Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awh84
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 13:08
In de Gelderse vallei zijn ze meer dan een jaar bezig geweest om voldoende huishoudens te krijgen om glasvezel aan te gaan leggen, nam je geen verbinding af dan kreeg je ook geen kabel in huis, en dan ineens staat KPN in de straat, zullen we je ook aansluiten? kost niets en je hoeft niet persé een verbinding af te nemen. Er zit volgens mij amper 2 jaar tussen.

Tot hiertoe werkt de verbinding goed, geen storingen gehad in die jaren. (dus ook de support van Delta niet nodig gehad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
Pfff Paar dagen geleden update van Delta gehad over de aanleg in gemeente Opsterland. Dit gaat nog wel een tijd duren.
Aannemer Allinq werkt bij jou in de buurt hard aan de bouw van een supersnel en stabiel glasvezelnetwerk. Op dit moment is 90% van de graafwerkzaamheden gerealiseerd en zijn we nog volop bezig in Bakkeveen. Naar verwachting zijn alle graafwerkzaamheden in september afgerond. Met het plaatsen van alle huisaansluitingen hopen we in januari/ februari volgend jaar klaar te zijn.
16-11-2021 - De eerste informatieavond
23-11-2021 - Abonnement afgesloten
08-12-2021 - Tweede informatieavond
07-02-2022 - Bekendmaking dat heel Opsterland glasvezel krijgt
01-03-2022 - Start van schouw
17-05-2022 - Start van graafwerkzaamheden in de grote dorpen
01-02-2023 - Aanleg bij ons in de straat en kabel naar het huis

En tot nu toe hier niets meer. Dat glasvezel draadje steekt al 5 maand bij de voordeur uit de grond. Dus hopelijk Q4 2023 of Q1 2024 eindelijk de glasvezel verbinding :O

[ Voor 3% gewijzigd door Senaxx op 07-07-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Senaxx waar zit je? Bij m'n schoonvader hebben ze vorige week de aansluiting in huis gerealiseerd (9241). Bij ons zijn ze (zoals genoemd in je quote) nog druk aan het graven.

Ik heb nog een melding uitstaan bij de aannemer want schade aan mijn oprit, blijft ook erg stil helaas.

Als ik bij KPN een postcodecheck doe staat daar sinds kort dat Glaspoort ook plannen aan het maken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
Kevsk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:53:
Gezien de vrij hoge prijs bij Caiway zou ik eigenlijk willen overstappen naar 1gig pakket van Delta. Echter krijg ik geen duidelijk antwoord van de klantenservice of ik dan op het huidige AON netwerk blijf of dat ik wordt overgezet naar XGS-PON.

Iemand die recent mogelijk hetzelfde heeft gehad?

Nu heb ik namelijk nog gewoon een bridged modem, maar ik ben bang dat dus kwijt te raken bij een overstap en dan vast te zitten aan de geleverde Nokia.
De klantenservice wel gaf aan dat ik anders maar een eigen modem moest aanschaffen, maar daar zit ik dan ook weer niet echt op te wachten aangezien dat toch weer extra kosten met zich meebrengt.
alle nieuwe aansluitingen zijn standaard XGS-PON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Maar dit gaat om een migratie van Caiway naar Delta. AON gaat tot 1 gig. Als je 2 gig besteld, dan is het 100% zeker dat je omgezet wordt naar XGS-PON. Ik heb geen idee wat ze met Caiway -> Delta doen als je 1 gig besteld.

Ik zou verwachten dat ze je overzetten naar XGS-PON, maar niemand hier weet dat zeker. Oplossing is dan een eigen modem. Uiteindelijk zal iedereen naar XGS-PON gaan, maar dat kan zomaar nog jaren duren. (en misschien, heel misschien hebben ze dan wel bridge mode)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
EWS99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Maar dit gaat om een migratie van Caiway naar Delta. AON gaat tot 1 gig. Als je 2 gig besteld, dan is het 100% zeker dat je omgezet wordt naar XGS-PON. Ik heb geen idee wat ze met Caiway -> Delta doen als je 1 gig besteld.

Ik zou verwachten dat ze je overzetten naar XGS-PON, maar niemand hier weet dat zeker. Oplossing is dan een eigen modem. Uiteindelijk zal iedereen naar XGS-PON gaan, maar dat kan zomaar nog jaren duren. (en misschien, heel misschien hebben ze dan wel bridge mode)
in mijn knutsel loods was het ook na verhuizing direct XGS-PON

en dat was 75Mbps.

alle nieuwe aansluitingen zijn altijd XGS-PON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Kevsk schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:53:
Gezien de vrij hoge prijs bij Caiway zou ik eigenlijk willen overstappen naar 1gig pakket van Delta. Echter krijg ik geen duidelijk antwoord van de klantenservice of ik dan op het huidige AON netwerk blijf of dat ik wordt overgezet naar XGS-PON.

Iemand die recent mogelijk hetzelfde heeft gehad?

Nu heb ik namelijk nog gewoon een bridged modem, maar ik ben bang dat dus kwijt te raken bij een overstap en dan vast te zitten aan de geleverde Nokia.
De klantenservice wel gaf aan dat ik anders maar een eigen modem moest aanschaffen, maar daar zit ik dan ook weer niet echt op te wachten aangezien dat toch weer extra kosten met zich meebrengt.
Met de ervaring van Brentjuh2000 ga er dus maar van uit dat je over gezet wordt naar XGS-PON.

In [Delta glasvezel] Eigen router installeren vind je bovenin onder "gekoppelde producten" modems die ondersteund worden. Zoek in dat topic naar die types en je vindt meer dan genoeg informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Brentjuh2000 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:39:
ik ga een aantal Nokia XS010Q's bestellen. iemand die er eventueel ook 1 wil voor 135 ish euro?

stuur dan een PB
tot vandaag 23.59 neem ik nog verzoeken aan. daarna laat ik ze bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 12:51
EWS99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Met de ervaring van Brentjuh2000 ga er dus maar van uit dat je over gezet wordt naar XGS-PON.

In [Delta glasvezel] Eigen router installeren vind je bovenin onder "gekoppelde producten" modems die ondersteund worden. Zoek in dat topic naar die types en je vindt meer dan genoeg informatie :)
Ik had inderdaad al zo'n vermoeden dat ze voor het gemak alles en iedereen omzetten als ze de kans hebben.

Natuurlijk snap ik dat ik met eigen apparatuur aan de gang kan gaan, maar had eigenlijk gedacht gehoopt gemakkelijk over te kunnen gaan zonder al te veel wijzigingen/kosten. Het idee was namelijk juist kosten besparen... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Tenzij ze dat niet zijn. ;)

Verreweg de meeste nieuwe aansluitingen zijn XGS-PON.
EWS99 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:51:
[...]

