Mooie samenvatting. Voorstel: verdere discussie over VodafoneZiggo, coax, docsis e.d, in de daarvoor bestemde thread(s)?Roetzen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:37:
[...]
Eerst zeg je: "Ik hoor mensen dagelijks zeggen dat glasvezel niet sneller is dan de coax die ze hiervoor hadden.". Mensen dus die al glasvezel in huis hebben gehaald. En nu haal je ineens "van horen zeggen" er bij. Dat maakt nogal een verschil. Met "van horen zeggen" heb ik niet zo veel.
Hoe het ook zei; ik denk dat coax een doodlopende straat is. Glasvezel is de toekomst. Natuurlijk zal Ziggo proberen nog zo veel mogelijk uit de coax kabels die er bijna een halve eeuw liggen te persen. Mooie verhalen over een fantastische toekomst met DOCSIS 4 horen daar bij. Hetzelfde deed KPN met de nog veel oudere PTT kabeltjes. Daar werd ook nog met kunst, vliegwerk en goede marketing de laatste restjes uit de xDSL techniek geperst. Maar KPN ging om. KPN is gestopt met investeren in de verdere uitbreiding van xDSL en gaat zich concentreren op glasvezel. Het driekwart eeuw oude PTT kopernetwerk wordt ontmanteld.
Hoe lang zal Ziggo of zullen de achterliggende investeerders nog doorgaan met investeren in coax technieken? En wat dan? De glasvezeltrein heeft Ziggo dan gemist.
Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er niet zo goed in ben. Maar interessant zal het zeker worden en ik verwacht dat we het de komende vijf jaar of zo gaan zien.
Stay tuned...
Het grote verschil tussen Ziggo en KPN is dat KPN moest graven. Ik kan "hier" hedentendage nog steeds maar maximaal 30Mbit/s geleverd krijgen over DSL. Terwijl mijn Ziggo draadje als het goed is ook 1Gbit/s haalt, en met nieuwe apparatuur aan beide zijden mogelijk zelfs 10Gbit/s. En aangezien KPN toch moest gaan graven kunnen ze dan natuurlijk beter iets moderns in de grond stoppen. Iets dat ze hier overigens nog steeds niet gedaan hebben. DFN is dan bezig met aanleg, verder bestaat de keuze uit Ziggo of DSL zo traag als maar zijn kan.Roetzen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:37:
[...]
Eerst zeg je: "Ik hoor mensen dagelijks zeggen dat glasvezel niet sneller is dan de coax die ze hiervoor hadden.". Mensen dus die al glasvezel in huis hebben gehaald. En nu haal je ineens "van horen zeggen" er bij. Dat maakt nogal een verschil. Met "van horen zeggen" heb ik niet zo veel.
Hoe het ook zei; ik denk dat coax een doodlopende straat is. Glasvezel is de toekomst. Natuurlijk zal Ziggo proberen nog zo veel mogelijk uit de coax kabels die er bijna een halve eeuw liggen te persen. Mooie verhalen over een fantastische toekomst met DOCSIS 4 horen daar bij. Hetzelfde deed KPN met de nog veel oudere PTT kabeltjes. Daar werd ook nog met kunst, vliegwerk en goede marketing de laatste restjes uit de xDSL techniek geperst. Maar KPN ging om. KPN is gestopt met investeren in de verdere uitbreiding van xDSL en gaat zich concentreren op glasvezel. Het driekwart eeuw oude PTT kopernetwerk wordt ontmanteld.
Hoe lang zal Ziggo of zullen de achterliggende investeerders nog doorgaan met investeren in coax technieken? En wat dan? De glasvezeltrein heeft Ziggo dan gemist.
Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er niet zo goed in ben. Maar interessant zal het zeker worden en ik verwacht dat we het de komende vijf jaar of zo gaan zien.
Stay tuned...
Idem dito voor Delta/Caiway. Die wilden de kleine regios flink uitbreiden tot een "geheel" dekkend netwerk in Nederland. Ook dan spreekt het voor zich dat als je gaat graven je ook een kabel in de grond stopt die nog decennia mee kan.
Van horen zeggen gaat natuurlijk over de ene persoon naar de andere. Veel mensen gaan nu eenmaal af op advies van andere mensen ongeacht als die persoon weet waar die over praat of waar niet.Roetzen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:37:
[...]
Die van horen zeggen gaat niet over mij persoonlijk. Ik hoor het mensen dus dagelijks zeggen.
Natuurlijk is glasvezel de toekomst, omdat daar veel meer mee mogelijk is. Maar dat is de hele discussie niet. Uiteindelijk zal ook glasvezel een keer worden ingehaald door de tijd. Het gaat over als Ziggo "nu" bij Delta op de glasvezel gaat. Dat is wat mij betreft onwaarschijnlijk.Hoe het ook zei; ik denk dat coax een doodlopende straat is. Glasvezel is de toekomst. Natuurlijk zal Ziggo proberen nog zo veel mogelijk uit de coax kabels die er bijna een halve eeuw liggen te persen. Mooie verhalen over een fantastische toekomst met DOCSIS 4 horen daar bij. Hetzelfde deed KPN met de nog veel oudere PTT kabeltjes. Daar werd ook nog met kunst, vliegwerk en goede marketing de laatste restjes uit de xDSL techniek geperst. Maar KPN ging om. KPN is gestopt met investeren in de verdere uitbreiding van xDSL en gaat zich concentreren op glasvezel. Het driekwart eeuw oude PTT kopernetwerk wordt ontmanteld.
In mijn woonplaats helaaas alleen Delta/Caiway en de providers die over glasvezel leveren.RobertMe schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:16:
[...]
Het grote verschil tussen Ziggo en KPN is dat KPN moest graven. Ik kan "hier" hedentendage nog steeds maar maximaal 30Mbit/s geleverd krijgen over DSL. Terwijl mijn Ziggo draadje als het goed is ook 1Gbit/s haalt, en met nieuwe apparatuur aan beide zijden mogelijk zelfs 10Gbit/s. En aangezien KPN toch moest gaan graven kunnen ze dan natuurlijk beter iets moderns in de grond stoppen. Iets dat ze hier overigens nog steeds niet gedaan hebben. DFN is dan bezig met aanleg, verder bestaat de keuze uit Ziggo of DSL zo traag als maar zijn kan.
Idem dito voor Delta/Caiway. Die wilden de kleine regios flink uitbreiden tot een "geheel" dekkend netwerk in Nederland. Ook dan spreekt het voor zich dat als je gaat graven je ook een kabel in de grond stopt die nog decennia mee kan.
KPN moet hier ook nog graven en ik las net dat dit nog tot ergens 2027 is dat ze de laatste aansluitingen omgezet hebben van koper naar glasvezel.
Ziggo levert hier niet. Coax is van Caiway.
@Roetzen De meeste netwerkbedrijven eigendom zijn van investeringsbedrijven en die willen maar 1 ding: maximaal rendement. Daardoor zal niet altijd de technisch beste oplossing worden gekozen.
En de meeste consumenten interesseert internet en WiFi niet, als het maar altijd werkt en niet traag is. Net zoals er onderwerpen in het dagelijks leven zijn die mij geen reet uitmaken… Daarom zit er zo’n groot verschil tussen FTTH Homes Passed en FTTH Homes Connected.
Maar we gaan inmiddels flink off topic zoals @ernstoud ook al aangaf. Laten we ons weer vermaken met ervaringen over Delta.
En de meeste consumenten interesseert internet en WiFi niet, als het maar altijd werkt en niet traag is. Net zoals er onderwerpen in het dagelijks leven zijn die mij geen reet uitmaken… Daarom zit er zo’n groot verschil tussen FTTH Homes Passed en FTTH Homes Connected.
Maar we gaan inmiddels flink off topic zoals @ernstoud ook al aangaf. Laten we ons weer vermaken met ervaringen over Delta.
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 10-06-2023 15:56 ]
Ik lees hier veel over CGNAT perikelen waarbij het publieke IP niet meer te bereiken is. Bij mij (delta glasvezel) zit ik niet in de 100.* range, maar mijn gehoste sites werken sinds twee weken soms wel, soms niet. In mijn apache logs vind ik op de momenten dat het niet werkt geen meldingen terug. Het lijkt dus alsof de pakketjes de server niet eens bereiken. Ik begrijp hier niets van. Zijn er meer mensen met deze problemen? Zou dit met die netwerkwjjzigen te maken kunnen hebben?
Heb je al eens een poortscan gedaan op je publieke IP wanneer het niet werkt? Zie je de poort wel open?roedi06 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:31:
Ik lees hier veel over CGNAT perikelen waarbij het publieke IP niet meer te bereiken is. Bij mij (delta glasvezel) zit ik niet in de 100.* range, maar mijn gehoste sites werken sinds twee weken soms wel, soms niet. In mijn apache logs vind ik op de momenten dat het niet werkt geen meldingen terug. Het lijkt dus alsof de pakketjes de server niet eens bereiken. Ik begrijp hier niets van. Zijn er meer mensen met deze problemen? Zou dit met die netwerkwjjzigen te maken kunnen hebben?
Ja heb ik gedaan en poort 80 staat gewoon open.MrJoery schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:06:
[...]
