Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Roetzen schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

Ik vermoed dat @jobr de groene 14/10mm beschermbuis bedoelt die ze leggen als ze met de "raket" door de tuin van de straat naar de gevel gaan.
Ja dat klopt, al is die hier zwart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 23:50
Bij mij gaat binnen een aantal maanden ook Delta aangelegd worden. Delta is inmiddels al langs geweest voor een schouw.

Op de website heeft men voor mijn gemeente een speciale introductieaanbieding, die qua prijs best wel interessant is, zou voor meer snelheid / meer zenders incl. ViaPlay en ESPN Compleet ongeveer 12 euro per maand minder gaan betalen.

Ik denk dat we dit dus wel gaan proberen, echter is het mij compleet onduidelijk wanneer ik dit dan moet aanvragen (het kan naar mijn idee nog maanden duren).

Ook ben ik erg benieuwd of Delta ook iets vergelijkbaars heeft als Ziggo GO, dit gebruik ik regelmatig om live naar bijv. voetbalwedstrijden te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:18
Protax schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:39:
Bij mij gaat binnen een aantal maanden ook Delta aangelegd worden. Delta is inmiddels al langs geweest voor een schouw.

Op de website heeft men voor mijn gemeente een speciale introductieaanbieding, die qua prijs best wel interessant is, zou voor meer snelheid / meer zenders incl. ViaPlay en ESPN Compleet ongeveer 12 euro per maand minder gaan betalen.

Ik denk dat we dit dus wel gaan proberen, echter is het mij compleet onduidelijk wanneer ik dit dan moet aanvragen (het kan naar mijn idee nog maanden duren).

Ook ben ik erg benieuwd of Delta ook iets vergelijkbaars heeft als Ziggo GO, dit gebruik ik regelmatig om live naar bijv. voetbalwedstrijden te kijken.
Er is een Delta TV app. Deze is nog in ontwikkeling voor webOS (LG TV). Maar ik weet niet hoe goed deze is, aangezien ik ook in afwachting ben van de aanleg en aansluiting. Ik verwacht dat die in het 3e kwartaal volgend jaar toch wel gerealiseerd is. (Regio Het Hogeland West, provincie Groningen) De planning is echter nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 22:06
Protax schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:39:

Ik heb nog altijd Delta naast Ziggo en heb ook tv vergeleken. Inmiddels weer afscheid genomen van tv bij Delta want dat is geen vergelijk met Ziggo tv en hun next ontvanger. Ziggo ziet er beter uit, werkt doordachter en ook beter. Delta lijkt wat dat betreft nog in de kinderschoenen te staan. Ook de kwaliteit van Delta viel me vies tegen, met af en toe spontane beeld degradatie (minder scherp zonder zichtbare reden) of soms gewoon op zwart gaan, terwijl de internet performance op zich in orde was. De menu’s bij Delta zijn ook om te huilen zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 22:58
Heb sinds gisteren mijn glasvezelverbinding via DELTA aangesloten, Genexis modemrouter DHCP en WIFI uitgezet en mijn eigen Unifi Dream Router op DMZ gezet. Jammer dat de modem van Delta niet in bridge te zetten is.

Ik heb trouwens geen aansluitkosten hoeven te betalen.In mei verhuist en ze waren al bezig om het hele dorp te voorzien van glasvezel, vorige bewoners hadden hier geen behoefte voor dus heb mij later aangemeld en ben dus ook later dan de rest van het dorp voorzien van glasvezelaansluiting tm de meterkast (lag enkel in de straat, dus oprit+meterkast hebben ze gratis verzorgd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 16:53
Scrtz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:42:
Heb sinds gisteren mijn glasvezelverbinding via DELTA aangesloten, Genexis modemrouter DHCP en WIFI uitgezet en mijn eigen Unifi Dream Router op DMZ gezet. Jammer dat de modem van Delta niet in bridge te zetten is.

Ik heb trouwens geen aansluitkosten hoeven te betalen.In mei verhuist en ze waren al bezig om het hele dorp te voorzien van glasvezel, vorige bewoners hadden hier geen behoefte voor dus heb mij later aangemeld en ben dus ook later dan de rest van het dorp voorzien van glasvezelaansluiting tm de meterkast (lag enkel in de straat, dus oprit+meterkast hebben ze gratis verzorgd)
Je kan de sfp uit de genexis trekken en hier in stoppen: uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

VLAN 100 instellen en gaan.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3dmaster schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Je kan de sfp uit de genexis trekken en hier in stoppen: uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

VLAN 100 instellen en gaan.
Beter is SFP kopen. Kost 10 euro bij FS.com, want de algemene voorwaarden verbieden het rommelen met de door Delta ter beschikking gestelde apparatuur.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 07:40
Bij ons wordt er glasvezel aangelegd zoals jullie weten met al mij vragen en discussies hier in de topic (Joure) maar was zelf benieuwd naar waar de verdeelpunten (bovengronds) geplaatst worden in joure, Na wat zoekwerk in bekendmakingen van ons gemeente kom ik het nergens tegen en is er nog geen 1 vergunning aangevraagd hiervoor. Dit is toch wel normale gang van zaken? of kunnen zij zo stuk grond kopen/huren en hierop plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 14:28
Soppyscroll schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:54:
Bij ons wordt er glasvezel aangelegd zoals jullie weten met al mij vragen en discussies hier in de topic (Joure) maar was zelf benieuwd naar waar de verdeelpunten (bovengronds) geplaatst worden in joure, Na wat zoekwerk in bekendmakingen van ons gemeente kom ik het nergens tegen en is er nog geen 1 vergunning aangevraagd hiervoor. Dit is toch wel normale gang van zaken? of kunnen zij zo stuk grond kopen/huren en hierop plaatsen?
Volgens mij worden daar wel vergunningen voor verstrekt maar over dat vergunningsproces weet @Barre73 zeer waarschijnlijk meer over te zeggen.

De PoP's zijn bovengronds, de distributiepunten (DP's) heel vaak ondergronds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Neyluzz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Volgens mij worden daar wel vergunningen voor verstrekt maar over dat vergunningsproces weet @Barre73 zeer waarschijnlijk meer over te zeggen.

De PoP's zijn bovengronds, de distributiepunten (DP's) heel vaak ondergronds.
Zou top wezen of @Barre73 mij daar meer over kan vertellen!
er wordt al in eerste gedeelte van woonwijk al begonnen met aanleg door de straten (skipsleat) maar mijn vermoeden is dat die op de POP zit van Fryske marren glas(https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/JRE00/D/4807) Wat voor buitengebied gebruikt werd (staat daar om de hoek) maar kan verder geen bijzonderheden vinden met vergunningen en/of kadaster wijzigingen

[ Voor 3% gewijzigd door Soppyscroll op 26-10-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Soppyscroll schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

er wordt al in eerste gedeelte van woonwijk al begonnen met aanleg door de straten (skipsleat) maar mijn vermoeden is dat die op de POP zit van Fryske marren glas(https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/JRE00/D/4807) Wat voor buitengebied gebruikt werd (staat daar om de hoek) maar kan verder geen bijzonderheden vinden met vergunningen en/of kadaster wijzigingen
Ik ken de afstanden tussen die wijk en de bestaande PoP niet maar de kans bestaat dat ze de bestaande gebruiken om de DP's op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Neyluzz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Ik ken de afstanden tussen die wijk en de bestaande PoP niet maar de kans bestaat dat ze de bestaande gebruiken om de DP's op aan te sluiten.
Via de weg 350M
Maar vanuit hier zouden ze toch nooit 7300 woningen op zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Soppyscroll schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:13:
[...]
Via de weg 350M
Maar vanuit hier zouden ze toch nooit 7300 woningen op zetten :P
Wie weet kan dat met XGS-PON makkelijker dan met AON. Dat lijkt dit artikel ook te suggereren: https://www.kpnnetwerk.nl...s/xgs-pon-snellere-uitrol maar ik ben geen expert op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:44
Neyluzz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:35:
[...]
Wie weet kan dat met XGS-PON makkelijker dan met AON. Dat lijkt dit artikel ook te suggereren: https://www.kpnnetwerk.nl...s/xgs-pon-snellere-uitrol maar ik ben geen expert op dit gebied.
Moeilijk te vergelijken want KPN plaatst de splitters/combiners in de wijkkasten. Bij delta komen de splitters/combiners in de PoPs.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
Roetzen schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Moeilijk te vergelijken want KPN plaatst de splitters/combiners in de wijkkasten. Bij delta komen de splitters/combiners in de PoPs.
Aangezien PoP's groter zijn dan de nieuwe generatie wijkkasten van KPN lijkt het me nog makkelijker om 7600 huizen aan te sluiten. Via AON gaan er zo'n 2500 in een PoP.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Soppyscroll schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:03:
[...]

