externe NAT adres wel vaak wijzigd bij CG-NAT).
Dus niet zo bang zijn
Iets begrijpen en ergens begrip voor hebben zijn twee verschillende dingen. Dat DeCa te maken heeft met derden begrijp ik best. Maar na jaren geroepen te hebben dat men IPv6 niet voor zich uit moet schuiven is er ven begrip hebben niet zo veel meer over. Ze zijn gewoon veel te laat begonnen. Als ze meteen begonnen waren met IPv6 waren de aanloopproblemen al lang voor bij geweest.ernstoud schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:19:
[...]
Natuurlijk. Maar dat betekent nog steeds dat je wel (enig) begrip kunt hebben dat ook je leverancier soms te maken heeft met derden die steken laten vallen.
Dat zal allemaal wel, maar daar heb ik als klant geen boodschap aan. IPv6 dag ligt al weer meer dan tien jaar achter ons. Nu verwacht ik gewoon goed werkend IPv6.Je kunt niet verwachten dat DFN firmware ontwikkelt, dat doet de leverancier. En Nokia laat hier steken vallen. Had DFN een ander cliënt device kunnen selecteren? Ik denk het niet, volgens mij is de samenwerking met Nokia exclusief.
[...]
Ik zei ook niet dat het een restpartij was, alleen dat het wel haast zo lijkt.Nee, de XS-2426G-B is behoorlijk nieuw. Dat is geen restpartij
Precies wat ik zeg....Of DFN technici veel of weinig ervaring hebben met IPv6 kan ik niet inschatten. Natuurlijk niet direct omdat ze nu (pas) in de uitvoeringsfase zitten.
Ik heb contact gehad met R3D. Hij kon me in dit geval ook niet helpen.
Helaas houdt niet iedereen zich aan die best practise. In de afgelopen 5 jaar bij Ziggo is mijn IPv6 prefix ongeveer 2 a 3 keer per jaar gewijzigd. Geen idee waarom en ik kan er geen patroon in ontdekken, maar dat is wat het is.EWS99 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:47:
[...]
Uiteindelijk wordt dat stuk juist beter met IPv6, want het is een best practice om de prefix niet te wijzigen.
Ik ben benieuwd hoe dat bij DeCa gaat. Het is nog niet veranderd maar ik heb het dan ook nog maar een week of drie...
Sommige dingen gaan bij IPv6 anders dan bij IPv4. Het is even wennen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet meer terug. Van mij mag IPv4 met al zijn plakband en paperclips om het ondanks het tekort aan adressen nog aan de praat te houden zo snel mogelijk verdwijnen.Ik vind IPv6 juist makkelijker dan IPv4. Geen NAT meer, geen oneindige subnetting meer. Maar gewoon een /64 voor je LAN en een /56 of /48 van je ISP. That's it. Firewall is een kwestie van poort aan een IP hangen. En uitdelen van IP adressen gaat by-design automatisch.
Precies! Gewoon in het diepe springen en voelen hoe fijn dat zwemt.Dus niet zo bang zijn.
Misschien is de opgebouwde ervaring met het vertrokken personeel verdwenen bij de overname?Mapje schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:48:
Delta (voormalig ZeelandNet) heeft dus iets van 9 jaar ervaring met IPv6
Want ik als glasvezelklant van DeCa merk in elk geval nog niet zo veel van die ervaring...Alleen op glasvezel nog niet.
Als je even terugzoekt was men er al in 2001 mee bezig zelfs :Roetzen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Misschien is de opgebouwde ervaring met het vertrokken personeel verdwenen bij de overname?
[...]
Want ik als glasvezelklant van DeCa merk in elk geval nog niet zo veel van die ervaring...
https://web.archive.org/w...//www.ipv6.zeelandnet.nl/
De eersten zullen de laatsten zijn. 😜
Ik heb in november 2021 een abonnement aangevraagd. Afgelopen maand werd me pas bekendgemaakt dat er iemand langs zou komen om de groene kabel die nu uit de grond steekt aan te komen sluiten, maar vooralsnog niets gehoord. Ik vind het ergens behoorlijk bizar dat ik al twee jaar wacht op een glasvezelaansluiting. Benieuwd hoelang die aannemer op zich laat wachten, maar ook of m'n abonnement nog voor de actieprijs van 45 euro per maand gaat zijn.

