Als ze bij DELTA zijn kabel om hebben geswitcht van AON naar XGS-PON is er niet veel bijzonders aan. Het direct inpluggen is wel discutabel en zal pas werken als de Genexis niet meer werkt.thomastvd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Zo zou ik inderdaad verwachten hoe het werkt. Maar mijn zwager krijgt vandaag zijn nieuwe modem binnen en kan het direct aansluiten volgens Delta. Hij gaat ook over van AON naar XGS-PON. Dit zou toch niet moeten kunnen?
In de mail die ik ontvangen heb staat dat ik het pas op 6 juni mag aansluiten. De Nokia werkt ook niet op AON en dus zal er gewoon geen signaal doorkomen.thomastvd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Zo zou ik inderdaad verwachten hoe het werkt. Maar mijn zwager krijgt vandaag zijn nieuwe modem binnen en kan het direct aansluiten volgens Delta. Hij gaat ook over van AON naar XGS-PON. Dit zou toch niet moeten kunnen?
De DELTA en Caiway SmartTV App voor LG is goedgekeurd door LG
https://www.zeelandnet.nl...ps-test/page29#post263728
[ Voor 5% gewijzigd door Mapje op 25-05-2023 14:42 ]
AON en XGS-PON zijn twee compleet verschillende technieken. Dat gaat inderdaad zeker niet werken. Tenzij hij al xgs-pon heeft of toch gewoon op aon blijft natuurlijkthomastvd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:26:
[...]
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Even een update (probeer het kort te houden): BAM-monteur is 20 april jl. langs geweest en kwam toevallig op een moment dat de verbinding er al een hele dag uitlag (de LED's die de verbinding 'met buiten' aangeven op het Genexis Titanium-modem branden dan ook niet). Met een dempingsmeting kwam hij niet verder dan 500 meter, terwijl de centrale op 2000 meter ligt. Dit leek dus een mooie gelegenheid om eens letterlijk te graven naar het probleem.Heim-91 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:14:
[...]
Ja je zou zoiets inderdaad kunnen overwegen. Misschien als laatste redmiddel een goede optie. Bedankt voor de tip.
[...]
Ergens begint die verdenking wel steeds groter te worden. Het zou inderdaad kunnen gaan om een dergelijke DP. Afgelopen woensdagochtend tussen 07:19 en 08:07 uur is de verbinding maarliefst 5x weggevallen. Die nacht erop (dus de nacht van woensdag op donderdag) is de verbinding in de nacht rond 1:21 uur weggevallen. Het zijn allemaal momenten waarop het regende in onze omgeving, waarbij het echt plensde afgelopen woensdagochtend. Na de laatste registratie van de nacht van woensdag op donderdag is de verbinding niet meer weggevallen. Als ik me niet vergis heeft het ook niet echt meer geregend (in onze omgeving) na die tijd.
Wel kreeg ik zowaar vanmiddag eindelijk een bericht door dat er binnenkort een monteur langs komt. Ben benieuwd.. Bedankt voor het meedenken voor zover!
Het bleek dat er inderdaad een 'vezel klem' zat, waardoor dit probleem zeer waarschijnlijk ontstond (het probleem was blijkbaar bij meerdere afnemers bekend; kreeg niet meer detailinfo dan dit). Na de reparatie kwam de verbinding weer terug en ik had goede hoop dat het probleem opgelost zou zijn. Enkele dagen later, tot en met 11 mei, helaas, helaas, weer vele uitvallers gehad. Toch blijkt de relatie met de regen nog steeds te bestaan. Na 11 mei heeft het hier in de omgeving nauwelijks geregend en is de verbinding stabiel gebleven.
Eergisteren is een DELTA (Guidion) binnenhuismonteur geweest en die kwam toch (niet verrassend) na enkele minuten tot de conclusie dat het probleem (nog steeds) in de kabel ergens in de infra ligt. Hij kon dus niet helpen. Deze beste man heeft met DELTA contact gehad en, om zaken uit te sluiten, krijgen we een nieuw Genexis Titanium-modem. Mijn beeld is dat het puur tijdwinst is en de rootcause natuurlijk niet opgelost wordt.
Vervolgens heb ik in de niet-meer-telbare mailwisselingen, telefoontjes e.d. aangegeven dat ze dit modem dan naar mijn thuisadres mogen sturen, in plaats van naar de vereniging. Je krijgt vervolgens een mail dat het modem naar de vereniging gestuurd wordt
Zo langzamerhand kan ik DELTA niet meer serieus nemen en moet ik erg denken aan Tv-programma's als 'Kanniewaarzijn'. Het kan niet waar zijn, maar het is wel degelijk waar. Oh ja, klein detail: sta nu ruim 40 minuten telefonisch in de wacht om de zakelijke klantenservice te bereiken. Het is dat we geen andere keuze hebben bij de vereniging, want dit is gewoon niet meer werkbaar zo. Ik begrijp dan ook niet dat ze landelijk proberen door te breken met alle reclamecampagnes, want achter de schermen slaan de processen noch kant noch wal.
*- Ik heb het wachten opgegeven en de verbinding maar verbroken na 45 minuten wachten.. -

InderdaadHeim-91 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:27:
[...]
Even een update (probeer het kort te houden): BAM-monteur is 20 april jl. langs geweest en kwam toevallig op een moment dat de verbinding er al een hele dag uitlag (de LED's die de verbinding 'met buiten' aangeven op het Genexis Titanium-modem branden dan ook niet). Met een dempingsmeting kwam hij niet verder dan 500 meter, terwijl de centrale op 2000 meter ligt. Dit leek dus een mooie gelegenheid om eens letterlijk te graven naar het probleem.
Het bleek dat er inderdaad een 'vezel klem' zat, waardoor dit probleem zeer waarschijnlijk ontstond (het probleem was blijkbaar bij meerdere afnemers bekend; kreeg niet meer detailinfo dan dit). Na de reparatie kwam de verbinding weer terug en ik had goede hoop dat het probleem opgelost zou zijn. Enkele dagen later, tot en met 11 mei, helaas, helaas, weer vele uitvallers gehad. Toch blijkt de relatie met de regen nog steeds te bestaan. Na 11 mei heeft het hier in de omgeving nauwelijks geregend en is de verbinding stabiel gebleven.
Eergisteren is een DELTA (Guidion) binnenhuismonteur geweest en die kwam toch (niet verrassend) na enkele minuten tot de conclusie dat het probleem (nog steeds) in de kabel ergens in de infra ligt. Hij kon dus niet helpen. Deze beste man heeft met DELTA contact gehad en, om zaken uit te sluiten, krijgen we een nieuw Genexis Titanium-modem. Mijn beeld is dat het puur tijdwinst is en de rootcause natuurlijk niet opgelost wordt.
Vervolgens heb ik in de niet-meer-telbare mailwisselingen, telefoontjes e.d. aangegeven dat ze dit modem dan naar mijn thuisadres mogen sturen, in plaats van naar de vereniging. Je krijgt vervolgens een mail dat het modem naar de vereniging gestuurd wordt. Daarbij hebben wij nog 2 modems in de kast liggen die een tijd geleden gestuurd zijn, zonder dat we erom gevraagd hebben. Nu vragen ze om 1 van die 2 ongebruikte modems retour te sturen (Genexis Platinum), maar ik ben erop gewezen dit nog niet te doen want (letterlijke quote van DELTA): "Ten aanzien van de 2e modem, dit is inderdaad op dit moment een issue aangezien deze modem gekoppeld is aan uw contract. Voor nu raad ik aan om deze in de doos te laten tot u bericht van ons ontvangt om deze modem terug te sturen, excuses voor het ongemak hiervan." Dit bericht dateert van juli 2021.
Zo langzamerhand kan ik DELTA niet meer serieus nemen en moet ik erg denken aan Tv-programma's als 'Kanniewaarzijn'. Het kan niet waar zijn, maar het is wel degelijk waar. Oh ja, klein detail: sta nu ruim 40 minuten telefonisch in de wacht om de zakelijke klantenservice te bereiken. Het is dat we geen andere keuze hebben bij de vereniging, want dit is gewoon niet meer werkbaar zo. Ik begrijp dan ook niet dat ze landelijk proberen door te breken met alle reclamecampagnes, want achter de schermen slaan de processen noch kant noch wal.
*- Ik heb het wachten opgegeven en de verbinding maar verbroken na 45 minuten wachten.. -

Bij alle ISP’s gaan de processen die de grotere volumes verwerken i.h.a. goed. Die zijn geoptimaliseerd. Probleem is dat de uitval in die processen, storingen, uitzonderingen e.d. niet goed opgepakt worden. Daar moet je een ploeg mensen voor hebben met kennis en ervaring van het hele proces, en ze moeten de mogelijkheden en vrijheden hebben om alle processtappen over te slaan. Een oplossingsgericht proces voor de problemen en uitzonderingen. Punt is dat dit duur is en nauwelijks te optimaliseren is. En door de complexiteit zijn die mensen met kennis van het hele proces en alle techniek schaars. Ook moet je dan met leveranciers, onder-aannemers e.a. hele goede service afspraken hebben.
