Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 13:32
Vandaag gevraagd of ik me aan kan melden voor de pilot met de ONT, dit was helaas het antwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC3L3I6JNDJEWgNwz2NEXVwlRTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4geTm7GQm66oRSptoxnYT2b2.png?f=user_large

Nu maar eens gaan stoeien met de DMZ functie van de Nokia XS-2426G-B want bridge optie zie ik niet :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!
esky schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:15:
Vandaag gevraagd of ik me aan kan melden voor de pilot met de ONT, dit was helaas het antwoord:
[Afbeelding]

Nu maar eens gaan stoeien met de DMZ functie van de Nokia XS-2426G-B want bridge optie zie ik niet :|
Je vraagt je af wat er allemaal getest moet worden in die pilot. Het is een mediaconverter. Maakt van glas ethernet. En hij werkt. Enige wat zinvol is om daarnaast nog te testen lijkt me de remote beheer functionaliteit.

Handleiding maken, voorraad aanleggen en gaan lijkt me…

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 15:55
Vanmiddag heb ik een Nokia XS-2426G-B ontvangen, dat is die nieuwe Nokia router. Zelf aangesloten, opgestart en alles werkt in 15 minuutjes. Echter krijg ik het niet voor elkaar om deze aangesloten te krijgen op mijn Ubiquiti UDMP. Zoals bekend kun je de Nokia niet in bridge krijgen dus ik heb verschillende scenario's geprobeerd:

DHCP in de Nokia aan: werkt niet, geen internet.
DHCP in de Nokia uit, fixed IP op MAC adress gezet, werkt niet.

Op de UDMP getest met zowel de standaard WAN poort (poort 9) als via een SFP+ to RJ45 transceiver module op poort 10 (geconfigureerd als WAN).

Gestest op poort 4 (2.5GbE) van de Nokia als poort 3 (1 GbE).

Ook nog gekeken of ik misschien toch nog VLAN op 100 moest zetten, helaas.
IPv6 staat uit.

Als ik mijn laptop met een LAN kabel aansluit, dan kan ik prima internetten.

Ik heb echt geen idee wat ik fout doe. Iemand enig idee?

@fagao Ik krijg toch erg de indruk dat de software een minimum viable product release is geweest...

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 12-10-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zo'n vermoeden dat dit topic binnenkort wat drukker gaat worden bezocht door mensen uit Voorschoten (en eventueel Leiden en Zoeterwoude, maar daar heb ik de borden nog niet gezien en/of de marketing maar die zitten in dezelfde situatie). Delta is namelijk deze week een zeer heftige marketing campagne begonnen in deze contreien, met overal reclameborden, een pop-up store in het centrum, informatie avonden en huis-aan-huis marketing om gratis glasvezel aan te gaan leggen. Daarbij zullen mensen van Delta al vanaf volgende week aan de deur staan terwijl de informatieavonden pas in november zullen plaatsvinden, beetje rare volgorde maar ok...

Ik snap wel dat ze hier heftig gaan werven, dit is -deep Ziggo- territory en de grotere Bollenstreek regio is de voormalige hometurf van Casema (wat nu Ziggo is) waarbij KPN geen alternatief is (maximaal 50mbit up and down...). Oftewel: Er is 0 concurrentie in deze regio: Je hebt Ziggo of internet via KPN anno 2004 snelheden. Dat maakt dit dus perfect gebied voor een nieuwe speler op de markt.

Ik ga nog wel even wat extra informatie inwinnen, maar klopt het nu dat Delta bij het aanleggen van glasvezel de verbinding en bedrading van Ziggo gaat vervangen of die van KPN? Of een hele nieuwe aparte aansluiting?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:28:
Ik ga nog wel even wat extra informatie inwinnen, maar klopt het nu dat Delta bij het aanleggen van glasvezel de verbinding en bedrading van Ziggo gaat vervangen of die van KPN?
Nee, hoe kom je daarbij? Het is gewoon nog een extra kabel door je tuin naar je meterkast.
En wie weet komt KPN ook ooit nog eens langs later voor nog een eigen glasvezel om de oude koperlijn te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Laatst online: 01:23
Hier is de "20%" ook gehaald (krimpen a/d lek - Lekkerkerk)

Ik ben benieuwd hoe snel de schop in de grond gaat hier. Ook weer niet te snel want ik wil wel bridge of UDM gebruiken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Verwijderd Ik ben benieuwd wat de oorsprong van die vraag is. Heeft een Delta verkoper je dit verteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Je vraagt je af wat er allemaal getest moet worden in die pilot. Het is een mediaconverter. Maakt van glas ethernet. En hij werkt. Enige wat zinvol is om daarnaast nog te testen lijkt me de remote beheer functionaliteit.

Handleiding maken, voorraad aanleggen en gaan lijkt me…
Het is niet alleen een mediaconverter. Het is ook een ONT. Hij moet dus permanent samenwerken met de OLT in de PoP om jou de goede signalen te geven (en niet die van je buren bijvoorbeeld). Dat is een flinke extra functie ten opzichte van een normale mediaconverter die inderdaad alleen maar glas omzet in ethernet.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:28:
Heb zo'n vermoeden dat dit topic binnenkort wat drukker gaat worden bezocht door mensen uit Voorschoten (en eventueel Leiden en Zoeterwoude, maar daar heb ik de borden nog niet gezien en/of de marketing maar die zitten in dezelfde situatie). Delta is namelijk deze week een zeer heftige marketing campagne begonnen in deze contreien, met overal reclameborden, een pop-up store in het centrum, informatie avonden en huis-aan-huis marketing om gratis glasvezel aan te gaan leggen. Daarbij zullen mensen van Delta al vanaf volgende week aan de deur staan terwijl de informatieavonden pas in november zullen plaatsvinden, beetje rare volgorde maar ok...

Ik snap wel dat ze hier heftig gaan werven, dit is -deep Ziggo- territory en de grotere Bollenstreek regio is de voormalige hometurf van Casema (wat nu Ziggo is) waarbij KPN geen alternatief is (maximaal 50mbit up and down...). Oftewel: Er is 0 concurrentie in deze regio: Je hebt Ziggo of internet via KPN anno 2004 snelheden. Dat maakt dit dus perfect gebied voor een nieuwe speler op de markt.

Ik ga nog wel even wat extra informatie inwinnen, maar klopt het nu dat Delta bij het aanleggen van glasvezel de verbinding en bedrading van Ziggo gaat vervangen of die van KPN? Of een hele nieuwe aparte aansluiting?
De kabels van Ziggo of KPN die naar de woning lopen tot en met het AOP of het ISRA punt zijn van Ziggo en KPN en daar dient Delta af te blijven. Wat er daarna in de woning aan coaxkabel of telefoonkabel loopt kan vervangen worden in overleg met de bewoner. Wellicht is een inpandige buis te hergebruiken of zoiets. Maar dat is aan de woningeigenaar...

NB: Je projecteert misschien je eigen DSL situatie op de rest van het gebied maar dat is zeker niet waar hoor. Het overgrote deel van Voorschoten kan 100 of 200 Mbit krijgen op DSL. Bijna alle straatkasten zijn daar in het verleden vervangen voor actieve kasten met glas.
En 50 Mbit is voor heel veel mensen nog steeds prima. Niet voor Tweakers maar die zijn toch echt zwaar in de minderheid. Het zal je verbazen hoeveel mensen tevreden zijn met een 50 Mbit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Het is niet alleen een mediaconverter. Het is ook een ONT. Hij moet dus permanent samenwerken met de OLT in de PoP om jou de goede signalen te geven (en niet die van je buren bijvoorbeeld). Dat is een flinke extra functie ten opzichte van een normale mediaconverter die inderdaad alleen maar glas omzet in ethernet.
Zeker, XGS-PON vereist de OMCI protocol afhandeling, beheersfuncties, encryptie, identificatie, autorisatie e.d., maar voor de gebruiker biedt het device geen andere functie dan media conversie. Dat bedoelde ik eigenlijk. En hij werkt gewoon zoals diverse gebruikers hier gemeld hebben, waarom Delta dan al maanden een pilot draait is de vraag. Het is een Nokia ONT die praat tegen een Nokia OLT. Uit zeg maar dezelfde generatie. Misschien naïef maar dan mag je toch verwachten dat het gewoon werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robertwebbe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:02:
@Verwijderd Ik ben benieuwd wat de oorsprong van die vraag is. Heeft een Delta verkoper je dit verteld?
Mijn vraag in dit topic bestond uit drie opties die ik zelf had bedacht:
- Bestaande Ziggo/Kabel aansluiting vervangen
- Bestaande KPN aansluiting vervangen
- Nieuwe aansluiting

Ik begrijp nu dus dat het een hele nieuwe aansluiting betreft. Duidelijk als @CyBeRSPiN gelijk heeft?

