|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb dat zelf een aantal jaar geleden gehad, op delta@domein.nl kreeg ik opeens reclame mails. Uiteraard was er geen lek volgens Delta. Dat was overigens wel tijdens de periode dat Guidion langs was geweest voor een probleem met de glasvezel.SkullboyNL schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:38:
Zijn er hier meer mensen die reclame krijgen van Pricewise op het mailadres die alleen delta heeft? Het lijkt er op dat ze mail adressen hebben door verkocht of gegeven.
[Afbeelding]
Zou dus zomaar kunnen dat daar iemand zat die dacht "mooi data, dat kan ik verkopen". Sindsdien mijn email adres voor delta aangepast en op dat adres nooit meer spam ontvangen.
Die voorwaarden spreken over dat de verstrekte gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden.ernstoud schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:49:
[...]
Geen idee. Zodra mijn oog valt op Black Friday dan druk ik op delete. Wordt er gek van.
In het privacy reglement (https://www.delta.nl/medi...lta-privacyverklaring.pdf) wordt Pricewise BV genoemd als partij waarmee gegevens gedeeld worden. Dus juridisch zit dit wel goed.
Dat Price wise nu reclame maakt voor mobiele en vaste diensten op een email adres wat door delta verstrekt is lijkt me andere doeleinden.
Als ik delta was geweest was ik erg boos geworden op Price wise. En het lijkt me fair dat je bij Delta hier over klaagt.
Ho ho. In dit topic wordt verwacht dat je in oplossingen denkt en niet in problemen. Dus gewoon een spamfilter installeren / mails van Price wice automatisch blokkeren / mailadres bij Delta aanpassen en oude blokkeren.Quas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:30:
[...]
Die voorwaarden spreken over dat de verstrekte gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden.
Dat Price wise nu reclame maakt voor mobiele en vaste diensten op een email adres wat door delta verstrekt is lijkt me andere doeleinden.
Als ik delta was geweest was ik erg boos geworden op Price wise. En het lijkt me fair dat je bij Delta hier over klaagt.
/s
Mijn suggestie is overstappen naar een provider die dit soort gekke dingen überhaupt niet in zn voorwaarde heeft staan.RobertMe schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:05:
[...]
Ho ho. In dit topic wordt verwacht dat je in oplossingen denkt en niet in problemen. Dus gewoon een spamfilter installeren / mails van Price wice automatisch blokkeren / mailadres bij Delta aanpassen en oude blokkeren.
/s
Delta heeft zn netwerk open gesteld: https://www.deltanetwerk.nl/telecomaanbieders/
Vraag daarbij: ik zie Odido er tussen staan. Nu hebben we twee aansluitingen, 1x Delta en 1x KPN netwerk. Als ik naar de site van Odido ga, hoe kan ik zien via welk netwerk zij gaan leveren?Quas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:11:
[...]
Mijn suggestie is overstappen naar een provider die dit soort gekke dingen überhaupt niet in zn voorwaarde heeft staan.
Delta heeft zn netwerk open gesteld: https://www.deltanetwerk.nl/telecomaanbieders/
Geen idee als ik eerlijk ben. Maar persoonlijk verwacht ik dat je daar niks over te zeggen hebt en dat ODIDO de goedkoopste kiest.Berpie74 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:17:
[...]
Vraag daarbij: ik zie Odido er tussen staan. Nu hebben we twee aansluitingen, 1x Delta en 1x KPN netwerk. Als ik naar de site van Odido ga, hoe kan ik zien via welk netwerk zij gaan leveren?
Als we het hebben over grote providers die misschien data doorverkopen zou ik dus niet naar ODIDO overstappen
Dat is een probleem met de AVG. Delta beschrijft dus dat ze verwerkers overeenkomsten met de genoemde partners hebben. Alleen heb je op de inhoud daarvan geen inzage. Dus wat de “andere doeleinden” zijn blijft vaag. Is en blijft een papieren tijger, veel bedrijven steken juridisch veel tijd in die overeenkomsten terwijl je ook gewoon data niet kunt delen. Die optie wordt vaak vergeten.Quas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:30:
[...]
Die voorwaarden spreken over dat de verstrekte gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden.
Het enige juiste antwoord daarop is gewoon KPN dan wel Freedom Internet via de KPN Glasvezel aansluiting nemen en nooit meer naar een andere ISP overstappen !!!Berpie74 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:17:
Vraag daarbij: ik zie Odido er tussen staan. Nu hebben we twee aansluitingen, 1x Delta en 1x KPN netwerk.
Als ik naar de site van Odido ga, hoe kan ik zien via welk netwerk zij gaan leveren?
Dat zou ik in ieder geval doen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Voor zover je het bij criminelen een 'abo' kunt noemen...coob schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:37:
[...]
Daarom gebruik ik ook een Nvidia Shield tv pro met daarop alle apps.
En tv kijken doe ik via een iptv abo.
Voordat het signaal bij de box komt, moet het wel eerst door een noname 8 poorts unmanaged gigabit switchje.
Mijn vraag: gaat dit werken of moet ik een switch met igmp hebben? En als de tvbox op de eigen switch van de Nokia router wordt aangesloten? Gaat het dan wel werken zonder dat er een storm op het netwerk losbarst?
Hier (op Caiway, maar volgens mij is dat precies hetzelfde) gewoon een standaard 24p unmanaged switch en de Caiway TV werkt gewoon, zowel via de kastjes, als de apps op Google TV, Android en LG.rowicom schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:01:
Sta op het punt van Ziggo naar Delta over te stappen. Neem naast internet ook het basis tvpakket af. Zonder decoder, want ik ga het hosten op een Android iptvbox.
Voordat het signaal bij de box komt, moet het wel eerst door een noname 8 poorts unmanaged gigabit switchje.
Mijn vraag: gaat dit werken of moet ik een switch met igmp hebben? En als de tvbox op de eigen switch van de Nokia router wordt aangesloten? Gaat het dan wel werken zonder dat er een storm op het netwerk losbarst?
Het zal dus ook bij jou wel werken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb je een sterke wifi? Dan werkt de box ook via wifi (overigens niet de door Delta aanbevolen optie)rowicom schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:51:
[...]
Voor zover je het bij criminelen een 'abo' kunt noemen...
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Er ligt een mooi netwerkkabeltje voor dat doel, dus dat heeft m'n voorkeur.Sjakie0101 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:14:
[...]
Heb je een sterke wifi? Dan werkt de box ook via wifi (overigens niet de door Delta aanbevolen optie)
1. Is het lan ip adres instelbaar naar bijv 192.168.50.xxx ?
2. Portforwarding naar devices in het lan is instelbaar?
3. Reserved dhcp ip adressen mogelijk?
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk? Om bijv binnenshuis met een eigen camera via een ddns provider te benaderen
5. Als mijn kortingsjaar afgelopen is, is Delta dan gevoelig voor verlenging met een (aantrekkelijke) korting?
6. de bediening van het tv kastje.... is dat via BT of via IR? En als het BT is, reageert het kastje dan ook op IR-signalen? Dit omdat ik mijn huidige programmeerbare SONY IR remote graag wil blijven gebruiken.
7. Lees ik het goed dat Delta zelfs op het goedkoopste tv-pakket de functie opnemen aanbiedt? Dat is bij de meeste andere providers namelijk niet zo...
8. Ik heb 3 stuks Deco M4R in AP-mode hangen. Las ik nou hier een keer dat de bedrade backhaul niet via de switch van de Nokia router mag lopen, omdat dat problemen geeft?
Alvast hartelijk dank voor je reactie!
Gisteren overwoog je nog om voor Odido te gaanrowicom schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:27:
4. Is loopback via een extern adres naar een device op het lan mogelijk? Om bijv binnenshuis met een eigen camera via een ddns provider te benaderen
De Nokia die je van Delta krijgt ondersteund, zover ik weet, geen NAT loopback.
Tevens wordt je bij Delta, anders dan bij Odido, gelijk in CGNAT pool gegooid en heb je dus geen uniek eigen extern IP adres. Dit kun je wel uit laten zetten.
De Nokia router schijnt nogal wat beperkt te zijn. Je kunt wel met je eigen router werken maar dan moet je zelf een ONT kopen (de Nokia is een gecombineerde ONT/router, om het maar even simpel te stellen). Bij Odido krijg je een ONT + aparte router en kun je dus kiezen om de ONT te gebruiken met je eigen router.
