Nee dat niet, want bij dynamic tone mapping verzint de TV zelf dynamische metadata er bij die niet is bij HLG en HDR10. Ik heb het normaal ook uit.pennywise666 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:10:
[...]
Bij mij was die eerste wedstrijd juist goed. Bij deze moet ik color naar beneden doen.
[...]
Dynamic tonemapping moet altijd aan bij HDR.
Ja zal dan per stadion verschillen wat voor feed er naar buiten gaat, maar je zou zeggen dat ze dat standaardiseren.DutchOwnage schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:12:
Vind 't nog wel meevallen
Of zou de AI Helderheidsensor in m'n LG CX ook meehelpen?
Nee zonder gekheid, 't is wel weer heftig. Lijkt op Nederland-Oekraïne. Hier zal de NOS echt niets aan kunnen doen, ze krijgen gewoon de UEFA feed. Want de wedstrijd van vanmiddag was prima.
Ja dan zijn de zuurstokken inderdaad weg, maar lopen er weer 23 zombies over het veld, zo grauw dat die gezichten worden.pennywise666 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:14:
[...]
Ja, ik heb color maar van 50 naar 30 gezet inmiddels. Het is toch niet te geloven dit.
@pennywise666 HDMI uit de mediabox gehaald, ding uitgezet en minuut later weer aangezet. Daarna die HDMI er weer in en nu doet 4K het weer
Thanks!
Maar idd die kleuren… Saturatie veel te hoog, bijna overwegen om naar standaard npo te gaan.
Maar idd die kleuren… Saturatie veel te hoog, bijna overwegen om naar standaard npo te gaan.
Close-ups zijn wel gewoon top. Het is met name de wedstrijd camera die over-saturated is.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ok geweldig! Ik heb dit truukje geleerd toen ik opzoek ging naar een oplossing van een niet werkende ARC.paulus87nl schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:19:
@pennywise666 HDMI uit de mediabox gehaald, ding uitgezet en minuut later weer aangezet. Daarna die HDMI er weer in en nu doet 4K het weerThanks!
Zonder dynamic tone mapping is alles gewoon te donker geloof ik,ook met films. Ik zal eens googlen en testen. Met dit UHD voetbal moet het idd aan klaarblijkelijk anders ziet het er niet uit.menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:14:
[...]
Nee dat niet, want bij dynamic tone mapping verzint de TV zelf dynamische metadata er bij die niet is bij HLG en HDR10. Ik heb het normaal ook uit.
Koel 20 op dit moment. Standard preset op m'n LG.menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:25:
Hebben jullie de Color Temperature hebben jullie dan? Ik vindt die close-ups luist wat flets.
Jongens, het is ook allemaal persoonlijke voorkeur ook. Op 't KPN is er bijvoorbeeld iemand die zegt niets meer aan doen, want de kleuren spatten zo lekker van 't scherm
Maar hopelijk leidt dit experiment tot het invoeren van een bepaald soort standaard voor HLG broadcast? Zou wel prettig zijn voor toekomstige evenementen.
[ Voor 39% gewijzigd door DutchOwnage op 15-06-2021 21:32 ]
Ik heb met warm2(zo heet het bij mijn LG) op cinema met dynamic tone mapping eigenlijk geen klachten meer.DutchOwnage schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:29:
[...]
Koel 20 op dit moment. Standard preset op m'n LG.
Zo zie je maar. Cinema is mij veel te flets, donker en grauw.menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:32:
[...]
Ik heb met warm2(zo heet het bij mijn LG) op cinema met dynamic tone mapping eigenlijk geen klachten meer.
Cinema of Filmmaker modes lijken mij eigenlijk ook niet bedoeld voor sportwedstrijden, maar goed.
[ Voor 15% gewijzigd door DutchOwnage op 15-06-2021 21:34 ]
Default HDR Standard op m’n 65CX.menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:25:
Hebben jullie de Color Temperature hebben jullie dan? Ik vindt die close-ups luist wat flets.
OLED 100
Contrast 100
Brightness 50
Sharpness 25
Color 65
Tint 0
Color temperature C20
Dynamic contrast: Medium
Dynamic Tone Mapping: On
Dynamic Color: Medium
Color gamut: Wide
Peak Brightness: High
Noise Reduction: Low
MPEG Noise Reduction: Low
Smooth Gradation: Low
Black Level: Auto
Motion Eye Care: Off
Trumotion: Natural
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Welke LG heb je? Ik heb LG OLED C8.menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:32:
[...]
