Nokia kan niet in bridge. Is dus slimmer om de Netgear in accesspoint te zetten. @IlankroonW1ck1e schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Indien het modem in bridge mode staat krijg je maar 1 ip adres, voor de pc of voor de router.
Als de modem ook router is, dan kan het wel maar dan kan je niet zomaar van je pc naar de spullen aan de netgear router.
Als ik zo (snel) de reacties doorlees lijkt het mij uitermate verstandig om nog een tijd te wachten met de overstap van kabel naar glasvezel bij Delta

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Want? Welk probleem zie je dan?dierkx36 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:08:
Als ik zo (snel) de reacties doorlees lijkt het mij uitermate verstandig om nog een tijd te wachten met de overstap van kabel naar glasvezel bij Delta
Inmiddels zie ik ook dit staan in de mijn Delta omgeving.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rG36XfbIPDMVrSB19LPYbyXW.png?f=user_large)
Nu nog geen verandering in CGNAT, eind van de middag maar weer kijken.
Verder geen problemen, snelheid is stabiel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rG36XfbIPDMVrSB19LPYbyXW.png?f=user_large)
Coolhva schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:35:
[...]
offtopic:
Root in een docker container is niet gelijk aan root op de docker host. Als jij Administrator bent in een VM in Hyper-V, ben je dan ook een Administrator op de Hyper-V host? Nee!
offtopic:
Hyper-V en Docker zijn compleet verschillende zaken
Docker is geen VM, verre van zelfs. Het draait op dezelfde kernel, alleen "ziet" het niet alle processen, alle mappen, alle network interfaces etc.
Hyper-V en Docker zijn compleet verschillende zaken

offtopic:
Mijn advies is om zoveel mogelijk twee factor authenticatie aan te zetten op de diensten die je van afstand beschikbaar maakt.
offtopic:
2FA helpt niet tegen software lekken. 2FA werkt alleen tegen credential lekken (/phishing/...). Als software lek is waardoor ongeautoriseerde toegang mogelijk is helpt 2FA daar 0,0 tegen. Als software lek is waardoor een ongeautoriseerde request/... (onbeperkt) code kan uitvoeren helpt 2FA daar 0,0 tegen. 2FA werkt alleen tegen het gelekt / gephisht / gesocial engineerd / ... zijn van credentials. Maar als de software lek is is de software lek, daar doet 2FA niks tegen.
2FA helpt niet tegen software lekken. 2FA werkt alleen tegen credential lekken (/phishing/...). Als software lek is waardoor ongeautoriseerde toegang mogelijk is helpt 2FA daar 0,0 tegen. Als software lek is waardoor een ongeautoriseerde request/... (onbeperkt) code kan uitvoeren helpt 2FA daar 0,0 tegen. 2FA werkt alleen tegen het gelekt / gephisht / gesocial engineerd / ... zijn van credentials. Maar als de software lek is is de software lek, daar doet 2FA niks tegen.
Ik ben in afwachting van overstap van Ziggo naar Delta, maar ik zie echt geen problemen. Doel je op CGNAT?dierkx36 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:08:
Dat is toch uit te schakelen? Dan zie ik het probleem eerlijk gezegd niet.
Elect a clown, expect a circus.
2 internet abonnementen?BlazeMuis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:21:
Inmiddels zie ik ook dit staan in de mijn Delta omgeving.
[Afbeelding]
Overigens zie ik in mijn.caiway.nl niets over dynamisch IP, CGNAT of zoiets.
Ik denk de basis 150Mbps en de upgrade naar 2Gbit extra. Dit had ik ook staan toen het nog 1Gbit was.ernstoud schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:07:
[...]
2 internet abonnementen?
Overigens zie ik in mijn.caiway.nl niets over dynamisch IP, CGNAT of zoiets.
Overigens moet ik het oude modem terugsturen, hopelijk gaan ze niet moeilijk doen over de verzegeling
Edit: Ik zit inmiddels niet meer in de CGNAT pool, alles werkt ook weer van buitenaf
[ Voor 10% gewijzigd door BlazeMuis op 06-06-2023 13:21 ]
Modem staat niet in bridge.W1ck1e schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Indien het modem in bridge mode staat krijg je maar 1 ip adres, voor de pc of voor de router.
Als de modem ook router is, dan kan het wel maar dan kan je niet zomaar van je pc naar de spullen aan de netgear router.
Vanaf de modem gaat er nu (en straks) een kabel naar mijn router die als AP functioneert)
Mooi, dat had ik niet begrepen van je vraag:Ilankroon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Modem staat niet in bridge.
Vanaf de modem gaat er nu (en straks) een kabel naar mijn router die als AP functioneert)
Dus dan is een 2,5Gbit switch een oplossing. (tussen modem enerzijds en netgear router/accespoint & pc anderzijds)Vraagje
Ik heb straks 2GB, er gaat 1 kabel van modem (2gb port) naar mijn router (Netgear RAXE300) naar de 2gb port. Ik heb op mijn pc een 2.5gb adapter. Hoe krijg ik, als ik maar 1 2gb port op de router heb dan mijn 2gb internet verbinding op mijn pc?
Ik weet niet of mijn vraag hier echt thuis hoort, anders hoor ik dat graag.
Ik woon in het buitengebied en heb glasvezel laten aanleggen door Delta fiber, na een hele hoop gezeik is de glasvezelkabel op het kastje aangesloten en hebben de monteurs de verbinding getest. Er werd gezegd op 5 mei dat het ongeveer 3 weken zou duren voordat Delta de verbinding open zet zodat ik een glasvezel abonnement kan afsluiten.
Op dit moment kan ik via de verschillende aanbieders van glasvezelabonnementen mijn adres niet vinden, zelfs die bij Delta is niet aanwezig. Nu heb ik Delta gemaild of mijn verbinding dan ook echt definitief werkt en hierin wordt aangegeven dat de glasvezel actief is.
Op dit moment weet ik dus niet op welk punt het fout gaat om een abonnement af te sluiten, dus mijn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken om toch een glasvezel abonnement af te kunnen sluiten?
Ik woon in het buitengebied en heb glasvezel laten aanleggen door Delta fiber, na een hele hoop gezeik is de glasvezelkabel op het kastje aangesloten en hebben de monteurs de verbinding getest. Er werd gezegd op 5 mei dat het ongeveer 3 weken zou duren voordat Delta de verbinding open zet zodat ik een glasvezel abonnement kan afsluiten.
Op dit moment kan ik via de verschillende aanbieders van glasvezelabonnementen mijn adres niet vinden, zelfs die bij Delta is niet aanwezig. Nu heb ik Delta gemaild of mijn verbinding dan ook echt definitief werkt en hierin wordt aangegeven dat de glasvezel actief is.
Op dit moment weet ik dus niet op welk punt het fout gaat om een abonnement af te sluiten, dus mijn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken om toch een glasvezel abonnement af te kunnen sluiten?
Komt waarschijnlijk omdat de aansluit partij hem nog niet heeft afgemeld hierdoor staat je adres als niet gereed in het systeem.bomenzijnrelax schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:36:
Ik weet niet of mijn vraag hier echt thuis hoort, anders hoor ik dat graag.