Dus bij Delta krijg je standaard iets dat je niet wilt en uit kunt laten zetten, en bij Odido krijg je iets helemaal niet en onmogelijk om het te krijgen. Ik zou het wel weten.rvk schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:56:
Tevens wordt je bij Delta, anders dan bij Odido, gelijk in CGNAT pool gegooid en heb je dus geen uniek eigen extern IP adres. Dit kun je wel uit laten zetten.
Klopt, gisteren was ik nog in de markt voor Odido. Maar Delta heeft een toch nog lucratiever aanbod.rvk schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:56:
[...]
Gisteren overwoog je nog om voor Odido te gaan![]()
De Nokia die je van Delta krijgt ondersteund, zover ik weet, geen NAT loopback.
De Nokia router schijnt nogal wat beperkt te zijn. Je kunt wel met je eigen router werken maar dan moet je zelf een ONT kopen (de Nokia is een gecombineerde ONT/router, om het maar even simpel te stellen). Bij Odido krijg je een ONT + aparte router en kun je dus kiezen om de ONT te gebruiken met je eigen router.
Van dat nat loopback krijg ik geen buikpijn hoor, dan moet ik om mijn camera's te bekijken binnenshuis via het lan-ip-adres doen en buitenshuis via een url bij een ddns-provider. Geen probleem, heb ik nu ook met mijn Ziggo Ubee 1318ZG modem/router.
Verder schijnt het dat portforwarding toch nog wel een dingetje is in de Nokia. Ook al heb je een dynamisch adres aangevraagd en gekregen, het werkt niet altijd. Hoewel dat laatste (''niet altijd'') een rare stelling is in een digitale omgeving.Beetje gegoogled en hier zeggen ze dat je een eigen router kunt gebruiken en die zet je in DMZ in de Nokia. Als de software van je eigen router up to date is, kun je dat veilig doen.
Blijven er nog 3 van mijn 7 vragen over.... Komen ze:
5. Als mijn kortingsjaar afgelopen is, is Delta dan gevoelig voor verlenging met een (aantrekkelijke) korting?
6. de bediening van het tv kastje.... is dat via BT of via IR? En als het BT is, reageert het kastje dan ook op IR-signalen? Dit omdat ik mijn huidige programmeerbare SONY IR remote graag wil blijven gebruiken.
7. Lees ik het goed dat Delta zelfs op het goedkoopste tv-pakket de functie opnemen aanbiedt? Dat is bij de meeste andere providers namelijk niet zo...
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Of draai een lokale DNS Server en regel dat gewoon op DNS niveaurowicom schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:59:
Van dat nat loopback krijg ik geen buikpijn hoor, dan moet ik om mijn camera's te bekijken binnenshuis via het lan-ip-adres doen en buitenshuis via een url bij een ddns-provider. Geen probleem, heb ik nu ook met mijn Ziggo Ubee 1318ZG modem/router.
Zoek de reacties op van deze medeTweaker en denk daar nog eens heel goed over na : Daniel. in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"Verder schijnt het dat portforwarding toch nog wel een dingetje is in de Nokia.
Ook al heb je een dynamisch adres aangevraagd en gekregen, het werkt niet altijd.
Ik ben bang dat je ook met die opstelling/configuratie de eerder genoemde ellende gaat krijgen als je ook maar een beetje pech hebt...Hoewel dat laatste (''niet altijd'') een rare stelling is in een digitale omgeving.Beetje gegoogled en hier zeggen ze dat je een eigen router kunt gebruiken en die zet je in DMZ in de Nokia.
Als de software van je eigen router up to date is, kun je dat veilig doen.

Die hele Nokia 2426G-B toestand is voor mij in ieder geval één van de redenen geweest om bij Delta/Caiway weg te gaan en voor een non-Delta/Caiway ISP op het Delta Glasvezel Netwerk te kiezen
Dat is niet geheel wat ik vroeg... Kan het kastje ook IR signalen ontvangen (en er iets mee doen)?Sjakie0101 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:08:
Tv kastje is bluetooth en kan dus verborgen worden.
Dus iedereen met een home cinemaset is in de aap gelogeerd.
Waarom zag ik het van de week dan op de TV staan?dolopfriet schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:59:
Het nieuwe smart boxje van Delta kan in ieder geval geen Dolby Digital of Dolby Atmos doorgeven.
Volgens de specs wel Dolby Digital:dolopfriet schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:59:
Het nieuwe smart boxje van Delta kan in ieder geval geen Dolby Digital of Dolby Atmos doorgeven.
Dus iedereen met een home cinemaset is in de aap gelogeerd.
https://www.delta.nl/tele...art-box-en-specificaties/
Vaak bu'j te bang!
Ik kom er nooit, dus geen idee.-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:29:
Nog meer mensen last van een brakke Delta website? Ik probeer al meerdere dagen zo'n setje mesh wifi-punten te bestellen, maar er gebeurt gewoon niks als ik op de 'Bestellen' knop druk.
Maar ik trigger op die mesh punten, waarom niet kiezen voor een echt goede oplossing? Ben je er gelijk vanaf voor de komende jaren.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ok, ik hap. Wat is dan "een echt goede oplossing" ipv een mesh setje ?Drardollan schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:55:
[...]
Ik kom er nooit, dus geen idee.
Maar ik trigger op die mesh punten, waarom niet kiezen voor een echt goede oplossing? Ben je er gelijk vanaf voor de komende jaren.
Ik ben niet echt een power user, 100/150 euro al meer dan zat. Sterker nog, mijn belangsrijkste apparaat sluit ik bedraad aan (XboxDrardollan schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:55:
[...]
Ik kom er nooit, dus geen idee.
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 02-12-2024 12:04 ]
Vaak bu'j te bang!
Heb je wel echt een mesh setje nodig, of gewoon een access point dat je niet in de meterkast plaatst? (Daar waar zich nu vast het enige "AP" bevindt, ingebouwd in de ONT/router, terwijl je nooit met wifi apparaten in de meterkast zit).-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:04:
[...]
Ik ben niet echt een power user, 100/150 euro al meer dan zat. Sterker nog, mijn belangsrijkste apparaat sluit ik bedraad aan (Xbox). Volgend jaar stap ik wss toch weer over van provider. En b.v. bij een Ziggo krijg je ze gratis. Dus dan is 5 euro per maand prima voor zo'n Deco X20 setje wel best)
En voor €60 (12x €5) kom je dan al een heel eind. En als je van provider over stapt hoef je niks te doen behalve kabeltje om te prikken. Niks (extra's) dat teruggestuurd moet worden en nieuwe weer aansluiten en instellen.
Een echt goede oplossing is een oplossing die bekabeld werkt en die niet afhankelijk is van je provider.W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:01:
[...]
Ok, ik hap. Wat is dan "een echt goede oplossing" ipv een mesh setje ?
1x een goed setje Unifi AP's* bekabeld ophangen brengt je jarenlang plezier met een stabiele en snelle verbinding die onafhankelijk is van de goedkope prul die providers je opsturen.
* Unifi is 1 van de favoriete merken in de markt, maar er zijn uiteraard ook andere merken die prima functioneren.
Precies mijn punt dus van hierboven. Over een jaar kan je de boel dan weer gaan vervangen.-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:04:
[...]
Ik ben niet echt een power user, 100/150 euro al meer dan zat. Sterker nog, mijn belangsrijkste apparaat sluit ik bedraad aan (Xbox). Volgend jaar stap ik wss toch weer over van provider. En b.v. bij een Ziggo krijg je ze gratis. Dus dan is 5 euro per maand prima voor zo'n Deco X20 setje wel best)
Waarom investeer je niet een keer in 1 of 2 fatsoenlijke AP's die provider onafhankelijk werken (wellicht is 1 kwalitatief goede AP op een goede plek al voldoende zelfs). Even een zaterdag wat moeite doen om er een kabel naartoe te krijgen als dat nodig is. Ben je voor de komende jaren klaar. En zo gek duur is het allemaal niet en het brengt veel gemak.
Het is heerlijk om bij een provider wissel alleen maar het wifi stuk van het modem uit te hoeven schakelen en gewoon direct on-speed te zijn. Zeker met alle prul die de providers opsturen.