Voor aanleg van een telecomnetwerk is geen bouwvergunning nodig maar een instemmingsaanvraag op basis van de Telecomwet. Die worden normaliter niet gepubliceerd door de gemeente. Dit geldt voor alles dat bij dat netwerk hoort. Dus kabels, maar ook straatkasten en grotere gebouwtjes (PoPs). Pas voor een gebouw van meer dan 15 m2 moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd en die zou je dan wel zien.
Maar die kant en klare PoP gebouwen zijn 14,92 m2 (4.99x2.99) groot dus die vereisen geen omgevingsvergunning.

De grond waarop een PoP wordt geplaatst wordt meestal gekocht of in opstal genomen van de eigenaar (vrijwel altijd de gemeente zelf) maar dat is een privaatrechtelijke overeenkomst dus daar zie je als bewoner uberhaupt niets van.

Dus ja, er wordt wel degelijk gewerkt op basis van een soort vergunning alleen heet dat een instemming, wordt die niet standaard openbaar gemaakt en vallen kasten en gebouwtjes daar ook onder.

Het staat je overigens vrij om de gemeente te bellen en te vragen naar de instemmingstekeningen van een bepaald gebied hoor. Op basis van de WOB zal dat sowieso wel geleverd moeten worden. Daar zal dan ook die PoP op staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 26-10-2022 17:27 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Neyluzz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:41:
[...]

Aangezien PoP's groter zijn dan de nieuwe generatie wijkkasten van KPN lijkt het me nog makkelijker om 7600 huizen aan te sluiten. Via AON gaan er zo'n 2500 in een PoP.
Dat hangt niet af van AON of PON maar van point to point of point to multipoint.
Delta legt nog steeds P2P aan dus elke woning heeft zijn eigen vezel tot in de PoP. Dus er passen circa 3600 (2500 is al een paar jaar geleden) adressen op een PoP. Of je nou PON of AON gebruikt voor de actieve diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 19:01
Tweakerts, ik krijg morgen glas naar binnen gelegd (Eindelijk!) en heb wat dingen gekocht.
De ISP wordt Delta, en was dus het volgende van plan:

- TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
- Ubiquitti USG Gateway
- HP Poe Switch
- Longrange Ubiquitte AP
- Wandcontactdozen

De hoofdvraag voor mij is, kan die Media Converter, het signaal rechtstreeks omzetten naar ethernet? En hoe dien ik dit in te stellen op de USG, om internet e.d te verkrijgen? Gaat dit op basis van VLAN? Dien ik dingen statisch in te stellen?

Ik ben relatief nieuw met Glas verbindingen, dus als iemand tips heeft, of kan aangeven dat bovenstaand zou moeten kunnen werken, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pnxsinned schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:33:
Tweakerts, ik krijg morgen glas naar binnen gelegd (Eindelijk!) en heb wat dingen gekocht.

- Ubiquitti USG Gateway
- HP Poe Switch
- Longrange Ubiquitte AP
- Wandcontactdozen

De hoofdvraag voor mij is, kan die Media Converter, het signaal rechtstreeks omzetten naar ethernet? En hoe dien ik dit in te stellen op de USG, om internet e.d te verkrijgen? Gaat dit op basis van VLAN? Dien ik dingen statisch in te stellen?

Ik ben relatief nieuw met Glas verbindingen, dus als iemand tips heeft, of kan aangeven dat bovenstaand zou moeten kunnen werken, graag!
Ben bang dat dit niet zal lukken. Als de verbinding nu wordt aangelegd lijkt me de kans dat het een XGS-PON verbinding wordt, zeer groot. En daar kan je geen mediaconverter op aansluiten. De Nokia router die er bij hoort heb je vooralsnog nog steeds nodig (en schijnt niet in bridge modus te kunnen).
Ik spreek niet uit eigen ervaring maar lees dit topic dagelijks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pnxsinned schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:33:

- Ubiquitti USG Gateway
- HP Poe Switch
- Longrange Ubiquitte AP
- Wandcontactdozen

Belangrijkste tip: inlezen voordat je bekende vragen stelt. In deze thread en de Caiway thread op Tweakers (deel 1 en deel 2) vind je alle antwoorden. Zoals Barre hierboven zegt, krijg je vrijwel zeker XGS-PON bij een nieuwe aansluiting en had je de aanschaf van een aantal van de genoemde spullen je kunnen besparen.

Hier de samenvatting: ernstoud in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 26-10-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 19:01
ernstoud schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:32:
[...]

Belangrijkste tip: inlezen voordat je bekende vragen stelt. In deze thread en de Caiway thread op Tweakers (deel 1 en deel 2) vind je alle antwoorden. Zoals Barre hierboven zegt, krijg je vrijwel zeker XGS-PON bij een nieuwe aansluiting en had je de aanschaf van een aantal van de genoemde spullen je kunnen besparen.

We zullen het zien. Is maar 1 onderdeel dan as far I see, niet een aantal.
Aantal weken geleden heeft bekende van mij ook alles gekregen en dat was _geen_ XGS_PON_ spul.
Ligt denk ik aan het gebied, maar houd jullie up2date.

PS: Heb groot deel gelezen, en gezocht, maar kort vragen en elkaar helpen, is een fora voor lijkt me. Ik ga geen 300+ reacties doorlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pnxsinned schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:37:
[...]

We zullen het zien. Is maar 1 onderdeel dan as far I see, niet een aantal.
Aantal weken geleden heeft bekende van mij ook alles gekregen en dat was _geen_ XGS_PON_ spul.
Ligt denk ik aan het gebied, maar houd jullie up2date.

PS: Heb groot deel gelezen, en gezocht, maar kort vragen en elkaar helpen, is een fora voor lijkt me. Ik ga geen 300+ reacties doorlezen.
Dat laatste hoeft niet; daar is de zoekfunctie voor. En helpen doen we hier graag, vandaar alleen al mijn 1114 posts op Tweakers, bijna allemaal in de Delta en Caiway threads. Maar steeds dezelfde vragen beantwoorden is niet te doen. Van een Tweaker wordt lijkt m.i. ook interesse in de materie verwacht en daaruit dan eigen initiatief. Daar leer je ook het meest van.

Was er al glas in de buurt? Bij de buren? In de wijk? Zo niet, is het nieuw gebied en dan 99,99% zeker XGS-PON. Je krijgt dan met een paar weken de nokia xs-2426g-b router. Die kan (vooralsnog?) niet in bridge. Vandaar mijn opmerking dat meer van je lijstje niet direct zinvol is. De USG achter een router die niet in bridge kan is geen perfecte oplossing, NAT achter NAT kan problemen geven, poortjes openzetten lukt niet goed. Of in DMZ zetten maar is ook niet ideaal.

Er schijnt een oplossing te komen vanuit Delta/Caiway zolang er geen losse oplossing (media converter) op de markt te verkrijgen is, de Nokia XS-010X-Q. Men zei te hopen voor eind van dit jaar. Hoop doet leven maar ik zou er niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 18:07
[...]

Misschien moeten we de startpost [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 bij laten werken met de info die we hebben over XGS-PON?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:06
Soppyscroll schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:54:
Als de pop geplaatst wordt maakt Delta er vaak een pers momentje van met persbericht op hun eigen site en in de lokale krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
esky schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Als de pop geplaatst wordt maakt Delta er vaak een pers momentje van met persbericht op hun eigen site en in de lokale krant.
Hier niet. Het plaatsen van de drie PoPs in Driebergen is volledig in stilte verlopen. Er stond wel een berichtje in het lokale sufferdje over de verkoop van drie stukjes grond, maar dan moest je wel enig deductiewerk doen om het in verband met de PoPs te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:50:
[...]