Sinds vorige week op papier overgestapt van Solcon naar Delta om verschillende redenen.
Echter hebben ze een werkende internet verbinding nog niet kunnen realiseren in 7 dagen. Krijg steeds verschillende oorzaken te horen, en de monteur van de netbeheerder gaf aan dat hij dit met de (nieuwe) Nokia modems meer ziet.
Het schijnt met de activatie te maken te hebben, maar de echte technische problemen willen ze niet prijsgeven.
Herkennen mensen dit probleem met de Nokia modem?
Echter hebben ze een werkende internet verbinding nog niet kunnen realiseren in 7 dagen. Krijg steeds verschillende oorzaken te horen, en de monteur van de netbeheerder gaf aan dat hij dit met de (nieuwe) Nokia modems meer ziet.
Het schijnt met de activatie te maken te hebben, maar de echte technische problemen willen ze niet prijsgeven.
Ik heb ook een Nokia modem gekregen die vandaag geactiveerd moest worden. Dit is niet gelukt dus ik zit nu ook zonder internet..bartolomew schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:53:
Sinds vorige week op papier overgestapt van Solcon naar Delta om verschillende redenen.
https://m.dutch.alibaba.c...b1cdb4b94ab4bed00bb54cb39
Dit misschien iets wat kan werken als modem only. Apparaat zou volgens fabrikant bridge ondersteunen.
Dit misschien iets wat kan werken als modem only. Apparaat zou volgens fabrikant bridge ondersteunen.
Er staat "Min.bestelling: 100 stukken" dat is wel een drempeltje.Brentjuh2000 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:12:
ik heb zelf een sample besteld. voor 100 euro totaalesky schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Er staat "Min.bestelling: 100 stukken" dat is wel een drempeltje.
Top! Hou je ons op de hoogte?Brentjuh2000 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:00:
[...]
ik heb zelf een sample besteld. voor 100 euro totaal
zeker. ik laat weten zodra ik hem binnen heb en probeer aan te sluiten
Men moet je omzetten naar XGPON in de straatkast…. Men heeft dit proces nog niet goed ingeregeld bij Delta.bartolomew schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:53:
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Gaat niet werken om 2 redenen:Brentjuh2000 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:12:
1) de golflengte van dit product is 1270nm/1577nm, DFN gebruikt 1310nm/1480 - 1580nm
2) dit product is niet BBF.247 gecertificeerd
Ik hoop dat je de order nog kunt cancellen.Brentjuh2000 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:00:
[...]
ik heb zelf een sample besteld. voor 100 euro totaal
[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 07-06-2023 16:55 ]
gelukkig kunnen die chinezen allesrobertwebbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Gaat niet werken om 2 redenen:
1) de golflengte van dit product is 1270nm/1577nm, DFN gebruikt 1310nm/1480 - 1580nm
[...]
Ik hoop dat je de order nog kunt cancellen.
ze hebben het product namens DFN specs gemaakt dus inderdaad met de 1270nm/1577nm golflengte
Nee. Die 1310/1480-1580 golflengte is in gebruik op de AON infra. Op XGS-PON is het 1577 nm downstream; 1270 nm upstream.robertwebbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:43:
[...]
Gaat niet werken om 2 redenen:
Ik hoop dat je de order nog kunt cancellen.
Zie: https://fccid.io/2ADZRXS2...l/User-Manual-5593067.pdf.
Bladzijde 47 bovenaan.
Ach, inderdaad ja.ernstoud schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:58:
[...]
Nee. Die 1310/1480-1580 golflengte is in gebruik op de AON infra. Op XGS-PON is het 1577 nm downstream; 1270 nm upstream.
Zie: https://fccid.io/2ADZRXS2...l/User-Manual-5593067.pdf.
Bladzijde 47 bovenaan.

En gaan ze hem ook BBF.247 laten certificeren?Brentjuh2000 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:58:
[...]
gelukkig kunnen die chinezen alles
ze hebben het product namens DFN specs gemaakt dus inderdaad met de 1270nm/1577nm golflengte
@bartolomew stuur me je klantnr in een PBbartolomew schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:53:
Je kan creatief met je model omspringenrobertwebbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:09:
[...]
En gaan ze hem ook BBF.247 laten certificeren?
Dat heeft er niks mee te maken. Hij geeft aan dat het een activatie probleem is, als het nog een AON verbinding zou zijn dan was er geen (goed) signaal geweest.Sjakie0101 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Men moet je omzetten naar XGPON in de straatkast…. Men heeft dit proces nog niet goed ingeregeld bij Delta.
Je mag best eigenwijs zijn, maar zonder omzetting in de straatkast kom je nergens.bjusterbaarlik schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:06:
[...]
Dat heeft er niks mee te maken. Hij geeft aan dat het een activatie probleem is, als het nog een AON verbinding zou zijn dan was er geen (goed) signaal geweest.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Solcon heeft geen eigen apparatuur in de PoP. Er hoeft dus niks omgezet te worden in de PoP. Bij XGS-PON verbinding van Delta wordt er gewoon een Nokia ONT geplaatst in de meterkast en daarachter komt de apparatuur van Solcon.Sjakie0101 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:25:
[...]
Je mag best eigenwijs zijn, maar zonder omzetting in de straatkast kom je nergens.
Delta heeft iets veranderd in het activeren van de abonnementen sinds ongeveer anderhalve week en dat loopt nog niet bepaald lekker. Veel klanten hebben hier last van.
Bij ons duurde het ook een paar dagen, nieuwe modem kwam maar niet online.
Bleek uiteindelijk de patch in de pop verkeerd te zitten. We kregen licht van een andere aansluiting oid. Kabel omgeprikt en klaar.
Alleen voor je zover bent via klantenservice
Bleek uiteindelijk de patch in de pop verkeerd te zitten. We kregen licht van een andere aansluiting oid. Kabel omgeprikt en klaar.

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zoals ik al zei. Men moet een omzetting in de POP doen.Ethirty schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:04:
Bij ons duurde het ook een paar dagen, nieuwe modem kwam maar niet online.
Wel goed lezen mensen. Er staat dat er van Solcon wordt overgestapt. Solcon heeft geen apparatuur in de PoP dus er valt niks om te zetten. Daarnaast geeft hij zelf aan dat het een activatie probleem is en niet een geen licht situatie.
Ik zat een dag of vier zonder internet terwijl ik zelfs van caiway naar delta ging.bartolomew schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:53:
Zelfde type modem?Bever! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:40:
[...]
Ik zat een dag of vier zonder internet terwijl ik zelfs van caiway naar delta ging.
[ Voor 4% gewijzigd door bjusterbaarlik op 08-06-2023 07:41 ]
Volgens mij geeft @Sjakie0101 terrecht aan dat als er van AON naar XGS-PON overgestapt wordt, dan moet er in de POP omgezet worden. Dat geldt ook als er geen overstap is van provider.bjusterbaarlik schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:39:
Wel goed lezen mensen. Er staat dat er van Solcon wordt overgestapt. Solcon heeft geen apparatuur in de PoP dus er valt niks om te zetten. Daarnaast geeft hij zelf aan dat het een activatie probleem is en niet een geen licht situatie.
