Ik lees wel heel erg veel klachten over glasvezel van DELTA in Zeeland, maar dat wordt (nog) niet aangeboden op mijn adres. Ik neig nu o.b.v. de reactie hier om toch te kiezen voor DSL van KPN.Strontvlieg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:50:
[...]
Bij mijn schoonouders in Goes kon Delta geen glasvezel leveren, wel coax. Wat blijkt nu er komt alleen glasvezel de woning binnen. In de meterkast is een glasvezel naar coax converter gemonteerd en daarachter een kabelmodem. God mag weten waarom. Ze zullen wel tekort aan bepaalde glasvezel apparatuur hebben. Het werkt overigens prima.
Vergeet niet dat mensen die klagen altijd een plek zoeken om hun klachten te uiten. Als je naar bv trustpilot gaat staan alle providers daar in het rood qua ratingPoisonRX schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:07:
[...]
Ik lees wel heel erg veel klachten over glasvezel van DELTA in Zeeland, maar dat wordt (nog) niet aangeboden op mijn adres. Ik neig nu o.b.v. de reactie hier om toch te kiezen voor DSL van KPN.

Ze willen geen glasvezel leggen vanwege kans op verzakkingen en breuken... En die coax. hoe lang ligt die er al zonder te verzakken of te breken? Veertig jaar?stormfly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:09:
[...]
Mijn schoonouders wonen in Caiway gebied, coax, en daar is de upload heel laag 5Mbit. Ze hebben na onderzoek een brief gekregen dat Caiway niet meer investeert in coax, ze gaan geen kaart bijplaatsen in de centrale. Ze wonen te complex om glas te graven, teveel turf/veen en kans op verzakkingen en breuken van het glas.
Jeps ik dacht precies hetzelfdeRoetzen schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:25:
[...]
Ze willen geen glasvezel leggen vanwege kans op verzakkingen en breuken... En die coax. hoe lang ligt die er al zonder te verzakken of te breken? Veertig jaar?

Jeps als er zo weinig kaarten in de CMTS zitten dat ze geen mogelijkheid hebben om meer kanalen te gebruiken, dan zit je vrij snel aan de max.dolopfriet schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:29:
Bestaat dat nog, upload van 5 Mbps?
Bizar he.
dan maar op z'n Duits! gewoon een paar palen en door de lucht..
en voor die keer dat het stormt en de vezel "zou" breken... is het vervangen cq repareren ook wel weer peanuts
en voor die keer dat het stormt en de vezel "zou" breken... is het vervangen cq repareren ook wel weer peanuts
404 Signature not found
Ik kan niets zeggen over de kwaliteit van de geleverde dienst(en), maar de aanleg verloopt hier alles behalve soepel. In okt '21 is de glasvezel doorgetrokken tot aan de gevel. In feb '22 kreeg ik de aannemer over de vloer voor het doorvoeren door de gevel en monteren in de meterkast. Iets wat om onduidelijke reden niet is gelukt. Lang verhaal kort ben ik al een half jaar bezig met de klantenservice en de aannemer om de vezel in de meterkast te krijgen.
Klantenservice verwijst naar de aannemer, aannemer reageert niet, klantenservice wil er verder niets aan doen.
Opzeggen van het contract was gelukkig eenvoudig, kostte slechts 1 email. Ben benieuwd of ze de glasvezel nu nog wel komen aanleggen.
Klantenservice verwijst naar de aannemer, aannemer reageert niet, klantenservice wil er verder niets aan doen.
Opzeggen van het contract was gelukkig eenvoudig, kostte slechts 1 email. Ben benieuwd of ze de glasvezel nu nog wel komen aanleggen.
Lees ik dit nu goed over XGS-PON op de Delta site?
Totale capaciteit 8000 Mbps
1x 2500 Mbps, 3x 1000 Mbps + wifi capaciteit van 2500 Mbps
Je hebt dus geen 10Gbit/s poort op het modem? En wordt het dan opgesplitst over meerdere poorten op het modem?
Totale capaciteit 8000 Mbps
1x 2500 Mbps, 3x 1000 Mbps + wifi capaciteit van 2500 Mbps
Je hebt dus geen 10Gbit/s poort op het modem? En wordt het dan opgesplitst over meerdere poorten op het modem?
Dat lees je goed ja..
niet dat je dus die 8gbit gaat halen want die 2.5gbit op wifi is een utopie natuurlijk
niet dat je dus die 8gbit gaat halen want die 2.5gbit op wifi is een utopie natuurlijk
404 Signature not found
Krijg je dan ook 4 externe IP-adressen? Lijkt me sterk met het tekort aan IPv4.
Het modem krijgt gewoon 1 IP adres, daarachter is het LAN.
Als je de volle 8 Gbit/s op één poort wil kan je natuurlijk eigen apparatuur gebruiken.
Als je de volle 8 Gbit/s op één poort wil kan je natuurlijk eigen apparatuur gebruiken.
Alleen is er nog geen enkele aanbieder van die apparatuur omdat er dus geen bridge mogelijkheid is voor XGS-PON is op dit moment.EDIT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:00:
Het modem krijgt gewoon 1 IP adres, daarachter is het LAN.
Ik heb het ook niet over bridge modus, maar natuurlijk over de glasvezel direct in je eigen apparatuur stoppen. Kan je het zo gek maken als je zelf wilt.
[ Voor 18% gewijzigd door EDIT op 28-09-2022 22:12 ]
Welke dan? Voor XGS-PON die compatible is met Delta dus he.EDIT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:10:
Ik heb het ook niet over bridge modus, maar natuurlijk over de SPF modules. En die zijn er gewoon. Kan je het zo gek maken als je zelf wilt.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-09-2022 22:13 ]
Daar hebben we het toch al lang en breed over gehad? O.a. AVM heeft XGS-PON modules die compatible zijn met Delta. Zoek maar terug in dit topic.
Nee. Die AVM module is alleen te gebruiken in een Fritzbox 5530 of 5590. Dat is mooi maar een Fritzbox kan ook niet in bridge. Ben je dus nog steeds gebonden aan de beperkte functionaliteit van een AVM doosje.EDIT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:21:
Daar hebben we het toch al lang en breed over gehad? O.a. AVM heeft XGS-PON modules die compatible zijn met Delta. Zoek maar terug in dit topic.
Bron? Laatste bericht was dat ze er aan komen maar volgens mij nog steeds niet leverbaar in NL met in FritzOS de juiste settings.EDIT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:21:
FRITZ!webcare in "AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel"ernstoud schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:38:
[...]
Bron? Laatste bericht was dat ze er aan komen maar volgens mij nog steeds niet leverbaar in NL met in FritzOS de juiste settings.
FRITZ!webcare in "AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel"
Maar goed, geen zin in oeverloze discussies. Prima, jullie hebben helemaal gelijk. Er is helemaal niks aan alternatieven beschikbaar en je zit volledig vast aan het Nokia spul.
[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 28-09-2022 22:51 ]
Niet zo bozigEDIT schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:44:
[...]
Maar goed, geen zin in oeverloze discussies. Prima, jullie hebben helemaal gelijk. Er is helemaal niks aan alternatieven beschikbaar en je zit volledig vast aan het Nokia spul.
“De verkrijgbaarheid van de FRITZ!SFP-Module voor XGS-PON verwachten wij dit jaar nog via onze Nederlandse resellers te kunnen realiseren. Dit geldt ook voor de FRITZ!Box 5590 Fiber (die dus het beste past bij een XGS-PON-aansluiting).“
Dus in DE bestelbaar, in NL binnenkort.
Dan heb je dus een FritzBox. Hate it or leave it. Ik zit in de tweede categorie. Geen open source, lelijk product en duur.
Maar goed dat er een tweede bruikbare oplossing komt/is naast dat halfgare Nokia device.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Binnenkort gaan zowel Delta als ODF hier glasvezel aanleggen tegelijkertijd. Hoe is de ervaring met de Ping bij Delta? Van ODF weet ik t, omdat we deze op de zaak ook hebben. Buiten wat routeringsproblemen in het verleden eigenlijk geen problemen met hen gehad.
