• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Sjakie0101 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:22:
[...]

Heb je wel de 4 Gbit over 1 poort? Of is dat verdeeld over de poorten?
Had de snelheid over 1 poort.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

ernstoud schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:24:
[...]

Je laatste zin is bijzonder. Vorige week waren @wbschenk en ik op bezoek bij DFN bij de engineer Krozant (zijn nickname op Discord). En ik heb hier juist naar gevraagd. Hij is juist betrokken in de automatisering van registratie en wist van niks. Hij was verbaasd te horen dat hier al eerder melding is gemaakt van automatische registrering van de Nokia xs-2426g-b.

Dus … :? .
Ik bedoel eigenlijk meer dat voor de snelheidsverhoging ik het originele modem moest aansluiten en toen weer opnieuw mijn ONT moest laten registreren door de Backoffice en nu ik gisteren de snelheidsverlaging heb doorgevoerd is dit direct gegaan zonder weer de Nokia of in mijn geval de Sagemcom aan te sluiten. Whut...

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trackerfire schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:51:
[...]

Ik bedoel eigenlijk meer dat voor de snelheidsverhoging ik het originele modem moest aansluiten en toen weer opnieuw mijn ONT moest laten registreren door de Backoffice en nu ik gisteren de snelheidsverlaging heb doorgevoerd is dit direct gegaan zonder weer de Nokia of in mijn geval de Sagemcom aan te sluiten. Whut...
Dat bedoelde ik. Dat je dus toch een keer de Sagemcom niet hoefde te registreren. Ik heb de link naar je bericht aan hem gezonden. Eventuele reactie zal ik hier delen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zouden ze in dat geval niet "server" side knijpen? Dat ze liever knijpen in de ONT simpelweg omdat het dan bij de klant gebeurt en geen overbelasting op het netwerk geeft etc. Maar dat als je omlaag gaat je wel nog steeds het "te hoge" profiel in de ONT hebt en die in dit geval theoretisch met 4Gbit/s data naar de OLT kan pompen, maar de OLT vervolgens de data maar met 1Gbit/s verwerkt. (En daarmee een zwaardere belasting op de OLT en "kabel" geeft dat incidenteel acceptabel is maar niet als dit voor alle aansluitingen zou gelden).

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:04:
Zouden ze in dat geval niet "server" side knijpen? Dat ze liever knijpen in de ONT simpelweg omdat het dan bij de klant gebeurt en geen overbelasting op het netwerk geeft etc. Maar dat als je omlaag gaat je wel nog steeds het "te hoge" profiel in de ONT hebt en die in dit geval theoretisch met 4Gbit/s data naar de OLT kan pompen, maar de OLT vervolgens de data maar met 1Gbit/s verwerkt. (En daarmee een zwaardere belasting op de OLT en "kabel" geeft dat incidenteel acceptabel is maar niet als dit voor alle aansluitingen zou gelden).
Zou zomaar kunnen. Interessant om mee te krijgen in ieder geval. We wachten de reactie af, als die komt _/-\o_

RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:04:
De ONT bij de klant doet niets aan bandbreedte beperken, dat doet de shaper op de OLT a.h.v. data in je profiel.

ernstoud schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:16:
[...]

De ONT bij de klant doet niets aan bandbreedte beperken, dat doet de shaper op de OLT a.h.v. data in je profiel.
Maar de OLT kan niet shapen aan de upload vanaf de klant? Of de OLT deelt minder time slots / ... whatever uit aan de ONT op basis van het abonnement, maar... Als het zo simpel was dan zou een profiel aanpassing ook niet afhankelijk van het type ONT zijn (/Delta ONT opnieuw aangesloten moeten worden).

Doet de ONT herstarten bij een abo aanpassing? Bij Ziggo (uiteraard totaal anders) is dat wel zo. Wat toch ook wel een dikke indicatie is dat er vanalles in het modem staat v.w.b. het "soort" abonnement en een restart nodig is.
RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:23:
[...]

Maar de OLT kan niet shapen aan de upload vanaf de klant? Of de OLT deelt minder time slots / ... whatever uit aan de ONT op basis van het abonnement, maar... Als het zo simpel was dan zou een profiel aanpassing ook niet afhankelijk van het type ONT zijn (/Delta ONT opnieuw aangesloten moeten worden).