Maar met de rechtszaken die worden gevoerd m.b.t. het feit dat de kabelmarkt open gebroken moet gaan worden (e.g. er moet meer dan Ziggo over Ziggo kabels kunnen) was mijn aanname dat de Ziggo/Kabel aansluiting vervangen moet worden niet een hele gekke, toch? Ik ben dan een IT'er maar ik hou mij minder vaak bezig met de kabelmarkt.

De enige informatie die wij hier tot nu toe hebben gekregen is een brief met 'Gratis Glasvezel aansluiting!' Er staat vanaf 17 oktober bij u iemand voor de deur om een inspectie te doen! En dat het halve dorp is volgeplakt met Delta reclame borden sinds afgelopen week + pop-up store. Geen enkele informatie of het een van de drie opties betreft.

Voor een dorp waar over het algemeen de gemiddelde leeftijd vrij hoog ligt en men alleen maar Ziggo of KPN kent, was het misschien handig geweest om in de brief te vermelden: Hele nieuwe aansluiting, we komen niet aan bestaande Ziggo of KPN zaken, als u alles bij het oude wilt houden maken we alleen een nieuwe aansluiting voor toekomstige bewoners. Lijkt mij een stuk logischer en handiger qua communicatie....toch? :)
Barre73 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

NB: Je projecteert misschien je eigen DSL situatie op de rest van het gebied maar dat is zeker niet waar hoor. Het overgrote deel van Voorschoten kan 100 of 200 Mbit krijgen op DSL. Bijna alle straatkasten zijn daar in het verleden vervangen voor actieve kasten met glas.
En 50 Mbit is voor heel veel mensen nog steeds prima. Niet voor Tweakers maar die zijn toch echt zwaar in de minderheid. Het zal je verbazen hoeveel mensen tevreden zijn met een 50 Mbit verbinding.
Letterlijk -iedereen- onder de 70 die ik hier ken heeft Ziggo, en dat zijn ook non-Tweakers en IT'ers. KPN is simpelweg hier geen enkele partij en zeer oneconomisch m.b.t. de max DSL aansluiting die KPN kan bieden. KPN Interactieve TV werkt voor de vele ouderen ook niet top, de beeldkwaliteit en sterkte van verbinding is met 50mbit nu niet echt top te noemen (en schiet ook regelmatig in storing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
ernstoud schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Zeker, XGS-PON vereist de OMCI protocol afhandeling, beheersfuncties, encryptie, identificatie, autorisatie e.d., maar voor de gebruiker biedt het device geen andere functie dan media conversie. Dat bedoelde ik eigenlijk. En hij werkt gewoon zoals diverse gebruikers hier gemeld hebben, waarom Delta dan al maanden een pilot draait is de vraag. Het is een Nokia ONT die praat tegen een Nokia OLT. Uit zeg maar dezelfde generatie. Misschien naïef maar dan mag je toch verwachten dat het gewoon werkt?
Gewoon verwachten…. Dat is dus precies de redenen waarom je een test doet. Praktijk is namelijk vaak anders. Daar wil je tijdens een test achterkomen of het ook echt zo is. Niet nadat je alles vervangen cq geïnstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 20:26
robertwebbe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:08:
Vanmiddag heb ik een Nokia XS-2426G-B ontvangen, dat is die nieuwe Nokia router. Zelf aangesloten, opgestart en alles werkt in 15 minuutjes. Echter krijg ik het niet voor elkaar om deze aangesloten te krijgen op mijn Ubiquiti UDMP. Zoals bekend kun je de Nokia niet in bridge krijgen dus ik heb verschillende scenario's geprobeerd:

Op de UDMP getest met zowel de standaard WAN poort (poort 9) als via een SFP+ to RJ45 transceiver module op poort 10 (geconfigureerd als WAN).

IPv6 staat uit.

@fagao Ik krijg toch erg de indruk dat de software een minimum viable product release is geweest...
Ik ken de UDMP niet, maar als je hem als LAN device achter je modem aansluit, dan zou hij via DHCP gewoon een LAN (192.168.1.0/24) adres moeten krijgen? Op de Nokia XS-2426G-B draait gewoon een DHCP server aan de LAN kant, die ongeacht je device een IP adres + Default GW uitdeeld. Je kan natuurlijk ook je device gewoon een static IP adres geven in de 192.168.1.0/24 range die buiten de DHCP pool valt (Ik weet niet zo welke dat is).
Bridge mode is inderdaad helaas nog niet supported.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 14:18

IPv6 staat uit.

Ik heb deze setup werkend. Zowel de Nokia als de UDMP werken af fabriek met het 192.168.1 netwerk. Ik heb de Nokia gewijzigd naar 192.168.9 en de UDMP in de dmz van de Nokia gehangen, werkt als een zonnetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Ethefox Precies 10 minuten geleden bedacht ik mij ook dat het mogelijk kon conflicteren omdat ze beide in de 192.168.1.x reeks zaten. Dus heb de Nokia gewijzigd naar 192.168.3.x en toen werkte het onmiddellijk.

De Delta WAN hangt nu nog aan poort 9 (1 GbE) en Ziggo aan poort 10 (10 GbE), die ga ik nu even omdraaien en direct DMZ instellen,

In ieder geval bedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dolopfriet schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:04:
Dus hetzelfde Freedom product is bij Delta aanzienlijk duurder als bij Glaspoort?

Hoe kan dat nou?
Echt jammer he. Ik wachtte al maanden op prijsinformatie.
50 Mbit/s 57,- p.m.
100 Mbit/s 60,- p.m.
200 Mbit/s 65,- p.m.
500 Mbit/s 70,- p.m.
1 Gbit/s 75,- p.m.

Zit nu bij Caiway en wilde graag naar Freedom, maar dat kost 75 (alleen internet) tov 45 bij Delta (internet + TV). Dat wordt me toch te gortig. Het schijnt ook zo te zijn dat je dan te maken krijgt met PPPoE zoals op het KPN netwerk. Dit heb ik nog niet bevestigd kunnen krijgen, maar naast de prijs potentieel nog een goede reden om bij Caiway/Delta te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Waarom is Freedom zo duur op een Delta Netwerk?

Ik zie veel goedkopere prijzen voor Freedom bij andere glasvezel netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dolopfriet schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:44:
Waarom is Freedom zo duur op een Delta Netwerk?

Ik zie veel goedkopere prijzen voor Freedom bij andere glasvezel netwerken.
Omdat Delta zoveel vraagt voor de huur van de lijn en het inkopen van de diensten. Zelfde verhaal met Freedom via KPN WBA.

Alleen waar Freedom haar diensten kan inkopen bij Cambrium of een andere kleinere operator (dus niet de netwerkbeheerder) is het goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:11
wian schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

Het schijnt ook zo te zijn dat je dan te maken krijgt met PPPoE zoals op het KPN netwerk. Dit heb ik nog niet bevestigd kunnen krijgen, maar naast de prijs potentieel nog een goede reden om bij Caiway/Delta te blijven.
Dat klopt (PPPoE) en ook IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 07:31
Zou Delta ook gebruik maken van XGSPON net zoals (volgens mij) overal gebeurt bij aanleg van glasvezel?
Wat is hun strategie aangezien ze meestal geen bestaande klanten hebben (hier in Voorschoten)?
In Wassenaar/Den Haag wordt gewoon over een zogenaamd BOP geplaatst (glasvezel tot de gevel; heb ik gehoord) waarna de klanten die nu KPN hebben zometeen een afspraak kunnen maken om glasvezel naar binnen te krijgen.

Delta is voor de meeste (doorsnee inwoner van Zuid-Holland) relatief onbekend, hoe is hun service (prijs-kwaliteit) t.o.v. KPN?

EDIT: het moest XGSPON zijn

[ Voor 3% gewijzigd door jor177 op 15-10-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jor177 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:31:
Zou Delta ook gebruik maken van XGSPON net zoals (volgens mij) overal gebeurt bij aanleg van glasvezel?
Wat is hun strategie aangezien ze meestal geen bestaande klanten hebben (hier in Voorschoten)?
In Wassenaar/Den Haag wordt gewoon over een zogenaamd BOP geplaatst (glasvezel tot de gevel; heb ik gehoord) waarna de klanten die nu KPN hebben zometeen een afspraak kunnen maken om glasvezel naar binnen te krijgen.

Delta is voor de meeste (doorsnee inwoner van Zuid-Holland) relatief onbekend, hoe is hun service (prijs-kwaliteit) t.o.v. KPN?

EDIT: het moest XGSPON zijn
Even zoeken in deze thread misschien? Dan vind je alle info over Delta en XGS-PON.

