Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Gisteren, tijdens de Ducati Club Races op Assen, heb ik mijn eerste elektrische wedstrijd gereden op een Energica EGO ter beschikking gesteld door Electric Motorcycles. Zondag ochtend had ik eerst een test sessie achter een voorrijder om even te wennen aan de motor. Helaas was de snelheid erg laag dus kon niet goed de remmen testen 😉 Maar ik heb een paar leuke rondjes gereden en alvast een beetje kunnen wennen. De motor stond op Pirelli Diablo Rosso banden, welke voor de verwachtte rondentijden meer dan voldoende zijn. We hebben geen kwalificatie gereden dus de startopstelling werd met een natte vinger opgemaakt. Ik stond pole position (want dat bent ik gewend 😊). Ik wist dat de motor het maar 2 rondjes vol hield op vol vermogen en dat daarna de topsnelheid minder wordt. Tijdens de opwarmronde heb ik een rookie mistake gemaakt door deze veel te snel te rijden, maar ik wilde even het hard inremmen de bocht in voelen. Dit had ik dus niet moeten doen hahaha. We stonden netjes opgesteld en de rode lampjes gingen aan… het bleef muisstil… dat voelt vreemd haha. Zal iedereen wel in de gaten hebben dat we gaan starten? Laten we het hopen. De lampjes gingen uit en daar gingen we. Met deze motoren kan je gelijk “volgas” (volle stroom??) geven zonder dat het voorwiel de lucht in gaat. Het optrekken gaat een poepie sneller dan brandstof motoren maar dit voel je niet echt. Het echte verschil zie je pas als er gestart wordt in gemende races. Maar nu stonden we met 7 elektrische motoren aan de start en trokken we even snel op. De racer van de Universiteit van Twente, met Ilja als rijder, deed ook mee en die trok iets sneller op. Ilja kwam mij dus voorbij maar remde erg vroeg, ik remde hem er weer uit via de curbs en ging dus als eerste de haarbocht in. Ik bleef de hele ronde aan kop en sloeg zelfs een klein gaatje. Maar toen ik weer op de Veenslang kwam ging de motor 20km/u langzamer dan ervoor. Ik werd ingehaald door de andere rijders ☹ Oke oke, dat kwam dus doordat ik te veel had gepusht in de opwarmronde. STOMMMMM. De rondjes erna was mijn topsnelheid nog maar 160Km/u en zag ik de andere rijders kleiner worden. Maakt allemaal niet uit. Ik heb fucking op een elektrische motor op Assen gereden en ik vond het VET.
Dit is mijn mening en niets anders dan mijn mening 😉 Er zijn heel veel vooroordelen over elektrische motors, hate it or love it. Ik merkte in de paddock op dat er aardig wat mensen toch super geïnteresseerd zijn hierin. Er werden veel vragen gesteld waar de meeste meer gingen over het bereik van de accu’s. Nou doe ik over het bereik geen uitspraken maar een Energica EVA is voor woon werk een superleuk alternatief. En dit zagen veel mensen ook. Om ermee te racen wordt een beetje lastig met een straat versie van de motor. Met brandstof motoren koop je een motor en kan je gelijk competitieve tijden rijden. Maar met een elektrische straat motor gaat dat nog niet. 2 rondjes volle bak is natuurlijk niet iets waarmee je wedstrijden kan winnen. Energica heeft wel een oplossing hiervoor maar dan praten we over een pakket waarmee ze in de MotoE ook rijden. Niet geschikt dus voor op de openbare weg. Nogmaals, wij reden op de straat versies. De motor van de universiteit kan het, bijvoorbeeld, rond de 23 minuten volhouden op volle bak vermogen waardoor deze meer geschikt is om mee te racen. Ik heb geen glazen bol, kan dus niet de toekomst voorspellen maar ik zie wel dat hier een leuke competitie in gereden kan worden.
Bedankt Electric Motorcycles voor het beschikbaar stellen van de motor en Open Electric Superbike Competition voor het organiseren.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het is wel goed voor je oren. En lekker rustig daar in de omgeving.
Zou zo graag eens willen proberen
Ben hier wel benieuwd naar. Als ik namelijk zie wat nieuwe motoren afschrijven, daar zou ik spontaan van gaan huilen. Enige voordeel wat ik zie bij nieuw is dat je garantie hebt en je zeker weet dat niemand voor je de motor heeft zitten afraggen. Het onderhoud doe ik namelijk zelf, en bij een nieuwe motor wil je de stempeltjes natuurlijk hebben dus ook weer extra kosten t.o.v. gebruikt kopen.wimmel_1 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:07:
Nieuw rijden klinkt ooit als "duur" maar dat valt vaak heel erg mee als je het volledige TCO model gaat bekijken.
Bij mij zit de X-grip ook op de bovenkant van het dashboard vast. Had ook een bal bij het contactslot maar zit vreselijk in de weg en je moest een stuk meer naar beneden kijken dan als dat hij boven de teller zit. Ik heb een sigarettenaansluiting in het rechterbakje zitten. Nadeel is dat als je wil gaan laden het klepje niet dichtkan. Je hebt bij een Pan achter de linkerkuip trouwens een accesoirestekker zit. Gebruik die ook a.u.b. i.p.v. in de boom te gaan knippen.sypie schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:39:
Net de Garmin van de motor afgehaald. Ding zat hopeloos voor het contactslot. Bovendien wil ik liever een telefoonhouder op de motor hebben, navigeren doe ik liever met een up-to-date apparaat die ik toch altijd bij me heb. Verder gebruik ik de navigatie niet veel, de meeste kilometers zijn woon-werkverkeer.
Er zat een RAM mount op, die blijft bij de Garmin. Zelf wil ik een heel nieuw systeem monteren. Om het geheel zo te maken dat het niet in de weg zit zat ik te denken aan deze:
[Afbeelding]
In combinatie met een RAM arm van 2.38" (de RAP-B-201-A). Daar bovenop zou een X-Grip RAM-HOL-UN10B moeten komen.
Dus: mount op het dashboard, arm en X-Grip.
Nu moet ik alleen nog een geschikte manier vinden om een USB-poort te fabriceren. Natuurlijk kan dat met een Neutrik chassis maar dat is wel een beetje lomp in een motor...Ik zag dat de kabels die RAM levert een aangegoten USB-A female deel hebben dat is alleen niet heel handig omdat die ergens vastgezet moet worden.
Iemand ideeën voor het laatste stukje?
Je zou firstrowsports kunnen proberen.ROFLASTC schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:31:
Jong en lui is er ergens een livestream oid van de IOM TT? Vziw kunnen we in nederland de tv uitzending niet krijgen maar enfin als iemand een idee heeft want ik moet volgende week thuis werken en derhalve moe er wel wat te kijken zijn.
Ik kan helaas de 22e niet, dan zit ik ergens op een vakantiepark..Raym09 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:46:
[...]
De jullie komen hopelijk toch ook?
@Tankiej?
@Vrijdag?
@ephymerous?
Wat voor telefoon heb je? Heb het vermoeden dat er nog wat dingen op de achtergrond staan mee te draaien.SmurfLink schreef op maandag 27 mei 2019 @ 08:56:
[...]
Die helderheid heb ik dus altijd op minimaal staan.Stomme ding heeft gewoon issues maar ik snap niet precies waarom. Wordt ook idioot warm.
Misschien heb je geluk want @Raym09 en @Joopieboy willen er altijd achter rijden, maar nu zijn ze beide voorrijder dus lukt dat nietGoeie tip, thanks. In de voorhoede it is. Maar wel achter Vrijdag ,dan rij ik een stuk zuiniger.
Laatste tweakerstrip reed @Raym09 achter mij aan en denk niet dat zijn motor zuiniger is gaan lopen daarvan. Ik heb 1 op 29 gereden die dag

