@
Destruction @
Secsytime
ik heb even een opsomming in mijn hoofd gemaakt terwijl ik net onderweg terug was (in de Starslet).
Voor het overzicht reken ik alles terug naar een jaar rijden, omdat alle getallen zo toevallig het mooist bij elkaar aansluiten.
In een jaar rijdt ik grofweg 24.000km. Dat levert 19 cent/km op, dus 4560 euro inkomsten.
De grootste kostenpost is benzine. Uitgesplitst:
25% van de km's komen voor rekening van de Toyota tegen 1 op 15 en €1,65 per liter.
Dat is 6000km, gedeeld door 15 is 400 liter, keer de gemiddelde literprijs die ik tot nu toe betaald heb, is 660 euro.
De rest van de kilometers, 18.000, tegen 1 op 20, op de Transalp: 1485 euro.
Totaal aan brandstof: 2145 euro. 4560 - 2145 =
2415 euro over.
Belasting: 360 euro per jaar voor beide voertuigen samen.
Verzekering: 294 per jaar voor beide voertuigen samen (alle voertuigen zitten op één verzamelpolis).
We trekken het af van het totaal, we hebben nog
1761 euro over.
Onderhoud: De starlet heeft afwisselend grote en kleine beurten voor een gemiddelde van ongeveer 180 euro per jaar. De enige grote onkostenposten de laatste jaren zijn een distributieriem geweest (200 euro voor 8 jaar) en de banden (200 euro voor een setje, gaat met deze aantallen kilometers minimaal 5 jaar mee). We rekenen dus 180 euro per jaar, plus 65 euro voor banden en riem, is 245 euro per jaar. APK krijg ik bij de beurten kado van de garage. We trekken af van het totaal en houden nog
1516 euro over.
Onderhoud Alp: Een kleine (oliebeurt) kost me 45 euro all in all. Ze heeft echter ook olie
verbruik, 1 liter per 1500km. Dat kost me een tientje per liter, dus dat verdubbelt (iets minder, maar vooruit) de oliekosten. Ik hou de beurten dus voor het gemak op 90 euro, en daar heb ik er twee paar jaar van nodig op dit schema, dus 180 euro. Grote beurt is filters (luchtfilter is uitwasbaar, dus geen kosten), bougies (4 stuks á 32 euro), kleppenstellen (gratis). Twee kleine en één grote beurt is dus ruwweg, laat ik een stelpost pakken voor klein materiaal, 250 euro per jaar.
Bijkomende verbruiksdelen zijn kettingset (125 euro per jaar voor een setje) en banden (grofweg anderhalve set voor een jaar) voor 200 euro per set dus zeg 300 euro per jaar.
We tellen op: 300 + 125 + 250 is 675 euro per jaar. Aftrekken van het totaal:
841 euro over na aftrek van alle benoemde kosten.
Volgens mij heb ik dan alle kosten wel gehad. Ik zou elk jaar mijn motorkleding kunnen vervangen en nog genoeg overhouden om na 3 jaar een andere Alp te kopen, maar dat doe ik uiteraard niet. Zoals @
Destruction ook aangeeft reken ik niet met afschrijving voor de voertuigen, voor de Toyota is het een moot point want dat ding is nog lang niet op, en voor de Alp weet ik gewoon nog niet wat ik ga/wil doen.
Sleuteluren heb ik alleen aan de Alp, maar die verdient deze zelf terug vanwege de tijdswinst in de files.
Dan de familieauto:
Vaste vergoeding: 1088 euro bruto, dus 522 euro netto per maand.
Aanschaf was 17500. Tel daar een trekhaak bij op, setje winterbanden met velg, dus zeg 18500.
Ik hou de afschrijving (ja, hier wel) op 200 euro per maand, aannemende dat ik hier 10 jaar mee wil doen (we gaan hem oprijden). Dat komt op 2400 euro per jaar, dus na 10 jaar hou ik genoeg over voor een nieuwe andere auto.
MRB + Verzekering 100 euro per maand.
Onderhoud is afwisselend 150 of 250 euro per jaar, ruwweg 1 beurt per jaar want hij rijdt ongeveer 20 á 25k per jaar, dus zeg even 200 gemiddeld. Gedeeld door twaalf maanden is dat 17 euro per maand.
Bandensetje, 300 euro (15" dus duurder dan de Starlet) voor 50k+ kilometers, dus zeg even 150 euro per jaar, 13 per maand. Past mooi bij het onderhoud, dus dat word samen 30 per maand.
Benzine, we verstoken bij 25000 per jaar, tegen 1 op 14 gemiddeld ongeveer 2950 euro per jaar aan peut., dus zeg 245 euro per maand.
Dat maakt dat deze auto op ongeveer 575 euro per maand uit komt, all in all. De vaste vergoeding is 522, dus ik leg er 50 euro op bij. Maar deze auto rijdt dus 100% privekilometers...
Oh, ik vergeet nog een ANWB abonnement voor twee personen (mijn vrouw en ikzelf) á (even uit mijn hoofd) 135 euro per jaar met vervangend vervoer en woonplaatsservice. Niet echt de moeite om mee te rekenen denk ik, op dit punt.
Nee, ik reken geen afschrijving voor de motor, en ook niet voor de kleding. Ik reken de sleuteluren ook niet. (meestal sta ik sowieso onder werktijd bij ad te klooien, dat boeit niemand). Maar ik denk dat ik aardig uitkom. Ik steek de Alp af en toe wat extra's toe zoals een setje nieuwe voorveren, heb er onlangs nog een nieuwe remschijf, blokken en een routerol voor gekocht. Laat dat hele spel samen ook nog eens 300 euro gekost hebben, en dan ben ik weer voor 80.000km klaar.
Voornaamste nadelen: Ik word wel eens nat. Ik moet alles zelf bijhouden qua administratie. Alle beurten zelf plannen of uitvoeren. De kilometer-app, ook nog niet meegerekend, kost me tien hele euro's op jaarbasis. Ik moet me soms omkleden (als ik waterdichte danwel winterkleding gebruik). Ik heb weinig bagagecapaciteit, geen cruise control, geen airco, en geen noemenswaardige geluidsinstallatie onderweg.
Dan de voordelen: Ik ben super flexibel. Omdat ik op kilometers sta, kan ik ook declareren als ik met iemand mee rijdt (doe ik nooit, maar stél). Ik kan overal parkeren waar ik maar wil, ik sta nooit meer in de file, ik geniet een stuk meer van de kilometers, en krijg ontzettend veel leuke reacties van klanten, collega's en omstanders. Ik bespaar verschrikkelijk veel uren die ik aan andere zaken kan besteden, en misschien nog de voornaamste: De privé auto word bijna helemaal betaald.
Noem het cherry picken, lariekoek, je rijk rekenen: Ik heb een compromis gemaakt en rij geen dure leaseauto meer, maar ik en mijn gezin worden er wel degelijk wijzer van, en het is gewoon een stuk leuker.