En Delta legt nog steeds P2P aan dus vezel van huis tot in POP. Anders dus dan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Even zoeken in deze thread misschien? Dan vind je alle info over Delta en XGS-PON.

En Delta legt nog steeds P2P aan dus vezel van huis tot in POP. Anders dus dan KPN.
De BOP van KPN heeft niks te maken met P2P of P2MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 14:20
Vanmiddag heb ik een Nokia XS-2426G-B ontvangen, dat is die nieuwe Nokia router.
Ondersteunt die router Hairpin NAT / NAT loopback?

Hier in het dorp heeft DELTA inmiddels ook het benodigde aantal inschrijvingen behaald, na een verlengde inschrijfperiode, dus we krijgen glasvezel. Ik ben benieuwd per wanneer, maar het gaat gebeuren.

Toevallig onlangs van Ziggo een nieuw modem ontvangen, dat blijkbaar geen Hairpin NAT / NAT loopback ondersteunt. Gelukkig in Bridge modus kunnen laten zetten om dat te verhelpen.
Als dat modem/router van Delta én geen Bridge modus én geen NAT loopback ondersteunt, zou dat erg onhandig zijn om mijn NAS - die overigens nog achter een UDM SE hangt, van binnen en buiten het netwerk via dezelfde URL te kunnen benaderen.

Dat is weliswaar een zorg voor later, hopelijk biedt Delta tegen de tijd dat het hier is aangelegd wél een apparaat dat in Bridge modus kan, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
timothee schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:58:
[...]

Hier in het dorp heeft DELTA inmiddels ook het benodigde aantal inschrijvingen behaald, na een verlengde inschrijfperiode, dus we krijgen glasvezel. Ik ben benieuwd per wanneer, maar het gaat gebeuren.

Toevallig onlangs van Ziggo een nieuw modem ontvangen, dat blijkbaar geen Hairpin NAT / NAT loopback ondersteunt. Gelukkig in Bridge modus kunnen laten zetten om dat te verhelpen.
Als dat modem/router van Delta én geen Bridge modus én geen NAT loopback ondersteunt, zou dat erg onhandig zijn om mijn NAS - die overigens nog achter een UDM SE hangt, van binnen en buiten het netwerk via dezelfde URL te kunnen benaderen.

Dat is weliswaar een zorg voor later, hopelijk biedt Delta tegen de tijd dat het hier is aangelegd wél een apparaat dat in Bridge modus kan, maar toch...
Als je je eigen dns draait, lost dit het probleem voor 99% op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
[...]

Verwacht van het Delta modem (net als vele modems van providers) naast de basic functionaliteit niet veel speciaals. Hier staat de volledige manual, maar veel functies zijn in de Delta versie niet te zien.

Iets anders, volgens mij stonden er nog niet veel smokeping grafieken in dit topic, dus bij deze een paar grafieken vanaf een Delta glasvezelverbinding naar de DNS servers van Google:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4oKK-v04sLF4T4-BFYZZGgf6qM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6YM8PecI7hMYqv2HAtUgUHv0.png?f=user_large
Cloudflare:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gZcjtVSgCmrSa5rlKQ0cBMufoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qVJwLHBVvHydHib58kdRAhmW.png?f=user_large
en Quad9:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DThGoG_nk8gFW9XJ8COVPgI4yM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4hYyrR2BCLIJNobihr6SiTu0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:41
esky schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
...
Iets anders, volgens mij stonden er nog niet veel smokeping grafieken in dit topic, dus bij deze een paar grafieken vanaf een Delta glasvezelverbinding naar de DNS servers van Google:
Offtopic, want ziggo:
Jij hebt mooie tijden, ik met ziggo (200/20) zit boven de 10 msec. Maar lokale piholes zitten op minder dan 1 msec, dus merken doe ik waarschijnlijk niet. BTW: smokeping draait bij mij op een rpi2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
esky schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Verwacht van het Delta modem (net als vele modems van providers) naast de basic functionaliteit niet veel speciaals. Hier staat de volledige manual, maar veel functies zijn in de Delta versie niet te zien.

[Afbeelding]
Cloudflare:
[Afbeelding]
en Quad9:
[Afbeelding]
Ter vergelijking (Delta via pfSense):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QloHRLZBYiQFzbp3aM1PqdP8ON8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXp0NZX6N5TTkJ87LKcNiDWi.png?f=fotoalbum_large
8.8.8.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7mmPfXDdpujXyPhPQT-P-MjiLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwWm0oqmI8EHkRHl7PSAsRDZ.png?f=fotoalbum_large
1.1.1.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiMVidlU8XVlpt1v9OwxzinxyLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/51Bu0BP3NkkbgI1FWYExcPNi.png?f=fotoalbum_large
9.9.9.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
Ja, btw lees niet te veel in de lagere/hogere ms, je wil geen packet loss en een stabiel beeld over meer tijd (en eigenlijk ook <10ms).

Alhoewel het afgelopen jaar er zo nu en dan een paar ms meer of minder is de ene of de andere week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NNHUNeAR63hUjqp-4Q0JUWkXLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrVBOfGbvEnjc4LNrcEQ74E4.png?f=fotoalbum_large
8.8.8.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHc2mCn6sG0rOIalIGnaRm3aZ_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUowVKp1ZZiujBVXFW2WIoWr.png?f=fotoalbum_large
1.1.1.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMQ2kJ88sofB9TkzAEp4isrghiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3KbDiLFX9zq7EjffA5yr1kkN.png?f=fotoalbum_large
9.9.9.9

Ze zijn allemaal anders, dus dit zit niet alleen in het pad bij Delta, maar ook daarbuiten (andere netwerken/peers).

[ Voor 35% gewijzigd door Xanthorax op 17-10-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:28
Je zou overigens naast SmokePing ook kunnen kijken op https://atlas.ripe.net/probes/#tab-public en dan filteren op AS15435 welke van Caiway/Delta is.
Dan zal je zien dat er ook aardig wat probes draaien.
Heb er zelf bijvoorbeeld een draaien op mijn Caiway XGS-PON met de Nokia xs-010x-q vanuit de pilot.
Deze is te vinden op https://atlas.ripe.net/probes/1004590/#tab-builtins

Probe draait op een Cent-OS container binnen mijn Proxmox server.
Server zit direct op mijn router (Asus AX86U welke middels de 2.5Gbit poort naar de Nokia gaat) aangesloten met een 0.25M cat6E kabeltje.

[ Voor 22% gewijzigd door miniterror op 17-10-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die grafieken tonen packet loss? Dat heb ik werkelijk nog niet gezien op mijn (Caiway) fiber…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:00:
Die grafieken tonen packet loss? Dat heb ik werkelijk nog niet gezien op mijn (Caiway) fiber…
Ik ben een het spelen geweest met POE schedules om wat apparaten uit te zetten om stroom te besparen, dat ging niet helemaal lekker :) (verkeerde switch uitgezet). Dus de loss komt vooral omdat ik aan het spelen ben (rpi kernel update, k3s updates, smokeping container restart etc...).

Tot nu toe heb ik geen issues gehad met Caiway/Delta, behalve dat Caiway duurder was dan Delta voor 1gbit internet only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Xanthorax schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Tot nu toe heb ik geen issues gehad met Caiway/Delta, behalve dat Caiway duurder was dan Delta voor 1gbit internet only.
Hopelijk hier hetzelfde. Caiway opgezegd en bespaar mij straks (midden november) 20 euro per maand voor hetzelfde pakket. Alleen even afwachten of het wel net zo stabiel gaat zijn. Mocht het er uit liggen, dan kan de hotspot van mijn mobiel nog wel aan, maar hopelijk is dat niet nodig.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
[...]
Nee, helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, bij ons in de wijk doet Delta op het moment een campagne en ze willen 20% halen voor 23 november. Een paar weken geleden heb ik ook een brief van T-Mobile/ODF gekregen waarin ze claimden te willen beginnen met de aanleg van glasvezel in de wijk. En volgens mij zijn ze daar nu ook mee begonnen.