Heb je al eens een poortscan gedaan op je publieke IP wanneer het niet werkt? Zie je de poort wel open?
Dat is helaas maar al te waar Video 2000 vs VHS komt in gedachten...robertwebbe schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:54:
@Roetzen De meeste netwerkbedrijven eigendom zijn van investeringsbedrijven en die willen maar 1 ding: maximaal rendement. Daardoor zal niet altijd de technisch beste oplossing worden gekozen.
Ok... Over Delta dan. Of Delta en Freedom. Hier het laatste nieuws:Maar we gaan inmiddels flink off topic zoals @ernstoud ook al aangaf. Laten we ons weer vermaken met ervaringen over Delta.
https://freedom.nl/nieuwsartikel/update-delta-fiber
Ze zoeken nu dus testers. Helaas val ik weer eens tussen de wal en het schip want het is voor testers die al een Delta glasvezel in huis hebben en in een gebied waar de vraagbundeling in oktober 2022 of later heeft plaatsgevonden.
De vraagbundeling was hier al een jaar eerder en een aansluiting heb ik nog niet...
Lol. Ze zoeken testers in een criteria waar welgeteld 0 personen in vallen? Was (ook) meteen mijn gedachte.Roetzen schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:13:
want het is voor testers die al een Delta glasvezel in huis hebben en in een gebied waar de vraagbundeling in oktober 2022 of later heeft plaatsgevonden.
Hier aanmelden tot maart 2022, start aanleg november 2022, nu (waarschijnlijk) nog steeds niks opgeleverd. Nu heb ik zelf geen abo afgesloten, maar ze zijn intussen echt overal in het dorp "kriskras door elkaar" bezig, zowel de graafploeg die de kabel onder de straat legt als die wat vanaf de straat naar de woning schieten. Ik kan mij dus echt niet indenken dat ze al aan het lassen zijn of dat er een PoP is geplaatst. En gezien ze spraken over "aanleg in gemeente" vraag ik me ook af hoe fanatiek ze in de rest van de gemeente bezig zijn en in hoeverre ze het ene dorp al opleveren en dan verder gaan vs eerst zorgen dat het overal is aangelegd, dan lassen en dan opleveren.
En er staat ook nergens wat de test behelst. Wat is de inbreng van iemand die mee wil doen? En je zult toch een worst moeten voorhouden aan de tester… “what is in it for me”.RobertMe schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:59:
[...]
Lol. Ze zoeken testers in een criteria waar welgeteld 0 personen in vallen? Was (ook) meteen mijn gedachte.
Hier aanmelden tot maart 2022, start aanleg november 2022, nu (waarschijnlijk) nog steeds niks opgeleverd. Nu heb ik zelf geen abo afgesloten, maar ze zijn intussen echt overal in het dorp "kriskras door elkaar" bezig, zowel de graafploeg die de kabel onder de straat legt als die wat vanaf de straat naar de woning schieten. Ik kan mij dus echt niet indenken dat ze al aan het lassen zijn of dat er een PoP is geplaatst. En gezien ze spraken over "aanleg in gemeente" vraag ik me ook af hoe fanatiek ze in de rest van de gemeente bezig zijn en in hoeverre ze het ene dorp al opleveren en dan verder gaan vs eerst zorgen dat het overal is aangelegd, dan lassen en dan opleveren.
Iemand een idee hoe ik een alternatieve dns in het nieuw B nokia modem instel? Bij de a versie van caiway was dat geen probleem maar is 'n bij delta grijs gemaakt??
Kijk je dan in je LAN opties? Dacht dat het mij wel gelukt is daarin maar niet bij die van het apparaat zelf (in de WAN ofzo)Bever! schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:20:
Iemand een idee hoe ik een alternatieve dns in het nieuw B nokia modem instel? Bij de a versie van caiway was dat geen probleem maar is 'n bij delta grijs gemaakt??
Ik heb besloten om weg te gaan bij Delta, na aanhoudende latency problemen, wegvallende verbindingen etc heb ik de overstap gemaakt naar Helden van Nu.
Eerste contract voelde gelijk een stuk beter! Ben benieuwd!
Ander naampje / andere dienstverlener over hetzelfde draadje, en dezelfde hardware. Ik zou persoonlijk niet verwachten dat de problemen daarmee spontaan zijn opgelost. Enige voordeel is dan dat HvN waarschijnlijk wel om zijn klanten geeft en klachten serieus neemt en in onderzoek neemt. Vraag is vervolgens dan alleen weer of HvN degelijk onderzoek bij Delta Fiber kan "forceren", daar waar je dat bij Delta waarschijnlijk minder makkelijk lukt.andriesb435 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:24:
Ik heb besloten om weg te gaan bij Delta, na aanhoudende latency problemen, wegvallende verbindingen etc heb ik de overstap gemaakt naar Helden van Nu.
Ben erg benieuwd naar je bevindingen, @andriesb435. Deel de mening van @RobertMe, vraag is waar de problemen zitten. Lijkt me de moeite van het onderzoek waard (gaat het bijvoorbeeld om routering of is er iets anders aan de hand?). Misschien goed (wellicht heb je het al gedeeld) om een tracert naar een willekeurige site te doen en de uitkomsten ervan hier te delen (uiteraard wel zonder jouw publieke IP adres):
Start, Uitvoeren, CMD [enter]
offtopic:
Even uitgaande van Windows
Even uitgaande van Windows
Start, Uitvoeren, CMD [enter]
code:
1
| tracert tweakers.net |
Eerst het probleem, dan de oplossing
De infra achter de FTU is gelijk maar HvN verstrekt wel andere ONT en router spulletjes (Mikrotik). Dus kan de ervaring totaal anders zijn.RobertMe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:36:
[...]
Ander naampje / andere dienstverlener over hetzelfde draadje, en dezelfde hardware. Ik zou persoonlijk niet verwachten dat de problemen daarmee spontaan zijn opgelost. Enige voordeel is dan dat HvN waarschijnlijk wel om zijn klanten geeft en klachten serieus neemt en in onderzoek neemt. Vraag is vervolgens dan alleen weer of HvN degelijk onderzoek bij Delta Fiber kan "forceren", daar waar je dat bij Delta waarschijnlijk minder makkelijk lukt.
De ONT komt vanuit Delta, de welbekende Nokia en daarachter idd Mikrotik spul van HvN.ernstoud schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:58:
[...]
De infra achter de FTU is gelijk maar HvN verstrekt wel andere ONT en router spulletjes (Mikrotik). Dus kan de ervaring totaal anders zijn.
Wat is het nut van een Mikrotik router leveren om deze achter de "welbekende" Nokia, die alleen als router dienst kan doen, te hangen? Ik dacht dat HvN de Nokia "bridge" leverde? (die DFN dus wel heeft en kan leveren aan ISPs op hun netwerk, maar dus niet levert aan Delta / Caiway) En dat betekend dan dus weer dat er toch een verschil zit in de ISPs en dus terecht punt van @ernstoud dat er een afwijking in ervaring is.bjusterbaarlik schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:27:
[...]
De ONT komt vanuit Delta, de welbekende Nokia en daarachter idd Mikrotik spul van HvN.
Wat ik zei… andere spulletjes. Niet die achterlijke xs-2426g-b maar gewoon de Nokia ONT en een goede router.bjusterbaarlik schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:27:
[...]
De ONT komt vanuit Delta, de welbekende Nokia en daarachter idd Mikrotik spul van HvN.
Op AON leveren ze de Mikrotik Hap ac2 als router en een Mikrotik GPEN21 als modem.
Sorry, de toch niet zo bekende Nokia ONT dan.RobertMe schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:40:
[...]
Wat is het nut van een Mikrotik router leveren om deze achter de "welbekende" Nokia, die alleen als router dienst kan doen, te hangen? Ik dacht dat HvN de Nokia "bridge" leverde? (die DFN dus wel heeft en kan leveren aan ISPs op hun netwerk, maar dus niet levert aan Delta / Caiway) En dat betekend dan dus weer dat er toch een verschil zit in de ISPs en dus terecht punt van @ernstoud dat er een afwijking in ervaring is.
uitvoering: Nokia XS-010X-Q
Tja iedereen staat vrij zijn eigen apparatuur te kiezen. XGS-PON spul is dan wel niet ruim beschikbaar het is er wel.ernstoud schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:04:
[...]
Wat ik zei… andere spulletjes. Niet die achterlijke xs-2426g-b maar gewoon de Nokia ONT en een goede router.
Afgelopen nacht zit ik de NBA finals te kijken en middenin het derde kwart gaat spontaan het tv kastje updaten. Zonder check vooraf, helemaal geen waarschuwing of keuze. Wat een knuppels zijn het toch.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Ik heb de vraag van @barron afgesplitst naar: Deco aansluiten op Delta
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 13-06-2023 08:15 ]
Hier staat een presentatie van een RIPE meeting van Rinse Kloek (Delta Fiber) over Deploying IPv6 and/or CGNAT
https://ripe86.ripe.net/archives/video/1087/
Wat ik er van begrijp is dat CGNAT voornamelijk is ingevoerd om kosten te besparen.