Doet de ONT herstarten bij een abo aanpassing? Bij Ziggo (uiteraard totaal anders) is dat wel zo. Wat toch ook wel een dikke indicatie is dat er vanalles in het modem staat v.w.b. het "soort" abonnement en een restart nodig is.
Wat ik begrepen heb is dat je klantprofiel met daarin de gegevens van je abonnement gekoppeld is aan een identificatie van de Nokia xs-2426g-b, vermoedelijk het PON ID. Die gegevens gebruikt de OLT o.a. voor het shapen (down én up). Verander je iets aan je abonnement, kan die wijziging alleen verwerkt worden als je de xs-2426g-b weer aansluit.

Het is je profiel dat bepaalt welke snelheid je krijgt en wijzigingen in dat profiel worden alleen live als je de Nokia aansluit. En daarna blijven ze weer gelden ook als je weer je eigen device registreert.

Het zou wel heel bijzonder zijn als de ONT bepaalt welke snelheid e.d. je krijgt. Dat zou zeer uitnodigend zijn om dat dan te hacken. Kan me niet voorstellen dat er een infra is waar het klant device dat bepaalt. Vragen om problemen.

Ik denk dus dat bij Ziggo gewoon hetzelfde speelt. Na een wijziging reboot je het klantdevice en als deze opstart activeert de infra de wijzigingen.

Overigens is meerdere keren aangegeven dat dit proces beter gestroomlijnd gaat worden. Jammer dat engineer “Krozant” niet hier actief is, dan werd de discussie misschien wat duidelijker.

Maar dit verhaal is wel gek voor een verlaging. Dan bestel ik vandaag nog 4Gbps met eigen spul en zorg ik dat ik die snelheid heb door de Nokia eenmalig aan te sluiten. De volgende dag abo downgraden en niets doen. Dan zou je 4Gbps houden.
Ik denk dat ze daar toch wel inmiddels achter zijn dat die basis-Nokia voor je ‘profiel’ niet handig is,
Dat riekt naar de misdaad.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:00:
Maar dit verhaal is wel gek voor een verlaging. Dan bestel ik vandaag nog 4Gbps met eigen spul en zorg ik dat ik die snelheid heb door de Nokia eenmalig aan te sluiten. De volgende dag abo downgraden en niets doen. Dan zou je 4Gbps houden.
Ik denk dat ze daar toch wel inmiddels achter zijn dat die basis-Nokia voor je ‘profiel’ niet handig is,
Dat riekt naar de misdaad.
De discussie begon juist met de opmerking van @Trackerfire dat hij "dit" heeft gedaan en na het terug zetten van het abo ook de lagere snelheid heeft, zonder "tussendoor" naar de Nokia te gaan. Dus deze vorm van misbruik is niet mogelijk. Maar waarom niet? En dat heeft @ernstoud intussen bij een Delta engineer nagevraagd.
RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:13:
[...]

De discussie begon juist met de opmerking van @Trackerfire dat hij "dit" heeft gedaan en na het terug zetten van het abo ook de lagere snelheid heeft, zonder "tussendoor" naar de Nokia te gaan. Dus deze vorm van misbruik is niet mogelijk. Maar waarom niet? En dat heeft @ernstoud intussen bij een Delta engineer nagevraagd.
Klopt, maar mijn eigen uitleg is dat dit anders riekt naar de misdaad.
Waarom je wel voor een upgrade moet wisselen is dan wel een raadsel.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

ernstoud schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:38:
Het zou wel heel bijzonder zijn als de ONT bepaalt welke snelheid e.d. je krijgt. Dat zou zeer uitnodigend zijn om dat dan te hacken. Kan me niet voorstellen dat er een infra is waar het klant device dat bepaalt. Vragen om problemen.

Ik denk dus dat bij Ziggo gewoon hetzelfde speelt. Na een wijziging reboot je het klantdevice en als deze opstart activeert de infra de wijzigingen.
Wat ik er van begrepen heb bij Ziggo is dat het profiel daadwerkelijk in het modem zit. Daarom dat je ook moet rebooten, zodat het nieuwe profiel wordt opgehaald. Dit geldt bv ook als Ziggo een snelheidsverhoging doet binnen het bestaande abo. Dan kun je of zelf rebooten of je wacht op Ziggo die gefaseerd alle modems reboot.

En ja, als ik het goed begrepen heb is daar in ieder geval vroeger misbruik mee geweest. Dat de profielen "gehacked" werden en iemand zo een hogere snelheid kon krijgen dan de bedoeling was. Of dat tegenwoordig nog speelt heb ik geen idee van.