Als Delta de 20% haalt, beginnen ze volgend jaar met aanleggen en zeggen ze in oktober klaar te zijn. Aan de ene kant zou ik me aan willen melden voor Delta om concurrentie te verbeteren, maar aan de andere kant wil ik zo vroeg mogelijk glasvezelinternet hebben. TV maakt me niet uit, maar ik wil wel een vaste telefoonlijn (niet onbeperkt). Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Verwijderd jouw aanmelding zal het verschil niet maken. Ik zou liever je opties openhouden en pas afsluiten als het aangelegd is, tegen die tijd heb je weer andere keuzes qua providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10 17:20
Het is mij net opgevallen dat als ik nu de postcode check doe bij Delta de 8Gbps optie niet meer naar voren komt. ook niet met melding in najaar 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:10:
Het is mij net opgevallen dat als ik nu de postcode check doe bij Delta de 8Gbps optie niet meer naar voren komt. ook niet met melding in najaar 2022
Valt nog niet mee, die XGS-PON uitrol, zullen we maar zeggen :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spais
  • Laatst online: 02-10 21:13

Spais

The Spais Melange

Brentjuh2000 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:10:
Misschien zijn ze er achter gekomen dat het verdelen van de 8Gbit over meerdere UTP portjes helemaal niet gewenst is en klanten gewoon een modem met een 10G port of een ONT willen hebben :X Dan kan je het maar beter gewoon niet verkopen toch >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 14:52
Als je in een XGS-PON gebied zit is de optie wel zichtbaar. Ook het 2.5Gbit poortje hebben ze een oplossing voor gevonden ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zp002rrR7-oviL8LNIjtzbpKPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EfFdvK3bf8LM4B5SZf3XxFyf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10 17:20
Larry schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:41:
Als je in een XGS-PON gebied zit is de optie wel zichtbaar. Ook het 2.5Gbit poortje hebben ze een oplossing voor gevonden ;) [Afbeelding]
lange tijd stond bij mij de optie 8Gbps als optie grayed out met eronder najaar 2022.

maar nu is die verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 13:18

KRASH

Juist ja...

Hier staat nog wel eind 2022: https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/

Zijn er überhaupt al gebieden waar de omschakeling naar XGS-PON gepland of gedaan is? 2 maanden om alle bestaand aansluitingen om te zetten lijkt me zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRASH schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:58:

Zijn er überhaupt al gebieden waar de omschakeling naar XGS-PON gepland of gedaan is? 2 maanden om alle bestaand aansluitingen om te zetten lijkt me zo goed als onmogelijk.
Inderdaad, dat is onmogelijk. De apparatuur voor die paar honderdduizend aansluitingen is er niet, de monteurs zijn er niet en het betekent voor de recent aangesloten gebieden een enorme desinvestering.

Alleen in nieuwe gebieden dus XGS-PON. Daarna plaatsing van nieuwe Nokia ISAMs in de POPs en abonnees die overgaan naar groter of gelijk aan 1 Gbps omzetten. Duurt denk ik nog jaren.

Ook gebieden met coax moeten nog om…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KRASH schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:58:

Maar waarom denkt iedereen dat je dan meteen alle aansluitingen moet omzetten? Die PoP is groot genoeg om ook PON apparatuur op te hangen naast de bestaande AON apparatuur. Zo kan je nieuwe klanten in een bestaand gebied wel meteen op XGS-PON zetten en bestaande klanten nog niet. Die laatste groep doe je dan met kleine beetjes of wanneer ze willen upgraden.

@ernstoud Bij PON heet het een OLT, geen ISAM.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 18-10-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-10 17:42
ernstoud schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Inderdaad, dat is onmogelijk. De apparatuur voor die paar honderdduizend aansluitingen is er niet, de monteurs zijn er niet en het betekent voor de recent aangesloten gebieden een enorme desinvestering.

Alleen in nieuwe gebieden dus XGS-PON. Daarna plaatsing van nieuwe Nokia ISAMs in de POPs en abonnees die overgaan naar groter of gelijk aan 1 Gbps omzetten. Duurt denk ik nog jaren.

Ook gebieden met coax moeten nog om…
Ze kunnen point-to-point verbindingen in een POP toch prima omzetten naar een XGS-PON verbinding?

Ik stel me zo voor dat al die p2p verbindingen gewoon als patch punt in een POP uit komen. Die gaan nu naar de switch voor p2p, maar kunnen dan omgezet worden naar een verdeler voor XGS-PON. Dus de splitter die normaal in de wijk ligt (neem even aan in de grond, of in een klein wijk kastje), hangt de splitter nu gewoon in de POP.

Dat zullen ze niet meteen voor alle verbindingen doen, maar gewoon op aanvraag. Dus als je 8Gbit aanvraagd zullen ze je omzetten naar XGS-PON. Of toch gefaseerd per wijk.

Maar het punt zal wel zijn dat nog niet alle POPs apparatuur hebben voor XGS-PON en dat er uit de markt ook maar weinig vraag is naar 8Gbit. Kan me ook wel voorstellen dat de levertijden op apparatuur momenteel hoog zijn.

Edit:
Eigenlijk precies wat @Barre73 ook zegt..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:20:
[...]
.

@ernstoud Bij PON heet het een OLT, geen ISAM.
Ik zie toch echt in Nokia technische documentatie de term ISAM.

Zoals hier:

https://www.al-enterprise...kia-7360-datasheet-en.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 18-10-2022 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Ik zie toch echt in Nokia technische documentatie de term ISAM.

Zoals hier:

https://www.al-enterprise...kia-7360-datasheet-en.pdf
Nokia gebruikt de term ISAM als een container voor alles, of het nou VDSL, AON of PON is.
Dat kan maar vanuit een netwerk perspectief is de actieve kant in de PoP een OLT. En het apparaat bij de klant een ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:12
Hier gaat de aanleg van glasvezel verre van voorspoedig. Delta heeft hier BAM telecom ingeschakeld voor de aanleg en het in huis/meterkast brengen van de glasvezel. Dit laatste is in September gebeurt, so far so good. Nog geen dag later een rioollucht uit de meterkast en vocht wat optrekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2fTbruoQsxxDpGnoNU5CRpxr9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrhFz8W9GWXteXvztqUQHp3W.jpg?f=fotoalbum_large

Hele discussie met BAM telecom over de oorzaak en dat ik aan moet tonen dat dit is veroorzaakt door hen. Vandaag een Loodgieter/Rioolservice laten komen voor verder onderzoek. Afvoer naar riool lijkt dus inderdaad te lekken doordat de kabel dwars door de buis is geboord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jmZqz3v-4DlCf3wucFW6LBE490=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j7q6vuUixvhaYffzzZNwAaLE.jpg?f=user_large

Nu weer terug naar BAM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@ytr81 ouch. Neem aan dat ze dit netjes op gaan lossen en je schade vergoeden.. maar je tuin zal wel flink overhoop moeten waarschijnlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:12
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:27:
@ytr81 ouch. Neem aan dat ze dit netjes op gaan lossen en je schade vergoeden.. maar je tuin zal wel flink overhoop moeten waarschijnlijk..
Ik ga er wel van uit ja.. probleem is dat dit door de buis is vlak achter de fundering en vanuit de kruipruimte komen ze er nauwelijks bij.. Dat wordt dus inderdaad hakken en breken.... we gaan het zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-09 10:42
Ik heb nu het gigabit abbo van delta en heb dit met de tplink mediaconverter aan mijn pfsense (apu2 box) gehangen. Werkt prima met de genexis sfp uit het modem van delta. Ding is alleen dat die apu2 blijft steken op 600Mbit. Ik krijg dit ook met wat getweak (pfsense 2.6) niet hoger.

Daarom zit ik er over te denken om maar eens afscheid te nemen en mijn meterkast op te ruimen. Dus de apu2, de mediaconf, en de switch er uit en alles te vervangen door de microtik RB5009UPr+S+IN ( https://mikrotik.com/product/rb5009upr_s_in#fndtn-gallery )

Heeft iemand al ervaring met dit apparaat icm de genexis sfp? Ik lees was wisselende verhalen over microtik icm de genexis sfp.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3dmaster schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:37:
Ik heb nu het gigabit abbo van delta en heb dit met de tplink mediaconverter aan mijn pfsense (apu2 box) gehangen. Werkt prima met de genexis sfp uit het modem van delta. Ding is alleen dat die apu2 blijft steken op 600Mbit. Ik krijg dit ook met wat getweak (pfsense 2.6) niet hoger.

Daarom zit ik er over te denken om maar eens afscheid te nemen en mijn meterkast op te ruimen. Dus de apu2, de mediaconf, en de switch er uit en alles te vervangen door de microtik RB5009UPr+S+IN ( https://mikrotik.com/product/rb5009upr_s_in#fndtn-gallery )

Heeft iemand al ervaring met dit apparaat icm de genexis sfp? Ik lees was wisselende verhalen over microtik icm de genexis sfp.
Een dergelijke SFP kost een tientje bij fs.com en divers fabrikanten verkopen ze ook voor een paar tientjes. Dus voor weinig geld kun je experimenteren. Maar de Genexis SFP zou 940/940 moeten doen. Als dat niet zo is, is er toch echt wat mis, vrijwel zeker niet met de SFP. Kun je ergens in de pfsense box de gegevens (zend/ontvangst sterkte e.d.) van de SFP opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Nee, die zit in een unmanaged tplink mediaconverter nu. Maar het probleem is dat de apu2 het gewoon niet trekt. Als ik iperf draai op de wan interface op de pfsense naar een server dan trek ik 1Gbit. Maar moet het door pf heen dan blijft er zo'n 600 over.