Laat ze sowieso allebei naar binnen leggen, maar even benieuwd naar de ervaringen.
Laat ze sowieso allebei naar binnen leggen, maar even benieuwd naar de ervaringen.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Momenteel bij mij +/-4ms. Is een tijdje ook iets van 6ms geweest maar niet veel hoger.Trackerfire schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:44:
Binnenkort gaan zowel Delta als ODF hier glasvezel aanleggen tegelijkertijd. Hoe is de ervaring met de Ping bij Delta? Van ODF weet ik t, omdat we deze op de zaak ook hebben. Buiten wat routeringsproblemen in het verleden eigenlijk geen problemen met hen gehad.
Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.
Naar welke host is dit?Mototaz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:58:
Momenteel bij mij +/-4ms. Is een tijdje ook iets van 6ms geweest maar niet veel hoger.
En naar welke host wil je weten, @Trackerfire?
Eerst het probleem, dan de oplossing
@Trackerfire je kan bij RIPE de probes bekijken die op het Delta netwerk zit. Die geven ook een 'locatie bij benadering' zodat je weet welke in de buurt van jou gebied zitten.
Gisteren zijn ze bij mij wezen schouwen en volgende maand gaan ze de straat opengooien. Dus ben benieuwd. Ik heb wat vragen gesteld aan de beste man maar hij gaf aan dat hij van Delta Netwerk (infra) is en niets weet over de abonnementen. En dat het ook niet nodig was om een abonnement te nemen en daar rustig over na kan denken.
Toch heb ik al een bestelling geplaatst voor 1 Gbps i.c.m. het business pack.
Hier is Ziggo de coax ISP en in vergelijking qua prijzen duurder dan Delta 1 Gbps.
Los dat de verbinding bij Ziggo niet symmetrrisch is.
Qua prijs zou ik met Delta 1 Gbps + het business pack (ik hanteer dan de definitieve prijs).
I.c.m. NLZiet goedkoper uitkomen en dan kan ik nog kiezen voor een los Ziggo Go Sport Totaal abonnement.
Ik ben een paar weken terug bij de informatieavond geweest en daar werd duidelijk gezegd dat je nu gratis de glasvezelaansluiting kirjgt en je niet eens een abonnement hoeft te nemen maar als je dit later wilt dit ergens rond de 350 euro zou kunnen kosten. Wat me opvalt is dat KPN ervoor kiest om hun glasvezel diensten niet over het Delta Netwerk te laten willen lopen maar liever een tweede glasvezel aansluit in bepaalde gemeentes.
Als ik de andere ISP's bekijk die hun diensten via glas mogen leveren viel het mij op dat dit toch wel een een stuk duurder is dan Delta zelf. Er werd toen gezegd dat ze zelf de kosten van de 'lijnhuur' mogen doorberekenen. Ik vind dat bijzonder en dacht dat dit ergens wettelijk vastgelegd was zodat er een eerlijke vorm van concurrentie zou zijn.
Toch heb ik al een bestelling geplaatst voor 1 Gbps i.c.m. het business pack.
Caiway valt onder Delta heb ik gelezen en levert in bepaalde gebieden coax en glas.stormfly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:09:
[...]
Altijd voor KPN kiezen, Delta en Caiway hebben een glasvezel visie en onderhouden het coax netwerk erbij in stand. Daar zit in tegenstelling tot Ziggo bij Caiway/Delta heel weinig ontwikkeling op. Mijn schoonouders wonen in Caiway gebied, coax, en daar is de upload heel laag 5Mbit. Ze hebben na onderzoek een brief gekregen dat Caiway niet meer investeert in coax, ze gaan geen kaart bijplaatsen in de centrale. Ze wonen te complex om glas te graven, teveel turf/veen en kans op verzakkingen en breuken van het glas. Ze wonen wel mooi![]()
Coax bij Ziggo -> ja!
DSL of Fiber bij KPN ->ja!
Fiber bij Caiway/Delta -> alleen als je niet anders kunt
Coax bij Delta -> dan bij voorkeur eerst KPN over DSL als je schappelijke snelheden haalt
Hier is Ziggo de coax ISP en in vergelijking qua prijzen duurder dan Delta 1 Gbps.
Los dat de verbinding bij Ziggo niet symmetrrisch is.
Qua prijs zou ik met Delta 1 Gbps + het business pack (ik hanteer dan de definitieve prijs).
I.c.m. NLZiet goedkoper uitkomen en dan kan ik nog kiezen voor een los Ziggo Go Sport Totaal abonnement.
Ik ben een paar weken terug bij de informatieavond geweest en daar werd duidelijk gezegd dat je nu gratis de glasvezelaansluiting kirjgt en je niet eens een abonnement hoeft te nemen maar als je dit later wilt dit ergens rond de 350 euro zou kunnen kosten. Wat me opvalt is dat KPN ervoor kiest om hun glasvezel diensten niet over het Delta Netwerk te laten willen lopen maar liever een tweede glasvezel aansluit in bepaalde gemeentes.
Als ik de andere ISP's bekijk die hun diensten via glas mogen leveren viel het mij op dat dit toch wel een een stuk duurder is dan Delta zelf. Er werd toen gezegd dat ze zelf de kosten van de 'lijnhuur' mogen doorberekenen. Ik vind dat bijzonder en dacht dat dit ergens wettelijk vastgelegd was zodat er een eerlijke vorm van concurrentie zou zijn.
- Computers blijven drama dingen -
Heb even het momentele erbij gepaktlier schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:03:
[...]
Naar welke host is dit?
En naar welke host wil je weten, @Trackerfire?
3ms Facebook
4ms Google
11ms Twitter
Dit geeft mijn UDM pro aan die met sfp direct op de glasvezel zit.
Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.
For 8gbps fiber, is it possible to use an sfp+ module & diy router such as VyOS, OPNsense, or similar?
Not yet, maybe somewhere next year.xmagusx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:49:
For 8gbps fiber, is it possible to use an sfp+ module & diy router such as VyOS, OPNsense, or similar?
Do you know how they are accommodating the ACM rules regarding being able to choose your own modem/router?
(Apologies for the English, or if this is already answered elsewhere - new in town)
They just provide you the documentation and wish you luck with connecting your own modem:xmagusx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:48:
[...]
Do you know how they are accommodating the ACM rules regarding being able to choose your own modem/router?
(Apologies for the English, or if this is already answered elsewhere - new in town)
- https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
-> For old lines, P2P, you can use any router with fiber SFP
-> For new lines, XGS-PON: https://www.delta.nl/medi...jemodemkeuze_pon-v1-1.pdf
-> For XGS-PON only 2 solutions are found that work: Fritzbox AVM has a XGS-PON router/SFP and the Nokia XS-010X-Q, which is hard to get to buy somewhere.
-> Delta promised end-of-year a modem that can be set to bridge-mode on XGS-PON lines
Hope this helps..
Hier had uw advertentie kunnen staan!
For ACM it is sufficient to give details of the minimum requirements needed for your own device. This is available on the website of Delta. Unfortunately for 8Gbs XGS-PON technology there is no working device available to use. So the specs are there but there is no device that exactly matches the specs. So Delta has met the rules of ACM. Unfortunately for us. It is not a working solution.xmagusx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:48:
[...]
*empty*
Hier in het ZeeuwseMototaz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:05:
[...]
Heb even het momentele erbij gepakt
3ms Facebook
4ms Google
11ms Twitter
Dit geeft mijn UDM pro aan die met sfp direct op de glasvezel zit.
3ms Facebook
3ms Google
9ms Twitter
Tevens UDM Pro direct met SFP (GPON)
Benieuwd of er verschil zit tussen GPON en XGS-PON qua responstijden ed.
[ Voor 9% gewijzigd door bluewalk op 29-09-2022 17:14 ]
Ik heb XGS-PON met de UDM Pro in DMZ:bluewalk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:12:
[...]