Er komt dus uiteindelijk een Dual stack combinatie van CGNAT en IPv6
Wat ik er van begrijp is dat CGNAT voornamelijk is ingevoerd om kosten te besparen.
[ Voor 36% gewijzigd door Mapje op 13-06-2023 09:42 ]
Communicatie bij Delta blijft toch een dingetje.
Contact gehad met Delta netwerk, zij konden niks zeggen over de planning van Gemeente Eijsden Margraten en verwezen me door naar de partij die de graafwerkzaamheden doet: MIH GmbH. Vervolgens met hun gemaild (delta@mih-gmbh.de). Moet zeggen ze reageerden wel erg snel daar. Als antwoord kreeg ik "we zijn de planning aan het afwachten".
Januari vorig jaar de bestelling geplaatst. Lijkt erop dat het nog lang gaat duren.
Contact gehad met Delta netwerk, zij konden niks zeggen over de planning van Gemeente Eijsden Margraten en verwezen me door naar de partij die de graafwerkzaamheden doet: MIH GmbH. Vervolgens met hun gemaild (delta@mih-gmbh.de). Moet zeggen ze reageerden wel erg snel daar. Als antwoord kreeg ik "we zijn de planning aan het afwachten".
Januari vorig jaar de bestelling geplaatst. Lijkt erop dat het nog lang gaat duren.
Leuk verhaal. Moest wel lachen rond 06:00… de presentator had geen issues met CGNAT behalve de bereikbaarheid van zijn home assistant omdat port forwarding niet meer werkte… “maar dat was verwacht, dus geen issue”.Mapje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:04:
Hier staat een presentatie van een RIPE meeting van Rinse Kloek (Delta Fiber) over Deploying IPv6 and/or CGNAT

Juist ja…
Met €50-€60 per IPv4 adres is dat een valide argument.Mapje schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:04:
Zoals één van de vragenstellers opmerkte worden nu keuzes van 10 jaar geleden gemaakt...Er komt dus uiteindelijk een Dual stack combinatie van CGNAT en IPv6
Verder viel me op dat ze statische IPv6 prefixen gaan uitdelen. Dat zou mooi zijn. Maar laten we niet te vroeg juichen, het uitdelen van statische IPv4 adressen lukt ze ook niet echt, dus eerst zien dan geloven.
Ik verwacht ook dat ze nog een boel in hebben te halen. Het hele gebeuren is naar verluid nog sterk IPv4 gefocussed, dus ik verwacht een flinke berg kinderziektes. Kinderziektes die bij Ziggo en KPN al lang opgelost zijn...
We gaan het zien...
Ik zit in de pilot voor IPv6 op Delta en heb daar in te horen gekregen dat ze zeker statische IPv6 prefixen uit willen delen. Heeft er mee te maken dat je interne netwerk afhankelijk kan zijn van deze IPv6 adressen. Bij IPv4 kies je je eigen subnet voor intern. Bij IPv6 krijg je een subnet toegewezen. Dus als je prefix wijzigt heeft dat ook impact op je interne LAN. Als je dan ergens een static adres gebruikt, bijvoorbeeld voor een (DNS) server, dan wordt die server onbereikbaar als je subnet wijzigd vanuit je ISP. En als je subnet wijzigd op je router kunnen de devices die het oude adres nog hebben de router niet meer bereiken tot ze een nieuw IP adres gekregen hebben.Roetzen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Met €50-€60 per IPv4 adres is dat een valide argument.
[...]
Zoals één van de vragenstellers opmerkte worden nu keuzes van 10 jaar geleden gemaakt...
Verder viel me op dat ze statische IPv6 prefixen gaan uitdelen. Dat zou mooi zijn. Maar laten we niet te vroeg juichen, het uitdelen van statische IPv4 adressen lukt ze ook niet echt, dus eerst zien dan geloven.
Ik verwacht ook dat ze nog een boel in hebben te halen. Het hele gebeuren is naar verluid nog sterk IPv4 gefocussed, dus ik verwacht een flinke berg kinderziektes. Kinderziektes die bij Ziggo en KPN al lang opgelost zijn...
We gaan het zien...
Op IPv6 heeft het dus veel meer impact als de prefix wijzigd dan de impact van een wijziging van een extern IPv4 adres. Vandaar dat het best-practice is om een statische prefix uit te delen.
Overigens heb ik bij Ziggo wel eens een nieuw prefix adres gekregen. Dus de buren doen het niet veel beter.. Mijn prefix bij Delta is nog nooit gewijzigd
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Dus in die pilot doen ze dat nog niet?EWS99 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:31:
[...]
Ik zit in de pilot voor IPv6 op Delta en heb daar in te horen gekregen dat ze zeker statische IPv6 prefixen uit willen delen.
Ik speel al meer dan tien jaar met IPv6 dus dat is voor mij geen nieuws..Heeft er mee te maken dat je interne netwerk afhankelijk kan zijn van deze IPv6 adressen. Bij IPv4 kies je je eigen subnet voor intern. Bij IPv6 krijg je een subnet toegewezen. Dus als je prefix wijzigt heeft dat ook impact op je interne LAN. Als je dan ergens een static adres gebruikt, bijvoorbeeld voor een (DNS) server, dan wordt die server onbereikbaar als je subnet wijzigd vanuit je ISP. En als je subnet wijzigd op je router kunnen de devices die het oude adres nog hebben de router niet meer bereiken tot ze een nieuw IP adres gekregen hebben.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar als ik het verhaal goed begrepen heb, zitten daar nog een paar addertjes onder het gras en dus moet ik nog zien of dat allemaal wel lukt..Op IPv6 heeft het dus veel meer impact als de prefix wijzigd dan de impact van een wijziging van een extern IPv4 adres. Vandaar dat het best-practice is om een statische prefix uit te delen.
Mijn IPv6 prefix bij Ziggo verandert ook wel eens. Maar Ziggo zegt dan ook expliciet dat ik geen statische prefix heb. Er valt wel mee te leven als het één of twee keer per jaar verandert.Overigens heb ik bij Ziggo wel eens een nieuw prefix adres gekregen. Dus de buren doen het niet veel beter.. Mijn prefix bij Delta is nog nooit gewijzigd
Bij Delta is de insteek dus dat je prefix statisch is en dus niet wijzigd. Is in mijn Pilot periode dan ook nog niet gebeurd.Roetzen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:13:
[...]
Dus in die pilot doen ze dat nog niet?
Mijn IPv6 prefix bij Ziggo verandert ook wel eens. Maar Ziggo zegt dan ook expliciet dat ik geen statische prefix heb. Er valt wel mee te leven als het één of twee keer per jaar verandert.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ik zal 'm ook hier posten, voor de mede-Tweakers die willen kijken naar het vervangen van het Nokia-modem van DELTA voor eigen apparatuur, ik heb hier een post gemaakt die alles even op een rij zet.
De post wordt hier en daar nog wat bijgewerkt op basis van feedback van de mede-Tweakers.
De post wordt hier en daar nog wat bijgewerkt op basis van feedback van de mede-Tweakers.
Punt van @Roetzen is dat Delta ook bij IPv4 een vast IP adres aanbiedt (tegen een kleine meerprijs / "zakelijk" labeltje). Maar vervolgens alsnog zo nu en dan het "statische" IP adres wijzigt, maar dat wel van tevoren aankondigd. Wat dat betreft kan ik me het sceptischme wel indenken.EWS99 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:24:
[...]
Bij Delta is de insteek dus dat je prefix statisch is en dus niet wijzigd. Is in mijn Pilot periode dan ook nog niet gebeurd.
Ziggo daarentegen is gewoon helder "je hebt geen statisch IP adres" (of je neemt zakelijk pro, maar dan is het ook echt statisch).
Als Delta levert wat ze zeggen (wat ze bij IPv4 bij een betaalde optie dus niet doen) dan is dat uiteraard wel de betere oplossing.
En v.w.b. intern verhaal valt er overal een mouw aan te passen. Ikzelf zet naast de prefix die ik van Ziggo krijg gewoon nog een ULA subnet ernaast. Dus bv de DNS servers zijn bereikbaar op fd00:<vlan nummer>:1::53 en fd00:<vlan nummer>:2::53. Als Ziggo dan eens de prefix aanpast heb ik er alsnog geen last van. En "statische" adressen kunnen ook weer met een token. Bv mijn "server" kent zichzelf een IPv6 toe dat eindigt op ::40. Dus dat is fd00:<vlan id>::40 en <prefix van Ziggo incl prefix id>::40.
Waarom zou je je DNS server een publiek IPv6 adres geven? Alleen toch als je dat van buiten op IP adres wil benaderen. Binnen je eigen netwerk zul je dat niet gaan doen. Dan zul je toch normaal gesproken een adres uit de fe80 reeks gebruiken. Elke netwerk adapter krijgt normaal gesproken meerdere IPv6 adressen, waarbij fe80 wordt gebruikt voor de communicatie binnen het subnet. En volgens mij kan stateless IPv6 ertegen als de router van adres wijzigt. Die zou dan namelijk een broadcast moeten doen op het netwerk om aan te geven dat er een ander prefix is. Zo zou je netwerk ook moeten blijven draaien als er een active / passive routering is met een backup Internet provider. Die zal namelijk nooit hetzelfde IPv6 kunnen leveren. Een fail-over zou dan niet meer werken.EWS99 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:31:
[...]