Ik heb met warm2(zo heet het bij mijn LG) op cinema met dynamic tone mapping eigenlijk geen klachten meer.
Same.Rivanov schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:34:
[...]
Default HDR Standard op m’n 65CX.
OLED 100
Contrast 100
Brightness 50
Sharpness 25
Color 65
Tint 0
Color temperature C20
Nee dit ga je niet menen dat je op deze stand kijkt he? Dat ziet er totaal niet uit hier op mijn C8. Die kleuren zijn totaal gestoord haha.Rivanov schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:34:
[...]
OLED 100
Contrast 100
Brightness 50
Sharpness 25
Color 65
Tint 0
Color temperature C20
Ik heb een CX. Geen C8.pennywise666 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:38:
[...]
Nee dit ga je niet menen dat je op deze stand kijkt he? Dat ziet er totaal niet uit hier op mijn C8. Die kleuren zijn totaal gestoord haha.
Dat is het grote probleem nu. Iedereen heeft een andere tv met andere displays. Je moet appels met appels vergelijken. Jouw C8 heeft een twee jaar ouder display dan mijn CX.
[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 15-06-2021 21:41 ]
Dat ziet er gewoon hetzelfde uit kwa beeld.
LG OLED B9
Ik gebruik warm2 wat bij andere settings zoals standaard W30 heet. Dit komt het dichts bij het D65 witpunt wat de industriestandaard is wat de NOS en UEFA zeer waarschijnlijk ook gebruiken als wit.Rivanov schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:34:
[...]
Color temperature C20
Probeer dat eens.
Warm 2 “aka pissfilter” vind ik persoonlijk veel te geel/bruin.menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:41:
[...]
LG OLED B9
[...]
Ik gebruik warm2 wat bij andere settings zoals standaard W30 heet. Dit komt het dichts bij het D65 witpunt wat de industriestandaard is wat de NOS en UEFA zeer waarschijnlijk ook gebruiken als wit.
Probeer dat eens.
Het is altijd 5min wennen, maar daarna ziet cool er uit alsof iedereen wel heel bleek in het gezicht is.Rivanov schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:42:
[...]
Warm 2 “aka pissfilter” vond ik persoonlijk veel te geel/bruin.
Ben de flauwste niet. Heb ‘m nu op W20 gezet. Even testen.menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:44:
[...]
Het is altijd 5min wennen, maar daarna ziet cool er uit alsof iedereen wel heel bleek in het gezicht is.
Industriestandaard voor wat? Films, series?menzo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:41:
[...]
LG OLED B9
[...]
Ik gebruik warm2 wat bij andere settings zoals standaard W30 heet. Dit komt het dichts bij het D65 witpunt wat de industriestandaard is wat de NOS en UEFA zeer waarschijnlijk ook gebruiken als wit.
Probeer dat eens.
Sportcontent kan weer een hele andere standaard hebben hé. Ik lees ook geregeld dat je daar best een "standaard" preset voor kan gebruiken. Nou, ik gebruik al sinds ik Oled kijk de standaard preset voor sport content.
Om aan een andere stand te wennen heb je minstens 2 weken nodig. Ik zou zeggen probeer dat. Warm2 is accuraat.Rivanov schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:45:
[...]
Ben de flauwste niet. Heb ‘m nu op W20 gezet. Even testen.
Daarom sleutelt nu iedereen iedere dag aan z’n settings?pennywise666 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:47:
[...]
Om aan een andere stand te wennen heb je minstens 2 weken nodig. Ik zou zeggen probeer dat. Warm2 is accuraat.
Ik vind het verder prima zo. Standaard savonds, en eventueel Vivid overdag bij hoge uitzondering. Ga m'n voetbalplezier niet vergallen door de hele wedstrijd aan m'n settings te sleutelen.Rivanov schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:50:
[...]
Daarom sleutelt nu iedereen iedere dag aan z’n settings?
Voor rec2020 beelden (HDR) en voor rec709 (SDR) is D65 als de kleurtemperatuur voor wit gekozen. En bij de LG OLEDs komt Warm20 of W30 het dichtst bij deze waarde.DutchOwnage schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:46:
[...]
Industriestandaard voor wat? Films, series?
Sportcontent kan weer een hele andere standaard hebben hé. Ik lees ook geregeld dat je daar best een "standaard" preset voor kan gebruiken. Nou, ik gebruik al sinds ik Oled kijk de standaard preset voor sport content.