Ik durf wel te stellen dat elk fatsoenlijk AP van betere kwaliteit is dan wat de gemiddelde provider je levert. Bijna alle providers leveren prul. Wat ze vervolgens dan nog even uitmelken door je mesh rommel te verkopen waar het hooguit niet slechter van wordt. Enkele providers uitgezonderd, er zijn er die een Draytek of Fritzbox leveren. Dat is kwalitatief prima spul.RobertMe schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:07:
[...]
Heb je wel echt een mesh setje nodig, of gewoon een access point dat je niet in de meterkast plaatst? (Daar waar zich nu vast het enige "AP" bevindt, ingebouwd in de ONT/router, terwijl je nooit met wifi apparaten in de meterkast zit).
En voor €60 (12x €5) kom je dan al een heel eind. En als je van provider over stapt hoef je niks te doen behalve kabeltje om te prikken. Niks (extra's) dat teruggestuurd moet worden en nieuwe weer aansluiten en instellen.
En nog los van de lokatie inderdaad, dat wat de provider levert wordt vaak in een meterkast gekwakt en heeft al direct het nadeel dat ze door een muur/deur moeten stralen. Het ophangen van een fatsoenlijk AP aan de buitenkant van de meterkast heeft mij al meermaals geholpen bij mensen, maakte net het verschil tussen wel en niet in de achtertuin kunnen werken.
Ik heb al een oude router als accesspoint in de meterkast staan (specifiek voor het uitlezen mijn zonnepanelen omvormer, aangezien die alleen maar op 2,4Ghz werkt), en waar al een hoop spul bedraad aan hangt (Raspberry Pi, Zigbee hub, dat soort spul).
We hebben een best groot huis, in de woonkamer en op 1 van de slaapkamers liggen UTP kabels direct vanuit de meterkast. Met zo'n setje X50's moet ik denk ik al een heel eind komen
Vaak bu'j te bang!
Ik ben anders heel tevreden met de TP link M3 M4 set die ik van Ziggo heb ontvangen: 1 jaar gratis, toen 2 jaar a 30 euro per jaar, en zolang ik klant ben weer gratis.Drardollan schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:09:
[...]
Een echt goede oplossing is een oplossing die bekabeld werkt en die niet afhankelijk is van je provider.
1x een goed setje Unifi AP's* bekabeld ophangen brengt je jarenlang plezier met een stabiele en snelle verbinding die onafhankelijk is van de goedkope prul die providers je opsturen.
* Unifi is 1 van de favoriete merken in de markt, maar er zijn uiteraard ook andere merken die prima functioneren.
1 apparaat bedraad in netwerk, zelfde range als router, andere 2 draadloos naar 1ste. Dat werkt voor mij goed. Ik heb dan volgens mij genoeg aan deze zet. Die ik niet als prul zou willen zien.
Mocht ik willen overstappen van provider dan is dat een moment om eventueel een set te gaan kopen.
Elk mesh netwerk is in de basis al prut. Je halveert je wifi signaal. En dat heeft een grote invloed. In principe zijn setjes als genoemd niet slecht, maar sluit ze dan op zijn minst bekabeld aan.W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:21:
[...]
Ik ben anders heel tevreden met de TP link M3 set die van Ziggo heb ontvangen: 1 jaar gratis, toen 2 jaar a 30 euro per jaar, en zolang ik klant ben weer gratis.
1 apparaat bedraad in netwerk, zelfde range als router, andere 2 draadloos naar 1ste. Dat werkt voor mij goed. Ik heb dan volgens mij genoeg aan deze zet. Die ik niet als prul zou willen zien.
Mocht ik willen overstappen van provider dan is dat een moment om eventueel een set te gaan kopen.
Of je ze aanschaft of huurt moet je zelf weten natuurlijk. Ik weet zeker dat kopen altijd voordeliger is dan huren op de lange termijn, zeker als je ze voor een leuke prijs via de tweedehands markt kunt aanschaffen. Los van de voordelen van ze niet hoeven te vervangen bij een provider wissel is dat ook gewoon gezond verstand denk ik.
Zelf ben ik overigens gekleurd, ik lever enkel Unifi zakelijk aan mijn klanten. Het is bewust het enige merk wat ik lever. De redenen zijn simpel: prijs/kwaliteit heel erg goed, goed betaalbaar en ik kan simpelweg geen 10 merken gaan ondersteunen. Ik lever dit nu een jaar of 10 en over het algemeen bij klanten met wifi problemen. Tot op heden heb ik geen klant gehad die ooit nog geklaagd heeft wat betreft de wifi. En ik weet dat ik daarin niet alleen sta, nagenoeg alle concullega's die ik ken leveren Unifi aan de particulier/MKB. Dat is niet voor niets. Ik heb ook ervaring met Ruckus, Cisco, Fortinet en andere grote merken. Die werken ook geweldig, maar door de prijsstelling en gericht op een andere markt is dit in principe niet interessant voor de particulier/MKB.
Maar los van wat ik lever of prettig vind is mijn advies dus altijd: koop een set en sluit deze bekabeld aan. Elke keuze die je maakt van een gerenommeerd merk is dan prima, ook tweedehands. Het zal in alle gevallen zorgen voor een betere verbinding en op termijn lagere kosten.
Zolang je ze bekabeld is het goed. Ik ken de X50 niet in de praktijk, maar TP-Link is een prima merk. Voor 100 euro kan je je daar eigenlijk geen buil aan vallen.-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:16:
MSs hebben jullie wel gelijk. Ik zie toevallig op V&A een duopack X50's te koop staan voor 100 euro (vraagprijs). Ik verwacht dat ik daar mee een heel eind ga komen.
Ik heb al een oude router als accesspoint in de meterkast staan (specifiek voor het uitlezen mijn zonnepanelen omvormer, aangezien die alleen maar op 2,4Ghz werkt), en waar al een hoop spul bedraad aan hangt (Raspberry Pi, Zigbee hub, dat soort spul).
We hebben een best groot huis, in de woonkamer en op 1 van de slaapkamers liggen UTP kabels direct vanuit de meterkast. Met zo'n setje X50's moet ik denk ik al een heel eind komen
Het mesh setje wat ik anders bij Delta zou bestellen zou ik bedraad worden aangesloten. Althans, 2 nodes ervan. De 3e node zou ik dan in de garage inpluggen (onbedraad). Of gewoon niet.Drardollan schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:32:
[...]
Zolang je ze bekabeld is het goed. Ik ken de X50 niet in de praktijk, maar TP-Link is een prima merk. Voor 100 euro kan je je daar eigenlijk geen buil aan vallen.
Er schijnt nog wel ergens een 3e UTP kabel in het huis te lopen, maar ik weet niet waar die precies zit

Vaak bu'j te bang!
Als je 1 van de 2 kanten van de kabel weet te vinden dan kan je soms nog wel iets vinden. Maar makkelijk wordt het niet.-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:35:
[...]
Het mesh setje wat ik anders bij Delta zou bestellen zou ik bedraad worden aangesloten. Althans, 2 nodes ervan. De 3e node zou ik dan in de garage inpluggen (onbedraad). Of gewoon niet.
Er schijnt nog wel ergens een 3e UTP kabel in het huis te lopen, maar ik weet niet waar die precies zit![]()
De vorige bewoner ook niet
De 3e zou ik terughoudend in zijn qua aansluiting, het is vaak beter om 1 van de 2 andere punten wellicht net anders te positioneren. Maar dat moet je even proefondervindelijk vaststellen denk ik.
In mijn geval wordt volgens mij het wifi signaal alleen gehalveerd voor de wifi clients van de 2 niet bedraad aangesloten zuiltjes. Op die plekken zijn voornamelijk bedraadde apparaten aangesloten. Op tablets en telefoons heb ik niet zoveel last van de halvering.Drardollan schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:31:
[...]
Elk mesh netwerk is in de basis al prut. Je halveert je wifi signaal. En dat heeft een grote invloed. In principe zijn setjes als genoemd niet slecht, maar sluit ze dan op zijn minst bekabeld aan.
...
Nee, die wifi clients zullen er geen probleem mee hebben. Het signaal halveren is vooral wat er gebeurd tussen je AP's. Zolang je een beetje Facebook kijkt en Tweakers leest zal het wel prima te doen zijn.W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:47:
[...]