Hier in het Zeeuwse
3ms Facebook
3ms Google
9ms Twitter
Tevens UDM Pro direct met SFP (GPON)
Benieuwd of er verschil zit tussen GPON en XGS-PON qua responstijden ed.
4ms Facebook
3ms Google
10ms Twitter
Hier iets slechter, gemiddeld tussen 6 ms. naar 9.9.9.9 en 9 ms. voor de meeste sites. Naar google.nl 7 ms.Larry schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:35:
[...]
Ik heb XGS-PON met de UDM Pro in DMZ:
4ms Facebook
3ms Google
10ms Twitter
Facebook en Twitter doe ik niet aan. Misdadige bedrijven.
[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 29-09-2022 18:24 ]
Sinds begin van mijn aansluiting bij Delta in april van dit jaar heb ik al regelmatig slecht TV beeld. Vooral op de RTL zenders en SBS. Beeld heeft dan een erg lage resolutie en loopt dan vaak vast. De klantenservice van Delta meldt steeds dat er centrale storingen is die na een paar weken steeds opgelost moeten zijn, maar de problemen blijven terugkeren. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of het hebben kunnen oplossen?
Ik heb nu een paar maanden Delta Interactieve TV en ook dit probleem. Op het Zeelandnet forum wordt er over geklaagd door anderen.siepie77 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:07:
Sinds begin van mijn aansluiting bij Delta in april van dit jaar heb ik al regelmatig slecht TV beeld. Vooral op de RTL zenders en SBS. Beeld heeft dan een erg lage resolutie en loopt dan vaak vast. De klantenservice van Delta meldt steeds dat er centrale storingen is die na een paar weken steeds opgelost moeten zijn, maar de problemen blijven terugkeren. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of het hebben kunnen oplossen?
https://www.zeelandnet.nl...t-regelmatig-minder/page8
[ Voor 8% gewijzigd door Geheugenbank op 29-09-2022 20:42 ]
XGS-Pon (met de S van symetrisch) is dan ook een gedeelde connectie, volgens de Wiki: Wikipedia: XG-PONernstoud schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:23:
[...]
Hier iets slechter, gemiddeld tussen 6 ms. naar 9.9.9.9 en 9 ms. voor de meeste sites. Naar google.nl 7 ms.
Dus hogere ping tijden verbazen me niet.
Precies dat ja, hopelijk wordt het snel opgelost, maar betwijfel het...zal dat topic ook blijven volgenGeheugenbank schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:40:
[...]
Ik heb nu een paar maanden Delta Interactieve TV en ook dit probleem. Op het Zeelandnet forum wordt er over geklaagd door anderen.
https://www.zeelandnet.nl...t-regelmatig-minder/page8
@Luke the Duke of iets gedeeld is of niet zal niet veel te maken hebben met de ping. Eerder met het aantal hops, de fysieke afstand tussen al de hops en hoe snel elke router het request afhandelt. Fysieke afstand is sowieso bepalend, sneller dan het licht gaat niet.
Je hebt hoe dan ook een gedeelde verbinding met een server van Google of Facebook, ongeacht je techniek.
Je hebt hoe dan ook een gedeelde verbinding met een server van Google of Facebook, ongeacht je techniek.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-09-2022 10:03 ]
Ik heb geen XGS-PON.Luke the Duke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:22:
[...]
XGS-Pon (met de S van symetrisch) is dan ook een gedeelde connectie, volgens de Wiki: Wikipedia: XG-PON
Dus hogere ping tijden verbazen me niet.
Ter info: latency naar ping.ripe.net van alle RIPE Atlas probes in de Delta/Caiway infra (de oranje balk ben ik):
:strip_exif()/f/image/eRDF4haeIq8XLBEG1Z9R2A0L.jpg?f=fotoalbum_large)
Louter indicatief. Want bij mij bijvoorbeeld draait de probe op CentOS in een VMware virtual machine. In die setup is de first hop naar de Genexis router alleen al 1.5 ms.
[ Voor 49% gewijzigd door ernstoud op 30-09-2022 11:35 ]
Zat even te kijken maar die 1e, 4343, staat op disconnected en public:no.ernstoud schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:27:
[...]
Ik heb geen XGS-PON.
Ter info: latency naar ping.ripe.net van alle RIPE Atlas probes in de Delta/Caiway infra (de oranje balk ben ik):
[Afbeelding]
Louter indicatief. Want bij mij bijvoorbeeld draait de probe op CentOS in een VMware virtual machine. In die setup is de first hop naar de Genexis router alleen al 1.5 ms.
Hoe recent is deze screenshof? (Gewoon geinteresseerd)
Enkele minuten voor mijn post met dat plaatje. Ik heb een recurring test lopen, daarbij wordt elke probe elke 4 minuten gevraagd een ping te doen.Deshmir schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:31:
[...]
Zat even te kijken maar die 1e, 4343, staat op disconnected en public:no.
Hoe recent is deze screenshof? (Gewoon geinteresseerd)
Die probe met ID 1004343 is inderdaad sinds kort disconnected. Volgens mij staat die in de Delta infra ergens dicht bij de core, gezien de lage latency. Was tot voor enkele dagen gewoon connected.
Aha okok.. vreemde vond ik namelijk ook dat ik mijn probe niet terug zie (1004344).ernstoud schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:52:
[...]
Enkele minuten voor mijn post met dat plaatje. Ik heb een recurring test lopen, daarbij wordt elke probe elke 4 minuten gevraagd een ping te doen.
Die probe met ID 1004343 is inderdaad sinds kort disconnected. Volgens mij staat die in de Delta infra ergens dicht bij de core, gezien de lage latency. Was tot voor enkele dagen gewoon connected.
Vandaar de vraag ook
Voor wie storingen heeft op ITV, dit is opgelost, mist het modem wordt gereset.
Op de site van weserve overigens sowieso betere en concretere meldingen.
Op 4 oktober ligt een deel van Twente er uit
https://status.weserve.nl/
Op de site van weserve overigens sowieso betere en concretere meldingen.
Op 4 oktober ligt een deel van Twente er uit
https://status.weserve.nl/
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Op het moment dat je zo’n recurring test maakt geef je de selectie van probes aan. Op dat moment, enkele weken geleden, was jouw probe niet actief. In een test kun je naderhand geen probes toevoegen.Deshmir schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:37:
[...]
Aha okok.. vreemde vond ik namelijk ook dat ik mijn probe niet terug zie (1004344).
Vandaar de vraag ook
Ik zie dat probe 1004344 een hele mooie latency (naar de b root servers bijvoorbeeld) heeft. Kun/wil je aangeven waarom? Je moet, ten opzichte van probes met duidelijk hogere latency, dichter bij de core zitten bijvoorbeeld.
Overigens, als je ook op de General tab het netwerkverkeer van de probe wil zien:
https://github.com/RIPE-N...be/blob/master/README.rst
Helemaal onderaan onder Runtime Configuration Options.
[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 30-09-2022 15:38 ]
Dank je wel voor de verklaring!ernstoud schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:32:
[...]
Op het moment dat je zo’n recurring test maakt geef je de selectie van probes aan. Op dat moment, enkele weken geleden, was jouw probe niet actief. In een test kun je naderhand geen probes toevoegen.
Ik zie dat probe 1004344 een hele mooie latency (naar de b root servers bijvoorbeeld) heeft. Kun/wil je aangeven waarom? Je moet, ten opzichte van probes met duidelijk hogere latency, dichter bij de core zitten bijvoorbeeld.
Overigens, als je ook op de General tab het netwerkverkeer van de probe wil zien:
https://github.com/RIPE-N...be/blob/master/README.rst
Helemaal onderaan onder Runtime Configuration Options.
Wat betreft mijn lagere latency, ik heb oprecht geen idee.
Qua verbinding is het een linux container -unmanaged switch - unmanaged switch - Edgerouter X - Genexis in Bridge (het melkpak) - en dan op naar Delta.