En alles laten afvangen van de upstream infra lijkt me juist ook onlogisch. Want zowel Docsis als XGS-PON zijn een gedeeld medium. Je wilt dus niet dat elk modem / ONT op hetzelfde moment oneindig kan (pogen) te uploaden, omdat de infra dat niet aan kan (er kunnen niet 100 / 1000 aangesloten modems / ONTs tegelijkertijd de volledige 10Gbit/s de kabel in, daar heeft de kabel / OLT de capaciteit helemaal niet voor).
Er zal aan beide kanten dus duidelijkheid moeten zijn over of wie wanneer mag zenden / de ruimte heeft om te zenden, maar als de OLT dat coordineert dan hoeft die hele ONT reboot (of zelfs swap) niet, want als de OLT gewoon "dynamisch" omlaag kan schalen (zoals blijkt uit de vraag) door dus de ONT minder tijd / ruimte te geven om te zenden dan is die reboot / profiel aanpassing in het ONT niet nodig. En dan zou dus ook bij een abo aanpassing omhoog geen reboot / ONT swap nodig zijn.
RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:20:
[...]
Er zal aan beide kanten dus duidelijkheid moeten zijn over of wie wanneer mag zenden / de ruimte heeft om te zenden, maar als de OLT dat coordineert dan hoeft die hele ONT reboot (of zelfs swap) niet, want als de OLT gewoon "dynamisch" omlaag kan schalen (zoals blijkt uit de vraag) door dus de ONT minder tijd / ruimte te geven om te zenden dan is die reboot / profiel aanpassing in het ONT niet nodig. En dan zou dus ook bij een abo aanpassing omhoog geen reboot / ONT swap nodig zijn.
Het is bij upload inderdaad de OLT die bepaalt. De tijd slots (time division multiplexing) worden door de OLT toegewezen.

Maar dat is techniek. Uiteindelijk bepaalt je abonnement data in je profiel de snelheid (aantal tijd slots, wellicht de lengte van een slot?).

XGS-PON is symmetrisch, dus als je je abonnement verhoogt of verlaagt geldt dat voor up en down.

Nu is de vraag wat er gebeurt als je met eigen apparatuur in gebruik een abonnement verlaagt maar niet de Nokia aansluit. Hou je dan de hogere snelheid en betaal je daarvoor de prijs van een lagere snelheid (een “misdaad” hierboven genoemd) of gaat de infra je de maand daarop blokkeren? Interessante vraag. Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:34:
Nu is de vraag wat er gebeurt als je met eigen apparatuur in gebruik een abonnement verlaagt maar niet de Nokia aansluit. Hou je dan de hogere snelheid en betaal je daarvoor de prijs van een lagere snelheid (een “misdaad” hierboven genoemd) of gaat de infra je de maand daarop blokkeren? Interessante vraag. Geen idee.
Maar dat is toch wat @Trackerfire aangeeft? Hij heeft een tijdje 4Gbit/s gehad, daarna aangepast naar 1Gbit/s, en zonder wisselen ONT heeft hij intussen wel de 1Gbit/s snelheid. Dus je behoudt niet de hogere snelheid.

En al zou je de hogere snelheid behouden zou het IMO zeer zeker geen misdaad zijn. Je doet zelf niks gekt en loopt niet te hacken (zoals vroeger bij Ziggo wel modems gehackt werden voor andere snelheden), je past gewoon via de officiële route je abonnement aan omlaag. Dat vervolgens de techniek daar niet perse goed mee overweg kan kun je niet op de klant af schuiven. Als het niet goed gaat zou een ISP je dus eerst (herhaaldelijk) er op mogen wijzen wat jij zou moeten doen om de aanpassing daadwerkelijk in te laten gaan. En pas als daar niet aan wordt voldaan zou je mogelijk van een misdaad kunnen spreken.
En andersom zou ik het ook een misdaad vinden als ik een abo aanpassing doe, naar beneden, de ISP die wijziging bevestigd, en vervolgens doodleuk het oude/hogere bedrag blijft afschrijven. Dat is immers niet wat er is afgesproken.
RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:42:
[...]