Bij IPv6 krijg je een subnet toegewezen. Dus als je prefix wijzigt heeft dat ook impact op je interne LAN. Als je dan ergens een static adres gebruikt, bijvoorbeeld voor een (DNS) server, dan wordt die server onbereikbaar als je subnet wijzigd vanuit je ISP. En als je subnet wijzigd op je router kunnen de devices die het oude adres nog hebben de router niet meer bereiken tot ze een nieuw IP adres gekregen hebben.
Wacht even. Als ik het goed begrijp is het dus gewoon mogelijk om 2gbit af te nemen en jezelf uit de CGNAT pool te laten verwijderen?
Ik dacht dat 2gbit alleen mogelijk was juist vanwege die pool?
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Toch ook even hier de vraag stellen.
Wij hebben al een paar keer last gehad dat het opnemen van een tv programma niet gedaan is. Wel ingeprogrammeerd, maar niets opgenomen.
We hebben nu een nieuw kastje opgestuurd gekregen, maar dan zouden wel alle opnamen weg zijn...
Ik dacht dat het IPTV was, met opslag in de "cloud", die zouden er dan toch gewoon voor ons nog moeten zijn?
En daarmee zou ik ook verwachten dat het daadwerkelijke opnemen niet echt afhankelijk is van het kastje, afgezien van het sturen van een request naar een API...
Ik zal sowieso wel het kastje vervangen, maar ik ben dus benieuwd of iemand meer weet, waarom ik daar resultaat van moet verwachten.
Wij hebben al een paar keer last gehad dat het opnemen van een tv programma niet gedaan is. Wel ingeprogrammeerd, maar niets opgenomen.
We hebben nu een nieuw kastje opgestuurd gekregen, maar dan zouden wel alle opnamen weg zijn...
Ik dacht dat het IPTV was, met opslag in de "cloud", die zouden er dan toch gewoon voor ons nog moeten zijn?
En daarmee zou ik ook verwachten dat het daadwerkelijke opnemen niet echt afhankelijk is van het kastje, afgezien van het sturen van een request naar een API...
Ik zal sowieso wel het kastje vervangen, maar ik ben dus benieuwd of iemand meer weet, waarom ik daar resultaat van moet verwachten.
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Ja, CGNAT kun je laten uitschakelen (als het al ingeschakeld is / wordt). Ik zie ook geen relatie in wat het 2Gbit/s abonnement daarmee te maken heeft. Enige relatie die ik zie is dat 2Gbit/s alleen mogelijk is via een XGS-PON aansluiting en als je al een oudere AON aansluiting zou hebben deze wordt over gezet (vezel omprikken in pop en nieuw modem voor de klant). En CGNAT wordt wellicht nog alleen toegepast op XGS-PON aansluitingen? Maar uiteindelijk zal DFN toch volledig afstappen van AON en dus alle verbindingen over zetten, onafhankelijk van welk abo/snelheid je hebt (maar een abo aanpassing is natuurlijk een leuk moment om een wijziging door te voeren / downtime te "geven". Terwijl XGS-PON alleen een vereiste is voor 2Gbit/s, tot 1Gbit/s leveren ze nu ook over AON).DutchManticore schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:56:
Wacht even. Als ik het goed begrijp is het dus gewoon mogelijk om 2gbit af te nemen en jezelf uit de CGNAT pool te laten verwijderen?
Het is niet afhankelijk van het kastje daar je een opname immers kunt bekijken op ieder device (WebTV, Tablet, Smart TV enz).Balachmar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:58:
Ik heb dus wel eens meegemaakt dat een opname probleem onoplosbaar was toen ik kreeg ik een ander account en was dus alles weg.
Goedemiddag,
Ik heb 01-06 een glasvezelpakket besteld bij Delta, morgen zijn dus de 14 dagen bedenktijd voorbij.
Ingangsdatum van het pakket staat nu op 30-06.
In de enige mail die ik heb gehad staat :
Ik heb 01-06 een glasvezelpakket besteld bij Delta, morgen zijn dus de 14 dagen bedenktijd voorbij.
Iemand enig idee hoe lang het verwerken van een bestelling duurt ? ik heb sowieso mijn oude internet (VDSL) niet opgezegd, is het verstandig om dat pas te doen op het moment dat Delta een werkende verbinding heeft opgeleverd, of kan ik er vanuit gaan dat de door Delta gecommuniceerde datums sowieso gehaald worden (30-06 aangesloten en werkende verbinding) ?U heeft gekozen voor glasvezel. Uw woning moet nog wel worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Een aannemer neemt binnen 10 werkdagen na het verwerken van uw bestelling contact met u op om een afspraak te maken om de glasvezelaansluiting in orde te maken. Het is mogelijk dat de netbeheerder hiervoor kosten in rekening brengt.
Wachten tot DELTA werkt en dan opzeggen, hebben wij ook gedaan dan heb je én de zekerheid dat als DETLA vertraging heeft jij geen problemen hebt én heb je een tijdje beide als je nog wat wil veranderen bij delta.J-roenn schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:09:
Goedemiddag,
[...]
Iemand enig idee hoe lang het verwerken van een bestelling duurt ? ik heb sowieso mijn oude internet (VDSL) niet opgezegd, is het verstandig om dat pas te doen op het moment dat Delta een werkende verbinding heeft opgeleverd, of kan ik er vanuit gaan dat de door Delta gecommuniceerde datums sowieso gehaald worden (30-06 aangesloten en werkende verbinding) ?
Ook bij mij wordt over enkele weken Delta opgeleverd en ik heb gisteren de nokia xs-2426g-b ontvangen.
Wat zijn de ervaringen hierover?
Ik heb momenteel een KPN Experia Box 12 met een paar NAT regels (HomeAssistant servertje + NAS).
Wel heb ik begrepen dat CGNAT uit moet laten schakelen bij Delta zodra de lijn actief komt omdat ik anders niet kan natten.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Ik heb momenteel een KPN Experia Box 12 met een paar NAT regels (HomeAssistant servertje + NAS).
Wel heb ik begrepen dat CGNAT uit moet laten schakelen bij Delta zodra de lijn actief komt omdat ik anders niet kan natten.
Als je NAT wilt zit je bij Delta op de eerste rij. Daar krijg he het gratis en voor niks zelfs 2xmarciej123 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:34:
Ook bij mij wordt over enkele weken Delta opgeleverd en ik heb gisteren de nokia xs-2426g-b ontvangen.
Wat je waarschijnlijk bedoeld is dat je DNAT (destination nat, toegepast voor port forwarding) toepast. En dat gaat inderdaad niet goed achter CGNAT. Maar laten uitschakelen van CGNAT schijnt prima te gaan (middels helpdesk).
Vraagje:
bij ons is nu ongeveer 3 weken geleden de kabel naar het huis getrokken, maar kan iemand mij zeggen hoe lang het bij jullie duurde voordat de aansluiting binnen gereed werd gemeld? Gaan ze dan eerst de PoP plaatsen alvorens ze binnen de aansluiting maken, of maakt dat niets uit..?
bij ons is nu ongeveer 3 weken geleden de kabel naar het huis getrokken, maar kan iemand mij zeggen hoe lang het bij jullie duurde voordat de aansluiting binnen gereed werd gemeld? Gaan ze dan eerst de PoP plaatsen alvorens ze binnen de aansluiting maken, of maakt dat niets uit..?
Dit was bij mij redelijk snel gedaan.Sneakerzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:36:
Vraagje:
1,5 week nadat de kabel naar binnen getrokken was kon ik al gebruik maken van de verbinding
"Hier" steekt de kabel denk ik al 2 maanden aan de voordeur uit de grond. Heb zelf dan geen abo afgesloten, maar heb ook niet het idee dat die wat wel een abo hebben afgesloten wel al een aansluiting binnenshuis hebben.Sneakerzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:36:
Vraagje:
Maar dat is ook niet een Delta dingetje. DFN neemt gewoon een aannemer in de arm om de boel aan te leggen. Als je al wilt vergelijken zou ik dat eerder doen op basis van de aannemer (in mijn geval MIH-GmbH). En dan nog zal het per regio verschillen. In een dorpje van tientallen woningen zal het hele proces een stuk sneller gaan neem ik aan dan in een dorp / wijk met honderden woningen.
Ik denk dat het nogal verschilt, bij mij heeft de kabel eerst iets van vier maanden tegen de gevel aangelegen en het is bijna al weer vier weken geleden dat ze aansluiting in huis hebben gebracht.
Momenteel wacht ik dus nog steeds op het moment dat ze het in pop aansluiten en mijn installatie pakket opsturen
Momenteel wacht ik dus nog steeds op het moment dat ze het in pop aansluiten en mijn installatie pakket opsturen
Houdt rekening mee tussen enkele weken en enkele jaren. Verschilt nogal.Sneakerzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:36:
Vraagje:
bij ons is nu ongeveer 3 weken geleden de kabel naar het huis getrokken, maar kan iemand mij zeggen hoe lang het bij jullie duurde voordat de aansluiting binnen gereed werd gemeld?