Ik kan niet uit de informatie opmaken of er sprake is van een overstap (van AON), het Nokia modem waaraan gerefereerd wordt doet vermoeden van wel. Kan jij dat bevestigen/ontkennen, @bartolomew?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Hallo, wij hebben Caiway glas vanaf 2012 al en best tevreden altijd geweest met een langere tijd nu met 1 gig internet met tv. We zouden graag willen overstappen naar Delta omdat het net wat goedkoper is met 2 gig internet. Verstandige keuze of niet. Bij Trustpilot lees je veel negatieve ervaringen van beiden. Ben ook benieuwd naar mensen die al langere tijd bij Delta zitten.
Je zou aan @R3D kunnen vragen wat de impact van omzetten van AON naar XGS-GPON is, @babbi . Kan me haast niet voorstellen dat er andere routeringen zijn, maar dat is een aanname. Uiteraard krijg je een ander modem, maar dat zal je vast al hier teruggelezen hebben. Wat is je grootste zorg?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Natuurlijk moet dat in de PoP gedaan worden. Maar @bartolomew sprak niet over een AON naar XGS-PON migratie, maar over een activatie probleem van het Nokia modem. Dat zijn twee hele andere dingen.lier schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:59:
[...]
Volgens mij geeft @Sjakie0101 terrecht aan dat als er van AON naar XGS-PON overgestapt wordt, dan moet er in de POP omgezet worden. Dat geldt ook als er geen overstap is van provider.
Dat was dan ook een activatie probleem, puur administratief.Bever! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:17:
[...]
Nee van die a variant naar de nieuwste B nokia
inderdaad desondanks kwam de servicedesk er ook niet snel uit.bjusterbaarlik schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:18:
[...]
Dat was dan ook een activatie probleem, puur administratief.
ik verwacht hem rond de 24e deze maandrobertwebbe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:02:
Ik hoop dat die werkt.
Uitvallen. Onstabiel internet, bij Caiway had ik dat bijna nooit.lier schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:19:
Je zou aan @R3D kunnen vragen wat de impact van omzetten van AON naar XGS-GPON is, @babbi . Kan me haast niet voorstellen dat er andere routeringen zijn, maar dat is een aanname. Uiteraard krijg je een ander modem, maar dat zal je vast al hier teruggelezen hebben. Wat is je grootste zorg?
Je moet toch nog overstappen begrijp ik uit je vorige post? Hoe kun je dan nu die klachten over Delta hebben? Weet overigens dat alle infrastructuur tussen Delta en Caiway identiek is. Enige verschil is administratief, website, helpdesk e.d. (waarbij anderen gemeld hebben dat de helpdesk soms met de verkeerde naam opneemt).babbi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Uitvallen. Onstabiel internet, bij Caiway had ik dat bijna nooit.
Dus de kwaliteit tussen beiden is 100% identiek.
Ik zit me af te vragen of er iemand is die beide vezels in gebruik heeft bvb 1 voor delta en de andere voor een andere provider die delta laat belichten.
[quote]ernstoud schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:54:
[...]
Je moet toch nog overstappen begrijp ik uit je vorige post? Hoe kun je dan nu die klachten over Delta hebben? Weet overigens dat alle infrastructuur tussen Delta en Caiway identiek is. Enige verschil is administratief, website, helpdesk e.d. (waarbij anderen gemeld hebben dat de helpdesk soms met de verkeerde naam opneemt).
Logisch klachten heb ik niet maar dat kan ook niet. Je leest veel op internet van beiden.
[...]
Je moet toch nog overstappen begrijp ik uit je vorige post? Hoe kun je dan nu die klachten over Delta hebben? Weet overigens dat alle infrastructuur tussen Delta en Caiway identiek is. Enige verschil is administratief, website, helpdesk e.d. (waarbij anderen gemeld hebben dat de helpdesk soms met de verkeerde naam opneemt).
Logisch klachten heb ik niet maar dat kan ook niet. Je leest veel op internet van beiden.
Kan dat? Bij KPN (Reggefiber) worden de vezels samen verhuurd. Dus op 1 adres kan maar 1 provider leveren. Die provider kan dan wel beide vezels gebruiken als ze dat willen (doet bijna niemand).w1mm13 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:02:
Ik zit me af te vragen of er iemand is die beide vezels in gebruik heeft bvb 1 voor delta en de andere voor een andere provider die delta laat belichten.
Hoe bedoel je 2 vezels? DELTA heeft maar een glaskabel naar je huis en die is óf AON óf XGS-PON en van AON kan het worden omgezet naar XGS-PON maar dan blijft de kabel hetzelfde.w1mm13 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:02:
Op de meeste (alle?) adressen zitten er twee vezels aangesloten, tweede wordt alleen nooit gebruikt na mijn weten.Computer guy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Hoe bedoel je 2 vezels? DELTA heeft maar een glaskabel naar je huis en die is óf AON óf XGS-PON en van AON kan het worden omgezet naar XGS-PON maar dan blijft de kabel hetzelfde.
Attema FTU heeft ook twee sledes, alleen de meest linker wordt gebruikt.

Sorry zit net je bericht @R3D Met mijn 5G verbinding val ik ik een IP reeks waar ik geen PB's mag versturen van tweakers.
Volgens de signaalmonteur die inmiddels 2x is geweest is dat allemaal goed gedaan in de straatkast...Sjakie0101 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:35:
[...]
Men moet je omzetten naar XGPON in de straatkast…. Men heeft dit proces nog niet goed ingeregeld bij Delta.
Ik ben idd overgestapt van AON naar XGS-PON. Nokia modem geeft wel een succesvolle PON verbinding aan, activatie gaat dus niet goed. Signaalmonteur heeft 2x gecontroleerd en volgens hem is de patch in de wijkkast correct.lier schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:59:
[...]
Volgens mij geeft @Sjakie0101 terrecht aan dat als er van AON naar XGS-PON overgestapt wordt, dan moet er in de POP omgezet worden. Dat geldt ook als er geen overstap is van provider.
Ik kan niet uit de informatie opmaken of er sprake is van een overstap (van AON), het Nokia modem waaraan gerefereerd wordt doet vermoeden van wel. Kan jij dat bevestigen/ontkennen, @bartolomew?
Vandaag geeft de helpdesk aan dat het met CGNAT te maken heeft...
Heb jij ondertussen een verbinding @mcied ?mcied schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:15:
[...]
Ik heb ook een Nokia modem gekregen die vandaag geactiveerd moest worden. Dit is niet gelukt dus ik zit nu ook zonder internet..
Naar verluid wordt er tegenwoordig bij Delta nog maar één vezel doorgelast...bjusterbaarlik schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:31:
[...]
Op de meeste (alle?) adressen zitten er twee vezels aangesloten, tweede wordt alleen nooit gebruikt na mijn weten.
Attema FTU heeft ook twee sledes, alleen de meest linker wordt gebruikt.
Ja, de volgende dag om 12 uur had ik ineens verbindingbartolomew schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:51:
[...]
Heb jij ondertussen een verbinding @mcied ?
Kudo's aan @R3D die zojuist binnen 15 min de verbinding heeft gefixed!!!