Doordat ze zo stil waren die elektrische motoren hadden we niet eens door dat @Tylen al gestart was

Lastige met die motoren op dit moment is ook gewoon dat als je er plezierritjes mee wil rijden dat je echt moet gaan letten op de route's die je rijd. Iedere 100 kilometer (op het circuit was het maximaal 40km) of zelfs eerder moet je hem weer aan de laadpaal gooien. En laten die nu nog niet voldoende aanwezig zijn buiten de snelweg om. Dus woon-werk is op dit moment nog te doen als je binnen de 100km zit (of onderweg wil opladen) en aan beide kanten kan opladen, maar verder zitten er op dit moment nog teveel nadelen aan ten opzichte van de normale brandstofmotor. Bij een X% percentage begin je ook vermogen te verliezen wat aanzienlijke gevolgen heeft voor topsnelheid en acceleratie.
Het is dus nog eigenlijk veel te vroeg voor de huidige motormarkt, maar het is zeker iets anders wat je moet gaan ervaren om je mening erover te geven qua rijden. Zelf niet gereden dus @Tylen is de enige die weet hoe het is om ermee te rijden
@xos en ik konden dan ook meer genieten van de ducati groep die ervoor zijn rondjes reed met de heerlijk brullende twins en V4's
Gamertag: timmie271
Sorry @SmurfLink , dat wordt toch vaker tanken dan dat je had verwacht
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ja hoor, hij heeft alleen wel een snelle nokkenas en de vering aangepast.Eoghlear schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:43:
[...]
Mooie omgeving! Is je mede reisgenoot op de scrambler? Komt ie makkelijk mee?
Zijn open uitlaat is er weer af.
Kleiner tandwiel achter heeft ie net voor de vakantie erop gezet maar daar had ie vanochtend op de snelweg spijt van..
Maakte wel erg veel toeren bij 120km/u

Verwijderd
Het aardige van de rugzakken van Kriega is dat je ze uit kan breiden met de Kriega US taillpacks. Dus als ik mijn 20 liter R20 combineer met mijn 10 liter US10 dan heb ik een rugzak van 30 liter.
Als ik de R20 binnen heb zal ik wel een review plaatsen.
timmie271 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:44:
Lastige met die motoren op dit moment is ook gewoon dat als je er plezierritjes mee wil rijden dat je echt moet gaan letten op de route's die je rijd. Iedere 100 kilometer (op het circuit was het maximaal 40km) of zelfs eerder moet je hem weer aan de laadpaal gooien. En laten die nu nog niet voldoende aanwezig zijn buiten de snelweg om. Dus woon-werk is op dit moment nog te doen als je binnen de 100km zit (of onderweg wil opladen) en aan beide kanten kan opladen
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Yups en dan 20 minuten aan de snellader om de accu weer 80% vol te krijgen. Dus je hebt alle tijd voor koffie
Xperia Z5 dual sim variant. Het is alleen een probleem als het scherm open istimmie271 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:44:
[...]
Wat voor telefoon heb je? Heb het vermoeden dat er nog wat dingen op de achtergrond staan mee te draaien.
[...]
Misschien heb je geluk want @Raym09 en @Joopieboy willen er altijd achter rijden, maar nu zijn ze beide voorrijder dus lukt dat niet
Laatste tweakerstrip reed @Raym09 achter mij aan en denk niet dat zijn motor zuiniger is gaan lopen daarvan. Ik heb 1 op 29 gereden die dag
Da's wel heel teleurstellend @Vrijdag ....
Nog niet @Destruction , maar wellicht donderdag daar de tijd voor. Ga nu voor het eerst moeten tanken, dus dat doe ik nog lekker ff met de chef erbij die me hopelijk een hele harde mep geeft als ik de verkeerde slang wil pakken.

I have stability. The ability to stab.
Tijd voor een nieuwe telefoon dusSmurfLink schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Xperia Z5 dual sim variant. Het is alleen een probleem als het scherm open iswat met Pokemon Go spelen nogal constant het geval is. En dus met navigatie ook. Dus 't is puur het scherm open houden wat de problemen geeft.
Al is het sowieso verstandiger de lader eraan te hebben, want hier zuipt ie zichzelf ook leeg zonder aan de accu hangen (losse powerbank in buddy)
Ik heb daar dus totaal geen problemen mee, maar misschien dat het komt omdat ik benzine/diesel door elkaar rij? Moet vaak genoeg een ander erop attenderen dat ie niet per ongeluk de diesel in de benzinetank gooit of andersomNog niet @Destruction , maar wellicht donderdag daar de tijd voor. Ga nu voor het eerst moeten tanken, dus dat doe ik nog lekker ff met de chef erbij die me hopelijk een hele harde mep geeft als ik de verkeerde slang wil pakken.Mijn auto is een diesel, dus ik pak al 2 jaar de zwarte slang.
dus dit gaat een gevalletje ff bewust nadenken worden.