De enige oplossing is klanttevredenheid op nummer 1 plaatsen en oplossingsgericht denken. En dat is in de telco wereld “not done”.
Alternatief: zakelijk abonnement met SLA. Duur, maar dat is een deel van het probleem; we zijn niet bereid om meer te betalen voor meer service. Die storingsploeg die ik hierboven noem is gewoon te duur.
Ik blijf het kastje gebruiken voor de beeldkwaliteit. De mbps bij de app is lager dan via het kastje en dat merk je vooral bij snelle beweging zoals sport.ahbart schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:11:
Hier werd de glasvezel in huis aangesloten waarbij er direct signaal op de lijn zat. Modem aansluiten en het werkte.
Iets anders:
Ik heb alleen Delta internet afgenomen. Met het idee dat ik tv zal kijken via NLZiet. Helaas vind ik NLZiet erg traag en deze geeft af en toe een onderbreking bij het terugkijken. Dan moet ik de app sluiten en opnieuw openen. Niet handig / fijn dus.
Ik wil echter liever geen decoder, settopbox, o.i.d. Maar liever direct via een app op de Android tv.
Kun je tv afnemen bij Delta zonder kastje? Of krijg je standaard dat bakje?
Hoe bevalt kijken via die Delta app? Nog niet zo langs geleden bestond die volgens mij nog niet voor de tv, meen ik te hebben gelezen.
Ik sta voor de keuze van een nieuwe ISP in mijn nieuwe woning. De keuze is Delta, Caiway, T-mobile en KPN. Alleen de eerste twee leveren glasvezel. Dat heeft mijn voorkeur.
Nu heeft Delta (en Caiway) ontzettend slechte pers in de reviews op internet, maar in dit topic kan ik weinig negatieve reacties vinden.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Nu heeft Delta (en Caiway) ontzettend slechte pers in de reviews op internet, maar in dit topic kan ik weinig negatieve reacties vinden.
Ligt er een glasvezel kabel van Delta Fiber Netwerk?Ethiron schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:38:
Ik sta voor de keuze van een nieuwe ISP in mijn nieuwe woning. De keuze is Delta, Caiway, T-mobile en KPN. Alleen de eerste twee leveren glasvezel. Dat heeft mijn voorkeur.
Daar gaat T-Mobile straks ook op leveren, als je voorkeur voor t-mobile glasvezel hebt
heb zelf Delta afgesloten, maar de vezel ligt er nog niet dus kan niet veel kwijt.
@Soppyscroll Weet ik niet, krijg pas over 3 weken de sleutel.
Als dat zo is dan is dat wel interessant, maar voor de korte termijn nog geen oplossing helaas.
Edit: het lijkt inderdaad Delta Fiber te zijn. Jammer dat nergens benoemd wordt per wanneer T-mobile gaat leveren over hun infra.
Als dat zo is dan is dat wel interessant, maar voor de korte termijn nog geen oplossing helaas.
Edit: het lijkt inderdaad Delta Fiber te zijn. Jammer dat nergens benoemd wordt per wanneer T-mobile gaat leveren over hun infra.
[ Voor 29% gewijzigd door Ethiron op 29-05-2023 21:35 ]
Ach, we kunnen over elke provider een boek vol schrijven. Echte problemen zijn vaak heel lokaal (huis of regio). Gewoon een proberen, bevalt het niet stap je over een jaar over naar een andereEthiron schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:38:
Tsja. Wat zijn echte problemen? Voor sommige zijn het toepassen van CGNAT, het niet ondersteunen van IPv6 of dat bij een zakelijk pakket een "vast" IP adres niet zo vast is (maar ze wel vooraf informeren bij wijziging incl het nieuwe IP) wel echte problemen.Zwartoog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:12:
[...]
Ach, we kunnen over elke provider een boek vol schrijven. Echte problemen zijn vaak heel lokaal (huis of regio). Gewoon een proberen, bevalt het niet stap je over een jaar over naar een andere
En wat natuurlijk ook zo is is dat mensen eerder een negatieve ervaring delen dan een positieve ervaring. Hier op een forum als Tweakers komt vanalles en nog wat langs, ook m.b.t. Delta, want Tweakers. Kijk je bij wijze van op het Viva forum zal daar niemand zijn die schrijft over de super internet verbinding van Delta, terwijl (zijdelings) wellicht wel vermeld wordt dat "ze altijd problemen hebben met internet van Delta" (maar grotere kans heeft op "wifi het niet doet").
Note: zelf geen Delta klant. Kan ook niet, want wordt nog aangelegd
Helaas klopt dat niet. Heb zelf een ‘vast IP’ abbo gehad. Zonder van te voren mij te hebben geïnformeerd is het IP adres een keer veranderd.RobertMe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:40:
[...]
Tsja. Wat zijn echte problemen? Voor sommige zijn het toepassen van CGNAT, het niet ondersteunen van IPv6 of dat bij een zakelijk pakket een "vast" IP adres niet zo vast is (maar ze wel vooraf informeren bij wijziging incl het nieuwe IP) wel echte problemen.
Ik heb prima ervaringen met Caiway, maar wel met een eigen modem en ik zit in de IPv6 pilot. Het enige wat bij mij nog wat issues geeft is het IP block wat uit Zweden komt. Veel websites (maar bijv. ook yum/apt repos) zetten de lokatie default op Zweden. Sites moeten hun IP location database bijwerken, of IPv6 voorkeur geven voor lokatie data.Ethiron schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:38:
Ik heb nu een jaar Caiway er op zitten en ben zojuist overgestapt naar Delta. Mijn ervaring: aanleggen (als er nog geen glas van DFN ligt) duurt gevoelsmatig een eeuwigheid, voornamelijk omdat de communicatie vanuit DFN minimaal is. Als het er eenmaal ligt en werkt pas je huidige provider opzeggen (liever een maand dubbele kosten dan een week zonder diensten) en dan werkt het uitstekend. Heb altijd met succes DMZ gebruikt bij gebrek aan bridge modus, voor mij voldoet het. Storingen niet meer dan eigenlijk ieder andere provider. Overstap naar delta had een hobbel maar dat is puur van administratieve aard, wanneer je de modemgegevens niet goed invoert wil provisioning van dat modem ook niet...Ethiron schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:38:
Dat is zo, maar het aantal negatieve recensies is zó hoog en het aantal positieve zó laag; normaal kan ik dat wel nuanceren en er doorheen kijken, maar bij Delta is dat wel heel lastig door al die negativiteit waardoor ik mij afvraag of ik het überhaupt wel moet proberen. Vandaar mijn vraag aan jullie.Zwartoog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:12:
[...]
Ach, we kunnen over elke provider een boek vol schrijven. Echte problemen zijn vaak heel lokaal (huis of regio). Gewoon een proberen, bevalt het niet stap je over een jaar over naar een andere
Wat dat betreft ben ik gewoon een 'simpele' gebruiker. CGNAT, IPV6 en een vast IP-adres zijn voor mij niet van belang. Ik wil 'gewoon' stabiel en snel internet om mee thuis te kunnen werken, gamen en streamen. In die zin maak ik mij dus niet zo druk om Delta, maar als je het internet moet geloven dan is ook de 'normale' dienstverlening beneden peil en dat wil ik natuurlijk niet.RobertMe schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:40:
[...]
Tsja. Wat zijn echte problemen? Voor sommige zijn het toepassen van CGNAT, het niet ondersteunen van IPv6 of dat bij een zakelijk pakket een "vast" IP adres niet zo vast is (maar ze wel vooraf informeren bij wijziging incl het nieuwe IP) wel echte problemen.
En wat natuurlijk ook zo is is dat mensen eerder een negatieve ervaring delen dan een positieve ervaring. Hier op een forum als Tweakers komt vanalles en nog wat langs, ook m.b.t. Delta, want Tweakers. Kijk je bij wijze van op het Viva forum zal daar niemand zijn die schrijft over de super internet verbinding van Delta, terwijl (zijdelings) wellicht wel vermeld wordt dat "ze altijd problemen hebben met internet van Delta" (maar grotere kans heeft op "wifi het niet doet").
Note: zelf geen Delta klant. Kan ook niet, want wordt nog aangelegd, maar ook niet ingeschreven/aangemeld. En dan om de bekende "Tweakers redenen" v.w.b. IPv6 & bridge mode. Als die dingen zijn "opgelost" zou ik mogelijk wel klant worden (zolang CGNAT alsnog uit kan). En ja, dan zou ik nog steeds (Tweakers) ervaringen erbij pakken. Want er zijn toch ook wel (regionale) (opstart) issues.