Anyway, die mikrotik ziet er leuk uit, net al even in een vm mee getest en ik kan er wel mee overweg.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3dmaster schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:42:
Nee, die zit in een unmanaged tplink mediaconverter nu. Maar het probleem is dat de apu2 het gewoon niet trekt. Als ik iperf draai op de wan interface op de pfsense naar een server dan trek ik 1Gbit. Maar moet het door pf heen dan blijft er zo'n 600 over.

Anyway, die mikrotik ziet er leuk uit, net al even in een vm mee getest en ik kan er wel mee overweg.
Heb je de geavanceerde (?) functies van pfsense echt nodig? Mocht je alleen de firewall gebruiken dan biedt iptables op een mini PC al voldoende om full gigabit te krijgen. Maar als je VPN functies gebruikt dan is een snelle CPU hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:35

lier

MikroTik nerd

Draai al een tijd de RB4011 met SFP (van fs.com) op het Delta netwerk (en hiervoor ook op het Caiway netwerk). De router is in deze niet de beperkende factor (en de RB3011 net zo min). Met een RB5009 is het helemaal feest. Houdt wel rekening ermee dat het hele netwerk naar XGS-PON gaat en dat je dan een ander type SFP nodig hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]lier in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"Houdt wel rekening ermee dat het hele netwerk naar XGS-PON gaat en dat je dan een ander type SFP nodig hebt.
Dat het hele netwerk naar XGS-PON gaat is twijfelachtig en zal nog jaren duren.

De juiste “SFP+ with MAC” die nodig is voor XGS-PON en bewezen werkt met de DFN infra, is (nog?) niet verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Alleen als de leiding bekend is bij KLIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
ernstoud schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Heb je de geavanceerde (?) functies van pfsense echt nodig? Mocht je alleen de firewall gebruiken dan biedt iptables op een mini PC al voldoende om full gigabit te krijgen. Maar als je VPN functies gebruikt dan is een snelle CPU hard nodig.
Ja, ik gebruik oa ipsec, wireguard en openvpn. Ik ga volgende week maar eens een microtik bestellen :). In een VM had ik het vrij snel draaien en geconfigureerd dus het gaat wel goedkomen. Even kijken of het met de genexis sfp lukt, anders bestel ik er nog eentje bij FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:16
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:49:
Hoi, bij ons in de wijk doet Delta op het moment een campagne en ze willen 20% halen voor 23 november. Een paar weken geleden heb ik ook een brief van T-Mobile/ODF gekregen waarin ze claimden te willen beginnen met de aanleg van glasvezel in de wijk. En volgens mij zijn ze daar nu ook mee begonnen.

Als Delta de 20% haalt, beginnen ze volgend jaar met aanleggen en zeggen ze in oktober klaar te zijn. Aan de ene kant zou ik me aan willen melden voor Delta om concurrentie te verbeteren, maar aan de andere kant wil ik zo vroeg mogelijk glasvezelinternet hebben. TV maakt me niet uit, maar ik wil wel een vaste telefoonlijn (niet onbeperkt). Wat denken jullie?
Niet doen. Dat deed ik wel meer dan 1,5 jaar geleden (enthousiast en dezelfde reden als jij: eindelijk glasvezel in de gemeente en ze zouden begin 2022 gaan graven) maar ze hebben nog steeds geen vergunning. Concurrent is al aan het graven maar ik wil niet aan 2 abbo's vastzitten. Delta zegt dat ze er 4 jaar over mogen doen. 8)7

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Laatst online: 23:28
Sinds deze week ook glas van Delta. Start vraagbundeling was september 2021, planning oplevering was februari 2023.
Nokia XS-2426G-B ontvangen, installatie is redelijk simpel, al haal ik nog maar de helft van de beloofde Gb.

Echter had ik in mijn ADSL modem/router van TP-Link voor mijn vaste apparaten adress reservation toegepast.
Lijkt me redelijke basisfunctionaliteit voor een router, echter dit lukt niet echt in dit apparaat. Via de webinterface kan het gewoon in z'n geheel niet. Via de Android App kan het echter wel gek genoeg, echter moet het IP-adres in de DHCP uitgiftereeks liggen, en dat lijkt me weer niet de bedoeling.
Oh en waar de bridge functie in de A-variant uitgezet is, zit hij er hier gewoon helemaal niet in!

Gelukkig hebben we dit topic, waar men dit al eerder tegengekomen is, en zou ik mijn oude router gewoon weer in kunnen zetten.
Als ik het goed begrijp moet dit mijn stappenplan zijn:
  1. Nokia DHCP uit schaken en vast IP adres geven
  2. TP-Link gateway verwijzen naar Nokia
  3. Moet ik de router bij de Nokia in de DMZ plaatsen?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:29
Een DHCP adress reservation moet natuurlijk wel in de uitgiftereeks liggen. Je werkt namelijk gewoon met DHCP, alleen deelt hij vooraf bepaalde adressen uit. Als je buiten die reeks wilt, moet je met vaste ip adressen gaan werken, maar dat zou mijn voorkeur niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
jaspersvensk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:28:
Een DHCP adress reservation moet natuurlijk wel in de uitgiftereeks liggen. Je werkt namelijk gewoon met DHCP, alleen deelt hij vooraf bepaalde adressen uit. Als je buiten die reeks wilt, moet je met vaste ip adressen gaan werken, maar dat zou mijn voorkeur niet hebben.
Dit is niet bij alle routers het geval, bij veel merken kun je reservaties maken die niet in de reeks liggen.
Bijvoorbeeld de gereserveerde adressen tussen 0-100, en de apparaten zonder reservatie in de 101-200 reeks, zolang het subnet het maar dekt.

Helaas lijkt dit geen optie te zijn op het Nokia-modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 11:21
Vandaag een kaart in de bus van Delta, ze gaan langs de deuren en willen in de meterkast kijken om eventueel een verbinding te leggen. Ervaringen hier mee? Het kost blijkbaar niets, dat staat er tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jczuidervaart
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:42
stfnz schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:26:
Vandaag een kaart in de bus van Delta, ze gaan langs de deuren en willen in de meterkast kijken om eventueel een verbinding te leggen. Ervaringen hier mee? Het kost blijkbaar niets, dat staat er tenminste.
Hier hetzelfde! Ik heb nu ziggo en ben best tevreden. Ik volg dit draaje even :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 18:13
Geen problemen met Ziggo, als het mogelijk was om tv-complete daar af te nemen zonder internet en dan internet via Delta (of Caiway) zou ideaal zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:43
Ragnar9999 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:12:
Geen problemen met Ziggo, als het mogelijk was om tv-complete daar af te nemen zonder internet en dan internet via Delta (of Caiway) zou ideaal zijn
Ja, als dat mogelijk was had ik voor het internet ook voor Delta gekozen. Maar ik vertrouw het tv-gedeelte bij Caiway/Delta niet. En de andere aanbieder(s) via Canal Digitaal voor het tv-gedeelte is al helemaal een no-go. Niets eens Eurosport en Discovery Channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kroonkurk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Ja, als dat mogelijk was had ik voor het internet ook voor Delta gekozen. Maar ik vertrouw het tv-gedeelte bij Caiway/Delta niet. En de andere aanbieder(s) via Canal Digitaal voor het tv-gedeelte is al helemaal een no-go. Niets eens Eurosport en Discovery Channel.
Solcon, Plinq? Die hebben wel fatsoenlijke zenders. HeldenvanNu?

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
ernstoud schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Een dergelijke SFP kost een tientje bij fs.com en divers fabrikanten verkopen ze ook voor een paar tientjes. Dus voor weinig geld kun je experimenteren. Maar de Genexis SFP zou 940/940 moeten doen. Als dat niet zo is, is er toch echt wat mis, vrijwel zeker niet met de SFP. Kun je ergens in de pfsense box de gegevens (zend/ontvangst sterkte e.d.) van de SFP opvragen?
Ok, ik heb de Genexis sfp in mijn vandaag geleverde mikrotik gestop en ik krijg dan geen ip adres op vlan100, wat ik ook probeer. Stop ik de sfp in een tp-link mediaconverter en dan op eth1 met vlan100 geconfigureerd-> plop, direct een ip.