Ha, doe ik dat toch sneller. Tien liter tankje is binnen drie minuten vol. .....en binnen drie kwartier weer leeg, maar dat terzijde 🤣timmie271 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:25:
[...]
Yups en dan 20 minuten aan de snellader om de accu weer 80% vol te krijgen. Dus je hebt alle tijd voor koffie
Ik ben wsl 1 van die 2 (Tom). "Helaas" is het voor mij die dag een andere motorrit geworden met collega's. Volgende keer ben ik weer van de partij.Raym09 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:46:
Nog meer goed nieuws!
De route voor de Tweakers rit van 22 juni is gereden, aangepast en gereed!
[knip]
Ben er zeker 2 vergeten te taggen, dat krijg je ervan als je met je naam inschrijft en je nick niet vermeld
Ga je mee laat het even weten, ga je niet mee laat het ook even weten. Sta je er niet tussen en wil je mee > laat het weten.
Tof al die reisverslagen hier!! Kriebelt bij mij ook erg om gewoon lekker een weekje weg te gaan op de motor, al heb ik daar nog 0,0 ervaring mee

Benzine in een dieseltimmie271 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:30:
[...]
Ik heb daar dus totaal geen problemen mee, maar misschien dat het komt omdat ik benzine/diesel door elkaar rij? Moet vaak genoeg een ander erop attenderen dat ie niet per ongeluk de diesel in de benzinetank gooit of andersom![]()
bij auto's dan natuurijk
Wel zuiniger gereden de vorige rit achter je... Maar dat kwam met door het tempo....
Gisteren met @caesar1000 1:16,2 gereden, redelijk rustige route dus. Ondanks dat we redelijk door hebben gereden op het laatste stuk.
[ Voor 24% gewijzigd door A13X op 27-05-2019 11:39 ]
Awesome
That's what she said, story of my life
Dat zeg jijRaym09 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
[...]
Benzine in een dieselandersom past het namelijk niet
bij auto's dan natuurijk
Kan helaas niet mee, zit dan met het werk in Slowakije..Raym09 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:46:
Nog meer goed nieuws!
De route in GPX
De planning:
10:30 verzamelen bij de McDonald's bij Heteren aan de A50.
11:00 aanvangen met de route
+/-13:00 lunchstop bij de Goudreinet in Vuren
met een uurtje lunch zouden we rond 16:00 weer terug bij de McDonald's in Heteren zijn. (hou echter rekening uitloop door slome pozers zoals bijv. @Vrijdag![]()
Tanken kan bij de BP achter de McDonalds en de Tango iets verderop, halverwege de route bij de lunchstop zit nog een BP waar zo nodig getankt kan worden.
Zorg voor een volle tank voor de start van de rit en voor frisse zin. Voor degene met hooikoorts neem je pillen in, we rijden een groot deel van een bloezemtocht.
Vooralsnog gaan we afhankelijk van het aantal personen dat opdaagt in zo'n 3 groepen rijden. Dit heeft vooral met het eerste deel van de route te maken, daar zitten een rits smalle weggetjes tussen. We zijn al met 3 voorrijders (@Grubeater @Joopieboy & ik.
Degene met navigatie en die als achtervang willen rijden zijn van harte welkom, evenals een 4e voorrijder als de daadwerkelijke groep groter word dan nu verwacht.
Tagtime:
@BartW
@charrel
@Destruction
@w4rguy
@SmurfLink![]()
@Pagman
@darkkingll
@Mitssz
@timmie271
@alexthegrat
@Bommes
@DateTime.Now
@etwintje
@iFrost
@InZane
@Melkunie
@NLDViane
@sypie
@wimmel_1
@noes
@Imo62
@WielerManiak
@caesar1000
@Grubeater
@Joopieboy
@Frans92
@Verwijderd (& Zn?)
De misschientjes:
@Rick-Jan
@Patrock
Ben er zeker 2 vergeten te taggen, dat krijg je ervan als je met je naam inschrijft en je nick niet vermeld
Ga je mee laat het even weten, ga je niet mee laat het ook even weten. Sta je er niet tussen en wil je mee > laat het weten.
Teaser van de rit van vandaag!
[Afbeelding]
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
De mijne gaat niet harder dan 150 op het rechte stuk heRaym09 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
[...]
Wel zuiniger gereden de vorige rit achter je... Maar dat kwam met door het tempo....
Dan zit er voor mij wel weer een 1 op 30 inGisteren met @caesar1000 1:16,2 gereden, redelijk rustige route dus. Ondanks dat we redelijk door hebben gereden op het laatste stuk.

