Deco aansluiten op Delta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barron
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-08-2024
Hi,
Binnenkort wordt mijn Delta fiber aangesloten en ben alvast beetje aan het voorbereiden. Momenteel Ziggo en die router staat in bridge mode. Begrijp dat de Nokia van Delta dat (nog) niet kan. Dus die laten we routeren.
Heb ook setje Deco M5 gekregen.

Ik heb de volgende configuratie bedacht en hoor graag of dit gaat werken en natuurlijk andere suggesties?
Ik mis bv toch wel aantal ethernet poorten op de Deco M5 en twijfel om de Deco X50 Mesh Wifi 6 aan te schaffen. Dan Wifi 6 en additionele poort per device. Ik kan dan bv ook een ethernet backhaul naar 1e verdieping maken wat nu niet lukt. Andere suggesties?

Dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35WEgyKQ_5_WcMHe2lKSym4RfC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUpsx3VTyOKHnF4gMYEQuKZT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Is een prima opstelling zo. Om dan de 1ste verdieping ook bekabeld te hebben aangesloten is nog een extra switch nodig in de meterkast. Daarmee kan overigens ook de Deco uit de meterkast en eventueel ergens anders in huis als dat beter uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33
bjusterbaarlik schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:26:
Is een prima opstelling zo. Om dan de 1ste verdieping ook bekabeld te hebben aangesloten is nog een extra switch nodig in de meterkast. Daarmee kan overigens ook de Deco uit de meterkast en eventueel ergens anders in huis als dat beter uitkomt.
Zoals de onderste variant binnen het plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ6lYFNNaUiWUa9F9R_J90_J37Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhINSROQ4uc1pWFvYSHoARBo.jpg?f=user_large

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
RobertMe schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Lol. Ze zoeken testers in een criteria waar welgeteld 0 personen in vallen? Was (ook) meteen mijn gedachte.
Hier aanmelden tot maart 2022, start aanleg november 2022, nu (waarschijnlijk) nog steeds niks opgeleverd. Nu heb ik zelf geen abo afgesloten, maar ze zijn intussen echt overal in het dorp "kriskras door elkaar" bezig, zowel de graafploeg die de kabel onder de straat legt als die wat vanaf de straat naar de woning schieten. Ik kan mij dus echt niet indenken dat ze al aan het lassen zijn of dat er een PoP is geplaatst. En gezien ze spraken over "aanleg in gemeente" vraag ik me ook af hoe fanatiek ze in de rest van de gemeente bezig zijn en in hoeverre ze het ene dorp al opleveren en dan verder gaan vs eerst zorgen dat het overal is aangelegd, dan lassen en dan opleveren.
Plus dat je sowieso eerst een jaar (hier dan) vast zit aan de aanbieder waar je toen op intekend hebt om de aansluiting gelegd te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Garrettvr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Zoals de onderste variant binnen het plaatje:
[Afbeelding]
De onderste van deze is vaak het mooiste. Maar het is wat afhankelijk van het huis wat het meest ideale is. Maar met deze variant hoeft geen Deco in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdWHw3tyusM4so31YfpbLh7WW-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ybxsUKkWWiSIlEWjLRVvyPc6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barron
Ok dank. Deze laatste optie had ik niet eerder gezien. Dank daarvoor. Als ik wifi 6 zou willen (en een ethernet backhaul naar 1e verdieping) dan heb ik volgende configuratie. Gaat dit werken zo?

Dank alvast!!

Nokia router - wifi uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl0GxJA13St4Xww3uv8hFL6kDCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fATlpYGBgG54CXMKLJxN59dT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:20
Met de zin "deco X50 in Bridge" bedoel je access point mode? Dat gaat prima werken zo. Vraag me alleen af waarom je een deco in de meterkast plaatst. Afhankelijk van je woning zou ik er eerder eentje op zolder plaatsen of wellicht achter in de tuin voor een mooiere dekking. In de meterkast is zo weinig werkplek meestal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barron
Klopt X50 in Access Point mode. Ik kan idd ook een 2e switch aanschaffen en dan die switch in de meterkast zetten. Vanuit de switch een bekabeld X50 naar woonkamer en een bekabeld X50 naar 1e verdieping. Hou ik een X50 over die ik ergens nog kan plaatsen (bv tuin / schuur indien nodig).
Dat is dan 3e optie uit dit plaatje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWvH-nuP9il5pBzU8mH-CBSEC68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4UKXEilgNGYNYBRyfJJM91me.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:20
barron schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:56:
Klopt X50 in Access Point mode. Ik kan idd ook een 2e switch aanschaffen en dan die switch in de meterkast zetten.
Jazeker. Maar waarom? In je tekening zie ik maximaal drie aansluitingen op de Nokia, 1 Tado en 2 ethernet-backhaul. Je hebt 4 poorten tot je beschikking, 1 x 2,5 GB en 3 x 1 GB. Ik zou daar pas een switch bij plaatsen wanneer je aansluitingen te kort komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ethefox schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Jazeker. Maar waarom? In je tekening zie ik maximaal drie aansluitingen op de Nokia, 1 Tado en 2 ethernet-backhaul. Je hebt 4 poorten tot je beschikking, 1 x 2,5 GB en 3 x 1 GB. Ik zou daar pas een switch bij plaatsen wanneer je aansluitingen te kort komt...
Dan heb je dubbele bekabeling nodig naar één deco, als dat er niet ligt is een switch de beste oplossing. Als de hoofd Deco bijvoorbeeld in de woonkamer komt moet de kabel van daaraf weer naar een andere Deco. Wat normaal gesproken betekend weer terug naar de meterkast, koppelstukje er tussen en dan naar de tweede Deco. Dit is een beetje vreemde oplossing, dus blijft de switch in de meterkast alleen nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barron
Allen dank voor de suggesties sofar. Volgende week wordt mijn verbinding actief dus ik laat weten of het allemaal gelukt is en natuurlijk of het werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
barron schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:02:
Allen dank voor de suggesties sofar. Volgende week wordt mijn verbinding actief dus ik laat weten of het allemaal gelukt is en natuurlijk of het werkt!
Tip van flip, eerst de Deco's draadloos instellen en firmware update uitvoeren. Daarna pas bekabeling aansluiten. Anders loop je tegen problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje00
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-03-2024
barron schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:02:
En hoe is het afgelopen?
Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barron
Uiteindelijk is dit het geworden. 2 POE switches. Geen Deco X50-PoE in de meterkast. Is eigenlijk zonde.
Dan heb ik nog een Deco X50-PoE die ik in de veranda kan zetten voor betere wifi dekking buiten. Werkt perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH_aOKULHltxltQNWqKBx6oo2Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYm7GVxXULGopH7HhQL6ujRL.png?f=fotoalbum_large

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Vandaag is mijn aansluiting actief geworden en had ik bij ontvangst van het modem en de deco's alles vast aangesloten op de ziggobox. Werkt perfect.
Nu met glasvezel en het Nokia modem is het allemaal instabiel en heb ik momenteel helemaal geen internet meer.
Je zou toch zeggen dat die poorten op het modem ook een switch zijn en dat ik daar direct 2 decos op kan aansluiten (derde deco is vanaf de 2e slave doorgelust)? Op de box van ziggo werkt t wel, maar kennelijk moet ik toch maar even langs de action on een switchje te halen🤔

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ja dat kan niet idd, moet een switch tussen. Zoals aangegeven in de posts boven die van jouw.

[ Voor 35% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-08-2023 09:23 ]

Pagina: 1