Ik heb niet goed gekeken aan de voordeur. Maar volgens mij is het inderdaad maar 1 spriet die aan de grond uit steekt. Alhoewel ik dan niet weet waarom ze er vervolgens ducktape aan hebben gedraaid (zou je dan eerder doen om er juist twee bij elkaar te houden).Roetzen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Naar verluid wordt er tegenwoordig bij Delta nog maar één vezel doorgelast...
In die ene "spriet" zitten twee vezels. Scoor maar ergens een klein reststukje van die groene kabel en pel het af. Dat kun je het zelf zien. Maar tegenwoordig wordt er dus maar één vezel doorgelast.RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:29:
[...]
Ik heb niet goed gekeken aan de voordeur. Maar volgens mij is het inderdaad maar 1 spriet die aan de grond uit steekt.
Er is overigens ook groene kabel met 96 vezels. Maar die wordt dus niet naar de huizen gelegd, die gaat van de lasdozen in de straat naar de PoPs. Die gaat altijd - vaak met drie, vier of zeven - in een beschermbuis.
Uhm, doh. Geen idee hoe ik er bij kwam dat ze twee volledige kabels zouden ingraven. Gewoon twee aan elkaar geplakte vezels dus met een dikke mantel er om. Hetzelfde als je bv (van Belden) ook twin UTP kabels hebt. Of dan duplex glasvezelkabel.Roetzen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:37:
[...]
In die ene "spriet" zitten twee vezels. Scoor maar ergens een klein reststukje van die groene kabel en pel het af. Dat kun je het zelf zien. Maar tegenwoordig wordt er dus maar één vezel doorgelast.
Er is overigens ook groene kabel met 96 vezels. Maar die wordt dus niet naar de huizen gelegd, die gaat van de lasdozen in de straat naar de PoPs. Die gaat altijd - vaak met drie, vier of zeven - in een beschermbuis.
Qua "redundancy" zouden twee losse kabels natuurlijk wel beter zijn. Liefst een aan de voordeur en een aan de achterdeur, die elkaars pad nooit kruisen
Maar maar een lassen, in huis (en evt in PoP) dan? Of het volledige trace? Dus met bv die kabel van 96 stuks, sluiten ze daar dan 96 huishoudens op aan (1 vezel per huishouden), of 48 (beide vezels van de kabel vanaf het huis)?
Overigens semi ongerelateerd. Ik heb ooit deze kabel van de kelder naar de zolder gelegd tussen twwe switches met SFP. Zou ik bij glasvezel dan het uiteinde in de kelder in de ONT(?) kunnen prikken en vervolgens het modem op zolder plaatsen? Evt met "verloopstekkers" ertussen als het geen LC aansluiting zou zijn. Bij de kabels zie ik niks staan van frequenties of zo, dus lijkt mij dat zou moeten werken? SFP modules werken dan uiteraard niet, want XGS-PON (IIRC toen wel "op gelet" dat het de juiste specs zijn "voor KPN", maar was dan ook AON natuurlijk en nu KPN ook PON doet uiteraard niet meer geschikt).
Hoelang duurt het dat de verbinding werkt van overstap van Caiway naar Delta?
Bij KPN Netwerk is het 96 vezels voor 96 aansluitingen. De tweede vezel in de huiskabel heeft geen functie meer en is in het ondergrondse DP ook niet aangesloten.RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:09:
[...]
Uhm, doh. Geen idee hoe ik er bij kwam dat ze twee volledige kabels zouden ingraven. Gewoon twee aan elkaar geplakte vezels dus met een dikke mantel er om. Hetzelfde als je bv (van Belden) ook twin UTP kabels hebt. Of dan duplex glasvezelkabel.
Qua "redundancy" zouden twee losse kabels natuurlijk wel beter zijn. Liefst een aan de voordeur en een aan de achterdeur, die elkaars pad nooit kruisen
Maar maar een lassen, in huis (en evt in PoP) dan? Of het volledige trace? Dus met bv die kabel van 96 stuks, sluiten ze daar dan 96 huishoudens op aan (1 vezel per huishouden), of 48 (beide vezels van de kabel vanaf het huis)?
Overigens semi ongerelateerd. Ik heb ooit deze kabel van de kelder naar de zolder gelegd tussen twwe switches met SFP. Zou ik bij glasvezel dan het uiteinde in de kelder in de ONT(?) kunnen prikken en vervolgens het modem op zolder plaatsen? Evt met "verloopstekkers" ertussen als het geen LC aansluiting zou zijn. Bij de kabels zie ik niks staan van frequenties of zo, dus lijkt mij dat zou moeten werken? SFP modules werken dan uiteraard niet, want XGS-PON (IIRC toen wel "op gelet" dat het de juiste specs zijn "voor KPN", maar was dan ook AON natuurlijk en nu KPN ook PON doet uiteraard niet meer geschikt).
Mocht het ooit in de toekomst wel weer nodig zijn, dan heeft elke woning in ieder geval een tweede vezel en hoef je alleen nog een tweede 96vz kabel te blazen van PoP naar DP en daar lassen op die 96 vezels die naar de woningen gaan en nu niks doen.
Dit kost je voor nu vrijwel niks extra en als dat allemaal nodig zou zijn, dan hoef je niet meer te graven (behalve een gat bij dat DP.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Het oorspronkelijke idee was dat er van ieder huishouden twee vezels van de klant naar het PoP gaan. Een kabel met twee vezels van het DP in de straat naar het huis en een kabel van 96 vezels van het DP naar het PoP. Dus maximaal 48 huishoudens op die kabel met 96 vezels.RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:09:
[...]
Het verhaal is dat Delta vanwege het tekort aan lassers is gestopt met het doorlassen van beide vezels. Of dat alleen voor het stukje van het DP naar de woningen geldt of ook voor de lassen in het DP weet ik niet. Als ze hier bij mij bezig gaan zal ik als het er van komt het nog eens expliciet aan de lassers vragen.
Volgens mij kan dat gewoon. Delta levert een glasvezel patchkabel van een meter of zo voor de verbinding tussen de FTU en de modem. Maar aan die patchkabel is geen maximum lengte verbonden. Als je het 50 meter of meer zou willen maken, zou dat technisch gewoon mogelijk moeten zijn. Zulke patchkabels zijn ook gewoon in de handel.Overigens semi ongerelateerd. Ik heb ooit deze kabel van de kelder naar de zolder gelegd tussen twwe switches met SFP. Zou ik bij glasvezel dan het uiteinde in de kelder in de ONT(?) kunnen prikken en vervolgens het modem op zolder plaatsen?
De lasser bij mij in de straat zei dat hij er nog maar één mocht lassen vanwege kosten- en tijdbesparing.
Verwijderd
Lees het topic is door. Er zijn al meerdere ervaringen gedeeld.babbi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:29:
Hoelang duurt het dat de verbinding werkt van overstap van Caiway naar Delta?
Snel en goedkoop... Ik vraag me af of ze daar geen spijt van gaan krijgen. Als ze later ooit nog eens wat willen doen met die tweede vezel moet de graaf- en lasploeg weer opnieuw komen. Good old PTT koos er een halve eeuw geleden juist voor om bij nieuwe aansluitingen standaard twee aderparen naar binnen te brengen. Ondanks de extra kosten en de verwachting van toen dat maar een zeer klein deel van die tweede paren ooit gebruikt zou worden...robertwebbe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:34:
De lasser bij mij in de straat zei dat hij er nog maar één mocht lassen vanwege kosten- en tijdbesparing.