Maar dat is toch wat @Trackerfire aangeeft? Hij heeft een tijdje 4Gbit/s gehad, daarna aangepast naar 1Gbit/s, en zonder wisselen ONT heeft hij intussen wel de 1Gbit/s snelheid. Dus je behoudt niet de hogere snelheid.
Zeker. En dat startte de discussie. Hoe kan dat als altijd door DFN beweert is dat je (nu nog) de Nokia opnieuw moet aansluiten.
En al zou je de hogere snelheid behouden zou het IMO zeer zeker geen misdaad zijn. Je doet zelf niks gekt en loopt niet te hacken (zoals vroeger bij Ziggo wel modems gehackt werden voor andere snelheden), je past gewoon via de officiële route je abonnement aan omlaag. Dat vervolgens de techniek daar niet perse goed mee overweg kan kun je niet op de klant af schuiven. Als het niet goed gaat zou een ISP je dus eerst (herhaaldelijk) er op mogen wijzen wat jij zou moeten doen om de aanpassing daadwerkelijk in te laten gaan. En pas als daar niet aan wordt voldaan zou je mogelijk van een misdaad kunnen spreken.
En andersom zou ik het ook een misdaad vinden als ik een abo aanpassing doe, naar beneden, de ISP die wijziging bevestigd, en vervolgens doodleuk het oude/hogere bedrag blijft afschrijven. Dat is immers niet wat er is afgesproken.
Eens.

Ben benieuwd wat “Krozant” opmerkt.

Ik riep het riekt naar de misdaad. Want dan is er mee te klooien. Daarom is die modemwissel bij snelheidsverhogingen vreemd. Wannewd snelheidsverlaging wel automatisch gaat,waarom de verhoging dan niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:23
Delta Wifi 7 in het wild (ik weet niet of er eerder foto's zijn gepost)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YpeH_L-wul5QTL07mXjtayxkZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eAwRU2fnN9F9PSyk34gjIQwM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip2DTm-IbMEYkhMk9sVdPPD-GEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aMFIyU2hcD0v8cK6ib3zvfYw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liu4OSsDjsor1Yj3jWvnBOwfn2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xmiJeBo57AVJWGKIzJsSJjx9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUjDHxQTkeZXeBGrKTTV3ulDYWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oCKoMbOKpzQ10e7wPpkoBRAh.png?f=user_large
Digicien schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:06:

[Afbeelding]
Oi. Roodomrande RJ45 poort op de Nokia ONT. Dat is volgens mij het 2.5 Gbps. model.

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 15:51

DvE

ORA-00000

Digicien schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu alleen nog een manier om alleen de ONT te bemachtigen voor bestaande gebruikers.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DvE schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:10:
[...]

Nu alleen nog een manier om alleen de ONT te bemachtigen voor bestaande gebruikers.....
Als Delta ze binnenkort op verzoek omruilt (vanaf 1 november kwam hier voorbij) is dat toch geregeld? Sure, je krijgt dan ook de router, maar die kun je ook in de doos laten natuurlijk.

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:23
Volgens Delta voorlopig alleen voor 1000 nieuwe klanten

Delta website:

Wifi7 is de nieuwste wifi-technologie en is bij DELTA in eerste instantie beschikbaar voor een groep van 1000 klanten die een nieuw abonnement afsluiten.

Bron: https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-7/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is oud nieuws. Sinds 1 september voor alle nieuwe klanten met 500 Mbit of 1 Gbit.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
“1000 nieuwe klanten”, klinkt dus als een proef of hiermee de klanttevredenheid omhoog gaat. Ik schat van niet. Verschil tussen wifi6 en wifi7 is voor de meeste “gewone” klanten niet merkbaar.
robertwebbe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:42:
“1000 nieuwe klanten”, klinkt dus als een proef of hiermee de klanttevredenheid omhoog gaat. Ik schat van niet. Verschil tussen wifi6 en wifi7 is voor de meeste “gewone” klanten niet merkbaar.
Ze maken er intussen radio reclame mee, lijkt me dus zeker geen proef om te kijken of het nieuwe klanten trekt. Want hoe weet je anders bij welke nieuwe klanten ze dit moeten leveren omdat ze op basis van de reclame / "deze belofte" klant worden?