Wikipedia: Rec. 2020
Maar het blijft altijd een persoonlijke voorkeur en je moet ook zeker niet je plezier door al dat instellingen geneuzel laten verpesten.
[ Voor 5% gewijzigd door menzo op 15-06-2021 22:00 ]
4K HDR bij films ziet er op mijn B6 perfect uit. Mijn B6 heeft echter geen dynamic tone mapping, dus dat is blijkbaar de verklaring dat kanaal 999 te donker oogt (op het NOS logo en balk met speeltijd/score na dan). Zou het liefst in 4K kijken zonder HDR, maar dat is nu niet mogelijk.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
999 ziet er weer prachtig uit...
volgende keer beter.
Mijn glasvezel provider gebruikt dezelfde uhd source (ontvang die wel in 1080)... Ook niet om aan te zien.
Alleen de 1080 source op de Next is te doen.
Mijn glasvezel provider gebruikt dezelfde uhd source (ontvang die wel in 1080)... Ook niet om aan te zien.
Alleen de 1080 source op de Next is te doen.
[ Voor 57% gewijzigd door ArcticWolf op 15-06-2021 22:06 ]
Vooruit, ook op w20 gezet, binnen de standaard preset. Zo enorm veel verschil met koel20 zie ik nou ook weer niet. Laat 'm maar op w20 staan 
Nu lekker 2e helft kijken.
Goedzo! want dan heb je een beeld met diepte namelijk.DutchOwnage schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:05:
Vooruit, ook op w20 gezet, binnen de standaard preset. Zo enorm veel verschil met koel20 zie ik nou ook weer niet. Laat 'm maar op w20 staan
Hier ook standaard alles op Warm2, SDR op expert dark room en HDR op filmmakermode. Van een pisfilter is met deze bron geen sprake in ieder geval, moet m'n zonnebril haast op 😎.
Op 999 uhd ook af en toe wat glitches en verspringingen in beeld .
Is dat op 1 ook zo?
Is dat op 1 ook zo?
Ja, waren problemen met de verbinding daar zei de verslaggever.rowicom schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:25:
Op 999 uhd ook af en toe wat glitches en verspringingen in beeld .
Is dat op 1 ook zo?
W20 en de rest HDR Standard op m’n 65CX is prima vanavond!
Idd, als dit geen waanzinnig mooi plaatje is, dan weet ik het ook niet meer hoor.
Lekkere beginfase trouwens.
Lekkere beginfase trouwens.
[ Voor 16% gewijzigd door DutchOwnage op 16-06-2021 21:06 ]
Ja, hier ook het mooiste beeld tot nu toe op mijn 65C8. Geen kleuraanpassing naar beneden nodig dit keer. Ik zeg: Houden zo!
[ Voor 5% gewijzigd door pennywise666 op 16-06-2021 21:16 ]
Hier is het beeld (hdr-loze tv) iets beter geworden, maar het is nog steeds te donker. Inmiddels is het niet meer onkijkbaar, maar ik twijfel nog steeds tussen full HD en 4K kijken.
Dan zou ik gewoon kijken naar wat mijn TV het beste kan weergeven. HD dus in jouw geval.RoD schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:25:
Hier is het beeld (hdr-loze tv) iets beter geworden, maar het is nog steeds te donker. Inmiddels is het niet meer onkijkbaar, maar ik twijfel nog steeds tussen full HD en 4K kijken.
Hier is het beeld nu ook super. Even in de instellingen kijken leerde mij dat HDR is uitgeschakeld 👍🏼👍🏼
Geen HLG meer meegestuurd
Hmm na 2x zappen is HLG weer terug. Kleuren zijn nog steeds wel stuken beter dan gisteren.
Op de reactie hieronder: voor mij gaat het eerst om 4k, daarna pas HDR. En als geen HDR een mooi beeld oplevert, doe mij dat maar dan 👍🏼
Geen HLG meer meegestuurd
Hmm na 2x zappen is HLG weer terug. Kleuren zijn nog steeds wel stuken beter dan gisteren.
Op de reactie hieronder: voor mij gaat het eerst om 4k, daarna pas HDR. En als geen HDR een mooi beeld oplevert, doe mij dat maar dan 👍🏼
[ Voor 46% gewijzigd door B-Force op 16-06-2021 21:36 ]
Mijn LG detecteert anders nog gewoon het HLG signaal hoor.