Dat laatste kan ik wel bevestigen, Delta sluit maar 48 huishoudens aan op een DP vertelde de moneur mij die 2 weken geleden de binneninstallatie kwam afmakenRoetzen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:17:
[...]
Het oorspronkelijke idee was dat er van ieder huishouden twee vezels van de klant naar het PoP gaan. Een kabel met twee vezels van het DP in de straat naar het huis en een kabel van 96 vezels van het DP naar het PoP. Dus maximaal 48 huishoudens op die kabel met 96 vezels.
Dat valt nog wel mee hoor. Gaatje graven, DP openen en alsnog lassen. Daar wordt geen graafploeg voor ingezet.Roetzen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:13:
[...]
Snel en goedkoop... Ik vraag me af of ze daar geen spijt van gaan krijgen. Als ze later ooit nog eens wat willen doen met die tweede vezel moet de graaf- en lasploeg weer opnieuw komen. Good old PTT koos er een halve eeuw geleden juist voor om bij nieuwe aansluitingen standaard twee aderparen naar binnen te brengen. Ondanks de extra kosten en de verwachting van toen dat maar een zeer klein deel van die tweede paren ooit gebruikt zou worden...
En eigenlijk kan niemand momenteel bedenken wat je met die tweede vezel zou moeten op dezelfde aansluiting. Technisch gezien in ieder geval totaal nutteloos, gezien de bandbreedte van 1 vezel.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Je bedoelt in de tijd dat KPN nog een staatsbedrijf was zonder winstoogmerk en concurrentie, in tegenstelling tot Delta welke oeverloos concurrentie heeft en een winstoogmerk voor het investeringsbedrijf wat erachter zit ;-)Roetzen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:13:
[...]
Snel en goedkoop... Ik vraag me af of ze daar geen spijt van gaan krijgen. Als ze later ooit nog eens wat willen doen met die tweede vezel moet de graaf- en lasploeg weer opnieuw komen. Good old PTT koos er een halve eeuw geleden juist voor om bij nieuwe aansluitingen standaard twee aderparen naar binnen te brengen. Ondanks de extra kosten en de verwachting van toen dat maar een zeer klein deel van die tweede paren ooit gebruikt zou worden...
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
Ooit werd door Cogas in Twente geroepen dat de tweede vezel vergeven werd aan KPN, dat zou aanleg schelen.Barre73 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:01:
[...]
Dat valt nog wel mee hoor. Gaatje graven, DP openen en alsnog lassen. Daar wordt geen graafploeg voor ingezet.
En eigenlijk kan niemand momenteel bedenken wat je met die tweede vezel zou moeten op dezelfde aansluiting. Technisch gezien in ieder geval totaal nutteloos, gezien de bandbreedte van 1 vezel.
Ik weet inmiddels zeker dat KPN zelf gaat graven en opnieuw aan gaat leggen.
Hoe je het ook noemt, er moet iemand met een schop aan de gang en die DPs liggen nog best diep, dus een graafmachientje is ook best handig.Barre73 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:01:
[...]
Dat valt nog wel mee hoor. Gaatje graven, DP openen en alsnog lassen. Daar wordt geen graafploeg voor ingezet.
Werd er hier niet ooit gewag gemaakt van een provider in het westen van het land die de tweede vezel gebruikte voor het leveren van DVB-C?En eigenlijk kan niemand momenteel bedenken wat je met die tweede vezel zou moeten op dezelfde aansluiting. Technisch gezien in ieder geval totaal nutteloos, gezien de bandbreedte van 1 vezel.
Hoe dan ook, dat niemand nu direct een toepassing kan oplepelen is geen argument om het niet te doen. Waarom is er dan überhaupt materiaal voor twee vezels in gebruik? De fabrikanten van glasvezelkabel en FTU kastjes zien kennelijk wel mogelijkheden, anders hadden ze wel FTU kastjes voor één vezel.
En wat denk je van gewoon redundantie?
Beetje offtopic, maar Ziggo moet keuzes maken:Sjakie0101 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:42:
https://www.totaaltv.nl/n...en-delta-fiber-glasvezel/
Wat vinden we hier van? Flirten naar Ziggo?
1) heel veel geld blijven investeren in coax terwijl ze zelf al weten dat het een eindig verhaal is (ze leggen al glas aan bij sommige nieuwbouw)
2) Het hele netwerk verglazen, wat ook enorm veel geld kost.
3) Klant worden van een bedrijf dat glasvezel in de grond heeft liggen zoals KPN, T-Mobile of Delta.
4) Een combinatie van bovenstaande opties.
Ik gok op een combinatie van 1 en 2 maar mijn glazenbol is een beetje stoffig
Toen KPN nog PTT heette en een staatsbedrijf was, had ze weliswaar geen concurrentie, maar zonder winstoogmerk zou ik het niet willen noemen. In elk geval niet voor het achterliggende investeringsbedrijf. PTT genereerde wel degelijk inkomsten voor de staat.Spiff schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Je bedoelt in de tijd dat KPN nog een staatsbedrijf was zonder winstoogmerk en concurrentie, in tegenstelling tot Delta welke oeverloos concurrentie heeft en een winstoogmerk voor het investeringsbedrijf wat erachter zit ;-)
En dat tweede aderpaar bleek achteraf best nuttig met de uitvinding van pair bonding...
Klopt, Rekam doet dat. Die zijn inmiddels overgenomen door Delta en Delta is zich al een tijdje het hoofd aan het breken hoe ze dat hele Rekam netwerk netjes (of goedkoop) kunnen ombouwen naar een Delta netwerk waarbij ze de DVB-C zeer waarschijnlijk de nek omdraaien.Roetzen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:01:
Werd er hier niet ooit gewag gemaakt van een provider in het westen van het land die de tweede vezel gebruikte voor het leveren van DVB-C?
Ik ben al aangesloten (> 8 jaar) voordat delta bestond toen het nog caiway/kabelfoon was. Ik kan me niet meer herinneren of de monteur beide vezels heeft getest.Roetzen schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:56:
[...]
Naar verluid wordt er tegenwoordig bij Delta nog maar één vezel doorgelast...
Deel 1 en 2 zijn steeds mindere opties. 3 zie ik zeker gebeuren, Ziggo zit niet in het Deltagebied, dus ook nog eens uitbreiding portfolio.esky schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:03:
[...]
Beetje offtopic, maar Ziggo moet keuzes maken:
1) heel veel geld blijven investeren in coax terwijl ze zelf al weten dat het een eindig verhaal is (ze leggen al glas aan bij sommige nieuwbouw)
2) Het hele netwerk verglazen, wat ook enorm veel geld kost.
3) Klant worden van een bedrijf dat glasvezel in de grond heeft liggen zoals KPN, T-Mobile of Delta.
4) Een combinatie van bovenstaande opties.
Ik gok op een combinatie van 1 en 2 maar mijn glazenbol is een beetje stoffig
Optie 5 is samen gaan met een glasvezelprovider.
Dat is inderdaad ook wat de monteur mij wist te vertellen in 2021 in het Zeeuwsche, nu is KPN druk bezig zelf te gravenSjakie0101 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:32:
[...]