In mijn geval wordt volgens mij het wifi signaal alleen gehalveerd voor de wifi clients van de 2 niet bedraad aangesloten zuiltjes. Op die plekken zijn voornamelijk bedraadde apparaten aangesloten. Op tablets en telefoons heb ik niet zoveel last van de halvering.
Ik vind het wel humor dat je zelf al een mooi antwoord geeft na die post :W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:01:
Ok, ik hap. Wat is dan "een echt goede oplossing" ipv een mesh setje ?
Die leverde Ziggo namelijk in de tijd dat ze € 129 waren voor € 99 waarbij je 3 Accesspoints kreegW1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:21:
Ik ben anders heel tevreden met de TP link M3 set die van Ziggo heb ontvangen: 1 jaar gratis, toen 2 jaar a 30 euro per jaar, en zolang ik klant ben weer gratis.
Dus deze set : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
De opvolger van de M3 set is de M4 set blijkbaar
Wat @Drardollan al zegt : Sluit ze bedraad aan en gaan met die banaan !!!
De TP-Link M4 set is dus prima binnen je budget-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:04:
Ik ben niet echt een power user, 100/150 euro al meer dan zat. Sterker nog, mijn belangsrijkste apparaat sluit ik bedraad aan (Xbox). Volgend jaar stap ik wss toch weer over van provider.
Ik vind huren van dergelijke dingen echt belachelijkDus dan is 5 euro per maand prima voor zo'n Deco X20 setje wel best)

Dan nog liever een afbetaalregeling of zo...
Dat zouden meer mensen zich moeten afvragenRobertMe schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:07:
Heb je wel echt een mesh setje nodig, of gewoon een access point dat je niet in de meterkast plaatst?

Je bedoelt de huurprijs denk ik ?!En voor €60 (12x €5) kom je dan al een heel eind.
Dan blijven die dingen niet van jou, toch ?!
Dat is inderdaad echt zoo heerlijk !!!En als je van provider over stapt hoef je niks te doen behalve kabeltje om te prikken. Niks (extra's) dat teruggestuurd moet worden en nieuwe weer aansluiten en instellen.

Volgens mij valt dat ondertussen wel mee : Ze leveren gewoon spul wat je ook in de winkels kooptDrardollan schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:14:
Ik durf wel te stellen dat elk fatsoenlijk AP van betere kwaliteit is dan wat de gemiddelde provider je levert. Bijna alle providers leveren prul. Wat ze vervolgens dan nog even uitmelken door je mesh rommel te verkopen waar het hooguit niet slechter van wordt.
En zelfs dus met originele firmware in tegenstelling tot wat sommigen deden met DrayTeks uit jouw voorbeeld :
Dat was echt zoooo vreselijk zonde gewoon...Enkele providers uitgezonderd, er zijn er die een Draytek of Fritzbox leveren. Dat is kwalitatief prima spul.
Ik heb iemand serieus een ExperiaBox van KPN zien ophangen boven de deur van de meterkastHet ophangen van een fatsoenlijk AP aan de buitenkant van de meterkast heeft mij al meermaals geholpen bij mensen
Daar heb je betere oplossingen voor :maakte net het verschil tussen wel en niet in de achtertuin kunnen werken.
:strip_exif()/f/image/Kzzj9cODbv1NTJXLu7zohQCV.jpg?f=fotoalbum_medium)
100% AWESOME!!! in de zomer

Kan ook!-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:16:
MSs hebben jullie wel gelijk. Ik zie toevallig op V&A een duopack X50's te koop staan voor 100 euro (vraagprijs). Ik verwacht dat ik daar mee een heel eind ga komen.
NICE!!!Ik heb al een oude router als accesspoint in de meterkast staan (specifiek voor het uitlezen mijn zonnepanelen omvormer, aangezien die alleen maar op 2,4Ghz werkt), en waar al een hoop spul bedraad aan hangt (Raspberry Pi, Zigbee hub, dat soort spul).
"En Ab ook niet!"-tom-562 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:35:
Er schijnt nog wel ergens een 3e UTP kabel in het huis te lopen, maar ik weet niet waar die precies zit![]()
De vorige bewoner ook niet

Verder nog een EXTRA GRATIS TIP : Bouw eventuele telefoonaansluitingen die je toch niet gebruikt om tot WiFi Accesspoints
Daar heb je dan zulke modellen voor nodig :
- https://tweakers.net/pric...UlQLHE4mS4SEFqsidQna5hLQA
- https://tweakers.net/pric...FJUCxxOJkuEhBarInUJ2uYS0A
Vaak gebruikt men namelijk hele degelijke CAT5e UTP kabels voor de telefonie en die kan je dan hergebruiken voor je netwerk
Ik wil nooit meer iets anders in ieder geval, want "Stealth WiFi" is simpelweg de toekomst wat mij betreft
Elke In Wall/Wall Accesspoint zit namelijk achter een houten kastje/meubel en is niet te zien, maar werkt wel verdomd goed !!!
Vergissinkje mijnerzijds, ik bedoelde de M4 set. En dat is volgens mij een mesh set en volgens coolblue.nero355 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:37:
[...]
Ik vind het wel humor dat je zelf al een mooi antwoord geeft na die post :
[...]
Die leverde Ziggo namelijk in de tijd dat ze € 129 waren voor € 99 waarbij je 3 Accesspoints kreeg
Dus deze set : uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)
De opvolger van de M3 set is de M4 set blijkbaar
...
Die je dus gelukkig niet zo hoeft te gebruiken!W1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:47:
Vergissinkje mijnerzijds, ik bedoelde de M4 set. En dat is volgens mij een mesh set en volgens coolblue.
Kan je dan eigenlijk niet elke mesh set (met een ethernet poort op de nodes) zo gebruiken ?nero355 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:49:
[...]
Die je dus gelukkig niet zo als zodanig hoeft te gebruiken!
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 02-12-2024 17:00 ]
In principe wel wat mij betreftW1ck1e schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:59:
Kan je dan eigenlijk niet elke mesh set (met een ethernet poort op de nodes) zo gebruiken ?
Heel dat Mesh gebeuren is wat dat betreft ook maar een hele rare hype geworden...

Nu zie ik wel dat de X10 set in de aanbieding is, voor 99 euro. Lijkt mij een prima deal voor die prijs als ik de specs bekijk (wifi 6)
Vaak bu'j te bang!
Keuze zat joh!
Bedoel je deze : uitvoering: TP-Link Deco X10 (3-pack)Nu zie ik wel dat de X10 set in de aanbieding is, voor 99 euro. Lijkt mij een prima deal voor die prijs als ik de specs bekijk (wifi 6)
In ieder geval zowel WAN als LAN poorten aanwezig (Sommige modellen hebben dat niet zag ik laatst...) dus dat komt wel goed denk ik
Ik heb de X20 3-pack en werkt super in WiFi only mode.
Ik heb deze ook even gebruikt als router, maar dat is echt een ramp. Vaak langzamere verbinding en om de week was een reboot nodig omdat sommige dingen niet meer werkte.
Nu heb ik er een Ubiquiti Cloud Gateway als router en de X20 als WiFi AP's, en dat werkt goed. Misschien stap ik nog een over naar WiFi van Ubiquiti zelf, maar vindt ze nog te prijzig.
Wat ik wel heb begrepen is dat de X20 set van Delta met een eigen firmware komt, zoals ik ergens op Tweakers forum heb gelezen. Geen idee wat het verschil is. Zelf heb ik ook nog een Delta X20 set liggen, omdat ik gratis erbij kreeg, maar had al een eigen X20 set in gebruik.
Dus ik denk best dat je bij een contractverlenging een gratis X20 set kan vragen omdat ze die bijna altijd standaard bij nieuwe abbo's meeleveren.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Ik vond het een beetje vreemd dat je ongevraagd een setje Deco's krijgt die je uiteindelijk moet huren. Dus ik stuur ze meteen retour.bjusterbaarlik schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:58:
De Deco X20 krijg je er niet gratis bij. Je huurt ze voor 5 euro per maand, alleen het eerste jaar krijg je 5 euro per jaar korting op de huur.
Voor het grootste deel van de mensen is internet WiFi. Dus heb je als provider weinig keuze. Die 5 euro huur is dan denk ik vooral de servicekosten die Delta eventueel heeft bij sommige klanten. Niet perse de kosten van de Deco's zelf.jeronimo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:20:
[...]