Wel een “zakelijke” verbinding; in de tijd van aansluiten (2015) tot nu pas 3x een IP change gehad, 2x tijdens Caiway en 1x toen ik overstapte naar Delta vorig jaar.
Heb nu ook die runtime aangezet, kijken of dat wat extra info geeft!
Hier CentOS 7 VM - VMware player - Windows 10 met gigabit Ethernet op Genexis 7840.Deshmir schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:58:
[...]
Dank je wel voor de verklaring!
Wat betreft mijn lagere latency, ik heb oprecht geen idee.
Qua verbinding is het een linux container -unmanaged switch - unmanaged switch - Edgerouter X - Genexis in Bridge (het melkpak) - en dan op naar Delta.
Wel een “zakelijke” verbinding; in de tijd van aansluiten (2015) tot nu pas 3x een IP change gehad, 2x tijdens Caiway en 1x toen ik overstapte naar Delta vorig jaar.
Heb nu ook die runtime aangezet, kijken of dat wat extra info geeft!
Zou wel eens kunnen zijn dat de Titanium in bridge een verbetering is t.o.v. de Platinum 7840 router.
Waar draait jouw Linux container op? Proxmox, Docker, VMware, Hypervisor?
Want ik zie dus dat de bridge van CentOS 7 via VMware player naar de Windows host soms al enkele ms. neemt. Ondanks de VMXNET3 driver in VMware die snel zou moeten zijn.
Overigens dat plaatje met netwerk traffic is denk ik alleen bedoeld om te laten zien dat de probe maar weinig traffic genereert. Ter geruststelling dat de probe geen bandbreedte kost. Dat is denk ik een zorg van Atlas gebruikers. Ik heb wel eens IPTraf-ng (https://github.com/iptraf-ng/iptraf-ng) laten draaien. Het is inderdaad niet veel, enkele kB. Ik wilde zien waar naartoe. Was niet zorgelijk en is bovendien met SSH.
[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 30-09-2022 16:11 ]
@ernstoud
Draait op Proxmox, de LXC zelf op Ubuntu.
Wel een 100Mb kaartje in de host, de rest van het netwerk is Gbit.
Mijn andere Proxmox host (die een extra unmanaged switch minder heeft tov de Atlas host) heeft gemiddeld 370us naar de Edgerouter.
Ik denk dat de Titanium in Bridge inderdaad de verbetering mee geeft.
Draait op Proxmox, de LXC zelf op Ubuntu.
Wel een 100Mb kaartje in de host, de rest van het netwerk is Gbit.
Mijn andere Proxmox host (die een extra unmanaged switch minder heeft tov de Atlas host) heeft gemiddeld 370us naar de Edgerouter.
Ik denk dat de Titanium in Bridge inderdaad de verbetering mee geeft.
Freedom komt op delta fiber. We hebben nu een echt alternatief. .
https://www.deltafiber.nl...vezelnetwerk-delta-fiber/
[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 04-10-2022 17:04 ]
Heb ik ook gezien. Het is hier (Driebergen, ze zijn nog aan het graven) overigens nog niet verkrijgbaar volgens zowel de postcode check van Freedom als volgens de website van Delta. Maar ik vind het wel relatief duur: €75/maand voor alleen Internet 1 GB.internet4me schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:04:
Mooi. Duurt nog even dus voordat ze daadwerkelijk kunnen leveren, maar goede zaak dat het nu officieel is.internet4me schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:04:
Even Postcode check gedaan bij Freedom. Krijg ik bericht dat netwerk via Glaspoort gaat. Zou er straks dan keuze staan? Want krijg straks 2 glasvezel aansluitingeninternet4me schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:04:

Als er meerdere opties zijn krijg je als klant de keuze, zie dit plaatje als voorbeeld.Soppyscroll schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:48:
[...]
Even Postcode check gedaan bij Freedom. Krijg ik bericht dat netwerk via Glaspoort gaat. Zou er straks dan keuze staan? Want krijg straks 2 glasvezel aansluitingen(Delta en glaspoort)
In jouw geval is de keuze 1Gbit via Glaspoort voor €62 of 1Gbit via Delta voor €75...
In het artikel op de frontpage staat: "Momenteel leveren meer dan vijftien providers diensten via het Delta Fiber-netwerk, waaronder Delta, Caiway, Online.nl en Kliksafe." Weet iemand wat die andere 11+ providers zijn en waar die dan leveren?
Dus hetzelfde Freedom product is bij Delta aanzienlijk duurder als bij Glaspoort?
Hoe kan dat nou?
Hoe kan dat nou?
Heel simpel: Delta vraagt een hogere prijs voor de "huur van de lijn".dolopfriet schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:04:
Dus hetzelfde Freedom product is bij Delta aanzienlijk duurder als bij Glaspoort?
Hoe kan dat nou?
Dat hoeft niet eens tussen aanhalingstekens want is gewoon de kale waarheid.Roetzen schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Heel simpel: Delta vraagt een hogere prijs voor de "huur van de lijn".
Het is deels de huur van de fysieke lijn maar deels ook de inkoop van de diensten. Freedom heeft geen eigen apparatuur staan dus neemt ook de belichting van die lijn af. Dus de internetdienst (tot een bepaald ontkoppelpunt).
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Het aantal providers scheelt per postcode gebied dus dat is verschillend.esky schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Als er meerdere opties zijn krijg je als klant de keuze, zie dit plaatje als voorbeeld.
In jouw geval is de keuze 1Gbit via Glaspoort voor €62 of 1Gbit via Delta voor €75...
In het artikel op de frontpage staat: "Momenteel leveren meer dan vijftien providers diensten via het Delta Fiber-netwerk, waaronder Delta, Caiway, Online.nl en Kliksafe." Weet iemand wat die andere 11+ providers zijn en waar die dan leveren?
https://www.deltanetwerk.nl/telecomaanbieders/
Maar Solcon en Plinq leveren landelijk op het Deltanetwerk
In het artikel staat dat er meer dan 15 providers leveren via DFN (Delta Fiber Netwerk) en in de link die je geeft staan maar 6 providers. Vandaar mijn vraag wie de andere 9+ providers zijn en waar die leveren.Mapje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:27:
Het aantal providers scheelt per postcode gebied dus dat is verschillend.
In Landgraaf wordt momenteel / binnenkort delta glas aangelegd. De opties zijn nu: Online, Delta & Caiway. Daar komen volgens jou dus Solcon en Plinq bij ? Of bedoel je met "landelijk" NIET "heel Nederland" ?Mapje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:27:
[...]
Het aantal providers scheelt per postcode gebied dus dat is verschillend.
https://www.deltanetwerk.nl/telecomaanbieders/
Maar Solcon en Plinq leveren landelijk op het Deltanetwerk
Leuke info over de uitdagingen in het XGS-PON project van Delta:
dkong in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
dkong in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"
Hier een overzichtje van de 13 providers die leveren op het DELTA netwerk in de regio Midden-Holland (Gouda en omstreken): https://www.deltanetwerk.nl/rekam/esky schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:07:
[...]
Vandaar mijn vraag wie de andere 9+ providers zijn en waar die leveren.
Inderdaad en HeldenvanNu ookdavides schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:24:
[...]
Hier een overzichtje van de 13 providers die leveren op het DELTA netwerk in de regio Midden-Holland (Gouda en omstreken): https://www.deltanetwerk.nl/rekam/
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Ja, Solcon en Plinq leveren ook in Zeeland over het Deltanetwerk dus dat zal bij jou in Landgraaf ook wel zo zijn.W1ck1e schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:15:
[...]
Daar komen volgens jou dus Solcon en Plinq bij ?
InderdaadOf bedoel je met "landelijk" NIET "heel Nederland" ?
Neem contact op met Solcon en Plinq zij kunnen jouw postcode zelf bevestigen.
Dit heb ik ook gedaan om te controleren of de postcode check juist was.
[ Voor 8% gewijzigd door Mapje op 05-10-2022 18:41 ]
Solcon levert niet via Delta wanneer ook de KPN glasvezel aanwezig is,Mapje schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:28:
[...]