Ja precies. En hoezo is het goed dat dat is uitgeschakeld. Dit is toch juist waar het om gaat haha.
Misschien kan iedereen zn TV model bij zn post vermelden?
Het lijkt wel alsof er vooral mensen met OLEDs en budget/non4k TVs issues hebben. (meeste tweakers hebben OLED? niet genoeg full screen brightness?)
Op mn QLED (55q85r) heb ik geen issues.
Ja, het beeld lijkt een tikkie donkerder of is het contrastrijker? En highlights (tribune in fel licht) zijn mooi fel maar ook alle details blijven goed zichtbaar. (of staat mn TV in SDR te fel?)
Ja, de kleuren 'knallen' iets meer maar niet over-saturated of lelijk.
Nee, hier geen issues met het Logo.
Ja, ik zie soms ook verschil tueen zijlijn en full field camera's.
Overigens heeft mijn tv de afgelopen week op kanaal 999 al 3 verschillende kleur profielen 'herkend' .2020, dci-p3 & rec709 - live wedstijden waren .2020 maar op andere momenten of tijdens terugkijken ging de tv soms op andere profielen. Dus EK in 4k zie ik vooral als een leuke extra/experiment.
En iedereen heeft z'n eigen voorkeuren qua beeldinstellingen, dus tot we een professionele review krijgen blijft het lasig om al deze forum posts the beoordelen. (de 1 wil 'knalgroen' gras, de ander juist minder/natuurlijker groen, etc...)
Het toont wel aan dat er nog wel wat werk aan de winkel is voordat HDR-HLG mainstream kan worden zonder problemen bij 'gewone' eindgebruikers.
Voetbal is sowiezo lastig om meerwaarde van HDR te laten zien.
Het lijkt wel alsof er vooral mensen met OLEDs en budget/non4k TVs issues hebben. (meeste tweakers hebben OLED? niet genoeg full screen brightness?)
Op mn QLED (55q85r) heb ik geen issues.
Ja, het beeld lijkt een tikkie donkerder of is het contrastrijker? En highlights (tribune in fel licht) zijn mooi fel maar ook alle details blijven goed zichtbaar. (of staat mn TV in SDR te fel?)
Ja, de kleuren 'knallen' iets meer maar niet over-saturated of lelijk.
Nee, hier geen issues met het Logo.
Ja, ik zie soms ook verschil tueen zijlijn en full field camera's.
Overigens heeft mijn tv de afgelopen week op kanaal 999 al 3 verschillende kleur profielen 'herkend' .2020, dci-p3 & rec709 - live wedstijden waren .2020 maar op andere momenten of tijdens terugkijken ging de tv soms op andere profielen. Dus EK in 4k zie ik vooral als een leuke extra/experiment.
En iedereen heeft z'n eigen voorkeuren qua beeldinstellingen, dus tot we een professionele review krijgen blijft het lasig om al deze forum posts the beoordelen. (de 1 wil 'knalgroen' gras, de ander juist minder/natuurlijker groen, etc...)
Het toont wel aan dat er nog wel wat werk aan de winkel is voordat HDR-HLG mainstream kan worden zonder problemen bij 'gewone' eindgebruikers.
Voetbal is sowiezo lastig om meerwaarde van HDR te laten zien.
Ik heb hier over't algemeen juist 0,0 problemen op m'n Oled (65CX). Afgezien van soms wat afwijkende kleuren, maar dat ligt aan de bron.
Ben 't met je eens dat ik de meerwaarde van HDR bij voetbal op dit moment niet zie.
Ben 't met je eens dat ik de meerwaarde van HDR bij voetbal op dit moment niet zie.
Hier ook geen issues met m'n LG 65CX. Maar dat is dan ook een high-end OLED natuurlijk en is niet te vergelijken met een budget-TV of oudere OLED.
Hier ook geen probleem met mijn LG 65C8.
Volgens mij is alles vanaf de C8 good to go met HDR. Daarvoor is alles te oud.
Volgens mij is alles vanaf de C8 good to go met HDR. Daarvoor is alles te oud.
Geen issues? Dat betekent dus dat je niet aan je instellingen hoeft te klooien? Je instellingen voor bv Netflix zijn hetzelfde als bij NPO 1 4K? Er hoeft niet meer gekozen te worden (of wordt automatisch gekozen) voor ‘vivid’? Als je zapt naar NPO 1 HD kanaal zijn de kleuren identiek? Zou mooi als dit allemaal opgelost is.