Ik vond het een beetje vreemd dat je ongevraagd een setje Deco's krijgt die je uiteindelijk moet huren. Dus ik stuur ze meteen retour.
Klinkt goed. Ik ga eind maart 2025 over naar Delta, ook met de Fritzbox 4060. Moet je hier nog wat op instellen of kun je gewoon het Delta profiel laden?peewee. schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:10:
Vanochtend de Nokia van Delta vervangen door mijn eigen Nokia XS-010X-Q met een fritzbox 4060 erachter. Ging hartstikke soepel, om tien over negen was ik klaar met de chat, om 10 voor tien had ik weer internet en televisie, de telefoon moest nog een uurtje wachten op wachtwoord en gebruikersnaam.
In recente versies van FritzOS staat het Delta profiel. Alleen als je zakelijk flex hebt moet je VLAN in dat profiel van 100 naar 107 aanpassen.Berpie74 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:43:
[...]
Klinkt goed. Ik ga eind maart 2025 over naar Delta, ook met de Fritzbox 4060. Moet je hier nog wat op instellen of kun je gewoon het Delta profiel laden?
Ok, duidelijk. Is gewoon particulier, dus dan volstaat het Delta profiel.ernstoud schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:50:
[...]
In recente versies van FritzOS staat het Delta profiel. Alleen als je zakelijk flex hebt moet je VLAN in dat profiel van 100 naar 107 aanpassen.
Nu nog een Nokia XS-010X-Q op de kop tikken.
https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-qBerpie74 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:13:
[...]
Ok, duidelijk. Is gewoon particulier, dus dan volstaat het Delta profiel.
Nu nog een Nokia XS-010X-Q op de kop tikken.
Op voorraad.
Dank je, ik had het gezien.
Ik wacht nog even met de aankoop, heb nog een kleine 4 maanden tot start contract. Een medewerker van Delta gaf aan dat ze bezig zijn met een modem die in bridge kan, maar verbond daar geen tijd aan. Ben wel benieuwd eigenlijk.
En hopelijk leveren ze dan ook standaard de nieuwe Smart-box voor TV uit (of doen ze dat al?).
Dat verhaal horen we al twee jaar. Zou er niet op rekenen.Berpie74 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:22:
[...]
Dank je, ik had het gezien.
Ik wacht nog even met de aankoop, heb nog een kleine 4 maanden tot start contract. Een medewerker van Delta gaf aan dat ze bezig zijn met een modem die in bridge kan, maar verbond daar geen tijd aan. Ben wel benieuwd eigenlijk.
En hopelijk leveren ze dan ook standaard de nieuwe Smart-box voor TV uit (of doen ze dat al?).
Werkt allemaal goed muv 1 ding: Port forwarding / IP ping
Ik heb een publiek IP aangevraagd, deze heb ik ook gekregen vandaag (62. reeks) ipv 100.
Dus CGnat zou hiermee verleden tijd zijn. Maar helaas werkt portforwarding nog niet. Sterker nog
1
2
| MY-NAME@xxx:~/htdocs/MY-AWESOME-VPS/current$ ping 62.xx.xxx.xxx PING 62.xx.xxx.xxx (62.xx.xxx.xxx) 56(84) bytes of data. |
Pingen vanuit mijn VPS, geeft ook geen gehoor. Contact gehad met Delta, die heeft een storing aangemaakt en keurig door een mijnheer teruggebeld. Wel met de mededeling dat men geen support op port forwarding gaf. Volgens hem kon hij wel naar het opgegeven IP pingen, maar helaas hier lukt het niet.
Op zijn verzoek ook een factory reset gedaan, maar helaas.
Iemand een idee wat ik (of Delta
Ik wacht het af.ernstoud schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:37:
[...]
Dat verhaal horen we al twee jaar. Zou er niet op rekenen.
Dat wan ip adres zie je ook staan in de Nokia router? Daar staat dus geen 100.x.x.x adres meer?The.Terminator schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:58:
Ik heb een publiek IP aangevraagd, deze heb ik ook gekregen vandaag (62. reeks) ipv 100.
Dus CGnat zou hiermee verleden tijd zijn. Maar helaas werkt portforwarding nog niet. Sterker nog
Sowieso heeft de standaard Nokia router geen NAT loopback (hairpin). Dus je kunt je externe IP niet gebruiken op je interne netwerk.The.Terminator schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:58:
Pingen vanuit mijn VPS, geeft ook geen gehoor.
Verder reageren ook niet alle modems/routers op een standaard ping. Maar als de helpdeskmedewerker het wel lukt, dan zou jij dat vanuit een externe VPS ook moeten kunnen.
Kun je een van de helpsites gebruiken om te kijken of bepaalde poorten open staan?
https://ismyportopen.com/
https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
https://portchecker.co/
https://canyouseeme.org/
Yes, die is hetzelfdebjusterbaarlik schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:34:
[...]
Dat wan ip adres zie je ook staan in de Nokia router? Daar staat dus geen 100.x.x.x adres meer?
1
| 62.xx.xx.xx / 2001:xxx:yyyy:xxxx:yyyy:xxxx:yyyy:yyy |
Van die NAT loopback had ik idd gelezen, das geen probleem. Maar dan zou die wel vanuit mijn Hetzner VPS bereikbaar moeten zijn (ingelogd via SSH)rvk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:35:
[...]
Sowieso heeft de standaard Nokia router geen NAT loopback (hairpin). Dus je kunt je externe IP niet gebruiken op je interne netwerk.
Verder reageren ook niet alle modems/routers op een standaard ping. Maar als de helpdeskmedewerker het wel lukt, dan zou jij dat vanuit een externe VPS ook moeten kunnen.
Kun je een van de helpsites gebruiken om te kijken of bepaalde poorten open staan?
https://ismyportopen.com/
https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
https://portchecker.co/
https://canyouseeme.org/
Sites hierboven geven
Port xx is closed on 62.xx.xxx.xxx, waarbij Port xx wel in de Nokia staat
Dank voor de tip. Zo’n setje van drie Deco M4 gescoord op Marktplaats voor nog geen EUR 50,- nieuw.
Gaat mijn Odido Klik&Klaar WiFi van 1e verdieping naar beneden brengen. Mooie backup voor glasvezel.
Zie : Daniel. in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"The.Terminator schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:58:
Vraagje, gisteren Delta pakket in gebruik genomen (kwam van Caiway).
Werkt allemaal goed muv 1 ding: Port forwarding / IP ping
code:
1 2 MY-NAME@xxx:~/htdocs/MY-AWESOME-VPS/current$ ping 62.xx.xxx.xxx PING 62.xx.xxx.xxx (62.xx.xxx.xxx) 56(84) bytes of data.
Pingen vanuit mijn VPS, geeft ook geen gehoor. Contact gehad met Delta, die heeft een storing aangemaakt en keurig door een mijnheer teruggebeld. Wel met de mededeling dat men geen support op port forwarding gaf. Volgens hem kon hij wel naar het opgegeven IP pingen, maar helaas hier lukt het niet.
Op zijn verzoek ook een factory reset gedaan, maar helaas.
Iemand een idee wat ik (of Delta) fout doe ? (begreep dat er hier ook Delta mensen op dit forum zaten)
Die Nokia 2426G-B is gewoon een puinhoop...

Verder zou ik effe kijken wat een tracert/traceroute doet en of je niet stiekem ergens alsnog te maken hebt met dubbel NAT
Of probeer een ander WAN IP adres te scoren door je Nokia 2426G-B een tijdje offline te gooien...
Ik vertrouw dat 62.x.x.x. subnet namelijk niet echt, want daarin zitten ook de CG-NAT-ers geloof ik ?!
Sterkte & Succes alvast!
Haha, moet zeggen voor de rest werkte het direct, maar de verhalen over die Nokia blehnero355 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 00:32:
[...]
Zie : Daniel. in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Die Nokia 2426G-B is gewoon een puinhoop...![]()
![]()
Verder zou ik effe kijken wat een tracert/traceroute doet en of je niet stiekem ergens alsnog te maken hebt met dubbel NAT
Of probeer een ander WAN IP adres te scoren door je Nokia 2426G-B een tijdje offline te gooien...
Ik vertrouw dat 62.x.x.x. subnet namelijk niet echt, want daarin zitten ook de CG-NAT-ers geloof ik ?!
