if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik deel een ervaring (en projecteer een beetje idd).Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:01:
[...]
Hoewel je inderdaad voorzichtig moet zijn met het kielhalen van die baas bij gebrek aan de andere kant van het verhaal vind ik dit toch wel een knappe conclusie op basis van eenzijdig verhaal in een forum.
Volgens mij snijd je zo links en rechts wel een bochtje af om hier te komen.
Begin met dit:
Ik kan jouw verhaal 100% over mijn ervaring met mijn vrouw leggen.
Mijn verhaal is dus zoals blijkt een één op één projectie van mijn ervaring op TS zijn verhaal. Het is aan hem, of eigenlijk zijn vriendin om er iets mee te doen of niet.Het lijkt er op dat je vriendin een burn-out heeft.
edit: en dat had in één reactie gekund.....
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 20-03-2019 17:41 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Toevallig is een collega gisteren op staande voet ontslagen. Deze collega had een gesprek aangevraagd aangaande de "manier van communiceren van de baas richting de collega's". Nadat hij zijn zegje had gedaan ontplofte de baas kennelijk en is hij op staande voet ontslagen. Deze collega was daar niet rouwig om gelukkig dus is ook direct weggegaan.
Vandaag had mijn vriendin een spoedvergadering en ik quote:
"Het was heel bijzonder, Hij wilde weten of iedereen er nog wel zin in had. En als je er geen zin in had of er niet zo veel lol meer in had kon je gelijk opdonderen kwam het op neer."
Niemand schijnt wat gezegd te hebben.
Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah
Ja, dat ontslag zou zomaar een vuurtje kunnen aanwakkeren, en de baas zal daarvan op de blaren zitten.Marco1994 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:55:
Ontslag op staande voet.... wat een koekebakker zeg. Ik zou lekker dat gesprek aan gaan en dan "op staande voet" laten ontslaan. Gaat hem nog flink geld kosten dan. Verder net zoals velen voor mij het advies om zo snel mogelijk weg te gaan daar.
De vraag is of de vriendin zo'n traject op dit moment aan kan.
Die rechtszaken gaan je ook niet in de koude kleren zitten.
Maar mocht de vriendin nu nog niet zeker weten dat ze daar snel weg moet dan zal dat na die actie hopelijk kristalhelder zijn.
De optie om ander werk te zoeken lijkt me nog steeds op nummer 1 staan.
Daarna ziek melden op 2.
Ontslag op staande voet dat onterecht is op plek 18.
Wauw, wat een kanslose tokkie is die baas zeg. Zou als ik jouw vriendin was niet meer langzaam gaan rondkijken maar zsm wat anders gaan zoeken!Drunken_Bear schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:53:
Mijn vriendin is ondertussen langzaam begonnen met rondkijken.
Toevallig is een collega gisteren op staande voet ontslagen. Deze collega had een gesprek aangevraagd aangaande de "manier van communiceren van de baas richting de collega's". Nadat hij zijn zegje had gedaan ontplofte de baas kennelijk en is hij op staande voet ontslagen. Deze collega was daar niet rouwig om gelukkig dus is ook direct weggegaan.
"Het was heel bijzonder, Hij wilde weten of iedereen er nog wel zin in had. En als je er geen zin in had of er niet zo veel lol meer in had kon je gelijk opdonderen kwam het op neer."
Wel weer typerend dat niemand er vervolgens wat van zegt... daarmee is voor de baas weer bevestigd dat hij het prima doet en iedereen het naar z'n zin heeft..
I have stability. The ability to stab.
Verwijderd
Dat moet de baas hier niet doen, gok ik zo. Met een dergelijke toon gaat hij van een hele koude kermis thuiskomen namelijk.Drunken_Bear schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:53:
Wegwezen, als je dit spelletje niet mee wil spelen.
Ik had op dat moment iets gezegd. Dit is geen reden voor ontslag op staande voet en kan en zal zeker nog een staartje krijgen dat de baas veel geld kan gaan kosten. Ideaal als je op zo'n manier weg kunt uit een sfeer die toch al ondraaglijk is.Drunken_Bear schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:53:
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ze zijn allemaal veel te bang. Het zou pas echt mooi zijn geweest als iedereen tegelijk de deur uit was gelopen, helaas is daarvoor een leidersfiguur nodig en als die er al was geweest, heeft die al heel lang geleden voor zichzelf gekozen en is opgestapt (en heeft toen de baas ook al in verbijstering achtergelaten over die ondankbare hond).SmurfLink schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:09:
[...]
Wauw, wat een kanslose tokkie is die baas zeg. Zou als ik jouw vriendin was niet meer langzaam gaan rondkijken maar zsm wat anders gaan zoeken!
Wel weer typerend dat niemand er vervolgens wat van zegt... daarmee is voor de baas weer bevestigd dat hij het prima doet en iedereen het naar z'n zin heeft..
Jij had op zo'n moment helemaal niets gezegd omdat je allang weg was geweest.
Die muisje krijgt inderdaad een staart waar een anaconda jaloers op kan zijn.Dit is geen reden voor ontslag op staande voet en kan en zal zeker nog een staartje krijgen dat de baas veel geld kan gaan kosten. Ideaal als je op zo'n manier weg kunt uit een sfeer die toch al ondraaglijk is.
[ Voor 26% gewijzigd door Freee!! op 21-03-2019 14:36 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar ik had 'm zeker even de waarheid verteld. Kom maar op met je ontslag op staande voet. Ik lach het laatst, eikel.Metalfreak schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:33:
[...]
Ik had op dat moment iets gezegd. Dit is geen reden voor ontslag op staande voet en kan en zal zeker nog een staartje krijgen dat de baas veel geld kan gaan kosten. Ideaal als je op zo'n manier weg kunt uit een sfeer die toch al ondraaglijk is.
Reality check: Jij had daar niet gezeten. Als je er al ooit gewerkt had, was je allang vertrokken. De reden, dat die baas er zolang mee wegkomt, is dat mensen die tegen hem in durven te gaan zelf vrij vlot vertrekken.Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar ik had 'm zeker even de waarheid verteld. Kom maar op met je ontslag op staande voet. Ik lach het laatst, eikel.(Dat laatste is natuurlijk de gedachte.)
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik vind dit een vaag verhaal. Je kan een werknemer niet zomaar op staande voet ontslaan.Drunken_Bear schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:53:
Toevallig is een collega gisteren op staande voet ontslagen. Deze collega had een gesprek aangevraagd aangaande de "manier van communiceren van de baas richting de collega's". Nadat hij zijn zegje had gedaan ontplofte de baas kennelijk en is hij op staande voet ontslagen.
Redenen voor ontslag op staande voet zijn ernstige misdragingen op het werk. Bijvoorbeeld wanneer u:
- steelt;
- fraudeert;
- in ernstige mate niet de bekwaamheden heeft om het werk te verrichten;
- werk weigert zonder goede reden.
https://www.rijksoverheid...s-ontslag-op-staande-voet
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Verwijderd
In de volksmond betekent het niet meer dan dat je per direct je biezen moet pakken en vertrekken. Dat er daarna een steekspel tussen 2 advocaten begint, waar een overeenkomst uit gaat komen (UWV gaat je inderdaad geen ontslagvergunning verlenen zonder goede reden en "een eikel zijn" is geen goede reden) is weer een ander verhaal. In het extreemste geval sta je binnen 2 maanden voor de kantonrechter (ook niet helemaal waar, het kan iets langer duren als de kantonrechter druk is).Lethalis schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:05:
[...]
Ik vind dit een vaag verhaal. Je kan een werknemer niet zomaar op staande voet ontslaan.
Redenen voor ontslag op staande voet zijn ernstige misdragingen op het werk. Bijvoorbeeld wanneer u:
- steelt;
- fraudeert;
- in ernstige mate niet de bekwaamheden heeft om het werk te verrichten;
- werk weigert zonder goede reden.
https://www.rijksoverheid...s-ontslag-op-staande-voet
In de meeste gevallen ben je ironisch genoeg dus ook nog gewoon in dienst, nadat je "op staande voet" ontslagen bent.
Dat is waar. Zal misschien ook wel een beetje met de leeftijd te maken hebben (en daardoor een vrij riant WW-recht) en de wetenschap dat ik toch wel iets anders ga vinden. Aan de andere kant: hoe harder hij tegen mij tekeer was gegaan, des te harder ik hem uitgelachen had (in z'n gezicht). Misschien had ik zelfs nog wel geprobeerd om hem over het randje te krijgen. Dan heeft hij 2 keuzes: doorzetten of inbinden.Freee!! schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:51:
[...]
Reality check: Jij had daar niet gezeten. Als je er al ooit gewerkt had, was je allang vertrokken. De reden, dat die baas er zolang mee wegkomt, is dat mensen die tegen hem in durven te gaan zelf vrij vlot vertrekken.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2019 15:19 ]
Dit vereist een beetje durf:
Regel een rechtsbijstand verzekering
Wacht 3 dagen
Zet je telefoon op filmen of minimaal geluid opnemen. Stap op de baas af en zeg dat je hem wilt spreken. Spreek hem aan op zijn manier van leiding geven, beleefd en netjes.
Word op staande voet ontslagen.
Stuur binnen 24 uur een email dat je het niet eens bent, verwijs naar website hierboven en je beschikbaar houd voor werk. BCC naar 2de email adres (bewijs dat het verstuurd is).
Bel na een week rechtsbijstand, stuur enkele brieven
Lach je helemaal kapot bij de rechter. Je krijgt betaald totdat je "echt" ontslagen bent, een ontslag vergoeding waar je bang van word en nog 2-3 maanden extra betaald (minimale uitwerk periode).
Je baas zal je in principe opnieuw moeten aannemen. Daarvoor is echter de geluidsopname, je toont aan dat de werkrelatie onherstelbaar beschadigd is.
Mocht je vriendin het niet durven en jij wel met haar toestemming, ga zelf het gesprek met hem aan. Bij voorkeur met haar erbij. Houd het in alle gevallen netjes en feitelijk.
En ja, ik heb hier ervaring mee. Het was een hoop geld.