[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 17-06-2021 12:22 ]
De kleuren van NPO 1 UHD zijn ook niet identiek aan die van NPO HD, die hebben namelijk een wijder kleurenbereik. Dat is het hele punt van HDR.meesje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:22:
Geen issues? Dat betekent dus dat je niet aan je instellingen hoeft te klooien? Je instellingen voor bv Netflix zijn hetzelfde als bij NPO 1 4K? Er hoeft niet meer gekozen te worden (of wordt automatisch gekozen) voor ‘vivid’? Als je zapt naar NPO 1 HD kanaal zijn de kleuren identiek? Zou mooi als dit allemaal opgelost is.
Het enige wat ik moest doen was Color Gamut op mijn C8 op Wide zetten, want Auto geeft niet het juiste resultaat. Daarnaast hoef ik sinds gisteren de kleur niet meer 10 punten omlaag te zetten, want dat hebben ze gisteren opgelost.
conclusie lijkt haast te zijn, iedereen met een LG OLED heeft geen/weinig problemen, en de rest vaak wel.
Ik heb zelf een Philips 50PUS7304 en ervaar de problemen zoals hier beschreven. de philips heeft ook geen optie voor iets als dynamic tonemapping, wat blijkbaar voor sommige lijkt te helpen.
wat ik ook aanpas in mijn HDR profiel die op dat moment actief is, er blijft een soort van zonnebril effect aanwezig, alles is donkerder dan ik verwacht.
Ik heb zelf een Philips 50PUS7304 en ervaar de problemen zoals hier beschreven. de philips heeft ook geen optie voor iets als dynamic tonemapping, wat blijkbaar voor sommige lijkt te helpen.
wat ik ook aanpas in mijn HDR profiel die op dat moment actief is, er blijft een soort van zonnebril effect aanwezig, alles is donkerder dan ik verwacht.
Wanneer ik Dynamic tonemapping uitzet op mijn C8 dan ziet het er donker uit op de manier waarop anderen dat ook omschrijven en totaal niet naar te kijken. Dat zonnebrileffect inderdaad.Gh0stw4lk3r schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:36:
conclusie lijkt haast te zijn, iedereen met een LG OLED heeft geen/weinig problemen, en de rest vaak wel.
Hier op mijn Sony TV ook last van dat zonnebril effect, gister nog even met de kleurinstelling lopen kloten maar ik kreeg het niet goed.
Zou zomaar kunnen dat we nu eindelijk de vinger op de zere plek kunnen leggen, namelijk het ontbreken van en/of niet goed functioneren van Dynamic Tone Mapping (DTM) bij bepaalde merken of low budget "HDR" televisies. DTM is een essentieel onderdeel van HDR.
Vandaar de vele klachten over donker beeld en vandaar dat er waarschijnlijk beter aan was gedaan om het voor nu bij 4K te houden, in plaats van 4K HDR.
Als in 't uitzet op m'n CX ziet het er ook heel erg donker uit.
Er zijn bepaalde types low budget TV' s, die dan weliswaar doodleuk HDR op de doos hebben staan, maar in de praktijk niet boven de 300 nits uitkomen. Terwijl goede HDR toch minstens 700 nits vereist.
Vandaar de vele klachten over donker beeld en vandaar dat er waarschijnlijk beter aan was gedaan om het voor nu bij 4K te houden, in plaats van 4K HDR.
Er zijn bepaalde types low budget TV' s, die dan weliswaar doodleuk HDR op de doos hebben staan, maar in de praktijk niet boven de 300 nits uitkomen. Terwijl goede HDR toch minstens 700 nits vereist.
[ Voor 17% gewijzigd door DutchOwnage op 17-06-2021 13:05 ]
Netflix springt naar Dolby Vision, en dan Cinema of Cinema Home. NPO1 4K springt naar HLG, en dan volstaat het standaard profiel zonder noemenswaardige aanpassingen.meesje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:22:
Het zou me niets verbazen, als vanavond de uitzending vanuit de Arena toch weer wat aanpassingen zal vragen hoor...pennywise666 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:30:
[...]
De kleuren van NPO 1 UHD zijn ook niet identiek aan die van NPO HD, die hebben namelijk een wijder kleurenbereik. Dat is het hele punt van HDR.
Het enige wat ik moest doen was Color Gamut op mijn C8 op Wide zetten, want Auto geeft niet het juiste resultaat. Daarnaast hoef ik sinds gisteren de kleur niet meer 10 punten omlaag te zetten, want dat hebben ze gisteren opgelost.