Sterkte & Succes alvast!
Hoelang moet ik de modem offline gooien voor een nieuw IP, iemand een idee ?
Wel vreemd dat de Delta Engineer ? die mij belde na mijn "storings"melding aangaf dat alles goed staat en hij het IP wel kon pingen. Zojuist op werk geprobeerd en geen antwoord van Ping
1
2
3
4
5
6
7
8
| traceroute to 62.xx.xxx.xxx (62.xx.xxx.xxx), 64 hops max, 40 byte packets 1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 8.721 ms 1.401 ms 1.400 ms 2 83.98.229.3 (83.98.229.3) 7.951 ms 7.839 ms 9.901 ms 3 caiw.telecity2.nl-ix.net (193.239.116.55) 8.937 ms 7.354 ms 7.010 ms 4 asd-kl-scr01-be11509.caiw.net (62.45.255.114) 10.686 ms 10.577 ms 10.580 ms 5 62.45.255.147 (62.45.255.147) 10.129 ms 9.432 ms 10.160 ms 6 * * * 7 * * * |
Wat zou je daar ook mee willen bereiken?
Geen idee, jarenlang dat Caiway melkpak gehad en ik dacht dat die welk reageerde op pings ?EDIT schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:57:
Dat Nokia-geval (en ik mag hopen de meeste consumentenroutets) reageert toch nooit op pings/traceroutes?
Wat ik wil bereiken is dat mijn interne apps die ik op mijn thuisserver host, daarvan sommige ook van buitenaf bereikbaar zijn.
Met Caiway had ik via CloudFlare DNS lopen en deze verwees naar mijn thuis adres. Mijn TPLink router had port forwarding op 80 en 443.
Hierachter zat dan NGINX proxy manager die het naar de juiste interne IP en port doorverwees.
En dat probeer ik nu weer te creeeren via die Nokia modem. Maar dat werkt dus niet. Toen las ik iets over een publiek IP, dat aangevraagd maar nog steeds geen succes.
Maar met mijn vraag bedoelde ik niet wat je precies wilde doen met de portforwardin, maar echt puur wat je wilde bereiken met die pings. Want dat ping niet werkt, wil niet zeggen dat portforwarding niet werkt, dat zijn twee losse dingen.
[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 04-12-2024 11:11 ]
Hoe negatief ik was, zo positief ben ik nu. Alles werkt top en de geleverde snelheid voor zowel up- als download-snelheid zijn meer dan prima (1gbit abo, 900 mbit up en down geleverd, kan ook komen door mijn antieke bekabeling in huis.
Blij met de overstap tot nu toe
[ Voor 5% gewijzigd door kaanmijo op 04-12-2024 11:13 ]
Nou mijn aanname was dat als er op de pings gereageerd werd dat de modem bereikbaar is.EDIT schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:10:
Het melkpak was niet meer dan een mediaconverter. Als er op pings gereageerd werd, dan was dat de router die erachter hing.
Maar met mijn vraag bedoelde ik niet wat je precies wilde doen met de portforwardin, maar echt puur wat je wilde bereiken met die pings. Want dat ping niet werkt, wil niet zeggen dat portforwarding niet werkt, dat zijn twee losse dingen.
Maar dat blijkt dus niet het geval te zijn, however blijft het probleem dat mijn port forwarding OOK niet werkt.
Niet met 80, niet met 443 of (als test) een custom port forward bijv. 8096
Heb je het ook al geprobeerd met een service die direct op je server draait (en niet alleen met nginx als proxy manager)? (en lokaal getest)The.Terminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:20:
[...]
Nou mijn aanname was dat als er op de pings gereageerd werd dat de modem bereikbaar is.
Maar dat blijkt dus niet het geval te zijn, however blijft het probleem dat mijn port forwarding OOK niet werkt.
Niet met 80, niet met 443 of (als test) een custom port forward bijv. 8096
Als je bijvoorbeeld direct poort 80 als HTTP door nginx af laat handelen. Als het dan nog niet werkt is of de portforwarding verkeerd ingesteld (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) of je zit toch niet op een uniek eigen IP adres.
Inderdaad. Bij geen van mijn ISP’s kan ik een ping of traceroute doen van buiten naar mijn publieke IP. Dat is maar goed ook. Rond de 5000 scans per dag op mijn glasvezel vind ik wel genoegEDIT schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:57:
Dat Nokia-geval (en ik mag hopen de meeste consumentenroutets) reageert toch nooit op pings/traceroutes?
Top. Met Online TV bedoel je de app? Die vraagt inderdaad om inloggegevens. Heb ik ook wel eens gehad dat dit niet werkte, was via de chat zo opgelost. Volgens mij zijn het dezelfde inloggegevens als die van mijn.delta.nlkaanmijo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:12:
Anderhalve week geleden was ik hier vrij negatief over mijn overstappen van Ziggo naar Delta, aangezien ik 3 dagen zonder internet kwam te zitten. Nu zijn die 3 barre, donkere, dagen voorbij en overleefd en heb ik sinds vanochtend internet via Delta.
Hoe negatief ik was, zo positief ben ik nu. Alles werkt top en de geleverde snelheid voor zowel up- als download-snelheid zijn meer dan prima (1gbit abo, 900 mbit up en down geleverd, kan ook komen door mijn antieke bekabeling in huis.). TV werkt ook goed, was er eerst vrij skeptisch over dat kastje aangezien de eerste setup er uit zag als een soort jaren 80 smartbox, maar nadat 'ie alle packages had gedownload zag het er toch wel gelikt uit met de Delta UI. Krijg alleen Online TV kijken niet werkend, die blijft zeggen dat mijn inloggegevens incorrect zijn. Misschien duurt dat even voor alles gesynct is tussen die diensten, dus probeer dat morgen nog wel even.
Als ik je goed begrijp, dan heb ik dat geprobeerd.rvk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:41:
[...]
Heb je het ook al geprobeerd met een service die direct op je server draait (en niet alleen met nginx als proxy manager)? (en lokaal getest)
Als je bijvoorbeeld direct poort 80 als HTTP door nginx af laat handelen. Als het dan nog niet werkt is of de portforwarding verkeerd ingesteld (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) of je zit toch niet op een uniek eigen IP adres.
dus bijv: 62.x.x.x:8096 door laten verwijzen in de Nokia modem naar interne server + zelfde poort
940Mbit/s? Zo ja, dat ligt niet aan de bekabeling. 1Gbit/s over een ethernetpoort is na "aftrek" van de overhead (ethernet => IP => TCP of UDP) nog maar 940Mbit/s over aan "application data". 1Gbit/s zul je dus alleen zien als je een 2,5Gbit/s (of hoger) aansluiting gebruikt. Of beter gezegd, je stuurt of ontvangt wel "1000Mbit/s" aan ethernet bitjes, maar als je de ethernet, IP en TCP / UDP bitjes er vanaf haalt houdt je dus nog maar 940Mbit/s over aan daadwerkelijke "data bitjes".kaanmijo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:12:
(1gbit abo, 900 mbit up en down geleverd, kan ook komen door mijn antieke bekabeling in huis.).
Was ook mooi toen er op de frontpage hier een artikel stond dat sommige Ziggo klanten met een "Giga" abonnement "ineens" snelheden haalden van meer dat 1Gbit/s. Die hadden allemaal binnen een beta het nieuwe Sagemcom modem met 2,5Gbit/s poort. Als je daarop dan een PC met 2,5Gbit/s aansluit zul je inderdaad "ineens" een hogere snelheid halen dan voorheen.
Wacht... Je hebt die 62.x.x.x toch niet in de portforward regel staan??? Want dat is volgens mij het veld voor een eventuele verzendende ip. Niet hoe eigen externe ip. Als je dit dus invult kun jeb alleen vanaf extern ip 62.x.x.x verbinding maken met die portforward.The.Terminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:44:
[...]
dus bijv: 62.x.x.x:8096 door laten verwijzen in de Nokia modem naar interne server + zelfde poort
(Ik heb die Nokia hier niet maar ik heb nog nooit mijn eigen externe ip in hoeven te geven bij een portforward omdat dit al automatisch is. De externe ip moet dan altijd leeg of 0.0.0 zijn.)
Nee, ik omschreef het een beetje kromrvk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:40:
[...]