De sfp wordt wel gedetecteerd door de mikrotik maar het lijkt toch niet helemaal lekker te werken. Dan toch maar ff eentje op fs bestellen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3dmaster schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Ok, ik heb de Genexis sfp in mijn vandaag geleverde mikrotik gestop en ik krijg dan geen ip adres op vlan100, wat ik ook probeer. Stop ik de sfp in een tp-link mediaconverter en dan op eth1 met vlan100 geconfigureerd-> plop, direct een ip.

De sfp wordt wel gedetecteerd door de mikrotik maar het lijkt toch niet helemaal lekker te werken. Dan toch maar ff eentje op fs bestellen dan maar.
Ik lees op de website van Mikrotik over die router: “… a 10 Gigabit SFP+ cage”.

Ik denk dat dat het probleem is. Ik lees bijvoorbeeld op de website van fs.com: ”SFP+ slots can take SFP modules, most do but not all. It may depend greatly on the switch models.”

Informeer eens bij Mikrotik wat de compatibiliteit is van hun SFP+ slot in dit device. Hier geven ze al veel info daarover:

https://wiki.mikrotik.com...d_interface_compatibility

Het lijkt me dat je dan deze zou moeten hebben:

https://mikrotik.com/product/S-3553LC20D

en dan dus die met het blauwe label. Hier te koop:

https://www.routershop.nl/mikrotik-s-3553lc-20d/pid=35746

Succes.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 22-10-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:43
Sjakie0101 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Solcon, Plinq? Die hebben wel fatsoenlijke zenders. HeldenvanNu?
Die kunnen we hier niet kiezen. Glasvezel moet nog worden aangelegd en in het eerste jaar zijn er alleen "geselecteerde" aanbieders beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kroonkurk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

Die kunnen we hier niet kiezen. Glasvezel moet nog worden aangelegd en in het eerste jaar zijn er alleen "geselecteerde" aanbieders beschikbaar.
Die genoemde providers zijn normaliter ook te kiezen bij de voorinschrijving. Als "geselecteerde" providers dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Laatst online: 08-10 14:20
Barre73 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Die genoemde providers zijn normaliter ook te kiezen bij de voorinschrijving. Als "geselecteerde" providers dus.
Misschien afhankelijk van de locatie, maar Solcon en Plinq zijn ook bij ons niet beschikbaar initieel, HeldenvanNu wel. Die plus Delta zelf, dochter Caiway en Online. Pas na het eerste jaar zou er meer keus moeten komen (11 à 12 providers, zegt men).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:35
timothee schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:27:
[...]
Misschien afhankelijk van de locatie, maar Solcon en Plinq zijn ook bij ons niet beschikbaar initieel, HeldenvanNu wel. Die plus Delta zelf, dochter Caiway en Online. Pas na het eerste jaar zou er meer keus moeten komen (11 à 12 providers, zegt men).
Ja, dat zegt men. Maar er zijn inmiddels zat plekken waar dat eerste jaar van Delta al voorbij is en daar zijn voor zo ver ik weet ook geen 11 à 12 providers om uit te kiezen. Ik laat mij graag tegenspreken...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
ernstoud schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Ik lees op de website van Mikrotik over die router: “… a 10 Gigabit SFP+ cage”.

Ik denk dat dat het probleem is. Ik lees bijvoorbeeld op de website van fs.com: ”SFP+ slots can take SFP modules, most do but not all. It may depend greatly on the switch models.”

Informeer eens bij Mikrotik wat de compatibiliteit is van hun SFP+ slot in dit device. Hier geven ze al veel info daarover:

https://wiki.mikrotik.com...d_interface_compatibility

Het lijkt me dat je dan deze zou moeten hebben:

https://mikrotik.com/product/S-3553LC20D

en dan dus die met het blauwe label. Hier te koop:

https://www.routershop.nl/mikrotik-s-3553lc-20d/pid=35746

Succes.
Thx
Ik heb ipv de Genexis SFP een FS met andere vezel besteld:
https://www.fs.com/de-en/products/62913.html

https://www.fs.com/products/74514.html

Ff kijken of dat wel werkt. Blijft wel raar dat hij de genexis verder wel herkent en ook de linkspeed op 1G zet. Maar goed, ff kijken wat dit gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Ja, dat zegt men. Maar er zijn inmiddels zat plekken waar dat eerste jaar van Delta al voorbij is en daar zijn voor zo ver ik weet ook geen 11 à 12 providers om uit te kiezen. Ik laat mij graag tegenspreken...
Caiway
Kliksafe
Solcon
Delta
Plinq
HeldenvanNu
Freedom (net begonnen, alleen bij nieuwe aansluitingen)
Delta Zakelijk

Volgende de site van Delta zijn er ook nog:
Canal Digital
Tweak (vreemd want dat wordt T Mobile)

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
Sjakie0101 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Caiway
Kliksafe
Solcon
Delta
Plinq
HeldenvanNu
Freedom (net begonnen, alleen bij nieuwe aansluitingen)
Delta Zakelijk
Dat zijn er maar negen.

Waarbij ik dan aanteken:

0) In welk gebied kan de consument daadwerkelijk kiezen uit dat rijtje?
1) Caiway en Delta zijn niet echt concurrenten. Het zijn twee namen voor wat feitelijk één en dezelfde toko is.
2) Delta Zakelijk tel ik ook niet als onafhankelijke provider. Dat is gewoon een ander soort abonnement bij Delta.
3) Helden van nu is ook niet echt een zinnige keuze voor de consument. Dat is een provider die zich duidelijk richt op het MKB.
4) Freedom heeft nog nergens een werkende aansluiting via Delta. Eerst zien dan geloven.

Dan houd ik er maar vijf over als reële keuze voor de consument.
Volgende de site van Delta zijn er ook nog:
Canal Digital
Tweak (vreemd want dat wordt T Mobile)
Die tellen dus ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEagle
  • Laatst online: 07-04 11:14

TheEagle

Master (of my own) universe

Ik heb net mijn nieuwe Delta Glasvezel verbinding mogen ontvangen het is een XGS-PON aansluiting. Het Nokia (XS-2426G-B) modem. Dit modem kan niet in bridge modus gezet worden. Ik zal dus materiaal moeten gaan aanschaffen om dit modem te vervangen. Zodat ik mijn eigen router kan blijven gebruiken.

Ik heb eerder in threads gelezen dat deze module wel eens zou kunnen werken:
Generic Compatible XGSPON ONU SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX 9.953G-TX/9.953G-RX Class N2 20km DOM SC SMF Optical Transceiver Module
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

En dan heb ik het idee om hem aan te sluiten in deze switch:
Microtik CSS610-8G-2S+IN
https://mikrotik.com/product/css610_8g_2s_in

Zou dit iets zijn wat zou kunnen gaan werken. Of heeft iemand al hardware gevonden waarmee hij zijn glasvezel verbinding werkend heeft kunnen krijgen zonder het Nokia modem?

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Dat zijn er maar negen.

Waarbij ik dan aanteken:

0) In welk gebied kan de consument daadwerkelijk kiezen uit dat rijtje?
1) Caiway en Delta zijn niet echt concurrenten. Het zijn twee namen voor wat feitelijk één en dezelfde toko is.
2) Delta Zakelijk tel ik ook niet als onafhankelijke provider. Dat is gewoon een ander soort abonnement bij Delta.
3) Helden van nu is ook niet echt een zinnige keuze voor de consument. Dat is een provider die zich duidelijk richt op het MKB.
4) Freedom heeft nog nergens een werkende aansluiting via Delta. Eerst zien dan geloven.

Dan houd ik er maar vijf over als reële keuze voor de consument.

[...]