Die "eerst 1000" lijkt mij gewoon vooraf gedaan te zijm om te kijken "hoe dat gaat" qua installatie en werking. Als klanten zelf aansluiten krijgen ze dit nog steeds voor elkaar ondanks "complexer" (/meer hardware en meer stappen)?; Werken deze ONTs ook in het veld goed?; Etc etc;

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:32:
[...]
Oi. Roodomrande RJ45 poort op de Nokia ONT. Dat is volgens mij het 2.5 Gbps. model.
Zeker? Ik zou eerder denken aan rood de kleur van WAN poort net als de router ook heeft en de LAN kabel. Voor het gemakkelijk maken voor de klant.
robertwebbe schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:42:
Die eerste 1000 is om te beproeven of alles goed werkt i.p.v. er meteen 10.000 loslaten en klachten krijgen.
Wifi7 bekt commercieel goed, dat Delta op een ander merk overgaat zal ook een reden hebben en dat men meteen dan wifi7 gebruikt is commercieel handig. We doen iets nieuws, dan maar meteen de laatste standaard. Meer is het ook niet.
Inmiddels vind er een grotere uitrol plaats sinds 1 september aan alle nieuwe klanten.

Per 1 november kan er op verzoek omgeruild worden, daar komt nog informatie over.
Het nieuwe modem zal ook in een strategie tot actieve omruil passen waarbij langzaamaan de GPON-modems terug worden gehaald en abonnees overgaan op XGSPON. Dat kan niet ineens, maar met een modem voor de lagere snelheden zal dat nu wel ingezet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:35:
[...]

Zeker? Ik zou eerder denken aan rood de kleur van WAN poort net als de router ook heeft en de LAN kabel. Voor het gemakkelijk maken voor de klant.
In de installatie instructie stap 2 en in het plaatje in stap 1 staat een roodomrande RJ45 genoemd van de ONT. Dat is het geval bij het 2.5 Gbps. model.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ernstoud schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:15:
[...]

In de installatie instructie stap 2 en in het plaatje in stap 1 staat een roodomrande RJ45 genoemd van de ONT. Dat is het geval bij het 2.5 Gbps. model.
Die met de rode rand is de XS-010G-Q, die is idd 2.5Gbit. De oudere XS-010X-Q is 2.5 en 10Gbit.

Zal ongetwijfeld met de kosten te maken hebben, ik zie de 10Gb variant voor 150 euro aangeboden worden, de 2.5Gbit versie kost de helft. En zoveel mensen upgraden uiteindelijk niet naar >2Gb abonnement.
_JGC_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:00:
[...]

Die met de rode rand is de XS-010G-Q, die is idd 2.5Gbit. De oudere XS-010X-Q is 2.5 en 10Gbit.

Zal ongetwijfeld met de kosten te maken hebben, ik zie de 10Gb variant voor 150 euro aangeboden worden, de 2.5Gbit versie kost de helft. En zoveel mensen upgraden uiteindelijk niet naar >2Gb abonnement.
Je noemt uiteraard marktprijzen. Die fantasie zijn want Nokia heeft geen retail kanaal. Dus al het aanbod wat je ziet is grijze markt.

Reken er maar op dat een grote Nokia fiber OLT en beheer software klant voor de ONT devices heel veel minder betaalt. Ik schat dat het verschil dan in prijs tussen de G en X dan misschien een paar euro is. En daarvoor moet DFN dan goed administreren welke versie de klant heeft, van beide modellen voorraad houden, support inrichten, bij upgrades nieuwe ONT leveren, etc.

Het is een beetje een rommeltje aan het worden:

- Titanium 22 en nog wat recentere types
- Genexis 7840
- Nokia xs-2426g-a
- Nokia xs-2426g-b
- Sagemcom F@st 5684
- Nokia ONT xs-010x-q (zakelijke klanten en wholesale)
- Nokia ONT xs-010g-q
- Sagemcom F@st 5598 DELTA

En dan vergeet ik wellicht nog wel een model en is dit alleen het lijstje voor fiber, voor coax komt er nog wat bij.

En dat moet allemaal ondersteund worden, onderhouden worden, op voorraad gehouden worden, refurbished kunnen worden etc., ik begrijp zoiets dus niet. Kan me niet voorstellen dat de helpdesk en de techneuten hier vrolijk van worden.

En dan heeft Nokia al een 25 Gbps. ONT en gateway met Wifi 7: https://www.nokia.com/fix...fiber-ont/ont-xs-2437x-b/ komt dat ook nog in het lijstje binnenkort?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ernstoud Wordt tijd dat ze die Genexis rommel uitfaseren, dat wordt nu echt oude meuk. Enig dingetje is dat ze die nog bij AON inzetten en dat vervang je niet makkelijk in bulk.