Is die CBR van jou zelfs zuiniger dan een Honda NC?timmie271 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:41:
[...]
De mijne gaat niet harder dan 150 op het rechte stuk heDe volgende keer zal ik wel weer wat sneller zijn in de bochten
[...]
Dan zit er voor mij wel weer een 1 op 30 in
Heb maar een enkele 250cc cilinder die nog zelfs 3l op 100km kan halenPagman schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:47:
[...]
Is die CBR van jou zelfs zuiniger dan een Honda NC?
Heerlijke rugtassen die Kriega's. Ik heb zelf de R25 bijvoorbeeld een jaar of 4 bij 40.000 km/j gebruikt. En ondanks dat hij officieel niet waterdicht is heeft mijn laptop het altijd overleefd. Telefoonvakje/kaart/geldvakje voorop is ook super handig.Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:17:
Zojuist maar eens een Kriega R20 gekocht. Ik rij nu een tijdje met een normale rugzak van Haglofs maar dat is toch niet te vergelijken met een echte motorrugzak zoals die van Kriega.
Het aardige van de rugzakken van Kriega is dat je ze uit kan breiden met de Kriega US taillpacks. Dus als ik mijn 20 liter R20 combineer met mijn 10 liter US10 dan heb ik een rugzak van 30 liter.
Als ik de R20 binnen heb zal ik wel een review plaatsen.
[YouTube: Best Motorbike Backpack? Kriega R20 BACKPACK REVIEW]
PSN & XBL: Denkoyugo
Ik heb me dus bezig gehouden met wat klein onderhoud zoals het invetten van het schakelpookje, poetswerk, olie peilen en iets bijgevuld. Een paar milliliter maar, maar nu staat ie weer netjes op "max".
Sowieso heb ik nog 250ml bij me, dus dat mag allemaal geen problemen opleveren.
De routes staan in de tomtom en heb ik gecheckt op onregelmatigheden; ik heb de routes niet zelf gemaakt. Dat zag er goed uit.
Vanavond de bandenspanning nog even controleren en de koffers gaan inpakken. (morgen en overmorgen weinig tijd
Ik popel al dagen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
22 juni ben ik erbij. Wil best voor- of achterrijder zijn, hoor het wel.Raym09 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:46:
Nog meer goed nieuws!
De route in GPX
De planning:
met een uurtje lunch zouden we rond 16:00 weer terug bij de McDonald's in Heteren zijn. (hou echter rekening uitloop door slome pozers zoals bijv. @Vrijdag![]()
Tanken kan bij de BP achter de McDonalds en de Tango iets verderop, halverwege de route bij de lunchstop zit nog een BP waar zo nodig getankt kan worden.
Zorg voor een volle tank voor de start van de rit en voor frisse zin. Voor degene met hooikoorts neem je pillen in, we rijden een groot deel van een bloezemtocht.
Vooralsnog gaan we afhankelijk van het aantal personen dat opdaagt in zo'n 3 groepen rijden. Dit heeft vooral met het eerste deel van de route te maken, daar zitten een rits smalle weggetjes tussen. We zijn al met 3 voorrijders (@Grubeater @Joopieboy & ik.
Degene met navigatie en die als achtervang willen rijden zijn van harte welkom, evenals een 4e voorrijder als de daadwerkelijke groep groter word dan nu verwacht.
Tagtime:
@BartW
@charrel
@Destruction
@w4rguy
@SmurfLink![]()
@Pagman
@darkkingll
@Mitssz
@timmie271
@alexthegrat
@Bommes
@DateTime.Now
@etwintje
@iFrost
@InZane
@Melkunie
@NLDViane
@sypie
@wimmel_1
@noes
@Imo62
@WielerManiak
@caesar1000
@Grubeater
@Joopieboy
@Frans92
@Verwijderd (& Zn?)
De misschientjes:
@Rick-Jan
@Patrock
[Afbeelding]
Dat ken ik, ik popel al weken terwijl ik wacht op nieuwe vering voor de motor. Die komt als het goed is eindelijk morgen binnen, maar ondertussen ben ik dom genoeg geweest om mijn vinger te slopen met sporten afgelopen zaterdag. De komende twee maanden mag ik mijn linker ringvinger niet buigen en hij zit in een spalk. Dus nog twee maanden wachten voor mij
Voor iedereen die wel gaat dit weekend, heel veel plezier gewenst! Ik denk met jullie mee ;-)
OeiChakotay schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:34:
@SmurfLink heh, diesel tanken heb ik 1x met de GSX-R gedaan in Italië.... Gelukkig vroeg de kassamedewerker waarom ik diesel had getankt voor een motor, en had hij een slangetje + grote jerrycan voor me zodat ik het er weer uit kon laten lopen
Nou is mijn auto ook niet zo zuinig als ik had verwacht.
Maar wel fijn als ze je er even op attenderen, scheelt een hoop kosten lijkt mij..
Oh, en sinds wanneer zijn er oranje Kawasaki 600's? Zag er laatst 1 bij de dealer. Geinig ding wel, keertje wat anders dan kawa groen
[ Voor 19% gewijzigd door darkkingll op 27-05-2019 13:35 ]
Ik zou het niet willen, mijn outfit afgestemd op mijn motor, maar mooi was het wel.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Het kan nog alle kanten op natuurlijk, hopen we dan maar. Rondjes rijden in de regen, meh!
[ Voor 3% gewijzigd door steveman op 27-05-2019 16:34 . Reden: nee wacht, het plenst of het is kletsnat... ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Oh ja, hij heeft een grotere erop.Thoit schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:07:
Kleiner tandwiel achter maakt hij toch juist minder toeren van @charrel
Yeah op zich is ie best zuinig, rij er toch 100 per dag mee. Oke misschien is het 1,5e week, kan er met moeite 900km op een tank uithalen.darkkingll schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:21:
Elke 2 weken? Damn, ik mag blij zijn als ik een hele week met 1 tank diesel kan doen...
Nou is mijn auto ook niet zo zuinig als ik had verwacht.
Maar wel fijn als ze je er even op attenderen, scheelt een hoop kosten lijkt mij..
Oh, en sinds wanneer zijn er oranje Kawasaki 600's? Zag er laatst 1 bij de dealer. Geinig ding wel, keertje wat anders dan kawa groen
Oranje is voor zover ik weet al jaren onderdeel van de Kawa's. Zowel in de Z ranges, als de ninja's en volgens mij zelfs de Versys heeft oranje jaren.
En vandaar, ik rijd 3x300km per week plus de rest..(red 800km ongeveer op een 47 liter tank(focus 1.5 diesel))
De triumph haalt c.a. 180km voor het rode lampje aangaat, met iirc een 15 liter tank..
[ Voor 30% gewijzigd door darkkingll op 27-05-2019 14:55 ]
Hmmm... lijkt me wel zwaar, 72l op de motor.MichielK71 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:47:
@darkkingll @SmurfLink Met mijn auto haal ik gemiddeld 1.371 Km op 1 tank (over 135.930 Km totaal). Heb een 72 liter tank en rij ongeveer 1 op 20 gemiddeld. Had ik dat maar op de motor
Welke wagen is dat?

Ja ik heb maar een 45 liter tankMichielK71 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:47:
@darkkingll @SmurfLink Met mijn auto haal ik gemiddeld 1.371 Km op 1 tank (over 135.930 Km totaal). Heb een 72 liter tank en rij ongeveer 1 op 20 gemiddeld. Had ik dat maar op de motor
Ik kan er wss meer uithalen ,maar is diesel dus durf 'm niet leeg te rijden. Als het rode lampje aangaat ga ik toch liever zsm tanken.
[ Voor 23% gewijzigd door SmurfLink op 27-05-2019 14:59 ]
Kunnen we niet van Vuren naar Heteren en terug?Raym09 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:46:
Nog meer goed nieuws!
De route in GPX
De planning:
[...]
[Afbeelding]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
[...]
Hmmm... lijkt me wel zwaar, 72l op de motor.
Welke wagen is dat?
[/quote
Een Peugeot 508 SW uit 2012
Jup, 2015-2016 wat betreft de Versys. Van wat ik weet had de ER6N ook meerdere jaren een oranje versie.SmurfLink schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:34:
[...]
Oranje is voor zover ik weet al jaren onderdeel van de Kawa's. Zowel in de Z ranges, als de ninja's en volgens mij zelfs de Versys heeft oranje jaren.
Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange
Anders even concreet een datum afspreken (in een weekend)? Ik ken mijzelf, anders komt het er nooit van. Rijd ik richting jou en vanuit daar naar @Vrijdag voor de koffieFrans92 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:57:
@R0y. Als jij een keer naar Tijger Leathers gaat, laat het even weten. Ik wil er ook nog een keer heen en misschien is het wel gezellig om samen te gaan.
Heb je telegram? Dan maak ik een groepsgesprek aan waar we even het e.e.a. kunnen bespreken. @Vrijdag heeft geen whatsapp namelijk (iets met Rusland die mee luistert op z'n huawei
Ik heb wel Telegram en SignalR0y. schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:16:
[...]
Anders even concreet een datum afspreken (in een weekend)? Ik ken mijzelf, anders komt het er nooit van. Rijd ik richting jou en vanuit daar naar @Vrijdag voor de koffie
Heb je telegram? Dan maak ik een groepsgesprek aan waar we even het e.e.a. kunnen bespreken. @Vrijdag heeft geen whatsapp namelijk (iets met Rusland die mee luistert op z'n huawei)
SmurfLink schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:34:
[...]