Misschien moeten we de startpost [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 bij laten werken met de info die we hebben over XGS-PON?
@rens-br : Is dat te doen? Ik wil dat wel op me nemen maar heb geen rechten op die 1e post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ernstoud schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

@rens-br : Is dat te doen? Ik wil dat wel op me nemen maar heb geen rechten op die 1e post.
Stuur me maar een DM met de info die erbij moet, dan voeg ik het toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 22:56

In lees hier al een tijdje mee, en die boodschap had ik nog niet uit dit topic gehaald. Bij ons in de gemeente zijn ze namelijk aan het werven, om zo minimaal 20% te laten tekenen voor een glasvezelaansluiting. Ik sta op het punt mij bij Delta aan te melden voor een 1 Gb abonnement. Volgens hun eigen site zou je dan een gewoon modem (Amino Kamai 7 of 7X) krijgen.
Alleen als je kiest voor een 8 Gb abo zou je een XGS-PON aansluiting krijgen.

Nu begrijp ik er dus niks meer van.

Met behulp van de mediaconverter zou ik namelijk mooi mijn Fritzbox 7590 (en de hele achterliggende infrastructuur) kunnen hergebruiken, terwijl dat met XGS-PON (waar ik helemaal niet op zit te wachten, wanneer heb ik nou meer dan 1 Gb nodig?) niet gaat.
Verder is er wettelijk bepaald dat je je eigen modem moet kunnen gebruiken. En daar voldoet Delta op dit moment helemaal niet aan.

Ik zou dus theoretisch nu kunnen tekenen en dan over een paar jaar, als het inderdaad wordt opgeleverd en XGS-PON nog steeds niet volwassen is, de aansluiting kunnen opzeggen wegens wanprestatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
Goed, andere SFP binnen, nogmaals geprobeert en wederom krijg ik geen ip. Gebruik ik mijn tp-link mediaconverter dan werkt het no problemo.

Ik heb toch het idee dat er iets met die sfp cage aan de hand is op mijn mikrotik. Of kan iemand een obvious fout van mij spotten? Ik word langzaamaan gek :+

Ik heb ook al even zonder vlan100 geprobeerd om te kijken of ik een adresje krijg in het delta deploymend lan, maar dan ook niks. En wederom, gebruik de tp-link converter krijg ik direct een adres.

De SFP wordt wel herkent door de router geeft netjes het model en type sfp aan. Link is ook up op 1Gbps Full Duplex.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
# oct/22/2022 20:35:45 by RouterOS 7.6
/interface bridge
add admin-mac=18:FD:74:78:53:89 auto-mac=no comment=defconf name=bridge
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp-sfpplus1 ] advertise=1000M-full rx-flow-control=auto speed=1Gbps \
    tx-flow-control=auto
/interface wireguard
add listen-port=51820 mtu=1420 name=WG0
/interface vlan
add interface=sfp-sfpplus1 loop-protect=off name=DeltaInternet vlan-id=100
add interface=ether1 name=vlan100_eth vlan-id=100
/interface list
add comment=defconf name=WAN
add comment=defconf name=LAN
/interface wireless security-profiles
set [ find default=yes ] supplicant-identity=MikroTik
/ip pool
add name=dhcp ranges=10.10.0.100-10.10.0.200
add name=openvpn ranges=10.10.11.10-10.10.11.100
/ip dhcp-server
add address-pool=dhcp interface=bridge lease-time=8h10m name="Default LAN DHCP"
/ppp profile
add local-address=10.10.11.1 name=openvpn remote-address=openvpn
/interface bridge port
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether2
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether3
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether4
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether5
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether6
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether7
add bridge=bridge comment=defconf interface=ether8
add bridge=bridge interface=ether1
/ip neighbor discovery-settings
set discover-interface-list=LAN
/interface list member
add comment=defconf interface=bridge list=LAN
add interface=DeltaInternet list=WAN
add interface=WG0 list=LAN
/interface ovpn-server server
set certificate=gateway cipher=blowfish128,aes128,aes192,aes256 default-profile=openvpn enabled=yes protocol=udp
/ip address
add address=10.10.0.254/24 comment=defconf interface=bridge network=10.10.0.0
add address=10.10.100.1/24 interface=WG0 network=10.10.100.0
/ip dhcp-client
add interface=DeltaInternet use-peer-ntp=no
/ip dhcp-server lease
add address=10.10.0.51 mac-address=5C:CF:7F:AD:15:34 server="Default LAN DHCP"
add address=10.10.0.20 mac-address=00:30:18:C4:46:D1 server="Default LAN DHCP"
/ip dhcp-server network
add address=10.10.0.0/24 comment=defconf dns-server=10.10.0.1 gateway=10.10.0.1 netmask=24
/ip dns
set allow-remote-requests=yes servers=1.1.1.1,1.0.0.1
/ip dns static
add address=10.10.0.254 comment=defconf name=router.lan
/ip firewall filter
add action=accept chain=input comment="defconf: accept established,related,untracked" connection-state=\
    established,related,untracked
add action=drop chain=input comment="defconf: drop invalid" connection-state=invalid disabled=yes
add action=accept chain=input comment="defconf: accept ICMP" protocol=icmp
add action=accept chain=input comment="defconf: accept to local loopback (for CAPsMAN)" dst-address=127.0.0.1
add action=drop chain=input comment="defconf: drop all not coming from LAN" disabled=yes in-interface-list=!LAN
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept in ipsec policy" ipsec-policy=in,ipsec
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept out ipsec policy" ipsec-policy=out,ipsec
add action=fasttrack-connection chain=forward comment="defconf: fasttrack" connection-state=established,related \
    hw-offload=yes
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept established,related, untracked" connection-state=\
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop invalid" connection-state=invalid disabled=yes
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop all from WAN not DSTNATed" connection-nat-state=!dstnat \
    connection-state=new disabled=yes in-interface-list=WAN
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat comment="defconf: masquerade" ipsec-policy=out,none out-interface-list=WAN
/ip ipsec identity
add peer=Hogenkamp
/ip ipsec policy
add dst-address=10.10.1.0/24 peer=Hogenkamp src-address=10.10.0.0/24 tunnel=yes
/ip route
add disabled=no dst-address=10.10.20.0/24 gateway=WG0 routing-table=main suppress-hw-offload=no
/ip upnp
set enabled=yes show-dummy-rule=no
/ip upnp interfaces
add interface=DeltaInternet type=external
add interface=bridge type=internal
/ipv6 firewall address-list
add address=::/128 comment="defconf: unspecified address" list=bad_ipv6
add address=::1/128 comment="defconf: lo" list=bad_ipv6
add address=fec0::/10 comment="defconf: site-local" list=bad_ipv6
add address=::ffff:0.0.0.0/96 comment="defconf: ipv4-mapped" list=bad_ipv6
add address=::/96 comment="defconf: ipv4 compat" list=bad_ipv6
add address=100::/64 comment="defconf: discard only " list=bad_ipv6
add address=2001:db8::/32 comment="defconf: documentation" list=bad_ipv6
add address=2001:10::/28 comment="defconf: ORCHID" list=bad_ipv6
add address=3ffe::/16 comment="defconf: 6bone" list=bad_ipv6
/ipv6 firewall filter
add action=accept chain=input comment="defconf: accept established,related,untracked" connection-state=\
add action=drop chain=input comment="defconf: drop invalid" connection-state=invalid
add action=accept chain=input comment="defconf: accept ICMPv6" protocol=icmpv6
add action=accept chain=input comment="defconf: accept UDP traceroute" port=33434-33534 protocol=udp
add action=accept chain=input comment="defconf: accept DHCPv6-Client prefix delegation." dst-port=546 protocol=udp \
    src-address=fe80::/10
add action=accept chain=input comment="defconf: accept IKE" dst-port=500,4500 protocol=udp
add action=accept chain=input comment="defconf: accept ipsec AH" protocol=ipsec-ah
add action=accept chain=input comment="defconf: accept ipsec ESP" protocol=ipsec-esp
add action=accept chain=input comment="defconf: accept all that matches ipsec policy" ipsec-policy=in,ipsec
add action=drop chain=input comment="defconf: drop everything else not coming from LAN" in-interface-list=!LAN
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept established,related,untracked" connection-state=\
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop invalid" connection-state=invalid
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop packets with bad src ipv6" src-address-list=bad_ipv6
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop packets with bad dst ipv6" dst-address-list=bad_ipv6
add action=drop chain=forward comment="defconf: rfc4890 drop hop-limit=1" hop-limit=equal:1 protocol=icmpv6
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept ICMPv6" protocol=icmpv6
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept HIP" protocol=139
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept IKE" dst-port=500,4500 protocol=udp
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept ipsec AH" protocol=ipsec-ah
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept ipsec ESP" protocol=ipsec-esp
add action=accept chain=forward comment="defconf: accept all that matches ipsec policy" ipsec-policy=in,ipsec
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop everything else not coming from LAN" in-interface-list=!LAN
/ppp secret
add name=jurgen profile=openvpn
/system clock
set time-zone-name=Europe/Amsterdam
/tool mac-server
set allowed-interface-list=LAN
/tool mac-server mac-winbox
set allowed-interface-list=LAN