Die tellen dus ook niet mee.
Er is wel degelijk keuze tussen Delta en Caiway, ze hebben echt andere abonnementen met eigen prijzen.
Delta Zakelijk is een provider op zich.
HeldenvanNu is wel degelijk een keuze voor particulier.
Freedom is een keuze inmiddels bij alle nieuwe XGPON aansluitingen,

Hoe dan ook zijn ee 11 en ik was Netrebel nog vergeten. Je kan voor jezelf wegstrepen, het zijn echt 11 providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 14:04

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Sjakie0101 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Er is wel degelijk keuze tussen Delta en Caiway, ze hebben echt andere abonnementen met eigen prijzen.
Een ISP is pas een ISP als de ASN verschillend is, en dus de "aansluiting" van die provider op internet anders is.
Wat zijn de ASNs van de verschillende Delta providers ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
TheEagle schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:27:
Ik heb net mijn nieuwe Delta Glasvezel verbinding mogen ontvangen het is een XGS-PON aansluiting. Het Nokia (XS-2426G-B) modem. Dit modem kan niet in bridge modus gezet worden. Ik zal dus materiaal moeten gaan aanschaffen om dit modem te vervangen. Zodat ik mijn eigen router kan blijven gebruiken.
Lees even een paar pagina's terug of bekijk dit topic. Samengevat: er is op dit moment geen SFP of router die je kan kopen om het XGS-PON Nokia apparaat mee te vervangen.
jvhaarst schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Een ISP is pas een ISP als de ASN verschillend is, en dus de "aansluiting" van die provider op internet anders is.
Wat zijn de ASNs van de verschillende Delta providers ?
Ik heb een Delta abonnement, de rDNS zegt Caiway en de ASN zegt Zeelandnet. Zit ik nu bij 3 providers? ;)

[ Voor 23% gewijzigd door esky op 23-10-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheEagle schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:27:

Ik heb eerder in threads gelezen dat deze module wel eens zou kunnen werken:
Generic Compatible XGSPON ONU SFP+ 1270nm-TX/1577nm-RX 9.953G-TX/9.953G-RX Class N2 20km DOM SC SMF Optical Transceiver Module
https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

En dan heb ik het idee om hem aan te sluiten in deze switch:
Microtik CSS610-8G-2S+IN
https://mikrotik.com/product/css610_8g_2s_in

Zou dit iets zijn wat zou kunnen gaan werken. Of heeft iemand al hardware gevonden waarmee hij zijn glasvezel verbinding werkend heeft kunnen krijgen zonder het Nokia modem?
Antwoord op je laatste vraag: nee. Dat is nog niemand gelukt. De SFP die je noemt is niet geschikt want die heeft geen MAC functionaliteit (identificatie, authenticatie, encryptie, zeg maar het hele management protocol OMCI). Dergelijke SFP’s bestaan wel maar zijn schreeuwend duur en nog niemand hier heeft dat geprobeerd.

Enige oplossing is een Fritzbox 5590 met de AVM SFP voor XGS-PON of de Nokia XS-010X-Q, die nergens verkrijgbaar is. Volgens Delta/Caiway komt deze “hopelijk voor het eind van dit jaar” beschikbaar (zou ik niet op rekenen).

Kortom: nee. Geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
Sjakie0101 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Er is binnen Delta/Caiway keuze tussen verschillende abonnenmentsvormen met verschillende prijzen.Dat zegt op zich niet zo veel. Alle tekenen wijzen er op dat Delta en Caiway achter de schermen gewoon één en dezelfde toko zijn.
Ik geloof er niets van. Als het werkelijk een separate provider zou zijn die concurreert met de zakelijke abonnementen die Delta ook biedt, denk je dan echt dat de echte Delta zou toestaan dat die concurrent ook de naam Delta gebruikt? No way José.

Delta Fiber presenteert zich als een organisatie die open staat voor alle providers. Maar hoe meer ik er naar kijk, hoe meer ik zie dat die neus een hoog wasgehalte heeft.
HeldenvanNu is wel degelijk een keuze voor particulier.
HeldenvanNu adverteert met prijzen ex BTW. Dat mag niet als je je (mede) op consumenten richt. Dan is prijsopgave inclusief BTW verplicht.
Freedom is een keuze inmiddels bij alle nieuwe XGPON aansluitingen,
Hier niet. Ik krijg een nieuwe XS-GPON aansluiting. Geen idee wanneer precies, maar het gaat komen zeggen ze. Ik kan niet kiezen voor Freedom. De keuze is Delta, Caiway, online.nl en HeldenvanNu.
Hoe dan ook zijn ee 11 en ik was Netrebel nog vergeten. Je kan voor jezelf wegstrepen, het zijn echt 11 providers.
Je hebt mijn vraag over in welke regio je daadwerkelijk kunt kiezen uit die 11 providers niet beantwoordt. Als je in de meeste regios slechts kunt kiezen uit Delta/Caiway en twee of drie anderen is het misleiding om het te presenteren als keuze uit 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEagle
  • Laatst online: 07-04 11:14

TheEagle

Master (of my own) universe

Kortom: nee. Geen oplossing.
Bedankt voor je antwoord. Zuur maar het is niet anders. Ik heb als alternatief geprobeerd masquerading uit te zetten op mijn OpenWRT router, maar daar moet je een route voor aanmaken in de Nokia router. Maar blijkbaar is dat zelfs niet mogelijk. Ik hoop ook dat hier in de toekomst toch een oplossing voor komt, anders is die 'vrije modem keuze' ook zomaar een farce.

Al is die oplossing misschien wel mogelijk met de Fritz router. Maarja, dat is natuurlijk aardig wat geld uitgeven en nog steeds geen complete oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door TheEagle op 23-10-2022 16:35 ]

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heeft iemand hier de TV app voor Android/iPhone al? Werkt die app een beetje? Komt er ook ik iets voor LG/Samsung?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:11
wian schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:32:
Heeft iemand hier de TV app voor Android/iPhone al? Werkt die app een beetje? Komt er ook ik iets voor LG/Samsung?
Ja er wordt op dit moment gewerkt aan 4 tv apps

- Android TV
- Apple TV
- Tizen
- WebOS

https://www.zeelandnet.nl...pps-test/page8#post242687

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 11:01

Bluebe

Roar

Nu delta al even bezig is, ben ik benieuwd of er tweakers zijn die geen abonnement hebben afgenomen maar wel gratis aanleg hebben gehad en dat ze €350,- moeten betalen als ze nu als nog een abonnement willen afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:41
@Bluebe
Nu delta al even bezig is, ben ik benieuwd of er tweakers zijn die geen abonnement hebben afgenomen maar wel gratis aanleg hebben gehad en dat ze €350,- moeten betalen als ze nu als nog een abonnement willen afnemen.
Je bedoelt dat iemand wel een gratis aanleg heeft gekregen. Vervolgens niet meteen een abonnement heeft afgesloten, maar dat later als nog wel wil. Dat hij dan een extra bedrag van 350 euro moet betalen ?

Wat is daar de logica dan van ?

Bijvoorbeeld : Wat gebeurt er dan indien ook later niet alsnog een abonnement wordt genomen ?

Waar komt jouw verhaal vandaan ?

Ik ben blij dat het in Landgraaf (waar ik woon) sowieso dus anders gaat. Er hoeft niet een percentage gehaald te worden van mensen die aangesloten willen worden, omdat de gemeente garant staat. En na de aansluiting ben je vrij om wel of niet een contract af te sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 24-10-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Bluebe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:54:
Zoek even in dit forum. Ja als je niks afneemt, bij aanleg en later wel. zitten daar kosten aan.
Iemand heeft gekozen voor de duurdere niet handige optie, toen de lijn werd aangesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bluebe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:54:
Als het al aangelegd is tot in je meterkast dan lijkt het me van niet, de installatie kun je zelf doen dan.
Heb hier in de buurt wel een paar bewoners die stampij gingen maken ivm graafwerk in hun tuin, die hebben de monteurs weggestuurd :'). Als daar later iemand komt te wonen die wel glasvezel wil dan is er een hoop werk te doen en dan lijkt die 350 euro een redelijk bedrag. Zullen dan vast wel aanbiedingen komen met “gratis aansluitkosten” oid, afhankelijk van hoeveel concurrentie er is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1ck1e schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:05:
@Bluebe

[...]

Je bedoelt dat iemand wel een gratis aanleg heeft gekregen. Vervolgens niet meteen een abonnement heeft afgesloten, maar dat later als nog wel wil. Dat hij dan een extra bedrag van 350 euro moet betalen ?

Bijvoorbeeld : Wat gebeurt er dan indien ook later niet alsnog een abonnement wordt genomen ?

Ik ben blij dat het in Landgraaf (waar ik woon) sowieso dus anders gaat. Er hoeft niet een percentage gehaald te worden van mensen die aangesloten willen worden, omdat de gemeente garant staat. En na de aansluiting ben je vrij om wel of niet een contract af te sluiten.
De logica daarin is dat je de kabel bij de erfgrens of gevel kan achterlaten en pas als de bewoner een abonnement neemt, alsnog de 350 euro in rekening gaat brengen. Dat is op zich prima maar kost Delta meer omdat een hele ploeg terug moet komen. Plus de overlast en de nieuwe melding bij de gemeente dat je ie een kopgat n de stoep moet graven (met meldingskosten)

Of je probeert zoveel mogelijk adressen tot in de meterkast aan te sluiten maar als iemand later een abonnement neemt, incasseer je alsnog eerst die 350 euro. Op die manier borg je wel dat je die extra kosten (die je al gemaakt had) terug krijgt, maar je hoeft geen extra graaf en -aansluitploeg te sturen.

@CyBeRSPiN Het is een makkie om dat soort adressen administratief te blokkeren totdat er betaald is. Dan kan je zelf wel proberen iets aan te sluiten maar als er geen signaal over heen komt... heb je nog niks.