Ooit werd door Cogas in Twente geroepen dat de tweede vezel vergeven werd aan KPN, dat zou aanleg schelen.
Ik weet inmiddels zeker dat KPN zelf gaat graven en opnieuw aan gaat leggen.

Hier zijn wel beide vezels gelast en doorgemeten.
[ Voor 5% gewijzigd door bluewalk op 09-06-2023 16:22 ]
Nou maandag maar bellen met BAM, ben gewoon thuis kijk uit raam, tegel kapot, glaspoort kabel is verdwenen en steekt zwarte mantelbuis uit. Ook weer lekker. Dit kan ik gewoon indienen? Heb natuurlijk geen reserve tegel
Onwaarschijnlijk dat Ziggo hier iets mee gaat doen. Ze hebben immers een heel groot deel van Nederland een eigen aansluiting. Enige waar ze geen aansluiting hebben is het buitengebied en hele kleine dorpjes of gehuchten. Maar procentueel is dat maar een klein deel van de mensen.Sjakie0101 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:42:
Aangezien de rek nog lang niet uit de coax is, vooral als Ziggo helemaal stopt met TV via coax en volledig over gaat op IPTV is er gewoon veel mogelijk met de coax via Docsis 4.0 en ongetwijfeld wordt het in de toekomst nog veel sneller.
Het is gewoon moeilijk voor te stellen dat een 10Gbit verbinding via coax niet voldoende zou zijn de komende jaren.
Het grootste deel van de mensen waar Delta aanlegt hebben al Ziggo. Alleen buitengebied en kleine gehuchten en dorpjes regelmatig niet.Sjakie0101 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:49:
[...]
Deel 1 en 2 zijn steeds mindere opties. 3 zie ik zeker gebeuren, Ziggo zit niet in het Deltagebied, dus ook nog eens uitbreiding portfolio.
Ziggo heeft dan wel een eigen aansluiting, maar geen glasvezelbjusterbaarlik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:20:
[...]
Onwaarschijnlijk dat Ziggo hier iets mee gaat doen. Ze hebben immers een heel groot deel van Nederland een eigen aansluiting. Enige waar ze geen aansluiting hebben is het buitengebied en hele kleine dorpjes of gehuchten. Maar procentueel is dat maar een klein deel van de mensen.
En coax is ook gewoon verschrikkelijk duur. Veel meer actieve componenten nodig (dus in aanschaf duur, maar ook in energieverbruik), dus bv dat glasvezel makkelijk KMs kan overbruggen terwijl je bij coax weer tientallen straatkasten / eindversterkers nodig hebt die allemaal energie slurpen. Vervolgens moet elke X jaren weer alle hardware vervangen worden omdat de rek er uit is (zit je dan met die dure hardware in de wijk & straatkasten die naar het grofvuil kan). Nu zal het gebruik van glasvezel van iemand anders ook niet goedkoop zijn, maar de vaste kosten (energieverbruik) en terugkerende kosten van elke X jaar weer alles moeten vervangen kunnen wel weer lager uitvallen (want minder dat vervangen moet worden, en mogelijk ook niet steeds zo snel opvolgend. Want Docsis 3.1 hebben ze net landelijk uitgerold, en jij wilt nu alweer Docsis 4 hebben).
Ik ben vandaag ook gestuit op de DNS loopback. Ik draai een mailserver op mijn Synology die ik nu niet meer kan benaderen op mijn lokale netwerk. Nu kan ik op vaste Pc's uiteraard mijn domeinnaam vervangen voor het lokale ip als server maar voor mijn laptop en telefoon, waarmee ik natuurlijk op verschillende netwerken zit, is het niet handig. Nu zie ik hier de suggestie om een eigen DNS server te gebruiken, kan ik dat op mijn Synology? En werkt het als ik dat zo instel dan ook zowel lokaal als op een ander netwerk ben? Ik zou het ontzettend op prijs stellen als iemand mij hier een beetje verder mee zou kunnen helpen.
[ Voor 9% gewijzigd door cobalt60 op 09-06-2023 18:38 ]
Maar dat is alleen nog lang niet aan de orde voor Ziggo. Zoals uitgelegd in het stuk dat je vakkundig niet hebt gequote.RobertMe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:33:
[...]
Ziggo heeft dan wel een eigen aansluiting, maar geen glasvezelIdee in deze zal vast zijn dat Ziggo eigen (glasvezel) apparatuur in de pop van Delta plaatst en Ziggo hun eigen "upstream" kabel van de wijkkast / ... doortrekt naar de pop van Delta. Vervolgens kunnen dan in de pop de huisaansluitingen verplaatst worden tussen de hardware van Delta of de hardware van Ziggo. Want de investering om huis aan huis glasvezel te leggen is echt enorm, ook al hebben ze al landelijk glasvezel naar de wijkkasten / .... Als ze dan de lijn tussen huishouden en pop van Delta kunnen huren en vervolgens hun eigen apparatuur kunnen plaatsen is dat een klap goedkoper dan elke straat in NL open breken.
Er is zeker een verschil in verbruik, maar qua percentage van de kosten valt het denk ik wel mee.En coax is ook gewoon verschrikkelijk duur. Veel meer actieve componenten nodig (dus in aanschaf duur, maar ook in energieverbruik), dus bv dat glasvezel makkelijk KMs kan overbruggen terwijl je bij coax weer tientallen straatkasten / eindversterkers nodig hebt die allemaal energie slurpen.
Dat is ook wat er gebeurt met glasvezel. Hier is anderhalf jaar geleden AON glasvezel van Delta aangelegd, dat wordt ondertussen al weer langzaam gemigreerd naar XGS-PON. PoP waar ik op zit aangesloten heeft nu voor beide apparatuur hangen. Over een paar jaar zal iedereen wel over zijn kan het oude spul weer weg. Zelfde met Nokia A en B modem, Nokia A type wordt niet meer gebruikt. Over enkele jaren weer hetzelfde verhaal. Als Delta de overstap maakt naar 25GS-PON.Vervolgens moet elke X jaren weer alle hardware vervangen worden omdat de rek er uit is (zit je dan met die dure hardware in de wijk & straatkasten die naar het grofvuil kan).
Ik denk dat je je daarop verkijkt. Grootste deel bij Ziggo heeft gewoon een witte Connectbox of ouder met smartcard, Humax of Horizonbox voor de TV.Nu zal het gebruik van glasvezel van iemand anders ook niet goedkoop zijn, maar de vaste kosten (energieverbruik) en terugkerende kosten van elke X jaar weer alles moeten vervangen kunnen wel weer lager uitvallen (want minder dat vervangen moet worden, en mogelijk ook niet steeds zo snel opvolgend.
Nee dat is wat Ziggo wil en waar ze mee bezig zijn. Ik heb geen Ziggo en met de prijzen die Ziggo hanteert komt dat er ook niet zo snel.Want Docsis 3.1 hebben ze net landelijk uitgerold, en jij wilt nu alweer Docsis 4 hebben).