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Andrehj schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Volgens hun eigen site zou je dan een gewoon modem (Amino Kamai 7 of 7X) krijgen.
Alleen als je kiest voor een 8 Gb abo zou je een XGS-PON aansluiting krijgen.
Dat klopt niet, want het netwerk wordt met XGS-PON aangelegd of niet. Niet deels of per aansluiting.
Verder is er wettelijk bepaald dat je je eigen modem moet kunnen gebruiken. En daar voldoet Delta op dit moment helemaal niet aan.
Daar voldoet Delta aan. Ze hebben de specs gepubliceerd (zie stap 2), enkel zijn er niet of nauwelijks modems te krijgen momenteel die aan die specs voldoen. Dat komt wel, op termijn. Nadeel van de nieuwste techniek uitrollen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-10-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-05 14:01
ernstoud schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Kortom: nee. Geen oplossing.
Ik heb geen zin om dit hele topic door te spitten, maar ik zag op de site van Delta het volgende staan:

Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het DELTA kabel (coax) modem in bridge-modus zet of je DELTA (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je gewoon je eigen router gebruiken.

Als ik dit lees, interpreteer ik dat je bij Delta je modem kan omruilen voor een bridged modem, en dan is het probleem toch opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Sito Daar is het of coax, of P2P, maar er is nu een derde variant: XGS-PON, die in die tekst nog niet genoemd staat. Beetje flauw dat ze daar niet expliciet zeggen dat bridge mode in dat geval nog niet ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-05 14:01
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:52:
@Sito Daar is het of coax, of P2P, maar er is nu een derde variant: XGS-PON, die in die tekst nog niet genoemd staat. Beetje flauw dat ze daar niet expliciet zeggen dat bridge mode in dat geval nog niet ondersteund wordt.
Duidelijk. Ik lees mee omdat ergens volgend jaar glasvezel in mijn dorp wordt gelegd. De kans is dus groot dat dat een XGS-PON variant wordt. Hoop dat tegen die tijd bridged modus wel mogelijk is, of er echt puur een modem vanuit Delta geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 22:45
Ik lees ook al even mee en wij krijgen hoogstwaarschijnlijk XGS-PON in onze gemeente.

Ik heb me aangemeld met Business Pack.
Dan zou je er toch van uit mogen gaan dat ik als ondernemer/zakelijke klant mijn eigen apparatuur wil gebruiken zonder poespas met dmz e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:48:
Dat klopt niet, want het netwerk wordt met XGS-PON aangelegd of niet. Niet deels of per aansluiting.
Dat weet jij, maar dat vertelt Delta de gebruiker die niet toevallig op een forum zit dus nergens. :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 05:48
Andrehj schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Dat weet jij, maar dat vertelt Delta de gebruiker die niet toevallig op een forum zit dus nergens. :(
Dat noemen ze tegenwoordig 'slim zaken doen' ;)

Bij ons steekt al een tijdje een groen sprietje bij de voordeur omhoog. Het is de bedoeling dat hij binnenkort wordt aangesloten, ook ik ben aan het wachten op die bridge mogelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 19:16

BeyondThunder

Lost Lightning

Zijn er kanalen waar Dolby Digital nog wel aan staat?
Ik zou het graag even willen testen, maar op geen enkel kanaal heb ik DD.
Kastje herstart, originele AB afgestoft voor OPT toets, maar nergens DD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

lier

MikroTik nerd

Heb even naar je config gekeken, @3dmaster en zie een verschil met mijn config. Zou je de volgende aanpassing kunnen doen:

code:
1
2
3
4
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp-sfpplus1]
/interface vlan
add interface=sfp-sfpplus1 name=DeltaInternet vlan-id=100

Oftewel, zonder alle vlaggen die bij jou wel ingesteld staan.

Daarnaast is het de moeite waard om heel even te wachten of je een IP adres krijgt toegewezen, weet niet hoe lang je gewacht hebt?

Welke informatie wordt getoond over jouw sfp?

[ Voor 20% gewijzigd door lier op 27-10-2022 16:34 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
caspertje19 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:16:
Ik lees ook al even mee en wij krijgen hoogstwaarschijnlijk XGS-PON in onze gemeente.

Ik heb me aangemeld met Business Pack.
Dan zou je er toch van uit mogen gaan dat ik als ondernemer/zakelijke klant mijn eigen apparatuur wil gebruiken zonder poespas met dmz e.d.?
Ja, daar mag je bij de meeste (alle?) ISP’s van uit gaan. Maar niet bij Delta. Die rollen nu al een jaar XGS-PON als nieuwe infra uit in nieuwe gebieden zonder dat bridge mode mogelijk is. In concreto: al een jaar geen passende oplossing voor bedrijven. En daarover communiceren ho maar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 10:37
Ik verwacht geen Bridge mode op XGS-PON want men heeft nu twee keer een type modem zonder geleverd, waarom zouden ze het bij het derde type dan wel doen ?

Dit is volgens mij een bewuste keuze van Delta (veiligheidsredenen ?)

Voor zakelijke aansluitingen zullen ze waarschijnlijk de langverwachte XS-010X-Q gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:57:
Ik verwacht geen Bridge mode op XGS-PON want men heeft nu twee keer een type modem zonder geleverd, waarom zouden ze het bij het derde type dan wel doen ?

Dit is volgens mij een bewuste keuze van Delta (veiligheidsredenen ?)

Voor zakelijke aansluitingen zullen ze waarschijnlijk de langverwachte XS-010X-Q gaan toepassen.
Krijg je wel een eigen IPv4 adres? Of je het carrier grade NAT via IPv6? (Volgens mij kent delta IPv6 nog niet als protocol :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
stormfly schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Krijg je wel een eigen IPv4 adres? Of je het carrier grade NAT via IPv6? (Volgens mij kent delta IPv6 nog niet als protocol :+ )
Lijkt me wel een eigen IPv4, dat staat expliciet genoemd bij het zakelijke pakket.
Ik blijf toch hopen op een bridge modus, dat zou het fijnst zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
stormfly schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Delta kent op XGS-PON idd geen IPv6 en gebruikt geen CGNAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat zou wel een no-go worden dan.. als je gehecht bent aan een eigen IPv4 adres ipv CGNAT :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
lier schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:33:
Heb even naar je config gekeken, @3dmaster en zie een verschil met mijn config. Zou je de volgende aanpassing kunnen doen:

code:
1
2
3
4
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp-sfpplus1]
/interface vlan
add interface=sfp-sfpplus1 name=DeltaInternet vlan-id=100

Oftewel, zonder alle vlaggen die bij jou wel ingesteld staan.

Daarnaast is het de moeite waard om heel even te wachten of je een IP adres krijgt toegewezen, weet niet hoe lang je gewacht hebt?

Welke informatie wordt getoond over jouw sfp?
Ik ga nog een beetje spelen met de vlaggetjes en auto negotiation. Had ook al met en zonder flow control getest, to no avail.