Mag overigens ook in de topicstart @lolgast of @wimmel_1. Versys 650 uit 2016, regio Zuid-Holland
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Volgens mij heb ik jouw nummer en jij de mijne (en ik heb Telegram), dus maak maar een Telegram groeps-chat aanR0y. schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:16:
[...]
Anders even concreet een datum afspreken (in een weekend)? Ik ken mijzelf, anders komt het er nooit van. Rijd ik richting jou en vanuit daar naar @Vrijdag voor de koffie
Heb je telegram? Dan maak ik een groepsgesprek aan waar we even het e.e.a. kunnen bespreken. @Vrijdag heeft geen whatsapp namelijk (iets met Rusland die mee luistert op z'n huawei)
XBL: DonFrans
Het is dat ik een andere route als basis heb gebruikt en die al bij Heteren begon en eindigde. Komt mij eigenlijk beter uit om in Veghel te starten&eindigen, nu moet ik ook eerst een half uur snelweg pakken.
De alternatieve route die ik in gedachte had begint 5km van mijn officiële woonplaats. Die is met +200km en ruim 5uur rijtijd alleen nogal aan de lange kant voor zo'n grote groep.
Awesome
Ik installeer de app zo even. Had het de vorige keer speciaal voor @Vrijdag gedownload maar later weer verwijderd.Frans92 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:28:
[...]
Volgens mij heb ik jouw nummer en jij de mijne (en ik heb Telegram), dus maak maar een Telegram groeps-chat aan
[ Voor 4% gewijzigd door R0y. op 27-05-2019 15:36 ]
das meer rood dan oranje imho.BM schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:24:
[...]
![]()
[Afbeelding]
![]()
Mag overigens ook in de topicstart @lolgast of @wimmel_1. Versys 650 uit 2016, regio Zuid-Holland
Maar blijft leuk spul, Kawasaki's.
[ Voor 5% gewijzigd door darkkingll op 27-05-2019 15:43 ]
Lijkt zo. Ik heb precies hetzelfde model en kleur en als je er naast staat is hij echt oranje. Maar op foto's lijkt het eerder rood.darkkingll schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:42:
[...]
das meer rood dan oranje imho.
Heeft met het licht te maken. Afhankelijk van de lichtinval 'veranderd' ie van oranje naar koperkleurig naar inderdaad bijna rood. Maar tis echt oranjedarkkingll schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:42:
[...]
das meer rood dan oranje imho.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
De CBR doet dat tot nu toeMichielK71 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:47:
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Previously :
Via een werkplaatsboek van de CB 600 F (bedankt @steveman ) kwam ik een accesoire stekker tegen in het schema.DateTime.Now schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:55:
Voorbereiding motorweekend al in volle gang, goede zaak!
ik wil het volgende even reviewen met jullie. Ik moet mijn Garmin van 12v voorzien (de omvormer dan, die gooit op zijn beurt 5v naar de garmin).
Dit wil ik op de volgende manier doen :
Accu > Optimate connector met zekering (a) > Optimate verlengkabel (b) doorknippen en solderen aan Garmin voeding (c) > Garmin (d).

Even meten, en ja hoor 12v geschakeld via het contact op een loze stekker (lees : puur genieten voor iemand die niet in de kabelboom wil knippen)

Vervolgens gaan zoeken op 6 polige connectors van honda en kwam ik op dit filmpje uit :
YouTube: How to... CRF1000L Zubehörstecker finden | find accessory connector
Schijnbaar gebruikt de nieuwe africa twin nog steeds deze connector.
Via de nieuwe zoekterm : CFR100L connector kwam ik op onderstaande site uit :
https://ruggedroads.co.uk...14387ec5/Products/SU6P090
Vervolgens reverse image search op het plaatje, dit laat blijken dat het om de volgende connector gaat : de HM 090 van Sumitomo.
Nog een keer doorklikken verwees me naar 2 productpagina's :
http://prd.sws.co.jp/comp...ail.php?number_s=61876801
http://prd.sws.co.jp/comp...ail.php?number_s=61806181
even nameten aan de hand van de data sheets en het lijkt de goede te zijn.
Nu opzoek naar verkoper en dan kunnen we de navigatie op een erg deftige manier monteren !
[ Voor 23% gewijzigd door DateTime.Now op 27-05-2019 19:19 ]
Ik ben voor mijn mt09 weken aan het zoeken geweest voor de passende stekkers voor de accessoire aansluiting die er standaard op zit en heb ze uiteindelijk van Ali gehaald omdat geen enkele zaak ze kon leverenDateTime.Now schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:12:
Detective DateTime.Now en de zoektocht naar de geschakelde 12v draad .
Previously :
[...]
Via een werkplaatsboek van de CB 600 F (bedankt @steveman ) kwam ik een accesoire stekker tegen in het schema.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even meten, en ja hoor 12v geschakeld via het contact op een loze stekker (lees : puur genieten voor iemand die niet in de kabelboom wil knippen)
[Afbeelding]
Vervolgens gaan zoeken op 6 polige connectors van honda en kwam ik op dit filmpje uit :
Vervolgens reverse image search op het plaatje, dit laat blijken dat het om de volgende connector gaat : de HM 090 van Sumitomo.
Nu opzoek naar verkoper en dan kunnen we de navigatie op een erg deftige manier monteren !
Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI
Damn, die spiegels is nu al geniaal. Ik moet ze telkens een stuk inklappen om de berging in te komen, maar dat kan rechts niet te ver want dan knijpt ie bij sturen naar links de rem in.
Ik wil ook graag bij het Misschien lijstje!Raym09 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:46:
Nog meer goed nieuws!
De route in GPX
De planning:
Tagtime:
@BartW
@charrel
@Destruction
@w4rguy
@SmurfLink![]()
@Pagman
@darkkingll
@Mitssz
@timmie271
@alexthegrat
@Bommes
@DateTime.Now
@etwintje
@iFrost
@InZane
@Melkunie
@NLDViane
@sypie
@wimmel_1
@noes
@Imo62
@WielerManiak
@caesar1000
@Grubeater
@Joopieboy
@Frans92
@Verwijderd (& Zn?)
De misschientjes:
@Rick-Jan
@Patrock
[Afbeelding]
Wij gaan halfpension, dus geen Nutella en stokbrood voor ons in de koffers.
Ben erbij hoorRaym09 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:46:
Nog meer goed nieuws!
De route in GPX
De planning:
Tagtime:
@BartW
@charrel
@Destruction
@w4rguy
@SmurfLink![]()
@Pagman
@darkkingll
@Mitssz
@timmie271
@alexthegrat
@Bommes
@DateTime.Now
@etwintje
@iFrost
@InZane
@Melkunie
@NLDViane
@sypie
@wimmel_1
@noes
@Imo62
@WielerManiak
@caesar1000
@Grubeater
@Joopieboy
@Frans92
@Verwijderd (& Zn?)
De misschientjes:
@Rick-Jan
@Patrock
@Mauritio
[Afbeelding]
XBL: DonFrans
Kijk hier eens: https://www.rdae.nl/multistekkers/honda-connectors-28-mm/DateTime.Now schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:12:
Detective DateTime.Now en de zoektocht naar de geschakelde 12v draad .
Previously :
[...]
Via een werkplaatsboek van de CB 600 F (bedankt @steveman ) kwam ik een accesoire stekker tegen in het schema.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht dat hij ook zaken kan bestellen die niet op de site vermeld staan.
Zou er komende donderdag en vrijdag nog een hotelletje last minute in de Eifel / Luxemburg te vinden zijn? Plannen zijn gewijzigd waardoor we donderdag / vrijdag of zaterdag / zondag zouden kunnen gaan.
* timmie271 kijkt naar buiten en ziet dat het best wel prima weer islolgast schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:13:
Heb jij al uit het raam gekeken?Ik zit nu niet voor mijn plezier op de motor hoor
[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 28-05-2019 08:18 ]
Hier is tot nu toe bijna alles langs ons heen getrokken in Flevolandlolgast schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:18:
Hoe dan? Ik ben in Brabant vertrokken, met regen. Zit nu in Zuid-Holland, met regen
Om 9 uur zou het wel moeten beginnen met regenen

