TomSt schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:18:
Goedemorgen allen,
Vandaag was het dan eindelijk zover: Delta zou na jaren eindelijk geactiveerd worden. Modem aangesloten, goede PON-waardes en alles leek keurig in orde… alleen de activatie van het internet bleef uit. Wat blijkt: we zitten verkeerd gepatcht in de PoP. Het modem wordt netjes gezien door Delta, maar komt uit op een compleet verkeerde splitter.
Mijn vermoeden is dat dit is misgegaan toen de lijn vorig jaar september is doorgemeten bij de aanleg (wat goed was, ze zagen hem ook in de PoP). Daarna is de hele PoP weer overhoop gehaald omdat er geen stroom geleverd kon worden en ze toen passief zijn gaan draaien. Niet echt een normale werkwijze, dus waarschijnlijk daar fout gegaan.
De installatiemonteur mag zelf niets in de PoP wijzigen, dus nu is het wachten op een andere monteur die dit daar kan oplossen.
Hier is de lijn ook sinds 30 augustus actief. Een maandje geleden heeft een monteur het ViberQ-aansluitpunt in mijn woning omgeruild voor een Delta-fiber aansluitpunt en de lijn “gepatched”. Ik heb het pakket zelf aangesloten, wat een fluitje van een cent was. Mijn eisen voor internet zijn niet zo hoog, dus het meegeleverde modem + deco-setje is voor mij prima. Vooral de hogere upload is fijn, maar ook de lagere latency t.o.v.ziggo is merkbaar.
De meegeleverde kamai7x is een stap terug t.o.v. de next mini. Ik mis een knop om in 1x 30 seconden door te spoelen en ook mis ik de “voice-control”, wat op de next mini prima functioneerde. Daarnaast is er geen Bluetooth aanwezig, waardoor je het kastje niet in een kast kan zetten. Het kastje heeft wat dat betreft een gedateerde uitstraling.
Het is wel fijn dat het kastje te bedienen is met de LG Magic Remote van mijn TV, waardoor ik de afstandsbediening van de kamai in de doos kan laten zitten.
Beeldkwaliteit is vergelijkbaar aan de beeldkwaliteit van Ziggo en dus prima wat mij betreft.
Binnen een kwartier na het aansluiten van de Nokia, kreeg ik al een bericht van Ziggo m.b.t. de overstap. Vanaf dat moment ook geen internet meer van Ziggo. Ondanks dat de overstap twee maal is uitgesteld (aanvankelijk zou het op 1 augustus ingaan) is de overstap toch nog soepel verloren. Ik was aanvankelijk bang dat Ziggo wel op 1 augustus zou stoppen, maar gelukkig is dat niet gebeurd.
Mijn Delta-mobiel abonnement is nog niet aan mijn klantnummer gekoppeld, waardoor ESPN nog niet is geactiveerd. Ik wacht nog even een paar dagen, voordat ik contact met de klantenservice ga opnemen.
Er zijn dus nog wel een aantal verbeterpunten, maar al met al ben ik best tevreden.
[
Voor 0% gewijzigd door
Pvd01 op 01-09-2025 10:06
. Reden: Typo ]