Thanks. Ik ga me nog even verdiepen in IPV6; volgens mij is dat voor geen issue als 'simpele' gebruiker, maar dat ga ik nog even uitzoeken.EWS99 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:47:
[...]
Ik heb prima ervaringen met Caiway, maar wel met een eigen modem en ik zit in de IPv6 pilot. Het enige wat bij mij nog wat issues geeft is het IP block wat uit Zweden komt. Veel websites (maar bijv. ook yum/apt repos) zetten de lokatie default op Zweden. Sites moeten hun IP location database bijwerken, of IPv6 voorkeur geven voor lokatie data.
Dank, goed om te horen! Gelukkig ligt de aansluiting al in de woning. Sterker nog, de huidige bewones hebben ook een actief Delta abonnement. Dat het aantal storignen normaal is ten opzichte van andere providers stemt mij gerust. Ik heb inderdaad al wel de ervaring dat de administratieve processen en klantenservice niet top notch zijn, maar tot nu toe is het te doen.Ethefox schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:48:
[...]
Ik heb nu een jaar Caiway er op zitten en ben zojuist overgestapt naar Delta. Mijn ervaring: aanleggen (als er nog geen glas van DFN ligt) duurt gevoelsmatig een eeuwigheid, voornamelijk omdat de communicatie vanuit DFN minimaal is. Als het er eenmaal ligt en werkt pas je huidige provider opzeggen (liever een maand dubbele kosten dan een week zonder diensten) en dan werkt het uitstekend. Heb altijd met succes DMZ gebruikt bij gebrek aan bridge modus, voor mij voldoet het. Storingen niet meer dan eigenlijk ieder andere provider. Overstap naar delta had een hobbel maar dat is puur van administratieve aard, wanneer je de modemgegevens niet goed invoert wil provisioning van dat modem ook niet...
Wat wil je horen? Ik heb al een paar jaar Delta glasvezel en ik ben er dik tevreden over. Stabiel en nauwelijks storingen.Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:45:
[...]
Dat is zo, maar het aantal negatieve recensies is zó hoog en het aantal positieve zó laag; normaal kan ik dat wel nuanceren en er doorheen kijken, maar bij Delta is dat wel heel lastig door al die negativiteit waardoor ik mij afvraag of ik het überhaupt wel moet proberen. Vandaar mijn vraag aan jullie.
[...]
Wat dat betreft ben ik gewoon een 'simpele' gebruiker. CGNAT, IPV6 en een vast IP-adres zijn voor mij niet van belang. Ik wil 'gewoon' stabiel en snel internet om mee thuis te kunnen werken, gamen en streamen. In die zin maak ik mij dus niet zo druk om Delta, maar als je het internet moet geloven dan is ook de 'normale' dienstverlening beneden peil en dat wil ik natuurlijk niet.
[...]
Thanks. Ik ga me nog even verdiepen in IPV6; volgens mij is dat voor geen issue als 'simpele' gebruiker, maar dat ga ik nog even uitzoeken.
[...]
Dank, goed om te horen! Gelukkig ligt de aansluiting al in de woning. Sterker nog, de huidige bewones hebben ook een actief Delta abonnement. Dat het aantal storignen normaal is ten opzichte van andere providers stemt mij gerust. Ik heb inderdaad al wel de ervaring dat de administratieve processen en klantenservice niet top notch zijn, maar tot nu toe is het te doen.
Voor veel mensen houdt het al op als ze geen internet hebben op een apparaat. Op basis van mijn ervaringen thuis, zijn 90% van de storingen gerelateerd aan het thuisnetwerk: een netwerk kabel die net niet helemaal lekker in de PC zit, een tablet die even opnieuw moet worden gestart om weer te verbinden met Wifi, etc. Ik heb eigenlijk nog nooit contact gehad met de helpdesk, omdat ik zulke issues prima zelf kan diagnosticeren en oplossen. Als je dat niet kunt en je hebt voor ieder wissewasje de helpdesk nodig, omdat bijvoorbeeld de printer het niet doet, dan is de kwaliteit en de wachttijd bij de helpdesk van veel groter belang en ik denk daar de meeste klachten over gaan.
@Ethiron
Als je een aantal positieve ervaringen wil lezen dan verwijs ik je naar mijn eerdere postes:
Het fixen van een storing was binnen 24 uur gefixt:
Tux3.14 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
De omzetting van Caiway naar Delta duurde had maar 3 uur downtime:
Ook negatieve, waarin mijn IP adres zomaar was veranderd. Zoals deze:
Je geeft aan snel online te willen gamen. Ik zou CGNAT dan wel in het achterhoofd houden als nadeel, waarschijnlijk merk je er niks van, maar in theorie is dit wel een protocol wat kan voorzien van extra latency (laat het max 1 a 2 ms zijn), want er vind wel een extra routering plaats. Al denk ik dat de gewone gebruiker hier niks van merkt.
Als je een aantal positieve ervaringen wil lezen dan verwijs ik je naar mijn eerdere postes:
Het fixen van een storing was binnen 24 uur gefixt:
De omzetting van Caiway naar Delta duurde had maar 3 uur downtime:
Ook negatieve, waarin mijn IP adres zomaar was veranderd. Zoals deze:
Je geeft aan snel online te willen gamen. Ik zou CGNAT dan wel in het achterhoofd houden als nadeel, waarschijnlijk merk je er niks van, maar in theorie is dit wel een protocol wat kan voorzien van extra latency (laat het max 1 a 2 ms zijn), want er vind wel een extra routering plaats. Al denk ik dat de gewone gebruiker hier niks van merkt.
@dennisfr Dank! Dit is precies wat ik wil horen. Fijn om ook dit soort geluiden te horen. Zelf heb ik ook niet direct een helpdesk nodig voor standaard issues en troubleshooting, dus wat dat betreft verwacht ik dat ik voldoende zelfredzaam ben.
@Tux3.14 Dank, prettig om te lezen! Deze berichten geven wat vertrouwen.
Ik ben nog even zoekende in de CGNAT en IPV6 wereld. Ik zei dat dit voor mij niet zoveel uitmaakt, maar weet eigenlijk niet zo goed wat dit impliceert. Ik weet dat je bij CGNAT een IP-adres deelt, maar ik vraag mij af of dit uitmaakt voor het thuiswerken via VPN etc.
Kan het zijn dat CGNAT invloed heeft op de stabiliteit of mogelijkheden van het thuiswerken, omdat je IP-adres gedeeld is? Ik weet niet hoe ik de vraag in de juiste termen kan stellen, maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde remote applicaties of beveiligingsinstellingen van je werkgever vereisen dat je een vast IP hebt? Of werkt dat niet zo?
@Tux3.14 Dank, prettig om te lezen! Deze berichten geven wat vertrouwen.
Ik ben nog even zoekende in de CGNAT en IPV6 wereld. Ik zei dat dit voor mij niet zoveel uitmaakt, maar weet eigenlijk niet zo goed wat dit impliceert. Ik weet dat je bij CGNAT een IP-adres deelt, maar ik vraag mij af of dit uitmaakt voor het thuiswerken via VPN etc.
Kan het zijn dat CGNAT invloed heeft op de stabiliteit of mogelijkheden van het thuiswerken, omdat je IP-adres gedeeld is? Ik weet niet hoe ik de vraag in de juiste termen kan stellen, maar ik kan mij voorstellen dat bepaalde remote applicaties of beveiligingsinstellingen van je werkgever vereisen dat je een vast IP hebt? Of werkt dat niet zo?
Net even gebeld met de service desk van mijn werkgever. BIj het thuiswerken wordt het IP-adres ten tijde van het leggen van de verbinding beveiligd. Als dat IP-adres tussentijds wijzigt klapt de verbinding eruit omdat het nieuw toegekende IP-adres dan niet meer beveiligd is. Die verhalen herken ik van collega's.
Klopt het dat bij CGNAT je IP-adres om de zoveel tijd wisselt?
Klopt het dat bij CGNAT je IP-adres om de zoveel tijd wisselt?
[ Voor 9% gewijzigd door Ethiron op 30-05-2023 12:15 ]
Je kunt CGNAT ook uit laten schakelen voor jouw nieuwe lijn, dan hoef je je daarover ook geen zorgen te maken (ook al heb je hier volgens mij weinig last van met jouw beschreven gebruik)Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:57:
Ik ben nog even zoekende in de CGNAT en IPV6 wereld.
@tyson69 Thanks. Volgens mij kan dit alleen bij de zakelijke abonnementen? Want als je het 'gewoon' uit kan zetten zou er toch niet zo'n heisa zijn omtrent CGNAT, IPV6 en de vaste IP-adressen?
In ieder geval net even gebeld met de klantenservice van Delta; zij adviseren inderdaad om een zakelijk account te nemen als je een static IP wilt.