Note: opnemen zonder toestemming mag niet. In een civiele zaak waar het welles/nietes is word dit door een rechter bijna altijd geaccepteerd als bewijs. Je kunt namelijk niet anders.
Kans dat die collega waarschijnlijk ook wel weet waar ie aan toe is, wat anders zoekt (of al mee bezig was) en ondertussen een arbeidsrechtadvocaat erop zet. Wellicht nog in de lift naar buiten een advocaat gebeld. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen, ik ken meerdere arbeidsrechtadvocaten uit mijn persoonlijke sferen, een daarvan zou hoe dan ook hiervan gaan horen.Metalfreak schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:33:
[...]
Ik had op dat moment iets gezegd. Dit is geen reden voor ontslag op staande voet en kan en zal zeker nog een staartje krijgen dat de baas veel geld kan gaan kosten. Ideaal als je op zo'n manier weg kunt uit een sfeer die toch al ondraaglijk is.
Zoals hierboven al gezegd, de mensen die dit soort gedrag niet pikken zijn er al vandoor. De huidige zittenblijvers, onder wie de vriendin van TS, hebben niet de neiging om tegen wangedrag in te gaan, kennen geen advocaten, noch arbeidsrecht, en durven vooral niet werkeloos te worden, want stel je voor hoe erg dat is! Ze daarop veroordelen is een eitje, zeker voor developers met voldoende werkgelegenheid, maar helpt niemand.Pizza_Boom schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:33:
Kans dat die collega waarschijnlijk ook wel weet waar ie aan toe is, wat anders zoekt (of al mee bezig was) en ondertussen een arbeidsrechtadvocaat erop zet. Wellicht nog in de lift naar buiten een advocaat gebeld. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen, ik ken meerdere arbeidsrechtadvocaten uit mijn persoonlijke sferen, een daarvan zou hoe dan ook hiervan gaan horen.
Advies moet afgestemd zijn op de persoon(lijkheid), en in dit geval is het "wegwezen". Niks meer, en niks minder. Als TS' vriendin durft kan ze zich ziekmelden, wat ook terecht is.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Ontslag op staande voet is iets waar je als werkgever juridisch erg sterk dossier voor moet hebben. Even een woordenwisseling over hoe iemand top-down functioneert is verre van reden voor ontslag. Laat je dit voor de rechter komen, dan is de werkgever simpel gezegd: de lul!!Drunken_Bear schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:53:
Maar even heel eenvoudig; schreeuwen naar je medewerkers (collega's)

Dikke doei en de groeten. Daar ga je toch niet voor werken? Helemaal niet in deze arbeidsmarkt. Verdien liever een stuk minder dan als een stuk stront behandeld te worden.
Hij kan wel zeggen dat ze dan kunnen opdonderen... maar volgens heb je wederzijds een contract getekend die je niet zonder gevolgen eenzijdig even kan veranderen/verscheuren. Als werknemer sta je best wel sterk in je schoenen in NL.
Bijzondere van dit soort mensen is, is dat ze niet snappen dat vaak je werknemers je kapitaal zijn en niet je product/dienst... Geen mensen -> geen werk om aan te nemen of product om te verkopen.
Zou niet voorzichtig om me heen kijken, maar heel hard op me heen kijken. Gooi je linkedin open, geef aan dat je wat anders zoekt, bel een paar goede recruitment partijen op etc...
wijze woorden
Klopt helemaal, dit geintje kan de werkgever een hoop geld gaan kosten, en wie zegt dan dat hij in staat is om de toko financieel boven water te houden? Andere baan zoeken en snel, voordat de ellende nog groter wordt.Ontslag op staande voet is iets waar je als werkgever juridisch erg sterk dossier voor moet hebben. Even een woordenwisseling over hoe iemand top-down functioneert is verre van reden voor ontslag. Laat je dit voor de rechter komen, dan is de werkgever simpel gezegd: de lul!!
Zeker nu een collega op staande voet ontslagen is zal je vriendin nog meer op haar tenen gaan lopen om te proberen alles goed te doen. Dit levert mogelijk nog meer stress op dan dat er al aanwezig was.
Enige advies is inderdaad zo snel mogelijk weg gaan daar.
True. Ik had al contact met een van mijn kennissen toen mijn WG moeilijk deed over het bezoeken van een crematie van een familielid tijdens ziekte.FreezeXJ schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:46:
[...]
Zoals hierboven al gezegd, de mensen die dit soort gedrag niet pikken zijn er al vandoor. De huidige zittenblijvers, onder wie de vriendin van TS, hebben niet de neiging om tegen wangedrag in te gaan, kennen geen advocaten, noch arbeidsrecht, en durven vooral niet werkeloos te worden, want stel je voor hoe erg dat is! Ze daarop veroordelen is een eitje, zeker voor developers met voldoende werkgelegenheid, maar helpt niemand.
Advies moet afgestemd zijn op de persoon(lijkheid), en in dit geval is het "wegwezen". Niks meer, en niks minder. Als TS' vriendin durft kan ze zich ziekmelden, wat ook terecht is.
[ Voor 77% gewijzigd door Ardana op 23-03-2019 09:05 ]
Ik was na die opmerking weggelopen.Drunken_Bear schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:53:
Ik heb in een zelfde situatie gezeten, enorm schreeuwende en autoritaire werkgever die daarnaast vond dat ie zelfs je vrije tijd mocht indelen (lees: verplicht overwerken, ook als je afspraken had staan). Dat is ooit op een vrijdagnacht om 2 uur tot een ontploffing gekomen. Woest weggelopen, bang dat ik hem zou aanvliegen en de maandag erop (op mijn verjaardag) ontslag genomen. Excuses heb ik niet aanvaard, want ik wist gewoon dat die niet gemeend waren.
Jaar erop kreeg ik telefoontje van collega, wat voor mij de redenen waren om weg te gaan. Uitgelegd hoe en wat, kwam erachter dat ik ondertussen nog mooi zwartgemaakt was (net als die andere collega's die vertrokken waren) en dag later had ie de ontslagbrief van de laatste ontwikkelaar.
Uiteindelijk ben ik mede door hem weggegaan en heb ik nu een veel betere en leukere baan. Maar ik weet wel dat die jaren daar me veel hebben gekost door die mafkees. Ik zou het nooit meer zover laten komen. Ik ben bang dat ik zo'n persoon de volgende keer een stoot op z'n muil zou geven op een moment dat er niemand bij is en direct ontslag nemen. Liever een paar maanden geen loon, dan werken voor zo'n instabiele debiel...
Ik heb enkele jaren terug een uitstap naar Noorwegen gemaakt, eerste twee maand prima, daarna ging het achteruit. Ik herkende gewoon weer alle signalen. Huilend met mijn ouders gebeld, week mee rondgelopen en ontslag genomen, maand uitgezeten en de hele zooi weer in de auto gepropt en terug naar mijn ouders gereden.
Heel positief om het als leermoment te zien, maar ik gun niemand een baas als dat. Zelf sta ik redelijk sterk in mijn schoenen en nam ik het elke keer tegen die man op. Maar ik heb het er toch een paar keer flink moeilijk mee gehad. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe anderen in dat bedrijf zich gevoeld moeten hebben (en nu nog voelen). Dan wens je niemand toe._JGC_ schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:19:
@barrymossel De tijd bij die tiran ben je niet kwijt, is een leermoment.
Ik heb enkele jaren terug een uitstap naar Noorwegen gemaakt, eerste twee maand prima, daarna ging het achteruit. Ik herkende gewoon weer alle signalen. Huilend met mijn ouders gebeld, week mee rondgelopen en ontslag genomen, maand uitgezeten en de hele zooi weer in de auto gepropt en terug naar mijn ouders gereden.
Dus of het nu wel of niet een leermoment is, moraal van het verhaal blijft: wegwezen bij zo'n vent en zorg dat die man er zo bekaaid mogelijk vanaf komt. Op welke manier dan ook.
Leermomenten zijn overschat. Liever een leuke baan bij een goeie baas, en ‘s ochtends zonder stress opstaan, dan zulke “leermomenten”._JGC_ schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:19:
@barrymossel De tijd bij die tiran ben je niet kwijt, is een leermoment.
Ik heb in mijn leven al wat leermomenten meegemaakt (gelukkig niks werkgerelateerd) en ik heb er veel van geleerd maar ik was liever ontwetend gebleven.
Ontslag op staande voet kan idd best rendabel zijn, en kan voor de werkgever best naar uitpakken. Als ik het goed heb wordt bij duidelijk onterecht ontslag met door de werkgever 100% verwijtbare fouten en daardoor verstoring van de arbeidsrelatie de oude kantonrechtersformule met factor twee gebruikt. Plus je loon moet worden doorbetaald tot de uitspraak.Taghorn schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:21:
Wat Marco zegt, ontslag op staande voet zonder Heeeeeeeeeel goed redenen is bijna het beste wat je kan overkomen (beter is gewoon een leuke baan).
Dit vereist een beetje durf:
Regel een rechtsbijstand verzekering
Wacht 3 dagen
Zet je telefoon op filmen of minimaal geluid opnemen. Stap op de baas af en zeg dat je hem wilt spreken. Spreek hem aan op zijn manier van leiding geven, beleefd en netjes.
Word op staande voet ontslagen.
Stuur binnen 24 uur een email dat je het niet eens bent, verwijs naar website hierboven en je beschikbaar houd voor werk. BCC naar 2de email adres (bewijs dat het verstuurd is).
Bel na een week rechtsbijstand, stuur enkele brieven
Lach je helemaal kapot bij de rechter. Je krijgt betaald totdat je "echt" ontslagen bent, een ontslag vergoeding waar je bang van word en nog 2-3 maanden extra betaald (minimale uitwerk periode).
Je baas zal je in principe opnieuw moeten aannemen. Daarvoor is echter de geluidsopname, je toont aan dat de werkrelatie onherstelbaar beschadigd is.
Mocht je vriendin het niet durven en jij wel met haar toestemming, ga zelf het gesprek met hem aan. Bij voorkeur met haar erbij. Houd het in alle gevallen netjes en feitelijk.
En ja, ik heb hier ervaring mee. Het was een hoop geld.