De uitrol van DOCSIS 3.1 is nog lang niet voltooid en DOCSIS 4, dat moet ik nog zien. Ja, er zijn wat labtests gedaan. Maar of dat ooit echt van de grond komt... De houdbaarheidsdatum van de coax is nog niet bereikt, maar wel in zicht. Binnen vijf jaar ligt er bij "iedereen" glasvezel. En of de enorme investering voor DOCSIS 4 dan nog ooit terugverdiend kan worden is maar de vraag. Ik moet het nog zien.RobertMe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:33:
[...]
Want Docsis 3.1 hebben ze net landelijk uitgerold, en jij wilt nu alweer Docsis 4 hebben).
Kosten ombouw Docsis 4 worden geraamd op 150 euro per aansluiting, maar goed daarvan zijn er wel 7 miljoenRoetzen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:00:
[...]
De uitrol van DOCSIS 3.1 is nog lang niet voltooid en DOCSIS 4, dat moet ik nog zien. Ja, er zijn wat labtests gedaan. Maar of dat ooit echt van de grond komt... De houdbaarheidsdatum van de coax is nog niet bereikt, maar wel in zicht. Binnen vijf jaar ligt er bij "iedereen" glasvezel. En of de enorme investering voor DOCSIS 4 dan nog ooit terugverdiend kan worden is maar de vraag. Ik moet het nog zien.
Bron
Google maar eens naar AdguardHome op Synology.cobalt60 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:35:
Ik ben vandaag ook gestuit op de DNS loopback. Ik draai een mailserver op mijn Synology die ik nu niet meer kan benaderen op mijn lokale netwerk. Nu kan ik op vaste Pc's uiteraard mijn domeinnaam vervangen voor het lokale ip als server maar voor mijn laptop en telefoon, waarmee ik natuurlijk op verschillende netwerken zit, is het niet handig. Nu zie ik hier de suggestie om een eigen DNS server te gebruiken, kan ik dat op mijn Synology? En werkt het als ik dat zo instel dan ook zowel lokaal als op een ander netwerk ben? Ik zou het ontzettend op prijs stellen als iemand mij hier een beetje verder mee zou kunnen helpen.
Ziggo moet in the end naar glasvezel, coax gaat ‘m echt niet worden, tegen de tijd dat Ziggo DOCSIS4.0 heeft, hebben KPN en Delta al een nog veel snellere variant en zit iedereen op glasvezel. Ziggo wordt te duur, te langzaam en mist gewoon de boot, Ziggo wordt het 2e Nokiatelefoon, Eerst top of the bill, daarna helemaal verdwenen.Roetzen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:00:
[...]
De uitrol van DOCSIS 3.1 is nog lang niet voltooid en DOCSIS 4, dat moet ik nog zien. Ja, er zijn wat labtests gedaan. Maar of dat ooit echt van de grond komt... De houdbaarheidsdatum van de coax is nog niet bereikt, maar wel in zicht. Binnen vijf jaar ligt er bij "iedereen" glasvezel. En of de enorme investering voor DOCSIS 4 dan nog ooit terugverdiend kan worden is maar de vraag. Ik moet het nog zien.
Gaat niet gebeuren. Ziggo leverde vroeger via het coax netwerk van KabelNoord. Nog voor de eerste klant op glasvezel werd aangesloten heeft Ziggo afscheid van de samenwerking genomen. Er was geen interesse om over glasvezel te leveren aan eindklanten. Technisch hadden ze zelfs gewoon docsis over glasvezel kunnen leveren, KabelNoord levert nml een ONT met CAI aansluiting.Sjakie0101 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:42:
Eind 2022 is dit al volledig afgerond:Roetzen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:00:
[...]
De uitrol van DOCSIS 3.1 is nog lang niet voltooid …
nieuws: VodafoneZiggo legt 1Gbit/s-netwerk aan in laatste gemeente van Nederland
Er wordt inmiddels al mee getest in het (live)netwerk in Amsterdam:[…] en DOCSIS 4, dat moet ik nog zien. Ja, er zijn wat labtests gedaan. Maar of dat ooit echt van de grond komt...
https://www.vodafoneziggo...internet-van-de-toekomst/
Feit blijft wel dat er nu al miljoenen coax-aansluitingen liggen die je niet zomaar “even” omzet naar glasvezel. Voor de meeste klanten is wat Ziggo nu biedt ruim voldoende. Heb je enig idee hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens een abonnement heeft van 1 Gbit?Sjakie0101 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:40:
[...]
Ziggo moet in the end naar glasvezel, coax gaat ‘m echt niet worden, tegen de tijd dat Ziggo DOCSIS4.0 heeft, hebben KPN en Delta al een nog veel snellere variant en zit iedereen op glasvezel. Ziggo wordt te duur, te langzaam en mist gewoon de boot […]
DOCSIS 4.0 maakt nog veel hogere snelheden mogelijk op het bestaande coax-netwerk. Het lijkt mij dat die upgrade nog altijd goedkoper is dan vervangen voor glasvezel.
Het beeld wat je schetst leeft voornamelijk bij Tweakers. Ik heb zelf een 8 Gbit abonnement maar iedereen weet dat dit een enorme overkill is. Ja, als Tweaker vind ik het leuk om er mee te spelen maar in de praktijk haalt niets boven de 1 Gb, alleen speedtesten of eigen verbindingen.
Ziggo wordt hierdoor te duur, men stapt nu al massaal over naar glasvezel,robertwebbe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:15:
[...]
Eind 2022 is dit al volledig afgerond:
nieuws: VodafoneZiggo legt 1Gbit/s-netwerk aan in laatste gemeente van Nederland
[...]
Er wordt inmiddels al mee getest in het (live)netwerk in Amsterdam:
[...]
Feit blijft wel dat er nu al miljoenen coax-aansluitingen liggen die je niet zomaar “even” omzet naar glasvezel. Voor de meeste klanten is wat Ziggo nu biedt ruim voldoende. Heb je enig idee hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens een abonnement heeft van 1 Gbit?
DOCSIS 4.0 maakt nog veel hogere snelheden mogelijk op het bestaande coax-netwerk. Het lijkt mij dat die upgrade nog altijd goedkoper is dan vervangen voor glasvezel.
Het beeld wat je schetst leeft voornamelijk bij Tweakers. Ik heb zelf een 8 Gbit abonnement maar iedereen weet dat dit een enorme overkill is. Ja, als Tweaker vind ik het leuk om er mee te spelen maar in de praktijk haalt niets boven de 1 Gb, alleen speedtesten of eigen verbindingen.
Jawel, maar bij nog lang niet alle klanten staat een DOCSIS 3.1 modem. De potentie van DOCSIS 3.1 kan pas volledig benut worden als alle 3.0 spullen verdwenen zijn.robertwebbe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:15:
[...]
Eind 2022 is dit al volledig afgerond:
Mooie peptalk, maar of het dat ook echt gaat worden moeten we nog zien.[...]
Er wordt inmiddels al mee getest in het (live)netwerk in Amsterdam:
Niet echt nee. Ik heb het in elk geval niet. Maar daar gaat het ook niet om. Ik heb geen Gbit nodig, laat staan 10 Gbit. Nu nog niet in elk geval. Maar toch ga ik glasvezel laten aanleggen. Vanwege de potentie van glasvezel. De glasvezel techniek is nog maar net begonnen. De coax techniek loopt op het eind.[...]