Ik weet niet of ik de materie nu voldoende snap, maar volgens mij betekent het:
a) CGNAT actief = wisselend/gedeeld IP-adres (vraag: in welke frequentie wisselt dit?)
b) CGNET inactief = statisch IP-adres
In ieder geval net even gebeld met de klantenservice van Delta; zij adviseren inderdaad om een zakelijk account te nemen als je een static IP wilt.
a) CGNAT actief = wisselend/gedeeld IP-adres (vraag: in welke frequentie wisselt dit?)
Met CGNAT inactief heb je geen statisch IP, namelijk gewoon een dynamisch IP.Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:44:
@tyson69 Thanks. Volgens mij kan dit alleen bij de zakelijke abonnementen? Want als je het 'gewoon' uit kan zetten zou er toch niet zo'n heisa zijn omtrent CGNAT, IPV6 en de vaste IP-adressen?
Het verschil is alleen dat je geen IP adres deelt met iemand anders.
Hier nog geen CGNAT, maar bij Delta 1 keer gehad dat mijn IP adres is gewijzigd.
@Tux3.14 Ah, oke. CGNAT inactief lost mijn probleem m.b.t. thuiswerken dus niet op, want nog steeds wisselend IP-adres.
Tenzij die frequentie zo laag is dat ik er niks van merk.. Nu begreep ik van collega's die Delta hebben dat ze er soms elk uur uitgegooid worden (impliceert dat het elk uur wisselt), maar het kan dus ook zomaar wekenlang hetzelfde blijven?
Tenzij die frequentie zo laag is dat ik er niks van merk.. Nu begreep ik van collega's die Delta hebben dat ze er soms elk uur uitgegooid worden (impliceert dat het elk uur wisselt), maar het kan dus ook zomaar wekenlang hetzelfde blijven?
[ Voor 33% gewijzigd door Ethiron op 30-05-2023 12:54 ]
Voor thuiswerken heb je toch geen vast IP nodig?Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:54:
@Tux3.14 Ah, oke. CGNAT inactief lost mijn probleem m.b.t. thuiswerken dus niet op, want nog steeds wisselend IP-adres.
Het kan zijn dat voor een VPN verbinding naar zijn werk een IP adres gewhitelist moet worden. Of bijvoorbeeld bij Azure heb je ook whitelists.RobertMe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:55:
[...]
Voor thuiswerken heb je toch geen vast IP nodig?
Dit inderdaad. Al vraag ik mij af waar dit nog voorkomt.Senaxx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:05:
[...]
Het kan zijn dat voor een VPN verbinding naar zijn werk een IP adres gewhitelist moet worden. Of bijvoorbeeld bij Azure heb je ook whitelists.
Misschien dat @Ethiron het even moet dubbelchecken met zijn werkgever. Want dit soort constructies zie je praktisch bijna nergens meer.
Nouja, whitelists is de uitzondering die de regel bevestigd. En daar ben ik wel bekend mee. Het systeem waar ik zelf aan (mee)programmeer bevat dat ook. Maar het is naar mijn idee wel redelijk uitzonderlijk en ook niet iets waar in dit geval naar verwezen werd.Senaxx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:05:
[...]
Het kan zijn dat voor een VPN verbinding naar zijn werk een IP adres gewhitelist moet worden. Of bijvoorbeeld bij Azure heb je ook whitelists.
Ik heb sinds 2016 een verbinding via Caiway/Delta, maar ik heb denk ik slechts 3x een nieuw IP gekregen, ondanks dat het een 'dynamisch' IP is.
Zelfs toen ik overstapte van Caiway naar Delta kreeg ik weer gewoon mijn oude IP adres terug.
Ik denk dus niet dat het heel veel problemen gaat geven. Het is dus niet zo dat je elke dag een nieuw IP hebt.
Zelfs toen ik overstapte van Caiway naar Delta kreeg ik weer gewoon mijn oude IP adres terug.
Ik denk dus niet dat het heel veel problemen gaat geven. Het is dus niet zo dat je elke dag een nieuw IP hebt.
Om CGNAT uit te laten zetten heb je geen zakelijke verbinding nodig. De heisa is er omdat het "ineens" aangezet is en het wel impact kan hebben als je portforwards etc. gebruikt. Hoe vaak je IP wijzigt met CGNAT kan ik niet zeggen. Ik denk dat de meeste Tweakers hier CGNAT uit laten zetten.Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:44:
Een dynamisch IP (zonder CGNAT) op een consumenten lijn wijzigt gemiddeld misschien 1x per jaar (maar er zijn er hier ook genoeg met jaren hetzelfde IP adres). Vergelijkbaar met Ziggo, ik heb daar ook jarenlang hetzelfde IP gehad (bij KPN is je IP iets vaster volgens mij).
Eerlijk gezegd, als je niet zeker weet of je een vast IP nodig hebt, dan heb je 'm waarschijnlijk ook niet nodig (anders wist je het wel
@RobertMe @senn @Tux3.14 Het betreft een overheidsinstelling die remote werken via Ubuntu / Linux aanbied.
Zojuist gebeld met de service desk en die geven inderdaad aan dat er tijdens het opzetten van een verbinding een IP wordt 'beveiligd'. Tussentijds wisselen van IP betekent dus verlies van connectie.
Maar als ik zo jullie reacties lees (@EDIT thanks voor je input!), gebeurt dat wisselen van IP helemaal niet vaak en al helemaal niet een paar keer per sessie. De collega die ik heb die ook Delta heeft, gaf aan er elk uur uitgegooid te worden en sinds de overstap naar T-mobile nergens meer last van te hebben. Daardoor ben ik zelf gaan nadenken: komt dit door het dynamische IP van Delta? Maar het kan goed zijn dat dit helemaal niet het probleem was.
@EWS99 Haha, duidelijk! Toch kan ik me voorstellen dat je het nodig hebt zonder dat je het weet. Bijv. als blijkt dat je werkgever dit nodig heeft voor hun WfH oplossing.
Zojuist gebeld met de service desk en die geven inderdaad aan dat er tijdens het opzetten van een verbinding een IP wordt 'beveiligd'. Tussentijds wisselen van IP betekent dus verlies van connectie.
Maar als ik zo jullie reacties lees (@EDIT thanks voor je input!), gebeurt dat wisselen van IP helemaal niet vaak en al helemaal niet een paar keer per sessie. De collega die ik heb die ook Delta heeft, gaf aan er elk uur uitgegooid te worden en sinds de overstap naar T-mobile nergens meer last van te hebben. Daardoor ben ik zelf gaan nadenken: komt dit door het dynamische IP van Delta? Maar het kan goed zijn dat dit helemaal niet het probleem was.
@EWS99 Haha, duidelijk! Toch kan ik me voorstellen dat je het nodig hebt zonder dat je het weet. Bijv. als blijkt dat je werkgever dit nodig heeft voor hun WfH oplossing.
Normaal gaat een IP wijziging samen met even geen internet (storing of zelf herstarten), zeker met elk uur een IP wijziging is er ergens iets verkeerd ingesteld.Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:15:
@RobertMe @senn @Tux3.14 Het betreft een overheidsinstelling die remote werken via Ubuntu / Linux aanbied.
Ik moet de eerste ISP nog tegenkomen waar het echt elk uur gewijzigd word. Of zelfs dagelijks.Ethiron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:15:
Als je elk uur een ander IP krijgt dan is er wel iets aan de hand ja, maar lijkt mij heel sterk.
Als het elk uur veranderd merk je het ook wel aan andere zaken, niet alleen je connectie naar je werkgever. O.a. online diensten sturen dan mailtjes met 'je hebt je aangemeld met device op IP 1.2.3.4', klopt dat? en dergelijke.
Ik heb in juli 2022 een aanvraag gedaan voor een glasvezelpakket. Mei jongstleden was er nog steeds niet geleverd, ik heb het contract via twee fysieke brieven opgezegd en me beroepen op twee redenen: lange levertijd (300+ dagen) en het overstappen op CG-NAT zonder mij in te lichten. Delta heeft me een e-mail gestuurd dat de aanvraag inderdaad geannuleerd is. Geen bezwaren, geen over en weer. Kortom, een onverwachte meevaller gezien de weerstand die het bij anderen opgeleverd heeft. Als je het contract wil opzeggen in verband met lange levertijd raad ik aan Delta nog één a twee weken de tijd te geven om toch te leveren. Ik koos voor één week. Voor de brieven die ik gestuurd heb mag je me ook een DM sturen. 
Beste heer, mevrouw ,
U heeft contact gehad met onze klantenservice om uw aanvraag te annuleren. Wij vinden het jammer dat u besloten heeft uw aanvraag te annuleren. Maar we hopen u in de toekomst weer terug te zien.
Heeft u nog vragen?
De meeste antwoorden vindt u op delta.nl/klantenservice. We helpen u graag.
@icall5s Delta maakt één klant meer of minder echt niet uit op een paar miljoen die ze binnen enkele jaren willen bereiken. Uiteindelijk heb je alleen jezelf te pakken door geen aansluiting in je huis te laten aanleggen. Persoonlijk vind ik minder dan een jaar wachten ook totaal niet lang als je na gaat wat er allemaal moet gebeuren. CG-NAT is trouwens geen verplichting, als je dat niet wil dan kun je het gewoon uitschakelen.