Als het gaat om een nieuw project is 2 jaar helemaal niet traag. Je vergeet even dat er bij jouw in de omgeving dan voor duizenden kilometers aan glasvezel de grond in moet. Dat doe je niet in een paar dagen of een paar weken.Flavius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:47:
Ik heb in november 2021 een abonnement aangevraagd. Afgelopen maand werd me pas bekendgemaakt dat er iemand langs zou komen om de groene kabel die nu uit de grond steekt aan te komen sluiten, maar vooralsnog niets gehoord. Ik vind het ergens behoorlijk bizar dat ik al twee jaar wacht op een glasvezelaansluiting. Benieuwd hoelang die aannemer op zich laat wachten, maar ook of m'n abonnement nog voor de actieprijs van 45 euro per maand gaat zijn.
Het zou alleen bizar zijn als je de enige was waar glasvezel nog niet was aangelegd in heel Nederland en dat de kabel al voor huis lag. Alleen dan zou het bizar zijn dat het twee jaar zou moeten duren. In alle andere gevallen geld gewoon het is veel werk en je bent niet de enige.
Beste Tweakers,
Waar de goede contacten op het forum al niet toe kunnen leiden…
Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen
.
Hoewel we meer dan genoeg stof zullen hebben om over te praten leek het ons leuk om ook (een selectie van) vragen en opmerkingen vanuit de community mee te nemen.
Willen jullie onderwerpen, vragen en opmerkingen aandragen stuur dan even een PB naar @ernstoud .
Uiteraard volgt er een verslag na het bezoek.
Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen
Hoewel we meer dan genoeg stof zullen hebben om over te praten leek het ons leuk om ook (een selectie van) vragen en opmerkingen vanuit de community mee te nemen.
Willen jullie onderwerpen, vragen en opmerkingen aandragen stuur dan even een PB naar @ernstoud .
Verbazend en verbaasd dat jullie dit WEL op korte termijn gaan doen.ernstoud schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:35:
Beste Tweakers,
Op uitnodiging van DFN brengen @justdaboo en ondergetekende eind deze maand een bezoek aan het lab op het hoofdkantoor van Delta alwaar @fagao en @R3D in het team hun kunsten vertonen.
Wat gaan jullie zien? Alleen de internetafdeling? Dus het datadeel?
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
We gaan het zien maar gezien de naam van het team van de betrokken manager van de twee heren denk ik vooral de data infra.Sjakie0101 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:08:
[...]
Verbazend en verbaasd dat jullie dit WEL op korte termijn gaan doen.
Wat gaan jullie zien? Alleen de internetafdeling? Dus het datadeel?
Ah ok! Succes! Mooi om te horen!ernstoud schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:13:
[...]
We gaan het zien maar gezien de naam van het team van de betrokken manager van de twee heren denk ik vooral de data infra.
[ Voor 11% gewijzigd door Sjakie0101 op 02-11-2023 17:39 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Heb je 10Gbps port al gebruikt? Accepteert het ook 5Gbps en 2,5Gbps switches?robertwebbe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:27:
@neeecht Via iperf3 heb ik een aantal keren begin 7 Gbit/sec aangetikt, zowel down als up. Ik denk dat dit de beperking is van mijn apparatuur.
Ik heb trouwens het nieuwe Sagemcom Fast 5684 modem binnen. Heb vanavond geen zin meer om hem aan te sluiten en te testen, morgen weer een dag. Eerste indruk: dat ding is groot!
Iemand anders info over de Sagemcom Fast 5684 beschikbaar?
Heb deels 2.5Gbps liggen maar wil graag weten of de port alleen 10Gbps kan of ook lager; anders moet ik een switch kopen die een 10Gbps kan.
Heb deels 2.5Gbps liggen maar wil graag weten of de port alleen 10Gbps kan of ook lager; anders moet ik een switch kopen die een 10Gbps kan.
Hmm, dat zou getest moeten worden door iemand die er ook 1 heeft. De meeste moderne apparaten (zoals bijv. de Huawei ONT) ondersteunen 1, 2.5, 5 & 10.Lord Anubis schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:18:
Iemand anders info over de Sagemcom Fast 5684 beschikbaar?