Ja, Solcon en Plinq leveren ook in Zeeland over het Deltanetwerk dus dat zal bij jou in Landgraaf ook wel zo zijn.
[...]
Inderdaad
Neem contact op met Solcon en Plinq zij kunnen jouw postcode zelf bevestigen.
Dit heb ik ook gedaan om te controleren of de postcode check juist was.
Plinq is in veel gevallen al beschikbaar.
Als dat de enige plek is waar meer providers actief zijn is het verkooppraatje van Delta wel erg slecht. Volgens Delta gaan ze eind dit jaar beginnen met het ombouwen van Rekam aansluitingen naar Delta aansluitingen waarbij het aantal providers kleiner wordt (omdat Delta meer vraagt dan Rekam haken providers af).davides schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:24:
[...]
Hier een overzichtje van de 13 providers die leveren op het DELTA netwerk in de regio Midden-Holland (Gouda en omstreken): https://www.deltanetwerk.nl/rekam/
Het verschilt dus per gebied.
Check bijvoorbeeld Drenthe > De Wolden, via https://www.deltanetwerk.nl/gebieden/
of Zuid Holland > Bedrijventerrein Sliedrecht
Je leest er volgens mij ook meer in, dan dat er daadwerkelijk staat. Ik lees het als: "Freedom is niet de eerste ISP die we aansluiten op ons netwerk. We hebben ervaring met de wholesale rol en hebben al meerdere andere lopende wholesale overeenkomsten met ISP's."
Check bijvoorbeeld Drenthe > De Wolden, via https://www.deltanetwerk.nl/gebieden/
Je leest er volgens mij ook meer in, dan dat er daadwerkelijk staat. Ik lees het als: "Freedom is niet de eerste ISP die we aansluiten op ons netwerk. We hebben ervaring met de wholesale rol en hebben al meerdere andere lopende wholesale overeenkomsten met ISP's."
[ Voor 59% gewijzigd door davides op 05-10-2022 21:41 ]
De situatie in Sliedrecht ken ik niet, maar Rekam en De Wolden zijn netwerken die Delta heeft overgenomen. Van de Wolden ken ik ook niet alle details.davides schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:42:
Het verschilt dus per gebied.
Voor het Rekam netwerk geldt dat Delta het gaat ombouwen naar een Delta netwerk waarbij de meeste providers afhaken. Om dan als Delta op basis van providers die alleen leveren via netwerken die je gekocht hebt en waar je de providers nog aan het "wegpesten" bent te claimen dat er vele providers via je netwerk leveren vind ik een beetje apart.
Dat noem je PR. Het net zo draaien dat het mooier lijkt dan het in werkelijkheid is. Zonder feitelijk echt te liegen...esky schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:30:
[...]
De situatie in Sliedrecht ken ik niet, maar Rekam en De Wolden zijn netwerken die Delta heeft overgenomen. Van de Wolden ken ik ook niet alle details.
Voor het Rekam netwerk geldt dat Delta het gaat ombouwen naar een Delta netwerk waarbij de meeste providers afhaken. Om dan als Delta op basis van providers die alleen leveren via netwerken die je gekocht hebt en waar je de providers nog aan het "wegpesten" bent te claimen dat er vele providers via je netwerk leveren vind ik een beetje apart.
Dus 13 providers op een Rekam netwerk (dat ze gekocht hebben). Tel daar Tweak bij op in De Wolden. De enige die ik dan nog mis is Online, en je bent aan de 15 uit het persbericht.
[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 06-10-2022 15:03 ]
CaiwayBarre73 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
Dat noem je PR. Het net zo draaien dat het mooier lijkt dan het in werkelijkheid is. Zonder feitelijk echt te liegen...
Dus 13 providers op een Rekam netwerk (dat ze gekocht hebben). Tel daar Tweak bij op in De Wolden. De enige die ik dan nog mis is Online, en je bent aan de 15 uit het persbericht.
Delta
Solcon
Canal Digital
Freedom
Plinq
Heldenvannu
Kliksafe
Netrebel
Tweak
Delta Zakelijk
Welke vergeet ik nog? Tweak is niet overal beschikbaar en Solcon alleen waar KPN geen glasvezel heeft liggen.Netrebel is nog niet landelijk dacht ik, alleen XGPON? Kan iemand dat bevestigen?
[ Voor 15% gewijzigd door Sjakie0101 op 06-10-2022 17:08 ]
Zijn er mee mensen (met een Delta/Caiway aansluiting) die sinds enkele weken bij het bezoeken van websites de Zweedse taal voorgesteld krijgen als taal of land om naar te verzenden als het om webshop gaat? Sinds Delta (wat paar keer per jaar automatisch gebeurt) nieuwe IP adressen uitgedeeld heeft hebben wij klaarblijkelijk een range die herkend wordt als Zweeds. Heeft iemand er een oplossing voor, het is vrij irritant.
[ Voor 4% gewijzigd door phubert op 08-10-2022 13:05 ]
Dit kan je niet zelf oplossen, het enige wat werkt is om de IP reeks te noteren en dan een call te loggen bij de ISP. En hopen dat ze hem doorzetten naar het IP beheer team. Op bgp.he.net kan je al veel achterhalen over je prefix, mogelijk ook het land van herkomst.phubert schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:03:
Zijn er mee mensen (met een Delta/Caiway aansluiting) die sinds enkele weken bij het bezoeken van websites de Zweedse taal voorgesteld krijgen als taal of land om naar te verzenden als het om webshop gaat? Sinds Delta (wat paar keer per jaar automatisch gebeurt) nieuwe IP adressen uitgedeeld heeft hebben wij klaarblijkelijk een range die herkend wordt als Zweeds. Heeft iemand er een oplossing voor, het is vrij irritant.
IP prefixen is een levendige handel, na het aankopen is het wijzigen van de administratie een noodzakelijke taak.
Er zijn opeens een hoop Dolby Digital geluidskanalen verdwenen sinds gisteren bij Delta en Caiway op de glasvezel.
Weet iemand de oorzaak hiervan?
Zie: https://www.caiway.nl/kla...ng/storingen-en-onderhouddolopfriet schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:54:
Er zijn opeens een hoop Dolby Digital geluidskanalen verdwenen sinds gisteren bij Delta en Caiway op de glasvezel.
https://www.totaaltv.nl/n...baar-op-efiber-glasvezel/
Interessant Tweak lever ook via Delta op enkele netwerken en er werd al aangenomen dat dit landelijk zou worden. Dat wordt 1 provider minder, of ook T Mobile erbij
Interessant Tweak lever ook via Delta op enkele netwerken en er werd al aangenomen dat dit landelijk zou worden. Dat wordt 1 provider minder, of ook T Mobile erbij
T-Mobile er bij lijkt me onwaarschijnlijk. T-Mobile ie heel inning met concurrent Open Dutch Fiber.Sjakie0101 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:05:
https://www.totaaltv.nl/n...baar-op-efiber-glasvezel/
Sinds een paar dagen heb ik nu ook Delta glasvezel internet. Snelheid is inderdaad prima. Ik heb alleen problemen met twee apparaten die wel koppelen aan het WiFi netwerk maar geen 'cloud' verbinding kunnen maken. Ene apparaat is een Honeywel Lyric T6 thermostaat en het andere is een Tesy convector verwarming. De Honeywell thermostaat werkte eerder (zelfs via dubbel NAT) op het ZIggo netwerk wel (ik ga niet zeggen 'goed' want dat is de Honeywell niet). De Tesy heb ik gisteren geinstalleerd en ook die maakt prima verbinding met het WiFi netwerk maar kan ook geen 'cloud' verbinding maken. In het modem heb ik de security instellingen op 'uit', 'low' en 'high' geprobeerd maar maakt niets uit. Op de laptop(s) en telefoon werkt het WiFi internet als een speer. Enig idee waar ik dit moet zoeken? Glasvezel modem is de Nokia XS-2426G-A
Zijn beide devices gereset voordat je ze aan de Nokia koppelde?gertk schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:35:
Sinds een paar dagen heb ik nu ook Delta glasvezel internet. Snelheid is inderdaad prima. Ik heb alleen problemen met twee apparaten die wel koppelen aan het WiFi netwerk maar geen 'cloud' verbinding kunnen maken. Ene apparaat is een Honeywel Lyric T6 thermostaat en het andere is een Tesy convector verwarming. De Honeywell thermostaat werkte eerder (zelfs via dubbel NAT) op het ZIggo netwerk wel (ik ga niet zeggen 'goed' want dat is de Honeywell niet). De Tesy heb ik gisteren geinstalleerd en ook die maakt prima verbinding met het WiFi netwerk maar kan ook geen 'cloud' verbinding maken. In het modem heb ik de security instellingen op 'uit', 'low' en 'high' geprobeerd maar maakt niets uit. Op de laptop(s) en telefoon werkt het WiFi internet als een speer. Enig idee waar ik dit moet zoeken? Glasvezel modem is de Nokia XS-2426G-A
In de handleiding van de TR6 lees ik:
“Als u de verbinding van de thermostaat met uw WiFi netwerk wilt verbreken (bijvoorbeeld, u vervangt uw router), of u moet herverbinden met een ander WiFi netwerk, volg dan de instructies zoals beschreven in de Lyric App onder het menu ‘Thermostaatconfiguratie’”
Kom je daar niet verder? Hulp op getconnected.honeywell.com ?