Ik weet niet of er geen aansluiting in mijn woning komt. Ik heb alleen de overeenkomst tussen mij en Delta opgezegd. Het netwerk is volgens mij in een ander bedrijf onder gebracht. Delta is slechts één van de vijf of zes aanbieders die kan leveren op Delta Netwerk. Ik woon in een huurwoning, dus ik moet een monteur gewoon toegang geven als deze een aansluiting wil maken. Toevallig (of niet?) kreeg ik vlak na de opzegging iemand aan de deur van Delta Netwerk voor het opnemen van mijn telefoonnummer om een afspraak te maken. Dus de kans dat er gewoon glasvezel aangelegd wordt is best groot. Maar uiteindelijk heb ik hier wel mezelf mee door de overeenkomst niet op te zeggen. Ik heb nu Ziggo (duur), en doordat ik niet meer hoef te wachten kan ik elders een goedkoop contract afsluiten voor VDSL/ADSL.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:21:
@icall5s Delta maakt één klant meer of minder echt niet uit op een paar miljoen die ze binnen enkele jaren willen bereiken. Uiteindelijk heb je alleen jezelf te pakken door geen aansluiting in je huis te laten aanleggen. Persoonlijk vind ik minder dan een jaar wachten ook totaal niet lang als je na gaat wat er allemaal moet gebeuren. CG-NAT is trouwens geen verplichting, als je dat niet wil dan kun je het gewoon uitschakelen.
Het verschilt per plaats, ene plaats krijgt iedereen het, andere alleen wie het afsluit.icall5s schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:11:
[...]
Dus de kans dat er gewoon glasvezel aangelegd wordt is best groot.
Die mogelijkheid heb je sowieso altijd. Als je bij Delta aangeeft dat je nog een ander contract hebt op het moment dat alles gereed is wordt de ingangsperiode gewoon enkele maanden uitgesteld tot jij wil dat het abonnement ingaat.Ik heb nu Ziggo (duur), en doordat ik niet meer hoef te wachten kan ik elders een goedkoop contract afsluiten voor VDSL/ADSL.
@Ethiron Ik denk eerder aan een router die te weinig states aan kan en dan uiteindelijk states gaat opruimen waardoor je verbinding ineens weg is.
IP adressen zijn semi statisch bij Delta, je kunt maanden dezelfde hebben en ineens 's nachts even offline en daarna een nieuw IP. Overdag een ander IP krijgen is niet gebruikelijk bij de meeste ISPs.
IP adressen zijn semi statisch bij Delta, je kunt maanden dezelfde hebben en ineens 's nachts even offline en daarna een nieuw IP. Overdag een ander IP krijgen is niet gebruikelijk bij de meeste ISPs.
Ik zit nu bij KPN en heb al een paar jaar hetzelfde IP-adres, ondanks dat ik officieel geen vast adres heb._JGC_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:13:
Werkt dat bij Delta (uiteraard zonder CG-NAT) anders?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee. Ook bij KPN kan je IP adres zo maar veranderen. Gebeurt niet vaak, maar geen garanties. Net als bij Delta/Caiway.Andrehj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:18:
[...]
Ik zit nu bij KPN en heb al een paar jaar hetzelfde IP-adres, ondanks dat ik officieel geen vast adres heb.
Werkt dat bij Delta (uiteraard zonder CG-NAT) anders?
Bij mij in 2,5 jaar twee keer bij Caiway.
@Computer guy, @Tux3.14, @JCG en anderen: duidelijk, dank voor jullie reacties! Ik heb er vertrouwen in dat ik niet elk uur een ander IP krijg toegewezen en dat het bij mijn collega waarschijnlijk ergens anders aan lag.
Overigens sowieso complimenten over de behulpzaamheid in dit topic.
Wordt gewaardeerd!
Overigens sowieso complimenten over de behulpzaamheid in dit topic.
Zojuist de Caiway TV app geinstalleerd op mijn LG WebOS. Ziet er netjes uit. De Delta TV app is ook beschikbaar.Mapje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:16:
De DELTA en Caiway SmartTV App voor LG is goedgekeurd door LG
Aangezien mijn kersverse glasvezel pas eind deze week wordt opgeleverd kon ik de TV app nog niet testen
Mooi, als het zover is plaats dan hier svp een berichtje met je bevindingen.tyson69 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:13:
[...]
Zojuist de Caiway TV app geinstalleerd op mijn LG WebOS. Ziet er netjes uit. De Delta TV app is ook beschikbaar.
Aangezien mijn kersverse glasvezel pas eind deze week wordt opgeleverd kon ik de TV app nog niet testen
Opzeggen zat ik zelf ook over na te denken, maar tja wat is lange levertijd...icall5s schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:49:
Ik heb in juli 2022 een aanvraag gedaan voor een glasvezelpakket. Mei jongstleden was er nog steeds niet geleverd, ik heb het contract via twee fysieke brieven opgezegd en me beroepen op twee redenen: lange levertijd (300+ dagen) en het overstappen op CG-NAT zonder mij in te lichten. Delta heeft me een e-mail gestuurd dat de aanvraag inderdaad geannuleerd is. Geen bezwaren, geen over en weer. Kortom, een onverwachte meevaller gezien de weerstand die het bij anderen opgeleverd heeft. Als je het contract wil opzeggen in verband met lange levertijd raad ik aan Delta nog één a twee weken de tijd te geven om toch te leveren. Ik koos voor één week. Voor de brieven die ik gestuurd heb mag je me ook een DM sturen.
[...]
Bestelling eind augustus 2021 gedaan en vorig jaar oktober de kabel naast het huis opgerold gekregen. Daarna weer stilte maar ineens vorige maand melding dat de kabel naar binnen komt en dat is vorige week keurig gedaan op de afgesproken plek. Mee kunnen kijken naar het maken van de las en lijkt een prima verbinding te zijn. Volgende week 8 juni komt een monteur en dus ga ik het in ieder geval een jaar maar eens proberen. Wat wel raar is dat ik binnen mijnDelta niets terug zie over het abonnement en de prijs die ik daarvoor moet gaan betalen. Heb nog wel even nadrukkelijk nagevraagd wat de prijs zou gaan worden, want het was de periode dat standaardsnelheid ineens naar 1 Gb ging en er een tweede bevestiging binnen kwam. Via een email in augustus 2021 bevestigd gekregen dat dit het eerste jaar 45 euro zal zijn maar ja we zijn inmiddels al bijna twee jaar verder!
En ja, ook hier in Rolde komt KPN er vervolgens ook nog eens achteraan en kunnen we een tweede glasvezel aansluiting in huis krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door JosWo op 31-05-2023 23:01 . Reden: Aanvulling ]
Dat is normaal dat kun je pas inzien als je abonnement in gaat.JosWo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:54:
[...]
Wat wel raar is dat ik binnen mijnDelta niets terug zie over het abonnement en de prijs die ik daarvoor moet gaan betalen.
Ik vind de communicatie en dat je dit niet kan zien wel heel slecht van Delta... Altijd al geweest.bjusterbaarlik schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:08:
[...]
Dat is normaal dat kun je pas inzien als je abonnement in gaat.
Wanneer je iets bestelt en je wil erover bellen dan zien ze de order zelf niet 123 in hun systeem.
Delta gaat ook mogelijk glasvezel bij mij in de buurt aanleggen.
Nu zag ik dat ze aansluiting in de meterkast bij de voordeur maken. Komt daar dan ook de modem?
Mijn tv staat namelijk bij de achterdeur 13 meter verder en wil dan niet helemaal een kabeltrekken.
Dit kon mogelijk op gelost worden door gebruik van tp-link.
Klopt dat en kan ik dan wel bekabeld internet aansluiten op mijn tv en spelcomputer of moet alles via WiFi en hoeveel snelheids verlies heb ik dan en heeft dit geen negatieve gevolgen voor tv kijken?
Hopelijk hebben meer mensen deze situatie en kunnen ze mij uitleggen hoe dit is opgelost.
Alle tips zijn welkom!
Nu zag ik dat ze aansluiting in de meterkast bij de voordeur maken. Komt daar dan ook de modem?
Mijn tv staat namelijk bij de achterdeur 13 meter verder en wil dan niet helemaal een kabeltrekken.
Klopt dat en kan ik dan wel bekabeld internet aansluiten op mijn tv en spelcomputer of moet alles via WiFi en hoeveel snelheids verlies heb ik dan en heeft dit geen negatieve gevolgen voor tv kijken?
Hopelijk hebben meer mensen deze situatie en kunnen ze mij uitleggen hoe dit is opgelost.
Alle tips zijn welkom!