Als ik op de site van een Italiaanse ISP kijk zie ik een stukje staan over de LED's die aangeven of de verbinding 2.5 of 10 is. (link)
The indications show the connection diagram provided based on the type of connection available (2.5 Gb or 10 Gb)
Geen hard bewijs, maar lijkt er wel op dat een 2.5 connectie ondersteund wordt.
Bij mij is de glasvezelaansluiting gisteren naar binnen gebracht en aangesloten, volgens de monteur is de vezel ook al actief. Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat ik het installatiepakket van Delta ontvang?
Ik kreeg 't binnen 2 dagen. Ik zou wel even controleren of je een Nokia opgestuurd krijgt of een ander modem. Als je 5G+ abbo hebt afgesloten zou je die nieuwe moeten krijgen, aldus servicedesk gisteren avond.Freezhost schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:01:
Bij mij is de glasvezelaansluiting gisteren naar binnen gebracht en aangesloten, volgens de monteur is de vezel ook al actief. Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat ik het installatiepakket van Delta ontvang?
@Freezhost
Bij mij kwam het modem twee dagen later en nog twee weken later werd het account geactiveerd.
Bij mij kwam het modem twee dagen later en nog twee weken later werd het account geactiveerd.
In die Italiaanse manual, staat ergens onderin dat een amber lampje alles kan zijn tussen 100, 1gb, 2.5 of 5. Groen zou dan 10G moeten betekenen.MrJoery schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:54:
[...]
@SG_de_Baas @Roetzen
Oké dat is dan lekker vlot, ik heb vooralsnog niets gezien of gehoord van Delta. Ik wacht het nog wel even af en als ik volgende week nog niets heb vernomen ga ik er wel achteraan.
ik verwacht dat ik de Nokia krijg want heb gekozen voor 1Gbit mocht dat niet genoeg zijn dan kan ik altijd nog upgraden.
Oké dat is dan lekker vlot, ik heb vooralsnog niets gezien of gehoord van Delta. Ik wacht het nog wel even af en als ik volgende week nog niets heb vernomen ga ik er wel achteraan.
ik verwacht dat ik de Nokia krijg want heb gekozen voor 1Gbit mocht dat niet genoeg zijn dan kan ik altijd nog upgraden.
De link had ik inmiddels ook ontvangen, iig bedankt.MrJoery schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:54:
[...]
Als ik op de site van een Italiaanse ISP kijk zie ik een stukje staan over de LED's die aangeven of de verbinding 2.5 of 10 is. (link)
The indications show the connection diagram provided based on the type of connection available (2.5 Gb or 10 Gb)
Ik had een dag nadat de FTU was afgemonteerd al een mail met de bevestiging en een datum daarop de aansluiting werkend zou zijn. En een paar minuten na middernacht op de aangegeven datum had ik ook een internet verbinding.Freezhost schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:36:
@SG_de_Baas @Roetzen
Overigens: al wat de monteur test is of de glasvezelverbinding tot aan het PoP intact is. Toen ik het modem aansloot had ik nog niet direct signaal. Kennelijk moest er nog iets in het PoP ingeprikt of omgeprikt worden. In eerste instantie brandde het PON lampje op het modem (Noka XS-2426G-B) rood. Na een paar dagen werd het groen. Maar het "internet" lampje ging pas (groen) branden toen de aansluiting daadwerkelijk opgeleverd werd.
@Roetzen
Vreemd dat ik dan nog niets heb gehoord maar mogelijk is het netwerk nog niet volledig operationeel. De eerste aansluitingen zijn opgeleverd maar ik weet niet of dat ook hier in het dorp het geval is. Ik wacht het nog wel even af en als ik volgende week nog niets heb gehoord ga ik er wel even achteraan bellen.
Edit toch even nagevraagd via de chat en ik krijg deze reactie, kortom ik zal gewoon geduld moeten hebben denk ik
Vreemd dat ik dan nog niets heb gehoord maar mogelijk is het netwerk nog niet volledig operationeel. De eerste aansluitingen zijn opgeleverd maar ik weet niet of dat ook hier in het dorp het geval is. Ik wacht het nog wel even af en als ik volgende week nog niets heb gehoord ga ik er wel even achteraan bellen.