In Almere regent het al wel, maar daarom woon ik in Zeewolde
[ Voor 10% gewijzigd door timmie271 op 28-05-2019 08:21 ]

Beste keuze ooit. Serieus, zonder grappen, stokbrood is één van de redenen dat ik Frankrijk het liefste ontwijk.DrivinUCrazy schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:16:
Wij gaan halfpension, dus geen Nutella en stokbrood voor ons in de koffers.
Dat, plus amper brandstof te krijgen op zondag. Gecombineerd met het slechte 4G bereik heeft mij vorig jaar bijna behoorlijk in de problemen bezorgd

Op het moment dat ik stopte om mijn navigatie om te sturen naar een benzinepomp viel ineens mijn 4G uit. Gelukkig had ik 2 telefoons dus even op een muurtje de route gezocht en op een papiertje opgeschreven. Stuk terug gereden richting een benzinepomp. Eenmaal in het dorpje dacht ik te ver zijn gereden dus wilde ik mijn 2e telefoon pakken om te controleren hoe ver het nog was. Op dat moment kon ik mijn telefoon niet meer vinden. Zware paniek!
Na een hartverzakking, waarbij ik dacht mijn 2e telefoon op een muurtje te hebben laten liggen, bleek die toch in mijn binnenzak te zitten. En de benzinepomp 1km verderop.
Niet de beste dag in mijn leven. Ik was ook al vergeten dat ik pas om 10.00 kon uitchecken bij de camping in Luxemburg. En ik had geen eten meer

All-Round nerd | iRacing Profiel
Maar jeetje, klonk als een leerzame rit iig
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Chakotay schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:10:
Toch grappig dat het overal in het nieuws over die OV-staking gaat en je lijstjes met alternatieven ziet, maar 'ga met de motor' zie je dan weer nergens terug komen. Prima reden voor de plezier-rijder om eens een keer op de motor naar het werk te gaan lijkt me
@timmie271 Weet niet hoe het daar nog droog was, in Almere spetterde het om 7u al, onderweg naar Utrecht dikke, dikke plensbuien. En nog steeds
[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 28-05-2019 09:35 ]
Ach. Ben ook al door flinke plensbuien heen gereden met de motorSmurfLink schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:34:
[...]
Ik zat toch met meer plezier in de file in m'n koekblik vandaag hoor. Wat een grafbuien.
Hier is het nog steeds droog@timmie271 Weet niet hoe het daar nog droog was, in Almere spetterde het om 7u al, onderweg naar Utrecht dikke, dikke plensbuien. En nog steeds2,5 uur later.

[ Voor 9% gewijzigd door steveman op 28-05-2019 10:01 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
w4rguy schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:48:
[...]
Beste keuze ooit. Serieus, zonder grappen, stokbrood is één van de redenen dat ik Frankrijk het liefste ontwijk.
Dat, plus amper brandstof te krijgen op zondag. Gecombineerd met het slechte 4G bereik heeft mij vorig jaar bijna behoorlijk in de problemen bezorgd
spoiler:Ik reed met een halve tank op de grens een pomp voorbij onder het mom 'in de komende 100 km kom ik er nog wel 1 tegen'. De eerste die ik tegen kwam na 75km had geen benzine meer. Doorgereden tot het brandstoflampje knipperde.
Op het moment dat ik stopte om mijn navigatie om te sturen naar een benzinepomp viel ineens mijn 4G uit. Gelukkig had ik 2 telefoons dus even op een muurtje de route gezocht en op een papiertje opgeschreven. Stuk terug gereden richting een benzinepomp. Eenmaal in het dorpje dacht ik te ver zijn gereden dus wilde ik mijn 2e telefoon pakken om te controleren hoe ver het nog was. Op dat moment kon ik mijn telefoon niet meer vinden. Zware paniek!
Na een hartverzakking, waarbij ik dacht mijn 2e telefoon op een muurtje te hebben laten liggen, bleek die toch in mijn binnenzak te zitten. En de benzinepomp 1km verderop.
Niet de beste dag in mijn leven. Ik was ook al vergeten dat ik pas om 10.00 kon uitchecken bij de camping in Luxemburg. En ik had geen eten meer

Ik kwam pas bij de Belgische grens weer een tankstation tegen
OT: Ik zit deze week in Madrid en ben vanwege die aangekondigde stakingen maar op maandag gevlogen ipv dinsdagochtend. Blijkbaar heb ik daar goed aan gedaan... uiteraard is het weer hier minder slecht dan in Nederland