[ Voor 4% gewijzigd door Raoul nrd op 02-06-2023 14:43 ]
Eigen huis of huur?Raoul nrd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:40:
Delta gaat ook mogelijk glasvezel bij mij in de buurt aanleggen.
Alle tips zijn welkom!
Bij eigen huis komt er een schouwer en met deze bepaal je de meest geschikte locatie waar de vezel het huis binnen komt. Bij huur is dat een VvE verantwoordelijkheid.
Bij Delta/Caiway krijg je een FTU op die plaats en van daar een glasvezel naar het modem. Die kan dus op elke plek maar dan moet er een glasvezelkabel gelegd worden. Lengte is onbelangrijk.
Kan de FTU alleen aan de voorzijde van je huis (meterkast begrijp ik) en je wil geen glasvezelkabel in huis leggen dan komt het modem binnen 1,5 meter van de FTU (zo lang is de glasvezelkabel aan het modem).
En dan is je enige keuze inderdaad via WiFi of via PowerLine. Ligt er in de meterkast een coax kabel dan kan MoCa de oplossing zijn (zoiets: https://www.ct.nl/reviews...ax-netwerk-over-tv-kabel/).
Is een koop huis en denk niet dat ze door 15 meter achtertuin gaan en nog 5 meter van een laantje om daar FTU box aan te sluiten bij de achter deur.ernstoud schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:21:
[...]
Eigen huis of huur?
Bij eigen huis komt er een schouwer en met deze bepaal je de meest geschikte locatie waar de vezel het huis binnen komt. Bij huur is dat een VvE verantwoordelijkheid.
Bij Delta/Caiway krijg je een FTU op die plaats en van daar een glasvezel naar het modem. Die kan dus op elke plek maar dan moet er een glasvezelkabel gelegd worden. Lengte is onbelangrijk.
Kan de FTU alleen aan de voorzijde van je huis (meterkast begrijp ik) en je wil geen glasvezelkabel in huis leggen dan komt het modem binnen 1,5 meter van de FTU (zo lang is de glasvezelkabel aan het modem).
En dan is je enige keuze inderdaad via WiFi of via PowerLine. Ligt er in de meterkast een coax kabel dan kan MoCa de oplossing zijn (zoiets: https://www.ct.nl/reviews...ax-netwerk-over-tv-kabel/).
Levert Delta dan powerline om het aan te sluiten en wil ook graag goed internet/wifi/tv hebben op zolder gaat dat dan ook met powerline?
Hoeveel snelheid verlies ik met powerline?
De TP-Link Deco M5's die DELTA levert kunnen mesh aan en hebben 2 internet poorten die dan bruikbaar zijn, of ze de 15 meter halen is wel de vraag.Raoul nrd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Is een koop huis en denk niet dat ze door 15 meter achtertuin gaan en nog 5 meter van een laantje om daar FTU box aan te sluiten bij de achter deur.
Levert Delta dan powerline om het aan te sluiten en wil ook graag goed internet/wifi/tv hebben op zolder gaat dat dan ook met powerline?
Powerlines worden niet geleverd door DELTA maar staan genoeg in de pricewatch, ik heb er geen goede ervaringen mee maar anderen weer wel. (Ik had een goedkoop setje en blijkbaar gebruikten de zonnepanelen powerlines van een ander merk dus niet helemaal betrouwbaar)
Iemand al een Speedtest gedaan met 2Gbit?
6 juni wordt ik overgezet, mijn pc heeft een 2.5Gbit poort.
Ben benieuwd of het inderdaad 2Gbit is via de 2.5Gbit poort op de Nokia.
Heel veel, sowieso geen powerline gebruiken, dan geeft veel problemen met de TV bij Delta en Caiway.
Het is inderdaad een noodoplossing. Ik gebruik devolo powerline adapters om ethernet van mijn fail over tmobile “4G voor Thuis” router op de 1e verdieping naar beneden te brengen, mocht Caiway een keer uitvallen. Werkt voor lage snelheid redelijk goed. Enkele keer per jaar moet ik de twee adapters weer aan elkaar koppelen, dan herkennen ze elkaar niet meer. Snelheid is ongeveer 300 Mbps.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:31:
[...]
Heel veel, sowieso geen powerline gebruiken, dan geeft veel problemen met de TV bij Delta en Caiway.
Wat is dan wel verstandig als je niet met kabel wil.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:31:
[...]
En wat is je snelheid van je pakket 1000mb of 2000mb wat dat kan ook tegenwoordig.ernstoud schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:55:
[...]
Het is inderdaad een noodoplossing. Ik gebruik devolo powerline adapters om ethernet van mijn fail over tmobile “4G voor Thuis” router op de 1e verdieping naar beneden te brengen, mocht Caiway een keer uitvallen. Werkt voor lage snelheid redelijk goed. Enkele keer per jaar moet ik de twee adapters weer aan elkaar koppelen, dan herkennen ze elkaar niet meer. Snelheid is ongeveer 300 Mbps.
Van welke aanbieder krijgt de tv nu signaal en via welk medium? Ik kom veel mensen tegen waar wel coax ligt, deze vervang ik door UTP. Hoe je het ook wendt of keert is UTP hét medium om IP tv van signaal te voorzien. Wifi, powerlines en moca's blijven behelpen...Raoul nrd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:40:
Draadloos. Dus WiFi. Zonder kabel is er geen andere keus.Raoul nrd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:55:
[...]
Wat is dan wel verstandig als je niet met kabel wil.
Ik gebruik PowerLine dus voor een tmobile 4GvT verbinding, die schommelt tussen 40 en 120 Mbps.Raoul nrd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:57:
[...]
En wat is je snelheid van je pakket 1000mb of 2000mb wat dat kan ook tegenwoordig.
Van Caiway heb ik 1 Gbps. glasvezel dus. Met Ubiquiti Aircube AC accesspoint, rond de 350 Mbps. WiFi in hele huis.
Ja gister geholpen mijn zwager over te zetten. Hij haalde met de Nokia gewoon 2gbit op de juiste poort. Nu zit er een Huawei aan.BlazeMuis schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:54:
Iemand al een Speedtest gedaan met 2Gbit?
[ Voor 3% gewijzigd door thomastvd op 03-06-2023 07:26 ]
En wat haalt hij met die Huawei?thomastvd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:26:
[...]
Ja gister geholpen mijn zwager over te zetten. Hij haalde met de Nokia gewoon 2gbit op de juiste poort. Nu zit er een Huawei aan.
Dit is alleen haalbaar met de juiste kabels, netwerkkaart etc.
Weet iemand of je per poort 1Gbit krijgt wanneer de apparatuur het niet aan kan?
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Wat let je om zelf een mantelbuis in te graven? Die 20 meter extra glasvezel is qua kosten het probleem niet, dat rollen ze graag voor je af.Raoul nrd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:32:
[...]
Is een koop huis en denk niet dat ze door 15 meter achtertuin gaan en nog 5 meter van een laantje om daar FTU box aan te sluiten bij de achter deur.
Heb je geen kruipruimte oid?
Inderdaad geen probleem. En als je het aardig vraagt mag je die 20 meter mantelbuis die je nodig hebt ook nog wel bij de graafploeg van de rol halen. Maar dan moet je het wel tijdig aangeven. Als de glasfiber eenmaal afgeknipt is en er een stuk aangelast moet worden gaan ze zich waarschijnlijk minder flexibel opstellen, want dan moet er speciaal een lasploeg voor komen...Zwartoog schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Wat let je om zelf een mantelbuis in te graven? Die 20 meter extra glasvezel is qua kosten het probleem niet, dat rollen ze graag voor je af.
Dat ligt natuurlijk aan de router achter de ONT (Huawei in dit geval). En sluit je Fast (100 Mbps) of Gigabit (1000 Mbps) aan op een 2.5 Gbps ethernet poort dan krijg je 100 of 1000 Mbps via die poort. Dat heet auto negotiation (Wikipedia: Autonegotiation).Sjakie0101 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:42:
[...]
Dit is alleen haalbaar met de juiste kabels, netwerkkaart etc.
Weet iemand of je per poort 1Gbit krijgt wanneer de apparatuur het niet aan kan?
Heeft die router meerdere poorten dan krijg je uiteraard totaal max. 2 Gbps bandbreedte totaal over die poorten. Net als nu met 1 Gbps op bijvoorbeeld de Genexis.
Heeft je zwager nog steeds een public ip-adres of een cgnat adres bij 2Gbit ?thomastvd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:26:
[...]
Ja gister geholpen mijn zwager over te zetten. Hij haalde met de Nokia gewoon 2gbit op de juiste poort. Nu zit er een Huawei aan.
Man, man, man, wat een baggerbedrijf dat Delta. Ik betaal voor een Business Pack met 1 vast IP-adres en 24/7 zakelijke klantenservice. Anderhalve week geleden voor de 3e keer in 1 jaar mijn "vaste" IP adres kwijt en dit keer zelfs overgezet naar CGNAT zonder de mogelijkheid dit uit te zetten... Al totaal 7 keer en 2,5 uur aan de lijn gehangen met de klantenservice en nog steeds geen oplossing. En wat nog het ergste is, die 24/7 klantenservice die onderdeel uitmaakt van het Business Pack is doordeweeks na 21:00 en op zaterdag na 13:00 gesloten.