Edit toch even nagevraagd via de chat en ik krijg deze reactie, kortom ik zal gewoon geduld moeten hebben denk ik
Ik zie dat we nog geen akkoord hebben voor signaal we verwachten ongveer dat we dit krijgen op 15-11 moment we dit krijgen dan krijg je bericht dat we het pakket gaan verwerken en versturen!
[ Voor 33% gewijzigd door Freezhost op 09-11-2023 16:14 ]
Afgelopen week is hier de glasvezelkabel van Delta aangesloten en nu zou ik de overstap kunnen maken van ADSL naar glas. Maar wat ik hier vaak gelezen heb is dat Delta nog geen IPV6 ondersteunt op glasvezel, en dat ze CGNAT gebruiken. Dat is bij KPN beter: wel IPV6, en een vast IP adres zonder CGNAT.
Weet iemand wat de laatste stand van zaken is? Als ik hier de laatste pagina's lees wordt er gesproken over IPV6 maar is dat experimenteel of is het standaard nu? Is er een mogelijkheid om onder CGNAT uit te komen? De Delta website bevat helaas zeer weinig informatie.
Weet iemand wat de laatste stand van zaken is? Als ik hier de laatste pagina's lees wordt er gesproken over IPV6 maar is dat experimenteel of is het standaard nu? Is er een mogelijkheid om onder CGNAT uit te komen? De Delta website bevat helaas zeer weinig informatie.
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Een telefoontje naar de helpdesk en CGNAT gaat uit. Je krijgt XGS-PON en daarop wordt IPv6 nu gefaseerd uitgerold.Xenan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:35:
Afgelopen week is hier de glasvezelkabel van Delta aangesloten en nu zou ik de overstap kunnen maken van ADSL naar glas. Maar wat ik hier vaak gelezen heb is dat Delta nog geen IPV6 ondersteunt op glasvezel, en dat ze CGNAT gebruiken. Dat is bij KPN beter: wel IPV6, en een vast IP adres zonder CGNAT.
Toen ze eerder dit jaar met CGNAT zijn begonnen kon je bij de klantenservice vragen om dit uit te zetten.Xenan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:35:
IPv6 wordt sinds een kortere periode ook uitgerold (/overal beschikbaar?). Maar is alleen beschikbaar op het XGS-PON netwerk en niet het oudere AON netwerk. Maar als je nu pas bent aangesloten zal dit met 99% zeker XGS-PON zijn.
Oké, bedankt voor de antwoorden!
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Sinds halverwege de middag kreeg ik ook klachten van mijn huisgenoten. Niet alle websites zijn te bereiken. Heb inmiddels de glasvezel maar even uit de router getrokken zodat al het verkeer nu over de Ziggo fall back lijn gaat.winux schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:10:
Meer mensen die last hebben van storing over glasvezel?
[edit]
Net contact gehad, inderdaad een storing, maar nog geen melding op de website.
Kon ook niet vertellen wat er precies opdoet.
Dus jij hebt Ziggo ook nog maar even achter de hand gehouden?robertwebbe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:10:
Heb inmiddels de glasvezel maar even uit de router getrokken zodat al het verkeer nu over de Ziggo fall back lijn gaat.
Ja. Er kunnen bij situaties zijn waarbij het zeer vervelend is als er geen internet is. En om dat te voorkomen betaal ik graag een 2e abonnement. Het is slechts Ziggo Internet Lite (100/25) dus de kosten daarvan vallen wel mee.
Hier sinds vanochtend 09:00 al storing met Delta, net met de klantenservice gechat. Die kunnen alleen aangeven dat er een storing is, maar de klantenservice weet geen details, wat er aan de hand is, hoe lang het nog gaat duren etc. Na 10 uur storing mag je toch wel wat meer info verwachten.robertwebbe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:10:
[...]
Sinds halverwege de middag kreeg ik ook klachten van mijn huisgenoten.
Ja, dat is de Delta klantenservice….
Vre-se-lijk!

Vre-se-lijk!
En wat voor situaties kunnen dat zijn? Hotspotje geen optie?robertwebbe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:27:
Ja. Er kunnen bij situaties zijn waarbij het zeer vervelend is als er geen internet is. En om dat te voorkomen betaal ik graag een 2e abonnement. Het is slechts Ziggo Internet Lite (100/25) dus de kosten daarvan vallen wel mee.