Wacht... Je hebt die 62.x.x.x toch niet in de portforward regel staan??? Want dat is volgens mij het veld voor een eventuele verzendende ip. Niet hoe eigen externe ip. Als je dit dus invult kun jeb alleen vanaf extern ip 62.x.x.x verbinding maken met die portforward.
(Ik heb die Nokia hier niet maar ik heb nog nooit mijn eigen externe ip in hoeven te geven bij een portforward omdat dit al automatisch is. De externe ip moet dan altijd leeg of 0.0.0 zijn.)
Zie voor interface (let op dit is een screenshot van een ander, zit nu nl niet thuis) :
:strip_exif()/f/image/EVSbwq35QlYoWKaftCv1u0SC.jpg?f=fotoalbum_large)
WAN port is 8096
LAN port is 8096
Internal client is server IP: 192.168.0.80
Protocol: TCP
Wan connection list: 1_INTERNET_R_VID_100 (is de enigste)
[ Voor 35% gewijzigd door The.Terminator op 04-12-2024 13:53 ]
Oh fijn om te lezen want ik zit nog in de twijfel, ik vraag dit names mijn vrouw ;-) Hoe snel kan je zappen en werkt terugkijken en opnemen goed?kaanmijo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:12:
Anderhalve week geleden was ik hier vrij negatief over mijn overstappen van Ziggo naar Delta, aangezien ik 3 dagen zonder internet kwam te zitten. Nu zijn die 3 barre, donkere, dagen voorbij en overleefd en heb ik sinds vanochtend internet via Delta.
Hoe negatief ik was, zo positief ben ik nu. Alles werkt top en de geleverde snelheid voor zowel up- als download-snelheid zijn meer dan prima (1gbit abo, 900 mbit up en down geleverd, kan ook komen door mijn antieke bekabeling in huis.). TV werkt ook goed, was er eerst vrij skeptisch over dat kastje aangezien de eerste setup er uit zag als een soort jaren 80 smartbox, maar nadat 'ie alle packages had gedownload zag het er toch wel gelikt uit met de Delta UI. Krijg alleen Online TV kijken niet werkend, die blijft zeggen dat mijn inloggegevens incorrect zijn. Misschien duurt dat even voor alles gesynct is tussen die diensten, dus probeer dat morgen nog wel even.
Als aanvulling op bovenstaand verhaal @kaanmijo zijn deze twee voorbeelden wel leuk om te zien als het gaat om 1 Gbps vs. 2,5 Gbps WAN Poort snelheden i.c.m. 1 Gbps abonnement :RobertMe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:54:
940Mbit/s? Zo ja, dat ligt niet aan de bekabeling. 1Gbit/s over een ethernetpoort is na "aftrek" van de overhead (ethernet => IP => TCP of UDP) nog maar 940Mbit/s over aan "application data". 1Gbit/s zul je dus alleen zien als je een 2,5Gbit/s (of hoger) aansluiting gebruikt. Of beter gezegd, je stuurt of ontvangt wel "1000Mbit/s" aan ethernet bitjes, maar als je de ethernet, IP en TCP / UDP bitjes er vanaf haalt houdt je dus nog maar 940Mbit/s over aan daadwerkelijke "data bitjes".
Was ook mooi toen er op de frontpage hier een artikel stond dat sommige Ziggo klanten met een "Giga" abonnement "ineens" snelheden haalden van meer dat 1Gbit/s. Die hadden allemaal binnen een beta het nieuwe Sagemcom modem met 2,5Gbit/s poort. Als je daarop dan een PC met 2,5Gbit/s aansluit zul je inderdaad "ineens" een hogere snelheid halen dan voorheen.
- miniterror in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" <= 1 Gbps
- miniterror in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" <= 2,5 Gbps
Met dank aan @miniterror
Heb je de firewall overigens uitgeschakeld??The.Terminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:51:
[...]
Zie voor interface (let op dit is een screenshot van een ander, zit nu nl niet thuis) :
Of op Low gezet.
Bij High wordt gewoon alles geblokt.
Als hij op Off of Low staat dan vraag ik me toch echt af of je uit de CGNAT bent.
Stond (en staat nog steeds) op Low.rvk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:37:
[...]
Heb je de firewall overigens uitgeschakeld??
Of op Low gezet.
Bij High wordt gewoon alles geblokt.
Als hij op Off of Low staat dan vraag ik me toch echt af of je uit de CGNAT bent.
Ook een keer Off geprobeerd.
Maar hoe kan ik dit echt controleren ? Want volgens die storings engineer zat aan hun kant alles goed.
En dat 62.x.x.x: IPV6 ip staat ook in de modem, waar idd eerst 100.x.x.x : IPV6 adres staat
Ik deed altijd gewoon een tracert/traceroute naar een paar adressen voor de zekerheid als er weer eens een of andere dienst/website zeurde dat mijn IP adres bij Caiway was veranderdThe.Terminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:12:
Maar hoe kan ik dit echt controleren ?
Want volgens die storings engineer zat aan hun kant alles goed.
En dat 62.x.x.x: IPV6 ip staat ook in de modem, waar idd eerst 100.x.x.x : IPV6 adres staat
Als je daar geen CG-NAT reeksen ziet : Wikipedia: Carrier-grade NAT
Dan zou het goed moeten zitten
Online TV inderdaad. De medewerker via de chat heeft het binnen een minuut geregeld, nu werkt allesernstoud schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:14:
[...]
Top. Met Online TV bedoel je de app? Die vraagt inderdaad om inloggegevens. Heb ik ook wel eens gehad dat dit niet werkte, was via de chat zo opgelost. Volgens mij zijn het dezelfde inloggegevens als die van mijn.delta.nl
Ik denk dat ik je die antwoorden schuldig moet blijven. Ik kijk vrijwel nooit lineaire TV en ik neem al helemaal nooit wat op. Daar zijn streamingdiensten voor toch?Jeroennus schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:50:
[...]
Oh fijn om te lezen want ik zit nog in de twijfel, ik vraag dit names mijn vrouw ;-) Hoe snel kan je zappen en werkt terugkijken en opnemen goed?
Was dit vanuit je eigen netwerk?The.Terminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:51:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 traceroute to 62.xx.xxx.xxx (62.xx.xxx.xxx), 64 hops max, 40 byte packets 1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 8.721 ms 1.401 ms 1.400 ms 2 83.98.229.3 (83.98.229.3) 7.951 ms 7.839 ms 9.901 ms 3 caiw.telecity2.nl-ix.net (193.239.116.55) 8.937 ms 7.354 ms 7.010 ms 4 asd-kl-scr01-be11509.caiw.net (62.45.255.114) 10.686 ms 10.577 ms 10.580 ms 5 62.45.255.147 (62.45.255.147) 10.129 ms 9.432 ms 10.160 ms 6 * * * 7 * * *
Je zou met een traceroute "eigen ip" volgens mij maar 1 hop moeten zien.
Printer heeft een WPS optie en de modem (Nokia XS-2426G-B) heeft een WPS knop en lampje, maar indrukken van de modem knop heeft geen invloed op het modem lampje.
Heb haar al laten inloggen in het beheer portal en WPS functie staat daarin wel degelijk aan.
Heeft iemand WPS al gebruikt op deze modem en misschien een idee wat m’n moeder fout doet? Als ik me niet vergis is het het bovenste knopje achterop.
Ik woon aan de andere kant van de wereld dus kan helaas niet even zelf een kijkje nemen.
Ze heeft ook de 3 deco mesh units draaien (mocht dat nog invloed hebben), daar zitten verder geen knoppen op.
Hoe bedoel je dit precies ?nero355 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:15:
[...]
Ik deed altijd gewoon een tracert/traceroute naar een paar adressen voor de zekerheid als er weer eens een of andere dienst/website zeurde dat mijn IP adres bij Caiway was veranderd
Als je daar geen CG-NAT reeksen ziet : Wikipedia: Carrier-grade NAT
Dan zou het goed moeten zitten
Dit was vanuit mijn werkrvk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:52:
[...]
Was dit vanuit je eigen netwerk?
Dit is hier van mijn lokale bedrade machine
1
2
3
4
| Tracing route to 150-190-045-062.dynamic.caiway.nl [62.xx.xxx.xxx] over a maximum of 30 hops: 1 * * * Request timed out. |
In linux telnet {ip} {poort} ook
[ Voor 22% gewijzigd door mesa57 op 04-12-2024 21:24 ]
Heb je na het instellen van die rule de nokia al eens gerestart? Schijnt ook soms te helpen.The.Terminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:57:
[...]