Feit blijft wel dat er nu al miljoenen coax-aansluitingen liggen die je niet zomaar “even” omzet naar glasvezel. Voor de meeste klanten is wat Ziggo nu biedt ruim voldoende. Heb je enig idee hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens een abonnement heeft van 1 Gbit?
Maar zo zal het niet gaan. Als glasvezel in een wijk beschikbaar komt zullen er klanten overschakelen van coax naar glasvezel. Het verhaal gaat dat om een netwerk rendabel te exploiteren er minimale dekkingsgraad van 40% moet zijn. Voor Ziggo zal er dan een moment komen dat ze beneden die magische 40% komen en dan is het einde oefening.DOCSIS 4.0 maakt nog veel hogere snelheden mogelijk op het bestaande coax-netwerk. Het lijkt mij dat die upgrade nog altijd goedkoper is dan vervangen voor glasvezel.
Ik denk dat het juist andersom is. Tweakers kunnen hun knopen tellen. Die kunnen de afweging maken of ze die snelheid echt nodig hebben en of ze het dus zullen laten of het toch nemen vanwege de lol van er mee spelen. Maar zo denken de meeste consumenten niet. Die vallen voor de mooie verkooppraatjes en die gaan voor de hogere snelheid van glasvezel, zonder te weten dat ze het helemaal (nog) niet nodig hebben.Het beeld wat je schetst leeft voornamelijk bij Tweakers. Ik heb zelf een 8 Gbit abonnement maar iedereen weet dat dit een enorme overkill is. Ja, als Tweaker vind ik het leuk om er mee te spelen maar in de praktijk haalt niets boven de 1 Gb, alleen speedtesten of eigen verbindingen.
Om dan maar weer ontopic te gaanSjakie0101 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:45:
[...]
Ziggo wordt hierdoor te duur, men stapt nu al massaal over naar glasvezel,
Edit:
En volgens mij heeft Ziggo ook nog een goedkoper pakket, Internet Basis. Alleen bieden ze dat niet via de website aan.
[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 10-06-2023 00:08 ]
Ik hoor mensen dagelijks zeggen dat glasvezel niet sneller is dan de coax die ze hiervoor hadden. Maar wat ze dus bedoelen is de computer of laptop is niet sneller geworden of de WiFi dekking is er niet op vooruit gegaan.Roetzen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:47:
[...]
Ik denk dat het juist andersom is. Tweakers kunnen hun knopen tellen. Die kunnen de afweging maken of ze die snelheid echt nodig hebben en of ze het dus zullen laten of het toch nemen vanwege de lol van er mee spelen. Maar zo denken de meeste consumenten niet. Die vallen voor de mooie verkooppraatjes en die gaan voor de hogere snelheid van glasvezel, zonder te weten dat ze het helemaal (nog) niet nodig hebben.
Dit is hoe het grootste deel van de mensen er over denkt. Oftewel coax of glasvezel maakt ze echt niet uit.
Ziggo biedt als hoogste snelheid 1000Mbit/s Down aan en 75 Mbit/s Up.bjusterbaarlik schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:48:
[...]
Ik hoor mensen dagelijks zeggen dat glasvezel niet sneller is dan de coax die ze hiervoor hadden. Maar wat ze dus bedoelen is de computer of laptop is niet sneller geworden of de WiFi dekking is er niet op vooruit gegaan.
Dit is hoe het grootste deel van de mensen er over denkt. Oftewel coax of glasvezel maakt ze echt niet uit.
Als je niets om de uploadsnelheid geeft en de prijs zou gelijk blijven, dan zal dat zo zijn.
Zelf ben ik van mening dat glasvezel de toekomst is en er steeds meer aanbieders mee komen. Ook op het eventuele draadje bij jou thuis. Alleen daarvoor laat ik i.i.g. glasvezel aanleggen. Buiten dat, als je switched van provider heb je ook nog eens de nieuwe klanten korting welke echt wel de moeite waard zijn. 6 maanden voor half geld bijv.
Is dit jouw eigen onderzoek uit bijv. jouw kennissen kring, of kan je dit onderbouwen met een landelijke peiling?Dit is hoe het grootste deel van de mensen er over denkt.
Edit: Typo
[ Voor 10% gewijzigd door Vinny4K op 10-06-2023 08:40 ]
€150 lijkt me wat aan de optimistische kant en bij dezelfde IMNSHO niet zo heel betrouwbare bron lees ik dat Ziggo veel terrein gaat verliezen aan de glasvezel.Mapje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:58:
[...]
Kosten ombouw Docsis 4 worden geraamd op 150 euro per aansluiting, maar goed daarvan zijn er wel 7 miljoen
Bron
https://www.totaaltv.nl/n...zel-kan-nog-veel-sneller/
Tja...
De mensen die dat zeggen zijn dus al overgeschakeld naar glasvezel, anders zouden ze die observatie niet kunnen maken...bjusterbaarlik schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 07:48:
[...]
Ik hoor mensen dagelijks zeggen dat glasvezel niet sneller is dan de coax die ze hiervoor hadden. Maar wat ze dus bedoelen is de computer of laptop is niet sneller geworden of de WiFi dekking is er niet op vooruit gegaan.
Of ze horen het van anderen, ook regelmatig van horen zeggen. Hoe dan ook terug naar Ziggo of niet overstappen is dus prima mogelijk. WiFi dekking en prijs zijn voor het gros van de mensen het belangrijkste.Roetzen schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:01:
[...]
De mensen die dat zeggen zijn dus al overgeschakeld naar glasvezel, anders zouden ze die observatie niet kunnen maken...
Eerst zeg je: "Ik hoor mensen dagelijks zeggen dat glasvezel niet sneller is dan de coax die ze hiervoor hadden.". Mensen dus die al glasvezel in huis hebben gehaald. En nu haal je ineens "van horen zeggen" er bij. Dat maakt nogal een verschil. Met "van horen zeggen" heb ik niet zo veel.bjusterbaarlik schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:05:
[...]
Of ze horen het van anderen, ook regelmatig van horen zeggen. Hoe dan ook terug naar Ziggo of niet overstappen is dus prima mogelijk. WiFi dekking en prijs zijn voor het gros van de mensen het belangrijkste.
Hoe het ook zei; ik denk dat coax een doodlopende straat is. Glasvezel is de toekomst. Natuurlijk zal Ziggo proberen nog zo veel mogelijk uit de coax kabels die er bijna een halve eeuw liggen te persen. Mooie verhalen over een fantastische toekomst met DOCSIS 4 horen daar bij. Hetzelfde deed KPN met de nog veel oudere PTT kabeltjes. Daar werd ook nog met kunst, vliegwerk en goede marketing de laatste restjes uit de xDSL techniek geperst. Maar KPN ging om. KPN is gestopt met investeren in de verdere uitbreiding van xDSL en gaat zich concentreren op glasvezel. Het driekwart eeuw oude PTT kopernetwerk wordt ontmanteld.
Hoe lang zal Ziggo of zullen de achterliggende investeerders nog doorgaan met investeren in coax technieken? En wat dan? De glasvezeltrein heeft Ziggo dan gemist.
Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er niet zo goed in ben. Maar interessant zal het zeker worden en ik verwacht dat we het de komende vijf jaar of zo gaan zien.
Stay tuned...
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.