Ik vermoed dat het qua beheer tussen die Nokia dingen niet zo verschillend is. Kans bestaat dat die bijna gelijke routers en ONTs dezelfde firmware draaien.
Vreemde eend in de bijt is dat Sagem modem en die Sagem router, maar ook dat zal een reden hebben (ik vermoed omdat ze op coax ook bij Sagem shoppen)

Als je dan kijkt naar Ziggo:
- connectbox arris
- connectbox compal
- hitron zakelijk met wifi
- ubee zakelijk zonder wifi
- connectbox sagem

Dat zijn ook al 5 verschillende modems die ze nu voeren, en dan hebben ze actief werk gemaakt van het uitfaseren van oude Cisco en Ubee meuk omdat het geen Docsis 3.0 ondersteunt.
_JGC_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:24:
@ernstoud Wordt tijd dat ze die Genexis rommel uitfaseren, dat wordt nu echt oude meuk. Enig dingetje is dat ze die nog bij AON inzetten en dat vervang je niet makkelijk in bulk.
Zeker. Maar er zijn er natuurlijk nog vele tienduizenden in omloop.
Ik vermoed dat het qua beheer tussen die Nokia dingen niet zo verschillend is. Kans bestaat dat die bijna gelijke routers en ONTs dezelfde firmware draaien.
Volgens mij heeft @R3D indertijd voor de xs-010g-q wel een profielaanpassing moeten maken en firmware in de infra klaarzetten. Maar goed, dat is dan eenmalig.

De xs-2426g modellen hebben behoorlijk verschillende firmware, de GUI is ook anders.

Handig is wel dat Nokia wit is en Sagemcom zwart. Kan de eerste vraag van de helpdesk zijn als Ingrid of Henk belt; “welke kleur heeft uw modem?” ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Delta zal een strategie hebben om de volgende uit te faseren:
Titanium 22 en nog wat recentere types
- Genexis 7840

Stuk => dan XGSPON
Terug van een oude klant => Niet meer inzetten
De oudste 1000 uit voorraad
Van COAX naar Glas => XGSPON
etc

Het voert te ver iedereen al meteen op XGSPON te zetten, maar met een strategie dat geleidelijk te doen bewegen ze er naar toe. Dat geldt overigens ook voor de talrijke tv decoders. Je vervangt deze niet even in een kwartaal. Veel te kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Met een defecte router krijg je geen XGS-PON. Dan zou een klant namelijk weken zonder internet moeten zitten. Immers moet je ook alles nadat je een defect aan de router is gevonden ook de verdere administratie regelen voor omzetting van AON naar XGS-PON voordat een klant weer online kan zijn. Terwijl een wissel naar eenzelfde AON router enkele minuten werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:04:
Met een defecte router krijg je geen XGS-PON. Dan zou een klant namelijk weken zonder internet moeten zitten. Immers moet je ook alles nadat je een defect aan de router is gevonden ook de verdere administratie regelen voor omzetting van AON naar XGS-PON voordat een klant weer online kan zijn. Terwijl een wissel naar eenzelfde AON router enkele minuten werk is.
Daar zit iets in.

• Doane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:50
Sinds gisteren weer een flinke uitbreiding van de blacklist: https://www.delta.nl/geblokkeerd/

Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts

Doane schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:04:
Sinds gisteren weer een flinke uitbreiding van de blacklist: https://www.delta.nl/geblokkeerd/
Via Congo vpn gewoon te bereiken 😂😂😂😂

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 09:42
Sjakie0101 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:04:
[...]

Niet eens een VPN voor nodig. Gewoon niet Delta's DNS gebruiken is al genoeg. Nou heb ik wel zelf een Pihold draaien die iets soorgeljiks doet maar die is meer voor ad networks en scam sites ed.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
Dutchess_Nicole schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:44:
[...]

Niet eens een VPN voor nodig. Gewoon niet Delta's DNS gebruiken is al genoeg. Nou heb ik wel zelf een Pihole draaien die iets soortgelijks doet maar die is meer voor ad networks en scam sites ed.
Dat gaat je niet helpen bij de ipadressen (bijvoorbeeld "176.123.8.104").
Bij ziggo is dat adres wel te pingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:42:
[...]

Ik heb zojuist de proef op de som genomen for Tweakers sake en weer geüpgraded naar 4000/4000. Binnen 1 minuut was de wijziging actief en zonder herstart van mijn eigen Nokia ONT. Heb de Sagemcom ook niet hoeven aansluiten dus. Lijkt dus wel degelijk softwarematig te gebeuren nu. Mooie ontwikkeling wat mij betreft voor mensen met eigen apparatuur.