Dit was vanuit mijn werk
Dit is hier van mijn lokale bedrade machine
Als laatste kun je nog proberen je server (even tijdelijk) in de DMZ neer te zetten. Als het dan wel werkt weet je in ieder geval dat je wel publiek zit.
Als de monteur op het modem de wifi heeft uitgezet om de deco's de wifi te laten "verzorgen" gaat die wps op het "modem" idd niets doen.Tomcat84 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:57:
Mijn moeder is recentelijk overgegaan naar glasvezel van Delta. Alles prima, monteur heeft alleen haar printer niet overgezet naar de nieuwe Wifi.
Printer heeft een WPS optie en de modem (Nokia XS-2426G-B) heeft een WPS knop en lampje, maar indrukken van de modem knop heeft geen invloed op het modem lampje.
Dan is het beter om de printer "gewoon" via wifi in te stellen.
Ietsje meer handmatig maar ook veiliger.
Tegenwoordig is "quick assist" (app) van microsoft (windows) simpele manier om op afstand mee te kijken indien beide op een windows device werken.
Dus vraag aan haar kan zijn, brand het wifi lampje op het modem > het waaiertje oid, > indien antwoord is nee > wifi op "modem" staat uit , geen wps vanaf "modem"mogelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door tyk0 op 04-12-2024 21:40 ]
Mooi dat ze nog van pas komen al die screenshots.nero355 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:13:
[...]
Als aanvulling op bovenstaand verhaal @kaanmijo zijn deze twee voorbeelden wel leuk om te zien als het gaat om 1 Gbps vs. 2,5 Gbps WAN Poort snelheden i.c.m. 1 Gbps abonnement :
- miniterror in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" <= 1 Gbps
- miniterror in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" <= 2,5 Gbps
Met dank aan @miniterror
Inmiddels alweer ruime tijd geleden dat ik Glasvezel had

In de Deco app op de mobiel zit de wps knop.Tomcat84 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:57:
Ze heeft ook de 3 deco mesh units draaien (mocht dat nog invloed hebben), daar zitten verder geen knoppen op.
Ehh...The.Terminator schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:57:
Hoe bedoel je dit precies ?
Precies zoals ik het zeg
Wat begrijp je niet ??
Nokia 2426G-B heeft (gelukkig) geen NAT Loopback/Reverse NAT hé!rvk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:52:
Was dit vanuit je eigen netwerk?
Grrrrrrnero355 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:08:
[...]
Nokia 2426G-B heeft (gelukkig) geen NAT Loopback/Reverse NAT hé!
Vandaag weer gebeld door Delta Internet (ze zouden me na een maand terugbellen).
Blij dat ik twee weken geleden toch maar gekozen heb voor Odido
Waarom heeft Delta zo’n beperkte mode in gebruik eigenlijk?rvk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:17:
[...]
Grrrrrr![]()
Vandaag weer gebeld door Delta Internet (ze zouden me na een maand terugbellen).
Blij dat ik twee weken geleden toch maar gekozen heb voor Odido
Is het deze' smart box' die je gekregen hebt van ze?kaanmijo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:12:
Hoe negatief ik was, zo positief ben ik nu. TV werkt ook goed, was er eerst vrij skeptisch over dat kastje aangezien de eerste setup er uit zag als een soort jaren 80 smartbox, maar nadat 'ie alle packages had gedownload zag het er toch wel gelikt uit met de Delta UI.
/f/image/rJAUkNe2tY5VgLZjMosD7b7g.webp?f=fotoalbum_large)
Ik bedoel, ik lees traceroute vanaf je PC, traceroute vanaf een externe locatie.nero355 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:08:
[...]
Ehh...
Precies zoals ik het zeg
Wat begrijp je niet ??
[...]
Nokia 2426G-B heeft (gelukkig) geen NAT Loopback/Reverse NAT hé!
traceroute vanuit de modem naar bijv delta.nl. Ik lees in verschillende berichten dat men met traceroute verschillende acties bedoelen en mij was niet duidelijk wat je precies bedoelde. (misschien lees ik teveel van verschillende bronnen
Ja gisteren de Nokia 30+ minuten van stroom gehad.rvk schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:31:
[...]
Heb je na het instellen van die rule de nokia al eens gerestart? Schijnt ook soms te helpen.
Als laatste kun je nog proberen je server (even tijdelijk) in de DMZ neer te zetten. Als het dan wel werkt weet je in ieder geval dat je wel publiek zit.
Zelfde resultaat, zelfde IP (dacht te lezen dat de lease 30 min zijn).
Je bedoelt DMZ aanzetten in de Nokia en het IP van de server hier in zetten ? (ik lees nl ook dat sommige het ip van hun router er inzetten en zo port forwarding doen).
Maar dat is wat ik allemaal lees en er zijn verschillende verhalen die tot een oplossing moeten leiden.
Omdat Delta vast blijft houden aan het leveren van die Nokia XS-2426G-B (wat dus ONT+router is).dolopfriet schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:04:
[...]
Waarom heeft Delta zo’n beperkte mode in gebruik eigenlijk?
Als ze net als Odido (op Delta netwerk) een aparte ONT + router zouden leveren, dan zou het allemaal veel simpeler zijn. Maar goed... ze vinden dit waarschijnlijk makkelijker. 1 apparaat, 1 'ondersteuning'.
Ik neem aan dat je niet naast die Nokia OOK nog een andere router hebt?The.Terminator schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:06:
[...]
Je bedoelt DMZ aanzetten in de Nokia en het IP van de server hier in zetten ? (ik lees nl ook dat sommige het ip van hun router er inzetten en zo port forwarding doen).
(want dan is het verhaal weer helemaal anders)
Nee, ze bedoelen je IP van je server in de DMZ zetten.
Die server krijgt dan ook al het verkeer wat op je router terecht komt ook direct voor zijn kiezen.
Geen gedoe met port forwarding. Maar dan moet je server natuurlijk wel goed dichtgetimmerd zijn.
(vandaar dat ik het had over tijdelijk om even te kijken of het dan wel werkt)
Wat jij wel eens leest is dat er ook mensen zijn die de IP van hun eigen router (2e router dus) in de DMZ van de Nokia zetten. Werkt wel maar dat is zeker geen ideale oplossing (dubbele NAT).
Bedankt voor de duidelijke uitleg, nee alleen het Nokia modem (minder apparaten er tussen hoe zuinigerrvk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:40:
[...]
Ik neem aan dat je niet naast die Nokia OOK nog een andere router hebt?
(want dan is het verhaal weer helemaal anders)
Nee, ze bedoelen je IP van je server in de DMZ zetten.
Die server krijgt dan ook al het verkeer wat op je router terecht komt ook direct voor zijn kiezen.
Geen gedoe met port forwarding. Maar dan moet je server natuurlijk wel goed dichtgetimmerd zijn.
(vandaar dat ik het had over tijdelijk om even te kijken of het dan wel werkt)
Wat jij wel eens leest is dat er ook mensen zijn die de IP van hun eigen router (2e router dus) in de DMZ van de Nokia zetten. Werkt wel maar dat is zeker geen ideale oplossing (dubbele NAT).
Ik zal dat eens proberen met mijn server IP zoals jij aangaf (wss vanavond als ik thuis ben).
Ah, je bent weer lekker positief uit bed gekomen vandaag.dolopfriet schreef op donderdag 5 december 2024 @ 06:04:
[...]
Waarom heeft Delta zo’n beperkte mode in gebruik eigenlijk?
Omdat ISP’s kiezen voor devices waar ze minimale support op verwachten. Dus vaak dichtgespijkerd.
En er zijn prima - door Delta volledig ondersteunde - oplossingen voor de paar procent van de gebruikers (de echte Tweakers) die meer willen. Een eigen ONT of een eigen SFP+. Of zelfs een andere ISP op DFN.
Maar op je vraag terug te komen. Welk antwoord verwacht je? Er is hier niemand die op je vraag antwoord kan geven. Waarom stel je hem dan? We zitten immers niet aan tafel als de marketing, de techneuten of directie van Delta besluiten neemt.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.