Hoeft niet. Je kan even goed op AON blijven, als je van Caiway naar Delta overstapt of visa versa. Er moet een fysieke omzetting plaats vinden in de PoP en dat wordt zeker niet altijd gedaan bij een overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Tenzij ze dat niet zijn. ;)

Verreweg de meeste nieuwe aansluitingen zijn XGS-PON.

[...]

Hoeft niet. Je kan even goed op AON blijven, als je van Caiway naar Delta overstapt of visa versa. Er moet een fysieke omzetting plaats vinden in de PoP en dat wordt zeker niet altijd gedaan bij een overstap.
Doen ze tegenwoordig juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:18:
[...]
Doen ze tegenwoordig juist wel.
Ze hebben het bij jouw gedaan, maar gebeurt dus niet bij iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:50:
[...]

Ze hebben het bij jouw gedaan, maar gebeurt dus niet bij iedereen.
Net nagevraagd bij Delta Fiber Netwerk.

Alle verhuizingen/overstappen worden XGSPON.
Zodat ze langzaan AON kunnen uitfaseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
Beekforel schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:09:
@Senaxx waar zit je? Bij m'n schoonvader hebben ze vorige week de aansluiting in huis gerealiseerd (9241). Bij ons zijn ze (zoals genoemd in je quote) nog druk aan het graven.

Ik heb nog een melding uitstaan bij de aannemer want schade aan mijn oprit, blijft ook erg stil helaas.

Als ik bij KPN een postcodecheck doe staat daar sinds kort dat Glaspoort ook plannen aan het maken is...
Ik zit in 8408. Ik heb zojuist ook even de postcodecheck gedaan en ik weet nou niet of ik hieruit moet opmaken dat het beschikbaar komt, of dat het gewoon advertentie/verkoop is voor hun VDSL2 lijntje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JmIOnVq9zNOCC09NLjM35xJ7mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8LwOenmZCEA0hBwdjy6pCc0D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Brentjuh2000 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Net nagevraagd bij Delta Fiber Netwerk.

Alle verhuizingen/overstappen worden XGSPON.
Zodat ze langzaan AON kunnen uitfaseren
Dat kan de klantenservice wel zeggen, maar dat is niet wat de praktijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Senaxx schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Ik zit in 8408. Ik heb zojuist ook even de postcodecheck gedaan en ik weet nou niet of ik hieruit moet opmaken dat het beschikbaar komt, of dat het gewoon advertentie/verkoop is voor hun VDSL2 lijntje.

[Afbeelding]
Ik heb dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_E52B4JyoHbsdT9Bhsv5w_KWxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KT0cYeVzZJlj8mbzWbSm596B.jpg?f=fotoalbum_large

Maar bij Glaspoort zelf of KPN Netwerk niets te vinden.

Maar goed, dit topic gaat over Delta. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Senaxx schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]
Nog niet beschikbaar, als in ook nog niet in de planning. Hier in Cogas Twentegebied moet alles nog. Maar een planning is er nog niet….

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:19:
[...]

Dat kan de klantenservice wel zeggen, maar dat is niet wat de praktijk is.
Als je goed had gelezen zag je dat ik het had over Delta Fiber Netwerk.

Niet Delta of Caiway. Zojuist nogmaals bevestigd door mijn collega die delta aansluitingen realiseert. Alle AON wordt XGS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Als je goed had gelezen zag je dat ik het had over Delta Fiber Netwerk.

Niet Delta of Caiway. Zojuist nogmaals bevestigd door mijn collega die delta aansluitingen realiseert. Alle AON wordt XGS....
Klopt, maar dat kan niet in 1x. Maar bij wisselen van provider ook vam Delta naar Caiway en andersom wordt een nieuw modem geleverd. En bij nieuwe abonnees is dat een XSGPON modem

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dat wordt het vanzelf ja. Maar zoals ik al meermaals heb aangegeven is niet elke provider wissel van Caiway Delta of visa versa een upgrade naar XGS-PON. Mijn eigen ogen zien prima het verschil tussen een Nokia en Genexis modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Dat wordt het vanzelf ja. Maar zoals ik al meermaals heb aangegeven is niet elke provider wissel van Caiway Delta of visa versa een upgrade naar XGS-PON. Mijn eigen ogen zien prima het verschil tussen een Nokia en Genexis modem.
Wellicht ben jij gewisseld toen bij jou de omzetting uberhaupt nog nog niet was gedaan in het netwerk.
Ook van Caiway naar Delta en vv wordt je omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:09

BeyondThunder

Lost Lightning

Heeft iemand al gevonden hoe men IPv6 uitzet op het Genexis modem, Platinum-7840?

Zie ook deze post van mij, een tijdje terug.

TL;DR, Ik wil geen IPv6 adres op mijn clients, dan werkt Adguard Home niet. Enige opties is om DHCP op een ander apparaat te hosten. Mijn oude router is overleden, en DHCP binnen Adguard home vind ik een sub optimale oplossing.
Maar dit zou toch gewoon uit moeten kunnen op de Genexis modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BeyondThunder schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 07:27:
Heeft iemand al gevonden hoe men IPv6 uitzet op het Genexis modem, Platinum-7840?

Zie ook deze post van mij, een tijdje terug.

TL;DR, Ik wil geen IPv6 adres op mijn clients, dan werkt Adguard Home niet. Enige opties is om DHCP op een ander apparaat te hosten. Mijn oude router is overleden, en DHCP binnen Adguard home vind ik een sub optimale oplossing.
Maar dit zou toch gewoon uit moeten kunnen op de Genexis modem?
Je hebt vrijwel zeker firmware 3.16, dan is SSH toegang niet mogelijk. Dan heb je alleen de GUI en kun je de IPv6 DHCP niet uitschakelen dus.

Je zou Delta kunnen vragen of zij het kunnen, remote dus. Device wordt bij booten geconfigureerd vanuit een config file in flash memory. Dat bestand kan Delta remote aanpassen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Thanks @ernstoud. Voor nu heb ik toch maar Adguard Home ingericht als DHCP server, ik zie geen andere mogelijkheid zonder een nieuw apparaat.
Ik snap dat Delta alles zo dicht mogelijk probeert te zetten, maar voor ons Tweakers niet altijd ideaal.

Nog even ter info:
Bootloader revision: bootloader-lunar-3.7.0-R
Firmware revision: geneos-lunar-3.16.0-R

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BeyondThunder schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:41:
Thanks @ernstoud. Voor nu heb ik toch maar Adguard Home ingericht als DHCP server, ik zie geen andere mogelijkheid zonder een nieuw apparaat.
Ik snap dat Delta alles zo dicht mogelijk probeert te zetten, maar voor ons Tweakers niet altijd ideaal.

Nog even ter info:
Bootloader revision: bootloader-lunar-3.7.0-R
Firmware revision: geneos-lunar-3.16.0-R
De Tweaker zorgt toch gewoon dat IPv6 werkt incl. adblocking? O-)

Heb je ook helemaal geen mogelijkheid om iets van IPv6 (router advertisements) te configureren? Dat je bv DNS servers uit de RA haalt en dat (mogelijk, gebruik het zelf niet) ADG een RA stuurt met alleen DNS info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja wellicht als ik alles om zet naar ipv6, maar dat is niet mijn specialiteit en ik heb geen zin om hier dagen aan te besteden ;-) Dat is meer voor de Pro Tweaker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Brentjuh2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:29:
[...]

tot vandaag 23.59 neem ik nog verzoeken aan. daarna laat ik ze bestellen
iedereen die bij mij heeft besteld.

top!

ze zijn ondertussen in goede handen en verwacht mijn collega terug op 19 juli

zodra ze binnen zijn horen jullie van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:15:
[...]

iedereen die bij mij heeft besteld.

top!

ze zijn ondertussen in goede handen en verwacht mijn collega terug op 19 juni

zodra ze binnen zijn horen jullie van mij.
Dat is dan toch weer binnen een jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
W1ck1e schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:19:
[...]
Dat is dan toch weer binnen een jaar ;)
Scherp hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heeft iemand de afmetingen of misschien een (boor)mal van de NTU? Of worden er verschillende gebruikt?

Mijn meterkast is nogal vol dus wil vast even plek maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41
Beekforel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:51:
Heeft iemand de afmetingen of misschien een (boor)mal van de NTU? Of worden er verschillende gebruikt?

Mijn meterkast is nogal vol dus wil vast even plek maken.
Als je de Nokia bedoelt 32 mm x 105 mm x 110 mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Computer guy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:00:
[...]

Als je de Nokia bedoelt 32 mm x 105 mm x 110 mm
Daar zal (aan bepaalde kanten) vast nog het een en ander bijkomen voor de aansluitkabels...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Daar zal (aan bepaalde kanten) vast nog het een en ander bijkomen voor de aansluitkabels...
Ik denk dat met een boormal de maten tussen de gaatjes aan de achterzijde voor ophangen met schroeven bedoeld wordt.

Hieronder een foto van internet van de onderzijde. Met de genoemde maten is de afstand dan wel in te schatten.

Maar ik heb het even opgemeten; hart afstand tussen de twee schroeven is 85 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2egLKpIFpt0oemwNm_MA0bOFIVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzxkORvIh1HxnMhDaIIpC50U.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 12-07-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hm nu ik de foto van @ernstoud zie heb ik waarschijnlijk het verkeerde onderdeel benoemd.

Ik bedoel het aansluitpunt waar de groene kabel van buiten in gaat, dus hetgeen wat Delta komt monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
Beekforel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:19:
Hm nu ik de foto van @ernstoud zie heb ik waarschijnlijk het verkeerde onderdeel benoemd.

Ik bedoel het aansluitpunt waar de groene kabel van buiten in gaat, dus hetgeen wat Delta komt monteren.
Ohh dat is een FTU en dan het gevalletje van Attema
https://www.attema.com/nl...434/attema-universele-ftu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 08:04
Beekforel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:19:

Tegenwoordig bieden zie ook wel een dhz versie aan :

https://www.delta.nl/medi...nstallatiehandleiding.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

De aansluiting in huis is inmiddels gemaakt en het POP staat in het dorp. Ben benieuwd hoe lang het nu nog gaat duren. De mannen op straat konden me niet wijzer maken. Het duurt nu al 1.5 jaar in ieder geval.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:31
Vandaag nogmaals een avond gespendeerd om de Nokia XS-010X-Q aan de praat te krijgen, omdat ik vanmiddag een telefoontje kreeg van de DELTA Helpdesk dat nu alles in orde gemaakt is om de eigen ONT te gebruiken.

Alles netjes aangesloten, maar het DATA lampje blijft uit. Zodra dus het PON lampje gaat branden, gaat meteen de DATA lamp uit. Zelfs aan de andere kant (dus op de firewall) zie ik dat de lampjes op de NIC uit gaat. Het lijkt er dus op dat zodra PON actief wordt, de gehele LAN kant down gaat aan de ONT zijde.

Defecte ONT???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Lijkt er wel op. Wat gebeurt er als je een ander apparaat met andere lan kabel aansluit op de ONT? Hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Hoeft niet direct defecte ONT te zijn. Het kan ook zijn dat er iets fout zit bij de configuratie van je provider, hier gebeurt hetzelfde als de ONT wel actief is maar het abonnement nog niet is aangemeld namelijk. Alleen provider kan dat oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Appletower schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:34:
Vandaag nogmaals een avond gespendeerd om de Nokia XS-010X-Q aan de praat te krijgen, omdat ik vanmiddag een telefoontje kreeg van de DELTA Helpdesk dat nu alles in orde gemaakt is om de eigen ONT te gebruiken.

Alles netjes aangesloten, maar het DATA lampje blijft uit. Zodra dus het PON lampje gaat branden, gaat meteen de DATA lamp uit. Zelfs aan de andere kant (dus op de firewall) zie ik dat de lampjes op de NIC uit gaat. Het lijkt er dus op dat zodra PON actief wordt, de gehele LAN kant down gaat aan de ONT zijde.

Defecte ONT???
Dit komt mij inderdaad ook bekend voor van mijn begin met mijn Nokia. Alleen ik kan niet meer terug halen hoe dat gefixed was. Denk eigenlijk toch met geduld.. hang m er eens een nachtje aan?

Evt kunnen ze vergelijken met het profiel op mijn aansluiting (vraag even mijn postcode/huisnummer via dm)

[ Voor 6% gewijzigd door EWS99 op 13-07-2023 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
EWS99 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Dit komt mij inderdaad ook bekend voor van mijn begin met mijn Nokia. Alleen ik kan niet meer terug halen hoe dat gefixed was. Denk eigenlijk toch met geduld.. hang m er eens een nachtje aan?

Evt kunnen ze vergelijken met het profiel op mijn aansluiting (vraag even mijn postcode/huisnummer via dm)
Hmm, ik zie dat ik inderdaad precies hetzelfde heb gehad:

EWS99 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
door alle positieve reacties en aanvragen heb ik besloten nogmaals een x aantal Nokia's XS010-Q te laten bestellen voor 135 ish per stuk

aanmelden kan tot 15-07-2023 23:59!

Kom maar op met die PB's!

[ Voor 5% gewijzigd door Brentjuh2000 op 13-07-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 08:04
Misschien niet helemaal toepasselijk op deze plaats hier, maar wel verassend dat dit naast de Genexis gebruikt gaat worden :

https://forum.kpn.com/int...s-xgs-pon-ont-595278?zx=1

[ Voor 9% gewijzigd door Mapje op 19-07-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 13:21
Paar dagen geleden had ik ff 2 uur geen internet meer, en daarna werkte mn thuis gehoste sites niet meer. Zojuist er achter gekomen dat ze CGNat hebben ingeschakeld. Ik las in een tweakers artikel dat je dit uit kon schakelen in je mijn.delta.nl omgeving, maar kon niets vinden. Gelukkig wisten ze bij de klanteservice meteen waar ik heb over had en hebben ze het uitgezet! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPGfAI6oC8RBsj-luR__6blLN6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nfOsGigyceKKzhyB0cRbhfS4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 09:42
Brentjuh2000 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:09:
door alle positieve reacties en aanvragen heb ik besloten nogmaals een x aantal Nokia's XS010-Q te laten bestellen voor 135 ish per stuk

aanmelden kan tot 15-07-2023 23:59!

Kom maar op met die PB's!
Helaas was ik te laat om mee te doen met deze ronde maar Ik heb al met Brentjuh gespoken via DM en er is de mogelijkheid voor een derde ronde (ik dacht derde? mss meer).

Maar dan moeten wel nog wat meer mensen interresse hebben in een XS010-Q. Dus wie zich geroepen voelt, meld je vooral aan!

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Volgensmij hebben ze mij weer terug gezet op CGNAT 8)7

Kan niks meer van buitenaf benaderen (o.a. Plex). En ik zit ook weer in de 100.80.xxx.xxx range.

Is dit bij iemand anders ook gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:59
Sinds vandaag Delta 2 gig. Vind alleen de upload met verschillende speedtesten aan de lage kant. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

babbi schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 01:26:
Sinds vandaag Delta 2 gig. Vind alleen de upload met verschillende speedtesten aan de lage kant. Meer mensen hier last van?
Voor 7,50 extra inderdaad naar 2 Gig, ik trek die 1 Gig al niet vol. Voor ons gezin overkill.
Zijn er geen andere beperkende facturen in jouw netwerk? Disk, switch, etc?
Is de download wel in orde?

[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 22-07-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
BeyondThunder schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Voor 7,50 extra inderdaad naar 2 Gig, ik trek die 1 Gig al niet vol. Voor ons gezin overkill.
Zijn er geen andere beperkende facturen in jouw netwerk? Disk, switch, etc?
Is de download wel in orde?
Download gewoon goed. Via Caiway heb ik het zo altijd gehad en alles was jaren gewoon goed. Nu heel slecht de upload. @ zelfs nu getest rechtstreeks op de modem met het zelfde resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door babbi op 22-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny4K
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 09:49
babbi schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Download gewoon goed. Via Caiway heb ik het zo altijd gehad en alles was jaren gewoon goed. Nu heel slecht de upload. @ zelfs nu getest rechtstreeks op de modem met het zelfde resultaat.
Welk resultaat haal je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
babbi schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Zelfde issue als @Dutchess_Nicole ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brentjuh2000
Iedereen die heeft besteld bij mij. Geef me een klein beetje tijd om alles in te pakken / uit te zoeken. Je krijgt van mij een PB als je Nokia klaar ligt of verzonden wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41

Bever!

3

Grr ik was ook achter cgnat geplaatst, dacht dat ik de dans ontsprongen was.. Nu via de klantenservice de toezegging dat dit over 4 uur verholpen is. We zullen zien

/edit/ en geregeld

[ Voor 6% gewijzigd door Bever! op 24-07-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Weet iemand of het veel gedoe is om de glasvezelkabel van de Nokia 2426g-b te vervangen door een langer exemplaar? Ik wil het modem liever niet in de meterkast plaatsen om verstoring te voorkomen.
Heb ik een speciaal gereedschap nodig om een langere kabel te maken?

[ Voor 21% gewijzigd door MaakErWatVan op 24-07-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
babbi schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 01:26:
Probeer eens de server 31173 Services AB? Daar haal ik altijd prima snelheden.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/15031942247.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaakErWatVan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:10:
Weet iemand of het veel gedoe is om de glasvezelkabel van de Nokia 2426g-b te vervangen door een langer exemplaar? Ik wil het modem liever niet in de meterkast plaatsen om verstoring te voorkomen.
Je kunt geen kabel maken. Glasvezel lassen is een specialistisch beroep waarvoor je bijbehorend gereedschap nodig hebt.

Echter kun je wel kant en klare glasvezel kabel kopen. Als je dan eentje koopt met de juiste stekkers (& specificaties) kun je die "trekken". Alleen dan niet trekken want dat kan een glasvezel kabel niet hebben, en al helemaal voorkomen dat die knikt / knoop erin komt, want dan breekt de vezel en kun je hem weggooien.

En v.w.v. "niet in meterkast want verstoring". Daarom ook zelf access points plaatsen op de juiste plekken. En het "modem" alleen modem (& evt router) taken laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
RobertMe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Je kunt geen kabel maken. Glasvezel lassen is een specialistisch beroep waarvoor je bijbehorend gereedschap nodig hebt.

Echter kun je wel kant en klare glasvezel kabel kopen. Als je dan eentje koopt met de juiste stekkers (& specificaties) kun je die "trekken". Alleen dan niet trekken want dat kan een glasvezel kabel niet hebben, en al helemaal voorkomen dat die knikt / knoop erin komt, want dan breekt de vezel en kun je hem weggooien.

En v.w.v. "niet in meterkast want verstoring". Daarom ook zelf access points plaatsen op de juiste plekken. En het "modem" alleen modem (& evt router) taken laten doen.
Even toevoeging om bij de connector (SC/APC) te komen bij de Nokia moet je aan de onderkant een schroefje los schroeven en dan kan daar de onderkant eraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
BlazeMuis schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:16:
[...]

Probeer eens de server 31173 Services AB? Daar haal ik altijd prima snelheden.

[Afbeelding]
Haal ik niet. Rechtstreeks op de Nokia 1350/2040. Van alles geprobeerd het gaat niet. Moet maar een monteur komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
MaakErWatVan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:10:
Nee, geen enkel probleem. Je hebt een OS2 simplex glasvezel kabel SC/APC-SC/APC nodig voor de Nokia. Bij de Nokia de onderkant eraf schroeven en dan kun je hem er zo insteken. De slede voor het AOP vond ik een stuk vervelender om netjes te krijgen, maar is ook met geduld te doen.

Let erop dat je de berschermkapjes erop houdt tijdens het prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:57
Eindelijk wordt de glasvezel ook bij ons geïnstalleerd, nadat ze vorig najaar zijn begonnen met de aanleg. Het pakket is gearriveerd en volgende week komt de monteur voor de laatste tests en installatie.

In de doos zat naast het Nokia modem ook een set Deco M5. In huis heb ik al een bekabelde AP staan, maar die is al op leeftijd. Ik zou graag de deco's in gebruik nemen. Er zijn een paar zaken die ik niet weet en graag hier alvast navraag, aangezien ik hier beter advies verwacht dan bij Delta.

1) De deco's hebben geen mogelijkheid om meerdere bekabelde apparaten aan te sluiten. Dan zet ik er dus simpele switches bij. Ik krijg dan wel een heel vertakt netwerk en sommige pc's zitten dan aan het modem via 3 switches achter elkaar. Dat is er dan nog eentje meer dan nu (nu zit een pc achter modem/router, AP, en switch). Dat moet goed gaan, toch?
2) Laat ik de Nokia de routering doen en gebruik ik de deco's alleen als AP? Of laat ik de routering over aan de Deco's?
3) Welke instellingen zijn belangrijk? Vooral gelet op het antwoord op 2.
Dank jullie wel voor het advies!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Computer guy
Patrick_6369 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:21:
Eindelijk wordt de glasvezel ook bij ons geïnstalleerd, nadat ze vorig najaar zijn begonnen met de aanleg. Het pakket is gearriveerd en volgende week komt de monteur voor de laatste tests en installatie.

In de doos zat naast het Nokia modem ook een set Deco M5. In huis heb ik al een bekabelde AP staan, maar die is al op leeftijd. Ik zou graag de deco's in gebruik nemen. Er zijn een paar zaken die ik niet weet en graag hier alvast navraag, aangezien ik hier beter advies verwacht dan bij Delta.

1) De deco's hebben geen mogelijkheid om meerdere bekabelde apparaten aan te sluiten. Dan zet ik er dus simpele switches bij. Ik krijg dan wel een heel vertakt netwerk en sommige pc's zitten dan aan het modem via 3 switches achter elkaar. Dat is er dan nog eentje meer dan nu (nu zit een pc achter modem/router, AP, en switch). Dat moet goed gaan, toch?
2) Laat ik de Nokia de routering doen en gebruik ik de deco's alleen als AP? Of laat ik de routering over aan de Deco's?
3) Welke instellingen zijn belangrijk? Vooral gelet op het antwoord op 2.
Dank jullie wel voor het advies!
Meer switches is niet zo'n probleem, de Deco's hebben toch een passthrough port? Want dan zou het moeten lukken samen met de 4 poorten van de Nokia. Verder zou ik de Nokia routering laten doen maar wel de wifi uitzetten en de Deco's in AP modus zetten met de wifi dan wel aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@Patrick_6369 Naast dat van hierboven, Deco's ook bekabeld aansluiten en dat kan alleen rechtstreeks aan elkaar met een UTP of via een switch (geen D-Link). Bekabeld aansluiten via het modem kan alleen de hoofd Deco, één exemplaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rtkKFNtkyNJvJ9Ip09HjiTc3O8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ybxsUKkWWiSIlEWjLRVvyPc6.png?f=user_large
Onderste is meestal het mooiste. Dan hoef je geen Deco in de meterkast te plaatsen.

[ Voor 37% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-07-2023 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben sinds 9 juni van Delta 1Gb/s naar 2Gb/s gegaan en sinds deze week was CGNAT ingeschakeld :(
Vandaag over de chat gevraagd of het uitgezet kan worden.
Ze zouden het meteen voor me uitschakelen.

2 uur later kreeg ik mail.
“Uw eerder doorgegeven aanpassing is actief en nu zichtbaar op MijnDELTA.“

Maar CGNAT was nog steeds ingeschakeld. Ook naar een reboot van mijn modem.
Nu zat ik net te gamen en kreeg een disconnect.
Direct gecheckt in mijn modem en CGNAT is nu uitgeschakeld :)
Ook heb ik mijn oude IP weer terug gekregen die ik hiervoor ook had.
Heeft minder dan 5 uur geduurd.

Ik heb trouwens net even gekeken in "Mijn Delta - Mijn Producten" er staat nu Internetopties - Dynamisch IP.
Toen CGNAT was ingeschakeld stond er Internetopties - IP Standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:15
Nog steeds geen CGNAT hier...
Ben benieuwd wanneer het bij mij ingevoerd word (hoop dat het nog lang duurt) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pimpimmers schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:09:
Ik heb trouwens net even gekeken in "Mijn Delta - Mijn Producten" er staat nu Internetopties - Dynamisch IP.
Toen CGNAT was ingeschakeld stond er Internetopties - IP Standaard.
En kun je het daar dan ook in- en uitschakelen? Of is het alleen een indicator?
Dat is nl. toegezegd, dat de klant het zelf kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:32
Hmm, hier sinds 15:40 vanmiddag ineens CGNAT. Terwijl ik DMZ aan heb staan, handig :/.

In MijnDelta staat gewoon nog IP Standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:33:
@Patrick_6369 Naast dat van hierboven, Deco's ook bekabeld aansluiten en dat kan alleen rechtstreeks aan elkaar met een UTP of via een switch (geen D-Link). Bekabeld aansluiten via het modem kan alleen de hoofd Deco, één exemplaar.

[Afbeelding]
Onderste is meestal het mooiste. Dan hoef je geen Deco in de meterkast te plaatsen.
Ik heb mijn Deco's allen bekabeld aan de (Genexis Caiway) modem aangesloten in access point modus en dat werkt prima.

Ik stap binnenkort over naar Delta en krijg dan een Nokia modem. Werkt dit dan niet meer als ik jou goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:15
DickvanMaurik schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:15:
Nog steeds geen CGNAT hier...
Ben benieuwd wanneer het bij mij ingevoerd word (hoop dat het nog lang duurt) :D
en het staat aan.... zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Schweino schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:55:
[...]

Ik heb mijn Deco's allen bekabeld aan de (Genexis Caiway) modem aangesloten in access point modus en dat werkt prima.

Ik stap binnenkort over naar Delta en krijg dan een Nokia modem. Werkt dit dan niet meer als ik jou goed begrijp?
Ik heb het wel eens met een Genexis geprobeerd, maar werkte niet. Dus weet je het wel zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:02
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:42:
[...]

Ik heb het wel eens met een Genexis geprobeerd, maar werkte niet. Dus weet je het wel zeker?
Ik doe het bij al m'n klanten ook zo, dus ja. De switchpoorten op je modemrouter doen niets anders dan de extra switch die op het schema ingetekend staat. De reden dat die switch op de onderste regel vermeld staat is waarschijnlijk omdat er (vooral in de USA) vrij veel modem/routers met maar 1 lanpoort in omloop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:15
BlazeMuis schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:52:
Volgensmij hebben ze mij weer terug gezet op CGNAT 8)7

Kan niks meer van buitenaf benaderen (o.a. Plex). En ik zit ook weer in de 100.80.xxx.xxx range.

Is dit bij iemand anders ook gebeurd?
Hier ook.. vroeg me al af waarom ik niet meer bij mijn netwerk kwam van buiten.

[edit]
Zojuist gebeld, CGNAT was inderdaad aangezet. Wordt uitgezet en je zou dan ook niet meer terug geplaatst worden. Ze gaven aan dat het zes uur kan duren voordat dynamische IP weer is toegewezen. Modem even opnieuw opstarten.

Ook nog even gevraagd naar status van de bridge modus op de modem. Bij de helpdesk onbekend wanneer dit komt. Er is wel veel vraag naar.

[ Voor 34% gewijzigd door Oesie op 26-07-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ethefox schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:09:
[...]

Ik doe het bij al m'n klanten ook zo, dus ja. De switchpoorten op je modemrouter doen niets anders dan de extra switch die op het schema ingetekend staat. De reden dat die switch op de onderste regel vermeld staat is waarschijnlijk omdat er (vooral in de USA) vrij veel modem/routers met maar 1 lanpoort in omloop zijn.
Nee het probleem is dat heel veel routers het IEEE 1905.1 protocol tegenhouden. Ik heb het ook meermaals getest en het werkte niet zonder switch. Deco's communiceren dan gewoon onderling via WiFi en niet via de kabel. Kabel zit er dan wel in maar wordt niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:19:
[...]

En kun je het daar dan ook in- en uitschakelen? Of is het alleen een indicator?
Dat is nl. toegezegd, dat de klant het zelf kan beheren.
Toen ik CGNAT was ingeschakeld had ik bij de bij “abonnement aanpassen” bij puntje 6 “Overig” een optie om het waarschijnlijke uitschakelen, ik weet niet meer wat er stond Ik geloof "IP Standaard" en dan stond die op aan. Maar dit heb ik niet gedaan omdat mijn speciale aanbieding (korting) ook bij stond en die werd dan ook tegelijkertijd uitgeschakeld.
Nu CGNAT is uitgeschakeld is de optie weg. En staat er alleen maar “Delta retentie aanbod”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:31:
[...]

Nee het probleem is dat heel veel routers het IEEE 1905.1 protocol tegenhouden. Ik heb het ook meermaals getest en het werkte niet zonder switch. Deco's communiceren dan gewoon onderling via WiFi en niet via de kabel. Kabel zit er dan wel in maar wordt niet gebruikt.
Werkt probleemloos hier. In de Deco app staat ook aangegeven dat ze allen via ethernet verbonden zijn en ik trek op mijn PC die niet aan de hoofd-Deco is verbonden maar aan een andere deco ook gewoon mijn volle gigabit glaslijn dicht.

Mijn setup:

Genexis modem/router in de meterkast. Ingesteld als router en deze verzorgt ook het hele DHCP gebeuren.

3x Deco M5 rechtstreeks via CAT5e op de Genexis aangesloten. Het Deco systeem draait in access point modus en deelt geen IP adressen uit.

1 van de 3 Deco's (die in de woonkamer) als hoofd-deco ingesteld. Hier achter hangt een switch met TV en diverse consoles.

Een van de overige Deco's staat op de 1e etage. Daar achter hangt mijn PC die ook als NAS fungeert.

Derde M5 staat op de kamer van mijn zoon. Hier hangt ook een switch achter met meerdere consoles.

Op alle aangesloten apparaten heb ik gigabit ethernet en merk dit ook aan de snelheid met bijvoorbeeld het downloaden van spellen op een van de consoles, het downloaden van bestanden op mijn PC of het streamen van blu-ray rips van mijn PC naar mijn TV (via Nvidia shield).

[ Voor 40% gewijzigd door Schweino op 25-07-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Schweino schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:06:
[...]

Werkt probleemloos hier. In de Deco app staat ook aangegeven dat ze allen via ethernet verbonden zijn en ik trek op mijn PC die niet aan de hoofd-Deco is verbonden maar aan een andere deco ook gewoon mijn volle gigabit glaslijn dicht.
Laatste keer dat ik het heb getest is al weer meer dan een jaar geleden. Dus kan in verschil in firmware versie zijn. Maar in die tijd was het onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
bjusterbaarlik schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:09:
[...]

Laatste keer dat ik het heb getest is al weer meer dan een jaar geleden. Dus kan in verschil in firmware versie zijn. Maar in die tijd was het onmogelijk.
Het draait al 2,5 jaar op deze manier bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:22
Ook hier opeens CGNAT actief, ondanks actieve port-forwarding in de modem.
De telefonische helpdesk gaf aan dat ze momenteel in het proces zijn het te activeren voor alle klanten, ongeacht je instellingen. Mensen die het vervolgens weer uit willen hebben kunnen dan contact opnemen was het idee (want dat was zo'n kleine groep.. :F ). Blijkbaar gaat er iedere dag een blok klanten om, dus vroeg of laat wordt iedereen in dit topic wel geraakt :/

Eerdere communicatie dat er gelet werd op port-forwarding, DMZ of andere dingen klopt dus niet meer. ;w

Maar hopen dat er snel goede alternatieve providers beschikbaar komen op de glasvezellijn :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:47
matk89 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:44:
Ook hier opeens CGNAT actief, ondanks actieve port-forwarding in de modem.
[..]
Maar hopen dat er snel goede alternatieve providers beschikbaar komen op de glasvezellijn :w
Die lopen waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aan: De IPv4 adressen zijn "op". Dus verwacht niet te veel..

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Is er al iemand met een eigen modem (op XGS-PON) omgezet naar CGNAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:59:
[...]

Die lopen waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aan: De IPv4 adressen zijn "op". Dus verwacht niet te veel..
Die leveren heel misschien wel IPv6 waardoor het probleem gedeeltelijk gemaskeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
RobertMe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:07:
[...]

Die leveren heel misschien wel IPv6 waardoor het probleem gedeeltelijk gemaskeerd wordt.
Dat zou zeker helpen. Een provider die IPv6 levert heeft bij mij dan ook drie streepjes voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Vandaag opeens Netflix die begon te mekkeren dat ik een VPN gebruikte terwijl ik Delta IPv4 adres heb.

Even mijn MAC adres gewijzigd zodat ik een nieuw adres kreeg (gelukkig nog opt AON netwerk) en prompt was het probleem met Netflix verholpen :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bluewalk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:12:
Vandaag opeens Netflix die begon te mekkeren dat ik een VPN gebruikte terwijl ik Delta IPv4 adres heb.

Even mijn MAC adres gewijzigd zodat ik een nieuw adres kreeg (gelukkig nog opt AON netwerk) en prompt was het probleem met Netflix verholpen :o
Maar "de klant merkt er niks van" :F

Zal uiteindelijk aan de kant van Netflix vast iets van detectie zitten dat er veel teveel wordt gestreamed vanaf 1 IP-adres. Dus ja, daar valt CGNAT natuurlijk ook onder. Zou mooi zijn als dit een groter probleem wordr bij Delta en ze zich toch nog eens achter de oren krabben over het toepassen van CGNAT (incl. bestaande klanten massaal over zetten, en niet eerst alleen nieuwe aansluitingen om het over een langere periode te smeren / bestaande klanten er geen last van hebben).
En dat dit dan uiteraard de druppel mag zijn die Delta triggerd om ASAP IPv6 aan te zetten. Want IIRC wordt hier al maanden gesproken over die IPv6 pilot. Dus die loopt al zeker een half jaar, en CGNAT daarentegen wordt * plop * aan gezet zonder ogenschijnlijk goed te testen. En dan ook tegen eerdere communicatie in v.w.b. dat ze "modem uitlezen en CGNAT niet activeren als je port forwards hebt" en dat het (vooraf?) aan te passen zou zijn in MijnDelta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 15:15
Ik weet niet of dat voor Netflix en co zo'n probleem is. Er zijn legio providers die al lang CGNAT hebben draaien. En dan heb ik het nog niet over de mobiele providers die het geloof ik allemaal doen. Als ze er een probleem van zouden maken, dan verwacht ik dat het Internet inmiddels verhalen zou hebben van mensen die door CGNAT in de problemen zijn gekomen, maar ik heb er nog nooit iets over gehoord. Het is ook niet zo dat al die devices die op een IP zitten hetzelfde account gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
@RobertMe @feuniks
Ik denk dan ook eerder aan een geolocatie probleem.

Maar ja, ze hadden natuurlijk al lang IPv6 uitgerold moeten hebben vóórdat CGNAT onontkoombaar werd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feuniks
Laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen hebben daadwerkelijk last van CGNAT? Toch vrijwel alleen de mensen die vanuit het Internet naar hun eigen PC willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
feuniks schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:55:
Ik weet niet of dat voor Netflix en co zo'n probleem is. Er zijn legio providers die al lang CGNAT hebben draaien. En dan heb ik het nog niet over de mobiele providers die het geloof ik allemaal doen. Als ze er een probleem van zouden maken, dan verwacht ik dat het Internet inmiddels verhalen zou hebben van mensen die door CGNAT in de problemen zijn gekomen, maar ik heb er nog nooit iets over gehoord. Het is ook niet zo dat al die devices die op een IP zitten hetzelfde account gebruiken.
Mobiele providers gebruiken AFAIK massaal IPv6, dus dan speelt CGNAT niet. Aangezien Netflix gewoon IPv6 ondersteund. En zo zullen er ook vele "vaste" ISPs zijn die IPv6 ondersteunen met CGNAT voor IPv4. Dit zullen ook veelal nieuwe ISPs zijn of ISPs in landen waar internet veel later in opkomst was. En juist dan wordt meteen rekening ermee gehouden dat IPv4 adressen schaars zijn en IPv6 de enige manier is om normaal internet te kunnen leveren en CGNAT de weg naar het "oude internet" is. Waarbij ik ook eens gelezen meen te hebben dat bv in Afrika de IPv6 adoptie veel hoger is (relatief aan aansluitingen dan).

Waarbij de traditionele ISPs (hier dus een KPN & Ziggo etc) natuurlijk va oudsher bergen IPv4 adressen beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:44:
[...]

Zal uiteindelijk aan de kant van Netflix vast iets van detectie zitten dat er veel teveel wordt gestreamed vanaf 1 IP-adres. Dus ja, daar valt CGNAT natuurlijk ook onder. Zou mooi zijn als dit een groter probleem wordr bij Delta en ze zich toch nog eens achter de oren krabben over het toepassen van CGNAT (incl. bestaande klanten massaal over zetten, en niet eerst alleen nieuwe aansluitingen om het over een langere periode te smeren / bestaande klanten er geen last van hebben).
En dat dit dan uiteraard de druppel mag zijn die Delta triggerd om ASAP IPv6 aan te zetten. Want IIRC wordt hier al maanden gesproken over die IPv6 pilot. Dus die loopt al zeker een half jaar, en CGNAT daarentegen wordt * plop * aan gezet zonder ogenschijnlijk goed te testen. En dan ook tegen eerdere communicatie in v.w.b. dat ze "modem uitlezen en CGNAT niet activeren als je port forwards hebt" en dat het (vooraf?) aan te passen zou zijn in MijnDelta.
Idd, maar het vreemde is; ik zit niet achter CGNAT en netflix besluit dat het prompt een VPN is. Dat is op zich wel merkwaardig. Zou kunnen dat per ongeluk dat IP adres als VPN/VPS (usageType: hosting i.p.v. consumer) bestempeld was in een IP database.

Maar dit zou, zeker voor diegene achter CGNAT nog wel eens een probleem kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

… en CGNAT daarentegen wordt * plop * aan gezet zonder ogenschijnlijk goed te testen. En dan ook tegen eerdere communicatie in v.w.b. dat ze "modem uitlezen en CGNAT niet activeren als je port forwards hebt" en dat het (vooraf?) aan te passen zou zijn in MijnDelta.
Hear hear.

Het is me een volslagen raadsel waarom Delta/Caiway niet gewoon een e-mail kan zenden aan hun klanten met duidelijk aangegeven dat de verbinding op die en die datum naar CGNAT gezet wordt, wat de gevolgen zijn en hoe je het ongedaan kunt maken.

Als ik hier ongezouten zou zeggen wat ik hier van vind heb ik een ban aan de broek :(. Dus dat doen we maar niet. Maar Helden van Nu is een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
[...]

Ik heb een IPv6 adres van ze gekregen maar komt er geen gateway binnen dus werkt het nog niet. Dat kan alleen ook aan mijn OPNsense setup liggen omdat daar de docs niet bestaand van zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feuniks
ernstoud schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:35:
[...]

Hear hear.

Het is me een volslagen raadsel waarom Delta/Caiway niet gewoon een e-mail kan zenden aan hun klanten met duidelijk aangegeven dat de verbinding op die en die datum naar CGNAT gezet wordt, wat de gevolgen zijn en hoe je het ongedaan kunt maken.

Als ik hier ongezouten zou zeggen wat ik hier van vind heb ik een ban aan de broek :(. Dus dat doen we maar niet. Maar Helden van Nu is een mooie optie.
Waarom zou je een mail sturen, die bij 99,9% van de gebruikers meer vragen oproept dan het beantwoordt? Normale stervelingen zegt CGNAT niets. Je maakt ze hoogstens bang dat ze wellicht problemen gaan krijgen en dan gaan ze op voorhand je servicedesk met vragen bestoken. Wat je moet doen is juist je servicedesk instrueren wat het is, waar het voor dient en wat de problemen kunnen zijn die een gebruiker tegen gaat komen. Dat in combinatie met een goede lijst van wie wanneer over gaat, is beter, want dan kan de servicedesk de klant met problemen helpen. En de 0,1% die wel weet wat het is en waar het over gaat, die wordt ook wel via sites als deze geïnformeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
feuniks schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Waarom zou je een mail sturen, die bij 99,9% van de gebruikers meer vragen oproept dan het beantwoordt? Normale stervelingen zegt CGNAT niets. Je maakt ze hoogstens bang dat ze wellicht problemen gaan krijgen en dan gaan ze op voorhand je servicedesk met vragen bestoken. Wat je moet doen is juist je servicedesk instrueren wat het is, waar het voor dient en wat de problemen kunnen zijn die een gebruiker tegen gaat komen. Dat in combinatie met een goede lijst van wie wanneer over gaat, is beter, want dan kan de servicedesk de klant met problemen helpen. En de 0,1% die wel weet wat het is en waar het over gaat, die wordt ook wel via sites als deze geïnformeerd.
En als ze nu deden wat ze beloofden, namelijk modem uitlezen en CGNAT niet activeren als er actieve port forwards zijn, dan zou dat nog meer telefoontjes naar de servicedesk besparen, en tevens zouden de klanten dan minder gefrustreerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feuniks
RobertMe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:46:
[...]

En als ze nu deden wat ze beloofden, namelijk modem uitlezen en CGNAT niet activeren als er actieve port forwards zijn, dan zou dat nog meer telefoontjes naar de servicedesk besparen, en tevens zouden de klanten dan minder gefrustreerd zijn.
Dat is een heel ander verhaal. Dat zouden ze wel moeten doen. Ik weet niet of ze dat officieel gezegd hebben, of dat iemand iets verkeerd begrepen heeft, maar logischerwijs zou je inderdaad even met een scriptje alle modems kunnen uitlezen en oplepelen welke er forwarders hebben aan staan. Aan de andere kant: wellicht werkt dat niet zo goed als ze dachten en krijgen ze te veel fout positieven of fout negatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Computer guy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:38:
[...]

Ik heb een IPv6 adres van ze gekregen maar komt er geen gateway binnen dus werkt het nog niet. Dat kan alleen ook aan mijn OPNsense setup liggen omdat daar de docs niet bestaand van zijn
Dat is natuurlijk afhankelijk van heel wat zaken. Krijg je uberhaupt een publiek adres? Of alleen een link local adres (fe80:...), wat uberhaupt elk IPv6 capable apparaat zal toekennen (tenzij je IPv6 helemaal uit zet). En het zou ook niet perse noodzakelijk moeten zijn om op de WAN een volledig werkend IPv6 adres te krijgen met alle toeters en bellen. Bij Ziggo krijg je bv op de router ook een WAN IPv6 adres dat weer volledig los staat van de DHCP prefix / IPv6 adressen die aan de LAN kant worden uitgedeeld (overigens wel zowel een GUA als een link local adres). Waarbij de default gateway v.w.b. IPv6 dan ook een link local adres is.

En voor IPv6 aan de LAN zijde zal zeer waarschijnlijk DHCP prefix delegation worden toegepast, waarbij je een /48 of een /64 krijgt waardoor je zelf meerdere /64 kunt gebruiken (dus bv 1 /64 per VLAN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
RobertMe schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van heel wat zaken. Krijg je uberhaupt een publiek adres? Of alleen een link local adres (fe80:...), wat uberhaupt elk IPv6 capable apparaat zal toekennen (tenzij je IPv6 helemaal uit zet). En het zou ook niet perse noodzakelijk moeten zijn om op de WAN een volledig werkend IPv6 adres te krijgen met alle toeters en bellen. Bij Ziggo krijg je bv op de router ook een WAN IPv6 adres dat weer volledig los staat van de DHCP prefix / IPv6 adressen die aan de LAN kant worden uitgedeeld (overigens wel zowel een GUA als een link local adres). Waarbij de default gateway v.w.b. IPv6 dan ook een link local adres is.

En voor IPv6 aan de LAN zijde zal zeer waarschijnlijk DHCP prefix delegation worden toegepast, waarbij je een /48 of een /64 krijgt waardoor je zelf meerdere /64 kunt gebruiken (dus bv 1 /64 per VLAN).
Klopt en meer gehobby en onderzoek is needed dus ik blijf er nog wel even mee spelen zodra er weer niemand de wifi gebruikt hier thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feuniks schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Dat is een heel ander verhaal. Dat zouden ze wel moeten doen. Ik weet niet of ze dat officieel gezegd hebben, of dat iemand iets verkeerd begrepen heeft, maar logischerwijs zou je inderdaad even met een scriptje alle modems kunnen uitlezen en oplepelen welke er forwarders hebben aan staan. Aan de andere kant: wellicht werkt dat niet zo goed als ze dachten en krijgen ze te veel fout positieven of fout negatieven.
Ik meen mij te herinneren dat dat in dit topic voorbij is gekomen als zijnde iets dat in een mailing stond. Dus dan is het wel redelijk officieel bekend gemaakt.
Note: ben zelf geen Delta (noch Caiway) klant. Niet voor ingeschreven ~1,5 jaar terug waarbij geen IPv6 een van de obstakels was (ook omdat ik net IPv6 met Ziggo in bridge had ingeregeld :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feuniks schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:43:
[...]
Waarom zou je een mail sturen, die bij 99,9% van de gebruikers meer vragen oproept dan het beantwoordt? Normale stervelingen zegt CGNAT niets. Je maakt ze hoogstens bang dat ze wellicht problemen gaan krijgen en dan gaan ze op voorhand je servicedesk met vragen bestoken.
Hoezo? Je kunt dit prima uitleggen in een taal die iedereen begrijpt. Je hoeft ook helemaal geen vaktermen te gebruiken. Gewoon normaal uitleggen dat vanaf datum xyz dus bij verstoring als men externe toegang naar apparatuur zoals opslag, camera’s gebruikt, dit op te lossen is door …

Non argument vind ik dat omdat het merendeel van de klanten geen last heeft je de klanten die wel last krijgen geen enkele voorlichting geeft.

Pagina: 1 ... 71 ... 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.