Trackerfire schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:55:
[...]

Ik heb zojuist de proef op de som genomen for Tweakers sake en weer geüpgraded naar 4000/4000. Binnen 1 minuut was de wijziging actief en zonder herstart van mijn eigen Nokia ONT. Heb de Sagemcom ook niet hoeven aansluiten dus. Lijkt dus wel degelijk softwarematig te gebeuren nu. Mooie ontwikkeling wat mij betreft voor mensen met eigen apparatuur.
Ik heb nogmaals aan Delta gevraagd of dit nu standaard zo is, of dat er bij jou sprake is van een uitzondering waardoor je in de OLT twee slots hebt.

• Doane
  • Registratie: Oktober 2000
Sjakie0101 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:04:
[...]

*knip*. Op de man.

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 15-09-2025 10:44 ]

Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco8264
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:15
Ben even benieuwd wat jullie van deze casus vinden:

Vorig jaar heeft Delta bij hun aansluitcampagne een glasvezelkastje (FTU) in mijn appartement geplaatst. De aannemer zou later nog een keer terugkomen om hem te activeren. Daar heb ik niets meer van gehoord, maar ben er toen ook niet achteraan gegaan omdat ik nog een contract bij Ziggo had.

Inmiddels wil ik wel overstappen, dus een abonnement bij Delta aangevraagd. Na een week kreeg ik dit in de mail:

Wij hebben uw aanvraag onderzocht, maar helaas moeten wij u informeren dat wij op dit moment geen aansluiting kunnen realiseren op uw adres. De aannemer heeft aangegeven dat de HAS te lang is om binnen de standaard voorwaarden een aansluiting uit te voeren. Dit betekent dat de afstand tussen het hoofdnet en uw woning groter is dan technisch haalbaar binnen onze reguliere aansluitmogelijkheden.

Dit komt wat vreemd op mij over:
- Loopt er niet al een kabel naar mijn appartement als ze een FTU geplaatst hebben?
- Ik woon in een regulier appartementencomplex aan de straat, dus niet in afgelegen gebied.
- Mijn directe buren hebben wél een werkende aansluiting.

Ik heb er alleen niet genoeg verstand van om dit goed te kunnen beoordelen, dus ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remco8264 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:18:
Ben even benieuwd wat jullie van deze casus vinden:

Vorig jaar heeft Delta bij hun aansluitcampagne een glasvezelkastje (FTU) in mijn appartement geplaatst. De aannemer zou later nog een keer terugkomen om hem te activeren. Daar heb ik niets meer van gehoord, maar ben er toen ook niet achteraan gegaan omdat ik nog een contract bij Ziggo had.

Inmiddels wil ik wel overstappen, dus een abonnement bij Delta aangevraagd. Na een week kreeg ik dit in de mail:

Wij hebben uw aanvraag onderzocht, maar helaas moeten wij u informeren dat wij op dit moment geen aansluiting kunnen realiseren op uw adres. De aannemer heeft aangegeven dat de HAS te lang is om binnen de standaard voorwaarden een aansluiting uit te voeren. Dit betekent dat de afstand tussen het hoofdnet en uw woning groter is dan technisch haalbaar binnen onze reguliere aansluitmogelijkheden.

Dit komt wat vreemd op mij over:
- Loopt er niet al een kabel naar mijn appartement als ze een FTU geplaatst hebben?
- Ik woon in een regulier appartementencomplex aan de straat, dus niet in afgelegen gebied.

Ik heb er alleen niet genoeg verstand van om dit goed te kunnen beoordelen, dus ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Darin’s inderdaad merkwaardig. Uit de FTU komt naar beneden een groene plastic buis? Is er inderdaad indertijd gelast? Dus de pigtails in de FTU gelast op de vezel?

Ik vind de term HAS wel wat bijzonder. Nooit eerder hier gelezen dat Delta dat zo noemt. Is meer een KPN kreet.

Als het e.e.a. is zoals deze aannemer het zegt, dan zult u via https://www.mijnaansluiting.nl/home een aanvraag moeten doen. Dan zullen de kosten wel kunnen oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco8264
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:15
ernstoud schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:36:
[...]

Darin’s inderdaad merkwaardig. Uit de FTU komt naar beneden een groene plastic buis? Is er inderdaad indertijd gelast? Dus de pigtails in de FTU gelast op de vezel?

Ik vind de term HAS wel wat bijzonder. Nooit eerder hier gelezen dat Delta dat zo noemt. Is meer een KPN kreet.