Note: opnemen zonder toestemming mag niet. In een civiele zaak waar het welles/nietes is word dit door een rechter bijna altijd geaccepteerd als bewijs. Je kunt namelijk niet anders.
Dus voor ieder jaar dat je daar hebt gewerkt krijg je twee maandlonen als 'oprotpremie', plus het loon van de periode tussen aanzegging van het ontslag en de daadwerkelijke uitspraak van de rechter...
Kan voor @Drunken_Bear nog best een leuk bedrag opleveren..
7400 Wp op het dak
de vraag is of je dat gekloot met advocaten en een rechtszaak moet willen. De stress die dat oplevert moet je maar tegen bestand zijn. zeker met dat soort mensen die echt niet begrijpen waar het aan ligt kunnen behoorlijk met hakken in het zandt gaan staan en de boel op allerlei manieren frustreren. stel dat hij nog een paar maanden moet betalen laat gewoon de zaak falliet gaan kan je lekker fluiten naar je geldt.Theo schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:58:
[...]
Ontslag op staande voet kan idd best rendabel zijn, en kan voor de werkgever best naar uitpakken. Als ik het goed heb wordt bij duidelijk onterecht ontslag met door de werkgever 100% verwijtbare fouten en daardoor verstoring van de arbeidsrelatie de oude kantonrechtersformule met factor twee gebruikt. Plus je loon moet worden doorbetaald tot de uitspraak.
Dus voor ieder jaar dat je daar hebt gewerkt krijg je twee maandlonen als 'oprotpremie', plus het loon van de periode tussen aanzegging van het ontslag en de daadwerkelijke uitspraak van de rechter...
Kan voor @Drunken_Bear nog best een leuk bedrag opleveren..
oke je hebt verder niks te verliezen dan behalve advocaatkosten/ceviele kosten of rechtsbijstandverzekering
(alleen die zijn lang niet zo goed als een daadwerkelijke advocaat) echter ik kan me indenken dat wel de reden is dat meer mensen gewoon vertrekken zonder dat ze er werk van maken soms kan je beter de deur achter je dicht gooien en verder geen moeite doen maar op zoek gaan naar wat anders.
(het zal namelijk nooit landen bij de persoon dat het aan hem ligt)
edit: houd ook rekening met eventuele wraak acties(nu ga ik er niet vanuit dat de baas zo verknipt is)
maar onredelijke mensen zijn helaas tot alles in staat. als het ze niet zint.
[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 23-03-2019 17:13 ]
Maar het zal wel bij hem landen, dat anderen vinden dat het zozeer aan hem ligt, dat hij grof moet betalen, een onredelijk maar overtuigend argument.miciel schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:00:
[...]
(het zal namelijk nooit landen bij de persoon dat het aan hem ligt)
Zoals ik al eerder schreef: Met (toepasselijke) bijbelverzen om de oren slaan (Mattheus 7:12 is ook een leuke).newtastyland schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:18:
Vraag hem eens hoe hij zijn (wan)gedrag kan rijmen met wat er in de bijbel staat in Mattheus 12, vers 37-39: Jezus antwoordde: ‘De eerste en belangrijkste regel is deze: «De Heer is je God. Je moet van hem houden met je hele hart, met je hele ziel, en met je hele verstand.» 39 Maar de tweede regel is net zo belangrijk: «Van de mensen om je heen moet je evenveel houden als van jezelf.»
Waarschijnlijk reageert deze eigenaar zijn spanningen af op zijn personeel. Als dat de laatste tijd dus erger wordt, zal het wel niet goed gaan denk ik zo.
Dan zou ik hem niet de macht geven over een volle maand salaris die ineens niet of heel laat betaald wordt.
Dan kan ze daarna zelf "op staande voet" vertrekken.
Gaat hij daar dan niet mee akkoord, dan kan ze het hele verhaal eens bij de huisarts vertellen. Die stuurt haar dan direct naar huis, aangezien je niet fysiek ziek hoeft te zijn.
Een burnout waarbij de fysieke klachten al begonnen zijn is al veels te ver en dan kun je er levenslang klachten aan overhouden.
Wanneer ze nu direct naar de huisarts zou gaan, krijg je ook al te horen dat ze per direct met burnoutklachten in de ziektewet kan, alleen is het vanuit "een burnout" slecht solliciteren, dus ik zou zo snel mogelijk iets nieuws zoeken met een normale sfeer en de overstap 2 dagen na het storten van het salaris maken.
Zoals ik het hier lees valt wat die baas doet gewoon onder intimidatie en kan iedereen die daar werkt gelegitimeerd de ziektewet in, wat hij dan uiteindelijk zelf op mag hoesten.
Lees dit maar eens: Artikel 32 Arbowet
Wat hij doet is zelfs een misdrijf.
Is niet correct.Taghorn schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:21:
zie https://wetten.overheid.n...de_TiteldeelV_Artikel139a
zolang je zelf maar deelnemer bent aan het gesprek is stiekum opnemen in nederland gewoon toegestaan. (in sommige staten in Amerika niet, dat zie je dan weer in series en dat is een belangrijke bron voor het instandhouden van deze mythe).
Er was een paar jaar geleden sprake van een proefballonnetje dat dat strafbaar gesteld moest worden, maar volgens mijn herinnering heeft dat zelfs het uiteindelijke wetsvoorstel niet gehaald (met de redenering: niet alles wat onfatsoenlijk is behoeft geregeld via het strafrecht)
Het mag dus ook gewoon als bewijs dienen in een rechtszaak. Ook over het onfatsoen kun je discussieren.
Je hebt een partij als zwakkere in een machtrelatie en de bovenligger maakt daar in dit verhaal ruimschoots misbruik van. Als het normaal kon worden opgelost was eea niet gebeurd en als je toestemming vraagt zal ie ineens poeslief zijn totdat er een gelegenheid is zonder opname. Het ontfatsoen van de bovenliggermis rechtstreeks aanleiding voor de noodzaak tot heimelijke opname.
go for it.
[ Voor 3% gewijzigd door BuZZem op 23-03-2019 20:09 . Reden: quote gefixed ]
Het is vast heel goed bedoeld, maar kan erg slecht uitpakken.
Met name het stukje over "2 dagen na salaris vertrekken".
Als er namelijk sprake is van een opzegtermijn moet je die in acht nemen. Er zijn uitzonderingen waarin een werknemer ontslag kan NEMEN op staande voet, maar ook dat kan een juridisch getouwtrek worden. Geen garantie van succes en zeer veel gedoe.
Ook het stuk over via de huisarts in de ziektewet klopt helaas niet.
Als je genoeg vakantiedagen hebt om de opzegtermijn te overbruggen kun je natuurlijk prima zeggen "Sorry, ik neem mijn resterende vakantie per direct op en dan dien ik mijn ontslag in. Jullie zien me hier niet meer terug".daan! schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:08:
Veel goede adviezen gelezen maar die van @Mathijs zou ik als TS maar negeren.
Met name het stukje over "2 dagen na salaris vertrekken".
Dat kunnen ze natuurlijk proberen aan te vechten, maar als het bedrijf al in zwaar weer zit, is een procedure starten tegen een werknemer echt hun eigen graf graven.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Bovenstaande is natuurlijk niet de manier om afscheid van elkaar te nemen. Bij een verstoorde en onwerkbare situatie wellicht wel maar in een situatie waar kennis nog overgedragen zou moeten worden kan je deze poging wagen maar dat kan nog wel eens niet succesvol aflopen.Stoney3K schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:30:
[...]
Als je genoeg vakantiedagen hebt om de opzegtermijn te overbruggen kun je natuurlijk prima zeggen "Sorry, ik neem mijn resterende vakantie per direct op en dan dien ik mijn ontslag in. Jullie zien me hier niet meer terug".
En dat is het moment waarop je je ziek meldt wegens burn-out.Napo schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:59:
[...]
Bovenstaande is natuurlijk niet de manier om afscheid van elkaar te nemen. Bij een verstoorde en onwerkbare situatie wellicht wel maar in een situatie waar kennis nog overgedragen zou moeten worden kan je deze poging wagen maar dat kan nog wel eens niet succesvol aflopen.
Dus bij een verstoorde arbeidsrelatie waarbij je als werknemer een houding hebt van "zoek het nu zelf maar uit" vind jij het juist om je ziek te melden met een burn-out?Freee!! schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:18:
[...]
En dat is het moment waarop je je ziek meldt wegens burn-out.
Als het bedrijf voor mij als werknemer een onwerkbare situatie veroorzaakt zou hebben (bijvoorbeeld als ik week na week moet overwerken door onderbezetting) dan is het niet mijn probleem als het bedrijf door mijn opstappen in de problemen raakt. En de vakantiedagen heb ik dan gewoon recht op, die kan een werkgever niet weigeren omdat de boel onderbezet is.
Kort gezegd, dan mogen ze in hun eigen sop gaar koken.
[ Voor 37% gewijzigd door Stoney3K op 23-03-2019 22:30 ]
En daar ga je waarschijnlijk wel een lastige situatie creëren door deze volgordelijkheid aan te houden. Vrij vragen en dit niet krijgen en vervolgens ziek zijn is niet een situatie die heel gelukkig is, juist dit soort situaties zal twijfel creëren en potentieel ontwikkelen waarbij de situatie van de werknemer ernstig verzwakt wordt aangezien het tegen werkweigering aan schuurt.Freee!! schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:18:
[...]
En dat is het moment waarop je je ziek meldt wegens burn-out.
Voor een argument van 'werkweigering' moet je toch best van goede huize komen, want dat gaat er wel vanuit dat het werk wat van je verwacht wordt, ook redelijk is. Niet als je verwacht wordt om elke dag met een schreeuwende en vernederende, intimiderende baas samen te werken die alleen tevreden is als je op gaat zitten en pootjes geeft.Napo schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:28:
[...]
En daar ga je waarschijnlijk wel een lastige situatie creëren door deze volgordelijkheid aan te houden. Vrij vragen en dit niet krijgen en vervolgens ziek zijn is niet een situatie die heel gelukkig is, juist dit soort situaties zal twijfel creëren en potentieel ontwikkelen waarbij de situatie van de werknemer ernstig verzwakt wordt aangezien het tegen werkweigering aan schuurt.