Zou zomaar kunnen ja, maar ik heb wel het gevoel dat het goed zal zijn. Ik ben benieuwd. Maar ik ben hoopvol: https://community.ziggo.n...354/highlight/true#M14319DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:15:
[...]
Het zou me niets verbazen, als vanavond de uitzending vanuit de Arena toch weer wat aanpassingen zal vragen hoor...
Ik heb een Sony KD-55XE9005, daar zit de max tussen de 800 en 900 nits, dus die vlieger gaat niet helemaal op.DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:00:
Zou zomaar kunnen dat we nu eindelijk de vinger op de zere plek kunnen leggen, namelijk het ontbreken van en/of niet goed functioneren van Dynamic Tone Mapping (DTM) bij bepaalde merken of low budget "HDR" televisies. DTM is een essentieel onderdeel van HDR.
Maar dat is geen Low-Budget.Poulske schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:22:
[...]
Ik heb een Sony KD-55XE9005, daar zit de max tussen de 800 en 900 nits, dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Misschien is DTM nodig omdat HLG geen meta data heeft? Misschien heb ik geen problemen met HDR content met meta data op mijn oude B6 zonder DTM. Maar dat de NPO HLG hdr op de meeste toestellen te donker is maar gecompenseerd wordt door een DTM functie?DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:00:
Ik heb 't dan ook meer over die Medion of Grundig dingen van de AldiPoulske schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:22:
[...]
Ik heb een Sony KD-55XE9005, daar zit de max tussen de 800 en 900 nits, dus die vlieger gaat niet helemaal op.
Jouw Sony is capabel genoeg.
Ja, maar ik heb ook donker beeld. Ik zal vanavond eens de instellingen uitzetten wat Ziggo op het forum heeft geplaatst.DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:28:
[...]
Ik heb 't dan ook meer over die Medion of Grundig dingen van de Aldi
Jouw Sony is capabel genoeg.
Ik mag toch hopen dat mijn Q95T uit 2020 niet in de categorie low budget valt...DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:00:

Heb je daar een linkje naar? Kan het zo snel niet vinden en wil kijken of dat ook iets voor mij kan betekenenPoulske schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:28:
[...]
Ja, maar ik heb ook donker beeld. Ik zal vanavond eens de instellingen uitzetten wat Ziggo op het forum heeft geplaatst.
Ik weet niet of mijn redenatie logisch is, maar ik heb een philips the one tv van 2020, en als ik op de ps4 speel is er geen probleem met het hdr signaal. Prima helderheid en kleuren. Maar nu met signaal 999 is het dus wel donker, dus dat lijkt me dan niet aan de tv liggen maar aan de next box of het signaal nietwaar?
Bedoel je deze tips? Van:Het UHD-kanaal op kanaal 999 maakt gebruik van HLG, dat is een HDR-standaard. HDR staat voor High Dynamic Range en zorgt er heel kortgezegd voor dat er een groter kleurbereik is. HLG is één van de standaarden hiervoor, maar niet alle tv's ondersteunen of herkennen dit. Als dat niet het geval is, bekijk je de uitzending met SDR (Standard Dynamic Range) en dat heeft het donkere beeld tot gevolg.
Het beeld is dus mogelijk te donker, omdat:
- Je tv geen ondersteuning of herkenning heeft voor HLG
- Je tv de omschakeling niet herkent van reguliere programma's naar HLG in de wedstrijd
- Er nog een tussenschakel zit bij de Next en de TV zoals een A/V receiver die roet in het eten gooit
HLG-ondersteuning uitsluiten:
- Controleer of je tv ondersteuning biedt voor HLG (te vinden bij de technische specificaties van je tv)
- Controleer bij de instelling van je tv of je HLG handmatig kan aanzetten (houd er rekening mee dat je dit eventueel weer moet switchen bij andere kanalen)
- Mocht je gebruik maken van een A/V receiver, sluit dan eerst de Next rechtstreeks aan om deze uit te sluiten
Als je tv wel ondersteuning biedt aan HLG, maar het beeld is nog te donker:
- Zet de helderheid en contrast op 100% en zet alle instellingen voor beeldverbeteringen uit (zoals live color, motionflow, extended range). Ook kun je de zogenaamde "Game modus" proberen om een zo neutraal mogelijk beeld te creëren.
Wat als mijn tv geen HDR HLG ondersteunt?