Ik neem vandaag van mijn werk ff 2 multimode sfp's mee om te testen of de sfp poort wel goed werkt als ik er even een lokaal netwerkje mee maak tussen de mikrotik en een switch met sfp die ik nog heb liggen.
Ik heb ongeveer 15 minuten gewacht toen geloofde ik het wel. Mede omdat via de tp-link MC ik met 2 seconden een ip krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
SMSfreakie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:55:
Dat zou wel een no-go worden dan.. als je gehecht bent aan een eigen IPv4 adres ipv CGNAT :)
Toch kan je maar beter aan het idee wennen dat dat eigen IPv4 adres van je niet voor de eeuwigheid kan zijn. De IPv4 adressen zijn "op" De gevestigde machten als KPN en Ziggo hebben nog wel wat op de plank liggen, maar relatieve nieuwkomers die veel nieuwe aansluitingen maken, hebben de grootste moeite om nog aan IPv4 te komen. Delta maakt nog bepaald geen haast met IPv6, maar het zou zo maar kunnen dat ze vandaag of morgen wel moeten omdat IPv4 onbetaalbaar wordt. En dan zou het zo maar kunnen dat je een Ds-Lite aansluiting krijgt. Dus geen publiek IPv4 adres meer. Maar dan heb je wel IPv6. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 20:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Roetzen schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Toch kan je maar beter aan het idee wennen dat dat eigen IPv4 adres van je niet voor de eeuwigheid kan zijn. De IPv4 adressen zijn "op" De gevestigde machten als KPN en Ziggo hebben nog wel wat op de plank liggen, maar relatieve nieuwkomers die veel nieuwe aansluitingen maken, hebben de grootste moeite om nog aan IPv4 te komen. Delta maakt nog bepaald geen haast met IPv6, maar het zou zo maar kunnen dat ze vandaag of morgen wel moeten omdat IPv4 onbetaalbaar wordt. En dan zou het zo maar kunnen dat je een Ds-Lite aansluiting krijgt. Dus geen publiek IPv4 adres meer. Maar dan heb je wel IPv6. :P
Hoe moet dat werken dan? Hebben 1000 mensen hetzelfde publieke IP adres, hoe moet ik dan remote access gaan regelen voor mijn server, of hoe moet ik regelen dat mensen op mijn website kunnen komen? Of draai een Minecraft gameserver oid, die draaien standaard met 25565 als poort, moet ik dan ruiken dat iemand 12 straten verderop al 25565 open heeft staan?

Daar begrijp ik geen bal van iig haha. Kan het me lastig voorstellen.

Ik lees dat iets via PCP zou kunnen lopen, maar het lijkt me allemaal enorm omslachtig. Ik heb ook weinig keuze omdat de huidige KPN 60/8 lijn een doodlopende straat is, en Ziggo is ook niks. Wat bij KPN momenteel wel zo is, is het feit dat het zooitje full dualstack draait zonder morren. Ik heb al 10 jaar hetzelfde IPv4 adres, en daarnaast sinds een jaar een IPv6 adres.

[ Voor 13% gewijzigd door Kuusj op 28-10-2022 11:47 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Delta maakt nog bepaald geen haast met IPv6, maar het zou zo maar kunnen dat ze vandaag of morgen wel moeten omdat IPv4 onbetaalbaar wordt. En dan zou het zo maar kunnen dat je een Ds-Lite aansluiting krijgt. Dus geen publiek IPv4 adres meer. Maar dan heb je wel IPv6. :P
Daar maak ik mij wel zorgen over. Ik draai thuis een VPN (op mijn FritzBox), wat ik vanaf diverse plaatsen (o.a. met mijn mobiel en laptop) gebruik. Dat zie ik nog niet werkend worden zonder eigen IPv4 adres.
Voel er eigenlijk steeds minder voor om me voor glasvezel in te schrijven, want er lijken door het gepruts met XGS-PON en IPv6 meer nadelen dan voordelen aan glasvezel van Delta te zitten. (Ik kan hier ook nog kiezen voor 220 mBit ADSL en Ziggo 1000 mBit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-05 20:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Andrehj schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Daar maak ik mij wel zorgen over. Ik draai thuis een VPN (op mijn FritzBox), wat ik vanaf diverse plaatsen (o.a. met mijn mobiel en laptop) gebruik. Dat zie ik nog niet werkend worden zonder eigen IPv4 adres.
Voel er eigenlijk steeds minder voor om me voor glasvezel in te schrijven, want er lijken door het gepruts met XGS-PON en IPv6 meer nadelen dan voordelen aan glasvezel van Delta te zitten. (Ik kan hier ook nog kiezen voor 220 mBit ADSL en Ziggo 1000 mBit)
Ik begin eerlijk gezegd ook steeds minder enthousiast te worden, denk dat als ik die snelle ADSL optie had gehad (ze hebben hier nooit de wijkcentrale een upgrade gegeven) ik ook niet was overgestapt. Met pair bonding was de snelheid dan meer dan genoeg geweest namelijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
Ik ben ook wat huiverig voor het glasvezel met XGS-PON en eigen apparatuur en het IPv4 adres, maar ik ga het gewoon een jaar proberen. Ik heb dan in elk geval voor niks (op het jaarabonnement na) dan een glasvezelpunt in huis, kan ik na het jaar eventueel weer ergens anders heen. Mocht ik dan later beslissen om toch weer op glas over te gaan, ga ik er vanuit dat ze niet nogmaals 350 euro in rekening gaan brengen. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Er is op dit moment geen indicatie dat Delta overweegt om iets als DS-Lite te implementeren, dus ik begrijp niet goed waar de huivering vandaan komt, ook niet van de vorige posters. Iedereen krijgt, ook met XGS-PON, gewoon een eigen IPv4 adres en als je een abonnement met het business pack afsluit is dat ook nog eens een vast IP adres voor de liefhebbers.
De glasvezeltechniek XGS-PON staat volledig los van de IPv4/IPv6 implementatie van het netwerk.

Op dit moment is er nog een zeer beperkt aanbod aan alternatieve modems/routers voor XGS-PON, maar als de standaard router niet bevalt heeft AVM een XGS-PON compatible Fritzbox en SPF module in het aanbod (op dit moment geloof ik enkel nog via de klantenservice te verkrijgen), maar ik schat in dat als XGS-PON meer gemeengoed wordt, andere aanbieders zeker zullen volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Als het hele internet IPv6 doet prima..

maar verbindingen vanaf mijn Smartphone gaan ook nog alleen maar over IPv4 dus dan kan ik mijn services niet meer bereiken vanaf Telefoon menig publieke WiFi is ook IPv4 only.. dus tja voorlopig ben ik wel erg gehecht aan mijn IPv4 adres..

nou heb ik wel ook IPv6 op de server dus in theorie is het via v6 ook allemaal bereikbaar.. maar dan moet je ook via v6 er naar toe kunnen babbelen :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
@Andrehj @Kuusj @SMSfreakie

Er zijn inderdaad nog geen aanwijzingen dat Delta op korte termijn over zal gaan op Ds-Lite maar dat zegt niet zo veel met Delta. Als, en voorlopig is het nog steeds "als' dan ga je een IPv4 adres delen met meerdere gerbuikers. Hoeveel hangt er van af, maar het zouden er best 1000 kunnen zijn. Port forwarding is dan niet meer mogelijk en van buiten af bereiken van je apparatuur gaat dan via IPv6.

Het zou leuk zijn als we allemaal ons publieke IPv4 adres kunnen behouden totdat het hele internet ook IPv6 heeft, maar daarvoor is het 10 jaar te laat. Dan had iedereen 10 jaar eerder met IPv6 moeten beginnen, zodat het klaar was voordat de IPv4 adressen op raakten.