@Roetzen Het gaat bij dit soort projecten meestal niet om de totale aanlegprijs maar om het deel dat boven een bepaalde grens gaat. Een grens die door (bijvoorbeeld) Delta vooraf als acceptabel was bedacht. Bijvoorbeeld 700 euro per adres. Als de werkelijke kosten op 1100 euro per adres zitten, dan is de eigen bijdrage dus 400 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 24-10-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Als het al aangelegd is tot in je meterkast dan lijkt het me van niet,
Lijkt mij ook niet, maar wat jij en ik lijken is niet zo relevant. Het gaat er om wat Delta er voor vraagt. Dat is de informatie die de vraagsteller zoekt.
Als daar later iemand komt te wonen die wel glasvezel wil dan is er een hoop werk te doen en dan lijkt die 350 euro een redelijk bedrag.
Hier werd bij de werving een bedrag van €650 genoemd. Ook dat lijkt me niet buitensporig. Het zou me niet verbazen als de werkelijke kosten voor het achteraf nog realiseren van één enkele aansluiting nog hoger liggen.
Zullen dan vast wel aanbiedingen komen met “gratis aansluitkosten” oid, afhankelijk van hoeveel concurrentie er is..
Dat moet ik nog zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 11:01

Bluebe

Roar

W1ck1e schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:05:
@Bluebe

[...]

Ja sorry misschien heb ik het niet helemaal duidelijk uitgelegd. Als voorbeeld is in onze gemeente nu de campagne bezig om de 20% te halen. Nu hebben ze op de informatie avond verteld dat als de 20% wordt gehaald dat ze bij iedereen glasvezel aanleggen, of je nu een abonnement afsluit of niet.

Je kan deze aansluiting ook weigeren, maar mocht je later dan als nog aangesloten willen worden dan kost dat €650,-. Als je de glasvezel wel laat aansluiten, maar geen abonnement afsluit en je wilt later toch glasvezel dan moet je €350,- "aansluitkosten/activatiekosten" betalen.

Ik ben nu dus benieuwd aangezien er al in aardig wat plaatsen glasvezel is aangelegd of je daadwerkelijk die €350,- moet betalen om "geactiveerd/aangesloten" te worden of dat het meer wordt gezegd als pressie middel dat mensen nu sneller een abonnement nemen omdat ze bang zijn anders later voor hoge kosten komen te staan.
internet4me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Zoek even in dit forum. Ja als je niks afneemt, bij aanleg en later wel. zitten daar kosten aan.
Iemand heeft gekozen voor de duurdere niet handige optie, toen de lijn werd aangesloten..
Ja ik zat al even op verschillende dingen te filteren, maar werd er nog niet heel veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Bluebe ah ok, dan was ik daarmee in de war. Dus aanlegkosten (kabel door je tuin de meterkast in) en activatiekosten (toch nog een deel van de kosten op je verhalen, had je maar meteen mee moeten doen). De laatste klinkt idd meer als pressiemiddel om je nu over de brug te krijgen.

@Roetzen je hebt gelijk, afwachten wat Delta hier doet dus of wat men hier in het verleden heeft meegemaakt, maar dat zal geen garantie voor de toekomst zijn.
Commercieel is het namelijk geen lekker verhaal als je net zo duur/goedkoop bent als de concurrent en je dan ook nog 350 euro moet betalen om "klant te mogen worden". Ze zullen toch echt wel met aanbiedingen komen om mensen te verleiden naar hen over te stappen, maar of ze dat ook gaan doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:24:

Commercieel is het namelijk geen lekker verhaal als je net zo duur/goedkoop bent als de concurrent en je dan ook nog 350 euro moet betalen om "klant te mogen worden". Ze zullen toch echt wel met aanbiedingen komen om mensen te verleiden naar hen over te stappen, maar of ze dat ook gaan doen..
Ik had het ook niet helemaal goed begrepen met die €350. De optie van wel laten aanleggen tot in huis maar nog geen abonnement nemen was er hier namelijk niet een jaar geleden toen de campagne liep. Toen was er alleen de keuze tussen direct een abonnement nemen en gratis aanleg tot in huis of niets. En dan later voor alsnog aansluiten €650 betalen.

Inmiddels hebben de cowboys van Delta iets gedaan wat bijna overal "not done" is. Ze hebben tijdens het spel de regels veranderd, Ze gaan nu toch bij iedereen die dat wil gratis een aansluiting tot in huis aanleggen. Ik voel mij aan mijn taas getrokken want ik heb verleden jaar wel het goedkoopste abonnement genomen vanwege die "gratis" aansluiting tot in huis. Als ik geweten had dat ik die gratis aansluiting ook zonder abonnement had kunnen krijgen, dan had ik voorlopig nog geen abonnement genomen. Ik ben namelijk helemaal niet ontevreden met Ziggo en Ziggo levert mij in tegenstelling tot de glasaanbieders wel IPv6.

Hoe het nu gaat met de mensen die nu wel de aansluiting nemen maar nog geen abonnement, is mij niet bekend. Of die later dan €350 moeten betalen zal mogelijk afhangen van of KPN er dan inmiddels een glasvezelaansluiting naast heeft liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Roetzen We lopen hier iets voor met de uitrol. Buren een paar huizen verderop hadden de kabel nog in de stoep, ze waren veel weg en hadden geen gehoor gegeven aan de oproepen van Delta. Nu willen ze alsnog en zonder enige kosten is de kabel naar binnen gebracht. De afstand van de stoep naar de gevel is wel slechts 2 meter, was dus een klusje van niks. Als je een oprit hebt van een meter of 25 kunnen ze misschien wel kosten in rekening brengen. Maar bij de buren dus niet, ze kregen zelfs een aanbieding voor nieuwe klanten.

Ik heb overigens ook een paar verhalen van bewoners gehoord dat de kabel zonder toestemming van de stoep naar de gevel is gelegd, gewoon door de tuin. Ze gebruiken meestal zo'n ding dat met luchtdruk zichzelf door de grond boort zodat er alleen bij het begin en eind een gat gegraven hoeft te worden. Maar het ging de mensen erom dat ze zonder toestemming het hek hadden geopend en op hun terrein aan het werk waren geweest. Waarschijnlijk krijgt de ploeg die dit doet per aansluiting betaald en hebben ze vanuit opportunisme gehandeld. Wat dat aangaat zijn de 'aanleggers' net zo fel als verkopers.

[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 24-10-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Bluebe schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:31:
Ik ben nu dus benieuwd aangezien er al in aardig wat plaatsen glasvezel is aangelegd of je daadwerkelijk die €350,- moet betalen om "geactiveerd/aangesloten" te worden of dat het meer wordt gezegd als pressie middel dat mensen nu sneller een abonnement nemen omdat ze bang zijn anders later voor hoge kosten komen te staan.
Volgens mij pressiemiddel.
Ik heb een keer op de site een postcode ingevuld waar al glas lag. Nergens zag ik die 350 euro terugkomen bij de aanbieding.
Je kan natuurlijk ook even bellen of mailen en net doen of je ergens woont en dan vragen of er nog extra kosten bij komen.

Hier gaat het overigens best wel snel. 20 juni was de einddatum van het percentage wat ze moesten halen. Volgende dag stonden ze hier al op de stoep voor de schouw. Deze week is de buis (leeg) naar het huis neergelegd. Nu de rest nog afwachten.
Heb overigens ook (nog) geen abbo genomen. En Glaspoort komt er ook nog aan met glas. Dus die 350 kunnen ze op hun buik schuiven.

[ Voor 29% gewijzigd door jobr op 24-10-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

jobr schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:45:
[...]
Deze week is de buis (leeg) naar het huis neergelegd.
Zo’n groene kabel? Ik heb me laten vertellen dat het glas er al in zit. Tenminste als het om XGS-PON gaat. Er loopt dan namelijk geen losse fiber van de centrale naar je meterkast meer, maar het wordt onderweg gesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Zo’n groene kabel? Ik heb me laten vertellen dat het glas er al in zit. Tenminste als het om XGS-PON gaat. Er loopt dan namelijk geen losse fiber van de centrale naar je meterkast meer, maar het wordt onderweg gesplitst.
Nee. Zover bekend legt Delta Infra nog steeds PtP aan, dus vezel van huis tot POP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Ik vermoed dat @jobr de groene 14/10mm beschermbuis bedoelt die ze leggen als ze met de "raket" door de tuin van de straat naar de gevel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ernstoud schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Nee. Zover bekend legt Delta Infra nog steeds PtP aan, dus vezel van huis tot POP.
Waar vindt de splitsing dan plaats? Of is het glas met XGS-PON voor Delta (nog) geen gedeeld medium en gaan ze daar mogelijk later pas gebruik van maken?
Pagina: 1 ... 45 ... 127 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.