Als het e.e.a. is zoals deze aannemer het zegt, dan zult u via https://www.mijnaansluiting.nl/home een aanvraag moeten doen. Dan zullen de kosten wel kunnen oplopen.
Dit is de aansluiting. Hij zit in de woonkamer (net als de Ziggo-aansluiting) en loopt van daaruit naar buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcgw-NGPRJy-H_ruoFdjgnn6ea4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRl5ytgt8OV3QsgT6VBDeKgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remco8264 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:47:
[...]

Dit is de aansluiting. Hij zit in de woonkamer (net als de Ziggo-aansluiting) en loopt van daaruit naar buiten

[Afbeelding]
Ok. Binnenhuis mantel. Groene buis is buitenhuis. En waar gaat deze “naar buiten” naar toe?

Mijn vragen hebben overigens niet veel nut. U zult via de gegeven link verder moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:33
Ik heb het verbruik van de amino Kamai gemeten m.b.v. mijn energiemeter (Kangtai)
Het verbruik is 2.8 watt in stand-by en 4 watt in gebruik (met een uitschieter tot 4.5 watt bij opstarten). Het apparaat is zuinig bij gebruik, maar ik vind het verbruik in stand-by nog altijd vrij hoog. Mijn receiver verbruikt ongeveer 1 watt in stand-by.

Zijn er nog mogelijkheden om het verbruik in stand-by te drukken (anders dan de stekker eruit trekken)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:15
[...]

[Afbeelding]
Ik zou bellen dat je dat kastje hebt hangen en evt die foto doorsturen

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi10
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 10:55
[...]

[Afbeelding]
Als jouw buren wel een werkende aansluiting hebben, dan moet er waarschijnlijk ergens in het systeem van Delta iets niet goed zijn doorgegeven waardoor het systeem nog niet weet dat de aansluiting bij jou gereed is. Ik had namelijk iets vergelijkbaars op mijn adres. Nog voor de aanleg van glasvezel in mijn wijk had ik een abonnement bij Caiway afgesloten. Op een dag kregen mijn buren en deel van de huizen in mijn straat dezelfde aansluiting als jij. Mijn huis en andere huizen waren een dag later aan de beurt. De huizen die een dag voor mij aan de beurt waren, konden al na 1-2 weken glasvezel bestellen bij alle providers. Bij mij en mijn buren die een dag later de aansluiting kregen, was er na twee maanden nog steeds niets aangepast. Pas na mijn telefoontjes richting Delta hebben ze het aangepast in het systeem waardoor mijn installatiepakket van Caiway automatisch werd verzonden.

Ik moest overigens sowieso veel bellen om de aansluiting in mijn huis geregeld te krijgen. Na het afronden van de graafwerkzaamheden in mijn woonplaats kwam een medewerker van Delta bij mij op bezoek om foto's van de meterkast te maken en een sticker te plakken op de plek waar de toekomstige aansluiting komt. Er zou contact met mij worden opgenomen om een afspraak te maken voor het plaatsen van de aansluiting. Een half jaar later zelf contact opgenomen met Delta, krijg je te horen: "In het systeem staat dat u een aansluiting heeft geweigerd." 8)7 Daarna pas kwam de aannemer voor mijn huis en de buren om de kabel naar binnen te trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door domi10 op 15-09-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:36:
[...]

De term HAS (HuisAanSluiting) bestaat al sinds het begin van de uitrol van FttH. Dus dat partijen als Delta of Open Dutch Fiber deze inmiddels ook gebruiken vind ik niet bijzonder. En in dit geval gebruikt de aannemer de term en die aannemers werken voor elke netwerkbeheerder dus nee, niet vreemd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
remco8264 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:18:
Vorig jaar heeft Delta bij hun aansluitcampagne een glasvezelkastje (FTU) in mijn appartement geplaatst. De aannemer zou later nog een keer terugkomen om hem te activeren.
Het is een stuk plastic met een glasvezel eraan, dat kun je niet activeren. :p

Komt mij een beetje over als aannemer zag een beetje hoge demping en had geen zin het op te lossen. En heeft vervolgens naar Delta gestuurd dat het niet kan. Zou gewoon nogmaals met Delta contact opnemen en aangeven dat het wel gewoon moet kunnen omdat de buren het ook hebben en als ze nogmaals iemand kunnen sturen.
Pagina: 1 ... 125 126 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.