Voor wie maar één of twee poorten nodig heeft kan feste-ip.net een oplossing zijn gedurende de transitie. Hoe dat verder allemaal moet met apparaten bereikbaar maken via IPv6 valt buiten het topic van deze area. Daarvoor verwijs ik naar Het Grote IPv6 Topic.
Het grote IPv6 topic

Ondertussen roep ik iedereen op om bij Delta en de providers die via Delta Glasfiber leveren aan te dringen om haast te maken met IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EDIT schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:28:
Er is op dit moment geen indicatie dat Delta overweegt om iets als DS-Lite te implementeren, dus ik begrijp niet goed waar de huivering vandaan komt, ook niet van de vorige posters. Iedereen krijgt, ook met XGS-PON, gewoon een eigen IPv4 adres en als je een abonnement met het business pack afsluit is dat ook nog eens een vast IP adres voor de liefhebbers.
De glasvezeltechniek XGS-PON staat volledig los van de IPv4/IPv6 implementatie van het netwerk.
Het gaat niet om XGS-PON echter de verbazing is dat ze geen bridge modus ondersteunen. En daarover stelde ik een vraag zijn dit dan ds-lite aansluitingen zijn? Omdat delta mogelijk sneller groeit in de glasvezel marketing strijd die nu woedt op de markt, dan ze IPv4 adressen hebben als kleine speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
stormfly schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Het gaat niet om XGS-PON echter de verbazing is dat ze geen bridge modus ondersteunen. En daarover stelde ik een vraag zijn dit dan ds-lite aansluitingen zijn?
XS-GPON vs AON heeft niets te maken met IPv4 vs IPv6. Dat speelt zich af op verschillende lagen. Maar dat wist je al. :). Voor zover ik weet doet Delta op dit moment nog niets met IPv6 en zijn de nieuwe XS-GPON verbindingen IPv4 only zonder GCNAT.
Omdat delta mogelijk sneller groeit in de glasvezel marketing strijd die nu woedt op de markt, dan ze IPv4 adressen hebben als kleine speler.
Precies daarom houd ik rekening met de mogelijkheid dat ze op enig moment DS-Lite gaan doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40
Zojuist werd ik terug gebeld door iemand van Delta. Eerste wat ik vroeg was of ze van de klantenservice was of van technology. Ze was van de klantenservice maar wel iemand met meer technische kennis volgens haar zelf. En inderdaad, ze wist wat een ONT was en kende ook de XS-010X-Q.

Ze kon mij melden dat bridge modus op de Nokia modem/routers gaat komen, ze hopen het eind dit jaar klaar te hebben. Ze mocht mij geen details geven waarom het zolang duurde.
Op de vraag wanneer we losse ONT's zoals de XS-010X-Q kunnen verwachten kon (of mocht) ze geen antwoord geven. Ze wist dat technology hiermee bezig is en dat er enkele klanten een test exemplaar hadden gekregen maar het is nog niet duidelijk of deze dan beschikbaar gaat komen.

Ik heb ook direct gevraagd naar de SFP+ ONT (Nokia XS-010S-Z) en daar wist ze niets van, dat gaat ze voor mij navragen en hier krijg ik een mail van.
En ook gaat ze navragen hoever het staat met IPv6.

To be continued dus...

Edit: Ik heb inmiddels een mail ontvangen van Delta:

Zoals besproken ben ik het voor u nagegaan wat betreft ipv6, echter is de verwachting dat ipv6 er pas rond 2024 is.

Wat betreft bridge mode: daarvan is de verwachting dat het een Nokia ONT met sfp+ wordt.

Beide zijn verwachtingen en zijn nog niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb sterke twijfels of het antwoord over de bridge wel klopt. Volgens mij worden er nu 2 vragen door elkaar gehaald. Maar ik zou het geweldig vinden als ik een Nokia XS-010S-Z SFP+ zou kunnen bestellen bij Delta.

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 28-10-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is vrij stil omtrent het WK in UHD/4K.
Voor zover bekend worden de beelden in UHD met HDR beschikbaar gemaakt door de FIFA.
Of de NPO ze gaat doorgeven en wat Delta gaat doen is onbekend. Het is echter nog maar een paar weken....

KPN lijkt zich wel voor te bereiden op een extra kanaal en hint op een extra topic in hun forum:
https://forum.kpn.com/kpn...bekend%20worden%20gemaakt.

Edit: op zeker gaat de NPO een stream leveren aan de providers met UHD en HDR.
Er zijn met diverse providers afspraken gemaakt… ben benieuwd of Delta en Caiway er nu wel bijzitten of dat ze het voor de zoveelste keer laten afweten.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjakie0101 op 29-10-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 10:47
Glasvezel modem binnen gekregen, de Nokia X5 2426G-B.
Aangesloten maar het PON lampje blijft helaas rood branden, ga er van uit dat er geen signaal is.
Delta helaas niet (meer) bereikbaar. :'(

Delta heeft mij wel verteld dat deze modem in bridge modus kan dmv de WLAN met de knop aan de achterkant uit te schakelen.

zal mij benieuwen of dit ook echt zo is

[ Voor 30% gewijzigd door joon op 29-10-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@joon Waarschijnlijk weer zo'n verhaal van een Delta verkoper. Het enige dat je met het WLAN knopje kunt doen is je WIFI aan- en uitzetten. Ik heb het net ook even bij mij geprobeerd door het knopje lang ingedrukt te houden maar helaas...

Het kan overigens een half uurtje duren voordat het PON lampje brandt. Geduld...
Misschien brandt die nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
robertwebbe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:48:
@joon Waarschijnlijk weer zo'n verhaal van een Delta verkoper. Het enige dat je met het WLAN knopje kunt doen is je WIFI aan- en uitzetten. Ik heb het net ook even bij mij geprobeerd door het knopje lang ingedrukt te houden maar helaas...

Het kan overigens een half uurtje duren voordat het PON lampje brandt. Geduld...
Misschien brandt die nu?
Ja was ik zelf al bang voor, zie hier en daar in dit topic wel manieren om bridge modus voor elkaar te krijgen als ik het niet verkeerd heb.

Zal helaas even moeten wachten omdat het lampje nog steeds rood brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Gaat Delta het WK 2022 in UHD met HDR doorgeven zoals onder andere KPN en Ziggo?

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dolopfriet schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:34:
Gaat Delta het WK 2022 in UHD met HDR doorgeven zoals onder andere KPN en Ziggo?

Ik ben benieuwd.
Als ze dit niet gaan doen zijn het een stel prutsers van de bovenste plank. Maandenlang tijd om dit nu eindelijk voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:59:
Delta heeft mij wel verteld dat deze modem in bridge modus kan dmv de WLAN met de knop aan de achterkant uit te schakelen.
Haha… _/-\o_

In tijden niet zo gelachen. Hoe stelt die Delta medewerker zich dat voor? Klant zet WiFi uit en hele LAN ligt plat. Hoe verzin je het! Nee. Voor bridge mode zul je echt zelf de instellingen via de GUI moeten veranderen. Kan nu (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:23:
[...]
Ja was ik zelf al bang voor, zie hier en daar in dit topic wel manieren om bridge modus voor elkaar te krijgen als ik het niet verkeerd heb.
Helaas. Nee. Er is geen andere mogelijkheid op dit moment dan via de Nokia mediaconverter type XS-010X-Q. Die helaas niet leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
ernstoud schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:28:
[...]

Helaas. Nee. Er is geen andere mogelijkheid op dit moment dan via de Nokia mediaconverter type XS-010X-Q. Die helaas niet leverbaar is.
Okay dat is vervelend, de andere media converters die in dit topic genoemd worden werken niet? Die van tp-link bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 04:14:
[...]

Okay dat is vervelend, de andere media converters die in dit topic genoemd worden werken niet? Die van tp-link bijv.
Nee. In die TP-Link gaat een SFP, volop verkrijgbaar voor de “vorige” generatie infra (AON). Voor XGS-PON is een SFP+ nodig waar niemand nog ervaring mee heeft. En die moet dan in een device met een SFP+ port. Die zijn er wel, maar de juiste “SFP+ with MAC” dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
ernstoud schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Nee. In die TP-Link gaat een SFP, volop verkrijgbaar voor de “vorige” generatie infra (AON). Voor XGS-PON is een SFP+ nodig waar niemand nog ervaring mee heeft. En die moet dan in een device met een SFP+ port. Die zijn er wel, maar de juiste “SFP+ with MAC” dus niet.
Duidelijk verhaal, dankje.

Inmiddels kunnen bevestigen dat dat WLAN verhaal niet klopt, had eerlijkgezegd niets anders verwacht.
Op het zeelandnet forum staat dat we die bridge pas op zn vroegst in Q1 mogen verwachten.