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ach ja, het ontmoedigen van motorrijden door de overheid en media (maar die laatste zit natuurlijk in de zak van de eerste). Mensen kunnen niet meer voor zichzelf denken tegenwoordig. Of er komt weer een lulsmoes dat ze nat worden of dat ze niet durven omdat ze zichzelf dood rijden. Met gladheid snap ik het, maar voor de rest onzin. Had nu wel makkelijk geweest als je met je B-rijbewijs op een 125cc motortje of motorscooter mocht stappen. Dat is prima voor binnendoor en als de snelweg echt vast staat kan je zelfs met een vloeistofgekoelde 125cc (die hebben meestal wel 10-11kW) zo de snelweg op.Chakotay schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:10:
Toch grappig dat het overal in het nieuws over die OV-staking gaat en je lijstjes met alternatieven ziet, maar 'ga met de motor' zie je dan weer nergens terug komen. Prima reden voor de plezier-rijder om eens een keer op de motor naar het werk te gaan lijkt me
Maar goed, dat levert minder belasting op dan een auto of met OV. Dus vooral geen tips geven hoe je voordelig van A naar B kan. En daarom heb je ook het idiote A1-rijbewijs in Nederland pas op je 18e. In omringende landen mag het al op de 16e en dan mag je op je 18e A2 rijden. Ik zou zeggen; A1 voor mensen met een B-rijbewijs, A2 vanaf 18 jaar. Want je wil ook geen 16-jarigen op 125cc zien rijden, dat is wel een recept voor veel dode jongelui. Ze rijden al idioot op de fietspaden en vaak zijn de brommers nu al in erbarmelijke toestand qua onderhoud en verlichting, dat moet je niet op de normale weg willen waar wij met de motor komen.
Beetje overkill niet om hier de overheid ook al de schuld van te geven? Lijkt mij dat het een persoonlijke keuze blijft of men wil leren motorrijden of niet. Ken ook genoeg mensen die angstig zijn om in een auto stappen, en dat zonder alu-hoedjesJK schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:35:
[...]
Ach ja, het ontmoedigen van motorrijden door de overheid en media (maar die laatste zit natuurlijk in de zak van de eerste). Mensen kunnen niet meer voor zichzelf denken tegenwoordig. Of er komt weer een lulsmoes dat ze nat worden of dat ze niet durven omdat ze zichzelf dood rijden. Met gladheid snap ik het, maar voor de rest onzin. Had nu wel makkelijk geweest als je met je B-rijbewijs op een 125cc motortje of motorscooter mocht stappen. Dat is prima voor binnendoor en als de snelweg echt vast staat kan je zelfs met een vloeistofgekoelde 125cc (die hebben meestal wel 10-11kW) zo de snelweg op.
Maar goed, dat levert minder belasting op dan een auto of met OV. Dus vooral geen tips geven hoe je voordelig van A naar B kan. En daarom heb je ook het idiote A1-rijbewijs in Nederland pas op je 18e. In omringende landen mag het al op de 16e en dan mag je op je 18e A2 rijden. Ik zou zeggen; A1 voor mensen met een B-rijbewijs, A2 vanaf 18 jaar. Want je wil ook geen 16-jarigen op 125cc zien rijden, dat is wel een recept voor veel dode jongelui. Ze rijden al idioot op de fietspaden en vaak zijn de brommers nu al in erbarmelijke toestand qua onderhoud en verlichting, dat moet je niet op de normale weg willen waar wij met de motor komen.
Bedoel je niet van B naar A?JK schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:35:
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door SmurfLink op 28-05-2019 10:45 ]
Nee, maar @JK heeft wel een goed punt als hij de verkeersbelasting (als in: de drukte op de wegen) aanhaalt. Er is mijn inziens nog voldoende 'ruimte' om meer motorrijders op onze wegen te hebben. Er zijn maar bar weinig mensen die deze optie bezigen, en dat zou (gezien de bizarre hoeveelheid mensen die alleen in de auto zitten) echt heel veel doen om de drukte te matigen.aidanl schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:39:
[...]
Beetje overkill niet om hier de overheid ook al de schuld van te geven? Lijkt mij dat het een persoonlijke keuze blijft of men wil leren motorrijden of niet. Ken ook genoeg mensen die angstig zijn om in een auto stappen, en dat zonder alu-hoedjes
Natuurlijk zou een vrij toegankelijk A1 rijbewijs (zoals in andere Europeesche landen) helpen, maar men kan die verantwoordelijkheid nu ook al nemen. Een apart motorrijbewijs is niet gratis maar wel veel veiliger (je krijgt een gedegen opleiding met veiligheidstraining) ook al stap je daarna op een A1 scooter vanwege de running costs.
Ik krijg steevast de opmerking: "Ja maar wat dan als het regent!?". Nou, dan spaar ik éxtra veel tijd uit, want dan staan er meestal meer files. Mensen zijn een andere standaard gaan hanteren voor het niveau aan comfort dat ze vinden dat ze nodig hebben. Er zijn hele volksstammen die hun hebben en houwen op twee wielen (en dan nog niet eens altijd gemotoriseerd) moeten vervoeren uit pure noodzaak. En dan gaan wij zeiken omdat het regent
Een hoop mensen geven als weerwoord "ik zou mezelf toch alleen maar dood rijden" en dat is ondertussen zo'n veelgehoorde dooddoener, dat hoef ik in dit topic niet uit te leggen. If anything ben ik een betere en meer voorzichtige chauffeur geworden nu ik geen ABS en kreukelzone meer heb.
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-05-2019 10:49 ]
Verkeersbelasting zou misschien minder worden als meer mensen motor zouden rijden. Maar dan is het nog steeds een persoonlijke keuze om dat wel/niet te motor te leren rijden. Tuurlijk kan er altijd meer aangestuurd worden op het beter informeren, maar dat is eigenlijk ook de taak van de motorrijders zelf. Je geeft zel al aan dat mensen opmerkingen maken mbt het weer of doodrijden, wij kunnen dan prima uitleggen hoe het wel werkt.HTT-Thalan schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:47:
[...]
Nee, maar @JK heeft wel een goed punt als hij de verkeersbelasting (als in: de drukte op de wegen) aanhaalt. Er is mijn inziens nog voldoende 'ruimte' om meer motorrijders op onze wegen te hebben. Er zijn maar bar weinig mensen die deze optie bezigen, en dat zou (gezien de bizarre hoeveelheid mensen die alleen in de auto zitten) echt heel veel doen om de drukte te matigen.
Natuurlijk zou een vrij toegankelijk A1 rijbewijs (zoals in andere Europeesche landen) helpen, maar men kan die verantwoordelijkheid nu ook al nemen. Een apart motorrijbewijs is niet gratis maar wel veel veiliger (je krijgt een gedegen opleiding met veiligheidstraining) ook al stap je daarna op een A1 scooter vanwege de running costs.
Ik krijg steevast de opmerking: "Ja maar wat dan als het regent!?". Nou, dan spaar ik éxtra veel tijd uit, want dan staan er meestal meer files. Mensen zijn een andere standaard gaan hanteren voor het niveau aan comfort dat ze vinden dat ze nodig hebben. Er zijn hele volksstammen die hun hebben en houwen op twee wielen (en dan nog niet eens altijd gemotoriseerd) moeten vervoeren uit pure noodzaak. En dan gaan wij zeiken omdat het regent. Ik vind regen ook niet 'leuk' maar het moet gek zijn wil ik me nog van de motor laten jagen. Die paar uur extra vrije tijd zijn me dat wel waard.
Een hoop mensen geven als weerwoord "ik zou mezelf toch alleen maar dood rijden" en dat is ondertussen zo'n veelgehoorde dooddoener, dat hoef ik in dit topic niet uit te leggen. If anything ben ik een betere en meer voorzichtige chauffeur geworden nu ik geen ABS en kreukelzone meer heb.
Verder spelen er ook nog wel andere factoren mee naast ontwetentheid. Vaak is het angst maar zo heb ik ook een schoonvader die zich al bijna dood gereden heeft met zowel auto, fiets als brommer. Als je hem nu ook op een motor zet dan weet ik haast wel zeker dat ik in de komende maanden een begrafenis te regelen heb.
Om het dus simpelweg bij de overheid neer te leggen, tja naar mijn mening is dat alu-hoedjes gedrag. Het is wel erg gemakkelijk om alles altijd de schuld van de overheid te geven.