Die word dan alsnog opgenomen bij mij, vaak door netwerk engineers oid die weten wat ze doenMischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:34:
Man, man, man, wat een baggerbedrijf dat Delta. Ik betaal voor een Business Pack met 1 vast IP-adres en 24/7 zakelijke klantenservice. Anderhalve week geleden voor de 3e keer in 1 jaar mijn "vaste" IP adres kwijt en dit keer zelfs overgezet naar CGNAT zonder de mogelijkheid dit uit te zetten... Al totaal 7 keer en 2,5 uur aan de lijn gehangen met de klantenservice en nog steeds geen oplossing. En wat nog het ergste is, die 24/7 klantenservice die onderdeel uitmaakt van het Business Pack is doordeweeks na 21:00 en op zaterdag na 13:00 gesloten.
Vandaag niemand aan de lijn kunnen krijgen met enig verstand van dit probleem: "bel maandag maar terug". Diverse personen van support aan de lijn gehad de afgelopen anderhalve week die bevestigen dat alles goed staat. Ik zou dus geen CGNAT, maar DHCP geeft mij toch mooi een adres in 100.102.0.0/18.Computer guy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:34:
[...]
Die word dan alsnog opgenomen bij mij, vaak door netwerk engineers oid die weten wat ze doenen daar dan vragen of het uitkan werkt waarschijnlijk wel.
Bel je het normale nummer of het zakelijke nummer? En anders kan je R3D even vragen.MischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:38:
[...]
Vandaag niemand aan de lijn kunnen krijgen met enig verstand van dit probleem: "bel maandag maar terug". Diverse personen van support aan de lijn gehad de afgelopen anderhalve week die bevestigen dat alles goed staat. Ik zou dus geen CGNAT, maar DHCP geeft mij toch mooi een adres in 100.102.0.0/18.
Ik heb vandaag 088-0159999 en 0118-225555 geprobeertd. De eerste werd niet opgenomen, de tweede wel, maar werd wel 3 keer doorgeschakeld. Nog andere nummers bekend toevallig?Computer guy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:42:
[...]
Bel je het normale nummer of het zakelijke nummer? En anders kan je R3D even vragen.
De laatste belde ik altijd zonder problemen. Ondertussen wel een tijdje geleden omdat ik geen problemen heb gehad sinds het laatste belletjeMischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:44:
[...]
Ik heb vandaag 088-0159999 en 0118-225555 geprobeertd. De eerste werd niet opgenomen, de tweede wel, maar werd wel 3 keer doorgeschakeld. Nog andere nummers bekend toevallig?
Exact dezelfde ervaring helaas met Delta.MischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:34:
Maar vergeet het maar: je krijgt nooit een vast IP. Heb dat ‘business pakket’ maar opgezegd. Je betaald letterlijk voor niks.
Ik heb ook vrij recentelijk geprobeerd om hun 24/7 klantenservice te bellen na 22:00 uur en ik werdt doorgeschakeld naar het Network Operations Center. Ik kreeg te horen dat ze geen verstoringen zagen in het netwerk en dat ik maandag maar terug moest bellen, terwijl hun eigen site meldde dat er een stroring wasMischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:34:

Kreeg bij de overstap inderdaad gelijk een cgnat ip adres. Direct via de chat aangegeven en binnen 20 minuten waren we uit de cgnat pool.Mapje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:58:
[...]
Heeft je zwager nog steeds een public ip-adres of een cgnat adres bij 2Gbit ?
Modem stroomloos maken voor 2 min. Dan kijken of het goed gaat.MischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:38:
[...]
Vandaag niemand aan de lijn kunnen krijgen met enig verstand van dit probleem: "bel maandag maar terug". Diverse personen van support aan de lijn gehad de afgelopen anderhalve week die bevestigen dat alles goed staat. Ik zou dus geen CGNAT, maar DHCP geeft mij toch mooi een adres in 100.102.0.0/18.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Je bedoelt gewoon die MijnDelta chat?thomastvd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:16:
[...]
Kreeg bij de overstap inderdaad gelijk een cgnat ip adres. Direct via de chat aangegeven en binnen 20 minuten waren we uit de cgnat pool.
Gisteren een Synology NAS met camera’s bij de buurman geïnstalleerd. Ook daar een CGNat adres op de Nokia (XGS-PON).
Via de chat een delta medewerker gesproken (Vienna) en die vroeg eerst of we het via Mijn Delta wilde instellen. Dus ik vol enthousiasme naar mijn delta maar helaas; de instelling om CGNat uit te zetten was daar nog niet verschenen. Toen gevraagd of Vienna dat zelf wilde doen en dat werd zonder morren gedaan. Ze gaf aan dat we 3-4 uur moesten wachten en dat klopte ook wel. Blijkbaar is er een synchronisatie of provision taak die èèn keer in de zoveel tijd loopt.
Maar vanochtend kreeg ik een appje van de buren dat ze een extern IP hadden en kan ik weer verder met instellen.
Als we op deze manier CGNat kunnen uitzetten is in elk geval beter dan een service desk die van niets weet.
Via de chat een delta medewerker gesproken (Vienna) en die vroeg eerst of we het via Mijn Delta wilde instellen. Dus ik vol enthousiasme naar mijn delta maar helaas; de instelling om CGNat uit te zetten was daar nog niet verschenen. Toen gevraagd of Vienna dat zelf wilde doen en dat werd zonder morren gedaan. Ze gaf aan dat we 3-4 uur moesten wachten en dat klopte ook wel. Blijkbaar is er een synchronisatie of provision taak die èèn keer in de zoveel tijd loopt.
Maar vanochtend kreeg ik een appje van de buren dat ze een extern IP hadden en kan ik weer verder met instellen.
Als we op deze manier CGNat kunnen uitzetten is in elk geval beter dan een service desk die van niets weet.
Ik had ook een probleem dat alles goed stond maar dat ik nog steeds een CGNat adres kreeg.MischaBoender schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:38:
[...]
@R3D gaf aan dat hij hem opnieuw moest provisionen en toen werkte alles weer.
De zakelijke helpdesk kan misschien ook een ticket inschieten met het verzoek om te zorgen dat je een publiek IP adres op je WAN krijgt met het verzoek dat aan hun kant te controleren voordat ze het ticket sluiten.
Uiteindelijk gaat het goed komen want Delta kan het wel, alleen is de weg er naar toe soms wat troebel.
Ja klopt. En deze gaf ook aan dat het tot 4 uur kon duren. Maar dat ging dus heel snel.
Ja heb een kruipruimte moet ik alleen wel door de vloer heen dan met de glazvezel en ben niet zo handig maar misschien kan ik het wel laten doen. Begreep van Delta dat hun iig niet de kruipruimte in gaan.Zwartoog schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Wat let je om zelf een mantelbuis in te graven? Die 20 meter extra glasvezel is qua kosten het probleem niet, dat rollen ze graag voor je af.
Heb je geen kruipruimte oid?
Hmm... Hier is in augustus een schouwer geweest van BAM en die heeft door het toegangsluik de kruipruimte bekeken en die zei dat de kabel door de kruipruimte leggen naar de door rmij gewenste plek geen enkel probleem is.Raoul nrd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:13:
[...]
. Begreep van Delta dat hun iig niet de kruipruimte in gaan.
Daarna heb ik overigens niets meer gehoord. Niet van BAM, ntet van Delta en niet van Caiway...
Niet met UTP, wel met de glasvezel.Raoul nrd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:13:
[...]
Begreep van Delta dat hun iig niet de kruipruimte in gaan.
Graven en aansluiten zijn twee verschillende diensten. Vragen of je 20 m extra kunt krijgen van de graafploeg, daarna zelf door de kruipruimte trekken en omhoog laten komen in je woonkamer?Raoul nrd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:13:
[...]
Ja heb een kruipruimte moet ik alleen wel door de vloer heen dan met de glazvezel en ben niet zo handig maar misschien kan ik het wel laten doen. Begreep van Delta dat hun iig niet de kruipruimte in gaan.
Enige waar je echt op moet letten, is dat je de kabel niet gaat knikken, houdt een straal van tenminste 15 cm aan.
Ik zou er gewoon een zaterdag aan besteden om een pvc pijpje door de vloer en kruipruimte te leggen. Hoe beter jij dat voorbereidt, hoe mooier de aansluiting wordtRaoul nrd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:13:
[...]
Ja heb een kruipruimte moet ik alleen wel door de vloer heen dan met de glazvezel en ben niet zo handig maar misschien kan ik het wel laten doen. Begreep van Delta dat hun iig niet de kruipruimte in gaan.