Zijn er slimme dingen om aan of uit te zetten op die Nokia Modems?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
Vanaf morgen wordt de Android TV app publiekelijk Beta, twee dagen daarna Apple TV

https://www.zeelandnet.nl...ps-test/page10#post243739

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:36
Mapje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:54:
Vanaf morgen wordt de Android TV app publiekelijk Beta, twee dagen daarna Apple TV

https://www.zeelandnet.nl...ps-test/page10#post243739
Ik draai de Apple TV beta en die werkt gewoon prima, zelfde als op de iPad of iPhone eigenlijk.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Op de Apple TV draait de app inderdaad geweldig !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 08:49

ricjuh

Make each day your masterpiece

Gisteren een teams interview gehad met een marketing man van Delta aangezien ik de 1e van mijn woonplaats was die glas had besteld bij hun. Na de standaard vragenlijst heb ik de beste man gevraagd naar een bridge modem voor het XGS-PON netwerk, en dit was volgens hem hoge prioriteit binnen Delta, maar dat Nokia moeite heeft met leveren.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ricjuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:22:
Gisteren een teams interview gehad met een marketing man van Delta aangezien ik de 1e van mijn woonplaats was die glas had besteld bij hun. Na de standaard vragenlijst heb ik de beste man gevraagd naar een bridge modem voor het XGS-PON netwerk, en dit was volgens hem hoge prioriteit binnen Delta, maar dat Nokia moeite heeft met leveren.
Kennelijk is het wel mogelijkheid Nokia's uit te leveren met de optie op het apparaat alleen uitgeschakeld en niet in te stellen. Dus het kan wel. Alleen de pure xs-010x-q zal slecht leverbaar zijn. Dat is dan een ander verhaal. Dat is denk ik ook redelijk frustrerend voor mensen. Ja puur bridge device is prettig. Maar als je al apparatuur hebt die het volgens de specs kan en je schakelt het uit/haalt het uit de firmware dat is dan een ander verhaal.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricjuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:22:
Dat laatste noemde ik als vermoeden al maanden geleden. Product werkt, is al maanden geleden getest en goed bevonden. En toch niet beschikbaar… dus leverproblemen. Lees: Delta/Caiway heeft gewoon niet bijtijds besteld bij Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:49:
[...]

Dat laatste noemde ik als vermoeden al maanden geleden. Product werkt, is al maanden geleden getest en goed bevonden. En toch niet beschikbaar… dus leverproblemen. Lees: Delta/Caiway heeft gewoon niet bijtijds besteld bij Nokia.
Lees: productie bij Nokia stagneert ivm niet leverbare onderdelen.*knip*. Mag wat minder bot.

Wat is je bron?

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 02-11-2022 07:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:24:
[...]

Lees: productie bij Nokia stagneert ivm niet leverbare onderdelen. *knip*

Wat is je bron?
*knip*. Zoals al vaker is aangegeven een bron is geen vermoeden en ontspoort het topic alleen maar.

[ Voor 71% gewijzigd door rens-br op 02-11-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:30
ernstoud schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:50:
[...]

[mbr]*knip*. Zoals al vaker is aangegeven een bron is geen vermoeden en ontspoort het topic alleen maar.[/]
Je bedoelt het andersom, denk ik... 'een vermoeden is geen bron'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 13:24

pietje63

RTFM

Bij ons de buurt komt ook (eindelijk) glasvezel. Nu tevreden met Ziggo (300mbit), maar zou me toch graag inschrijven om future proof te zijn.

Wat ik echter wel erg teleurstellend vind, is dat de TV-ontvangen van Delta geen bluetooth ondersteund. Bij Ziggo heb ik dit al zeker 4 jaar. Grote voordeel is dan dat de kast met de ontvangen gewoon dicht kan blijven. Hier staat ook hoop andere "sooi" (NAS, beveiliging, etc. etc.) in, en heb die kast liever niet open (ivm looks en kids).

Navraag gedaan via chat, daar hadden ze geen oplossing. Oplossing met een "verlengd infrarood oog" vind ik ook matig (ervaring is niet zo goed, en ook minder mooi). Iemand anders hier al een oplossing voor? Of zou ik dan naar een van de andere aanbieders op het netwerk (https://www.deltanetwerk.nl/glasvezelvergelijken/) moeten kijken?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:34
pietje63 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:34:
Bij ons de buurt komt ook (eindelijk) glasvezel. Nu tevreden met Ziggo (300mbit), maar zou me toch graag inschrijven om future proof te zijn.

Wat ik echter wel erg teleurstellend vind, is dat de TV-ontvangen van Delta geen bluetooth ondersteund. Bij Ziggo heb ik dit al zeker 4 jaar. Grote voordeel is dan dat de kast met de ontvangen gewoon dicht kan blijven. Hier staat ook hoop andere "sooi" (NAS, beveiliging, etc. etc.) in, en heb die kast liever niet open (ivm looks en kids).

Navraag gedaan via chat, daar hadden ze geen oplossing. Oplossing met een "verlengd infrarood oog" vind ik ook matig (ervaring is niet zo goed, en ook minder mooi). Iemand anders hier al een oplossing voor? Of zou ik dan naar een van de andere aanbieders op het netwerk (https://www.deltanetwerk.nl/glasvezelvergelijken/) moeten kijken?
Heb je een Smart TV? De Android TV app is nu publieke beta (dus kan je gewoon downloaden en gebruiken). Anders een Apple TV kopen, de app daarvoor komt binnenkort.
Ook voor Samsung Tizen en LG WebOS komen er apps aan (maar geen planning bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zjeeraar84 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:41:
[...]

Heb je een Smart TV? De Android TV app is nu publieke beta (dus kan je gewoon downloaden en gebruiken).
Nog steeds daarop aan het wachten. hij zou 3 dagen geleden aangeboden worden aan google. En dan binnen 2 dagen online moeten komen, maar hij kan nog steeds niet op mijn chromecast met google tv geinstalleerd worden.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

In mijn dorp is Delta ook bezig met een campagne om mensen warm te krijgen voor glasvezel, ik schijn de eerste te zijn geweest die zich aangemeld had in mijn dorp en werd door een communicatiemedewerker geintervieuwd. Ik hoop dat de drempel van 20% gehaald gaat worden, ben op zich niet ontevreden over Ziggo maar als je de kans krijgt om het gratis aan te laten leggen waarom niet.Teruggaan naar Ziggo kan altijd nog.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zjeeraar84 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:41:
[...]

Heb je een Smart TV? De Android TV app is nu publieke beta (dus kan je gewoon downloaden en gebruiken). Anders een Apple TV kopen, de app daarvoor komt binnenkort.
Ook voor Samsung Tizen en LG WebOS komen er apps aan (maar geen planning bekend).
Tizen zit in de testfase zo ik lees op het Deltaforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gybrus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 16:42
joon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Duidelijk verhaal, dankje.

Inmiddels kunnen bevestigen dat dat WLAN verhaal niet klopt, had eerlijkgezegd niets anders verwacht.
Op het zeelandnet forum staat dat we die bridge pas op zn vroegst in Q1 mogen verwachten.

Zijn er slimme dingen om aan of uit te zetten op die Nokia Modems?
De bridge-mode op deze modems staat nog uit, volgens de handleiding van Nokia zelf is dit wel een feature welke op de B variant beschikbaar is/zal zijn.

Maar, er is ook zoiets als DMZ welke al het verkeer doorstuurt naar 1 van de LAN poorten. Wikipedia: DMZ (computing)

Ik gebruik dat nu enkele dagen op mijn modem en heb verder niks te klagen, je hebt alleen geen extern IP op de router welke je achter je modem plakt.

KEVIN DIERKX | DISTORTED FUSION | GITHUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:25

zAo

GPLv2 Fanboy

Ethefox schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Ik heb deze setup werkend. Zowel de Nokia als de UDMP werken af fabriek met het 192.168.1 netwerk. Ik heb de Nokia gewijzigd naar 192.168.9 en de UDMP in de dmz van de Nokia gehangen, werkt als een zonnetje...
Waarom gebruiken jullie het Nexus modem nog als je je glas direct in je UDMP kan stoppen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:06
zAo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:32:
[...]

Waarom gebruiken jullie het Nexus modem nog als je je glas direct in je UDMP kan stoppen?
Er is geen sfp+ module voor de xgs-pon die Delta gebruikt, dus dan is het glas van Delta in de UDMP steken net zo effectief als je CV op de waterleiding aansluiten ipv op de gasleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
esky schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:35:
[...]

Er is geen sfp+ module voor de xgs-pon die Delta gebruikt, dus dan is het glas van Delta in de UDMP steken net zo effectief als je CV op de waterleiding aansluiten ipv op de gasleiding.
Mijn CV is op de waterleiding aangesloten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:08:
[...]

Mijn CV is op de waterleiding aangesloten ;) .
Dat is niet je cv maar je combiketel voor het warme water 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barre73 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:30:
[...]