- Dan blijft het beeld mogelijk wat donkerder dan je verwacht. Het is persoonlijke voorkeur of je dan alsnog voor UHD op kanaal 999 kiest of voor HD op kanaal 1.
https://community.ziggo.n...3/highlight/true#comments
Edit: volgens de specificaties heeft mijn tv HLG ondersteuning. Ziggo geeft idd een aantal tips zoals kijken of je tv HLG ondersteunt, maar al deze tips geven geen verbetering qua donker beeld. Jammer, maar een monteur gaan betalen om dit uit te zoeken gaat ook wat ver en zelf ben ik net niet technisch genoeg om dit goed in kaart te brengen…drusloos schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:53:
Ik weet niet of mijn redenatie logisch is, maar ik heb een philips the one tv van 2020, en als ik op de ps4 speel is er geen probleem met het hdr signaal. Prima helderheid en kleuren. Maar nu met signaal 999 is het dus wel donker, dus dat lijkt me dan niet aan de tv liggen maar aan de next box of het signaal nietwaar?
Yes, die tips bedoel ik.B-Force schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:55:
[...]
Bedoel je deze tips? Van:
https://community.ziggo.n...3/highlight/true#comments
Ervaren jullie ook dat met dit warme weer de ventilator duidelijk hoorbaar is?
Nu kijk ik via de Ziggo GO TV app (Denemarken - België), maar straks wil ik wel via de Next box kijken. Ik heb geen namelijk zin dat de buren eerder juichen.
Nu kijk ik via de Ziggo GO TV app (Denemarken - België), maar straks wil ik wel via de Next box kijken. Ik heb geen namelijk zin dat de buren eerder juichen.
Nee ik krijg het niet goed. Heb HDR maar even uitgezet, dan heb ik dezelfde kleuren als NPO 1 maar wel UHD kwaliteit.
Ziet er hier gewoon top uit hoor.
Bij mij is NPO 1 HD juist vele malen donkerder dan UHD. Dus ik snap écht jullie problemen niet..
[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 17-06-2021 19:29 ]
Gewoon in de instelling van de TV.paulus87nl schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:10:
Hoe heb je HDR uitgezet?
Ultra Deep Color uitzetten op een LG.paulus87nl schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:10:
Hoe heb je HDR uitgezet?
Als ik dat doe zegt de LG dat er een Ultra Deep Color bron is en reset om Deep Color vervolgens weer aan te zetten.
Ah Oke. Ja ik laat het uiteraard aanstaan. Vind het top in HDR.jkoeners schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:48:
[...]
Als ik dat doe zegt de LG dat er een Ultra Deep Color bron is en reset om Deep Color vervolgens weer aan te zetten.
[quote]pennywise666 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:29:
[...]
Ok geweldig! Ik heb dit truukje geleerd toen ik opzoek ging naar een oplossing van een niet werkende ARC.
[...]
Echt bizar mijn probleem komt steeds weer terug… Nu krijg ik weer geen 4K signaal van de next. Waar kan dit toch aan liggen? Geen zin om steeds alles te reseten…
[...]
Ok geweldig! Ik heb dit truukje geleerd toen ik opzoek ging naar een oplossing van een niet werkende ARC.
[...]
Echt bizar mijn probleem komt steeds weer terug… Nu krijg ik weer geen 4K signaal van de next. Waar kan dit toch aan liggen? Geen zin om steeds alles te reseten…
Vaag ja, ik weet het ook niet. Ik zou zeker wel resetten want ik zou er echt niet tegen kunnen als het niet werkt naar behoren;)paulus87nl schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:28:
[quote]pennywise666 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:29:
[...]
[...]
@DutchOwnage Ziet er goed uit ook nu he?
Hier niet top vind ik hoor, te hoge saturatie weer. Ik heb gisteren helaas niet gekeken, toen het volgens jullie oké was.
Het is wel weer beter aan te zien dan eergisteren in ieder geval.
Het verschil zit 'm nog steeds in de vloer- en telecameras. Maar zelfs in de vloer camera's zitten verschillen lijkt het.
Het verschil zit 'm nog steeds in de vloer- en telecameras. Maar zelfs in de vloer camera's zitten verschillen lijkt het.
[ Voor 24% gewijzigd door Majesty op 17-06-2021 21:05 ]
Ja. Ik zie alleen "dansende" stipjes op het zwarte shirt van Oostenrijk bij close-ups. Zou ff niet weten hoe te omschrijven, maar het algemene plaatje is top. Beter dan bij de eerste wedstrijd.