Ik ga stuk! Hahaha!bjusterbaarlik schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Houdt rekening mee tussen enkele weken en enkele jaren. Verschilt nogal.
Sinds enkele weken ook klant bij Delta. Na wat aanloopissues (verkeerde modem, administratief geneuzel met serienummers en het activeren van de verbinding, 4x gebeld over hetzelfde klanttevredenheidsonderzoek etc), draait de boel nu helemaal.
Helaas blijkt de verbinding niet zo stabiel als je zou mogen verwachten. Met enige regelmaat lijkt de internetverbinding even een paar minuten te haperen. Het lijkt niet de wifi te zijn, die verbinding blijft keurig in stand en geeft vol bereik.
Opvallend genoeg lijkt het vooral op te treden met mijn werklaptop en tijdens teamsgesprekken. Dus of het mogelijk een driverissue is, of het modem stuitert naarmate er meer gevraagd wordt of de verbinding gewoon instabiel is, ben ik nog niet over uit...
Iemand ervaring mee of ideeën qua oplossing? Dit is vrij irritant.
Modem is trouwens een Nokia XS 2426G-B
Helaas blijkt de verbinding niet zo stabiel als je zou mogen verwachten. Met enige regelmaat lijkt de internetverbinding even een paar minuten te haperen. Het lijkt niet de wifi te zijn, die verbinding blijft keurig in stand en geeft vol bereik.
Opvallend genoeg lijkt het vooral op te treden met mijn werklaptop en tijdens teamsgesprekken. Dus of het mogelijk een driverissue is, of het modem stuitert naarmate er meer gevraagd wordt of de verbinding gewoon instabiel is, ben ik nog niet over uit...
Modem is trouwens een Nokia XS 2426G-B
If you can see, look. If you can look, observe
Als je de mogelijkheid hebt zou ik je laptop eens met een netwerkkabel met het modem verbinden en kijken of de teams problemen er dan ook zijn.Roozzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:25:
Sinds enkele weken ook klant bij Delta. Na wat aanloopissues (verkeerde modem, administratief geneuzel met serienummers en het activeren van de verbinding, 4x gebeld over hetzelfde klanttevredenheidsonderzoek etc), draait de boel nu helemaal.
Heb je alleen wifi van het modem of gebruik je de deco kastjes?
Helaas is de ethernet port ten koste gegaan van de form factor. Dus dat is helaas lastig. Ik denk dat ik wel een usb naar RJ45 kan aanvragen, maar dat duurt evenesky schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:57:
[...]
Als je de mogelijkheid hebt zou ik je laptop eens met een netwerkkabel met het modem verbinden en kijken of de teams problemen er dan ook zijn.
Heb je alleen wifi van het modem of gebruik je de deco kastjes?
Ik gebruik alleen de wifi van het modem.
If you can see, look. If you can look, observe
Altijd bekabeld proberen. WiFi heeft zoveel kuren dat dat altijd als eerste verdacht is. Ik heb hier een nieuwe NUC met de nieuwste Intel WiFi 6 adapter en drivers en een paar keer per dag valt de verbinding weg. Geen idee waarom.Roozzz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Helaas is de ethernet port ten koste gegaan van de form factor. Dus dat is helaas lastig. Ik denk dat ik wel een usb naar RJ45 kan aanvragen, maar dat duurt even
Ik gebruik alleen de wifi van het modem.
Ik draai om de netwerkconnectiviteit in de gaten te houden smokeping. En hier toch een zeer stabiele verbinding. Tot nu toe 1 keer een uur lang geen verbinding gehad (redelijk in het begin, van in totaal nu 3 maanden).
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Bij ons komt het nu in zicht, ik zie nu in de straat allemaal groene mantelbuizen gelegd worden door mannetjes met DELTA op hun rug. Nog even doorbijten met mijn SDSLVDSL
[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 16-06-2023 14:53 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Niet te lang hoop ik want SDSL stopt op 1 juli 2024. Dan moet je iets anders hebben.Drardollan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:00:
Bij ons komt het nu in zicht, ik zie nu in de straat allemaal groene mantelbuizen gelegd worden door mannetjes met DELTA op hun rug. Nog even doorbijten met mijn SDSL
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Typefout, bedoel VDSL.Barre73 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:56:
[...]
Niet te lang hoop ik want SDSL stopt op 1 juli 2024. Dan moet je iets anders hebben.
SDSL is er al sinds 2020 uit voor de meeste plekken, maar gaat idd per 1-7-2024 er helemaal uit.
[ Voor 27% gewijzigd door Drardollan op 16-06-2023 14:56 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Waar het m inzit dat in Doesburg het wel te krijgen is en verder (nog) niet in Achterhoek?
De kabel heeft hier sinds oktober vorig jaar naast het huis gelegen, begin mei een bericht dat de kabel naar binnen gebracht zou worden hetgeen twee weken later het geval was op de afgesproken plek.Sneakerzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:36:
Vraagje:
Meegekeken met het maken van de glasvezel las en even later was na contact met iemand binnen de POP het signaal actief.
Sinds 8 juni nadat monteur zonder problemen het Nokia 2426G-B geactiveerd heeft is hier de verbinding actief.
Dezelfde dag via de mijnDelta chat zonder problemen uit de GCNat pool gehaald.
Begrepen dat wanneer dit toch weer actief komt, je binnen MijnDelta de opt-out knop kunt gebruiken waarna je na ongeveer drie uur weer een publiek IPv4 krijgt.
Had ik hier in een eerdere reactie al aangegeven dat ik nog benieuwd was naar het bedrag op de factuur maar dat blijft het in september 2021 bij aanvraag afgesproken bedrag van 45 euro voor 1Gb internet only het komende jaar.
Toen de bal eindelijk aan het rollen kwam is eigenlijk alles tot volle tevredenheid uitgevoerd, prima monteurs over de vloer gehad en de verbinding lijkt stabiel.
Hopelijk blijft deze zo, was het afgelopen jaar een beetje sceptisch over hoe het zou uitpakken maar ben uiteindelijk zonder meer positief over de oplevering.
Nu Ziggo naar beneden bijstellen want dat blijf ik er naast houden voor Tv en backup internet.
omdat delta veel al de plekken pakt waar nog geen glasvezel lag en daar is doesburg een voorbeeld van. want bijna alles er omheen is door reggefiber/kpnnetwerk allang verglastJeroentjuh82 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:37:
Waar het m inzit dat in Doesburg het wel te krijgen is en verder (nog) niet in Achterhoek?
KPN gaat daar alsnog graven. KPN vervangt zo goed als alle koper in alle dorpskernen en steden.jopoh schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:31:
[...]
omdat delta veel al de plekken pakt waar nog geen glasvezel lag en daar is doesburg een voorbeeld van. want bijna alles er omheen is door reggefiber/kpnnetwerk allang verglast
En toch heb ik het donkerbruine vermoeden dat er vroeg of laat een deal komt zodat bestaand Delta glas door KPN gebruikt gaat worden (a la TMobile) en KPN op die manier het koper uit kan zetten. Ik heb geen bron, anders dan mijn onderbuikSjakie0101 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:10:
[...]
KPN gaat daar alsnog graven. KPN vervangt zo goed als alle koper in alle dorpskernen en steden.
Ik voorzie alleen een deal tussen EQT (DFN)en ODF omtrent eem fusie waarbij Delta en T Mobile providers blijven op beide netwerken en mogelijk op termijn ook samen gaan. KPN zal altijd zelf zijn ding doen.tyson69 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:23:
[...]
En toch heb ik het donkerbruine vermoeden dat er vroeg of laat een deal komt zodat bestaand Delta glas door KPN gebruikt gaat worden (a la TMobile) en KPN op die manier het koper uit kan zetten. Ik heb geen bron, anders dan mijn onderbuik
Zoals Joost Fahrwerck vorige week aangaf: komend jaar begint de tijd van "overbuild". Oftewel bijleggen naast een ander en meerdere aansluitingen naar 1 pand.
En ik begrijp dat veel consumenten dat niet snappen. Maar KPN vervangt haar eigen kopernetwerk en wil het netwerk waar ze glas op leveren zoveel mogelijk in eigen handen houden. En als ze dan ergens leveren op een netwerk dat niet van hen is, dan zijn daar afspraken voor gemaakt over de toekomst (Glaspoort, Glasdraad, etc).
Zo is het ook ooit begonnen met Reggefiber. KPN stapte daarin met de afspraak vooraf om het op termijn te kunnen overnemen. Dat was van te voren bekend en vastgelegd.
Verder precies wat Sjakie zegt. ODF en Delta zijn beiden van investeerders die op de duur hun investering willen cashen. En dan is een fusie tussen die twee de meer logische stap.
En ik begrijp dat veel consumenten dat niet snappen. Maar KPN vervangt haar eigen kopernetwerk en wil het netwerk waar ze glas op leveren zoveel mogelijk in eigen handen houden. En als ze dan ergens leveren op een netwerk dat niet van hen is, dan zijn daar afspraken voor gemaakt over de toekomst (Glaspoort, Glasdraad, etc).
Zo is het ook ooit begonnen met Reggefiber. KPN stapte daarin met de afspraak vooraf om het op termijn te kunnen overnemen. Dat was van te voren bekend en vastgelegd.
Verder precies wat Sjakie zegt. ODF en Delta zijn beiden van investeerders die op de duur hun investering willen cashen. En dan is een fusie tussen die twee de meer logische stap.
[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 18-06-2023 11:07 ]
Ik denk dat het feit dat Delta maar één fiber heeft aangelegd van klant naar PoP een barrière zal zijn bij een eventuele overname van DFN door KPN.Barre73 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:04:
Maar KPN vervangt haar eigen kopernetwerk en wil het netwerk waar ze glas op leveren zoveel mogelijk in eigen handen houden. En als ze dan ergens leveren op een netwerk dat niet van hen is, dan zijn daar afspraken voor gemaakt over de toekomst (Glaspoort, Glasdraad, etc).
Domme vraag wellicht, als ik een tracert doe op mijn publieke IP krijg ik een time-out. Is dit logisch? Het wan ip adres in de nokia is hetzelfde als het publieke, dus zou denken dat ik dus geen CGNAT heb?
Nee hoor. Dat doet KPN (Netwerk) zelf ook al sinds 2016. Het 1-vezelig concept.Roetzen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:13:
[...]
Ik denk dat het feit dat Delta maar één fiber heeft aangelegd van klant naar PoP een barrière zal zijn bij een eventuele overname van DFN door KPN.
Zeker weten? De kabels voor naar het huis die KPN gebruikt en die ik gezien heb hebben allemaal twee vezels. Heeft KPN dan ook enkelvoudige FTUs?Barre73 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:22:
[...]
Nee hoor. Dat doet KPN (Netwerk) zelf ook al sinds 2016. Het 1-vezelig concept.
Hier kwam laatst toch voorbij dat Delta ook nog gewoon twee vezels in de kabel heeft? Alleen lassen ze ondergronds op de 96-vezel kabel naar het pop maar 1 vezel door. Desnoods zouden ze dus weer van pop naar dat ondergrondse punt een nieuwe 96-vezels kabel kunnen graven en dan alle ongelaste vezels naar de huizen weer daarop lassen.Roetzen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:28:
[...]
Zeker weten? De kabels voor naar het huis die KPN gebruikt en die ik gezien heb hebben allemaal twee vezels. Heeft KPN dan ook enkelvoudige FTUs?
Je hebt dan waarschijnlijk geen CGNAT maar wat je probeert heet hairpinning (of NAT reflection), oftewel je pakketjes moeten een 180 graden bocht maken in de Nokia en daar heeft die geen support voor. En helaas is de enige echte oplossing de Nokia compleet je netwerk uithalen om het op te lossen. (rommelen met een VPN kan ook maar of je dat wil...)Bever! schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:17:
Domme vraag wellicht, als ik een tracert doe op mijn publieke IP krijg ik een time-out. Is dit logisch? Het wan ip adres in de nokia is hetzelfde als het publieke, dus zou denken dat ik dus geen CGNAT heb?
Ja hoor. Dat weet ik 100 procent zeker. In die FTU sinds 2016 is 1 vezel afgewerkt. De andere zit opgerold en kan ooit gebruikt worden om een tweede aansluiting te maken. Maar die moet dan ook in het DP worden afgelast want dat gebeurt nu ook niet. 1 DP voedt max 96 woningen en de voedingskabel is ook 96-vezelig. Dus 1 vezel per woning.Roetzen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:28:
[...]
Zeker weten? De kabels voor naar het huis die KPN gebruikt en die ik gezien heb hebben allemaal twee vezels. Heeft KPN dan ook enkelvoudige FTUs?
Dat er twee vezels in de kabel zitten is niet relevant. Kabels met 1 vezel kosten vrijwel hetzelfde maar op deze manier kan je zonder veel graven toch nog uitbreiden in de toekomst, mocht het wel nodig zijn.
Dat klopt helemaal dat is goedkoper dan kabel laten maken met 1 vezel er in.Roetzen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:28:
[...]
maar zowel in de DP als in de FTU van kpn wordt maar 1 vezel afgelast
dan zullen ze eerder de 96vezel kabel er uit blazen en een 192 vezel kabel terug er in blazen hoef je niks extra's bij te gravenRobertMe schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:35:
[...]
Hier kwam laatst toch voorbij dat Delta ook nog gewoon twee vezels in de kabel heeft? Alleen lassen ze ondergronds op de 96-vezel kabel naar het pop maar 1 vezel door. Desnoods zouden ze dus weer van pop naar dat ondergrondse punt een nieuwe 96-vezels kabel kunnen graven en dan alle ongelaste vezels naar de huizen weer daarop lassen.
Of nog liever een reservetube in je x keer 14mm buiskabel gebruiken om een 96 bij te blazen. Vervangen voor een 192 is wel het laatste wat je wil want je haalt alle klanten onderuit voor een langere tijd. En niet alle 192-ers lopen even lekker door die 14mm tubes...jopoh schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:19:
[...]
dan zullen ze eerder de 96vezel kabel er uit blazen en een 192 vezel kabel terug er in blazen hoef je niks extra's bij te graven
Is die ruimte er dan in de bundels van twee, drie, vier of zeven 14 mm beschermbuizen?Barre73 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:33:
[...]
Of nog liever een reservetube in je x keer 14mm buiskabel gebruiken om een 96 bij te blazen.
Is het ook reserve mocht er iets gebeuren met een kabel? De andere kan dan aangesloten worden?Barre73 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:33:
[...]
Of nog liever een reservetube in je x keer 14mm buiskabel gebruiken om een 96 bij te blazen. Vervangen voor een 192 is wel het laatste wat je wil want je haalt alle klanten onderuit voor een langere tijd. En niet alle 192-ers lopen even lekker door die 14mm tubes...
Met beide vezels in een kabel lijkt de kans mij zeer klein dat één vezel beschadigd kan worden en de ander niet. Vooral gezien de kabels in de grond liggen en de meestvoorkomende oorzaak voor beschadiging zal liggen bij "graafmachine" en ver daarna "schep". En als je met eender daarvan de kabel raakt en daarbij beschadigd zal de kans zeer groot zijn dat die helemaal door is. Vooral ook gezien het feit dat je het niet zult merken. Bij een stroomkabel is de kans vrij groot dat je het wel merktSjakie0101 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:38:
[...]
Is het ook reserve mocht er iets gebeuren met een kabel? De andere kan dan aangesloten worden?

Hier een nieuwe Delta/Caiway klant met TV.
Tv van Delta is af en toe lage bitrate dus blokvorming helaas.
Vooral met snelle beelden.
Heb zoon klein vierkant tv ontvangertje via ethernet.
Had er ook al over gebeld want mijn snelheid is hoog zat.
Konden er niets aan doen helaas.
Tis wat ut tis.
Vind het wel ondermaats want mijn vorige abbo van online 100Mbit had ik kraakhelder HD beeld zonder blokvorming
Met 3 streamende kids erbij.
Snelheid is wel oke.
Maar in de praktijk is het te verwaarlozen met dsl 100 Mbit.
Zwaar downloaden doe ik toch niet meer.
Gezien het grote prijsverschil ga ik volgend jaar weer terug naar bvb. Online.
Mijn ervaring.
Tv van Delta is af en toe lage bitrate dus blokvorming helaas.
Vooral met snelle beelden.
Heb zoon klein vierkant tv ontvangertje via ethernet.
Had er ook al over gebeld want mijn snelheid is hoog zat.
Konden er niets aan doen helaas.
Tis wat ut tis.
Vind het wel ondermaats want mijn vorige abbo van online 100Mbit had ik kraakhelder HD beeld zonder blokvorming
Met 3 streamende kids erbij.
Snelheid is wel oke.
Maar in de praktijk is het te verwaarlozen met dsl 100 Mbit.
Zwaar downloaden doe ik toch niet meer.
Gezien het grote prijsverschil ga ik volgend jaar weer terug naar bvb. Online.
Mijn ervaring.
Ja, Ik kan niet 100% zeker voor Delta spreken maar het zou zeer ongebruikelijk zijn om geen marge in je ontwerp te maken.Roetzen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:00:
[...]
Is die ruimte er dan in de bundels van twee, drie, vier of zeven 14 mm beschermbuizen?
Dus waar je 1 keer een 96vz kabel nodig hebt tussen PoP en ondergronds DP, leg je een 2 voudige 14mm buis. De ene 14mm tube blas je vol met die 96 vz. De andere laat je leeg. Waar je een 7x14mm buis legt laat je er 2 vrij en blaas je alleen de andere 5 vol.
Doe dat door je hele netwerk heen en je hebt na aanleg tussen de PoP en elk DP een route van lege tubes. Wellicht moet je her en der een gaatje graven om die aan elkaar te koppelen maar dan nog scheelt het veel graafwerk als je later moet uitbreiden.
Denk dan vooral aan nieuwbouwprojecten of andere uitbreidingen binnen het PoP gebied.
We hadden het hier niet over een kabel met 2 vezels maar over een buiskabel met meerdere tubes erin. En in die tubes weer een 96vz kabel. Op zich klopt je redenering dan ook wel maar ik zie toch vaak in de praktijk dat de machine een stuk van de 7x14mm heeft geraakt en daardoor niet alle tubes (en dus 96vz kabels) zijn doorgetrokken. Dus het zou inderdaad kunnen dat de reserve tube wordt gebruikt om een nieuwe 96vz in te blazen.RobertMe schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:26:
[...]
Met beide vezels in een kabel lijkt de kans mij zeer klein dat één vezel beschadigd kan worden en de ander niet. Vooral gezien de kabels in de grond liggen en de meestvoorkomende oorzaak voor beschadiging zal liggen bij "graafmachine" en ver daarna "schep". En als je met eender daarvan de kabel raakt en daarbij beschadigd zal de kans zeer groot zijn dat die helemaal door is. Vooral ook gezien het feit dat je het niet zult merken. Bij een stroomkabel is de kans vrij groot dat je het wel merkt(en dus potentieel al "stopt" op het moment dat je het aardscherm raakt, en dus nog niet door en door bent).
Sommige IP ranges hebben daar last van. (Mijn IP valt daar ook onder). Staat "ergens" hierboven in het topic ook beschreven...Computer guy schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:40:
[...]
Je hebt dan waarschijnlijk geen CGNAT maar wat je probeert heet hairpinning (of NAT reflection), oftewel je pakketjes moeten een 180 graden bocht maken in de Nokia en daar heeft die geen support voor. En helaas is de enige echte oplossing de Nokia compleet je netwerk uithalen om het op te lossen. (rommelen met een VPN kan ook maar of je dat wil...)
gevonden
[ Voor 6% gewijzigd door NielsNL op 19-06-2023 12:02 ]
M'n Oma is een site aan het haken.
Bij ons ligt die inmiddels al een maand of 3 bij de voordeurSneakerzz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:36:
Vraagje:
Die status op deltanetwerk.nl is niet heel betrouwbaar. Hier heb ik al ruim 8 maanden glasvezelinternet en het vinkje bij "Activering van jouw glasvezelaansluiting" staat er nog steeds niet...Senaxx schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:20:
[...]
Bij ons ligt die inmiddels al een maand of 3 bij de voordeurGeen updates vanuit delta en de postcode check geeft nog steeds aan dat bovengronds verdeelpunt klaar gemaakt moet worden.
esky schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:01:
[...]
Die status op deltanetwerk.nl is niet heel betrouwbaar. Hier heb ik al ruim 8 maanden glasvezelinternet en het vinkje bij "Activering van jouw glasvezelaansluiting" staat er nog steeds niet...
[ Voor 4% gewijzigd door Sjakie0101 op 22-06-2023 20:52 ]
Is er al beeld wanneer T-Mobile te bestellen is via het Delta netwerk? Bij mij gaan ze binnenkort glasvezel aanleggen, maar zou het liefst voor tmobile gaan.
Zover ik weet is alleen bekend dat T-Mobile via Delta gaat leveren en is er nog niks bekend over wanneer of waar ze gaan beginnen (of wat de prijzen worden).rolandb schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:32:
Is er al beeld wanneer T-Mobile te bestellen is via het Delta netwerk? Bij mij gaan ze binnenkort glasvezel aanleggen, maar zou het liefst voor tmobile gaan.
Freedom is ook bezig om te gaan leveren via Delta, maar die doen het eerst alleen op plekken waar de vraagbundeling na september 2022 gestart is.
Mijn hoop is dat T-Mobile eigen apparatuur in de POP's van Delta gaat zetten voor de belichting. Dan kan T-Mobile echt gaan concurreren met provider Delta/Caiway. Als ze dat doen zal het wel lang duren om alle POPs van apparatuur en backhaul te voorzien.
Als reactie op Mindbender in het topic [Delta glasvezel] Eigen router installeren ben ik ook mijn factuur goed gaan bekijken of de 2Gbps wel goed verwerkt was. Dit bleek dus niet het geval.
Ik had net nadat mijn glasvezel geactiveerd was het abonnement verhoogd van 1Gbps naar 2Gbps. Dit was toen een aanbieding binnen MijnDelta! 2Gbps - 45 euro voor 6 maanden. Na die 6 maanden 60 euro. Daarmee zou ik goedkoper zijn dan met 1Gbps.
Nu ontvang ik ook net een factuur en zie ik dat die actie helemaal niet verwerkt is. Maar ook die 2Gbps was niet geactiveerd. Net gechat en er werd me verteld dat dit alsnog wordt rechtgezet. Ik had screenshots gemaakt.
Nu blijkt in de bevestiging dat die korting van toen, waar ik akkoord mee was gegaan van 6mnd 2gbps voor 45, niet verwerkt was. Daarom net opnieuw gechat, en wat blijkt. In mei had die korting mij niet aangeboden mogen worden, omdat deze alleen voor nieuwe klanten was. Echter, ik kreeg hem wel in de ingelogde omgeving van MijnDelta.
/f/image/wnZuheQOBggtQBINRzxp1p61.png?f=fotoalbum_large)
Helaas wilden ze me niet alsnog die actie geven, omdat het systeem aangaf dat dat niet kon! Ik ben dus weer even terug bij 1Gbps.
Maar ik ben wel enorm teleurgesteld over deze werkwijze. Dit is niet netjes. Volgens mij is er genoeg jurisprudentie over dat als je in gaat op een actie (die redelijkerwijs logisch is), dat ze daar dan aan gehouden zijn. Iemand nog tips hoe ik hiermee om kan gaan, anders dan naar mijn rechtsbijstandverzekeraar stappen?
Ik had net nadat mijn glasvezel geactiveerd was het abonnement verhoogd van 1Gbps naar 2Gbps. Dit was toen een aanbieding binnen MijnDelta! 2Gbps - 45 euro voor 6 maanden. Na die 6 maanden 60 euro. Daarmee zou ik goedkoper zijn dan met 1Gbps.
Nu ontvang ik ook net een factuur en zie ik dat die actie helemaal niet verwerkt is. Maar ook die 2Gbps was niet geactiveerd. Net gechat en er werd me verteld dat dit alsnog wordt rechtgezet. Ik had screenshots gemaakt.
Nu blijkt in de bevestiging dat die korting van toen, waar ik akkoord mee was gegaan van 6mnd 2gbps voor 45, niet verwerkt was. Daarom net opnieuw gechat, en wat blijkt. In mei had die korting mij niet aangeboden mogen worden, omdat deze alleen voor nieuwe klanten was. Echter, ik kreeg hem wel in de ingelogde omgeving van MijnDelta.
/f/image/wnZuheQOBggtQBINRzxp1p61.png?f=fotoalbum_large)
Helaas wilden ze me niet alsnog die actie geven, omdat het systeem aangaf dat dat niet kon! Ik ben dus weer even terug bij 1Gbps.
Maar ik ben wel enorm teleurgesteld over deze werkwijze. Dit is niet netjes. Volgens mij is er genoeg jurisprudentie over dat als je in gaat op een actie (die redelijkerwijs logisch is), dat ze daar dan aan gehouden zijn. Iemand nog tips hoe ik hiermee om kan gaan, anders dan naar mijn rechtsbijstandverzekeraar stappen?
Ik denk niet dat je rechtsbijstandsverzekering voor EUR 90,- “schade” in actie zal komen. Maar dit terzijde.ahbart schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:05:
Als reactie op Mindbender in het topic [Delta glasvezel] Eigen router installeren ben ik ook mijn factuur goed gaan bekijken of de 2Gbps wel goed verwerkt was. Dit bleek dus niet het geval.
[Afbeelding]
Schandalig is het natuurlijk wel dat een toegezegde korting gewoon niet gerealiseerd wordt. Heb je een bevestiging van je nieuwe contract met die EUR 45,- voor 6 maanden? Een schermafdruk is toch wat anders dan een wederzijdse overeenkomst. Die laatste is juridisch bindend.
Dat ben ik met je eens.ernstoud schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:10:
[...]Ik denk niet dat je rechtsbijstandsverzekering voor EUR 90,- “schade” in actie zal komen. Maar dit terzijde.
Helaas heb ik geen bevestiging gekregen van die 45 euro. Maar wel een uitgebreide chat sessie waarin dat toen besproken is.[b]ernstoud schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:10
Schandalig is het natuurlijk wel dat een toegezegde korting gewoon niet gerealiseerd wordt. Heb je een bevestiging van je nieuwe contract met die EUR 45,- voor 6 maanden? Een schermafdruk is toch wat anders dan een wederzijdse overeenkomst. Die laatste is juridisch bindend.
Gewoon even bellen. Dit is niet nieuwe, er gaat wel eens iets mis administratief bij Delta.ahbart schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:05:
[Afbeelding]
Meestal krijg je nog eens extra compensatie van 15 euro voor de overlast.
backhole zal wel mee vallen omdat ze beide geregeld gebruik maken van eurofiber netwerkesky schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:36:
[...]
Zover ik weet is alleen bekend dat T-Mobile via Delta gaat leveren en is er nog niks bekend over wanneer of waar ze gaan beginnen (of wat de prijzen worden).
Freedom is ook bezig om te gaan leveren via Delta, maar die doen het eerst alleen op plekken waar de vraagbundeling na september 2022 gestart is.