Dat is niet je cv maar je combiketel voor het warme water 😁
Nee. Het is een koppeling met de waterleiding via een automatisch (bij)vulsysteem. _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:25

zAo

GPLv2 Fanboy

esky schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:35:
[...]

Dat is goed om te weten als bijna-abbonee van Delta ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:56
Caiway nog niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, maar die zal ook volgen, zie dezelfde bronverwijzing maar het Deltaforum.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjakie0101 op 06-11-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jlvr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09-2023
Hallo Allemaal,
Ik lees al een poos actief mee, net als draadjes op andere fora (o..a unifi en Zeelandnet). Dank voor alle nuttige info. Een paar weken geleden hier het aansluitpunt voor het glasvezeletwerk de meterkast ingebracht. Bij Delta heb ik mij ook aangemeld voor een 1 GB abonnement, met een business pack.
Daarachter draait een UDM-Pro (nu met Ziggo). Ik ben nu in afwachting van de installatie.

Misschien een NOOB vraag, maar toch:
Wat me verbaast is dat Delta alleen op hun 8GB netwerk aangeeft dat het gaat XGS-PON, maar als ik hier de discussie volg, is een nieuw aangelegd DELTA glasvezelnetwerk altijd XGS-PON, onafhankelijk van de abonnementsvorm die je neemt.

Is mijn aanname dan correct dat ook met een 1GB abo, het gaat om een XGS-PON aansluiting en er dus nog geen SPF(+) modules beschikbaar zijn (anders dan voor de Frtizbox) is om rechtstreeks mijn UDM-Pro in te gaan?

Is de hardware op het aansluitpunt anders by XGS-PON, en kun je dit zien? Dus stel ik upgrade mijn 1GB abo (Genexis) op het splinternieuwe Delfta Netwerk (waarvan ik concludeer dat dat netwerk met XGS-Pon technologie is aangelegd) naar een 8GB abo (Nokia), verandert er dan buiten het modem iets in de hardwarebenodigheden (SFP module, etc)?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
jlvr schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:16:
Hallo Allemaal,
Ik lees al een poos actief mee, net als draadjes op andere fora (o..a unifi en Zeelandnet). Dank voor alle nuttige info. Een paar weken geleden hier het aansluitpunt voor het glasvezeletwerk de meterkast ingebracht. Bij Delta heb ik mij ook aangemeld voor een 1 GB abonnement, met een business pack.
Daarachter draait een UDM-Pro (nu met Ziggo). Ik ben nu in afwachting van de installatie.

Misschien een NOOB vraag, maar toch:
Wat me verbaast is dat Delta alleen op hun 8GB netwerk aangeeft dat het gaat XGS-PON, maar als ik hier de discussie volg, is een nieuw aangelegd DELTA glasvezelnetwerk altijd XGS-PON, onafhankelijk van de abonnementsvorm die je neemt.

Is mijn aanname dan correct dat ook met een 1GB abo, het gaat om een XGS-PON aansluiting en er dus nog geen SPF(+) modules beschikbaar zijn (anders dan voor de Frtizbox) is om rechtstreeks mijn UDM-Pro in te gaan?

Is de hardware op het aansluitpunt anders by XGS-PON, en kun je dit zien? Dus stel ik upgrade mijn 1GB abo (Genexis) op het splinternieuwe Delfta Netwerk (waarvan ik concludeer dat dat netwerk met XGS-Pon technologie is aangelegd) naar een 8GB abo (Nokia), verandert er dan buiten het modem iets in de hardwarebenodigheden (SFP module, etc)?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Aan het aansluitpunt kun je niet zien of het XGS-PON is, of niet. Maar de kans is behoorlijk groot dat je met een nieuwe aansluiting XGS-PON krijgt, ongeacht te snelheid die je aangevraagd hebt. Je kunt het pas zien als je je installatie pakket binnen hebt. Is het een Nokia modem, dan heb je XGS-PON. Daar is inderdaad nog nauwelijk een oplossing voor als je je UDM rechtstreeks aan wilt sluiten.

De oplossing die op dit moment lijkt te werken is de Nokia XS-010x-Q, maar die is heel slecht leverbaar. Delta levert nog geen oplossing voor bridgemode. Ze werken er aan, verwachting is Q1. Een eigen SFP gaat voorlopig niet werken. Naast de SFP die geschikt moet zijn voor XGS-PON, moet ook je router waarschijnlijk overweg kunnen met XGS-PON. Ik heb geen idee hoe het er voor staat met XGS-PON support op de UDM. Ga er voorlopig maar van uit dat je een modem (eigenlijk is het een router) in bridgemode nodig hebt om je UDM aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@EWS99 @jlvr
Ik vermoed dat als je de Nokia XS-010S-Z SFP+ kunt krijgen, dat je dan alleen nog maar de VLAN goed hoeft te zetten, de SFP+ module doet de rest. Maar dat is een vermoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jlvr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09-2023
dank @EWS99 en Robbertwebbe.

Dit is heel interessant.
Dat zou betekenen dat wanneer het nieuw aangelegde netwerk XGS-PON is, ik hoe-dan-ook het NOKIA modem zal krijgen, ook als ik het 1GB pakket besteld heb....
En ik dus hoe dan ook vast zit aan een niet-bridgebaar modem, ook met het 1 GB pakket. Dat is mij niet verteld door de klantenservice. Die hadden het alleen over het bridgebare Genexis zakelijke modem. Daarnaast dacht ik dat ik de fiber rechtstreeks (via een SFP+ module) de UDMP in zou kunnen steken, want alleen 8 GB is XGS-PON.

Met jullie uitleg dus:
1. Vooralsnog gebonden aan het Nokia modem, dat vooralsnog niet bridgebaar is
2. Geen mogelijkheid om direct het glas in de UDMP te brengen omdat een comatible SPF+ module er nog niet is
3. de UDMP in ander subnet dan LAN zetten en UDMP in de DMZ (dat deed jij dacht ik te lezen, @robertwebbe)

klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
jlvr schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:38:
dank @EWS99 en Robbertwebbe.

Dit is heel interessant.
Dat zou betekenen dat wanneer het nieuw aangelegde netwerk XGS-PON is, ik hoe-dan-ook het NOKIA modem zal krijgen, ook als ik het 1GB pakket besteld heb....
En ik dus hoe dan ook vast zit aan een niet-bridgebaar modem, ook met het 1 GB pakket. Dat is mij niet verteld door de klantenservice. Die hadden het alleen over het bridgebare Genexis zakelijke modem. Daarnaast dacht ik dat ik de fiber rechtstreeks (via een SFP+ module) de UDMP in zou kunnen steken, want alleen 8 GB is XGS-PON.

Met jullie uitleg dus:
1. Vooralsnog gebonden aan het Nokia modem, dat vooralsnog niet bridgebaar is
2. Geen mogelijkheid om direct het glas in de UDMP te brengen omdat een comatible SPF+ module er nog niet is
3. de UDMP in ander subnet dan LAN zetten en UDMP in de DMZ (dat deed jij dacht ik te lezen, @robertwebbe)

klopt?
Klopt allemaal. Maar dit is wel op basis van aanname en ervaringen van andere dat je een Nokia modem krijgt. Misschien dat je nog een heel klein beetje gelukt hebt en een Genexis krijgt.

De ervaringen met de klantenservice zijn hier niet best. Op basis van die ervaringen zou ik er van uit gaan dat de informatie die je gekregen hebt niet heel betrouwbaar is.

Kortom, je hebt pas zekerheid als je installatie pakket binnen is. Tot die tijd blijft alles speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 22:58
Werd vorige week gebeld door een DELTA medewerker of ik tevreden was als nieuwe klant en nog vragen had. Direct gevraagd of het modem ook in brdige kan (heb nu een Genexis Platinium). Dat zou niet kunnen maar dan zou ik een Titanium model krijgen (zoals reeds bekend in dit topic, maar hield me van de domme). Hij zou een ticket aanmaken en dit in gang zetten, ik ben erg benieuwd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moraanl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 18:37
Misschien een domme vraag maar waarom willen mensen zo graag een eigen modem/router of bridge modus gebruiken? Wat deugt er niet aan de geleverde router?
Pagina: 1 ... 46 ... 121 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.