@Raoul nrd. Beter nog: Zoek even een graafploeg in de buurt op en vraag of je x meter van die groene 14 mm beschermbuis/slang mag hebben die ze zelf ook gebruiken voor door de tuinen.EWS99 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:12:
[...]
Ik zou er gewoon een zaterdag aan besteden om een pvc pijpje door de vloer en kruipruimte te leggen. Hoe beter jij dat voorbereidt, hoe mooier de aansluiting wordt
Heb ik ook gedaan en was geen probleem. Mocht de beschermbuis zelf van de rol afhalenRoetzen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:02:
[...]
@Raoul nrd. Beter nog: Zoek even een graafploeg in de buurt op en vraag of je x meter van die groene 14 mm beschermbuis/slang mag hebben die ze zelf ook gebruiken voor door de tuinen.
Vanmorgen overgezet naar XGS-PON, ik haal ook netjes de 2Gbit.
Echter kan ik helemaal niks meer vanuit buitenshuis bereiken, zoals Plex en mijn camera's. Port forwards zijn juist ingesteld. Dus ik heb het idee dat ik in de CGNAT pool zit. Ik zit in de 100.80.x.x pool, is dat ook de CGNAT pool?
De persoon op de chat zegt dat er een netwerk storing hier in de buurt is (wat raar is want ik heb toch echt internet hier).
Maar goed.. Ik wacht de "storing" wel af en anders maar weer de chat op.
Speedtest:
Echter kan ik helemaal niks meer vanuit buitenshuis bereiken, zoals Plex en mijn camera's. Port forwards zijn juist ingesteld. Dus ik heb het idee dat ik in de CGNAT pool zit. Ik zit in de 100.80.x.x pool, is dat ook de CGNAT pool?
De persoon op de chat zegt dat er een netwerk storing hier in de buurt is (wat raar is want ik heb toch echt internet hier).
Speedtest:

Vraagje
Ik heb straks 2GB, er gaat 1 kabel van modem (2gb port) naar mijn router (Netgear RAXE300) naar de 2gb port. Ik heb op mijn pc een 2.5gb adapter. Hoe krijg ik, als ik maar 1 2gb port op de router heb dan mijn 2gb internet verbinding op mijn pc?
Ik heb straks 2GB, er gaat 1 kabel van modem (2gb port) naar mijn router (Netgear RAXE300) naar de 2gb port. Ik heb op mijn pc een 2.5gb adapter. Hoe krijg ik, als ik maar 1 2gb port op de router heb dan mijn 2gb internet verbinding op mijn pc?
Dat is inderdaad de CGNAT pool. Ik zou nogmaals even contact opnemen. Meerdere tweakers hebben dit probleem (ervaren).BlazeMuis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:27:
Vanmorgen overgezet naar XGS-PON, ik haal ook netjes de 2Gbit.
Speedtest:
[Afbeelding]
Groetjes van G
Misschien door poort 3 & 4 beide te verbinden met 2 (minimaal gigabit) poorten van je pc. uit de pdf van je router:Ilankroon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:31:
Vraagje
Aggregate two Gigabit LAN ports
Dan krijg je nog steeds geen 2Gbit/s verbinding. Dan krijg je 2 1Gbit/s verbindingen. Vergelijk het met een weg. Een tweebaansweg is niet sneller dan een eenbaansweg, echter kunnen er wel twee voertuigen naast elkaar rijden.W1ck1e schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:50:
[...]
Misschien door poort 3 & 4 beide te verbinden met 2 (minimaal gigabit) poorten van je pc. uit de pdf van je router:
[...]
Met link aggregation kun je dus nooit een download met 2Gbit/s doen. Mogelijk kun je wel 2 downloads met 1Gbit/s doen (afhankelijk van het gekozen pad, op basis van doel IP & poort wordt de ethetnetpoort bepaald, met een beetje pech worden beiden dus op dezelfde poort geplaatst, het is dus expliciet niet "slim" in de zin van "poort A is 'druk' dus ik kies poort B").
@Ilankroon de enige "echte" oplossing is dus een router kopen die daadwerkelijk meerdere 2,5Gbit/s poorten heeft.
Ieder is vrij om te doen wat hij/zij wil...heb je aan beveiliging gedacht?BlazeMuis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:27:
Port forwards zijn juist ingesteld.
Helemaal eens...ben benieuwd waar een single stream 2Gbps vandaan komt.RobertMe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:56:
Dan krijg je nog steeds geen 2Gbit/s verbinding.
[ Voor 34% gewijzigd door lier op 06-06-2023 10:59 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
Plex draait in een Docker container, samen met radarr, sonarr etc. Computers hier zijn verder niet verbonden (netwerk schijf o.i.d.) dus voor malware ben ik niet bang. En anders weg is pechlier schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Ieder is vrij om te doen wat hij/zij wil...heb je aan beveiliging gedacht?
---
Net nogmaals iemand anders gesproken via de chat en aangegeven dat er helemaal geen storing is en dat ik uit de CGNAT pool gehaald wil worden. Dit was mogelijk en 10 minuten later kreeg ik van de medewerker te horen dat het verwerkt is. Ik kreeg ook een email dat er een wijziging was gedaan en daarna een dat het verwerkt is.
Zal wel even duren voordat het doorgevoerd is gok ik. We zullen het zien.
BlazeMuis schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:16:
[...]
Plex draait in een Docker container, samen met radarr, sonarr etc. Computers hier zijn verder niet verbonden (netwerk schijf o.i.d.) dus voor malware ben ik niet bang. En anders weg is pechStaat toch geen belangrijke of privé data op.
offtopic:
En allemaal die zaken draaien natuurlijk in een Docker container als root? Waarbij Docker zelf ook als root draait. Oftewel: een lek in die software waardoor random code uitgevoerd kan worden draait meteen als root user. Scheelt de aanvaller weer het zoeken van een exploit om root te worden.
En allemaal die zaken draaien natuurlijk in een Docker container als root? Waarbij Docker zelf ook als root draait. Oftewel: een lek in die software waardoor random code uitgevoerd kan worden draait meteen als root user. Scheelt de aanvaller weer het zoeken van een exploit om root te worden.
Met een 2.5Gbit switch erbij. Dan kun je zowel de Netgear als de PC op de 2.5Gbit poort van de Nokia aansluiten. Of door de Netgear niet via 2.5Gbit aan te sluiten.Ilankroon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:31:
Vraagje
Hi, Dus een 2.5gbit switch te kopen en dan de kabel van de nokia 2.5 port naar de 2.5 switch te sturen en daar dan 1 naar pc en 1 naar router?bjusterbaarlik schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:28:
[...]
Met een 2.5Gbit switch erbij. Dan kun je zowel de Netgear als de PC op de 2.5Gbit poort van de Nokia aansluiten. Of door de Netgear niet via 2.5Gbit aan te sluiten.
Heb je een tip voor welke goedkope switch ik zou moeten hebben? en moet het managed of unmanaged zijn?
Thanks alvast!
RobertMe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:24:
[...]
offtopic:
offtopic:
Root in een docker container is niet gelijk aan root op de docker host. Als jij Administrator bent in een VM in Hyper-V, ben je dan ook een Administrator op de Hyper-V host? Nee!
Docker is veel veiliger dan software draaien direct op de host (zelfs met chroot en andere restricties). Het fijne is zelfs dat je met watchtowerr de containers automatisch kan laten bijwerken.
Mijn advies is om zoveel mogelijk twee factor authenticatie aan te zetten op de diensten die je van afstand beschikbaar maakt.
Root in een docker container is niet gelijk aan root op de docker host. Als jij Administrator bent in een VM in Hyper-V, ben je dan ook een Administrator op de Hyper-V host? Nee!
Docker is veel veiliger dan software draaien direct op de host (zelfs met chroot en andere restricties). Het fijne is zelfs dat je met watchtowerr de containers automatisch kan laten bijwerken.
Mijn advies is om zoveel mogelijk twee factor authenticatie aan te zetten op de diensten die je van afstand beschikbaar maakt.
KloptIlankroon schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:33:
[...]
Hi, Dus een 2.5gbit switch te kopen en dan de kabel van de nokia 2.5 port naar de 2.5 switch te sturen en daar dan 1 naar pc en 1 naar router?
Ik denk niet dat je iets aan managed hebt. De goedkoopste die je kunt vinden zou al prima moeten zijn.Heb je een tip voor welke goedkope switch ik zou moeten hebben? en moet het managed of unmanaged zijn?
Indien het modem in bridge mode staat krijg je maar 1 ip adres, voor de pc of voor de router.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:39:
[...]
Klopt
[...]
Ik denk niet dat je iets aan managed hebt. De goedkoopste die je kunt vinden zou al prima moeten zijn.
Als de modem ook router is, dan kan het wel maar dan kan je niet zomaar van je pc naar de spullen aan de netgear router.
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.