Via de cloud zullen beide devices poortjes open willen… wellicht is ergens te vinden welke?
Dat hoop ik niet. Vaak verbinden dit soort apparaten richting cloud en pollen / updaten de server in de cloud dan. Veel veiliger en makkelijker dan het apparaat van buitenaf exposen.ernstoud schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:54:
[...]
Via de cloud zullen beide devices poortjes open willen… wellicht is ergens te vinden welke?
Members only:
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Zo, dat is een mooie terugkoppeling.CriticalHit_NL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:10:
Even een update na eerder bericht.
Ik meende dat het hier al XGS-PON was, maar het netwerk in de buurt lag er al ruim een jaar dus ik denk dat hier nog steeds AON wordt opgeleverd, heb dus geen Nokia XS2426G-B gekregen (klantenservice zal wel kijken naar wat ze uitleveren maar niet wat compatibel is met je adres) maar een nieuwe in de doos gesealde Genexis Platinum 7840 productiedatum 17-07-2020. En naar mijn weten zijn deze ook niet compatibel met XGS-PON.
Ze hebben hier 27 September de boel ingegraven en aangesloten.
Vrijdag 7 Oktober in de ochtend een mail van Guidion om een afspraak te maken met de monteur.
Echter, die kon pas op z'n vroegst op 30 Oktober, toch maar ingepland voor het geval dat.
Diezelfde dag kreeg ik nog mail van Delta dat het pakket is verzonden, Zaterdag ontvangen en aangesloten.
Internet was hierbij direct geactiveerd bij opstarten modem, verder geen randzaken hoeven doen.
Alles was eigenlijk kinderspel om aan te sluiten, de monteur dus eigenlijk niet nodig, helaas snapt de website het woord afzeggen niet en kan je alleen wijzigen, contactformulier maar ingevuld dat ik het wil annuleren, nu maar afwachten.
Enige probleem dat ik had met de glasvezel connector van het modem zelf, het plastic omhulsel, was dat een stukje plastic aan de onderkant aan de bovenzijde net teveel uitstak, dus het geval wilde met geen mogelijkheid diep genoeg in het FTU schuiven.
Heb toen maar een nagelvijl gepakt en het stukje plastic ervan iets of wat bijgeschaafd, past nu perfect, ga daarvoor niks retour sturen of wachten op een monteur, soms kan het zo simpel zijn.
[Afbeelding]
Enige wat ik mogelijk retour ga sturen is het niet bestelde (want je kan het niet kiezen tijdens bestelling) zijn de TP Link Deco M5 mesh apparatuur. Bij reviews zie ik nu niet echt denderende snelheidsresultaten en de vrijwel afwezige configuratie mogelijkheden (voor tweakers) met verplichte registratie via een app is ook maar zo-zo, is mij de maandelijkse huur van €3,- of afkopen voor €109,- niet waard. Zeker gezien het Wifi 5 is. Soort van ongewenste koppelverkoop waar ik niet op zit te wachten.
Daarbij gebruik ik voornamelijk enkel een enkele telefoon op de Wifi (5Ghz) en verder enkel navigatie/airco (2.4Ghz).
Gezien ondanks de betonnen muren en vloeren dat de Wifi (5, dat wel) van de Genexis meer dan prima zijn werk doet op de plekken waar ik het nodig heb zie ik de noodzaak ook niet, hij doet het qua Wifi ook beter dan de TC7200 van UPC die momenteel ernaast actief is, ondanks vergelijkbare signaal sterkte is de Genexis op beiden netwerken vlotter.
Speedtests hieronder zijn gebaseerd op speedtest.net server ID 37566 (Netprotect Amsterdam)
Even erbij rekening houdende dat:Klein detail:
- De Windows 10 speedtest app een stuk efficiënter is dan de website.
- De CLI app de overhead van de Windows 10 app nog net wat lager legt.
- De oudere processoren bij de download moeite hebben om dit bij te benen.
- Er meer dan 30(!!) access points in de buurt zijn, maar enkel zo'n 4 anderen op 5Ghz op hetzelfde kanaal (48 met 80Mhz).
- De gastnetwerken van het apparaat staan op zowel 2.4Ghz als 5Ghz tegelijkertijd aan.
- Glaskast en modem zitten in de woonkamer aangesloten, hoek van het huis bij buitenmuur aan de kant v.d tuin.
Doordat de i7 3930K op een 165Hz scherm is aangesloten verbruikt de Speedtest app op Windows 10 meer CPU omdat hij 165fps wil draaien, hierdoor gaat de ping van 3ms naar 4ms en is de download net wat lager vaak, op 60Hz testen werkt dan beter of gewoon de Commandline (CLI) app.
i7 3930K - Windows 10 - LAN1 Cat 5e:
[Afbeelding]
Core 2 Quad 9550 - Windows 10 - LAN2 Cat 5e:
[Afbeelding]
Core 2 Quad 9550 - Windows 10 - Wifi 2.4Ghz 300N - TP-Link TL-WN822N - 1ste verdieping:
[Afbeelding]
Samsung A52s - Android 12 - Wifi 2.4Ghz Gast netwerk - 2e Verdieping boven router:
[Afbeelding]
Samsung A52s - Android 12 - Wifi 5Ghz - 2e Verdieping boven router:
[Afbeelding]
Samsung A52s - Android 12 - Wifi 5Ghz - 3e Verdieping boven router:
[Afbeelding]
Zoals je eigenlijk kan zien zijn de resultaten prima, echter de resultaten zullen wat afwijken op welke positie je staat in het huis. Ferraris elektriciteitsmeter staat 1979 op dus dat zal het bouwjaar wel zijn van dit beton.
Op 5Ghz op de 2e verdieping aan de andere kant kan dit dan zakken naar 60 t/m 100-110, terwijl op de 3e verdieping dit ook 70 t/m 120 kan zijn, maar de resultaten hierboven in de plaatjes (behalve de 3e verdieping) zullen de plekken zijn van actief gebruik.
Verder op 2.4Ghz is het op de eerste verdieping 45 t/m 50/50, 2e verdieping 40-50 en de derde 30-40.
Aan de andere kant buiten op straat (dus tegenovergestelde buitenmuur van waar de router staat) heb ik zo'n 10 meter van de stenen buitenmuur (en auto die tussen het signaal staat) nog steeds een vergelijkbare verbinding als de 2.4Ghz van het UPC TC7200 modem (~5-7 Down, ~6-8 Up), al is het een paar meter dichterbij in het voordeel van de Genexis (7,25/11,9 vs 5,90/5,85).