Net zoals je geen werkweigering verweten kan worden als je overwerk weigert. En als het bedrijf in zwaar weer zit, dan zullen ze geen geld hebben om naar de rechter te stappen om je te ontslaan wegens werkweigering. Dan is het in sommige gevallen zelfs goedkoper om je als werknemer door te betalen en je op non-actief te stellen.
Dus iedereen gaat maar gewoon weg zonder er iets van te zeggen? Lekker is datFreee!! schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 14:35:
Jij had op zo'n moment helemaal niets gezegd omdat je allang weg was geweest.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Vandaar de schuurt. Dat is ook waarom ik de volgordelijkheid aanhaal. Het feit dat er vrij wordt gevraagd en vervolgens dat niet toegekend wordt creëert twijfel indien je dan ziek bent. Waar ik onderken dat het niet onmogelijk is maar wel dat het niet geheel toevallig is. Aanwezigheid indien je kan werken (en als je ziek bent dus niet) maar ook het overdragen van kennis bij uit dienst treden is iets wat van een werknemer verwacht kan en mag worden.Stoney3K schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:33:
[...]
Voor een argument van 'werkweigering' moet je toch best van goede huize komen, want dat gaat er wel vanuit dat het werk wat van je verwacht wordt, ook redelijk is.
Een werkgever mag ook verwachten dat benodigde kennis afdoende wordt overgedragen indien een medewerker uit dienst besluit te gaan. Dat houdt dus ook in dat je niet kan uitgaan van het feit dat je per definitie vakantiedagen kan opnemen tussen het moment dat je het dienstverband opzegt tot het moment dat het dienstverband feitelijk stopt.
Natuurlijk is dat onacceptabel echter dien je daar als werknemer ook tijdig op te acteren. edoch blijft volgordelijkheid hierbij weer van belang. Het laten opspelen tot het punt van uit dienst treden en dan "toevallig" ziek zijn is een combinatie die je niet moet willen bereiken. Dien je ontslag in en doe het noodzakelijke en als je ziek bent ben je ziek, ga niet in de situatie komen waarbij er ernstige twijfel kan zijn over de legitimiteit van het ziek zijn.Niet als je verwacht wordt om elke dag met een schreeuwende en vernederende, intimiderende baas samen te werken die alleen tevreden is als je op gaat zitten en pootjes geeft.
Aan de andere kant heeft een werkgever ook de plicht om te zorgen dat een werknemer niet onmisbaar wordt, en dat de taken van die werknemer ook overgenomen kunnen worden door een andere werknemer wanneer dat nodig is.Napo schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:48:
[...]
Een werkgever mag ook verwachten dat benodigde kennis afdoende wordt overgedragen indien een medewerker uit dienst besluit te gaan. Dat houdt dus ook in dat je niet kan uitgaan van het feit dat je per definitie vakantiedagen kan opnemen tussen het moment dat je het dienstverband opzegt tot het moment dat het dienstverband feitelijk stopt.
Je weet immers nooit of een werknemer spontaan ziek wordt (of zich uit overspannenheid ziek meldt omdat ie onmisbaar is) en dan heb je in principe dezelfde situatie als een werknemer die het zat is en dus met alle wettelijke mogelijkheden 'per direct' ontslag neemt.
Een werknemer die zelf van mening is dat het bij het bedrijf voor hem niet werkt en dus de situatie netjes wil afwikkelen, vind ik een andere situatie dan een werknemer die door de werkgever tot wanhoop is gedreven en dus letterlijk geen dag meer voet in het bedrijf wil zetten. Zo iemand kan nog wel werken, maar de situatie voor die werkgever is onwerkbaar geworden.
[ Voor 73% gewijzigd door .oisyn op 24-03-2019 00:00 ]
[ Voor 92% gewijzigd door .oisyn op 24-03-2019 00:31 ]
Weggaan met de hoogst mogelijke kosten voor hem is dan het beste. Vroeg of laat wordt dat het failliet van zijn bedrijf, wat voor iedereen (behalve hem) het beste is. Als het een sector is waar personeel "schaars" is en recruiters krijgen lucht van deze situatie dan wordt de rest gewoon van buitenaf benaderd...
Nou, ik zou aanraden @daan! maar te negeren, want dat is schijnbaar iemand die op meningen die anders zijn dan zijn eigen wel reageert, maar van een ander wenst dat hij hem maar negeert.daan! schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:08:
Veel goede adviezen gelezen maar die van @Mathijs zou ik als TS maar negeren.
Mag iemand dat voor zichzelf uitmaken?
Dus jij beweert dat een rechter zal oordelen dat iemand die op zo'n manier behandeld wordt dat het zelfs als misdrijf in de wet staat, de resterende termijn nog vol dient te maken? Als je dat gebeurt in dit geval heb je wel een heel slechte jurist.Met name het stukje over "2 dagen na salaris vertrekken".
Als er namelijk sprake is van een opzegtermijn moet je die in acht nemen. Er zijn uitzonderingen waarin een werknemer ontslag kan NEMEN op staande voet, maar ook dat kan een juridisch getouwtrek worden. Geen garantie van succes en zeer veel gedoe.
Hier mis ik de onderbouwing van je bewering.Ook het stuk over via de huisarts in de ziektewet klopt helaas niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Mathijs op 26-03-2019 02:04 ]
Even je resterende tijd je vakantie opmaken gaat niet zomaar.Stoney3K schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:30:
[...]
Als je genoeg vakantiedagen hebt om de opzegtermijn te overbruggen kun je natuurlijk prima zeggen "Sorry, ik neem mijn resterende vakantie per direct op en dan dien ik mijn ontslag in. Jullie zien me hier niet meer terug".
Dat kunnen ze natuurlijk proberen aan te vechten, maar als het bedrijf al in zwaar weer zit, is een procedure starten tegen een werknemer echt hun eigen graf graven.
Menig arbeidscontract heeft vaak daar wel een clausule in opgenomen dat je bijvoorbeeld bij langer dan 2 weken toestemming moet krijgen (onder het mom van bedrijfskritische blabla, kan je werkgever dit nl tegenhouden).
Je hebt gewoon een wederzijdse verplichting met een arbeidscontract.
Gewoon heel hard wat anders zoeken en snel wegwezen daar.
wijze woorden
Dat magMathijs schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 02:01:
Nou, ik zou aanraden @daan! maar te negeren, want dat is schijnbaar iemand die op meningen die anders zijn dan zijn eigen wel reageert, maar van een ander wenst dat hij hem maar negeert.
Mag iemand dat voor zichzelf uitmaken?
Artikel 32 in een notendop:Dus jij beweert dat een rechter zal oordelen dat iemand die op zo'n manier behandeld wordt dat het zelfs als misdrijf in de wet staat, de resterende termijn nog vol dient te maken? Als je dat gebeurt in dit geval heb je wel een heel slechte jurist.
"Het is de werkgever verboden handelingen te verrichten of na te laten in strijd met deze wet of de daarop berustende bepalingen indien daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet weten, levensgevaar of ernstige schade aan de gezondheid van een of meer werknemers ontstaat of te verwachten is."
Gaat het in dit artikel om levensgevaar en ernstige schade aan de gezondheid of gaat het (ook) om mogelijke psychische klachten die zouden kunnen ontstaan?
Enkele uitspraken rondom artikel 32:
Dood door val van dak zonder voldoende veiligheidsmaatregelen.
Dood van 2 werknemers omdat er onvoldoende veiligheidsmaatregelen werden genomen.
Verder vind ik meerdere uitspraken waarbij werknemers bewust zijn blootgesteld aan asbest zonder voldoende veiligheidsmaatregelen en ook uitspraken over ongelukken met onvoldoende veiligheidsmaatregelen of opleiding/certificaten.
Nergens vind ik een uitspraak over een gemene baas die strafbaar wordt gesteld omdat hij schreeuwt.
Hoe een rechter zou oordelen weet ik dus niet, want voor zover ik weet is daar nooit een uitspraak over gedaan.
Maar ik verwacht niet dat de werkgever strafbaar gesteld of geacht wordt omdat hij schreeuwt tegen een werknemer.
Als jij hier wel uitspraken over hebt zou ik die erg graag lezen.
Kort gezegd: Een huisarts mag geen uitspraak doen over arbeidsongeschiktheid, want daar is hij/zij niet voor opgeleid en niet bevoegd voor.Hier mis ik de onderbouwing van je bewering.
Een huisarts mag met dezelfde redenering geen open hart chirurgie verrichten want daar is hij/zij niet voor opgeleid en niet bevoegd voor.
Een verzekeringsarts en een bedrijfsarts mogen wel uitspraken doen over arbeidsongeschiktheid want daar zijn ze voor opgeleid en daar zijn ze voor bevoegd.
En dat ze alleen keuringen doen en geen genezingen, geeft meteen precies hun niveau als arts aan.daan! schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:46:
[...]
Een verzekeringsarts en een bedrijfsarts mogen wel uitspraken doen over arbeidsongeschiktheid want daar zijn ze voor opgeleid en daar zijn ze voor bevoegd.
namelijk?Freee!! schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 12:57:
[...]
En dat ze alleen keuringen doen en geen genezingen, geeft meteen precies hun niveau als arts aan.
Alleen heeft een bedrijf ook altijd wel personeel wat wel lastig iets nieuws vindt. De secretaresse, boekhouder, marketing, binnendienst verkoop, noem maar op. Een faillissement is nagenoeg nooit goed voor het personeel.kabeltjekabel schreef op zondag 24 maart 2019 @ 03:25:
Zulk soort mensen horen geen leidinggevende functie te hebben, zeker niet in een bedrijf waar er geen enkele bijsturing is.
Weggaan met de hoogst mogelijke kosten voor hem is dan het beste. Vroeg of laat wordt dat het failliet van zijn bedrijf, wat voor iedereen (behalve hem) het beste is. Als het een sector is waar personeel "schaars" is en recruiters krijgen lucht van deze situatie dan wordt de rest gewoon van buitenaf benaderd...
A. Ontslag nemen
- Als ze een financiele buffer heeft, ontslag nemen en dan pas wat nieuws gaan zoeken. Dat werkt prettig omdat je dan kan focussen op je toekomst. De verstorende factor is weg. En ze kan het emotioneel beter afsluiten en zal meer energie hebben voor de zoektocht.
- Als ze die niet heeft, direct op zoek gaan. Solliciteren kost alleen wel veel energie, dus dat kan een punt worden. Tevens projecteert ze waarschijnlijk haar negatieve ervaring wat directer op de nieuwe functie als ze daar nog zit. Prioriteit is dan "snel weg naar een gezonde omgeving". De inhoud van de functie is dan misschien wat minder van belang. Ze kan altijd na 1-2 jaar wél naar de gave functie toe, als ze weer wat is bijgekomen en weer zelfvertrouwen heeft.
B. Als ze een vast contract heeft -> bedrijfsarts. Dat is een machtig middel, mits het een goede bedrijfsarts is. Die weg is zeker aan te bevelen als ze niet voor optie A wil gaan.
Kortgezegd is optie A de snelste methode, en met 100% succesgarantie. Immers; je ziet die vent nooit meer. Bij B kan het een slepend arbeidsconflict worden, en de vraag is of ze daar "op tijd" beter van wordt.
Een burn-out ligt op de loer, en een relatie is ook niet eeuwig bestand tegen persoonlijk crisissen.
[ Voor 22% gewijzigd door Zynth op 26-03-2019 14:07 ]
Oefening voor de student.
Op korte termijn niet, op lange termijn wel. Veel mensen zijn gewoon te bang om te switchen. Als zo'n faillisement dan voor hen de deur open zet naar een werkgever met normaal leidinggevend personeel is dat alleen maar goed.toolkist schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:48:
[...]
Alleen heeft een bedrijf ook altijd wel personeel wat wel lastig iets nieuws vindt. De secretaresse, boekhouder, marketing, binnendienst verkoop, noem maar op. Een faillissement is nagenoeg nooit goed voor het personeel.
De discussie begint onderhand een beetje verhit begint te worden her en der. Afgelopen weekend was ik een weekendje weg en ben ik even offline geweest, vandaar mijn absentie in deze topic.
Ik wil jullie allemaal graag danken voor het gegeven advies.
Afgelopen weekend heb ik met haar en haar ouders/broer+aanhang een weekendje scheveningen gehad. Vrijdag en Zaterdag gingen prima, niets aan de hand. Zondag was ze afwezig en werd ze vrij kattig toen we een spelletje speelden en zij verloor. Later hoorde ik van haar dat ze met haar gedachten toch weer bij werk zat en tegen het huilen aan zat..... tijdens een weekend weg, als je juist verwacht dat je gedachten overal behalve daar zijn... Ik voelde mijn bloed jegens haar baas koken onderhand.
Ik heb hierop gezegd dat ik vind dat het tijd is voor actie en ik hoe dan ook haar hier mee ga helpen, omdat ik merk dat ik er zelf ook klaar mee ben en dat zijn weerslag ook weer heeft ieder keer als ze er over begint en dat slecht is voor onze eigen relatie.
Ze heeft akkoord gegeven op mijn aanbod voor hulp, dus ik ben begonnen om hier zsm een eind aan te maken.
Laat ik verder 3 dingen voorop stellen:
A: Mijn vriendin gaat zich niet ziekmelden. Dat is tegen haar principes in, dus daar trek ik dan zelf ook (een beetje met tegenzin) de grens.
B: Mijn vriendin gaat geen ontslag op staande voet proberen te forceren. Zie reden bij punt A.
C: Mijn vriendin gaat zeker haar zegje doen voor ze weg gaat. Ze heeft zich voorgenomen om in ieder geval alle shit die haar dwars zit aan de gehele organisatie te laten weten
Ik heb onderhand een ontslagbrief voor haar gemaakt en een brief waar netjes en beleefd in beschreven staat wat de frustratie punten zijn. Deze gaat ze bij een door haar nog te organiseren vergadering voor het bedrijf gebruiken als leidraad voor haar verhaal. Ze heeft aangegeven dat ze misschien wil dat ik er bij ben, maar ik heb geen idee of dat gebruikelijk is. Ik sta er natuurlijk wel voor open en neem er zonder bij na te denken een paar uur voor vrij als dat nodig is.
Tevens is mijn vriendin ook al aan het rondkijken en (open) sollicitaties aan het rondzenden. So far weinig geluk. Hoeveel begrip ik ook heb voor je oproep voor werk, ik kan het helaas ook aan jou niet toestaan, daar zijn andere wegen voor.
Rest mij verder niets anders dan jullie allemaal te bedanken voor de support, het advies en de levendige discussie. Ik vind het toch tof dat je bij tweakers ook terecht kan voor therapeutische hulp ;-)
Wat mij betreft kan dit topic verder wel dicht, maar als de mods dit open willen laten om de discussie door te lopen snap ik het ook.
[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 27-03-2019 14:34 ]
Ik denk overigens dat jullie de juiste beslissing nemen. Heb zelf ervaring met werken bij enkele kleine bedrijfjes in een ver verleden. Naast de leuke kanten van een kleine firma (veel kan, geen formeel gezeur), verwachten sommige ondernemers dat jij -net als zij- óók dag en nacht werkt. Familieleden die in het bedrijf zijn/komen, zijn geregeld een katalysator voor jaloezie en (vaak onterecht) wantrouwen. Desondanks vond ik het ook erg moeilijk om weg te gaan. Achteraf (en dat was vaak al na een maand) was dat toch veruit de beste keuze. Moet er niet aan denken dat ik nog bij die bekrompen tokootjes zou zitten.
Keurig een bedankje voor de afgelopen tijd en het kunnen opdoen van ervaring!
Ik weet niet of dit verstandig is. Een vergadering organiseren om haar ontslag bekend te maken? ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en in denk dat dit niet in dank afgenomen wordt.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:44:
Ik heb onderhand een ontslagbrief voor haar gemaakt en een brief waar netjes en beleefd in beschreven staat wat de frustratie punten zijn. Deze gaat ze bij een door haar nog te organiseren vergadering voor het bedrijf gebruiken als leidraad voor haar verhaal. Ze heeft aangegeven dat ze misschien wil dat ik er bij ben, maar ik heb geen idee of dat gebruikelijk is. Ik sta er natuurlijk wel voor open en neem er zonder bij na te denken een paar uur voor vrij als dat nodig is.
Tevens hou de ontslag brief zakelijk, zo min mogelijk dingen er in zetten tenzij jouw vriendin de confrontatie aan wilt gaan, maar dit lijkt mij juist hetgeen waar ze moeite mee heeft.
Ten derde, er absoluut NIET bij zijn, ik snap dat je vriendin dit misschien fijn maar ik denk dat ze er veel aan zal hebben als ze zelf deze situatie aan gaat. Ze zal toch een beetje een dikkere huid moeten krijgen en dat krijg je door zelf ook je angsten zelf aan te vechten.
Verwijderd
Dit. Die ontslagbrief is puur zakelijk. Dat kan bijna een one-liner zijn waarin je verwijst naar mondeling (of elders schriftelijk) geuite redenen. De redenen doen er ook niet toe, de boodschap is dat je vertrekt per XX-XX-XXXX. Richting je werkgever heb je alle gelegenheid om je grieven te uiten in het exit-gesrpek. Als dat er niet is, mag je er rustig vanuit gaan dat het de werkgever niets interesseert.107mb schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:52:
het is natuurlijk fijn dat jullie de frustraties van je af schrijven, maar heeft dat zin om dat in een ontslagbrief te stoppen? Denk je echt dat de baas zich hier wat van aantrekt? Ik zou het heel formeel houden, en vooral niet persoonlijk maken. Bedenk wel dat de wereld klein is en dat ze elkaar altijd weer kunnen tegenkomen.
Keurig een bedankje voor de afgelopen tijd en het kunnen opdoen van ervaring!
@TS: Vergaderingen beleggen om je ontslag toe te lichten is overigens een absolute no-go. Zo werkt dat niet. Maar ik heb vandaag even geen zin (en tijd) om daar hele verhalen over te schrijven. Weggaan is prima, maar schepen verbranden schiet je niets mee op. Als je collega's de ins en outs wil laten weten, doe dat dan informeel. Maar eerlijk: ze weten het al, want ze werken daar ook.
Volgens mij zitten er in Veenendaal heel wat reclame-bureautjes. Ik fiets weleens rond op de bedrijventerreinen hier en er lijken er genoeg te zitten. Maar reclame-bureaus zijn over het algemeen prima vindbaar.....
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2019 09:20 ]
Dat is nogal ongebruikelijk. Ten eerste is je brief waarin je opzegt vooral een formaliteit om een handtekening te hebben op een stuk tekst waarin je einddatum expliciet gesteld staat. Over het algemeen zet je d'r niks in waarom je weggaat. Strekking is "so long and thanks for all the fish".Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:44:
Een vergadering beleggen om te gaan ranten over waarom je weggaat; damn. Da's behoorlijk onprofessioneel, sorry. Ik snap wel dat het je vriendin enorm hoog zit, maar ze heeft dit ook wel lang door laten akkeren. Door dit soort dingen te gaan doen, gooi je op de lange termijn alleen maar je glazen in. Het laat geen beste indruk achter bij je bijna ex-collega's (die je waarschijnlijk later tegen gaat komen) en die baas gaat er helemaal niet van onder de indruk zijn. Als 'ie al niet binnen 20 seconden deze 'vergadering' afkapt. De kans dat 'ie je vriendin uberhaupt d'r verhaal laat doen is ongeveer nul. En jij hebt daar zelf natuurlijk niks te zoeken.
Bot gesteld vind ik de keuze raar. Dat ze op zondag ongeveer zit te janken zijn volgens mijn typische burn-out klachten. Ze heeft nog geen nieuwe baan. 1 + 1 lijkt mij in deze gewoon 2.
https://niels.nu
Inderdaad geen vergadering beleggen.Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:14:
@TS: Vergaderingen beleggen om je ontslag toe te lichten is overigens een absolute no-go. Zo werkt dat niet. Maar ik heb vandaag even geen zin (en tijd) om daar hele verhalen over te schrijven. Weggaan is prima, maar schepen verbranden schiet je niets mee op. Als je collega's de ins en outs wil laten weten, doe dat dan informeel. Maar eerlijk: ze weten het al, want ze werken daar ook.
Wel kun je in twee zinnen de reden van ontslag aangeven. Daarbij kan zelfs verwezen worden naar de recente intimiderende vergadering. Maar dat is het dan ook.
Voordeel van het opnemen van de formele reden kan zijn dat ze direct bij inleveren van de brief wordt verteld dat ze op kan rotten. Kan ze meteen verder met haar leven (terwijl je iemand nog even een loonvordering laat instellen voor het loon wat ongetwijfeld niet correct betaald gaat worden).
En over meegaan: niet mee naar binnen gaan. Je kunt haar wel brengen en heel even in de buurt wachten om haar op te pikken als de werkgever bij het overhandigen van de brief los gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 27-03-2019 09:21 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Verwijderd
Ik vermoed dat deze "baas" daarvoor geen formele reden in de ontslagbrief nodig heeft. Als ik zelf vertrek (gebeurt niet vaak gelukkig), dan is het overhandigen van de brief de afsluiting van een 1-op-1 gesprek met de manager. Die ontslagbrief gaat je dossier in en - al zal het in dit geval niet echt van toepassing zijn - je weet nooit hoe de toekomst gaat lopen. Wie weet neemt iemand de toko ooit over en zou je er in de toekomst wel weer willen werken. Dan helpt een personeelsdossier met een "vervelende" ontslagbrief ook niet echt.Rukapul schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:19:
[...]
Inderdaad geen vergadering beleggen.
Wel kun je in twee zinnen de reden van ontslag aangeven. Daarbij kan zelfs verwezen worden naar de recente intimiderende vergadering. Maar dat is het dan ook.
Voordeel van het opnemen van de formele reden kan zijn dat ze direct bij inleveren van de brief wordt verteld dat ze op kan rotten. Kan ze meteen verder met haar leven (terwijl je iemand nog even een loonvordering laat instellen voor het loon wat ongetwijfeld niet correct betaald gaat worden).
Het is belangrijk ook na te denken over de toekomst. Hoewel het 'nu' erg vervelend is en je de frustraties kwijt wilt kan deze 'baas' gewoon weer mensen aannemen en verder met waar hij mee bezig was.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:44:
C: Mijn vriendin gaat zeker haar zegje doen voor ze weg gaat. Ze heeft zich voorgenomen om in ieder geval alle shit die haar dwars zit aan de gehele organisatie te laten weten
Maar je vriendin moet een nieuwe baan en wat als ze de referentie gaan nabellen?
Dan wil je toch wel dat die baas niks raars -kan- vertellen.
Dus ik zou mij gewoon beperken tot "bedankt voor de baan maar het klikt niet doei" en basta en de blik weer vooruit.
Ik zou alles doen dat uit haar af te raden...Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:44:
Probleem aan dat idee is dat het juist voortkomt uit een sterke 'binding' met dat bedrijf en juist in tegenspraak met het besluit dat je zelf kiest dat bedrijf te verlaten.
Problemen die dit zal opleveren:
Onherroepelijk zal je vriendin toch een idee hebben dat dat 'bespreken' van 'wat haar dwarszit' iets zou veranderen.... en daarna komt onherroepelijk de klap dat dat niet gebeurt, en dat zij vervolgens thuis zal zitten (zonder recht op WW).
Wat ze haar collega's wil gaan vertellen is iets dat iedere werknemer daar allang weet, en die baas hard ignoreert (en zal blijven ignoreren).
Het 'idee' dat dat uitspreken tegen haar collega's een 'opluchting' zal opleveren zal eerder juist andersom zijn. Het versterkt het idee dat ze een sterke band met haar collega's heeft en zich erg bekommert hoe het met dat bedrijf verder zou gaan.
Dingen die zeer in tegenspraak zijn met haar besluit ontslag te nemen.
Haar beslissing daar weg te gaan kan gewoon een goed en juist besluit zijn (domweg omdat het mogelijk een 'kiezen-voor-jezelf' is), maar enkel als ze dat ook werkelijk alleen voor zichzelf doet en juist ieder idee dat dat 'haar collega's aangaat' of 'dat er mischien een verandering in het bedrijf door zou kunnen ontstaan' achter zich laat...
Als ze namelijk daarin gelooft, en die 'binding' met collega's heeft, moet ze juist niet weggaan.
Simpel gesteld:
Laat haar zich erop voorbereiden juist bij de laatste keer de deur achter je wegtrekken, ook alle 'shit' van je schouders af te laten vallen, en ook het bezighouden met 'hoe het daar nu verder zal gaan' achter zich zal laten, omdat ze daar dan niet meer aanwezig zal zijn (en ook niet meer in haar kop een 'aanwezigheid' in dat bedrijf aanhoud).
Door die deur stappen, kin omhoog en naar voren kijken en denken aan wat je nu verder gaat doen om je toekomst beter te maken... Wie omkijkt zal in een zoutpilaar veranderen.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
RM-rf schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:52:
Wat ze haar collega's wil gaan vertellen is iets dat iedere werknemer daar allang weet, en die baas hard ignoreert (en zal blijven ignoreren).
Do maar gewoon 'negeren'
Soms geeft tegen zo'n beslissing aanhikken op zichzelf al heel veel stress en klachten.
Dat zij zich niet ziek wil melden is haar keuze, goed van je dat je haar daarin ondersteunt.
Verder ben ik het met hierboven eens dat een vergadering om een ontslag toe te lichten niet gebruikelijk en ook niet 'handig' is. Ook de ontslagbrief formeel houden ben ik het mee eens.
Dan nu de toekomst.
Want helaas is de kans groot dat je vriendin nog niet van 'de shit' af is als ze bij die toko letterlijk en figuurlijk de deur achter zich dicht trekt.
Dat is het vervelende van een burn-out.
Dus mijn advies zou zijn: zoek toch behandeling! Bij voorkeur bij een daar in gespecialiseerde psycholoog.
Vacatures zoeken en solliciteren zou wat mij betreft secundair daaraan zijn.
Succes, en beterschap!
Verwijderd
Ik zou een dergelijke diagnose vooral niet laten stellen door een forumpsycholoog, als ik eerlijk ben. Ga dan maar naar de huisarts.
Gelukkig is dat wat 'men', ik zelf incluus, ook aanraadt. 5 pagina's terug.Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:27:
Ik zou een dergelijke diagnose vooral niet laten stellen door een forumpsycholoog, als ik eerlijk ben. Ga dan maar naar de huisarts.
Ik denk dat ik niet heel duidelijk ben geweest. De vergadering staat los van het ontslag. In de vergadering gaat mijn vriendin haar frustraties aangeven zoals je dat ook zou doen in elk ander teamoverleg. Daar doen ze waarschijnlijk niets mee, maar heel misschien zet het iemand in dezelfde situatie in dit bedrijf ook eens aan het denken dat het zo langer niet kan en gaat deze persoon er iets aan doen of zelf ook gewoon weg. Daarna gaat ze haar ontslag indienen gewoon op de normale manier.Joepla schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:18:
@Drunken_Bear Ik denk dat velen die dit dit topic volgen, best ook willen weten hoe het afloopt.
Ik denk overigens dat jullie de juiste beslissing nemen. Heb zelf ervaring met werken bij enkele kleine bedrijfjes in een ver verleden. Naast de leuke kanten van een kleine firma (veel kan, geen formeel gezeur), verwachten sommige ondernemers dat jij -net als zij- óók dag en nacht werkt. Familieleden die in het bedrijf zijn/komen, zijn geregeld een katalysator voor jaloezie en (vaak onterecht) wantrouwen. Desondanks vond ik het ook erg moeilijk om weg te gaan. Achteraf (en dat was vaak al na een maand) was dat toch veruit de beste keuze. Moet er niet aan denken dat ik nog bij die bekrompen tokootjes zou zitten.
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:27:
Welke burnout? Er is geen burnout. De kans is heel groot dat er niets aan de hand is zodra de vriendin van de TS begint aan een nieuwe uitdaging in een wat minder vijandige omgeving.
daan! schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:15:
Dus mijn advies zou zijn: zoek toch behandeling! Bij voorkeur bij een daar in gespecialiseerde psycholoog.
Vacatures zoeken en solliciteren zou wat mij betreft secundair daaraan zijn.
Succes, en beterschap!
We gaan eerst even kijken hoe het gaat in een nieuwe omgeving. als we merken dat er toch blijvende issues zijn gaan we zeker professionele hulp inschakelen.Hydra schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:01:
[...]
Gelukkig is dat wat 'men', ik zelf incluus, ook aanraadt. 5 pagina's terug.
[ Voor 111% gewijzigd door Drunken_Bear op 27-03-2019 12:42 ]
Als ze echter al besloten heeft ontslag te nemen, waarom de stress aangaan dat te bespeken in die vergadering?Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:36:
Ik denk dat ik niet heel duidelijk ben geweest. De vergadering staat los van het ontslag. In de vergadering gaat mijn vriendin haar frustraties aangeven zoals je dat ook zou doen in elk ander teamoverleg. pas daarna gaat ze haar ontslag indienen gewoon op de normale manier.
Wat verwacht ze van dat gesprek? Heeft dat dan een mogelijk 'resultaat' of iets dat ze ermee wil 'bereiken'?
ik kan dat niet goed begrijpen... zoiets aanspreken in een vergadering wekt bij mij de indruk dat iemand an sich in dat bedrijf wil blijven en wil proberen of daar wat te veranderen valt;
Of juist ook samen met de collega's elkaar steunen.
Het komt zeer tegenstrijdig op mij over dat eerst te gaan bespreken in een vergadering met de rest van het personeel, en dan direkt daarop je ontslag in te dienen.
Ik zou het mogelijk zelfs een enigszins oneerlijke handeling tegenover haar collega's vinden als die misschien eerst luidkeels aangeven haar te willen steunen en aangeven samen zich ook te willen 'verweren' tegen het gedrag van de baas;
Waarna zij daarna moet zeggen: "oh, dat moet je dan zonder mij doen want ik heb al besloten ontslag te nemen".
Waarom zou je iemand anders willen dwingen 'ook over ontslag na te gaan denken', als die persoon daar tot nu toe verder niet aan denkt?
Ook een bewering dat wat ze wil bespreken in die vergadering en haar ontslag 'los van elkaar staan' klopt volgens mij niet echt? Dat heeft naar wat je hier verteld hebt toch wel _alles_ met elkaar te maken: haar besluit ontslag te nemen is juist gegrond in exact hetzelfde als wat ze kennelijk 'wil bespreken'
[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 27-03-2019 12:49 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Nogmaals; ik vind het vrij onprofessioneel. Dit is "vuur met vuur bestrijden" en daar win je niks mee (afgezien van dat je je eigen vingers brandt, je de schepen achter je verbrandt, und so weiter). Als ze ontslag wil nemen; doe dat gewoon. Als je eenmaal voorbij dat punt bent, heb je er niks aan olie op 't vuur te gooien.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:36:
Ik denk dat ik niet heel duidelijk ben geweest. De vergadering staat los van het ontslag. In de vergadering gaat mijn vriendin haar frustraties aangeven zoals je dat ook zou doen in elk ander teamoverleg. Daar doen ze waarschijnlijk niets mee, maar heel misschien zet het iemand in dezelfde situatie in dit bedrijf ook eens aan het denken dat het zo langer niet kan en gaat deze persoon er iets aan doen of zelf ook gewoon weg. Daarna gaat ze haar ontslag indienen gewoon op de normale manier.
Verwijderd
Gewoon niet doen. Dit kan enkel negatieve reacties uitlokken. Je gaat weg. Dan is het ongepast om net daarvoor nog even te stoken onder je bijna ex-collega's. Die moeten hun eigen keuzes maken. Het is niet aan jou om ze "wakker" te schudden.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:36:
[...]
Ik denk dat ik niet heel duidelijk ben geweest. De vergadering staat los van het ontslag. In de vergadering gaat mijn vriendin haar frustraties aangeven zoals je dat ook zou doen in elk ander teamoverleg. Daar doen ze waarschijnlijk niets mee, maar heel misschien zet het iemand in dezelfde situatie in dit bedrijf ook eens aan het denken dat het zo langer niet kan en gaat deze persoon er iets aan doen of zelf ook gewoon weg. Daarna gaat ze haar ontslag indienen gewoon op de normale manier.
[...]
Ik wil je op je hart drukken dat als je vriendin dat daar in de vergadering doet, xe zich in een zeer moeilijke positie gaat wringen. Ja ze heeft last van de werkgever, maar ze neemt dan het risico dat ze wlelicht daar ook publiekelijk afgebrand gaat worden. Ze zal zelf ook wel wat zaken anders aangepakt kunnen hebben en die zullen dan daar uitgelicht worden. Als ik dit allemaal zo lees, vooral dat ze jou erbij wilt hebben wat echt behoorlijk not done is, zegt mij dat je vriendin die ongefundeerde kritiek niet kan handelen. Doe er mee wat je er mee wilt ,maar zo'n voorgenomen actie zal bij mij als zeer onvolwassen overkomen.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:36:
Als zij weg gaat komen er heus wel mensen naar haar toe bij de koffie tafel en dan kan ze best aangeven dat ze weg gaat omdat ze niet meer op haar plek voelt.
Als ik haar was zou ik die frustraties niet publiekelijk uitspreken richting (ex-)collega's.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:36:
[...]
Ik werk in een vrij grote organisatie (3000 werknemers) met tientallen vestigingen. Zo heel nu en dan krijg ik een mailtje van een collega die uit dienst gaat, gericht aan iedereen binnen onze organisatie met daarin een aankondiging van het afscheid. En hoewel daar zeker niet altijd tot in detail wordt getreden, komt een zinnetje als "veranderingen binnen de organisatie hebben mij moeten doen besluiten om elders te gaan kijken" al snel heel negatief over. Voor het "gewone" personeel, laat staan directie en HR.
De vergadering op die manier aanvliegen komt eigenlijk op hetzelfde neer.
Wat nu als het bedrijf binnen een aantal jaar een 180 graden draai maakt en je alsnog terug wilt om uiteenlopende redenen (afstand, doorgroeimogelijkheden, etc) dan wil je niet bekend staan als die gefrustreerde collega die met woede en furie is weggegaan.
Ik zou het bij een standaard ontslagbrief laten, en hooguit je ongenoegen uiten in een exit-gesprek.
Doen ze daar iets mee; fijn voor je ex-collega's. Doen ze daar niks mee: their loss.
Nadat hij weg is gegaan heeft de baas deze collega volledig zwart gemaakt met valse verhalen over het vertrek naar alle andere collega's toe. Het idee achter de vergadering is om hem deze kans te ontnemen en zelf eerst haar kant van het verhaal aan te geven. Als hij haar daarna alsnog zwart maakt, dan weten de collega's in ieder geval hoe het zit.
[ Voor 19% gewijzigd door Drunken_Bear op 27-03-2019 13:12 ]
Mooie diagnose die je daar stelt, forumpsycholoog.Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:27:
Welke burnout? Er is geen burnout.
Overigens zeg ik in die post ook niet direct dat er een burn-out is, ik zeg dat de kans groot is dat ze er na ontslag nog niet vanaf is. Als ik de diagnose burn-out met zekerheid had gesteld had ik wel gezegd dat ze er sowieso na ontslag niet vanaf zou zijn.
TS heeft enkele pagina's terug al aangegeven dat die weg bewandeld gaat worden.Ik zou een dergelijke diagnose vooral niet laten stellen door een forumpsycholoog, als ik eerlijk ben. Ga dan maar naar de huisarts.
Edit:
Het komt niet vaak voor dat alle tweakers die reageren het ergens over eens zijn, maar hierover zegt iedereen die reageert hetzelfde: Niet doen!Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
Het punt is dat de vorige collega die vanwege dezelfde redenen (zie eerder dit topic) ook gewoon face to face alleen met de baas alles besproken heeft.
Nadat hij weg is gegaan heeft de baas deze collega volledig zwart gemaakt met valse verhalen over het vertrek naar alle andere collega's toe. Het idee achter de vergadering is om hem deze kans te ontnemen en zelf eerst haar kant van het verhaal aan te geven. Als hij haar daarna alsnog zwart maakt, dan weten de collega's in ieder geval hoe het zit.
Wat je ermee doet moet je zelf weten, maar het advies ligt er.
[ Voor 57% gewijzigd door daan! op 27-03-2019 13:19 ]
Nou en?Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
Het punt is dat de vorige collega die vanwege dezelfde redenen (zie eerder dit topic) ook gewoon face to face alleen met de baas alles besproken heeft.
Ontslagbrief indienen, collega's bijpraten en iedere zwartmaking daarna komt toch niet meer binnen. En bovendien, wat kan het jou/jullie schelen dat er slecht wordt gesproken? Denk je dat de collega's dat blindelings vertrouwen? Hou gewoon de eer aan jezelf.
Welk principe is dat dan precies? Dat als haar baas haar met een burn-out opzadelt* ze zelf of haar familie/vrienden daar dan maar voor op moeten draaien zonder enige consequenties voor de baas zelf? Leg mij dat eens uit...A: Mijn vriendin gaat zich niet ziekmelden. Dat is tegen haar principes in, dus daar trek ik dan zelf ook (een beetje met tegenzin) de grens.
*jaja, ik weet het, we hebben geen officiële diagnose, maar het is iig goed mogelijk!
Tja, als mijn baas ex-collega's na vertrek of bijvoorbeeld een move naar een andere afdeling zwart zou maken, dan zou ik deze persoon uberhaupt al minder serieus nemen. En m'n bedenkingen hebben of ik daar wel zou moeten blijven. Immers, denkt de baas op dat moment ook niet zo over jou?Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
Het is wat mij betreft net zo not done als het plan van je vriendin.
Ik snap dat het moeilijk is en onrechtvaardig voelt, maar probeer het te laten rusten, ga door met positievere dingen en blijf hier niet te lang in hangen.
Ja dat zal dan wel, maar ik denk dat al zijn werknemers echt wel weten hoe die baas in elkaar steekt. Je idee klinkt heel even leuk, maar als je alle consequenties even nagaat is het een bijzonder slecht idee.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
Hou rekening met het feit dat de volgende baas referenties kan gaan checken. Als je vriendin op diplomatieke wijze afcheid neemt dan kunnen die referenties niet slecht zijn. Als ze weg gaat zoals jij dat schetst, kan die baas van haar zeggen. "Oh mijn mening over .....? Hmm nee die hou ik liever voor mij" Dan heeft hij door niks te zeggen in eens heel veel gezegd.
Verwijderd
Er is voor mij pas een burnout als dat gediagnosticeerd wordt door een specialist waarheen je doorverwezen wordt door je huisarts. Zolang die diagnose er niet is, vind ik het prematuur om het over het behandelen van een burnout te hebben. Laat eerst maar eens vastgesteld worden dat die er is. En bij iemand van 23.... het is niet onmogelijk hoor, maar ik heb ernstige twijfels. Vooralsnog denk ik gewoon dat dit geen burnout is, maar een levensles.daan! schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:12:
[...]
Mooie diagnose die je daar stelt, forumpsycholoog.
[...]
De vriendin van de TS is gewoon klaar met de situatie op het werk. Toen ik de laatste keer van job wisselde, kreeg ik op het laatst ook steeds meer moeite om met plezier naar m'n werk te gaan. Niet omdat mijn baas een tiran was ofzo, maar daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Dat begon bij mij ook zo zijn stempel te zetten op mijn prive leven en dat was voor mij het teken dat het klaar was en dat er gesolliciteerd moest worden naar iets anders. Dat is vrij normaal en hoeft helemaal niet te wijzen op een burnout.
Wellicht moet je daarover ook gewoon open kaart spelen. Je wilt niet weg omdat het werk niet leuk is, maar omdat je een leidinggevende hebt die zich gedraagt als een kleuter en iedereen die er wat van zegt, op staande voet de zak krijgt. Ondanks dat dit wettelijk niet mogelijk is.muffstuff schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:25:
Hou rekening met het feit dat de volgende baas referenties kan gaan checken. Als je vriendin op diplomatieke wijze afcheid neemt dan kunnen die referenties niet slecht zijn. Als ze weg gaat zoals jij dat schetst, kan die baas van haar zeggen. "Oh mijn mening over .....? Hmm nee die hou ik liever voor mij" Dan heeft hij door niks te zeggen in eens heel veel gezegd.
Precies. Je vriendin is verantwoordelijk voor haar eigen welzijn, niet dat van het bedrijf en de collega's die ze achter zich laat. Daar kan ze niks veranderen, dat zou ze dan ook niet moeten blijven proberen. Ze zou nu voor zichzelf moeten kiezen en geen energie meer moeten steken in deze organisatie, behalve dan een korte opzegbrief en daarna werkzaamheden afronden/overdragen (indien van toepassing).BiLLY_daKid schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:15:
[...]
Nou en?
Ontslagbrief indienen, collega's bijpraten en iedere zwartmaking daarna komt toch niet meer binnen. En bovendien, wat kan het jou/jullie schelen dat er slecht wordt gesproken? Denk je dat de collega's dat blindelings vertrouwen? Hou gewoon de eer aan jezelf.
Tuurlijk zal vriendin die werkgever als referentie opgeven...muffstuff schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:25:
[...]
Hou rekening met het feit dat de volgende baas referenties kan gaan checken. Als je vriendin op diplomatieke wijze afscheid neemt dan kunnen die referenties niet slecht zijn. Als ze weg gaat zoals jij dat schetst, kan die baas van haar zeggen. "Oh mijn mening over .....? Hmm nee die hou ik liever voor mij" Dan heeft hij door niks te zeggen in eens heel veel gezegd.
Verwijderd
Volstrekt normaal gedrag voor een minder competente leidinggevende. Die zal zo'n situatie proberen aan te grijpen als kans om zichzelf "beter" neer te zetten. Hier hebben we er ook zoeen rondlopen. Hij heeft 1 probleempje: mensen hier zijn over het algemeen niet gek en prikken daar echt wel doorheen.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
Ik kan je nog een geheimpje verklappen: de eerste weken na het vertrek van je vriendin, is alles wat mis gaat haar schuld.
Dat is volkomen normaal, dat is overal.Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:31:
[...]
Ik kan je nog een geheimpje verklappen: de eerste weken na het vertrek van je vriendin, is alles wat mis gaat haar schuld.
Gaat ze dan ook haar oude werk niet noemen op haar cv? Maw wat weerhoud een nieuwe werkgever om een belletje te plegen?PcDealer schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:31:
[...]
Tuurlijk zal vriendin die werkgever als referentie opgeven...
Wordt die vorige collega dan opeens heel slecht behandeld door zn ex-collega's... dat bij hem al zijn ex-collega's geloven wat voor verhalen die chef rondstrooit?Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
en als ze dat bij die vorige collega doen, waarom zou dat dan anders zijn, enkel omdat je vriendin een vergadering aangegrepen heeft om haar onvrede te vertellen en tegelijkertijd haar ontslag ingediend had?
en dan nog, waarom zou jij je daarover druk maken als je juist de deur van dat bedrijf voorgoed achter je dichttrekt...
De bedoeling is dat bedrijf gewoon te verlaten, dit soort verhalen komen over alsof je geest niet werkelijk bereid is weg te gaan en je in gedachte daar blijft hangen.
Volgens de code is dat niet normaal. En ik zou dat graag vooraf willen weten, zomaar mensen afbellen bij vertrek is redelijk not done. Voor hetzelfde geld zit iemand dus op een plek waar ze het nog niet weten of in een situatie zoals TS zijn vriendin.muffstuff schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:37:
[...]
Gaat ze dan ook haar oude werk niet noemen op haar cv? Maw wat weerhoud een nieuwe werkgever om een belletje te plegen?
Maar waarom zou je een baas met wie je niet overweg kan opgeven als referentie...muffstuff schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:25:
[...]
De huisarts kan die diagnose ook prima stellen. Voor een psycholoog is een doorverwijzing niet noodzakelijk. Al is een eerste bezoek aan huisarts en doorverwijzing naar de psycholoog wel het meest logische en meest gebruikte pad.Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:25:
Er is voor mij pas een burnout als dat gediagnotiseerd wordt door een specialist waarheen je doorverwezen wordt door je huisarts.
Er is een verschil tussen zeggen dat een burn-out nog niet is vastgesteld is, maar wel mogelijk speelt (wat ik zeg) en zeggen dat er geen burn-out is totdat het tegendeel bewezen is (wat jij lijkt te zeggen).
Jammer dit, de vorige keer knipoogde ik nog met de forumpsycholoog, maar dit is echt een problematische instelling.En bij iemand van 23.... het is niet onmogelijk hoor, maar ik heb ernstige twijfels. Vooralsnog denk ik gewoon dat dit geen burnout is, maar een levensles.
Psychische klachten worden al zo vaak niet begrepen door de omgeving. Onbegrip en ongeloof maakt helaas de klachten vaak nog erger.
De ervaring die jij hebt gehad kan je niet zomaar projecteren op anderen.
Laat de diagnose maar over aan degene die ervoor geleerd hebben.
Gewoon weg gaan daar op een manier die zo min mogelijk moeite kost en het minste kans op conflicten geeft. Als hij daarna je vriendin probeert zwart te maken bij andere collega's is dat jammer.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
Jij moet ook niet daarheen gaan. Hooguit voor dr klaar staan als ze terug komt van het onstlag nemen.
Je bent je baas en eigenlijk de hele toko niks verplicht, en je wil niet in een wellus nietus discussie komen met je baas over hoe vaak schreeuwen op een dag normaal is.
Zie het als een zinkend schip waar je zo snel mogelijk weg moet voordat je er ook in verdrinkt.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik denk niet dat het zo zeer gaat om het "iemand als referentie gebruiken", maar later in de carriere kan het nadeling werken. Via via kan het best voorkomen dat een nieuwe werkgever een goede bekende is van de huidige en kan de link gelegd worden. Of je komt later een oudcollega tegen bij een nieuw bedrijf en dat was net toevallig die ene collega die jouw "drama show" maar overtrokken vond (terecht of niet terecht). Als je met heel stampij de tent verlaat kan dat verhaal de ronde gaan doen en dat werkt niet in je voordeel.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:52:
[...]
Maar waarom zou je een baas met wie je niet overweg kan opgeven als referentie...
Hoe lastig het ook kan zijn, ik zou ook het gewoon zo zakelijk mogelijk houden. Dat houdt niet in dat jouw vriendin niet mag aangeven wat haar dwars zit, dat zou ik zeker wel doen, maar houd het zo zakelijk mogelijk. Als er op het werk een vertrouwenspersoon (of iets in die trend) is, dan kan je daarbij wat meer in detail treden over hoe je het ervaart, maar om het "en public" te presenteren in een vergadering met Jan en alleman... Laat ik het zo zeggen, je kunt het doen, maar dan moet je je heel goed ervan bewust zijn dat het altijd later tegen je gebruikt kan worden EN je moet heel overduidelijk bewijs hebben dat jouw (jouw vriendin haar) verhaal klopt.
Ik weet ook niet zeker of het grootst in een vergadering aankaarten van de problemen en in alle geuren en kleuren je vertrek aankondigen mentaal positief uitpakt. Jouw vriendin zit duidelijk zwaar in haar maag met de huidige situatie. Hetgeen wat (denk ik) voor haar een enorme opluchting zal zijn, is als zij uit die situatie is (weg bij de werkgever). Als je het groots in een vergadering uit de doeken doet zou ik het alleen als positief ervaren als je van het overgrote meerendeel (liefst iedereen) het geluid te horen krijgt: ja, dat vind ik ook, je hebt gelijk, goed dat je dit doet. Maar er zullen er altijd bij zitten die zoiets hebben van "wat een onzin" of "ja dan ga je toch lekker". En ik denk dat als je beide geluiden hoort op zo'n moment, dat sowieso de emoties hoog op kunnen lopen en je alsnog met gemengde gevoelens de zaal verlaat.
Maar goed, dat is zoals ik zo'n situatie inschat, ik ken de exacte details van de omgeving en de collega's daar niet en ken ook jouw vriendin niet. Als zei zich ervan bewust is dat ze waarschijnlijk geen staande ovatie zal krijgen en ze alsnog dan denkt dat het voor haar bijdraagt om dit hoofdstuk af te sluiten, dan moet ze het gewoon doen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Ja ik lees net dat je dat dus niet mag doen als werkgever. Nou ja, hoe dan ook, ik denk dat het meer ellende zal opleveren dan wegnemen door op deze manier weg te gaan.Pizza_Boom schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:44:
[...]
Volgens de code is dat niet normaal. En ik zou dat graag vooraf willen weten, zomaar mensen afbellen bij vertrek is redelijk not done. Voor hetzelfde geld zit iemand dus op een plek waar ze het nog niet weten of in een situatie zoals TS zijn vriendin.
Ik snap niet zo goed waarom je hier om advies komt vragen als je daarna al dat advies in de wind slaat. Wat wil je dan? Een schouderklopje, veer in je reet en een "komt goed knul"?Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:11:
Je zegt nota bene zelf hier dat die 'baas' bij die andere persoon helemaal los gegaan is. En dat heeft kennelijk die persoon noch de rest van het bedrijf iets opgeleverd. Als je vriendin dan dezelfde stap in overtreffende trap wil nemen. Tja.
Het gaat niet om die baas. Dat is een verloren zaak. Het gaat erom dat die 'vergadering' ook de reputatie van je vriendin t.o.v. haar collega's schaadt. En die kom je geheid later tegen, Nederland is klein.Drunken_Bear schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:52:
Maar waarom zou je een baas met wie je niet overweg kan opgeven als referentie...
[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 27-03-2019 14:29 ]
Ben erg benieuwd hoe de beste man reageert...
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dit topic is gesloten.