Elect a clown, expect a circus.
De klantenservice van Delta is huilen met de lamp aan. Ik hoor veel klachten om mij heen.
Ja dat hebben ze van CaiWay overgenomen, man man man.robertwebbe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:28:
Ja, dat is de Delta klantenservice….![]()
Vre-se-lijk!
Ja ik heb dat ook gehad met een VDSL lijntje van budget en een edge router en later pfSense. Kon ik mooi verkeer loadbalancen over de twee lijnen. ZiggoTV over de Ziggo lijn etc. Maar een lite lijntje kost ook nog steeds 42,50, ik kan dat niet meer ophoesten. Als ZZP bent, had ik het zeker gedaan en het "op de zaak gezet".robertwebbe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:27:
Nu heeft KPN p2mp (geen patching noodzakelijk bij omzetten van de buren etc) eigenlijk in bijna 2 jaar slechts 1x 2 uurtjes diep in de nacht eruit gelegen. Ik moet zeggen dat ik achter een vrij stabiele lijn zit, passief belicht en in de "oude" telefoon centrale draait een aggregaat van KPN. Stroomstoringen raken mij niet, totdat de UPS leeg is.
[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 12-11-2023 09:02 ]
* knip*. Op de man.dolopfriet schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:41:
De klantenservice van Delta is huilen met de lamp aan. Ik hoor veel klachten om mij heen.
Ik heb prima ervaringen.
[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 12-11-2023 11:59 ]
En zeer terecht, ook gerapporteerd. Dit soort trollgedrag zonder onderbouwing is volgens mij niet toegestaan.Sjakie0101 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:18:
[...]
[mbr]* knip*. Op de man.
[/]
Ik heb prima ervaringen.
[ Voor 18% gewijzigd door Sjakie0101 op 12-11-2023 12:28 ]
Even 2 vragen voor degen die het misschien weet (kan zelf nog niet overstappen glasvezel vanwege een boete clausule maar ben al het 1 en ander aan het voorbereiden)
1) Is de Nokia XS-2426G-B vanaf buiten je netwerk te benaderen ? (Delta profiel pagina gok ik)
2) Ik begrijp dat de Nokia XS-2426G-B Wake-On-LAN ondersteund, maar is dit ook daadwerkelijk mogelijk om te gebruiken of is dit afgeschermd ?
1) Is de Nokia XS-2426G-B vanaf buiten je netwerk te benaderen ? (Delta profiel pagina gok ik)
2) Ik begrijp dat de Nokia XS-2426G-B Wake-On-LAN ondersteund, maar is dit ook daadwerkelijk mogelijk om te gebruiken of is dit afgeschermd ?
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Over de toekomst gesproken; ik zie voor me dat de hele bekabelde infrastructuur (zowel optisch als koper) wordt ingehaald door het mobiele net. Er is nu al een gigantisch dicht netwerk van GSM zenders en repeaters in NL. Hiervan gaat de techniek w.b.t. efficiënt gebruik van de steeds groeiende bandbreedte zeer snel. Er kan ook in no-time een frequentieband bij komen omdat de infrastructuur er al is; er hoeven dan alleen nog maar transmitter/repeater modules en antennes bij te worden gezet.
Dus dit "coax/glasvezel/DSL'' verhaal is een relatief tijdelijk gebeuren schat ik en heeft dezelfde toekomst als de vaste telefoonlijn: draadloos. Voor veel mensen trouwens al realiteit en hebben geen vaste internetaansluiting meer.
Maar voor nu nog wel even actueel.
Dus dit "coax/glasvezel/DSL'' verhaal is een relatief tijdelijk gebeuren schat ik en heeft dezelfde toekomst als de vaste telefoonlijn: draadloos. Voor veel mensen trouwens al realiteit en hebben geen vaste internetaansluiting meer.
Erg off-topic. Maar je vergist je. De bandbreedte die nodig is om met hoge kwaliteit zeg 1 Gbps. (laat staan meer) internet naar elk huishouden via de beschikbare draadloze kanalen te verzorgen, is er gewoonweg niet.Tweaker1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:59:
Over de toekomst gesproken; ik zie voor me dat de hele bekabelde infrastructuur (zowel optisch als koper) wordt ingehaald door het mobiele net. Er is nu al een gigantisch dicht netwerk van GSM zenders en repeaters in NL. Hiervan gaat de techniek w.b.t. efficiënt gebruik van de steeds groeiende bandbreedte zeer snel. Er kan ook in no-time een frequentieband bij komen omdat de infrastructuur er al is; er hoeven dan alleen nog maar transmitter/repeater modules en antennes bij te worden gezet.
Op hoge frequenties (tientallen GHz.) wel maar dan moet je aan elk huis, elke boom en elke lantaarnpaal een transceiver monteren.
Glas heeft voor vast de toekomst, 5G LTE en natuurlijk 6G, 7G e.v. voor mobiel.
Je bent bekend met VoWifi? Dan betaal je jouw provider voor belminuten terwijl je belt over de wifi verbinding die de telefoon heeft.Tweaker1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:59:
Ik denk dat dat een goede omschrijving is van de problemen van draadloos. Nieuwbouw, en (grote) kantoorgebouwen kan 4G/5G/... slecht (of zelfs niet) binnen dringen. O.a. dus door alle moderne isolatie. En dat gecombineerd met dat voor snelle draadloze communicatie een hoge frequentie nodig is, maar radiosignalen met een hoge frequentie bijzonder slecht door obstakels heen kunnen. Dus dat super snelle 5G komt niet door de muur van een moderne woning heen (en even slecht als niet nog slechter door HR++(+) glas waar een folie tussen zit ter isolatie). Dus nee, 4G/5G/6G/7G/... zal nooit vast breedbandinternet kunnen vervangen. Simpelweg omdat zelfs 4G en 5G al een mindere tot slechte dekking binnenshuis geven.
Ik heb sinds vrijdag ook Delta glasvezel. Het internet is prima, maar met zowel telefoon als het TV-kastje veel problemen.
Telefoongesprekken vallen steeds weg. Soms gaat het een paar minuten goed, maar daarna hoor ik de ander niet meer (af en toe ook al na een paar seconden.
Het TV-kastje doet het sinds zaterdag eigenlijk helemaal niet. Soms heel blokkerig beeld, maar eigenlijk 99% van de tijd zwart beeld. Gelukkig is er nog de app op de Google TV met Chromecast, maar dat kastje hoort het natuurlijk ook gewoon te doen.
Ook zegt de Deco-app regelmatig dat de verbinding met de 2 losse mesh-rondjes weg is (terwijl de LED wel groen brand).
Herkent iemand deze problemen?
(verder baal ik ook wel dat ESPN1 niet bij het basispakket in zit, maar dat had ik zelf niet goed bekeken)
Daarnaast had de verkoper beloofd dat de CI+ module bleef werken, maar dat blijkt alleen te gelden voor Delta zonder glasvezel... Tot nu erg spijt van de overstap in elk geval.
Herkent iemand deze problemen.
Telefoongesprekken vallen steeds weg. Soms gaat het een paar minuten goed, maar daarna hoor ik de ander niet meer (af en toe ook al na een paar seconden.
Het TV-kastje doet het sinds zaterdag eigenlijk helemaal niet. Soms heel blokkerig beeld, maar eigenlijk 99% van de tijd zwart beeld. Gelukkig is er nog de app op de Google TV met Chromecast, maar dat kastje hoort het natuurlijk ook gewoon te doen.
Ook zegt de Deco-app regelmatig dat de verbinding met de 2 losse mesh-rondjes weg is (terwijl de LED wel groen brand).
(verder baal ik ook wel dat ESPN1 niet bij het basispakket in zit, maar dat had ik zelf niet goed bekeken)
Daarnaast had de verkoper beloofd dat de CI+ module bleef werken, maar dat blijkt alleen te gelden voor Delta zonder glasvezel... Tot nu erg spijt van de overstap in elk geval.
Met de standaard door Delta geleverde apparatuur? Telefoon en settopbox bedraad aangesloten? Dan is er duidelijk iets niet goed. Delta bellen en monteur laten komen.Delta737 schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:06:
Ik heb sinds vrijdag ook Delta glasvezel. Het internet is prima, maar met zowel telefoon als het TV-kastje veel problemen.
Ik vind 42,50 per maand niet meevallen.robertwebbe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:27:
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.