Voor ik mijn motorrijbewijs haalde zei ik ook, ik ga dat nooit doen want dan rij ik mijzelf dood. Maar zoals @HTT-Thalan zegt door motor rijden wordt ga je hele andere inzichten krijgen en wordt je een betere chauffeur. (zelfde als dat ik anders ben gaan fietsen toen ik ging auto rijden
QFTXLord schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:59:
[...] door motor rijden wordt ga je hele andere inzichten krijgen en wordt je een betere chauffeur. (zelfde als dat ik anders ben gaan fietsen toen ik ging auto rijden)
Een persoonlijke keus is het absoluut, maar de overheid stopt motorrijden in de doofpot. Het zal het NOOIT als alternatief noemen. Mensen kunnen zelf wel beslissen of ze dat willen of niet, maar je leest NOOIT dat motorrijden een alternatief kan zijn.aidanl schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:39:
[...]
Beetje overkill niet om hier de overheid ook al de schuld van te geven? Lijkt mij dat het een persoonlijke keuze blijft of men wil leren motorrijden of niet. Ken ook genoeg mensen die angstig zijn om in een auto stappen, en dat zonder alu-hoedjes
Als 10% van de automobilisten uit de auto gaat en op de motor(scooter) stapt, dan nemen de files drastisch af. Stappen nog meer mensen op de motor, dan kan het zijn dat er helemaal geen stilstaande files meer zijn. In de winter dan vast wel weer, want met gladheid stapt echt niemand -terecht- op de motor(scooter).
Maar wat voor voordeel zit daar in voor de overheid? Auto's verbruiken meer brandstof en als ze in de file staan nog meer = meer belastinginkomsten. Auto's zijn duurder in de wegenbelasting = meer inkomsten.
Wanneer men op een zuinige motor(scooter) gaat rijden dan komt er minder geld binnen voor brandstof en minder inkomsten uit wegenbelasting. Files leveren de overheid gewoon veel geld op, dus dan moet je niet gaan vertellen wat een eventuele oplossing kan zijn.
Nadeel is dat er weer meer verkeersslachtoffers zullen zijn, maar het zal de overheid eigenlijk worst zijn of je leeft of dood bent. Ze kunnen altijd nog een blik mensen opentrekken uit een ander land.
Dan is nog de vraag hoe je autorijden aantrekkelijker maakt dan motorrijden? De oudjes ga je niets meer leren, de jonkies kan je nog kneden. Dus... motorrijden onaantrekkelijk maken. A1 rijbewijs, A2 rijbewijs, meerdere examens voor je vol vermogen mag rijden. A1 op je 18e ipv op je 16e en A2 dan op je 20e. A code 80 op je 21e waarbij je dan geen extra examen hoeft te doen.
Wat krijg je dan? Jonge lui die wel willen motorrijden, maar gaan wachten tot ze 21 zijn. Ondertussen halen ze het autorijbewijs en is dat best wel makkelijk. Van uitstel komt afstel, waarom zou je nog gaan motorrijden als je een auto hebt? Het leek vroeger wel leuk, maar 'ik haal het later wel een keer als ik in mijn midlife crisis zit'..
Noem het verder ook niet in de media, opper het niet als mogelijke oplossing zonder daarbij mensen te verplichten, maar wel even aan het denken te zetten, maak het lastiger voor starters en je hebt een best aardig recept om het motorrijden te ontmoedigen en ondertussen de staatskas te spekken.
Het valt gewoon echt op dat ze nooit motorrijden noemen op dit soort dagen.
Ik vraag me nu ook direct af waarom de Piaggio MP3 LT's alleen met het rijbewijs B mogen worden gereden als dat voor 19-1-2013 is gehaald, daarna moet je een motorrijbewijs halen. Opnieuw ontmoediging om je op iets smals tussen de files door te manoeuvreren. Niet dat die lui even veilig rijden (een paar extra motorrijlessen kan geen kwaad!), maar de jonge lui mogen daar dus ook al niet meer op rijden zonder A-rijbewijs.
It is all about the money. Zo denk ik er over.
For The Full Year?
Top tip: Niet tijdens het motorseizoen (ja, ik heb geen reden om in kou of regen te rijden
[ Voor 40% gewijzigd door steveman op 28-05-2019 11:16 ]
Tot zover ook de objectieve media, geen enkel programma dat het aankaart. Behalve Leo de Haas, ooit.JK schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:11:
[...]
Een persoonlijke keus is het absoluut, maar de overheid stopt motorrijden in de doofpot. Het zal het NOOIT als alternatief noemen. Mensen kunnen zelf wel beslissen of ze dat willen of niet, maar je leest NOOIT dat motorrijden een alternatief kan zijn.
Hoe het met dat programma (en het producerende bedrijf) is afgelopen echter... Dat weet iedereen.
Dat dus. Zodra files de overheid geld gaan kosten, zal er ingegrepen worden. Tot die tijd echter...It is all about the money. Zo denk ik er over.

Dit topic is gesloten.