Ik vind het wel meevallen met te hoge saturatie. Het kan nog net naar mijn gevoel. Het is niet zo erg als eergisteren.Majesty schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:03:
Hier niet top vind ik hoor, te hoge saturatie weer. Ik heb gisteren helaas niet gekeken, toen het volgens jullie oké was.
Dat is zeker waar inderdaad. Wel af en toe artifacts door het scherm heen in de vorm van strepen horizontaal en verticaal, ook in de vorige wedstrijd al.pennywise666 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:04:
[...]
Ik vind het wel meevallen met te hoge saturatie. Het kan nog net naar mijn gevoel. Het is niet zo erg als eergisteren.
[ Voor 5% gewijzigd door Majesty op 17-06-2021 21:09 ]
Gaat echt niet goed in de regie inderdaad.Majesty schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:08:
[...]
Dat is zeker waar inderdaad. Wel af en toe artifacts door het scherm heen in de vorm van strepen horizontaal en verticaal, ook in de vorige wedstrijd al.
Lekker handig om tijdens een penalty te doen😂DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:11:
[...]
Gaat echt niet goed in de regie inderdaad.
wtf is dit allemaal. staat stil dat beeld de hele tijd net met een raar vierkant linkboven.DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:11:
[...]
Jezus. Was bijna bang dat ik de penalty zou missen met dat flikkerend beeld.
Gaat sowieso iets niet goed, want zag ook witte sparkles in de Oostenrijkse shirts bij de opkomst.
Gaat sowieso iets niet goed, want zag ook witte sparkles in de Oostenrijkse shirts bij de opkomst.
Haha, ja precies ter grootte van een 1080p resolutie ook. Zo erg heb ik 't nog niet eerder gezien, zal je net zien tijdens deze wedstrijd.pennywise666 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:12:
[...]
wtf is dit allemaal. staat stil dat beeld de hele tijd net met een raar vierkant linkboven.
Het signaal wordt in zogenoemd ''4 square division'' oftewel 4 SQD aangeboden.DutchOwnage schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:11:
[...]
Hierdoor is het mogelijk om het UHD signaal in 4 losse quadranten aan te leveren en worden deze in Hilversum weer aan elkaar geplakt. Als dan 1 quadrant weg valt of vast loopt, zoals linksboven krijg je dat soort situaties
Kwaliteit van het beeld is top. Maar dat hangende en flikkerend beeld is echt k*t.
it is toch niet te geloven die amateurs bij de NPO. Wat zijn die gasten aan het doen!Majesty schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:16:
[...]
Haha, ja precies ter grootte van een 1080p resolutie ook. Zo erg heb ik 't nog niet eerder gezien, zal je net zien tijdens deze wedstrijd.
Knap waardeloos dit weer, uitgerekend bij Oranje. Goede reclame voor 4K ook

LOL. Kijk nu naar 1 blown up quadrant.
Ze hebben UHD uitgeschakeld op 999. Gewone NPO logo in beeld.
UHD ligt eruit. Prutsers bij de Nederlandse regie zeg.
In Azerbeidzjan hebben ze 't beter voor elkaar...
In Azerbeidzjan hebben ze 't beter voor elkaar...
[ Voor 32% gewijzigd door DutchOwnage op 17-06-2021 21:19 ]
Het is een experiment, geef ze een kans. Het kanaal staat niet voor niks op 999 ipv 1.
1080 in HDR. Ik verdenk ESPN.
Als dit daar een voorbode van is, hoef ik daar geen abonnement op te nemen. Ziet er niet uit.
Op 999 ziet het er bij mij wel echt stukken beter uit dan op 1. Ondanks het het FHD signaal is van 1.
Komt omdat 999 nog steeds HLG is.TomSt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:22:
[...]
Op 999 ziet het er bij mij wel echt stukken beter uit dan op 1. Ondanks het het FHD signaal is van 1.
Dan werkt HLG HDR nu best lekker op een Philips OLED uit 2018 dat was eerst niet om aan te zien namelijk.
Let op:
Dit topic is per nu bestemd voor het bespreken van ervaringen met / specificaties van de mediabox. Het bestelproces en de wachtrij is offtopic en kan in een separaat topic worden besproken.
Hier dus: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is per nu bestemd voor het bespreken van ervaringen met / specificaties van de mediabox. Het bestelproces en de wachtrij is offtopic en kan in een separaat topic worden besproken.
Hier dus: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic