Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-05 13:19
Beste Tweakers,

Mijn vriendin werkt al een aantal jaren bij een sign bedrijf als grafisch vormgever.
De laatste tijd komt zij steeds overstuur thuis omdat de baas in kwestie enorm denigrerend is en als er een foutje gemaakt word, begint hij te schelden en met deuren te slaan. Hij scheld haar in principe nog net niet uit. Je kan je voorstellen dat hiervan het privéleven ook een tik krijgt. Al weken is ze bijna dagelijks zwaar overstuur, gestresst en slaapt ze slecht. Ik probeer haar hier in zoveel mogelijk te steunen maar behalve een schouder te bieden en naar haar verhalen te luisteren kan ik er vrij weinig aan doen. Ze heeft al meerdere keren een gesprek erover gehad maar dit haalt niets uit. soms gaat het eventjes goed maar naar enkele dagen begint het gedonder zo weer.

Dit is geen groot bedrijf met bijvoorbeeld een HR afdeling. Hij is de baas en that's it. er zijn verder geen andere management lagen of iets dergelijks waarmee zij in gesprek zou kunnen gaan.

Ze durft ook niet een andere baan te zoeken omdat werk in de grafische sector niet heel veel te vinden is (vooral stages worden er aangeboden) en ze nu in hetzelfde dorp werkt als waar ze woont. Ook vind ze het werk zelf erg leuk, alleen deze man is dus erg vervelend. Tevens houd ze gewoon van vastigheid en omdat ze niet echt heel zeker in haar schoenen staat ziet ze (onredelijke, soms) leeuwen en beren op de weg.

Als ik deze situatie Google krijg ik een heleboel zweverige websites waar je advies krijgt als "zeggen dat je er niet van gediend bent" of "je zou hem een compliment kunnen geven als hij eens iets aangenaams doet."
maar je kan je voorstellen dat je een schreeuwende vent geen complimenten gaat geven, en dat aangeven dat ze er niet van gediend is niets uithaalt.

Ik ben in staat om zelf langs het bedrijf te gaan en zelf even flink tegen deze baas te gaan schreeuwen, maar dat gaat ook niets oplossen.

Heeft iemand een idee hoe dit het beste aan te pakken is?

[ Voor 16% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 10:54 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Beste antwoord (via .oisyn op 28-03-2019 12:44)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:57
Wegwezen. Sorry, ik kan echt geen ander advies geven als je aangeeft dat het al eerder geprobeerd is. Natuurlijk kun je zijn gedrag proberen te beïnvloeden, maar dat gaat erg veel energie kosten en op basis van jouw verhaal is die energie bij je vriendin al behoorlijk uitgeput.

Mijn schoonzus had ook zo'n baas, afschuwelijk. Soms ging het even wat beter, dan weer mis. Dit klinkt ook als een baas uit dezelfde categorie: vooral bezig met zichzelf en geen aandacht voor mensen (althans, geen positieve aandacht).

Ik weet dat dit heel hard is om te zeggen, maar ik houd altijd het volgende aan: als je met tegenzin naar je werkt komt of elke dag negatief uitgeput thuis komt, moet je óf de situatie veranderen óf een andere baan zoeken. Anders ben je keihard op weg naar een burnout, bovendien heb je eigenlijk een hekel aan jezelf als je blijft zitten op een plek waar je niet naar waarde wordt gewaardeerd.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Tja, zonder de situatie te bespreken gaat er niets veranderen.

Maar je kunt het zweverig vinden, gedrag kun je wel degelijk beïnvloeden. Begin eerst maar eens met het bekrachtigen van het positieve gedrag en het negeren van het ongewenste gedrag. Laat je vriendin zich inlezen in OBM (Organizational Behavior Management).

Mocht ze denken dat het niet gaat helpen/ er geen moeite voor wil doen, dan moet je toch echt vertrekken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
St@m schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:11:

Maar je kunt het zweverig vinden, gedrag kun je wel degelijk beïnvloeden. Begin eerst maar eens met het bekrachtigen van het positieve gedrag en het negeren van het ongewenste gedrag. Laat je vriendin zich inlezen in OBM (Organizational Behavior Management).

Mocht ze denken dat het niet gaat helpen/ er geen moeite voor wil doen, dan moet je toch echt vertrekken.
De situatie is al meerdere keren besproken. Deze man lijkt het gewoon niet te snappen. het gekke is dat hij daarna ook gewoon doet alsof er niets gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:12:
[...]

De situatie is al meerdere keren besproken. Deze man lijkt het gewoon niet te snappen. het gekke is dat hij daarna ook gewoon doet alsof er niets gebeurd is.
Ok, dan moet je echt richting gedragsmanagement gaan kijken. Dat is niet zweverig maar gewoon wetenschappelijk onderbouwde technieken om een ander z'n gedrag te veranderen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Er zijn 2 dingen te proberen:

1. communiceren, zeggen dat zijn gedrag haar erg overstuur maakt.
Baas kan zich dan of beseffen dat het zo is, of zich aangevallen voelen en nog eens lekker tekeer gaan.

2. ander werk zoeken (grotere kans van slagen dan praten met die baas gok ik zo).

Die baas gaat -in tegenstelling tot een eventuele vervelende collega- nooit weg, en (volwassen) mensen zijn niet te veranderen. Eens een lul, altijd een lul is mijn ervaring.

Net zoals je vriendin niet te veranderen is, want anders zou zij als het ware een knopje om kunnen zetten zodat ze Teflon® schouders krijgt en alle geschreeuw en kritiek zo van haar af glijdt.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:06:
Heeft iemand een idee hoe dit het beste aan te pakken is?
Is ze in vaste dienst?

Want ze zou zich nog ziek kunnen melden en zeggen dat ze overspannen is. Dan is het aan de werkgever om een bureau in te schakelen met een ARBO arts (is werkgever wettelijk toe verplicht). Als ze dan vervolgens haar verhaal aan de ARBO arts vertelt, dan kun je samen met de ARBO arts en de werkgever in gesprek gaan over de situatie.

Dan hoeft ze het gesprek in ieder geval niet alleen in te gaan en moet de werkgever wat meer op zijn passen letten, want als hij zich niet aan zijn afspraken houdt voor een verbeterplan, kan het hem een hoop geld gaan kosten.

Mocht hij hiervan onder de indruk zijn, dan kan het nog goed komen.

Maar ja, het kan ook zijn dat het averechts werkt en ze dan simpelweg weg gepest wordt.

Aan de andere kant is het leven ook te kort om voor zo'n baas te moeten werken...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Mensen die niet met anderen kunnen omgaan, functioneren slecht in loondienst. Een oplossing hiervoor is: eigen baas worden. Hiermee hebben klanten en/of personeel dan weer te dealen. Die kerel gaat niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan zijn dat er meer speelt. In een bedrijf waar ik gewerkt heb zijn ze dit gaan doen voor een overname. Er zijn zelfs andere managers voor binnen gehaald die kwamen van het bedrijf dat het later (vast toeval) over nam. Collega's kwamen huilend uit de kantoortjes van die managers. Ik denk achteraf een manier om mensen met vaste contracten ontslag te laten nemen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Grappig dat er nu al 2 mensen zijn die denken dat het gedrag van volwassen mensen niet veranderd kan worden.
Simpel voorbeeld:
Je rijdt altijd te hard (80 waar je 70 mag), op een dag staat er een flitspaal.. wedden dat je je gedrag veranderd op dat moment.

Maar goed, het veranderen van gedrag doe je niet in een vrijdagmiddag. Dus als je er geen heil in ziet zit er niet veel anders op dan gewoon weg te gaan.

Maar nogmaals, ga het ongewenste gedrag negeren: "Sorry, maar als je zo schreeuwt ga ik niet voor je lopen."
En het gewenste gedrag bekrachtigen
Baas vraagt wat op normale toon: "Super dat je het zo vraagt, ik ga direct mijn best voor je doen. Wat fijn dat je het normaal vraagt"

[ Voor 25% gewijzigd door St@m op 15-03-2019 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:28
Ik weet niet of je vriendin in dezelfde stad woont als jij, maar daar zijn zat grafische banen te vinden. Ik heb er zelf een bedrijf in de grafische sector / 3D animatie, zodoende ken ik de omgeving qua bedrijven wel aardig.

Een andere baan zoeken lijkt me dan goed te doen. Als zzper in deze omgeving is ook erg goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Het gesprek aangaan met die manager is toch de enige oplossing lijkt mij.
Misschien heeft hij zelf niet door hoezeer jou vriendin eronder lijdt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Inverted_World schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:24:
Ik weet niet of je vriendin in dezelfde stad woont als jij, maar daar zijn zat grafische banen te vinden. Ik heb er zelf een bedrijf in de grafische sector / 3D animatie, zodoende ken ik de omgeving qua bedrijven wel aardig.

Een andere baan zoeken lijkt me dan goed te doen. Als zzper in deze omgeving is ook erg goed te doen.
Omwille van privacy ga ik niet vermelden waar zij woont, maar het is in een dorpje 20 minuutjes verderop, dus enigszins is het wel in de buurt.
rimave schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:25:
Het gesprek aangaan met die manager is toch de enige oplossing lijkt mij.
Misschien heeft hij zelf niet door hoezeer jou vriendin eronder lijdt.
Het gesprek is al meerdere keren gevoerd maar hij heeft dit helaas echt niet door. Soms werkt het een weekje maar daarna begint het weer van voor af aan.
Lethalis schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:15:
[...]

Is ze in vaste dienst?

Want ze zou zich nog ziek kunnen melden en zeggen dat ze overspannen is. Dan is het aan de werkgever om een bureau in te schakelen met een ARBO arts (is werkgever wettelijk toe verplicht). Als ze dan vervolgens haar verhaal aan de ARBO arts vertelt, dan kun je samen met de ARBO arts en de werkgever in gesprek gaan over de situatie.

Dan hoeft ze het gesprek in ieder geval niet alleen in te gaan en moet de werkgever wat meer op zijn passen letten, want als hij zich niet aan zijn afspraken houdt voor een verbeterplan, kan het hem een hoop geld gaan kosten.

Mocht hij hiervan onder de indruk zijn, dan kan het nog goed komen.

Maar ja, het kan ook zijn dat het averechts werkt en ze dan simpelweg weg gepest wordt.

Aan de andere kant is het leven ook te kort om voor zo'n baas te moeten werken...
Ze is in vaste dienst ja.

Het ding is dat zij gewoon niet ziek is, dus dan heeft ziek melden geen zin. ze is wel gestrest maar niet overspannen o.i.d. Dan is ziek melden toch niet verantwoord?

[ Voor 60% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 17:06
Klinkt alsof de man zelf overspannen is, en jouw vriendin is nu het slachtoffer.
Als praten niet helpt, beter op zoek gaan naar een andere baan, en eventueel ziekmelden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06
Tegen een eigenaar-manager die niet met personeel om kan gaan is uiteindelijk niets opgewassen.

In theorie kun je je als werknemer wapenen hiertegen, maar een persoonlijkheid om dat te kunnen is een zeldzaamheid.

Zoek een andere baan. En als het te erg wordt dan ligt ziekmelden (technisch: tijdelijk arbeidsongeschikt) voor de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:23:

Simpel voorbeeld:
Je rijdt altijd te hard (80 waar je 70 mag), op een dag staat er een flitspaal.. wedden dat je je gedrag veranderd op dat moment.

Maar goed, het veranderen van gedrag doe je niet in een vrijdagmiddag. Dus als je er geen heil in ziet zit er niet veel anders op dan gewoon weg te gaan.
Alleen als die flitspaal weggehaald wordt gaat die persoon dus weer net zo hard als voorheen.

Bij klootzakken net zo: als er DIRECTE consequenties aan hun gedrag verbonden worden, zullen ze wat meer oppassen, maar verder blijven het gewoon klootzakken :P

Het maakt in dit geval die baas kennelijk niets uit dan een werknemer overstuur raakt van zijn gedrag, HIJZELF HEEFT DAAR GEEN LAST VAN.
Geen korting op zijn loon, geen slapeloze nachten door slecht geweten, niets.
Als je je ziek meldt wel, maar dat is alleen maar koren op zijn molen om weer boos te doen.

Sterkte met hem proberen te veranderen, daar heb je een fulltime taak aan, kom je niet meer aan je echte werk toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 16:38
In hetzelfde dorp werken als waar je woont is een plus, maar je rijdt toch liever 2 uur per dag naar een leuke baan dan fietsen naar een baan waar je zo van thuis komt?

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 15-03-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:29:
In hetzelfde dorp werken als waar je woont, maar je rijdt toch liever 2 uur per dag naar een leuke baan dan fietsen naar een baan waar je zo van thuis komt?
Maar wie zegt dat je bij die volgende baan niet hetzelfde mee maakt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +140 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:57
Wegwezen. Sorry, ik kan echt geen ander advies geven als je aangeeft dat het al eerder geprobeerd is. Natuurlijk kun je zijn gedrag proberen te beïnvloeden, maar dat gaat erg veel energie kosten en op basis van jouw verhaal is die energie bij je vriendin al behoorlijk uitgeput.

Mijn schoonzus had ook zo'n baas, afschuwelijk. Soms ging het even wat beter, dan weer mis. Dit klinkt ook als een baas uit dezelfde categorie: vooral bezig met zichzelf en geen aandacht voor mensen (althans, geen positieve aandacht).

Ik weet dat dit heel hard is om te zeggen, maar ik houd altijd het volgende aan: als je met tegenzin naar je werkt komt of elke dag negatief uitgeput thuis komt, moet je óf de situatie veranderen óf een andere baan zoeken. Anders ben je keihard op weg naar een burnout, bovendien heb je eigenlijk een hekel aan jezelf als je blijft zitten op een plek waar je niet naar waarde wordt gewaardeerd.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meester_J schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:18:
Mensen die niet met anderen kunnen omgaan, functioneren slecht in loondienst. Een oplossing hiervoor is: eigen baas worden. Hiermee hebben klanten en/of personeel dan weer te dealen. Die kerel gaat niet veranderen.
Maar zijn vriendin heeft niet het probleem dat ze slecht met andere kan omgaan, d'r baas heeft dat probleem. Kan ze hem wel zeggen dat hij ZZP'er zou moeten werken, maar denk niet dat dat werkt :P.
Ze durft ook niet een andere baan te zoeken omdat werk in de grafische sector niet heel veel te vinden is (vooral stages worden er aangeboden) en ze nu in hetzelfde dorp werkt als waar ze woont.
Dat is natuurlijk totaal geen reden om geen andere baan te zoeken. Natuurlijk, het zou best kunnen dat de conclusie is dat er niks anders te vinden is. Maar zoeken naar een andere baan kan uiteraard nooit kwaad.
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Nou ja, dan moet ze het accepteren dat d'r baas regelmatig tegen haar schreeuwt. Natuurlijk, het kan gebeuren dat ze bij een volgende baan hetzelfde meemaakt, maar die kans is niet heel groot, gezien simpelweg de meeste niet zo zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 15-03-2019 10:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 16:38
@Bjarne666 sorry maar dat vind ik een raar argument om maar "veilig" te blijven zitten bij een baan waar je overspannen van thuis komt. Veel slechter kan je het niet treffen. De kans is dat dat op een volgende baan precies ook zo gebeurt ja, maar dat lijkt mij stug.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40
Types als die 'baas' zijn relatief zeldzaam gelukkig.

En aangezien hij de hoogste manager daar is, en de kans dat er iets gaat veranderen nihil is, welke opties denk jij dat je vriendin heeft? Zijn er volgens mij maar twee:
  1. Gewoon doorgaan tot ze een burnout heeft
  2. Ander werk zoeken
Zie weinig andere opties eerlijk gezegd; praten is al geprobeerd.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Iva_Bigone schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:29:
[...]

Alleen als die flitspaal weggehaald wordt gaat die persoon dus weer net zo hard als voorheen.
Dat kan.
Bij klootzakken net zo: als er DIRECTE consequenties aan hun gedrag verbonden worden, zullen ze wat meer oppassen, maar verder blijven het gewoon klootzakken :P

Het maakt in dit geval die baas kennelijk niets uit dan een werknemer overstuur raakt van zijn gedrag, HIJZELF HEEFT DAAR GEEN LAST VAN.
Geen korting op zijn loon, geen slapeloze nachten door slecht geweten, niets.
Als je je ziek meldt wel, maar dat is alleen maar koren op zijn molen om weer boos te doen.

Sterkte met hem proberen te veranderen, daar heb je een fulltime taak aan, kom je niet meer aan je echte werk toe...
Ik weet niet precies waarom je in hoofdletters typt, lijkt me niet nodig.

Maar er zal een reden voor zijn dat hij schreeuwt. Hij krijgt een prikkel, vertoont bepaald gedrag en krijgt vervolgens een consequentie.

Je weet domweg niet wat voor hem de consequenties zijn waardoor hij het gedrag vertoont. Wellicht baalt hij er zelf ook van 's avonds maar is het gedrag zo ingeslepen dat hij het niet kan helpen. Iemand wijzen op zijn gedrag (in the heat of the moment) kan zeker wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
St@m schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:33:
Maar er zal een reden voor zijn dat hij schreeuwt. Hij krijgt een prikkel, vertoont bepaald gedrag en krijgt vervolgens een consequentie.

Je weet domweg niet wat voor hem de consequenties zijn waardoor hij het gedrag vertoont. Wellicht baalt hij er zelf ook van 's avonds maar is het gedrag zo ingeslepen dat hij het niet kan helpen. Iemand wijzen op zijn gedrag (in the heat of the moment) kan zeker wel helpen.
Ik denk niet dat hij er van baalt. Hij is een zwaar christelijke man die het al niet heeft op vrouwen (horen in de keuken thuis)/alles wat niet christelijk is. Dat is gewoon hoe hij is. Opmerkingen als "als zegt dat je toe bent aan vakantie, dan heb je geen werkinstelling" zijn voor hem normaal.

Het is gewoon een beetje een gekkie, maar goed. Ik heb mijn vriendin uiteraard ook al gezegd dat ze een andere baan zou moeten zoeken, want in the heat of the moment helpt het wellicht wel inderdaad, maar enkele dagen later begint het gewoon weer. Echter ziet mijn vriendin bij het zoeken van een nieuwe baan allemaal leeuwen en beren op de weg. Dit komt ook puur door haar zelfbeeld, wat uiteraard door de huidige situatie geen boost krijgt.
Hydra schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:33:
[...]

Types als die 'baas' zijn relatief zeldzaam gelukkig.

En aangezien hij de hoogste manager daar is, en de kans dat er iets gaat veranderen nihil is, welke opties denk jij dat je vriendin heeft? Zijn er volgens mij maar twee:
  1. Gewoon doorgaan tot ze een burnout heeft
  2. Ander werk zoeken
Zie weinig andere opties eerlijk gezegd; praten is al geprobeerd.
Ja je hebt gelijk, dat is een ander punt waarbij ik haar probeer te helpen. ze is angstig om een andere baan te vinden, maar dat is een ander verhaal en daar probeer ik haar bij te helpen.

Ikzelf denk dat ze wellicht een assertiviteitscursus zou kunnen volgen, zodat ze hem van repliek kan dienen.

[ Voor 24% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 11:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-06 09:43
Zelf een vergelijkbare situatie gehad. Eerst als student. Later in vaste dienst.

Ik heb er best een poos gewerkt en kan zeggen dat er maar één oplossing is. -> Vertrekken.

Dat soort mensen veranderen niet. Linksom of rechtsom is het simpelweg niet waard afgeblaft te worden of in een situatie te zitten waarin de spanning te snijden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 18:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Beste Tweakers,

Mijn vriendin werkt al een aantal jaren bij een design bedrijf als grafisch vormgever.
(...)
Dit is geen groot bedrijf met bijvoorbeeld een HR afdeling. Hij is de baas en that's it. er zijn verder geen andere management lagen of iets dergelijks waarmee zij in gesprek zou kunnen gaan.
Kun je misschien de situatie verder beschrijven?
hoeveel mensen werken er in totaal bij dat bedrijf? Enkel die baas en je vriendin als 'uitvoerende DTP-er' of zijn er nog andere personen en taak-verdeling?

Gezien de situatie verwacht ik dat er geen aparte afdeling of taak voor 'Quality Assurance/controls' is, iets dat me wel noodzakelijk lijkt, in de grafische industrie en met alle tijdsdruk is het vaak essentieel dat vor het afleveren er ok pre-flight checks gemaakt worden, liefst ook volgens een 'twee-paar-ogen-principe'.

juist in kleine bedrijven is dat echter vaak een thema en kan ook onder financiele druk wegvallen, wat vaak ook extra stress oplevert.

Wat betreft je vriendin, ze moet echt een keuze maken en ook bereid zijn een verandering te doorgaan, als dit daadwerkelijk haar zo treft.
Je kan het misschien 'zweverig' vinden, maar bv een cursus asertiviteit kan best helpen en is beter dan te denken dat jij als 'haar vriend' eventjes lang moet gaan en die baas moet uitschelden, dat zou extreem dom zijn.
Ook de keuze een anere baan te zoeken is iets dat ze niet op voorhand moet afwijzen... laat haar gewoon eens en paar keer rondkijken, er is vaak wel degelijk een behoefte aan ervaren en goede krachten, desnoods kun je ook kijken of ze freelance opdrachten kan aannemen.

Dat 'afwijzen' op basis van een defaistisch 'er-zal-toch-niks-mogelijks-zijn' is en erg negatieve nstelling, die mogelijk juist het slechte gevoel versterkt en haar zelfvertrouwen nog lager doet worden.. maak haar duidelijk dat ze heel veel mogelijkheden heeft en dat ze gewoon uit moet gaan van haar kunnen, dat goed is.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als je elke dag thuiskomt met deze stress, ben je een ziekte aan het kweken en kan je mijn inziens gewoon je ziek melden. Dat het nu slecht aantoonbaar is dat het een ziekte is, dat zal wel, maar als jij slecht slaapt van de stress is een burn-out om de hoek. Dus hoe lang laat je dit escaleren? Ik zou je vriendin geen burn-out gunnen, want dan zit je er jaren aan vast, nu kan je het nog een soort van proberen te ontwijken.

Dus ik zou adviseren haar met de huisarts laten praten en daarna misschien wel ziek melden. En ondertussen misschien ook wel op zoek naar een nieuwe baan.

Dat onzekere komt ook door het gedrag van haar baas.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
In het merendeel van de gevallen kan de gemiddelde werknemer niet op tegen een leidinggevende die dergelijk gedrag bezigt. De betreffende persoon heeft het binnen haar mogelijkheden geprobeerd en het gaat gewoon niet duurzaam veranderen.

Ik ken een aantal van dit soort verhalen. In grote bedrijven is er typisch nog een corrigerend mechanisme voor middenmanagement (die ofwel veranderen of van people management afgehaald worden). Als het probleem zich aan de top bevindt dan heb ik het nog niet zien veranderen.

In een mij bekend geval, op zich een flinke organisatie, was de doorlooptijd van regulier personeel op een afdeling ongeveer een-twee jaar. Vele tientallen werden zo afgebrand. Naast al die slachtoffers was er een (1!) weerbaar tegen / compatible met de betreffende leidinggevende die er jaren heeft kunnen werken. De situatie veranderde echter nooit ondanks dat het aantoonbaar schade aan de organisatie bracht. Elke ex-medewerker was blij daar weg te zijn inclusief die ene.

Vergeet niet:
People leave managers, not companies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
RM-rf schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:44:
[...]

Kun je misschien de situatie verder beschrijven?
hoeveel mensen werken er in totaal bij dat bedrijf? Enkel die baas en je vriendin als 'uitvoerende DTP-er' of zijn er nog andere personen en taak-verdeling?

Gezien de situatie verwacht ik dat er geen aparte afdeling of taak voor 'Quality Assurance/controls' is, iets dat me wel noodzakelijk lijkt, in de grafische industrie en met alle tijdsdruk is het vaak essentieel dat vor het afleveren er ok pre-flight checks gemaakt worden, liefst ook volgens een 'twee-paar-ogen-principe'.

juist in kleine bedrijven is dat echter vaak een thema en kan ook onder financiele druk wegvallen, wat vaak ook extra stress oplevert.

Wat betreft je vriendin, ze moet echt een keuze maken en ook bereid zijn een verandering te doorgaan, als dit daadwerkelijk haar zo treft.
Je kan het misschien 'zweverig' vinden, maar bv een cursus asertiviteit kan best helpen en is beter dan te denken dat jij als 'haar vriend' eventjes lang moet gaan en die baas moet uitschelden, dat zou extreem dom zijn.
Ook de keuze een anere baan te zoeken is iets dat ze niet op voorhand moet afwijzen... laat haar gewoon eens en paar keer rondkijken, er is vaak wel degelijk een behoefte aan ervaren en goede krachten, desnoods kun je ook kijken of ze freelance opdrachten kan aannemen.

Dat 'afwijzen' op basis van een defaistisch 'er-zal-toch-niks-mogelijks-zijn' is en erg negatieve nstelling, die mogelijk juist het slechte gevoel versterkt en haar zelfvertrouwen nog lager doet worden.. maak haar duidelijk dat ze heel veel mogelijkheden heeft en dat ze gewoon uit moet gaan van haar kunnen, dat goed is.
Mijn vriendin is in principe de verantwoordelijke op de "afdeling" waar nog 1 part-timer werkt en 1 stagiaire af en toe meeloopt. Het is een familiebedrijf in de zin dat de familie van de baas daar ook zo'n beetje allemaal werkt. Ik denk dat het bedrijf niet meer dan 20 man betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 13:58
Is ze lid van een vakbond? Kan ze daar mogelijk iemand vinden om mee in gesprek te gaan en stappen te plannen/ondernemen?

Het lijkt me een lastige situatie, aangezien de aanstichter, ook direct de werkgever is. Advies van iemand die onderlegd is met arbeidssituaties zou handig kunnen zijn. Als iemand al begint te schreeuwen wanneer er fouten worden gemaakt, kan ik me voorstellen dat die persoon niet rationeel reageert, wanneer hij hier op aangesproken wordt. Tact en voorbereiding is zijn de key, in mijn ervaring.

Tot slot:

Heeft ze vakantie uren? Mogelijk samen even een rustig weekje inplannen, zodat ze tot rust kan komen en weer wat energie kan opbouwen.

Wens haar, en jou, veel rust en kracht in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rukapul schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:28:
Tegen een eigenaar-manager die niet met personeel om kan gaan is uiteindelijk niets opgewassen.

In theorie kun je je als werknemer wapenen hiertegen, maar een persoonlijkheid om dat te kunnen is een zeldzaamheid.

Zoek een andere baan. En als het te erg wordt dan ligt ziekmelden (technisch: tijdelijk arbeidsongeschikt) voor de hand.
^^^ Dat is idd het beste antwoord dat gegeken kan worden. Zoek iets anders. Die kerel gaat niet veranderen, zeker niet van vrijdag op maandag.

En als ie al tegen een burnout oid aan zit is dat ook niet van vandaag of morgen over. En valt ie op den duur zelf uit. Sta je daar zonder leiding. Hopelijk is ie dan verzekerd en kan ie een interimmer neerzetten, anders is de rest van het personeel ook de pineut.

Afstand qua werk: dichtbij werken is leuk, je bent zo thuis, maar als je lol in je werk hebt boeit dat allemaal niet zoveel. Nu is er geen werkvreugde en daar wil je dus iets aan doen. Kijk wat er voor nodig is, overweeg desnoods een (2e?) auto en ga er voor.

Just my 2 ct :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:41
Heel simpel: het gesprek aangaan of vertrekken. Als je het gedrag niet pikt, dan moet je hem dat vertellen anders zal de situatie onveranderd blijven. Dat hoeft ook niet zweverig te zijn, spreek hem gewoon 1 op 1 aan en zeg dat je zo niet behandeld wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 01:39
Als het een familie bedrijf is, gewoon een ander familie lid aanspreken, die wellicht kan bemiddelen.
Vaak weet die familie lid ook dat diegene vaak uit zijn bol gaat.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
ExtendedCaesar schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:47:
Is ze lid van een vakbond? Kan ze daar mogelijk iemand vinden om mee in gesprek te gaan en stappen te plannen/ondernemen?

Het lijkt me een lastige situatie, aangezien de aanstichter, ook direct de werkgever is. Advies van iemand die onderlegd is met arbeidssituaties zou handig kunnen zijn. Als iemand al begint te schreeuwen wanneer er fouten worden gemaakt, kan ik me voorstellen dat die persoon niet rationeel reageert, wanneer hij hier op aangesproken wordt. Tact en voorbereiding is de key, in mijn ervaring.

Tot slot:

Heeft ze vakantie uren? Mogelijk samen even een rustig weekje inplannen, zodat ze tot rust kan komen en weer wat energie kan opbouwen.

Wens haar, en jou, veel rust en kracht in deze situatie.
Helaas is ze geen lid van een vakbond. Een vertrouwenspersoon is er wel, maar dat is familie van de baas/eigenaar van het bedrijf. en het is een roddeldorp waar ze woont, dus je snapt dat ze hier niet even naar toe stapt.
We hebben een weekje in Spanje gepland in Mei, dus dat zit goed.
Bedankt voor je steunwens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
Een gesprek zou kunnen. Het is wel belangrijk om te weten wat voor persoonlijkheid deze man heeft. Ik heb ook een manager gehad die zei dat je altijd kritiek mocht leveren. Ik wist dat hij gauw op zijn pik getrapt is, dus heb ik maar niks gezegd. Omgaan met kritiek is ook een gave.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:44:
Echter ziet mijn vriendin bij het zoeken van een nieuwe baan allemaal leeuwen en beren op de weg.
En hoe verwacht je dat wij hier bij gaan helpen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Hydra schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:54:
[...]

En hoe verwacht je dat wij hier bij gaan helpen?
Niet. Je rukt nu 1 zin uit de context en mist de vraag. als je het topic ook leest zie je een hoop constructieve reacties. Als je deze niet kan leveren, reageer dan niet.
Rukapul schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:46:
In het merendeel van de gevallen kan de gemiddelde werknemer niet op tegen een leidinggevende die dergelijk gedrag bezigt. De betreffende persoon heeft het binnen haar mogelijkheden geprobeerd en het gaat gewoon niet duurzaam veranderen.

Ik ken een aantal van dit soort verhalen. In grote bedrijven is er typisch nog een corrigerend mechanisme voor middenmanagement (die ofwel veranderen of van people management afgehaald worden). Als het probleem zich aan de top bevindt dan heb ik het nog niet zien veranderen.

In een mij bekend geval, op zich een flinke organisatie, was de doorlooptijd van regulier personeel op een afdeling ongeveer een-twee jaar. Vele tientallen werden zo afgebrand. Naast al die slachtoffers was er een (1!) weerbaar tegen / compatible met de betreffende leidinggevende die er jaren heeft kunnen werken. De situatie veranderde echter nooit ondanks dat het aantoonbaar schade aan de organisatie bracht. Elke ex-medewerker was blij daar weg te zijn inclusief die ene.

Vergeet niet:

[...]
Toch gek. Je zou toch verwachten dat er ergens een punt is waar je klachten kan indienen voor het geval je er intern niet uit komt. Ik heb wel voorbeelden van rechtszaken gelezen maar dat is als er echt gescholden is of er een onterecht ontslag in het spel was. Je zou zeggen dat al dat geschreeuw wellicht ook in aanmerking komt voor op zijn minst iets van een inspectie, maar ik vind hier niets over terug.

[ Voor 69% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit is dus een baas die denkt dat hij alles kan maken zonder gevolgen, dus gewoon de volgende keer dat ie zich slecht gedraagt ziek naar huis gaan, omdat je vriendin hoofdpijn en stress krijgt van dat geschreeuw. Als je dat een paar keer doet zal de baas echt wel weer normaal gaan doen tegen je vriendin. Dit kost je misschien een paar uur aan loon maar is wel de moeite waard imo.
En natuurlijk zo snel mogelijk een andere baan gaan zoeken, er zijn genoeg bedrijven met een leuke werksfeer in NL.

PS. een onwerkbare werksituatie door gedag van anderen is zeker wel een reden om je ziek te melden. Psychische ziekte (stress en spanningen en de hele dag op je tenen moeten lopen ) is ook ziekte.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 15-03-2019 11:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:56:
Niet. Je rukt nu 1 zin uit de context en mist de vraag. als je het topic ook leest zie je een hoop constructieve reacties. Als je deze niet kan leveren, reageer dan niet.
Ik gaf eerder een constructieve reactie waar je niet op reageert. Je vriendin heeft twee opties: blijven doorakkeren tot ze knapt of weggaan. Iets anders is er gewoon niet. Hoe eerder je die pleister eraftrekt hoe beter.

Ik snap dat je liever de gouden tip gaat horen hoe je die baas in een simpel gesprek opeens kan laten veranderen, maar dat gaat echt niet gebeuren. Je geeft zelf aan, het is een christenfunda 'gekkie' die geen respect heeft voor vrouwen. Sexists gonna sexist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:25:
[...]
Ze is in vaste dienst ja.

Het ding is dat zij gewoon niet ziek is, dus dan heeft ziek melden geen zin. ze is wel gestrest maar niet overspannen o.i.d. Dan is ziek melden toch niet verantwoord?
Als je dagelijks zwaar overstuur bent en niet meer goed kan slapen, ben je al redelijk op weg :)
[...]
Ik denk niet dat hij er van baalt. Hij is een zwaar christelijke man die het al niet heeft op vrouwen (horen in de keuken thuis)/alles wat niet christelijk is. Dat is gewoon hoe hij is. Opmerkingen als "als zegt dat je toe bent aan vakantie, dan heb je geen werkinstelling" zijn voor hem normaal.
Tsja, als ik dit soort dingen dan weer lees, denk ik ook vooral "wegwezen daar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ernemmer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:58:
Dit is dus een baas die denkt dat hij alles kan maken zonder gevolgen, dus gewoon de volgende keer dat ie zich slecht gedraagt gewoon ziek naar huis gaan omdat je vriendin hoofdpijn krijgt van dat geschreeuw. Als je dat een paar keer doet zal de baas echt wel weer normaal gaan doen tegen je vriendin. Dit kost je misschien een paar uur aan loon maar is wel de moeite waard imo.
En natuurlijk zo snel mogelijk een andere baan gaan zoeken, er zijn genoeg bedrijven met een leuke werksfeer in NL.
Waarom kost je dat een paar uur aan loon? Ziekmelden in loondienst is gewoon ziek. Daar gaat je maandsalaris niet opeens van onderuit.

Het is of vertrekken, of inderdaad gewoon de middag ziekmelden na zo'n uitvaller van de baas.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:21
[...]
Hij is man die het al niet heeft op vrouwen (horen in de keuken thuis)/alles wat niet christelijk is. Dat is gewoon hoe hij is. Opmerkingen als "als zegt dat je toe bent aan vakantie, dan heb je geen werkinstelling" zijn voor hem normaal.
Run Forest Run

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Heeft ze ooit ergens anders gewerkt of is dit ook haar aller eerste job? Ik zou zeggen; wees niet bang om een andere baan te zoeken. Het kan haast niet erger zijn als de situatie die er nu is, als ik het zo allemaal lees.

Oke je zult waarschijnlijk verder moeten reizen, maar weegt dat dan echt niet op tegen de huidige situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
Ze durft ook niet een andere baan te zoeken omdat werk in de grafische sector niet heel veel te vinden is (vooral stages worden er aangeboden) en ze nu in hetzelfde dorp werkt als waar ze woont. Ook vind ze het werk zelf erg leuk, alleen deze man is dus erg vervelend. Tevens houd ze gewoon van vastigheid en omdat ze niet echt heel zeker in haar schoenen staat ziet ze (onredelijke, soms) leeuwen en beren op de weg.
Dat snap ik niet, of in ieder geval, dat is niet rationeel. Op zoek naar een andere baan kan ALTIJD! En heeft geen enkele downside, behalve dat je natuurlijk wel enige moeite in moet stoppen. Je kan altijd kijken of je ergens wat leukers/beters kan vinden. En als ik dat hier zo lees ligt de lat niet hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:00:
[...]

Waarom kost je dat een paar uur aan loon? Ziekmelden in loondienst is gewoon ziek. Daar gaat je maandsalaris niet opeens van onderuit.

Het is of vertrekken, of inderdaad gewoon de middag ziekmelden na zo'n uitvaller van de baas.
Veel bedrijven hanteren 1 dag wachtgeld voor ziekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

[...]

Toch gek. Je zou toch verwachten dat er ergens een punt is waar je klachten kan indienen voor het geval je er intern niet uit komt. Ik heb wel voorbeelden van rechtszaken gelezen maar dat is als er echt gescholden is of er een onterecht ontslag in het spel was. Je zou zeggen dat al dat geschreeuw wellicht ook in aanmerking komt voor op zijn minst iets van een inspectie, maar ik vind hier niets over terug.
Verwacht je dan dat ze ontspannen thuis komt als ze naast de huidige situatie ook nog een juridisch gevecht gaat beginnen tegen hem?

Als ze problemen heeft met het zoeken van een andere baan, help haar daar dan mee. Maar weggaan is echt de meest logische oplossing hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:04
Als er op 20 minuten reizen een stad(je) is waar andere banen te vinden zijn, dat per direct opzoeken en gaan doen.
De reistijd kan juist mooi werken, en 20 minuten reizen zou iedereen over hebben om niet dit soort ellende te hebben. Mogelijk kan ze ook nog een salaris sprongetje maken of meer doorgroeimogelijkheden hebben.

Want nu komt je vriendin overstuur thuis, omdat ze om de hoek woont is er ook geen reistijd om even iets van je af te zetten. (helpt voor veel mensen om een scheiding tussen werk en prive te behouden)

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 15-03-2019 11:07 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Grappig dat er nu al 2 mensen zijn die denken dat het gedrag van volwassen mensen niet veranderd kan worden.
Simpel voorbeeld:
Ja vanwege de financiële consequenties... als die flitspaal er niet staat, dan blijven ze gewoon 80km/u rijden. Zo had ik een collega die mij telkens aan het plagen en pesten was: daar heb ik tig keer iets van gezegd.

Het is pas echt opgehouden ( hopelijk ) nadat ik het hoger opgezocht heb, waarna er een gesprek geweest is dat het gedrag onacceptabel was. Nu zitten er dus consequenties aan vast en is hij in feite gewaarschuwd.

Bij iemand die boven jou staat is dat een stuk lastiger, al helemaal als het je baas is. Als er dan niemand boven hem staat, dan is het lastig om het hogerop te zoeken. Of je moet je inderdaad ziek melden of gerechtelijke stappen zetten. Zelf zou ik maken dat ik er weg kwam: nog liever werkeloos, dan ongelukkig zijn doordat een werkgever je als stuk stront behandeld.

Wat @Marzman zegt, zit trouwens wel iets in hoor: als het slecht met bedrijven gaat, dan willen managers je nog weleens zover drijven dat je ontslag neemt. Want als je zelf ontslag neemt, hoeven ze geen ontslag vergoeding te betalen. En het UWV neemt het je kwalijk....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 134660

Simpel. Zijn al die voordelen (dichtbij, zekerheid) groter dan de nadelen (overspannenheidsklachten, slecht slapen, invloed op priveleven)? Zo ja, blijven en het zo goed mogelijk proberen te veranderen met de tips die hier genoemd zijn. Zo nee, vertrekken. Je kan het beste stoppen met aannames maken over die baas, en vooral kijken naar wat het met je vriendin doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Toch gek. Je zou toch verwachten dat er ergens een punt is waar je klachten kan indienen voor het geval je er intern niet uit komt. Ik heb wel voorbeelden van rechtszaken gelezen maar dat is als er echt gescholden is of er een onterecht ontslag in het spel was.
Wat je beschrijft is gewoon 'als er echt gescholden is'. Het is evident dat de werkgever zich hier niet als een goed werkgever gedraagt, schade toebrengt aan de werknemer, etc.

Dit soort gedrag is zelfs een van de grondslagen voor ontslag op staande voet door werknemer waarbij werkgever schadeplichtig blijkt.

Het punt is natuurlijk dat dit een glijdende schaal is, documentatie essentieel is om gelijk te krijgen, etc. Een overwinning is dan vaak een pyrusoverwinning omdat de persoon zelf er helemaal aan onderdoor is gegaan. Zoiets doe je als je geen alternatieven hebt en bij verwijtbaar ontslag een ontslagvergoeding meekrijgt die groot genoeg is om het tot aan het pensioen uit te zitten bij wijze van spreken.

Als er een alternatief aanwezig is zoals een nieuwe baan dan is dat de te prefereren route.
Je zou zeggen dat al dat geschreeuw wellicht ook in aanmerking komt voor op zijn minst iets van een inspectie, maar ik vind hier niets over terug.
In beginsel is dit civielrecht. De arbeidsinspectie richt zich typisch op andere zaken. Voor vakbonden is het bedrijf te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Hydra schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:59:
[...]

Ik gaf eerder een constructieve reactie waar je niet op reageert. Je vriendin heeft twee opties: blijven doorakkeren tot ze knapt of weggaan. Iets anders is er gewoon niet. Hoe eerder je die pleister eraftrekt hoe beter.

Ik snap dat je liever de gouden tip gaat horen hoe je die baas in een simpel gesprek opeens kan laten veranderen, maar dat gaat echt niet gebeuren. Je geeft zelf aan, het is een christenfunda 'gekkie' die geen respect heeft voor vrouwen. Sexists gonna sexist.
Yep, je hebt ook zeker gelijk. Ik ben ook bezig om haar over te halen een andere baan te zoeken. Haar ouders vinden dit ook. Ikzelf vind, dat als ze dan echt wil blijven, dat ze dan een assertiviteitscursus zou kunnen gaan volgen. Dan leer je ook goed om te gaan met dit soort gevallen. Echter blijf ik wel van mening dat een andere baan zoeken (ze krijgt ook niet erg veel betaald, dus daar kan ze ook gewoon een sprong maken) het beste is.
Wizzu schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:00:
Heeft ze ooit ergens anders gewerkt of is dit ook haar aller eerste job? Ik zou zeggen; wees niet bang om een andere baan te zoeken. Het kan haast niet erger zijn als de situatie die er nu is, als ik het zo allemaal lees.

Oke je zult waarschijnlijk verder moeten reizen, maar weegt dat dan echt niet op tegen de huidige situatie?
Dit is haar 1e baan inderdaad, dus als starter niet wetende wat ze waard was verdient ze ook niet al teveel. zodoende vind ik ook dat een andere baan alleen maar voordelen met zich meebrengt, met als nadeel dat je waarschijnlijk wel een autootje moet gaan kopen om bij deze nieuwe baan te komen. maar goed. zoals eerder al door veel mensen gezegd: betere werkomstandigheden > werkafstand :-)

[ Voor 28% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50
Weg gaan. En dat zegt iemand die het zelf ook niet zo makkelijk vind. Ben op dit moment bezig mezelf te verbeteren en ondertussen solliciteren op functies waar ik verwacht voor gekozen te kunnen worden en die me leuk lijken. Mijn probleem is dat mijn kennis verouderd is en niet is wat ik al jaren gedaan heb. Moeilijk te bewijzen.

Voor haar komt het er op neer dat ze om zich heen kijkt wat er is (ze heeft werk, dat scheelt) en solliciteert op functies die ze leuk vind. als ze wat gevonden heeft dien je je ontslag in.
Andere optie is gewoon lekker door blijven gaan tot je wel in de ziektewet komt ivm overspannen zijn. Ze is het nu nog niet, maar trust me. Je komt er niet zo makkelijk uit als je wel overspannen bent. Ook als het de thuis situatie gaat beïnvloeden, dan moet je daar echt wat aan veranderen. Want je neemt het altijd mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
[...]

Ik denk niet dat hij er van baalt. Hij is een zwaar christelijke man die het al niet heeft op vrouwen (horen in de keuken thuis)/alles wat niet christelijk is. Dat is gewoon hoe hij is. Opmerkingen als "als zegt dat je toe bent aan vakantie, dan heb je geen werkinstelling" zijn voor hem normaal
Mensen kunnen zeker veranderen, maar als ik dit zo lees is de kans in deze situatie heel klein. Geloofsovertuigingen met zulk bijbehorend gedrag zijn diep verankerd in zijn doen en laten. Dat haal je er niet uit met wat gesprekken, maar gaat heel veel tijd en moeite kosten (als dat überhaupt lukt).

Enige conclusie die ik kan trekken op dit moment: je vriendin moet een nieuwe job vinden (hoe eng zij dat ook vindt), voordat ze nog ongelukkiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Laatst online: 13:28
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:25:
[...]

Omwille van privacy ga ik niet vermelden waar zij woont, maar het is in een dorpje 20 minuutjes verderop, dus enigszins is het wel in de buurt.
20 minuten is natuurlijk helemaal niets qua werk-afstand. Ik zou simpelweg zoeken naar een nieuwe baan. En die zal ongetwijfeld ook zo gevonden zijn.

Verder je vraag "maar wie zegt dat het niet nog een keer gebeurd bij een andere baan?" lijkt me een beetje pessimistisch. Ik heb zo'n scenario nog nooit meegemaakt. De meeste reclamebureau's en grafische bureau's hier in de omgeving hebben vaak ook net even een wat groter team. En een baas die qua omgang zo is als je omschrijft zal vermoedelijk uberhaupt niet snel een groter team hebben, mocht dat temperament enigzins te merken zijn naar klanten.

Het lijkt mij echt een vrij simpele keuze. De tijd en stress die je met communicatie zou steken in de omgang verbeteren is het waarschijnlijk niet waard. Mits een goed portfolio komt ze zo terecht, ik ken zat klanten en bedrijven qua samenwerkingen die vacatures hebben open staan. Je moet uiteraard op de websites / linkedin zelf kijken van die bedrijven. Op vacature sites kom je die niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
_vision schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Mensen kunnen zeker veranderen, maar als ik dit zo lees is de kans in deze situatie heel klein. Geloofsovertuigingen met zulk bijbehorend gedrag zijn diep verankerd in zijn doen en laten. Dat haal je er niet uit met wat gesprekken, maar gaat heel veel tijd en moeite kosten (als dat überhaupt lukt).

Enige conclusie die ik kan trekken op dit moment: je vriendin moet een nieuwe job vinden (hoe eng zij dat ook vindt), voordat ze nog ongelukkiger wordt.
Inverted_World schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:21:
[...]

20 minuten is natuurlijk helemaal niets qua werk-afstand. Ik zou simpelweg zoeken naar een nieuwe baan. En die zal ongetwijfeld ook zo gevonden zijn.

Verder je vraag "maar wie zegt dat het niet nog een keer gebeurd bij een andere baan?" lijkt me een beetje pessimistisch. Ik heb zo'n scenario nog nooit meegemaakt. De meeste reclamebureau's en grafische bureau's hier in de omgeving hebben vaak ook net even een wat groter team. En een baas die qua omgang zo is als je omschrijft zal vermoedelijk uberhaupt niet snel een groter team hebben, mocht dat temperament enigzins te merken zijn naar klanten.

Het lijkt mij echt een vrij simpele keuze. De tijd en stress die je met communicatie zou steken in de omgang verbeteren is het waarschijnlijk niet waard. Mits een goed portfolio komt ze zo terecht, ik ken zat klanten en bedrijven qua samenwerkingen die vacatures hebben open staan. Je moet uiteraard op de websites / linkedin zelf kijken van die bedrijven. Op vacature sites kom je die niet tegen.
Ja, jullie en vele anderen (zo niet iedereen) in dit topic heeft een punt en mijn gedachtes ook wel bevestigd. Iedereen bedankt voor de input! :-) Ik kan hier wel wat mee (even de vrouwlief dit topic laten lezen bijvoorbeeld haha)

[ Voor 17% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 18:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:46:
[...]

Mijn vriendin is in principe de verantwoordelijke op de "afdeling"
Dat (die verantwoordelijkheid) betekent ook dat het enigszins haar plicht is een weerwoord te bieden aan de baas als die onterechte eisen stelt , ook om haar ondergeschikten te beschermen.
Of anderszijds zelf te werken ernaar dat er een betere pre-flight checks of kwaliteitscontroles gevoerd worden en deze ook voorheen ingecalculeerd worden.

Natuurlijk, het gedrag van de baas kan erg fout zijn en typerend voor een bepaalde vorm van familiebedrijven waar de eigenaar 'denkt' alles beter te kunnen, maar juist dan is het essentieel dat een vorm van management daartegen zich teweer stelt.
Als ze dat niet kan, deels door haar persoonlijkheid zit ze op de verkeerde plek.

Juist dit gedrag van een baas is ook een kwestie van 'leren' je teweer te stellen, of ook de consequentie te trekken ener weg te gaan...
doet ze geen van beiden en blijft er zitten als 'verantwoordelijke' van een afdeling die die baas geen weerwoord durft te bieden, faciliteert ze eigenlijk zijn gedrag.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
De baas is er al enkele keren op aangesproken, stopt dan even en vervolgens herhaalt het zich weer.

Wat je kan doen is de uitbarsting eens een aantal keren opnemen.
Daarna weer in gesprek gaan, en hem confronteren met de opnames.

Dit zou er voor kunnen zorgen dat hij zichzelf niet zo leuk vind als hij dit terug ziet en er bij een volgende gelegenheid direct aan terug denkt en zichzelf (on)bewust aanleert te beheersen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:26:
(even de vrouwlief dit topic laten lezen bijvoorbeeld haha)
Ik schat in dat ze daar niet blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:11:
[...]
Ikzelf vind, dat als ze dan echt wil blijven, dat ze dan een assertiviteitscursus zou kunnen gaan volgen. Dan leer je ook goed om te gaan met dit soort gevallen.
Nee, dat leer je daar niet. Je leert daar om te gaan met jouw eigen onzekerheden en beter voor jezelf op te komen in normale dagelijkse situaties, zodat je beter tot je recht komt.

Het is geen cursus voor "hoe deal ik met een tiran?" :)

Misschien dat er zoiets is voor gevechtspiloten voor als ze gevangen worden genomen, maar het is geen "normale dagelijkse situatie". Althans, dat zou het niet mogen zijn.

Het probleem ligt aan hem, niet aan jouw vriendin. Dus het slaat dan ook nergens op dat zij er een cursus voor moet gaan volgen (tenzij ze sowieso onzeker is en altijd over zich heen laat lopen, maar dat staat hier in principe los van).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het is al een aantal keer gezegd, maar inderdaad: Een nieuwe baan zoeken is de beste optie.

MAAR:
Advies is dan om NIET ontslag te nemen tot het nieuwe contract is getekend.
Als het echt niet meer gaat (en dat punt komt, zo lees ik, snel dichterbij) is ziek melden de enige juiste optie.
Als ze ontslag neemt heeft ze ook geen recht op WW, geen recht op ziektewet en solliciteren vanuit werkloosheid is een slechtere positie dan vanuit een baan.

In mijn omgeving hetzelfde meegemaakt: behoorlijk overspannen, eigenlijk ziek maar wilde zich niet ziek melden. --> ontslag genomen want er stond al een nieuwe baan om de hoek. --> eenmaal in het rustige vaarwater van thuis barstte de dam en bleek er sprake van een full blown burn-out. (die was er eigenlijk al maar door maar door te gaan en door te gaan niet onder ogen gezien) --> nieuwe baan ging daarom niet door, geen WW, geen Ziektewet.
Solliciteren vanuit een burnout met werkloosheid is geen pretje.

Dus: geen ontslag voor het contract getekend is, als dat niet lukt en het gaat niet meer dan ziek melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Lethalis schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Nee, dat leer je daar niet. Je leert daar om te gaan met jouw eigen onzekerheden en beter voor jezelf op te komen in normale dagelijkse situaties, zodat je beter tot je recht komt.

Het is geen cursus voor "hoe deal ik met een tiran?" :)

Misschien dat er zoiets is voor gevechtspiloten voor als ze gevangen worden genomen, maar het is geen "normale dagelijkse situatie". Althans, dat zou het niet mogen zijn.

Het probleem ligt aan hem, niet aan jouw vriendin. Dus het slaat dan ook nergens op dat zij er een cursus voor moet gaan volgen (tenzij ze sowieso onzeker is en altijd over zich heen laat lopen, maar dat staat hier in principe los van).
Nee, maar je zegt het zelf, je leert wel voor jezelf op te komen. Nu ondergaat ze het geschreeuw. als je leert assertief te zijn, ga je daar wel anders mee om. Vandaar dat het me een goed idee lijkt.
daan! schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:40:
Het is al een aantal keer gezegd, maar inderdaad: Een nieuwe baan zoeken is de beste optie.

MAAR:
Advies is dan om NIET ontslag te nemen tot het nieuwe contract is getekend.
Als het echt niet meer gaat (en dat punt komt, zo lees ik, snel dichterbij) is ziek melden de enige juiste optie.
Als ze ontslag neemt heeft ze ook geen recht op WW, geen recht op ziektewet en solliciteren vanuit werkloosheid is een slechtere positie dan vanuit een baan.

In mijn omgeving hetzelfde meegemaakt: behoorlijk overspannen, eigenlijk ziek maar wilde zich niet ziek melden. --> ontslag genomen want er stond al een nieuwe baan om de hoek. --> eenmaal in het rustige vaarwater van thuis barstte de dam en bleek er sprake van een full blown burn-out. (die was er eigenlijk al maar door maar door te gaan en door te gaan niet onder ogen gezien) --> nieuwe baan ging daarom niet door, geen WW, geen Ziektewet.
Solliciteren vanuit een burnout met werkloosheid is geen pretje.

Dus: geen ontslag voor het contract getekend is, als dat niet lukt en het gaat niet meer dan ziek melden.
Pfoe wat een verhaal. Hoop dat je uit die vervelende situatie bent gekomen. Dat is zeker iets wat ik probeer te voorkomen bij mijn vriendin ook ja.

[ Voor 40% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:55
In de grafische industrie is weinig werk, maar waar wel veel vraag naar is zijn technisch documentalisten. Wellicht kan je vriendin daar eens naar kijken. Het verschilt een beetje per bedrijf, maar in het bedrijf waar ik werk is het een mooi snijvlak tussen grafisch werk, schrijven en techniek. Hier zijn de documentalisten vooral bezig met het creëeren en vormgeven van de technische handleidingen. (een willekeurige vacature: https://www.nationalevaca...9/technisch-documentalist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:00

Sharky

Skamn Dippy!

St@m schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:11:

Gedrag beinvloeden kan alleen als de persoon in kwestie daarvoor openstaat of enig bewustzijn heeft. Tenzij de vriendin van TS een soort mastermind is a la Derren Brown gaat dat gewoon niet lukken, al helemaal niet omdat er sprake is van een scheve machtsverhouding. Blijkbaar heeft de baas een opvliegend karakter, misschien heeft hij wel een rotleven en gaat huis alles slecht en is het tijdelijk, dan nog zou ik gewoon ander werk zoeken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De meest duurzame oplossing is het vinden van een andere werkgever, maar ik kan me goed voorstellen dat dit lastig is bij een dergelijke specialisatie (en vanuit een gezonde positie is het minder lastig om nieuw werk te vinden). Los daarvan geldt natuurlijk dat werkgever/werknemer onderling elkaar kunnen intimideren (en ik vermoed dat het vanuit de machtspositie van een werkgever nóg zwaarder verwijtbaar gedrag is).

Als je vriendin als een emotioneel wrak thuis komt door het werk, dan lijkt het me een ziekmelding gepast; een gezonde werknemer komt namelijk niet gebroken thuis. De kans is hierbij wel groot dat de arbeidsrelatie permanent beschadigd, maar dit is naar mijn mening beter dan het oplopen van gezondheidsschade.
Heeft je vriendin al eens een van de uitspattingen op audio vastgelegd? Vastlegging van de intimidatie kan een krachtig middel zijn om de werkgever te confronteren met zijn gedrag, en kan desnoods een middel zijn om tijdens de ziekte/ re-integratie periode aan te sturen op het "tweede spoor". Daarnaast is, als ik de zaak goed heb begrepen, de werkgever mogelijk verwijtbaar voor de ziekte, en heeft hij binnen de kortste keren de kosten van een derde ziektejaar aan zijn broek.

Resumé; Nieuwe werkgever > Ziekmelding > gebroken doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:07
Simpel voorbeeld:

Maar nogmaals, ga het ongewenste gedrag negeren: "Sorry, maar als je zo schreeuwt ga ik niet voor je lopen."
En het gewenste gedrag bekrachtigen
Baas vraagt wat op normale toon: "Super dat je het zo vraagt, ik ga direct mijn best voor je doen. Wat fijn dat je het normaal vraagt"
Ze gaat daar om bepaalde taken uit te voeren. Ik denk niet dat gedragsverandering daar een van is.
Overigens hebben veel bazen een eigendunk, ik denk niet dat hij zomaar opeens aardig tegen haar gaat zijn. Ze moet eerst met hem bespreken dat over dat de situatie haar overstuur etc maakt. Als hij dat niet wilt snappen, moet zij ontslag nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:46:
[...]
Nee, maar je zegt het zelf, je leert wel voor jezelf op te komen. Nu ondergaat ze het geschreeuw. als je leert assertief te zijn, ga je daar wel anders mee om. Vandaar dat het me een goed idee lijkt.
Tsja, ik vind dat vrij naïef.

Heb jij weleens met een schreeuwende leidinggevende (of anderszins in een machtspositie verkerende persoon) te maken gehad?

Ik kan jou vertellen dat zeer veel mensen - ook al komen ze in het dagelijkse leven echt wel voor zich op - zoiets lijdzaam ondergaan. Ik heb het vaker meegemaakt namelijk.

Het is lastig om daar gepast op te reageren.

Stel de leidinggevende in kwestie was gewoon iemand op straat, dan had je allang gezegd "pleur maar een eind op", maar het probleem is juist die machtspositie die misbruikt wordt.

Daar helpt die cursus je niet bij.

Dus nee, ik blijf erbij: dit ligt niet aan haar, maar aan hem. En ik zou als ik jou was ook niet te veel over die cursus beginnen bij haar, want goede kans is dat ze dit niet waardeert. Je zegt dan toch op zekere hoogte dat het aan haar ligt (blaming the victim).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:05
Niks, andere baan zoeken.

Je vriendin hoeft zich door niemand zo te laten behandelen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Lethalis schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:17:
[...]

Heb jij weleens met een schreeuwende leidinggevende (of anderszins in een machtspositie verkerende persoon) te maken gehad?

Ik kan jou vertellen dat zeer veel mensen - ook al komen ze in het dagelijkse leven echt wel voor zich op - zoiets lijdzaam ondergaan. Ik heb het vaker meegemaakt namelijk.

Stel de leidinggevende in kwestie was gewoon iemand op straat, dan had je allang gezegd "pleur maar een eind op", maar het probleem is juist die machtspositie die misbruikt wordt.

Daar helpt die cursus je niet bij.

Dus nee, ik blijf erbij: dit ligt niet aan haar, maar aan hem. En ik zou als ik jou was ook niet te veel over die cursus beginnen bij haar, want goede kans is dat ze dit niet waardeert. Je zegt dan toch op zekere hoogte dat het aan haar ligt (blaming the victim).
Ik zeg ook absoluut niet dat het aan haar ligt, maar het kan haar zeker wel helpen. Ik heb het ook wel eens meegemaakt, maar ik ben van nature assertief en laat niet over me heen lopen. Ook met een schreeuwende leidinggevend heb ik het altijd kunnen oplossen. We zijn onder aan de streep gewoon allemaal mensen. Iedereen is gelijk en een functie heeft daar geen invloed op. dus het juist benaderen alsof het iemand is die je op straat tegen komt, is zeker een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:48

Aganim

I have a cunning plan..

[...]

Ik denk dat je een punt hebt door aan te geven dat het opboksen tegen een volstrekt doorgedraaide fundamentalist niet iets is wat je in een assertiviteitstraining gaat leren. Maar: het leren omgaan met je eigen onzekerheden is wel iets wat wel kan helpen in het nemen van de drempel die nu het zoeken naar een nieuwe baan in de weg staat. Daarnaast kan het in een volgende baan er wel voor zorgen dat iemand steviger in de schoenen staat, als je dan toch al een frisse start moet maken, waarom dan niet meteen zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torp
Drumatiko schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:00:
Heeft je vriendin al eens een van de uitspattingen op audio vastgelegd?
Voor zoiets moet je wel heel sterk in je schoenen staan. Het is duidelijk dat de vriendin dat niet aandurft.
Het ligt niet aan haar, maar ik vind het zorgelijk dat ze zich (ondanks adviezen van ouders en TS) vastklampt aan een situatie die op den duur niet gezond is. Zoals Drumatiko al zegt (en Arunia en daan! voor hem): zodra ze overspannen raakt wordt het alleen maar moeilijker om er nog uit te komen. Dat kan een lijdensweg worden, mogelijk met langdurige gevolgen.

Het is tijd dat TS haar daarvan overtuigt. En die cursus, die komt te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:46:
Pfoe wat een verhaal. Hoop dat je uit die vervelende situatie bent gekomen. Dat is zeker iets wat ik probeer te voorkomen bij mijn vriendin ook ja.
Het is mij niet zelf overkomen maar een ervaring uit mijn omgeving.
De burn-out gaat langzaam beter, gelukkig.
Er is nog geen werk of uitzicht daarop op de korte termijn.
Gelukkig is er een partner die de vaste lasten kan dragen, anders was er ook veel financiële shit waar je ook weer overspannen van kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Drumatiko schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:00:
De meest duurzame oplossing is het vinden van een andere werkgever, maar ik kan me goed voorstellen dat dit lastig is bij een dergelijke specialisatie (en vanuit een gezonde positie is het minder lastig om nieuw werk te vinden). Los daarvan geldt natuurlijk dat werkgever/werknemer onderling elkaar kunnen intimideren (en ik vermoed dat het vanuit de machtspositie van een werkgever nóg zwaarder verwijtbaar gedrag is).

Als je vriendin als een emotioneel wrak thuis komt door het werk, dan lijkt het me een ziekmelding gepast; een gezonde werknemer komt namelijk niet gebroken thuis. De kans is hierbij wel groot dat de arbeidsrelatie permanent beschadigd, maar dit is naar mijn mening beter dan het oplopen van gezondheidsschade.
Heeft je vriendin al eens een van de uitspattingen op audio vastgelegd? Vastlegging van de intimidatie kan een krachtig middel zijn om de werkgever te confronteren met zijn gedrag, en kan desnoods een middel zijn om tijdens de ziekte/ re-integratie periode aan te sturen op het "tweede spoor". Daarnaast is, als ik de zaak goed heb begrepen, de werkgever mogelijk verwijtbaar voor de ziekte, en heeft hij binnen de kortste keren de kosten van een derde ziektejaar aan zijn broek.

Resumé; Nieuwe werkgever > Ziekmelding > gebroken doorwerken.
Ze heeft het nooit vastgelegd op audio. Ze appt mij wel elke keer nadat het gebeurd is, maarja je kan moeilijk paraat staat met je telefoon in je handen en afwachten wanneer hij een uitbarsting krijgt. Overigens geef je hem dan alleen maar meer redenen om te schreeuwen, want: "wat doe je met een telefoon in je handen? je moet werken!!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13
Er is misschien nog 1 stap te zetten voor echt ziekmelden: in principe moet je ook bij de bedrijfsarts terecht kunnen voordat het echt mis gaat. Nou is dat in een dergelijk klein bedrijf misschien niet goed gecommuniceerd/gedocumenteerd, maar als je weet wie de bedrijfsarts is, kun je daar eens contact mee opnemen. Een alternatief kan ook nog zijn om bij de huisarts langs te gaan.

Overigens wel grote kans dat die precies hetzelfde advies zullen geven als hierboven al herhaaldelijk aangegeven: dit is geen houdbare situatie voor de lange termijn, dus hoog tijd om te gaan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Nogmaals: vertrekken!

Als dit pas sinds de laatste tijd zo is en daarvoor niet, dan heeft haar baas waarschijnlijk problemen die dit gedrag veroorzaken (financieel privé en/of zakelijk, op handen zijnde scheiding etc.).
Mijn inschatting is dat het slecht gaat met het bedrijf (vallen dingen op? salaris onregelmatig uitbetaald? is er nog voldoende werk?).

Ligt het niet aan het bedrijf maar is het gewoon een eikel dan gaat je vriendin die man niet veranderen. Dit gedrag is standaard en zal hij ook vertonen buiten het werk (bijv. bij familie, gezin etc.) Het is een familiebedrijf dus ik vrees dat je vriendin niet veel steun hoeft te verwachten van collega's. De familie dekt elkaar ongetwijfeld.

De gezondheid van je vriendin is het allerbelangrijkste. Als het niet meer gaat, gewoon ziek melden.

Verder kan je vriendin het beste omzien naar ander werk en gaan solliciteren. Geen idee hoe hard jullie haar salaris nodig hebben anders kan ze beter meteen opstappen, solliciteren en desnoods voor zichzelf iets beginnen (zal niet gemakkelijk zijn maar dat is beter dan de huidige situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMuchux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:11:
Dit is haar 1e baan inderdaad, dus als starter niet wetende wat ze waard was verdient ze ook niet al teveel. zodoende vind ik ook dat een andere baan alleen maar voordelen met zich meebrengt, met als nadeel dat je waarschijnlijk wel een autootje moet gaan kopen om bij deze nieuwe baan te komen. maar goed. zoals eerder al door veel mensen gezegd: betere werkomstandigheden > werkafstand :-)
Wat je natuurlijk ook zou proberen als tussenstap is een bekende/familielid/vertrouwenspersoon je vriendin een andere baan aan te bieden met vergelijkbare (of zelfs betere) arbeidsvoorwaarden om haar uit de sleur te krijgen waar ze nu in zit. Zo zou je haar in theorie vrij gemakkelijk moeten kunnen overhalen (want arbeidsvoorwaarden = zelfde) en kan ze dan daadwerkelijk tijd stoppen in zichzelf. Soms is een handje die je uit de sleur helpt voldoende om dan weer op eigen kracht verder te gaan, want wanneer de zware pakken van de schouders zijn, doet vaak wonderen!

Succes kerel, het feit dat je hier samen met haar mee bezig bent is al het halve werk en zal ze binnen de kortste keren ook zelf inzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:08:
Ze heeft het nooit vastgelegd op audio. Ze appt mij wel elke keer nadat het gebeurd is, maarja je kan moeilijk paraat staat met je telefoon in je handen en afwachten wanneer hij een uitbarsting krijgt. Overigens geef je hem dan alleen maar meer redenen om te schreeuwen, want: "wat doe je met een telefoon in je handen? je moet werken!!!"
Voice recorder aan het begin van de dag aanzetten... en gewoon op je bureau laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:09
Volgens mij hoeft ze echt geen energie meer te steken in het werkend krijgen van deze verstoorde relatie. Ik heb de indruk dat dit vaker zo is bij MKB bedrijven met hands-on directeuren/eigenaren. De redenen kunnen divers zijn; een groter besef welke invloed inefficientie heeft op de omzet/winst, moeilijk controle uit handen kunnen geven of niet goed kunnen communiceren wat hij/zij nu precies van je verwacht.

Hoe dan ook, dat ga je niet oplossen tenzij je op een of andere manier exact doet wat de baas wil. Dat gaat natuurlijk niet lukken, zeker niet bij iets wat zo subjectief is als vormgeving. Je moet maar net iets doen wat toevallig de smaak van de baas is.

Vanuit zo'n positie denk je vaak dat het bij andere bedrijven ook wel zo zal zijn, dat het moeilijk is om een baan te vinden of dat het misschien wel aan jezelf ligt. Daar moet je even overheen, soms is het gras daadwerkelijk groener. Mijn tip: zoek een baan met meer mensen in dezelfde functie (klein bureau vormgeving) of bij een groter bedrijf.

Veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
[...]

Het is nu ook al een baggerzooi. Dus waarom de gok niet wagen, het kan alleen maar beter worden. Er gaat hier zo'n mooi plaatje rond op GoT:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/settling.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:07
Ik weet niet waar je vriendin woont en werkt, heb eerlijk gezegd niet het hele topic gelezen, maar het goede antwoord wat je aangevinkt hebt is in mijn ogen ook de juiste. Waar je naast zit is dat er weinig werk in deze sector te vinden is... er is juist héél veel werk te vinden, meer dan de afgelopen 10-15 jaar zelfs. Ik ben zelf freelance vormgever en DTP'er in de grafische sector (voornamelijk branding, packaging en B2B/POS materiaal e.d.), en ik kom werkelijk om in 't werk. Sterker nog, er wordt me om de maand wel gevraagd of ik nog een DTP'er of vormgever ken die op zoek is naar ander werk. Ik weet niet wat haar niveau en kwaliteit is natuurlijk, maar over de beschikbaarheid van ander werk hoeft ze zich echt geen zorgen te maken :)

Ik heb overigens ook zo'n baas meegemaakt, toevallig ook in een signing bedrijf (ergens in Oud Beijerland). 2 dingen:
  • Je moet je nooit zo laten behandelen. Dan kun je nog beter putjes gaan scheppen i.p.v. zo over je heen te laten lopen.
  • Sign bedrijven zijn er in legio. Elk dorp of stad heeft er meerdere, het is alleen dat ze soms moeilijker online te vinden zijn omdat ze niet altijd veel doen aan websites e.d. Google Maps doet daar een hoop goed, want daarmee vind je een hoop bedrijven waarvan je anders het bestaan wellicht nooit had geweten.
Kortom: wegwezen daar, en lekker op zoek gaan naar een andere baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00

Agent47

I always close my contracts.

Zelf ook gehad, m'n werkgever had thuis niks te zeggen volgens mij en z'n bedrijf liep niet lekker.
Reageerde alles af op ( toen eerste lijns support) mij. Alles wat kut en alles kon beter en ik moest harder werken voor m'n geld ( 1500 bruto haha) .

Ben toen samen met een andere collega opgestapt. Toen werd de druk nog groter, bedrijf bestaat nog wel maar geen idee. Zal nooit meer terug gaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynosure
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12-2021
Misschien ten overvloede, maar het boek wat mij heel erg heeft geholpen om met zulke mensen om te gaan is "Geweldloze Communicatie" van Marshall Rosenberg.

Behalve in je baan kan het je zelfs op andere vlakken helpen.

Een tip om te reageren op een woede uitbarsting is het volgende roepen : "Als je gekalmeerd bent wil ik weer naar je luisteren." vervolgens koptelefoon opzetten en doorwerken, gezien de situatie zou ik het zo doen. Wat verstandig is dit van tevoren op een rustig moment aankondigen dat je dit gaat doen en daar geen goedkeuring voor vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Laatst online: 19:19

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Als je zegt dat het klein wereldje is, en ze dus bang is voor slechte referenties (die je overigens niet af mag geven, maar dat is een andere discussie), denk je dan niet dat het wereldje precies weet hoe deze man is?
Denk je niet dat de concurrenten, klanten hebben gesproken waar hij ook zo idioot deed?

Denk dat het wel mee valt, als zij een goed portfolio kan laten zien, is dat veel belangrijker dan een blaaskaak.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
Ach, die referenties vallen juist heel erg mee/tegen in de grafische sector. Ik heb in de 20 jaar dat ik in dit vak zit, één keer gemerkt dat er door de nieuwe werkgever om een referentie is gevraagd bij een oud-collega van de werkgever die bij mijn toenmalige werk zat.

En de sign-sector is bijna hetzelfde als de kaartjesdrukkerij-sector: zelfs in een klein dorp als Nootdorp kan ik er zo een paar vinden, en Berkel en Rodenrijs, Oud-Beijerland e.d. hebben er ook meerdere van.

Maar wat ik zei, ik heb geen idee wat haar kwaliteiten zijn (als werknemer, maar ook creatief gezien, en m.b.t. programma-kennis etc.). Sommige sign bureaus zijn, heel kort door de bocht, van het type "niet lullen maar doorwerken", en anderen zijn juist heel creatief bezig met hoogkwaliteit ontwerpen en zo.

Persoonlijk zou ik lekker even een paar weken vrij nemen om tot rust te komen en uit te zoeken waar ik sta qua kennis en werk niveau, en dan als een speer solliciteren bij 'n ander bureau. Wellicht zelfs een mooi moment om een nieuwe stap te zetten en bij bijvoorbeeld een heel andere grafische tak aan de slag te gaan. Bij communicatie en retail design bijvoorbeeld. Of packaging design (echt een niche). Of de reclame wereld. Keuze zat, en hoewel de kennis erg verandert afhankelijk van de tak, zijn de programma's die je gebruikt overal grofweg hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
TepelStreeltje schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:15:
Als je zegt dat het klein wereldje is, en ze dus bang is voor slechte referenties (die je overigens niet af mag geven, maar dat is een andere discussie), denk je dan niet dat het wereldje precies weet hoe deze man is?
Denk je niet dat de concurrenten, klanten hebben gesproken waar hij ook zo idioot deed?

Denk dat het wel mee valt, als zij een goed portfolio kan laten zien, is dat veel belangrijker dan een blaaskaak.
Dat is wel een beetje een probleem want zij mag geen designs meenemen volgens mij. Ik dacht dat er zoiets in haar contract stond, dus ze heeft niet echt een portfolio, afgezien van haar school/stagewerk.

Ik heb al gezegd dat ze dan gewoon fictionele ontwerpen zou kunnen maken zodat ze in ieder geval wat aan kan tonen, of privéprojectjes opnemen (wellicht als dat loopt, ZZP?) en dan kan je dat aanleveren. Maarja, als je zoveel stress van je werk hebt, wil je thuis niet meer nog aan de slag.
Kapotlood schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:21:
Ach, die referenties vallen juist heel erg mee/tegen in de grafische sector. Ik heb in de 20 jaar dat ik in dit vak zit, één keer gemerkt dat er door de nieuwe werkgever om een referentie is gevraagd bij een oud-collega van de werkgever die bij mijn toenmalige werk zat.

En de sign-sector is bijna hetzelfde als de kaartjesdrukkerij-sector: zelfs in een klein dorp als Nootdorp kan ik er zo een paar vinden, en Berkel en Rodenrijs, Oud-Beijerland e.d. hebben er ook meerdere van.

Maar wat ik zei, ik heb geen idee wat haar kwaliteiten zijn (als werknemer, maar ook creatief gezien, en m.b.t. programma-kennis etc.). Sommige sign bureaus zijn, heel kort door de bocht, van het type "niet lullen maar doorwerken", en anderen zijn juist heel creatief bezig met hoogkwaliteit ontwerpen en zo.

Persoonlijk zou ik lekker even een paar weken vrij nemen om tot rust te komen en uit te zoeken waar ik sta qua kennis en werk niveau, en dan als een speer solliciteren bij 'n ander bureau. Wellicht zelfs een mooi moment om een nieuwe stap te zetten en bij bijvoorbeeld een heel andere grafische tak aan de slag te gaan. Bij communicatie en retail design bijvoorbeeld. Of packaging design (echt een niche). Of de reclame wereld. Keuze zat, en hoewel de kennis erg verandert afhankelijk van de tak, zijn de programma's die je gebruikt overal grofweg hetzelfde :)
Ik heb zelf weinig verstand van het grafische werk, dus hoe goed ze hier in is durf ik niet te zeggen. Ik heb wel veel ontwerpen van haar gezien die ik in mijn amateuristische mening er wel heel mooi uit vind zien.

Qua programmatuur heeft ze ervaring met zo'n beetje alle Adobe programmas op dat vlak (illustrator, photoshop, lightroom etc.). Ik doe zelf voor de grap ook nog wel eens bewerkingen en als ik een vraag heb over de programmas dan weet ze altijd precies waar alles zit.

Nou denk ik dat ze eerder als ze een referentie op zou nemen zou keizen voor haar directe collega met wie zij de werkzaamheden uitvoert. Een referentie hoeft immers niet per se een baas te zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
Designs mag je sowieso (eigenlijk) nooit meenemen: die maak je voor en in naam van het bedrijf waar je werkt. Een portfolio maken daarentegen is heel normaal... dat kán contractueel ook niet worden vastgelegd om de simpele reden dat je in staat moet zijn ander werk te vinden. Dat je het werk niet online mag zetten is niet vreemd, maar een PDF van je portfolio meesturen met je sollicitatie email (of vanaf je eigen laptop laten zien tijdens 'n gesprek), dat is altijd toegestaan... wat die baas ook roept.

Je wilt niet weten wat ik (en zo'n beetje alle andere ontwerpers die ik tot nu toe heb gezien) allemaal op hun computer hebben staan... ontwerpen van soms 10 jaar oud worden gewoon meegenomen. Maar je moet er wel respectvol mee om gaan en ze niet herbruiken, doorverkopen e.d. natuurlijk. Ze worden in de regel alleen gebruikt ter inspiratie, of om een portfolio van samen te stellen.

Overigens zijn eigen projecten ook altijd heel goed om te laten zien, want dan kan de nieuwe werkgever ook zien wat je nog meer in huis hebt dan alleen de gerichte opdrachten van je werk. Zéker geen slecht idee om erbij te hebben dus!

[ Voor 20% gewijzigd door Kapotlood op 15-03-2019 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Laatst online: 19:19

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:25:
[...]

Dat is wel een beetje een probleem want zij mag geen designs meenemen volgens mij. Ik dacht dat er zoiets in haar contract stond, dus ze heeft niet echt een portfolio, afgezien van haar school/stagewerk.

Ik heb al gezegd dat ze dan gewoon fictionele ontwerpen zou kunnen maken zodat ze in ieder geval wat aan kan tonen, of privéprojectjes opnemen (wellicht als dat loopt, ZZP?) en dan kan je dat aanleveren. Maarja, als je zoveel stress van je werk hebt, wil je thuis niet meer nog aan de slag.

[...]

Ik heb zelf weinig verstand van het grafische werk, dus hoe goed ze hier in is durf ik niet te zeggen. Ik heb wel veel ontwerpen van haar gezien die ik in mijn amateuristische mening er wel heel mooi uit vind zien.

Qua programmatuur heeft ze ervaring met zo'n beetje alle Adobe programmas op dat vlak (illustrator, photoshop, lightroom etc.). Ik doe zelf voor de grap ook nog wel eens bewerkingen en als ik een vraag heb over de programmas dan weet ze altijd precies waar alles zit.

Nou denk ik dat ze eerder als ze een referentie op zou nemen zou keizen voor haar directe collega met wie zij de werkzaamheden uitvoert. Een referentie hoeft immers niet per se een baas te zijn.
Tuurlijk, deze baas niet als referentie opgeven op je CV. Maar directe collega's, desnoods klanten, prima!
En of er daadwerkelijk wat mee gedaan wordt... Heb zelf 1 keer gezeik er mee gehad, maar dat was binnen dezelfde organisatie. 10K+ landelijk, meer dan 1200 man op de locatie waar ik werkte en wilde werken, bij een andere afdeling. Voor de rest nog nooit wat mee te maken gehad.

Portfolie had Kapotlood al paar goede opmerkingen over. Dus zou zoals zovelen al in dit topic gezegd hebben, lekker wat leukers zoeken!
Sowieso altijd leuk om ergens anders in de keuken te kijken toch?

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:31

Ik begrijp haar insteek, mijn vrouw heeft ook in de grafische sector gezeten en komt er maar weer moeilijk in.
Echter is het not done om zo je personeel te behandelen wat in de basis gewoon mishandeling is.

Dus snel wegwezen daar! (toevallig niet in de omgeving van Noord-Limburg) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Simpel voorbeeld:
Dat zeg je goed, het gedrag veranderd op DAT moment. Maar een stukje verder gaan ze gewoon weer harder rijden want het kan wel maar mag niet. Die baas heeft hetzelfde, als je het aan geeft gaat het even goed maar daarna gewoon weer te hard schreeuwen enz.

ps, geef die baas een flinke tik o.i.d voordat ze weg gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Klinkt alsof die baas/eigenaar zelf tegen overspannenheid aan zit; het groeit hem allemaal boven de kop, dingen zitten tegen en hij kan daar slecht mee om gaan. Dus reageert hij zich af op de mensen om hem heen, zijnde zijn personeel. Even later schaamt hij zich en doet dus net alsof het niet is gebeurd.

Absoluut niet oke, maar wel herkenbaar. Hij voelt zich waarschijnljik hartstikke onmachtig over alles wat er gebeurd en raakt super gefrustreerd. Sommige mensen focussen die frustratie op zichzelf en doen er wat aan, maar hij ventileert het naar buiten. Hij zal dit niet bewust en/of expres doen misschien, maar ja je zit er als personeel wel mee.

Het klinkt dus inderdaad alsof je vriendin beter af is bij een andere werkgever. Er zijn er echt zat, dus laat dat haar niet tegenhouden. Als ze nu niet zelf de keuze maakt, zal ze misschien wel op korte termijn 'gedwongen' worden doordat de eigenaar de boel sluit/moet sluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Je kunt jezelf beter afvragen of het aan jou als (ik neem aan jonge?) werknemer is om het wangedrag van je werkgever te veranderen. Je weet niet wat er met je baas aan de hand is ten slotte: misschien is het z'n karakter, heeft hij thuis problemen, kan hij überhaupt niet met mensen cq. personeel om gaan. Moet jij je als werknemer, terwijl je al gestresst genoeg bent door dat gedrag en doodmoe thuis komt, ook nog energie gaan steken in dat wangedrag? Ik kan me goed voorstellen dat dat, buiten extra vermoeiend, een grote kans op grotere problemen op kan leveren... dikke kans dat die baas helemaal niet gediend is van de bemoeienis, hoe goedbedoeld het ook kan zijn.

Ik heb op m'n laatste werk ook een baas gehad die soms wat lastig om de hoek kwam, en dat wist hij ook van zichzelf. Op het moment dat een werkgever het weet en je merkt dat hij/zij z'n best doet om daar iets aan te veranderen, dan heb je een goede reden om te kijken of je een steentje bij kunt/wilt dragen. En dat heb ik destijds ook graag geprobeerd. Maar als het op ronduit schofterig gedrag komt, dan steek ik m'n energie liever eerst in mezelf en het vinden van een baan waar ik wél gelukkig van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Ik merk dat er veel gespeculeerd word over de reden waarom de baas/eigenaar van het bedrijf zo schreeuwt.

Zijn situatie op dit moment is dat meneer zijn huis verkocht heeft, een nieuw huis laat bouwen, zijn vrouw net van kind nummer 3 bevallen is en hij in de tussentijd een stacaravan gehuurd heeft (toen vrouwlief nog hoogzwanger was, even verhuizen) om in de tussentijd met zijn 5-en in te wonen.

Daarnaast verzint hij voor zijn bedrijf steeds nieuwe werkmethodes die men gelijk op moet pakken om het werk te versnellen, maakt hij allemaal nieuwe producten en verzint allemaal werkzaamheden die zijn medewerkers er bij krijgen (zo moet mijn vriendin nu ook opeens leren om websites te maken) die buiten hun functieprofiel vallen. Zij hebben daar geen functieprofielen, maar officieel valt het er buiten

Zo moet mijn vriendin bijvoorbeeld ook vanwege een nieuw product (naast je reclame ook gelijk een huisstijl en een website er bij) leren om websites te bouwen. Maar in plaats van dat hij Wordpress o.i.d. gebruikt, moet mijn vriendin HTML en CSS maar even gaan leren. en dan voegt hij er nog even aan toe: "Volgende week moet de 1e opdracht overigens wel klaar zijn.".

Kortom, ik gok dat hij inderdaad teveel tegelijk wil en dus teveel hooi op zijn vork genomen heeft. maar de hele werksfeer is daar inderdaad zo dat letterlijk niemand wat tegen hem zegt. dus wat hij verzint, gebeurd ook gewoon.

Mijns inziens is hij gewoon een enorm slechte ondernemer, maar goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Om even te te stapelen voor het geval het nog niet duidelijk is, maar wegwezen...

Ondanks dat werk in de grafische sector moeilijk lijkt lijkt me de situatie niet houdbaar en moet je vriendin gewoon vertrekken. (volgens mij is dit overigens meer eens stukje perceptie dan bikkelharde realiteit, mijn vriendin is geïmporteerd uit Mexico voor een grafische functie in de regio Zuid Holland, lijkt me niet dat je dat als bedrijf doet als de talentaanwas binnen landskaders voldoende is...)

Buiten dat dit je privé leven aantast, waar ik werk persoonlijk al ondergeschikt aan vind, gaat ook gezondheid naar de knoppen.
Dit soort incompetentie leiders moet je hun bedrijf lekker de grond in laten managen, en dat gebeurd vanzelf als de talent leegloop serieus genoeg wordt.
Helaas zijn wij nog altijd wel best wel een loyaal volkje en duurt dat te lang. En dat is ergens ook niet erg maar als de omgangsnorm gewoon onmenselijk wordt moet je wegwezen.
Iedereen kan wel eens te veel op de schouders hebben maar op het moment dat er een structuur is heet dat gewoon slechts werkgeverschap.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 15-03-2019 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@Anoniem: 834471, het werk in de grafische sector is niet zozeer moeilijk, maar er wel een van het jezelf eindeloos moeten bewijzen en verbeteren (zoals denk ik de IT-sector evengoed). Stilstaan is letterlijk achteruit lopen, en als ontwerper moet je jezelf eindeloos verbeteren :)

Universiteiten en grote namen in de ontwerpwereld wereldwijd zijn het over één ding eens: de kwaliteit van design in Nederland wordt bijna unaniem hoog aangeschreven. En dan met name in packaging design, reclame, webdesign en branding. Ik kom wel eens bij een ontwerpbureau die ook veel mensen uit het buitenland aanneemt, maar 9/10 keer gaat het dan om een specialisatie of specifiek soort talent cq. stijl.

Dit soort taferelen is bij retail, drukkerijen en sign eigenlijk nauwelijks aan de orde, en ook daar is echt ontzettend veel werk te vinden. Met de vele nieuwe bedrijven en eenpitters die ons land rijk is (dankzij allerlei economische en politieke gebeurtenissen onder andere), zijn er ook veel meer investeringen in reclame(borden), autobelettering, etc. Ik geloof een hoop, maar niet dat er weinig werk te vinden is in de grafische sector ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Kapotlood schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:26:
@Anoniem: 834471Ik geloof een hoop, maar niet dat er weinig werk te vinden is in de grafische sector ;)
Toch, als ik ga kijken op bijvoorbeeld indeed of monsterboard (overigens, wat zijn die vacaturesites van zwaar ondermaatste kwaliteit...), zie ik maar echt 3 of 4 vacatures die matchen met mijn vriendin in de buurt van mijn woonplaats, en verder zie ik het merendeel stages hier staan, of het is onredelijk ver weg.

https://www.indeed.nl/job...er&l=amersfoort&start=10#

https://www.monsterboard....src=aw.ds&jobid=204491921

[ Voor 5% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 15:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]
Hij is een zwaar christelijke man die het al niet heeft op vrouwen (horen in de keuken thuis)/alles wat niet christelijk is. Dat is gewoon hoe hij is.
Laat je vriendin hem duidelijk maken dat hij Mattheus 7:12 eens door moet lezen. Keer op keer...

Ik ben zelf ook Christen en probeer daar waar ik kan mij er naar te gedragen. Soms lukt dat en soms lukt dat niet. Maar iemand anders voor van alles en nogwat uitmaken en later doen alsof er niks aan de hand is kan gewoon niet. Punt.

Verder: "Dat is gewoon hoe hij is." Ben ik niet met je eens. Niemand staat 's ochtends op en denkt bij zichzelf: "Ha, die gast ga ik vandaag eens het leven lekker zuur maken." Niemand.

Het kan best zijn dat er in het leven van de beste man ook het een en ander speelt, daar heb je waarschijnlijk geen weet van. Dan nog is het geen excuus om je zo te gedragen tegenover een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
Die fout heb ik in het begin ook gemaakt... vergeet Monsterboard en Indeed, en eigenlijk de meeste "13 in een dozijn" jobsites. Google Map op jouw locatie, en mail ze gewoon. Klinkt misschien een beetje te direct, maar als ze ook maar een beetje d'r weg weet in d'r vak, dan heeft ze echt binnen no-time een nieuwe baan.

Linkedin kan soms ook een hoop betekenen voor nieuw werk trouwens. En als ze echt niet zelf proactief durft te zijn (kan natuurlijk ook nog), ga dan eens buurten bij grafische arbeids- en bemiddelingbureaus. Denk dan aan Ruwer, Werkdruk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Kapotlood schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:42:
Die fout heb ik in het begin ook gemaakt... vergeet Monsterboard en Indeed, en eigenlijk de meeste "13 in een dozijn" jobsites. Google Map op jouw locatie, en mail ze gewoon. Klinkt misschien een beetje te direct, maar als ze ook maar een beetje d'r weg weet in d'r vak, dan heeft ze echt binnen no-time een nieuwe baan.

Linkedin kan soms ook een hoop betekenen voor nieuw werk trouwens. En als ze echt niet zelf proactief durft te zijn (kan natuurlijk ook nog), ga dan eens buurten bij grafische arbeids- en bemiddelingbureaus. Denk dan aan Ruwer, Werkdruk etc.
thanks voor de tip! Ga ik zeker aan haar voorleggen. LinkedIn heb ik inderdaad al voorgesteld. daar krijg ik ook wekelijks aanbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Ergens is het ook vreemd dat veel grafische bureaus, onafhankelijk van in welke tak ze zitten, zo weinig gebruik maken van deze generieke jobsites. Tuurlijk krijg je dan ook een hoop "ruis"-sollicitaties, maar wel veel meer keuze lijkt me.

Veel bedrijven zoeken toch vaak via-via, zoals binnen hun eigen netwerk, via Ruwer of Werkdruk, maar ook zeker via Linkedin. En natuurlijk je eigen netwerk even volop benutten :) Mijn vriendin, ook ontwerper, was destijds op zoek naar een andere baan en kwam op haar huidige baan puur omdat ze Google Maps had gebruikt. Ze kende het bedrijf achteraf wel, maar was 't totaal vergeten totdat ze binnen een straal van x-kilometer had gezocht op "packaging design". Je moet er toch een beetje creatief naar op zoek denk ik dan :P Maar ze heeft de baan gekregen omdat ze gewoon een mailtje met portfolio stuurde, en toevallig waren ze op zoek naar een nieuwe kracht.

[ Voor 8% gewijzigd door Kapotlood op 15-03-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
sypie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Verder: "Dat is gewoon hoe hij is." Ben ik niet met je eens.
Dit kwam inderdaad een beetje verkeerd over. Ik bedoelde hiermee dat hij echt streng gelovig is (gevalletje vrouwen mogen geen broeken aan, geen TV thuis, in de zwaarste kerk, op kantoor mag er ook geen muziek aan, ook niet door oortjes/koptelefoon etc) en dat zoiets gewoon in het karakter zit. Hij schreeuwt bijvoorbeeld niet tegen de mannen, maar wel weer tegen zijn bloedeigen vrouw die de administratie doet etc. Ik bedoelde niet dat hij er zin in heeft om dat in de ochtend er maar eens aan te beginnen of zo, maar het is wel een gedrag wat ingebakken is in zijn karakter helaas.
Kapotlood schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:02:
Ergens is het ook vreemd dat veel grafische bureaus, onafhankelijk van in welke tak ze zitten, zo weinig gebruik maken van deze generieke jobsites. Tuurlijk krijg je dan ook een hoop "ruis"-sollicitaties, maar wel veel meer keuze lijkt me.

Veel bedrijven zoeken toch vaak via-via, zoals binnen hun eigen netwerk, via Ruwer of Werkdruk, maar ook zeker via Linkedin. En natuurlijk je eigen netwerk even volop benutten :) Mijn vriendin, ook ontwerper, was destijds op zoek naar een andere baan en kwam op haar huidige baan puur omdat ze Google Maps had gebruikt. Ze kende het bedrijf achteraf wel, maar was 't totaal vergeten totdat ze binnen een straal van x-kilometer had gezocht op "packaging design". Je moet er toch een beetje creatief naar op zoek denk ik dan :P Maar ze heeft de baan gekregen omdat ze gewoon een mailtje met portfolio stuurde, en toevallig waren ze op zoek naar een nieuwe kracht.
Ik vroeg me al een beetje af hoe dit werkte, want ik kom niet heel veel tegen op de standaard sites. Ook op linkedIn bij de vacatures even snel gekeken en dit is ook niet enorm veel. Maar ook op sites van andere Signbedrijven in de buurt (even Signbedrijven gepakt omdat ze hier nu ook werkt, dus een vergelijkbaar bedrijf was perfect geweest) maar ook op de sites van bedrijven zelf staat nergens een vacaturepagina. Maar goed om te weten dat ik nog bij Werkdruk en Ruwer kan kijken!

[ Voor 49% gewijzigd door Drunken_Bear op 15-03-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Bjarne666 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:08:

Daarnaast verzint hij voor zijn bedrijf steeds nieuwe werkmethodes die men gelijk op moet pakken om het werk te versnellen, maakt hij allemaal nieuwe producten en verzint allemaal werkzaamheden.........
Ahh dit is echt killing als je werkt in de creatieve sector, helemaal als de baas in kwestie er geen verstand van heeft. Maar goed, dat is helaas niet het grootste probleem :'(

Ik werk zelf bij een digital agency en wat wij vaak doen is een vacature plaatsen op Fontanel jobs of op social media (meestal Instagram). Ik weet niet of je vriendin misschien een lijst heeft met studio's en/of agency's waar ze graag zou willen werken? Of dat ze misschien interesse heeft om graphic design te combineren met UX? Daar zijn redelijk wat jobs in te vinden, al zitten de grotere bureau's wel in de grotere steden.

Maar ze gewoon rechtstreeks contacteren kan nooit kwaad, al is het om sfeer te proeven. Misschien is dat wel genoeg om dan te durven stoppen.

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Cooldevice schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:13:
[...]

Ahh dit is echt killing als je werkt in de creatieve sector, helemaal als de baas in kwestie er geen verstand van heeft. Maar goed, dat is helaas niet het grootste probleem :'(

Ik werk zelf bij een digital agency en wat wij vaak doen is een vacature plaatsen op Fontanel jobs of op social media (meestal Instagram). Ik weet niet of je vriendin misschien een lijst heeft met studio's en/of agency's waar ze graag zou willen werken? Of dat ze misschien interesse heeft om graphic design te combineren met UX? Daar zijn redelijk wat jobs in te vinden, al zitten de grotere bureau's wel in de grotere steden.

Maar ze gewoon rechtstreeks contacteren kan nooit kwaad, al is het om sfeer te proeven. Misschien is dat wel genoeg om dan te durven stoppen.
In principe staat ze niet negatief over het leren van HTML/CSS in navolging van het nieuwe product van de baas, want het staat wel leuk op je CV als je ook webdesign kan. Dus "talen" gebruikt bij UX design (Python, C++ etc.) zal ze vast ook niet erg vinden.

Maar de basis is wel Grafische vormgeving en bij het huidige bedrijf heeft ze ervaring als DTPer opgedaan ook, dus die combi is aannemelijker. Voor UX design zou ze moeten bijleren.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.