Mijn hoop is dat T-Mobile eigen apparatuur in de POP's van Delta gaat zetten voor de belichting. Dan kan T-Mobile echt gaan concurreren met provider Delta/Caiway. Als ze dat doen zal het wel lang duren om alle POPs van apparatuur en backhaul te voorzien.
Net na 2 jaar vol mails en verkopers en PR krijgen we een brief van delta dat er gaan glasvezel meer wordt aangelegd ivm concurrentie. KPN en T-Mobile zijn hier snel aan het uitbreiden plus ziggo is er ook nog.
Vind het slecht van delta om nu alles terug te trekken na jaren vol gedoe. 3 x schouw gehad waarvan ze 2 keer de data kwijt waren. Denk dat dit al genoeg zegt over dit bedrijf. Mijn abonnement wat per 1 sept zou starten wordt automatisch geannuleerd.
Vind het slecht van delta om nu alles terug te trekken na jaren vol gedoe. 3 x schouw gehad waarvan ze 2 keer de data kwijt waren. Denk dat dit al genoeg zegt over dit bedrijf. Mijn abonnement wat per 1 sept zou starten wordt automatisch geannuleerd.
Klopt, niks inderdaad. Omdat 1 geen sample rate is en Delta zelf geen schouwing doet.bjornricardo33 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:49:
Denk dat dit al genoeg zegt over dit bedrijf.
Binnenkort stellen Delta en T-mobile de netwerken voor elkaar open. Als T-mobile bij jullie gaat aanleggen, dan is het toch logisch dat Delta zich terugtrekt...bjornricardo33 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:49:
Net na 2 jaar vol mails en verkopers en PR krijgen we een brief van delta dat er gaan glasvezel meer wordt aangelegd ivm concurrentie. KPN en T-Mobile zijn hier snel aan het uitbreiden plus ziggo is er ook nog.
Nee, dat is het niet. T-Mobile heeft geen glasnetwerk om open te stellen. Dat is van Open Dutch Fiber, niet van T-Mobile.Aotearoa schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 22:09:
[...]
Binnenkort stellen Delta en T-mobile de netwerken voor elkaar open. Als T-mobile bij jullie gaat aanleggen, dan is het toch logisch dat Delta zich terugtrekt...
De deal tussen Delta en T-Mobile ging over het openstellen van het vaste Delta netwerk en het mobiele T-Mobile netwerk .
@Barre73 Delta claimt toch echt in 2024 te willen/gaan leveren over andere netwerken.
ODF ligt voor de hand, T Mobile is wel klaar voor meer klanten via Delta, maar ik schat zo in dat de organisatie, maar ook de tv afdeling van Delta (nog) niet ingericht is op potentieel veel meer klanten en dat daar eerst aanpassingen gedaan worden. Het woekert geruchten voor verder samenwerking, fusie van providers of netwerken etc wel aan overigens. Maar goed, KPN kan andersom ook een netwerk inlijven, dan neemt men in het geval van DFN ook die providers mee op het netwerk.
https://www.totaaltv.nl/n...-beschikbaar-ook-bij-kpn/
ODF ligt voor de hand, T Mobile is wel klaar voor meer klanten via Delta, maar ik schat zo in dat de organisatie, maar ook de tv afdeling van Delta (nog) niet ingericht is op potentieel veel meer klanten en dat daar eerst aanpassingen gedaan worden. Het woekert geruchten voor verder samenwerking, fusie van providers of netwerken etc wel aan overigens. Maar goed, KPN kan andersom ook een netwerk inlijven, dan neemt men in het geval van DFN ook die providers mee op het netwerk.
Heb je het bericht van @Barre73 wel gelezen? T-Mobile heeft géén eigen netwerk en heeft dus helemaal niks om open te stellen. Delta kan alleen een overeenkomst sluiten met partijen die een eigen netwerk hebben en daar voor openstaan, bijvoorbeeld met ODF zoals beschreven in je eigen linkjeSjakie0101 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:25:
@Barre73 Delta claimt toch echt in 2024 te willen/gaan leveren over andere netwerken.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
Vreemd want ik noem juist ODF?Spiff schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Heb je het bericht van @Barre73 wel gelezen? T-Mobile heeft géén eigen netwerk en heeft dus helemaal niks om open te stellen. Delta kan alleen een overeenkomst sluiten met partijen die een eigen netwerk hebben en daar voor openstaan, bijvoorbeeld met ODF zoals beschreven in je eigen linkje
Kleine nuance: T-Mobile zou wel Wholesale kunnen leveren aan Delta. Glasoperator (=T-Mobile) zou dat kunnen, op alle netwerken waar ze leveren MITS dat volgens de contracten met die netwerkeigenaren kan.Spiff schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Heb je het bericht van @Barre73 wel gelezen? T-Mobile heeft géén eigen netwerk en heeft dus helemaal niks om open te stellen. Delta kan alleen een overeenkomst sluiten met partijen die een eigen netwerk hebben en daar voor openstaan, bijvoorbeeld met ODF zoals beschreven in je eigen linkje
Mijn vorige reactie was puur op het bericht daarvoor over de deal tussen T-Mobile en Delta. Uiteraard kan Delta proberen op ODF te leveren als operator, daar heeft Sjakie gelijk in. Maar dat staat buiten die genoemde deal.
Klopt, dat staat er vooralsnog buiten, al kennen wij de intentieovereenkomsten niet.Barre73 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:53:
[...]
Kleine nuance: T-Mobile zou wel Wholesale kunnen leveren aan Delta. Glasoperator (=T-Mobile) zou dat kunnen, op alle netwerken waar ze leveren MITS dat volgens de contracten met die netwerkeigenaren kan.
Mijn vorige reactie was puur op het bericht daarvoor over de deal tussen T-Mobile en Delta. Uiteraard kan Delta proberen op ODF te leveren als operator, daar heeft Sjakie gelijk in. Maar dat staat buiten die genoemde deal.
Delta haalt zelf het paard van troje binnen en zou dan zelf niet mogen leveren via ODF? Dat zou naief te noemen zijn wanneer je mikt op meer aansluitingen.
Delta & Caiway werken toch al samen met T-Mobile voor mobiele telefonie, alleen is die samenwerking nu uitgebreid.Sjakie0101 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:59:
[...]
Klopt, dat staat er vooralsnog buiten, al kennen wij de intentieovereenkomsten niet.
Delta haalt zelf het paard van troje binnen en zou dan zelf niet mogen leveren via ODF? Dat zou naief te noemen zijn wanneer je mikt op meer aansluitingen.
Daarnaast is AFAIK T-Mobile niet van ODF noch andersom. Dus als Delta / Caiway willen leveren over ODF netwerk zullen ze daarvoor een overeenkomst moeten sluiten met ODF, niet met T-Mobile.
Even voor de goede orde dan:RobertMe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:11:
[...]
Delta & Caiway werken toch al samen met T-Mobile voor mobiele telefonie, alleen is die samenwerking nu uitgebreid.
Daarnaast is AFAIK T-Mobile niet van ODF noch andersom. Dus als Delta / Caiway willen leveren over ODF netwerk zullen ze daarvoor een overeenkomst moeten sluiten met ODF, niet met T-Mobile.
EQT bezit DFN, EQT is een zweedse investeerder
Deutche Telekom Investments (indirect dus T- Mobile) bezit samen met 14 institutionele investeerders ODF.
Ik hoef toch niemand te vertellen dat wanneer T-Mobile aanklopt bij DFN om te leveren, Delta een deal terug wil bij ODF om daar te leveren? Die Unlimited Mobile deal is erg dun aangezien Delta al jaren gebruik heeft gemaakt T-Mobile voor de mobiele diensten.Dat is helemaal niets nieuws. Wel de grootse aankondiging dat T-Mobile opeens gaat leveren via DFN. Maar een uitruil/samenwerking om dat T Mobile de mobiele diensten beschikbaar stelt voor Delta en Caiway?
Overigens komt ODF stront te kort voor het aanleggen van glasvezel, die zullen blij zijn wanneer DFN of KPN langs komt om de boel over te nemen:
https://www.techzine.nl/n...or-uitbreiding-glasvezel/
Verder is dit artikel best interessant, al praat dat artikel juist over een overname van providers door T Mobile:
https://www.telecompaper....ervice-providers--1454232
https://www.rtlnieuws.nl/...fiber-kpn-aanleg-internet
KKR geeft aan actief te kijken naar overnames van bestaande glasvezelnetwerken. Wel mooi dat Delta bij monde van Levi Bosselaar in het artikel van TotaalTV woorden van dezelfde strekking gebruikt in de zin van dat er netwerken moeten samen gaan of overgenomen moeten worden zodat er 2 overblijven of met COAX 3.
Verder blijf ik zeggen dat Delta van zijn COAX af wil in Zeeland, het is een tweede netwerk om te onderhouden. Ik zie echt gebeuren dat Ziggo dit gaat overnemen. Het netwerk is up to date gehouden.
Dat geldt niet voor het Coaxnetwerk in Twente (ook van DFN), daar moet wel het een en ander gebeuren om deze weer te upgraden naar Docsis 3.1.
[ Voor 19% gewijzigd door Sjakie0101 op 25-06-2023 18:50 ]
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.