In de tuin ~6 a 7 meter ervandaan alsnog op 5Ghz 83/112Mbits en op 2.4Ghz 41/31, test ik dat echter op het 2.4Ghz UPC TC7200 moden blijft er maar 12/17 van over.
Al met al heeft dat kleine ding genoeg kracht om het huis van werkbare wifi te voorzien op zichzelf, als ik wat beters wil hebben dan kijk ik later zelf wel een keer voor een oplossing die nieuwere standaarden ondersteund, het heeft geen hoge prioriteit.
Van LAN1 naar LAN2 (van PC naar PC) haal ik vrijwel de Gigabit snelheden dus dat is ook prima, dit getest met NetIO-GUI want heb verder geen NAS opslag die aan de tand gevoeld kan worden.
Enkel vreemd dat ik diezelfde dag zonder modem herstart, enkel wat configuratie wijzigingen en de DNS veranderd, al een ander IP had gekregen, tot nu toe hetzelfde IP gehouden dus even in de gaten houden hoe frequent dit zal zijn.
Bij Ziggo ondanks dat het dynamisch is al jarenlang hetzelfde IP, ook na snelheidsverhogingen en herstarten.
Verder ook apart dat de DHCP aangeeft dat de connecties met de apparaten op 15 April 2021 online gekomen zijn, er is ook nergens een instelling om de tijd te wijzigen.
Inmiddels door speedtests e.d de twee dagen al 80GB/41GB verstookt.
Gaat nog interessant worden hoeveel dit omhoog gaat want dit was het afgelopen jaar op een 200/20 Ziggo lijntje en sommige zaken kan je met die upload gewoon niet aan beginnen.
[Afbeelding]
Overigens de pings zijn prettig laag, soms wel een piekje van een paar miliseconde omhoog maar veelal 3ms naar 8.8.8.8.
Bij World of Warcraft (EU) was de ping gestabiliseerd rond de 4-5ms.
Bij League of Legends (EUW) was dit 3-4ms (routering wisselt per match vanwege Riot Games die soms naar Duitsland routeert dus soms ~10ms)
Bij Oldschool Runescape (UK) is de ping zo'n ~9-10ms.
Ook blijkt het KPN glasvezel bij een vriend, 1000/1000 (voorheen 500/500 XS4ALL) niet zo "first-class internet" te zijn als ze willen doen geloven, het routeren binnen Nederland schijnt goed te zijn en zelfs net iets sneller dan XS4ALL maar daarbuiten vrij brak tegenwoordig.
Bij League of Legends (EUW) haalt hij dan vergelijkbare pings, maar een random IP in New York zit Delta op 85-94ms terwijl KPN 130-135ms heeft, bij een IP in Chicago was dat weer 98-100ms voor Delta tegenover 117-118ms op KPN. Bij League NA (Chicago) had hij op XS4ALL een ping van 90-91ms, een heel verschil dus.
Schijnbaar loopt zijn routering ook via Frankrijk bij League en niet via Engeland, KPN zal wel de goedkopere routering kiezen, in ieder geval niet beter.
Tot slot tot dusver blij, nu de stabiliteit van het netwerk afwachten, IP verandering is geen heel groot punt gezien er toch niets van buitenaf bereikbaar moet zijn dat ook afhankelijk is van poorten.
In ieder geval bij GRC's ShieldsUp! is het modem volledig onzichtbaar van de buitenwereld, goed teken.
Even wat bijzonderheden die ik er uit op pik:
- je bent een uitzondering als je tevreden bent met de WiFi van de Genexis 7840, velen ervaren dat niet zo
- die slede van de vezel in de FTU gaat inderdaad soms zwaar, de handleiding zegt ook dat je mag doordrukken
- mooie SpeedTest resultaten, bij mij scoren i3Dnet en WorldStream het beste (940/930)
- mooie latency, hier op 9.9.9.9 haal ik 5-6 ms.
- die core2 quad 9550 pc heeft denk ik recentere netwerkdrivers nodig… bij mij haalt een Atom PCtje 940/930
- tijd haalt de 7840 via ntp dus zou toch wel moeten kloppen
- de firewall in de 7840 doet het op internet goed… maar op VLAN1, beheer door DELTA, staan poorten open
- en op VLAN101 uiteraard ook voor VoIP
Members only:
Inloggen
Sinds vrijdag heb ik ook een Zweeds IP-adres, na aangekondigd onderhoud. Helaas werkt bij mij bijna niets meer, probleem is bekend bij Delta en aan een oplossing wordt gewerkt. Nu 3 kinderen proberen zoet te houden met andere dingen dan Netflix en Fortnitephubert schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:03:
Iemand anders ook dit issue en inmiddels een oplossing? Zolang er vanuit Delta nog geen oplossing komt ben ik aan het kijken naar een VPN (als dit wel werkt) of 4G oplossing.
99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20
Hebben jullie werkelijk een Zweeds IP adres, of is dit weer eens een geval van websites die hun Geo IP-databases niet hebben geüpdatet?
Een jaartje of zo terug klaagden er ook mensen over dat ze opeens in een ander land zaten, maar daar bleek dat Delta wel keurig hun werk had gedaan, maar dat de betreffende websites gewoon een verouderde database gebruikten. Daar kan Delta uiteraard ook niks aan doen.
Wat staat er als country genoemd als je hier je IP adres invult?
Een jaartje of zo terug klaagden er ook mensen over dat ze opeens in een ander land zaten, maar daar bleek dat Delta wel keurig hun werk had gedaan, maar dat de betreffende websites gewoon een verouderde database gebruikten. Daar kan Delta uiteraard ook niks aan doen.
Wat staat er als country genoemd als je hier je IP adres invult?
Lijkt me dat Delta een blok adressen heeft gekocht die voorheen in handen waren van een Zweedse partij. Weet niet wat Delta hier aan kan doen? Mogelijk is het idd een cache die nog de oude locatie van het adres aan Zweden koppelt.
Kan je eens naar bgp.he.net gaan en dan het blok noemen waar je in zit? Dat ziet er zo uit voor mijn KPN aansluiting, let vooral op de NL vlag.martgom schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:56:
[...]
Sinds vrijdag heb ik ook een Zweeds IP-adres, na aangekondigd onderhoud. Helaas werkt bij mij bijna niets meer, probleem is bekend bij Delta en aan een oplossing wordt gewerkt. Nu 3 kinderen proberen zoet te houden met andere dingen dan Netflix en Fortnite
Iemand anders ook dit issue en inmiddels een oplossing? Zolang er vanuit Delta nog geen oplossing komt ben ik aan het kijken naar een VPN (als dit wel werkt) of 4G oplossing.
Als je die reeks doorgeeft kan ik eens zoeken in de ripe.db
/f/image/nnrtMk8HBwT7A4aGnRRdqBDz.png?f=fotoalbum_large)
Wat Delta kan doen is een beetje haast maken met IPv6.CyBeRSPiN schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:52:
Lijkt me dat Delta een blok adressen heeft gekocht die voorheen in handen waren van een Zweedse partij. Weet niet wat Delta hier aan kan doen?
Wat Delta hieraan doet is een GEO feed (in de vorm van een CSV) aanbieden die wordt geadverteerd via RIPE. Het bestand kan je hier vinden: https://files.delta.nl/geofeed-dfn.csvCyBeRSPiN schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:52:
Lijkt me dat Delta een blok adressen heeft gekocht die voorheen in handen waren van een Zweedse partij. Weet niet wat Delta hier aan kan doen? Mogelijk is het idd een cache die nog de oude locatie van het adres aan Zweden koppelt.
Hier zie je de verwijzing naar de geofeed:

Het is uiteindelijk aan de geofeed providers (die dus bijvoorbeeld met een CSV als hierboven een globale geolocatie toewijzen aan een IP) om hiervan een zuivere feed te bouwen. Daarnaast moeten websites die dan natuurlijk wel weer regulier updaten.
Dat lost helaas het te kort aan IPv4 adressen (waar van ik denk dat ze dat hebben) niet op. Ik denk dat ze maar 500k adressen hebben [1,2]. Met de ambitie van 2 miljoen aansluitingen [3] gaan ze daar wel tegen een uitdaging aan lopen.Roetzen schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:20:
[...]
Wat Delta kan doen is een beetje haast maken met IPv6.
Een workaround voor het te kort aan IPv4 adressen (nogmaals, dat is een aanname van mij op basis van de AS numbers die ik van Delta Fiber kan vinden) is CG-NAT [4]. Maar dat wil je als Tweakers echt niet, omdat dan portforwarding niet meer mogelijk is [5]. Er kunnen ook issues ontstaan met blacklists, omdat je een IPv4 adres met veel andere gebruikers deelt. IPv6 is dan wel de oplossing als je je server bereikbaar wilt maken naar de buitenwereld. Maar ook alleen als de andere kant dan ook IPv6 ondersteund.
Maar ook aan IPv6 kunnen vervelende nadelen zitten. Ik heb bij Ziggo al eens gehad dat mijn router prefix veranderde (net als dat je IPv4 adres wel eens kan wijzigen). Betekende dat ik weer wat wijzigingen moest doen aan mijn interne netwerk, omdat ik sommige onderdelen in mijn netwerk via het publieke IPv6 adres benader. (Ik weet dat daar fe80 adressen voor gebruikt kunnen worden, maar dat werkt weer niet over meerdere VLANs. Ook dat kun je weer oplossen met fd adressen, maar zo ver ben ik nog niet
ps. Ik denk ook dat ze beter wel haast kunnen maken met IPv6. Ze zijn een van de laatste grote providers die het nog niet uitgerold heeft. En met het toenemende aantal IPv6 only sites gaat dit steeds meer problemen opleveren.
1: https://bgp.he.net/AS15435#_prefixes
2: https://bgp.he.net/AS15542#_prefixes
3: https://www.deltanetwerk....sluitingen-op-delta-fiber
4: Wikipedia: Carrier-grade NAT
5: https://www.sidn.nl/nieuw...res-gebaseerde-technieken
Het tekort aan IPv4 adressen lost het inderdaad niet op en dat is ook niet op te lossen. Maar IPv6 lost wel bijna alle geo locatie problemen op want Netflix, Google en anderen zijn zo langzamerhand allemaal wel via IPv6 bereikbaar.EWS99 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:00:
[...]
Dat lost helaas het te kort aan IPv4 adressen (waar van ik denk dat ze dat hebben) niet op. Ik denk dat ze maar 500k adressen hebben [1,2]. Met de ambitie van 2 miljoen aansluitingen [3] gaan ze daar wel tegen een uitdaging aan lopen.
Dat Delta een tekort aan IPv4 adressen heeft lijkt me een redelijke aanname want het is een wereldwijd probleem en alleen de gevestigde orde (KPN, Ziggo) heeft vanuit de historie nog wat op de plank liggen.Een workaround voor het te kort aan IPv4 adressen (nogmaals, dat is een aanname van mij op basis van de AS numbers die ik van Delta Fiber kan vinden) is CG-NAT [4].
Een beetje Tweaker heeft dit al tien jaar geleden zien aankomen en zich er op voorbereid. Zo heb ik bijvoorbeeld een account genomen bij feste-ip.net.Maar dat wil je als Tweakers echt niet, omdat dan portforwarding niet meer mogelijk is [5].
Er kan van alles mis gaan. Maar de realiteit is gewoon dat er niet genoeg IPv4 adressen zijn om iedere aardbewoner een eigen uniek IPv4 adres te geven. Daar zullen we toch echt mee moeten leren leven,Er kunnen ook issues ontstaan met blacklists, omdat je een IPv4 adres met veel andere gebruikers deelt. IPv6 is dan wel de oplossing als je je server bereikbaar wilt maken naar de buitenwereld. Maar ook alleen als de andere kant dan ook IPv6 ondersteund.
Inderdaad, mijn IPv6 prefix van Ziggo verandert een of twee keer per jaar Ik begrijp niet waarom ze geen vaste IP prefix uitdelen, maar er valt mee te leven. Er zijn voor IPv6 ook dyndns achtige oplossingen, net als voor IPv4..Maar ook aan IPv6 kunnen vervelende nadelen zitten. Ik heb bij Ziggo al eens gehad dat mijn router prefix veranderde (net als dat je IPv4 adres wel eens kan wijzigen).
Yep, ze zijn echt heel,laat.ps. Ik denk ook dat ze beter wel haast kunnen maken met IPv6. Ze zijn een van de laatste grote providers die het nog niet uitgerold heeft. En met het toenemende aantal IPv6 only sites gaat dit steeds meer problemen opleveren.
Zijn er lotgenoten die ervaren dat bepaalde websites het niet doen?
Delta zegt iedere keer dat ze een ticket open hebben staan voor een technische afdeling maar daar hoor ik al ruim een week niets van...
Delta zegt iedere keer dat ze een ticket open hebben staan voor een technische afdeling maar daar hoor ik al ruim een week niets van...
Geef eens wat voorbeeldjes, dan valt er ook wat te testen!Amtelode schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:07:
Zijn er lotgenoten die ervaren dat bepaalde websites het niet doen?
[ Voor 4% gewijzigd door Blaffeh op 10-10-2022 18:08 ]
Betreft glasvezel.Blaffeh schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:08:
[...]
Geef eens wat voorbeeldjes, dan valt er ook wat te testen!
Tweakers.net , JustAthlete.nl, StockTwits Android app werken niet goed (en meer).
Modem hard gereset, bezoek ervaart hetzelfde, onze apparaten werken elders wel fatsoenlijk.
Apart topic aangemaakt maar dat loopt ook een beetje vast, Delta doet niet veel meer dan tickets aan maken waar vervolgens niets mee gebeurd. Dat is zo'n beetje de ervaring van ons. Het heeft tot vorige week zondag prima gewerkt.
Welke dns server gebruik je?Amtelode schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:38:
[...]
Betreft glasvezel.
Tweakers.net , JustAthlete.nl, StockTwits Android app werken niet goed (en meer).
Modem hard gereset, bezoek ervaart hetzelfde, onze apparaten werken elders wel fatsoenlijk.
Apart topic aangemaakt maar dat loopt ook een beetje vast, Delta doet niet veel meer dan tickets aan maken waar vervolgens niets mee gebeurd. Dat is zo'n beetje de ervaring van ons. Het heeft tot vorige week zondag prima gewerkt.
Werkt hier feilloos met Delta glasvezel en NextDNS.Amtelode schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:38:
[...]
Betreft glasvezel.
In het "Caiway Ervaringen & Discussie" Topic zijn er meer met problemen:Amtelode schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:38:
[...]
Betreft glasvezel.
arjan445 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Acidrain in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Waarschijnlijk heb je recent een nieuw IP adres gehad en/of is er recent onderhoud uitgevoerd op je verbinding?
Members only:
Inloggen
Tweak is wel stukken duurder op de glasvezel van Delta Netwerk dan op andere glasvezelnetwerken.
Erg vreemd allemaal.
Erg vreemd allemaal.
Heb je een bron. Want tweak zit nog niet op delta fiber. (Wel een verloren gemeente op coax)dolopfriet schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:38:
Tweak is wel stukken duurder op de glasvezel van Delta Netwerk dan op andere glasvezelnetwerken.
Erg vreemd allemaal.
Formeel zit Tweak wel op een Delta netwerk namelijk De Wolden. Die is door Delta gekocht van Rendo.internet4me schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:02:
[...]
Heb je een bron. Want tweak zit nog niet op delta. (Wel een verloren gemeente op coax)
Maar dat is dan ook de enige die ik kan bedenken en ik kan me niet voorstellen dat Tweak daar duurder is dan op andere plekken. daar kost Tweak net zo weinig als op andere netwerken (41 euro per maand voor 1Gbit internet only)
@dolopfriet Waar levert Tweak dan nog meer op Delta netwerken?
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 11-10-2022 09:09 ]
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.